رواية حبيبي المدير ماهر واحلام للكاتبة شيماء صبحي هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية حبيبي المدير، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.
رواية حبيبي المدير من الفصل الاول للاخير بقلم شيماء صبحي
"خرجت من باب الشركة اللي شغاله فيها وهيا حاطه إيديها علي رقبتها وبتقول بهمس:مش قادره تعبت أوي النهارده؟
قاطع كلامها اتصال من صديقه قديمه ليها من ايام المدرسه،استغربت ورفعت حاجبها وردت عليها.
صديقتها قالت بفرحه:حزري فزري مين رجع مصر يا احلام..؟
هزت احلام راسها بتعب وقالت:مش عارفه بس قولي بسرعه علشان انا طالعه من الشغل تعبانه وهموت وأنام؟
ضحكت صديقتها وقالت:طيب طيب بس قبل ما أقولك هو مين عاوزه أقابلك علشان وحشتيني؟
هزت أحلام راسها بالموافقه وقالت:خلاص خلينا نتقابل دلوقت في الكافيه اللي بنروحه علي طول وابقي قوليلي هناك مين دا اللي رجع مصر يلا مع السلامه ومتتأخريش عليا..
هزت صديقتها راسها بالموافقه واجابتها بابتسامة : متقلقيش مش هتأخر ؟
قفلت احلام المكالمه بتعب وبصت في ساعتها وقالت:مش مشكله هيا نص ساعه هقعدها مع مروه وبعدها اروح انام.. قالت كلامها ومشيت خطوتين ولاكنها افتكرت انها نسيت مفاتيح عربيتها في مكتبها ،جريت بسرعه ركبت الاسانسير وهيا بتاخد نفسها بصعوبه..
عدي دقايق وكانت وصلت لمكتبها اخدت المفتاح بسرعه وقبل ما تتحرك سمعت صوت جاي من غرفة المدير !
اتحركت ببطئ علشان متعملش صوت واول ما وصلت لمكتب المدير فتحت الباب بسرعه واتصدمت من اللي شافته؟
____________
في الكافيه كانت وصلت مروه صديقة احلام وكانت بتدور عليها في كل مكان لحدما شافتها قاعده وعلي ملامح وشها الحزن الكبير..
قربت منها بخضه وقالت:احلام مالك؟
رفعت احلام راسها لـمروه وقالت:انا اترفدت من الشغل يا مروه؟
شهقت مروه بصدمه وقعدت جمبها وقالت:ليه ايه اللي حصل ؟
رجعت احلام بضهرها لورا وهيا بتفتكر اللي حصل بعدما فتحت باب المكتب بتاع المديروبدأت تشرح لمروه؟
(وصلت لمكتب المدير وفتحت الباب بسرعه واتصدمت من اللي شافته كان المدير ومعاه السكرتيره وكانوا الاتنين في وضع مخ-ل '
احلام شهقت وحطت ايديها علي بؤقها بصدمه وقالت:يانهار اسود بتعملوا ايه؟؟
المدير والسكرتيره اتصدموا لما شافوها واقفه ومديهاهم ضهرها..
بصت السكرتيره للمدير وزقته بعيد عنها واخدت هدومها بسرعه وبدات تلبسها؟
المدير بص علي احلام وقال:أحلام انتي فاهمه غلط؟
احلام خرجت من المكتب وقفلت عليهم الباب وهيا مش مستوعبه اللي شافته وبعد دقائق خرج المدير ومعاه السكرتيره وكانوا الاتنين واقفين قدامها وباصين في الأرض..
السكرتيره قالت بعياط:ارجوكي يا احلام متفضحنيش..؟
رفعت احلام راسها ليها وقالت:فضيحة؟؟ خايفه من الفضيحة يا هاجر .
السكرتيره بدات تنهار من العياط وبصت للمدير وقالت:دا جوزي يا احلام انا معملتش حاجه غلط؟
احلام هزت راسها بصدمه اكبر وقالت:جوزك يعني ايه؟
المدير رفع حاجبه بتحدي وبص لاحلام وقال:يعني انتي غلطتي لما دخلتي المكتب من غير ما تستأذني وعموما زي ما هاجر قالتلك بالظبط احنا متجوزين؟
احلام بصت لهاجر وقالت:ايه اللي بتقوليه دا انتي ناسيه انه اكبر منك في السن وكمان متجوز ومخلف؟
انهارت هاجر اكتر من العياط وبصتلها وقالت:اصل انتي عارفه ظروفي وانا كنت محتاجه… مقدرتش تكمل كلامها وشهقت من كتر العياط.. قاطع كلامهم المدير وبص لاحلام بغضب وقال:اسمعي يا احلام انتي موظفه شاطره وانا مقدر كل دا بس من بعد اللي حصل دا انتي ملكيش اكل عيش هنا تاني.
احلام رفعت حاجبها بصدمه وقالت:يعني ايه انت اكيد بتهزر انا بقالي هنا ٥ سنين؟
المدير بص للسكرتيره وقال :روحي انتي يا هاجر وانا هحل الموضوع دا معاها متخافيش.
هاجر هزت راسها ومشيت بسرعه وسابتهم والمدير وقف قدام احلام وقال:انتي السبب في خسارتك لشغلك لولا تطفلك دا مكنتش كل حاجه باظت..
احلام زعلت من كلامه وبصتله بتحدي وقالت:انت ازاي تضحك عليها وتدمر مستقبلها دي لسا بنت صغيره ،انا هوديك في داهيه؟
المدير مسح علي وشه بغضب وقال:ميخصكيش الكلام دا كله واتفضلي بق لمي حاجتك دي وامشي من هنا ؟
قال كلامه وهوا بيزقها بعيد عنه ولاكن
احلام اتعصبت أكتر من كلامه ورفعت ايديها علشان تضربه ولاكنه مسك ايديها بسرعه وضغط عليها جامد وقال بغضب:اخر مره هحظرك لو ممشتيش من هنا هقضي الليله معاكي بدالها ..
أحلام فتحت عينيها من الصدمه وقالت بغضب:انت بني آدم قذ"ر وانا مش هسكت علي اللي حصل دا وهفضحك..
المدير اتعصب أكتر وقرب منها ولاكنها كانت مشيت من قدامه واتحركت لمكتبها اخدت كل حاجتها وحطتها في كرتونه وبعدها خرجت من الشركه بغضب..)
مروه قالت بصدمه:الحيوااان ازاي يعمل كده !
احلام مسحت دموعها اللي نزلت غصب عنها وقالت:بس انا مش هسكت يا مروه دا لازم يتفضح علشان يعرف ان الله حق واكيد دي مش اول بنت يظلمها بالشكل دا!
مروه خبطت علي كتفها وقالت:اهدي يا احلام وبعدين متنسيش ان البنت دي تبق مراته يعني ممكن الموضوع يقلب ضدك ويقول انك بتعملي كل دا علشان متجوزكيش انتي واتجوزها هيا..
رفعت احلام حاجبها وقالت بغضب:اناا احلام ابص لدا؟
مروه حركت راسها بالرفض وقالت: انسي يا احلام اللي حصل هما حُرين مع بعض ، انا عارفه انك خايفه عليها بس هيا برضوا محدش غصبها تتجوزه وعملت كل دا بمزاجها؟
احلام خبطت رجليها الاتنين في الارض بسرعه وقالت: عندك حق ان شاء الله يولعوا هما الاتنين..
مروه رجعت بضهرها لورا وقالت:طيب هتعملي ايه في موضوع الشغل بعد اللي حصل.
احلام قالت بتحدي :اكيد هشوف شركه تانيه اكيد مش هقعد احط ايدي علي خدي من غير شغل..
مره هزت راسها ولاكنها افتكرت حاجه مهمه وقالت بحماس:استني يا احلام مش انا كنت بقولك ان في حد مش هتتوقعي انه رجع مصر تاني؟
احلام هزت راسها وقالت:ايوا صح مين دا صحيح ؟
مروه ابتسمت وقالت:ماهر! ماهر الصياد يا احلام.؟
_____________
بداخل شركة الصياد وبالتحديد في غرفة المدير التنفيذي للشركة كان موجود ماهر الصياد وبجانبة السكرتيرة الخاصه بيه كانت واقفه وهيا باصه في الأرض بتوتر.
ماهر حط الأوراق قدامه وقال بضيق:انا قولتلك الملفات دي تروح لمين؟
البنت بلعت ريقها وقالت بتوتر: استاذ نصر مدير الحسابات ..
كمل كلامه وقال بنفاذ صبر:ودلوقتي بقا راحوا لمين؟
البنت قالت بدموع:أستاذ انور المحامي؟
وقف ماهر بضيق وقال:يعني اعمل فيكي ايه دلوقتي!! بص لوشها ولقاها بتعيط فقال بضيق:هو انتي هتعيطيلي..
البنت بخوف منه قالت :انا أسفه يا مستر ماهر والله مش هتتكرر تاني صدقني دا بس حصل كده علشان كنت متوتره..
مشي ماهر خطوتين وحط إيديه الأتنين في جيبه ولف بجسمه وقال وهو بيبص عليها:طيب انا مش عاوز أظلمك معايا وارفدك خصوصا انك لسا خريجه يعني معندكيش خبره كافيه تكوني مديرة مكتبي فانا هنقلك لقسم الحسابات متدربه اتفضلي يا انسه وابعتيلي استاذ نصر مدير الحسابات؟
هزت راسها باحترام وخرجت من المكتب وهيا بتفرك في ايديها لحدما وصلت قسم الحسابات وقالت:أستاذ نصر مستر ماهر عاوزك في مكتبه؟
وقف نصر وهز راسه واتحرك بسرعه لمكتب ماهر واول ما دخل قال:تحت أمرك يا مستر ماهر؟
ماهر كان بيبص علي الطريق من النافذه فبصله وقال:ياسيمن هتكون متدربه معاك وعاوزك تعلن عن مديرة مكتب متقلش خبرتها عن ثلاث سنين عاوزها تكون عندي بكره.
نصر قال باحترام :أوامرك يا فندم؟
رفع ماهر صوباعه وشاورله يخرج وفضل هوا يبص علي الطريق بهدوء ؟
__________
أحلام قالت بصدمه:قولتي مين؟
مروه بضحكه:انا كنت عارفه إنك هتتفاجئي لما تعرفي ، انا عرفت ان هنا بقاله اكتر من ٣سنين ودلوقت بق عنده شركه كبيره جدا واسمه معروف بس اقولك حاجه انتي لو شوفتيه ممكن يغمي عليكي من شدة حلاوته .
رفعت احلام حاجبها بسخريه وقالت: ماهر وحلاوه الاتنين مع بعض؟
ضحكت مروه بهستريه وقالت:اللي يسمعك وانتي بتقولي كده ميشوفكيش وانتي دايبه فيه من اعدادي..
قلبها اتحرك اول ما مروه قالت كلامها فوقفت احلام وقالت برفض:انا بصراحه ميهمنيش رجع ولا مرجعش انا مالي المهم دلوقت الاقي شغل علشان الاقي أكل انا وزقزوقه الاستاذ ماهر بتاعك دا ميأكلش عيش..
مروه بصت عليها وقالت بسخريه:برضوا؟
لفت احلام بجسمها وهيا بتاخد شنطتها وغمزتلها وقالت:حاسبي بق علشان انا مفلسه..
اتصدمت مروه وهيا بتبص للاكل اللي احلام طلبته فقالت بصوت عالي:يا احلااام متهزريش؟
وقفت تبص تاني للاكل وقالت بصوت عالي اكتر : احلاام استنييييي؟
كانت احلام خرجت من الكافيه وركبت عربيتها واتحركت وهيا بتضحك…وسابت مروه لوحدها في الكافيه.
وفي طريقها كانت مشغله أغاني بصوت عالي كعادتها لأنها مبتحبش تسمع الدوشه بتاع الطريق جالها اتصال من مروه فردت عليها وهيا بتضحك وقالت:ايه يا حبيبتي في مشكلة ولا ايه ؟
مروه قالت بصوت عالي :مش مسمحاااكي يا أحلام!
ضحكت احلام من قلبها وقالت:معلش معلش الاصحاب لبعضيهم..! مروه كانت متغاظة من احلام فقالت بضيق: طيب يا احلام انا بق مش هسكت غير لما اخد حقي منك ..
ضحكت احلام وقالت:مش لما تشوفيني تاني بق.
مروه حركت راسها وقالت:هشوفك يا احلام بس مش هرحمممك وقتها…ضحكت احلام علي كلامها وبسبب انشغالها معاها ما أخدتش بالها من الكمين اللي كان علي الطريق فقبل ما تخبط الظابط كانت وقفت العربيه بصدمه ..
اول ما احلام انتبهت للي بيحصل قفلت بسرعه في وش مروه وبصت للظابط ورفعت ايديها وقالت: هو أنا لو حلفتلك ان مكنش قصدي واني ما اخدتش بالي اصلا هتصدقني..
الظابط قال بصوت قوي وغاضب:هاتولي البت دي علي البوكس؟
يتبع
↚
خرجت أحلام من عربيتها الصغيرة وهيا مش مستوعبة كل اللي بيحصل معاها ..بتبص للظابط بدهشه وهوا كان بيبصلها بغضب فاتكلمت بصدمه وقالت:انتوا هتاخدوني علي فين انا معملتش حاجه؟ً
الظابط بصلها بغضب وقال:معملتيش حاجه دا انتي هتشوفي أيام سوده؟
اتضايقت أحلام من أسلوبه معاها وقالت لنفسها ان مهما كانت ايه غلتطها ملوش أبدا الحق انه يعلي صوته عليها ويكلمها بالاسلوب دا فقربت منه وعلي ملامحها الغضب وقالت:انا مش هتحرك من هنا غير لما تفهموني هروح فين الأول؟
الظابط بصلها بإستغراب وقال:هتروحي القسم وعارفه ليه علشان كنتي هتموتي العسكري بسبب اهمالك للقواعد اللي فرضها عليكي القانون يا أستاذه؟
هزت أحلام راسها والدموع في عينيها وقالت: ماشي بس بلاش اركب البوكس دا ممكن اروح بعربيتي او اركب اي عربيه بس المهم اني مش هركب البوكس دا مهما حصل ومتنساش حضرتك اني بنت؟
الظابط لاحظ عنادها واصراها فاحترم كلامها بما انها بنت فعلا وقال:علشان بس البوكس مليان بلط-جيه هتركبي في عربيتي .
خلص الظابط كلامه وبص للعسكري اللي واقف وراها وقال:فضيلي يا أبني الليله دي خلينا نشوف حكايتها ايه الاستاذه دي في القسم..؟
وقفت احلام في جنب لحدما العساكر انتهوا وفضوا المكان زي ما هو طلب منهم فبصت للظابط وهو شاورلها تمشي وراه وركبت في عربيته ؟
احلام قالت بتساؤل:هتعملوا ايه في عربيتي؟
الظابط بص للعربيه وقال:متقلقيش عليها دي هتكون في الحفظ والصون دي في حماية الحكومة؟
احلام بلعت ريقها وهزت راسها والظابط اتحرك بالعربيه.
____________
بعد مرور ساعه وصلوا قسم الشرطة ودخلت احلام مكتب الظابط وقعدت تبصله وهيا ساكته .
الظابط قال بتساؤل:مش عاوزه تعملي مكالمه كده اي حد يجي يلحقك بدل ما انتي بتصوري المكتب بقالك ساعه.
احلام انتبهت ليه ورفعت وشها ليه باهتمام وقالت بتساؤل :هو انا ممكن اتصل بحد فعلا؟
الظابط هز راسه وهيا حركت راسها بالرفض وقالت:لا انا هحل مشكلتي بنفسي..
بصلها الظابط بصة اعجاب ولاكن اتغيرت لما شافها وقفت وقالت :انا ممكن ادفع اي كفاله هيفرضها عليا القانون علشان مش هينفع افضل هنا أكتر من كدا الوقت اتاخر وانا بنت وطبعا ليا سُمعتي ؟
الظابط هز راسه بتفهم وبصلها وقال:طيب اتفضلي يا انسه مش انسه برضوا؟
هزت احلام راسها وبصت للورقه اللي حطها قدامها وهوا شاورلها تاخدها وتشوف الكفالة اللي هتدفعها وهيا قربت من الورقه واخدتها واول ما شافت المبلغ بصتله وقالت:لا انا بقول أتصل بأي حد يجيلي وخلاص!
الظابط مقدرش يكتم ضحكته وبصلها وقال:ايوا كده ارجعي لأصلك!
احلام كانت متضايقه من الموقف اللي اتعرضتله فقعدت تاني علي الكرسي وهيا بتفكر مين ممكن يجي يساعدها في الوقت دا ،
أول واحده جت في بالها على طول هيا مروه وقعدت احلام تفكر لو هتقدر مروه تساعدها في دفع الكفاله ولاكنها ادركت ان مروه يا دوبك علي قد حالها وكفايه عليها انها بتصرف علي بيت ابوها من شغلها فغمضت عينيها بتعب وبعدها مسكت تيلفونها واتصلت بمروه لان مفيش قدامها غيرها واول ما سمعت ردها كان..؟
مروه قالت بغيظ:ايه يا احلام بتقفلي في وشي يا..؟
قاطعت احلام كلامها وقالت بصوت حزين:مروة أنا في القسم؟
اتصدمت مروه من كلامها ووقفت وقالت:في القسم ؟ ليه يا احلام ايه اللي حصل!
بصت احلام للظابط ورجعت همست بصوت واطي وقالت:وانا بكلمك كنت هخبط عسكري واقف في الكمين وجابوني هنا علي القسم وبدات تشرح لمروه كل التفاصيل واول ما جت تحكيلها عن الكفاله مقدرتش تمسك دموعها وقالت:الكفاله كبيره اوي يا مروه انا مش عارفه اعمل ايه؟
مروه كانت لبست هدومها وهيا بتكلمها وقالت:استني يا احلام انا هجيلك!
احلام هزت راسها بالرفض وقالت:لا يا مروه خليكي انا مش عايزه اتعبك معايا انا بس عاوزه منك خدمه بسيطة وهكون ممتنة ليكي اوي !
مروه هزت راسها باهتمام وقالت:قولي يا احلام!
بلعت احلام ريقها وهزت راسها وقالت:انتي قولتيلي ان ماهر الصياد رجع مصر صح!
مروه هزت راسها وقالت:ايوا دا بقالوا كتير هنا؟
احلام كملت كلامها بصوت ضعيف وقالت: هو انتي تقدري توصليله ،يعني معاكي رقمة او اي حاجه توصليله منه عن طريقها!
مروه فكرت في كلامها وبعدها قالت: لا انا معييش رقمه بس انا اعرف انه عنده شركه كبيره جدا هنا في مصر بأسم عيلته وهو معروف اوي كمان انتي ممكن تقولي للظابط علي اسمه وهو هيقدر يوصله!
احلام هزت راسها وقالت:خلاص يا مروه انا هتصرف بس قبل ما اقفل علشان خاطري خليكي عندك ومتجيش ..،مروة قاطعت كلامها ولاكن احلام قالت برجاء:ارجوكي يا مروه خليكي عندك اسمعي كلامي ؟
مروه هزت راسها بقلة حيلة وقالت:حاضر يا احلام بس ابقي طمنيني عليكي انا مش هنام النهارده غير لما اتاكد انك وصلتي البيت بالسلامة!
احلام هزت راسها وقالت:حاضر متقلقيش هكلمك!
انهت كلامها وقفلت المكالمه ومسحت دموعها وبعدها اخدت نفس عميق وبصت للظابط وقالت:انا معنديش غير شخص واحد هوا اللي هيقدر يجيلي في الوقت دا ..الظابط هز راسه ليها وهيا كملت كلامها وقالت:بس المشكله اني مش عارفة أوصلة!
الظابط رفع حاجبه باستغراب وهيا كملت كلامها وقالت:هوا شخص معروف جدا وحضرتك هتقدر توصلة بسهوله !
الظابط هز راسه وقال:مين الشخص دا؟
احلام قالت بجديه:ماهر الصياد؟
___________
في قصر كبير وبالتحديد في منطقة راقية جداا كان قاعد ماهر الصياد علي كرسي مكتبه وبيتكلم مع المساعد بتاعه وإبن اخته في نفس الوقت حمزه .
ماهر بص لحمزه وقال بجديه : اعمل حسابك انت هتسافر دبي الاسبوع الجاي علشان تتاكد ان كل حاجه ماشيه كويس في الشركة الجديده واوعي يا حمزه وانا بحظرك تستهون بالموضوع وتقضيها لعب!
حمزه رفع حاجبه بضيق وقال:انا يا خالي بلعب بق بتشك في قدراتي ماشي يا مدير.
وقف ماهر وقال:انا بس بحظرك يا ابن اختي علشان لما اعاقبك متزعلش وتروح تعيط للست الوالده..
حمزه بصله بضيق وقال:هتفضل طول عمرك كده قاسي وجد ومش هتتغير ابدا..
ماهر حط ايديه في جيبه وقال:مش كفايه انك لين هيبق انا وانت يا حمزه..
اتغاظ حمزه من اسلوب ماهر معاه وقال بصوت اقل من الهمس: يا عم ارحمني وانت شبه ال..؟
ماهر ضربه علي دماغه وقال:سامعك علي فكره..
حمزه اتصدم من كلامه وبصله وقال: هيا بقت كدا طيب انا ماشي..
ماهر ابتسم ابتسامه خفيفه علي جنان حمزه ورجع قعد علي مكتبه تاني علشان يظبط باقي الاوراق ولاكن قبل ما يقفل باب المكتب افتكر حاجه مهمه وخرج يجيبها من برا المكتب .
________
في قسم الشرطة*
الظابط بص لاحلام وقال بصدمة:بتقولي مين!
احلام قالت بجديه:بقول لحضرتك ماهر الصياد؟
الظابط ضحك علي كلامها وقال:انتي عارفه معني كلامك دا ايه!
احلام بصتله باستغراب وهزت راسها بالرفض وهوا وقف وقال: انتي مش عارفه توصليله وفكراني انا هعرف اوصله؟
اتفجأت احلام من كلامه وسألته:ليه حضرتك مش هتعرف توصله هوا مش هنا في مصر!
الظابط ضرب كف علي كف وبصلها وقال:لا هوا في مصر بس مستحيل اعرف اوصله دا ماااهر الصياد؟
قال اسمه بهيبه كبيره وهيا من كلامه فهمت ان ماهر مش مجرد شخص عادي ومن الواضح انهم فعلا مش هيقدروا يوصلوله!
__________
خرج حمزه من القصر واتجه لاحدي الملاهي الليلية وكان بانتظاره مجموعة كبيرة من البنات واول ما شافهم رفع ايده وقال:هاي بنات؟
البنات قربوا منه بفرحه وقالوا:هاي بيبي انت كنت فين بقالك كتير مختفي؟
حمزه قرب من بنت منهم وحط ايديه علي ظهر-ها العا-ري وقال:انا موجود علي طول بس الفتره دي كان عندي شغل كتير؟
بنت منهم قالت:اه اكيد خالك المدير المتوحش دا كان ضاغط عليك في الشغل؟
حرك حمزه راسه وهوا بيشرب من الـ كاس وقال:ايوا هوا المدير المتوحش خالي فعلاً.
البنت ضحكت وقربت منه وقالت:طيب ايه هو انا موحشتكش يا بيبي ولا ايه؟
حمزه بصلها باعجاب وقال:معقول يا روحي دا انتي وحشتني اكتر من اي يوم تاني تعالي هنا..
البنت ابتسمت وقربت منه وبدأوا الإتنين يرقصوا مع بعض علي الموسيقى العشوائيه والانوار المختلطة وباقي البنات باصين عليهم وبيضحكوا!
كان قاعد علي البار شخص بيتابعهم وكان من الواضح انه معجب جدا بالبنت اللي بترقص مع حمزه فقال صديقه:اي يا چو معقوله لسا بتفكر فيها بعدما كرفتلك!
الشاب بص لصديقه وقال:اسكت دلوقت يا أنور علشان شكلي هكسر دماغ اللي اسمه حمزه دا النهاردة.
صديقه ابتسم بسخريه وقال:تفتكر بردو يا چو انك هتقدر انت ناسي دا يبق مين ولا خاله مين .
چو وقف بغضب وقال:يبق مين يعني دا مجرد حشرة افعصه برجلي ..انهي كلامه وضرب بخفه علي كتف صديقة وقال:استني انت هنا وشوف انا هعمل فيه ايه؟
صديقه بصله بتسليه وقال:وريني اخرك يا عم چو..
اتحرك الشاب في اتجاه حمزه والبنت ووقف قدامهم وسحب البنت من ايديها وقرب من رقبتها علشان يقب-لها ولاكنها صرخت وقالت بغضب:ابعد عني يا حيو-ان..
حمزه بص للشاب بغضب وبعد البنت عنه ولكمه في وشه وبص للبنت وقال بتساؤل :انتي كويسه يا ديدي؟
البنت هزت راسها بالايجاب وهو رجع بص لچو بغضب ولاكن چو كان الغضب عاميه فقرب من حمزه تاني ولكمه في وشه وحمزه بدا يردله الضربه بغضب أكبر وبدأ الكل يتدخل في الخناقه و بعد مرور بعض الوقت.
الملهي الليلي اتقلب لخناقة كبيره بسبب ان چو كان ليه اصدقاءه في المكان وقدروا كلهم يعملوا دايره كبيره حوالين حمزه ويوقعوه في النص..
البنت اتصدمت من اللي بيحصل وخافت اكتر علي حمزه منهم فخرجت تيلفونها بسرعه وعملت مكالمة سريعه وقالت:ألو بوليس النجدة إلحقوناااا؟
_________
في قسم الشرطة ..
وقف الظابط وبص لاحلام وقال بسرعه:خليكي هنا متتحركيش لحدما ارجعلك.
احلام بصتله بخوف وقالت:هو ايه اللي بيحصل حضرتك رايح فين؟
الظابط :عندي مأموريه سريعه هخلصها وارجعلك بس اوعي تخرجي من هنا انتي فاهمه؟
احلام هزت راسها بالموافقة والظابط خرج بسرعه من المكتب من غير ما يقول اي كلمه زياده وسابها قاعده لوحدها في المكتب..
وبعد مرور وقت كبير الظابط مكنش لسا رجع وقفت احلام بزهق وقالت بهمس:هو اتاخر ليه؟
كان الظابط طلع مأموريه في محافظة تانيه وبسبب انه هيتاخر بعت رساله لظابط تاني صديقه يبلغ احلام انها تمشي ويسلمها عربيتها؟
ولاكن بسبب ان صديقه كان مشغول مع الشباب بتوع الملهي الليلي مقدرش يشوف الرساله في وقتها!
سمعت احلام صوت دوشه كبيره جايه من برا فتحت الباب علشان تشوف ايه اللي بيحصل شافت مجموعه كبيره من الشباب والبنات اللي كان شكلهم متبهدل ومن الواضح ان كان في خناقه كبيره بينهم ،خرجت علشان تدور علي الظابط وتشوفه ليه اتاخر لان الساعة بقت واحده بالليل وهيا خايفه تفضل هنا اكتر من كده لانها محتاجه ترتاح بسبب ضغط اليوم عليها؟
في غرفة الظابط كان واقف و بيبص للشباب وبيقول
الظابط بغضب :مين فيكوا اللي بدأ الخناقه!
كل الشباب شاورو علي چو ولاكنه انكر اللي حصل وشاور علي حمزه وقال:يا فندم هو اللي بدأ انا بس كنت بدافع عن نفسي!
الظابط بص لحمزه اللي وشه متبهدل وقال:انا لولا عارف انكم ولاد ناس محترمه كنت رميتكم في الحبس دلوقت بس انا مش هعمل كده علشان سُمعة اهاليكم متبوظش بسبب استهتاركم ده؟
حمزه بص للظابط وقال:بعد اذنك يا فندم انا عاوز اعمل مكالمه ؟
الظابط بصله وقال:اتفضل يا استاذ وانتوا كل واحد فيكم يتصل باي حد يجي يضمنه ؟
الشباب والبنات اللي واقفين بدأوا يتصلوا بأهاليهم وحمزه اتصل بماهر واول ما رد عليه قال بسرعه :ايوا يا خالي انا في قسم الشرطة تعالي خدني؟
__________
احلام كانت بتتمشي في القسم وهيا بتبص لكل ركن فيه لحدما وصلت لصوت الغرفه اللي خارج منها الدوشه الكبيره فبصت علي اسم المكتب ولقت مكتوب عليه الرائد
(وائل نصار) فقربت اكتر من الباب علشان تسمع ايه كل الدوشه دي والشباب دول جايين في ايه وهي مقربه من الباب فجاه سمعت صوت رجولي جاي من وراها بيقول بتساؤل :بتعملي ايه عندك يا استاذة؟
يتبع بقلمي الكاتبة شيماء صبحي
↚
كانت أحلام بتتمشي في القسم وهيا بتبص لكل ركن فيه لحدما وصلت لصوت الغرفه اللي خارج منها الدوشه الكبيره فبصت علي اسم المكتب ولقت مكتوب عليه الرائد (وائل نصار) فقربت اكتر من الباب علشان تسمع ايه كل الدوشه دي ولاكنها فجأه سمعت صوت رجولي جاي من وراها بيقول:بتعملي ايه عندك؟
وقفت مكانها بخضه ولفت جسمها بالراحة وأول ما عينيها جت في عين الشخص دا قالت :حضرت الظابط؟
العسكري رفع حاجبه باستغراب وقال:مين حضرت الظابط دا!
رفعت احلام ايديها وشاورت علي مكتب الظابط اللي سابها ومشي وقالت: حضرت الظابط اللي في المكتب اللي في اخر الممر أنا بدور عليه؟
اتفاجئ العسكري من كلامها وقال بضيق: حضرت الظابط دا طلع مأموريه في إسكندرية ومش هيجي غير بكرة بالليل.
احلام اتصدمت من كلامه وقالت:يعني ايه ؟
يعني انا هفضل هنا لحدما هوا يرجع بالسلامة !
العسكري وقف في مكانه وقال:انتي جايه في ايه يا استاذه علشان اقولك علي الحل ؟
احلام لفت وشها بضيق من الجملة وقالت:انا مش جايه في حاجه حضرت الظابط هو اللي جابني هنا ..
العسكري هز راسه ليها وقال:طيب استني بقا هنا لحدما الرائد وائل يفضي وهدخلك ليه؟
احلام بلعت ريقها وهزت راسها بالموافقه وبصت للعسكري بتعب وقالت:طيب هو مفيش كرسي اقعد عليه او اي حاجه طيب ؟
العسكري بص حواليه وملقاش غير الكرسي بتاعه فبصلها بصه طويله وبعدها هز راسه وهوا بيشيل الكرسي وبيقربه منها وبيقول:اقعدي هنا..
هزت راسها وقعدت ودقايق وبدات ناس تقرب منهم ومن الواضح كده انهم اهالي الشباب اللي موجودين في مكتب الظابط؟
العسكري قال بتساؤل:مين حضراتكم!
اتكلم راجل كبير وقال:انا سليم النجار والد دليلة جالي بلاغ من شويه ان بنتي هنا؟
العسكري بصله بضيق وقال:ثواني يا حج هبلغ حضرت الظابط بوجودك!
الراجل رجع خطوتين لورا بتعب واول ما احلام لاحظت انه تعبان وقفت وقربت منه وقالت:ممكن حضرتك ترتاح علي الكرسي هنا لحدما يرجع العسكري'
الراجل هز راسه بالموافقه وبصلها وقال:انا متشكر جدا يا بنتي معلش هتعبك معايا!
احلام ابتسمت ابتسامه بسيطة ورجعت خطوه لورا وسمحتله يقعد وبعد دقايق خرج العسكري ومعاه البنت اللي كان حمزه وچو بيتخانقوا علشانها واول ما شافها والدها قام بتعب وقال:ايه اللي حصل يا دليلة يا بنتي انتي كويسه؟
البنت بصت لوالدها بغضب وقالت: بابي لو سمحت متقوليش دليلة انا اسمي ديدي ؟
والدها اتحرج من اسلوبها معاه قدام الناس ولاكنه قرب منها ومسك وشها بحنيه وقال:ازاي حصل كل دا انتي مش قايلالي انك عند ورد صاحبتك!
البنت بلعت ريقها بتوتر وقالت:ايوا انا كنت عند ورد بس وهيا بتوصلني حصل كل دا؟
العسكري كان مصدوم من كلام البنت وكذبها علي والدها فبص لوالدها لقاه راجل غلبان فقرب منه الورقه اللي في ايديه وقال مقاطعاً لكلامهم :اتفضل امضي هنا يحج ربنا يهدي اولادنا جميعا؟
والد دليلة اخد الورقه ومضي عليها وبعدها بص للعسكري وقال:متشكر يابني؟
العسكري هز راسه وقال:تقدر تاخد بنتك وتمشي يا حج وبعد كده متخليهاش تفضل برا البيت لوقت متاخر تاني؟
البنت بصت للعسكري بغيظ وبعدها مسكت ايد والدها ومشيت وبعدها دخلوا بقيت الاهالي لمكتب الظابط واخدوا اولادهم ومفضلش غير حمزه وچو؟
الظابط بص لحمزه وقال:عدي ساعه ومحدش جه ياخدك ايه مش عاوزينك ولا ايه؟
حمزه بص للظابط بضيق وقال:لا يا فندم ممكن يكون مشغول بس هو زمانه جاي!
چو بص لحمزه بسخريه وقال: اكيد هيجي منت نن عينه برضوا يا قلب خالو؟
حمزه اتعصب من كلام چو وكان هيقرب منه ولاكن الظابط قال بصوت عالي:اييييه عاوزين تدخلوا الزنزانه ولا ايه مش مكفيكم اللي انتوا عاملينه في بعض!
چو بص لحمزه وابتسم بسخريه وبعدها بص للظابط وقال:لا متشكرين يا حضرت الظابط مكتبك انظف .
العسكري خبط علي الباب وقال:والد يوسف علام برا يا فندم؟
الظابط هز راسه بالموافقه وقال:خليه يتفضل؟
چو بص لحمزه وقال:مع السلامه يا زومه وابق سلملي علي ولي امرك ماهر بيه!
حمزه ضغط علي ايديه بضيق وبص علي والد چو واللي كان بيعتذر للظابط علي اللي حصل من ابنه ووعده انه هيعاقبه واخده ومشي؟
وخارج المكتب احلام كانت قاعده وسرحانه لحدما فاقت علي صوت خطوات لشخص بيقف قدام العسكري وبيقول بجديه:حضرت الظابط موجود؟
العسكري بصله بانتباه وقال:ايوا موجود مين حضرتك؟
ماهر بجديه:ماهر الصياد؟
احلام اول ما سمعت الاسم رفعت عينيها بسرعه وبصت للشخص اللي واقف قدامها وهيا مش مصدقه عينيها (كان لابس بدله رسميه ومصفف شعره لورا وكانت ملامحة حاده جدا ولاكنه وسيم اوي) حست احلام بنبض قلبها بيزيد بطريقه غريبه وكانت مش قادره تسيطر علي نبظات قلبها فـنزلت عينيها بسرعه وهيا مش قادره تصدق ان دا يبق ماهر الصياد صديق طفولتها ؟
العسكري عدل هدومه وقال بفرحه:حضرتك ماهر الصياد صاحب شركة الصياد للحديد والصلب ؟
ماهر هز راسه وقال:ايوا ممكن ادخل ولا هتسألني أسأله تانيه؟
العسكري هز راسه بتوتر وقال:لا ثواني يباشا هبلغ حضرت الظابط بوجودك.'
ماهر هز راسه وحط ايديه الاتنين في جيبه و العسكري قال كلامه ودخل للمكتب بسرعه.
أحلام كانت لسا باصه في الارض فقررت انها ترفع عينيها وتبصله مره تانيه ولاكنها اتصدمت لما لقته بيبص عليها فاتوترت اكتر من الاول وغمضت عينيها بتمالك لحدما سمعت صوت العسكري بيقوله:اتفضل يا فندم؟
دخل ماهر للمكتب واول ما عينيه جت في عين حمزه بصله بغضب ولاكن لما بص للظابط لقاه واقف وبيرحب بيه بابتسامه كبيره؟
ماهر قال بثقه: انا ماهر الصياد خال حمزه الشناوي والواصي عليه؟
الظابط قال بفرحه:دا شرف كبير جدا يا فندم اني اقابل حضرتك رغم اني كنت اتمني الظروف تجمعنا في وضع احسن من كده بكتير !
ماهر هز راسه بهدوء والظابط بص لحمزه وقال:مش كنت تعرفني يا حمزه يا حبيبي ان ماهر بيه يبق خالك؟
حمزه رفع حاجبه للظابط بغيظ ورجع بص لماهر علشان يخلصوا من الموضوع لانه زهق من وجوده القسم وعاوز يمشي!
ماهر بص للظابط وقال بتساؤل:اقدر اخد حمزه وامشي ولا في اجراءات لازم اعملها؟
الظابط ابتسم وقال:اجراءات ايه بس يباشا دا احنا تحت امرك تحب حضرتك تشرب حاجه عندنا هنا كل حاجه .
ماهر هز راسه بالرفض وقال :متشكر ليك يا حضرت الظابط انا للاسف مستعجل بس لو حضرتك حابب تشرب حاجه معايا تقدر تزورني في مكتبي في اي وقت؟
الظابط هز راسه بفرحه وقال:دا شرف كبير جدا ليا يا فندم والله .
ماهر هز راسه والظابط مسك ورقه وقربها منه وقال:اتفضل حضرتك بس امضي هنا وتقدر تاخد الاستاذ حمزه بالسلامه ؟
ماهر بص لحمزه بتحذير وبعدها مسك القلم ومضي علي الورقه وبص للظابط وقال:شكرا جدا يا حضرت الظابط تعبتك معايا؟
الظابط ضحك وقال:ولا تعب ولا حاجه يا باشا احنا تحت الخدمه في اي وقت؟
ماهر هز راسه ووقف ومد ايديه وسلم علي الظابط وعدل بدلته وبص لحمزه وشاورله يتحرك قدامه !
الظابط وقف وقال باحترام:اتفضل يا ماهر باشا اتفضل يا حمزه باشا نورتوا المكتب .
خرج حمزه الاول ووراه ماهر وبعدهم خرج الظابط واتحرك ماهر وحمزه وقبل ما يمشوا الظابط قال بفرحه :نورت القسم يا ماهر باشا؟
ماهر بصله بصه سريعه وهز راسه ومشي؟
الظابط مكنش مصدق انه اتكلم مع ماهر الصياد شخصيا لانه دايما بيسمع عنه ولاكن عمره مشافه فلف بجسمه علشان يدخل لمكتبه ولاكن انتبه للبنت اللي قاعده علي الكرسي وباصه في الارض وساكته؟
قال بتساؤل :مين حضرتك يا انسه ؟
احلام انتبهت لصوته فرفعت عينيها ليه ولما اتاكدت ان ماهر مشي وقفت وقالت:انا احلام بلعت ريقها وكملت كلامها وقالت: أحلام محمد السباعي؟
العسكري بص للظابط وقال:دي كانت مع حضرت الظابط تامر بس هو طلع مؤموريه وسابها قاعده في المكتب فانا قولتلها تستني هنا لحدما حضرتك تفضى وبعدين ادخلهالك؟
الظابط هز راسه وقال:طيب اتفضلي معايا يا انسه خلينا نتكلم عندي في المكتب.
احلام هزت راسها وابتسمت ليه ودخلت مكتبه وبعدها العسكري قفل عليهم الباب.
كان ماهر وقف اول ما سمعها وهيا بتقول إسمها للظابط فاستغرب حمزه وسأله :وقفت ليه يا خالي في حاجه ولا ايه؟
كان ماهر بيفكر في الأسم لانه بالنسباله مألوف جدا فبص وراه لقي ان البنت اختفت فبص لحمزه وقال:مفيش حاجه اتحرك قدامي؟
حمزه هز راسه بضيق واتحركوا الاتنين لخارج القسم وركبوا في عربية ماهر ودقايق وكانوا اتحركوا وكانوا في طريقهم لقصر الصياد!
_______
في مكتب الظابط كان فاتح تيلفونه وبيبص فيه وبيقول: انا ازاي ما اخدتش باللي من الرساله بتاعت تامر.
احلام كانت مركزه معاه فقالت بانتباه:رسالة ايه يا فندم؟
الظابط بصلها وقال: الرائد تامر بعتلي رساله اني ابلغك تمشي واسلمك عربيتك ف معلشي يا انسه انا كنت مشغول زي ما انتي شايفه وما اخدتش بالي خالص؟
احلام بصتله بفرحه وقالت: حضرتك بتقول اني همشي؟
الظابط بصلها وقال:ايوا تقدري تيجي معايا اسلمك عربيتك من المخزن؟
احلام هزت راسها وخرجت معاه من القسم واتجهوا الاتنين لمكان كبير مليان بالعربيات ومعظم اللي فيه عربيات متهالكة من الواضح انها موجوده من سنين؟
الظابط بص للعربيات اللي موجوده جديده وقال وهو بيشاور علي عربيه سوداء :دي عربيتك يا انسه؟
احلام بصت للعربيه وهزت راسها بالرفض فهز راسه وشاورلها علي عربيه تانيه وقال:يبق دي؟
احلام هزت راسها بالرفض فابتسم وهو بيشاور علي عربيه حديثه وقال:تبق دي؟
احلام هزت راسها بالرفض وابتدت هيا تدور بعينيها لحدما شافت عربيتها كانت ورا عربيه ضخمه ولصغر حجمها مكنتش باينه ،
رفعت ايديها وهيا بتشاور علي عربيتها بفرحه وقالت :عربيتي؟
الظابط بص عليها ولقاها بتقرب من عربيه بعيده فبص علي العربيه وضم حاجبه باستغراب لأنها كانت عربيه موديل قدييم جدا وصغيره يدوب تكفي فردين وشكلها ميطمنش اللي يركب فيها،
قرب الظابط منها وقال:طيب يا انسه بما انك لقيتي عربيتك تقدري تاخديها وتروحي لبيتك لان الوقت اتاخر!
احلام هزت راسها بابتسامه ولاكن لما افتكرت الغرامه اللي هتدفعها ضمت حاجبها بحزن وقالت:طيب والغرامه اللي هدفعها؟
الظابط ضم حاجبه وقال باستغراب:غرامة ايه يا انسه.
احلام:ال٢٠ الف اللي كنت هدفعهم غرامه علشان كنت هخبط العسكري في الكمين؟
ضحك الظابط وقال:الظاهر ان تامر باشا كان بيهزر معاكي بس لو في غرامه فعلا هتدفعيها فهيا مبلغ بسيط لانك مسببتيش اي آذي لحد ، بس مش مشكله كلنا اخوات يعني ومحلوله المهم دلوقت خلي بالك من نفسك وانتبهي وانتي سايقه؟
احلام اتصدمت من كلامه وهوا سابها وخرج وشاورلها تخرج بسرعه علشان هيقفلوا الباب
فركبت عربيتها بسرعه وساقتها لحدما خرجت من المخزن .
الظابط ركب عربيته وشاورلها تمشي وبعدها اتحرك من قدامها فهزت راسها بالموافقه وشغلت عربيتها وخرجت من المكان كله واتجهت لبيتها.!
___________
في قصر الصياد.
وصل ماهر وحمزه واول ما دخلوا من البوابه خرج حمزه بسرعه من العربيه واتجه لداخل القصر وطلع لاوضته ولاكن قبل ما يقفل الباب كانت ايد ماهر بتمنعه.
حمزه قال بضيق:انا تعبان ومحتاج ارتاح خلينا نأخل كلامنا لبكره؟
دفعه ماهر للداخل وقرب منه وقال:انت عارف اللي انت عملته النهارده ده عقابه ايه؟
حمزه هز راسه وقال:انا اسف يا ماهر بس انا مكنتش غلطان دا هو چو ابن ال** اللي جر شكلي الأول.
ماهر قرب من حمزه ومسكه من هدومه وقال:انا حظرتك قبل كده يا حمزه تاخد بالك من تصرفاتك متنساش ان اسمك مربوط باسمي دلوقت وانا ليا سمعتي ومش كل شويه هاجي اخدك من قسم مختلف .
حمزه لف وشه بضيق ورجع بصله وقال:انت ليه مش عايز تصدقني؟
ماهر سابه وقال بتحذير: انت اللي اخترت انك تشتغل معايا يبق تعيش وتتعامل بالطريقه اللي اقولك عليها .
حمزه بص لماهر بضيق وقال:بس انا معملتش حاجه قولتلك هو اللي بدأ جر شكل… .
ماهر قاطع كلامه وقال:انت بق شايف ان الموضوع سهل ؟…..انت مش واخد بالك يا استاذ انك نضجت يعني مش عايز اسمع كلام العيال دا تاني ..،…انا قولت ممنوع تروح المكان دا وتبعد عن العيال دي يبق كلامي يتسمع ولاكن انت مبتحرمش مش عاوز تكبر ابداا ؟
حمزه ضرب الحيطة بغضب وقال:كفاية ضغط عليا بق يا ماهر وبعدين انا مش ألة علشان تتحكم فيا بالشكل دا انا بني ادم يعني بغلط وبضعف هو انت ايه مبتغلطش ابدا؟
ماهر بصله بلوم وقال:لا مبغلطش يا حمزه علشان انا بحسب كل خطوه ١٠٠ مره قبل ما اخطيها بس لو انت شايفني بغلط فغلطتي الوحيده هيا انت يا حمزه كنت غلط لما وافقت اجيبك هنا معايا علشان انت مكانك مش هنا انت مكانك معاهم علشان انت شبههم يا حمزه؟
حمزه سكت وهوا شايف ماهر بيضغط علي ايديه علشان يتمالك اعصابه فهز راسه وقال:خلاص يا ماهر انا اسف وبعدين انا برضوا دمي حامي مبعرفش اسكت علي اي اهانه تتوجهلي فكفاية اوي لحد كده النهارده؟
ماهر قرب منه وقال: اسمعني كويس يا ابن اختي دا هيكون اخدر تحذير ليك ولو عملت اي حاجه تانيه متعجبنيش اعتبر نفسك بره ومش بره هنا بس لا بره من مصر خالص انت فاهم؟
حمزه بصله بصدمه وماهر خرج وسابه وهوا قرب من الباب وقفله بغضب وقرب تاني من الحيطة وخبط عليها بقوه وقال بغضب:مش همشي يا ماهر،… دموعه نزلت وكمل كلامه بزعل وقال: انا هفضل هنا ومهما تحاول تثير غضبي برضوا مش همشي انت فاهم..
وقف حمزه ضرب في الحيطه لما ايديه جابت د*م فبص لنفسه في المرايه بغضب وقال: انا مش همشي وهفضل هنا وانا مش شبههم انا زيك انا نضيف يا خالي انا مش شبههم !
خلص كلامه وقرب من السرير رمي جسمه بتعب وبص للسقف وقال: مش هسيبك لوحدك يا ماهر؟
__________
في غرفة ماهر كان بيدخن سيجارته بكل غضب بسبب استهتار حمزه دايما ووضع نفسه في مشاكل وهو عارف ومتاكد ان لولا وجوده كان زمان حمزه دلوقت في السجن مع البلطجية والمجرمين وهو مش شبههم فحاول يهدي من اعصابه علشان ميتعبش اكتر لحدما فجاه جت في دماغه احلام وهيا بتقول اسمها للظابط وقد ايه كان واضح ان اسمها مش غريب عليه فردده في دماغه لحدما فجاه افتكر صاحبة نفس الاسم فقال بتساؤل:معقول تكون هيا؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
ماهر كان بيدخن سيجارته بكل غضب بسبب استهتار حمزه دايما ووضع نفسه في مشاكل وهو عارف ومتأكد ان لولا وجوده كان زمان حمزه دلوقت في السجن مع البلطجية والمجرمين وهو مش شبههم فحاول يهدي من نفسه علشان ميتعبش اكتر لحدما فجاه جت في دماغه احلام وهيا بتقول اسمها للظابط وقد ايه كان واضح ان اسمها مش غريب عليه فردده في دماغه لحدما فجاه افتكر صاحبة نفس الاسم فقال بتساؤل:معقول تكون احلام دي هيا نفسها احلام بتاعت زمان ولا مجرد تشابه في الأسماء ..؟
كان بيتساءل ولاكنه لما افتكر ان أحلام صديقته زمان كانت غير محجبة هز راسه بلامبالاة لانه متأكد ان اللي شافها النهاردة كانت محجبه وغير ان ملامحهم مختلفه تماما فنهي النقاش من دماغه بسرعه واتجه لمكتبه وقعد علي الكرسي بتعب وفضل لمدة دقايق يهدي اعصابه وبعدين اخد نفس طويل وخرج من الدرج علبه دواء واخد منها حبايه وبعدها قرب من السرير وفرد جسمه عليه واول ما غمض عينيه راح في نوم عميق….
___________
وفي يوم جديد صحيت احلام بتعب وقامت علشان تجهز هدومها وتستعد للشغل ، وهيا بتجهز افتكرت ماهر لما شافته امبارح وقد ايه اتغير بطريقة كبيره.. حتي ملامحه بقت مختلفه تماما عن لما كان في اعداي فقالت بابتسامه خفيفه:لا وبق احلي بكتير عن زمان..؟
خلصت لبس وبدات تلف طرحتها وبعد دقايق كانت خلصت.
قربت من شنطتها وشالتها بسرعه وخرجت من الشقه وهيا بتدندن اغنيه لفيروز وبتقول..:.
أنا لحبيبي وحبيبي إلي
يا عصفورة بيضا لا بقى تسألي
لا يعتب حدا ولا يزعل حدا
أنا لحبيبي وحبيبي إلي
فتحت عربيتها وركبت وبعدها افتكرت مروه فقررت تتصل عليها وتعرفها اللي حصلها في القسم لانها امبارح نامت من التعب ومردتش علي اتصالاتها .
اول ما مروه ردت عليها قالت بلهفه:عاملة ايه يا احلام طمنيني عليكي النهاردة!
احلام ابتسمت وهيا بتقول:وهكون عاملة ايه زي الفل طبعا الحمد لله.
مروه استغربت السعادة اللي في صوت احلام فقالت بتساؤل:انتي رايحة فين يا احلام وايه صوت الدوشه اللي حواليكي دي؟
احلام ابتسمت وقالت:رايحه الشغل هكون رايحه فين يعني يا مروه اي اسألتك الغريبه اللي علي الصبح دي؟
مروه هزت راسها وقالت وهيا بترفع حاجبها بتساؤل :بس انتي مش سيبتي الشغل امبارح يا احلام رايحة الشغل بق ازاي دلوقت؟
احلام بلعت ريقها وقالت برفض:لا مهو انا مش هسيب الشغل بسهوله كده انا لازم اوري المدير اللي اسمه فهمي دا مين هيا احلام السباعي وهتعمل فيه ايه؟
مروه حطت ايديها علي وشها بصدمه وقالت:هتعملي ايه يا احلام ارجوكي كفايه انتي مش ناقصه تتجرجري في الاقسام مره تانيه؟
احلام زادت من سرعة العربيه وقالت:متقلقيش يا مروه انا مش هستخدم اي عنف انا بس هديلة قلمين كده قدام الموظفين علشان معرفتش اديهملوا امبارح لأني كنت تعبانه؟
مروه اتصدمت من جنون صحبتها فقالت بقلق:بس انا قلبي مش مرتاح بلاش يا احلام دا راجل مفتري وممكن يتبلي عليكي وانتي اصلا فيكي اللي مكفيكي مش ناقصه مصايب!
احلام هزت راسها بالرفض وقالت:خلاص بق يا مروه بطلي تقولي الكلام دا متخلنيش اضعف وارجع في كلامي انا قولت هضربه قلمين يعني هضربه قلمين .
مروه اتنهدت وقالت:طيب يا احلام استنيني اجي معاكي ونضربه مع بعض انا مش هسيبك لوحدك تاني علي الاقل هديلوا انا قلم وانتي قلم علشان ميبقوش كتير عليكي؟
احلام ضحكت علي كلام مروه وقالت:لا يا حبيبتي خليكي انا اصلا هخلصهم علي السريع واروح اقدم علي شغل في شركة جديده!
مروه هزت راسها بالموافقه وقالت:طيب يا احلام اما اشوف اخرتها معاكي ايه النهارده المهم بس خلي بالك علي نفسك ولو حصل اي هجوم عليكي ابقي اتصلي عليا علي الأقل الحق اجيبلك اسعافات اوليه من العياده او اتصل بالاسعاف؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:طيب هبق اكلمك يا مروه يلا مع السلامه !
قفلت مروه المكالمة مع صديقتها وبصت للتيلفون بتوتر وقالت:لي بتعملي كده في نفسك يا احلام مش كفايه عليكي اللي انتي فيه ؟
انهت مروه كلامها ورجعت تيلفونها في شنطتها وبعدها دخلت للعياده اللي شغاله فيها وهيا بتقول بنشاط:صباح الخير يا دكتور صالح حضرتك منور العيادة!
الدكتور بصلها وابتسم وقال:صباحك ورد يا مروه تعالي يا بنتي والنبي ناوليني العلاج بتاعي خليني اخده علشان منسهوش زي امبارح!
مروه حطت شنطتها علي المكتب وقربت من الدرج وخرجت منه علبه الدواء وجابت مايه وقدمتهم للدكتور وقالت:اتفضل يا دكتور بالشفا ان شاء الله؟
ابتسم الدكتور صالح واخدهم من ايديها وقال:ربنا يجعل شفايا علي ايدك يا مروه انتي بنت حلال وانا بعزك زي بناتي بالظبط؟
ابتسمت مروه بخجل وهزت راسها بشكر وقالت:دا انا محظوظه اني شغاله مع حضرتك والله يا دكتور ولو رجع بيا الزمن كنت هختار الشغل مع حضرتك من غير تردد؟
ضحك دكتور صالح علي كلامها وحط الكوبايه علي المكتب وقال:اسمعي يا مروه يا بنتي في دكتور هيجي يتدرب معايا هنا في العياده عاوزك تساعديه اول ما يوصل اصله لسا متخرج ومتوصي عليه جامد !
مروه هزت راسها بأدب وقالت:حاضر يا دكتور حضرتك تأمر وانا انفذ!
الدكتور صالح قال بابتسامه:الله يعزك يا مروه ،يلا يا بنتي روحي علي مكتبك ودخليلي اول كشف؟
مروه هزت راسها وخرجت من المكتب وقالت بصوت واضح:اول كشف الاستاذه منه اتفضلي يا استاذه الدكتور في انتظارك.
________
في الشركة اللي شغاله فيها احلام .
دخلت احلام وهيا شايلة شنطتها وبتبص لبقيت الموظفين بابتسامه ولاكنهم كانوا متجاهلينها ومركزين في شغلهم؟
احلام ضمت حاجبها باستغراب وقالت:هما مالهم دول اول مره يبصولي كده!
واحد من زملائها كان واقف واول مشافها قرب منها وقال بصدمه:ايه اللي جابك هنا يا احلام مش المدير طردك امبارح؟
احلام غمضت عينيها بضيق ورجعت بصتله وقالت:المدير طردني فعلا بس هو بق مقالكوش علي السبب الحقيقي؟
زميلها قال :قالنا طبعا بس انا عندي ليكي سؤال هو انتي فعلا كنتي عاوزه المدير يتجوزك وهو رفض؟
احلام فتحت عينيها من الصدمة وقالت:انا اتجوز دا (فهمي ).ضحكت وهيا بتقول اسمه بسخريه وبعدها بصت حواليها وهزت راسها ليه وقالت:دا مين اللي قال الكلام الأهبل دا؟
زميلها بص حواليه وهمس في ودنها وقال:هاجر يا احلام السكرتيره بتاعته الصبح قالت قدام نعمه وعنايات انك إمبارح بالليل دخلتي اوضة المدير وقعدتي تعملي حركات مش تمام قدامه وطلبتي منه يتجوزك وهو رفض ؟
احلام ضربته بالقلم وهيا بتقول:اخرس يا قليل الادب؟
الشاب بصلها بصدمه وقال:انا مالي يا احلام بتضربيني ليه هو انا اللي قولت!
احلام بصت لبقيت الموظفين وهزت راسها وقالت:بق علشان كده مش راضين تبصولي ،عدلت هدومها وقالت: طيب هو فين بق ابو كرش دا انا لازم اعرفه مقامة!
وقف قدامها زميلها وهو بيمنعها وبيقول:رايحه فين يا احلام انتي فاكره انه مأكدش كلام هاجر للموظفين!
احلام بعدت عنه بخطوه وضمت ايديها الاتنين وقالت بتساؤل:كماان وأكد ليكوا ازاي بق إن شاء الله شرحلكوا التفاصيل؟
زميلها قال بخجل: بالفيديوا دا يا احلام؟
فتح تيلفونه قدامها وهيا اول مشافت الفيديوا اتصدمت "كان فيديوا قصيرليها وهيا بتشد المدير عليها وهوا بيبعدها.
احلام قالت بصدمه:الفديوا دا مش حقيقي دا معكوس انا اللي كنت ببعده من عليا مش بقربه دا بني ادم قذ*ر دانا هطين عيشته النهاردة!
زميلها مسك ايديها بسرعه وقال:استني يا احلام المدير معاه ضيف مهم في مكتبه استني لما يمشي وبعدين ابقي روحيلة واعملي وقتها اللي انتي عايزاه!
احلام شدت ايديها بغضب وقالت :ابعد عني يا زياد انا عفاريت الدنيا بتتنطط قدامي دلوقت فسيبني امشي؟
زياد بعد عنها بخوف لتطلع غضبها عليه وهز راسه وسابها تعدي !
مشيت احلام بكل غضب في اتجاه مكتب المدير واول ما وصلت ضربت الباب برجليها بقوة لدرجه ان المدير اتخض من مكانه ووقف يبصلها وهو مصدوم!
احلام كانت ماسكة تيلفون زياد في ايديها وكان عليه الفيديوا قربت منه وهيا متجاهلة الشخص اللي قاعد علي الكرسي وقالت:بق انا عايزه اتجوزك يا ابو كرش انت، لا وايه واخد فديوا ليا وانا بقل منك وعكسوا علي اساس اني عاوزاك تقرب مني ،
المدير بص للشخص اللي قاعد قدامه بتوتر ورجع بصلها بصدمه وقال:احلام انتي بتعملي ايه يا حبيبتي مش كده اخرجي دلوقت وهنتكلم بعدين؟
احلام قالت بجنون:حَبك برص يا ابن الوارمه تعالالي هنا!
المدير بعد خطوه لورا وهيا طلعت علي مكتبه ورمت كل اللي عليه برجليها وبعدها قربت منه وقالت:انا امبارح معرفتش ارد علي طردك ليا وكلامك اللي زي السم لاني كنت تعبانه بس النهارده مش هسيبك ويا انا يا انت يا فهمي النهارده؟
المدير كان مصدوم من قوتها وسرعتها في انها توصله وهيا باللبس الطويل دا؟
احلام وقفت قدامه ونطت وهيا بتديله قلم علي وشه ورجعت تضربة قلم تاني ولاكن إيد قويه منعتها فحاولت تبعد ايديها ولاكن مقدرتش فلفت تشوف مين الشخص دا واول مشافته قالت :سيب ايدي ؟
الشاب قال :اهدي يا انسه وسيبيه خلينا نتفاهم ونحل المشكله؟
احلام بصت لفهمي بغضب ورجعت بصت للشاب دا وقالت: بقولك سيب ايدي انا مش هييبه غير لما اخد حقي منه!
الشاب قال بصوته القوي :انا المقدم ياسرغنيم وبقولك سيبيه دلوقت يا اما هتصرف تصرف مش هيعجبك؟
احلام اول ما سمعت كلامه نزلت ايديها بسرعه وسابت فهمي وبعدت عن المكتب وهيا بتاخد نفسها بصعوبه وبتبص للشاب باستغراب..
الشاب قرب منها خطوه و قال: ممكن افهم ليه اتهجمتي عليه بالشكل دا؟
احلام شالت شنتطها علي كتفها وبصت للشاب وقالت:علشان هو راجل مش محترم ويستاهل اكتر من كده.
فهمي قال بصوت ضعيف:يا ياسر باشا دي بنت مجنونه حضرتك متصدقهاش. احلام بصت لفهمي بغضب وهوا قال بتعب وصوت متقطع:هوديكي في داهيه يا بنت ال*
احلام بصت للشاب وقالت:سامع اهو بيغلط فيا؟
الشاب مسك ايد احلام وقال:تعالي معايا يا انسه واشرحيلي اللي حصل علي هدوء..
فهمي بصله وقال بصوت عالي:رايح فين يا ياسر باشا والعقود اللي هنمضيها!
ياسر بص لفهمي بجديه وقال: قطعها انا لغيت المشروع خلاص..
احلام بصت للشاب وهو ماسك ايديها بصدمه فسحبت ايديها وقالت:انا ممكن اجي معاك واشرحلك بس بدون لمس!
ياسر ابتسملها وهز راسه وبعدها شاورلها تخرج وهوا خرج وراها!
كان فهمي بيحاول يقوم بصعوبه ولاكن مقدرش فمسك جهاز السماعه وقال بصوت عالي علشان الموظفين يسمعوه:حد يجي يلحقني هنا يا شويه متخلفين!
اول ما سمعوه الموظفين جريوا علي مكتبه بسرعه واحلام ضحكت علشان قدرت تاخد حقها منه فبصت للشاب اللي ماشي جمبها وابتسمت بفخر وهوا كان مركز معاها وبيبصلها بدهشه !
_______________
وقف ياسر برا الشركه وهو بيبص لاحلام وبيقول:ممكن نتكلم في مكان هادي اي رأيك نروح كافيه انا اعرف كافيه كويس قريب من هنا!
احلام رفعت حاجبها بصدمه وقالت:لا انا مش فاضيه احكي حاجه اصلا انا عندي مقابلة شغل كمان نص ساعه وكدا هتأخر عليها؟
رفع ياسر حاجبه بتساؤل وقال: المقابلة دي في شركة ايه ؟
احلام بصت في ساعتها بإستعجال وقالت:مش فاكره إسمها بصراحه لإنوا كبير بس انا متظره امشي لاني هتاخر؟
ياسر هز راسه بالموافقه وهيا قالت:طيب عن اذنك بق يا حضرت الظابط ..قاطعها ياسر وقال:بس انا لازم اسمع الحكايه منك متنسيش اني رفضت التعامل معاه بسببك!
احلام بصتله بصدمه وقالت:بسببي انا هو انا عملت ايه؟
ياسر هز راسه وقال:عرفتيهولي علي حقيقته البشعه وانا مش هقدر اتعاون معاه بعد اللي عملة فيكي..
هزت احلام راسها وبعدها شاورتله وقالت بابتسامه :طيب هستأذن انا بق مع السلامة وان شاء الله لو اتكتبلنا نتقابل تاني هحكيلك اللي حصل ؟
ياسر هز راسه بالموافقه وهيا اتحركت من قدامه بسرعه وهيا فخوره بنفسها علشان قدرت تاخد حقها ومتسيبش واحد زي فهمي يهينها …
ابتسم ياسر وهو بيبص عليها وقال بهمس:هنتقابل تاني يا مجنونة!
_____________
بداخل مطار القاهرة الدولي كانت واقفه وهيا بتبص للمكان بإعجاب شديد بنت جميلة تدعي ب سيلين تركية الأصل ولاكنها عاشت في دبي اكثر من ١٠ سنوات وكانت بتدرس اللغة العربيه ولاكن مش بتتكلمها كتير ؟
اول مشافت جمال المطار اتكلمت عربي مكسر وقالت :إنها بلدٍ رائعة سيتعجب ماهر انني قد اتيت اليه في مصر ويقبلني كزوجته كما وعدني ابي منذ سنوات بعيدة؟
قالت كلامها بابتسامة واسعه وبعدها اتحركت وهيا ماسكه شنتطها في اتجاه بوابه الخروج واول ما خرجت فتحت تيلفونها وطلعت رقم ماهر واتصلت عليه ..
كان ماهر في اجتماع مهم في الشركة فكان تيلفونه علي الوضع الصامت ومأخدش باله انه بيرن فكمل كلامه مع المدراء وقال: كل تركيزكم الفتره الجايه هيكون علي الشحنه اللي رايحة ايطاليا كمان ٣شهور مش عاوز اي غلطة تحصل لان الغلطة مش هتغفر .
هزوا المدراء راسهم بإحترم وهو وقف وقال:كده الاجتماع انتهي كل واحد يتفضل علي شغله!
خرج كل اللي في الغرفه بانتظام وفضل ماهر واقف يبص علي السماء وبيتأملها بكل هدوء علشان يفضي كل الافكار اللي في دماغه..
همست سيلين بحزن وقالت:لماذا لا ترد ماهر اشعر بالحزن الان!
سواق تاكسي قرب منها وقال بانجليزي :welcome to egypt
سيلين قالت بتذمر: انا اتحدث العربية!
سواق التاكسي ابتسم وقال:اهلا وسهلا يا استاذه نورتي مصر؟
سيلين قربت الشنطة عليه وقالت:شكرا؟
السواق اخد منها الشنطه وشالها حطها في شنطة عربيته وبعدها قرب من الباب الخلفي للعربيه وفتحلها الباب وقال:اتفضلي يا استاذه؟
ركبت سيلين العربيه وهيا بتبص لشكلها بنوع من الرضا وبتقول:ارجوك سيدي اريد الذهاب الي الصياد شركة؟
السواق ابتسم وقال: حضرتك تقصدي شركة الصياد للحديد والصلب؟
سيلين هزت راسها بالإيجاب وقالت:نعم اريد ان اذهبها؟
ابتسم السواق علي طريقة كلامها وهز راسه بالموافقه وقال:عيوني يا استاذه ارتاحي وكلها دقايق وهنوصل؟
بصتلة سيلين بعدم فهم ولاكنها حست انه يقصد انه هيوصلها للشركه فطلعت تيلفونها وبدات تصور نفسها وتصور الاماكن اللي بتعجبها لحدما عدي وقت و انتبهت لصوت السواق وهو بيقول:وصلنا يا استاذه احنا دلوقت قدام شركة الصياد ؟
انتبهت سيلين وبصت للمكان وهزت راسها وطلعت من جيبها ١٠٠ دولار وادتها للسواق وهو اول مشافها نزل بسرعه من العربيه وفتحلها الباب وطلعلها شنطتها وقال بحماس:تحبي اوديلك الشنطة فين يا استاذة؟
ابتسمت سيلين وهيا بتبص علي شكل الشركة الضخم ولما انتبهت لكلامه شاورتله علي الشركة وقالت:الي هناك؟
السواق هز راسه ومشي قدامها وهوا شايل الشنطه لحدما وصلوا عند البوابه الرئيسيه وبصلها السواق وقال:اي خدمه تانيه يا استاذه؟
سيلين بصتله وقالت:شكرا جزيلًا يا سيدي؟
السواق فرك ايديه بفرحه لما لقاها بتفتح شنطتها ولاكن اتغيرت ملامح وشه لما لقاها ماسكه تيلفونه فهز راسه بحزن وسابها ومشي؟
سيلين اتصلت علي رقم ماهر وعلي وشها ابتسامه عريضه ولاكنه مردش عليها فدخلت للشركه وقربت من مكتب الاستقبال وقالت:اريد مقابلة ماهر الصياد؟
البنت بتساؤل:حضرتك في ميعاد سابق!
سيلين حركت راسها بالرفض وقالت:اخبريه سيلين يالماز بانتظاره؟
البنت هزت راسها وقالت:اتفضلي ارتاحي هنا لحدما ابلغ مستر ماهر بوجودك؟
سيلين قعدت علي الكرسي وبعدها البنت اتصلت بمديرة مكتب ماهر وبلغتها بوجود سيلين وبعد دقائق جالها الرد من سكرتيرة ماهر وقالت:بلغيها ان مستر ماهر مشغول وخلي منعم يوصلها للقصر بتاعه !
البنت هزت راسها وقالت:حاضر؟
قفلت البنت مع سكرتيرة ماهر واتصلت برقم منعم السائق الخاص ب ماهر وقالت:تعالى بسرعه يا منعم علشان توصل الاستاذه للقصر بتاع مسترماهر.
اجابها منعم وقال:حاضر؟
سيلين بصت للبنت بانتباه وقالت:يمكنني مقابلة ماهر الآن !
البنت هزت راسها بالرفض وقالت:مستر ماهر مشغول حاليا وطلب من السواق بتاعه يوصلك للقصر بتاعه لحدما يخلص شغل!
سيلين هزت راسها بحزن وبعد دقايق وصل منعم واول مشاف سيلين ابتسم وقال:انا منعم السواق الخاص بمستر ماهر الصياد وهوصل حضرتك للقصر؟
سيلين هزت راسها بالموافقه وهوا اخد شنتطها منها ومشي وهيا خرجت وراه واتجهوا الاتنين لعربية ماهر وركبوا فيها.
_________
وفي شركة ديكساشيال دخلت احلام وهيا ماسكة السي في بتاعها في ايديها وقربت من مكتب الاستقبال وقالت:عندي مقابلة عمل مع المدير علشان وظيفة السكرتيرة اللي اعلنتوا عنها امبارح بالليل!
موظفة الاستقبال هزت راسها وقالت بابتسامه :المدير في استقبالك يا استاذة احلام .
احلام استغربت ان الموظفة عارفه اسمها ولاكنها هزت راسها بالايجاب ومشيت وراها لحدما وصلوا لغرفة المدير العام للشركة!
الموظفة قالت بابتسامه:اتفضلي يا استاذة المدير جوه!
هزت احلام راسها بالموافقه والموظفة سابتها ومشيت واول ما احلام خبطت علي الباب جالها الرد بسرعه.
اول ما فتحت الباب حست بشوية توتر ولاكنه مستمرش كتير لانها اتفاجأت اول ماشافت الشخص اللي قاعد علي مكتب المدير.
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
"موظفة الاستقبال هزت راسها وقالت بابتسامه :المدير في استقبالك يا استاذة احلام .
احلام استغربت ان الموظفة عارفه اسمها ولاكنها هزت راسها بالايجاب ومشيت وراها لحدما وصلوا لغرفة المدير العام للشركة!
الموظفة قالت بابتسامه:اتفضلي يا استاذة المدير جوه!
هزت احلام راسها بالموافقه والموظفة سابتها ومشيت واول ما احلام خبطت علي الباب جالها الرد بسرعه.
اول ما فتحت الباب حست بشوية توتر ولاكنه مستمرش كتير لانها اتفاجأت اول ما شافت الشخص اللي قاعد علي مكتب المدير.
قالت احلام بصدمه وهيا بتقرب منه :حضرت الظابط؟
وقف ياسر وهو بيبص عليها بابتسامه وبيقول:ازيك يا انسه احلام اتفضلي ارتاحي !
بصتله احلام بصه اخيره مليانه بالدهشه وهزت راسها بالموافقه وقعدت قدامه علي الكرسي.
ياسر قعد علي الكرسي تاني وكانت عينه مركزه مع احلام اللي اتكلمت وقالت:انا بصراحه متفجأه ومش عارفه ازاي حضرتك مدير الشركة بس انا مش هسألك إزاي فالأحسن ندخل في الموضوع علي طول؟
ياسر ضحك وهز راسه ليها وهيا حطت السي ڤي بتاعها قدامه علي المكتب وقالت:اسمي احلام محمد السباعي عندي ٢٨ سنه خريجة كليه تجاره قسم إدارة اعمال اشتغلت متدربه في شركة صغيرة تحت ادارة مجموعة البدر وبعد سنتين تدريب اتنقلت في الفرع الرئسي وفضلت هناك خمس سنين وطبعا معايا شهادات خبره وكل حاجه موجوده عند حضرتك في الملف دا ؟
ياسر كانت عينيه عليها وهيا بتتكلم بتركيز فحرك راسه بابتسامه وقال:هايل؟
احلام هزت راسها بابتسامه بسيطة وهو فتح السي ڤي وبص عليه وهيا كانت بتدعي انه يقبلها لانها محتاجه للشغل جدا؟
ياسر قفل الملف وبصلها وقال:انا مقدر منصبك في شركة البدر سابقا ولاكن الوظيفة اللي شركتنا عرضاها هيا مجرد سكرتيرة ؟
احلام هزت راسها بتفهم وقالت:اكيد يا فندم انا كل الكلام دا عرفاه علشان كده جيت اقدم علي الوظيفه …وانا معنديش اي مشكله اني اشتغل سكرتيره وابدأ رحلتي في شركتك من جديد؟
ياسر سكت وهو مركز مع ملامحها الجميله وبيفكر في كلامها ولاكن قاطعت تركيزه هيا احلام لما وقفت وقالت:حضرتك سكت يبق انا اترفضت ولا ايه !
ياسر وقف بسرعه وقال: اي الكلام دا لا طبعا انا مقولتش كده ؟
احلام بصت في الارض بخجل وسكتت وهو حط الملف في درج مكتبه ورجع بصلها وقال:اتفضلي اقعدي يا استاذة احلام انتي اتقبلتي للوظيفه؟
احلام ابتسمت وهيا بتبصله بفرحه وبعدها هوا طلع ورقه فيها عقد العمل و الشروط اللي فرضاها الشركة وقال:دا عقد عملك هنا وموجود كل الشروط اللي الشركة حطاها تقدري تراجعيه كويس وبعدين تمضي هنا؟
شاورلها علي مكان الأمضة وبعدها وقف تاني وقال:انا هخرج برا اخلص حاجه علي السريع كده لحدما تخلصي براحتك!
هزت احلام راسها بابتسامة وبعدها بصت في الورقه الي معاها بكل تركيز واول حاجه عينيها جت عليها كان المرتب واللي صدمها اول ما قرأت المبلغ فقالت :٣٠٠٠ الاف دولار؟ دا بجد؟ يبقوا كام بالمصري دول!
قالت كلامها بدهشة كبيره
وبعد مشافت المرتب بدات تقرأ الشروط بسرعه وبعدما اتاكدت ان الشروط مناسبه ليها اخدت نفس طويل بهدوء ومضت علي العقد؟
بعد دقايق رجع ياسر للمكتب واول ما عينه جت في عينيها ابتسم وقال: نقول مبروك!
ابتسمت احلام وقالت:ان شاء الله !
قعد ياسر واخد منها العقد وقال:بما ان النهاردة اخر يوم في الشهر فهتبدأي شغلك رسمي من بكرة ولاكن انا شايف انك تروحي دلوقت تاخدي فكرة عن المكتب بتاعك وتشوفي لو ناقصك فيه حاجة!
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت: حاضر يا فندم!
ياسر هز راسه وبصلها بصه طويله وقال:ممكن أسألك سؤال يا احلام وتجوابيني بصراحة!
اتوترت احلام من كلامه ولاكنها هزت راسها بالايجاب وقالت:اتفضل يا فندم؟
ياسرعدل لياقة قميصه وقال: شركة البدر هي الأفضل في التصدير ولا في شركات احسن منها؟
ابتسمت احلام لما سمعت سؤاله فهزت راسها براحة وقالت:لا في احسن منها اكيد ؟
ياسر قال بفضول:ممكن اعرف شركة ايه؟
احلام طلعت من شنطتها كارت بإسم الشركة وحطته قدامه وقالت:شركة المأمون أفضل من البدر بكتير ..هما في الحقيقة منافسين لبعض بس الفتره الأخيره البدر بدأت تنهار بشكل تدريجي بسبب اهمال المدير الرئيسي ولاكن المأمون كويسة واكبر الشركات بتتاعمل معاهم في التصدير والاستلام من داخل وخارج مصر فأنا بحكم خبرتي في البدر بقولك انهم مش جيدين بما فيه الكفايه وبرشحلك المأمون ؟
بصلها ياسر وقال بشك: احلام انا مقدر انك طلعتي من شركه البدر بطريقه مش احسن حاجه بس انتي متأكده من كلامك دا!!انا محتاج أصدر شحنه حديد كبيره لخارج مصر وعاوز شركة ثقة!
احلام هزت راسها بجديه وقالت:حضرتك انا مش بقول كده علشان اللي حصلي منهم بس فعلا دي الحقيقه وتقدر تسأل بحكم مركزك يعني ووقتها هتعرف اني بقول الحقيقه؟
ابتسم ياسر وهوا بيبص للكارت وبيقول: طيب يا احلام انا واثق فيكي وبالمناسبه شكرا علي المساعده !
هزت احلام راسها بابتسامة وقالت:العفوا يا فندم، بس انا عندي سؤال لحضرتك مهم بصراحه مش هقدر أجله لبعدين!
هز ياسر راسه بالموافقه وقال: اتفضلي انا تحت أمرك.
احلام هزت راسها وقربت منه وقالت بهمس :هو ازاي حضرتك مقدم قد الدنيا وفي نفس الوقت مدير شركة؟
ياسر بصلها وضحك علي سؤالها ولاكنه جاوبها وقال: في الحقيقه يا انسه انا كنت مقدم فعلا ولاكن استاقلت من اربع سنين بسبب شوية مشاكل ملوش داعي اذكرها وبحكم خبرتي مع شغلي في شركة والدي ايام الدارسه أسست شركتي اللي انتي شيفاها دي واهي ماشيه !
احلام هزت راسها وضحكت علي كلامه فوقفت وهيا بتقول بابتسامه:حضرتك قولتلي اني اروح اشوف وضع مكتبي قبل ما ابدأ شغل؟
ياسر هز راسه وهيا شالت شنطتها وقالت:طيب انا هروح اشوفه بعد اذن حضرتك طبعا!
ابتسم ياسر وهو بيشاورلها تخرج وبعدها اخد نفس طويل وهو بيبص للكارت وبيقول :يبق اتوكلنا علي الله واعتمدنا علي شركة المأمون'
______________
بداخل شركة الصياد للحديد والصلب.
دخل حمزة الشناوي وهوا لابس نظاره شمسيه وماسك للوجه ، قرب من مديرة مكتب ماهر الجديده وقال:ماهر باشا جوه يا انسه؟
البنت رفعت وشها ليه بانتباه وقالت: ايوا يا فندم أقوله مين حضرتك!
حط حمزة ايديه الاتنين في جيبه وقال بغرور:المساعد الخاص بيه ودراعه اليمين حمزة الشناوي؟
البنت وقفت باحترام وقالت:تشرفنا يا فندم اتفضل مستر ماهر موجود وتقدر تدخله !
حمزه هز راسه وبصلها من فوق لتحت وقال:اعمليلي قهوه زياده وهاتيهالي علي المكتب جوا.
البنت هزت راسها بالموافقه وهو مشي من قدامها ودخل لمكتب ماهر واول ما شافه نايم علي الكنبه قال :جايلك نفس تنام بعد اللي عملته فيا امبارح!
اتكلم ماهر وهو مغمض عينيه وقال:ايه اللي جابك يا زفت مش المفروض تجهز شنطتك علشان سفرك.
حمزه قلع النظاره والماسك وقال بغرور:جاي اغير جو حاسس بخنقة وبعدين هسافر ازاي وانا بالشكل دا المفروض تقولي ارتاح شهرين علي الأقل!
اتنهد ماهر وبعدها فتح عين واحده بصله وقال: شكلك حلو المره دي الضرب كله متقسم علي وشك بالتساوي!
اتضايق حمزه من كلامه وحط ايديه علي وشه وقال بوجع:يا رب تجرب علشان متتريقش عليا تاني!
قام ماهر من علي الكنبة اول ما سمع كلامه فبصله بسخريه وقال:اولا موضوع سفرك دا مفيش فيه رجوع وانتهي النقاش فيه.
ثانيا ودا الأهم بمناسبه المولد اللي حصل في وشك دا بعد كده متعرفش عدوك رد فعلك وبعدها تزعل ؟
حمزه رفع حاجبه بسخريه وقال:انا معملتش كده انا معرفتهمش حاجه!
ماهر بصله بنص عين وقال:لازم تخلي رد فعلك مفجأه لعدوك و اوعي تعرف خصمك خطوتك الجايه مهما حصل ولا تعرفه نقطة ضعفك ايه ، وعلشان تقدر تتغلب عليه وتكون واثق من خسارته لازم تكون سابقه بخطوه بمعني انه لما يحاول يقرب منك علشان يأذيك تكون مديلة الضربه اللي تخليه ميعرفش يقوم تاني .
حمزه سقف بقوه وقال:والله كلامك جميل بس انا خصمي مكنش واحد دول كانو سبعه؟
ماهر كمل كلامه بابتسامه وقال: والله حتي لو كانو الف مكنتش هتقدر برضوا عليهم عارف ليه؟
حمزه قال بسخريه: ليه يا استاذ ماهر؟
ماهر بصله بصه طويله مليانه بالسخريه وقال:علشان انت لين!
نفخ حمزه بضيق وقال:بطل كلامك دا لو سمحت؟
جلس ماهر علي كرسي المكتب وبصله وقال:طول ما انت عارف نتيجة المعركة من الأول ومتأكد ان هتخسر يبق هتخسر لانك بتكون دارس الوضع الحالي بس وناسي ان ممكن العدد يزيد في لحظة وانت بالنسبالهم ضعيف.
انت فكرت انك لما هتضربه هتقدر عليه ولاكن مكنتش متوقع ان ليه اصحابه في المكان وبسهوله هيوقعوك وهتكون خسران؟
حمزه سكت وماهر بصله وقال:لازم تخلي خيالك واسع وتتعلم ان تتغلب علي اي حاجه مهما كانت ضعف قوتك .
قال كلامه وقرب منه ورفع صوباعه وحاطه علي دماغه وقال:ربنا ادالنا عقل نفكر بيه ونقدر نحسب بيه برضوا
فا انت دخلت معاهم المعركة رغم انك متأكد من خسارتك فانا في قاموسي بسميك غبي..
حمزه هز راسه وبعد عنه ولبس نظارته والماسك وقال:انا كنت غلطان لما فكرت اني اجي هنا واتناقش معاك انا راجع القصر تاني؟
ماهر وقف وقال: لو كنت سمعت كلامي ومروحتش المكان دا مكنش كل دا علشان حصلك ،المهم استني انا جاي معاك!
حمزه بصله بغيظ وخرج وماهر لبس جاكت البدلة وخرج وراه؟
_____________
بداخل قصر الصياد.
كانت نايمه سيلين في اوضتها اللي الخدم جهزوها ليها وكانت ماسكة موبايلها وبتتكلم مع صديقتها الاجنبيه لينا وبتقول:انا الان في غرفة النوم وعندما يعود ماهر الي القصر سيخبرني احدي الخدم وسأذهب للتحدث إليه !
لينا:حسنا سيلين اتمني لكي رحلة سعيده في مصر واتمني ايضا ان تصبحين حبيبة تلك المغرور..قاطعهم صوت والدها فقالت باعتذار:انا اسفةٌ يا سيلين سأغلق الخط لقد عاد ابي من الخارج؟
هزت سيلين راسها بالموافقه وقالت:حسنًا لينا سنتحدث مرة اخري !
انتهت من كلامها وقفلت المكالمه .
وبعد مرور دقايق طرقت الباب احدي الخادمات!
وقفت سيلين بحماس وقربت من الباب وقالت:هل عاد ماهر!
البنت هزت راسها وقالت:ماهر باشا في انتظار حضرتك تحت.
هزت سيلين راسها بحماس وقالت:اخبريه انني قادمه اليه بعد دقائق.
البنت هزت راسها بهدوء ونزلت وسيلين قربت من شنطتها وخرجت منها بلوزه قصيرة وشورت قصير وبدات تبدل هدومها !
حمزه قال بضيق:مين سيلين دي اللي لازم اقابلها انا عايز اطلع انام!
ماهر بصله بغضب وقال:لو مسكتش هقوم اكمل عليك واخلي وشك الجميل دا يبق بلون واحد!
حمزه بصله بضيق وسكت وبعد ثواني نزلت سيلين وهيا لابسه شورت قصير لفوق الركبه وبلوزه لفوق السُره وجزمة بكعب عالي وكانت بتعمل صوت واضح وهيا نازله علي السلم!
حمزه رفع عينيه يشوفها واول ما شاف شكلها وقف بصدمه وقال:هي دي سيلين يا خالي؟
ماهر هز راسه وهو متفاجئ من شكلها الجرئ فبصلها بصدمه وقال:ايوا هيا ؟
ماهر قال وهو مركز مع تفاصيل جسمها:اهلا بيكي في مصر يا سيلين!
قربت منه سيلين وهيا بتحض-نه وبتق-بله من شفا-يفه وبتقول:انا سعيده انني رأيتك ماهر لقد افتقدتك كثيرًا !
حمزه كان واقف مصدوم وهو باصص لماهر ومش مصدق انه با-سها فعلا فبص لجسم سيلين وقال:اهلا سيلين انا حمزه ؟
سيلين كانت مركزه مع ماهر وهو كان حاطت ايديه علي وسطها بزهول ومركز مع عيونها بتوهات لحدما قاطع نظراتهم حمزه وهو بيشد سيلين عليه وبيقول: اهلا سيلين انا حمزه ابن اخت ماهر!
سيلين بصت لوجه حمزه بصدمه وقالت:اوووه يا الهي ما هذا !
حمزه بصلها بتوهان وقال:دي واوا؟
سيلين قربت ايديها الاتنين من وشه ولمسته برقه وقالت:من فعل بك هذا يا رجل!
حمزه حط ايديه الاتنين علي وسطها وشدها عليه قال:ولاد الحرام هنقول ايه بق؟
سيلين بصت لعينيه بصدمه وقالت:هل هم اغبياء يجب ان تخبر الشرطة وتأخذ تعويضًا !
ماهر كان مصدوم من جرأة حمزه رغم صغر سنه فمسك ايد سيلين وشدها عليه وقال:انتي ايه دبانه رايحه علي اي حاجه كده تعالي هنا؟
حمزه بص لماهر بغيظ وقال:بق دي دبانه يا عديم النظر؟
ماهر اتصدم من كلامه ووشه احمر وقال:انت قولت ايه؟
حمزه بلع ريقه وقال:بقول يعني ان انت مش قصدك تقول انها دبانه يعني و..؟
سيلين كانت واقفه تبص عليهم وهيا مش فاهمه كلامهم لحدما فجأه حمزه جري من قدامها وماهر وراه وهيا مبقتش عارفه تتصرف ازاي فجريت وراهم وهيا بتقول بابتسامه:انها لعبة رائعة ماذا تسمونها في مصر؟
__________
بداخل عيادة الدكتور صالح .
دخل الدكتور الجديد اللي هيتدرب في العياده وهو بيبص لكل ركن فيها باعجاب!
انتبهت مروه لوجوده فقربت منه وقالت:حضرتك الدكتور اللي هيتدرب هنا؟
هز الشاب راسه وقال بابتسامه :ايوا انا دكتورعلي حمدان !
مروه سلمت عليه وقالت:حضرتك نورت العياده يا دكتور في الحقيقه دكتور صالح بلغني النهارده الصبح بوجودك معانا هنا في العياده وبلغني اساعدك بما اني بقالي اكتر من ٨ سنين بشتغل معاه هنا في العياده!
بصلها علي بدهشه وهو بيقول: تشرفت بحضرتك يا ..؟
مروه قالت بإبتسامه:انا مروه المساعدة الخاصه بدكتور صالح !
علي ابتسم وقال:تشرفت جدا بحضرتك يا استاذه مروه !
مروه هزت راسها وقالت:دا الشرف ليا انا ..اتفضل حضرتك دكتور صالح في انتظارك !
علي هز راسه ودخل لمكتب الدكتور وهيا رجعت لمكتبها وهيا بتبص للبنت اللي عليها الدور وقالت:دا دكتور مش مريض مش هيتأخر هما خمس دقايق بس وهيحرج وبعدها هتدخلي؟
البنت هزت راسها وقالت:لا مفيش مشكله يا انسه مروه براحتكم !
مروه ابتسمت وهيا بتهز راسها وبدات تراجع الحجوزات وهيا بتبص للكمبيوتر اللي قدامها بتركيز !
بعد مرور دقايق خرج علي وهو بيبص لمروه وبيقول: الدكتور عاوزك جوا يا استاذه مروه!
مروه انتبهت ليه وهزت راسها بالايجاب ودخلت بسرعه لمكتب الدكتور؟
الدكتور صالح قال بجديه:تعالي يا مروه انا اتكلمت مع دكتور علي وفهمته شغله هو هياخد المكتب اللي انا طلبت منك تجهزيه اول امبارح انا عاوزك تدخليله المرضي اللي هيغروا علي الجروح لحدما ابلغك بالجديد ودلوقتي دخليلي المريضه اللي عليها الدور؟
مروه هزت راسها بتفهم وقالت:تمام يا دكتور بعد اذن حضرتك؟
هز الدكتور راسه وهيا خرجت وبلغت البنت اللي عليها الدور تدخل وبعدها شاورت لعلي على مكتبه ودخلوا الاتنين مع بعض؟
مروه بصت للمكتب برضا وقالت:انا شايفه ان المكتب تمام ولا حضرتك شايف ايه !
علي هز راسه بالايجاب وقال:لا كله تمام شكرا لتعبك معايا يا استاذه مروه؟
مروه بصتله بهدوء وقالت:اتفضل يا دكتور ارتاح علي مكتبك و انا دقايق هدخل لحضرتك المرضي اللي هيغروا علي الجرح زي ما الدكتور طلب مني وطبعا مش محتاجه اقول لحضرتك لو احتجت اي حاجه انا موجوده؟
علي بصلها بابتسامه وقال:حاضر يا استاذه مره متقلقيش؟
مروه هزت راسها بابتسامه وخرجت ودخلته اول بنت وبدا علي يغيرلها علي الجرح ومروه كملت شغلها مع الدكتور. ________
بعدما احلام اتاكدت ان مكتبها مناسب وان مش ناقصها حاجه خرجت من شركة ديسكاشيال وعلي ملامحها ابتسامه مليانه بالرضا .
اتجهت لجراچ العربيات وركبت عربيتها وخرجت برا المبني الضخم واول حاجه جت في دماغها هيا انها تروح السوبر ماركت وتجيب مستلزمات الشهر بتاع البيت.
وبعد مرور ساعه وصلت احلام لسوبر ماركت كبير خرجت من عربيتها واتجهت للداخل واخدت عربية تسوق وبدأت تلف في السوبر ماركت..
وفي الجانب التاني كان موجود حمزه وجانبه ماهر اللي ماسك علبتين من الفول وبيقول:العادي ولا الاسبايسي؟
حمزه قال بضيق:انا مش فاهم دلوقت احنا بنعمل ايه هنا كان ممكن تبعت اي حد من الخدم لازم تنزل بنفسك وتجرني معاك كده؟
ماهر بصله بضيق وقال: كل اللي بعتهم مبيفهموش حاجه وبعدين انت تمشي جمبي وانت ساكت؟
حمزه ضرب الارض بغضب وهو بيبص حواليه بضيق فبص لعلبتين الفول اللي ماسكم ماهر وقال بغيظ : سيب بق الفول دا وخلينا نركز علي المهم عايز اخلص .
بصله ماهر بغضب وحمزه ابتسم لما افتكر سيلين فقال: بقولك ايه يا خالي هي سيلين المزه دي هتقعد معانا قد ايه؟
ماهر حط علبتين الفول مكانهم وقال:شهر او شهرين زي مهيا تحب!
ابتسم حمزه وقال:حلو اوي الكلام.
ماهر اتحرك بالعربيه وبصله وقال بسخريه:متنساش انك مسافر اخر الاسبوع دا !
حمزه ضم حاجبه بحزن وقال:لييييه بتعمل فيا كده؟
ماهر سابه يتكلم مع نفسه ودخل قسم اللحوم..وبعد دقايق حمزه انتبه ليه وجري وراه وقال:يا خالي بق استني انت ليه مش راضي تخليني افضل هنا مش عاوز اروح دبي!
ماهر بصله وقال:انت ليه عامل دوشه اسكت ازعجت الناس!
حرك حمزه راسه بالإيجاب وقال:حاضر !
ماهر بدأ يختار احتيجاتهم للحوم وبعدها بص لحمزه اللي كان مركز مع البنات اللي حواليه فقرب منه وقال:فيك حيل تعاكس البنات هات العربيه دي
وحصلني.
حمزه هز راسه وهو بيضحك للبنت اللي بتبصله وبتضحك ..
ماهر قرب منه تاني وضربه في رجله وقال:مش هعيد كلامي يا حيوان اتحرك؟
حمزه انتبه ليه ومسك العربيه بضيق واتحرك وراه لحدما دخلوا قسم تاني؟
احلام كانت في قسم الاسماك وبتبص علي كل الانواع بجوع قالت وهيا بتشاور علي نوع من انواع السمك :الكيلو بكام لو سمحت !
الشخص:ب٤٠٠ يا استاذه دا جاي من اسبانيا !
احلام اتصدمت من السعر فهزت راسها وقالت:طيب عاوزه سمكه؟
الشخص اتصدم من كلامها وقال: سمكه واحده يا استاذه؟
احلام حست بالاحراج لانه علي صوته بطريقه ملفته فقالت وهي بتهز راسها بالموافقة :ايوه سمكه واحده بس هاتها كبيره!
الشخص هز راسه وهو بيبص عليها من فوق لتحت باستغراب معتقد انها بخيله لان نوع السمك دا صغير فالسمكه اللي هيا طالباها مش هتشبع طفل صغير فوزنلها السمكه وادالها الكيس وقال بغير نفس :اتفضلي يا استاذه !
اخدت احلام الكيس وحطته في العربيه وبعدها اتحركت من قدامه واتجهت لقسم اللحوم!
عدي ماهر واحلام من جمب بعض بالعربيات ولأن كل واحد مركز مع الطريق اللي ماشي فيه منتبهوش لبعض..
حمزه وهوا ماشي ورا ماهر خبط في احلام بدون قصد فقال بغرور:مش تحاسبي يا انسه ولا انتي مش شايفه!
احلام عدلت طرحتها اللي اتفكت من أثر الخبطه وقالت:حضرتك اللي خبطني وكمان عاوزني احاسب؟
حمزه بصلها من فوق لتحت بضيق وقال:ايوا تحاسبي يعني انا اللي احاسب؟
احلام ضغطت علي اسنانها بغضب وقالت:حضرتك لو فاكرني هخاف من الشويتين دول تبق غلطان وبعدين انت فاكر نفسك مين علشان تكلمني بالاسلوب دا روح والنبي شوف مين اللي مديلك علقه واتشطر عليه!
حمزه بصلها بصدمه لانه لابس الماسك والنظاره ورغم كل دا لاحظت الورم اللي في وشه فقال:انتي شكلك كده مجنونه بق؟
احلام زقت العربيه بعيد عنها وقالت بغضب:لا مش مجنونه بس لو عايزه ابق مجنونه هبق مجنونه؟
حمزه رجع لورا بخوف من حركتها وهيا بتزق العربيه فقال بصوت عالي:يا خاااالي ؟
ابتسمت احلام بسخريه وقالت:ايوا كده ارجع لأصلك يا جبان!
حمزه قال بغضب:انا مش جبان!
وصل ماهر علي صوت حمزه العالي فبص عليه لقاه واقف يبص للبنت اللي قدامه بخوف واضح في عينيه فقال بتساؤل وهو بيقرب منهم:خير يا انسه بتتخانقي معاه ليه؟
احلام انتبهت للصوت اللي جاي من وراها فقالت بصوت واضح:بما انك خاله ابق قول للست والدته انها معرفتش تربي.. لفت بجسمها علشان تشوفه ولاكنها اتصدمت لما اكتشفت انه يبق ماهر الصياد؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
وصل ماهر علي صوت حمزه العالي فبص عليه لقاه واقف يبص للبنت اللي قدامه بخوف واضح في عينيه فقال بتساؤل وهو بيقرب منهم:خير يا انسه بتتخانقي معاه ليه؟
احلام انتبهت للصوت اللي جاي من وراها فقالت بصوت واضح:بما انك خاله ابق قول للست والدته انها معرفتش تربي.. لفت بجسمها علشان تشوفه ولاكنها اتصدمت لما اكتشفت انه يبق ماهر الصياد؟
ماهر اول ما شافها استغرب لان ملامحها مش غريبه عليه فقرب منها وعلي ملامحه الجديه وقال:تقدري تقوليلي ايه اللي حصل بالظبط؟
احلام اول ما شافته بيقرب منها سكتت لانها كانت مركزه مع ملامحه اللي مش قادره تصدق انها حقيقيه ؟
اتكلم ماهر تاني ووجه كلامه لحمزه وقال:ايه اللي حصل يا حمزه وليه بتتخانق مع الاستاذه؟
حمزه بص لأحلام بغضب وقال:انا كنت ماشي وهيا خبطت فيا وبقولها تاخد بالها لقيتها بتكلمني بالاسلوب دا هيا باين عليها كدا يا خالي مجنونه؟
احلام فاقت من شرودها علي كلمه مجنونه اللي قالها حمزه بصوت واضح وكأنه يقصد انها تسمعها كويس؟
احلام بصت لحمزه بغضب ورجعت بصت لماهر وقالت :حضرتك بقى خاله؟
ماهر بصلها وقال :ايوا انا ؟
احلام بصت لحمزة من فوق لتحت وقالت بضيق:الاستاذ ابن اختك دا مش محترم وتقريبا كده نسي يتربي؟
ماهر اتضايق من كلامها وبص لحمزه بغضب لانه دايما بيعمل مشاكل ومش بيتعلم من اخطائه فقرب منه وكان لسا هيتكلم لقي اتصال من مدير حسابات الشركه بص علي الاسم باهتمام و فتح المكالمه وبص لحمزه بضيق وقال: بقولك ايه انت تحل مشكلتك دي معاها بعيد عني انا مش فاضي للكلام دا واقسم بالله يا حمزه لو ملقيتك ورايا خلال خمس دقايق اعتبر نفسك في دبي من بكرا ومش هتشوف مصر تاني ؟
حمزه فتح عينيه من الصدمه وقال:انت هتسيبني هنا معاها بجد يا خالي ؟
ماهر هز راسه ورجع بص لاحلام وقال:للاسف انا مش خاله ولا اعرفه يا استاذه وهو عندك اهو حلوا مشكلتكم مع بعض!
احلام استغربت كلامه وفكرت انه بيهزر ولاكن اللي صدمها انه اتحرك من قدامهم وخرج من المكان .
حمزه بلع ريقه وهو بيبصلها وبعدها قال:هو انتي مش هتمشي بق ؟
احلام بصتله وقالت بغيظ:بق انا مجنونه!
حمزه حرك راسه بالرفض وقال:مين قال كده !
قربت منه وهيا بتمسكه من هدومه وبتقول:انت هتستعبط يلا انا سمعاك وانت بتقولها بصوت قد كده !
حمزه حرك راسه بالرفض وبلع ريقه بتوتر وقال:انا…اكيد مش قصدي عليكي انتي انا كنت اقصد واحده كده وهيا في الحقيقه مجنونه..شبهك؟
احلام رفعت حاجبها وهوا غمض عينه وقال:والله اسف؟
احلام زقته بعيد عنها لدرجة انه وقع علي الارض وقالت بضيق:انت باين عليك لسا عيل صغير وانا مش هضيع من وقتي معاك كفايه عليك اللي حاصل فيك انا اصلا مش ناقصه.
حمزه اتوجع من اثار الخبطه وحاول انه يقوم ولاكنه مقدرش…. احلام مشيت من قدامه و قربت منه بنت من اللي في المكان ومدت ايديها ليه وقالت بتساؤل :انت كويس؟
حمزه رفع عينيه بص للبنت لقاها منقبه فهز راسه وقال:لا بموت هو انتي ممكن تكلملي الإسعاف!
البنت ضحكت وهيا بتبص لحالته وقالت برفض:انا هشوف اي حد من اللي في المكان يساعدك خليك هنا وحاول متتحركش !
حمزه حرك راسه بالموافقه والبنت اتحركت من قدامه وقربت من شاب من اللي شغالين في السوبر ماركت وشاورت علي حمزه وقالت:تقريبا كده الشاب دا مش قادر يتحرك ممكن تساعده لو سمحت؟
الشاب بص لحمزه وهز راسه بالايجاب وهيا شكرته ومشيت والشاب قرب من حمزه وقال:هات ايدك يا استاذ ايه اللي حصلك بس!
حمزه حرك راسه بالرفض وقال: لا ايدي ايه انا مش قادر اتحرك هو انا ممكن اطلب منك طلب وارجوك متستغربش؟
الشاب هز راسه بالموافقه وقال:اتفضل يا فندم!
حمزه قال بتعب:ممكن تشيلني !
الشاب اتصدم من كلامه وردد كلام حمزه بعدم إستيعاب وقال :اشيلك؟
حمزه طلع من جيبه مبلغ كبير وقال:خد دول حلال عليك بس ارجوك شيلني لحد العربيه اللي واقفه برا؟
الشاب بص للفلوس بدهشه ورجع بص لحمزه وقال:انت بتتكلم بجد يعني انا لو شيلتك هاخد كل الفلوس دي؟
حمزه مسك ايد الشاب وحط فيها الفلوس وقال:امسك كده حطهم في جيبك بس والنبي خرجني بسرعه ؟
الشاب ابتسم وحرك راسه بالموافقه وقرب من حمزه اللي نايم علي الارض وشاله علي ضهره .
_________
كانت احلام اخدت باقي طلباتها واتجهت للكاشير وحاسبت عليهم وخرجت من المكان وهيا في طريقها للجراچ علشان تاخد عربيتها شافت ماهر وهو واقف قدام عربيته الفخمه وبيتكلم في التيلفون بصوت عالي وغاضب وكان بيقول:يعني ايه مش عارفين تتصرفوا امال انتوا شغلتكوا ايه في الشركه مدراء علي ايه بق مهيا بقت سايبه ،اسمعوني كويس المشكله دي لو مخلصتش خلال ساعه اعتبروا انكم مطرودين !
احلام اتخضت من طريقته في الكلام ومكنتش متوقعه انها تقابله تاني بعد كل السنين دي ..وقفت تبص عليه من بعيد وهيا مش مستوعبه انه مش فاكرها فابتسمت علي سذاجته لانهم كانوا قريبين من بعض وقت الاعداديه ..كانت بتبص علي شكل عروقه اللي بتظهر بسبب عصبيته واللي كانت متفجأه منه هيا شخصيته اللي اتغيرت تماما عكس الاول لانه كان معروف بطبعه الهادي !
ماهر قفل التيلفون بضيق ولف بجسمه علشان يشوف حمزه اتاخر ليه لقي احلام واقفه تبص عليه وساكته!
بصلها بصه سريعه وركب عربيته واتحرك للخارج بسرعه وهيا اول ما انتبهت انه اخد باله من وجودها قربت من عربيتها بخجل وحطت فيها الاكياس اللي كانت شايلاهل واتجهت لكرسي القياده وشغلت المحرك واتحركت بعد ثواني للخارج؟
بعد دقايق وصل الشاب وهو شايل حمزه للجراش وكان بيصدر اصوات بتدل علي ثقل جسم حمزه.
اول ماوصلوا حمزه بص للمكان باستغراب وهو بيقول: هي فين عربيه خالي؟
الشاب نزله وقال:كده خلاص يا أستاذ انا عملت اللي اتفقنا عليه استأذن انا بق ؟
حمزه كان بيبص حواليه وكانت عينيه علي شكل العربيات اللي موجوده و ولما اتاكد ان عربية ماهر مش موجوده وانه اتخلي عنه فعلا وسابه ومشي بص للشاب وقال برجاء:انا متشكر ليك جدا بس انا هطلب منك طلب اخير؟
الشاب بصله بابتسامه وقال:اكيد اتفضل يا استاذ انا تحت أمرك؟
حمزه بص لجيب الشاب اللي حطله فيه الفلوس وقال وهو بيشاور عليه :ممكن تجيب الفلوس اللي انا اديتهالك علشان اروح بيها؟
الشاب ضم حاجبه بضيق وقال:بس احنا يا استاذ متفقناش علي كده؟
حمزه غمض عينيه بتعب وقال:طيب هات ٥٠٠ جنيه بس اروح بيها؟
الشاب بص للارض بتفكير وقال بصوت واطي: كتير اوي ٥٠٠ جنيه عليه ..اخد نفس سريع ورجع بص لحمزه وقال: استني يا استاذ انا عندي حل وان شاء الله هيعجبك؟
حمزه ابتسم وهو بيبصله والشاب طلع من جيبه ٢٠ جنيه وقال:بص يا استاذ انت هتاخد العشرين جنيه دول وهتخرج من المكان دا خالص وهتمشي علي اليمين شويه لحدما توصل لاخر الطريق هتدخل شمال هتمشي شويه كمان هتلاقي موقف ميكروباصات جديد هناك تقدر تركب منه اي حاجه توصلك للمكان اللي انت عايز تروحه؟
حمزه بصله بصدمه وقال:انت اتجننت عشرين جنيه ايه اللي اروح بيها وبعدين ايه موقف دي انت متعرفش انا ابق مين؟
الشاب هز راسه باستغراب وقال:لا والله معرفش هو صحيح مين حضرتك؟
حمزه بلع ريقه وقال:انا حمزه؟
الشاب سلم عليه بعشم وقال:تشرفت بيك يا استاذ حمزه انا بق محمد اتفضل ادي العشرين جنيه وزي مقولتلك يمين في شمال هتلاقي موقف؟
حمزه بص للفلوس بدموع وقال: هيا بق فيها استاذ بعد الكلام دا هات دا انا مني لله؟
الشاب ابتسم وسابه ومشي وحمزه فضل يبص علي المكان اللي حواليه بصدمه وبعدما استوعب اللي بيحصل معاه اخد نفس طويل واتحرك لخارج الجراچ.
___________
في شركة الصياد كان جميع المدراء في غرفة الاجتماعات في انتظار قدوم صاحب الشركة ماهر الصياد وبعد مرور دقايق قربت السكرتيره الخاصه بمكتب ماهر من الغرفه وقالت:مستر ماهر وصل؟
جميع من في الغرفه وقفوا احتراما لقدوم ماهر الصياد ولاكن اول ما دخل ماهر بصلهم بغضب وقال:انا جيت بنفسي علشان اشوف المشكله بس صدقوني دي اخر مره هعمل فيها كده ولو اللي حصل دا اتكرر تاني مش هيحصلكم خير؟
السكرتيره قربت من الشاشه الكبيره اللي بيعرضوا عليها المشاريع وقامت بتشغيل مقطع فيديوا لرئيسة مجلس الاداره في الفرع الايطالي ؟
ماهر بص للفيديوا بتركيز وبدا الكل ينتبه ويركزوا مع كلامها ..
ماهر قدر يفهم المشكله ببساطه وبص للمدراء وقال:عرفتوا ايه حل المشكلة دي؟
واحد من المدراء بص لماهر وقال:اعتقد يا فندم ان اللي حصل دا بسبب منافس جديد دخل السوق بتاعنا فجأه وقدر يتواصل مع الوفد الايطالي الخاص بينا وقدر يقنعهم بعرض اكبر من عرضنا !
ماهر بصله بانتباه وقال:ايه اللي يخليك تقول الكلام دا وهل انت متاكد من كلامك دا ؟
المدير وقف وقال:ايوا يا فندم انا متاكد دي شركه اتأسست من اكتر من أربع سنين والرئيس التنفيذي ليها كان ظابط واستقال…،الشركه دي يا فندم كانت بتصدر حديد في مصر وخمس دول عربيه ولاكن الظاهر ان المدير بتاعها حاطت عينه علي العالميه ؟
ماهر بص للمدير وقال:اسمه ايه صاحب الشركه دي؟
المدير:اسمه ياسر غنيم يا فندم هوا ابن رجل الاعمال المتوفي فتحي غنيم واعتقد انه كمل مسيره والده بس بطريقته هو وقدر يثبت اسمه بسرعه في السوق؟
ماهر وقف وعدل جاكت البدلة بتاعته وقال بجديه: الشحنه دي مش هتروح من ايدينا احنا مش مبتدئين لسا علشان نخاف من شركة صغيره زي دي انا عاوزكم تكملوا شغلكوا زي منتوا وانتي يا همسه(همسه: السكرتيره الخاصه بماهر) ابعتي رساله للوفد الايطالي بلغيهم اني عاوز اقابلهم ضروري ؟
السكرتيره هزت راسها بالايجاب وهو بصلهم بضيق وخرج من الغرفه واتجه لمكتبه !
كل اللي في غرفة الاجتماعات اخدوا نفسهم براحه كبيره اول ما خرج ماهر بصوا لبعض بابتسامه كانهم اخدو براءه.
بدا كل واحد يرجع لمكتبه ونزل خبر في الشركه بإن الجميع يستمر في عمله لان المشكله اتحلت.
وفي مكتب ماهر كان نايم علي الكنبه وهو حاطت ايديه علي دماغه بتعب … اخد نفس طويل وقال بصوت شبيه بالهمس:اه منك يا حمزه مش هتعقل ابدا نفسي تتعلم تكون عاقل ليوم واحد؟
_________
حمزه كان وصل لموقف الميكروباصات بعد وقت كبير واول ما وصل لقي المكان زحمه واكتر من شخص بينده علي نفس المكان في نفس الوقت.
حمزه بص للفلوس بغيظ وقال:طيب انا المفروض اروح فين دلوقت!
واحد من السواقين مسك ايد حمزه وقال:اتفضل يا استاذ انت رايح فين؟
حمزه بصله بخوف من هيئته وقال:القصر؟
السواق بصله من فوق لتحت وقال بسخريه:قصر ايه لمؤاخذة ؟
حمزه قال بابتسامه :القصر بتاعنا؟
السواق قال بتساؤل وهو بيغمز بعين واحده :ايوا انتوا مين برضوا معلش؟
حمزه لاول مره يحس بخوف بجد لان المره دي ماهر مش معاه فبص للسواق وقال:انت تعرف ماهر الصياد؟
السواق ضحك علي كلامه وقال:انت قصدك بق الصياد ماهر وكده شغل ابتدائي يعني ؟
حمزه ابتسم وقال:اي حاجه المهم نوصله؟
السواق قال وهو بيهز راسه بالرفض :لا انا رايح مدينة نصر هتيجي؟
حمزه هز راسه بالموافقه وقال:ايوا هاجي اهي اي حاجه المهم ابعد عن المكان دا بسرعه؟
السواق بصله من فوق لتحت بشك وقال:الا صحيح يا اخينا هو انت لابس كمامه ليه ومكتف نفسك هو انت تعبان ولا تكون عامل مصيبه كده وعايز تهرب ؟
حمزه اتخض من كلامه فقال برفض:لا ابدا انا لابسها بس علشان ..سكت وهو بيفكر يقوله ايه والسواق كان مركز معاه وفجأه حمزه عطس بطريقه قويه لدرجه ان اكتر من شخص انتبهه ليه ..
السواق بعد عنه بسرعه وقال بخضه :اي دا انت شكلك تعبان بجد ولا ايه ..
حمزه هز راسه بالرفض وقال:لا والله انا كويس.
عطس تاني فالسواق بعد عنه اكتر وقال:ابعد انا مش ناقص انا عندي عيال بصرف عليهم؟
واحد من السواقين التانيين قرب من السواق اللي كان بيتكلم مع حمزه وقال بتساؤل :في ايه يا شوقي ماله الاستاذ؟
السواق بص لحمزه بحزن وقال:شكله كده عنده تعب وحش وال يعوذ بالله اوعي تركبه معاك ليعديك يابني انت مش ناقص؟
حمزه اتصدم من كلامهم عليه فقال برفض:انا كويس انت بتقوله ايه يا حج انت ؟
السواق بص لحمزه بشك وبعد عنهم وقال بصوت عالي علشان يسمع بقيت السواقين:الاستاذ دا شكله تعبان يا رجاله وممكن يعديكم اوعي حد يركبه معاه؟
حمزه اتصدم لما سمع كلامهم فبص حواليه بفقدان أمل وقال:انت فين يا خالي تعالي الحقني والنبي بق؟
____________
في منزل احلام !
دخلت وهيا شايله الاكياس وبتفتكر اللي حصلها النهارده من اول خناقتها مع مديرها السابق لتعينها في شركة ياسر ومقابلتها الغريبه لماهر الصياد وقريبه..
قعدت علي الكنبه وهيا بترجع ضهرها لورا وبتاخد نفس طويل وبتقول:هو ازاي ماهر الصياد زي مبيقولوا عليه يعني رجل اعمال وصاحب مركز كبير نازل كده عادي السوبر ماركت يجيب طلبات البيت وكأنه معندوش خدم او مساعدين؟
احلام قالت كلامها باستغراب وتساؤل ولاكنها فجأه افتكرت صديقتها مروه وانها لازم تكلمها فقامت علشان تجيب تيلفونها من الشنطه واول ما طلعته لقت أكتر من مكالمة فائته من خطيبها السابق فاستغربت ورفعت حاجبها وهيا بتقول:هو انا نسيت اعمله بلوك ولا ايه؟
رجعت قعدت علي الكنبه تاني وهي بتبص لرقم خطيبها السابق وبتفتكر ذكري بينهم لما قالها:(يعني انتي مش هتعيشي مع امي في نفس الشقه دي بتحبك يا احلام وبتعتبرك زي بنتها .
احلام بصتله بصدمه وقالت:انت بتقول ايه يا اكرم انت عايزني اعيش مع امك أُمال شقتك دي هتعمل فيها ايه؟
اكرم قال بتوتر:م ما انتي عارفه يا احلام ان اخويا زينهم هيخطب الشهر الجاي وهو عرف اهل العروسه خلاص ان دي هتبق شقته؟
احلام قالت بعدم إستيعاب كلام أكرم: يعني ايه واحنا يا أكرم احنا ذنبنا ايه ليه عازيني ادخل علي عفش امك انت ليه محسسني انك هتتجوزني علشان تصلح غلطة.
اكرم قرب منها وقال بدهشه:ايه الكلام دا يا احلام انتي عارفه اني بحبك وشاريكي؟
احلام قالت بضيق:امسك يا أكرم دبلتك اهي لما يبق ليك كلمه علي اخوك يبق نتكلم .. انا هبلغ عمي يجيلكوا وهيكون معاه باقي شبكتك ؟
اكرم فضل باصص للدبله وساكت وبعدما استوعب كلامها قال :هو انتي بتسيبيني يا احلام انتي ناسيه اننا بنحب بعض من ايام الكليه؟
احلام بصتله بلوم وقالت:انا اسفه يا اكرم بس انا مش هقبل بالكلام اللي بتقوله دا انا استاهل شقه عفشها يكون جديد وانا اول واحده استخدمه انا مش من الشارع علشان اقبل بالوضع دا.
اكرم بغضب:ماشي يا احلام انتي حره انا كنت فاكر انك بتحبيني ومستعده تحطي ايدك في ايدي بس انتي طلعتي انانيه ومبتحبيش غير نفسك.)
فاقت احلام من ذكرايتها علي صوت رنه تيلفونها وكانت مروه اللي بتتصل؟
ردت احلام بسرعه وقالت:بنت حلال والله يا مروه انا كنت لسا هتصل عليكي؟
مروه ابتسمت وقالت:حبيبتي طمنيني عليكي عملتي ايه؟
اتنهدت احلام وهيا بتقول:كل خير استني بس اقوم اجيب اي حاجه اكلها وانا بحكيلك لاني جعانه اوي؟
مروه ضحكت علي كلامها وقالت:دا شكل الموضوع كبير اوي علي كدا؟
احلام هزت راسها وقالت بابتسامه :دا فيه سهر للصبح دا…
مروه ضحكت واحلام دخلت لللمطبخ ورجعت بعد دقايق وهيا شايله طبق فاكهه كبير وحطته قدامها علي الكنبه وبدات تاكل وهيا بتحكي لمروه تفاصيل يومها وانهت كلامها بذكرها لخطيبها السابق وقالت:أكرم اتصل عليا النهارده اكتر من مره بس انا ماخدتش باللي مش عارفه ازاي؟
مروه اتصدمت لما سمعت كلامها وقالت باستغراب:اكرم وهو بيتصل عليكي ليه هو مش خلاص خطب من يومين.
احلام اتصدمت اول ما سمعت كلامها وقالت:هو اكرم خطب.
مروه قالت بحزن:ايوا من يومين انا عرفت الموضع بالصدفه من واحده جارتنا بس مرضتش اقولك علشان عارفه انك هتضايقي.
احلام سكتت وهيا بتفكر في كلامها وقالت:لا مكنتش هتضايق ولا حاجه ربنا يسعده!
مروه هزت راسها بحزن وقالت:احلام انتي لسا بتفكري فيه!
احلام هزت راسها بالنفي وقالت:لا يا مروه اكرم كان خطيبي بس دلوقت مفيش بينا حاجه ؟
مروه هزت راسها بتفهم وقالت:طيب انا مضطره اقفل علشان ابويا صحي وانتي عارفه بق لو مجهزتش الاكل ممكن يعمل ايه؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:طيب يا حبيبتي مع السلامه .
مروه قفلت المكالمه واحلام فضلت تبص لرقم اكرم وكان باين علي ملامحها الحزن فقربت من الاكياس اللي جابتها وشالتهاودخلت بيها للمطبخ وبدأت تحط كل حاجه في ماكنها لحدما فجأة لقت تيلفون غريب في كيس من الاكياس فطلعته باستغراب وهيا بتبصله بتساؤل واول ما فتحته لقت صوره لماهر وجمبه حمزه وكانوا الاتنين لابسين بدل رسميه ومن الواضح ان في حد فيهن واخد جايزه ..شهقت بخضه وهيا بتقول:ايه اللي جاب التيلفون دا هنا !يتبع
↚
فجأة لقت تيلفون غريب في كيس من الاكياس فطلعته بإستغراب وهيا بتبصله واول ما فتحته لقت صوره لماهر وجمبه حمزه فشهقت بخضه وهيا بتقول:ايه اللي جابه هنا دا !
مسكت التيلفون وحطته علي الرخامه بتاعة المطبخ وبدات تجهز لنفسها أكل لانها مأكلتش من الصبح.
وهيا بتطبخ لقت اتصال من التيلفون اللي لقته في الكيسه فقربت منه وهيا بتقرأ الأسم وبتقول باستغراب(مين المدير المتوحش دا) فضلت تبص للرقم باستغراب لحدما المكالمه انتهت فرجعت التيلفون علي الرخامه مره تانيه وكملت طبخ.
____________
في قصر الصياد.
دخل ماهر وهو بيبص حواليه وبيدور علي حمزه ،قرب منه واحد من الخدم وقال:حمدلله علي السلامه يا ماهر باشا اجهز لحضرتك العشاء ؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال:لا مليش نفس .
الشاب هز راسه باحترام وقال:تحب حضرتك اعملك قهوه ؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال وهو بيبص حواليه:هو فين حمزه؟
الشاب هز راسه بعدم معرفه وقال:حمزه باشا لسا مرجعش القصر من وقت ما خرج مع حضرتك؟
ماهر بص للشاب وقال:انت متاكد ؟
الشاب هز راسه وقال:ايوا يا باشا متاكد انا كنت موجود هنا وصدقني لسا مرجعش؟
ماهر هز راسه بالموافقه واتحرك للداخل وهو بيخرج موبايله من چاكت بدلته فتح جهات الاتصال وضغط علي رقم حمزه واستنى رده؟
كان التيلفون بيرن بنفس الرقم فاحلام قربت منه تاني وفصلته بضيق لان صوت الرنه كان مزعج؟
ماهر بص لرقم حمزه بضيق وقال: بق بتقفل في وشي لما ترجع حسابي معاك !
اتجه لغرفته علشان يرتاح ولاكنه وقف علي صوت سيلين اللي بتقول بدلع:ماهر الي اين تذهب؟
ماهر بصلها وقال بتعب:داخل اوضتي ارتاح شويه ؟
سيلين قربت منه وهيا بتحط ايديها علي صدره وبتقول بدلع :يمكنك ان تستريح في غرفتي انها مريحه كثيرا؟
ماهر بص في عيونها بتوهان وقال :هيا فعلا مريحه بس بقولك ايه يا سيلين انا بجد تعبان ومش فاضي لحركاتك دي؟
سيلين مسكت ايديه وقالت:حسنا ماهر لا تقلق سأكون لطيفه الليله .
ماهر هز راسه بالموافقه ومشي وراها لحدما دخلوا لغرفتها!
ماهر بص علي السرير بتعب وقال:طيب اطفي النور بق علشان انام.
سيلين ضمت حاجبها برفض وقالت:ماهر اعلم انك متعب ولاكني اريد قضاء الليله معك لقد افتقدتك كثيرا!
ماهر نام علي السرير وحط ايديه الاتنين ورا رقبته وقال:طيب وريني بق هتعملي ايه؟
سيلين ابتسمت وقالت:اريد ان ارقص لك ،لقد شاهدت اليوم الكثير من الافلام المصريه وتعلمت الرقص واريد ان أجرب لاول مرة امامك.
ماهر هز راسه وهو بيبص لجسمها وقال:موافق وريني بق اتعلمتي ايه؟
سيلين ابتسمت وقلع-ت الروب اللي كانت لبساه ووقتها ظهر لبسها القصير ،اول ما شافها ماهر قام وهو مصدوم وشاور عليها وقال:ايه اللي انت عاملاه في نفسك دا يا سيلين ؟
سيلين ضمت حاجبها بحزن وقالت: هل فعلت شئ خاطئ انا فقد اردت ان اجرب الرقص المصري؟
ماهر كان بيبص عليها وعلامات الدهشه علي عينيه فقربت منه سيلين وحطت ايديها علي رقبته بدلع وقالت:هل تسمح لي بالتجربه امامك!
ماهر هز راسه بالموافقه وهيا جريت بسرعه شغلت الشاشه علي اغنيه مصريه وبدات ترقص قدامه وهوا كان مصدوم؟
(كانت سيلين بتحرك جسمها بقوه وكانها بتتألم )
رفع ماهر ايديه وهو بيطلب منها توقف الاغنيه وهيا اتحركت بسرعه وقفلت الشاشه وقربت منه وقالت بقلق :ما المشكله ؟
ماهر قال باستغراب:ايه اللي بتعمليه دا انتي بترقصي ولا بتتوجعي؟
سيلين ضمت حاجبها بعدم فهم وهو قال:يا سيلين يا حبيبتي دا مش رقص شرقي دي الصباره الراقصه بترقص احسن منك .
سيلين رفعت حاجبها وقالت بتساؤل:نعم لما تقول هذا انا افعل كما تفعل البنت التي كانت بداخل الفيلم؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال:انا متاكد انك مشوفتيش فيلم مصري لان دي مش حركات مصريين ابدا!
سيلين قربت منه تاني وقالت:حسنًا لقد فهمت ان رقصي لم يعجبك ولاكن لدي عرض أخر!
ماهر وقف وهو بيقول بتعب:ارجوكي سيبني اروح انام؟
سيلين قربت منه وقالت برفض: ماهر انتظر انا اريد ان اقضي معك المزيد من الوقت؟
ماهر حرك راسه بتعب وهيا قربت منه وقالت:هل تريد ان اغني لك؟
ماهر ضحك علي شكلها وهيا بتحاول معاه فهز راسه وقال:ماشي لو كان كده تمام لاكن بلاش ترقصي اتفقنا؟
سيلين هزت راسها بابتسامه وهو رجع نام علي السرير وهيا بدات تغني وتقرب منه وتعمل حركات جريئة وهو كان بيتفرج عليها ومبسوط.
___________
وفي الموقف .
كان الوقت اتاخر وحمزه قاعد علي الرصيف بتعب حط ايديه في جيبه وقال :هو راح فين التيلفون دا معقول يكون وقع مني ؟
قرب منه راجل عجوز وقال بتساؤل:هو انت بخير يا ابني انا شايفك قاعد نفس القاعده دي بقالك كتير فقولت اجي اطمن عليك؟
حمزه اول مشاف الراجل بصله بفرحه وكانه آمله الاخير حاول انه يقف والراجل ساعده لحدما سند طوله فقال برجاء:ممكن لو سمحت تديني موبايلك اعمل مكالمه ؟
الراجل هز راسه بالموافقه وطلع من جيبه تيلفونه البسيط وقال:اتفضل يا ابني؟
حمزه ابتسم واخد منه التيلفون وقال:شكراا اوي يا عمو.
الراجل ابتسم علي كلامه وخبط علي كتفه وحمزه بدا يكتب رقمه بسرعه علي التيلفون وبعدها ضغط علي كلمة اتصال؟
كان وقتها التيلفون بيرن عند احلام فقربت منه وقالت بغيظ:هو انا مش هخلص بق من صوت الرنه المزعجة دي؟
بصت للرقم ولقت انه بدون إسم فقفلت المكالمه وقالت:ميخصنيش علشان ارد؟
كان حمزه متفاجئ ان اللي اخد التيلفون قفل المكالمه إتصل تاني وفي المره دي احلام ردت بغيظ وقالت:ايوا مين؟
حمزه قال بلهفه:ايوا لو سمحتي دا تيلفوني هو وقع مني ممكن حضرتك تبلغيني عنوانك او لو تعرفي تجيبهولي هكون ممتن جدا ليكي؟
احلام استغربت وقالت بتساؤل:هو مين حضرتك؟
حمزه استغرب سؤالها ولاكنه جاوب وقال:انا حمزه صاحب التيلفون اللي معاكي دا؟
احلام هزت راسها وقالت:هو انت بق اللي حطيت التيلفون في حاجتي؟
حمزه استغرب كلامها وحس ان صوتها مش غريب عليه فقال بتساؤل:هو انتي مين؟
احلام:انا اللي قليت ادبك عليا يا بتاع خالو؟
حمزه قال بصدمه:هو انتي ،بقولك ايه كفايا اوي حركاتك دي ورجعي التيلفون انا عارف انك سرقتيه من جيبي؟
احلام اتفجأت من كلامه فقالت بضيق:احترم نفسك بدل ما اقفل في وشك ومش هرجعلك التيلفون؟
حمزه قال برجاء: لا والنبي متقفليش ، انا اسف بس ممكن تجيبيلي التيلفون والنبي؟
احلام بصت في الساعه وقالت برفض:مش هينفع اخرج في الوقت دا ممكن ابعتهولك مع اي حد بكره؟
حمزه هز راسه بالرفض وقال:لا مينفعش لازم دلوقت علشان خاطري ؟
احلام اتفجات من كلامه فقالت بتساؤل:انت مستعجل ليه متخفش عليه اوي كده انا اصلا معايا تيلفون احدث منه.
حمزه بص للراجل اللي متابع المكالمه من اولها وقال:والنبي يا انسه اعملي معايا معروف وانا والله مستعد اعمل اي حاجه تطلبيها مني بس المهم ترجعيلي التيلفون او لو مش هتقل عليكي تجي تروحيني بالمره؟
احلام اتصدمت من كلامه وحست انه اكيد بيعمل كده علشان يوقعها واكيد حاطت خطه علشان اللي عملته فيه الصبح لانها عارفه ان اولاد الاغنياء دول بيبقوا فاضيين وممكن يعمل اكتر من كده فقالت برفض:اسفه مش هقدر مع السلامه؟
قفلت المكالمه وهو اتصدم وقال : الو يا استاذه الو طيب انتي كنتي املي الوحيد هعمل ايه دلوقت يارب؟
الراجل قرب من حمزه وقال:لو خلصت يابني هات التيلفون علشان امشي ؟
حمزه بصله بحزن وقال:لو كنت حافظ رقم خالي كان زمانه لحقني بس هقول ايه انا دايما كده حظي نحس!
الراجل اخد منه التيلفون وطبطب عليه وقال:والله يا بني كان علي عيني اساعدك بس انت شايف الدنيا بق حالها عامل ازاي ودلوقتي كل واحد يدوبك مكفي نفسه!
حمزه هز راسه بتفهم وقال:انا متشكر جدا ليك يا عمو معلش تعبتك معايا!
الراجل اخد منه التيلفون واتحرك من قدامه وحمزه رجع قعد علي الرصيف تاني والمره دي دموعه نزلت وهو بيقول:يا رب انقذني من اللي انا فيه دا انا مش حمل البهدله دي والله؟
الراجل العجوز رجعله تاني بعد دقيقه وهو بيديله التيلفون وبيقول:في واحده علي التيلفون عاوزاك يا ابني؟
حمزه بصله بلهفه وقال:عوازاني انا؟
الراجل هز راسه وحمزه اخد التيلفون من ايديه بلهفه وقال:ايوا مين ؟
احلام بتساؤل:انت فين ؟
حمزه قال بفرحه:والله كان قلبي حاسس انك طيبه وانا مش ههون عليكي؟
احلام ضحكت علي كلامه وقالت:اخلص بدل ما اقفل في وشك!
حمزة وقف بسرعه وقال :لا والنبي استني انا هقولك علي العنوان؟
بص للراجل وقال:والنبي يا عموا اوصفلها احنا فين دلوقت؟
الراجل هز راسه بالموافقه واخد منه التيلفون واتكلم مع احلام ووصفلها العنوان وبعدما خلص قفلت معاهم المكالمه؟
حمزه بصله وقال بتساؤل :ها قالتلك ايه؟
الرجال قال بابتسامه:قالت انها جايالك في الطريق؟
حمزه حط ايديه علي قلبه بفرحه وبص للسماء وقال:شكرا يا رب شكرا يا رب؟
الراجل سابه ومشي وحمزه رجع قعد تاني علي الارض وهو حاسس بفرحه كبيره لانه اخيرا لقي حد يساعده!
__________
وفي عربية احلام كانت مشغله اغنيه هاديه وبتدندن معاها عشان متسمعش اصوات الدوشه اللي حواليها ،وبعد مرور ربع ساعه وصلت اخيرا لموقف الميكروباصات اللي حمزه موجود فيه ركنت عربيتها ونزلت وهيا معاها تيلفونها وتيلفون حمزه قربت من العربيات اللي موجوده وبدات تدور عليه وفي الوقت دا كان حمزه قدر يقف علشان يشوفها وهيا داخله عليه وكانوا الاتنين بيدوروا علي بعض لحدما حمزه خبط في واحده بالغلط ومن سوء حظه انها كانت حامل ووقعت علي الارض.
البنت بصراخ:اااه بطنتي انت غبي لااا اابني الحقوني يا نااس؟
كل اللي في الموقف اتجمعوا علي صراخها واولهم احلام اللي جريت بسرعه واول مشافت البنت بتصرخ وحمزه واقف يبص عليها ومصدوم مسكته من هدومه وخرجته برا اللمه بسرعه قبل ما حد ينتبه لوجوده وجريت بيه في اتجاه العربيه وقالت:استخبي هنا لحدما اروح اشوفها وارجعلك.
حمزه هز راسه بالموافقه وهيا اتحركت في اتجاه البنت فقربت منها وقالت:امسكي ايدي متخافيش انتي كويسه الخبطه دي مش هتسبب اي ضرر متخافيش؟
البنت بصتلها وقالت بعياط:بتتكلمي جد اصل انا حسيت بوجع في بطني؟
احلام سندتها لحدما وقفتها وقالت:لا متخافيش هو بس علشان انتي اول حمل ليكي فخايفه ؟
البنت بصتلها بصدمه وقالت:اي دا انتي ازاي عرفتي انه اول حمل ليا؟
احلام بصتلها وقالت:علشان ببساطه انتي باين عليكي في الشهر الاول او التاني يعني لسا بطنك مكبرتش وبعدين ماشيه وفارده رجلك ليه وحاطه ايدك علي ضهرك ،لسا بدري علي الحجات دي يا حبيبتي .
البنت ضمت حاجبها وقالت:بس الدكتور قالي اني اي حركه ممكن تنزل الحمل دا فانا بنفذ كلامه؟
احلام هزت راسها وقالت:صح يبق لازم تروحي للدكتور بسرعه وتطمني علي البيبي بعد ازنك بق علشان عندي ولاده حالا؟
البنت بصتلها بصدمه واحلام جريت في اتجاه عربيتها وفتحت الباب لحمزه وقالت :اركب بسرعه؟
حمزه ركب جمبها وهيا اتحركت بسرعه من المكان وبعد دقايق اخدت نفس طويل وقالت:هو انت كنت بتعمل ايه هنا؟
حمزه كان باصص عليها وعيونه فيها دموع وقال:انا متشكر جدا انتي طلعتي جدعه اوي انا اسف علشان اللي عملته معاكي النهارده .
احلام اتفجات من كلامه فهزت راسها وقالت:اهدي بس واشرحلي ايه اللي حصل معاك ؟
حمزه رجع بضهره علي الكرسي وقال:خالي سابني ومشي وانا اديت فلوسي كلها للشاب اللي شالني علي ضهره وخرجني من السوبر ماركت واما طلبت منه فلوس اروح بيها ادني عشرين جنيه وجابني هنا و..(بدأ يشرحلها كل اللي حصل معاه وهيا كانت بتسمعه وبتضحك )
حمزه قال بتساؤل:هو انا بقول حاجه تضحك؟
احلام حطت ايديها علي بوقها وقالت:ايوا انت كل كلامك يضحك !
حمزه ضم حاجبه بضيق وقال:انا اول مره اتحط في الموقف دا كنت عايزاني اتصرف ازاي؟
احلام وقفت ضحك وقالت:خلاص اهدي وبعدين انت بتعلي صوتك عليا؟
حمزه قال بتراجع:انا لا ابدا والله انا اسف؟
احلام لفت وشها وابتسمت ورجعت قربت منه التيلفون وقالت:اتفضل تيلفونك انا معرفش وصل لحاجتي ازاي .
حمزه اخد منها تيلفونه بلهفه وقال:شكرااا .
احلام هزت راسها وقالت:اتفضل بق انزل؟
حمزه بص حواليه وقال :انزل فين هو انتي مش هتوصليني!
احلام ضمت حاجبها وقالت برفض:اوصلك ليه هو انا اعرفك وبعدين انت طلبت تيلفونك وانا جبتهولك اتفضل بق انزل خليني اروح الوقت اتاخر؟
حمزه بصلها بدموع وقال:يعني يرضيكي افضل هنا لوحدي وانا مش عارف اي حاجة هنا وكمان انتي ناسيه اني جسمي كله وجعني بسبب انك خبطيني جامد ولا نسيتي ؟
احلام رفعت حاجبها وقالت:انت هتعيط لا بقولك ايه لو فاكر اني هضعف واوصلك انسي!
حمزه بصلها برجاء وهيا ضمت بوقها وقالت:خلاص قولي عنوانكم فين؟
حمزه ابتسم وقال:قصر الصياد طريق***الصحراوي؟
احلام هزت راسها وقالت:طيب اربط الحزام علشان همشي علي سرعه عاليه!
حمزه بص علي العربيه وهو بيقول:هيا العربيه دي فيها سرعه اصلا؟
احلام اتضايقت من كلامه وقالت:طيب اربط بس الحزام وهتشوف؟
حمزه هز راسه وكان لسا هيربط الحزام لقاها اتحركت بسرعه و كان هيتخبط في دماغه ..
احلام قالت بابتسامه وهي بتبصله :دا علشان لما قليت ادبك عليا في السوبر ماركت النهارده.
حمزه بصلها بغيظ ولاكن ملامحه اتحولت للفرحه لانه اخيرا هيروح القصر فطلع رقم ماهر واتصل عليه ..
كان ماهر وسيلين لسا مع بعض وكانت سيلين فرحانه انها قدرت تخليه مبسوط وبيستجاب معاها تيلفون ماهر كان بيرن فقالت بتساؤل:من يتصل بك في هذا الوقت؟
ماهر بص للتيلفون وبص علي اسم حمزه بصه سريعه وقال:مش مهم قوليلي بق كنا بنقول ايه؟
سلين ابتسمت وهيا بتقرب منه وبتق-بله وبعدها بعدت عنه وهيا بتقول:اريد ان أريك شيئٌ ما؟
ماهر هز راسه وهيا وقفت وبدات ترقص تاني وفي المره دي قدرت تظبط الرقصه صح وهوا كان مصدوم ؟
احلام بصت لحمزه اللي ماسك التيلفون وعلي ملامحه الغضب فقالت بتساؤل:مالك ؟
حمزه قال بضيق:خالي مش بيرد عليا .
احلام بصت للطريق تاني وقالت: عنده حق ميردش؟
حمزه بصلها بصدمه وقال بغيظ:وليه بق ان شاء الله انا مش غريب عليه انا ابن اخته؟
احلام ابتسمت بسخريه وقالت:يعني بذمتك في حد يتصل علي حد في الوقت دا ؟
حمزه هز راسه وقال: اه انا عادي؟
احلام بصت للقصر اللي قدامها وقالت:هو دا طريقالقصر؟
حمزه بص للمكان وهز راسه وقال:ايوا بس هوا احنا ازاي وصلنا بسرعه كده؟
احلام ابتسمت وهيا بتحط ايديها علي عربيتها بفرحه وبتقول:البركه في زقزوقه حبيبتي ؟
حمزه قال باستغراب:افندم مين زقزوقه دي !
احلام تجاهلت سؤاله وقربت من بوابه القصر الضخمة واول ما وقفت العربيه اتفتح باب صغير وواحد من الحراس قال بتساؤل:مين حضرتك؟
احلام بصت لحمزه علشان يرد علي الراجل وهو قال:انا حمزه باشا افتح البوابه؟
الحارس هز راسه بالايجاب وقال:حمزه باشا اتفضل حضرتك حمدلله علي سلامتك ؟
البوابه اتفتحت وكانت ضخمه واحلام كانت مبهوره ولاكن مظهرتش اعجابها فاتحركت بالعربيه لحدما وصلت قدام الباب الرئيسي فبصت لحمزه وقالت:وصلنا؟
حمزه هز راسه بالايجاب وقال:انتي لازم تنزلي تشربي حاجه انا مش عارف اشكرك ازاي علي اللي عملتيه معايا النهارده؟
احلام هزت راسها بالرفض وقالت:العفو بس انا مش هينفع افضل هنا اكتر من كده لازم اروح علشان عندي شغل بكره بدري،
حمزه قال برفض:لا انتي لازم تنزلي انا مستحيل اسيبك تمشي كده من غير ما اشكرك علشان خاطري بق وافقي ومش هتتاخري متخافيش ؟
احلام هزت راسها بالموافقه ولما استوعبت اللي عملته استغربت انها ليه بتتأثر برجاءه ليها وبتنفذ كلامه فنزلت من عربيتها وهيا بتبص للمكان بصدمه وهوا فتح البوابه ببصمته ودخل وشاورلها تدخل وراه؟
احلام دخلت وراه وبصت لتفاصيل القصر بدهشه لان القصر فوق الوصف والخيال قالت بصوت اشبه بالهمس:دا فعلا حقيقي؟
حمزه سابها تتفرج علي القصر براحتها وقرب من باب الخدم وقال:مرسي انت يا اللي اسمك مرسي؟
مرسي خرج بسرعه وقال:نعم يا حمزه باشا؟
حمزه همس في ودنه وقال:عاوزك تجيب كل اللي عندك من حلويات لمحاشي بق بقولك ايه انا معايا ضيفه عاوزك تظبتها انت فاهم؟
مرسي شاورله علي عيونه الاتنين وقال:من العين دي للعين دا يباشا بس انا عندي ليكي خبر '
حمزه هز راسه وقال:خير خبر ايه؟
مرسي:ماهر باشا سأل عليك كتير وانا قولتله ان حضرتك مرجعتش للقصر من وقت ما خرجتوا مع بعض؟
حمزه هز راسه وقال:هو فين ماهر باشا دلوقت؟
مرسي همس في ودنه وقال بخجل :في اوضه الانسه سيلين؟
حمزه اول ما سمع كلامه حس بالغيره من كلامه فقال بضيق:طيب ادخل انت اعمل اللي قولتك عليه وبسرعه؟
مرسي هز راسه ودخل للمطبخ وحمزه قرب من احلام وقال بابتسامه:انفضلي من هنا نورتي المكان؟
احلام هزت راسها ودخلت وهوا كان بيبص علي السلالم والغضب مسيطر عليه واول ما قعد قال :
احنا صحيح متعرفناش انا حمزه الشناوي؟
احلام :تشرفنا انا احلام السباعي!
حمزه ابتسم وقال:طبعا انتي عارفه ان خالي يبق ماهر الصياد ودا بق عنده شركه الصياد للحديد والصلب وانا ابق دراعه اليمين في الشغل؟
احلام هزت راسها وقالت:تشرفنا؟
حمزه ابتسم وبعدها مرسي قرب منهم وهو شايل صينيه كبيره ووراه بقيت الخدم وكلهم قربوا علي السفره؟
احلام اتصدمت من كميه الاكل اللي جايبينها فبصت لحمزه وقالت :هو انت عازم حد ولا ايه؟
حمزه بصلها وضحك وقال برفض:لا دا كله ليكي؟
احلام ضحكت وهيا بتبص للكميه وقالت:انت شكلك فهمتني غلط خالص انا اصلا مش باكل بعد الساعه ١٠بالليل؟
حمزه اخد قطعه من الحلويات وقربها منها وقال:بس لو جربتي دي هتغيري رئيك؟
احلام بصتله باستغراب واخدت منه قطعه الحلويات وجربتها واول ما اكلتها بصتله بصدمه وقال:واو اي الجمال دا مين اللي عملها؟
مرسي ابتسم وهو بيقول:دول الشيفات اللي عندنا يا هانم؟
احلام ابتسمت وقالت:بلغ الشيف انه ابدع بجد؟
مرسي بصلها وابتسم وحمزه بصله وقال:اتفضل انت يا مرسي وانتو كمان؟
كل الخدم مشيوا وفضل حمزه واحلام باصين للاكل بجوع؟
حمزه قال:اتفضلي يا احلام البيت بيتك وبعدين دا علشان اللي عملتيه معايا؟
احلام ابتسمت وبصت للاكل بجوع وقالت:رغم اني مش بحب اتقل في العشاء بس الاكل مغري بصراحه؟
حمزه هز راسه وبدا ياكل علشان يشجعها تاكل وهيا كانت مبسوطه لان الاكل لذيذ بطريقه تجنن؟
بعد مرور دقايق سمعوا صوت ضحكه عاليه جايه من فوق احلام استغربت وبصت لحمزه وهو قال:دا اكيد حد مشغل التيلفزيون ونساه؟
احلام هزت راسها وقالت:تسلم ايديك بجد الاكل جميل بس انا مضطره امشي بق علشان الوقت اتاخر اوي؟
حمزه مسك ايديها وقال برفض:لسا بدري انتي لسا مشربتيش حاجه طيب!
احلام كانت لسا هتتكلم فقاطع كلامها مرسي اللي كان جايب كاس من العصير الفريش وهيا اول ما شافته هزت راسها وقالت:طيب !
حمزه ابتسم واخد العصير من مرسي وقدمه لها بنفسه وطلب من مرسي يفضي السفره لانهم خلصوا اكل !
ورجعوا الاتنين قعدوا في الصالون .
بعد مرور وقت مش كبير سمع حمزه صوت كعب عالي نازل من علي السلم رفع عينيه يشوف صاحبه الصوت واتفاجئ من شكل سيلين اللي لابسه لبس جريئ بزياده واول ما احلام انتبهت ليها شهقت بصدمه وهيا بتقول:لا حول ولا قوة الا بالله؟
حمزه وقف بسرعه وقرب من سيلين وقال:انتي ايه اللي لبساه دا ؟
سيلين بصتله وضحكت وقالت:اهلا حمزه كيف حالك انا ذاهبه لكي احضر كأس من المطبخ؟
حمزه بص لاحلام بخجل من شكل سيلين فهز راسه وهيا اتحركت للمطبخ وهو قرب من احلام وقال:انا اسف علي المنظر اللي شوفتيه دا بس هيا اصلا مش مصريه؟
احلام هزت راسها وقالت:طيب كفايه اوي كده انا هستأذن انا بق علشان الوقت أتأخر وعلشان برضوا الطريق هيبق طويل؟
حمزه هز راسه بالموافقه وقال:طيب انا متشكر جدا يا احلام خلي بالك علي نفسك!
احلام ابتسمت وهيا بتبصله وقالت:وانت كمان ابق خلي بالك علي نفسك وبعد كده متثقش في اي حد غريب اتفقنا؟
حمزه هز راسه بالموافقه وهيا خرجت من القصر وركبت عربيتها واتحركت للخارج وحمزه قرب من سيلين اللي شايله كاسين وقال:خدي هنا انتي رايحه فين وبعدين هو فين خالي؟
سيلين قربت منه بطريقه جريئة وقالت:انه في غرفتي هل تريد ان تاتي معنا وتشاركنا السهره؟
حمزه حس باشمأزاز منها ومن طريقتها وفجاه جت في دماغه احلام وكان في فرق كبير بينهم فقال برفض:لا اتفضلي روحيله انتي ولا اقولك انا اللي طالعله ؟
سيلين ضحكت وهي بتبص عليه وبتقول:فتي غريب ولاكن وسيم ..قالت كلامها وطلعت بعد دقايق وراه ولاكنها اتفجأت ان ماهر مش موجود في اوضتها .
خرجت بسرعه وهيا بتنده عليه لحدما لاقته دخل لغرفه حمزه وكان حمزه بيزعق فيه وبيقول:انت مستحيل تكون بني ادم يا خالي ازاي تسيبني مرمي كده ومتعبرنيش وكل دا علشان مين الملزقه التركيه دي؟
ماهر بصله وقال بغضب:احترم نفسك واتكلم معايا بأدب انت فاكر نفسك مين علشان تكلمني كده ؟
حمزه عيونه دمعت وقال:فاكر نفسي ابن اختك وانت خالي بس انا لاول مره اتذل واللي رايح واللي جاي يعاملني وكأني مشرد بس هقول ايه كل اللي همك هيا مصلحتك .
مسح دموعه بحزن وقال:انت كان عندك حق انا همشي ومش هقعدلك فيها تاني .
ماهر اتفاجئ من كلامه وبص وراه لقي سيلين واقفه وماسكه كاسين وبتبصله وبتضحك فضم حاجبه وقال بغضب:ارجعي اوضتك يا سيلين ونامي !
سيلين اتصدمت وقالت:هل هناك مشكلة؟
ماهر قاطع كلامها بصوت عالي وقال:قولتلك امشي يا سيلين؟
سيلين خافت من صوته العالي وهزت راسه وجريت علي اوضتها وماهر بص لحمزه اللي مطلع شنطته وبيجهز هدومه فقرب منه وقال:اعمل حسابك لو مشيت مفيش رجوع تاني؟
حمزه هز راسه وقال:خليك كده يا خالي افضل اخسر اللي حواليك واحد ورا التاني لحدما تبق وحيده وانا علشان مبقاش واطي مش هحكيلهم اي حاجه وهسكت خالص احتراما للعشره اللي بينا؟
ماهر بصله بضيق وسابه ومشي وحمزه بص عليه بزعل وقال:ماشي يا ماهر يا صياد اما اشوف بق هتعيش لوحدك ازاي؟
ماهر دخل اوضته ورجع بعد دقايق وهو معاه باسبور سفر حمزه ومبلغ من الفلوس ورجع تاني لأوضته وقال:امسك ومش عايز اشوف وشك تاني انت فاهم؟
حمزه بصله برفض وقال:لا متشكر انا هاخد الباسبور بتاعي بس ولاكن انا مش محتاج فلوس منك ؟
ماهر اتصدم من كلامه فحطله الفلوس علي سريره ومشي ولاكن حمزه مشي وراه وقال:انا قولتلك مش عايز منك حاجه انا معايا فلوس ومش محتاج مساعده من حد؟
ماهر هز راسه واخد منه الفلوس وقال:طيب وفرت اتفضل بق اخرج من اوضتي؟
حمزه هز راسه بزعل منه وقال:طيب انا ماشي ؟
ماهر هز راسه بجمود ولف وشه وقال:مع السلامه؟
حمزه هز راسه وخرج من اوضته وعلي ملامحه الحزن الشديد ولاكنه ابتسم اول ما سمع صوت ماهر بينده عليه فوقف وبصله واول مشافه قال بجمود:نعم عاوز ايه؟
ماهر طلع من جيبه ورقه وقال:دي وقعت منك؟
حمزه بص للورقه باستغراب وقال:لا انا مفيش حاجه وقعت مني ؟
ماهر قرب منه وحط الورقه في جيبه وقال:لا وقعت انا متاكد؟
حمزه هز راسه وقال:طيب انا ماشي! لف جسمه علشان يمشي ولاكن ماهر شده عليه وحضنه جامد وقال:رايح فين يا حيوان انت!
حمزه عيط اول ما ماهر ضمه لحضنه وقال:هسيبك وامشي مش دا اللي انت عايزه؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال:لا طبعا انا مقدرش اعيش من غيرك انا بقول كده علشان بتعصبني؟
حمزه بصله بغيظ وقال:ولما انت عندك قلب كده وبتحس ليه دايما قاسي عليا؟
ماهر قال وهو بيخبطه علي ضهره بغيظ:عايز اعمل منك راجل يا لين؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي 🩷
↚
"في بداية يوم جديد بتفح احلام بلكونتها علشان تدخل ضوء الشمس لكامل الغرفه ابتسمت اول ما ضوء الشمس لمس بشرتها ضمت ايديها الإتنين ورا ضهرها وأطلقت صرخه صغيره بتدل علي إستعداها ليوم جديد.. اتحرت ببطئ لحدما وقفت قدام دولابها وفتحته بتلقائية وهمست بحماس: يا تري هلبس ايه في اول يوم شغل ليا؟
وفي الجانب الأخر كان استيقظ ماهر الصياد وخرج من غرفته الفخمه لكي يستعد لعمله .
كانت احلام بتختار اللبس اللي هتروح بيه و كانت ماسكة دريسين في ايديها وبتبص لكل واحد شويه بتفكير وفي نفس الوقت كان ماهر بيختار بدله ليه ومحتار يلبس لون ايه النهارده ..
احلام اختارت فستان بيچ هادي وهو اختار بدلة سوداء !!…
خرجت احلام من اوضتها وهيا بتتجه للحمام بتاع شقتها البسيط علشان تغسل وشها وفي نفس الوقت كان ماهر بياخد شاور في الحمام الضخم بتاعه وكانت عضلات جسمة بتظهر كل ما يحرك جسمه بعفويه!
خرجت احلام بعد دقايق من الحمام وهيا بتنشف وشها بالمناديل وكان ماهر خارج وهوا لافف فوطه علي وسطه وماسك فوطه تانيه وبينشف بيها شعره.
بدأت أحلام تجهز بشرتها وتحط كريم مرطب وبعدها الميكب اليومي بتاعها وكان ماهر بينشف شعره بالاستشوار وبيسرحه لورا بتركيز علشان يطلع متساوي..
بعد مرور نص ساعه ..
خرجت احلام وقفلت باب شقتها بإحكام و نزلت بحماس علي السلم واول ما خرجت من العماره اللي ساكنه فيها قربت من عربيتها وشالت الغطي من عليها وبعدها ركبت في كرسي القياده واتحركت لعملها .
وفي قصر الصياد
خرج ماهر من جناحه واتجه لغرفة حمزه وفتح الباب ببطئ واول ما لقي انه نايم ابتسم وسابه يرتاح النهارده وخرج..نزل علي السلالم وهوا بيبص في ساعته واول مشافه السواق نازل علي السلم خرج بسرعه من الباب وقرب من عربية ماهر وفتحله الباب ..وصل ماهر بعد ثواني واول ماشافه السواق قال بابتسامه :صباح الخير يا ماهر باشا!
ركب ماهر العربيه وقال:صباح النور يا منعم.
ابتسم منعم السواق وقفل الباب واتجه بسرعه لكرسي القياده واتحرك بالعربيه؟
في عربيه احلام .. شغلت أغنية لفيروز كعادتها وبدأت تدندن معاها وبحركة لإراديه خرجت ايديها من شباك العربيه وهيا بتبص للسماء وكانت مبتسمه وهيا بتستنشق الهواء باستمتاع؟
وفي الجانب الاخر ماهر كان بيبص علي السماء بتأمل واول ما فتح ازاز العربيه ابتسم ابتسامه خفيفه وهو بيستنشق الهواء النقي باستمتاع وقال وهو بيوجه كلامه لمنعم:الجو حلو النهارده.
ابتسم منهم وهز راسه بالايجاب وقال:فعلا يا فندم؟
وصلت احلام قدام شركة ديسكاشيال للحديد والصلب وركنت عربيتها في الجراچ واتجهت للباب الرئيسي وعلي وشها ابتسامه جميلة.
وفي شركة الصياد وصل ماهر وفتحله منعم الباب واول ما نزل وقف رجال الأمن باحترام لأستقباله.
دخل ماهر وهو بيبص لكل الموظفين برضا لان الموظفين منظمين ودي اكتر حاجه هوا بيحبها ..قربت منه السكرتيره وبدأت تعرفه جدولة اليومي وهوا كان بيسمع ليها وبيهز راسه بالموافقه.. دخلوا الاتنين للأسانسير وهيا اخدت نفس طويل بسبب مجهودها في الكلام وضغطت علي زرار الدور العاشر وبصتله وقالت بنفس متقطع :كده خلاص يا فندم؟
حرك ماهر راسه بالايجاب وهيا رجعت لورا واول ما باب الاسانسير اصدر صوت وصولهم شاورت بايديها علي الباب اللي اتفتح وقالت:اتفضل يا فندم؟
خرج ماهر من الاسانسير واتجه لمكتبه وقفل وراه الباب.
وفي الجانب الاخر وصلت أحلام لمكتبها واول حاجه عملتها هيا انها دخلت لمكتب ياسر واول مشافته ابتسمت وقالت:صباح الخير يا حضرت الظابط المدير ياسر؟
ياسر ابتسم اول مشافها وضحك اول ما سمع كلامها فهز راسه ليها وقال:صباح النور يا احلام اتفضلي ؟
دخلت احلام وهيا معاها التابلت الخاص بيها وقالت:انا امبارح جهزت لحضرتك جدول بخصوص الاجتماعات اللي هتحضرها النهارده بس طبعا اكيد حضرتك لسا مشربتش قهوتك انا ممكن اجهزهالك قبل ما نبدأ.
ابتسم ياسر وهز راسه بالموافقه وقال:عندك حق يا احلام انا فعلا لسا مشربتش قهوتي .
احلام هزت راسها بابتسامه وقالت:حضرتك بتحب قهوتك تكون ايه؟
ياسر قال:مظبوطه.
احلام هزت راسها بابتسامه وقالت:تحت امر حضرتك دقايق وهتكون عندك ،بعد اذنك يا فندم.
ياسر هز راسه بالموافقه وهيا خرجت من مكتبه واتجهت للكوفي كورنر وبدأت تجهزله القهوه…
__________
وفي ايطاليا .
كانت ليانا مديرة الشئون القانونيه في الفرع الخاص بشركة الصياد في ايطاليا قاعده مع بنت من الوفد الايطالي اللي متعاونين مع الفرع الرئيسي في مصر واتكلمت وقالت:يريد مستر ماهر مقابلتكم في مصر بخصوص الشحنه التي يتم تسلميها بعد ٣أشهر؟
البنت اللي من الوفد اتكلمت وقالت:نحن نعتذر بشأن ما حصل في تلك الفتره الأخيره ولاكن رئيس شركتنا تلقي عرض رائع من شركة ديسكاشيال المصريه و يريد تغييرالاتفاق مع مستر ماهر و التعاقد مع شركة ديسكاشيال بدلا من شركة الصياد؟
ليانا هزت راسها بتفهم وقالت:مستر ماهر يريد عقد اجتماع بشأن هذا الموضوع واريد منك سيدتي ان تخبري الرئيس بأن العقود التي تمت إمضتها في مصر يوجد بها شرط جزائي كبير بخصوص ذلك التغيير!
البنت هزت راسها وقالت بتفهم : حسنا سأخبره ولاكن اعذريني ليانا أنا مضطرة ان انهي الإجتماع الآن !
هزت ليانا راسها وشاورتلهم يخرجوا وبعد دقايق وقفت وهيا بتبص لتيلفونها وبتقول: ستغضب كثيرا عند سماع ذلك يا مستر ماهر.
قالت كلامها وضغطت علي زرار الاتصال وهيا بتقول:اتمني ان ينتهي كل هذا في اسرع وقت وتعود الأمور كما كانت من قبل .
(في مصر)
السكرتيره ردت علي المكالمه الدوليه اللي تلقتها من ليانا وبلغت ماهر بأهمية الوضع وحولتله المكالمه..
ضغط ماهر علي زرار الرد وقال بالانجليزي:مرحبا ليانا ماذا حدث ؟
ليانا اخدت نفس طويل وبدأت تشرح لماهر كل اللي حصل مع الوفد الايطالي بخصوص الشحنه واول ما ماهر سمع كلام ليانا قال بغضب:حسنا ليانا لقد فهمت الأمر ولاكن قبل ان يأتي الرئيس الي مصر اريد منك ان تفعلي شيء من اجلي؟
ليانا هزت راسها بالموافقه وقالت:حسنا سيدي؟
ماهر قفل المكالمه بعدما شرح ل ليانا الأمر اللي عاوزها تنفذه فاتنهد بضيق وقال وهو بيفكر في ياسر غنيم وباين علي ملامح وشه الغضب الشديد؟
_________
في شركة ديسكاشيال.
انتهت احلام من عمل القهوه ودخلت لمكتب ياسر وهو اول ما شافها وقف واخد منها القهوه وقال:شكرا يا احلام .
احلام ابتسمت وقالت:العفوا يا فندم.
ياسر اخد رشفه وقال:لا بجد جميله تسلم ايدك.
احلام هزت راسها بخجل وهو قال:اتفضلي اقعدي علشان نتكلم في الشغل.
هزت احلام راسها وقعدت قدامه وهو رجع قعد علي مكتبه وقال:خديلي ميعاد مع مدير شركة المأمون الساعه ١٠ واعملي حسابك هتحضري معايا .
احلام هزت راسها وقالت:حاضر يا فندم.
ياسر بص للاب توب اللي قدامه وقال:بصي يا احلام شركتنا دلوقت بتصدر اكبر شحنه حديد هيتم اصدارها علي مدار اخر ١٠ سنين في المجال دا ،بس مشكلتنا الوحيده هيا ان معانا منافس ومش اي منافس دي اكبر شركة موجوده في مصر والوطن العربي في صناعة الحديد.
احلام هزت راسها باهتمام وقالت:شركة مين يا فندم.
ياسر قال بجديه: شركة الصياد.
احلام اتفاجأت من كلامه وحست بقلبها اتهز اول ما ذكر قدامها اسم الصياد فقالت بفضول :وحضرتك خايف من وجود الشركة دي ليه؟
ياسر بص لسقف المكتب وقال:لان الصفقه دي كانت ليهم بس لما انا قدمت عرضي لنفس المجموعه الايطاليه عجبهم عرضي اكتر وبلغوني الموافقه واني هستلم المشروع مكان الصياد.
احلام بصتله وقالت بزهول:واكيد يا فندم شركة الصياد لما عرفت الخبر دا اتقلبت فوق وتحت واكيد المدير اتصدم من الخبر.
ياسر هز راسه وقال بابتسامه :دا اكيد اتجنن خصوصا انهم كانوا مضوا معاه العقد وهو كان بيجهز للشحنه ودافع فيها ملايين ؟
احلام رجعت بضهرها لورا وهيا مش مستوعبه اللي بتسمعه فقالت بقلق:بس كده حضرتك لازم تمضي عقد انت كمان معاهم لان دي الحاجه الوحيده اللي تخليك تجهزلهم الشحنه لانهم ممكن يرجعوا في كلامهم في اي وقت ..
ياسر بصلها باهتمام وقال:هما حاليا بلغوني انهم هيلغوا معاه العقد وهينزلوا مصر في خلال يومين .
احلام هزت راسها وقالت:بس برضوا لازم تاخد خطوه بخصوص الموضوع لانهم في لحظه اتخلوا عن شركه زي دي بسبب عرض اكبر فحضرتك مش متخيل ممكن يعملوا ايه معاك خصوصا ان مفيش اي عقود تثبت صحة اتفاقكوا؟
ياسر عجبوا كلامها وقال:عندك حق يا احلام ..اتفضلي دا رقم مديرة مكتب الرئيس هناك اتواصلي معاها وبلغيها اني بأجل موضوع أمضة العقود للنهارده وشوفي ردهم ايه؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:حاضر يا فندم بعد اذنك ؟
ياسر هز راسه بالموافقه وهيا خرجت لمكتبها وبدات تجهز كلامها اللي هتقوله وهيا بتاخد نفس طويل وبعدها اتصلت بمديرة مكتب الرئيس الايطالي..واستنت ردهم؟
________
في قصر الصياد…
صحي حمزه علي صوت خبط الباب قام من علي السرير بنوم وقرب من الباب وفتحه واول مشاف اللي واقفه قدامه قال بضيق:خير يا سردين؟
سيلين ضمت حاجبها وهيا بتبصله وبتقول:هل تقصدني ب سردين؟
حمزه فتح عينيه الاتنين وهو بيبص لجسمها الملفت بانتباه فحرك راسه بالرفض وقال:لا قوليلي ايه اللي جابك علي الصبح كده عاوزه ايه؟
سيلين ابتسمت وهيا بتبصله وبتقول:لقد استيقظت اليوم باكرا وعندما ذهبت لغرفه ماهر اكتشفت انه ذهب الي العمل وانا اريد التسكع أشعر بالملل الشديد؟
حمزه حرك راسه بالرفض وقال:ولا تسكع ولا متتسكعش انا مش قادر للكلام داااا؟ قال كلامه وسابها وددخل لجوه الاوضه..
سيلين دخلت للغرفه وقربت منه وهيا بتتنطط وبتقول:أرچوووك حمزه تعالَ معي !
حمزه اتفاجئ من حركاتها الغريبه فضم حاجبه وقال:طيب هسكعك حاضر بس روحي دلوقت خليني انام شويه مش قادر والله ؟
سيلين هزت راسها بالموافقه وخرجت وهو قفل الباب في وشها ورجع قرب من السرير ونام بتعب.
بعد مرور دقايق حس بايد ناعمه بتمشي بلطف علي خده فابتسم وهو بيقول:يا ولاا ياجامد ايه الحلاوه دي؟
سيلين كتمت ضحكتها وهيا بتبص عليه وهو بيضحك وبيقول كلام عشوائي وبيعمل حركات بوشه بتضحك..
فضلت سيلين تحرك ايديها علي وشه كله لحدما قررت انها تقرب من جسمه ..
حمزه حس برعشه او لما حطت ايديها علي صد”ره فتح عينيه بخضه لأنه حس ان الوضع مش مريح واول مشافها بتبصله وبتضحك قال بخضه :انتي بتعملي ايه مش انا قولتلك عايز انام!
سيلين قربت منه وقالت برفض:اريد الخروووج يا ابن اخت ماهر؟
حمزه حط المخده علي وشه بغيظ وقال:لا بقولك ايه انا مبحبش شغل الاجانب دا انا اتعرضت لصدمه عصبيه وفكريه ومحتاج ارتاح علشان أعرف اتخطي اللي حصلي ؟
سيلين قربت منه اكتر وشالت المخده من علي وشه وقالت بدلع: واذا اخبرتك ان تأتي معي من أجلي…رمشت ثلاث رمشات ببطء وكملت كلامها وقالت:ارجوووك!
حمزه بص في عينيها بتوهان وهز راسه بالموافقه وقال : بعد اللي عملتيه دا ابق غبي لو رفضت ..موافق طبعا؟
سيلين ابتسمت وطبعت قبله سريعه
علي خده ووقفت وهيا بتقول بحماس: حسنا سأذهب لتغير ملابسي وسأنتظرك في الأسفل.
حمزه هز راسه بالموافقه وهيا خرجت من اوضه وسابته قاعد مصدوم ومش قادر يتحرك؟
_________
وفي ايطاليا ردت السكرتيره الخاصه بالرئيس في الشركة الايطاليه علي الاتصال اللي جالها من شركة ديسكاشيال وقالت بالانجليزي:مرحبا من معي؟
ردت عليها احلام بالإنجليزي وقالت:أنا احلام مديرة مكتب مستر ياسر غنيم رئيس شركة ديسكاشيال للحديد والصلب.
البنت الايطاليه :مرحبا بكي احلام اخبريني ما الأمر؟
احلام:يريد مستر ياسر ان يمضي العقود اليوم لكي يبدأ في تجهيز الشحنه لكم؟
البنت هزت راسها وقالت:اخبري مستر ياسر بان المدير التنفيذي سيأتي اليوم الي مصر وسوف يأتي اللي شركتكم لمضي العقود..
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:حسنا سأخبره شكرا لكي ..
البنت قفلت معاها المكالمه واحلام رجعت بضهرها للكرسي وهيا بتفكر في كل الكلام اللي قاله ياسر بخصوص انه اخد الشحنه من ماهر .،
ومكنتش مستوعبه ان ماهر هيسكت علي حاجه زي كده بسهوله فحست بتوتر شديد وهيا بتاخد نفس طويل لان الوضع مش مريح …!
____________
في قصر الصياد .
جهزت سيلين واتجهت لغرفه حمزه واللي كان بيغير هدومه و بيلبس التيشرت فتحت الباب واول مشافت عضلات جسمه وقفت مزهوله..
حمزه اتفزع من دخولها لغرفته بالشكل دا فبصلها وقال:هو انتي يا بنتي متعرفيش حاجه اسمها تستأذني قبل ما تدخلي؟
سيلين قربت منه وهيا مبتسمه وكانت عينيها علي شكل جسمه اللي مش لايق علي سنه ابدا؟
حمزه قال بتوتر:سيلين انتي بتقربي كده ليه عيب تبصيلي كده هقول لخالي؟
ضحكت سيلين وحطت ايديها علي كتفه وقالت باعجاب شديد: حمزه اخبرني كم عمرك .
حمزه بلع ريقه وقال:ليه بتسألي..
حركت سيلين ايديها علي صدره وقال:أتساءل لكي افكر في الامر؟
حمزه حس من كلامها انها مش ناويه علي خير فبعد عنها بسرعه وقال:لسا صغير وبعدين هو مش انتي مرتبطه بخالي ماهر؟
سيلين هزت راسها وقالت:لا اعلم كيف تكون علاقتي بخالك ولاكن انا كنت اتسائل فقط لماذا انت خائف..
حمزه هز راسه ولبس التيشيرت بسرعه وبص عليها وقال:انا خلاص جهزت يلا بينا عاوزه تروحي فين؟
سيلين قربت منه وقالت:ملهي ليلي؟
حمزه بصلها بعيون مفتوحه وقال:علي الصبح كده .
سيلين هزت راسها وقالت:هل يوجد ملهي ليلي يعمل الان!
حمزه حرك راسه بالرفض وقال:لا طبعا مفيش شوفي حاجه تانيه..
سيلين هزت راسها وقالت:حسنا حمزه سنذهب الي المول اريد شراء بعد الأشياء !
حمزه وافق وقال:طيب استنيني تحت وانا نازل وراكي؟
سيلين بصتله باستغراب وهوا شاورلها علي وشه وقال:هلبس ماسك وهظبط الدنيا كده علشان العلامات دي متبانش.
حركت راسها بتفهم وخرجت من الاوضه وهوا بص علي الباب بضيق وقال:دا انتي ملزقه بشكل؟
____________
بعد مرور وقت،،
وصل حمزه وسيلين للمول ….خرجوا الاتنين من عربيه حمزه واتجهوا للداخل ..بدات سيلين تدخل محلات تشتري منها لبس وحمزه كان بيحاسب عليهم وبدات تدخل من محل للتاني وهوا ماشي وراها وشايل الشنط بدالها ..
حمزه قال بتعب:كفايه كده ايدي وجعتني هو انتي جايبه كل الحجات دي لمين..
سيلين شاورت علي مطعم وقالت:هل تريد ان تتناول الباستا؟
حمزه هز راسه بجوع وقال:دا لو سيادتك موافقه فانا طبعا موافق..
سيلين اتحركت في اتجاه المطعم وهيا مبتسمه وهوا قرب منها بسرعه وقال:استني تعالي هنا امسكي كده ..
حط في ايديها كل الشنط وقال:ادخلي بق ورايا ..
سيلين بصتله بدهشه وهوا دخل للمطعم وقال:اتفضلي يا بيبي!
دخلت سيلين وحطت كل الشنط علي الكرسي جمبها والباقي علي الارض وقالت:انهم ثقال جدا كيف كنت تحملهم؟
حمزه كان بيبص للمنيو ومش مركز معاها لحدما لقي الاكل المناسب ليه وشاور للشاب اللي واقف وقال:لو سمحت.
الشاب قرب منه وعلي وشه ابتسامه وقال:تحت أمرك يا فندم؟
سيلين بصت للشاب باعجاب لانه وسيم وقالت: من فضلك اريد باستا سي فود !
الشاب بص لجسمها بصه سريعه وهز راسه بالموافقه وبص لحمزه وقال :وحضرتك يا فندم!
حمزه كان ملاحظ نظرات الشاب الجريئة لسيلين فاتضايق وقال:لا مش عاوز حاجه انا اكلت خلاص..
الشاب هز راسه وقال:تمام يا فندم زي ما تحب؟
الشاب اتحرك من قدامهم وسيلين بصت لحمزه وقالت :ما بك حمزه لماذا رفضت طلب الطعام؟
حمزه بصلها وقال بغيظ:مفيش حاجه وبعدين في ايه يا سيلين هو انتي مفيش اي حد مالي عينك كده انا قاعد معاكي!
سيلين ضمت حاجبها بعدم فهم وهوا قال:خلاص متركزيش المهم انتي هتعملي ايه تاني؟
سيلين بصت للشنط اللي جابتها وقالت برضا:سأكتفي بهذا اليوم؟
حمزه هز راسه وقال:طيب الحمد لله اسيبك انا بق؟
سيلين :الي اين تذهب؟
حمزه قال بغيظ منها:الحمام يا سيلين هروح الحمام؟
سلين ابتسمت علي رد فعله التلقائي وهزت راسها وهوا مشي من قدامها وهوا متضايق منها؟
دخل حمزه للحمام بتاع المطعم من غير ما يبص علي الباب وكان المكان فاضي ..دخل في حمام من الصغيرين وبعد دقايق بدأ يسمع اصوات بنات في المكان وكانوا بيضحكوا ..
حمزه حط ايديه علي وشه بصدمه وهمس وقال:هو انا دخلت حمام ايه؟
البنات اللي في المكان في بنت منهم خبطت علي الباب اللي حمزه موجود فيه وقالت بتساؤل:في حد هنا؟
حمزه هز راسه ومتكلمش فالبنت خبطت تاني وهوا قرر يعمل اي صوت علشان تعرف ان المكان مشغول فخبط علي الباب هو كمان فالبنت قالت :تمام لو سمحتي ممكن تخرجي بسرعه علشان كل الاماكن التانيه مشغوله !
البنت التانيه قالت: هو انتي هتدخلي مش احنا اتفقنا هنعدل الميكب علشان ماما مستناينا وكده هنتأخر؟
البنت التانيه هزت راسها بالموافقه وبصت للباب اللي حمزه فيه وشاورت علي وشها انها هتعدل الميكب بتاعها فالبنت التانيه فهمتها وهزت راسها…..
حمزه اخد نفس براحه لما حس انهم خرجوا لان اصواتهم احتفت وقرر يفتح الباب ولاكنه اتصدم لما لقاهم لسا واقفين؟
البنات كانوا بيعدلوا الميك اب بتاعهم ولسا هيخرجوا اتصدموا لما شافوه واقف قدامهم !
بنت منهم صرخت وهوا من الصدمه صرخ زيها؟؟
اصحاب المكان جريوا علي الصريخ واول ماشافوه مسكوه والبنت قالت بخوف :متحر””ش امسكوه ..
حمزه حس انه مش عارف يحرك جسمه من الصدمة اللي اتعرضلها.. وقف بيبص للبنات والشباب اللي بيقربوا منه ويحرك راسه بخوف؟
سيلين كانت سمعت صوت الصراخ ووقفت وهيا بتقول لشاب من اللي في المكان :ما هذا الصوت؟
الشاب قال :تقريبا كدا في واحد دخل حمام البنات وشكله كده متح”رش..سيلين ضمت حاجبها بتقز”ز والشاب اتحرك من قدامها وهيا قعدت تستني حمزه يرجع ولاكن بعد وقت حمزه مجاش فوقفت وهيا بتقرب من الحمام وبتدور عليه بعينها ملقتوش ولاكنها سمعت صوته جاي من بعيد وهوا بيحاول يفهم الناس انه دخل حمام البنات بالغلط ..
سيلين قربت من الصوت واول مشافته وفي شباب ماسكينه من هدومه قالت بقلق :حمزه ماذا تفعل هنا؟
حمزه بصلها وقال بلهفه :تعالي يا سيلين فهميهم اني مش متحر”ش!
سيلين قربت منهم وهيا بتقول:ابتعدوا انه متح”رش..
حمزه بصلها بصدمه وقال: انتي بتقولي ايه يخربيتك بقولك مش متحر”ش؟
سيلين هزت راسها وقالت:حمزه ابن اخت ماهر ليس متح”رش؟
الشباب بصوا عليها بإعجاب لان لبسها قصير وملفت وحمزه بعد عنهم وقال:سمعتوا اهي بتقول اني مش..بص علي الشباب لقاهم بيبصوا لسيلين ومش منتبهين لكلامه وهيا عماله تبتسم ليهم وكانها مش منتبه للي بيحصله ..
قرب منها وقال:دول شكلهم مجانين يا سيلين تعالي نخرج من المطعم دا؟
واحد من الشاب مسك حمزه وقال بغضب :استني هنا هو انت فاكر ان دخول الحمام زي خروجه ولا ايه؟
حمزه اتعصب ونزل ايد الشاب بغضب وقال:نزل ايدك انت مش عارف انا ابق مين ولا ايه ؟
الشاب بص لوش حمزه المتبهدل وقال بتهديد:لا معرفش هو مين حضرتك؟
حمزه قال برفع حاجب :انا حمزه؟
الشاب ضربه علي كتفه بتهديد وقال:طيب اهلا يا حمزه؟
حمزه اتصدم من رد فعل الشاب والمره دي زقه بغضب وقال: انا هوديك في داهيه انت فاكر اني هسكتلك؟
الشاب وقف وهو بيقول:هتعمل ايه ياعني انا اللي هوديك في داهيه يا مت"حرش؟
حمزه بص لسيلين وقال بجديه :اطلعي انتي استنيني بره اما اشوف الوحش دا ماله كده علي الصبح؟
الشاب بصله بتحدي وسيلين خرجت وحمزه قرب منه وقال:قولي بق كنت بتقول ايه؟ حمزه قرب منه علشان يضربه ولاكن الشاب كان ضربه بقوه لدرجه ان حمزه وقع علي الأرض أغمي عليه؟
_____________
في شركة ديسكاشيال..
كانت احلام بتتصل علي شركة المأمون علشان تاخد منهم ميعاد لياسر وبعدما انهت المكالمه لقت اتصال من رقم غير مسجل ردت عليه باستغراب واول ما سمعت الصوت كان :استاذه أحلام محمد السباعي معايا؟
احلام هزت راسها بالايجاب والشاب قال:حضرتك لازم تيجي المستشفي حالا؟
احلام بخضه:خير هو حصل حاجه؟
الشاب هز راسه وقال:اييوا يا فندم لما حضرتك تيجي هتعرفي؟
احلام هزت راسها وقفلت معاه المكالمه وهيا حاسه بقلبها بيدق جامد فقربت من مكتب ياسر وخبطت علي الباب بسرعه واول ما سمحلها بالدخول قالت: مستر ياسر انا بستأذن من حضرتك هخرج ساعه وهرجع تاني ؟
ياسر بصلها باستغراب وقال:خير يا احلام في حاجه حصلت ولا ايه؟
احلام هزت راسها وقالت:لا با فندم خير متقلقش بس هوا موضوع خاص بيا حضرتك وصدقني مش هتاخر هيا ساعه واحده بس ؟
ياسر هز راسه بالموافقه وقال:تماما يا احلام بس انتي عملتي اللي طلبته منك؟
احلام هزت راسها وقالت:ايوا يا فندم وانا كنت بكلم دلوقت مديرة مكتب مدير شركة المأمون والميعاد كمان ساعه يا فندم.
ياسر هز راسه بالايجاب وهيا استأذنت منه وخرجت بسرعه وهيا حاطه ايديها علي قلبها وبتقول:استر يا رب؟
وفي المطعم اللي موجودين فيه سيلين وحمزه .
دخلت سيلين بخضه اول ما سمعت صوت ضربه قويه .. بصت للمكان لقت حمزه واقع علي الارض ومش بيتحرك والشاب مقرب منه وعلي وشه الخوف وبيحاول يصحيه..
صرخت سيلين وبسبب صوتها العالي اتقلب المكان وكل اللي في المطعم راحوا يشوفوا ايه اللي حصل؟
سيلين قربت من حمزه وهيا بتقول:هل قمت بقت"له اخبرني ماذا فعلت به يا غبي هل تعلم من يكون؟
الشاب كان خايف ليكون قت*له فبدأ جسمه يرتعش وهيا ضربته علي جسمه بقوه وقالت:اسعاف اتصل بالإسعاف دعنا ننقذه؟
مدير المطعم وصل علي صوتها واتصدم اول ما شاف الوضع قال :ايه اللي بيحصل هنا؟
سيلت بصتله وقالا:اسعاف انقذوا حمزه ..
المدير بص للشاب اللي خايف وقال:انت هببت ايه؟
الشاب هز راسه بخوف وسكت… المدير قال وهو بيشاور علي شاب من اللي شغالين:شيلوه وهاتوه في عربيتي بسرعه ؟
سيلين كانت بتعيط والشباب قربوا منهم و شالوا حمزه واتحركوا بيه لخارج المول…
وفي شركة الصياد..
تيلفون ماهر رن وكانت اللي بتتصل سيلين واول ما رد عليها ماهر اتكلمت بالإنجليزي بسبب صدمتها.
ماهر قال بتساؤل :خير يا سيلين علي الصبح ؟
سيلين قالت بعياط: ..ماهر..حمزه فاقد الوعي
ونحن ذاهبون الي المستشفي الآن!
ماهر اول ماسمع كلامها وقف بصدمه وهوا بيقول:بتقولي ايه حمزه ماله؟
سيلين عادت كلامها مره تانيه وقالت:نحن ذاهبون الي المستشفي لقد تشاجر مع احدهم وفقد وعيه بالكامل!
ماهر صرخ فيها وقال:مستشفي ايه..
سيلين بصت حواليها وقالت لشاب من اللي معاها ف يالعربيه:ما اسم المستشفي؟
الشاب قال اسم المستشفي بصوت عالي واول ما ماهر سمع الاسم قفل التيلفون بسرعه وخرج من مكتبه بجنون لدرجة ان الموظفين كانوا مندهشين من سرعته في الجري وبدا الكل يبص لبعضه وعلي ملامحهم القلق الشديد لان دي اول مره يشوفوا مديرهم في الحاله دي.
خرج ماهر من الشركه وركب عربيته واتحرك للمستفي وعلي ملامح وشه القلق والغضب..
قلقان علي حمزه وقلبه مليان غضب علي اللي ضرب حمزه؟
وفي المستشفي وصلت عربية مدير المطعم وخرج منها حمزه وهما شايلينه الشباب اللي شغاليين واول ماشافوهم قسم الطوارئ اتحركوا وهما بينقلوه علي الترولي؟
دخلوا بيه لغرفة الحالات الطارئة وبدأ الدكتور يكشف عليه ..
وبعد مرور دقايق وصل ماهر قدام باب المستشفي خرج من عربيته وهو بيجري في اتجاه قسم الطوارئ بلهفه .. كانت سلين خارجه مع الدكتور اللي بطمنها علي حمزه وبيقول بالانجليزي:لا تقلقي لقد فقد وعيه وهو الآن بخير؟
خبط فيهم ماهر وهوا داخل لغرفة الطوارئ واول ما سيلين انتبهت لوجوده سابت الدكتور ودخلت وراه.. كان حمزه لسا نايم بسبب الحقنه اللي اخدها واول مشافه ماهر دموعه نزلت ومسك ايديه وهو بيقول:صدقني المره دي مش هسيب حقك بس انت تقوم بالسلامه؟
سيلين قربت منه وقالت:ماهر ؟
ماهر بص عليها وهوا بيمسح دموعه بسرعه وقال.ايه اللي حصل وانتو كنتوا فين ؟
سيلين خافت من شكل ماهر فبعدت عنه وقالت:ذهبنا الي المول لكي نشتري الاغراض ولقد تشاجر مع احدهم و….!
ماهر خبط بإيديه علي الحيطه جامد بغضب لدرجه ان المرضي اللي في المكان صحيوا علي صوته وهوا بيقول:اسكتي؟
سيلين حطت ايديها علي بوقها بصدمه وهو بص لحمزه وحط ايديه علي شعره وغمض عينيه بآلم.. وصل الدكتور علي صوت ماهر واول مشافه قال بدهشه :ماهر باشا؟
وقف ماهر وبص للدكتور وقال:هو عامل ايه دلوقت يا دكتور طمني عليه؟
الدكتور بص لحمزه وقال:متقلقش يا فندم هوا بخير دلوقت هو بس فقد وعيه بسبب قوة الضربه اللي اخدها ؟
ماهر ضغط علي ايديه بعصبيه وبص لسيلين وقال:مين الحيوان اللي ضربه ؟
سيلين بصت حواليها وقالت:الشاب الذي يعمل في المطعم..
ماهر هز راسه وكان هيخرج ولاكن وقف لما ايد مسكته بص وراه لقي حمزه صحي وباصص عليه ..
ماهر قرب منه وقال بلهفة:انت كويس؟
حمزه ابتسم علي خوف ماهر عليه وهز رايه وقال:انا بخير بي انت رايح فين ..
ماهر حضنه بحب كبير وقال:الحمد لله انك بخير.
الدكتور كان واقف يبص عليهم وساكت لحدما فجأة دخلت عليهم ممرضه وقالت:دكتور الحقنا بسرعه..
الدكتور بص عليها وقال:في ايه..
البنت قالت بقلق وقالت:في حاله حرجة في قسم العناية المركزه!
الدكتور خرج بسرعه وكانت علامات القلق علي وشه وكل الدكاتره اللي في المستشفي
بدأو يتحركوا علي نفس الغرفه اللي البنت ذكرتها ..
كان كل المرضي اللي موجودين بيبصوا علي شكل الممرضين والدكاتره اللي بيجروا وهما مش فاهمين ايه اللي بيحصل..
حمزه بص لماهر وقال بفضول:هو ايه اللي بيحصل يا خالي!
ماهر حرك راسه بعدم علم وحمزه وقف وهو بيقول:شكل في حاجه كبيره حصلت علشان كده كلهم بيجروا؟
ماهر مسك ايد حمزه علشان يمنعه وقال:رايح فين اقعد ارتاح!
حمزه هز راسه وقال: عايز اعرف بيجروا ليه ؟
ماهر شاله ورجعه علي السرير وقال:هتعرف لما اي حد يرجع ابق اسأله وبعدين انت في ايه ولا في ايه قولي مين اللي عمل فيك كده؟
حمزه بص لماهر باستغراب وقال:من امتي وانت بتهتم.
ماهر ضربه بخفه علي بطنه وقال:اتكلم بدل ما اخلص انا عليك..
حمزه هز راسه وقال:مفيش دا سوء تفاهم وخلاص خلص .. ماهر هز راسه بضيق وقال:حمزه انا مش بسألك دا كان ايه انا بقولك مين اللي ضربك؟
حمزه افتكر الشاب اللي ضربه وبص لماهر واول ما لاحظ انه ضاغط علي اعصابه قال برفض:مفيش يا خالي انا اللي بدات المره دي وبعدين الشاب ملوش ذنب انا اللي كنت غلطان..
ماهر هز راسه بعدم اقتناع وحمزه قال علشان يغير الموضوع: صحيح يا خالي انت عرفت اللي حصل ازاي!
ماهر بص علي سيلين اللي واقفه وباصه في الارض ورجع بص لحمزه ورفع حاجبه وقال:اللي حصل دا مش هيعدي بالساهل علشان تبق عارف..
حمزه تجاهل تهديده وبص للممرضه اللي دخلت عليهم الغرفه وقال:لو سمحتي هو ايه اللي بيحصل في المستشفي اصل كل الدكاتره جريوا فجأه كده..
الممرضه بصت لحمزه وقالت بحزن: دا مريض كان في غيبوبه من ٨ سنين وفاق النهارده..
حمزه ابتسم وقال:بس دا خبر حلو ليه حضرتك حزينه وانتي بتقوليها..
الممرضه هزت راسها وقالت:حلو في ايه بس يا استاذ دا يعيني الراجل فاق من هنا ودخل العمليات من هنا ربنا مع بنته اصل تكاليف العمليه اللي هيعملها دي صعبه اوي..
حمزه رفع حاجبه بدهشه والممرضه قربت منه وقالت: خليني اطمن عليك ..
ماهر بعد خطوه علشان يسمحلها تطمن علي حمزه وهيا اول ما خلصت كشف عليه قالت:انت بقيت كويس تقدر تخرج عادي ؟
حمزه هز راسه بالموافقه وماهر بصله وقال:خلينا نمشي علشان مبحبش جو المستشفيات دا؟
حمزه حرك راسها بالموافقه وقام وبص لسيلين وقال:يلا يا سيلين هنمشي..
سيلين هزت راسها ومشيت جمبهم واول ما خرجوا حمزه انتبه للبنت اللي بتجري بسرعه وهيا بتعيط بهستريه واول ما دقق في ملامحه شهق وقال بصدمة:أحلام؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي..
↚
الممرضه بصت لحمزه وقالت بحزن: دا مريض كان في غيبوبه من ٨ سنين وفاق النهارده..
حمزه ابتسم وقال:بس دا خبر حلو ليه حضرتك حزينه وانتي بتقوليها..
الممرضه هزت راسها وقالت:حلو في ايه بس يا استاذ دا يعيني الراجل فاق من هنا ودخل العمليات من هنا ربنا يسترها مع بنته اصل تكاليف العمليه دي صعبه اوي..
حمزه رفع حاجبه بدهشه والممرضه قربت منه وقالت: خليني اطمن عليك ..
ماهر بعد خطوه علشان يسمحلها تطمن علي حمزه وهيا اول ما خلصت كشف عليه قالت:انت بقيت كويس تقدر تخرج عادي ؟
حمزه هز راسه بالموافقه وماهر بصله وقال:خلينا نمشي علشان مبحبش جو المستشفيات دا؟
حمزه حرك راسها بالموافقه وقام وبص لسيلين وقال:يلا يا سيلين هنمشي..
سيلين هزت راسها ومشيت جمبهم واول ما خرجوا حمزه انتبه للبنت اللي بتجري بسرعه وهيا بتعيط بهستريه واول ما دقق في ملامحه شهق وقال بصدمة:أحلام؟
ماهر بص علي المكان اللي حمزه بيبص عليه وقال:احلام مين؟
حمزه بص لماهر وقال:انا متاكد انها احلام دي شكلها بتعيط جامد انا هروح اشوفها؟
ماهر مسكه من ايديه علشان يمنعه وقال:استني انت رايح فين انت لازم تروح علشان ترتاح مش واخد بالك من اللي وصلتله دا انتي معدش فيك حته سليمه؟
حمزه بص علي المكان اللي دخلت فيه احلام وقال:بس يا خالي دي ساعدتني واكيد محتاج مساعده انا متاكد انها كانت بتعيط.
ماهر رفع حاجبه وقال:ساعدتك امتي دي وفين!
حمزه بصله وقال بضيق:امبارح يا خالي لما فضلت في الشارع من غير فلوس وتيلفون هيا جت ساعدتني ووصلتني القصر ..
ماهر قال باستغراب:ليه ايه اللي حصلك وفلوسك وتيلفونك راحوا فين؟
حمزه بعد عنه وقال:اسال نفسك يا خالي ما انت لو مكنتش سبتني وقتها مكنتش كل دا حصلي..
ماهر ساب ايديه وقال:يعني هتعمل ايه دلوقت هتيجي معايا ولا هتروح مع اللي ساعدتك دي؟
حمزه مسك ايديه وقال:لا هروح اشوف اللي ساعدتني وانت هتيجي معايا ..
ماهر بصله وقال:انت شكل الخبطه اللي اخدتها فقدتلك الجزء اللي باقي من عقلك!
حمزه تجاهل كلامه وبص لسيلين وقال :سيلين استنينا هنا لحدما نرجعلك ..
سيلين هزت راسها وقعدت علي كرسي الاستراحه وحمزه مسك ايد ماهر وقال:انت ليك معارفك هنا وممكن تساعدها اكتر مني..
ماهر بصله بضيق وقال:علي فكره انا كده هزود عقابك..
حمزه كان بيدور علي احلام في كل مكان لحدما شافها قاعده بتعيط قدام غرفة العمليات ..
حمزه شاور عليها وقال:هي دي احلام اللي قاعده هناك..
ماهر بص علي البنت اللي بيشاور عليها وحس انه شافها قبل كده قال بتساؤل وهو بضم عينيه:انا شوفتها فين قبل كده!
حمزه بصله وقال:احلام دي نفس البنت اللي كنت بتخانق معاها في السوبر ماركت امبارح بس علي فكره دي طلعت جدعه اوي واحسن من واحد كده اعرفه..
ماهر فهم انه يقصده فقرب منه وعلي ملامح وشه الانزعاج وحمزه قال بهدوء:خالي ممكن تيجي معايا نشوف مالها!
ماهر بص عليها ورجع بصله وقال برفض:لا روح لواحدك هيا ساعدتك انت ولا ساعدتني انا..
حمزه اتغاظ من كلام خاله فقال بضيق:طيب شكرا يا خالي انا هروح اشوف مالها؟
ماهر سابهم واتجه لمكتب الاستقبال علشان يدفع تكاليف الكشف بتاع حمزه وهو واقف قدام البنت قال:اتفضلي لو سمحتي حساب الكشف..
البنت هزت راسها وقالت :حضرتك قريب المريض اللي وصل فاقد الوعي؟
ماهر هز راسه بالايجاب وقال:ايوا انا؟
البنت اخدت بصتله وقالت:الشخص اللي جابه دفع الحساب يا فندم ..
ماهر هز راسه وكان هيمشي ولاكنه وقف لما سمع البنت زميلتها اللي قالت: المدير بيقولك ادي الورقه دي للأنسه احلام محمد السباعي !!
ماهر اول ما سمع الاسم وقف وهو بيبص ليهم بتركيز؟
البنت قالت بحزن:والله البنت دي صعبانه عليا دي بقالها اكتر من ٨ سنين بتدفع تكاليف المستشفي لوحدها تفتكري هتعرف توفر حق العمليه فعلا؟
ماهر بص للبنتين وقال بتساؤل:لو سمحتي يا انسه هي احلام اللي بتتكلمي عليها دي والدها مريض هنا..
البنتين بصوله وهزوا راسهم ..
ماهر قال :ماله والدها عنده ايه؟
واحده فيهم قالت:انا اسفه يا فندم بس دي معلومات تخص اهل المريض بس.
ماهر هز راسه وقال:انا بس عاوز اعرف اسم المريض واسم زوجته اظن دي حاجه عاديه ؟
البنت هزت راسها وقالت ايوا يا فندم بس هو انت تقرب ليهم!
ماهر هز راسه وقال:لو عرفت اسم المريض وزوجته احتمال اتاكد اذا كنت اقربلهم ولا لأ لاني اعرف شخص بنفس الاسم فعايز اتاكد اذا كان هوا ولا لأ؟
البنت هزت راسها وقالت:المريض اسمه محمد منصور السباعي وزوجته فادية علاء الدين .
ماهر مكنش مصدق اللي سامعه فركز في اسم البنت وهيا بتقول اسم بنت المريض وهيا قالت:عنده بنتين الكبيره اسمها مريم محمد السباعي والبنت الصغيره احلام محمد السباعي…
ماهر بص للبنت وهيا قالت:حضرتك تعرفهم؟
ماهر هز راسه بدهشه وقال:ايوا ؟
البنت ابتسمت وقالت:تحب تعرف حضرتك تفاصيل اكترعن المريض !
ماهر هز راسه وقال:انا سمعت انه عاوز عمليه وتكاليفها صعبه ممكن اعرف المبلغ المطلوب كام؟
البنت بصت لصديقتها ورجعت بصتله وقالت:العمليه دي بتحتاج حقن بتيجي من برا مصر وتكاليف الحقن دي ٥ مليون جنيه مصري !
_______
قرب حمزه من احلام اللي كانت بتعيط وحاطه ايديها علي وشها ..حط ايديه علي كتفها وقال:أحلام؟
رفعت احلام وشها ومسحت دموعها علشان تعرف تشوف ملامحه واول ما شافته بوضوح وقفت وهيا بتقول بصدمة :حمزه؟
حمزه بص لغرفة العمليات بحزن وقال:هو انتي واقفه هنا ليه وبتعيطي ليه بالشكل دا ؟
احلام اخدت نفسها بصعوبه وقالت:مفيش يا حمزه انا كويسه ..ضمت حاجبهع وهيا بتبصله بتفحص وبتقول : انتي ايه اللي جابك هنا؟
حمزه شاور علي المكان اللي جه منه وقال:كنت هنا بكشف وشوفتك وانتي بتجري بسرعه وبتعيطي فقلقت يكون حصل معاكي حاجه؟
احلام بصت للارض بحزن وسكتت وهوا قرب من ايديها ومسكها بلطف وقال:انا معاكي يا احلام وهقف جمبك علشان انتي الوحيده اللي وقفتي جمبي فلازم اردلك الجميل!
احلام مقدرتش تقاوم دموعها لان دي اول مره حد يقولها الكلام دا فقعدت علي الكرسي وشاورتله يقعد وهوا كان بيبص عليها ودموعه متجمعه في عينيه حاسس انها بتتألم جامد ؟
احلام فضلت تعيط لحدما حاولت انها تهدي شويه علشان تقدر تتكلم فبصتله وقالت:والدي جوا في غرفة العمليات لسا فايق من غيبويه دامت ل٨ سنين وهوا دلوقت محتاج…؟
مقدرتش تكمل كلامها بسبب انها مش عارفه تقوله ايه في الاول وفي الاخر حمزه ابن اخت ماهر يعني لو قالتله انها محتاجه فلوس ممكن يطلب من خاله وهيا مش هتسمح انها تتحط في الموقف دا قدامهم؟
حمزه كان باصص عليها بتركيز وهيا اخدت نفس طويل وقالت:ان شاء الله هيكون بخير؟
حمزه ابتسم وهوا بيطبط عليها وبيقول:ان شاء الله يا احلام متقلقيش هيقوم بالسلامه..
احلام غمضت عينيها و ضغطت جامد علي ايديها وهوا وقف وقال:محدش طمنك عليه لحد دلوقت؟
احلام هزت راسها بالرفض وهو بص حواليه علشان ينادي لاي دكتور ولاكنه ملقاش حد ..
رجع قعد جمبها وهيا كانت بتحاول تسيطر علي حزنها وهوا كان بيدعي ان والدها يقوم بالسلامه..
عدي علي وجود حمزه واحلام قدام غرفة العمليات ساعه كامله ..احلام بصت لحمزه وقالت:حمزه روح انت علشان شكل قدامهم كتير علي ما يخرجوا وانت باين عليك انك محتاج ترتاح!
حمزه هز راسه بالرفض وقال:لا انا هفضل جمبك لحدما نطمن عليه مع بعض ..احلام هزت راسها ورجعت بصت للارض وهوا كان بيبص عليها واول ما افتكر كلام الممرضه عن والدها وانه محتاج عمليه وفلوسها كتير فقال بتساؤل :صحيح يا احلام هيا العمليه دي تكاليفها كام؟
احلام استغربت سؤاله فقالت :دي عمليه مؤقته من غير فلوس ؟
حمزه قال باستغراب:يعني ايه مؤقته ؟
احلام بصتله بحزن وقالت:يعني بيحاولوا يعالجوا الورم اللي في الدماغ مؤقتا لحد ميعاد العمليه الرئيسية!
حمزه هز راسه بتفهم وقال:تمام يبق العمليه الرئيسيه دي محتاجه فلوس كام؟
احلام اتوترت من سؤاله تاني و فقالت :مش كتير اوي ان شاء الله!
حمزه هز راسه وقال:طيب انا هستأذنك اروح الحمام وارجع؟
احلام هزت راسها وهوا اتحرك من جمبها واتجه لقسم الاستقبال وقال:لو سمحتي كنت عاوز اعرف تكاليف عملية والد احلام كام؟
البنت بصتله وقالت برفع حاجب:حضرتك بتسأل ليه ؟
حمزه قال باهتمام:هدفع الفلوس..
البنت ابتسمت علي كلامه وقالت:لا الفلوس اتدفعت خلاص؟
حمزه بصلها وقال بدهشه:بجد مين اللي دفعها ؟
البنت افتكرت كلام ماهر ليها وانه هيدفع الفلوس مقابل انها متعرفش هويته لا اي حد حتي احلام ..
فبصتله وقالت:دي معلومات سريه مينفعش اقول لاي حد عليها؟
ضرب حمزه بايديه قدام مكتبها بغيظ وسابها ومشي وكان بيدور علي خاله وسيلين اللي فجاه اختفوا .. طلع تيلفونه واتصل علي ماهر واول ما رد عليه قال بغيظ:انت فين يا خالي؟
ماهر قال وهو بيعدل جسمه علي السرير براحه:انا في القصر ايه حصل حاجه ولا ايه في حد ضربك تاني؟
حمزه اتغاظ من كلامه وقال برفض:لا محدش ضربتي بس انت ازاي تسيبني تاني وتمشي؟
ماهر اخد نفس طويل وقال:منعم السواق بتاعي مستنيك تحت ومتخافش دا معاه الحزام الاسود هيعرف يدافع عنك كويس..
حمزه أتضايق من كلام ماهر فقفل التيلفون وبص حواليه لحدما افتكر احلام ورجع ليها تاني ..
_________
في الشركة اللي شغاله فيها احلام رجع ياسر من الاجتماع اللي كان في شركة المأمون وعلي وشه ابتسامه لانه اخيرا حل مشكلة التصدير .. قرب من مكتب احلام علشان يبلغها تحضر معاه اجتماع تاني فاستغرب انها مش موجوده..
دخل مكتبه بص فيه لقاها مش موجوده برضوا طلع تيلفونه واتصل علي رقمها وكانت مشغول..
بدأ يحس ان في حاجه مش مظبوطه فاتصل عليها تاني وكان رقمها اتقفل خالص.. بص لتيلفونه بصدمه وقال:يا تري ايه اللي بيحصل معاكي يا احلام..
_________
في المستشفي خرج الدكتور من غرفة العمليات واحلام اول ماشافته قالت بلهفه:طمني يا دكتور بابا عامل ايه؟
الدكتور حرك راسه بحزن وقال:للاسف الوضع مش كويس لازم يعمل العمليه ضروري الورم بيكبر في الدماغ كل ما بنأجل العمليه؟
احلام حست ان قلبها اتقسم نصين من كلام الدكتور فهزت راسها بدموع وقالت:انا هتصرف يا دكتور بس ارجوك اعمل اي حاجه علشان يعيش انا مليش غيرو؟
الدكتور هز راسه وقال : يا بنتي والله انا بعمل اللي اقدر عليه والباقي علي ربنا ..ربنا معاكي..
احلام هزت راسها وقالت:طيب هوا هيفضل في الغرفه دي لحد امتي يا دكتور؟
الدكتور:هوا دلوقت تحت المراقبه بس انا اللي عايزه اقوله انه هيقدر يستحمل لحد اسبوع علي الاقل لان لو اتاخرنا اكتر من كده ممكن الوضع يسوء اكتر ووقتها مش هنقدر نعمل اي حاجه وحتي الحقن مش هتجيب نتيجه ..
احلام هزت راسها بتفهم والدكتور اتحرك من قدامها وهيا خرجت من المكان واتجهت لقسم الاستقبال وقالت:ممكن حضرتك تجيبيلي الوصل اللي هحول عليه الفلوس؟
البنت اللي في مكتب الاستقبال ابتسمت وهيا بتقول:الفلوس اتحولت يا انسه وانا بلغت الاداره والدكتور المسؤول عن حالة والدك وان شاء الله هيعمل العمليه اول ما الحقن توصل مصر بعد يومين؟
احلام وقفت متصنمه مكانها اول ما سمعت كلامها ف قالت بدهشه:بتقولي ايه؟
البنت مسكت ايد احلام وقالت:والله الفلوس اتدفعت وان شاء الله والدك هيكون بخير؟
احلام هزت راسها بالرفض وقالت:مين دفع الفلوس؟
البنت اتوترت من سؤالها وقالت:بصراحه اللي دفع الفلوس رفض يعرفك عن هويته بس بيقولك ان دي حاجه بسيطه قدر يقدمهالك وانه متشكر علي اللي عملتيه معاه؟
احلام اول ما سمعت كلام البنت اول واحد جه في دماغها هوا حمزه جريت بسرعه لخارج المستشفي وهيا بتدور عليه مسكت تيلفونها وهيا بتتصل علي رقمه وعيونها متغرقه دموع؟؟
_____
حمزه كان رجع لغرفه العمليات تاني واول ما شاف المكان فاضي واحلام مش موجوده خرج يدور عليها ..جاله اتصال من رقم غريب فاول ما فتح المكالمه سمع صوت احلام وهيا بتعيط وبتقول:ليه عملت كده؟
حمزه ضم حاجبه وقال :احلام؟
احلام زادت في العياط وقالت:انت حطتني قدام الامر الواقع انا مش عارفه اعمل ايه قولي يا حمزه ارجعلك الفلوس دي كلها ازاي؟
حمزه كان بيسمع كلامها وهوا مستغرب فقال بتساؤل:هو انتي فين يا احلام انا بدور عليكي؟
احلام بصت حواليها وقالت:انا خرجت من المستشفي؟
حمزه اول ما سمع كلامها جري بسرعه في اتجاه باب الخروج وهيا كانت بتسمع صوت انفاسه السريعه وهوا بيجري لحدما شافته خارج وراها واول ما عيونها جت في عينيه لفت وشها بسرعه؟
حمزه قرب منها وهوا بيحاول ياخد نفسه بهدوء وقال:انتي كويسه؟
احلام هزت راسها بالرفض وقالت:مش عارفه ؟
حمزه قال وهوا بيمدلها ايديه :تعالي نقعد هناك نرتاح..شاورلها علي كرسي للاستراحه وهيا هزت راسها ومشيت معاه!
حمزه بصلها وقال:انتي عارفه يا احلام ان دي اول مره ليا اساعد حد؟
احلام بصتله وهوا ابتسم وقال:طول عمري وانا بلاقي اللي يساعدني فاظن ان دي فرصتي اني اساعد اي حد وبصراحه انا مبسوط ان الحد دا انتي؟
احلام بصت للارض وقالت: يعني انت فعلا اللي دفعت الفلوس؟
حمزه هز راسه بالرفض وقال:لا بس انا قلبي حاسس ان اللي دفع الفلوس شخص انا عارفه كويس..
احلام بان علي ملامحها التوتر الشديد وقالت:مين ؟
حمزه افتكر ماهر وقال:خالي يا احلام ماهر الصياد؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي..
↚
احلام " يعني انت فعلا اللي دفعت الفلوس؟
حمزه هز راسه بالرفض وقال:لا بس انا قلبي حاسس ان اللي دفع الفلوس شخص انا عارفه كويس..
احلام بان علي ملامحها التوتر الشديد وقالت بتساؤل :مين ؟
حمزه افتكر ماهر وقال:خالي يا احلام ماهر الصياد؟
اتصدمت احلام اول ما سمعت كلامه ووقفت بسرعه وقالت باعتراض:ليه هوا انت اللي طلبت منه يعمل كده؟
حمزه حرك راسه بالرفض وقال بتردد:انا مكنتش اعرف انه هيدفع الفلوس بس انا فعلا طلبت منه يساعدك وهو رفض في البدايه بس..
احلام ضمت حاجبها وهيا بتستوعب كلامه فرجعت بصتله وقالت بهدوء:حمزه ممكن تخليني اقابله دلوقت؟
حمزه بصلها لثواني بتفكير وهز راسه بالموافقه وقال:طبعا تحت امرك!!
احلام هزت راسها بهدوء وقالت:شكرًا يا حمزه..
اتجه احلام وحمزه لخارج المستشفي واول ما جت تركب عربيتها وقفها حمزه وهو بيمسك ايديها وبيقول برفض : لا انا معايا عربيه خلينا نروح بيها احسن!
احلام بصت حواليها وهو شاور علي عربيه فخمه كان واقف قدامها شاب لابس بدله وباين عليه الرقي بصتله بصدمه وقالت: انت متاكد ان هي دي العربيه!
حمزه هز راسه وابتسم وهيا هزت راسها بالموافقه واتحركت هيا وحمزه في اتجاه العربيه..
بعد دقايق العربيه اتحركت بيهم وطول الطريق كانت احلام باصه من الشباك وحمزه كانت عينيه عليها ومبتسم… كان مستغرب انجذابه الشديد ليها رغم ان اول مقابله ليهم مكنتش احسن حاجه…السواق كان بيبص علي حمزه وبيبتسم واول ما حمزه انتبه انه مركز معاه لف وشه وبص قدامه بتوتر شديد ..
طلعت احلام تيلفونها اول ما افتكرت ياسر وانها استأذنت منه انها هتخرج ساعه واحده بس هيا دلوقت اتاخرت وعدي ساعتين ..فتحت تيلفونها علشان تتصل عليه وتبلغه انها مش هتعرف ترجع الشركه النهارده بس لقت ان تيلفونها فصل بصت للسواق وقالت:لو سمحت ممكن تشحن لي التيلفون دا عندك؟
منعم هز راسه بابتسامه وقال:طبعا يا هانم تحت امرك!
ابتسمت احلام بهدوء ومدت ايديها بالتيلفون ومنعم اخده منها ووصله بالشاحن..
حمزه بص عليها بصه اخيره وابتسملها ولاكنها لفت وشها بسرعه ومنتبهتش ليه..
حس بالاحراج ولف وشه وفضل ساكت طول الطريق..
بعد مرور ربع ساعه بلغهم منعم انهم وصلوا للقصر ..انتبهت احلام وهزت راسها ولاكنها اول ما بصت علي القصر قلبها فضل يدق بسرعه كبيره …بصت لحمزه وهوا شاورلها تنزل فهزت راسها ليه بالموافقه وبصت لمنعم وقالت:ممكن تجيب تيلفوني لو سمحت!
هز منعم راسه بالايجاب وادالها تيلفونها وهيا اخدته منه ونزلت من العربيه ..
حمزه اتحرك خطوتين وهيا فضلت تبص علي المكان وكانت حاسه بتوتر شديد بلعت ريقها بصعوبه لان دي المره الاولي اللي هتتكلم مع ماهر بجديه ومتوتره اكتر انه يكون افتكرها ؟
رجعت اخدت نفس طويل وبصت لحمزه وهزت راسها علشان يدخلوا..حمزه مشي وهيا وراه لحدما دخلوا لجوه القصر..
بص حمزه لواحد من الخدم وقال:بلغ ماهر بيه اني وصلت ومعايا ضيفه عاوزه تقابله؟
الشاب هز راسه باحترام واتحرك بسرعه لجناح ماهر وحمزه بص لاحلام وابتسم وشاورلها تستريح في الصالون لحدما ماهر ينزل!
دقايق وسمعت احلام صوت خطوات نازله علي السلم رفعت عينيها تشوفه وحست ان قلبها هيوقف من كتر مكان بيدق بسرعه..
كان ماهر نازل علي السلم وهوا حاطت ايديه في جيبه وباصص علي المكان اللي قاعدين فيه بتفحص ..اول ما شافه حمزه وقف وقرب منه بسرعه وهمس في ودنه وقال:احلام عاوزه تتكلم معاك بخصوص الفلوس اللي دفعتها للمستشفي ؟
ماهر بصله وقال باستغراب:فلوس ايه اللي بتتكلم عنها؟
حمزه ابتسم وقال:الفلوس اللي دفعتها يا خالي انا متاكد ان انت اللي دفعتها وخد بالك موظفه الاستقبال قالتلي علي كل حاجه؟
ماهر رفع حاجبه بصدمه وقرب من احلام اللي قاعده وهيا اول ما لقته واقف قدامها وقفت بسرعه وقالت:انا احلام السباعي؟
ماهر هز راسه وقال بهدوء : تشرفنا انا ماهر الصياد؟
احلام ابتسمت ابتسامه خفيفه وهزت راسها
وحمزه وقف في النص وقال مقاطع نظراتهم : اتفضلوا ارتاحوا اتفضلي يا احلام اقعدي ..اتفضل يا خالي؟
قعد ماهر مقابل احلام وهيا قعدت وكانت من خجلها بتتجاهل انها تبص في عينيه..
ماهر فضل مركز مع ملامح وشها الهاديه واللي اتغيرت تماما عن زمان وكان مستنيها تتكلم علشان يرد علي اسالتها ولاكنها فضلت الصمت وفضلت باصه في الارض وهيا ساكته..
حمزه بص علي احلام وابتسم وقال: تحبي تشربي حاجه يا احلام ؟
احلام اتكلمت بسرعه وقالت برفض:لا شكرا متتعبش نفسك ؟
ماهر ابتسم ابتسامه خفيفه اول ما سمع صوتها من تاني ولاكن ابتسامته اختفت بسرعه اول ملقاها بصتله وتلاقت عينيهم مره تانيه وقالت بهدوء :انا جيت اتكلم معاك بخصوص الفلوس اللي دفعتها لوالدي في المستشفي..؟
ماهر هز راسه باستماع وهيا كملت كلامها وقالت:في الحقيقه انا مضطره اقبلهم لاني فعلا محتجاهم وحاليا مش هقدر اوفرهم بس انا جيت اتفق معاك علي حل علشان اقدر ارجع الفلوس مره تانيه؟
حمزه وماهر كانوا باصين عليها وساكتين وهيا استغربت نظراتهم ليها فاتوترت اكتر من الاول وقالت:ممكن امضي معاك عقد بخصوص الفلوس علشان تضمن اني ارجعهم ؟
وقف ماهر اول ما سمع كلامها وهز راسه بالرفض وقال:انتي ليه متاكده ان انا اللي دفعت الفلوس؟
احلام استغربت كلامه وبصت علي حمزه وقالت:حمزه اللي قالي كده؟
ماهر بص لحمزه بغيظ ورجع بصلها وقال:تمام يعني انتي متأكده انك عاوزه تمضي معايا عقد بخصوص رد الفلوس.
احلام هزت راسها بالموافقه وهو هز راسه وقال:وانا موافق بس عندي اقتراح احسن من العقد؟
احلام هزت راسها باستماع وقالت:اقتراح ايه؟
ماهر حط ايديه في جيبه تاني وقال:شركتي محتاجه لموظفين وانا شايف ان دي فرصه كويسه ليكي تشتغلي وتسددي الفلوس من راتبك؟
احلام ضمت حاجبها بضيق وقالت:بس انا بشتغل في شركه ومش مستعده اني اسيبها؟
ماهر رفع حاجبه وقال بفضول:شغاله في شركة ايه؟
احلام افتكرت الخلاف الكبير اللي بين شركته والشركة اللي شغاله فيها فقالت وهيا بتفكر في شركتها القديمه:بشتغل في شركة البدر؟
ماهر هز راسه وهو بيبص عليها بهدوء وقال:تمام اللي انتي شيفاه .. حابه تمضي العقد امتي؟
احلام هزت راسها وهيا بتقول بلهفه:لو ينفع دلوقت انا معنديش مانع ؟
ماهر كان مركز مع تفاصيل وشها وقد ايه كان واضح انه مستغرب تغيرها المثير للدهشه فقال لنفسه:هي دي احلام فعلا البنت الشقيه بتاعت زمان..
احلام لاحظت شروده فقالت بتساؤل :حضرتك معايا؟
ماهر انتبه ليها وهز راسه وقال :دلوقت مش هينفع بس ممكن تيجي الشركه عندي بكره ونمضي العقد في مكتبي..
احلام بلعت ريقها وقالت بتفكير: بس انا مش عارفه هيكون عندي وقت اجي شركة حضرتك بكره ولا لا لان الفتره دي عندي ضغط شغل بس حاضر هحاول هو حضرتك بتكون فاضي امتي؟
ماهر بصلها بصه طويله وقال:في اي وقت؟
احلام بعدت عينيها عنه بسرعه وهزت راسها بالايجاب وقالت:يبق اتفقنا ؟
ماهر هز راسه وهيا وقفت وقالت بخجل:انا بستأذن منكوا لازم امشي !
حمزه وقف قدامها بسرعه وقال باستغراب :استني شويه يا احلام انتي لسا جايه وبعدين انتي مشربتيش اي حاجه؟
احلام ابتسمت وقالت وهيا بتبص لحمزه بهدوء :انا مش جايه اتضايف يا حمزه انا مشغوله دلوقت بعد اذنكوا انا لازم امشي وان شاء الله نعوضها في وقت تكون الأمور فيه احسن من كدا؟
حمزه هز راسه بتفهم وقال:اللي تشوفيه يا احلام بس انا هاجي اوصلك!
احلام هزت راسها بالموافقه وهوا بص لماهر وقال:بعد اذنك يا خالي..
ماهر هز راسه بالموافقه وحمزه بص لاحلام وشاورلها بايديه علي الباب وهيا مشيت وهو مشي وراها وخرجوا الاتنين من القصر ..
فضل ماهر واقف يبص عليها وهيا ماشيه جنب حمزه وعلي ملامح وشه ابتسامه هاديه مش فاهم مصدرها ايه!!!
""""
__________
ركبت احلام مع حمزه في عربيته واتحركوا لخارج القصر .. اخدت نفس طويل براااحه وبعدها مسكت تيلفونها واتصلت علي ياسر واول ما سمعت رده قالت:مستر ياسر انا بعتذر لاني اتاخرت علي حضرتك بس انا للاسف مش هعرف ارجع الشركه تاني النهارده ممكن حضرتك تسمحلي اخد النهارده اجازه ؟
ياسر ضم حاجبه وقال باستغراب :بس انتي عارفه يا احلام الوضع عامل ازاي عندي وانا هكون محتاجك في اجتماع النهارده لانك بقيتي مديرة مكتبي رسميا ولازم تكوني معايا في كل مكان اروحه يخص الشغل؟
احلام هزت راسها بتفهم وقالت:يعني افهم ان حضرتك رافض اني اخد بقيت اليوم اجازه؟
ياسر :انتي كده بتحطيني قدام الأمر الواقع يا احلام بس انا هحاول اتصرف ولو فعلا مش هتعرفي ترجعي فتمام النهارده اعتبريه اجازه؟
احلام اخدت نفس طويل وهزت راسها وقالت:انا فعلا مش هقدر ارجع الشركه معلش يا فندم انا اسفه.. انا عارفه انك هتكون محتاجني بس بجد الوضع عندي صعب شويه ومش هعرف اجي والله ..!
ياسر هز راسه وقال:خلاص يا احلام انا هتصرف بس اعملي حسابك بكره هيكون عندنا شغل كتير ومفيش اي اعذار تانيه؟
احلام هزت راسها وقالت بهدوء :حاضر يا فندم!
ياسر قفل معاها المكالمه وخرج من الشركه واتجه لبيته وبدا يجهز للاجتماع اللي هيحضره في شركة الصياد و هيكون مع الشركه الايطاليه واللي هيكون موجود فيه ايضا ماهر الصياد؟
احلام بعدت التيلفون عنها واخدت نفسها بصعوبه..
حمزه كان بيسمتع لمكالمه احلام باستغراب وقال اول ما خلصت كلامها :دا مديرك!
احلام بصت عليه و هزت راسها وهيا بتحط تيلفونها في شنطتها وبتقول:ايوا؟
..حمزه بصلها وقال بابتسامه:انتي مش معرفاه ان والدك تعبان ولا ايه؟
احلام هزت راسها بالرفض وقالت بتوتر:لا انا محدش يعرف حاجه عن والدي غير القريبين مني بس؟
حمزه ابتسم وهو بيبص لملامح وشها باعجاب وبيقول :يعني افهم من كدا ان انا بقيت من القريبين منك!
اتنهدت احلام وهزت راسها بالموافقه وهو حس ان قلبه طاير من الفرحه فبطئ من سرعة العربيه علشان يقضي معاها وقت اكتر.. وهيا غمضت عينيها بتعب لان اليوم كان مليان بصدمات ومحتاجه تاخد قسط من الراحه..
____________
في المساء وبالتحديد بداخل غرفة الاجتماعات الخاصه بشركة الصياد وصل مدير الشركة الايطاليه وفريقه ..واول مشافتهم مديرة مكتب ماهر بلغته بوصولهم وهوا لف الكرسي بتاعه وواول ما شافهم قال بجمود:مرحبا كريس؟
مدير الشركة الايطاليه شاور لبقيت فريقه يقعدوا في اماكنهم وهو قرب من ماهر وقال:مرحبا ماهر كيف حالك..
ماهر هز راسه وابتسم وقال:انا بخير ولاكن اتسأل عن احوالك عل انت بخير !
كريس ابتسم وهو بيعدل بدلته وبيقعد قصاد ماهر وبيقول:انا ايضا بخير شكرا لاهتمامك ماهر الصياد..
ماهر هز راسه وابتسم وقال:هل نبدأ الاجتماع الان!
كريس هز راسه بالرفض وقال:انتظر قليلا لدي ضيف مصري سيحضر معنا الاجتماع ..
ماهر بصله باستغراب وكريس شاورله علي باب الغرفه وثواني والباب اتفتح ودخل منه ياسر وجمبه المحامي الخاص بيه…
ماهر بص لياسر بتساؤل وقال:مين دا؟
ياسر بص للمحامي بتاعه وابتسم وقال:اتفضل يا متر!
دخل المحامي وقرب من ماهر وياسر قعد علي الكرسي الي جنب كريس وبصله وقال:حمدالله علي سلامتك كريس؟
كريس ابتسم وهز راسه بشكر وبص لماهر اللي باصص عليهم ومستغرب وبيقول:ممكن اعرف ايه اللي بيحصل هنا دا؟
كريس هز راسه وقال:اريد ان اعرفك بياسر غنيم مدير شركة ديسكاشيال ..
ياسر بص لماهر وقال:ازيك يا ماهر باشا اتشرفت بمعرفتك ..
ماهر رجع ضهره علي الكرسي وبص لكريس وقال بجمود :ماذا يفعل هذا الشخص في شركتي ولماذا يحضر معنا الاجتماع..
كريس حط ايديه الاتنين علي المكتب وشاور لمساعدته تطلع العقود وقال:اريد شركة الصياد ان تتعاون مع شركة ديسكاشيال بخصوص الشحنه الصادرة خلال ٣اشهر اريدها ان تنتهي في خلال شهر واحد؟
ماهر فضل باصص عليه وساكت لحدما ياسر قاطع كلام كريس واتكلم وقال:بصراحه انا كنت رافض الموضوع دا بس لما كريس بلغني ان الشحنه مهمه لمشروعه فوافقت ..
ماهر بص لسكرتيرة مكتبه وقال:اتصلي بأنور المحامي خليه يجي الاجتماع حالا؟
السكرتيره هزت راسها باحترام وبعدت كام خطوه عنهم واتصلت بالمحامي وماهر بص لكريس وقال: لقد بلغتني عندما كنت في ايطاليا انك سوف تنهي الصفقه معي وتتعاون مع شركة اخري وانا بلغت مديرة مكتبك بالموافقه ولاكن اعتقد انها نسيت ان تخبرك فقمت بتوصية المحامي الخاص بشركتي ان ينهي العقد والان يجب ان تدفع لي الشرط الجزائي ؟؟
كريس بصله باستغراب وقال:ماذا تقول انت .. هل ترفض عرضي لك وتبلغني بهذه السخافات ؟
ماهر هز راسه بالموافقه وقال بالمصري :طبعا انت اتعاونت مع شركتي كتير ودي مش اول صفقه بينا ولاكن انا اللي ينهي معايا صفقه بسبب طمع ميلزمنيش ؟
كريس بصله باستغراب وقال:ماذا تقول ماهر؟
ماهر ابتسم وبص لياسر وقال:ترجملة كلامي؟
ياسر بص لماهر باستغراب من رد فعله الغريب وهز راسه وترجم كلامه لكريس واول ما كريس سمع كلامه وقف وقال بغضب:هل تتلاعب معي ماهر هل نسيت من اكون؟
ماهر حط ايديه في جيبه وقال:لم انسي ولاكن انت الذي نسيت من اكون انا ماعر الصياد!
كريس بص لياسر وقال بغضب :حسنا هذه الشحنه مِلكُ لشركتك يا ياسر..
ياسر ابتسم وهز راسه وكريس بص لماهر وقال:حسنا يا ماهر ولاكن لا تنسي ان شركتك بدوني ليس لها قيمه !
ماهر بصله وسكت وبعد دقايق دخل المحامي ومعاه العقود وقرب من ماهر وقال:مستر ماهر اتفضل العقود!
ماهر ابتسم وشاورله علي كريس وقال:اديله عقد واستلم الشيك منه؟
المحامي هز راسه وقرب من كريس اللي كان باين علي ملامح وشه الغضب فبص للعقد بضيق ومضي عليه وبص لماهر وقال:لقد انتهي كل شئ بيننا ولاكن لا تنسي انك سوف تندم ؟
ماهر ماهتمش لكلامه وبص لياسر اللي كان باين علي ملامحه الفرحه وابتسم بسخريه واول ما المحامي اخد الشيك اللي فيه فلوس الشرط الجزائي قرب من ماهر وقال:اتفضل يا مستر ماهر امضي علي العقد ؟
ماهر مضي علي العقد وشاور للمحامي يروح يصرف الشيك ويحول الفلوس لحساب الشركه والمحامي هز راسه بالموافقه وخرج؟
وكريس بص لبقيت فريقه وقال بغضب:لقد انتهي الاجتماع فلنذهب!
فريقه وقف وياسر معاهم وقبل ما يخرجوا كريس وقف وبص لماهر اللي مبتسم بغضب وقف الباب وراه؟
ماهر اول ما خرجوا بان علي ملامح وشه الانزعاج فبص لسكرتيرته وقال:تقدري ترجعي لمكتبك ..
السكرتيره هزت راسها باحترام وخرجت وهوا وقف يبص للسماء واخد نفس طويل بضيق وبعد دقايق من وجوده علي نفس الوضع عدل هدومه وخرج من الشركه واتجه للقصر علشان يرتاح ..
____________
وفي يوم جديد صحيت احلام واستعدت للشغل بسرعه وقررت انها تروح المستشفي تطمن علي والدها الاول واتحركت بسرعه لخارج الشقه وركبت عربيتها واتحركت للمستشفي وفي الجانب الاخر كان ماهر راكب عربيته وماشي في اتجاه المنطقه اللي ساكنه فيها احلام وكان معاه منعم السواق واللي كان قدر يجيبله عنوانها لانه كان ناسي بسبب انه ساب المنطقه من اكتر من ١٣ سنه ..
اتجهت احلام لداخل المستشفي وعلي ملامح وشها التوتر واول ما وصلت لغرفة الدكتور المسؤول عن والدها قالت :طمني علي بابا يا دكتور عامل ايه النهارده؟
ابتسم الدكتور اول ماشافها وقال: الحمدلله يا احلام متقلقيش والدك حاليا بخير وانا عرفت انك دفعتي الفلوس وان شاء الله العمليه هتتعمل بعد بكره ..
احلام حست بقلبها بيوجعها فقالت بخوف:انت متاكد يا دكتور ان ممكن يرجع زي الاول والورم دا يختفي خالص؟
الدكتور هز راسه وقال بخزن:والله يا احلام انا مش عارف اقولك ايه لان فعلا العمليه هتكون صعبه جدا ونسبة نجاحها١٠٪ فكل اللي اقدر اقولهولك انك تدعيله ان ربنا يسهل كل حاجه ويتم شفاءه علي خير..
احلام صعبت عليها نفسها ودموعها بدأت تنزل وقالت:ان شاء الله هيكون بخير يا دكتور!
الدكتور طبطب عليها بحنيه وقال:ان شاء الله..
احلام مسحت دموعها وقالت:طيب انا همشي بعد اذن حضرتك يا دكتور!
الدكتور هز راسه وقال :اتفضلي يا بنتي !
احلام خرجت من غرفة الدكتور وهيا حاطة ايديها علي قلبها بالم وبدأت تفتكر ذكيرات الحادث اللي وصل والدها للحاله اللي هوا فيها وافتكرت لما والدتها اطلقت من والدها و اخدت اختها الكبيره واختفت بعدما الدكاتره بلغوها انه دخل في غيبوبه وانهم لازم يصبروا عليه لحدما يفوق علشان يعمل العمليع وبلغوهم بتكاليف المستشفي …
فاضرت احلام تعتمد علي نفسها رغم انها كانت في اول سنه ليها في الجامعه بس قررت تشتغل جنب دراستها علشان تقدر تدفع تكاليف المستشفي وبسبب حالتهم الماديه كان عمها بيساعدها ولاكن بحجات بسيطه فبدأت دموعها تنزل بغزاره بسبب تذكرها للايام القاسيه اللي عاشتها وهيا لوحدها ..
خرجت من المستشفي بعدما حاولت تهدي من نفسها وقدرت تهدي بعد معافره منها فقربت من عربيتها ركبتها واتحركت في اتجاه الشركه..
________
وفي منطقه احلام كان وصل ماهر بالعربيه واول ما وقف قدام بيتها بدأ يفتكر ذكريات بينه وبينها وقد ايه كانت بنت جميله ومليانه بطاقه ايجابيه وحيويه غير طبيعيه..
ابتسم ماهر اول ما افتكر ذكرياته معاها وكان بيتخيلها في اول يوم ماهر وصل للمنطقه وكان طفل انطوائي وهيا قدرت تساعده انه يكون اجتماعي ..اترسمت ابتسامه واسعه علي شفايفه وكان متابعه منعم فقرب منه وقال:حضرتك تعرف المكان دا؟
ماهر انتبه ليه وهز راسه وقال:ايوا اعرف المكان دا اكتر من اي حد تاني؟
ابتسم منعم وقال:هو بصراحه المكان هنا مريح نفسيا رغم انك تشوف ان الشوارع والبيوت بسيطة الا انها مريحه وكانها بتفكرني بايام الدفي واللمه الجميلة بتاعت عيلتي!!
ماهر هز راسه وهو بيبص لتفاصيل بيت احلام ولفت نظره البيت اللي كان عايش فيه مع عيلته فيه فقرب منه بلهفه وقال:دا لسا زي ماهوا متغيرش..
منعم قرب منه وهو بيبص للبيت وبيقول:حضرتك شكلك عارف حجات كتير هنا..
ماهر هز راسه وقال:دا كان بيتنا وانا صغير ..
منعم بصله بدهشه وقال:يعني حضرتك عيشت هنا في المنطقه دي ..
ماهر هز راسه وقال:ايوا عيشت هنا اجمل سنين في حياتي بس كل حاجه بتتغير ومفيش حد بيفضل علي حاله وطبعا الناس الجميله سابونا ومشيوا؟
منعم هز راسه بتفهم وهما واقفين ماهر لقي راجل عجوز بيقرب منهم وهما بيبصوا للبيت وبيقول بتساؤل:بتدورو علي حاجه يا استاذه!
ماهر بص للراجل العجوز وقال:لا احنا بس كنا بنشوف …سكت ماهر اول ما دقق في ملامح الراجل وقال بصوت هامس:استاذ سلامه..
الراجل ضم حاجبه وقال: هو انت تعرفني يا ابني..
ماهر نزلت من عينيه دمعه مليانه بالفرحه وقال:طبعا اعرفك انت مش فاكرني يا استاذ سلامه انا ماهر الصياد ابن محمود الصياد صاحبك من ايام المدرسه..
الراجل العجوز بص لماهر بتفحص وقال:ماهر انت ماهر؟؟
ماهر هز راسه بفرحه والراجل العجوز قرب منه وحط ايديه علي وش ماهر وقال بحب:مااهر انت فعلا مااهر عنده نفس الضحكه دي!
ماهر ضحك من قلبه علي كلام الاستاذ اللي كان بيدرسله وكان صديق لوالده الله يرحمه..
ماهر حضنه بفرحه وبدأ يفتكر ذكرياته مععاه لان الاستاذ سلامه كان بيحب ماهر واحلام وكان شايف من وهما صغيرين انهم هيتجوزو وكان ماهردايما بيتعصب اول ما يسمع كلامه لانه شايف ان احلام بنت مزعجه ومتصلحش انها تكون زوجته وانه بيعتبرها مجرد صديقه ..
الاستاذ سلامه قال بلهفه:١٣ سنه يا ماهر ١٣ سنه بعيد عننا ومش هاين عليك تيجي تزورنا حتي دا حتي البت احلام اتخطبت ولما سالتها انتي نسيتي ماهر وحبك ليه ضحكت ومردتش عليا ..ماهر اتصدم اول ما سمع كلامه عن احلام والراجل كمل كلامه وقال:انت تصدق برضوا يا ماهر انها تنساك انت ناسي كانت بتحب ازاي؟
ماهر كان بيسمع كلامه وقلبه بيدق وكأن بسبب كلامه دا احيى في قلب ماهر مشاعر قديمه كانت مدفونه في قلبه فبصله وقال بتساؤل :هيا احلام اتخطبت! بقلمي شيماء صبحي
يتبع
↚
الاستاذ سلامة: ١٣سنه بعيد عننا ومش هاين عليك تيجي تزورنا دا حتي البت احلام اتخطبت ولما سالتها انتي نسيتي ماهر وحبك ليه ضحكت ومردتش عليا ..
ماهر اتصدم اول ما سمع كلامه عن احلام والراجل كمل كلامه وقال:انت تصدق برضوا يا ماهر انها تنساك انت ناسي كانت بتحبك ازاي؟
ماهر كان بيسمع كلامه وقلبه بيدق وكأن بسبب كلامه دا أحيىَ في قلب ماهر مشاعر قديمه كانت مدفونه في قلبه فبصله وقال بتساؤل :هيا احلام اتخطبت!
الاستاذ سلامه هز راسه بالموافقه وقال:ايوا اتخطبت لزميلها ايام الكليه بس سابوا بعض من شهرين تلاته يعني مش فاكر اوي ؟
ماهر هز راسه وقال بهدوء:صحيح يا استاذ سلامه هو البيت بتاعنا مين اللي اشتراه؟
الاستاذ سلامه ابتسم وقال: محدش يابني دا البيت من وقت ما سبتوه وهو زي ماهوا محدش سكن فيه ولا حتي قرب منه!
استغرب ماهر كلامه وقال: غريبه اوي يا استاذ سلامه يعني ايه محدش سكنه هو مش المفروض ابويا باعه لناس وكانو بينقلوا عفشهم قبل سفرنا!
الاستاذ سلامه ضم حاجبه بتذكر وقال :فعلا يابني معلش بق الايام نستني الحكايه دي بس برضوا يابني الناس دي مقعدوش في البيت لان والدك الله يرحمه رجعلهم فلوسهم تاني وكتب البيت تاني بأسمه!
ماهر مكنش مصدق كلامه فضم حاجبه وقال:ابويا رجع البيت تانيه باسمه!!!بس ازاي واحنا سافرنا بعدما بعناه بيومين!!
ضحك الاستاذ سلامه وقال:دي حكايه طويله يابني ميعرفهاش غيري انا والمرحوم والدك والله يرحعهولنا بالسلامه الاستاذ محمد والد احلام!!
قلب ماهر اتحرك اول ما الاستاذ سلامه ذكر اسم احلام تاني فهز راسه باستماع وقال:يعني احنا اتضحك علينا وسافرنا والبيت بتاعنا موجود..
ضحك سلامه علي كلام ماهر وهز راسه وقال:ابوك الله يرحمه كان عارف قسي الغربه يابني وزي مايكون قلبه حاسس انكم هترجعوا تاني لمصر فساب ليكم البيت دا اهو حاجه تلم شملكوا من تاني .
ابتسم ماهر وهوا بيقرب من الاستاذ سلامه وبيضمه لحضنه وبيقول:والله يا استاذ سلامه من غيرك مكنتش هعرف اي حاجه تخص البيت انا متشكر جدا ليك..
سلامه بعد ماهر عنه بغيظ وقال:متشكرا ايه وكلام فاضي ايه انت لازم تيجي البيت انت واحشني اوي دول ١٣ سنه….حط ايديه علي صدر ماهر وكمل كلامه وقال:عندنا الله يكرمهم مرتات عيالي عليهم طبيخ ولا اجدعها طباخ في الإمارات !!
ضحك ماهر وهز راسه بالموافقه وقال:حاضر انا موافق بس اعذرني النهارده اصل عندي شغل كتير وحضرتك عارف ان الشغل مش بيتاجل بس انا وعد مني ليك هاجي وهقعد معاك اليوم كله ..
ضحك سلامه وهز راسه بالموافقه وقال:ماشي يا شقي انا هصدقك المره دي بس انا عندي ليك سؤال يابني ومتأخذنيش فيه..
ماهر هز راسه وقال:اتفضل انا تحت امرك’
ابتسم سلامه وهز راسه وقال وهو بيشاور علي عربية ماهر :هي دي عربيتك!
ضحك ماهر وهز راسه بالموافقه وقال:ايوا تعالي اوريهالك انا عارف انك بتحب العربيات من زمان!
ابتسم سلامه بحماس وكانه مستني يسمع كلام ماهر من بدري فقرب من العربيه وفضل يسمي الله وهو فرحان بشكلها!
ماهر بص لمنعم وقال:هات المفتاح!
منعم استغرب كلام ماهر وضم حاجبه وقال:خير يافندم!
ماهر بصله وخبطه في كتفه وقال:متركزش وهات المفتاح وبقولك ايه خليك هنا لحدما ارجعلك !
منعم مكنش فاهم ايه اللي في بيدور دماغ ماهر فهز راسه بالموافقة وقال:المفتاح في العربيه يا فندم!
هز ماهر راسه وسابه واتحرك للعربيه وقال وهو بيبص للاستاذ سلامه اللي واقف يبص للعربيه بفرحه:اي رئيك تاخدني بالعربيه لفه سريعه كده في المنطقه هنا؟
الاستاذ سلامه قرب منه وهوا مش مستوعب كلامه فقال بتردد:انت متاكد يابني من كلامك دا ..
ابتسم ماهر وهز راسه وقال:انا وعربيتي تحت امرك!
سلامه فرح من كلامه وقال:بس يابني انا عمري ماسوقت عربيه زي دي؟
ماهر هز راسه وقال:بسيطه ممكن انا اسوق المره دي واوعدك المره الجايه هعلمك عليها !
سلامه هز راسه وماهر اتحرك للجه التانيه وفتحله الباب وسلامه ركب وهو فرحان وبعدها ماهر ركب في كرسي القياده واتحرك من قدام منعم اللي واقف يبص عليهم وهو مصدوم ومش مستوعب ان ماهر الصياد بنفسه بيتصرف كل التصرفات دي وغير مبالي بشكله العام!
ماهر كان سايق ببطئ وبيبص لسلامه ومبتسم وسلامه كان مش مصدق نفسه وكانه في حلم ..بص لماهر اللي باصص عليه ومبتسم وطبطب عليه وقال:ربنا يخليهالك ويكفيك شرها يابني!
هز ماهر راسه وقال بابتسامه:اللهم امين!
سلامه وهوا بيبص حواليه شاف بيته فقال :نزلني هنا يابني علشان تروح انه علي شغلك ..
ماهر بص للمكان اللي بيشاورله عليه وقال: هتنزل هنا!
ابتسم سلامه وقال:ايوا يابني دا بيتي احفظه بق علشان لما تيجي المره الجايه ..
هز ماهر راسه ووقف العربيه قدام البيت اللي شاور عليه سلامه واول ما نزل بص لماهر وقال:خلي بالك من نفسك ومتنساش تعدي علي بيت عمك محمد وتسلم علي احلام دي هتفرح اوي لما تشوفك..
ماهر كان قادر يسمع صوت ضربات قلبه كلما اسمها يتذكر قدامه فهز راسه بالموافقه وقال:حاضر يا استاذ سلامه..هعدي عليها!
سلامه ابتسم ودخل للبيت وشاورله وماهر هز راسه واتحرك من قدامه بسرعه ..
كان منعم ساند بجسمه علي الحيطه ومستني ماهر يرجع واول مشافه عدل نفسه وقال:حمدالله علي السلامه يا فندم!
ماهر نزل من العربيه وركب في الكرسي الخلفي ومنعم قرب من العربيه بسرعه وقال:تحب حضرتك ترو…ح.
قاطعه ماهر وقال:الشركة!
هز منعم راسه بالموافقه وشغل العربيه واتحرك لخارج المنطقة وطول الطريق كان بيبص لماهر من المرايه وهو مش مستوعب ايه اللي حصله اول مشافه الراجل العجوز وازاي طلع اجتماعي رغم انه طول الوقت راسم الجديه ومش بيسمح لحد يتكلم معاه غير في الشغل
فحرك راسه وضحك واول ماعينيه جت في عين ماهر في المرايه عدل نفسه علي الكرسي بتوتر وبلع ريقه وبص علي الطريق وهو بيدعي ان ماهرميطردوش !!
__________
في قصر الصياد صحيت سيلين وقربت من غرفة حمزه وفتحت الباب بهدوء …كان حمزه نايم من غير التيشرت ورافع ايديه ورا رقبته وكانت عضلات جسمه واضحه ،،
قربت منه سيلين وهيا بتبص لجسمه بإعجاب شديد وبتقول بهمس:كيف تمتلك هذا الجسم المثير والاخرين يضربونك بسهوله .. حركت كتفها بتسأول وكملت كلامها وقالت:انت غريب الاطوار يا حمزه؟
حمزه نزل ايديه علشان يتقلب للجه التانيه وهيا كانت بتتابعه باستمتاع ..قربت منه وقعدت جمبه علي السرير وحطت ايديها علي جسمه برفق..
حس بيها حمزه وفتح عينيه واول مشافها بتبصله وبتبتسم ..قام بخضه وهو بيحط ايديه الاتنين علي صدره وبيقول بشهقه:سيلين .انتي بتعملي ايه هنا!
سيلين ضحكت وهيا بتقرب منه اكتر وبتقول:انت مثير جدا يا حمزه اريد ان.. ..
وقف حمزه بسرعه وقام من علي السرير قبل ما سيلين تكمل كلامها ..فـ قرب من التيشرت اللي كان رميه علي الارض ولبسه بسرعه وهوا بيبص عليها وبيقول:قولتلك انا لسا صغير علي الحجات وبعدين هو مش المفروض العكس..؟
قامت سيلين وهيا مصممه تقرب من حمزه فمسكته من رقبته وقربته من وشها وقالت:هل ترفض التجربه معي لأول مره!!
حمزه صرخ بصوت عالي وهو بيقول:يا خااالي..
بعدت سيلين عنه وهيا بتقول بخضه:ماذا تفعل انا امزح!
هز حمزه راسه بالرفض وقال:لا انتي كنتي بتتكلمي جد والله لأفضح-ك يا سيلين واقول لخالي علي كل حاجه وهقوله برضوا علي الولد بتاع المطعم ..رفع صباعه وهو بيشرحلها .
سيلين ضحكت وقربت منه تاني وقالت:حسنا حمزه انا اتحدث بجديه ..اخبرني هل تريد التج…!
جري حمزه بسرعه من قدامها وخرج من الاوضه ونزل على السلم وهو بيقول بصراخ:مرسييييي..
خرج مرسي من المطبخ علي صوت حمزه العالي وقال بخضه :خير يا حمزه باشا ايه اللي حصل!
وقف حمزه ورا مرسي ومسك في هدومه بقوه وقال:الحقني من البت اللي فوق دي بلغ بوليس الاداب بسرعه !
مرسي بص حواليه وقال:بنت مين يا باشا!
شاور حمزه علي السلم وقال:سيلين التركيه!
مرسي ضم حاجبه ورجع بص علي السلم تاني وملقاش حد فابتسم وقال :شكلك كنت بتحلم يباشا اصل مفيش حد واقف علي السلم!
حمزه بعد عنه وبص في عينيه وقال بغيظ :انا مقولتش انها علي السلم ..دي في اوضتي ؟
مرسي بصله بدهشه وقال:في اوضتك وبتعمل ايه هنااك يباشا هي مش ليها اوضه!
حمزه بصله وقال برفض:معرفش بق روح طلعها اعمل اي حاجه وبقولك ايه انا عاوز حد يركبلي ترباس في الاوضه!
مرسي هز راسه بالموافقه وقال:بس يا باشا ماهر بيه مانع ان يتحطلك ترباس في الباب انت ناسي حضرتك اخر مره عمل ايه دا كسر الباب خالص..
حمزه افتكر اليوم اللي اطرد فيه من المدرسه في اول سنه ليه في مصر وماهر مقدرش يستوعب وجري وراه وبسبب ان حمزه قفل علي نفسه بالترباس اضطر ماهر يكسر الباب ومن وقتها وهو مانع ان باب حمزه يتقفل بقفل؟
مرسي كان مركز مع وش حمزه ومستني اجابته فحمزه هز راسه وقال:بقولك ايه هيا اوضتك مترتبه!
مرسي استغرب كلامه ولاكنه جاوبه وهز راسه وقال:ايوا يا حمزه باشا بس حضرتك بتسأل ليه؟
حمزه حط ايديه ورا شعره بخجل وقال:اصل انا عاوز انام شويه وهيا عارفه كل الاوض اللي في القصر ومش هتسيبني اكمل نوم زي البشر فانا هنام في اوضتك دلوقت لحدما خالي رجع من الشغل؟
مرسي ضم حاجبه وقال بسخريه من كلام حمزه:بَشر ؟
حمزه كان اتحرك خطوتين ولاكنه وقف علي صوت برطمة مرسي فقال بتساؤل:في مشكله لتكون متضايق اني هنام علي سريرك؟
مرسي عدل وقفته وقال برفض:لا ابدا يا باشا تحت امرك دا المكان مكانك ؟
حمزه هز راسه بغرور وقال:امال ايه بَشر دي مش عجبك اني بنام لحد العصر ولا ايه؟
مرسي بص في الارض وقال بتوتر:حضرتك تعمل اللي انت عايزه انا اسف..
اتحرك حمزه من قدامه ودخل لاوضته واول مشاف انها عاديه والسرير صغير قال بغيظ:منك لله يا خالي علشان جبتلنا المصيبه دي للقصر منا كنت مرتاااح كل يوم باخد علقه والدنيا تمام ولاكن الا شرفي انتوا فاهمين!
قال كلامه بصوت واضح وكأنه بيكلم شخص قدامه..وبعد دقايق من البرطمة خلص حمزه كلام علي سيلين وماهر وفرد جسمه علي السرير ونام !!
___________
في شركة ديسكاشيال..
كانت احلام في غرفة ياسر واللي شرحلها ان الشحنه بقت من نصيب شركته وانهم حاليا شغالين عليها ولاكن لازم يعملوا اجتماع النهارده مع كل مدراء الاقسام في الشركة وقال وهو بيختم كلامه:طبعا انتي هتبلغيهم بنفسك والميعاد بعد ساعه!
هزت احلام راسها بالموافقه واستاذنته تخرج وهوا ابتسم وشاورلها تخرج..
خرجت احلام من مكتب ياسر واتجهت لمكتبها وقعدت علي الكرسي وهيا بتفكر في ماهر وازاي هتروحله الشركه ..بصت في تيلفونها وقررت تتصل علي مروه وتبلغها باللي حصل علشان تقولها علي حل ..
"رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي "
كانت مروه مشغوله مع الدكتور الجديد وكانت بتساعده يدي حقنه لمريض بيخاف من الحقن كانت مروه مسكه الشاب من دراعه وبتقول:يا استاذ اهدي دي مجرد شكه بس..
الشاب بصلها بغيظ وقال:مش عايزها انا مش بحب الحقن اصلا؟
مروه بصت للدكتور وغمزتله بانها هتلهي الشاب في الكلام وهو يديله الحقنه بسرعه وبالفعل مروه بدات تتكلم مع الشاب وهوا كان بيرد عليها بعصبيه لحدما دكتور علي اداليه الحقنه واو ما دخل الابره الشاب صرخ في وش مروه ..وهيا من صدمتها بسبب صوته العالي خافت الناس اللي برا يخافوا فضربته بالقلم والشاب سكت..
الدكتور بصلهم وقال:كده خلاص يا استاذ بالشفاء العاجل ان شاء الله..
الشاب بصلهم وقال بصدمه:انتوا دكاتره انتوا ازاي تخدعنوني كده..
مروه بصت لعلي وغمزتله يبتسمله وقالت:يعني يا استاذ هو احنا بنعمل كده ليه مش علشان حضرتك تخف بسرعه وبعدين الدكتور غلب معاك وبقالنا ساعه بنشرحلك انها مجرد شكه ومش هتحس بحاجه ..
الشاب وقف وهو بيحط ايديه علي مؤخرته بألم وبيقول :مش ههحس قال دانا هورديكوا ..
خرج الشاب من الغرفه بغيظ منهم ومروه مكنتش قادره تكتم ضحكتها اكتر من كده فضحكت وعلي كان مصدوم من اللي حصل فبصلها ولما لقاها بتضحك بهستريه ضحك هو كمان ..
قاطع ضحكهم رنه تيلفون مروه والي اول مشافت اسم المتصل بصت لعلي وقالت:بعد اذنك يا دكتور هرد على المكالمه دي بسرعه ،تحب حضرتك ادخل المريض الي بعده ولا استني شويه..
علي ابتسم وقال:لا عادي دخلي الي عليه الدور؟
مروه هزت راسها وخرجت من مكتبه وبلغت البنت اللي عليها الدور تدخل وقربت هيا من مكتبها وردت علي احلام؟
مروه بابتسامه:طمنيني يا احلام عامله ايه ؟
احلام هزت راسها وقالت:انا بخير الحمد لله انتي عامله ايه!
مروه:الف حمد وشكر يا حبيبتي ،قوليلي المستشفي كانوا بيتصلوا عليكي ليه!
احلام :بابا فاق من الغيبوبه ودخل العمليات علشان كده اتصلوا عليا..
مروه شهقت بصدمه وقال:انتي لسا بتعرفيني دلوقت اخص عليكي يا احلام هو دا برضوا الي بينا!
احلام قالت بهدوء:معلشي يا مروه حقك عليا بس والله انا مكنش فيا عقل اعمل ايه ولا ايه المهم دلوقت انا بتصل عليكي علشان اقولك اعمل ايه في المصيبه اللي انا فيها دي؟
مروه هزت راسها وقالت بدهشه:مصيبه ايه دي كمان قولي يابنتي صباحك عسل انتي واخبارك الحلوه دي ؟
احلام ابتسمت غصب عنها من كلام مروه وقالت:حاضر هقولك بس عاوزه حل اتفقنا..
ابتسمت مروه غصب عنها وقالت:احكي انتي بس الاول وسيبيني افكر بعدها؟
احلام هزت راسها واخدت نفس طويل وبدأت تحكي لمروه صحبتها كل اللي حصل امبارح من اول اتصال المستشفي لحد ما راحت لقصر ماهر واتفقت معاه علي امضي العقد..
مروه قالت بصدمه:يعني انتي قابلتي ماهر ..
احلام :ايوا؟
مروه بضحكه:ماهر يا احلام انا قصدي ماهر الصياد؟
احلام قالت بغضب:ايوا قابلته يامروه انتي لسا هتستوعبي قوليلي هخرج انا من الشركه ازاي واروحله دا مصمم امضي العقد في مكتبه..
مروه هزت راسها وقالت وهيا ضامه عينيها بتفكير:اهم حاجه دلوقتي طمنيني ابوكي عامل ايه وهيعمل العمليه امتي؟
احلام :بابا الحمدلله كويس وهيعمل العمليه بعد بكره؟
مروه اول ماسمعت كلامها وقفت وقالت بصوت عالي:انتي عارفه يا احلام انتي بت بارده والله؟
احلام اتصدمت من سماعها لكلام مروه وقالت :نعم انا بارده؟
مروه بصت حواليها وقالت وهي بتعتذر للناس اللي في العياده : معلشي اصلها عصبتني!
الناس اللي في العياده هزوا راسهم وهيا رجعت قالت:يعني ابوكي فاق من الغيبوبه ودخل للعمليات وهيعمل العمليه بعد بكره دا كل دا كوم وانك قابلتي ماهر الصياد وهو دفع فلوس العمليه كوم تاني وفي الاخر حضرتك قاعده في الشغل عادي كده ولا كان في حاجه حصلت؟؟؟
احلام سمعت كلامها وهزت راسها وقالت بضيق :يعني اعمل ايه دلوقت يا مروه اتنطط ولا من الفرحه امشي علي الحيطه والناس يقولوا اتجننت ..
مروه ضحكت علي كلام احلام غصب عنها فقالت :اهو اعملي اي حاجه عبري فيها عن اي صدمه او فرحه حتي..
احلام اتنهدت وقالت بهدوء: انا قاعده عادي ياست مروه علشان انا مش عارفه اعمل ايه ..انا لسا متعينه هنا امبارح ومكملتش اول يوم شغل واخدته اجازه والنهارده عندي شغل ومضغوطه وقال ايه الاستاذ ماهر عاوزني اروحله شركته واللي هيا اصلا منافسه لشركتي ..انتي عارفه يا مروه لما سألني بشتغل في شركه ايه قولتله ايه؟
مروه اطلقت صوت:امم واحلام كملت كلامها وقالت بابتسامه :قولتله البدر يعني هوا ميعرفش الحقيقه وانا دلوقت مش عارفه هستاذن من المدير القفل دا ازاي ولا عارفه هعمل ايه معاه بعد بكره علشان العمليه .. ختمت احلام كلامها بصوت عالي ونرفزه..
مروه قالت بهدوء :طيب اهدي يا احلام بدل ما القفل يسمعك ويطردك واحنا ماصدقنا اشتغلني؟
احلام رجعت بضهرها لورا وقالت بعد تنهيده طويله:حاضر اديني سكت ممكن بق تقوليلي ايه هو الحل..
مروه هزت راسها وقالت:بصي انتي كملي شغلك عادي وسيبيلي موضوع ماهر انا هجيبلك منه العقد لحد البيت وتمضيه؟
احلام اول ما سمعت كلام مروه وقفت من علي الكرسي وقالت:البيت ليه هو انتي هتعملي ايه؟
مروه حركت دراعها وغيرت نظرتها وبصت للفراغ وقالت: اديني انتي عنوان شركته والنهارده بالليل هتعرفي ؟..بقلمي شيماء صبحي
يتبع
↚
"امام شركة الصياد للحديد والصلب كانت واقفه بنت وهيا مساكة شنطتها بإحكام وبتاخد نفس طويل وبتقول بحماس: اخيرا هقابلك يا ماهر يا صياد ..
انهت كلامها واتجهت للداخل وقربت من مكتب الإستقبال وقالت بابتسامه :مساء الخير!
موظفة الإستقبال ردت عليها بابتسامه وقالت:مساء النور يا فندم اتفضلي !
البنت قالت وهيا بتبص حواليها بصه سريعه :لو سمحتي انا عاوزه اقابل ماهر الصياد!
موظفه الاستقبال هزت راسها بالموافقه وقالت: ممكن اعرف في ميعاد سابق !
هزت راسها بالموافقه وقالت بهدوء :ايوا !
موظفة الاستقبال هزت راسها وقالت وهيا بترفع سماعة التيلفون:اسم حضرتك ايه يا فندم!
ابتسمت البنت وقالت:احلام؟احلام السباعي..
هزت موظفة الاستقبال راسها بابتسامه وقالت وهيا بتعدل التيلفون علي ودنها:ممكن اعرف الاستاذه احلام السباعي واخده ميعاد من مستر ماهر ولا لأ..
سكرتيره ماهر استغربت الاسم وقالت برفض:لا مستر ماهر مبلغنيش انه هيقابل حد النهارده بس انا برضوا هسأله معلشي خليكي معايا ثواني..
البنت اجابتها بالموافقه والسكرتيره قامت من علي مكتبها وقربت من غرفة ماهر وطرقت الباب ..
اجابها ماهر وسمحلها بالدخول ..فدخلت السكرتيره وهيا بتقول باحترام: مستر ماهر بلغوني في الاستقبال ان في بنت اسمها احلام عاوزه تقابل حضرتك!
انتبه ماهر للاسم ورفع راسه وقال بانتباه:اسمها احلام ايه..
السكرتيره ضمت عينيها بتذكر وقالت: متهيألي يا فندم احلام السباعي..
ماهر هز راسه بالموافقه وقال :ايوا صح بلغيهم يدخلوها واول ما توصل هنا بلغيني قبل ما تدخليها..
حركت السكرتيره راسها بتفهم وقالت:حاضر يا فندم بعد اذنك!
حرك ماهر راسه بالموافقه وسمحلها تخرج والسكرتيره خرجت من مكتبه ورجعت لمكتبها ومسكت التيلفون وقالت:ايوا في ميعاد خليها تطلع علي مكتب مستر ماهر !
موظفة الاستقبال هزت راسها وقالت:تمام مع السلامه؟
قفلت المكالمه وبصت للبنت اللي قدامها وقالت:اتفضلي يا انسه المكتب في الدور العاشر المدير في انتظارك؟
حركت البنت راسها بابتسامه وقالت بامتنان:شكرا ليكي!
الموظفه هزت راسها وابتسمت وبعدها اتحركت البنت للداخل وقربت من الاسانسير واخدت نفس طويل وبعدها دخلت وضغطت علي زِر الدور العاشر..
في مكتب ماهر كان قاعد وهو بيبص علي الباب بتركيز وكان قلبه بينبض بسرعه""مكنش فاهم معني توتره لمقابلتها رغم ان دي مش اول مره يشوفها فيها ..اخد نفس بهدوء ولف الكرسي وهو بيبص للسماء من خلال الازاز وبيحاول يهدي من نفسه علشان يقابلها بجمود كالعاده ..!!
دقايق والباب خبط ودخلت السكرتريه الي كانت ماسكه في ايديها فنجان قهوه وبتقول بابتسامه هاديه :مستر ماهر اتفضل قهوتك!!
ماهر كان ضاغط علي ايديه ومكورها واول ما سمع كلام السكرتيره لف بالكرسي وقال بتسأول:هي فين !
السكرتيره باستغراب:هي مين يا فندم!
ماهر بضيق:احلام؟؟ البنت اللي بلغتني انها عاوزه تقابلني؟
السكرتريه بصتله وقالت بتوتر:لسا موصلتش يافندم هيا تقريبا كده لسا في الاسانسير؟
ماهر قال بتساؤل:ليه كل الوقت دا هو الاسانسير عطلان ؟
السكرتيره هزت راسها بالرفض وقالت:لا يافندم الاسانسير كويس بس انا مش عارفه هيا اتاخرت ليه بس انا ممكن اتصل علي الاستقبال واسألهم؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال:لا ارجعي علي مكتبك ولما هيا توصل بلغيني علي التيلفون قبل ما تدخليها؟
السكرتيره هزت راسها بالموافقه وخرجت من المكتب وماهر مسك فنجان القهوه وشربه علي مره واحده وبعدها اخد نفس طويل وقال بضيق:انت ليه متوتر كده دي بنت عاديه يعني ؟
سمع صوت التيلفون بيرن فحس بقلبه بيدق من جديد قرب من التيلفون ومسكه وحط السماعه علي ودنه وقال:ايوا؟
السكرتيره:الانسه احلام وصلت يا فندم ادخلها لحضرتك!
ماهر حط التيلفون علي المكتب وقرب من الكرسي بتاعه وعدله وقعد عليه وهو بيعدل هدومه وبعدها اخد نفس و مسك التيلفون تاني وقال:دخليها..
السكرتيره اجابته بالموافقه وقفلت المكالمه وشاورت للبنت اللي قدامها تتدخل وقامت فتحتلها الباب..
ماهر كانت عينيه علي الباب مستني دخولها واول ما الباب اتفتح وشافها اتصدم ..
دخلت البنت وعلي ملامحها ابتسامه جميله وبتبص لماهر….
ماهر قال بجديه::انتي مش احلام؟ مين انتي ؟
البنت ابتسمت وهيا بتقفل وراها باب مكتبه وبتقول بصدمه:اي دا يا ماهر معقول مش فاكرني؟
ماهر حرك راسه برفض ورفع حاجبه وقال:لا مش فاكرك مين انتي؟
مروه حطت شنطتها علي الكرسي اللي قدام مكتبه وقالت بحزن :لا انا زعلانه منك بجد يا ماهر بق مش فاكرني دا انا ياما دافعت عنك وكنت باخد مكانك الضرب كله ..معقول تنسي كل دا؟
ضمت شفايفها بزعل وهو دقق اكتر في ملامحها وقال بتذكر:الكلام دا مش غريب عليا هو انتي م.مروة .. قال بدهشه وهو بيبص لوشها :انتي مروة سلطان؟
مروه هزت راسها بفرحه وقالت:ايوا انا ازاي معرفتنيش..
ماهر قام من علي الكرسي بتاعه وقرب من الكرسي المقابل لمروه وقعد عليه وكانت علامات الدهشه واضحه علي وشه قال بصدمة:ازاي يعني وبعدين انتي غيرتي اسمك لنفس إسم احلام ولا ايه ؟
مروه هزت راسها بضحك وقالت:لا مغيرتش اسمي بس انا قولت دي الطريقه الوحيده اللي هعرف اوصلك بيها اصل بصراحه كنت متوقعه انك مش هتعرفني لما تشوفني بس مش مشكلة هسامحك لاجل العشره اللي بينا؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:مش مصدق بجد انتي لسا زي مانتي متغيرتيش ؟
مروه ضمت شفايفها بزعل وقالت:لا يا ماهر انت غلطان انا اتغيرت دا انت حتي معرفتنيش اول ما دخلت ؟
ماهر هز راسه وقال:صحيح انتي اتغيرتي يا مروه بس كـ شكل ولاكن الاسلوب وطريقة الكلام زي ما هيا!!
مروه حست بالاحراج من كلامه فهزت راسها ببطئ وقالت:انت برضوا اتغيرت اوي يا ماهر بس مش الشكل بس وحتي الاسلوب اتغير!!همست بصوت واطي وقالت:كلامك قاسي علي فكره..
ماهر رفع حاجبه وحط ايديه في جيبه وقال وهو بيحاول يلطف الجو: نورتي الشركه يا مروه !
مروه هزت راسها وقالت:دا نورك ..متأخذنيش يا ماهر انا بصراحه جيت علشان موضوع خاص بأحلام صحبتي !
ماهر انتبه ليها او لما ذكرت اسم احلام وقال بتساؤل :مالها احلام!
مروه بصت في عينيه وقالت:احلام مش عارفه تجيلك علشان تمضي معاك العقد اللي اتفقتو عليه فانا جيت اخد العقد بدالها واخليها تمضي عليه في شقتها بما انك يعني مُصر انه يتمضي في شركتك!
ماهر هز راسه باستغراب وقال:هيا احلام بعتتك هنا علشان كده!
مروه هزت راسها وقالت:مش بالظبط اوي انا اللي اقترحت عليها بصراحه احي بالها بما انها مشغوله يعني وغصب عنها مش هتعرف تيجي فانا قولت اساعدها!
ماهر وقف وقال بضيق:لا ما تقلقيش يا مروه بلغيها اني مش مستعجل وانه براحتها تيجي في اي وقت مش شرط النهارده يعني!!
مروه وقفت وقالت بتساؤل:يعني ايه انت مش مستعجل دي البنت فقدت اعصابها من التوتر!!
انتبه ماهر لكلامها وقال:افندم'
مروه ضمت حاجبها وقالت:لأ ولا حاجه ..خبطت بايديها علي رجليها وقالت:طيب استأذن انا بق فرصه سعيده يا ماهر اشوفك مره تانيه ان شاء الله؟
ماهر بصلها وهز راسه وسكت وهيا رفعت حاجبها وقالت:طيب مع السلامه !
ماهر هز راسه وابتسم وقال:مع السلامه يا مروه نورتيني؟
هزت راسها وخرجت من مكتبه وهيا ضمه شفايفها بتعجب من ماهر واول ما اتاكدت انها بعدت عن مكتبه بمسافه كويسه اتصلت باحلام وقالت بتساؤل:بقولك ايه يا احلام هو ماهر كان بخيل وهو صغير ولا هوا اتغير بعدما سافر؟
احلام قالت باستغراب من كلام مروه :ليه ايه اللي حصل!
مروه بصت حواليها وقالت بتقزز:لما اجيلك هحكيلك بس قوليلي عملتي ايه مع ابن اخته اللي كلمتيه؟
احلام ضمت عينيها بتذكر وقالت: متسأليش بجد يا مروه دا فضلني ضحك بجد مش قادره معقول يكون في شخص لذيذ كده!
مروه ابتسمت علي كلامها وقالت:لا بحيث كده احكيلي خليني اتخطي اللي حصلي من شويه دا واضحك..
احلام ضحكت وهيا بتحكي لمروه اللي حصل بينها وبين حمزه…
(فلاش باك قبل ساعتين من الآن)!!!
احلام قالت بضيق:ممكن بق يا مروه تقوليلي ايه هو الحل..
مروه هزت راسها وقالت:بصي انتي كملي شغلك عادي وسيبيلي موضوع ماهر انا هجيبلك منه العقد لحد البيت وتمضيه؟
احلام اول ما سمعت كلام مروه وقفت من علي الكرسي وقالت بصدمة :البيت ليه هو انتي هتعملي ايه؟
مروه حركت دراعها وغيرت نظرتها وبصت للفراغ وقالت: اديني انتي بس عنوان شركته والنهارده بالليل هتعرفي ؟
احلام حركت راسها بفضول وقالت:لا انا لازم اعرف ايه اللي بيدور في راسك فهميني!
مروه ضحكت وقالت:مفيش ياستي بكل بساطه هروح الشركة واتعامل علي اني انتي احلام لحدما هوا يعرف اني موجوده وهقابله فهيكون جهز العقد ومضي عليه اقوم انا اتاخر شويه علي اوصل لمكتبه وادخله ..هو صح هيتفاجئ بيا بس وقتها هقنعه بق واخد منه العقد وارجعوله بعدما انتي تمضيه..!
احلام غمضت عينيها وهيا بتفكر في كلام مروه وقالت :بصراحه يا مروه انا مغلطش لما قررت اخليكي صديقتي المقربه بجد عاش لأفكارك ..بس دلوقت انا عاوزه ابلغك ان ماهر دا غير بتاع زمان خالص انتي هتتفاجئي بنفسك!
مروة ضحكت وهزت راسها وقالت:مش مشكله انا بحب الصدمات!
ضحكت احلام وقالت:طيب انا هتصل بحمزه ابن اخته واخد منه عنوان الشركه وانتي لما تخلصي ورديتك الاولي ابق استأذني ساعه وروحيله !
مروه هزت راسها بالموافقه وقالت:ماشي يا حبيبتي انا هقفل بق علشان ورايا شغل وانتي ابقي ابعتيلي العنوان في رساله؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:طيب يا روحي يلا مع السلامه!!
قفلت احلام المكالمه وطلعت رقم حمزه اللي سجلته لما كان بيوصلها لبيتها واتصلت عليه؟
كان حمزه نايم والتليفون بيرن بأسم احلام ..حرك جسمه بنوم وهوا بيتجاهل صوت رنته المزعجة واول ما التيلفون فصل احلام بصت لرقمه تاني وقررت تتصل عليه مره تانيه!!
حمزه قرب من تيلفونه بضيق وقفل المكالمه واحلام اتفاجأت وقررت انها هتتصل عليه لاخر مره علشان تكون عملت اللي عليها واول ما اتصلت عليه رد وقال بنوم :مين؟
احلام سكتت وهيا بتفكر تبدأ معاه كلام ازاي وهو قال بضيق:انت ياللي بترن ساكت ليه متتكلم!
احلام استغربت كلامه فقالت بجديه:انا احلام؟
حمزه اول ماسمع صوتها قام من علي السرير بسرعه وقال بدهشه:احلام ازيك!
مسكت احلام ضحكتها لانها كانت سامعه صوته وهوا بيقوم من السرير وبياخد نفسه بسرعه وغير تغيير صوته من النوم للانتباه الشديد فقالت :الحمدلله انا بخير يا حمزه انت اللي اخبارك ايه!
حمزه ابتسم وقال بحماس:انا بخير يا أحلام الحمد لله ..
احلام هزت راسها وقالت:يارب دايما ..سكتت لثواني وقالت:انا اتصلت بيك علشان عاوزه منك طلب بسيط!
حمزه قال بسرعه:اتفضلي يا احلام انا تحت امرك في اي حاجه!
احلام ابتسمت بفرحه من كلامه وقالت:انت عارف اني هروح لخالك في شركته بسبب العقد اللي همضيه معاه بس انا بصراحه مش عارفه عنوان الشركة ؟
حمزه ضحك علي كلامها وقال:بس كده عيوني العنوان قريب متقلقيش مش بعيد؟
احلام قالت باطمئنان :طيب كويس قولي هو فين؟
وصفلها حمزه مكان الشركه بالتفاصيل وهيا اول ما سمعت كلامه عرفت المكان فقالت بإبتسامه:شكرا ليك يا حمزه بجد مش عارفه اقولك ايه !
حمزه ابتسم وقال: علي ايه بس يا احلام دي حاجه بسيطه'
احلام كانت بتستعد علشان تقوله انها هتقفل المكالمه ولاكنها وقفت مصدومه من سماعها لصراخ حمزه وهو بيقول:نهارك إسوود انتي عرفتي مكاني ازاي؟
سيلين بصتله بضيق وقالت:هل تختبئ مني يا حمزه هل تعتقد بانني لم اعرف مكانك!!
حمزه طلع فوق السرير وقال بخوف من هيئتها: انا عايش في القصر دا من ثلاث سنين وحافظة بالعافيه بس انتي ماشاء الله فريتي القصر كله في يومين بس..
سيلين بصتله وابتسمت وقربت منه وقالت:حسنا هل تقصد بكلامك انني رائعه؟
حمزه حرك راسه ورفع ايديه يبعدها عنه وقال: ابوس ايدك يا سيلين والله انا لسا صغير وانتي عندك خالي اهو كبير وتقدري تعملي معاه اللي انتي عايزاه بس انا والله لسا صغير علي الحجات دي وخالي لو عرف هيموتني؟
سيلين قربت منه تاني وقالت برفض:من قال هذا ماهر سوف يتقبل الأمر بدون اي رفض لقد اخبرتك انني اريدك مره ولا اريد ان اسمع اي اعتراض..؟
احلام كانت ضامت حاجبها وهيا بتسمع كلامهم مع بعض واللي دهشها اكتر صوت حمزه اللي كل شويه يتحرك من مكان للتاني وصوته يعلي وهو بيرفض البنت اللي معاه ..!
حمزه كان ماسك التيلفون في ايديه وبيحرك راسه بالرفض وبيقول:مستحييل انتي اكبر مني بكتير وبعدين انا لما افكر اعمل كده هختار بنت من سني او اصغر مني ولاكنت انتي لااااا يا سيلين انتي حبيبة خالي ؟
احلام اتصدمت لسماعها لكلامه بان خاله مرتبط فتجاهلت اللي سمعته وقررت تقفل المكالمة ولاكن وقفها المره دي صوت حمزه اللي بيقول بصوت عالي:احلاام لو انتي لسا معايا علي التيلفون تعالي والحقيني دي عاوزه …
سكت وهوا مش عارف يشرحلها اللي سيلين عاوزاه يعمله معاها فقال بضيق من سيلين:عاوزاني اعمل..؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
ضحكت احلام علي طريقته في الكلام لانه لما بيكون محتاج مساعده بيطلبها بطريقته دي فبتضحكها..
سيلين مسكت التيلفون من ايديه وقالت وهيا بتفصل المكالمه وبتحدفه علي السرير…هل تعتقد انني سوف اخاف عند سماع ذلك ،لقد اخبرتك انني اريدك وانا الان اتحدث بجديه..هيا لنفعل ذلك الآن !
حمزه كان بيبصلها بصدمه وهيا بدأت تقلعه التيشرت وهوا كان واقف ومتصلب مكانه مش قادر يتحرك سيلين لمست جسمه بتلزز وقالت:انت رائع جدا هل تعتقد بانني سوف اضيع مثل هذه الفرصه انتَ كِنز يا حمزه وانا المحظوظة بحصولي عليك!!
حمزه بدأ يحس بانه تايه بسبب نظراتها الغريبه ليه وهيا قربت من وش حمزه ببطئ وبصت في عيونه بتوهان وقبل ما تق"بله اتلقت سيلين ضربه علي راسها من مرسي اللي كان واقف وراها و ماسك خشبه في ايديه وبيبص لحمزه بقلق..
حمزه فاق لنفسه وهو بيقول:ايه اللي بيحصل انا فين؟
مرسي قرب منه وقال بخوف عليه:حمزه باشا انت كويس انا شوفتها وهيا بتقرب من الاوضه ومكنتش اعرف انها جريئه اوي كده ..سامحني اني مصدقتش كلامك في الأول؟
حمزه بص علي الارض وبص علي سيلين اللي واقعه مغمي عليها وقال: خلي اي حد من الخدم يطلعها اوضتها ويقفلوا عليها الباب كويس من برا لحدما خالي يرجع ..بص حمزه في عين مرسي وقال:انت شاهد يا مرسي علي اللي كانت بتعمله معايا علشان هخليك تحضر معايا قدام خالي!!
مرسي بلع ريقه بتوتر وهز راسه وقال:ماشي يا حمزه باشا بس انت هتعمل ايه دلوقت؟
حمزه مسك التيشرت بتاعه وقال:انا هروح اي مكان اهدي فيه اعصابي لحدما خالي يرجع من شغله علشان يكون عندي طاقه اشحرله اللي حصل!
مرسي هز راسه بالموافقه وحمزة خرج من اوضته وهوا بياخد نفسه بصعوبه ومش متخيل الموقف اللي اتحط فيه ..
(تعريف حمزه الشناوي:يبلغ من العمر19 عاما يدرس بكليه الهندسه في اول سنه.. دخل حمزه الهندسه بسبب ضغط ماهر الصياد لانه شايف ان حمزه ليه مستقبل فيها ولاكن في الواقع حمزه رافض التعليم من أساسه ولاكنه بيروح الكليه كل فتره علشان يرضي خاله ..اتولد حمزه في مصر من اصل ام مصريه واب يوناني ..انفصل والديه وهو في عمر5 اعوام وبسبب انشغالات والديه قام ماهر الصياد بتبنيته وأصبح المسؤل عنه قانونيا بعد ان اصبح راشدا والمدير التنفيذي لشركة الصياد)
حمزه صحيح بيحب البنات بس عمره متخيل انه في يوم ممكن يعمل حاجه زي دي في بنت ويأذيها حتى لو كانت هيا اللي طالباه برضوا كان رافض رفض تام ..
افتكر احلام وبص لتيلفونه ولقي انها قفلت المكالمه من ١٠ دقايق فاتنهد بضيق وقال:انا مش هسكت علي اللي حصلي المره دي وسيلين دي لازم خالي يوقفها عند حدها يا اما بق انا اللي هتصرف معاها بطريقتي..
قال كلامة بجديه وخرج من القصر واتجه لعربيته وركبها وبعد دقايق كان اتحرك لخارج القصر..!
_____________
انهت احلام كلامها مع مروه وبلغتها انها هتقابلها بالليل في بيتها بعدما يخلصوا شغل علشان يشرحوا لبعض كل التفاصيل ..
مروه ابتسمت وقالت:طيب اشوفك بالليل يا قلبي!
ابتسمت احلام وقفلت المكالمه واتجهت لعملها ..
وفي شركة الصياد كان ماهر في اجتماع بخصوص شحنه جديده لعميل استرالي وكان ماهر بيبلغهم باهميه الشحنه دي وانها منقذه للشركه بعد انتهاء عقدهم مع الشركة الايطاليه ..
كل المدراء كانوا بيسمعوا كلامه بانتباه وبعدما انتهي الاجتماع كان وقت الدوام خلص ..بلغهم ماهر يخرجوا من الغرفه واتحرك هوا لمكتبه اخد الجاكت بتاع بدلته واتجه لخارج الشركة..
كان في استقباله منعم السواق الخاص بيه واللي اول مشافه قرب من العربيه بسرعه وفتحله الباب!
ركب ماهر العربيه ودقايق وكان منعم اتحرك للخارج فضل ماهر يبص علي غروب الشمس بسرحان وانتبه علي كلام منعم واللي بيقول:حضرتك شكلك مأكلتش حاجه من الصبح ايه رئيك اوديك مكان جديد ومختلف وبيعملوا اكل خطير..
بصله ماهر بانتباه وقال: عندك حق انا فعلا ماكلتش حاجه من الصبح ..طيب وديني المكان دا بس اعمل حسابك هتاكل معايا؟
منعم بصله باحراج وقال:بس حضرتك !
ماهر لف وشه وقال:انا مش باخد رأيك يا منعم انت عارف اني مش بحب اكل لوحدي!
منعم حرك راسه بتفهم وقال:اللي تشوفه يا فندم..
ماهر هز راسه وفضل يبص علي الطريق وعلي العربيات اللي ماشيه جمبه لحدما فجاه شافها وهيا مطلعه ايديها من شباك العربيه ومن الواضح انها بتدندن اغنيه وسرحانه..
استغرب ماهر ونزل ازاز الشباك علشان يتأكد انها فعلا احلام واول ما فتح ازاز العربيه بص عليها ودقق في ملامحها واتاكد انها فعلا احلام ..
منعم لاحظ نظراته للعربيه اللي ماشيه جمبهم فقال بتساؤل:في مشكله حضرتك !
ماهر بصله وهز راسه وقال بالرفض:لا خليك انت بس في اللي بتعمله وركز في الطريق؟
منعم هز راسه بحرج وماهر بص عليها ولفت نظره شكل عربيتها وابتسم اول ما افتكرها لانها كانت اول عربيه ركبها في حياته كانت لوالد احلام وكانوا كلهم فرحانين وقتها اول ما والدها اشتراها لانها كانت عربيه غاليه وقتها ومش اي حد بيشتريها وكانت معجزه بالنسبالهم لان والدها كان غاوي عربيات من زمان بس اللي ماهر استغربه هوا تعلق احلام بالعربيه دي لخد دلوقت رغم انها اصبحت قديمه ومش موجود منها كتير ..
احلام كانت اخدت بالها من العربيه اللي ماشيه جمبها بقالها فتره وكان اللي فيها قاصدين بصت عليها وقالت بضيق:مالو دا ماشي بالراحه لي معقول يكون بيتريق علي عربيتي!!
ماهر قفل ازاز الشباك بسرعه لما انتبه انها بتبص علي العربيه ..
اتحركت احلام وسبقتهم شويه ومنعم بص لماهر وقال:حضرتك البنت اللي راكبه في العربيه اللي قدامنا دي بتغلط فيا؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
ماهر استغرب كلامه وقال:بتغلط فيك ازاي؟
منعم شاورله عليها وهيا ماشيه قدامهم وبتغلط فيه باستخدام اشارات العربيه الخلفيه واول ما ماهر ركز معاه واتاكد من كلامه ضحك علي حركتها المجنونه؟
منعم كان متضايق من احلام وغلطها فيه فزود من سرعته وسبقها ورد عليها باستخدام اشارات عربيته واحلام اتعصبت اكتر وبدأت تطلع قدامهم وتغلط بالاشاره ومنعم يتعصب اكتر ويسبقها ويرد عليها وابتدأت خناقه كبيره بين منعم واحلام لحدما قربت منه وقالت وهيا بتشاورله يفتح ازاز عربيته:انت فاكر نفسك شقي؟
منعم ضم حاجبه وقال:افندم؟
احلام طلعت من جمبها ازازه مايه فاضيه ورمتها عليه وقالت:مش علشان راكب عربيه غاليه يبق فاكر اني هسكتلك!
رمت الازاه وسبقتهم وماهر كان مستغرب حركتها ومش مستوعب انها لسا بعقلية الطفلة المجنونه لحد دلوقت فبص لمنعم وقال وهو بيحاول يسخنه عليها:اي دا هو انت هتسكت علي الاهانه دي ولا ايه!
منعم بص لماهر وقال بعيون حمرا: تسمحلي حضرتك اخد حقي!
ابتسم ماهر وهو بيشاورله عليها:اتفضل؟
احلام كانت اتحركت بسرعه وسبقتهم ولاكن منعم كان حطها في دماغه وزود من سرعته لحدما وصلها واول ما بقي في نفس مستواها خرج من عربيته ثلاث ازايز مايه فاضيين ورماهم في عربيتها لأن ازاز الجانب التاني كان مفتوح وبصلها بسخريه وقال:الظاهر يا استاذه انك لسا بتتعلمي السواقه وبعدين ما احنا قولناها مره خليكم في البيت ليه بتتعبوا نفسكوا وبتقرفونا معاكم بسواقتكم اللي بتدمر الطرق دي!!
احلام بصتله بصدمه وهيا مش مستوعبة اللي عمله فشاورتله يقف في جنب وهوا هز راسه ليها بعصبيه ووقف عربيته وهيا وقفت عربيتها وراه وخرجت منها بسرعه وفي ايديها مفتاح كبير وبتقرب من عربيتهم وبتقول وهيا بتشاور علي منعم:انزلي..
ماهر كان باصصلها من خلف الازاز بصدمه ومش قادر لايفهم ولا يستوعب كمية الجرأة اللي هيا فيها وازاي بنت زيها يكون عندها الشجاعه انها تتخانق مع راجل في الطريق كده …لأ وماسكه في ايديها اله حاده وبتهدده !!
منعم بص حواليه وهو بيدور علي ايد حاجه يدافع بيها عن نفسه ولاكن ماهر وقفه وقال :خليك انت يا منهم مكانك وانا هخرجلها!
منعم كان هيتكلم ولاكن ماهر منعه ونزل هو من العربيه وبص عليها وقال بتساؤل:خير يا استاذه عاوزه تتخانقي مع السواق بتاعي ليه!!
احلام لفت بجسمها بغيظ وقالت: اختار السواق بتاعك كويس علشان ميعرضكش ل….بصتله وسكتت وهيا بتقول بقدمة :ماهر..
عدل ماهر جاكت بدلته وقرب منها ومسك المفتاح من ايديها وقال:بق في بنت محترمه تمسك دا وعوزه تتخانق بيه في نص الشارع..
احلام بصتله بصدمه وقالت:انت بتعمل ايه هنا!
ماهر كان مركز في عينيها وهيا كانت ساكته وهيا مركزه مع عيونه وهو اول ما انتبه للوضع اللي هما فيه فتح الباب لمنعم وقال:انزل خد حقك منها؟
احلام بصتله بصدمه ومنعم بصلها بغضب ونزل من العربيه فاحلام بحركه لاراديه جريت علي ماهر ومسكت فيه جامد وقالت:هات المفتاح!
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:مينفعش دا اسمه غش لو فعلا عاوزه تاخدي حقك خديه من غير استخدام اي سلاح مساعد!!؟
منعم كان بيبص عليها والغضب مالي قلبه وهيا بصت لماهر بضيق وقالت: انت بتتحداني !
ماهر قرب من وشها اكتر وهز راسه وقال:ايوا اعتبري تحدي ؟
احلام غمضت عينيها وهزت راسها وقالت بضيق:بس لو حصله اي حاجه انا مش مسؤله عنه انت اللي هتتحمل المسؤليه كاملة!
ماهر استغرب كلامها وهيا كانت بصاله بتحدي كبير واول ما هز راسه ليها بالموافقه قربت من منعم وقالت:ها ايه اللي عندك بق '
منعم رفع ايديه علشان يدافع عن نفسه واحلام بصتله بتحدي وقالت:عندك فرصه تتراجع معاك 20 ثانيه ..
منعم هز راسه بالرفض وقال بتحدي:لا مش هتراجع!
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:افتكر اني قولتلك اتراجع ..
منعم هز راسه وقرب منها خطوه وهيا بصتله بصدمه بسبب فرق الحجم اللي بينهم فبصت وراها لقت ان ماهر واقف يتفرج عليهم ومركز معاها ..بلعت ريقها وقالت:علي فكره انا ممكن!!
منعم ضرب بايديه علي دماغها وهيا بحركه سريعه حركت راسها وبصتله بصدمه وقالت: ايه دا انت بجد عاوز تضرب بنت هو انت مش عارف ان دا غلط'
منعم بص لماهر وقال:مديري سمحلي اخد حقي وانا بصراحه مش بلاقي الفرصه دي كتير ..
احلام بصت لماهر بطرف عينيها ورجعت بصت لمنعم وقالت:يا نهار اسود الحق العربيه بتتحرك لوحدها!
منعم اتخض وبص علي العربيه وهيا اتحركت بسرعه لعند ماهر وقالت:انت هتندم علي فكره!
ماهر بصلها باستغراب وهيا شدت المفتاح من ايديه وقالت:لولا انشغالي بحجات اهم كنت ضربته واتحبست بس معنديش وقت اقضيه في السجن دلوقت!
ماهر بص لمنعم اللي بيقرب منها وعلي وشه علامات الغضب فشدها عليه جامد لدرجه انها بقت في حضنه ورفع ايديه يمنع منعم انه يقرب منها ..
احلام كانت مصدومه من حركته السريعه ولاكنها اول ما شمت ريحته غمضت عينيها باستمتاع ورفعت حاجبها بشئ من الدهشه ومتحركتش من مكانها لحدما سمعت صوته بيقول:اركب العربيه وانا هخلص الموضوع معاها!
فتحت عينيها وبصتله وهو بصلها وقال:انتي كويسه؟
احلام هزت راسها بالموافقه وهو بعدها عنه وقال:انتي مجيتيش شركتي ليه وبعتي مروه بدالك!
احلام بلعت ريقها بتوتر من قربها ليه وقالت:علشان كان عندي شغل؟
ماهر دقق في تفاصيل وشها وقال باستخدام حواجبه في الشرح:بس عندك وقت تتخانقي في الشارع مش كده!!
احلام بصتله بصدمه وهوا بعدها عنه وقال:اتفضلي المفتاح بتاعك اهو واركبي عربيتك وانشي علشان السماء بدأت تضلم وانتي مشوارك كبير..
احلام كان قلبها بيدق بسبب قربها منه فكانت واقفه تبص عليه وهو ركب العربيه وقفل الباب وراه وشاور لمنعم يتحرك وهيا اول ما استوعبت انها لسا مكانها متحركتش ركبت بسرعه عربيتها واتحركت …!!
وفي الطريق حطت احلام ايديها علي قلبها اللي كان بيدق بسرعه ومش بيقف وكل ما تغمض عينيها صوره ماهر وهو مقرب منها بتظهر قدامها فاستغربت ان كل مشاعرها المدفونه من سنين رجعت تاني في اقل من لحظه فهزت راسها وقالت: معقول ماهر يكون افتكرني وافتكر ايامنا مع بعض ؟بقلمي شيماء صبحي
تفتكروا بق ايه اللي هيحصل بين احلام وماهر بعد المقابلة المجنونه دي🫢😂
↚
رجعت احلام بيتها بعد خناقتها مع منعم السواق الخاص بماهر الصياد..دخلت تغير هدومها علشان تجهز اكل وبعدما انتهت دخلت للمطبخ وكانت بتشوف هتطبخ ايه ..
طلعت احلام السمك اللي اشترته من كام يوم علشان تعمله واول ما فتحت التلاجه سمعت صوت جرس الباب ..قربت من الباب وفتحته ولقت ان مروه اللي كانت بترن الجرس.
احلام بابتسامه:نورتي البيت يا مروتي!
مروه قربت منها وحضنتها وقالت :وحشتييني اوي يا احلام!
ضحكت احلام وهيا بتضمها ليها وبتقول:وانتي اكتر ..بس عارفه جيتي في وقتك تعالي نعمل الاكل مع بعض..
مروه خرجت من حضنها وهزت راسها وقالت:هتعملي اكل ايه انا هاكل معاكي النهارده؟
قفلت احلام الباب ومسكت ايد مروه وقالت:سمك ؟
ابتسمت مروه بحماس وحدفت شنطتها علي الكرسي وقالت وهيا بتتجه مع احلام للمطبخ:حلاوتك يا احلام '
وقفت مروه واحلام في المطبخ وبدأو يجهزوا السمك وبدات مروه تتكلم وقالت: الاستاذ المحترم اللي بق باشا ونسي ايام زمان لما كان بينضرب من كل واحد شويه لما روحتله معزمش عليا بكوبايه مايه ولا اي حاجه دا حتي معرفنيش ؟
ضحكت احلام علي كلامها وقالت:انتي رايحه تاكلي وتشربي ولا رايحه تجيبي العقد !
مروه ضربتها بخفه علي ضهرها وقالت:بس برضوا هو مش احنا بنشوف برضوا ان رجال الاعمال دول او ماحد بيدخل مكتبهم يروح ماسك التيلفون ومتصل علي السكرتيره ويقولها:اتنين قهوه او اتنين عصير انما دا ..دا عماله اقوله انا همشي يهز راسه وميردش عليا..
حضنتها احلام وهيا بتضحك بشده من كلامها لانها بتوصف اللي حصل بعصبيه فقالت وهيا بتقبلها من خدها:والله انتي عسل يا مروه!
ضحكت مروه علي كلام احلام وهزت راسها وقالتي:يلا مش مهم هيا جت عليه بق منا متعوده ريقي ناشف دايما؟
ضحكت احلام اكتر لتذكرها لمواقف مروه الكتيره لما كانت تروح عند حد من قرايبهم ويعزموا عليها بالعصير وقبل ما تشرب منه تحصل حاجه وتضطر تمشي من غير ما تبل ريقها بسبب المشوار؟
طبطب احلام علي كتف مروه وقالت :استني يا بت يا مروه انا افتكرت عندي عصير مانجا لسا فريش ملمستوش ..
مروه ابتسمت وبصتلها وقالت بفرحه:بجد !!والله انتي اللي بتجبريني دايما يا احلام!!
ابتسمت احلام وغسلت ايديها بسرعه وفتحت التلاجه وطلعت منها ازازه العصير وادتها لمروه وقالت: يلا بلي ريقك براحتك!!
مروه غسلت ايديها من اثار السمك وبدات تشرب بلهفه وهيا بتقول:يااه طعم المنجه يشرح القلب..
ابتسمت احلام وبدات تغسل السمك لحدما مروه تخلص براحتها وقبل ما تجهزه للقلي وقفتها مروه وقالت:صح يا احلام هو انتي هتطبخي السمكه دي ليكي وليا ليا!
احلام بصت للسمكه اللي كانت مشترايها من كام يوم وقالت:لينا احنا الاتنين يا مروه؟
مروه ضمت عينيها وقالت بصدمه:انا فكرت انك بطلعي سمكه سمكه بس بجد انتي بتشتري بالسمكه الواحده؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:معلشي يا مروه انتي عارفه ان الفتره اللي فاتت دي كنت علي الحديده بس ان شاء الله اوعدك اول ما اقبض اول راتب ليا هعزمك علي اكلة سمك برا محصلتش؟
مروه طبطبت عليها وقالت بابتسامه حنونه:لا يا حبيبتي متحرمش منك انا راضيه هاكل معاكي ممكن بس تديني ديل السمكه دي هيشبعني ؟
احلام بصتلها بغيظ منها وضحكت وقالت برفض:طيب علشان غلاستك دي مش هديكي حاجه؟
مروه ضحكت وقالت:احسن برضوا اهو مش هبوظ الدايت..
احلام مقدرتش تقاوم ضحكتها وقربت من مروه وقالت :بقولك ايه انا مش عايزه اضحك علشان منساش اللي ورايا ف اسكتي؟
مروه بصت في عينيها وضحكوا هما الاتنين بهستريه لحدما بدأو يستجمعوا نفسهم من تاني وبدات احلام تاخد نفسها وهيا بتقول:خليني اقلي السمكه اللي… بصت في وش مروه اللي بتحاول تكتم ضحكتها وضحكت عليها اكتر..
مروه ضربتها بخفه وبدات تضحك بقوة لحدما سمعوا صوت الباب بيخبط فوقفوا ضحك هما الاتنين واتحركت مروه علشان تفتح الباب وكان شاب من اهل المنطقه اللي بيخبط وكان ماسك في ايديه كيس اسود وبيقول بخجل :هيا احلام موجوده!
مروه هزت راسها والشاب قرب الكيس من مروه وقال :امي بعتالها دا وبتقولها انها اسفه علشان اتاخرت عليها لانها كانت مشغوله؟
مروه اخدت منه الكيس وهو بصلها وقال:بعد اذنك!
مروه شاورتله يقف وهو وقف بخجل وهيا قالت:اقولها مين ؟
الشاب بص لمروه ورجع نزل عينيه بسرعه وقال:قوليها الحاجة ميرفت وهيا هتعرفها؟
مروه هزت راسها وابتسمتله وهو مشي من قدامها بسرعه واول ما مروه قفلت الباب الشاب حط ايديه علي قلبه وقال بتوتر: مكنتش متوقع انك موجوده عندها بس انا مبسوط اني شوفتك؟
دخلت مروه للمطبخ وقربت الكيس من احلام وقالت:الحاجة ميرفت بعتالك الكيس دا وبتقولك انها اسفه علشان اتاخرت عليكي لانها كانت مشغوله؟
احلام ابتسمت واخدت الكيس منها وقالت:بعتته مع صابر ابنها ولا ايه؟
مروه حركت كتفها وقالت :معرفش بس هوا كان شاب طويل وخجول؟
احلام بصتلها باستغراب وقالت :خجول؟
مروه حركت ايديها بعفويه وقالت:ايوا اصل عمالي يبصلي وينزل عينيه بسرعه كده فخمنت يعني انه مكسوف بق او معرفش ماله؟
ضحكت احلام وهزت راسها وقالت:طيب كتر خيرهم ..كملت احلام كلامها وقالت بحماس: عارفه يا بت يا مروة الكيس دا في ايه !
مروه قالت بفضول:ايه!
احلام قفلت علي الزيت اللي كانت هتقلي فيه السمكه وقالت بفرحة :فطير مشلتت!
مروه ابتسمت وقالت:دا جه في وقته والله يلا يابنتي خلينا ناكل الاكل اللي يستاهل نبوظ الدايت علشانه!
ضحكت احلام وهيا بتحط السمكه في الكيس تاني وبتحطها في الفريزر وبتقول:ملناش نصيب ناكلها النهارده هأجلها ليوم تاني؟
ضحكت مروه واخدت الكيس اللي فيه الفطير وحطته في طبق وبعدما احلام نظفت المطبخ دخلوا الاتنين للصالون وبدأوا ياكلوا..
مروه قالت وهيا بتاكل:صحيح يا احلام بخصوص ياسر مديرك هتعرفيه ازاي ان ابوكي هيعمل عمليه وانك محتاجه تاخدي اجازه؟
احلام هزت راسها وقالت بهدوء :مش عارفه يا مروه بس انا مش عايزه اقوله ان ابويا تعبان بصراحه انتي عارفه يعني اني مش بحب ان حد يعطف عليا وهو لما يعرف حالته وكده اكيد هيوافق علي الاجازه وممكن يديني فلوس وانتي عارفاني بق الحته دي بتجرحني ؟
مروه هزت راسها بتفهم وقالت:طيب انتي بتقولي انك مكملتيش يومك امبارح وهو كان متضايق لان كان عندكوا شغل بس بعد بكره عندكوا شغل برضوا ولا ايه!
احلام حركت راسها وقالت بضيق:بصراحه لو علي الشغل فهوا مبيخلصش بس انا بفكر اهو اجبهالو ازاي!
مروه بدات تكمل اكل وهيا بتفكر لحدما خطر في بالها فكرة فقالت بصوت علالي:لقيتها؟
احلام انتبهت ليها وقالت بفضول:ايه هيا؟
مروه ابتسمت وقالت:انتي ترني عليه النهارده علشان متخجليش تطلبي منه بكره فتقوليوا ان اهلك في الاسكندريه هيجولك زياره وانك لازم تاخدي اجازه علشان دي اول مره يزروكي فيها من ٨ سنين ؟
احلام فكرت في حلها فهزت راسها برفض وقالت:لا يا مروه مش هتدخل عليه وبعدين بقولك دا كان ظابط ياعني فاهم الحوارات دي كويس ؟
مروه ضمت حاجبها بضيق ورجعت تفكر في حل تاني لحدما انتبهت علي صوت احلام واللي قالت:عرفتها؟
مروه بانتباه:ايه ؟
احلام:انتي يا مروه !
مروه قالت بتساؤل:انا ايه؟
احلام قالت بابتسامه وهيا بتشاور عليها:انتي الحل يا مروه؟
مروه عدلت هدومها وحطت ايديها علي صدر-ها وقالت وهيا بتهز راسها بالرفض :الا شرفي ؟
ضحكت احلام وحركت راسها بالرفض وقالت:لا انتي فهمتي ايه انا قصدي انك انتي اللي هتكلميه يوم العمليه الصبح وتبلغيه اني تعبانه جدا ومش هعرف اروح النهارده؟
مروه رفعت حاجبها وقالت:لا يا شيخه طيب ما هوا ممكن يعملك فيها المدير الشهم ويقول انه لازم يجي يطمن عليكي وقتها بق هنعمل ايه؟
احلام بصتلها بغيظ وقالت:يعني دي برضوا مينفعش!
مروة هزت راسها وهي بتشاور علي نفسها وبتقول:سيبيني بس افكر ''
عدي وقت ومروه واحلام قاعدين علي نفس الحاله وساكتين وبعد مرور نص ساعه وقفت مروه وهيا بتشاور علي احلام وبتقول:بس هوا دا؟
احلام انتبهت ليها ومروه قالت:انتي هترني عليه وتقوليله ان ابوكي تعبان وهيعمل عمليه ومحتاجه اجازه علشان تفضلي معاه في المستشفي ؟
احلام مسكت شنطة مروه اللي كانت جمبها وحدفتها عليها وقالت بضيق:برا يابت ؟
مروه بصتلها بصدمه وقالت:يا لهوي بق بتطرديني يا احلامو؟
احلام قالت بصوت عالي :احلامو ؟؟؟والله لو مامشيتي يا مروه لاقتلك هو انا ناقصاكي؟
مروه ضحكت وهزت راسها وقالت:ماشي يا احلامي المره دي هسامحك لاني مليت بطني خلاص بس بعد كده انا مش هسكت علي المهزله دي..
احلام وقفت وقربت منها ومسكتها من هدومها وقالت بتهديد:عارفه يا مروه الحل اللي قولتيه دا انا هعمل فيه ايه؟
مروه هزت راسها بعدم فهم واحلام حركت راسها وقالت بابتسامه:هو دا اللي انا هعمله!
مروه فتحت عينيها من الصدمه واحلام فتحت باب شقتها وقالت:نورتيني يا مروه يلا بق روحي شوفي وراكي ايه!
مروه بصتلها بدهشه وقالت:يا بت بطلي حركاتك الواطيه دي بتخليني اندم اني صاحبتك!
احلام ابتسمت وهيا بتحدفلها قبله في الهوا:معلش بق يا رور اصلي لسا هرن علي المدير و فيها ساعتين اقناع دي..
ضحكت مروه وهزت راسها وقالت:ماشي يا احلام لما تكلميه ابق طمنيني عملتي ايه !
احلام هزت راسها ومروه قربت منها وحضنتها وقالت:مع السلامه يا حبيبتي خلي بالك علي نفسك واقفلي الباب عليكي كويس؟
احلام ابتسمت وهزت راسها بالموافقه ومروه خرجت من البيت واحلام قفلت وراها الباب ورجعت تاني للصالون مسكت تيلفونها وجابت رقم ياسر واتصلت عليه..
كان قاعد ياسر في الفيلا بتاعته وجانبه والدته وبيتكلموا بخصوص الحفلة اللي ياسر هيروحها وهيكون فيها رجال اعمال مصرييت ومن باقي الدول العربيه ؟
والدته قالت وهيا بتشرب من فنجان قهوتها:الحفله دي مناسبه ليك وهناك هتلاقي اصدقاء والدك اللي ليهم معارف خاصه خارج مصر ممكن تتعرف عليهم وتستغل وجودك بانك تعرض عليهم افكارك الجديده والمشاريع اللي بتفكر فيها ؟
ياسر حرك راسه بالموافقه وقال:بس يا ماما انتي عارفه ان الحفله دي مينفعش اروحها لوحدي وبعدين لازم يكون معايا بنت وتكون حلوه؟
ضحكت والدته وهزت راسها وقالت بابتسامه:وانت بق فاكر ان حاجه زي دي ممكن انساها طبعا انا كلمت بنت نهال صحبتي وقولتلها انك عاوز تقابها واخترعت حجة انك مش معاك رقمها وهيا بصراحه مرفضتش ؟
ياسر ضم حاجبه باستغراب وقال:بس يماما بنت نهال دي مجنونه وانا محتاج بنت هاديه علشان متعمليش مشاكل في الحفله؟
والدته ضمت شفايفها بتذمر وقالت:يعني انت عندك حل تاني غيرها ورفضناه..
تيلفون ياسر رن برقم احلام فاول مشاف اسمها هز راسه بالموافقه وقال:اكيد عندي!
والدته ضمت حاجبها وهيا بتحاول تشوف مين اللي بيتصل عليه وايه سبب ابتسامته العريضه دي ..
وقف ياسر وقال:بعد اذنك يا ماما هرد علي المكالمة دي وارجعلك نكمل كلامنا؟
والدته هزت راسها وقالت :تمام يا حبيبي بس ممكن اعرف مين اللي بيتصل عليه وايه سبب الابتسامه الجميلة دي..
ضم ياسر حاجبه وقال برفض:دي السكرتيره بتاعتي الجديده يماما وبعدين احنا هنتكلم في الشغل فلازم يعني يكون في خصوصيه ولا ايه!
حركه والدته راسها بشك وهزت راسها بالموافقه وهو اتحرك من قدامها بسرعه وطلع في الجنينه ورد علي احلام..
احلام بلعت ريقها وقالت:مستر ياسر انا اسفه اني بتصل عليك دلوقتي بس انا كنت عاوزه اطلب منك حاجه ولاني مكسوفه اطلبها منك في المكتب فقولت اطلبها منك علي التيلفون!
ياسر هز راسه بالموافقه وقال :اتفضلي يا احلام حاجة ايه!
احلام غمضت عينيها واخدت نفس بصعوبه وقالت:انا كنت عاوزه اطلب من حضرتك … جرس الباب رن عندها فقطعت كلامها وهيا بتبص علي الباب وبتقول: لو سمحت يافندم خليك معايا بس ثانيه واحده!
حرك ياسر راسه وقال بهدوء:تمام اتفضلي!
اتحركت احلام في اتجاه الباب وفتحته واول مشافت الشخص اللي قدامها قالت بصدمه:ماهر؟
ماهر هز راسه وضم عينيه وقال :انا جيت في وقت مش مناسب ولا ايه؟
احلام بصت للتيلفون وفصلت المكالمه بينها وبين ياسر بسرعه ورجعت بصت لماهر بصدمه اكبر وقالت:اي دا انت عرفت عنواني منين!
ضم ماهر حاجبه وقال وهو بيرجع خطوه لورا:انتي ناسيه اني متربي هنا وانك جارتي من زمان!
احلام اتوترت من كلامه وهزت راسها وقالت:بس برضوا ايه اللي جابك دلوقت مش المفروض اني كنت بتخانق معاك انت والسواق من ثلاث بس !
ماهر حرك راسه وابتسم وقرب منها وقال بهدوء :انا جيت علشان اطلب منك طلب بما انك يعني مسبتيش المنطقة هنا من زمان ..؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهو بص حواليه وقال بهدوء :عاوز المفتاح بتاع البيت بتاعنا اظن انه معاكي..
احلام ضمت حاجبها بدهشه وقالت وهيا بتردد كلامه باستغراب:مفتاح بيتكوا؟
ماهر هز راسه بالموافقه وقال:الاستاذ سلامه قالي ان والدي الله يرحمه ساب المفتاح مع ابوكي وقالي انه حاليا معاكي وانا محتاجه ضروري !
احلام بصت لنفسها ولاقت انها بقالها كتير موقفاه برا فقالت وهيا بتشاورله يدخل:اتفضل ادخل جوه خليني اشوف المفتاح دا موجود فين؟
ماهر هز راسه بالموافقه ودخل وهيا سابت الباب مفتوح ودخلت وراه..
كان ماهر بيبص لتفاصيل البيت بابتسامه لانه زي ماهوا متغيرش من سنين بص علي باب اوضتها اللي متغيرش من سنين وافتكر ذكرياتهم مع بعض لما كانو اطفال نسي نفسه وكان هيدخل يشوف الاوضة ولاكنه وقف علي ايديها اللي بتمنعه؟
احلام قال بتساؤل:الصالون مش من هنا؟
ماهر هز راسه بالموافقه واتحرك للاتجاه التاني وهيا اتحركت بسرعه لغرفة والدها وطلعت من الدولاب علبه فيها كل الاوراق المهمه اللي والدها محتفظ بيها!!
شافت مفتاح شكله غريب فاخدته وخرجت برا وقالت وهيا بتقرب من ماهر :هو دا؟
وقف ماهر وهو بياخد منها المفتاح وبيقول:مش متاكد بس ممكن اجربه ولو مطلعش هو..
قاطعت احلام كلامه وقالت:يبق هدورلك عليه بكرة لاني محتاجه انام؟
ماهر بصلها وحرك راسة بالرفض وقال وهو بيبص في ساعته:لسا الساعه٨ بالليل ؟
احلام اتوترت من موجوده معاها لوحدهم فهزت راسها وقالت:ايوا مهوا انا بنام دلوقت؟
ماهر رفع حاجبه واتحرك من قدامها وقبل ما يقفل الباب قال:لو مطلعش هو المفتاح هرجع اخد المفتاح بتاع البيت الاصلي..
قال كلامه ومشي ومسبلهاش وقت ترد عليه ..
فضلت احلام واقفه مكانها لثواني بتستوعب كلامه ولحدما انتبهت انها وقفت قدامه بلبس البيت جريت بسرعه ولبست اسدال علشان تستعد لرجعوه مرة تانيه؟
الباب خبط بعد وقت وهيا قربت تفتح الباب واول مشافت منعم واقف قدامها قالت بضيق:خير؟
منعم قرب منها المفتاح وقال:ماهر باشا بيقولك مش هوا دا المفتاح ؟
احلام حركت راسها بضيق وقالت.بس انا قولتله ان مش فاضيه ادور علي المفتاح التاني دا قوله بكره؟
منعم حرك راسه بالموافقه وطلع تيلفونه واتصل بماهر وقال:الانسه بتقولك انها مش فاضيه تجيب المفتاح!
ماهر رد عليه ومنعم هز راسه وقفل المكالمه وبص لاحلام وقال:ماهر باشا بيقولك انه طالع يدور عليه بنفسه!
احلام اتصدمت اول ما سمعت كلامه واتوترت من كلامه انه طالع تاني وقالت:دا شكله اتجنن ولا ايه هوا مش عارف اني عايشه لواحدي هنا.
منعم سابها ونزل وهيا قفلت الباب بسرعه ووقفت وراه وقالت برفض:الظاهر اني لازم اعامله زي اي حد بيتخطي حدوده معايا لانه بق جريئ اوي !
ماهر وصل قدام شقتها وخبط علي الباب واحلام ردت عليه من جوا وقالت:قولتلك مش هينفع وتعالي بكره؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وحط المفتاح في الباب ولقاه فتح فدخل وهيا كانت ماشيه بتقرب من الصالون واتفجأت بيه فنح الباب وواقف وراها؟
صرخت بخوف من وجوده وقالت:يا لهوي انت بتعمل ايه مينفعشي انا عايشه لواحدي هنا ولو حد شافك..هتبقي فضيحة !!
ماهر قفل الباب وراه ودخل وهو بيتجاهل كلامها وقال:انا اديتلك فرصه انك تجيبلي المفتاح بنفسك وانتي رفضتي ومتقلقيش انا عارف اوضة عمي محمد كويس يعني مش هحتاجك في حاجه شوفي انت هتعملي ايه ومتشغليش بالك بوجودي..
احلام حركت راسها بالرفض وقربت منه ومسكت في ايديه تمنعه من الدخول وقالت:لا انت فاكرني هسيبك تدخل بيتي كده عادي.. الظاهر يا استاذ انك مش في وعيك!
ماهر رفع حاجبه وهو بيبصلها بصدمه وبيقول:افندم! انا ايه؟
احلام بصتله بتوتر وقالت بهدوء:اسمع بق انا عارفه انك دفعتلي فلوس بس برضوا انا مش هسمحلك تبوظ سمعتي انت فاهم!
ماهر ابتسمت علي كلامها وقرب من وشها وقال :متقلقيش محدش منتبه اصلا اني موجود هنا وبعدين يا ستي لو حصلت مشكلة متقلقيش انا ممكن اصلح غلطتي عادي...
حست بقلبها بيدق جامد من قربه ليها فغمضت عينيها وقالت برفض:لا انا مش..؟
سابها واتحرك لداخل الاوضه وهيا جرييت وراه وهيا حاسه بغضب شديد من وجوده معاها والباب مقفول عليهم فقربت منه علشان تشده وتوقفه ولاكن ماهر فداها وهيا كانت هتقع فسحبها عليه بسرعه وبص في عينيها وقال: مش قولتلك شوفي هتعملي ايه ومتشغليش بالك بيا..
احلام كانت سرحانه بسبب نظراته ليها وريحة برفانه اللي شدتها وخلتها مش منتبه لكلامه..
ماهر دقق في ملامحها وحس بقلبه بينبض فبعدها بسرعه وقال :طيب خلاص انا همشي بس لو بكره مجبتيش المفتاح مش همشي غير وهوا معايا..
احلام بلعت ريقها بصعوبه وحاولت تاخد نفسها وهوا كان بيبصلها ومبتسم علي شكلها وتوترها اللي مخلي وشها احمر وكانها حاطه مورد خدود..
احلام بصتله وهزت راسها وقالت:طيب بكره انا هجبهولك بس متدخلش بيتي تاني بدون اذني !
ماهر هز راسه ومسك اقديها حط فيها المفتاح اللي اخده منها وقال قبل ما يمشي:متنسيش وعدك ليا انا هاجيلك بكره واخد المفتاح!
احلام هزت راسها وهيا بتبص لايديها اللي ماسكه ايديها فبعدت عنه بسرعه وشاورتله علي الباب وقالت:اتفضل؟
ماهر هز راسه وابتسم وخرج من البيت بسرعه ونزل تحت لمنعم اللي كان واقف وساند علي العربيه ..
ماهر خبط بكف ايديه علي العربيه وقال: وديني القصر؟
منعم انتبه ليها وهز راسه وقرب من العربيه بسرعه وقتحله الباب وبعدما ماهر ركب اتجه منعم لكرسي السواقه وشغل العربيه واتحرك..
________
في شقة احلام كانت ماسكه التيلفون وبتبص لرقم ياسر وبتصرخ بصوت واطي علشان متزعجش الجيران وقالت بعيظ:هعمل ايييييييه ؟
ياسر اتصل عليها وهيا اتخضت وفتحت بسرعه واول ما سمعت صوته اللي بيقول:احلام انتي كويسه حصل حاجه ولا ايه!!
احلام غمضت عينيها وهيا بتفكر ترد تقوله ايه ولاكن جتلها فكرة انها تستغل اللي حصل وتطلب منه اجازه فقالت:مستر ياسر ممكن اطلب من حضرتك طلب وارجوك متضايقش؟
ياسر رد عليها بالموافقه وقال:اتفضلي يا احلام ؟
احلام بلعت ريقها وقالت:بعد بكره انا محتاجه اخد اجازه ؟
ياسر اتصدم من كلامها وقال بضيق:بس يا احلام انتي لسا واخده اجازه امبارح ؟
احلام دموعها نزلت غصب عنها بسبب الضغط اللي هيا فيه وقالت:معلش يا فندم غصب عني والله بس يا ريت تتفهم وضعي لان الموضوع حساس جدا بالنسبالي ومش هقدر اقول اكتر من كده !
ياسر هز راسه بالموافقه وقال:ماشي يا احلام بس انا عاوز منك طلب مقابل الاجازه اللي هتاخديها؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت باستسلام:اتفضل يا فندم؟
ياسر ابتسم وقال:عاوزك تحضري معايا حفله اخر الاسبوع دا هتكون في فندق خمس نجوم هنا في القاهره قولتي ايه..؟
احلام فكرت في كلامه وقالت بتردد:مستر ياسر انا اسفه بس انا عمري ما حضرت اي حفلات خصوصا اني محجبه والحفلات دي بتكون..
قاطعها ياسر وقال:لا متقلقيش الحفله دي مش زي اللي انتي فهماها خالص دي هيكون فيها تكريم لرجال اعمال معروفين واحنا هنحضر زي بقيت الناس ..
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:تمام يا فندم بس انا مش عارفه ايه اللبس المناسب لحفلة زي دي!
ياسر ابتسم وقال بهدوء:لا متقلقيش خلي موضوع اللبس دا عليا انا بس عايز اتاكد لو انتي فعلا موافقه !
احلام حركت راسها بالايجاب وقالت:متقلقش انا موافقه يا فندم؟
ابتسم ياسر بفرحه وهز راسه وقال :طيب يا احلام متقلقيش بخصوص الاجازه انا هتصرف زي ما اتصرفت امبارح بس انا مش عاوز اي عذر لموضوع الحفلة لاني اعتمدت عليكي خلاص ؟
احلام ضحكت وقالت:لا خلاص يا فندم انا هحضر معاك متقلقش!
حرك ياسر راسه بهدوء وقال:طيب يا احلام يبق اتفقنا مش محتاجه اي حاجه !
احلام حركت راسها بالرفض وقالت بتوتر:لا شكرا يا فندم متحرمش منك!
ابتسم ياسر وقال:طيب مع السلامه؟
احلام:مع السلامه يا فندم؟
قفلت المكالمه وبصت لنفسها وصرخت وهيا بتقول:ايييه اللي انااا عملته داا حفلة ايه اللي هروحها معاه هو انا ليا في الحجات دي وبعدين دا بيقول فيها رجال اعمال يعني اكيد ناس مش سهله وممكن ..وقفت بصدمه وهيا بتقول:ممكن يكون موجود فيها ماهر برضوا ؟؟؟؟
دخلت بسرعه تغسل وشها علشان تفرق من اللي هيا عملته واول ما لمستر المايه وشها دموعها بدات تنزل وهيا بتقول بتوتر:انا اسفه مش هعرف احضر الحفله دي يا مستر ياسر!!
بصت لنفسها في المرايه قالت بغيظ:بعد ايه بق اسفه بعد ايه ما خلاص انتي اتدبستي ..ً
افتكرت السبب اللي وافقت علشان وقالت:بس بابا اهم انا لازم استعد علشان عمليته ولازم انام دلوقت علشان بكره يعدي وبعده يجي واخلص بق ؟؟
دخلت تنام وهيا بتفكر في كل اللي حصل وبسبب توترها معرفتش تنام بسهوله ولاكن بعد معافرة منها قدرت تستسلم وتنام!!
__________
في قصر الصياد وصل ماهر واول ما دخل لقي مرسي بيستقبله وبيقول:حمد لله علي سلامتك يا ماهر باشا؟
ماهر حرك راسها وقال :الله يسلمك يا مرسي فين حمزه؟
مرسي بلع ريقه وقال:حمزه باشا؟
ماهر بصله وهز راسه وقال:وهو في كام حمزه في القصر !
مرسي حرك راسه وقال بتوتر:حمزه باشا خرج يا فندم من بدري بسبب الانسه سيلين!
ماهر وقف لما انتبه لكلامه وقال باستغراب:مالها سيلين بحمزه !
مرسي قرب منه وقال بخجل :اصل يا ماهر باشا الانسه سيلين كانت عاوزه حمزه باشا يعمل!!!
قاطع حمزه كلام مرسي وقال بصوت عالي وهو داخل عليهم :خاللي سيلين دي لازم تمشي من القصر!
ماهر بص وراه وهو بيقول باستغراب:ليه؟
حمزه قرب منه وبص لمرسي وقال:من امبارح وهيا مش مظبوطه وبتقرب مني بطريقه مش حلوه وكانت عوزاني..بص لماهر وقال :لامؤاخذة يعني يا خالي كانت عايزاني اعمل معاها حجات مش تمام و..!!
ماهر كان بيبصله وهو مصدوم وبيقول بغضب:ايه اللي بتقوله دا وهي فين سيلين؟
حمزه اتخض من صوته وقرب من مرسي وحضنه وهو بيقول:فوق محبوسه في اوضتها؟
ردد ماهر كلامه بصدمه اكتر وقال:محبوسه؟
حمزه ومرسي حركوا راسهم بالموافقه وهو سابهم وطلع علي السلم واتجه لغرفه سلين ولقي ان في اتنين من الخدم واقفين قدام الباب بص عليهم بغضب وقال:انزلوا شوفوا شغلكم !
البنتين جريوا بسرعه من قدامه وهو فتح الباب ودخل شاف سلين قاعده علي الارض وبتعيط وبتشاور عليه وبتقول:اريد العوده اريد العوده يا ماهر ؟
ماهر قرب منها وهوا بيساعدها تقوم وبيقول:ايه اللي حصلك يا سيلين وليه حابسينك هنا بالشكل دا؟
سيلين حضنته بقوه وقالت بعياط:ابن اختك يا ماهر كان يريد ان ينام معي؟
ماهر اتصدم اول ما سمع كلامها فبعدها عنه وقال بغضب:حمزه اللي طلب منك كده؟؟
سيلين مسكت وشه ماهر بايديها الاتنين وقالت بدموع:هل تصدق بانني افعل مثل هذه الاشياء مع مراهق مثله انا فقط كنت امنعه..
ماهر بصلها وسكت وهيا حضنته تاني وزادت في العياط اكتر وقالت:هل هستتزوجني يا ماهر هل ستنفذ كلامك لأبي؟
ماهر بصلها وضم حاجبه وقال باستغراب:اتجوزك!
سيلين حركت راسها وقالت بدموع:هل نسيت وعدك لابي عندما كنت في دبي لقد قلت بانك ستتزوجني بعد عودتك لمصر .؟يتبع بقلمي شيماء صبحي 🥰
↚
ماهر قرب من سيلين اللي كانت واقعه علي الارض وهوا بيساعدها تقوم وبيقول بتساؤل :ايه اللي حصل يا سيلين وليه حابسينك هنا بالشكل دا؟
سيلين حضنته بقوه وقالت بعياط وكانت قاصده انها تحسسه انها مهزومة :ابن اختك يا ماهر كان يريد ان ينام معي؟
ماهر اتصدم اول ما سمع كلامها فبعدها عنه وهوا بيردد كلامها في دماغه ورجع قال بغضب:حمزه اللي طلب منك كده؟؟
سيلين مسكت وش ماهر بايديها الاتنين وهيا بتحرك راسها بالموافقه وبتقول ببكاء شديد:هل تصدق بانني افعل مثل هذه الاشياء مع مراهق مثله انا فقط كنت امنعه عن فعل هذا بي ..
ماهر بصلها وسكت وهيا حضنته تاني وزادت في البكاء لدرجه ان جسمها بدأ يرتعش اكتر وبصت في وش ماهر وحركت راسها بإنهزام وقالت:هل هستتزوجني يا ماهر هل ستنفذ كلامك لأبي ؟
ماهر كان مستغرب الحالة اللي وصلتلها !!!
سيلين قالت كلامها وهيا بتبصله ومستنيه رده وهو كان من صدمته مش عارف يرد عليها يقولها ايه ولاكنه اكتفي بانه ردد كلمتها تاني وقال:اتجوزك!!!
سيلين حركت راسها بإيجاب وحركت راسها وقالت بدموع:هل نسيت وعدك لأبي عندما كنت في دبي، لقد قلت له بانك ستتزوجني بعد عودتك لمصر .
ماهر بص في عينيها وهو بيفتكر كلامه لوالدها من اكتر من ثلاث سنين فحرك راسه وبصلها وقال بهدوء:انا شايف ان اعصابك متوتره دلوقت تعالي معايا اغسلي وشك كده وفوقي وانا هنزل تحت اشوف ايه حكايتك انتي وحمزه دي واتاكد من كلامك؟
سيلين مسكت في ايديه علشان تمنعه وحركت راسها بالرفض وقالت وهيا بتترجاه : لا تذهب ارجوك يا ماهر ابقى معي انا خائفة جداا ..
ماهر بص عليها لقاها لسا بتعيط وماسكه فيه جامد كأنه هيهرب منها فهز راسه بالموافقه وقال:طيب انا معاكي اهو يا سيلين بس انا لازم افهم ايه اصل الحكايه لاني مصدقش ان حمزه يعمل كده معاكي ..
سيلين حضنته وبصتله وهو هز راسه ليها وقال:هو صحيح حمزه طايش وبيحب البنات بس مستحيل يعمل كدا دانا اللي مربيه؟
سيلين قالت بزعل:هل تقصد بانني كاذبه؟
ماهر بصلها اكتر وحرك راسه بهدوء وقال بجديه :انا مش عايز اظلمك برضوا يا سيلين بس انا هتاكد من اللي حصل دا بنفسي واللي غلطان فيكوا هياخد عقابه..
سيلين حركت راسها بتردد وقالت بتساؤل :اخبرني ما هوا ردك علي كلامي!هل ستتزوجني؟
حس ماهر بضيق شديد في صدره فحرك راسه وقال بهدوء:انا مش عارف يا سيلين اقولك ايه بس بصراحه انا مكلمتش والدك ولا قولتله حاجه دي كل الحكايه ان هوا اللي اقترح عليا اتجوزك وانا اللي قولتله اني مش بفكر في الجواز دلوقت لاني ممكن بعدما ارجع مصر اغير رأيي فمحبتش اظلمك معايا..
سيلين حركت راسها بتفهم لكلامه وقالت بحزن: لقد فهمتك يا ماهر انت لا تحبني؟
ماهر بص علي ملامحها بتفكير وحرك راسها بهدوء وقال:لا يا سيلين انا بحبك بس مش الحب اللي انتي تعرفيه انا بحبك كصديقه؟!
دموع سيلين نزلت وهيا بتبعد عنه وبتقول بغضب: ولاكن ماذا عن الشيئ الذي فعلناه سويا هل تسمي هذه صداقة؟
ماهر مسك ايديها وقال برفض:انا اسف يا سيلين بس انا في الفتره دي كنت مضغوط وعملت كده غصب عني.؟
سيلين حركت راسها بضيق وقالت برفض:انت مخادع يا ماهر لقد ظننت انك تحبني لقد اعطيتك كل حبي ولاكن انت كاذب ؟
قالت كلامها واتحركت من قدامه وهوا كان بيبص عليها ومصدوم فقرب منها ومسك ايديها بسرعه وهيا قالت بصوت عالي:اتركني سوف اعود الي منزلي لن اسمح لك باهانتي مرة اخري..!
ماهر ضمها لحضنه وهو بيقول برفض:اهدي يا سيلين ومتفكريش بالطريقه دي خلينا نتفاهم احسن!
سيلين عيطت في حضنه وضمته ليها اكتر وبعدما هديت شويه بعدت عنه وهيا بتمسك وشه بايديها وبتقول وهي بتبص في عينيه:ما الأمر يا ماهر انا لا افهمك !! هل تحبني ام تحب فتاه غيري ..اخبرني لماذا تفعل هذا بي ..كملت كلامها بحزن وقالت:اشعر بالغضب والغيرة الشديده؟
ماهر استغرب كلامها وبص في عينيها بحيرة شديده وسكت وهيا صرخت في وشه وقالت بقهر:لماذا تنظر لي هذه النظره ماهر!! لقد اعتقدت انك تحبني لذا انتظرت عودتك بفارغ الصبر وعندما علمت بانك مازلت عازبا اعتقد انك تنتظرني ولاكن اعتقد بانني كنت مخطئة!
ماهر اتصدم من كميه الجرأة اللي خلتها تصرخ في وشه بالطريقه دي وهو ملوش ذنب في اي حاجه ..هيا اللي كانت بتقرب منه وهو كان بيرفضها ولاكن بسبب حركاتها المثيرة مقدرش يتحكم في اعاصبه وغلط ولاكن هيا دلوقت بتلومه هو وناسيه نفسها وان الغلط الاول والاخير كان من طرفها فقال وهو بيحرك راسه بعدم استيعاب من كل كلامها : انا مش بحب حد بس لو فضلتي تتكلمي معايا بالاسلوب دا انا ممكن ارجعك بلدك حالا؟؟ ؟
سيلين اتوترت من كلامه وابتسمت بخفه وقربت منه وقالت وهيا بتبص في عنيه وبتحاول تغريه مره تانيه ::عندما كنت في دبي كانت علاقتنا جيده ..كنا نخرج ونقضي وقت ممتع سوياا ولاكن ما الذي تغير!! انت لست ماهر السابق هل عودتك الي مصر غيرت شخصيتك واصبحت قاسي القلب؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال بضيق :لا انا متغيرتش انا زي مانا وعلشان كده انا بطلب منك تديني فرصه افكر في علاقتنا الاول لاني مش عايز اتسرع وارجع اظلمك معايا …بس برضوا اللي حصل بينك انتي وحمزه انا محتاج شرح ليه لاني هزعل جدا منك لو طلعتي بتخدعيني كل دا؟
سيلين اتوترت وحركت راسها بتردد وقالت:انا فقط … سكتت وماهر كان مركز معاها فقالت وهيا بتبلع ريقها :أقول الحقيقة؟
ماهر هز راسه بالموافقه وقال:طيب ارتاحي انتي دلوقت واانا هبعتلك بنات من الخدم يساعدوكي تغيري هدومك دي وتظبتي شكلك وبرضوا هشوف حمزه واعاقبه علي اللي عملة معاكي !
سيلين شدته عليها وهيا تقصد حمزه بكلامها وبتقول بخوف :لا تفعل له شئ لقد سامحته ارجوك سامحه من اجلي وابق معي الليله ..؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا يا سيلين لازم الموضوع دا يخلص النهارده خليكي هنا ومتخرجيش ابدا مهما حصل ماشي ؟
سيلين حركت راسها بالموافقه وهو خرج وسابها ونزل لتحت وكان بيدور علي حمزه بعينيه في كل مكان وكان متضايق من اللي حمزه عملة فيها ؟
حمزه كان في المطبخ واقف جمب مرسي اللي بيعمل قهوه وبيقول:تفتكر خالي اتأخر ليه يا مرسي ! معقول كان بيعاقبها فعلا؟
مرسي حرك راسه بعدم علم وقال: مش عارف يا باشا بس لو كان ماهر باشا بيعاقبها كنا سمعنا اي صوت يعرفنا !
حمزه حرك راسه بتفهم وقرب من مرسي واخد منه القهوه وقال:طيب انا عاوز انام في اوضتك النهارده كمان لاني خايف اروح اوضتي ودي بت مش سهلة ومش هتهدي غير وهيا مغتص..؟
دخل ماهر المطبخ وقطع كلامهم وقرب من حمزه مسكه من هدومه وقال بتهديد:تعالي عاوزك؟
حمزه بص لمرسي بخوف وحرك راسه بالرفض وقال:ماسكني كده ليه يا خالي؟
ماهر سحبه عليه وقال بضيق :هنتفاهم يا حبيب خالك متخافش؟
حمزه بص لمرسي بخوف وقال وهو بيحرك راسه علشان مرسي ينقذه وقال :الحقني يا مرسي..
ماهر تجاهل كلامه و اتحرك وهوا ماسك حمزه وسحبوا وراه واول ما وصلوا للصالون ماهر قعد حمزه علي الكتبه بغضب وقال:عاوز شرح للي حصل بكل التفاصيل ومش عايز كدب ؟
حمزه بلع ريقه وقال بتوتر :انا بقول الحقيقه يا خالي .. انا كنت بصحي علي ايديها وهيا بتقرب مني بطريقه مش كويسه وحتي لما روحت نمت في اوضة مرسي جت ورايا حتي اسأله مرسي شاهد علي كل حاجه … بص وراه وقال وهوا بينادي علي مرسي يجي :يا مرسي تعالي؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ماشي يا حمزه
انا هثق فيك وفي كلامك وعارف انها اللي عملت كده بس برضوا انا عاوزك متنساش اللي وراك وانك مسافر دبي علشان تشوف شغلك واعمل حسابك هتسافر بكره الصبح بدري؟
حمزه اتصدم من كلامه وحرك راسه بالرفض وقال: هو انت بتعاقبني ليه…انا مالي .. انا مش عاوز اروح دبي خليني هنا معاك؟
ماهر قال بضيق:دا شغلك وانا مش عايز فيه اي اعتراض وبعدين انت بقالك يومين مرتاح ولا بتعمل اي حاجه ..عمتا انا حجزتلك الطياره وانت قوم جهز شنطتك علشان متضيعش وقتك بكره وتتاخر؟
حمزه دموعة اتجمعت في عينيه وقال بحزن:بس انا مش عاوز اسيبك يا خالي انا مش عايز ارجع دبي تاني انا مبسوط هنا ابعت اي حد مكاني؟
ماهر اتضايق من كلامه وحرك راسها بالرفض ووقف وقال:دا اخر كلام عندي وبعدين انا حذرتك قبل كدة متستهونش بالشغل لان دا اللي بناكل منه عيش وبعدين مالك خايف كده ليه وكانك اول مره تروح دبي ؟
حمزه رفس الارض بضيق وقرب منه ومسك دراعه وقال برجاء:يا خالي بق علشان خاطري خليني هنا مش عايز ارجع تاني هناك انا بحب مصر؟
ماهر بصله وحرك راسه برفض وحمزه غمض عينيه وهو بيفكر في حجه تمنعه من السفر فجه في دماغه احلام وعملية والدها فقال وهو بيمثل الحزن:يعني يرضيك يا خالي احلام تقول عليا عيل ومش قد كلمتي بعدما وعدتها اني هكون جمبها يوم عملية والدها؟؟
ماهر لفله بصدمه اول ما حاب سيرة احلام وقال باستغراب:احلام؟؟ وانت مالك ومال احلام وايه اللي وعدتها دي؟
حمزه مسك في ايديه تاني وقال :انت ناسي انها وحيده وملهاش حد وهيا بصراحه صعبت عليا تكون لوحدها في حاجه صعبه زي دي فقولتلها اني هكون معاها ووعدتها خلاص؟
ماهر ابتسم بسخريه وقال:يا عيني دانت عندك قلب اهو وبتحس؟
حمزه ابتسم وقال:طالع لخالي؟
ماهر ضربه في بطنه وحرك راسه بالرفض وقال:ملكش دعوه بحد وشوف شغلك احسن!!
حمزه اتنطت وهو بيصرخ بغيظ وبيقول:لااا بقق انا مشش عااوز اساافر انا عاوز افضل هنا مليش دعوه؟
ماهر ضربه علي دماغه بغيظ وقال:اطلع جهز شنطتك بدل ما اخليك تقيم هناك ومترجعش مصر تاني؟
حمزه بغيظ:علي فكره بق انت قاسي وقلبك دا من حجر!
ماهر رفع حاجبه بصدمة وحمزه زقه وطلع وهو بيخبط برجله علي الارض ودموعه بتنزل وبيقول بحزن:مش هسافر ومش هلم حاجه!
ماهر كان واقف يبص عليه وهوا مش مستوعب حركاته وبيقول بهمس:دا اكيد عنده طفولة متاخره دا مش طبيعي!!
كانت واقفه بتابع مل اللي بيحصل هيا سيلين كانت عينيها علي ماهر وهوا واقف وابتسمت وهيا بتقول:حسنا هذه فرصتي الاخيره !
قالت كلامها ودخلت اوضتها تاني بسرعه وماهر طلع لاوضته علشان ينام وحمزه كان قاعد في اوضته بيعيط بسبب سفرة لدبي وهوا مش عايز يسيب ماهر ..فضل يفكر في حل يمنعه من السفر احدما جت في دماغه خطك فقام بحماس علشان ينفذها .
____________
وفي صباح يوم جديد ..صحي ماهر بدري واتجه لغرفة حمزه علشان يصحيه يجهز علشان طيارته واول ما فتح باب الاوضه أتفاجأ ان حمزه مش موجود والسرير كان مترتب والاوضه نظيفه ..
استغرب ماهر ورجع اوضته تاني مسك تيلفونه واتصل برقم حمزه وكان التيلفون غير متاح..
خرج من اوضتة واتجه لغرفه مرسي واول ما فتح الباب لقي حمزه ومرسي نايمين في حضن بعض والاتنين بيصدروا اصوات مزعجة وهما نايمين …!
ضم ماهر حاجبه بضيق وقرب من حمزه وقال وهو بيحاول يصحيه :حمزه ..حمزه!!
فتح حمزه عينيه ببطئ وبصله وقال بنوم:خير يا خالي ؟
ماهر ضغط علي دراعه بغيظ وقال:قوم علشان طيارتك بعد ساعتين ؟
حمزه غمض عينيه تاني وحرك راسه برفض وقال:معلشي يا خالي مش هقدر اسافر النهارده جسمي تاعبني ممكن ناجلها لبكرة؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا ويلا قوم بدل ما اشيلك بنفسي واوديك للمطار وانت بالبيچاما كده واضحك عليك الناس؟
قام حمزه بنوم وبصله بضيق وقال:نفسي اشوفك ملهي في حاجه وسايبني في حالي؟
ضربه ماهر بخفه علي دماغه وقال بغيظ من كلامه:قوم يا حمزه مطلعش عفاريتي عليك؟
حمزه هز راسه بالموافقه وقام ومشي بنوم وخرج من الأوضة؟
ماهر فضل يبص علي مرسي اللي نايم وفاتح بوقه ومش حاسس بيهم وبجودهم وقال:لا اله الا الله كان نايم جمبك ازاي دا؟
قال كلامه وخرج وبص علي حمزه اللي طالع علي السلم بنوم فقرب منه بسرعه وسنده وقال:متمسلش واتظبط انا مش بهزر!
حمزه كان نايم فعلا فاستغل ان ماهر جمبه وساب جسمه خالص…ماهر اتصدم انه نام فعلا وهوا ماشي فشاله علي ضهره و طلع بيه لأوضته وحطه علي السرير وقال بضيق:قوم يا حمزه وراك طياره هتتأخر؟
حمزه سحب الغطا علي جسمه وكمل نوم ولاكن ماهر كان مُصر علي سفره فشغل نور الاوضه كله وطلع شنطة صغيرة لحمزه وبدأ يحطله فيها هدوم وحمزه كان سامع الدوشه اللي ماهر عملها وفتح عينيه بضيق!
حمزه قال بضيق:في ايه علي الصبح انا مش قولت محدش ينظف اوضتي غير لما اصحي!
ماهر مسك الهدوم وحدفها عليه وقال بغضب:دا انا اللي هنضفك دلوقت لو مقومتش كده وجهزت!
حمزه ضم حاجبه وقال بصدمه.خالي؟
ماهر رفع حاجبه وقال بضيق:قوم اتحرك واجهز يا حمزه دا اخر تحذير ليك؟
حمزه حرك راسه وقام ودخل الحمام يغسل وشه علشان يفوق وبعدما خرج بص لماهر اللي بيظبطله هدومه وبيقول:فاضل ساعه ونص قدامك ربع ساعه تجهز فيهم وربع ساعه للمطار لازم تكون هناك قبل ميعاد الطيارة بساعه؟
حمزه هز راسه وبدا يجهز وماهر كان خلص تجهيز للشنطه وخرج من اوضة حمزه ورجع اوضته تاني ومسك تيلفونه واتصل بمنعم وقال:انت فين؟
منعم قال باحترام:موجود تحت يا فندم!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:خليك مع حمزه لحدما الطياره تطلع علشان تتاكد انه سافر واوعي يضحك عليك يا منهم ويضيع ميعاد الطياره انت فاهم؟
منعم حرك راسه بالموافقه وقال:تحت امرك يا فندم؟
قفل ماهر المكالمه وفرد جسمه علي السرير وبدا يفكر في كلام حمزه ليه بخصوص احلام وعملية والدها وقال:عندك حق هيا هتكون لوحدها بس متقلقش يا قلب خالك انا هكون معاها؟
ابتسم علي كلامه ونام وبعد ربع ساعه صحي علي صوت رنة تيلفونه وكان المتصل منعم؟
ماهر رد عليه باستغراب وقال:خير يا منعم حصل ايه؟
منعم قال بتوتر:ماهر باشا في كارثه ؟
ماهر قام بسرعه وقال:خير حمزه حصله حاجه؟
منعم حرك راسه بالرفض وقال:لا يا باشا حمزه بيه كويس بس كل كوتشات العربيات نايمه ؟
ماهر اتصدم من كلام منعم وقال وهو بيتوعد لحمزه:طيب هوا حمزه فين؟
منعم بص لحمزه اللي قاعد في العربيه وبيبص عليه :حمزه بيه قاعد في العربيه يباشا بس انا مش عارف اعمل ايه لو عالجت الوضع دلوقت ممكن البيه يتأخر علي المطار؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:لا يا منعم خليك انا اللي هوصله بس لحدما انا انزل اتصرف عادي كانك مش عارف تعمل ايه اتفقنا؟
منعم بموافقة:اتفقنا يباشا؟
ماهر ابتسم بسخريه علي حركات حمزه المعتاده وقام لبس هدومه بسرعه ونزل لغرفة سريه وخرج منها بعد دقايق وهوا ركاب ريز غاليه واتحرك بيها للجنينه؟
حمزه كان بيقول وهو بيبص لمنعم وبيمثل انه متعصب :خير يا منعم بقالك كتير ساكت انا كده هتاخر علي الطياره؟
منعم بصله وقال بتردد:يا حمزه بيه الكوتشات كلها نايمه انا مش عارف ابدأ منين واحل ايه؟
حمزه قال بعصبيه:وانا اعمل ايه دلوقت انت عارف لو الطياره فاتتني خالي هيعمل فيا ايه!
وصل ماهر وهو سايق الموتسيكل وبيقرب منهم وبيقول بسخريه:خالك مش هيعمل حاجه متقلقش قوم يلا اركب ورايا ؟
حمزه اتصدم وهو بيبص لماهر اللي سايق الموتيسكل وبيقول :اي دا يا خالي انت جبت الريز دي منين؟
ماهر بص لمنعم وقال:هات شنطة الاستاذ من العربيه وحطهاله علي رجله بعدما يركب؟
حمزه حرك راسه بالرفض وقال:لا انا كده ممكن اقع وبعدين الشنطة كبيرة؟
ماهر ابتسم وقال:متقلقش اركب بس ومنعم هيحطهالك كويس؟
حمزه لف بوشه وغمض عينيه بضيق ورجع قرب من ماهر وركب وراه علي الريز ومنعم كان جاب الشنطه وحطها علي رجل حمزه وقال:امسكها كويس يا حمزه باشا هيا صغيره يعني مش هتسببلك اي اذي ان شاء الله؟
حمزه قال بخوف: دا بيقول اذي؟
اتحرك ماهر خطوتين وقال وهو بيوجه كلامه لمنعم:حل مشكلة العجل دي لحدما ارجع؟
منعم حرك راسه بالموافقه وماهر بص لحمزه وقال:امسك نفسك كويس علشان متوقعش؟
حمزه مردش عليه وكان ضامم حاجبه بغيظ وماهر ابتسم واتحرك بالموتسيكل لخارج القصر ..
___________
في المطار وصل ماهر وحمزه بسلامه ونزلوا الاتنين واول ما حمزه بص علي المطار بان علي ملامحه الحزن الشديد فبص لماهر وقال بحزن:مع السلامه يا خالي؟
ماهر ابتسم وحضنه وقال:خلي بالك علي نفسك وحاول متقربش من حد وركز في اللي انت رايح علشانه؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:طيب يا خالي انا عندي ليك طلب واتمني تقبله؟
ماهر بصله باهتمام وحمزه قال:متسيبش احلام لوحدها وابعت اي حد يكون معاها وقت العمليه؟
ماهر هز راسه بالايجاب وقال:خايف اوي عليها كده ليه!
حمزه ابتسم وقال:دي ساعدتني في وقت ما اعز الناس اتخلوا عني ودا واحبي اني اقف جمبها واردلها الجميل؟
ماهر ضم حاجبه بضيق وقال:قصدك لما ضيعت نفسك بغباءك؟
حمزه بص لماهر بضيق وقال:ماشي يا خالي بس علي فكره المفروض اللي كان يركب الطياره دي سيلين الملزقه دي مش انا لان البلد دي بلدي وانما هيا بلدها دبي؟
ماهر حط ايديه الاتنين علي كتف حمزه وقال:خلي بالك علي نفسك يا حمزه واول ما هتوصل هتلاقي رجالتنا مستنينك اهم حاجه تسمع كلامي وتركز في شغلك وملكش دعوه بحد ماشي؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وحضن ماهر وبعد ثواني بعد عنه وقال:هتوحشني يا خالي
ماهر ابتسم وقال:وانت كمان يا حمزه هتوحشني؟
ابتسم حمزه بحزن واتجه لداخل المطار وفضل ماهر واقف مكانه كام دقيقه يبص علي المكان وبعدها اتحرك للقصر؟
____________
اشرقت الشمس وذقذقت العصافير واعلنت الرياح عن بداية يوم جديد.. صحيت احلام واستعدت للشغل وفي الجانب التاني كان ماهر جهز وركب عربيته واتجه للشركة!!
دخلت احلام للشركه وعلي ملامحها ابتسامه هاديه واول ما وصلت لمكتبها اخدت نفس طويل ودخلت لمكتب ياسر وقالت بابتسامه :صباح الخير..
كان المكتب فاضي لان ياسر لسا موصلش فضمت حاجبها بخجل وقبل ما تفتح احلام الباب علشان تخرج كان ياسر وقف قدامها وقال بابتسامه:صباح الخير يا احلام!
ابتسمت احلام بتوتر وقالت:صباح النور يا مستر ياسر؟
دخل ياسر واتجه لمكتبه وقال:اعمليلي قهوه وبلغيني بجدول النهارده؟
احلام هزت راسها وقالت بابتسامه جميلة:حاضر يا فندم؟
خرجت احلام من مكتبه وهوا فرد ضهره علي الكرسي وهوا بيقول وهو بيبص علي الباب:مش بطاله يا احلام ؟
رجعت احلام بعد دقايق وهيا ماسكه فنجان القهوه في ايديها وبتقرب منه وبتقول:تحب حضرتك ابدا ولا لما تشرب القهوه؟
ياسر هز راسه وقال:لا ابدأي عادي يا احلام؟
ابتسمت احلام وهزت راسها وقالت:مدير مكتب الحسابات محتاج يقابل حضرتك وبعد ساعه حضرتك لازم تروح المصنع لان في مشكله مع المهندسين ومحتاجين حضرتك علشان تحلها وقبل الظهر في مقابلة مع وسيط من الوفد الايطالي بخصوص عقد الاستلام بتاع الشحنه وان شاء الله بعدما حضرتك ترجع بالسلامه هتراجع علي الملفات اللي طلبتها مني امبارح وانا هجهزها واحيبها لحضرتك كمان شويه ؟
هز ياسر راسه بالموافقه وقال :تمام يا احلام انا عاوزك تروحي شركة المأمون مكاني وتوصلي العقد دا للمدير شخصيا وتبلغيه ان الشحنه بعد شهرين من دلوقت؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:تحت امرك يا فندم!
ياسر هز راسه وقال:هتروحي علي الساعه ١١ وبعدما تخلصي معاكي ساعه فري للبريك؟
ابتسمت احلام وهزت راسها بالموافقه وقالت:تمام يا فندم بعد اذنك!
ابتسم ياسر وشاورلها تخرج وهيا خرجت وبدات تكمل شغلها..
__________
في الطياره ..
اعلن كابتن الطياره عن قرب وصولهم لارض الإمارات المتحدة وبدأت المضيفات تصحي الركاب اللي نايمين علشان يستعدوا للهبوط.
قربت بنت من حمزه وقالت بهدوء:يا فندم قربنا نهبط لازم تستعد للهبوط؟
حمزه فتح عينيه وهوا بيبصلها وبيقول بهدوء:حاضر؟
المضيفه ابتسمت ومشيت من قدامه وهوا عدل نفسه علي الكرسي وبص حواليه وهو بيستوعب اللي بيحصل وبعدما انتبه لكلام كابتن الطياره ربط الحزام واخد نفس طويل وبص من الشباك وهوا بيبص علي شكل المطار من بعيد ..
هبطت الطياره بسلام وخرج حمزه منها واستلم شنطته وخرج من المطار؟
كان في استقبالة عربيه فخمه وحراس ركب العربيه واتحركوا للفيلا اللي هيقعد فيها حمزه واول ما وصل بص للخدم وقال:انا هطلع ارتاح ولما الساعه تيجي ١٠ صحوني؟
الخدم هزوا راسهم بالموافقه وهوا اتجه لغرفة ونام وفي الخارج كان واحد من الحراس المسؤلين عنه بيتواصل مع ماهر في مصر وبيبلغه بعودة حمزه بسلام..
____________
خرجت احلام الساعه ١١ وركبت عربيتها علشان تروح شركة المأمون ..وصلت بعد وقت قصير ودخلت للشركه وقدرت بسهوله تدخل لمكتب المدير وادتله العقد وبلغته بالكلام اللي ياسر طلب منها توصلهوله..
وبعدما خلصت خرجت من الشركه وهيا بتبص في ساعتها وبتفكر هتعمل ايه في الساعه الفري اللي معاها..
احلام افتكرت ماهر والعقد اللي هيمضوه مع بعض وقررت انها تستغل الوقت دا وتروح تمضي العقد معاه في مكتبه ..
طلعت تيلفونها علشان تراجع العنوان اللي قالهواها حمزه وبعدما حفظته ركبت عربيتها واتحركت في اتجاه شركة الصياد؟؟
بعد طريق اخد منها ربع ساعه وصلت احلام اخيرا قدام شركة الصياد ..
خرجت من عربيتها وهيا بتبص لضخامه الشركه بانبهار ..دخلت وهيا بتقرب من مكتب الاستقبال وبتقول:عندي ميعاد سابق مع مستر ماهر الصياد؟
موظفة الاستقبال هزت راسها بالموافقه وقالت:اسم حضرتك ايه؟
احلام:احلام السباعي؟
موظفة الاستقبال ضمت حاجبها باستغراب وقالت:انا سمعت الاسم دا مش غريب عليا هوا حضرتك جيتي الشركة هنا قبل كده؟
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا دي اول مره؟
البنت هزت راسها ورفعت حاجبها وقالت:طيب ثواني ابلغ مستر ماهر بوجودك ؟
احلام هزت راسها بالموافقه والبنت رفعت سماعه التيلفون وبلغت مديرة مكتب ماهر باسم احلام وبعدما سكرتيرة ماهر سمعت الاسم استغربت وقالت:هيا مش دي نفس البنت بتاع امبارح؟
موظفة الاستقبال هزت راسها وقال:صح انا برضوا استغربت الاسم بس تقريبا كده دي مش نفس البنت؟
سكرتيرة ماهر استغربت وقالت:مش نفس البنت ازاي ؟
موظفة الاستقبال بصت لاحلام بشك وقالت:مش عارفه بس البنت اللي جت امبارح مختلفه خالص عن دي!
سكرتيرة ماهر قالت:تمام انا هسال مستر ماهر وهرد عليكي خليكي معايا ثواني؟
الموظفة حركت راسها بالموافقه وهيا بتبص لاحلام باستغراب ..وسكرترة ماهر اتصلت عليه وقالت:في بنت أسمها احلام السباعي موجوده تحت وبتقول ان في ميعاد سابق ليها يا فندم؟
ماهر حرك راسها بالموافقه وقال: ايوا خليها تدخل ؟
السكرتيره هزت راسها وقالت:اوقفها يا فندم عندي ولا ادخلها علي طول لحضرتك؟
ماهر:لا دخليها علي طول؟
السكرتيره هزت راسها بالايجاب وقالت:تمام يا فندم؟
قفلت المكالمه مع ماهر ورجعت مسكت سماعة التيلفون وقالت:خليها تطلع لمكتب مستر ماهر !
موظفة الاستقبال هزت راسها بالايجاب وقالت:تمام؟
قفلت المكالمه وبصت لاحلام وقالت:مستر ماهر منتظر حضرتك المكتب في الدور العاشر؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت من الاسانسير وركبت فيه وضغطت علي زر الدور العاشر والسانسير اتحرك؟
وصلت بعد دقايق وهيا بتبص لتفاصيل المكان واول ما انتبهت للمكتب الضخم اللي في الوش دورت علي مكان السكرتيره شافت غرفه صغيره في جمب فيها بنت قاعده علي مكتب ومن الواضح انها السكرتيره الخاصه بيه..
قربت احلام منها وقالت بهدوء:آنا احلام السباعي وفي ميعاد سابق ليا مع مستر ماهر؟
السكرتيره بصتلها من فوق لتحت باستغراب وهزت راسها وهيا بتشاور علي مكتب ماهر وبتقول :مستر ماهر في مكتبه وفي انتظارك؟
استغربت احلام نظرات البنت ليها فاتحركت خطوتين ورجعتلها تاني وقالت:عندي سؤال بس لو سمحتي؟
البنت انتبهت ليها وقال:اتفضلي يا استاذه؟
احلام بصت علي شكلها وقالت باستغراب:هو انتي ليه بتبصلي كده وكانك تعرفيني هو احنا اتقابلنا قبل كده؟
البنت حركت راسها وابتسمت وقالت:لا متقبلناش بس انا مستغربه بس من اسم حضرتك لان في بنت جت امبارح لمستر ماهر وكانت بنفس الاسم؟
احلام حركت راسها بتفهم لما افتكرت مروه وقالت: امم تمام بتقولي دا مكتب مسترماهر؟
البنت هزت راسها واحلام قربت من الباب وخبطت عليه وبعدما سمعت صوته دخلت للمكتب وهيا بتقول:السلام عليكم!
ماهر كان مركز في اللاب اللي قدامه وكان شغال عليه فرد عليها من غير ما يرفع عينيه:وعليكم السلام ورحمة الله اتفضلي ؟
دخلت احلام وهيا بتبص علي المكان بصه سريعه وبتقرب منه وبتقعد وهوا كان مركز في اللاب ومش منتبه ليها!
احلام فضلت بصاله ومستنياه يسيب اللي في ايديه ويدلها اهتمام بما انها موجوده قدامه ولاكنه فضل مكمل شغل ومبصلهاش؟
احلام اتضايق من حركته ووقفت وقالت:الظاهر ان حضرتك مشغول هأجل وجودي لوقت تاني؟
ماهر انتبه ليها وهيا كانت ماشيه ولكنها وقفت علي صوته وهو بيقول:معلشي يا احلام ما اخدتش بالي من وجودك اتفضلي ارتاحي خلينا نتكلم!
أحلام هزت راسها ورجعت تاني وبصتله وقالت:انا جيت بخصوص العقد اللي قولتلك عليه!
ماهر هز راسه وقال:تمام بس انا عايز الاول اطمن لقيتي المفتاح ولا لسا؟
احلام ضمت حاجبها برفض وقالت:لا لسا بس هو مش المفروض ان البيت دا اتباع ومبقاش لوالدك ولا انا اللي فاقدة الذاكره!
ابتسم ماهر وحرك راسه بالرفض وقال:هو صحيح اتباع ولاكن شفوي يعني مش رسمي ولاكن هوا في الحقيقه لسا بيتنا !
احلام حركت راسها بتفهم وقالت:طيب لو حضرتك جهزت العقد ممكن نمضيه!
ماهر بص حواليه وهو بيقول:دي اول مره تيجي فيها للشركه صح؟
احلام هزت راسها وهوا بصلها وسكت وهيا استغربت ليه مش بيرد عليها بخصوص العقد فشاورلته تاني وقالت بهمس: بخصوص العقد ؟
ماهر حرك راسه ليها ومسك تيلفونه واتصل علي السكرتيره وقال:اتنين شاي ويكون السكر برا ؟
احلام ضمت حاجبها باستغراب وهوا بصلها وقال:بتشربي الشاي صح؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهو بص للاب توب وقفله وقال:بقالك قد ايه شغاله في شركة البدر؟
احلام بصتله بدهشه وقالت :حضرتك بتسأل ليه؟
ماهر رد عليها بهدوء وقال:اصل انا مستغرب انك متعلقه بالشركة اوي فبسال بقالك فيها كام سنه؟
احلام بابتسامة مصطنعة:٧ سنين؟
ماهر بدهشة:الظاهر انهم بيحبوكي اوي علشان كده بقالك كتير معاهم؟
احلام افتكرت اللي حصلها في الشركه وقالت بسخريه:فعلا بيحبوني اوي؟
ماهر حرك راسها بتفهم وهيا قالت وهيا بتبص في ساعتها:ممكن نمضي العقد لو جاهز؟
ماهر حرك راسه بالموافقه والسكرتيره خبطت علي الباب ودخلت وهيا شايلة صينيه فيها ماجين وبتقرب منهم!
حطت الصينيه علي الطرابيزه الصغيره اللي قدام احلام وبصت لماهر واللي قال:شكرا يا همسه تقدري ترجعي لمكتبك!
خرجت السكرتيره واحلام بصتله وقالت :ممكن نمضي العقد؟
وقف ماهر وقرب منها وقعد قدامها وبدا يحط سكر في الشاي وبعدما خلص قرب منها المج الخاص بيها وقال:اتفضلي؟
احلام اخدت منه المج وقالت وهيا بتبص لساعتها بتردد:لو سمحت انا مستعجله ممكن نمضي العقد؟
ماهر ضم حاجبه وقال:مستعجلة ليه اشربي الشاي الاول؟
احلام هزت راسها وشربت من المج وهيا بتبص عليه وهوا بيشرب من المج بتاعه وبيبص للسقف وساكت!
احلام طلعت تيلفونها ولقت ان عدي نص ساعه من الساعه الفري فقالت وهيا بتحط المج علي الطرابيزه اللي قدامها تاني :حضرتك انا هدفع كل شهر ٢٠٠٠ دولار وان شاء الله اخلص دفع المبلغ من غير ما اقصر مع حضرتك؟
ماهر اول ما سمع ٢٠٠٠ دولار بصلها بصدمه وقال:انتي بتقبضي بالدولار؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهو ابتسم وقال:كويس !
احلام ابتسمت ابتسامه خفيفه وهوا قرب من مكتبه وطلع ورقه من قلب دوسيه كبير وقرب منها وقال:دا العقد اتفضلي؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهيا بتاخد منه العقد واو لما بصت فيه اتحولت ملامحها للصدمه ورجعت بصتله وقالت بتساؤل:ايه دا ؟
ماهر رفع حاجبه باستغراب وقال:ايه في مشكلة في العقد ولا ايه؟
احلام مسكت العقد وقربته منه وقالت:دا مش عقد اتفاق يا فندم دا قسيمة جواز؟
ماهر ضم حاجبه باستغراب وقال وهوا بياخد منها العقد وبيبص فيه بصدمه:قسيمة جواز ؟
احلام بصتله بضيق وهوا قرب منها القسيمة وقال:معلشي اتلغبط ثواني اجبلك العقد ..
قام من قدامها وجاب ورقه تانيه من غير ما يبص فيها وادهالها وقال:اتفضلي ؟
احلام اخدت العقد وبصت فيه ووقفت تاني بضيق وهيا بتقول :يا فندم مش دا ولا دا دي شهاده وفاة هوا حضرتك حطيت العقد دا فين؟
ماهر بصلها بدهشه وقال:شهادة وفاه يساتر يارب وريني كده؟
احلام ادتله العقد بضيق وهو بصلها وقال:معلشي يا احلام اصل كل حاجه داخله في بعض ثواني اجبلك العقد..؟
بدأ الوقت ينفذ من احلام وعدي علي وجودها في مكتبه ربع ساعه كمان وهوا بيدور علي العقد وهيا بتبصله ومستغربه ؟
ماهر مسك اخر ورقه وقال:ان شاء الله يطلع العقد؟
احلام بصت في ساعتها بضيق وبصتله وهو قرب منها الورقه وهيا اخدتها و بصت فيها وقالت: اخيرا؟
ماهر اخد نفس وقال:الحمدلله !
احلام بصت في العقد ولاقت انه مش حاطط شروط لاي مبلغ وانها تدفع اللي هيا عايزاه فبصتله وقالت بدهشه:يعني حضرتك موافق ادفع اي مبلغ في الشهر؟
ماهر حرك راسه وقال:ايوا بس المبلغ ميقلش عن عشرة جنيه؟
احلام بصتله وقالت بضيق:حضرتك بتهزر صح؟
ماهر حرك راسه بالرفض وهيا بصت تاني في العقد وهوا كان بيبصلها وبيحاول يخفي ابتسامته لحدما لقاها مضت علي العقد وقالت:يبق اتفقنا يا فندم بس انا محتاجه نسخه من العقد دا تكون معايا؟
ماهر بص حواليه وقال:انا فعلا كنت عامل نسخه تانيه بس انا كده مضطر ادور من اول وجديد!
احلام بصت في ساعتها برفض وقالت:لا خلاص انا هاخد النسخه وقت تاني بعد اذنك لازم امشي لاني هتاخر علي شغلي!
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا خرجت بسرعه من المكتب وهوا ابتسم علي شكلها وبص في العقد وشاف امضتها وقال : مجنونه انتي يا احلام فاكره اني هاخد منك فلوس فعلا ولا ايه؟
خرجت احلام من شركته وركبت عربيتها بسرعه واتحركت بيها وهيا بتبص في ساعتها بتوتر لان الساعه كانت علي وشك الانتهاء فاخدت نفس بضيق وقالت:يارب ماتخرش ..مكنتش اعرف ان كل دا هيحصل..
ماهر كان واقف في مكتبه وهو بيبص عليها من الازاز وشايها وهيا بتتحرك بعربيتها فارتسمت علي شفايفه ابتسامه خفيفه وبعدها رجع قعد علي الكرسي تاني وبدا يكمل مراجعه لملفات الشحنه الجديده وكان باين علي ملامح وشه وهو شغال انه مبسوط ..؟
بعد ربع ساعه وصلت احلام للشركة ودخلت وهيا بتجري بسرعه لحدما وصلت لغرفة ياسر ودخلت وهيا بتحاول تاخد نفسها بصعوبه وقربت منه علشان تبلغه انها رجعت ولاكنها اتصدمت لما سمعت صوت غريب موجود مع ياسر في المكتب وكان بيقول:دلوقت هيعقد صفقه علشان يعوض الخساير اللي خسرها بسبب الشحنه اللي حضرتك خدتها منه بس المهم دلوقت بخصوص الحفله اللي هيتكرم فيها هتعمل ايه هتسيبه ياخد العروض دي كلها لوحدها يباشا؟
ابتسم ياسر وبان علي ملامح وشه الخبث وقال:متقلقش انا عندي خطه مدبره كويس هقدر اوقعه بيها بسهولة؟
الشاب بصله وقال بتساؤل:هتعمل ايه يباشا؟
ياسر افتكر احلام وقال:طعم بسيط هقدر من خلاله اشتتله افكاره واخليه ينسحب من الحفله ويسيب كل حاجه بمنتهي السهوله!
الشاب ابتسم وقال بفضول اكتر :ممكن اعرف ايه الطعم دا اللي هيخلي ماهر الصياد بجبروته يسيب الحفلة كده وكمان يتدايق !
ابتسم ياسر وهو بيذكر اسم احلام وبيقول: هجيبلوا معايا الحفلة حبه القديم؟
الشاب بصله بصدمه وقال بفضول:وهو ماهر الصياد دا بيحب عادي كده يباشا !
ابتسم ياسر وهز راسه وقال:ايوا انا متاكد انه كان بيحبها واللي حكالي القصه دي شاب عارف البنت دي كويس وعارف انها كمان كانت بتموت فيه !
الشاب اتحمس اكتر لسماع اسم الشاب والبنت وقال بفضول :مين دي يا فندم !
ياسر ضم ايديه وحطها على المكتب وقال بسخريه:اكرم و دا يبق خطيب البنت اللي كان ماهر بيحبها ومتربي معاها كمان وانت عارف بق مين البنت دي؟
الشاب قال بفضول:ميندي يا فندم!
ياسر بابتسامة:احلام السكرتيرة بتاعتي!
احلام كانت بتسمع كلامهم وحست وكان في سكينه انغرزت في قلبها دموعها بدات تنزل بغزاره وهيا بتحاول تستوعب اللي سمعته فحركت راسها برفض وقالت بدموع :لا اللي بيحصل دا مستحيل..لا دا اكيد مش حقيقي..!
___________
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
احلام كانت بتسمع كلامهم وحست وكان في سكينه انغرزت في قلبها دموعها بدات تنزل بغزاره وهيا بتحاول تستوعب اللي سمعته فحركت راسها برفض وقالت بدموع :لا اللي بيحصل دا مستحيل..لا دا اكيد مش حقيقي..!
سمعت صوت خطوات بتقرب من الباب فرجعت بسرعه لمكتبها وهيا بتمسح دموعها علشان تبان طبيعيه؟
خرج الشاب اللي كان مع ياسر من المكتب وبص علي احلام اللي قاعده ومركزه في اللاب توب اللي قدامها وابتسم!
رفعت احلام راسها تشوفه ولاكنه كان لف وشه ومشي ..اخدت نفس بصعوبه ووقفت تاني وقربت من مكتب ياسر وخبطت واستنت رده؟
كان قاعد ياسر علي كرسي مكتبة وراجع بجسمة لورا وبيبص للسقف بهدوء سمعت صوت طرق علي الباب فرد بالموافقه:ادخل؟
دخلت احلام وهيا ماسكه في ايديها التابلت اللي عليه باقي جدول ياسر وبتقول:حضرتك فاضل اجتماع اخير بعد ساعه؟
ياسر بصلها واستغرب شكلها فسالها بقلق وقال:تمام بس انتي كويسه يا احلام وشك مالة!
احلام بصتله بضيق ولاكن غيرت نظرتها بسرعه وابتسمت وهيا بتقول بهدوء:انا كويسه يا فندم !
ياسر حرك راسه وقال:انتي رجعتي من برا امتا؟
احلام:لسا واصله يا فندم!
ياسر حرك راسه بتفهم وقال بابتسامه:الحفلة اللي طلبت منك تحضريها معايا هتكون بعد يومين وطبعا انا هبعتلك الفستان اللي وعدتك بيه؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهو ابتسم وقال:الحفلة هتكون الساعه ١٠ بالليل !
احلام غمضت عينيها وهيا بتحاول تتمالك اعصابها وقالت:تمام يا فندم بس انا مش هقدر اتاخر كتير برا البيت يعني …
قاطع ياسر كلامها بموافقة وقال:متقلقيش يا احلام مش هنتاخر وحتي لو حصل هوصلك بنفسي لحد بيتك!
احلام هزت راسها بالموافقه وهوا ابتسملها وكان مركز مع وشها وبيفكر في خطته ولاكن هيا كانت واقفه بتفكر هتتصرف ازاي بعد اللي سمعته وازاي تخلص نفسها من الورطه اللي وقعت فيها؟
احلام قالت باستأذان:بعد اذنك يا فندم انا هخرح اكمل شغلي ..
ياسر حرك راسه بالموافقه واحلام اتحركت من قدامه بسرعه وخرجت من الغرفه وقربت من مكتبها وهيا بتبص علي تفاصيل المكان باختناق ..
قعدت تكمل شغلها ولاكنها حست باشمئزاز وفضلت تفكر امتي وازاي ياسر قدر ينفذ خطته دي من غير متاخد بالها..
فضلت احلام علي نفس الحاله وهيا قاعده بتفكر لحدما انتهي وقتها في الشغل وقامت بسرعه من علي المكتب وشالت شنطتها علي كتفها ودخلت مكتب ياسر لقته بيشتغل علي اللاب توب بتاعه ومركز فيه ..اتكلمت احلام وقالت:انا همشي يا مستر ياسر بعد اذنك!
بصلها ياسر وحرك راسه بالموافقه وهيا خرجت من مكتبه وهيا بتفكر هتعمل ايه !!
في الجانب التاني ماهر كان خلص شغله وقاعد في مطعم مع منعم السواق بتاعه وبيتكلم معاه بخصوص احلام وخطيبها اللي سابته وكان منعم جابلة كل المعلومات اللي طلبها واتكلم وقال: اسمه اكرم الحسيني يا فندم دا كان زميلها من ايام الكليه واتخطبوا في اخر سنه بدبلة وبعد سنتين اتخطبوا رسمي واستمرت خطوبتهم ٤ سنين وانفصلوا فعلا من شهرين بس انا عرفت حاجه غريبه اوي يا فندم!
ماهر كان بيشرب من العصير وحرك راسه بالموافقه وقال:عرفت؟
منعم ضم حاجبه باستغراب وقال:لما روحت منطقة اللي اسمو اكرم دا عرفت انه خطب بنت خالته من اسبوع بالظبط ؟
ماهر ضم حاجبه باستغراب وهوا بيفكر في كل الكلام اللي قاله منعم ورجع بصله وقال:يعني بقالهم اكتر من٨ سنين بيحبوا بعض وبعدما سابها بشهرين خطب واحده غيريها؟
منهم حرك راسه بضيق وقال:انا عرفت يا فندم سبب فسخ خطوبته مع الانسه احلام؟
ماهر بصله باهتمام ومنعم قال :طلع انه ادي لاخوه الشقه اللي كان هيتجوز فيها ولما الانسه احلام عرفت اتضايق وفشكلت الخطوبه لانه طلب منها تتجوز في شقة والدته وهيا رفضت؟
ماهر ضم حاجبه وهو بيحرك راسه بضيق وبيقول: جدعه احلام انها رفضت؟
منعم :حضرتك بلغتني بمهمه اعملها تخص برضوا والد الانسه احلام ؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا عملت ايه بخصوص ميعاد العمليه؟
منعم:الدكتور لسا محددش الميعاد يا فندم لانه مستني الانسه احلام علشان يبلغها الاول بحالة والدها الظاهر كده ان والدها تعب تاني؟
ماهر قلق من كلامه وقال بضيق:وانت عرفت الكلام دا امتي وازاي مبلغتنيش؟
منعم :النهارده الساعه ١٠ يا فندم انا روحت المستشفي بنفسي وانا اسف يا فندم بس حضرتك كنت مشغول طول اليوم ومعرفتش اوصلك بسبب ان السكرتريه في كل مره بحاول ادخل لمكتبك تبغلني انك مشغول؟
ماهر حط فلوس علي الطرابيزه وبصله وقال:طيب قوم خلينا نمشي ووديني علي المستشفي ؟
منعم حرك راسه بالموافقه وماهر خرج من المطعم ومنعم وراه واقبل ما ماهر يركب العربيه سبقوا منعم وهو بيفتحلة الباب.. ركب ماهر العربيه ومنعم ركب بعده واتحرك بسرعه وخرجوا من المكان؟؟؟
__________
كانت احلام راكبه عربيتها وفي طريقها للمستشفي علشان تطمن علي والدها وتعرف من الدكتورالميعاد اللي هيدخل فيه والدها للرفة العمليات..
كانت طول الطريق سرحانه بتفكر في حالة والدها والكلام اللي سمعته في الشغل وكان دماغها هينفجر من شدة التفكير ..
وصلت احلام للمستشفي بعد وقت مش كبير ودخلت بسرعه واتجهت لمكتب الدكتور المسؤل عن حالة والدها..
خبطت علي الباب وقبل ما ندخل سمعت صوت الدكتور بيتكلم مع شخص وبيشرحله حالة والدها ؟
الدكتور بحزن:للاسف مش هنقدر نعمل العملية بكره لان وضع الاستاذ محمد ميسمحش بسبب انه دخل في غيبوبه تاني واحنا لحد دلوقت مش عارفين السبب لان كانت حالته مستقره ولاكنه فجأنا الصبح انه دخل في غيبوبه؟
ماهر اللي كان قاعد قدام الدكتور وبيسمع كلامه فقال بتساؤل :يعني مش ممكن يفوق تاني يا دكتور وانا بقول يعني مينفعش تعملوا العمليه وهو في الغيبوبه؟
الدكتور حرك راسه بالرفض وقال:مينفعش نعمل عملية خطيرة زي دي والمريض في غيبوبه لاننا بنحتاج نطمن عليه في وقتها وهوا مش هيساعدنا نعرف اذا كانت العمليه نجحت ولا لأ؟
احلام كانت واقفه وبتسمع كلامهم ودموعها بتنزل بغزاره الدكتور انتبه لوجود شخص واقف برا المكتب وبيحرك اوكرة الباب وقف وهوا بيفتح الباب واول مشاف احلام قاعده على الارض ومنهاره في العياط قرب منها بلهفه وقال وهو بيسألها بقلق :انسه احلام انتي كويسه؟
ماهر اول ما سمع اسمها وقف بسرعه وهوا بيبص عليها و كان الدكتور بيحاول يساعدها وهيا وقفت وكانت بتمشي ببطئ بسبب بكائها الشديد ..
ماهر كان بيبص عليها وقلبه واجعه قرب منها ومسكها مكان الدكتور وقال:ارتاح انت يا دكتور وانا هساعدها؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وساب احلام وماهر خلاها تسند عليه لحدما قعدها علي الكرسي وقعد هوا علي الكرسي المقابل ليها!
احلام كانت بتمسح دموعها بايديها والدكتور قرب منها علبه المناديل اللي علي مكتبه واداهالها وقال بتساؤل:انتي كويسه يا احلام حاسه بحاجه ؟
احلام اخدت المناديل منه وبدات تنشف دموعها وهيا بتحرك راسها بـلأ.. ماهر كان مركز معاها وهيا بتعيط وفهم انها سمعت كلامه هوواادكتور فبص للدكتور وقال:الانسه احلام شكلها سمعت كلامنا انا وانت يا دكتور لو ينفع تطمنا علي وضع الاستاذ محمد يكون احسن؟
احلام انتبهت لكلام ماهر وبصت للدكتور وقالت بصوت ضعيف:أرجوك يا دكتور قولي بابا ماله؟
الدكتور قعد علي كرسي مكتبه وبص لاحلام وماهر وقال بحزن:والدك يا احلام للاسف دخل في غيبوبه تاني بس المره دي مختلفه عن المره اللي فاتت لاننا مش قادرين نحدد السبب والمشكلة اللي خلته يدخل في غيبوبه بعدما كانت حالته مستقرة وفي استعداده للعمليه!
احلام رجعت بضهرها لورا وهيا بتحاول تتحكم في دموعها وقالت:يعني هتعمل ايه دلوقت يا دكتور؟
الدكتور قال:هنرجعه تاني لغرفة الرعايه وهيتحط علي كل الاجهزه من جديد واحنا جبنا الحقن بتاع العمليه وفي استعداد تام لحدما يستعيد وعيه تاني واول ما يفوق هنعمله العمليه ان شاء الله!
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت بقلق :هوا انا ممكن اشوفه يا دكتور ارجوك !
الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال:طبعا اتفضلي!
احلام وقفت والدكتور بص لماهر اللي قاعد وساكت وقال:ماهر باشا حضرتك تقدر تشوفه انت كمان..
ماهر حرك راسه بالموافقه وخرجوا كلهم واتجهوا لغرقة العنايه المركزه اللي موجود فيها والد احلام!
قابلتهم ممرضه ولبستهم لبس معقم علشان يقدروا يدخلوا الغرفه وبعد دقايق دخلت احلام وجمبها ماهر والدكتور للغرفة،.
اول ما احلام شافت والدها نايم والأجهزة في كل مكان في جسمه دموعها نزلت بغزارة ومسكت في ايد ماهر اللي واقف جمبها وقربت منه حضنته وهيا بتحرك راسها بالرفض وبتبكي ..
الدكتور كان بيبص عليها بحزن وماهر كان متوتر لانها حضناه فحط ايديه علي ضهرها بالراحه وطبطب عليها وهيا كانت بتزيد في البكاء وبتقول بهمس:هو مش عايز يصحي ليه مش عايز يشوفني ليه انا تعبت اوي من غيره بجد تعبت اوي والحمل بق تقيل ..
ماهر كان بيمسح باديه بلطف علي حجابها وبيبص بحزن علي والدها ..الدكتور قرب منهم وقال:كفايه يا بنتي واخرجي علشان المريض بيحس بينا ولما يلاقيكي حزينه ممكن يرفض يستجاب لينا؟
احلام خرجت من حضن ماهر ببطء وبصت للدكتور وقالت:هو بيحس بينا ازاي يا دكتور وانا بقالي ٨ سنين باجي واتكلم معاه وبطلب منه يرجع وهو رافض هو انا عملت حاجه زعلته طيب .. انا محتجاه معايا اوي يا دكتور والله محتجاه!
ماهر بص للدكتور وقال وهو بياخده وبيبعدوا بمسافه عن احلام:لو سمحت يا دكتور خلينا نفضل معاه لوحدنا شويه واوعدك مش هنتاخر!
الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال:طيب يا ماهر باشا بس بلاش تخليها تعيط كتير علشان المريض بيتأثر؟
ماهر حرك راسها بالموافقه والدكتور سابهم وخرج وفضل في الغرفة ماهر واحلام!
قرب ماهر من احلام وقال وهوا بيبص لوالدها:قربي منه المره دي يا احلام وكلميه عرفيه اللي انتي حاسه بيه وعرفيه قد ايه انتي محتجاه عارف انك كلمتيه كتير ولاكن ممكن المره دي تكون مختلفه وممكن يستجاب لكلامك يا احلام !
احلام بصت لماهر وجه في دماغها كل اللي سمعته عنهم فدموعها نزلت اكتر وهيا بتحرك راسها بالموافقه وهوا ابتسملها بتشجيع وقال:افتحي قلبك وقوليليه كل اللي مخبياه عنه يمكن حاجه بسيطة يسمعها تخليه يفوق..
احلام حركت راسها وقربت من والدها وهو قرر يسيبها لوحدها ويخرج وهيا مسكت ايد والدها وبدات دموعها تنزل وهيا بتقول بحزن:بابا؟
انا عارفه انك سامعني وحاسس بيا .
الدكتور قالي كده بعد اول ساعه دخلت فيها الغيبوبه من ٨ سنين …بلعت ريقها واخدت نفس طويل وكملت كلامها وقالت :انا مش قوية يبابا زي ماكنت بقولك ولا حتي قد المسؤليه ..دموعها نزلت اكتر وهيا بتقول:انا ضعيفه اوي ومحتاجه حضنك استخبي فيه ..انا عيشت كتير بدافع عن نفسي وباينه قويه علشان محدش يستغلني او يضحك عليا بس ..بس يبابا انا ..انا كنت فاكره كده كنت فاكره اني قويه . بس اكتشفت اني ضعيفه اوي من غيرك ...ممكن علشان خاطري تقوم وتعمل العمليه وترجع معايا البيت تاني …
البيت ضالمه بقاله سنين من غير وجودك البيت وحش اوي ..وحش اوي من غيرك …مش كفايه عليا اكون وحيدة لحد كده …احنا محتاجين نرجع تاني عيلة سعيده .. محتاجين بعض…انا عارفه انك زعلان علشان ماما ومريم سابوني لوحدي ومشيوا بس انا اوعدك اول ما تفوق هدور عليهم ومش بس كده انا اوعدك اني هقلب عليهم الدنيا وهلاقيهم بس ..بس انت قوم …قالت بصوت ضعيف ..علشان خاطري.
قالت كلامها وركعت علي رجليها وحطت دماغها علي السرير ومسكت جامد في ايد والدها وغمضت عينيها بتعب .. وبعد دقايق فاقت علي ايد بتحسس علي طرحتها بهدوء فتحت احلام عينيها وهيا بتبص حواليها وكانها مستنيه اللحظة دي من سنين.. واول ما رفعت وشها وشافت صاحب الايد بيبص عليها ودمعه من عينيه بتنزل.. صرخت احلام بفرحه وهيا بتحضنه وبتقول بعدم تصديق :باباااا؟
صرختها كانت كفيله انها توصل للدكتور وهو في مكتبه ..فتح ماهر الباب اول ما سمع صوتها وكان قلقان ليكون الاستاذ محمد توفي ولاكنه وقف وهو مصدوم لما لقي احلام ماسكه ايد والدها اللي كان فاتح عينيه وبتقول:انت انت صاحي ولا انا بحلم!
والدها حرك عينيه ببطئ وكانه بيبلغها انه كويس..
احلام بصت حواليه ولقت ماهر واقف يبص عليها جريت عليه بفرحه وهيا بتحضنه وبتقول:بابا فاق يا ماهر بابا صحي انت اخدت بالك سمع كلامي انت كان عندك حق..
ماهر ابتسم وهو بيسمع كلامها ورفع ايديه يضمها لحضنه بفرحه وهوا حاسس بشعور جميل وهيا مقربه منه بعدت عنه احلام وهيا بتستجمع نفسها من جديد وبصتله بخجل وقالت:فين الدكتور؟
ماهر بص عليها بتوتر وقال:الدكتور مش عارف..
احلام هزت راسها وقالت:هروح ادور عليه.. ماهر حرك راسه بالموافقه وتذر خرجت بسرعه من الغرفه وهيا بتدور علي الدكتور وبعدما جريت علي مكتبه ولقته قاعد وبيشرب قوه قالت بلهفه:بابا صحي يا دكتور؟
متنسوش متابعه صفحتي
الكاتبة شيماء صبحي shaimaa sobhy
الدكتور كح وهو بيبصلها بصدمه وبيقول:بتقولي اييه؟
احلام دموعها نزلت بفرحه وقالت:ارجوك يا دكتور طمني عليه هوا فتح عينيه وحتي حرك ايديه ولمس طرحتي !
الدكتور خرج بسرعه من الغرفة وضغط علي زرار الإنذار وبلغ ممرضه تبلغ بقيت الدكاتره ان مريض الغيبوبه فاق من تاني ..
احلام خرجت من مكتب الدكتور وهيا بتجري وبترجع لغرفة والدها تاني وكان ماهر خرج والدكاتره بتتحرك للغرفه لحدما وصلت احلام وقربت منه وقالت وهيا بتسأل ماهر :حصل ايه بابا كويس؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ارتاحي هنا لحد ما الدكتور يخرج ويطمنا عليه ؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقعدت علي كرسي الاستراحه وهوا كان واقف ومتوتر بسبب اللي حصل وقربها منه ..
وفي غرفة والد احلام قرب الدكتور من والدها وهو بيبصله وبيقول:دي معجزه!
والدها كان صاحي وكان في وضع يسمحله بالكلام فبعد جهاز الاكسجين من علي وشه وبص للدكتور وقال بصوت ضعيف :بنتي فين احلام بنتي راحت فين !
الدكتور بصله وقال علشان يطمنه:بنتك كويسه وواقفه برا مستنياك تخرجلها وانت في احسن حال
محمد والد احلام ابتسم براحه وقال بتعب:انا كويس؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال:ارتاح دلوقت لحدما نطمن عليك وبعدها نشوف هنعمل ايه!
والدها حرك راسه بالموافقه والدكتور ركبله جهاز الاكسجين تاني وبلغ بقيت الدكاتره اللي موجوده يبدأوا يفحصوه بسرعه وبعد مرور نص ساعه !
خرج الدكتور من الغرفه وعلي وشه ابتسامه عريضه قربت منه احلام وقالت بلهفه:خير يا دكتور طمني؟
الدكتور بص لاحلام بسعاده وقال:والدك بق بخير ولاكن لازم نعمل العمليه في اسرع وقت بس الموضوع دلوقت واقف علي موافقته ؟
احلام حركت راسها بفرحه وقالت:هيوافق ان شاء الله هيوافق :يعني هوا دلوقت هيفضل هنا؟
الدكتور: هيفضل مؤقتا لانه مينفعشي يخرج بسبب انه لسا خارج من عمليه جراحيه بس دلوقت اقدر اطمنك عليه واقول انه يقدر يتواصل معانا ودا هيسهل علينا الجراحة الجايه ونسبه نجاح العمليه دلوقت اتحولت من ١٠٪ ل٥٠٪
احلام ابتسمت وهيا بتغمض عينيها وبتقول:شكرا يارب شكرا يارب؟
الدكتور بص لماهر وقال:ممكن كلمك علي جنب يا ماهر باشا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه والدكتور استاذن احلام ومشي مع ماهر وبعدوا عنها بمسافه كبيره …الدكتور وقف ماهر بايديه و قال بجديه:الاستاذ محمد حالته استقرت زي منا قولت دلوقت بس في مشكله هتقف معانا ؟
ماهر بصله باستغراب وقال بتساؤل:مشكلة ايه يا دكتور؟
الدكتور رفع حاجبه وقال بخجل:تكاليف العمليه زاد مليون جنيه..انا عارف ان الحقن كانت غاليه ولاكن مضطرين نجيب حقن تانيه علشان نضمن نجاح العمليه ١٠٠٪
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:اعمل اللي تشوفه يا دكتور اهم حاجه الاستاذ محمد يكون بخير ومتقلقش انا هدفع اللي تقول عليه بس بلاش تعرف احلام اي حاجه عن الفلوس. دي وكويس انك بلغتني انا بالموضوع دا بدالها؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال بابتسامه:اللي تشوفه يا ماهر باشا واحنا تحت امرك!
ماهر حرك راسه وقال: انا هضيفلك ٥٠٠الف تحت الحساب وعاوز الاستاذ محمد ياخد افضل خدمة هنا في المستشفي؟
الدكتور حرك راسه بفرحه وقال:تحت امرك يا فندم بعد اذنك!
مشي ماهر وقرب من احلام اللي كانت بصه عليه وساكته وقال:انتي كويسه دلوقت يا احلام!
احلام بصت عليه وحركت راسها بالموافقه وهو بص علي غرفة والدها وقال:طيب انا شايف ان وجودنا دلوقت ملوش لازمه لان الدكتور بلغني ان والدك دلوقت تحت تأثير الادويه اللي اخدها وحاليا هو نام؟
احلام هزت راسها بتفهم وقالت:تمام!
ماخر شاورلها تتحرك قدامها وهيا مشيت وهوا وراها لحدما خرجوا من المستشفي ..
منعم كان واقف في استقبال ماهر واول مشافه خارج مع احلام فتحله العربيه واستناه يقرب منه ولاكن ماهر تجاهله ووقف مع احلام وقال:تحبي اوصلك بعربيتي انا شايف ان اعصابك تعبانه وهيكون صعب عليكي تسوقي؟
احلام بصت في عينيه وافتكرت وقتها الكلام اللي سمعته من ياسو والشخص اللي كان معاه والخطه اللي عملوها علشان ياسر ياخد مكانه في الحفله فحركت راسها بحزن وقالت:لا شكرا انا بخير؟
قالت كلامها وقربت من عربيتها علشان تفتح الباب ولاكنها فجاه حست بتعب شديد بسبب ضغطها علي اعصابها لفتره طويله ..
ماهر لاحط انها مش بخير فقرب منها تاني وقال :.انتي كويسه؟
احلام بصتله وقالت بتعب:موافقه توصلني بعربيتك بس انا مش عايزه اسيب عربيتي هنا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وشاور لمنعم يقرب منه واول ما منعم وصل ماهر بص لاحلام وقال:فين مفتاح عربيتك!
احلام طلعت مفتاح عربيتها وقربته منه وهو اداه لمنعم وقال:سوق العربيه دي لحد بيت احلام ؟
احلام بصت لمنعم وقالت بجديه:خلي بالك وانت سايق ومتاكلش مطبات انشي بالراحه؟
ابتسم ماهر علي كلامها ومنعم بصلها وحرك راسها باحترام وبص لماهر اللي شاورله يسمع كلامها ومنعم ركب عربية احلام واتحرك بيها وماهر بصلها وقال:عربيتي هناك خليني نمشي احما كمان!
احلام حركت راسها بالموافقه وقربوا من عربيه ماهر وهوا ساعدها تركب وركب في كرسي القياده ..وبعد ثواني اتحرك بالعربيه ..
وفي الطريق احلام كانت بتفكر في كل اللي حصل علي مدار اليوم وكانت حاسه بتعب من التفكير فبصت لماهر ولقته سايق ومركز في الطريق وكانت ملامحه جميله..ابتسمت احلام لتذكرها لكلام ياسر لما قال انها كانت بتحبه وانه كمان كان بيحبها فضحكت بسبب انهم فاهمين غلط وانها فعلا كانت بتحب ماهر ولاكنه عمره مابادلها الحب وكان بيعاملها بحرص شديد بعدما اعترفتله بحبها ليه؟
ماهر انتبه ليها وبصلها وهيا نزلت عينيها بسرعه ولفت وشها فابتسم علي خجلها ورجع بص في طريقه تاني..
احلام اخدت نفس وبصتله تاني وقالت:هو انت ممكن متروحش الحفلة؟
لف ماهر راسه ليها وبصلها بصدمه وقال:حفلة ايه؟
احلام بلعت ريقها وقالت:الحفلة اللي هتروحها بعد يومين علشان تتكرم فيها؟
ماهر رفع حاجبه بدهشه وقال:وانتي عرفتي ازاي اني رايح الحفله دي ؟
احلام اتوترت اكتر وقالت:سمعت عنها لانك مشهور جدا وكله بيتكلم عليك ..بس قولت ايه علي كلامي؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:مقدرش مروحش دي حفلة مهمه وتقدري تقولي كده انها معموله علشاني..
احلام حركت راسها بتفهم وقالت وهيا بتذكر اسم حمزه:هو فين حمزه بقالي يومين معرفش عنه حاجه هو كويس؟
ماهر حرك راسه وقال :ايوا كويس؟
احلام لفت وشها وهيا بتبص علي الطريق وبتدعي من قلبها ان تحصل اي حاجه تخلي موضوع الحفله دا يخلص من غير ما ماهر يتضر فيها ؟
وصل ماهر قدام بيت احلام بالعربيه وبصلها وقال وهو بينبهها :وصلنا ؟
احلام حركت راسها بهدوء وخرجت بسرعه من العربيه وهو نزل وراها واول ما بصتله قالت:شكرا علي كل حاجه عملتها علشاني النهاردة..تصبح علي خير؟
ماهر بابتسامه :وانتي من اهل الخير!
احلام مشيت ببطئ في اتجاه بيتها واول ما وصلت قدام الباب بصت عليه ولقته واقف يبص عليها باهتمام ..ابتسمت بحزن وهو حس انها لسا مش كويسه فقرب منها تاني وقال:انا ليه حاسس انك مش بخير وبتكدبي؟
احلام بصتله باستغراب وقالت:لا انا بخير؟
ماهر قرب منها اكتر وحط ايديها علي رقبته وقال:مش مصدقك خليني اساعدك؟
احلام اتصدمت من قربه ليها فبصت لملامحه بتوهان وهوا بصلها وقال بتنبيه:اتحركي معايا يا احلام!
احلام هزت راسها ومشيت خطوطين ولاكنها اتفجأت بيه بيشلها وبيقول:احنا كده مش هنوصل معلشي بق متضر اوصلك بنفسي؟
↚
اول ما بصتله قالت:شكرا علي كل حاجه عملتها علشاني النهاردة..تصبح علي خير؟
ماهر حرك راسه وقال بابتسامه :وانتي من اهل الخير!
احلام مشيت ببطئ في اتجاه بيتها واول ما وصلت قدام الباب بصت عليه ولقته واقف يبص عليها باهتمام ..ابتسمت بحزن وهو حس انها لسا مش كويسه فقرب منها تاني وقال:انا ليه حاسس انك مش بخير وبتكدبي؟
احلام بصتله باستغراب وقالت:لا انا بخير؟
ماهر قرب منها اكتر وحط ايديها علي رقبته وقال:مش مصدقك خليني اساعدك؟
احلام اتصدمت من قربه ليها فبصت لملامحه بتوهان وهوا بصلها وقال بتنبيه:اتحركي معايا يا احلام!
احلام هزت راسها ومشيت خطوطين ولاكنها اتفجأت بيه بيشلها وبيقول:احنا كده مش هنوصل معلشي بق مضطر اوصلك بنفسي؟
اتصدمت احلام ومسكت في رقبته جامد وهيا بتقول بخوف:نزلني انا كده هقع!
ماهر رفعها علي صدره اكتر وقال وهو بيبص في عينيها: لا متخافيش؟
احلام فضلت ساكته وهوا اتحرك لداخل البيت وهوا شايلها و طلع بيها علي السلم لحدما وصل قدام باب الشقه و قال بتساؤل:فين المفتاح!
احلام حركت ايديها علشان تنزل وهوا مسكها جامد وقال:لا طلعي المفتاح بس من الشنطة وانا هفتح الباب.. احلام وشها احمر بشده وحركت راسها بخجل وطلعت المفتاح من شنطتها بتوتر ومدت ايديها بيه وهوا اخده منها وسندها بايديه جامد وفتح الباب ؟
اتحرك بيها لداخل الشقه لحدما نزلها علي كرسي من اللي في الصالون بالراحة ..احلام بصت في الارض بتوتر شديد وهوا عدل هدومه واخد نفسه وهوا بيقول بتساؤل :انتي بخير!
احلام حركت راسها وهيا باصه في الارض فابتسم ماهر وبص حواليه وقال بتساؤل:مش ناويه تجيبيلي المفتاح ولا مش عاوزه نرجع جيران تاني؟
احلام حركت راسها تاني بالموافقه وقالت بهدوء وهيا لسا باصه في الارض:لا هقوم اجبهولك؟
قالت كلامها بخجل واتجهت لاوضه والدها وهو قعد علي الكرسي مكانها واستناها تخرج!
احلام دورت علي المفتاح في نفس الدولاب اللي دورت فيه انبارح ولاكنها ملقتش اي مفاتيح ..فضلت تبص في كل مكان وهيا بتخمن ممكن والدها يكون حط المفتاح دا فين..
بصت علي الدولاب مره تانيه وهيا بتبص عليه من فوق حست ان فيه صندوق موجود بس مش باين اوي..رجعت كام خطوة لورا وهيا بتحاول تشوف كويس ايه اللي فوق الدولاب.. وقبل ما توصل للحيطة وتتخبط فيها لقت ايد بتمنعها.. بصت وراها بخضه ولقت ان ماهر هو اللي واقف وبيقول:اتاخرتي ليه؟
احلام بلعت ريقها بتوتر وهيا بتشاور علي الدولاب وبتقول: انا مش لاقيه المفتاح بس شايفه حاجه زي صندوق موجود فوق تعرف تجيبه ..
ماهر حرك راسه بالموافقه وقرب من الدولاب وبسبب انه طويل قدر يجيب الصندوق دا بكل سهوله!
كان الصندوق من الركنه مليان تراب واول ما ماهر نزله نزل التراب كله علي هدومه ..احلام شهقت بصدمه وهيا بتقرب عليه و بتقول:يا نهارد ابيض هدومك باظت ؟
التراب كان غرق شعر ماهر وهدومه فحط الصندوق علي الارض وبصلها وقال:هو فين الحمام!
شاورتله احلام بايديها في اتجاه الحمام وهوا خرج وهيا فضلت تبص عليه بخجل شديد..
رجع ماهر بعد دقايق وكان مسح التراب من علي شعره وكان فاضل شويه علي هدومه..
احلام مسكت فوطه من اوضة والدها وقربت عليه وقالت:في شويه تراب علي ضهرك خليني امسحه؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا بدات تمسح التراب برفق لحدما خلصت واتاكدت ان هدومه رجعت نضيفه تاني؟
ماهر بعد عنها بمسافة وقال وهو بيبص علي الصندوق: لقيتي المفتاح!
حركت احلام راسها وقالت:لسا ؟
ماهر بص علي الصندوق وقرب منه تاني وقال وهو بيحاول يفتحه: ساعديني نفتح الصدنوق دا يا احلام لانه مقفول جامد!
حركت احلام راسها بالموافقه وقربت عليه وهيا بتمسك الصندوق قدامه وبدأوا الاتنين يفتحوه؟
اول ما اتفتح الصندوق كان مليان صور كتيره وبسبب الركنه كانت برضوا مليانه تراب ..احلام مسكت مجموعه صور وحطتها على الأرض وكانت بتدور علي المفتاح وهيا بتحط الصور اتفجات انها ليها صور كتير هيا وماهر وهما صغيرين!
احلام مسكت صورة من الصور وهيا بتبص عليها بدهشه لانها كانت فاكره ان الصور دي ضاعت من زمان ولاكن مكانتش تعرف ان والدها طلع محتفظ بيهم كل السنين دي!
ماهر انتبه ليها وبص للصوره اللي في ايديها وقال بدهشه:يااه هيا الصور دي لسا موجوده!
احلام خجلت من قربه ليها وهوا بيمسك الصوره من ايديها وهيا حركت راسها بالموافقة علي كلامه وقالت:الظاهر ان بابا كان محتفظ بيهم وانا معرفش!
ماهر طلع بقيت الصور من الصندوق وكانت معظمهم صور للعائلتين وهما متجمعين وكانت صوره منهم كانت لاحلام واختها مريم اللي اكبر منها بسنتين ولماهر كانوا الثلاثة واقفين جمب بعض وبيضحكوا بفرحه..
ماهر بص لاحلام وهوا بيشاورلها علي الصوره وبيقول بتساؤل:هي فين مريم انا مشوفتهاش و فين مامتك؟
احلام اتوترت من كلامه وقامت وهيا بتنفض هدومها اللي باظت بسبب التراب وقالت بتردد:انا هروح الحمام انظف هدومي وارجع!
ماهر بص عليها وحرك راسه بالموافقه وهيا خرجت بسرعه ودخلت للحمام وهيا بتمسح دموعها اللي نزلت !
ماهر فضل يدور علي المفتاح ولقاه وبعدما بص وراه يشوفها لقاها لسا مخرجتش فرجع كل الصور في الصندوق تاني ولاكن اتبقت صوره كانت مقلوبها مسكها ماهر علشان يحطها في الصندوق ولاكنه اتفاجئ انها صوره لاحلام وهيا في اول سنه ليها في الاعدادي وكانت لسا بشعرها ..كانت احلام بتضحك في الصوره وكانت ضحكتها جميلة اوي ..ابتسم ماهر لتذكرة وقت ما اخدلها الصوره دي في الاستديو من ورا المصور فابتسم ومسك الصوره وحطها في جيبه بسرعه وقفل الصندوق تاني وخرج من الاوضه …
احلام خرجت من الحمام بعدما نظفت هدومها واول ما لقته واقف قدامها قالت بتوتر:لقيت المفتاح!
ماهر حرك راسه بالموافقه ورفع المفتاح قدامها وقال:ايوا؟
احلام حركت راسها وهوا قال:انا همشي يا احلام خلي بالك علي نفسك واقفلي الباب عليكي من جوا كويس؟
احلام هزت راسها بالموافقه وهو مشي من قدامها وهيا مشيت وراه ..خرج ماهر من الشقه وهيا خرجت وراه لحدما نزل ماهر علي السلم بسرعه وقبل ما يخرج من الباب الرئيسي للباب بصلها وقال بهدوء :تصبحي علي خير؟
احلام ابتسمت بهدوء وقالت:وانت من اهل الخير!
ماهر مشي وهيا قفلت باب الشقه كويس زي ما طلب منها ماهر و قربت من الشباك بسرعه وطلعت رقبتها برا برفق تشوفه ولقته ركب العربيه وكان منعم فاتحله الباب بعدت عن الشباك و دقايق وسمعت صوت العربيه اتحركت فقفلت الشباك ودخلت اوضتها علشان تنام؟
_________
تاني يوم صحي ماهر علي صوت رنه تيلفونه قام بضيق وهوا بيشوف مين اللي بيتصل عليه واول مشاف الاسم رد وقال بضيق:خير؟
حمزه اتكلم وقال بتساؤل:عاوزه ارجع مصر؟
ماهر قال بضيق قبل ما يقفل السكه في وشه:بتصحيني علشان كده؟
حمزه اتصل عليه تاني وماهر رد وقال بعصبيه:خير يا حمزه عاوز ايه علي الصبح؟
حمزه دخل علي ماهر الاوضه وهوا ماسك التيلفون وبيقول بغيظ :بق بتقفل في وشي يا خالي؟
قام ماهر من علي السرير بصدمه اول ما سمع صوته في الاوضه ..حمزه قرب منه وقال بتوتر:ايوا انا رجعت مصر تاني!
ماهر وقف بصدمه اكبر لما اتاكد ان اللي شايفه حقيقي فـقرب من حمزه اللي واقف بتوتر وقال:انت بتهزر ؟
حمزه قرب عليه اكتر وقال:افهمني الاول قبل ما تعمل اي حركه وتتهور !
ماهر مسح علي وشه بغيظ وقال:اتكلم قبل ما اخلص عليك واريح البشريه منك؟
حمزه بلع ريقه وقال: اصل انا امبارح بالليل لقيت چيدا عرفت مكاني وجات هددتني لو مرجعتش معاهم الفيلا هترجعني بالعافيه وانا بصراحه خوفت اروح معاها فحجزت علي اول طياره لمصر وجيت علي هنا؟
ماهر اخد نفس طويل بعصبيه وقال وهو بيمسك حمزه من هدومه:هوانا مش قولتلك متشغلش بالك بحد وتشوف انت رايح علشان ايه وبس ..
حمزه خاف منه وقال بتوتر:منا خوفت!
ماهر سابه وهو بيبص حواليه وبيقول:هيا الساعه دلوقت كام!
حمزه بص في ساعته وقال:٦الصبح؟
ماهر سابه واقف ودخل للحمام وقفل الباب وحمزه قرب منه وخبط علي الباب وقال بتساؤل:خالي هو انت هتعمل معايا ايه اصلي خايف بصراحه من سكوتك دا؟
ماهر مردش عليه وحمزه بلع ريقه وقال:انا بخاف من سكوتك دا طيب اعمل اي حاجه طيب طمني ؟
ماهر فتح الباب بقوه لدرجه ان حمزه اتفزع فبصله وقال بعصبيه:لو متحركتش من قدامي حالا ومشيت هتزعل جامد اوي؟
حمزه بصله وقال:خالي هو انت متعصب؟
ماهر دخل تاني للحمام وهبد الباب في وشه وحمزه ابتسم وهو بيقول بصوت واطي:انا كده اطمنت يبق اروح انام مع مرسي بق؟
خرج حمزه من غرفة ماهر واتجه لغرفه مرسي اللي كان بيرتب اوضته علشان يستعد لشغله واول مشاف حمزه داخل عليه ومبتسم قال بخضه:حمزه بيه هو انت جيت امتي؟
حمزه قرب من مرسي وحضنه وقال:لسا حالا ..تصدق انك الوحيد اللي عاملي قيمه في المكان دا؟
ابتسم مرسي وهو بيقول بخجل:لا متقولش كده يا حمزه باشا حضرتك ليك مركزك و تستاهل كل خير..
حمزه حضنه بحب وقال:انا من غيرك مش عارف هعيش ازاي انت حبيبي يا مرسي!
ضحك مرسي وقال بتساؤل:حضرتك هتنام هنا ؟
حمزه شاورله وهو بيقول بابتسامه:فاهمني من غير ما اتكلم كمان!
نفض مرسي السرير بسرعه وقال:الاوضة تحت امرك يا بيه تحب احضرلك لقمة تاكلها لان شكلك هفتان من السفر؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:عندك حق يا مرسي انا هفتان وجعان وتعبان اوي ..
مرسي حرك راسه بحزن وقال:ياعيني عليك يا حمزه بيه انت بتتعب بصراحه طول الوقت من سهره لسهره ومن سفر لسفر ومش بترتاح !
حمزه حرك راسه بالموافقه ونام وفرد جسمه علي السرير وقال :عندك حق يا مرسي..
مرسي حرك راسه وقال بدهشه:لا حول ولا قوة الا بالله يارب هموم من دي..
قال مرسي كلامه وخرج من الغرفه وساب حمزه يرتاح من السفر .
في غرفة ماهر؟
كان ماهر ماسك تيلفونه وبيتكلم فيه بغضب وبيقول:انا مش قولت ملكوش دعوه بينا بتتعرضيله ليه ..سكت وسمع ردها ورجع قال بغضب أكتر :انتو اللي اتخليتوا عنه الأول ولو سمحتي يا چيدا ملكيش دعوه بيه وانسيه .. حمزه خلاص مش عايزك ركزي في حيااتك وحبي ولادك التانيين وهو بخير من غيرك متقلقيش ..
والدة حمزه واللي اسمها چيدا قالت باعتراض علي كلام ماهر :انا عارفه انك بقيت مسؤول عنه بس متنساش برضوا اني مامته؟
ماهر رد عليها بعضب اكتر وقال:لا انتي اللي متنسيش انك اتخليتي عنه ورمتيه بعدما انفصلتي عن ابوه وهو كان طفل وفي اشد احتياجه ليكي ولحضنك بس انتي كنتي انانيه ومفكرتيش فيه يبق مش عايز اسمع انك اتعرضتيله تاني .. اخد نفس وقال بتنهيدة :انا عارف انك اختي وليكي معذه عندي بس الا حمزه يا چيدا لانه مستحيل يعيش معاكي انتي وجوزك دا ..
والدة حمزه حركت راسها وقالت بضيق:ماشي يا ماهر انا غلطانه.. انا كنت عاوزه اعرفه علي اخواته علشان بيسألوني عليه وعاوزين يقابلوه ويقضوا معاه وقت بس مدام انت مش عاوزه يشوف اخواته يبق اللي انت شايفه بق و انا عملت اللي عليا ..
ماهر قفل المكالمه بضيق من كلام اخته وبص علي الباب وخرج وهوا بيتجه لغرفة مرسي لانه عارف ان حمزه موجود هناك..
كان حمزه نايم وضامم المخده في حضنه ومبتسم لانه اخيرا رجع للقصر تاني وكان عارف ومتاكد ان ماهر مش هيسفره تاني بعد اللي حصل ..
دخل ماهر للاوضه وهو بيبص عليه وبيقول:متصلتش عليا ليه قبل ما ترجع مصر؟
حمزه غمض عينيه ومثل انه نايم ولاكن ماهر قرب منه وضربه في بطنه وقال بغيظ: لو موقفتش كده وكلمتني راجل لراجل كلها ساعتين وهتكون تاني في دبي؟
حمزه اول ما سمع كلامه قام بسرعه من علي السرير وقال: لا انا خلاص قومت؟
ماهر بصله من فوق لتحت وحرك راسه وقال بتساؤل:مكلمتنيش ليه واستأذنتني قبل ما ترجع مصر..
حمزه بلع ريقه وقال بتردد:قولت انك مشغول ومردتش ازعجك!
ماهر غمض عينيه بضيق وقال :تزعجني؟
حمزه رفع ايديه الاتنين علشان يدافع عن نفسه ولاكن ماهر كان مسكه من هدومه وقال:حلو الكلام هتقوم كده بق زي الشاطر تاخد شاور دافي وتغير الهدوم الحلوه دي وتلبس بدله من اللي انا جبتهملك وتستناني برا في الصالون ؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وماهر سابه وقبل ما يخرج حمزه قال بتساؤل:ليه بق ؟
ماهر بصله وقال قبل ما يمشي:هتعرف لما تجهز؟
رجع ماهر لاوضته وحمزه خرج من غرفة مرسي وطلع اوضته وبدأ ينفذ كلام ماهر واخد شاور ولبس بدله رسميه ووقف قدام المرايه يداري بقيت الورم اللي في وشه علشان شكله يكون متناسق مع البدله .. وبعد ما انتهي حمزه من الاستعداد الساعه اصبحت ٧:٣٠ نزل قعد في الصالون ودقايق ونزل ماهر وقرب منه وقال وهو بيتفحص شكله:ممتاز يلا بق علشان تعرف مهمتك الجديده!
حمزه وقف وحرك راسه بالموافقه وماهر خرج وحمزه وراه ..ركبوا الاتنين في عربيه ماهر وكان منهم متفاجئ بوجود حمزه فبص لماهر في المرايه وقال بتساؤل:هو حمزه بيه رجع امتي يباشا؟
ماهر بص لحمزه بصة سريعه ورجع بص لمنعم وقال :النهارده الفجر ؟
منعم حرك راسه بالموافقه ورجع بص للطريق وكان حمزه باصص علي ماهر وهو عايز يتكلم ولاكن خايف من رد فعل ماهر ففضل ساكت طول الطريق لحدما لقي العربيه وقفلت قدام الشركة؟
ماهر بصله وقال:انزل؟
حرك حمزه راسه بالايجاب ونزل وبعده خرج ماهر من العربيه !!
دخلوا الاتنين للشركة وكان الموظفين بيبصوا عليهم باحترام .. وصلوا الاتنين قدام قسم الحسابات اللي في الشركة ..ماهر بص علي نصر مدير القسم وقال:استاذ نصر تعالا لو سمحت!
انتبه نصر لوجود ماهر وقرب منه بسرعة وقال بابتسامه:صباح الخير يا مستر ماهر؟
حرك ماهر راسه وقال:صباح النور يا نصر..ماهر شاور علي حمزه اللي واقف جمبه ويبص علي المكان بضيق وقال:حمزه هيكون معاك متدرب من النهارده عاوزك تعامله كأنه موظف عادي ..انا بعرفك اهو يا نصر اعتبره موظف وانسي خالص اني خاله!
حمزه بص لنصر اللي بيبصله وبيبتسم ورجع بص لخاله وقال بصدمه:نعم يعني ايه يا خالي الكلام دا؟
ماهر تجاهل اعتراض حمزه و بص لنصر وقال:انا عاوزه يتعلم كل حاجة من الصفر وعاوزك بق تخليه ميبقاش عنده وقت خالص حتي انه يروح لامؤاخذة للحمام .. انت فاهمني يا نصر؟
نصر ابتسم علي كلام ماهر وبص لحمزه وحرك راسه بالموافقه وماهر بص لحمزه وحط ايديه علي كتفه وقال:بالتوفيق يا زومه انا هكون معاك اهو لو حبيت تنتحر عندي في الدور العاشر شباك واسع متقلقش مش هيدايقك وانت بتنط؟
حمزه كان باصص عليه بدهشه وماهر سابه واتحرك وحمزه بدا ينادي عليه بخوف وبيقول:خالي استني خلينا نتفاهم ياااا خالي ياا ماهر ..
ماهر تجاهله وكمل طريقة وحمزه بص لنصر اللي مركز معاه وساكت وقال بتوتر: انت بتبصلي كدا ليه متبصليش كده؟
نصر قرب من حمزه وحط ايديه علي كتفه وقال : تعالي معايا يا حمزه باشا ..نصر ضم حاجبه لما افتكر كلام ماهر ليه فقال وهو بيعيد كلامه تاني :قصدي يا حمزه بس تعالي معايا؟
حمزه نزل ايد نصر بضيق وقال:هاجي معاك بس بلاش لمس..
نصر حرك راسه بالموافقه ودخلوا الاتين لبقيت القسم ونصر شاور علي حمزه وهو بيقول بصوت عالي:رحبوا بزميلكم الجديد حمزه؟
كل اللي في القسم بصوا لحمزه باستغراب ونصر ضحك وقال:علي حسب كلام مستر ماهر مدير الشركه قال اننا نعامله وكأنه شاب عادي وملوش علاقه بمستر ماهر فهوا هيكون متدرب معانا فاللي عنده شغل عاوز يخلص يحطة علي مكتب الاستاذ.. قال كلامه وهوا بيحط ايديه علي كتف حمزه وحمزه حس انه عايز يعيط بسبب المصيبه اللي حط نفسه فيها فبص علي الموظفين اللي باصين عليه وبيضحكوا بشر وهو رجع خطوه لورا وقال:فين مكتبي دا؟
قربت منه بنت وقالت وهيا بتشاور علي مكتب:دا مكتبك بس مش ليك لواحدك الانسه ياسمين شريكتك فيه؟
حمزه ضم حاجبه وهو بيهز راسه بضيق وبيقول بغيظ:ومين بق ياسمين دي!
دخلت بنت جميلة وهيا بتقول بتساؤل:مين اللي عاوزني!
الموظفين شاورو علي حمزه وهو اول ما رفع عينيه علشان يشوف البنت دي اتصدم من شدة جمالها فرفع ايديه بتوهان وقال:انا …
يتبع بقلمي شيماء صبحي 😍
↚
اول ما وصل ماهر لمكتبه اتلقي اتصال من منعم واللي بيقول:انا اسف على ازعاجك يا ماهر باشا بس انا نسيت ادي المفتاح للانسه احلام امبارح فبستأذن حضرتك اروح ارجعلها مفتاح عربيتها؟
ماهر فكر في كلامه لثواني وقال برفض:لا يا منعم خليك انت وانا اللي هروح انت فين دلوقت؟
منعم:انا في الجراچ يا فندم بركن العربية؟
ماهر :طيب جهز العربية واستناني قدام الشركة وانا دقايق وهكون عندك!
حرك منعم راسه بالموافقه وقال:تمام يا فندم؟
ماهر قفل تيلفونه وبص علي مكتب السكرتيرة وقال:أجلي اي اجتماع هحضره النهارده ولو حمزه سال عليا عرفيه اني مشغول وقوليله يرجع يكمل شغله!
السكرتيرة حركت راسها بالموافقه وهوا سابها وخرج من المكان وركب الاسانسير ..
كان منعم خرج العربيه ووقفها قدام باب الشركه واول ما شاف ماهر فتحله الباب ماهر وقفه و قال:خليك انت يا منعم واعتبر النهارده اجازه!
منعم حرك راسه بالموافقه وماهر قال بتساؤل:فين المفتاح !
منعم خرج المفتاح من جيبه واداه لماهر وبعدها مشي بعدما استأذنه ..ركب ماهر عربيته واتحرك بيها وهوا ماسك في ايديه مفاتيح عربيتها وبيضحك علي شكل الميداليه اللي حطاها ..
__________
كانت احلام صحيت وجهزت علشان تروح المستشفي وقبل ما تخرج من البيت افتكرت مفتاح عربيتها وانها نسيت تاخده من السواق بتاع ماهر امبارح .. مسكت تيلفونها وهيا بتبص فيه وبتقول بضيق:طيب ودا انا هوصله ازاي؟
سمعت صوت عربيه بتفرمل قدام البيت بصوت واضح.. اتحركت في اتجاه الشباك بسرعه وبصت تشوف مين ولقت ان ماهر هو اللي موجود ..اتوترت جداا وبعدت بسرعه عن الشباك لما لاحظت انه خرج من العربيه وبيبص عليها ..قالت بتوتر:ايه اللي جابه علي الصبح كده ..معقول يكون جايبلي المفتاح بنفسه..
رن ماهر الجرس بعد دقايق وهيا خرجت تفتحله الباب واول مشافته قالت بتساؤل:صباح الخير!
ماهر بص لشكلها بابتسامه بسيطه وقال:صباح النور يا احلام عاملة ايه النهارده!
احلام بخجل:الحمدلله بخير ..
ماهر طلع المفتاح من جيب بدلتة وقال وهو بيدهولها:نسيتي مفتاحك امبارح اتفضلي..
احلام اخدت المفتاح وهيا بتقول بابتسامه:شكرا تعبتك معايا .
ماهر حرك راسه بهدوء وابتسم واحلام اتكلمت وقالت بتساؤل: المفتاح اللي لقيته امبارح طلع بتاع البيت!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا الحمدلله ..
احلام هزت راسها وهوا قال :تحبي اوصلك معايا في طريقي !
احلام قالت برفض:متشكره انا هروح بعربيتي.
ماهر ضم حاجبه وقال باستغراب:انا متهيألي شوفت كوتش العربيه نايم وانا معدي عليها دلوقت!
احلام فتحت عينيها من الصدمه وقالت :بجد ولا بتهزر!
ماهر ابتسم وقال:وانا هكدب ليه انا متاكد انه كان نايم!
احلام جريت بسرعه من قدامه وهيا بتبعده عن طريقها وخرجت من البيت وهيا بتقرب من عربيتها وبتبص علي الكوتش بحزن:مين اللي عمل الحركه الواطيه دي علي الصبح!
ماهر قرب منها وقال:ممكن يكون عيل صغير انتي عارفه العيال دول بيبقوا اشقيه قوي!
احلام ضمت حاجبها بغيظ وقالت:دا يبق عيل مش متربي وقليل الادب علشان فكر يلمس عربيتي !
ماهر مسك رابطة عنقه وفتحها شويه وهو بيقول بتوتر:ممكن اوصلك بعربيتي علشان متتاخريش لو مستعجله؟
احلام بصتله وقالت بضيق:بس انا لازم اعرف مين المهزأ دا الأول..
ماهر وشه احمر من كلامها وقال بضيق:فعلا لازم نعرف مين دا ونسيب بق اللي ورانا يتعطل!
احلام بصتله باستغراب وقالت:انا اسفه اني عطلتلك معايا تقدر حضرتك تتفضل وانا هعرف اتصرف مع اللي قرب من عربيتي ؟
ماهر بص حواليه وقال بتساؤل:هتعملي ايه!
احلام شاورت علي كاميرا المكتبه اللي قدامهم وقالت:من الكاميرات دي ..مشيت خطوتين علشان تذخل للمكتبه ولاكنه مسك ايديها ووقفها وقال:بس اعتقد ان الكاميرا دي زويتها معكوسه ومش هتجيب العربيه كامله ممكن تستني وانا هصلحلك الكوتش بدل ما تضيعي وقت علي الفاضي..
احلام بصت لعربيتها بزعل ورجعت بصتله وقالت برفض:لا مش عاوزه اتعبك معايا انا لما اخلص اللي ورايا هغيره انا؟
ماهر سألها بفضول وقال:هتغيري الكوتش!
احلام حركت راسها وقالت:ايوا عادي انا بغيره علي طول..
ماهر حرك راسه بانبهار وقال:طيب كويس تحبي بق اوصلك ولا امشي!
احلام ضمت عينيها بتفكير وحركت راسها بالموافقه وقالت:ماشي بس استناني هقفل الباب كويس فوق كويس ..
ماهر حرك راسه بالموافقه وركب عربيته وهيا دخلت بيتها تاني تقفل الابواب وهوا كان قاعد في العربيه ضاغط علي ايديه جامد بسبب غلطها فيه وهو مش قادر يرد عليها .
احلام خرجت من البيت وقربت منه وهيا بتفتح الباب وبتركب جمبه وهوا قال بتساؤل:هتروحي الشركة!
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا هروح المستشفي انا واخده اجازه النهارده؟
ماهر حرك راسه بالموافقه واتحرك بالعربيه ..
__________
وفي قسم الحسابات بداخل شركة الصياد ..
جلس حمزه علي المكتب وكانت بجانبه البنت اللي هيشاركها في المكتب ..حمزه بص للبنت دي و اللي اسمها ياسمين وقال بتساؤل:انتي جديده هنا اصل انا اول مره اشوفك؟
ياسمين بصتله وقالت بالموافقه:ايوا لسا متدربه بس هو حضرتك كنت هنا قبل كده اصل انا حاسه اني شوقتك قبل كده برضوا؟
حمزه ابتسم وعدل هدومه وقال بكبرياء :ايوا انا كنت باجي كتير بس يمكن مانتبهتش ليكي ..
ياسيمن كانت شغاله علي اللاب توب بتاعها ومضغوطه وهوا قاعد يسألها ومش بيعمل حاجه فبصتله بغيرة ورجعت بصت لنصر وقالت:مستر نصر هوا المتدرب الجديد دا معندوش حاجه يعملها غير الكلام ولا ايه مش هيشتغل زيي ويقسم معايا الشغل؟
حمزه بصلها بصدمه واستغرب طريقة كلامها عليه وهيا بصتله ورفعت حاجبها بضيق فاتعصب اوي من حركتها وقال بهمس:انتي بتقولي ايه متخليكي في حالك هو انا طلبت رأيك!
ياسمين رفعت حاجبها بغيظ من كلامه وقالت:بقولك ايه يا استاذ انت من اولها كده خليك في حالك انا مش بحب الكلام الكتير علي الصبح وبعدين انا عندي ضغط شغل ومش فاضيه للكلام الفاضي دا؟
حمزه اتغاظ اكتر منها وقال:لا بق متشوفيش نفسك عليا مش علشان يعني انتي حلوة حبتين هتتأمري عليا هو انتي متعرفيش انا ابق مين ولا ايه؟
كل اللي في القسم بصوله بدهشه لما سمعوا وصفه لياسيمن وبصوا عليها وضحكوا وهيا خجلت من كلامه وقالت بغيظ:عيب اللي بتقوله دا وبعدين انت هتكون مين ياعني واحد لسا متخرج ومبتدأ في شركة يعني نو خبرة؟
حمزه رفع حاجبه بدهشه منها وقال :وانا اللي كنت فاكرك ملاك بجناحين دانتي طلعتي مش سهله يا اسمك ايه بعد كده هيبق نو امان لاي حرمه في المكان؟
الكل ضحك علي كلام حمزه بقوه وياسمين حست بالاهانه من كلامه فبصت لنصر وقالت بضيق :حضرتك انا مستحيل افضل انا والبني ادم دا علي نفس المكتب لو سمحتي شوفله اي مكان تاني يشتغل عليه؟
حمزه بص لنصر ورفع حاجبه بغضب ونصر بصله وبلغ ريقه لانه مهما كان فهوا حمزه الشناوي ابن اخت صاحب الشركه فبص لياسمين وقال:معلشي يا ياسيمن استحمليه وبعدين دا حمزه لذيذ بس انتي اللي لسا متعرفيهوش؟
حمزه بصلها وهوا مستني يسمع ردها علي كلام نصر وهيا بصتله بضيق وحركت شفايفها بطريقه معاكسه لبعض وقالت بهمس:لذيذ وهيا فين اللذه دي مش باينه؟
حمزه كان هيقرب منها ويمسكها من رقبتها ويخنقها لانه كان فاكرها رقيقه ولاكنه اتصدم فيها وقف علي صوت نصر اللي بيقرب منه وهوا شايل ملفات وبيقول:ياااا استااذ حمزه جبتلك الملفات اللي هتراجعها وتنقلها عندك علي الايميل ؟
حمزه بص لكمية الملفات اللي في ايديه وقال بدهشه :كل دوول؟
نصر حط الملفات قدامه علي المكتب وقال:ايوا وبعدما تخلصهم هتلاقي هناك شاورله علي مكتب مليان ملفات:هتجيب ملفات السنه اللي فاتت وتسجلهم برضوا علشان مستر ماهر هيراجعهم؟
حمزه ضم دراعه علي المكتب وحط دماغه وقال بغضب:حااضر..
مشي نصر ورجع لمكتبه وياسيمن بصت لحمزه بغيظ وقالت:عجب؟
حمزه سمعها ورفع وشه ليها وقال بغيظ:بيئه..
ياسمين رفعت حاجبها باعتراض ولاكنها اول ما بصت لنصر اللي بيحظرها تكمل شغلها ومتركزش مع حمزه حركت راسها باحترام وكملت شغلها..
__________
وفي المستشفي وصلت احلام وماهر وقبل ما احلام تخرج وقفها ماهر وهو بيقول:هاجي معاكي اطمن علي حالة الاستاذ محمد..
احلام قالت بتساؤل:بس مش ممكن كده تتاخر علي شغلك!
ماهر ابتسم وقال وهو بيحرك راسه:لا متقلقيش انا المدير هناك؟
احلام حركت راسها بخجل من ابتسامته ليها وهوا خرج من العربيه وهيا خرجت بعده واتجهوا الاتنين لداخل المستشفي ..
وفي مكتب الدكتور المسؤول عن والدها دخلوا الاتنين وهما بيبصوا للدكتور واحلام قالت:صباح الخير يا دكتور ممكن اعرف بابا عامل ايه النهارده؟
الدكتور بصلها وحرك راسها بابتسامه وقال:بخير الحمدلله ابتسملها وكمل كلامه وقال:صباح النور يا احلام .. اتفضل يا مستر ماهر!! اتفضلوا ارتاحوا؟
قعدت احلام وماهر قعد علي الكرسي اللي قدامها والاتنين كانو مركزين مع الدكتور واللي كمل كلامه وقال:ان شاء الله العمليه هتتاجل شويه يعني بالكتير اوي اربع ايام لحدما والدك يتحسن شويه بحيث ان واعيه الكامل يرجع علشان نقدر نتكلم معاه ونفهمه ايه سبب المشكلة وحلها وطبعا لازم يعرف كل حاجه عن حالته ؟
احلام بصت لماهر بقلق ورجعت بصت للدكتور وقالت:يعني يا دكتور تأجيل العمليه دا مش هيكون خطر عليه اصل انت قولتلي قبل كدا كل ما نأجل العمليه حالته هتسوء اكتر..
الدكتور حرك راسه بالرفض وقال:فعلا انا قولتلك كده بس بعدما والدك دخل في الغيبوبه دي وصحي منها تاني اقدر اقولك انه اتحسن كتير ودي في حد ذاتها معجزة من عند ربنا بس برضوا هوا دلوقت فاق ومينفعش ندخله العمليات من غير ما يكون عارف انه هيعمل عمليه .. علشان يقدر عقله اللا واعي يساعدنا وميضطرش يدخل في غيبوبه تاني وقت الجراحة..
احلام حركت راسها بتفهم وقالت:طيب يا دكتور اللي حضرتك تقول عليه طبعا بس انا ينفع اطمن عليه دلوقت..
الدكتور بصلهم وقال برفض:للاسف مش هينفع لانه نايم من امبارح بسبب تأثير الحقنه اللي اخدها ولانها بتشتغل اكتر علي معالجة المخ فبنسيب المريض في مكان هادي علشان يقدر يساعد نفسه ويقاوم دخوله للغيبوبه ويقدر يعدي المرحلة دي بسلاسه!
احلام غمضت عينيها وهيا بتضغط علي ايديها بتوتر وماهر حرك راسه للدكتور وقال:طيب يا دكتور متشكرين جدا بعد اذن حضرتك..
الدكتور ابتسم وقال:الشكر لله وحده!
ماهر بص لاحلام وحرك عينيه ينبهها تقوم وهيا حركت راسها وقامت وخرجوا الاتنين من غرفة الدكتور؟
احلام بصت علي ماهر وقالت بهمس: انا خايفه اوي علي بابا قلبي بيوجعني اوي..
ماهر حط ايديه علي كتفها وقال: الدكتور طمنك عبيه متقلقيش كلها اسبوعين بالكتير وهيتحسن وهيرجع احسن من الأول متيأسيش..
احلام ضغطت علي عينيها وهيا بتقاوم نزول دموعها وقالت:يارب يتحسن..
ماهر بصلها وشال ايديه وقال:بلاش تعيطي انتي مش ضعيفه انتي قويه واللي انت عملتيه دا مش سهل ان واحده تعمله ..بص في عيونها وكمل كلامه وقال:انتي فعلا قويه وشجاعه يا احلام فمتخليش اي حاجه تهزمك واتغلبي علي خوفك بالصبر اتفقنا…
احلام بصت في عينيه وهيا تايهه في جمال شكلها وبسبب كلامه ليها شافت احلام شريط ذكرايتها معاه بيعدي قدام عينيها وافتكرت ماهر وانه علي طول كان بيشجعها وبيقف جمبها فابتسمت وهيا بتقول:لسا زي ما انت متغيرتش .
ماهر انتبه لكلامها وابتسم وقال:لسا فاكرة الايام دي..
احلام بابتسامه:عمري ما انسي محدش بينسي حياته يا ماهر وانت كنت جزء من حياتي زمان..
اتحركت مشاعر ماهر لاحلام وقال بتساؤل:بس انتي لوقت في حياتك شخص معقول نسيتيه..
جاوبت احلام علي كلامه وكانها مش في وعيها وقالت:اكرم كان حب سنين بس بسبب انانيته خلاني انساه بسهوله..دمعه نزلت من عينيها وماهر مسحها بايديده برفق وهيا غمضت عينيها وقالت:عمره ما حسسني اني مهمه رغم اني كنت بعتبره اقرب شخص ليا بعدما كنت لوحدي بس خلاص هو اختار نصيبه وانا مش زعلانه علشان هوا بعد ومتمسكش بيا بالعكش انا كنت شايفه انه ميستاهلنيش..
تجاهل ماهر ان في ناس موجوده معاهم وانهم في مكان عام وقرب منها وضمها لحضنه وكانه عاوز يداوي جروحها اللي بسبب انانية البشر جروحها وسابوها بتتالم ..
غمضت احلام عينيها وهيا بتستنشق رائحته بتوهان وبعد مرور دقايق كانوا علي نفس الحال لحدما احلام فاقت لنفسها وبعدت عنه وهيا حاسه بخجل شديد وقالت:خلينا نمشي علشان كل ما بكون هنا في المستشفي قلبي بيوجعني بسبب ذكريات مش حلوه!
ماهر حرك راسه بالموافقه وخرجوا الاتنين من المستشفي وركبوا عربيته؟
وفي عربية ماهر..
احلام كانت عاوزه تحكيليه عن اللي سمعته من مديرها في الشغل وكانت حابه تعرف ليه ممكن واحد يكون بيكره بالشكل دا .. اخدت نفس طويل وهيا بترتب كلامها وبتجهز طريقة مناسبه تفتح بيها الموضوع وقبل ما تتكلم لقته بص في عينيها وقال:انتي واخده اجازه من شغلك النهارده؟
احلام حركت راسها بتوتر وهوا ابتسم وقال:وانا كمان اجازه النهارده ايه رئيك نروح نقعد في مكان هادي بما اننا رجعنا اصدقاء تاني ..
احلام بصتله بدهشه اول ما ذكر انهم هيرجعوا اصدقاء من تاني فحركت راسها بتردد وقالت :رجعنا اصدقاء؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال بابتسامه:احنا كنا اصدقاء ل٩سنين معقول هترفضي اني اكون جمبك واحميكي..
حركت احلام راسها بالرفض وقالت:بس انا مش محتاجه حد يحكيني انا بحمي نفسي كويس شكرا لكساعدتك..
ماهر بصلها باستغراب وهيا بصت حواليها وقالت بحزن:انا افتكرت ان ورايا حاجه لازعم اعملها ..شكرا علي تعبك معايا يا ماهر بعد اذنك..
احلام قالت كلامها وخرجت من عربيته ومشيت من قدامه بسرعه وهوا كان واقف يبص عليها ومستغرب رد فعلها الغريب .. شغل عربيته واتحرك بيها في اتجاه القص واول ما وصل لقي سيلين بتنخانق مع بنت من الخدم وبتضربها بالقلم .. اتدخل مرسي وهوا بيبعد البنت عن سيلين اللي مكانتش في وعيها وقال :انسه سيلين مينفعش اللي بتعمليه دا انتي مش في وعيك ؟
سيلين زقت مرسي وهيا بتتحرك بسُكر وبتقول:من انت وكيف تسمح لنفسك ان تناقشني بهذه الطريقه..
مرسي كان هيرد عليها ولاكن وقف علي صوت ماهر واللي بينده علي سيلين وبيقرب منها وبيمسكها من دراعها بضيق وبيقول:ايه اللي بتعمليه دا وايه المنظر اللي انت فيه دي ؟
سيلين بصت لماهر وابتسمت وقربت منه واترمت في حضنه وهيا بتقول بلا وعي :ماهر لقد عدت لقد افتقدتك كثيرا..
ماهر بعدها عنه وهوا بيقول بصدمه من الحاله اللي هيا فيها:انتي عامله كده ليه وليه بتتخانقي معاهم!
سيلين شاورت بايديها علي البنت اللي واقفه وبتبكي وقالت بضيق:هذه الحشره رفضت ان ترقص معي لقد كنت في مزاج جيد يسمح لي بالرقص وقد افسدت لي كل شئ..
ماهر بص للبنت ومرسي وقال:خدها يا مرسي وادخلوا جوه ومحدش يخرج دلوقت ؟
مرسي حرك راسه بالموافقه ومسك ايد البنت ودخلوا للمطبخ وماهر بص لسيلين وقال:تعالي معايا نطلع فوق ونتكلم ؟
سيلين بصت علي شفايفه بتوهان وقالت:حسنا ولاكن بعد ان تقبلني! قالت كلامها وهيا بتشاور علي شفايفها .:
ماهر كعادته في موقف زي دا كان هيقبلها وينفذ طلبها ولاكن لاول مره يحس انه فاقد الشغف في قربه منها فحرك راسه بالرفض وقال:انتي شكلك تقلتي في الشرب تعالي اسندي عليا علشان تطلعك اوضتك ترتاحي؟
مسك ايديها وحطها علي رقبته وقال بضيق من اللي عملته في الخادمة:اللي عملتيه دا مينفعش انتي هنا ضيفه ودول شغالين عندي انا وعلشان دي اول غلطه ليكي معاهم هعديهالك !
سيلين ابتسمت بسخريه من كلامه ومشيت وهيا سانده عليه ببطي لحدما طلعوا اوضتها ..ماهر حطها علي السرير وهيا فردت جسمها وهيا بتقول بضحك:الي اين تذهب ابقي معي لقد وعدتني ان تعود في تلك الليله ولاكن لم توفي بوعدك!
ماهر بص عليها واخد نفسه بصعوبه وقال:نامي يا سيلين انت شكلك تعبانه وبتخرفي؟
سيلين حاولت تقوم بصعوبه لحدما وقفت قدامه ومسكته من هدومه وقربته منها جامد وقالت:لماذا ترفض اقترابي منك ..بص في عينيها وسكت وهيا قالت بضحكه حزينه:عينيك تتحدث هل تحب فتاه اخري؟
ماهر اتوتر من كلامها وسكت وهيا بصت علي شفايفه وقالت بجرئه:لن اسمح لك بتركي يا ماهر فانا اعشققك حد الجنون..
قبلته وهوا استسلم ليها بسبب تفكيره في كلامها وهيا بتخلع جاكت بدلته فاق ماهر وبعدها عنه بقوه وقال:لا يا سيلين مش هينفع انا مش بحبك وفعلا انا بحب غيرك !
سيلين بصتله بصدمه وقالت:كنت اعلم ذلك كانت عيناك تقول كل شيء عندما تصمت ولاكن لا تنسي لقد اخبرتك للتو انني لن اسمح لك بفعل ذلك .. قربت منه وقالت بتساؤل:من تلك الساقطة اخبرني لكي امزق شعرها ومفاتنها التي اغرتك بها!
ماهر اتفاجئ من كلامها وقال بتحذير:اسكتي يا سيلين!
سيلين رفعت حاجبها بغضب وقالت:هل تتدافع عنها امامي ..لا تنسي ماهر انك ملكي وبسبب تلك الحركات انا الان اشعر بالغيره الشديده .
ماهر سابها وخرج برا الاوضه وهيا وقعت على الارض وقالت بكره :هذه القصه لن تنتهي بعد ولاكن الان ستبدأ قصتنا المثيرة !
دخل ماهر غرفته وهوا متضايق بسبب رفض احلام لطلبه وغير كلام سيلين عنها ووصفها ليها بطريقه مش حلوه..حس بالغيره الشديدة من كلام سيلين فقرب من الباب تاني وخرج وهو بيتجه لغرفة سيلين وبيقول بغضب:هيا مش كده انتي غلطانه دي انظف بنت انا عرفتها في حياتي عارفه يا سيلين انها عمرها مابينت حته بس من جسمها علشان تغريني ..سيلين اتصدمت من كلامه وهو قال: هيا. اغرتني ووقعتني في حبها من غير ما تعمل اي حاجه من دي اغرتني بحجابها وباحترامها وفعلا انتي عندك حق انا واقع في حبها ومش بس الفتره دي لأ دا من زمان اوي من قبل ما هيا تعترفلي كمان بحبها ليا.
سيلين كانت واقفه تبصله في صدمه وبدون وعي وهوا سابها وخرج من الاوضه وهوا بيقول بابتسامه:المفروض مكنتش اطلب من احلام نكون اصدقاء …المفروض كنت اطلب منها تكون حبيبتي..
——————-
احلام وصلت للعيادة اللي شغاله فيها مروه واول ما مروه شافتها قربت منها بلهفه وقالت:احلام ايه اللي جابك هنا تعالي اقعدي !
احلام كانت بتبص علي مروه بفقدان شغف وبتقول:تاايهه اوي يا مروه وحاسه اني دماغي وقفت مش عارفه اعمل ايه!
مروة قعدت جمبها وحط ايديها علي كتفها وقالت بقلق:ايه اللي حصل تاني !
احلام بصت لمروه ورجعت راسها لورا وبدات تحكيلها علي كل اللي حصلها ..وبعدما مروه سمعت كلامها بصتلها بدهشه وقالت:بيستغلك علشان ياخد فرص شغل من ماهر دا ايه كمية القذارة دي!
احلام غمضت عينيها بتعب وقالت:مش عارفه ارفض لاني وعدته اني هروح معاه بمقابل اجازتي النهارده علي اساس ان عمليه بابا هتكون النهارده ..اتنهدت احلام وكملت: بس اللي انا خايفه منه ان يكون مجهز لحاجه مش كويسه فعلا وانا معنديش اي فكره عن شكل الحفلات دي وازاي بتكون علي الحقيقه وفي نفس الوقت لو رفضت ممكن اخسر شغلي واللي من غيره مش هعرف ارجع الفلوس اللي ماهر دفعها لابويا تاني ..
مروه ضمت احلام احضنها وقالت بتساؤل :طيب وماهر تفتكري انه لما يشوفك داخله مع مديرك الحفله هيعمل ايه ..؟
احلام اتوترت لسماعها اللي هيحصل وحركت راسها بالرفض وقالت:مش عارفه ممكن يعمل ايه خصوصا اني كدبت عليه وقولتله اني لسا في شركة البدر ؟
مروه بقلق:متروحيش وخلاص يا احلام انتي في غنى عن مشاكل كتيرة ممكن تحصل هناك وانتي مش عارفه مصدرها؟
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا يا مروه لازم اروح انا مش جبانه للدرجادي وبعدين ايه اللي هيزعل ماهر لما يعرف اني شغاله في شركة منافس ليه .. هو انا كنت اعرف اني هقابله تاني وان كل دا هيحصل ..
مروه قالت بتساؤل:يعني هتعملي ايه!
احلام بجديه:انا هروح واللي يحصل
يحصل لاني بجد تعبت من التفكير في الموضوع دا ولحد دلوقت موصلتش لحل غير اني اروح!
مروه بصت لاحلام وقالت:انتي متاكده؟
احلام حركت راسها وهيا حاسه بالخوف :متاكده؟يتبع
بقلمي شيماء صبحي..
↚
مروه بتساؤل:طيب وماهر تفتكري انه لما يشوفك داخله مع مديرك الحفله هيعمل ايه ..؟
احلام اتوترت لسماعها اللي هيحصل وحركت راسها بالرفض وقالت:مش عارفه ممكن يعمل ايه خصوصا اني كدبت عليه وقولتله اني لسا في شركة البدر ؟
مروه بقلق:متروحيش وخلاص يا احلام انتي في غنى عن مشاكل كتيرة ممكن تحصل هناك وانتي مش عارفه مصدرها؟
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا يا مروه لازم اروح انا مش جبانه للدرجادي وبعدين ايه اللي هيزعل ماهر لما يعرف اني شغاله في شركة منافس ليه .. هو انا كنت اعرف اني هقابله تاني وان كل دا هيحصل ..
مروه قالت بتساؤل:يعني هتعملي ايه!
احلام بجديه:انا هروح واللي يحصل
يحصل لاني بجد تعبت من التفكير في الموضوع دا ولحد دلوقت موصلتش لحل غير اني اروح!
مروه بصت لاحلام وقالت:انتي متاكده؟
احلام حركت راسها وهيا حاسه بالخوف :متاكده؟
انتبهت مروه لصوت الدكتور اللي بينده عليها. وقفت احلام وهيا بتقول:خلاص انا هروجع البيت ارتاح وابق اكلمك في التيلفون!
مروه اجابتها بالموافقه وسلمت عليها وحضنتها وقالت وهيا بطبطب علي ضهرها:خلي بالك علي نفسك يا قلبي..
ابتسمت احلام واجباتها بحب:حاضر يا حبيبتي وانتي كمان خلي بالك علي نفسك..
ابتسمتلها مروه وحركت راسها بالموافقه وبعدها احلام خرجت من العياده..
وفي قسم الحسابات في شركة الصياد”كان حمزه شغال علي الملفات وبينقلها علي اللاب توب وهو شغال بص علي ياسمين اللي كانت مركزه في اللاب توب وكان شكلها جميل وهيا بتعدل شعرها لورا ودنها وهوا كان بيبص عليها و مبهور بجمالها..
اخدت ياسيمن بالها من نظراته ليها وهو نزل عينيه بسرعه وكمل شغل ..رفعت ياسمين حاجبها بضيق لانها مش مرتحاله وفي الحقيقه ياسيمن متعرفش ان حمزه ابن اخت ماهر !
حمزه رفع عينيه تاني علشان يشوفها والمره دي تقابلت عيونهم فمثل حمزه انه لسا متضايق منها وبصلها بغيظ وبعدها قفل اللاب توب وخرج من المكتب واتجه لمكتب ماهر..
ياسمين بصت عليه وهو خارج بضيق وقربت من واحده من اللي في القسم وقالت:مين دا وايه العفرته اللي هوا فيها دي..
البنت بصت لياسمين وقالت بجديه:خفي اللعب معاه شويه يا ياسيمين دا مش شاب عادي دا يبق ابن اخت مستر ماهر صاحب الشركه!
اتصدمت ياسيمن اول ما سمعت كلام البنت وقالت:ولما هوا ابن اخت مستر ماهر بيعمل ايه هنا؟
البنت ابتسمت وقالت:الظاهر كده ان مستر ماهر بيعاقبة لانه زي منتي شايفه كده شقي ومش بتاع شغل!
ياسمين بصلتها وبلعت ريقها وقالت بتوتر:تفتكري ممكن يقول لمستر ماهر علي اللي عملته معاه من شويه!
البنت ضحكت وقالت :لا متخافيش مستر ماهر هو اللي طلب مننا نعامله عادي بس انا اتفجأت من رد فعلك يا ياسيمن هو عمل ايه علشان تكلميه كده !
ياسيمن اتوترت وقالت:نظراته ليا مش حلوه وانتي عارفه اني بتوتر اصلا لما شاب بيقرب مني وخصوصا يعني..
البنت بصتلها وابتسمت وقالت:خصوصا ايه يا ياسيمن؟
ياسيمن ضربتها بخفه وقالت:خصوصا لو كان شاب حلو ارتحتي كده!
البنت ضحكت وهيا بتقول:الظاهر انه مش بس اللي واقع من اول نظرة دانتي واقعه خالص..
ياسمين حركت راسها بالرفض:لا انتي فهمتي ايه يا نجوى دانا بوصفلك شكله بس ولاكن دا مش من نوعي المفضل خالص ..
زميلتها ضمت عينيها بشك وياسمين ضربتها بخفه وقالت:لا بق يا نجوى متبصليش كده والله ما عجبني خالص دا حتي لما بشوفه بتعصب..
ضحكت نجوى وقالت:مهيا دي بدايه قصة حبكم يا هبلة ..
ياسمين بصتلها بخجل وقالت:حبنا ايه بس انتي كمان دا احنا مكملناش ساعتين ومش طايقين بعض..
حمزه رجع المكتب تاني وكان علي ملامح وشه الضيق فبصتله نجوى وهمست لياسمين:اهو رجع..
اتوترت ياسيمن وبصت عليه وقالت:انا فكرت انه مشي وكنت ارتحت..
ضحكت نجوى وشاورتلها علي ملفات عندها وقالت:طيب يا حبيبتي خدي الملفات دي وسجليها علي الايميل وروحي بق كملي شغلك علشان باين كده اننا هنترفد مع بعض!
ياسمين اخدت الملفات بسرعه من قدام نجوى ورجعت تاني لمكتبها وهيا بتعدي من جمب حمزه كان فيه ملف منها هيقع وبسبب انها كانت بتلحقه وقف حمزه فجاه وخبطها جامد وقبل ما ياسمين تقع لحقها حمزه ومسكها من وسطها جامد وهو بيبصلها بخضه وبيقول:مش تحاسبي؟
انتبهت ياسمين لصوته ونزلت ايديه بسرعه بعدما عدلت هدومها وقالت:انا برضوا اللي احاسب المفروض تبص حواليك قبل ما تقوم فجأة؟
حمزه بصلها بغيظ وقال:بقولك ايه انا مش عاوز دوشه اتفضلي اقعدي علي مكتبك ومش عايز اسمع صوتك!
ياسمين بصتله بجديه وهوا كان بيتكلم بصرامه حركت راسها وقعدت علي مكتبها تاني وهيا متفجأة من طريقته في الكلام!
اشتغل حمزه بضيق وبدا يكمل شغله وبعدما خلص اول ملفين وقف وهو بيقول بصوت عالي:يوووه بق دا ملل انا مش طايق القرف دا؟
اتخضت ياسمين من صوته ورفعت عينيها تشوفه لقته مغمض عينيه وضاغط علي اعصابه ووشه احمر بسبب الغضب.. نزلت عينيها من عليه وكملت شغلها وهيا بتحاول تتجاهل النظر فيه وهوا اخد نفسه من جديد بهدوء ورجع تاني كمل شغله..
___________
في قصر الصياد..
كان ماهر قاعد في غرفة مكتبه وماسك في ايديه صورة احلام اللي اخدها من الصندوق ..كان بيلمس الصوره وهوا مبتسم وكان بيفتكر ذكري بينه وبين احلام في اول يوم ليه في المدرسه الابتدائية لما اتنقل لمدرستهم بسبب انه اتنقل جديد لمنطقة احلام ومدرسته هتكون بعيده وبما ان والده اتنقل للمدرسه حول ماهر معاه وعلشان ماهر ميكونش وحيد والده طلب من احلام تهتم بيه لحدما يتعود علي المكان..
وهما كانوا في طريقهم للمدرسة كانت احلام ماشيه جامبه وماسكه في ايديه وبتقول:انا ماشيه جمبك بهدوء اهو عارف لو روحت قولت لبابا اني بسيبك وامشي مع زمايلي وتعيطله انا فعلا مش همشي جمبك تاني واضرب دماغك في اي حيطه بقه؟
ماهر كان بيبصلها وساكت وهيا حركت ايديها ولمست وشه وقالت:ساكت ليه رد عليا؟
ماهر كان بيبص عليها وسرحان ولاكن هيا كانت بتعامله بعشوائية وبتقول:لو مردتش عليا هروح امشي مع اصحابي البنات وهسيبك لواحدك!
ماهر ضغط علي ايديها جامد بسرعه وحرك راسه بالرفض وقال بتوتر:لا خليكي معايا ..واوعدك مش هقوله حاجه !
احلام ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وقالت:ماشي بس انا عاوزه اكل حاجه حلوه معاك فلوس..؟
حرك ماهر راسه بالموافقه وطلع المحفظة الصغيرة بتاعته من جيبه وهيا اخدتها منه بسرعه وقالت:ابوك ادالك كام النهارده !
ماهر كان بيبصلها وساكت وهيا اخدت الفلوس كلها من محفظته ورجعتهاله تاني وبعدها قالت وهيا بتشاور علي سوبر ماركت :تعالي نشتري حلويات!
ماهر حرك راسه وابتسم وهيا مسكت ايديه وسحبته وراها وهيا بتقرب من السوبر ماركت وبدات تجيب لنفسها كل اللي هيا عاوزاه!
ماهر كان بيتفرج عليها وهيا بتصرف فلوسه بحزن وهيا كانت بتوريله الحجات قبل ما تشتريها وهو كان بيحرك راسه بالموافقه بخوف منها وبعدما خلصت احلام من شراء كل اللي عاوزاه رجعت مسكت في ايديه وقالت وهيا بتحط المصاصة في بوقها:حلوه اوي المصاصة دي تاخدلك واحده!
ماهر حرك راسه برفض وقال:لا انا كبرت علي اكلها وبعدين انتي جبتي لنفسك كل الحلويات دي طيب وانا هجيب لنفسي ايه!
طلعت احلام من شنطتها كيس اكلها وادتهوله وقالت:النهارده معايا ساندوتشات مربي تين وانا مش بحبها خدها انت !
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:بس انا مش بحب المربي بتوجعلي اسناني؟
احلام قربت الكيس اللي فيه الساندوتشات من شنطة ماهر وقالت:حرام تقول علي حاجه مش بحبها دي نعمة ربنا .. ماهر بصلها بصدمه وهيا قالت :بص انا هحطلك الكيس اهو في الشنطه لازم تخلص كل الساندوتشات وبعدها ترجعلي الكيس تاني اتفقنا!
ماهر حرك راسه بزعل وهيا بصت علي زمايلها وقالت:انا هروح لزمايلي علشان الطابور هيبدأ يلا بق اشوفك في الفسحة؟
ماهر كان عاوز يقولها متسبهوش لانه خايف يكون لواحده ولاكنها كانت جريت بسرعه ومهتمتش ليه..
________
ذكري تانيه في اول سنه في المرحلة الاعدادية.
ماهر اصبح ليه شخصيه ومن معاشرته لاحلام قدر ياخد نفس طبعها و شخصيتها وبدأ ماهرهوا اللي ياخد فلوسها وهيا كانت بتوافق لانها بدات تحبه .
ماهر قال هو بيبص لزميله:امشي انت علشان احلام جايه ولو شافتك جامبي هتضايق لانها مش بتحبك!
زميله قال بصدمه:يعني ايه هتمشي معاها وتسيبني هيارخلاص كبرت سيبك منها !
ماهر حرك راسه بالرفض وقال: لا انا مينفعش اسيبها تمشي لواحدهاظ انت مش شايف الصبيان ازاي فكل حته وهيا بنت!
زميله بصله وضحك وقال:انت بتحميها من دلوقت مش دي اللي لسا حرجاك امبارح!
ماهر كاهر ماهتمش لكلام زميله وبص علي بيت احلام واستاها تخرح واول ما شافها وهيا عاملة تسريحة في شعرها وبتبص عليه وبتضحك ابتسم بتلقائية وقرب منها وقال:اخدتي مصروف كام النهاردة!
احلام بصت في شنطتها وقالت:مش كتير وبعدين بتسال ليه!
متنسوش متابعه صفحتي الكاتبة شيماء صبحي علشان يوصلكم كل ما هو جديد
ماهر:عاوز اشتري كوره..لان الكوره اللي بنلعب بيها باظت!
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:بس انا كده مش هيفضل معايا فلوس اشتري اكل !
ماهر طلع من شنطته علبه الاكل بتاعه وقال:خدي الاكل بتاعي ماما مجهزالي جبنه وانتي عارفه اني مش بحبها؟
احلام مسكت الاكل وبصت فيه وقالت:جبنه بس ..انا مش بحب الجبنه ؟
ماهر اخد علبه الاكل وحطها في شنطتها وقال:حرام تقولي علي نعمة ربنا مبحبهاش انا حطيتهم في الشنطه اهو وانتي كليها ورجعيلي العلبه تاني اتفقنل!
احلام بصت في وشه وابتسمت لان ماهر كان وسيم وهو صغير وكان اجمل ولد في اصحابه فحركت راسها بحب وقالت:حاضر بس انت هتستناني بعدما مخلص!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا متقلقيش انا بنفذ كلام عمي محمد وعلشان انتي بنت لازم اخد بالي منك!
احلام ابتسمت بالموافقه وقالت:ماشي يلا نمشي علشان اتاخرنا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا جت تمسك ايديه بعدها وقال:امسكي في شنطتي علشان عيب تمسكي ايدي!
احلام بصتله بخجل وقالت:بس بابا قالي..؟
ماهر قاطع كلامها وهو بيقول:خلاص هاتي ايدك ..ابتسمت احلام لسماع كلامه ومسكت في ايديه بحب وهوا مشي وهوا مش منتبه لنظراتها؟
________
فاق ماهر علي ذكرياته وهو مبتسم وبيقول:كنتي شقيه يا احلام وانا كنت بحب شقاوتك ورغم غلاستك دايما معايا بس كنت بنت جدعة…و..بحبك!
خرج ماهر من غرفة مكتبه وقرر يروح للبيت ويفتحه ويشوف لو كل حاجه فيه زي ما هيا لسا ..
خرج من القصر وركب عربيته واتحرك بيها لمنطقة احلام ..
وفي نفس الوقت كانت احلام وصلت لبيتها وطلعت شقتها علشان ترتاح وبما ان عندها النهارده اجازه قررت تستغل وجودها في البيت وتنظفه..
وصل ماهر للمنطقة بعد وقت مش كبير ووقف قدام بيتهم وهو بيبصله بحب كبير واضح في عينيه ..قرب من البوابه وفتحها واول ما دخل لقي المكان نظيف ..استغرب ماهر وبدا يبص في كل مكان وهو بيقول بصدمة..ازاي دا نظيف وهو مهجور من سنين ..
جه من وراه الاستاذ سلامه وهو بيخبطه علي كتفه وبيقول بابتسامه:اي رئيك مفجأة مش كده؟
ماهر لف بجسمه وبص للاستاذ سلامه وقال:هو حضرتك اللي نظفت البيت!
سلامه حرك راسه بالرفض وقال:لا مرتات ولادي هما اللي نظفوه؟
ماهر ضم حاجبه بتساؤل وقال:ازاي والمفتاح معايا..
طلع سلامه نسخه من المفتاح وقال:منا عارف بس انا برضوا معايا نسخه..
وقف ماهر وضم ايديه لصدره وقال:حضرتك كان معاك المفتاح من البدايه ورغم كده قولتلي انه مع احلام؟
ضحك سلامه وقال:كنت عايز اعرفكم علي بعض لاني عارف انك مكنتش هتروح وتسلم عليها ..
حرك ماهر راسه وقال:يعني انا كل دا بتغفل وحضرتك بتضحك عليا..
ضحك سلامه وقرب من ايديه وحط المفتاح وقال:المهم طمني اي رئيك في احلام بعدما كبرت بقت قمر صح..
ماهر اتوتر من كلامه وفك رابطة عنقه وقال:احلام ..ايوا جميله طبعا طول عمرها..
ضحك سلامه وهو بيضربه علي كتفه وبيقول:يا واد يا شقي انت ..
ابتسم ماهر غصب عنه علي حركات الاستاذ سلامه فحرك راسه وهو بيقول:بس انا برضوا مش فاهم ليه عملت كدا؟
سلامه رجع خطوه لورا وقال:بق بذمتك مش فاهم ليه ..يابني دي واضحة زي الشمس عاوزك تشوفها وتخطبها انت ناسي زمان وحبكم لبعض.’
ماهر:لا انت فاهم غلط خالص يا استاذ سلامه انا واحلام كنا اصدقاء بس..
ضحك سلامه وقال:طيب كويس بس اديك قولتها زمان يعني دلوقت ممكن تبقوا حبايب!
ماهر سكت والاستاذ سلامه قال:انا جيت اديلك المفتاح بس انا عايزك تفكر في كلامي دي البنت دلوقت مش مخطوبه ودي فرصه مش موجوده كتير ..الحق نفسك وخدلك خطوه قبل ما غيرك يسبقك..
ماهر كان بيرفع ايديه علشان يوقف الاستاذ سلامه اللي قال كلامه وخرج ولاكن كان سلامه مردش عليه وسابه واقف مصدوم ..
دخل ماهر وقفل البوابه وراه وفتح شقتهم اللي قضي فيها اجمل سنين عمره مع عيلته لما كانوا عيلة بسيطة واول ما فتح الباب لقي فرش بيتهم زي ماهوا متغيرش وكان نظيف فابتسم وهو بيقول بشكر:شكرا يا استاذ سلامه تسلم ايديهم!
دخل غرفة والده ووالدته ولقي السرير والدولاب وكل حاجه زي ماهيا ..ابتسم وخرج وبعدها دخل اوضة اخته چيدا ولقاها وهيا علي نفس الحال فابتسم واول ما دخل اوضته لقاها وكأنه سابها من يومين بس.
.قرب من سريره ونام عليه وهو بيغمض عينيه براحه وبيقول بابتسامة:ياااه ؟
قام بعد دقايق وبص علي مكتبه الصغير ولقي عليه كتبه..استغرب ماهر ازاي كل حاجه فضلت زي ما هيا وازاي والده اقنعهم انه باع كل عفشهم والبيت ودلوقت محتفظ بيهم ورجع كل حاجه مكانها بالظبط..
افتكر ماهر يوم سفرهم لما ودع احلام وهيا كانت بتعيط وبتقول:هترجع امتي!
ماهر:هنزل زيارات لمصر بابا وعدني بكده وان شاء الله هبق اجي اشوفك!
احلام بدموع:هستناك يا ماهر وعلي فكره هتوحشني اوي!
ماهر بص لوالده ووالد احلام بحزن وبعد عنها لانه مكسوف يحضنها قدامهم فباباها حرك راسه وقال وهو بيقول:سلم عليها يا ماهر متقلقش!
ماهر قرب بسرعه من احلام وحضنها بحب وهوا بيقول:خلي بالك علي نفسك ومتخليش حد تاني يضحك عليكي ويأكلك السندوتشات اللي انتي مش بتحبيها؟
احلام بدموع:بس دي نعمة ربنا..قالوا الاتنين في صوت واحد:ومينفعش نقول عليها مبنحبهاش:.
ابتسم ماهر وهو بيمسحلها دموعها وبعدها بيمسح دموعه وبيقرب من والده وبيمسك ايديه وبيقول:يلا بينا يبابا!
والده سلم علي والد احلام وودعوا بعض وبعدها مسك ايد ماهر تاني ومشيوا وقبل ما يخرجوا من بيت احلام قالت احلام بصوت عالي:متنساش وعدك ليا يا ماهر انك هتنزل مصر وتزورني..
ماهر ابتسم وحرك راسه بالموافقه وقال:متقلقيش انا عند وعدي ليكي..
اتضايق ماهر من نفسه لما افتكر وعده ليها وانه فضل مسافر دبي 13 سنه من غير ما ينزل يزورها فقال بضيق:مكنش ينفع توعدها وعد انت مش قده ؟
بعدما ماهر اتفرج علي البيت كله ابتسم برضا وبعدها خرج وقفل البوابه كويس ..صمع ماهر صوت دوشه جايه من بيت احلام فيبص علي بلكونتها وابتسم ودقايق ولقاها طالعه من جوه وهيا شايله صندوق الغسيل وبتنشر هدومها ..ابتسم ماهر علي شكلها وقرر يمشي بسرعه علشان متنتبهش لوجوده …
____________
وبعد مرور يومين بدون احداث شيقة جاء وقت الحفلة؟
كان ماهر بيستعد لانه هيتكرم في الحفلة وقرر انه ياخد حمزه معاه وكان حمزه بيستعد ولابس بدلة لا تقل اناقة عن بدلة ماهر..
كان مصففين الشعر بيظبتوا شكل ماهر وحمزه في القصر وبعدما انتهوا خرج ماهر وحمزه وركبوا عربية فخمة من عربيات ماهر الخاصة بالمناسبات اللي زي دي..
اتحركوا بالعربيه في اتجاه الحفله وكان السائق منعم!
متنسوش متابعه صفحتي الكاتبة شيماء صبحي علشان يوصلكم كل ما هو جديد !!
وفي فيلا ياسر غنيم ..كان لابس بدلة رسميه انيقه وواقف جانبه المساعد اللي شغال في شركة ماهر جسوس ..ياسر قال وهو بيبص لنفسه برضا: كده تمام ..صحيح انت وصلتلها الفستان!
المساعد:ايوا يا فندم وبعتلها بنت علشان الميكب!
حرك ياسر راسه بالموافقة وقال:اول مره احس بحماس كبير كدا..
عدل المساعد لياقه قميصة وقال:انت هتعمل النهارده حدث عظيم يا فندم وبعدين انا واثق انها لما تشوفك بالاناقه دي ممكن تغير رأيها عن ماهر وتكمل معاك انت..؟
ضحك ياسر علي كلامه وهو بيقول:انا بق مش واثق يا فؤاد دانا متأكد.!
ضحك فؤاد وقال وهوا بيشاورله علي الباب:اتفضل يا فندم !
خرج ياسر من الفيلا وركب عربيته وكان السائق بتاعه المساعد واللي كان لابس ماسك علشان ماهر ميتعرفش عليه لو شافه.. بعد دقيقة اتحركوا بالعربيه وكانوا في طريقهم لبيت احلام علشان يروحوا للحفلة؟
وفي بيت احلام كانت مروه موجوده معاها وهيا بتبص عليها بعدما خلصت لبس الفستان والميكب وقالت برضا :بصراحه يا احلام شكلك يجنن اول مره اشوفك بالجمال دا!
ابتسمت احلام بخجل من كلام مروه وهيا بتبص لنفسها في المرايا وبتقول:كنت اتمني البس فستان زي دا في وقت وزمن غير دا ..بق حد يصدق ان بعد الاناقه دي كلها اني رايحه اغيظ واحد بوجودي!
ضمت مروه حاجبها بغيظ من ياسر وقالت:خلي بالك كويس يا احلام ولو في رقص بلاش ترقصي خليكي هادية احسن.. انتي بنت محترمه وانا مش محتاجه اعرفك الكلام دا؟
احلام حركت راسها بالموافقة وقالت بعدما سمعت صوت العربيه بتاع ياسر :شكلها عربية ياسر انا هنزل بق ومتنسيش يا مروه تقفلي الشقه كويس انا هسيبلك المفتاح دا وانا معايا نسخه تانيه!
مروه حركت راسها بالموافقه ونزلت احلام علي السلم بهدوء لحدما خرجت برا البيت وكان في استقبالها ياسر واللي اول مشافها اتصدم من جمالها فحس بقلبه بينبض ودا غير خطته خالص فقال بدهشه:ايه الحلاوة دي كلها يا احلام!
احلام ضمت حاجبها باستغراب من كلامه لانها متوقعتش انه يقولها حاجه زي دي ولاكنها اكتفت بانها تبتسم وتقول بخجل:شكرا لحضرتك!
ياسر فتحلها باب العربيه واول ما ركبت لف للجه التانيه وركب جمبها بسرعه وشاور للمساعد بتاعه يتحرك بالعربية..
وفي فندق خمس نجوم وبداخل صالة ضحمة خاصة باصحاب المنازل والسلطات العليا ..كانت مجهزة حفله تحت اداره مجموعة من اكبر المستسمرين في الوطن العربي كانت الحفلة لتوزيع جائزة لأفضل رجل اعمال للسنه وكانت الهدية ساعة من الألماظ صممت خصيصا لمن يفوز بذلك اللقلب..وكانت هذه هي الهدية الكبري والهدية الأوسط كانت ساعة مصنوعة من الذهب الصافي وينال هذه الهديه من هوا اقل شهرة ونجاح من صاحب المركز الأول وكانت الهدية الصغري ساعة من الفضة وكانت مصممة بتصميم خاص ومن ينالها هوا الاقل نجاح وشهرة من المركزين!!
كان يوجد بداخل تلك الحفله اكبر رجال الاعمال واصغرهم في مصر والشرق الأوسط وكان جميع من في الحفله يعلمون من الفائزون بتلك الهدايا كان صاحب المركز الأول :رجل الاعمال الشهير ماهر الصياد ..وصاحب المركز الثاني رجل الاعمال :رحيم الشازلي وصاحب المركز الثالث رجل الاعمال :ياسر غنيم.
في مثل هذه الحفلات يعلمون ان الفائز بالمركز الاول بعد استلامه للجائزة يقوم بعرض احدي مشاريعه امام الموجودين وبعدها يتلقي الكثير من عروض العمل مع المستثمرين المتواجدين في المكان وكان المركز الثاني ياخد اقل منه عروض والمركز الاخير هو من يتلقي اقل عروض العمل..
بعد ان بدات الحفلة دخل ماهر الصياد وبجانبه حمزه وكانت جميع الانظار عليهما ..
بدا الجميع يهتف باسم ماهر وكان ماهر بيبتسم وينحني برأسه كاحترام وشكر..
وبعده وصل رجل الأعمال الثاني رحيم الشازلي وبجانبه زوجته وبعدهم وصل ياسر عنيم وبرفقته أحلام ..
اول ما دخلوا كلهم الحفلة بدا ياسر يدور علي ماهر بعينيه واول مشافه قرر ياخد احلام ويقربوا من طربيزه ماهر بحيث انه ينتبه انها موجوده مع ياسر..
واول ما عرض ياسر علي احلام وقال:تعالي نقف علي الطرابيزه التانيه علشان مش مرتاح هنا؟
حركت احلام راسها بالموافقه واتحركت معاه ووقفت جمبه علي طرابيزه كانت مقابله للطرابيزه اللي موجوده عليها ماهر وحمزه..
احلام كانت باصه في الارض وساكته وياسر قرر يقرب منها وهو بيصبلها من العصير اللي قدامهم وبيقول:اشربي يا احلام دا عصير متقلقيش..استغربت احلام قربه منها بالطريقه الجريئة دي ففهمت انه بيعمل كدا لان ماهر في المكان فحركت راسها وهيا بتبعد عنه بخطوه وبتقول:شكرا يا فندم..
مسكت احلام كاس العصير واول ما رفعت عينيها علشان تبص علي المكان جت عينيها في عين ماهر اللي واقف وهو باصص عليها ومصدوم من وجودها ..
اخدت احلام نفس بتوتر شديد وبدأ وشها يحمر وهيا بتبص لحمزه اللي انتبه ليها وقال بفرحه وهو بيشاور عليها بعشوائية :مش دي احلام يا خالي ؟ دي شكلها حلو اوي النهارده مكنتش متوقع انها جميله كدا؟
استغل ياسر انتباه ماهر ليهم فقرب من طرحة احلام ولمسها وهو بيقول:طرحتك مش مظبوته يا احلام خليني اعدلهالك!
احلام حطت ايديها علي طرحتها بسرعه وحركت راسها بالموافقه وقالت وهيا بتحاول تبعد ايديه عنها:انا هظبتها يا فندم؟
ياسر فضل يبص علي وشها بنظرات جريئه وكان ماهر مركز معاهم واول ما انتبه ان ياسر بيقرب من دراعها لف وشه بغضب وحمزه كان مستغرب من الشخص اللي احلام واقفه معاه وبسبب انه عارف ان احلام مستحيل تخلي حد يقرب منها كده اتضايق وبص لخاله وقال: هيا احلام ايه اللي جابها الحفله دي ومين دا يا خالي اللي واقفه معاه وبيقرب منها كده ؟
ماهر كان مكور ايديه بغضب شديد وبيحاول ياخد نفسه بصعوبه وبص لحمزه ومسكه من دراعه وقال بضيق :خلينا نقف علي طرابيره تانيه ملناش دعوه بيهم!
حرك حمزه راسه بالرفض وقال:بس..
ماهر ضغط علي سنانه وقال بتحذير:حمزه احنا في مكان عام وبلاش تعمل الحركات بتاعتك دي اتفضل امشي قدامي واسمع الكلام..
حمزه حرك راسه بالموافقه ومشي جمبه لحدما وقفوا علي طرابيزه تانيه بعيده عن ياسر واحلام ..
بدأ مؤسس الحفله انه يمسك المايك ويقول:اهلا بيكم في حفلتنا البسيطه ..الناس سقفوا وهو كمل كلامه وقال:بما انكم متعودين اننا بنعمل الحفله دي كل سنه يبق طبعا عارفين ايه الهدايه ..كانت الهدايا موجوده في بوكسات علي استدچ بسيط واول ما ذكر الشخص اللي ماسك المايه الهدايا..
اتفتحت الهدايا وظهرت الساعات ..
رجال الاعمال اللي في مكان بيكون غرضهم مش الهدايا ولاكن كل غرضهم هيا العروض اللي بتيجي لشركتهم بعدما يعرضوا مشروع ليهم ويعطولهم افكار المفروض انها مجانيه ؟
ياسر بص علي ماهر اللي مشي وابتسم واول ما الشخص قال:خلونا نبدأ الحفلة برقصه جميله وبعدها نبدأ نوزع الهدايا علي الفائزين؟
احلام اتوترت وهيا بتفرك في ايديها وياسر قرر يمدلها ايديه ويعزم عليها ترقص معاه.. بصت احلام لايديه اللي ممدودالها وافتكرت كلام مروه ليها وقررت تعتذر وهيا بتحرك راسها بالرفض وبتقول بهدوء :معلش يا مستر ياسر انا مليش في الرقص خالص..
ياسر بصلها وابتسم وبعدها وقف جمبها تاني وقال:اللي تحبيه يا احلام ..
اشتغلت اغنيه اجنبيه رومانسيه وبدا كل الكابل اللي في المكان يرقصوا ومكانش واقف في اماكنهم غير السناجل وياسر واحلام وحمزه وماهر اللي منزلش عينيه من علي احلام وكان قلبه مليان بالغيرة والغضب …وهو بيبصلها احلام انتبهت ليه وكانت زعلانه من نفسها ومش عارفه ازاي هتفهمه ان كل دا غصب عنها ..
ماهر بعد عينيه عنها بضيق واو لما واحد من المستثمرين قرب منه ابتسم ماهر وهو بيتكلم معاه واحلام بعدت عينها عنه بحزن وبصت لياسر واللي كان بيمثل انه مش منتبه ليهم واتنهدت بضيق:يارب الحفله دي تخلص علي خير؟يتبع بقلمي شيماء صبحي..
↚
"بعد ماهر عينيه عنها بضيق واول ما واحد من المستثمرين قرب منه ابتسم ماهر وهو بيتكلم معاه واحلام بعدت عينها عنه بحزن وبصت لياسر واللي كان بيمثل انه مش منتبه ليهم واتنهدت بضيق وقالت:يارب الحفله دي تخلص علي خير؟
انتهت الاغنيه ورجع كل واحد لمكانه وبدأ المسؤول عن الحفله يطلع علي الاستديچ تاني ويقول بحماس:دلوقت حان الوقت لتسليم الهدايا بنتمني ان مستر ماهر الصياد يتفضل معانا علي الاستيدچ..!
بص ماهر حواليه ولقي ان كل العيون والاضاءة عليه فابتسم بهدوء وعدل بدلته واتحرك بانتظام في اتجاه الاستيدچ..
كان في شاب ماسك الصندوق اللي فيه الساعه في ايديه واول ما ماهر قرب منه مسك دراع ماهر بلطف ولبسه الساعه وماهر كان بيبص علي الجميع بدون ريأكشن لحدما انتهي وقرب من المسؤول واخد منه المايك وقال:شكرا جدا علي الهدية الجميلة دي ..وانا متشكر جدا لاهتمامكم بكل التفاصيل الجميلة دي ومقدر مجهودكم المبذول علشان الحفله .
كل اللي في الحفله سقفوا لييه وهوا حرك راسهم بابتسامه هاديه وقال :انا بصفتي مدير شركة الصياد احب اقول لكل شاب موجود قدامي النهاردة ان مفيش نجاح بدون تعب ومفيش حاجه اسمها بكره لازم تبدأ من النهارده وتخلي بكره دا للنجاح ..تفائل وان شاء الله ربنا هيكرمك!
الكل سقف مرة تانيه وماهر عينيه جت في عين احلام اللي كانت باصه عليه وساكته .
ماهر حرك عينيه وبص علي ياسر اللي كان بيبصله بغل واضح في عينيه فابتسم ماهر وقال:في الحقيقه ان شركتي السنه دي حققت نجاح كبير جدا في مصر وبما ان في منافسين كتير ليا فاحب اوجهلهم تحيه شُكر كبيرة لان لولا وجودهم انا مكانش هيبقى عندي الحماس فإنى انجح اكتر ورغم ان في ناس كتير بتتضايق من نجاحي دا الا اني مش مهتم ليهم ولا لرأيهم عني لاني في الاول وفي الاخر مركز في طريقي ومركز في شركتي وبتعب فعلا ودي حاجه انا اول مره اقولها وهيا ان مش بسمح لحد ياخد مني حاجه تخصني ولو في يوم من الايام حصل فاحب اقول ان دي مجرد بواقي بتقع مني
…الناس بصوله باهتمام وهوا كمل كلامه وقال:دا مش تكبر مني ولاكن التساهل مع الخصم مش كويس ودلوقت انت بتكون الصياد ممكن في لحظة تكون الفريسه فخليك دايما منتبه ومركز وواعي لكل حاجه بتحصل حواليك؟
حمزه كان بيركز في كلام ماهر وعجبه كلامه جدا فسقفله بسرعه وهو بيقول بفرحه:عاش يا خالي كمل؟
ماهر بص لحمزه وابتسمله ورجع كمل كلامه وقال: انا خلاص خلصت كل كلامي وحابب اختمه بإني ممتن جدا لاهتمامكوا وتقدريكوا واتمني متكونش اخر سنه ليا في المركز الاول وان شاء الله مستمرين؟
الكل سقف لماهر وكانوا كلهم مبهورين بيه وبكلامه ولاكن كان ياسر متضايق من فشل خطته بسبب ان احلام مأثرتش فيه فبصلها لقاها مركزه مع ماهر وعينيها بتلمع وبتطلع قلوب فقال بتساؤل :انتي تعرفيه؟
احلام بصتله باستغراب وقالت:اعرف مين يا فندم!
ياسر بغيظ:ماهر الصياد؟
احلام اتوترت من سؤاله وقالت:حضرتك مش كنت واخد منه صفقه وانا بحثت عنه وعرفته فانا اكيد عرفاه .
ياسر اتغاظ من كدبها وقال :يعني انتي متعرفيهوش معرفه شخصيه!
احلام بلعت ريقها وحركت راسها بالرفض وهو قال:امال ايه لمعة عينيكي دي انتي ناسيه انه عدونا؟
احلام ضمت حاجبها وقالت بتساؤل:انا اسفه يا فندم بس هوا صحيح عدو الشركه والمنافس ليها بس انا عملت ايه علشان حضرتك تكلمني كده؟
ياسر مسك دراعها بضيق وقال:لازم تبصيله بنظرات كُره لازم لما تشتغلي معايا وتكوني مديرة مكتبي اللي انا اكره انتي تكرهيه ؟
احلام سحبت ايديها بسرعه بسبب ضغطه عليها وضربت ياسر بالقلم وقالت بضيق:انت ازاي تسمح لنفسك تتعامل معايا بالاسلوب دا ..
ياسر بصلها بضيق لما لقي الانظار بقت عليه فاتوتر وقال:انتي بتمدي ايديك عليا انتي نسيتي نفسك!
احلام عيونها دمعت بحزن وقالت:انا منستش نفسي بس الظاهر ان حضرتك اللي نسيت نفسك وبتتعامل معايا فجأة وكانك اشترتني ..علي فكره انا واقفت بس اجي الحفله دي علشان خاطر ..سكتت للحظة وقالت بحزن:علشان خاطر وال..قبل ما تكمل كلامها لقت ايد قويه بتشدها عليه واول ما رفعت عينيها لقت ان اللي واقف قدامها حمزه ..احلام بصتله وقالت بصدمة:حمزه ؟
حمزه بص لياسر بغضب وقال:انت ازاي تسمح لنفسك انك تلمسها كده انا ملاحظك من ساعتها بتعمل حركات غريبه وباين عليك كده مش مظبوط..
احلام بصت حواليها ولقت ان الناس اللي حواليهم بدأو ينتبهوا ليهم فقربت من حمزه وقالت برجاء :خلينا نمشي يا حمزه علشان الناس بدأت تاخد بالها ودا ..بلعت ريقها وقالت بهمس:ودا غرضوا!
ياسر كان باصص لحمزه وعلامات السخريه واضحه علي وشه بسبب انه شايف ان حمزه لسا صغير وبيتصرف تصرفات الراجل الشجاع ولاكن حمزه كان باصص عليه بغيظ ومنتبه لكلام احلام وكور ايديه وهو بيقول بغضب:الظاهر انك مش فارق معاك حاجه!
ياسر رفع ايديه علشان يبعده عن طريقه ولاكن حمزه مسك ايديه بقوه وقال:الزم حدودك..
ياسر دفع حمزه من قدامه بغضب وحمزه وقع علي الارض وفي لحظة صراخ احلام اول ما حمزه وقع انتبه كل الموجودين بما فيهم مسؤولين الحفله وقربوا منهم لما لقوا حمزه بيقف علشان يضرب ياسر ..
احلام فضلت تدور علي ماهر بعيونها وقالت بعياط:هو راح فين ..
ماهر كان واقف في جمب وبيتفرج عليهم ولاكن اول ما شاف ياسر بيضرب حمزه بقوه وحمزه بينزف قرب منهم بسرعه وبعد حمزه عنه ومسك ايديه بقوه قبل ما يضربه تاني ..
ياسر كان بيبص عليهم وعيونه مليانة غضب بص لاحلام بعصبيه وقال:غبيه ..!
احلام اتحرجت جدا من اللي حصل ومكنتش تتوقع ابدا ان ممكن حمزه يدافع عنها كده فحست بجد انها مش قادره تعمل حاجه خصوصا لما بصت علي وش ماهر اللي غضبان جدا بسبب كل اللي حصل فدموعها نزلت وهيا بتقرب منهم وبتقول:مستر ياسر بلاش تعمل كده ؟
ماهر كان بيبص علي ياسر وفي عينيه غضب كبير ليه بسبب انه اتجرأ ولمس حمزه ودي حاجه اللي بيعملها مبيقدرش ماهر يسامحه ..
قبل ما ماهر يضرب ياسر ويردله الضربه اللي ضربها لحمزه وقفت احلام في النص ومسكت ايد ماهر وقالت برجاء:ارجوك بلاش تضربه دا مديري وبعدين حمزه اللي اتدخل في الموضوع يعني مديري مغلطش حمزه هو اللي غلطان؟
الناس اللي موجودين كانوا سامعين كلامها و
ياسر اتفاجئ من كلام احلام ودفاعها عنه ولاكن ماهر كان بيبصلها وهو مصدوم :اولا بسبب انها بتقول علي ياسر مديرها ودا غير منطقي لانها قالتله انها شغاله في شركة البدر ..وثانيا لانها مش فارق معاها حمزه اللي بينزف بسبب انه دافع عنها وواقفه بكل برود تدافع عن مديرها؟
احلام غمضت عينيها بتوسل وقالت:ارجوك يا ماهر نزل ايديك دي بلاش تعمل فضيحه انت ملكش ذنب انك تتحط فيها ..
ياسر كان بيبص علي ماهر بشماته واتحولت نظراته لاحلام بابتسامه واسعه لانها بسبب كلامها قدرت تطلع انه برئ وان قريب ماهر هوا اللي بدا الخناق ..
احلام كانت عينيها علي ماهر واللي لسا مردش علي طلبها وكانت مستنيه رده وفي لحظة غضب من ماهر بعدها عن طريقه وصفع ياسر بقوه وبدا يردله الضربه اكتر من مره واحلام اتصدمت وقربت منه وهيا بتقول بصراخ:ابعد عنه ابعد عنه !
المسؤولين قربوا منهم وبعدوهم عن بعض وماهر نزل ايديه بقوه وقال:ابعدوا؟
الكل بعدوا عنه بخوف من هيئته وهو قرب من حمزه اللي ماسك مكان الضربه وبيتألم وسنده عليه لحدما حمزه وقف وماهر شاله علي ضهره!
احلام وقفت تبص علي ماهر اللي شال حمزه ومشي وبتبص علي ياسر اللي واقع علي الأرض ووشه متغرق بالد"م ..بصت حواليها ودموعها غرقت وشها وقالت برفض:مستحيل انا عملت ايه!
ياسر كان بسبب الضرب اللي اخده اغمي عليه فاتصلوا الناس بالاسعاف واخدوا ياسر علي المستشفي ..
وبعد وقت كانت الحفله خلصت والناس كلها مشيت بعدما وقفوا الحفله بعد رفض رجال الأعمال انها تكمل بعد اللي حصل..
كانت احلام واقفه لسا مكانها وهيا مصدومه من كل اللي حصل.. فاقت علي صوت واحد بيسألها ويقول:انتي كويسه يا انسه ؟
احلام حركت راسها بالرفض وقالت بدموع:ماهر وحمزه عاملين ايه!
الشخص قال بتساؤل:انتي تقصدي ماهر الصياد صح!
احلام حركت راسها بالموافقه والشاب قال:مش عارف هوا ركب عربيته ومشي بس كل الناس مشيت ومفضلش غيري انا وانتي :. معاكي عربيه تروحي بيها؟
احلام حركت راسها بالرفض والشخص قال:انا ممكن اوصلك بعربيتي لو معندكيش مانع يعني؟
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا شكرا انا هعرف اروح لوحدي؟
الشخص بص علي جسمها باعجاب وقال:ازاي واحده جميله زيك كدا هتروح لوحدها في الوقت المتأخر دا؟
احلام بعدت عنه بتوتر من نظراته ليها فمسكت شنطتها اللي علي الطرابيزه بسرعه واتحركت من قدامه..
_______
في قصر الصياد وبالتحديد في غرفة حمزه ..خلص الدكتور معالجه حمزه وقال:الحمدلله ان مناخيره متكسرتش لان الضربه اللي اخدها كانت قويه الظاهر ان اللي ضربه محترف فنون قتاليه .
ماهر ضغط علي ايديه بغضب وقال:طيب يا دكتور هوا كويس دلوقت يعني مفيش اي خطر عليه!
الدكتور قفل شنطته وقال برفض:لا متقلقش يا فندم هوا بخير بس خليني اشوف ايديك لانها متعوره جامد!
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا انا هعالجها متشكر جدا ليك يا دكتور !
الدكتور ابتسم وقال:الشكر لله يا فندم بعد اذنك !
ماهر حرك راسه بالموافقه والدكتور خرج وماهر قرب من حمزه اللي نايم علي السرير وكان ساكت ؟
ماهر قال بتساؤل:كام مره انا قولتلك تاخد حذرك ومتسمحش لحد يضربك!
حمزه قعد علي السرير وقال بتساؤل:احلام عملت كده ليه يا خالي ازاي تدافع عن الشخص دا انا كنت بدافع عنها علشان اعتبرتها صديقتي؟
ماهر بصله وقال بسخريه:صديقتك لا يا حبيبي متعتبرش حد صديقك وانت متعرفوش انت غلطان؟
حمزه بصله وحرك راسه بحزن وقال:بس انا متاكد انها عملت كده غصب عنها لانها في البدايه طلبت مني نمشي ونسيبه ولاكن انا رفضت !
ماهر بصله وقال باستغراب:وليه بق رفضت كنت فاكر انك هتقدر عليه .
حمزه قال بضيق:هو انت تعرفه يا خالي هوا مين الراجل دا أصلا !
ماهرقال بضيق:منافس ليا ظهر فجاه واخد مني الشحنه بتاع ايطاليا بس دي حاجه انا متوقعها منه اكيد كان مخطط لكل دا وانت زي المغفل صدقت انهم كانو بيتخانقوا بجد؟
حمزه بصله باستغراب وقال:يعني ايه يا خالي صدقت دول فعلا كانت بيتخانقوا احلام كانت متضايقه من حركاته فعلا!
صرخ ماهر في وشه وقال:متجبليش سيرتها وانسي بق انها ساعدتك ايه مورناش غير احلام ومشاكل احلام !
حمزه كان اول مره يشوف خاله متعصب بالطريقه دي فحرك راسه وماهر قال:الدكتور قال ان مناخيرك كويسه ارتاح بق ومتتعبش نفسك علشان النزيف ميرجعش تاني؟
حمزه حرك راسه بحزن وماهر خرج من اوضة حمزه وهوا متعصب وقلبه مليان بالغضب ومش متوقع انها اتفقت مع مديرها علشان بس يشتتوه ويضايقوه فقال بتساؤل:وانا اللي كنت مستغرب اني كنت بقابلها صدفه ..
_______
كانت احلام خرجت من الفندق وهيا بتبص حواليها وبتعيط ..طلعت تيلفونها واتصلت علي صديقتها مروه ولأن الوقت كان اتاخر مروه مانتبهتش لرنه تيلفونها بسبب انها كانت نايمه نوم عميق..
مسحت احلام دموعها وهيا بتبص حواليها وكانت الشوارع فاضيه بصت في الساعه ولقت انها بقت١ بالليل قالت بخوف:الوقت اتاخر اوي كده ليه هو الوقت عدي بسرعه وانا محستش بيه !
حاولت احلام تاني ترن علي مروه ولاكن مروه مردتش عليها فاحلام بصت علي كل الارقام اللي معاها ولقت ان كل اللي ارقامهم متسجله مجرد زمايل ليها ومفيش حد قريب منها !!
فضلت احلام ماشيه بعدما فقدت الامل انها تلاقي حد يساعدها وبسبب انها مشيت كتير حست بان رجليها بتوجعها بقوه فبصت علي الجزمه واتضايقت لانها لابسه كعب عالي ..وهيا مش متعوده عليه؟
وقفت احلام وخلعت الجزمة وبصت علي رجليها لقتها متعوره جامد وبتجيب دم بقوه ...قعدت علي الرصيف بسرعه وهيا بتلمس رجليها وبتبكي بسبب انها بتوجعها جامد ..
ولان احلام كان ماسكه تيلفونها ومش منتبه ليه ضغطت علي رقم ماهر بالغلط وكان ماهر وقتها حاطت تيلفونه علي مكتبه وبيفكر في اللي حصل بضيق ..تيلفونه رن واول ما بص للرقم استغرب انها احلام ..مسك التيلفون وهو بيقول لنفسه:ليها عين تتصل بعد اللي عملته!
قرر ماهر يتجاهلها وميردش عليها ولاكنه قرر يشوفها عاوزه ايه واول ما فتح المكالمه سمع صوت احلام اللي بتبكي وصوتها واضح وكانت بتهتف بكلامات زي(يارب حد يساعدني ..انا مش عارفه اعمل ايه.. رجلي بتوجعني اوي والدم فيها كتير ليه )
بسبب كلامها الغير مرتب قدر ماهر يفهم انها مش منتبهه انها متصله عليه فاتكلم وقال بصوت واضح:انتي فين؟
اول ما احلام سمعت صوت خارج من تيلفونها بصت عليه بسرعه واتصدمت ان في مكالمه مفتوحه بينها وبين ماهر وسمعت صوته بيعيد كلامه تاني وبيقول:انتي فين دلوقت يا احلام؟
اتوترت احلام وقالت بتردد:مش عارفه؟
ماهر قال بغضب وصوت عالي:مش عارفه ازاااي امال مين اللي هيعرف ؟
بكت احلام اكتر وقالت بغضب هيا كمان:متعليش صوتك علياا انا فعلا مش عارفه انا فين ..
ماهر :اوصفيلي المكان وانا هعرفه؟
احلام بضيق:هتعرف ازاي وانا بقالي ٢٨ سنه عايشه في القاهره واول مره اشوف المكان دا؟
ماهر اتضايق من كلامها وقال :بطلي طريقتك دي واوصفيلي المكان انتي دلوقت محتاجه مساعده ..حاولي تركزي كده واصفيهولي كويس..
احلام احدت نفس وهيا بتبص علي المكان وبتقول:الشوارع كلها فاضيه ومفيش حد ماشي والمكان مفيهوش اي محلات ولا اي اضاءه وكل اللي سمعاه صوت كلاب جاي من بعيد.. بكت وقالت:انا رجلي متعوره ومش عارفه امشي اكتر من كده ؟
قالت كلامها بشهقه واضحه وهوا مقدرش يستحمل يسمع بكائها فقال :خليكي مكانك وحاولي تهدي لحدما اجيلك وقبل ما اقفل انا هبعتلك لينك في رساله اضغطي عليه !
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت بصوت ضعيف:حاضر؟
ماهر قفل المكالمه وبعتلها لينك من علي تيلفونه واستناها تقبله بالضغط عليه واول ما احلام ضغطت علي اللينك قدر ماهر يعرف مكانها بسهوله؟
____________
خرج ماهر من مكتبه واتجه بسرعة لعربيته اللي مركونه في الجراچ وشغلها واول ما ركب بص علي تيلفونه اللي محدد مكانها علي الخريطه وقال:لازم تشرحيلي عملتي كل دا ليه يا احلام وايه المقابل ؟
قال كلامه بلوم واتحرك بسرعه لخارج القصر ..
وعند احلام كانت طلعت مناديل من شنطتها وبدات تحطها علي الدم اللي في رجليها وتمسحه وبسبب انها لبست الجزمة لفتره طويله بدات رجليها تورم والوجع يزيد كل ما تحاول تقف عليها اوي تلامسها للأرض..
بعد مرور دقايق قربت عربيه من المكان اللي موجوده فيه احلام وكانت سايقة بسرعه عاليه ..فرملت العربيه قدامها ونزل من العربيه ماهر اللي كان لسا متضايق وقرب منها وقال: قومي اركبي ؟
احلام رفعت عينيها تبصله وقالت بتعب:مش هقدر اتحرك علي رجلي لانها وارمة!
بصلها ماهر باستغراب وقال:مش مشكله اضغطي علي نفسك لحدما تركبي العربيه؟
بصلته احلام بحزن وحركت راسها بالموافقه وكانت بتفكر في كل السينين اللي عاشتها وكانت بتتعرض لازمات اكبر من دي وبيكون وجعها اكبر ولاكنها كانت بتتخطاها بس احلام المره دي استسلمت وقالت برفض:لا مش هقدر لو مش عايز تساعدني ممكن تمشي وانا اسفه لاني ضغطت علي اسمك بالغلط ؟
ماهر اتضايق من كلامها وكان هيركب عربيته ولاكنه وقف لما سمع صوت عياطها فبصلها وقال:لما انتي عارفه ان الكعب بيوجعلك رجلك بتلبسيه ليه؟
احلام استغربت كلامه وبصتله تاني وقالت بانتباه:ايه؟
ماهر قرب منها وهوا بياخد من ايديها الجزمه اللي مسكاها وبيرميها جمبها وبيقول:حاولي بس تقومي لحدما اعرف اشيلك؟
احلام حركت راسها ومسكت في ايديه وهوا اول ما لقاها لمست ايديه ركز في ملامح وشها واللي بتحاول تخفي وجعها فاول ما لقي انه يقدر يشيلها قرب من وسطها وشالها علي صدره وقرب من العربيه وركبها فيها :.
حاولت احلام تعدل نفسها علي الكرسي وهوا بصلها وقال وهو بيدلها شنطتها :اربطي الحزام كويس؟
حركت احلام راسها وهوا قفل الباب واتحرك في الاتجاه التاني وركب جمبها واتحرك بالعربيه بسرعه..؟
وهما علي الطريق احلام كانت بتبص عليه بصمت وهوا سايق بسرعه ومتعصب ..فبصت لايديه واتخضت لما لاقتها متعوره جامد فقربت من ايديه لمستها وقالت بقلق:ايدك متعوره ؟
بعد ماهر ايديه بسرعه عنها وقال بغضب منها:متلمسنيش!
احلام حركت راسها بحزن ورجعت سندت بضهرها تاني علي الكرسي وهيا حاسه انها مرهقه جامد فاتنهدت بتعب وسمحت لدموعها تنزل بهدوء علشان مش قادره تقاومها..
وصلوا بعد وقت قدام بيتها ففتحت احلام الباب وهيا ناسيه ان رجليها متعوره واو لما لمست الارض علشان تمشي وقعت بتعب وهيا بتتالم؟
خرج ماهر وقرب منها بسرعه وهوا بيقول بضيق من تصرفها:ايه اللي خلاكي تنزلي..بصتله احلام وقالت:مش عايزه اتعبك معايا؟
ماهر قرب منها وشالها وقال:مش هتفرق يا احلام بعد اللي حصل ؟
احلام مسكت جامد في رقبته وغمضت عينيها وهوا اتحرك لداخل البيت واول ما طلعوا لشقتها احلام طلبت منه ينزلها وهوا قال:طلعي المفتاح وانا هفتح الباب؟
احلام حركت راسها بالموافقه وفتحت شنطتها ولاكنها ملقتش المفتاح فقالت وهيا بتفتكر:انا متأكده اني اخدت النسخه التانيه وكانت في الشنطة!
ماهر كان باصص جمبه ومستنيها تخلص وتجيب المفتاح ..لحدما عدى وقت واحلام بتدور مره واتنين في شنطتها ولاكنها ملقتش حاجه فقالت :انا شكلي نسيت اخد المفتاح معايا وانا اديت النسخة الاولي لمروه !
ماهر بصلها وقال بتساؤل: يعني مفيش اي مفتاح تاني عيرهم!
احلام حركت راسها بالرفض وهوا حرك راسه بالموافقه ولف ونزل تاني بيها علي السلم وهوا لسا شايلها..
قالت احلام بتساؤل:احنا رايحين فين؟
ماهر:هنروح القصر عندي اكيد مش هسيبك تباتي في الشارع انا مش قاسي للدرجادي!
احلام بصت لملامحه بحزن علشان عملت كل دا فيه من غير ما تقوله الحقيقه من البدايه فحركت راسها بالموافقه وهوا خرج من البيت وركبها تاني للعربيه وركب جمبها واتحركوا..
وطول الطريق احلام كانت ملتزمه الصمت وماهر كان مركز في الطريق ..
بعد وقت وصلوا للقصر ودخلوا من البوابه بعدما رجال الامن وقفوهم ولما لاحظوا انه ماهر اعتذروا وفتحوله البوابه بسرعه؟
اتحرك ماهر في اتجاه الباب الرئيسي للقصر ووقف العربيه وبص لاحلام وقال:هتنامي هنا النهارده وهتمشي اول ما الصبح يطلع؟
احلام بصتله وسكتت وهوا بصلها بضيق وقال:اجهزي علشان هشيلك .. حركت احلام راسها وهوا خرج من العربيه وقرب من الباب بتاعها وفتحه واول ما بص في وشها سرح فيه للحظه واحلام رفعت ايدها علشان يعرف يخرجها من العربيه ويشيلها فكان شكلها مضحك لانها اول مره من وقت ما كان بيشليها علي طول تعمل الحركه دي..ماهر قرب منها بسرعه قبل ما يبتسم وشالها وخرجها من العربيه..
لمست احلام ضهره بخوف لتقع وهوا حاول بكل قوته يعدلها علشان متقعش …
بعدما ماهر عدلها وقربها من صدره احلام حطت ايديها الاتنين علي رقبته بخوف واول ما وشها لمس وش ماهر بالغلط اصوات قلوبهم بدات تعلى ..بص ماهر علي وشها ولقاها بتبصله بتوتر فقرب رقبته من خدها اكتر علشان يعدلها لاخر مره واحلام غمضت عينيها بسبب ان قلبها بيدق وحست بسخونه شديده في وشها ..
اتحرك ماهر بعدما الخدم فتحو الباب واول ماشفوه داخل وشايل بنت بصوا في الارض بخجل واحترام ليه ..احلام اول ما سمعت اصوات الخدم وهما بيرحبوا بيه باحترام وبيقولوا:اهلا وسهلا يا ماهر باشا اتفضل..
احلام دفنت وشها بسرعه في صدره وهيا خايفه لحد منهم يشوفها ويعرفوا هيا مين ..
اتحرك ماهر للداخل واتجه لغرفة من غرف القصر واول ما فتح الباب ودخل لقى ان الغرفه لسا مش جاهزه ان حد يقعد فيها فقرر يروح لغرفه تانيه وكانت علي نفس الوضع..
نده ماهر بصوت عالي علي واحد من الخدم واول ما وصل اتكلم ماهر وقال بغضب:الاوض دي مش متجهزه ليه!
الشاب قال بتوتر:احنا اسفين يباشا بس حضرتك اللي طلبت مننا منجهزش اي غرفه بدون اذنك!
ماهر بصله بضيق وهو بيفتكر كلامه ليهم من فتره فحرك راسه وقال:طيب انزل انت دلوقت؟
اتحرك الشاب من قدامه وهوا رجع رفع احلام علي صدره اكتر واتحرك بيها لجناحه واول ما دخل احلام كانت نامت بسبب التعب اللي حاسه بيه فبص لوشها ولسا هيقولها انهم وصلوا لقاها مغمضه عينيها بنوم فمرضاش يصحيها وقرر انه يحطها علي سريره بحيث انها تنام واول ما قرب من السرير علشان يحطها نزلت احلام دراعها بنوم وهوا مكنش هيعرف يحطها علشان دراعها ميوجعهاش ..فحاول يسندها اكتر عليه علشان يعدل دراعها ولاكنه فشل لان احلام بدات تتحرك ببطي وتفلت منه بسبب ان فستانها مصنوع من الحرير وبسبب انه مكانش متحكم في رجليها كانت هتقع .
اول ما انتبه ماهر انها هتقع حملها تاني بسرعه وقربها اكتر من صدره وهيا كانت مستسلمه ومغمضه عينيها بتعب ..قرر ماهر انه يحطها علي السرير ببطئ واول ما خلاها تنام وشه قرب من وشها جدا لدرجه انه نسي نفسه وهوا بيبص لملامحها وبدأت مشاعره تتحرك ليها من جديد وللحظه نسي ماهر اللي عملته فيه وكدبها عليه وبدا يبص لشفايفها بتوهان واحلام مكنتش في وعيها……
بدا ماهر يقرب اكتر منها وكأنه مسحور وقبل ما يقبلها فاقت احلام فجأة ولمست شفايف ماهر بالغلط وماهر كان متفاجئ وهيا كانت مصدومه لانها حاليا يعتبر بتقبله فبعدت عنه بسرعه وهيا بتبص عليه وبتستوعب اللي حصل وبتقول:هو ازاي دا حصل؟يتبع بقلمي شيماء صبحي
احلام مش ناويه تبطل تجنن الصياد بتاعنا وهو برضوا شكله قلبه خفيف معاها ..😂 تتوقعوا ايه اللي هيحصل بعد اللي حصل في الحفلة ويا تري ماهر هيسامحها فعلا ولا هيكون قاسي عليها🫢😞
يتبع 🩷
↚
"بدا ماهر يقرب اكتر منها وكأنه مسحور وقبل ما يقبلها فاقت احلام فجأة ولمست شفايف ماهر بالغلط وماهر كان متفاجئ وهيا كانت مصدومه لانها حاليا يعتبر بتقبله فبعدت عنه بسرعه وهيا بتبص عليه وبتستوعب اللي حصل وبتقول:هو ازاي دا حصل؟
انتبه ماهر ليها وبعد عنها وهو بيقولها بتساؤل:هو انتي مش كنتي نايمة؟
احلام بصتله وقالت بتوتر:ايوا كنت نايمه بس فجأه يعني صحيت لقيت..؟
ماهر قاطع كلامها وهوا بيقوم من علي السرير وبيبص حواليه وبيقول:هتنامي علي السرير دا وانا هنام جمبك علي الكنبه وان شاء الله اول ما الصبح يطلع تمشي زي مقولتلك..
حركت احلام راسها وهوا سابها قاعده مكانها ودخل يغير هدومه ..
كانت احلام بتبص علي طيفه بتوتر شديد وحطت ايديها علي قلبها لانها كانت صاحيه مش نايمه زي ما قالتله واللي خلاها تمثل النوم هوا ماهر لما قرب منها فخافت تواجهه تاني وادعت انها نايمه ولما صحيت كانت حاسه ان الوضع مش مريح ولاكنها اتفجأت انها باسته؟
خرج ماهر بعد وقت وهيا كانت لسا قاعده علي السرير وبتبص علي الغرفه ومركزه مع تفاصيلها.
ماهر بص عليها وقال بتساؤل:خير منمتيش ليه!
احلام بصتله وقالت وهيا بتعدل نفسها علي السرير:انا لازم اتكلم معاك علشان اللي حصل النهارده؟
ماهر قرب من الكنبه وقال بضيق: وانا مش عايز اسمع حاجه اتفضلي نامي!
احلام بصتله بتردد وقالت:بس انا عندي كلام كتير عاوزه اقوله ومش عارفه انام بصراحه غير لما احكيهولك!
تجاهل ماهر كلامها وفرد جسمه علي الكنبه وغمض عينيه وهيا فضلت تبص عليه باستغراب من رد فعله وقالت:انت هتنام من غير ما تسمعني؟
ماهر مردش عليها وكمل نوم وهيا قربت منه بهدوء وقالت بهمس:متأكد؟
لف ماهر بجسمه ومردش عليها وهيا بصت حواليها بتردد وقربت تاني من السرير وافتكرت رجليها فبصت عليها لقتها اتوسخت بسبب انا لمست الارض كتير وهيا حافيه..فلمستها ولقتها بتوجعها جدا فاطلقت احلام صرخه بسيطة تعبر عن المها واول ما ماهر سمع صوتها لف بجسمه ليها وبصلها وقال بتساؤل:بتصرخي ليه !
احلام بصتله ورفعت حاجبها وقالت بتعب:رجلي وجعتني ؟
ماهر قام بضيق وقرب منها وهو بيتفحص رجليها وبيقول:دي ملتهبه ووارمة!
حركت احلام راسها وهوا لمسها وهيا اتوجعت أكتر فقال وهو بيبصلها وبيقول بتساؤل:بتوجعك اوي!
حركت احلام راسها بالموافقه وهو سابها وخرج من الاوضه واحلام فضلت واقفه مكانها مش عارفه هتعمل ايه لانه سابها من غير ما يقول اي كلمة؟
رجع ماهر بعد دقايق وفي ايديه علبه عليها علامة ذائد فعرفت احلام انها علبه الإسعافات ..
ماهر قرب منها وفتح العلبه علي السرير وبصلها وقال:استحملي الوجع لحدما اعقم كل الجروح دي!
احلام بصت في عينيه وحركت راسها بالموافقه وماهر بدأ يطلع قطنه من العلبه ويحط عليها مطهر ويطهر الجروح اللي في رجليها!
احلام مسكت في دراعه جامد اول ما حست بألم في رجليها..ماهر بص عليها بصه سريعه ولاقها مغمضه عينيه فبص علي دراعه اللي بدأ يوجعه بسبب ضغطها عليه وحرك راسه بلامبالاه..
بعد وقت كان انتهي ماهر من تطهير كل الجروح اللي في رجل أحلام وبدأ يحط عليهم مضاد حيويي علشان الالتهاب يخف وبعدما انتهي خالص بصلها وقال:خلاص كدا!
احلام فتحت عينيها وحركت راسها بهدوء وبصت لايديه وقالت:خليني اشوف ايدك!
ماهر بص لايديه اللي بدات تورم بسبب انه ضرب ياسر بقوه لدرجه انه اتعور جامد..
ماهر بصلها تاني وقال برفض:لا متشكر ويلا نامي متفضليش صاحيه علشان تعرفي تصحي بكرا بدري وتمشي قبل ما اقحي؟
احلام اتضايقت من كلامه وحركت راسها بحزن وقالت:متعاملنيش بقسوه كدا انا بقولك اعالج جرحك مش بطلب منك حاجه صعبه ياعني!
بصلها ماهر بضيق وقال:وانا قولتلك متشكر عايزه ايه تاني !
احلام دموعها اتجمعت في عينيها بسبب صوته العالي فاتنهد بضيق وسابها ورجع نام علي الكنبه ولف بجسمه علشان ميشوفهاش ويضعف قدامها ..
احلام بصت عليه بحزن ومكنتش موافقه تنام وهيا سيباه بيتألم بسبب وجع ايديه فحاولت انها تنزل علي السرير وتسحف علي رجليها وهيا ماسكه علبه الاسعافات اللي نساها علي السرير..
كان ماهر سامع اصوات رجليها وصوت العلبه اللي بتعمل صوت كلما تتحرك فلفلها واستغرب انها بتسحف علي الارض فقال بدهشه:احلام انتي بتعملي ايه!
احلام تجاهلت ترد عليه لحدما توصل قدامه واول ما بقت قدامه قالت بجديه:هعالج ايديك ؟
ماهر قام من علي الكنبه وهو مستغرب عنادها واصرارها الشديد فحرك راسه بالموافقه وقال:لو عالجتي ايدي هتنامي.
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا هنام بس مش هعرف انام بالفستان والميك اب دول !
ماهر غمض عينيه ورجع فتحها تاني وهوا بيتنهد وبيحرك راسه ليها بالموافقه..
فتحت احلام علبة الاسعافات وطلعت منها قطعة من القطن والمطهر وماهر كان مدلها ايديه وهيا بدأت تطهر الجرح..
كان ماهر حاسس بالالم ولاكنه متجاهله لانه كان باصص عليها وهيا مركزه انها متوجعوش فاستغرب جدا اللي بتعمله ومكنش مستوعب ازاي احلام قدرت تعمل كل دا في الحفله ودلوقت ظاهره قدامة انها بنت بريئة وخايفه عليه…
كانت احلام بتحط المرهم وهوا مركز معاها وبيفكر ليه ممكن احلام تتصرف مع مديرها كدا وازاي اصلا معرفتوش انها شغاله في شركة اللي اسمه ياسر دا وكان ايه غرضها من كل الكذب دا عليه ..كانت دماغه مليانه بالأسئلة الكتير ولاكن مش لاقي ليها حل …
احلام خلصت معالجة ايديه وبصتله وقالت:كدا خلاص ان شاء الله الورم كله هيخف وايدك هتكون كويسه!
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا قفلت العلبه وقالت:لف وشك تاني لو سمحت علشان ارجع تاني للسرير!
ماهر استغرب طلبها وقال بتساؤل:ليه يا عني انا ابص براحتي دي اوضتي!
احلام ضمت حاجبها برفض وقالت:خلاص انت حُر شيلني بق ورجعني علي السرير لاني مستحيل اسحف تاني وانت تقعد تبص عليا كدا!!
ضحك ماهر غصب عنه بسبب كلامها فلف وشه وهوا بيحاول يتحكم في اعاصبه وهيا قررت تستغل فرصه انه مش منتبه ليها وسحفت بسرعه ورجعت تاني قربت من السرير!
ماهر بص عليها وهو مبتسم فقرر يقوم ويجبلها هدوم تلبسها لان الفستان مش مريح انها تنام بيه ..فسابها مشغوله وهيا بتحاول تطلع علي السرير واتجه هوا لغرفة تغير الملابس وجاب ليها بيچاما ليه بكُم ورجع تاني ليها!
احلام كانت طلعت علي السرير وفردت جسمها وكانت غمضت عينيها وهيا نايمه علي السرير واول ما حست بيه بيقرب منها فتحت عينيها وقالت بخضة:في ايه تاني!
ماهر قرب البيچاما منها وقال:انا هخرج خمس دقايق برا لحدما تغيري هدومك وتلبسي البيچاما دي وياريت تخليكي بالطرحه برضوا علشان مينفعش تكوني بشعرك قدام شخص غريب عنك؟
احلام اخدت منه البيچاما وحركت راسها بالموافقه وهوا خرج من الغرفه وسابها تغير هدومها براحتها..
"اول ما ماهر خرج شاف سيلين نازله تتسحب علي السلم ،قرب منها ببطئ علشان ميعملش صوت وتلاحظ انه بيراقبها وفجأة لقاها بتتجه لخارج القصر فاتحرك وراها علشان يشوفها رايحه تعمل ايه في الوقت المتأخر دا..
سيلين وصلت للبوابه وكان في شاب بموتسيكل ديلفيري وكانو الحراس موقفينه واول ما قربت سيلين من الشاب قالت بتوتر:هل طلبي جاهز!
الشاب بصلها وابتسم وقال:حضرتك الانسه سيلين مش كدا !
سيلين حركت راسها بالموافقه والشاب بص للحارس اللي موقفه وقال بغيظ:انا قولتلك اني جايب طلب للانسه سيلين ممكن بق تخليني ادخل؟
الحارس حرك راسه بالرفض وقال بجديه:هات الطلب وانا هدخله ولاكن ممنوع اي حد غريب يدخل للقصر ؟
سيلين بصت للحارس وقالت بغضب واضح في صوتها:انه هنا من اجلي من فضلك اسمح له بالدخول!
الحارس بصلها وقال بتردد: يا انسه سيلين حضرتك دا ممنوع لان ماهر باشا رافض ان اي حد يدخل للقصر بدون اذنه وانا مينفعش ازعجه في الوقت دا فا لو سمحتي قدري ان دي قواعد ومينفعش نكسرها ونشتغل بمزاجنا ؟
سيلين بصت للشاب وغمزتله وقالت:حسنا اعطيه طلبي قالت كلامها ورجعت تاني بصت للحارس وقالت :اعطيه هذه الأموال ؟
الحارس بص للفلوس واستغرب عددها فقال بتساؤل:حضرتك طالبه ايه!
سيلين بضيق من تطفله:بيتزا!
الحارس مسك الفلوس وبص عليها مره تانيه واستغرب ان ازاي مبلغ كبير زي دا يتدفع في بيتزا؟
الشاب بدأ يخرج من العلبه اللي في المتوسيكل بتاعه علبه البيتزا واداها للحارس واخد منه الفلوس واول ما الحارس اتحرك لمكتبه علشان يفتح العلبه وقفته سيلين وهيا بتقول بغضب:ماذا تفعل يا احمق انها بيتزا؟
الحارس قال بجديه:لو سمحتي يا انسه سيبيني اشوف شغلي لازم اشوف دي ايه قبل ما ادخلها للقصر!
حركت سيلين راسها بالغضب والشاب فتح العلبه ولما اطمن انها بيتزا فقط اداها لسيلين وهيا اول ما اخدت العلبه رمقته بنظره كلها غل ودخلت تاني للقصر!
كان ماهر واقف مراقبها وسامع كل الحوار فاستغرب ازاي سيلين قدرت تتواصل مع الشاب الدليفري وازاي عرفت تطلب بيتزا وهيا اصلا معداش علي وجودها في مصر غير اسبوع؟
فقرب من غرفتها وهوا بيسمع الاصوات اللي خارجه منها ولاكن كل اللي سمعه هوا صوت التيلفزيون ..قرر ماهريتجاهل اللي حصل ويرجع تاني لاوضته وقبل ما يدخل طرق الباب وسمع صوت احلام اللي بتقول:اتفضل؟
دخل ماهر وهوا بيبص عليها ولقي انها غيرت هدومها وكانت لسا لابسه الطرحه زي ما طلب منها فقرر يتجاهلها ويقرب من الكنبه وينام بهدوء واحلام اول ما بصت عليه ولاحظت انه نام قررت تنام هيا كمان وانتهي اليوم علي هذه الأحداث…
___________
في صباح يوم جديد وبداخل غرفة حمزه صحي وهو حاسس بوجع شديد في مناخيره فلمسها بتعب وافتكر كل اللي حصل امبارح فقام من علي السرير واتجه للحمام وحاول انه يغسل وشه بدون ما يلمس مناخيره ..وبعد محاولات كتيره من حمزه قدر يغسل وشه واسنانه واتجه تاني للخارج علشان يغير هدومه؟
وفي غرفه ماهر كانت احلام نايمه علي السرير ولاكنها فجأة اتقلبت وبقيت علي طرف السرير وبسبب انها كل شويه تتحرك كان جسمها قرب يقع وقبل ما تلمس الارض كانت ايد ماهر لحقتها وعدلها بهدوء علي السرير وبدأ يبص علي ملامحها بهدوء وهيا كانت نايمه ومش حاسه بيه بسبب انها بقالها فتره مش مظبته نومها وبسبب ان سرير ماهر مريح احلام سابت جسمها ياخد كل الراحه اللي محتاجها..
بعد ماهر عنها ودخل للحمام علشان يستعد للشغل وبدأ ياخد شاور سريع …
وفي غرفة حمزه كان واقف يبص للبدل اللي جابها ماهر ليه علشان شغله في الشركة ولاكنه شايف انها مش عاجباه فقرر يروح لغرفة ماهر بنفسه ويختار بدله من بتوعه علشان يروح بيها للشغل واول ما فتح حمزه الباب علشان يدخل سمع صوت سيلين اللي كانت بتقرب منه وهيا بتقول بابتسامه :مرحبا حمزه كيف حالك!
حمزه خاف منها وقرر يهرب بسرعه من قدامها قبل ما تتهور وتقرب منه بطريقتها المرعبه دي تاني فقرر يفتح الباب ويدخل وبالفعل دخل حمزه لغرفة ماهربسرعه وقفل وراه بالقفل بتاع الباب..
سيلين كانت واقفه برا وبتضحك بسخريه علي شكل حمزه وهي بتقول :انه احمق حقا؟؟
قالت سيلين كلامها ونزلت للصالون علشان تفطر وحمزه كان حاطط راسه عند الباب بيسمع خطواطها ولما اتاخد انها بعدت عن الباب اخد نفسه بالراحه وقبل ما يلف علشان يبص علي الغرفه لقي ماهر واقف قدامه وهو ماسك فوطه بينشف بيها شعره بعدما لبس هدومه!
ماهر قال بتساؤل:ايه اللي جابك هنا!
حمزه بصله وقال بتوتر:جيت علشان اخد بدله من بتوعك!
ماهر:ليه مش انا لسا جايبلك بدل قريب !
حمزه برفض:مش حلوين انا عاوز من بتوعك اللي لونهم اسود دول بيبق حلوين اوي !
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب ارجع انت علي اوضتك وانا هجبهالك؟
استغرب حمزه وقال.لا مش عايز اتعبك معايا انا هدخل انا لان انت زمانك مرهق فهدخل اجيبها بسرعه واطلع!
ماهر فتح قِفل الاوضه وبعد حمزه عنه وهو بيقول:لا انا اللي هجبهالك واطلع بق علشان انا مبحبش اعيد كلامي كتير!
حمزه فضل يبص علي المكان وهو بيقول برفع حاجب:هو في حد معاك ولا ايه يا خالي منا بدخل اوضتك علي طول ..اول مره تقولي امشي كدا؟
ماهر فتح الباب بسرعه وخرج حمزه وقال بغيظ منه:متبقاش متطفل وارجع اوضتك وبعدين هيكون مين اللي في الاوضه في وقت زي دا هو انت فاكرني زيك ولا ايه ؟
حمزه بصله بغيظ وشك في نفس الوقت وسابه واتحرك خطوتين وقبل ما يختفي من قدامه قال بابتسامه سريعه :بدله سودا هاا بلاش الكحلي دي علشان زهقت من ام اللون دا!
قفل ماهر الباب بسرعه وهوا بيبص حواليه واول ما عينيه جت تاني علي السرير لقي ان احلام لسا نايمه؟
قرب ماهر منها وهوا بيقول بهمس:مش انا قولتلك اول ما الصبح يطلع تمشي..
احلام مكنتش في وعيها ولا حاسه بيه وبوجوده قدامها..تيلفونها رن برقم مروه فبص عليها وهو بيشوف رد فعلها ومستني يشوفها هتقوم ولا هتكمل نوم!!
كانت مروه بتتصل علي احلام وهيا قلقانه عليها لأن أحلام امبارح بالليل اتصلت عليها اكتر من مره فكانت خايفه ان يكون حصلها حاجه مش كويسه..
ماهر فضل يبص علي احلام اللي مهتمتش لصوت موبايلها وكملت نوم فقرر يتجاهلها ويكمل لبس ولاكن الموبايل كان كل ما الرنه تفصل مروه تتصل من جديد.. فقرب من تيلفونها وقفله وهو بيبص عليها ومستغرب نومها التقيل..؟
انتهي ماهر من نظراته لاحلام ورجع كمل لبسه بسرعه واخد لحمزه البدله اللي طلبها من دولابه وخرج من الغرفه ..
كان حمزه واقف وهوا لابس هدومه الداخليه مستني ماهر يجبله البدله واول ما لقي الباب اتفتح جري بسرعه وقال وهو بيقفل الباب وبيمد ايديه:هات البدله ياخالي علشان قالع هدومي معلش!
ماهر اداله البدله وقال بضيق:انجز وحصلني علي تحت هستناك في العربيه!
حمزه قال بالموافقه :حاضر يا خالي مش هتاخر.قال كلامه وقفل الباب بسرعه وماهر اتحرك للاسفل وكان هيخرج من الباب ولاكن وقف علي صوت سيلين!
سيلين بفرحه:ماهر كيف حالك لقد افتقدتك !
ماهر وقف بضيق اول ما سمع صوتها فحرك جسمه ولف ليها وقال وهو بيبص عليها:صباح الخير يا سيلين عاملة ايه؟
سيلين سابت الاكل وقربت منه وهيا بتقول:انا ..هل تسأل عن أحوالي حقا؟
ماهر حرك راسه وقال بهدوء:ايه الغريب اني اطمن عليكي ليه كنتي فكراني هتعامل معاكي ازاي؟
سيلين بصت في عينيه وابتسمت وقالت:انا امرح يا ماهر هل انزعجت!
ماهر حرك راسه وقال:انا همشي علشان متاخرش علي الشركه وانتي ارجعي كملي فطارك وبالف هنا!
سيلين ابتسمت وحركت راسها بالموافقه ورجعت تاني قعدت علي السفره وهيا بتمسك الشوكه والسكينه وابتدأت تاكل بطريقه مثيره وهيا بتبص لماهر..
ماهر حرك راسه باستغراب منها وقرر يخرج لانه مش قادر يشوفها اكتر من كده واول ما ركب العربيه طلب من منعم انهم يستنوا حمزه !
_________
في المستشفي كان واقف قدام الغرفه اللي فيها ياسر "شوقي" المساعد بتاعه وكان بيبص عليه من الازاز وهو مصدوم من الحاله اللي وصلها رئيسه!
كان ياسر نايم علي السرير ووشه كله عليه لاصق طبي لانه اتعور جامد بسبب الضرب اللي اخده من ماهر ؟
بدأ ياسر يفوق ببطئ واو لما لاحظ شوقي انه بيصحي دخل بسرعه للاوضه وقال بفرحة:حمدلله علي السلامه يا ياسر باشا انت عامل ايه دلوقت حاسس بحاجه !
ياسر بص حواليه وهوا بيستوعب المكان وبدأ يفتكر كل اللي حصل فبص لشوقي وقال:الساعه معتك كام دلوقت!
شوقي بص. في ساعته بسرعه وقال:٧:٣٠ يا باشا..
ياسر حاول يقوم ولاكن لقي ان جسمه واجعه فقال بغضب:انا عايز اخرج من هنا حالا!
شوقي قرب منه وقال بتردد:بس يباشا انت محتاج ترتاح شويه لان الدكتور..!
صرخ ياسر في وشه وقال:انا مش باخد رأيك انا بقولك خرجني من هنا بسرعه انا مش ههدي غير وانا مدمرهم كلهم علي اللي عملوه معايا ..بق انا ياسر غنيم اللي عمر ما حد هزلي شعره يجي واحد زي دا ويضربني بسهوله كده قدام الناس .. بق انا …انا اتضرب!
شوقي خاف من هيئته فرجع لورا خطوه وقال:يباشا انا فاهم كل دا بس برضوا مينفعش تخرج انت لسا تعبان!
ياسر اتعصب اكتر وقرر يطلع غضبه عليه وقال:امشي من هنا مش عايز اشوف وشك!
وقف شوقي بحزن وقال:يباشا انا بس خايف عليك!
ياسر يغضب:شكرا يا شوقي مش عايزك تطمن عليه وروح بق اندهلي اي دكتور يجي يطمن عليا .
قشوقي حرك راسه بالايجاب وخرج من الغرفه وفضل ياسر يفكر يا تري هيردله اللي حصل دا ازاي..
رجع الدكتور مع شوقي ودخلوا لياسر وبدأ الدكتور يكشف علي ياسر اللي كان جسمه كويس ولاكن وشه اللي متدمر ومحتاج رعايه لحدما يخف …
الدكتور خرج بعدما شرح لياسر هوا محتاج ايه وعرفه انه معليهوش خط علي وشه وان كل الخوضوع مجرد ورم بسبب فوت الضرباو اللي اخدها؟
فضل ياسر وشوقي واللي كانو بيبصوا لبعض وساكتين ولاكن علامات الشر باينه في وشوشهم!
ياسر بص لشوقي وقال بغضب من ماهر:انا عايز اندمه عايز احرق قلبه لاني مش هسامحه علي اللي عملت معايا دا..،اسمع يا شوقي انا عايزك تعرف اي اكتر حاجه هو بيخاف عليها وتمون نقطة ضعفه وتخلصنا منه فاهمني!
شوقي ضم حاجبه بتذكر وقال:لازم ادور يعني يباشا !
ياسر بصله بغضب وقال:ايوا امال انت شغال معايا ليه وبتاخد فلوس قد كده!
شوقي قال بتردد: مش قصدي يباشا بس احنا مش محتاجين ندور هيا باينه اهي ان اكتر شخص ماهر الصياد بيحبه وبيخاف عليه هوا ابن اخته حمزه الشناوي يباشا… :يتبع
↚
"احنا مش محتاجين ندور يباشا هيا باينه اهي ان اكتر شخص ماهر الصياد بيحبه وبيخاف عليه هوا ابن اخته حمزه الشناوي…
حرك ياسر راسه بجديه وقال:حلو يبق تراقبلي حمزه دا وتعرفلي بيروح فين وبيقابل مين لحدما اقولك هتعمل معاه ايه!
شوقي قال بتوتر:بس يا باشا انت ناوي علي ايه انا مليش في القت"ل؟
ياسر بصله بغضب وقال:قت"ل ايه انت كمان كل الحكايه ان انت هتدبرله حدثه معتبره علشان نحرق قلب ماهر عليه شويه علشان بعد كدا يحترم نفسه ويبطل عنتظزة علينا '
شوقي بدأ يقلق من كلام ياسر وحرك راسه بالموافقه وقال:تمام ياباشا اللي حضرتك تقوله انا هنفذه..
ياسر بص لشوقي بصه طويله بصمت وبعدها قال وهو بيرجع بضهره علي السرير وبيقول:روح كمل شغلك انت ونفذ اللي قولتلك عليه!
شوقي حرك راسه باحترام وقال:بعد اذنك يا فندم'
ياسر غمض عينيه براحه وشوقي خرج من الغرفه ولأول مره يحس باحساس الخوف لانه متوقعش ان ممكن ياسر يأذي شخص علشان يضايق شخص تاني..فحس انه حقير جدا لان أصبح خاين بسبب شويه فلوس فلف بجسمه بص علي الاوضة بتاعت ياسر وقال بحزن:ربنا يهديك يا ياسر باشا وترجع عن اللي في دماغك دا لانك متعرفش ماهر الصياد علي حقيقته !
قال شوقي كلامه وخرج من المستشفي واتحرك لشغله في شركة ماهر….
_________
وفي غرفة العناية المركزه بداخل نفس المستشفي اللي ياسر دخل فيها كان موجود والد احلام واللي فجاه قلبه وقف عن النبض واول ما لاحظ الدكتور ضرب جهاز الانذار بسرعه وبدأ يعمل اسعاف للقلب لحدما بقيت الدكاتره يوصلوا..
وبعد وقت كانوا الدكاتره المسؤولين عن حالته وصلوا وبدأو يعالجوا الوضع وبعد تاني محاوله لانعاش القلب رجع النبض تاني.. والد احلام كان واضح جدا علي حالته انه مش هيقدر يعمل العمليه بسبب ان الورم اللي في مخه كبر بسرعه ومكانوش قادرين يحددوا سبب المشكله ..
الدكتور خرج من الغرفه وقرر يتصل علي احلام علشان يبلغها بحالة والدها ولأن احلام كانت نايمه نوم عميق مقدرتش تسمع صوت رنه الموبايل فقرر الدكتور يتصل علي ماهر وبالفعل ماهر رد عليه..
الدكتور بلغ ماهر عن حالة والد احلام وماهر بلغه انه هيوصل للمستشفي في خلال دقايق..
قفل الدكتور المكالمه مع ماهر واتجه لمكتبه وطلع من علي تيلفونه تسجيل صوتي لوالد احلام وبيفتكر النقاش اللي كان بينه وبين والد احلام لما فاق امبارح !
"" كانت الممرضه اللي كانت بتتابع حالة والد احلام في العنايه المركزه لاحظت انه فاق تاني وكان بيحاول يندهلها ولاكن مش عارف بسبب ان ايديه فيها الاجهزه ومش قادر يشيل جهاز الاكسجين ..
فقربت منه الممرضة وقالت بتساؤل :حضرتك عاوز تقول حاجه؟
والد احلام غمض عينيه بالموافقه والممرضه شالت جهاز الاكسجين وقالت:اتفضل قول انا سمعاك!
والد احلام قال بتعب:عاوز الدكتور!
الممرضه حركت راسها بالموافقه وخرجت بسرعه وراحت لمكتب الدكتور وبلغته ان المريض فاق تاني وعاوزه !
الدكتور اتحرك بسرعه لغرفه العنايه واول مشاف والد احلام صاحي فعلا قرب منه بسرعه وقال بتساؤل:حضرتك كويس !
والد احلام حرك راسه بالموافقه وقال:الحمدلله يا دكتور ..انا عاوز اسالك سؤال بس ممكن تخلينا لوحدنا بس الاول !
الدكتور حرك راسه بالموافقه وبص علي الممرضه اللي واقفه تتابع كلامهم وقال:اخرجي انتي دلوقت!
الممرضه خرجت وفضل في غرفة العنايه الدكتور بس واللي قرب من والد احلام وقال:اتفضل انا سامعك يا استاذ محمد عاوز تقول ايه !
والد احلام قال بتساؤل:كنت عايز اعرف مين اللي دفع تكاليف العمليه بتاعتي!
الدكتور حرك راسه بتفهم وقال :احلام بنت حضرتك!
والد احلام حرك راسه بالرفض وقال:مستحيل تكون احلام بنتي اللي دفعت الفلوس دي كلها هو مش حضرتك قولتلي انها كانت بتدفع مصاريف المستشفي خلال ال٨ سنين اللي كنت فيهم في الغيبوبه فمستحيل تكون قدرت توفر حق العمليه دي !
الدكتور بصله وقال بتفهم:تمام يا استاذ محمد انا هقولك الحقيقه .. فعلا احلام بنتك مدفعتش فلوس للعمليه واللي دفع الفلوس رجل اعمال مشهور اسمه ماهر الصياد؟
والد احلام اتصدم لما سمع الاسم فقال بتساؤل:بتقول اسمه ماهر الصياد؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال:هوا بصراحه دفع فلوس كتير للمستشفي علشان حضرتك والظاهر كده انه يعرف الانسه احلام كويس لانه بيكون معاها علي طول..
والد احلام ابتسم ومكنش متوقع ان ماهر ابن صاحب عمره هوا اللي يساعده فبص للدكتور وقال:لو سمحت يا دكتور انا عاوز اقابله ..
الدكتور حرك راسه بالموافقه واتصل بماهر ولاكن ماهر مردش علي المكالمة بسبب انه كان مشغول في الحفله فبصل لوالد احلام وقال:مش بيرد علي اتصالي تحب حضرتك اتصل عليه تاني!
والد احلام بص للدكتور بصه هو فهمها وقال:ممكن تسجل الكلام اللي هقوله دا وتبق تخليه يسمعه لو انا مقدرتش اقوم تاني !
الدكتور بصله وقال بقلق:ان شاء الله هتقوم وتبق كويس بلاش تقول الكلام دا يا استاذ محمد!
ابتسم والد احلام وقال:انا حاسس بنفسي يا دكتور انا خلاص بعيش اخر ايامي ومش ضامن بكره هعيش ولا لأ بس ارجوك سجل كلامي اللي هقوله دا لانه مهم اوي بالنسبالي ..
الدكتور ابتسم بهدوء وحرك راسه بالموافقه وبالفعل نفذ كلام والد احلام ومسك تيلفونه وفتحه علي تسجيل الصوت وقرب التيلفون من والد احلام وقال:انا هسيبك تقول اللي انت عايزه التيلفون دا هيسجل كل كلامك انا هخرج برا شويه لحدما تخلص براحتك؟
والد احلام حرك راسه وقال بهدوء :شكرا اوي ليك يا دكتور؟
الدكتور خرج من الغرفه وساب والد احلام يقول كل الكلام اللي عاوز ماهر يسمعه ..
"باك"
كان واضح علي وش الدكتور انه حزين بسبب الحاله اللي وصلها والد احلام وكان مستغرب انه ازاي شويه بيتحسن وشويه حالته بتسوء ولاكن المره دي فعلا كان واضح ان الاستاذ محمد مش هيلحق يعمل العمليه فحط الدكتور التيلفون بتاعه قدامه علي المكتب ورجع ضهرة لورا ومستني ماهر يوصل..
وفي شركة الصياد ..
خرج ماهر بسرعه من مكتبه من غير ما يقول اي كلمه وكان في استقباله منعم اللي فتحله الباب بسرعه وركب في مقعد السواقه واتحركوا بالعربيه للمستشفي ..
وفي القصر كانت سيلين انهت فطارها واتحركت لاوضتها مره تانيه واول ما قفلت الباب وراها كويس قربت من علبه البيتزا اللي استلمتها امبارح من الشاب وفتحتها ومسكت قطعه منها وبدات تقطعها ببطئ لحدما ظهر كيس بدره بيضه كان مدفون كويس في العجينه ومن الواضع ان البيتزا دي غير صالحه للاكل وانها مصنوعه بس علشان يقدروا تجار المخدرات يخبوا فيها المخدرات من غير ما حد يبنبه ليهم ودي كانت خدعه من خدعاتهم!
رواية حبيبي المدير بقلم شيماء صبحي
مسكت سيلين الكيس وابتسمت بحب وبعدها طلعت صينيه صغيره كانت اخدتها من المطبخ من غير ما حد ينتبه ليها وبدات تحط البدرة عليها بطريقه متساويه وبعدها طلعت ١٠٠ دولار من شنطتها ولفتها بطريقه دائريه لحدما اصبحت ال١٠٠ دولار شبه لفة السيجاره فقربت سيلين الورقه من البودره وحطتها عند مناخيرها وسدت بصوباعها فتحت مناخيرها التانيه وبطريقه سريعه استنشقت سيلين كل البودره اللي حطتها علي الصينيه وبدات تتقلب بسرعه وهيا قاعده مكانها بسبب التأثير القوي الي البودره بتعملة في الدماغ..
سيلين وقعت علي الارض بعد دقايق بسبب عدم وعيها للي بيحصلها وفردت جسمها على الارض وهيا بتبص للسقف وعلي ملامح وشها السعاده الكبيره ..
فضلت علي الوضع دا دقائق لحدما سمعت رنه موبايلها وكانت صديقتها الأمريكيه لينا فابتسمت وفتحت المكالمه وكانت مكالمه فيديو لينا قالت بدهشه:اووووه سيلين ماهذا هل انتي بخير!
حركت سلين راسها وقالت:نعم لقد اخذت القليل من البودر المصري!
ابتسمت صديقتها وقالت بتساؤل: امم حسنا هل هوا جيد!حركت سيلين راسها بالموافقه ولينا قالت: اخبريني سيلين ما الاخبار هل عرضتي الزواج علي ماهر؟
سيلين بضيق:نعم لقد فعلت!
لينا بفضول:وماذا قال لكِ؟
سيلين بغيظ: قال ماهر انه يحب فتاة اخري!
لينا بدهشه:هل تمزحي كيف هذا ألم تقولي لنا انه يحبك؟
سيلين بحزن:كنت اعتقد ذلك ولاكني كنت مخطئة!
لينا :حسنا سيلين عودي الي دبي افتقدك كثيرا لماذا انتي مصُره بوجودك في مصر الان؟
سيلين بغضب:لن اذهب الي اي مكان قبل ان اعرف من هيا تلك الساقطة!
لينا :ماذا ؟؟ انتي لم تعرفيها حتي الان ..؟
سيلين:لا ولاكن ماهر قام بوصفها امامي يقول بانها فتاه محجبة وانها اوقعته في حبها بدون ان تبين زينتها امامه!
خرجت لينا لسانها وقالت بتقزز:هل هذا نوع ماهر المفضل من الفتيات ..اعتقد انه قد تغير زوقة كثيرا ؟
سيلين حركت راسها بالموافقه وقالت:اخبريني لينا هل الأمور عندك بخير هل تركتي حبيبك شارلي؟
لينا بصتلها وحركت راسها بخجل وقالت :لا لم نفترق لأنني اكتشفت انه كان يعمل مقلب ولاكنه اثبت لي انه يحبني حقا هل تريدين معرفه ماذا فعل شارلي من اجلي لكي لا اتركة وحيدا؟
حركت سيلين راسها بالرفض وقالت: لا اريد سماع اي شئ انا الان اشعر بالتعب واريد ان اخذ قيلوله قبل ان يعود ماهر لانني اريد ان اناقشه في أمر ما ..
لينا بابتسامه:حسنا الي اللقاء!
سيلين شاورتلها بايديها وقفلت المكالمه وهيا بتقول غضب:كيف تسمح لنفسك يا ماهر ان تحب فتاه غيري ..اريد أن اعرف لماذا قمت بخداعي كل هذه السنوات ..لقد احببتك بصدق !
قالت سيلين كلامها وغمضت عينيها بسبب تأثير المخدر ولاكنها قررت انها تخرج وتروح لغرفه ماهر وتنام علي سريره لانها مفتقداه وعايزه تحس انها مقربه منه ووجودها في غرفته هيحسسها بنوع من الراحه..
اتحركت سيلين في اتجاه غرفة ماهر ولاكن قبل ان تفتح الباب استمعت لصوت مرسي اللي واقف وراها وبيقول بتساؤل:انسه سيلين حضرتك رايحه فين!
سيلين اتضايقت من سؤاله وقالت بغضب:اريد ان اعلم من سمح لكم بالتدخل في شأني هل نسيتم من انتم ومن انا؟
مرسي اتحرج من كلامها وحرك راسه ببطئ وقال:بعتذر يا انسه سيلين مكنش قصدي اضايقك!
سيلين رمقته بنظره غاضبه واتحركت لداخل غرفة ماهر واقتربت من السرير اللي كان غير مرتب وفردت جسمها عليه وهيا بتغمض عينيها بتعب…
كانت احلام دخلت لغرفة ملابس ماهر لانها كانت فاقت علي صوت سيلين وحست انها داخله للغرفه فقامت بسرعه اخدت الفستان بتاعها وشنطتها وجريت استخبت في الاوضه..
احلام قفلت الباب بالقفل بتاعه علشان لو البنت اللي دخلت الاوضه دي جربت تتدخل الغرفه اللي فيها احلام متعرفش وبعدها احلام قعدت علي كرسي موجود في الاوضه وهيا بتاخد نفسها بالعافيه..
سيلين ابتدات تشم ريحة برفان حريمي فبصت للاوضه باستغراب وهيا بتقول:هل كانت هنا فتاه؟
قالت كلامها وهيا بتتفحص الغرفه وكانت وقتها احلام سمعه صوت خطواتها .. بدأت سيلين تدور في الاوضه علي اي أثر يثبت صحة كلامها وكانت متاكده ان البرفيوم دا بخص بنت ومش معقول يكون لماهر خصوصا ان الريحه كانت اقوي علي السرير..
تيلفون احلام رن برقم مروه واحلام مسكته بسرعه قبل ما صوت الرنه يعلي وقفلته
علشان ميبانش ان في حد في الاوضه..
بعدما سيلين لفت في الجناح كله وهيا بتدور علي البنت اللي هيا شاكة انها في الاوضه ولاكن ملقتش حاجه فبصت لباب الغرفه المقفول وقررت تقرب منها وهيا بتفتح الباب لقت انه مقفول فسمعت سيلين صوت خطوات جايه من برا فجريت بسرعه خرجت من الاوضه وقفلت الباب بالراحه علشان متعملش صوت لانها اعتقدت انه ماهر وهيا نش عايزاه يشوفها وهيا ف يالخاله دي..
كان الشخص اللي بيقرب من الاوضه واحد من الخدم واللي كان داخل علشان ينظف الجناح ..
كانت احلام لسا سامعه صوت في اللوضه فقالت بضيق:هيا هتبات هنا ولا ايه دي كمان..
بدا الخادم ينظف الغرفه وعدي علي وجوده ساعه كامله لحدما انتهي من تنظيف الغرفه وتنظيمها..
كانت احلام قاعده وحاسه بملل شديد فرفعت عينها تشوف ايه الغرفه دي ومتكونه من ايه واتفجات انها مليانه بدل رسميه وملابس عاديه وفي قسم للبس الكاچوال وقسم تاني للجزم وغير قسم الجرافتة وقسم كبير للساعات المضيئة في الضلمه لان اكثرهم كانوا مصنعوين من الالماظ.
قربت احلام منهم وعلي ملامحها الدهشه هيا كانت اتصدمت مره وعرفت ان ماهرغني ولاكن متوقعتش انه يبق غني لدرجة ان ساعاته من الالماس !
ولفت نظرها كمان باسكت مليان ملابس موجود في ركن مختفي فقربت منه وهيا بتبصله ولقت ان فيه الملابس اللي ماهر بدلها امبارح بعد الحفله ..
مسكت احلام قميص البدله وهيا بتشمه واتفجات من جمال ريحته فابتسمت باستمتاع وهيا بتحط ايديها وبتلامس القميص وبتقول:طول عمرك مميز وريحتك حلوه..
بدات احلام تفتكر ذكريات بداية مراهقتها مع ماهر وقد ايه في البدايه كان بيعاملها باهتمام ولاكن اتغيرت معاملته بعد اعترافها ليه بحبها لانها كانت سمعت وقتها من بنت زميلتها انهم دلوقت لما بيحبوا شخص بيحسوا بنبض قلبهم بيزيد فقررت احلام تجرب مع ماهر وتشوف نبض قلبها لما بيقرب منها ولاكنها اتفجأت ان قلبها بينبض اول ما تشوفه بس فابتسمت لتذكرها مدي حبها لماهر وقتها وازاي هوا كان شاب بسيط ..
فرجعت احلام للكرسي تاني وقعدت عليه وكانت لسا ماسكه القميص في ايديها لحدما اكتشفت احلام ان الاصوات اللي في الغرفه اختفت فقررت تخرج وتشوف الوضع وكانت وقتها بتمشي ببطئ علشان وجع رجليها وكانت ناسيه تماما انها ماسكه قميص ماهر لسا في ايديها؟
كان ماهر وصل للغرفه وعلى ملامح وشه الحزن بعدما قابل الدكتور وسمع كلام الاستاذ محمد ليه وعرف من الدكتور قد ايه حالته بتسوء وانهم للاسف مش هيقدروا يعملولوه العمليه دلوقت لان ممكن عقله يتوقف خالص عن العمل وهما خايفين عليه..
ماهر بص علي احلام اللي ماشيه تتسحب وهيا ماسكه الفستان بتاعها في ايديها وشنطنها وقميص ليه في ايديها التانيه!
قرب ماهر منها وهو مستغرب انها لسا مروحتش لان يعتبر نص اليوم خلص وقبل ما يلمسها علشان يعرفها انه موجود وشايفها لقاها فجاه اتزحلقت ووقعت عليه ..
ماهر اتخبط في مناخيره بسبب انها صدمتة برقبتها وهيا بتقع..
ماهر لحقها في اخر لحظة قبل ما تلمس الارض وكانت مناخيره بتزف ..احلام شهقت وهيا بتقوله:انت هنا من امتي ..
ماهر ساعدها تقف كويس وحط ايديه مكان الخبطه وكان في دم كتير احلام اول ما لفت علشان تشوفه اتصدمت انه بينزف فلمست مكان الخبطه وقالت بلهفة:ماهر انت كويس. دي بتجيب دم.
ماهر بصلها وهو سرحان وهيا بصت حواليها وافتكرت علبه الاسعافات فقربت عليها بسرعه تجيبها ونسيت رجليها اللي بتوجعها وقربت منه بسرعه وفتحت العلبه وكان ماهر واقف يبص عليها وهو مش عارف هيتصرف معاها ازاي بعد اللي ابوها طلبه منه وبدا يفتكر كل كلام الدكتور !
لما ماهر وصل المستشفي ودخل لغرفة الدكتور ..الدكتور قرب منه وقال:حمدلله علي سلامتك يا ماهر باشا اتفضل ..انا اسف لو كنت ازعجت حضرتك بس انا رنيت عليك لان الانسه احلام مبتردش علي تيلفونها فمكنش قدامي غيرك..
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال : ولا يهمك يا دكتور المنهم طمني علي عمي محمد هو كويس!
الدكتور حرك راسه بحزن وقال:للاسف حالته بتسوء وفي الحقيقه انا متعجب من تغير حالته اللي فجاه تتظبط وفي لحظة تسوء..
متنسوش تعملوا متابعه لصفحتي الكاتبة شيماء صبحي shaimaa sobhyعلشان بينزل عليها اجمد الروايات الحصرية 🫶
ماهر قال بقلق:يعني ايه يا دكتور هوا مش هيعمل العمليه ..انا شايف ان حضرتك تستعجل علشان كدا هيكون غلط عليه واكيد سوء حالته دا بسبب التأخير؟
الدكتور حرك راسه بالرفض وقال:اسمعني بس يا ماهر بيه انا في حاجه مهمه لازم اعرفهالك قبل ما نكمل كلامنا علي حالة الاستاذ محمد لان دا طلبه وانا لازم احترم قراره وانفذ اللي هوا طلبه مني ..
ماهر بدا قلبه يشعر بالقلق فبص للدكتور وقال بتساؤل:قرار اي يا دكتور اوعي تقولي انه رفض يعمل العمليه!
الدكتور بصله بحزن ومسك موبايله من علي المكتب وفتحه وقال:دا تسجيل صوتي من استاذ محمد طلب مني اسجله لاني قولتله انك اللي دفعت فلوس عمليته!
ماهر بضيق:طيب يا دكتور انا مش قايلك متعرفش اي حد وبعدين احلام عرفت فقط ولاكن ليه تقوله حاجه زي دي اكيد طبعا هيتضايق وهيرفض يعمل العمليه..
الدكتور حرك راسه بالرفض وقال:لا خالص يا ماهر باشا هوا لما عرف انك اللي دفعت الفلوس ابتسم ودا مش رافضه للعمليه خالص اتفضل حضرتك اسمع التسجيل دا وبعدها خلينا نكمل كلامنا ..
ماهر اخد من الدكتور التيلفون والدكتور قال:اانا هروح اطمن علي حالته دلوقت لحدما تسمع التسجيل كله بعد اذنك!
ماهر حرك راسه بالموافقه وكان مستغرب من اللي بيسمعه والدكتور خرج وقفل وراه الباب..
وماهر اتنهد بتوتر وشغل التسجيل وبدأ يسمع صوت الدكتور وهو بيعرف والد احلام انه يتكلم واستاذن منه وخرج وبعدما ماهر سمع اصوات انفاس الاستاذ محمد وكأنه بيضغط علي نفسه علشان يتكلم وبعد كام ثانيه بدأ يتكلم ويقول..
انا طلبت من الدكتور يخليني اسجل الكلام دا علشان تسمعه يا ماهر ..انا قلبي حاسس انك ماهر ابن صديق قلبي حسن صح..
ماهر لما سمع كلامه حرك راسه بالموافقه وبدا والد احلام يكمل كلامه ويقول بصوت ضعيف:انا متشكر جدا ليك يا ماهر انك دفعتلي الفلوس وساعدت بنتي لانها كانت مضغوطه طول السنين دي علشان بس تدفعلي مصاريف وجودي هنا في المستشفي ..كان والد احلام بيتكلم ودموعه نازله بحزن علي خده وبدأ صوته يكون واطي اكتر بسبب تعبه وكمل وقال:انا معرفش اي حاجه عن احلام من اخر مره شوفتها لما كانت في اخر سنه ليها في الثانوي. واخر مره لما فوقت من الغيبوبه .احلام اتغيرت اوي وكبرت اوي .. وهيا صغيره كانت بتسالني عنك كتير يابني وكانت زعلانه منك علشان ضحكت عليها ومرجعتش ..بس انا قولتلها انك هترجع وانت مخيبتش ظني فيك ورجعت.. انا متشكر لوجودك جمبها دلوقت رغم اني مش عارف ايه نوع علاقتكم هل هي بتحبك او انت بتحبها بس انا بطلب منك متسبهاش لوحدها تاني وطلبي ليك يا ماهر انك تتجوز احلام بنتي لاني خلاص يابني بقضي اخر ايامي وعلشان اكون مطمن عليها وان في راجل جمبها ويحميها ويحافظ عليها علشان مدا بطلب منك تتجوزها لأني مش هطمن عليها مع حد غيرك
كان ماهر بيسمع كلامه ودموعه بتنزل وكان بيحرك راسه بالموافقه وبيقول بهمس:متقولش كدا يا عم محمد انت هتكون كويس!
والد احلام :انا هكون مستني ردك علي كلامي تقدر تدخل غرفة العنايه وتقولي وانا يشرفني انك تبق جوز بنتي ..
التسجيل خلص وماهر كانت دموعه بتنزل ومكنش قادر يتحكم فيها وبسبب كلام والد احلام ماهر قام بسرعه وهوا بيتجه لغرفة العنايه وكان وقتها الدكتور موجود ومعاه المساعدين وبيعالجوا والد احلام .. فضل ماهر واقف برا لحدما خرج الدكتور فقرب منه ماهر وقال:لو سمحت يا دكتور خليني اكون معاه لوحدي عايز اقوله حاجه !
الدكتور بص لماهر وقال:للاسف حالته بقت صعبه اوي وهو دلوقت اقدر اقولك انه بيودع ..
ماهر اول ما سمع كلام الدكتور اتصدم اكتر وقال:بس انا لازم اقوله ردي علي كلامه دا طلبه في التسجيل يا دكتور وانت عارف ان المريض لازم ننفذ طلباته؟
الدكتور بص حواليه وهو بيفكر وبعدها حرك راسه بالموافقه قال:طيب يا ماهر باشا خليني اجهزك علشان تقدر تتدخل الغرفه!
ماهر حرك راسه بالموافقه ومشي مع الدكتور ولبس لبس معقم وبعدها دخل لغرفة العنايه ووقف قدام والد احلام ودموعه بتنزل وبيقول:انا موافق يا عم محمد اتجوز احلام ودا مش علشان انت طلبت مني بس لا انا بحب احلام فعلا ..بس انت مش لازم تسيبنا حاول علشان خاطر احلام دي بقالها سنين مستنياك ترجعلها ..
الاستاذ محمد كان سامع كلام ماهر ومكنش قادر يتحرك لانه يعتبر جسمه خلاص بسبب ان العقل بدأ يغيب عن الوعي فالجسم بق شبه مشلول!
ماهر كمل كلامه وقال بحزن:احلام هتزعل اوي لو سيبتها علشان خاطري طيب حاول مره تانيه!
بدا والد احلام يفارق الحياه بعدما سمع موافقه ماهر لحدما الاجهزه اللي كانت مربوطه بجسمه بدات تصفر بسبب ان النبض وقف واصبح والد احلام جسد بلا روح!
ماهر كان بيبصله ودموعه مغرقه وشه بحزن وبيقول بصدمه:عمي محمد ..عمي محمد لا متعملش كدا ارجوك ..!
الدكاتره دخلوا للغرفه وبدأو يشيلوا الاجهزه من علي جسم والد احلام ويغطوا وشه وماهر كان واقف ومصدوم لحدما فاق من الصدمه علي لمسة ايد الدكتور اللي بياخد بايديه وبيخرجه من الغرفه وبيرحوا الاتنين للمكتب ااني والدكتور بيقول بحزن:البقاء لله يا ماهر باشا ربنا يصبر قلبك !
ماهر بص للدكتور وعلامات الحزن الشديد واضحه علي ملامحه والدكتور قال:احنا هنبلغ الانسه احلام بخبر موت والدها وبقيت اهلهم و..
ماهر انتبه لكلامه وقال بمقاطعه:لا متعرفش حد بحاجه انا اللي هعرفهم علشان انا مش ضامن احلام فين دلوقت وهيا صدمتها اكيد صعبه وومكن لو علي طريق وسمعت حاجه زي دي متقدرش تستوعب فخليني انا ابلغها وكملن هقول لعمها !
الدكتور حرك راسه بتفهم وماهر قلع الهدوم اللي كان لابسها وحطها علي الكرسي وخرج من غرفة الدكتور وخرج من المستشفي وكان منعم وصله الخبر فبصله وقال بحزن:البقاء لله يا ماهر باشا!
ماهر قال بحزن:ونعم بالله يا منعم وديني علي المنطقة اللي روحناها قبل كده؟
منعم حرك راسه بالموافقه واتحركوا للمنطقه!
وفي الطريق كان ماهر سرحان وبيفكر في كل اللي حصل وكان حزين؟
بعد وقت وصلوا في المنطقه وماهر وصف لمنعم بيت عم احلام وقدروا يوصلوله بسهوله وبعدما وصلوا خرج ماهر من عربيته واتجه للداخل وقال:المعلم ابراهيم موجود!
اللي ردت عليه كانت بنت شابه وقالت:ايوا موجود اقوله مين!
ماهر:قوليله ماهر من طرف والد احلام !
البنت بصت لماهر باعجاب وقالت:انت من طرف عمي اتفضل اتفضل!
ماهر حرك راسه ودخل للبيت وكان عم احلام قاعد بياكل فقال ماهر بخجل:السلام عليكم!
عم احلام انتبه ليه وقال:اتفضل معانا يا بني ..
ماهر حرك راسه وقال برفض : متشكر بالف هنا انا بس عاوزك في كلمه سريعه علي جمب؟
عم احلام حرك راسه بالموافقه ومسح ايديه بالقماشه اللي قدامه وقرب من ماهر واخده بعيد شويه وقال:أومرني يا استاذ!
ماهر قال بجديه:قبل ما اقول اي حاجه لازم حضرتك متنفعلش لحدما اخلص كلامي للاخر !
عم احلام حرك راسه بالموافق وقال:اتفضل يا بني قلقتني؟
ماهر:الاستاذ محمد اخو حضرتك توفي من شويه وانا جيت علشان اطلب منك خدمه علشان نحققله امنيته الاخيره!
عم احلام اتصدم من كلامه وقال :اخويا مات!
ماهر مسك دراعه وقال:اسمعني كويس يا عم ابراهيم انا برضوا ماسك اعصابي ومش عايز ابين اي حاجه دلوقت انا بس كل اللي طالبه ان حضرتك تيجي معايا القصر بتاعي علشان اكتب كتابي انا وبنت اخوك الانسه احلام لان دا طلب عمي محمد الاخير ووصيته ليا !
عم احلام حرك راسه وقال بتسأؤل:اخويا اللي طلب منك تتجوزها ؟
ماهر حرك راسه وقال :لازم موضوع الجواز دا يتم قبل ما احلام تعرف ان والدها مات لان لو عرفت مستحيل توافق لاني عارفها الزعل بيأثر عليها ؟
عم احلام كان بيبكي وبيقول:ماشي يا بني استني بس اغير هدومي واجي معاك ..ربنا يرحمك يا اخويا!
ماهر برجاء:ارجوك يا استاذ ابراهيم تمالك اعصابك مش عايزين حد يعرف اي حاجه دلوقت !
ابراهيم حرك راسه بالموافقه ودخل يغير هدومه وماهر خرج لمنعم وقال:اتصل باي مأزون تعرفه يجي القصر بسرعه عايزه يوصل خلال نص ساعه وميتأخرش وبلغه اني هديله اللي هوا عايزه بس بسرعه!
منعم حرك راسه بالموافقه وطلع تيلفونه بسرعه وبدأ يتصل علي والد خطيبته لانه مأزون وماهر كان واقف حيران وساكت لحدما خرج عم احلام وففتحله ماهر الباب وركب عم احلام وبعدها ماهر ركب جمبه ومنعم اتحرك بيهم بسرعه للقصر؟يتبع ..!بقلمي شيماء صبحي
↚
فاق ماهر علي صوتها وهيا بتحط القطنه اللي فيها مطهر علي جرحه وبتقول:انت سامعني .
ماهر بص في عينيها وهيا ابتسمت وقالت:حاسس بوجع دلوقت هو الجرح مش كبير ولاكن شكلك عندك دم كتير !قالت كلامها بهزار..وماهر بصلها بتوهان وهو بيفكر في رد فعلها لما يعرفها ان والدها مات ومش عارف يحدد ايه رد فعلها لانه بقاله كتير ميعرفش عنها حاجه ومش قادر يحدد هتتعامل ازاي مع الخبر!
فمسك ماهر ايديها اللي ماسكه بيها القطنه وهوا بياخد منها القطنه وبيرميها الي الارض واحلام كانت باصه في عينيه ومتوتره من نظراته وهو حاول علي قد ما يقدر يتماسك قدامها وميبكيش وقال وهوا مركز في عينيها:احلام!
احلام اتوترت اكتر لما سمعت اسمها وكان قلبها بيدق جامد فحركت راسها بخجل وقالت بصوت هادي:نعم!
ماهر بص في عينيها اكتر وقال بهدوء:تتجوزيني؟
احلام بصتله بصدمه وبدات تحس ان قلبها هيخرج من جسمها بسبب قوة ضرباته وهو كان مركز مع رد فعلها فحركت احلام راسها بخجل لانها بدات تحبه من جديد ولاكن المره دي كانت واثقه من حبها ليه فقالت بتساؤل:انت لسا متعرفش حاجه من اللي حصلت امبارح ولازم احكيلك الاول!
ماهر ضمها لحضنه بسرعه وقال:ششششش بس يا احلام انا مش عايز اسمع اي حاجه دلوقت المهم دلوقت قوليلي موافقه تتجوزيني حالا ولا لأ؟
احلام كانت مستغربه حضنه ليها ولاكنها كانت فرحانه من قربه منها لانها كانت مستنيه الحضن دا من سنين وضمته اكتر ليها وهوا كان بيحاول يمنع دموعه ولاكنها لما سمعت اخر كلامه قالت بصدمه: بتقول حالا؟
ماهر بعد عن حضنها وقال:ايوا يا احلام حالا مش انتي معاكي بطاقتك ..احلام حركت راسها بالموافقه وهوا قال:يبق خلينا نتجوز دلوقت علشان انا مسافر ومش عايز اسيبك تاني كفايه اني سيبتك زمان ومعرفتش ارجع ولاكن بجاوزي منك هرجع تاني يا احلام !
احلام اتوترت اكتر من كلامه وقالت:بص لو كل دا علشان الفلوس اللي دفعتها لبابا انا هرجعهالك زي ما قولتلك وو..ماهر قاطع كلامها وقال:انا عاوز اتجوزك يا احلام لاني بحبك مش علشان الفلوس ولا الكلام الفاضي دا..
احلام قلبها فضل يدق جامد وماهر قرب من شفايفها وقبلها بلطف وبعدها بصلها وقال:انا عارف ان دا مش وقته بس انا بحبك يا احلام وانا عارف ان الموضوع جه فجاه بس ارجوكي وافقي وانا اوعدك اني هشرحلك كل حاجه بعدين..ماهر قال كلامه وفضل باصصلها واحلام بدأت تفكر في كلامه للحظة وحركت راسها بالموافقه وقالت بخجل شديد :موافقه!
ماهر ابتسم و بص لهدومها وقال بهدوء :طيب غيري هدومك دي والبسي الفستان بتاعك لأن المأزون مستني تحت ؟
احلام حركت راسها بالموافقه ولفت وشها علشان تمشي وهيا مش فاهمه ايه اللي غيره فجأة وليه طلب يتجوزها رغم انه امبارح بس مكانش طايقها..كانت علامات الدهشه واضحه علي ملامحها لحدما اتحركت لغرفة الملابس علشان تغير هدومها وكانت وقتها ماسكه شنطتها فمسكها ماهر بسرعه من ايديها وقال:خلي شنطتك معايا لحد ما تخلصي براحتك؟
احلام حركت راسها بالموافقه ودخلت للاوضه بسرعه وكانت حاطة ايديها علي قلبها ومش مصدقه اللي سمعته فحست للحظة انها مرتاحه وفكرت انها علي الاقل دلوقت مش هتخاف من حاجه تاني بسبب الفلوس اللي هوا دفعها لوالدها وفي نفس الوقت هتقدر تسيب شغلها مع ياسر بدون خوف ..فقررت تلبس الفستان بسرعه وخرجت بعد دقايق واول مشافته قاعد وسرحان قالت:انا خلصت!
ماهر انتبه ليها وحرك راسه بالموافقه وقرب منها ومسك ايديها وقال:خلينا ننزل تحت علشان نكتب الكتاب ومتقلقيش انا كلمت عمك وطلبت ايديك منه وبلغته اني هتجوزك وهوا دلوقت تحت مستني مع المأزون ؟
احلام اتوترت لسماعها ان عمها موجود فبصتله وقالت بتوتر:بس انا متوتره اوي ؟
ماهر ضمها ليه علشان يطمنها وقال:متتوتريش انا معاكي وبعدين انا متشكر جدا انك وافقتي واتفهمتيني!
احلام بصتله بخجل وبعدت عينها بسرعه وقالت:طيب خلينا ننزل؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وخرجوا الاتنين من جناح ماهر واتحركوا لتحت واول ما احلام شافت عمها والمأزون فضل قلبها يدق بتوتر لأن الموضوع جه بسرعه ومكنتش مرتباله بس لما بصت في عين عمها لقته حزين فبدأت تتوتر لان قلبها اتقبض فجأة!
ماهر طلب من أحلام تقعد جمب عمها وهوا قعد مقابل عمها وفي اللحظة دي بصلهم المأزون وقال:ابدأ !
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ابدأ يا مولانا؟
جهز المأزون القسيمة وطلب من ماهر يمضي و ماهر مضي وبعده احلام مضت وكان وكيل احلام عمها فمضي هوا كمان وفي الاخر طلب المأزون من ماهر يمسك في ايد عم احلام وبدأ يقول الكلام الخاص بالزواج وهما يرددوه وراه لحدما جه وقت وقت نطقه للكلمة الشهيره :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير بالرفاء والبنين ان شاء الله!
ماهر بص لاحلام وابتسم بهدوء وهيا بصت في الارض بخجل وبعدها عمها سلم علي المأزون وشكره وسلم علي ماهر وباركله بحزن ووقف وقرب من احلام وقال:مبروك يا احلام يا بنتي تعالي معايا علشان عايز اقولك حاجه!
احلام بصت لماهر بتردد وهو حرك راسه ليها بالموافقه وبعدها بصت لعمها وحركت راسها وقالت بهدوء :الله يبارك فيك يا عمي!
عم احلام مسك ايديها واتحركوا لمكان فاضي بعيد شويه عن ماهر والمأزون ووقفت احلام قدامه وعمها قال بحزن:احلام انا عارف ان اللي هتسمعيه دا هيكون صعب عليكي بس كل اللي عايزه اقولهولك ان دا طلب والدك وماهر جوزك وعدني انا وابوكي انه هيشيلك في عينيه فعلشان كدا انا مطمن عليكي وقلبي وبالي مرتاحين بس في حاجه لازم تعرفيها علشان نكون عملنا اللي علينا..
دموع احلام نزلت فجاه لان قلبها بدا يوجعها وهيا لسا مش فاهمه ايه اللي حصل ..عمها لما شاف دموعها بكي هوا كمان وقرب منها وقال:ابوكي قابل وجه كريم يا بنتي البقاء لله!
احلام بصت لعمها للحظة وهيا بتحاول تفهم الجمله كويس وبعدما اتاكدت ان اللي سمعته صح ابتدت دموعها تنزل بغزاره و قالت بتردد:عمي انت بتقول ايه بابا هو مش بابا كان كويس وكان هيعمل العمليه بعد يومين!
عمها حضنها وهوا بيطبطب علي ضهرها بحنيه وبيقول بحزن علي موت اخوه:انا اسف يا بنتي بس دا كان طلب ابوكي الله يرحمه انك تتجوزي ماهر وهو ابن حلال ونفذ وصية ابوكي..
احلام برفض:لا متقولش كدا انا بابا مامتش بابا كويس دا…قعدت احلام علي الارض وهيا بتشهق بصوت قوي وهيا بتكمل كلامها وبتقول بصعوبه:دا بقالوا ٨سنين في غيبوبه وانا كان قلبي حاسس انه هيرجعلي تاني بس مكنتش اتوقع انه لما يرجعلي هيموت قبل ما اقعد معاه ونتكلم واحكيله عن اللي حصلي …؟
ماهر كان وصل المأزون للباب بعدما حاسبه واخد منه القسيمة وبعدها بص علي شكل احلام اللي قاعده علي الارض قدام عمها وبتبكي بانهيار فقرب منها بسرعه وهوا قلقان عليها ..
عم احلام قال ببكاء:اهدي يا بنتي متعمليش فى نفسك كدا؟
احلام قالت بشهقة:مش هقدر صدقني يا عمي قلبي واكلني اوي ..ضربت علي قلبها بحزن شديد وقالت:مش عارفه اقول ايه كل الكلام خلص مني بس عايزه اصرخ ..اصرخ واطلع كل الكلام علي هيئة صريخ..
قرب ماهر منها بسرعه ومسك كتفها وقال:احلام انتي اعقل من كدا ..ابوكي كان حاسس بنفسه بس دا قدر ربنا يا احلام تماسكي وقومي علشان تودعيه هوا اكيد مستنيكي ..وادعيله بالرحمه ؟
احلام مسكت وش ماهر وقالت :لأ ..لأ متقولش كدا هو أكيد دخل غيبوبه تاني وهيفوق …هوا بيعمل كدا علي طول؟
ماهر حرك راسه بحزن وهيا قالت بغضب:هو مش انت قولتلي انه هيكون كويس وهيرجع معايا البيت ..انتهـ….كداب .يا ما..هر .. صوت بكاء شديد وقهره كانت واضحه في صوتها فـماهر بص لعمها وقال بجديه: شد حيلك يا عم ابراهيم ..السواق بتاعي واقف برا هيوصلك للبيت بلغ بقيت العيله الخبر وطبعا انت عارف يا عمي ايه اللازم وتعمله ومتشلش هم اي حاجه انا متكلف بمصاريف الدفنه والعزاء واحلام انا هكون معاها متقلقش عليها !
عمها حرك راسه وقال برفض :لا يابني اعذرني انا اللي هتكفل بكل حاجه معلش دا واجبي ؟
ماهر حرك راسه بتفهم وقال:طيب يا عمي اللي تشوفه..
عم احلام حط ايديه علي كتف ماهر وطبطب عليه وقال:حاول تهديها علشان لازم تحضر العزا لان كل العيله هيجوا يعزوها؟
ماهر حرك راسه وقال بتفهم :حاضر يا عمي متقلقش انا معاها.. عمها حرك راسه بالموافقه ومشي وماهر قرب منها تاني وهيا كانت مش قادره تتحرك فحملها ماهر علي صدره واتجه بيها لغرفته وحطها علي السرير وهيا كانت حضناه جامد وبتعيط..
ماهر نزلها علي السرير وقعد جمبها وهيا كانت مش قادره تبطل عياط فأخدها ماهر في حضنه وهيا بدات تبكي بصوت عالي وتقول:انا مش قادرة اصدق يا ماهر بجد قلبي وروحي بيوجعوني اوي ..دا حته من قلبي والله ؟
ماهر كان بيمشي ايديه علي ضهرها بحنيه وهيا كانت بتعيط وبتطلع كل وجعها في حضنه..
ماهر كان بيبكي علي بكاءها وكأن حصله فلاش باك ليوم وفاة والدة لما عمل نفس رد فعلها لانه كان متعلق بيه جدا .. مسح علي طرحتها لما لقاها سكتت فبص لوشها وقال: انا معاكي يا احلام انا معاكي متخافيش!
احلام بصت في عينيه وحركت راسها وقالت:شكرا علي كل حاجه عملتها معايا!
ماهر ضمها لصدره تاني بحب وهيا غمضت عينيها وهيا بتحاول تهدي وبعد دقايق احلام بعدت عن ماهر وبصتله وقالت:عاوزه اشوف بابا قبل ما يدفنوه! قالت كلامها ببكاء تاني وهو حرك راسه بالموافقه وقال: حاضر بس الاول خليني اخدك للبيت بتاعك علشان تغيري هدومك دي !
احلام بصت لهدومها وحركت راسها بالموافقه وقامت وماهر سندها عليه وقبل ما يخرجوا من الغرفه كانت سيلين واقفه قدام الباب وبتفتحه واول مشافتهم مع بعض بصتلهم باستغراب !
احلام بصتلها باستغراب هيا كمان وسيلين كانت نظراتها ليها مليانه غضب فقالت وهيا بتوجه كلامها لماهر:هل هذه تلك الساقطة التي تحبها!
ماهر اتعصب من كلام سيلين وقبل ما يتكلم ويرد عليها لقي احلام بتسأله وبتقول:مين دي؟
ماهر بصلها بتردد وقال:دي؟
سيلين بصت لاحلام بجرأة وقالت وهيا بتحرك راسها بغيظ: انا حبيبته هل لديك اعتراض !
احلام بصت لماهر بصدمه وهوا بصلها وقال وهوا بيرجع شعره لورا بضيق من سيلين:احلام؟
احلام سابتهم وخرجت من الاوضه بسرعه وماهر قرر يخرج وراها ولاكن سيلين منعته بايديها وقالت:انتظر ماهر اريد التحدث اليك .. بعدها ماهر عنه بقوه ونزل ورا احلام اللي كانت بتجري رغم وجع رجليها لحدما خرجت برا القصر؟
وسيلين وقعت علي الأرض وهيا بتتوجع ومش مستوعبه انا ماهر عاملها بالطريقه دي ؟
اما ماهر كان بيجري ورا احلام لحدما لحقها ومسكها من ايديها بقوه وقال:استني رايحه فين ؟
احلام وقفت وهيا بتاخد نفسها بصعوبه وبتقول وهيا باصه في الأرض:هروح المستشفي!
ماهر :استني هنا هجيب العربيه من الجراچ بسرعه وارجع متتحركيش؟
احلام لفت وشها من غير ما ترد عليه وهوا اتحرك بسرعه لجراچ القصر وركب عربيه من اللي موجودين فيه بسرعة واتحرك وفي دقايق كان وقف قدامها ..ماهر خرج من العربيه وفتحلها الباب وهيا بصتله بحزن وركبت بدون ولا كلمة!
اتحرك ماهر بالعربيه وخرجوا من القصر وكانوا طول طريقهم بيبصلها وهيا كانت بتلف وشها وهيا مش راضيه تبصله فاتنهد بضيق وهو بيلعن سيلين في سره بسبب ظهورها قدامهم في وقت غير مناسب ..فاخد نفس طويل وقال بهمس:هتتحل؟
____________
في شركة الصياد!
كان قاعد حمزه علي مكتبه وماسك فنجان قهوه وبيشرب منه بلامبالاه ومتجاهل الشغل.. وكانت قاعده قدامه ياسمين واللي بتخلص ملفات قدامها ومن كتر الملفات اللي بينها وبين حمزه مكانتش قادره تشوفه .
حمزه حط الفنجان علي المكتب وهو بيبص لسيلين بسخريه كبيرة وبيفتكر اللي حصل بينهم الصبح؟
"لما دخل حمزه لقسم الحسابات كان لابس ماسك علي وشه بسبب ورم مناخيره فاول ما دخل الكل بص عليه باستغراب ولاكنه كان غير مبالي لرد فعلهم وقعد علي مكتبه وبدأ يشتغل لان كلام ماهر في الحفله شجعه انه سكون ناجح فحب يكون افضل وقرر يشتغل بجد ..
كانوا مستغربينه كل زمايله انه فجأة كدا وصل بدري وحابب الشغل ومبسوط ..ياسمين وصلت في ميعادها وكانت مستغربه شكله فبصتله باستغراب وقالت بهمس:اللهم يا مغير الأحوال؟
حمزه انتبه لصوتها ورفع حاجبه وهو بيقول بتساؤل:بتقولي حاجه يا أنسه سوسو؟
ياسمين رفعت حاجبها بصدمه وزملائها ابتسموا كالعاده علي تريقة حمزه عليها … ياسمين قالت بضيق:انت هتصاحبني ولا ايه اي سوسو دي؟
حمزه قرب منها وقال وهوا حاطط عينيه في عينيها:لو مش عاجباك سوسو خدي لولو؟
نجوي زميلتهم واللي قريبه ليهم ضحكت علي هزار حمزه مع ياسمين بصوت عالي وواضح واول مشافت نظرات ياسمين لحمزه و اللي كانت بصاله بصدمه وعيون مفتوحه ومش مستوعبه روقانه وهوا بعد عنها ورجع كمل شغله وتجاهل اللي عمله من شويه؟
ياسمين بصت علي زملائها لقتهم بيضحكوا وهما بيبصولها فحست بالغضب الشديد من حمزه فضغطت علي اسنانها بقوه علشان متفقدش اعصابها خصوصا انها عرفت انه يبق قريب صاحب الشركة وممكن بسببه تترفد وهيا لسا متوظفتش رسمي ..فقررت ياسمين تتجاهل حمزه وتبدأ تشوف شغلها ولاكنها كانت لسا برضوا متضايقه منه ..
حمزه خلص بسرعه الملفات اللي كانت مطلوبه منه وبدا ياخد شغل تاني ويخلصه هو كمان وكانت ياسمين بسبب انها مش مركزه في شغلها بسببه فمقدرتش تخلص شغلها في نفس الوقت اللي هوا خلص فيه ..
عدي وقت كبير وكان حمزه خلص كل الملفات المطلوبه منه فبص عليها ولقاها عندها شغل كتير فقرب منها وقال بتساؤل:انسه سوسو انتي محتاجه مساعده!
ياسمين غمضت عينيها بضيق ومردتش عليه فابتسم حمزه علي شكلها وقال:مش بتردي طيب يا انسه لولو محتاجه مساعده!
"يوووه بق ..قالتها سيلين بضيق وهيا بتبصله بغضب وبتكمل كلامها وبتقول:لو سمحت سيبني في حالي وخليني اشوف شغلي ولو حضرتك خلصت شغلك ومبسوط اوي كدا متنساش الملفات اللي هناك دي كلها وانت اللي هتخلصها؟
حمزه ضم عينيه وهو بيبص للملفات اللي هيا بتشاور عليها وقال بصدمه:انا لوحدي هخلص مل دول!
ياسمين بسخريه:امال محتاج مساعده .. ماانت ما شاء الله عليك خلصت الشويه دول ومفكر انك جامد ومفيش منك..رمقته بنظرة سخريه اكبر وكملت كلامها وقالت :والنبي ابق خلص شغلك كله وابق اعملنا فيها فالح؟
حمزه قال وهو بيردد كلامها بصدمه:فالح؟
ياسمين بصت في اللاب توب الخاص بيها وتجاهلته وهو اتغاظ منها جدا فقرر يعاقبها فقرب اكتر منها وقال:علي فكره انتي جريئة اوي..كان قريب منها لدرجه ان وشه كان مقارب لوشها فياسمين ضربته علي وشه بخضه لانها لمره شاب يتخطي حدوده معاها وبسبب ضربتها دي حمزه نزف من مناخيره وشال الكمامة بسرعه وهو بيقول بغضب:انتي غبيه؟
كل اللي في قسم الحسابات معاهم انتبهوا لصوت حمزه ولما لاحظوا انه بينزف جريوا عليه بخضه وقلق وبدأ يساعدوه ويوقفوله نزيف مناخيره بخوف عليه وكانوا بيبصوا لياسمين بتحذير لانها تخطت حدودها معاه رغم انهم حظروها قبل كدا متقربش منه!
حمزه بصلهم وقال:شكرا يا جماعه خلاص الدم وقف؟
نصر بصله وقال:متاكد يا حمزه باشا انك كويس !
حمزه بصله وحرك راسه بالموافقه ونصر بص لياسمين وقال بغضب:انتي عارفه انتي عملتي ايه يا انسه انتي؟
ياسيمن كانت باصه لحمزه ومصدومه من اللي حصله فقالت. وهيا بتفتكر انه غلطان:هو اللي غلطان مش انا؟
نصر قال بصوت عالي:اعتزريله حالا؟
ياسمين بصت لحمزه وهوا كان مركز في عينيها وساكت وهيا حركت راسها بالرفض وقالت:انا اسفه يا فندم بس انا مغلطش فيه علشان اعتذرله ؟
نصر اتصدم من كلامها وقرب منها ولاكن وقفه حمزه لما مسك ايديه وقال:خلاص يا استاذ نصر حصل خير بس انا مشكلتي اني مش هعرف اخلص الملفات دي ممكن ..قاطعه نصر وقال:ولا يهمك يا حمزه محلوله الانسه ياسمين هتخلصهم بدالك ولا ايه يا ياسيمن!
ياسمين بصت لحمزه بغضب وهوا لف وشه ونصر قرب منها وقال:ياسمين انتي معايا !
ياسمين انتبهت لمديرها وحركت راسها بالموافقه وقالت:حاضر يا فندم انا هخلص الملفات دي بداله بس انا معملتلوش حاجه؟
المدير بصلها وقال بهمس:اسكتي بق انتي ليه مصممة تترفدي انتي نسيتس هوا مين؟
ياسينن بصت لحمزه اللي باصص عليها وبيعظها فهيا اتعصبت تكتر منه وقفلت اللاب توف وخرجت برا المكتب..
حمزه عدل نفسه علي المكتب ورجع راسه لورا علشان يستريح شويه وهيا قامت من علي المكتب وبدأت تحول الملفات اللي هتخلصها مكانه وحطتهم كلهم قدامها علي المكتب وبسبب انهم كانو كتير مكانتش شيفاه؟
بصلها حمزه وابتسم بعدما افتكر اللي حصل وبعدها قرر يقوم يروح يشوف خاله علشان فاضل وقت بسيط لحد ما مدة الدوام تخلص فخرج من المكتب واتجه لمكتب ماهر واول ما وصل دخل للمكتب علي طول ولقي انه مش موجود فخرج وبص للسكرتيره وقال بتساؤل: امال ماهر بيه فين؟
السكرتيره بعدم علم:خرج فجاه يا فندم من غير مايقول اي حاجه؟
حمزه قلق عليه وقال:خرج امتي؟
السكرترية:من حوالي ٥ ساعات يا فندم ؟
اتحرك حمزه من قدامها بسرعه وخرج موبايله واتصل علي ماهر ولاكن ماهر مردش عليه بسبب ان موبايله كان في العربيه وهو طلع مع احلام لبيتها ؟
حمزه بص حواليه بتفكير لحدما افتكر منعم وانه هيقدر يعرف منه ايه الحكايه وقرر يتصل عليه وبالفعل منعم رد عليه من اول رنه ..حمزه قال بلهفه:ايوا يا منهم هو فين خالي؟
منهم قال بحزن :ماهر باشا مع الانسه احلام !
حمزه باستغراب:وهو خالي بيعمل ايه دلوقت مع أحلام!
منعم:للاسف والد الانسه احلام توفي النهارده ولان ماهر باشا جوزها فهوا اللي واقف معاها !!
حمزه كان صدمتة اتنين اولا بسبب ان والد احلام مات فزعل عليه والصدمة التانيه ان ماهر اتجوز احلام فكان متفاجئ ومش قادر يحدد ازاي دا حصل..
حمزه قال:فين عنوان بيت احلام؟
منعم:بيت جدك القديم يا باشا؟
حمزه بصدمه:احلف يا منعم كده؟
منهم:والله يا فندم زي ما بقولك كدا؟
حمزه بغضب:فين بق بيت جدي دا انت فاكرني بشم علي ضهر ايدي يا منعم؟
منعم قال باحترام:انا اسف يا فندم ثواني وهبعت لحضرتك العنوان؟
حمزه قفل المكالمه وهو مركز مع التيلفون وبيفكر ازاي خاله يتجوز من غير ميعرفه وبعدين ازاي يتجوز احلام دا حصل امتي وفين وليه دا قابلها بعدي وكمان مكانش طايقها امبارح؟
وصلت رساله لتيلفون حمزه فيها عنوان بيت احلام فبص حمزه للينك وضغط عليه وظهرله عنوانها علي الخريطة فاتحرك بسرعه لخارح الشركه وركب في عربيته اللي مركونه قدام الشركه بقالها فتره كبيره واتحرك للعنوان ؟
_________
في منزل احلام كانت بدلت هدومها ولبست دريس اسود وطرحة سودا وكانت ملامحها مطفيه بسبب الحزن ..خرجت من اوضتها وهيا بتتحرك ببطئ بسبب ان رجليها وجعتها واول ما شافها ماهر وقف بسرعه وقال بقلق: مالك يا احلام انتي كويسه ؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت: ايوا كويسه بس انا عاوزه اشوف بابا؟
ماهر قرب منها ومسك ايديها وهيا سحبتها بسرعه وقالت:ممكن توديني للمستشفى ؟
ماهر بصلها بصدمه ولاكنه حرك راسه بالموافقه وقال:طيب امشي علي مهلك خلينا نتحرك !
احلام مشيت ومردتش عليه وهو نزل وشغل العربيه وهيا قفلت الابواب وراها وخرجت للشارع..
صادقفها مروه وهيا بتجري وبتقرب عليها وبتحضنها وبتقرل ببكاء:احلام ..حبيبتي البقاء لله؟
احلام دموعها نزلت وهيا بتدفن وشها في حضن مروه وبتقول بحزن:ونعم بالله؟
ماهر كان واقف يبص عليهم لحدما لاحظ ان احلام مش كويسه فقرب منهم وقال وهو بيستأذن مروه:معلشي يا مروه علشان بس هنروح المستشفي!
مروه حركت راسها وقالت:خليني اجي معاكوا علشان اكون جمبها؟
ماهر بص لاحلام ولقي انها تعبانة فوافق ان مروه تروح معاهم وفتحلها الباب تركب ورا وخلي احلام تركب جمبها علشان مروه تسندها؟
وركب بعدهم ماهر واتحرك بالعربية للمستشفي…
وبعد وقت مش كبير وصل حمزه لمنطقة احلام ولقي ان في ناس متجمعين قدام الباب وعلي ملامحهم الحزن فقرب من راجل كبير وقال بتساؤل:هي احلام فوق؟
الراجل قال :معرفش يا ابني بس متهيألي انها راحت لابوها في المستشفي!
حمزه شكر الراجل وكان هتحرك ويركب عربيته ولاكنه لاحظ ان في عربيه مليانه كراسي واقفه والرجاله الكبيره هما اللي بينزلوها فقرب من العربيه وبدا ينزل الكراسي معاهم وطلب من بقيت الناس يسبوه هوا والكام شاب اللي واقفين يكملوا هما..
وكان حمزه وقتها لابس بدله رسميه فكان معظم الناس مستغربينه لأنهم أول مره يشفوه ولاكنه تجاهل كلامهم عليه ونظراتهم وبدأ يساعد بقيت الشباب ونزلوا كل الكراسي ..
الراجل اللي هيعلق الانوار وصل وحمزه وقف يساعده بسبب برضوا ان كل اللي موجودين وقتها كلنوا ناس كبيرة ومفيش حد هيقدر يساعد الراجل فبدأ حمزه يساعده وبعد وقت كانوا علقوا النور كله فبدأ حمزه يرص الكراسي بالطول في الشارع واستنوا كلهم عربية الاسعاف توصل علشان يتحركوا للمدفن..؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
وفي المستشفي والد احلام كان اتغسل لان احلام اتاخرت عليه ولاكن بطلب من ماهر قرروا يدخلوها عليه قبل ما يلفوه بالملايات ..
وعلشان احلام متكونش لوحدها دخل ماهر معاه بعدما طلب من مروه تستناهم برا المستشفي؟
وبالفعل دخل ماهر واحلام واول ما احلام شافت والدها نايم ووشه ابيض قربت منه وهيا بتمسك ايديه البارده وبتبكي وبتقول:انا اسفه علشان كنت مشغوله ومقدرتش اكون معاك؟
ماهر حط ايديه علي كتفها وقال:بلاش تلومي نفسك يا احلام واستغلي الوقت دا بانك تقرأيله قرآن وتدعيله ومتزعليش والدك الله أكبر عليه كأنه ملاك نايم علي السرير؟
احلام بصت لماهر وحركت راسها بالموافقه ورجعت بصت علي ملامح والدها اللي كانت فعلا جميلة جدا وبدات احلام تقرأ ايات من القرأن الكريم وتدعي ان ربنا يسبت لسانه عند السؤال ويعديه منها علي خير ..وبعدما خلصت احلام ماهر طلب منها تخرج هيا وتسيبه مع والدها وبعدما هيا خرجت ماهر بص لوالدها بحزن وقال بجديه:اوعدك يا عمي اني هحطها في قلبي قبل عيني لان دي احلام يا عمي فاهم يعني ايه احلام ..يعني متقلقش وارتاح واطمن عليها بنتك معايا وانا ان شاء الله هيبذل كل جهدي علشان اخليها سعيده ومتندمش لحظة انها وافقت تتجوزني..؟
قال ماهر كلامه وخرج من الغرفه وبعدها دخلوا الناس يجهزوا والدها للدفن وانتهوا بعد ساعه؟
وفي عربية ماهر كان قاعد في مقعد السواقة وفي الكرسي اللي ورا مروه واحلام ..انتبه ماهر لغرفة الاسعاف اللي اتحركت وماهر وقف السواق وبلغه يمشي وراه علشان ميتوهش منهم والسواق رحب بيه ووافق وماهر رجع تاني واتحرك بالعربيه وكانت عربية الاسعاف ماشية وراه..
_______
وفي المنطقة كانت كل الجوامع بتنده علي والد احلام وكانت الناس كلها حزينه وزعلانين علي حاله احلام وبعد وقت مش كبير وصلت عربية ماهر ووراها الاسعاف وبدأت كل الناس تمشي وراهم لحدما وصلوا للمدافن وكان الحنوتي فتح المقبرة واول ما وصلت الاسعاف بدأوا يصلوا عليه وبعدها دفنوه ..
احلام كانت في عربية ماهر هيا ومروه لانها مقدرتش تشوف والدها وهو بيتدفن فكانت بتبكي وجمبها مروه بتواسيها وبتبكي معاها .. وبعدما دفنوا والد احلام اتفاجئ ماهر بوجود حمزه فقرب منه وقال: اي دا انا عرفت منين؟
حمزه بحزن:من منعم..حمزه ضم حاجبه بزعل وقال: بق كده يا خالي كل دا يحصل وانت متعرفنيش حاجه؟
ماهر خبط علي كتفه بهدوء وقال:معلش يا حمزه متزعلش كل حاجه اصلا جات فجأة !
حمزه حرك راسه بالموافقه وحضن ماهر وقال:البقاء لله يا خالي شد حيلك!
حمزه اتفاجئ من حمزه لانه اول مره يحضر عزاء واتفاجئ اكتر لما حمزه عمل كده معاه فحرك راسه وقال:ونعم بالله؟
حمزه قال بابتسامه:حماك دا كان راجل محبوب ما شاء الله كل الناس دي بتحبه ..
ماهر فهم ان حمزه عرف انه اتجوز احلام فحرك راسه بالموافقه وقال:فعلا كان راجل طيب وبيحب الناس كلها!
حمزه قال:هيا احلام فين عاوز اعزيها؟
ماهر شاورله علي العربية اللي فيها احلام وقال:روح خليك معاهم في العربية لحدما الناس دي تمشي وتيجي تقرأ الفاتحه قبل ما نمشي؟
حمزه مشي بعدما حرك راسه بالموافقه وقرب من العربية واول ما احلام شافته مسحت دموعها وهوا ركب العربية وقال بحزن:البقاء لله يا احلام!
احلام بصتله وقال :ونعم بالله!
حمزه بلع ريقه بتوتر وقال:ربنا يصبرك علي فراقه؟
احلام :يارب؟
مروة كانت باصه لحمزه وهيا بتحاول تعرف هو مين لحدما حمزه بصلها وقال:ازيك انا حمزه وماهر يبق خالي؟
مروه حركت راسها بسرعه وقالت:ايوا عارفاك ازيك!
حمزه:الله يسلمك!
ماهر كان واقف بياخد العزاء قدام المقابر مع عم احلام والاستاذ سلامه لحدما كل الناس مشيوا ومفضلش غير ماهر وعم احلام والاستاذ سلامه فقال ماهر:هروح اجيب احلام علشان تقرأ الفاتحه قبل ما نمشي!
عم احلام والاستاذ سلامه حطوا ايديهم علي كتفوا وحركوا راسهم وهوا قرب من العربية من الاتجاه اللي قاعده فيه احلام وقال:تعالي يا احلام اقرأي الفتاحه قبل ما نمشي!
احلام حركت راسها وبصت لمروه علشان تنزل معاها وبالفعل نزلت احلام واول ماقربت من القبر اللي فيه والدها جسمها اتقبض بحزن فبدأت تقرأ الفاتحه وتدعي ربها بأدعيه كتير وختمت كلامها بدعاء:اللهم اغر له وارحمة وثبته عند السؤال يا رب؟
عمها طبطب عليها وقال:خلينا نمشي يا بنتي وقفتنا كدا والليل داخل ملهاش لازمة!
ماهر واحلام حركوا راسهم ومروه مشيت مع الاستاذ سلامه وركبت احلام مع ماهر وحمزه وعمها.. ومروه والاستاذ سلامه رجعوا مع بعض.
وبعد وقت كبير انتهي اول يوم في عزاء والد احلام..
كل الناس مشيت لان الوقت اتاخر فبصت مروه لاحلام وقالت بحزن :احلام حبيبتي انا همشي انا بق علشان الوقت اتاخر وان شاء الله هجيلك بكرا بدري..
احلام حضنت مروه وحركت راسها بالموافقه وقالت بهدوء:ماشي يا حبيبتي متحرمش منك وخلي بالك علي نفسك وانتي ماشيه؟
مروه حركت راسها بالموافقه وسابتهم وخرجت من البيت وهيا ماشيه لقت اللي واقف قدامها وبيقول:انسه مروه؟
مروه لفت وراها وقالت بتساؤل:مين حضرتك!
صابر بتوتر:انا صابر ابن الحاجه ميرفت اللي كنت وصلت الفطير لاحلام وانتي فتحتيلي الباب و..مروه قاطعة كلامه وقالت:ايوا ايوا افتكرتك ازيك!
صابر بخجل:كويس الحمدلله انتي اخبارك ايه!
مروه بتعب:والله يا استاذ دلوقت انا مش بخير خالص!
صابر بص لبيت احلام وقال بحزن:البقاء لله؟
مروه :ونعم بالله؟
صابر بصلها وقال بتردد:الوقت اتاخر وانا شوفتك دلوقت ماشيه لوحدك فلو تسمحيلي اوصلك!
مروه ضمت حاجبها بتعجب وقالت برفض:لا شكرا مش عاوزه اتعبك معايا؟
صابر شاور علي عربيته البسيطة وقال:عربيتي هنا متقلقيش هوصلك بسرعه وبعدين انتي ضيفتنا يعني مينفعش اسيبك كدا في الوقت دا؟
مروه بصت حواليها ولقت ان الشوارع حواليها فاضيه فقلقلت تمشي لوحدها فحركت راسها يالموافقه وقالت:ماشي موافقه !
صابر اتحرك من قدامها بخجل كبير منها وقرب من عربيته فتحلها الباب ومروه ركبت وهوا ركب جمبها وشغل العربيه علي طول وقال:عنوانك فين!
مروه وصفتله عنوانها وهو قدر يعرفه بسهوله واتحرك بالعربيه…
__________
في بيت احلام كانت بصت لماهر اللي كان باين عيه الارهاق وقالت:تقدروا تروحوا علشان الوقت اتاخر علشان شغللكم انتوا بتصحوا بدري!
حمزه بص لخاله واستاه يرد عليها وماهر قال برفض:انا قولتلك قبل كدا اني المدير يعني متقلقيش وبعدين يا حلام انا مش هسيبك تنامي لوحدك هنا؟
احلام بصتله وقالت بتساؤل:انا بنام لوحدي علي طول دي مش اول مره؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:كنتي بتنامي لما كنتي لسا عازبه انما دلوقتي انتي بقيتي متجوزه وجوزك مستحيل يسيبك قاعده لواحدك هنا تاني !
حمزه كان واقف يبص عليهم وهما بيبصوا لبعض وساكتين فقال بمقاطعه:طيب يا خالي انا هرجع انا القصر وهاجي بكره بدري!
ماهر منتبهش لحمزه وهو بيتكلم فحمزه قرر يمشي ويقفل عليهم الباب واول ما الباب اتقفل فاق ماهر واحلام وهما بيبصوا لبعض بتوتر وماهر لف بجسمه يشوف حمزه ولما ملاقهوش فهم علي طول انه راح للقصر فبص لاحلام اللي كانت واقفه وساكته وقال:اوضتك فين!
احلام رفعت صوباعها وهيا بتشاور علي الاوضة وبتقول وهيا باصه في الارض:هناك!
ماهر حرك راسه بالموافقه واتجه للاوضه واول انا شافها مترتبه ابتسم برضا وقال:تعالي يلا علشان تنامي انتي تعبتي النهارده؟
احلام كانت متوتره لوجودها معاه ورغم انها عرفه انه بق جوزها خلاص الا انها لسا مش متعوده عليه فقربت من الاوضه وقالت:انا هنام النهارده في اوضة بابا!
ماهر مسك ايديها وقال برفض:لا يا احلام انتي هتنامي في اوضتك!
احلام بصتله وقالت بتساؤل:طيب وانت هتنام فين؟
ماهر :الزوج بينام جنب زوجته؟
احلام برفض:بس احنا وضعنا مختلف انت اتجوزتني بس علشان وصية بابا!
ماهر استغرب انها عرفت موضوع الوصيه دا ولاكنه خمن انه عمها اللي يالها فقال بهدوء :بس متنكريش يا احلام اني برضوا جوزك ؟
احلام بصت للاوضه وقالت:انا عاوزه اكون لواحدي؟
ماهر برفض:مينفعش وبعدين انتي لازم تسمعي كلام جوزك علشان ربنا ميغضبش منك؟
احلام بغيظ:بس متقولش جوزي!
ماهر بتعب منها همس بصوت ضعيف جدا وقال:حرام عليكي فيكي حيل تتخانقي معايا دلوقت؟
احلام قربت من الدولاب علشان تاخد بيچاما ليها وتروح لأوضة والدها وماهر لما انتبه ليها استغل انها دخلت وقفل عليهم الباب بسرعه وهيا اول ما انتبهت ليه قالت:ماهر انت بتعمل ايه..
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
ابتسم ماهر غصب عنه وقفل وراه بالقفل وقرب منها وقال:احلام انا تعبت جدا النهارده ومش عاوز اي حاجه غير اني انام!
احلام بغيظ منه:طيب ما تنام انت فاكرني بمنعك!
ماهر بصلها بتعب وقال:لا مش بتمنعيني ولاكن انتي عنديه اوي وانا بق ..قال كلامه وهو بيقرب منها وهيا بترجع لورا:مش هنام النهارده غير في حضنك لانك مراتي ودا حقي!
احلام وصلت للحيطه وهوا كان وصل ليها لدرجه ان مفيش فارق بينهم فبصتله احلام بتوهان وهوا كان بيبص عليها وعينيه مقفوله نص قافله من التعب وقال بهمس:غيري هدومك دي لان انا مش هرجع في كلامي؟
احلام حركت راسها بتوتر وبعدت عنه واخدت بيچاما ليها وبصتله وقالت بجديه:طيب لف وشك علشان اعرف اغير هدومي؟
ضحك ماهر ورجع للسرير وهوا مديها ضهره وهيا بدأت تغير هدومها وايديها بتترعش لانها خايفه انه يبص عليها فجأة….!!!!!
عدي دقيقه وكانت احلام خلصت ولبست البيچانا وكانت ماسكه الطرحه علشان تلفها..
ماهر قال بصوت واضح:خلصتي يا احلام؟
احلام:لا لسا هلف الطرحة؟
ماهر لف بجسمه وقال بدهشه:طرحة اية احلام انتي تتكلمي بجد!
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا امال عازني اقعد قدامك بشعري وانت..
ماهر بمقاطعه:جوزك يا هانم انا ابق جوزك رسمي ؟
احلام اتوترت اكتر من كلامه ونظراته فحركت راسها وقالت بخجل :بس دلوقت مش هينفع لاني مش مسرحاه ولا غسلاه بقالي فتره يعني!
ماهر:عاجبني ملكيش دعوه بس وسيبيه مفرود كدا!
قال كلامه وهو بيقرب منها وبيبعد الطرحة من علي راسها وبيفرد شعرها واول مشاف شكلها بشعرها عيونه طلعت قلوب فقرب منها اكتر وهو بيستنشق رائحتها وغمض عينيه وكانه مستني الللحظة دي من سنين!
احلام كانت بتبص عليه ومستغرباه لانه لسا حنين عليها ومتغيرش كان وشها احمر بسبب قربه منها جدا فقررت تتحرك من قدامه ولاكنه وقفها بايديه وقال:مفيش لبس ليا اغيره بدل البدله دي!
احلام فكرت للحظة وقالت: في هدوم بابا !
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا مفيش حاجه تانيه!
احلام باستغراب:فيه لماما؟
ماهر ضم حاجبه وقال بغيظ :لا هاتيلي لبابا احسن!
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت من الباب علشان تخرج ولاكنه مسك ايديها وقال:رجلي علي رجلك في البيت دا بعد كدا؟
احلام بتساؤل:هو انت خايف ولا ايه!
ماهر ضم حاجبه وقال بتساؤل: هخاف من ايه؟
احلام بسخريه:علشان يعني روح بابا معانا دلوقت وكدا..
ماهر بصلها بصدمه ولاكنه حرك راسه بلامبالاة وقال:لا مش خايف وبعدين هخاف من ايه بطلي الهبل دا انا بس عارف حركاتك وانك ممكن تدخلي اوضة ابوكي ومتطلعيش منها تاني !
حركت احلام راسها بتفهم ومشيت وهوا جمبها لحدما وصلوا اوضة والدها وفتحوا الدولاب وطلعت احلام منه تيشرت لوالدها وبنطلون مريح وقالت وخيا بتبص اماهر :دي هدوم انا اشترتها لبابا علشان يلبسها لما يفوق لانه كان بيحب الحجات المريحه دي ممكن انت تاخدهم!
ماهر حرك راسه بالموافقه وبدأ يقلع قدامها جاكت بدلته وبعدها القميص ووقف قدامها وصدرة باين..احلام كانت مزهوله وهيا بتبص لعضلات بطنة ودراعه وكتفه اللي بتظهر كل ما يتحرك ومكنتش مستوعبه اللي شيفاه..ماهر لاحظ نظراتها فابتسم وقرب من ايديها ياخد الهدوم وهيا كانت متوتره لقربه منها ..ماهر لبس التيشرت وقرر يلبس البنطلون وهو بيفك الزرار احلام جريت بسرعه من قدامه بخجل وخرجت برا الأوضة؟
ضحك ماهر غصب عنه علي رد فعلها وبعدها غير هدومه بسرعه وخرج..
احلام كانت قفلت علي نفسها باب اوضتها وهيا متوتره من قربه ولاكنها قررت تفتحله الباب وتسيبه ينام جمبها لانها برضوا حاسه انها محتجاه معاها فقربت تفتح الباب وقبل ما توصل للسرير كان ماهر فتح الباب ودخل وقرب منها..
ماهر بتساؤل:بتفضلي تنامي علي اي جانب ؟
احلام بصت للسرير وقالت بخجل :انا بتقلب كتير وانا نايمه ممكن انام انا جوا عند الحيطة؟
ابتسم ماهر علي كلامها وافتكر لما لحقها امبارح قبل ما تقع فبصلها وقال:طيب يلا نامي وانا هطفي النور واجي جمبك؟
احلام حركت راسها بالموافقه وطلعت علي السرير وشدت عليها اللحاف وهوا طفي النور وقرب منها وهيا كانت حاطه ايديها علي قلبها واللي بيدق بشده ووشها كله سخن بسبب التوتر..
ماهر نام جمبها وادالها ضهره ورغم انه كان نفسه ياخدها في حضنه الا انه عارف انه هيوترها ومش هتكون مرتاحه فقرر ينام وهيا لما اطمنت انه مديلها ضهره نامت وهيا مطمنه…
وبعد ساعه كانوا الاتنين راحوا في نوم عميق وبسبب ان احلام بتتقلب كتير وهيا نايمه بدأت تقرب منه وبنكتشف كمان ان ماهر برضوا بيتقلب كتير وهوا نايم وفضلوا الاتنين يقربوا من بعض بنوم وشوية احلام تحط رجليها عليه وهوا يصحي بخضه ولما يكتشف انها احلام ويستوعب اللي بيحصل ينام تاني وبعدما يروح في نوم عميق يحط وجله عليها وهيا تنزلها بنوم وطول الليل كانوا بيقربوا وبيعدوا من بعض لحدما طلع الصبح وماهر واحلام كانوا نايمين في حضن بعض….
____________
في القصر صحي حمزه علشان يروح لخاله عند احلام وبسبب انه سهر امبارح كتير صحي متاخر شويه فاتجه لغرفة ماهر علشان ياخد لبس من عنده واول ما دخل للغرفه لقي سيلين واقفه وباين عليها التوتر ..حمزه قلق منها ولاكنه قرر ميخافش ويسألها بتعمل ايه هنا ففتح الباب كله وقال بتساؤل:انتي بتعملي ايه هنا يا سيلين!
سيلين اتوترت جامد من وجوده وقالت:لا افعل شئ كنت فقط ..كانت بتقول كلامها وبتخبي حاجه كانت في ايديها ورا ضهرها فحمزه شك فيها اكتر وقال :انا مش مطمنلك يا سيلين قوليلي كنتي بتعملي ايه بدل ما اتصل بخالي واقوله انك مش علي بعضك كدا وهو يجي ويشوف مالك!
سيلين قربت منه وهيا بتقول بنفي:لم افعل شئ كنت فقط اريده وعندما رأيت الغرفه فارغه كنت ذاهبه ولاكن انت أتيت فجأة مثل الجحيم!
حمزه بحركه سريعه مسك اللي هيا مخبياه ورا ضهرها وقال:مادام مش راضيه تقوليلي دا ايه انا هعرف بنفسي..مسك الكيس وفتحه وهو بيقول باستغراب: هوا مش دا دقيق انتي جايه تعجني بيزا هنا ولا ايه!
سيلين كلنت بصاله بعيون مفتوحه وهوا قرب البودره يشمها واول ما استنشق شويه بدا جسمه يتحرك بسرعه فبصلها بصدمه قبل ما البودره تأثر عليه وقال: دا مخدراات؟
سيلين قربت منه علشان تاخد الكيس وتسكته وباكنه خرج بسرعه من الأوضه وقال باعلي صوته:مرسي تعالي بسرعه الحقني..
سيلين قربت منه واخدت الكيس ولاكنه مسكها وكتفها وقال:بق كنتي بتحطي لخالي مخدرات في اوضته علشان تبلغي عنه صح دانا هخلي ايامك سوده يا زرقه انتي ..
كان حمزه بيقول الكلامه بوعي ولاكن مفعول البودره بدأ يشتغل ويأثر عليه فحمزه بدأ بالتدريج يفقد توازنه ولحسن حظة ان مرسي وصل بسرعه ومعاه اتنين من الخدم ولما شافوه كدا قالوا بقلق:حصل ايه يا حمزه باشا !
حمزه قال قبل ما يفقد توازنه نهائيا:البت دي معاها مخدرات وانا بالغلط اخدت منهـا..قال كلامه ووقع علي الارض ..
مرسي بص لسيلين بغضب وأمر الشباب اللي معاها يمسكوها لحدما هوا يحاول مع حمزه ويفوقه ..
وبالفعل الشباب كتفوا سيلين واخدوا منها البودره وبلغوا الحراس اللي في القصر باللي حصل والحارس اللي كان استلم البيتزا من كام يوم قدر يدخل اوضتها ويفتش فيها ولما اكتشف ان كان شكه في محله طلب منهم يخلوها زي ماهيا وهو هيتصل بماهر باشا ويعرفوا!
وعند مرسي وحمزه كانوا دخلوا الحمام وبدا مرسي يغسل لحمزه وشه ولاكن حمزه كان فقد وعيه تماما لان دي كانت اول مره حمزه يتعاطي حاجة زي دي …
مرسي شال حمزه علي ضهره لما افتكر حل سريع واتجه بيه للمطبخ وطلب من الطباخ يجبله سمك ني وبالفعل جابوه وبدأ مرسي يشممه لحمزه وبدأ حمزه يفوق بالتدريج وبعدها جهزوله قهوه وحمزه شربها وفاق ولاكن مش نهائي كان في وعيه انه يشرحلهم ايه اللي حصل ..واول ما الحارث بلغه ان من يومين وصلها طلب بيتزا من شاب كان شكله غريب وهيا ادتله فلوس كتير
..فوقتها شك فيها وكان شكه في محله .. وبلغه انه اتواصل مع ماهر باشا ولاكن ماهر مردش عليه فحمزه قرر ان هوا اللي يعاقبها المره دي وقال:خالي دلوقتي مشغول اتصرفوا انتو معاها وانا هبلغه بكل حاجه لما اروحله بس اهم حاجه متخلوهاش تهرب لان واضح كده ان البت دي وراها مصيبه كبيرة وانا من البدايه مرتحتلهاش ومش فاهم ليه خالي سايبها هنا لحد دلوقت ؟
الحراس وافقوا علي كلام حمزه وحمزه قرر يطلع ياخد شاور ويغير هدومة علشان يروح لهاله وبالفعل كان حمزه خلص لبس بعد مرور نصف ساعه خرج من القصر وركب عربيته واتجه لبيت احلام؟
___________
وفي بيت احلام صحي ماهر علي صوت خناقه في المنطقه فقام بسرعه وهوا بيبص حواليه ولما لقاها نايمه في حضنه قلبه فضل يدق بسرعه وبدأ ياخد نفسه بصعوبه لانه واخيرا بدأ فعلا يحب احلام بجد ..
واحلام كانت صحيت علي نفس صوت الخناقه ولما لاقته بيبصلها وساكت اتخضت وبعدت عنه وهيا بتقول:هو انا نمت كدا ازاي..
ماهر بصلها وقال بتساؤل:انا برضوا مش عارف تفتكري مين اللي نام في حضن التاني؟
احلام بصتله بخجل وحركت واسها وقالت:مش عارفه ..
واحد من اللي في الخناقه كان بيحدف واحد تاني بطوبه ولسوء حظه ان الشاب تخطي الضربه والطوبه وصلت ابلكونه احلام وكسرت الازاز..
ماهر اتخض وادالها ضهره بسرعه لان الازاز كان جمبهم ولحسن حظهم ان الستاره كانت مقفوله ومحدش فيهم اتأذي كان في نفس اللحظة وصل حمزه ولما انتبه ان الشاب دا حدف طوبه وكسر الازاز خرج من عربيته علشان يتخانق معاه وكانت دي المره الأولي لحمزه في انه يستغل عضلاته ويدافع عن حق اللي حواليه..
الشاب بص لحمزه وقال بغضب:ملكش دعوه انت يا استاذ واحترم بدتلك بدال ما اقطعهالك..
حمزه رفع حاجبه وقال بسخريه:وايه انت متحترمش شنبك دا بدل ما انتفهولك شعره شعره؟
الشاب اتعصب واتضايق لان كل الرجاله اللي كانوا بيدافعوا معاه ضحكوا علي كلام حمزه وباكن حمزه قال بغضب:انت كسرت الازاز دا ولازم انت تصلحه وانا هطلع اطمن ان محدش اتذي علشان لو حد اتأذي هتدفع الثمن غالي ..
حمزه بصوت عالي:مين الحيوان اللي كسر الازاز؟
الشاب اللي حدف الطويه بص لحمزه وقال برفع حاجب: حيوان؟دا انت فاتح صدرك ومش خايف من حد بق؟
الشاب قال كلامه و بص حواليه لرجالته وقال:خلينا نعلمه الادب لانه شكله مترباش..
حمزه حط ايديه علي مناخيره وحس انه حط نفسه في خطر فقرر يسمع كلام ماهر لما قاله يحسب اي خطوه قبل ان يخطيها علشان اي اضرار هتحصل هوا اللي هيستقبلها ..
فبص لعدد الشباب ولاحظ انهم كتير عليه ولاكن ولأول مره يقرر انه يعمل حاجه كويسه وعلي الاقل يحس انه شجاع ومش جبان زي كل مره..
فقرب من الشاب اللي غلط فيه ومسكه من هدومه وقال بضيق:انت غلطان انا متربي ومتربي احسن تربيه ولو مش عارفني فانا حمزه الشناوي تربية ماهر الصياد..قال كلامه وصفعه بقوه لدرجة ان الشاب طار وخبط في الشاب اللي وراه..
كل اللي موجودين بصوا لحمزة بصدمه لانه باين عليه انه صغير ولاكن متوقعوش انه قوي بالشكل دا ..
كان بيتابع اللي حصل من الشباك ماهر واحلام واللي حطت الطرحة علي دماغها علشان تشوف مين الحيوان اللي كسر الازاز ولاكنها انبهرت بحمزه لما دافع عن ازاز بلكونتها واخد حقها وبعدما ضرب الشاب قرب منه واخد من جيبه محفظته وطلع منها مبلغ وقال:هنصاخ بيه الازاز ولو مكفاش هجيبك وهاخد منك الباقي..
من فوق كان ماهر باصص عليه وفخور بيه انه لأول مره ميخافش ويقدر يدافع وياخد حقه ..
الشاب بص لحمزه وقال:انا برضوا مش هسيبك!
الشاب التاني اللي كانت الخناقه مقلوبه عليه قرر يقف جمب حمزه ويقول بتحدي للشاب التاني وللرجاله اللي معاه انه مع حمزه ولو قربوا منه هيزعلهم وبالفعل الخناقه اتفضت والشاب كلهم مشيوا ومفضلش غير حمزه الشاب والي قال بانبهار:هو حضرتك بتلعب چيم فين !
حمزه ابتسم بفخر وقال:جيم خالي في القصر بتاعه وهو اللي بيدربني ولو نفسك تتعلم تدافع عن نفسك روح لاي حد عنده خبره في الدفاع عن النفس وحاول مع نفسك وان شاء الله محدش هيقدر يغلبك بعد كدا!
الشاب سلم علي حمزه وشكره انه بسبب اللي عمله قدر ينقذه من تحت ايد الشاب المفتري دا وشلته وبعدما قال كلامه حمزه قفل عربيته وطلع للبيت وماهر اول ماشاف انه بيقرب منهم طلب من أحلام تغير هدومها وتلف الطرحه علش شعرها ..
وبعد دقايق وصل حمزه وخبط علي الباب وماهر فنحله واول مشافه كانت عيون الفرحه في عينيه فخبط علي كتفه وقال:مكنتش متوقع ان النمله دي جواها وحش شجاع؟
حمزه ضحك علي كلامه وقال:اهي النمله دي يا خالي انت اللي حولتها لبطله علشان كلامك قصر فيا وغير فيا حاجات كتير ومن النهارده مش هسمح لاي مخلوق يضربني لاني مش ضعيف..
حضنه ماهر بفرحه وقال:هوا دا حمزه اللي انا ربيته واتمني انك تفضل كدا ؟
حمزه دخل وقعد علشان يريح رجله واول ما ماهر قعد حمزه حكاله عن اللي شاف سيلين بتعمله وحكاله عن البدره اللي شمها بالغلط وان مرسي وبقيت الخدم ساعدوا يفوق وطلب منه يمشيها لانها بقت خطر عليهم لانها مش شبههم وقاله:خالي انا مكنتش مرتاحلها من الاول وعلي فكره دي واضح ان وجودها فجاه عندنا في القصر مش مجرد صدفه وانها ناوية لحاجة تانيه ..هو انت كنت وعدتها فعلا بالجواز ولا كان مجرد كلام وخلاص..
ماهر اتنهد بضيق وقال:كل الحكايه ان والدها ساعد جدك وقت اما جه يبني الشركه وانا طبعا علشان اردله الجميل كانت بتقرب مني ومتعلقه بيا فانا وعدته اني هتجوزها ولاكن لما ابني مستقبل كويس ليا وانا وقتها كنت فاكر انها بنت كويسه ولكن اكتشفت انها طايشه وبتروح لاي حدوتغلط معاه ومعندهاش اي وعي انها مسلمه وان كل دا غلط!
حمزه بتساؤل:يعني هتمشيها يا خالي وتجيب احلام تعيش معانا!
ماهر حرك راسه وقال:حاضر همشيها وهجيب احلام بس مش عارف احلام هتوافق ولا هترفض!
ابتسم حمزه بحماس وقال:احلام هتوافق بعدما اقولها اني بحبها زي اختي الكبيره واني بعتبرها شخص مهم في حياتي وان وجودها جمبك هيزود حياتنا واحس ان ليا عيله فعلا ..
ماهر قلبه اتحرك من مكانه لانه حاسس بحمزه وعارف انه فاقد شعور ان يكون ليه ام واب فقال بابتسامه:اوعدك يا حمزه اني هقنعها وهخليها تيجي معايا بس دلوقت احنا في عزاء والدها وهيخلص بعد بكرا فانا بطلب منك تروح تجهزلي جناحي وتجدده لحدما نرجع انا وهيا للقصر وعاوزها لما تدخل تحس ان كل حاجه جديده ؟
حمزه بصله وقال بشك:وهيا هتعرف ازاي ان الحاجه اللي هناك قديمه؟
ماهر بصله وسكت وحمزه حس ان احساسه وقتها لما راحله علشان يجيب البدله كان صح وانه كان معاه في الاوضه حد وان اللي كانت معاه اكيد احلام فقال بمشاكسه:يعني احلام كانت هيا البنت اللي كنت مخبيها!
ماهر اتصدم واتوتر وقال :لا؟
حمزه بضحكه:يا خالي بطل بق حركاتك دي انت كبرت علي فكره والحجات دي شغلي انا يعني الكدب ملوش رجلين وانا هدخل واسأل احلام بنفسي؟
ماهر شده عليه وقال بغيظ:انت رايح فين يا حيوان انت دي بتغير هدومها وبعدين اه هيا اللي كانت معايا في الاوضه بس علشان دماغك متروحش شمال كانت موجوده علشان مفتاح شقتها ضاع؟
حمزه ابتسم وحرك راسه وقال:ايوا طبعا وهتلاقيها بق قالتلك رجلي بتوجعني وانت اكيد شيلتها وحصلت الحجات اياها؟
ماهر اتصدم من كلامه وقال بخضه.انت بتقول ايه وجبت الكلام دا منين؟
حمزه بضحكه:يا خالي انا قديم في الشغل دا واكيد عارف حركات البنات دي وبعدين قولي هيا فعلا عملت كدا!
ماهر بص علي الباب اللي احلام فيه وقال :ايوا كلامك صح بس هيا فعلا رحليها كانت متعوره ووارمه؟
حمزه قال وهو ضامم حاجبه:انا برضوا قولت ان احلام بنت محترمه ومش بتاعت رجلي بتوجعني يا بيبي شيلتي!
ماهر ضربه علي دماغه وفي اللحظة دي خرجت احلام وهيا بتقول:ازيك يا حمزه!
حمزه وقف وقرب منها وقال:الحمد لله اتفضلي يا احلام الفلوس دي انا اخدتها من الشاب اللي كسر الازاز بتاع البلكونه !
احلام ابتسمت بهدوء وقالت:شكرا يا حمزه مكنتش اتوقع انك شجاع كدا!
حمزه ابتسم بخجل وقال:بصراحه ولا انا دي كل الحكايه اني شوفت بنت جميله لابسه زي مدرسي وبتبص عليا بعيونها الجميله الخضراء فقولت اني لو اضربت قدامها مش هعرف اشقطها ولاكن للاسف حتي بعدما ضربت الولا دا بقلب جامد ببص عليها لاقتها مشيت متعرفيش هيا مين؟
احلام اتصدمت اول ما سمعت كلامه وبصت لماهر اللي كان مصدوم زيها لانه للحظة حس ان حمزه كبر واتغير ولاكن طلع كل تخيلاته غلط فقرب من حمزه ومسكه من شعره وقال:يعني كلامي مقصرش فيك وكل دا علشان خاطر البنت دي !
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:انا اسف يا خالي بس انا فعلا شكلي مش شجاع انا بتحامي فيك انت العزوه يا خالي..
احلام قربت منهم لان من الواضح ان ماهر هيضربه فقالت بمقاطعه: خلاص اهدي وبعدين انت يا حمزه شايف ان دا وقت هزار ..
حمزه بصلها بخجل وقال:انا اسف !
احلام دخلت للمطبخ علشان تعملهم فطار وماهر بص لحمزه بغيظ وقال:طول عمرك بتبوظ اللحظات السعيده وعلشان لطافتك وظرافتك دي هتروح تعمل اللي قولتلك عليه وهتلاقي منعم تحت بلغه يجيب حد بتاع ازاز ويصلح الازاز اللي اتكسر دا ومحدش يطلع هنا غير لما يتصل عليا الاول ويعرفني انه طالع لان دي مش مفتوحه بحري اي حد كدا يدخل والسلام ؟
حمزه بص لخاله بغيظ وقال وهو بيمشي:وانت فاكرني هموت واقعد هنا لا انا عاوز اشوف البنت ام عين خضرا دي راحت فين لاني وقعت يا خال خلاص بعد ازنك لما تتجوز طنط احلام فعلا ابق تعالي نخطبها؟
احلام كانت سامعه كلامه ولانها عارفه ان لسا شاب صغير مردتش تقاطع كلامه وابتسمت علي كلمة طنط واول ما انتبهت انه خرج وماهر بيقرب منها بدات تتوتر واول ما لقته واقف وراها قالت:خليك استريح جوا وانا قربت اخلص!
ماهر برفض:خليني اساعدك بما اني دلوقتي واخد اجازه ومعندش حاحه اعملها؟
احلام بصتله بتررد ولاكنها حركت راسها بالموافقه وهوا قرب منها علشان يجهزوا الفطار مع بعض…
____________
وفي شركة ديسكاشيال كان ياسر داخل وهوا لابس ماسك ونظاره واول ما وصل وملقاش احلام اتضايق لانه كان عايز يشوفها علشان يطردها قدام الموظفين ولاكن لحسن حظها انها مكانتش موجوده فدخل مكتبه واتصل بواحد من مساعديه يعلن عن طلب سكرتيره جديده ولما ساله المساعد عن احلام قاله انه رفدها لانها مش شاطره وطبعا دا كذب لان ياسر كان محتفظ بالعقد اللي هيا مضته لان في شروط تخليها متسيبش الشغل في شركته لحدما يعدي سنه ولو قررت تسيب الشغل لازم تجيب بنت في نفس مستواها العملي ولو رفضت هتدفع غرامه بمبلغ ١٠٠ الف جنيه ؟
ياسر مسك مرايه عنده في المكتب وقلع الماسك والنظاره علشان يشوف شكله واتضايق لانه ورام لسا ..فاتعصب واتصل بشوقي وقال:انت يا زفت عملت ايه؟
كان شوقي بيراقب حمزه وقدر يعرف ان والد احلام مات فقال:براقب حمزه يا فندم انا اخذت اجازه من الشركه علشان افضاله؟
ياسر بغضب:انت متخلف ومين اللي هينقل اخبار الشركة انت ازاي تعمل حاجه زي دي من ورايا؟
شوقي قال بضيق:انا اسف يباشا بس انت كنت في..
ياسر اتحول عليه وقال:انا مش عايز اسمع اعتذار من النهارده لو مش عارف تشوف شغلك عرفني وانا اوظف غيرك ..
شوقي زعل من كلامه وقال:بس انا شايف شغلي يباشا انا مقصرتش؟
ياسر:لا قصرت وبعدين مالك كده متغير من وقت ماقولتلك هتدبر للولا دا حدثه اي قلبك رق وهتضعف؟
شوقي غمض عينيه وقال برفض:لا ياباشا انا زي منا وبراقبه علشان انفذ اوامرك .
ياسر:طيب بعد كده متعملش حاجه من دماغك تاني لاني مش فاضي اغفرلك اخطائك انا مش فاضيلك! ياسر قال كلامه وقفل في وش شوقي واللي اتاثر جدا وحس انه مهمها هيعمل هيفضل بالنسبة لياسر لا شئ لان ياسر دا معروف انه حثاله لانه اترفد من الحكومه بسبب خيانتة للداخليه وعلشان ميفضحهوش قرروا يرفدوه ويحرموه من منصبه اللي كان بيتباهي بيه وياسر بلغ الناس انه ساب الشغل في الداخليه علشان الشركه ولاكن في الحقيقه هوا فاشل ومعتمد علي نجاح غيره وافكارهم فقال شوقي بغيظ:انا استاهل علشان عملت لواحد زيك قيمه وخونت مديري علشان شويه فلوس..
وقف شوقي عربيته اللي كانت ماشيه ورا عربية حمزه وقال:مش هسمحلك تأذيه وهعرف مديري الحقيقي علي كل حاجه وانا استحق اي عقاب هاخده؟
__________
رواية حبيبي المدير بقلم شيماء صبحي
كانت احلام انتهت من عمل الفطور وكان ماهر بيساعدها فقال وهو بيحط الاطباق علي السفره:مش هتاكلي!
احلام :لا مليش نفس؟
ماهر مسك ايديها يمنعها تمشي وقال:امال عملتي الفطار دا كله لمين؟
احلام شاورت عليه وقال:ليك؟
ماهر بص للاكل وقال:وانا بق هاكل كدا دا ؟
احلام بهدوء:بألف هنا؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا يا احلام انتي هتاكلي معايا انا متعود اصلا مافطرش بس كنت هفطر معاكي بس متوقعتش انك ترفضي..
احلام بصتله وقالت :حاضر هاكل؟
قعدوا الاتنين جمب بعض وبدات احلام تاكل وماهر ياكل معاها وكانت احلام سرحانه وهو مركز معاها ولحدما انتهوا ماهر بص لهدومه واتصل بمنعم يجبله لبس وبعدما قفل معاه بصلها وقال:احلام احنا لازم نتكلم في موضوع ضروري؟
احلام قالت بتساؤل:موضوع ايه؟
ماهر:فاضل بكرا علي انتهاء العزاء وانا مستحيل اسيبك تعيشي هنا تاني انتي لازم تيجي تعيشي معانا في القصر ..
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:انا اسفه بس انا مش هقدر اسيب هنا بسهوله كدا وبعدين معلش يا ماهر موضوع جوازنا دا جه فجاه ومش عارفه انا وافقت ازاي بس انا لسا مش مستعده لاي حاجه ولا حتي لجوازنا انا محتاجه اعيد ترتيباتي من جديد وبالزات ان الوضع اختلف بعدما بابا مات ؟
ماهر بصلها باستغراب وقال :يعني ايه كلامك دا ممكن تشرحيلي اكتر؟
احلام بلعت ريقها وهيا بتقول:انا قبل اي حاجه لازم اعرفك حقيقة شغلي في شركة ياسر غنيم!
ماهر حرك راسه باهتمام وهيا قالت:في الحقيقه انا اتعرفت علي ياسر صدفه لما كنت بتخانق مع مديري القديم لانه طلع اشاعه عني مش حقيقيه وانا مكانش لازم اسكت عليها وهناك كان ياسر موجوده وانا اتعرفت عليه وكنت وقتها قدمت في شركة علي النت واكتشفت انها شركته فوافقت اشتغل فيها خصوصا ان الراتب كان كبير واول مره استوعب ان فى حد بياخد في الشهر مبلغ زي دا ولان طبعا بابا والعمليه كانوا محتاجين فلوس فوافقت وطبعا انت عارف كل اللي حصل ..وبصراحه ياسر قالي انه هياخد منك شحنه وفي الواقع انا ساعدته لاني مكنتش لسا اعرفك ولانك اتغيرت فكنت بالنسبالي شخص عادي بس متوقعتش ان الظروف تقربنا تاني ووقتها كان هوا اخد منك الشحنه وحتي يوم الحفله بالصدفة عرفت انه جايبني علشان يشتتك كان فاكر انك بتحبني وهتتأثر لما تشوفني وللاسف خطته فشلت ولاكن اللي حصل بعدها دا مكانش مترتبله ..
ماهر كان سامع كل كلامها بصمت وهيا دمعت وقالت:انا عارفه اني غلط في حقك وفي حق حمزه رغم ان انتوا اللي وفقتوا جمبي في اصعب اوقاتي ولاكن دلوقت انا مش قدامي حل تاني غير اني..
ماهر قاطع كلامها وقال: احلام كل اللي انتي قولتيه دا انا مش زعلان منه لاني عارف ان ياسر دا مراقبني وعارف اخبار شركتي وفي الواقع الشحنه اللي اخدها كانت شحنه خسرانه لان الشركه الايطاليه دي نصابه ولحسن حظي اني اكتشفت دا بدري ولان ياسر دا طماع وميهموش غير المكسب فاكر اني حاطط كل املي وفلوسي فيها ولاكن بالعكس انا طلعت من الشحنه دي فايز ومخسرهم هما وهوا دلوقت لما يبعتلهم الشحنه مش هيبعتوله فلوس ودي اخرة الغش والطمع فانا كل اللي يهمني دلوقت انك كويسه وانتي برضوا لو عرفتيني كل حاجه بدري كنا هنتفادي يوم الحفله يمشاكلة بس كل حاجه عدت والحمدلله ان مفيش حد فينا اتأذي ..
احلام بصت في الارض بخجل منه وقالت:يعني انت مش متضايق؟
ماهر ضمها لحضنه وقال:مستحيل اني اتضايق منك لانك احلام يا احلام وانا مش مصدق اني لقيت تاني ؟
احلام بصتله وقالت بتساؤل:يعني ايه لقيتني هوا انت كنت بتدور عليا!
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:في الحقيقه انا مدورتش عليكي ولاكن كنت حاسس اني هقابلك تاني ويوم اما شوفتك في القسم كنت حاسس اني شوفتك قبل كدا ولما سمعتك وانتي بتقولي اسمك للظابط حسيت وقتها انك احلام وطبعا ثبتيلي دا بعد فترة قصيرة؟
احلام بصتله بحب وابتسمت وهوا قال:حمزه طلب مني اترجاكي انك تيجي تعيشي معانا في القصر وعلي فكره قالي انه بيعتبرك جزء من عيلته ويتمني انك توافقي؟
احلام ابتسمت وقالت :هوا حمزه فين باباه ومامته؟
ماهر قال بحزن:انفصلوا من وهو صغير وانا قررت اتبناه ؟
احلام بتساؤل:بس الفرق بينكم مش كبير!
ماهر بابتسامه:انا اتبنيته رسميا لما بلغت سني القانوني وانا اصلا كنت معتبره ابني من وهوا صغير..
ابتسمت احلام علي كلامه وهو ضمها لحضنه تاني وقال:خلينا نخلص ايام العزاء هنا ونرجع مع بعض للقصر؟
احلام حركت راسها بالموافقه ووقتها الباب خبط وماهر قرر يفتح الباب ولما شاف انها مروه من العين السحريه قرر يسيب احلام هيا اللي تفتحلها وهوا هيدخل يستني منعم اما يجبله هدومه علشان ينزل ياخد العزاء مع عم احلام ..
____________
مروه دخلت وسلمت علي احلام وساعدتها ينظموا الييت علشان يستقبلوا السيدات اللي هيجوا يعزوا وكان وقتها طلع منعم ومعاه بدل لماهر واحلام قررت تاخدهم منه وتدخلهم لماهر بنفسها واول ما دخلت الاوضه كان ماهر بيلم الازاز وايديه اتخدشت فقربت منه بلهفه وقالت:انت كويس؟
ماهر كتم الدم بايديه وهيا قامت بسرعه جابتله قطن ومطهر وشاش وساعدته وبعدها قالت بلوم:كنت سيبه وانا هبعت اجيب اي حد بتاع ازاي يجي يلمهم ؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:لا خليكي انتي انا بلغت السواق بتاعي يجيبه وزمانه جاي!
احلام حركت راسها بالموافقه ولفتله ايديه كويسه بالشاش وقالت وهيا بتشاور علي البدل:السواق جابلك الهدوم اللي طلبتها اناهسيبك بق علشان تغير هدومك براحتك!
ماهر حرك راسه بالموافقة واحلام خرجت ووقتها كانت الساعه اصبحت ١٢ الظهر وبدأت نساء المنطقة يدخلوا شقة احلام ويعزوها وكانت مروه جمبها وبتعمل شاي للناس اللي بتيجي وكان ماهر خلص من تغير هدومه وخرج من الاوضه ولما شافوه اهل المنطقة سألوا احلام عنه وهيا بلغتهم انه يبق ماهر وانه وجع من برا مصر وكانوا معظمهم عارفين ماهر لانه كان مشهور هو واحلام في المنطقه وماهر كان نزل بعدما شاور لاحلام انه نازل للعزاء وهيا حركت راسها بالموافقه ..
واحده من السيدات دول قالت بتساؤل:هوا ماهر كان بيعمل ايه في اوضتك يا احلام ؟
احلام اتوترت ولاكن مروه ردت علي الست دي وقالت:كان بيبدل هدومه لانه جاي من سفر لما عرف ان باباها مات؟
سكتوا السيدات وهما بيحركوا راسهم بتفهم ولاكن
مروه قربت من احلام وقالت بهمس:هوا كان نايم هنا ولا ايه؟
احلام وشها احمر وقالت بصوت ضعيف جدا:ماهر بق جوزي؟يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
"واحده من السيدات اللي قاعدين قالت بتساؤل وهيا بتوجه كلامها لأحلام :هوا ماهر كان بيعمل ايه في اوضتك يا احلام ؟
احلام اتوترت ولاكن مروه ردت علي الست دي وقالت:كان بيغير هدومه لانه لسا راجع من السفر لما عرف ان باباها مات؟
سكتت الست اللي سألتها وبقيت السيدات حركوا راسهم بتفهم ولاكن مروه قربت من احلام وقالت بهمس وهيا بتسألها :هوا ماهر كان نايم هنا ولا ايه؟
احلام وشها احمر وقالت بصوت ضعيف جدا:ماهر بقا جوزي يا مروة..
مروه بصتلها بصدمة كبيره وكانت هتتكلم بصوت واضح ولاكن احلام مسكتها من ايديها وضمتها عليها وقالت بقلق:مروه اهدي علشان محدش ياخد باله مننا ويسمعنا؟
مروه حطت ايديها علي فمها وهيا بتبص لاحلام وبتحرك راسها بالموافقه وبعدها احلام علشان متلفتش النظر ليهم مسكت مروه من ايديها ووقفت وهيا بتقول:خلينا نروح نعمل قهوه !
احلام قالت كلامها بصوت واضح ومشيت علشان الستات يسمعوها كانت مروه مشايه وراها وهيا بصالها ولسا مصدومه واول ما دخلوا المطبخ مروه قالت بهمس:ازاي؟
احلام وشها احمر وقالت:كل حاجه حصلت فجأة ومكنتش متوقعه انه يطلب ايدي وانا وافقت ومش عارفه ازاي وافقت بس..اخدت نفس وكملت كلامها: بعدما كتبنا الكتاب عرفت من عمي ان بابا هو اللي طلب من ماهر يتجوزني..
مروه كانت بتبص عليها ومستغربه كلامها ولاكن احلام كان قلبها بيدق جامد لانها اصبحت بالفعل زوجة ماهر وكانت بتتخيل انها ممكن تقرب منه عادي بدون خوف ولاكن قاطع تخيلاتها صوت مروه..
مروه قالت بتساؤل :هوانتي رجعتي تحبي ماهر من تاني؟
احلام بصتلها وهيا مصدومة من سؤالها المفاجئ ومروه قالت بشك:خدودك حمرا ومتوتره يبق انا كلامي صح!
احلام حركت راسها ببطئ وقالت:ايوا ..رجعت أحب ماهر ..مشاعري اتحركت وكل الحب بتاع زمان رجع من جديد!
مروه ابتسمت على كلام احلام وحضنتها وقالت:رغم اني مصدومه ودا واضح علي وشي الا اني مبسوطه اوي انك اتجوزتيه ..ماهر شخص كويس وانتي تستاهلي كل خير '
ابتسمت احلام بفرحة علي كلام مروه وقالت:كلامك دا فرحني اوي يا مروه انا كنت خايفه اوي من رد فعلك لما اقولك !
مروه ضغطت علي حضنها وقالت :هوا انا صح كنت عاوزه اصرخ من الصدمه بس برضوا دا ميمنعش اني دلوقت عاوزه ارقص من الفرحه..
احلام بعدت انها وهيا بتقول بصدمة:ترقصي؟
مروه انتبهت لكلامها وقالت بعذر :لا يا احلام مش قصدي انا بس فرحت فجاة..
احلام ابتسمت وهيا بتقول: مفيش حاجه انا بس اتفجأت لان دا مش وقته ولاكن المهم عاوزه اخد رأيك في حاجه كدا؟
مروه باهتمام:قولي يا حبيبتي.
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت من البوتجاز علشان تجهز القهوه وقالت وهيا بتبص الروه تاني :ماهر طلب مني اروح اعيش معاه في القصر وانا رفضت في البدايه بس هوا اقنعني بصراحه بس انا دلوقت محتاره لاني برضوا مش متعوده اسيب بيتنا ؟
مروة بابتسامه:والله انا شايفه ان دي حاجه كويسه وبرضوا علشان متبقيش عايشة لواحدك تاني ولما تعيشي معاه هتتعودي بسرعه وهتنسي البيت وهتنسي كل اللي فات ؟
احلام بتردد:انا بفكر في كدا بس في نفس الوقت برضوا انا مش مستعده خالص اسيب بيتي انتي عارفه اني عيشت هنا ٢٨ سنه ومتعلقه بالبيت جداا ومش قادره استوعب لسا اني هسيبه وهمشي!
مروه ضحكت وقالت:يا حبيبتي دا شعور عادي انك تحسي انك مش هتقدري تسيبي المكان ولاكن انتي مش هتسيبيه للابد هوا برضوا هيكون موجود وبرضوا انتي كنتي هتسيبيه علشان كدا كدا هتروحي تعيشي في بيت جوزك ..ويا سيتي اديكي مش هتروحي لحد غريب وجوزك بق ماهر !
احلام رغم توترها حركت راسها باقتناع وقالت:طيب امري لله بس في حاجه تانيه كدا شاغله بالي ؟
مروه حركت راسها وقالت بفضول:حاجة ايه؟
احلام وهيا بتفتكر سيلين:لما كنا في القصر امبارح قبل ما نيجي هنا كانت في بنت كدا اجنبيه وكانت بتبصلي بنظرات مش لطيفه ولما سالتها هيا مين قالتلي انها حبيبة الاستاذ ماهر ..ختمت احلام كلامها بنبرة من الغيرة؟
مروه بصتلها بصدمه:طيب وهو كان رده ايه علي الكلام دا!
احلام بحزن:هوا اتفاجئ بس ما أنكرش كلامها!
مروه حطت ايديها علي خدها بتفكير وقالت:يعني معقول يكون اتجوزك وهوا عنده حبيبة ..
احلام حست بغيره شديده في قلبها فقالت بضيق:بس هوا قالي انه بيحبني واعترفلي امبارح وكان بيبصلي بنظرات كلها حب ازاي يعني دي حبيبته؟
مروه حركت راسها بتفهم وقالت:يبق بيحبك انتي فعلا وممكن تكون البنت دي بتحبه بس هوا مبيحبهاش..؟
احلام حركت راسها برفض وقالت:بس انا فاكره انها نفس البنت اللي شوفتها يوم ما وصلت حمزه للقصر اول مره ووقتها كانت لابسه لبس قصير وملفت لدرجة اني اتخضيت من شكلها ولما استغربتها حمزه وقتها قالي انها تبقي حبيبة ماهر ..
مروه بصتلها بتفكير وقالت:مادام حمزه قالك كدا يبق كلامه صح لانه اكيد مش هيكدب عليكي بس برضوا هو انتي سألتي ماهر عن الموضوع دا؟
احلام برفض:لا مكنش فيه فرصه أساله اصلا احنا بس كنا بنعاتب بعض بسبب يوم الحفله واتصافينا بس وقتها انتي جيتي ومقولناش حاجه تانيه؟
مروه بتفهم:طيب الموضوع بسيط متقلقيش وبعدين انتي دلوقت بقيتي مراته يعني تقدري تتكلمي معاها وتفهمي ايه اصل الحكايه واكيد خير لانه واضح كدا انه دايب فيكي انتي !
احلام وشها احمر من كلام مروه وحركت راسها
باقتناع ومروه قربت منها وساعدتها يعملوا اكتر من فنجان قهوه وبعدما انتهوا خرجوا وقدموا للسيدات القهوه ورجعوا تاني قعدوا علشان يستقبلوا الناس اللي بتيجي ..
وفي عزاء الرجاله في الشارع..
كان ماهر بياخد العزاء مع عم احلام والاستاذ سلامه وجامبه صابر وكان ماهر بيبصله ومستغرب هوا مين لانه اول مره يشوفه ولما ساله عن اسمه ..صابر عرفه عن نفسه وبلغه انه من الجيران اللي في المنطقه وماهر رحب بيه لانه كان واضح عليه شاب جدع..واتعرف ماهر عليه وعرفه عن نفسه وصابر عرفه بسهوله لانه مشهور بس مكانش يتوقع ان ماهر من اهل المنطقة…..
كان ماهر مرتاح لصابر وقرر ياخد رقم موبايله علشان يفضلوا علي تواصل وصابر كان فرحان لانه اتعرف علي ماهر ولانه عارف انه صاحب شركة الصياد ودي تبق الشركة اللي نفسه يشتغل فيها من سنتين ولاكن بسبب مؤهله البسيط مقدرش بتعين فيها واترفض فقرر يستسلم ويشتغل سائق تاكسي ولاكن مكانش يتوقع انه هيقابل مدير الشركه بنفسه ..
وبعد انتهاء اليوم خرجت مروه من شقة احلام بعدما بلغتها انها هتجليها بكره كمان ولاكن احلام رفضت وطلبت منها تروح شغلها وكفايا عليها اخدت النهارده اجازه علشانها بس مروه رفضت وبلغتها انها مش هتسيبها لحدما العزاء يخلص والصبح هتيجي تاني..
احلام كانت بتودعها وهيا مبسوطه بوقفتها جمبها في كل ازامتها فاخدت عهد علي نفسها انها مش هتسيب مروه في اي ازمة تكون فيها وهتعمل كل اللي تقدر عليه علشان بس تردالها جزء بسيط من جمايلها ومساعدتها ليها ..
في الأسفل ..كان عزاء الرجالة خلص وكل من عم احلام والاستاذ سلامه وصابر رجعوا لبيوتهم وطلع ماهر لبيت احلام ووقتها كانت احلام وصلها صينيه من واحده جارتهم علشان تاكل هيا وقرايبها ولان دي عاداتهم كان شئ مش غريب عليها..
وفي وقت ما احلام حطت الصينيه علي السفره علشان تشوف ايه مكوناتها خبط ماهر علي الباب وهيا قامت تفتحله؟
ماهر بصلها وقال:ازيك يا احلام عامله ايه دلوقت؟
احلام بصتله بهدوء وقالت:كويسه الحمدلله اتفضل!
دخل ماهر للشقه وهوا بيبص علي شكلها واول ما عينيه جت في عينيها تاني قال:انتي اكلتي؟
احلام حركت راسها بالرفض وهوا قال:هبعت منعم يجبلنا اكل علشان ناكل مع بعض!!
احلام شاورتله علي الصينيه اللي جابتها واحده من الجيران وقالت: ملوش لزوم في اكل هنا؟
ماهر بص لمكان ما هيا بتشاور ولما شاف الاكل حرك راسه بالموافقه وقال:طيب خلينا ناكل مع بعض؟
احلام وافقت وقربوا الاتنين من السفره علشان ياكلوا وبعد مرور دقايق خلصوا اكل ودخلت احلام للحمام تغسل ايديها وماهر دخل وراها!
كان واقف وراها مستنيها تخرج من الحمام وهيا بسبب قربه الشديد منها كانت متوتره..
ماهر كان مبسوط من قربه منها ومستغل الوقت اللي اخدته احلام فانه يستنشق رائحتها بكل حب واول ما لقاها هلصت و هتخرج من الحمام قال برجاء:ممكن يا احلام تساعديني اغسل ايدي من غير ما ابهدل اكمام البدله!
احلام حركت راسها وقربت من كم البدله ورفعته وهوا بدأ يغسل ايديه وكان بيبص عليها من الوقت للتاني وبيخطف نظرات سريعه.. وبعد دقيقه انتهي ماهر من غسل ايديه وقرب منها وقال بابتسامه:شكرا!
احلام حركت راسها بتوتر وقالت:العفوا… باب الشقه خبط واحلام بسطله وقالت بخجل: هروح افتح الباب
ماهر بصلها وهو ماسك الفوطه وبينشف ايديه:لا خليكي انتي وانا هفتح ..
قال ماهر كلامه واتحرك في اتجاه الباب وفتحه واول ما الناس اللي بتخبط شافوه قالوا باستغراب:انت مين !
ماهر ضم حاجبه باستغراب وهو بيبص علي السيدتين اللي كانوا واقفين قدامه ومنقبين وقال:انا اللي مين ولا حضراتكوا اللي مين ؟
واحده منهم قالت وهيا بتبص للشقه بتفحص : احنا قرايب احلام هيا فين ؟
ماهر بص للبنت دي باستغراب من شكلها الغريب وقال بشك :قرايبها مين يا عني؟
البنت رفعت النقاب دا من علي وشها وقالت بضيق من اسألته الكثيرا :انا اختها الكبيرة!
ماهر اتفاجئ لما شاف اخت احلام " مريم "وكان مزهول بتغير شكلها الكبير فقال بصدمه: معقولانتي مريم؟
مريم بتساؤل:هو انت تعرفني؟
ماهر سكت واحلام انتبهت ان ماهر اتاخر فقامت علشان تشوف مين واول مشافت اختها وهيا بتكلم ماهر قالت بصدمه:مريم؟
مريم بصت لاختها وبدأت تبكي اول ماشافتها وقربت منها بسرعه وحضنتها وفي الوقت دا كانت احلام مصدومه ومش مستوعبه انها شافت اختها تاني بعد ما سابتها هيا وامها من ٩ سنين ..
الست التانيه قلعت النقاب واول ما ماهر شاف ملامح وشها اتصدم تاني وقال :مدام فادية!!
احلام لما سمعت اسم مامتها وماهر بينطقه بصت علي الباب تاني واول ما شافت ملامح مامتها بكت بشده لانها مفتقداها ولان مامتها واختها سابوها كانت بتعاني لوحدها كانت احلام بتتمني انهم يرجعوا ويعوضوها ولاكن متوقعتش انهم لما يقرروا يرجعوا ..يرجعوا لما باباها يموت..
فادية مامت احلام قالت وهيا بتبص لماهر بتساؤل :انت مين وبتعمل ايه هنا مع بنتي في وقت زي دا؟
ماهر بصلها وقال بتساؤل:السؤال دا لحضرتك انتي اللي بتعملي ايه هنا في وقت زي دا؟
احلام بعدت عن اختها اللي كانت بتبكي من غير دموع وقربت من ماهر وبصتله بلوم لانه بيكلم مامتها باسلوب مش حلو وقالت وهيا بتبص لمامتها بحزن شديد وقالت:انتي رجعتي تاني ليه يا ماما اكيد عرفتي ان بابا مات صح؟
امها بصت للارض بحزن وقالت:انا اسفه يا بنتي اسفه اني مشيت وسيبتك انتي وابوكي وانتوا في اشد احتياجكم ليا بس صدقيني كان غصب عني الحِمل كان تقيل وانا مكنتش هقدر عليه؟
احلام قالت بدموع :وانا بق اللي قدرت عليه ..دانا كنت لسا عيله ومعنديش اي خبره في الحياه انتي كنتي انانيه اوي يا ماما ومفكرتيش غير فيكي وفي مريم وسبتوني لوحدي!
ماهر لاحظ ان صوتهم بدأ يعلي فقرر انهم يدخلوا ويتناقشوا جوا ولاكن احلام منعته ودا فاجئ ماهر فقالت بنبرة مليانه جديه :انا اسفه يا ماما لو حضرتك جايه تعزي فالعزاء بيكون بالنهار ولاكن لو جايه تقعدي هنا تاني دا مش بيتك وانتي للاسف مش مرحبه فيه !!
مريم اتصدمت من كلام اختها الصغيره فا جت من وراها وقالت بغضب وعتاب:انتي ازاي بتتكلمي مع امك كدا انتي مش عارفه يعني ايه احترام!
بصتلها احلام وقالت بدهشه : لا انتي غلطانه انا محترمه ولاكن انتي اللي مش عارفه يعني ايه ان ابوكي يكون بيموت وتروحي وتسيبه وهو محتاجك؟
مريم بصت لمامتها واللي كانت متضايقه من استقبال احلام ليهم فمامتها غمضت عينيها بمعني انها هتحل الموضوع وبدأت تقرب من احلام وتحضنها وهيا بتقول بحزن:انا اسفه يا احلام ارجوكي سامحيني؟
احلام اتوترت من حضن والدتها ليها ولاكنها اول ما شمت ريحتها بكت وحست انها فعلا محتجاها ..
كان ماهرواقف وهوا مركز معاهم وملاحظ وجعها اللي كان واضح علي ملامحها فبصلهم بضيق لانهم كانوا السبب في عذابها كل السنين دي قرر انه يفضل جمبها ويكون معاها لحدما يعرف ايه حكايتهم وليه ظهروا من جديد !
مريم بصت لوالدتها وابتسمت لان احلام اتأثرت بحضنها وبدات تتراجع عن عنادها وامها بعدت عنها وقالت:معقول مش هتدخليني يا احلام دا حتي لو مكانش بيتي فهوا بيتك يا احلام وانا مامتك!
احلام بصت لماهر وعيونها فيها دموع وهوا حرك واسه بمعني انها تسمحلهم يدخلوا واول ما دخلوا وقفل الباب قرب منها وقعد جمبها وهوا بيركز في ملامح اختها ومامتها لانه حس ان نظراتهم لاحلام مكانتش كويسه..
احلام بصت لمامتها وقالت بلوم:بابا مات امبارح وكان نفسه يشوفك انتي ومريم!
مامتها بكت وبصتلها وقالت:مكنتش اعرف انه فاق وصدقيني لو كنت اعرف كنت جيت بس خلاص فات الاوان!
مريم كانت بتبص لتفاصيل الشقه بطريقه غريبه وكأنها بتعاين كل شبر فيها ولان ماهر مكانش مرتاحلهم كان قدر يفهم نظراتها وعرف انهم مش جايين يعزوا ولاكن جايين علشان غرض تاني..
مريم بصت لماهر بتساؤل وقالت:متعرفناش هو مين حضرتك!
ماهر عدل لياقة قميصه بضيق وقال:انا ابق زوج احلام؟
مريم بصت لوالدتها بصدمه وبصت لاختها وهيا مش مستوعبه كلامه وسألته تاني:ازاي وحضرتك مين واسمك ايه ؟
احلام انتبهت لكلام مريم مع ماهر باصلوب جريئ ولاحظت نظراتها لماهرواللي كانت غريبه ولما بصت لماهر علشان تسمع رده قال:انا ماهر الصياد جاركوا القديم ودلوقتي انا زوج احلام!
مريم بصتله بعيون مفتوحه لان ماهر كان شكله نظيف وباين علي لبسه انه مش شخص عادي فقالت وهيا بتبص لاحلام:انتوا اتجوزتوا امتي؟
ماهر اللي رد عليها وقال:من فتره قصيره !
مريم:يعني انت عايش هنا؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:لا عندي القصر بتاعي ولاكن دلوقتي قاعد هنا لحدما العزاء يخلص وهنرجع تاني لبيتنا؟
اول ما مريم سمعت كلمة قصر عيونها لمعت وبصت لمامتها اللي كانت بتبص عليها بنفس النظرات والاتنين بصوا لأحلام وباركولها وهما بيقولوا:الف مبروك يا حبيبتي!
احلام حركت راسها بهدوء وقالت :الله يبارك فيكوا!
ماهر بص لاحلام وطلب منها يتكلموا علي جنب وهيا وافقت وقامت ودخلوا الاتنين لغرفتها ووقتها قربت مريم من امها وهيا بتقول بدهشه:انتي سمعتي اللي انا سمعته يا ماما دا بيقولك عنده قصر يعني احلام اختي عايشه في قصر واحنا اللي عايشين في شقه معفنه؟
مامتها حطت ايديها علي بؤقها بتمنعها تتكلم تاني وقالت بهمس:وطي صوتك يا غبيه هيسمعوكي وبعدين انتي مش قولتيلي انها كانت مخطوبه وخطيبها. ا كان زميليها بس سابها من فتره هيا لحقت اتجوزت دا امتي؟
مريم بعدم استيعاب:مش عارفه بس مش مهم اتجوزته امتي المهم لوقت ماهر معاه فلوس كام؟
مامتها حركت راسها برفض وقالت:خلينا ناخد ورثنا هنا ونرجع تاني لعمك يوسف وملناش دعوه بيه لانه واضح عليه مش سهل واحنا لو اتاخرنا علي يوسف مش بعيد يطلقني ويرمينا انا وانتي في الشارع؟
مريم بصت لمامتها وقالت برفض: بصي بق يا ماما انا رجووع ليوسف دا تاني مش هرجع وبعدين يوسف دا ايه يا ماما اللي عايزه ترجعيله هو انتي جسمك موجعكيش من كتر الضرب اللي اخدتيه دا سادي يا ماما وبيحب التعذيب وانا خلااص جبت اخري وعايزه ارتاح بق مش كفايا اني سمعت كلامك وكنت فاكره اني هقب علي وش الدنيا ولاكن طلعت بوهم نفسي ومقبتش بس دانا وقعت في قلب حفره ملهاش ام ملامح؟
والدتها بصتلها بغيظ وقالت:بق بتنكري خيره دا هوا اللي ناجدنا من اللي عملتيه زمان ولولا اني هربتك كنتي هتموتي بسبب طمعك دا؟
مريم اتضايقت من كلام مامتها لانها ذكرت قدامها السبب اللي خلاهم زمان يهروبا ويتخلوا عن والدها واحلام ..وكل دا علشان مامتها تساعدها لانها ارتكبت مصيبه وضيعت شر"فها بسبب ابن لواء ولما عرفوا انها حامل كانوا هيسقطوها ولاكنها قررت تربي الطفل بعناد علشان تقدر تستغله في انها تستولي علي فلوس من ابو الطفل ولاكن بعد هروبهم البيبي مات في بطن مريم واتضرت والدتها تتجوز صاحب العماره اللي كانوا قاعدين فيها علشان يسمحلهم يعيشوا ويصرف عليهم ولاكن بسبب طمع مريم مره تانيه قدرت تخسره فلوس كتير وبعد مرور سينين بيخسر العماره وبيتضروا يسكنوا في شقه صغيره ولما حالهم بيتغير بيطلب منهم يشتغلوا هما ويصرفوا عليه بعدما فلس بسببهم!!
وبسبب ان مريم كانت بتتابع اخبار عن احلام وابوها وعرفت انه خلاص مات قررت ترجع علشان تاخد ورثها لان مفيش غيرها هيا واختها اللي هيورثوا فكانت هتاخد ميراث كبير ولاكن متعرفش ان البيت متسجل باسم اختهااحلام ..
وفي غرفة احلام كانت واقفه تبص ل ماهر واللي قال بقلق علسها :احلام انا مش مرتاح لمامتك واختك بصراحه وانا طبعا اسف لو كلامي هيدايقك بس نظراتهم ليكي مش حلوه وكانهم مش جايين لغرض العزاء خالص وفي فدماغهم نية تانيه!
احلام بصتله وقالت :انا مش عارفه اعمل ايه انا مفتقداهم وفي نفس الوقت زعلانه ومتعصبه منهم ولاكن في الاول وفي الاخر دي ماما ودي اختي فلازم استقبلهم …في بيتي ..
ماهر بصلها وقال بتساؤل:المفروض دلوقت اني امشي ولا افضل معاكي !
احلام بصتله وقالت بتردد:انا مش عارفه اقولك ايه بس هما اكيد هيباتوا معايا لان معندهمش مكان تاني ومينفعش تكون معانا في نفس الشقه واحنا لوحدنا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال بصيق:طيب انا همشي بس انتي خلي بالك علي نفسك وحرصي كويس ولو في اي اوراق تخصلك مهمه ف ياوضة والدك شيليها بسرعه وخليها في اوضتك واقفلي عليكي الباب كويس اوي؟
احلام اتصايقت من كلامه وقالت:ملوش لازمه اعمل كل دا لان دول اهلي برضوا ومستحيل يفكروا يدوروا علي حاجات من دي؟
ماهر حط ايديه علي كتفها وقال:علشان اكون مرتاح ومطمن عليكي اسمعي كلامي المره دي بس..
احلام بدات تتوتر وقالت:حاضر هسمع كلامك!
ماهر ابتسم وسابها وخرج وهيا اول مشافت شكل امها واختها خافت فقربت منه قب بما يمشي وقالت:استني يا ماهر خليك معايا ..انا خايفه””” يتيع بقلمي شيماء صبحي
↚
"احلام اول مشافت شكل امها واختها خافت وقربت من ماهر قبل ما يمشي ومسكت فيه قالت:استني يا ماهر خليك معايا ..انا خايفه”””قالت كلمة خايفه بهمس وهوا سمعها بسهوله فا بص علي والدتها واختها وحرك راسه وقال بهدوء :طيب متخافيش انا معاكي ادخلي بس جهزي غرفة والدك ليهم واعملي زي ما طلبت منك !
حركت احلام راسها بالموافقه وقربت من مامتها واختها وقالت:هجهزلكم اوضة بابا علشان تناموا فيها ؟
مامتها حركت راسها بالموافقه ولاكن مريم كانت معترضة وقالت:متخليكي انتي نامي فيها مع جوزك وسيبينا احنا ننام في اوضتك؟
احلام حركت راسها برفض وقالت:لا اوضتي سريرها صغير ولاكن اوضة بابا مناسبه!
مريم باستغراب:هوا مش اوضتك كان فيها سريرين هوا التاني دا راح فين!
احلام قالت بخجل:بعته علشان كنت محتاجه فلوس!!
مامتهم قاطعت كلامهم وقالت:خلاص يا حبيبتي احنا هننام في اوضة باباكي ادخلي يا مريم مع اختك علشان تجهزي معاها الاوضه!
رفعت احلام ايديها باعتراض وقالت:لا متتعبيش نفسك انا هجهزها بسرعه!
مريم بصت لاختها بضيق وحركت راسها واحلام اتحركت من قدامهم ودخلت اوضة والدها وبدات تاخد كل الاوراق المهمه من الدولاب وتحطها في كيس وبعدما خلصت خرجت ليهم وهيا بتبلغهم ان الاوضة جاهزه ولان الاوضه كانت مترتبه في البدايه احلام معملتش فيها حاجه فقالت كلامها ليهم وهما اتحركوا بسرعه ودخلوا للاوضة وماهر بص لاحلام وحط ايديه علي ضهرها وهوا بيشاور لاوضتها وبيقول :خلينا ندخل نرتاح احنا كمان علشان الوقت اتاخر !
احلام بصتله بخجل وتوتر من قربه منها وحركت راسها وماهر ابتسملها علشان يطمنها وبالفعل دخلوا الاتنين للاوضه وقفلوا الباب عليهم كويس!
ماهر بص علي السرير وقال بتساؤل :يا تري مين هينام جوا ومين هينام برا؟
احلام خجلت وقالت:انا هنام جوا زي امبارح !
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب انا هغير هدومي وانتي كمان غيري هدومك علشان ننام .
.احلام بدات تتوتر اكتر من كلامه وهوا بدأ يقلع جاكت البدله قدامها و بدأ يفك زراير القميص وهيا واقفه مكانها تبص عليه وساكته لحدما ماهر بصلها وقال:مفيش حاجه تخليكي تخجلي مني انا جوزك !
احلام حركت راسها بهدوء وقربت من دولابها خرجت منه بيچاما ليها وطلعت لماهر هدوم جابتها ليه من اوضة باباها الصبح وادتهاله وهوا اخدها منها وابتسم وهيا كانت بتبص للاوضة وبتدور علي اي مكان تغير فيه هدومها من غير ما هوا يشوفها ولاكنها لقت ان الاوضة مفيهاش حاجه ضخمه غير الدولاب ولانه واخد ركن لوحده مكانش ينفع تستخبي جمبه، فاستسلمت احلام لان مفيش قدامها حل تاني وقررت تغير ملابسها قدامه وبالفعل بدأت احلام ترفع الدريس ببطئ ولاكنها مقدرتش انها تقلعه خالص فبصتله لقته مديلها ضهره فحست براحه شويه وغيرت هدومها بسرعه وفردت شعرها علي ضهرها وقربت منه وهوا كان لسا واقف وساكت فقالت احلام بهدوء :انا خلصت!
ماهر لف جسمه يشوفها وانبهر بجمالها للمره الثانيه وبدأ يدقق في تفاصيلها وقلبه بيتحرك كل ما احلام ترمش بعيونها وتبص في عينيه..
ماهر بتوتر:هتنامي!
أحلام بهدوء:ايوا.
ماهر بعد عن السرير علشان احلام تقدر تطلع عليه واول ما طلعت علي السرير بدات تنام وتغطي نفسها وهوا كان واقف بيحاول ياخد نفسه بسبب توتره من شكلها.
احلام لفت جسمها وادتله ضهرها وهوا قرب من السرير ونام جمبها وقبل ما يلف جسمه فضل يبصلها وهوا مش مصدق انها فعلا احلام وللحظة افتكر ذكرى ليهم وكانت اول مره قلبه يدق ويكتشف انه بيحبها؟
"ماهر كان بيلعب كورة في النادي مع أصحابه وكانت احلام المفروض هتخرج من درس قدام النادي وكانوا هيرجعوا للبيت مع بعض ..
واحده من زملاء احلام قالت:مش هتروحي معانا؟؟
احلام برفض:لا هروح مع ماهر..قالت احلام كلامها وخدودها احمرت بسبب حبها واعجابها بيه.
فقالت زميلتها بغيره من كلامها :اشمعنا ماهر دا يعني هو انتوا مرتبطين؟
احلام اتوترت من كلام زميلتها وقالت برفض:لا مش مرتبطين انا وماهر اخوات وبعدين بابا هو اللي قالي اروح معاه علشان طريقنا واحد وكمان المسافه طويله!
البنت حركت راسها بتفهم وقالت:خلاص ماشي براحتك احنا هنمشي بق مع السلامه؟
احلام رفعت ايديها وشاورتلهم بابتسامه واول ما زمايلها بعدوا عنها بمسافه اخدت احلام نفسها بخجل وهيا بتدخل للنادي ووقتها كان ماهر بيلعب كوره وكان مغول مع فريقه وكان جسمه كله مليان ماية بسبب المجهود الكبير اللي بيبذله في الجري ..
احلام اول ما دخلت وشافته بيلعب ابتسمت لان كان شكله جميل وشعره كان نازل علي وشه بسبب انه مليان مايه فكان مخلي شكله وسيم اكتر..
ولان ماهر كان شاب رياضي فكان بيمتلك مهاره كبيره في الجري وكانوا اصدقاءه بيعتمدوا عليه ومسمينه المنقذ بسبب سرعته وانه بيلحقهم دايما قبل ما الفريق الثاني ياخذ منهم الكوره ..
واحد من زمايله في الفريق وجهله الكوره علشان يدخلها جول وبالفعل ماهر قدر يدخل هدف واول مشافته احلام فرحت وقالت بصوت عالي علشان تشجعه:برافووووا ماهررر؟
انتبه ليها ماهر وابتسم لوجودها وهيا قلبها دق لما بص في عينيها..فابتسملته وشاورتله علشان يروحوا وهو حرك راسه بالموافقه وحدف لاصحابه الكوره علشان هيخرج من اللعبه وبسبب غيرة واحد من الفريق المنافس ليه حدف الكوره بقوه عليه ولاكن ماهر تفادها وهوا مش واخد باله ان الكوره جايه عليه والكوره للاسف جت في احلام بالغلط وبسبب قوتها احلام وقعت علي الارض..
ماهر اول ما انتبه ليها وشاف الشاب بيبص عليها وبيضحك بشماته قرب منه بغضب علشان يضربه واصحابه جريوا علي احلام علشان يطمنوا عليها وماهر مسك زميله اللي ضرب احلام وبدأ ضربه بكل قوته وهوا متعصب وبدا زمايله التانيين يبعدوهم عن بعض وماهر او ما انتبه ان اصحابه اللي في الفريق مقربين من احلام وواحد منه كان بيقرب ايديه علي شعرها فبعد بسرعه عن زمايله الي ماسكينه بغضب وجري عليها بسرعه وهوا حاسس بقلبه بيشتعل من الغيره..
احلام كانت بتبكي بسبب انها اتألمت وكان زميل ماهر بيحاول يهديها ولمس وشها علشان يمسح دموعها ولاكن ماهر مسك ايديه وزقه بغضب وقال:ابعد ايدك دي ؟
زميله بصله بدهشه لانه ميقصدش اي اساءه ليها ولاكن ماهر قاطع كلامهم بغضب وقال:خلينا نمشي يا قومي!
خافت احلام من صوته العالي وغضبه فحركت راسها ومسكت ايديه وهوا ساعدها تقوم وخرجوا من النادي وقبل ما يمشوا في الطريق افتكر انه نسي شنطته فطلب منها تستناه مكانها لحدما يجيب شنطته ويرجعلها وهيا وافقت علشان كان متضايق جامد ووشه احمر فخافت انها تقول اي كلمه وتزيد من غضبه ..!
ماهر رجع لاوضة تغير الملابس علشان يجيب شنطته اللي نساها ولاكنه قبل ما يدخل سمع زمايله اللي كانوا وقفوا اللعب و بيتكلموا عن احلام وبيقولوا لبعض قد ايه هيا بنت جميله وانها ازاي بتحب ماهر وهو متجاهلها ومش بيحبها وبدا كل واحد يقول منهم للتاني انه بيتمني يرتبط بيها لانها بنت جميله وشاطره ..فماهر بدأ قلبه يزداد بالغيره الشديده وحس انه عايز يدخل يكسر راسهم كلهم بسبب انهم بيتكلموا عليها بالطريقه المثيره دي .. فقرر ياخد نفسه ويهدي واول ما دخل علشان ياخد شنطته زمايله اتصدموا من وجوده وسكتوا.
ماهر وقتها بصلهم بغضب وهما فهموا انه سمعهم فالتزموا الصمت لحدما يمشي وبالفعل ماهر خرج من النادي بسرعه وقرب منها تاني ولما لقاها حطه ايديها في مكان الضربه وبتتآلم قال بغيره وغضب:معدتيش تجيلي تاني النادي وابقي روحي مع زمايلك البنات!
احلام اتصدمت من كلامه وقالت بحزن:بس بابا اللي قالي اروح معاك!
ماهر بضيق:انه هبلغه اني مش هقدر اروح معاكي تاني لاني هاخد درس اضافي ومش هعرف اوصلك !
احلام زعلت من كلامه وهوا بص لوشها ولما شاف دموعها اتوتر وقرب ايديه من وشها ومسحها وقال وهوا متضايق من نفسه علشان اتعصب عليها : متعيطيش حقك عليا وبعد كدا متبقيش تسيبي شعرك مفرود تاني ولميه بتوكه وابقي البسي كاب علشان الشمس ؟
احلام بصتله وسكتت وهوا لما دقق في ملامحها حس باحساس غريب وقال بتوتر من نظراتها:خلينا نمشي.
احلام حركت راسها بهدوء ومشيت وكانت وقتها ساكته وهوا كان متعود يسمعها بتحكيله عن يومها ولاكنها مقالتش حاجه ففكر انها بتعمل كدا علشان الضربه اللي اخدتها فقرر يسكت ولاكنه اتفاجئ في اليوم التاني انها لما كانت بتروح معاه المدرسه بطلت تتكلم معاه وكلامها بق قليل ..
فضل ماهر يضايق لانه مش متعود علي سكوتها فقرر يسألها ليه بتتعامل معاه برسميه واول ما قرب منها وهيا مع اصحابها علشان يسألها ..احلام بصتله وقالت برفض:معلش يا ماهر انا عندي درس ولازم امشي؟
ماهر اتصدم لانها اول مره تعامله كدا ففضل يبص عليها وقلبه مشتعل بسبب انه بدأ يحبها ولاكنهانر بينكر احساسه لانه شايف انها زي اخته ومش متقبلها غير كدا؟
فاق ماهر علي ذكرياته معاها وهو بيبصلها وبيقول في عقله:بس دلوقت بقت مراتك مكنتش تتوقعها دي صح..
عدي وقت وماهر مثبت نظرة عليها في صمت واحلام لانها بتتقلب كتير اثناء نومها بدأت تلف جسمها وقربت منه وكان وقتها لسـا باصص عليها واول ما لقي وشها قريب من وشه بدأت ضربات قلبه تتصارع وبقي يبصلها وهوا مندهش..
احلام رفعت ايديها وحطتها علي رقبته وقربت منه اكتر وهوا كان ثابت وكأن جسمه وقف عن الحركة وفضل يبص علي شفايفها وهو مش قادر يقاوم جمالهم؟
قرب ماهر منها ببطئ لحدما وصل مقابل شفايفها وبدأ ياخد انفاسه ببطي وبيقاوم مع نفسه لحدما استسلم وقرر يطبع قبله سريعه وبالفعل في ثواني كان طبع قبله علي شفايفها واحلام كانت نايمه ومش حاسه بيه فقرر ماهر يستغل نومها العميق فانه يتبادل معاها قبله رومانسية ولانه وقع في عشقها مقدرش يقاوم افكارة الشريره وبدأ يقبلها ..
وبعدما انتهي ماهر من قبلته بص لاحلام بحب كبير ولمس وشها بلطف ودمعه نزلت من عيونه وكانت بتعبر عن ندمه الشديد فانه يسيبها كل السنين دي لوحدها و بدات احلام تضم حاجبها لأن بدأ يطاردها حلم مزعج فقرر يطمنها ويخليها تنام في حضنه واول ماسحبها عليه بدأت احلام تحس بشعور من الراحة والاطمئنان وتضم نفسها اكتر ليه..
ابتسم ماهر وغمض عينيها براحه كبيرة وسمح لنفسه انه ينام علشان يصحي بكرا بدري .
___________
'في غرفة والد احلام'
فاديه مامت احلام قالت بضيق من بنتها:بتفكري في ايه المره دي يا مريم انا بقيت اقلق من سكوتك المفاجئ دا ؟
مريم قالت وهيا بتنام علي السرير وبتبص للسقف وبتقول بتنهيده :ماما هو انتي بتحبي اختي احلام!
فاديه استغربت سؤال بنتها الغريب وقالت:اكيد بحبها دي بنتي وكمان متنسيش انها تبقي اختك؟
مريم قالت بتجاهل:عارفه بس مدام بتحبيها اوي كدا سيبتيها لوحدها ليه من ٩ سنين؟
فاديه قالت بتوتر :سيبتها علشانك.. مكنش لازم اسيبك في المصيبه دي لواحدك خصوصا ان لو ابوكي اوعمك عرفوا باللي انتي عملتيه كانوا قتلوكي!
مريم قالت بسخريه:بس انا مغلطش يا ماما انا اتجوزت عرفي؟
مامتها ضربتها بغضب وقالت:لولا اني عارفه انك بنت طايشه مكنتش عبرتك بس بلاش بق تفتحي في الماضي تاني وقوليلي بتفكري في ايه دلوقتي وليه صممتي نيجي هنا تاني ؟
مريم قالت بتساؤل : تفتكري لما احلام تعرف اننا راجعين علشان ناخد ورثنا هتعمل ايه؟
فاديه بصتلها وقالت بتساؤل:انتي هتقوليها امتي علي الموضوع دا.
مريم غمضت عينيها وقالت : بكرا اخر يوم في العزاء فانا هبلغها بالليل علشان تعمل حسابها اننا هنبيع البيت دا وكل واحده تاخد نصيبها .
فاديه نامت جمب بنتها وقالت برفض:انا شايفه اننا نأجل الموضوع دا دلوقت وبعدين دي بتقلك هترجع بيتها يعني كدا كدا هتسيب البيت فخلينا نعيش في البيت وخلاص واهو نكون ارتاحنا من يوسف وقرفه؟
مريم فكرت في كلام مامتها وقالت بتفكير:بس انا شايفه اننا نروح نعيش معاها في بيتها التاني احسن!
فاديه باستغراب:تقصدي ايه مش فاهمه؟
مريم بصت لامها وقالت بابتسامة مليانه طمع:القصر؟؟ بيقولولك عندهم قصر عارفه ياعني ايه قصر يا عني مساحه كبيره وحمام سباحه وجناح وفلوس؟
فاديه بصت لبنتها وسكتت ومريم قالت بتساؤل:انتي مش نفسك تعيشي في مستوي عالي!
فاديه بابتسامه:نفسي بس تفتكري احلام هتوافق اننا نعيش معاها خصوصا انها لسا مش متقبلانا؟
مريم قالت بضيق من كلام والدتها : هتوافق غصب عنها طبعا ..احنا اهلها وهيا ملهاش غيرنا واكيد هتكون محتجانا جمبها واحنا تحت أمرها!
فاديه قالت بتردد: بس يا حبيبتي دا برضوا قصر جوزها يعني احنا اخرنا نروحلها زياره بس ولاكن ملناش نجبرها انها تعيشنا معاها !
مريم ضمت حاجبها بضيق وقالت:يعني ايه ..مفيش قصر ومفيش جناح؟
مامتها برفض:اهدي يا مريم انتي داخله فاتحه صدرك كدا ليه دي البنت لسا مصدومه من وجودنا اهدي وبراحه واحده واحده عليها احنا لازم نخليها تسامحنا الاول علشان نعرف تقنعها ونقرب منها اكتر وبعدها نخليها ترجع تتعلق بينا من تاني!
مريم حركت راسها بالموافقه وقالت:طيب يا ماما انا هنام بق تصبحي علي خير؟
فاديه بستلها وقالت : ماشي وانتي من اهله؟
مريم غمضت عينيها وهيا بتفكر في كلام والدتها ولقت ان عندها حق ولازم انها تقرب من احلام اكتر علشان تقدر تكسب ثقتها من جديد وتعرف بعدها تاخد منها اللي هيا عايزاه..
وبعد وقت من التفكير الشديد مريم قررت تنام وبالفعل نامت ومامتها كانت لسا صاحيه وبتفكر في كلام بنتها وبدأت تفتكر ماهر وان احلام كانت بتحبه وهيا صغيره ولاكن ماهر مكنش بيحبها فسألت نفسها وقالت: ازاي رجع يحبها وازاي بق غني كدا ودلوقت بيقول انه اتجوزها؟؟
والدة احلام قالت كلامها لنفسها ولاكنها ملقتش اي إجابه فقررت تستسلم وتنام هيا كمان ..
______
تاني يوم صحي ماهر بدري وقرر انا يروح القصر علشان يخلص موضوع سيلين ويرجع لاحلام تاني وبالمرة يشوف حمزه عمل ايه لحد دلوقت في الجناح بتاعه زي ما طلب منه.
وبالفعل بدأ يجهز وغير هدومه بسرعه وبعدها قرب من احلام اللي كانت نايمه بعمق وقال بهمس:عاوزك تفضلي نايمه كدا لحدما ارجع وياريت متخرجيش من الأوضه!
اتقلبت احلام بنوم وهوا ابتسم وخرج من الاوضه ونزل ركب عربيته اللي سابها منعم ليه علشان لو حب يروح في مكان وهو مش موجود؟
وفي القصر كان حمزه نايم في حضن مرسي واللي كان بيصدر اصوات عاليه اثناء نومه فصحي حمزه بخضه لان مرسي بدأ يصدر منه أصوات عاليه بطريقه أوفر فبصله وقال بغضب:انت نايم ولا بتتخانق ؟
قال حمزه كلامه وقرر يروح اوضته ينام فيها واول ما خرج من الاوضه شاف خاله اللي كان لسا داخل من باب القصر ومركز في موبايله!
حمزه قال بتساؤل:خالي انت هنا من امتي؟
ماهر انتبه ليه وقال بتساؤل:انت صاحي بدري ولا عيني فيها حاجه!
ابتسم حمزه وقال بخجل :ايوا صاحي بدري بس انا كنت رايح اكمل نومي لان مرسي نومه مزعج بس قولي انت ايه اللي جايبك بدري كدا وفين احلام !
ماهر بصله وقال:جاي اشوف المشكله اللي سيلين عملاها واحلام في بيتها متقلقش عليها..
حمزه حرك راسه وابتسم وماهر قال بتساؤل
:هيا سيلين فين دلوقت !
حمزه شاور علي السلم وقال:فوق في اوضتها مربوطة علي السرير بتاعها !
ماهر بصله بصدمه وقال:نهارك اسود انت بتقول
ايه يا عني ايه مربوطة..
حمزه حرك راسه بتردد وماهر قال:تعالي ورايا يا غبي انت!
ماهر اتحرك للأعلي بسرعه وحمزه طلع وراه واول ما وصل ماهر لاوضة سيلين فتح الباب ولما دخل يشوفها لقاها نايمه ومربوطه في السرير بحبل فقال بضيق:ايه المنظر دا ومين قالكوا تعملوا فيها كدا؟
حمزه بصله وقال بخوف:انا اللي طلبت منهم يربطوها لانها امبارح كانت بتضرب فينا وعايزه تاخد من البودره تاني فقررت امنعها ومكنش قدامي غير الطريقه دي !
ماهر بصله بشك وقال:وهيا فين البودره دي وازاي سيلين اصلا قدرت تجيبها هنا ؟.
حمزه بصله وشرحله عن كلام الحارس وتحليله للي حصل وماهر افتكر اليوم اللي سيلين خرجت فيه بطريقه غريبه وحرك راسه بتفهم وقال:طيب ساعدني نصحيها!
قال ماهر كلامه وقرب من سيلين اللي واضح عليها التعب فلمس وشها وقال بتكرار :سيلين..سيلين قومي؟
سيلين فاقت علي صوته ولمسته واول ما شافته قالت :ماهر هل انت هنا حقا!
ماهر قرب منها وبدأ يفك الحبل من عليها وهيا حضنته بقوه وقالت وهيا بتبص لحمزه بغضب:انظر ماذا فعلوا بي رجالك؟
ماهر بعد عنها وقال:متزعليش منهم يا سيلين اهم حاجه دلوقت فوقي علشان نتكلم في حاجه مهمه..
سيلين حركت راسها وعدلت نفسها وقعدت علي السرير وماهر بصلها وقال بجديه:سيلين انتي لازم ترجعي دبي تاني لان وجودك هنا مش كويس لاني عرفت كل حاجه وطبعا انا مش من حقي اعاقبك ولاكن الحكومة عنا تقدر تعمل كدا ..عاوزك بس تفهمي الوضع وانا بعمل كل دا لمصلحتك انتي؟
سيلين بصتله بحزن وقالت:هل تريد مني العوده حقا!
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا قربت ايديها من وشه وقالت بحزن:هل تريد مني ايضا ان انسي حبك!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:انا قولتلك اني بحب غيرك وصدقيني انا لما فكرت فيكي اكتشفت انك افضل صديقه ليا واحنا مش مناسبين نكون حبيبين ولاكن اعتقد اننا أفضل أصدقاء .
سيلين بدات تبكي وهيا بتقول بحزن :انا اتألم بسببك يا ماهر لماذا تفعل هذا بي ؟
ماهر بص لحمزه وقال بجديه :احجزلها تذكره لدبي ولو في طياره هتطلع دلوقت يكون افضل؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وخرج من غرفتهم واتواصل مع واحد شغال في المطار علاقتهم قريبه من بعض وسأله لو متواجد تذاكر لدبي النهارده والشاب بلغه ان في طياره هتطلع بعد ثلاث ساعات فطلب منه حمزه يحجز تذكرة والشاب وافق وبعدما انهي حمزه اتفاقه معاه قفل المكالمة ورجع لماهر وبلغه انه حجز تذكره لدبي والطياره هتتحرك بعد ثلاث ساعات !
ماهر بص لسيلين وقال:اتمني تفهميني وانا بقولك كدا علشان مصلحتك.. انتي هنا بتضري نفسك مش بتنفعيها وصدقني لو وقعتي تحت ايد الحكومه مش هتعرفي تخرجي من تحت ايديهم لان هنا مصر مش دبي ؟
سيلين بدات تخاف من كلامه وحركت راسها بالموافقه وقالت:حسنا سوف اذهب..
ماهر حرك راسه بالموافقه وطلب منها تجهز شنطتها وعرفها ان حمزه هو اللي هيوصلها للمطار..
قال ماهر كلامه وبص لحمزه وقال:سمعتني..
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:حاضر يا خالي بس انت هتروح فين دلوقت..
ماهر:هروح اشوف الجناح بتاعي واشوف ناقصه ايه علشان احلام خلاص هتعيش معانا!
حمزه بصله وقال بفرحه:بجد يا خالي اخيرا؟
ابتسم ماهر علي حماس حمزه الشديد وبعدها خرج من الاوضه واتجه لجناحه واول ما وصل بدأ يبص لكل ركن في الغرفة بتركيز وبعدما عرف ايه الحجات اللي ناقصاه فتح موبايله واتواصل مع مهندس ديكور وبلغه بطلبه وعرفه انه محتاج التصميم في خلال يومين وبعدها قفل موبايله وقرر يدخل ياخد شاور سريع ويغير هدومه علشان يرجع تاني لأحلام..
اتجه ماهر لغرفة تبديل الملابس وبدا يقلع هدومه ويجهز اللبس اللي هيلبسه وهوا خارج لمح ورقه غريبه واقعه علي الارض..
قرب ماهر من الورقه وفتحها باستغراب من شكلها لانها كانت قديمه ..فقعد علي الكرسي علشان يقرأ محتواها ولاكنه اتفاجئ ان الورقه دي مكتوبه بخط ايديه وكان محتوي الورقه عباره هن :
"متزعليش مني يا احلام انا بس كنت متعصب ومش عارف ليه زعقتلك رغم انك ملكيش ذنب… ارجوكي كلميني تاني علشان انا مش متعود اشوفك ساكته… وختم كلامه بخط صغير وكتب:ماهر الصياد…"
ابتسم ماهر علي الكلام اللي مكتوب وبدأ يفتكر اللحظة اللي كتب لاحلام الورقه دي وكانت وقتها احلام مقرأتهاش لانه كانت متضايقه منه ولما شافها بترميها في باسكت القمامه زعل لانه كان يتمني انها تسامحه في اللحظة دي ولاكنه ميعرفش ان احلام رجعت تاني للباسكت ودورت علي الورقه واخدتها تاني وانها احتفظت بيها طول السنين دي كلها ..
حط ماهر الورقه في درج من ادراج الغرفه بعدما طبقه ورجعه لحالته زي مكان وبعدها دخل للحمام ياخد شاور سريع علشان يخرج.
__________
وبداخل بيت صغير في نفس المنطقة اللي عايشة فيها احلام كان البيت دا عايش فيه اسره بسيطه مكونه من اب وام وولد وبنت وكان الولد صغير يبلغ من العمر٥ اعوام والبنت كانت تبلغ من العمر١٧ عاما..
والدتهم كانت بتحط الفطار علي السفره الصغيره وبتقول:قومي يا حنين علشان المدرسه ..حنين همست بتعب:خليني اجازه ياماما النهارده!
مامتها قربت منها وقالت بصوت اعلي:مينفعش يا حنين المدرسه مهمه وانتي لازم تروحي علشان مستواكي مينزلش تاني ونعاني من جديد..
بعدت حنين الغطاء عن جسمها بزهق وقامت وهيا بتبص حواليها وبتقول :كل يوم مدرسه مدرسه انا تعبت بجد امتي هتخرج وارتاح !
قالت حنين كلامها ودخلت تغسل وشها علشان تفوق وبعدما خرجت قربت من مامتها وقالت :فين حمزه اخويا مصحاش ولا ايه!
مامتها :حمزه حبيبي نايم اصله كان سهران بالليل بيلعب وتعب!
حنين بصدمه من كلام والدتها:يعني هوا يسهر ويلعب وانا لأ!
مامتها :انتي بتقارني نفسك بالطفل الصغير وبعدين انتي وراكي مدرسه ولاكن هوا لسا مورهوش حاجه!
حنين غمضت عينيها بزعل وقالت:خلاص يا ماما انا غلطانه خليه ينام براحته وانا هدخل البس هدومي علشان متأخرش علي المدرسه!
مامتها قالت بتساؤل:يعني مش هتفطري؟
حنين برفض:لأ مش جعانه..
قالت كلامها وقفلت الباب وراها بضيق وهيا بتاخد نفس وبتقول:النهارده هيكون يوم طويل واكيد المدرسين هيرخموا عليا تاني علشان مبروحش عندهم دروس..
حنين اتنهدت وهيا بتلبس هدومها المدرسيه وبدأت تلف الطرحه وهيا بتقول:اجمل الناس هم البسطاء، انا هكتفي بشكلي كدا النهارده ..
كانت بتكلم نفسها في المرايه وبعدها خرجت بسرعه من اوضتها.. حنين قالت وهيا بتبص لمامتها:انا محتاجه مصروف..
والدتها حركت راسها بالموافقه وقالت:هاتي الشنطة بتاعتي من وراكي!
حنين ابتسمت وقربت من شنطة والدتها المتهالكه وقربتها منها وادتهالها..والدتها فتحت الشنطة وطلعت منها مبلغ بسيط جدا وقالت:خدي يا حنين حاولي متخلصيهوش كله علشان يكفيكي بكرا كمان لان القبض بتاعي هيتأجل كمان يومين!
حنين بصت للعشرة جنيه اللي في ايديها وقالت بحزن:حاضر يا ماما متقلقيش هحافظ عليها..
مامتها بصتلها وحركت راسها وقالت بهدوء :يلا يا بنتي اتوكلي علي الله ربنا يحرسك ويوفقك خلي بالك من طريقك..
حنين بصت لمامتها بيأس وحركت راسها بالموافقه وخرجت من بيتهم وكان والدها واقف علي الباب وماسك سيجاره في ايديه وبيطلع الدخان من فمه بطريقه محترفه وبيقول بتساؤل وهوا بيوقفها برجليه :علي فين!
حنين قالت بتوتر:رايحه المدرسه!
والدها بتساؤل:معاكي فلوس!
حنين حركت راسها وقالت:ايوا ماما ادتلي حق المواصلات؟
والدها بص لايديها اللي كانت ضاغطه علي الفلوس بقوه وقال:معاكي كام..
حنين بخوف منه:عشرة جنيه!
والدها حرك راسه بالموافقه وطلع من جيبه خمسة جنينه وقربها منها وقال خدي دي..
حنين بصت للفلوس باستغراب ولاكن نظرتها اتحولت لصدمه لما اخد منها العشرة جنيه وقال:هاخد انا دي علشان اجيب سجاير!
حنين بصتله بصدمه وقالت:بس دي مش هتكفي..
بصلها والدها بغضب وقال:مش عاجباكي هاتيها..
حنين حركت راسها برفض وقالت:لا عجباني..قالت كلامها وخرجت من البيت بسرعه واتجهت للموقف اللي هتركب منه علشان تروح مدرستها وكانوا زمايلها البنات مستنينها واول ما وصلت قالوا:الحساب النهارده علي حنين اظن ان احنا دفعنالك كتير جه الدور عليكي تدفعيلنا النهارده..
حنين بصتلهم ودموعها اتجمعت في عيونها وقالت بحزن :حاضر انا اللي هدفع..
اصحابها ابتسموا بفرحه وركبوا العربيه مع بعض وبعدما العربيه اكتملت واتحركت طلب السواق منهم يلموا الأجره من بعض وبدأوا أصحاب حنين يبصولها ومستنينها تطلع الفلوس وتحاسب وبالفعل بدأت حنين تطلع من شنطتها محفظتها الصغيره وكانت فيها فلوس فكه وبدات تعد حساب خمس افراد وبعدما خلصت كانت كل الفلوس اللي معاها خلصت فبصتلهم بحزن وبعدها ادت للسواق الحساب..
السواق بص لكمية الفكه اللي هيا ادتهالوا وقال بسخريه:انتي فاتحه كشك ولا ايه يا انسه كل دي فضه؟
حنين خجلت بينما اصحابها ضحكوا وكانهم مستنين يسمعوا الجملتين دول ..حنين ابتسمت وهيا بتحاول متبينش انها اتضايقت ولاكن كان واضح عليها انها مش مرتاحه..
_______________
في منزل احلام كانت صحيت وبصت حواليها لقت ان ماهر مش موجود فقلقت وقامت تدور عليه واول ما فتحت باب اوضتها لقت ماهر داخل وكان في ايديه شنط كتير..
احلام بتوتر:هو انت كنت فين !
ماهر حط الشنط اللي في ايديه علي السرير وقال:كنت بخلص حاجه في القصر عندي وجبتلك الحجات دي !
احلام بصت للشنط وهيا مستغربه وهوا قال:شوفي انا جبتلك ايه وانا هخرج في البلكونه اشم شويه هوا..
احلام حركت راسها بالموافقه وهوا اتحرك في اتجاه البلكونه وبعدها احلام بدات تفتح الشنط دي واول مشافت اللبس اللي جابوا ماهر اتصدمت لان الهدوم كان واضح انها غاليه بسبب جودتها وشكلها..
ماهر كان بيبص للسماء وبيتأملها كالعاده واحلام كانت واقفه وراه وباصه عليه وساكته ولحدما انتبهت انه اخد باله من وجودها جريت بسرعه وبدات تشوف بقيت الاكياس..
فتحت او كيس ولقت شنطة غاليه ومعاها برفيوم فطلعت البرفيوم وشمته واول ما شم ماهر ريحته ابتسم لان دا نوعه المفضل من البرفيوم الحريمي.
.احلام عجبها اوي البرفيوم وبدات تحط علي رقبتها بسعاده..وبعدها طلعت الهدوم التانيه وبدات تتفرج عليهم بفرحه وكانت مبسوطه باهتمامه ليها وخصوصا انه مهتم ان الهدوم متكونش فاتحه علشان احترام الميت وبعدما انتهت احلام من تفريغ كل الشنط اللي جابها خرجت للبلكونه وهيا ناسيه انها بشعرها…
ماهر حس بوجودها وانتبه ليها وقال:عجبتك الحاجات اللي انا جبتها..
احلام ابتسمت بخجل وقالت:شكرا اوي ليك يا ماهر..
ماهر بص علي شعرها بغيره لان بلكونتها بتطل علي الوجهه الرئسيه للمنطقة وبالتالي كل البيوت المحاطة بيهم يقدروا يشوفوهم بسهوله فقرب منها وقال بجديه :خلينا ندخل جوا احسن..قال كلامه بنبره من الجديه الشديده فوقتها احلام فهمت هوا ليه اتضايق كدا..لما انتبهت انها خرجت برا بشعرها قالت بتوتر:انا هروح اغير هدومي والبس طرحتي..
ماهر وافق وهيا قررت تلبس هدوم من اللي اشتراها ليها وبعدما خرجت وفي طريقها للحمام ..كانت صحيت اختها مريم وخرجت من اوضة والدها ولما شافتها ماسكه لبس شكله غالي ونظيف وقتها قالت بتساؤل:ممكن تجبيلي لبس من عندك لاني مش عامله حسابي ..
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:هدخل اغير هدومي بسرعه وبعدها اجبلك اللي انتي عاوزاه.
مريم بصت للهدوم اللي في ايديها وشدتها من ايديها بسرعه وقالت:متتعبيش نفسك دول حلوين وبعدين انا وانتي في نفس الجسم يعني هيكونوا مناسبين..
احلام اتصدمت من جرأة مريم فبصت للهدوم بزعل وقالت:بس دول !..
مريم تجاهلتها ودخلت بسرعه للاوضه وقفلت الباب في وش احلام اللي واقفه ومش مستوعبه اللي حصل..
ماهر كان قاعد مستنيها في الاوضه ترجع ولما لقاها رجعت بنفس اللبس قال بتساؤل:مغيرتيش هدومك ليه!
اتوترت احلام وخجلت انها تقوله ان اختها اخدت منها اللبس فقربت من دولابها وطلعت منه دريس ليها اسود وقالت:هلبس الدريس دا علشان مناسب اكتر للعزاء..
ماهر كان ملاحظ انها متضايقه فحرك راسه بالموافقه وسابها تخرج وبعد دقايق كانت رجعت تاني ليه وهيا لابسه الدريس..
خرج ماهر وقعد في الصالون وطلب منها تقعد معاه لانه جايب ليها اكل علشان تفطر لان اليوم النهارده هيكون طويل..
احلام قعدت واكلت وهوا اكل معاها وكان وقتها جايب اكل اضافي علشان والدتها واختها لما يصحوا ياكلوا ..
وبعد مرور ساعه خرجت مريم ووالدتها من الاوضه وكانت مريم لابسه الهدوم اللي اخدتها من احلام واول ما شافها ماهر اتصدم وبص لاحلام اللي كانت باصه في الارض وساكته ووقتها كان متضايق منها انها كدبت تاني عليه ومعرفتوش ان اختها اخدت منها لبسها ..
مريم كانت فرحانه بالبس لانها عرفه انه مش لبس عادي وانه ماركة مشهوره فبدأت تحط ايديها عليه وتقول بجرأة:هدومك جميله با احلام زوقك طلع حلو.
احلام بصتلها وقالت:تسلمي بس دا مش اختياري دا ماهر اللي جايبه ليا وهوا بصراحه زوقه اجمل مني بكتير..
رغم ان كلام احلام عجب ماهر الا انه كان متضايق ان مش هيا اللي لابسه الهدوم فقرر يتجاهل حركات اختها المستفزه وبدا يركز معاها وفي تفاصيلها لانها كانت هاديه عكس طبيعتها المرحه وهوا مقدر كل دا بسبب نفسيتها لانها كانت بتحب والدها جداا ومتعلقه بيه..
والدة احلام كانت ساكته ومش بتتكلم عكس مريم اللي كانت بتقرب من احلام كل شويه وتتكلم معاها وتسألها عن احوالها وبتشتغل فين وبتاخد راتب كام وازاي عاشت لوحدها وكانت احلام متضايقه منها وبترد علي اسألتها بحرص شديد وضيق من تطفلها..
رن جرس الباب لان الساعه بقت١٠ صباحا وقامت احلام تفتح وكانت اللي بتخبط مروة..
احلام اول مشافتها قالت بفرحه:مروه وحشتيني اوي..
مروه استغربت كلامها ولكنها ابتسمت وحضنتها وقالت:وانتي كمان وحشتيني يا احلام ..
احلام بابتسامه :اتفضلي ادخلي ..
مروه دخلت واول ما شافت مريم وفاديه وشها كرمش بسبب الصدمه..احلام بصت لمروه وقالت:نورتي البيت يا مروه..
مروه بصتلها بصدمه وحركت راسها وهيا بتشاور علي امها واختها بعيونها وبتسألها بعيونها :هو ايه اللي بيحصل.
احلام بلغتها انها هتفهمها كل حاجه بعدين وطلبت منها تسلم عليهم..
مروه بصت لماهر وقالت بإبتسامه:ازيك يا ماهر!
ماهر بهدوء:الحمدلله لله يا مروه انتي اخبارك ايه!
مروه بابتسامه:انا بخير الحمدلله ..
مريم كانت بتبص لمروه من فوق لتحت ولانها مش متذكراها قالت بتساؤل:هيا مين دي يا احلام..صاحبتك؟
احلام بصت لاختها وقالت بجديه:ايوا دي مروه بس هيا مش صاحبتي دي اختي وانتيمتي..
مروه بصت لاحلام وابتسمت بفرحه علي كلامه ولاكن مريم كانت متضايقه فقالت بغيظ:ازيك يا مروه انا ابق مريم اخت احلام الكبيرة ..
مروه بصت لمريم من فوق لتحت بسخريه وقالت:الله يسلمك .
والدة احلام بصت لمروه وقالت:ازيك يا حبيبتي انا ابق والدة احلام!
مروه بصت والدة احلام بضيق وقالت الله يسلمك حمدلله علي سلامتك يا طنط..
مريم بمقاطعه:دا نورك يا حبيبتي اتفضلي..
مروة كانت متغاظه من مريم وقدرت تفهم انها شخصيه مستفزه بسبب اسلوبها في الكلام فبصت لاحلام بضيق واحلام قالت:بقولك يا مروه تعالي ندخل نعمل قهوه ..
مروه حركت راسها واحلام بصت لماهر وقالت:بتحب تشرب قهوتك ايه..
ماهر بهدوء:سادة بس من غير وش؟
احلام ابتسمت بهدوء وبصت لمريم وفاديه وقالت:بتحبوا قوهتكم ايه!
مامتها كانت هترد ولاكن مريم قالت بمقاطعه:هو انتي مش هتفطرينا الاول قهوة ايه دلوقت؟
احلام بصتلها وقالت بصدمه:انا معملتش فطار؟
مريم بضيق:ازاي وانا شايفه اكياس في المطبخ!
ماهر بصلها وقال بمقاطعه لكلامهم :في اكل في المطبخ ليكي انتي ومامتك تقدري تدخلي تجيبيه..
مريم بصتله وقالت بابتسامه:انا قولت برضوا انك زوق من البدايه..
ماهر سكت ومردش عليها وهيا قامت بسرعه واتجهت للمطبخ وزقت احلام وهيا معديه من جمبها.. واحلام كانت بصالها ومصدومه ومروه مسكت ايد احلام وقالت بقلق:انتي كويسه!
احلام حركت راسها وقالت بخجل من حركات احتها الغريبه :خلينا ندخل للمطبخ احنا كمان..
مروه وافقت ودخلوا الاتنين للمطبخ واول ما عينيهم جت علي مريم اللي واقفه بتاكل من الاكياس بشراهه بصولها الاتنين بصدمه ..
احلام قالت بتقزز من شكلها:بتكلي لوحدك ليه هو انتي مش هتاكلي مع ماما !
مريم بصت عليها وقالت برفض:لا انا هاكل لوحدي وهروح اديلها الباقي..
احلام مكنتش قادره تستوعب اللي سمعته فقالت بدهشه من تصرفات اختها الغير مفهومه :انتي بتتكلمي بجد ياعني انتي هتاكلي علي نظافه وهيا تاخد منك البواقي..
مريم عدلت شعرها ورا ظهرتا وقالت بسخريه:ممكن متتدخليش بينا احنا حُرين وبعدين احنا متعودين علي كدا !
احلام اتعصبت وبصتلها بغيظ منها وكانت هتقرب عليها علشان تضربها ولاكن مروه اللي منعتها لما مسكت ايديها وقالت:خلينا نعمل القهوه يا احلام سيبها هيا حره بشكلها المقرف دا..
مريم انتبهت لكلام مروه فبصتلها وقالت بتساؤل:لو سمحتي يا استاذه انتي متتكلميش معايا كده والزمي حدودك ومتنسيش انك في بيتنا ؟
احلام اتضايق وبصت لاختها وقالت بغضب وصوت واضح:انتي اللي تلزمي حدودك هنا وبعدين بيتك ايه دا بيتي انا ومكتوب باسمي انا ولا انتي ولا حتي مامتك ليكوا حاجه هنا واعملي حسابك ان بعدما العزاء دا يخلص هترجعوا مكان ما كنتوا عايشين..
احلام قالت كلامها بتحذير وبجديه لدرجة ان صوتها وصل لمامتها اللي قاعده برا وماهر اللي اتفاجئ من كلامها ولاكن كان مبسوط انها مسكتتش علي تصرفات أختها الجريئة وقلة احترامها ..
مريم بصت لاحلام وشهقت بصدمه وقالت وهيا بتبعد الاكل عنها:نعم انتي بتقولي ايه انا ليا زيك بالظبط .وبعدين بيت ايه دا اللي مكتوب باسمك انتي اكيد بتخرفي او تعبانه في دماغك..
احلام رفعت حاجبها بصدمه وبصت لمريم بتحذير وقالت:انتي قولتي ايه؟
مريم كانت بتبصلها بجرأة ولاكنها متعرفش ان احلام هتضربها فعلا لانها فاكره انها متقدرش بما انها اختها الكبيره..
احلام بدات تتعصب بسبب قلة ادب اختها من وقت ما جت فمسكتها من شعرها اللي كانت سبغله بلون مقرف وقالت بغضب:انا سبق وحذرتك تحترمي نفسك بس الظاهر ان قعدتك في الشوارع نستك اصلك وتربينك!
مريم صرخت وهيا بتحاول تبعد ايد احلام عنها وفي الوقت دا دخلت والدتها واللي بعدتهم عن بعض وضربت احلام بالقلم وقالت بغضب:انتي مش محترمه ولو فعلا شايفه ان اختك تربية شوارع يبق انتي متربتيش ومحتاجه اعادة تربيه من اول وجديد..
ماهر كان اتدخل في الحوار لانهم بدأوا يتكاتروا عليها فقرب من احلام ومسكها وبعدها عنهم ووقف قدامهم وقال بصوت قوي :انتي وبنتك ملكوش دعوه بمراتي ولو واحده فيكم اتجرأت وحاولت بس تاني انها تغلط فيها انا مش هسكت والظاهر كدا انكم مسمتعوش عني ومتعرفوش ممكن اعمل فيكوا ايه وانا كنت محترمكم علشان خاطرها بس الظاهر ان الاحترام ناقص من عندكم مش من عندها لانها بنت اصول وكويس اوي انها وافقت تدخلكم بيتها وتستضيفكم برغم انكم متستهلوش بسبب عمايلكم دي..
كان كلام ماهر شديد وقاسي علي والدة احلام ومريم واحلام برضوا كانت متضايقه لانها ابدا عمرها ما تمنت انهم يكونوا في وضع زي دا ولاكن في الحقيقه هما يستحقوا اكتر من كدا فبصت لاختها مريم بحزن لانها اتحولت لبني ادم غريب مش مفهوم وكانها اتولدت للغل والطمع فبصتلهم بحزن شديد وبكت لانهم حرجوها وكسروها زمان قدام الناس ودلوقت عملوا نفس الموضوع قدام جوزها و مش قادره تدافع عنهم لانهم مسابوش حاجه كويسه تغفرلهم..
مشيت احلام من قدامهم ودخلت اوضتها بسرعه وهيا بتبكي ،جريت وراها مروه علشات تهديها لانها عارفه انها خلاص جروحها اتفتحت من جديد وهتحتاج وقت للتعافي ..فقربت من الباب ولاكن احلام كانت قفلت علي نفسها فخبطت مروه وقالت برجاء:علشان خاطري يا احلام افتحي الباب ..
احلام كانت بتبكي بقهر ومبتردش عليها ولاكن مروة مستسلمتش وفضلت تترجاها تفتح لحدما احلام استجابت وفتحلها الباب واول ما دخلت مروه حضنتها احلام بقوه وهيا بتقول:مش عارفه هما عاوزين مني ايه !
مروه مسحت علي طرحتها بهدوء وقالت:اهدي يا حبيبتي وحاولي تاخدي نفسك ومتزعليش ..
كان ماهر واقف قدام مامتها وبنتها اللي باصين عليه بضيق بسبب كلامهم ولاكنه كان مش منتبه ليهم وكل اللي بيفكر فيه هوا الكلام اللي قاله بدون وعي وهوا متاكد انه جرح احلام بيه بس هوا مقدرش يسكت علي المهزله اللي حصلت لانهم مش متأثرين بأي حاجه وجايين يحرقوا دمها ولما سمع خناق مريم واحلام علي البيت قدر بسهوله يفهم غرضهم فبصلهم وقال بحديه:انا متاكد انكم مش جايين علشان تصلحوا الماضي وتخلوها تسامحكوا لان نظراتكم بتقول غير كدا، خليكي صريحه يا مدام فاديه انتي وبنتك وقولولي راجعين ليه بعدما سابتوها وهيا ضعيفه معقول جايين تورثوا معاها !
مريم قالت بغضب:ايوا جايين نورث وبعدين احنا مش فارق معانا هيا عامله ايه لانها مش زينا دي زي والدها فاكره انها ملاك برئ بس دي سوسه وانا عارفه انها مش سهله من وهيا صغيره ..
ماهر بصلها بغضب وقال:اسكتي ومتغلطيش فيها بدل ما اقفلك بوقك دا بعشرين غرزة مش خساره فيكي..
مريم بصتله بصدمه وهوا بص لوالدة احلام وقال:انا ممكن اديكي فلوس بس بشرط ؟
فادية قالت باستغراب:فلوس ايه وشرط ايه؟
ماهر :مليون جنيه لكل واحده فيكوا ولاكن الشرط اننا منشوفكوش تاني وترجعوا مكان ما كنتم ومتتعرضوش لاحلام تاني..
مريم فتحت فمها من الصدمه لما سمعت المبلغ اللي قاله وبصت لوالدتها اللي كانت بنفس صدمتها فبصتله وقالت:وانت بق معاك تدينا كل واحده مليون جنيه!
ماهر طلع دفتر شيكات من هدومه وقال:اكيد بس اتفاقنا دا هيكون سر ولو واحده قررت تقول حاجه لاحلام صدقوني هقلب عليكم وانا زعلي وحش وكمان انا برضوا لحد دلوقت محترم انكم اهل مراتي للاسف وعلشان انا بحبها مش عايز اي حاجه تضايقها تكون حواليها!
مريم حركت راسها بالموافقه وكانت والدتها هترفض الا انها قالت:احنا موافقين بس عندنا شرط..
ماهر مردش عليها وهيا قالت:احنا عاوزين شقه نعيش فيها وصدقني مش هتشوف وشنا تاني؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب لحدما اليوم دا يخلص هكون جهزتلكم شقه بعيده عن هنا وهكتبها باسم والدتك بس متنسيش شرطي واني مش عاوز اي اختلاط بينكم وبين احلام ولو في يوم شفتها يالشارع لفوا وشكوا..
فاديه قالت بمقاطعه لكلامه:انت بتقول ايه دي بنتي وانا مستحيل..ماهر بضيق:خليني اقاطع كلامك واقولك يا حماتي العزيزه اني عارف السبب الرئيسي لهروبك انتي ومريم وعلي فكره آبن اللوا دا يبق صديقي وبسبب البلاغ اللي بنتك عملته فيه هوا قالب عليها الدنيا لانه خسر وظيفته بسببها ولو انا بس عملت مكالمه صغيره بنتك هتروح في داهيه فارجوكي احترمي اني ساكت لحد دلوقت ومش عاوز اذي حد فيكوا وانا بطلب منكم بكل هدوء انكم تبعدوا عن مراتي ؟
فاديه حركت راسها بالموافقه وبصت لمريم وقالت:احنا موافقين والنهارده هنمشي بس لو حصل اي حركه مش كويسه هنرفع عليها قضيه علشان اكلت ورث اختها..
ماهر مضي علي شيك بمليون واداه لمريم ومضي علي شيك تاني واداه لوالدتها وقال:الفلوس معاكم تقدروا تسحبوها من اي بنك وانا هتواصل مع مدير حسابي يسمحلك بسحب الفلوس ويبق كدا احنا اتفقنا!
مريم ومامتها حركوا راسهم بالموافقه وهوا سابهم ومشي وكان باين علي ملامح وشه الانزعاج الشديد منهم ومن تغيرهم للاسوأ ولاكن كان متوقع منهم حاجه زي دي بعدما سمع من منعم عن حكايتهم لما طلب منه يبحث عن معلومات تخص احلام وكان من ضمن المعلومات حكايه هروب والدتها واختها…
احلام كانت بتبكي لسا ومروه بتحاول تخفف عليها وبعدما سمعوا صوت خبط علي الباب قامت مروه تفتح ولما لقته ماهر قالت :احلام تعبانه شويه ومحتاجة ترتاح؟
ماهر حرك راسه بتفهم وطلب منها تسيبهم لوحدهم ومروه خرجت واول ما ماهر قفل الباب ودخل لاحلام ….احلام بصتله بخجل شديد وقالت:انا اسفه… اني عرضتك لموقف سخيف زي دا؟
ماهر باعتذار:لا انا اللي اسف اني قولت الكلام دا ليهم رغم ان مش من حقي ابدا اغلط فيهم بما انهم اهلك بس انا بجد مقدرتش اشوفهم بيتكاتروا عليكي ومش مقدرين انك من دمهم بس متزعليش لان اوقات كتير الاهل بيكونوا اغراب والاغراب بيكونوا اهل وانا وعدتك قبل كدا اني جمبك ومش هسيبك يا احلام وكل اللي طالبه منك تنسيهم وتتعاملي كانهم لسا مظهروش .
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت :حاضر انا هتعامل عادي ومش هيفرقوا معايا..قالت كلامها بحزن واضح وهوا حضنها علشان يخفف عنها ولاكن حاسس بيها لانه عارف ومتاكد ان اهلها دول مش كويسين وخطر عليها وقرر انه يساعدها تتخطي بانها تتالم دلوقت وتنسي بعدين افضل من انهم يفضلوا يأذوها علي طول ومتقدرش تتخطي..
_____________
بدا ماهر ينزل للاسفل علشان ياخد العزاء ولانه اخر يوم كانت الاعداد قليله وكان في عزاء السيدات العدد قليل ولان محدش يعرف ان فاديه ومريم رجعوا كانوا بقيت اليوم قاعدين في الاوضه ومبيخرجوش علشان محدش يشوفهم ويتعرف عليهم ويتشهروا انهم رجعوا من تاني.
مريم بصت لمامتها وقالت:انا شايفه ان الفلوس دي مناسبه وافصل بكتير من اللي كنت هورثه معاها وانتي ايه رأيك في المبلغ اللي معاكي؟
فاديه بصت لبنتها وقالت:المبلغ مناسب بس انا متضايقه بسبب اللي انا عملته في احلام رغم انها بنتي زيها زيك وانا فعلا انانيه!
مريم بصت لمامتها وقالت:انتي اللي اخترتي زمان تسيبها وانتي برضوا اللي ضربتيها دلوقت يعني كل اللي انتي عملتيه كان رد فعل سريع منك فمتجيش دلوقت تندمي لانك مبتديش لنفسك فرصه تفكري فيها ولو بتعتبريها بنتك فعلا يبق هتخسري الفلوس والشقه اللي جوزها هيدهملك!
مامتها بصتلها بحسره وسكتت لانها مبقتش عارفه هيا بقت مين ولا بتعمل ايه ..هيا كانت غلطانه من البدايه لانها معرفتش تربي بنتها الكبيره وتخافظ عليها من البدايه ودلوقت مريم اتحولت لشخص غريب مش مفهوم فاول ما بصتلها وهيا بتلمس الشيك اللي اخدته بحب خافت من بنتها لانها في الحالتين هتدمر نفسها وتدمرها معاها فأخدت قرار في وقتها ..انها تروح معاها لان احلام ملهاش ذنب تدفع ثمن اخطائها….
_______________
في مكتب ياسر في الشركه كان قاعد وماسك تلفونه بغضب من شوقي اللي مش بيرد عليه فقرر يبعتله رساله يهدده بيها انه لو متواصلش معاه هيقرر يأذي عيلته ..
وكان وقتها شوقي في شركة ماهر شغال ولما شاف رسالة ياسر وقرأها قلق وخاف منه لانه مؤذي ومش صعب عليه يأذي عيلته فرد عليه بسرعه وبلغه انه هيجيله علي الشركه دلوقت بس بلاش يعمل اي حاجه تأذي عيلته..
وبالفعل خرج شوقي من شركة ماهر واتجه لشركة ياسر واول ما وصل ودخل لمكتبه لقي قلم قوي نازل علي وجهه من ياسر وبيقول بغضب:لو تجاهلتني تاني مش هتشوف خير ؟
شوقي بص في الارض بخوف منه وقال:انا اسف يا ياسر باشا بس انا مش هقدر انفذ اللي طلبته مني!
ياسر اتصدم من كلامه وقال بغضب:انت مش هتقولي هتعمل ايه انا سبق وقولتلك انت تسمع انا بقول ايه وتنفذه يا ايما بق انسي ان بنتك تتعالج في المستشفي الخاصه بيا وهتطرد حالا بمكالمه من تيلفوني ؟
شوقي اتصدم وقال برجاء: لا يا باشا الا بنتي انا موافق اعمل اي حاجه علشانها دي هيا اللي ليا؟
ياسر ابتسم قوال:يبق تنفذ اللي طلبته منك وتبطل التصرفات العبيطه دي كلها وتشوف شغلك كويس؟
شوقي بصله وقال بحزن:يعني انفذ يباشا؟
ياسر بضيق: انجز ونثنفذ؟
شوقي حرك راسه بالموافقه وقال:حاضر ياباشا الخبر هيكون عندك بكرا؟
ياسر بضيق منه قال:لا انا عاوز الخبر يجيلي النهارده ويكون علي كل منصات التواصل الاجتماعي انت فاهم يا شوقي..
ينبع بقلمي شيماء صبحي
↚
"شوقي اتصدم وقال برجاء: لا يا باشا الا بنتي انا موافق اعمل اي حاجه علشانها دي هيا اللي ليا؟
ياسر ابتسم وقال :يبق تنفذ اللي طلبته منك وتبطل التصرفات العبيطه دي كلها وتشوف شغلك كويس؟
شوقي بصله وقال بحزن:يعني انفذ يباشا؟
ياسر بضيق: انجز ونفذ'
شوقي حرك راسه بالموافقه وقال:حاضر ياباشا الخبر هيكون عندك بكرا؟
ياسر بضيق منه قال:لا انا عاوز الخبر يجيلي النهارده ويكون علي كل منصات التواصل الاجتماعي انت فاهم يا شوقي..
شوقي بص لياسر بصدمه وحرك راسه بالموافقه وقال:اللي تشوفه يا فندم..بعد اذنك؟
شوقي قال كلامه وخرج من مكتب ياسر واتجه لخارج الشركه وفي الداخل كان قاعد ياسر وهوا متعصب وبيقول:يا انا يا انت يا ماهر يا صياد!
اتجه شوقي بعربيته في اتجاه الشركة لانه عارف ان حمزه موجود هناك ولسا مخرجش وقرر انه يخبطة بالعربيه ويهرب ويكون نفذ المطلوب منه ..
____________
وفي بيت حنين كانت رجعت من مدرستها بتعب لانها اضطرت تمشي المسافه اللي بين مدرستها وبيتها لان فلوسها خلصت ومقدرتش تركب موصلات..
والدتها قالت بتساؤل وقلق علي حال بنتها:مالك يا حنين بتنهجي كدا ليه وليه وشك احمر بالشكل دا..
حنين بصت لوالدتها بتعب وقالت:مفيش يا ماما انا بخير ،هو بابا هنا؟
والدتها بابتسامه:لا ابوكي خرج تعالي بسرعه علشان ناكل اصل في واحده جارتنا بعتتلنا اكل النهارده وانا عارفه انك بتحبي الاكله دي..
حنين دخلت للبيت وهيا حزينه لان والدتها سيده بسيطه وبرغم انها شايله البيت بمصاريفه الا ان باين عليها التعب وملامحها كبرت..
حمزه الصغير اخوها خرج من اوضته وقال وهو بيقرب من اخته:حنين شوفتي جارتنا جابتلي ايه ..رفع الطفل لعبه قديمه بفرحه وهو بيبص لاخته واللي زعلت ان اللعبه قديمه ولاكنها فرحت ان اخوها فرحان..
حنين قالت بابتسامه:جميلة اوي يا حمزه حافظ عليها بق..
حمزه جري من قدامها وهو بيضحك وبيرجع تاني علشان يكمل لعب..
والدة حنين طلعت من المطبخ وهيا شايله طبق كبير من الألمونيوم وكان فيه أكل وقربت من بنتها وهيا بتقول بابتسامه:شوفي يا حنين شوفي الاكل ريحته حلوة اوي ازاي..
حنين شمت ريحة الأكل بجوع شديد فحركت راسها وقالت بابتسامه حزينه:فعلا يا ماما ريحته حلوه..
والدتها حطت قدامها الطبق وقالت:كُلي يا حبيبتي واتغذي ربنا يحفظك..حنين ابتسمت واكلت قطعه من اللحم اللي موجوده في الطبق وبعدها والدتها ندهت علي حمزه بهمس وقالت:يا حمزه تعالي كُل يا حبيبي مع أختك؟
حمزه جري بسرعه عليهم وقرب من اخته وقعد جمبها ياكل ..حنين بصت لوالدتها اللي بتبص عليهم وساكته وقالت بتساؤل :مش بتاكلي ليه يا ماما ؟
والدة حنين برفض:لا يا حبيبتي انا شبعانه كُلي انتي واخوكي بس كويس ويبق انا كدا أكلت..
ابتسمت حنين وحركت راسها وبدات تاكل ولاكن مقدرتش تتجاهل نظرات والدتها للأكل فقربت منها قطعة من اللحم وقالت:ماما كُلي دي علشان خاطري انا عارفه انك شبعانه بس شاركينا الاكل دا طعمه حلو اوي وانتي كمان بتحبيه زي بالظبط..
والدتها ابتسمت بفرحه وحركت راسها بالموافقه وقربت منهم وقعدت جمبهم وبدأت تاكل معاهم وحنين ابتسمت علي حركات والدتها ولاكنها كانت متفهماها فقالت بتساؤل:صحيح مين جارتنا دي يا ماما اللي كل يوم بتجبلنا أكل..
والدتها بصتلها وقالت:روعة !!خالتك روعة اللي في الشارع اللي ورانا ،ربنا يصلح حالها والله ست جدعه ..حنين كانت مصدومه لسماعها لكلام والدتها وكانت بتبصلها وساكته ووالدتها كملت وقالت:سمعت منها ان ليها بنتك زميلتك خلي بالك منها يا حنين واوعي لا سمح الله تتخانقي معاها او حاجه لأحسن امها تقطع يا حبيبتي معانا واحنا يدوبك عايشين بالاكل دا والفلوس بتاع شغلي..
حنين قامت بسرعه من علي الاكل لان بنت الست روعة دي تبقى جنة زميلتها في المدرسه والبنت دي معروف عنها انها مغروره لان اهلها معاهم فلوس فدموعها نزلت بقهر لانها فهمت ليه كانت جنة بتبصلها بنظرات غريبه وبتهمس لزمايلها عليها وكلهم بيضحكوا..
ضربت حنين رجليها في الارض بغضب وقلعت طرحتها بضيق لان كل اللي هما فيه بسبب والدها ؟والدها اللي اتخلي عن شغله وقرر يعتمد بس علي والدتها واللي بقت شايله هم كبير علي ضهرها وساكته ومتحمله علشان خاطرهم.
بكت حنين وهيا بتدعي ان ربنا يخلصها ويخلص والدتها من الغلب اللي عايشين فيه ..
في الخارج كانت والدتها حزينه علي حالهم وقدرت تفهم ليه بنتها اتضايقت فبصت لابنها اللي بيتكل وطبطبت عليه وهيا بتتمني انها تقدر توفرلهم كل حلجه علشان مينحوحةش للغريب تاني…
والد حنين رجع للبيت وكان دايخ لان واحد من أصاحبه اللي علي القهوه شربه سيجاره مجهولة ومن الواضح انها نوع من انواع المخدر"ات التقيله..
اول ما والدة حنين شافت جوزها داخل عليهم يغني بصوت عالي ويضحك خبت الاكل بسرعه تحت الكنبه وبصت لابنها وقالت :ادخل عند اختك يا حمزه ومتخرجش منها واقفلوا الباب علي نفسكوا كويس؟
حمزه بص لمامته وقال ببكاء :ماما انا مش عايز اسيبك!
والدته طلبت منه يسمع الكلام ولما رفض زعقت فيه بغضب وقالت:بقول ادخل جوا واقفل الباب!
حمزه حرك راسه ببكاء ودخل لغرفة اخته حنين واللي كانت اتصدمت من صوت والدتها العالي وقبل ما تخرج حمزه قال ببكاء وهو بيقرب منها:ماما بتقولك نقفل الباب علينا كويس ومنخرجش برا ..
حنين اتصدمت من كلام اخوها وفهمت ان والدها هيتخانق مع والدتها دلوقت فاخدت اخوها في حضنها وقفلت عليهم الباب وهيا بتقول..استر يارب..
_______________
في المساء وفي منزل احلام !
انتهي العزاء بالكامل والراجل اللي كان جايب الكراسي اخدها كلها ومشي وبتاع النور شال كل الانوار والشارع كله فضى وماهر بلغ عم احلام انه هياخدها تعيش معاه في بيته وبلغه العنوان علشان لو حب يزورهم في اي وقت ..
عم احلام ابتسم وبلغ وقتها الاستاذ سلامه بإن ماهر اتجوز احلام والاستاذ سلامه فرح وقال:والله محمد عمل الصح الله يرحمه؟
ماهر وعم احلام في نفس الوقت: الله يرحمه..
حط سلامه ايديه علي كتف ماهر وقال وهو بيبوصيه عليها:حطها في عينك دي بنت الغالي ومتنساش ان ليها رجاله هنا يقفولك لو بس زعلتها!
ابتسم ماهر علي كلامه وقال:ربنا ما يحرمنا منكم ومتقلقش يا استاذ سلامه احلام دي في قلبي مش بس في عيني..
ابتسم سلامه علي كلامه وغمزله وقال بضحك: اه يا شقي انت ..كنت متأكد انك لسا بتحبها بس شكلك كنت فاكرني مش واخد بالي؟
خجل ماهر من كلامه وحرك راسه بالموافقه وسلامه وابراهيم سلموا عليه وودعوه وبعدها ماهر اتحرك هوا كمان و طلع لشقة احلام!
كانت مروه واقفه جنب احلام وبيودعوا اخر واحده من اللي كانت في العزاء..والست وقتها قابلت ماهر علي السلم وسلمت عليه..رد ماهر السلام ودخل للشقه وقفل الباب وراه..
احلام بصتله وقالت:الناس كلها مشيت ؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال وهو بيدور بعيونه علي امها واختها: ايوا خلاصص كل حاجه خلصت ..هيا فين مريم وامها!
مروه شاورت علي اوضة والد احلام وقالت:في الأوضه اللي هناك مطلعوش منها من وقت ما دخلوا الصبح'
ماهر حرك راسه وقال وهو بيقعد علي الكرسي:طيب اقعدوا وارتاحوا شكلكوا مرهقين..
مروه واحلام قعدوا جمب بعض وهوا كان حاططت عينه علي الباب ومستني والدة احلام ومريم يخرجوا ويعتزروا منها ويبلغوها انهم هيمشوا؟
احلام لاحظت نظراته للباب فقالت بتساؤل:هو في حاجه حصلت ولا ايه يا ماهر!
ماهر انتبه ليها وحرك راسه بالرفض وقال:لا متقلقيش كله تمام'
احلام حركت راسها بتفهم ووقتها باب الغرفة اتفتح وخرجت مريم واللي كانت لسا بلبس احلام وقالت:احنا هنمشي يا احلام!
احلام رفعت راسها ليهم بحزن وحركت راسها بالموافقه ..ماهر كان باصص لمريم بجديه وهيا قربت من اختها ووراها والدتها وقالوا:احنا مش عايزين حاجه منك حلال عليكي البيت خلاص احنا هنرجع بيتنا تاني واحنا غلطانين اننا رجعنا هنا؟
كان كلامهم قاسي عليها انها تسمعه منهم ولاكن ماهر بصلهم بغضب لانه مطلبش منهم يقولوا كدا وهما بصوله وخرجوا ووقتها مروه قامت وراهم وقفلت الباب وراهم ..احلام حاولت تتماسك ومتتأثرش بيهم ولاكن دموعها غلبتها ونزلت..
مروه بصت لماهر علشان يقرب منها لانها محتجاه أكتر من أي حد لانه الاقرب لقلبها ..فحرك راسه بانتباه لنظرات مروه وقرب من احلام ومسك ايديها ولما مروه شافته فهم نظراتها قررت تدخل للحمام وتسيبهم يتفاهموا واول ما بعدت عنهم ماهر بص لاحلام وضمها جامد لصدره وقال:خلاص يا احلام كله هيعدي ..
احلام غمضت عينيها وقالت:هما راحوا فين.
ماهر:مش عارف بس كويس انهم مشيوا؟
احلام بدموع:تاني ..مشيوا تاني وسابوني وانا في اشد احتياجهم جانبي..
ماهر بصلها وحرك راسه بالرفض وقال :مش دول يا احلام اللي هيداوكي انتي مش شايفه آذوكي بكلامهم كام مره من وقت ما وصلوا دول مش هيداوو بل بالعكس هيجرحوكي اكتر ..
احلام بعدت عنه وهيا بتمسح دموعها وبتبص لبيتها وبتقول:انا عيشت هنا ٩ سنين وقتها كان عمري ١٩ سنه وكنت لسا في اول سنه جامعه ..لما اكتشفت انهم مش راجعين قررت اني مش هكون ضعيفه واني هقدر اتغلب علي وحدتي واقدر اساعد والدي واتكفل بكل مصاريف علاجه..صح انا اشتغلت وتعبت بس مش زعلانه ولا ندمانه ابدا اني بذلت الجهد دا علشان بابا..
دلوقت هما مشيوا تاني يعني معناه اني لازم اكون اقوي واتخطي زي ما تخطيتهم زمان..
ماهر حط ايديه علي كتفها وقال:عارف انك مجروحه منهم وزعلانه علي فراقهم تاني بس صدقيني كل اللي هتعمليه هيكون لصالحك ،انا بشجعك انك تكوني قويه بس مش عاوزك تكوني قاسيه ..لان دلوقت قساوتك هتكون علي نفسك ودا ملوش علاقه بالقوه لا قوتك هيا انك تتخطيهم مش تحدني عليهم..
احلام حركت راسها وقالت:شكرا يا ماهر انك موجود معايا ..انا ممتنة لكل حاجه عملتها علشاني وعلشان والدي وربنا يقدرني وارد كل جمايلك..
ماهر شدها لحضنه وقال:مش عايز حاجه منك غير انك تكوني جمبي ..دي عندي بالدنيا..
احلام بصتله وسكتت بخجل وهوا لمس وجناها بلطف وابتسم..
مر علي نقاشهم نص ساعه فـ
كانت مروة واقفه في الحمام وبتقول بضيق:دا وقت مرقعة بذمة ابوكوا ..انا عاوزه امشي اتخنقت ..
ماهر انتبه لمروه وقال:هيا مروه راحة فين..
ابتسمت مروه لسماعها عن سؤاله عنها فقررت تخرج ولاكن وقفت علي صوت احلام اللي قالت:شكلها مشيت.
ماهر باستغراب:تفتكري كدا ..بس انا متهيألي انها مخرجتش من الحمام..
احلام :ممكن تكون مشيت واحنا مش واخدين بالنا منها ..
مروه ضمت عينيها وقالت بغيظ:بق مش منتبهين اني مرزوعة هنا بقالي ساعه علشان النحنه دي وفي الاخر مش عارفين انا روحت فين طيب!
قالت كلامها وخرجت وكانت احلام وقتها في حضنه ولما شافتها واقفه تبصلهم بضيق بعدت عنه وقالت:اي دا مروة هو انتي هنا؟
مروه بسخريه:واطية..هو انا لسا هتعرف عليكي النهارده..
ماهر مكنش فاهم مروة تقصد ايه ولاكن احلام فهمت فقربت منها وقالت:انا اسفه والله ما اخدت بالي انك جوا من ساعتها..
مروة ضمت حاجبها بزعل وقالت:لا ولا يهمك دانا بس كنت هتخنق وهيجيلي تشنحات بسبب الكتمه جوا علشان بس حضرتك انتي وجوزك تتلموا علي بعض شويه،.
احلام ضحكت علي كلامها وخجلت بسبب نظرات ماهر ليها فقالت :مروة هو انتي بيتكوا موحشكيش..
مروه:لا وعلي ايه انا اصلا ماشيه بس بقولك ايه:خليه ينفعك انا اصلا مش بطيقه؟
ماهر اتصدم من كلام مروة عنه واتفاجئ ان احلام بتضحك بشده علي كلامها ومش منتبها انها كدا بتهزقه..
مروه قربت من ماهر واخدت شنطتها اللي جمبه ورمقته بغيظ وبعدها بصت لاحلام بنفس النظرة وخرجت واول ما قفلت مروه الباب ونزلت احلام ضحكت عليها ولاكن ماهر كان قاعد يبص عليها ومش فاهم ليه مروه عملت كدا!
ماهر قال بتساؤل:هو انا ضايقت مروه في حاجه!
احلام حركت راسها وقالت:ايوا دا موضوع قديم كده؟
ماهر باستغراب:موضوع ايه!
احلام ضمت رجليها وهيا بتقعد وقالت:لا مفيش بس كل الحكايه انها شايلهالك من وقتها؟
ماهر :ايه هيا اللي شيلاها!
احلام:اقصد ياعني ان يوم ما مروة جاتلك بدالي الشركة علشان تاخد منك العقد وكده انت معزمتش عليها تشرب حاجه فـفكرت انك بخيل وقالتلي انها مصدومه لانها كانت فكراك هترحب بيها ترحيب عالي بما انكم صحبه قديمه؟
ماهر رفع حاجبه وهو بيبص لاحلام وبيقول:بق علشان كده..احلام حركت راسها وهو قال:طيب انا وعرفت هيا زعلانه مني ليه انما انتي اي حكاية واطية دي..
احلام كحت بتوتر وهيا بتبصله وبتقول:هيا مروة قالت عليا واطيه؟
ماهر:دي كل الجيران سمعوها..
احلام بخجل منه: هيا برضوا الحكايه قديمه؟
ماهر باهتمام:لازم اسمعها..
احلام باستغراب:دلوقت..
ماهر حرك راسه وهيا قالت:هوا الموضوع يعني عباره عن حركات أصحاب وكده يعني كام تدبيسه علي كام مصلحه يعني متشغلش بالك انت بحوارتنا علشان حوارتنا مبتخلصش.
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب بمناسبة ان خلاص احنا بقينا لوحدنا ومن النهارده رسمي اقدر اقرب منك ..
احلام اتوترت من كلامه وبعدت عنه وهوا ابتسم علي حركتها وقال:متنسيش اننا متجوزين؟
احلام:صح احنا متجوزين بس برضوا متنساش اني عليا دين ولازم ادفعه؟
ماهر بتساهل معاها:انا مسامحك فيه؟
احلام باعتراض:مش موافقه ..دا ديني ولازم اقضيه وبما انك جوزي بق لازم تساعدني؟
ماهر باستغراب:وانا هساعدك ازاي بق ،
احلام بابتسامه بريئة:بسيطه ممكن أشتغل عندك في الشركه وبالمره نتعرف اكتر علي بعض..
ماهر ضم عينيه وقال:نتعرف علي بعض ازاي داحنا متربيين مع بعض.
احلام:لا دا كان زمان انما دلوقت انت بقيت بشخصية وانا بشخصيه مختلفه يعني لازم نتعرف علي بعض بشخصياتنا الجديده وعلشان برضوا مكنش قاسيه عليك هعتبرك خطيبي لحدما اقرر اذا كنت موافقه عليك ولا لأ..
ماهر اتفاجئ من كلامها وقال :يعني انتي كنتي رفضاني اصلا؟
احلام بتوتر :ايوا انا برضوا اتفجأت من طلبك وبرضوا علشان مزعلش بابا مرضتش اقول حاجه وقاها علشان يكون مطمن ولاكن في الحقيقه انا مش هقبل اني اتجوز بالطريقه دي انا لازم لما اتجوز اتجوز عن حب؟
ماهر وهوا بيردد كلامها بصدمه:حب؟
احلام:ايوا حب خليني ادخل بق ارتاح علشان بكرا هيكون يوم طويل بما اني هروح معاك القصر؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا دخلت لغرفتها وقفلت وراها الباب بالقفل وهوا لما قام علشان يدخل وراها اتفاجئ..قال بتساؤل :احلام افتحي الباب.
احلام من جوا :عيب يا استاذ انت خطيبي ومينفعش تشوفني بشعري..
ماهر اتفاجئ من تغيير حالها المفاجئ ولاكنه بدأ يستوعب ان احلام المرحة والشقيه رجعت من جديد فبص علي اوكرة الباب وسابها وقال:طيب انا هحترم قرارك بس مش اوي علي فكره ،
ضحكت احلام عليه وهيا جوا ولاكنها كانت مرتاحه اكتر لانها برضوا مش مطمناله لانه بيقل ادبه وبيستغلها وهيا نايمه ودلوقت قدرنا نفهم ان وقت البوسه احلام مكانتش نايمه ولا حاجه وكانت حاسه بيه..
______________
في بيت حنين..
والدتها بصت لوالدها اللي تايهه وبيتحرك بدون وعيي فقالت بشهقه :مالك يا قاسم بتتلوي كدا ليه يا راجل وايه ريحتك دي؟
قاسم بص عليها بدوخه وقال:شارب حاجه جديده بس اييه..قال كلامه وهوا بيترمي عليها ولاكنها بعدته بقرف وقالت:انت اتجننت يا راجل انت بق بتشرب القرف دا وانت عندك عيال ..مش خايف علي نفسك لتروح في داهيه هوا احنا ناقصين مصايب يا ربي..
قاسم ضم حاجبه بضيق من صوتها العالي وقال:بقولك ايه يا بت يا حنين سكتي امك دي بدل ما أقوم أكسرلها دماغها دي..
والدة حنين بصدمه:تكسر دماغ مين يا ناقص دا انا اللي هكسر دماغك لو مقومتش وغسلت وشك كدا وفوقتلي !
قاسم بضيق منها:انا مش هروح في حته وتعالي دليكيلي رجلي لانها وجعاني..
والدة حنين بضيق:من اللف طول اليوم وجعاك اهي الرجل دي لو كانت بتشتغل كان ربنا طرح فيها البركه بس هقول ايه يا مأمنة للرجال يا شايلة الحِمل زي الجبال؟
قاسم زقها بعيد عنه وقال بضيق منها:بطلي بق يا وليه كلامك دا وادخلي جهزيلي لقمه اطفحها بدل ما تكوني طالق..
خبطت والدة حنين علي صدرها بشهقه وقالت:طالق ..طالق يا مفضوح بق دا اللي طلع منك بدل ما تقولي حقك عليا يا نورا ومش هعمل كدا تاني تقولي هكون طالق..
وقف قاسم لانه جاب اخره من كلامها ومسكها من هدومها وقال بغضب :إسمعي يا نورا انتي بدأتي تقلي ادبك وشكلك كدا وحشك ضرب زمان ..هتروحي تعمليلي اكل ولا ارنك علقه..
نورا بعدته عنها بضيق وتقزز :ريحتك مقرفه جاتها نيله اللي عايزه تتجوز ياعيني عليا وعلي سنيني ..يا قلة باختك يا نورا يوم اما جيتي تتحوزي طلع عدلك معوج ..تعالا يابا شوف وكست بنتك الوحيده..
قاسم تجاهلها وهيا قالت كلامها ودخلت للمطبخ تجهزله أكل وهوا وقتها اخد باله من الاطباق اللي مستخبيه تحت الكنبه الي قدامه فقرب منهم وهوا بيتمايل بسُكر واول ما شاف محتواهم قال بصدمه:نهار اباكوا إسود بق بتاكلوا الحجات دي من غيري..بت يا نورا انتي يا بت..كان بينادي علي مراته بصوت عالي وهيا كانت متضايقه واما وصلتله ولقته لقي الاطباق اتخضت وقالت:ايه اللي ماسكة في ايديك دا يا قاسم جبتهم منين..
قاسم قرب منها ومسكها من شعرها وقال:جبتهم من عند امك الشحاته يا بنت الراجل الأعور؟
نورا صرخت وهيا بتحاول تبعد شعرها عنه ولاكنه كان متعصب من خداعها ليه طول الفتره دي وقال:بق عاينه ليكي ولعيالك الاكل الحلو وانا هرياني جبنة حادقة ومش ؟
نورا بصراخ:سيب ايدك يا قاسم انت مش في وعيك دول عيالك يا راجل مستخصر فيهم لقمة حلوه ؟
قاسم بغضب:ايوااااا مستخصر فيهم ودول ياكلوا احسن مني لييه بيعملوا ايه احسن مني..
نورا وهيا بتبعد ايديه عنها:بيعملوا ايه ليه هو انت عايزهم يعملوا ..يا راجل اتكسف علي دمك وحس بينا شويه الاكل دا بيجلنا من الجيران بسبب انهم عارفين انك عويل وعاله!
قاسم بغضب:انا عاله يا نورا!
نورا بغضب:ايواا انت عاله وملكش لازمه يا اخي روح ربنا ياخدك بق ونرتاح من قرفك .
بدأ الدم يغلي في عروق قاسم بسبب كلام زوجته فقرب منها ومسكها من شعرها اكتر وشده بقوا لدرجه انها حست ان روحها بتتسحب منها وبدأت تصرخ بقوه..
حنين كانت بتبكي هيا واخوها بسبب خناق ابوها وامها المعتاد ولاكن المره دي صراخ والدتها كان عالي وكانها هتموت في ايديه..فتحت حنين الباب ولم لقت والدها منيم والدتها علي الارض ونايم فوقها وهوا مساك شعرها وبيضرب فيها..جريت بخضه للشارع وبدأت تصرخ بخوف وتقول:الحقوونا الحقووونا والنبي امي هتمووت..
قاسم انتبه لصراخ بنته فساب مراته وجري عليها مسكها بعصبيه وقال:بق بتفضحيني يا بنت الكلب تعالي هنا؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
مسك حنين من شعرها ووقعها جمب امها ونورا لما شافت بنتها اتخبطت جامد وقفت وقربت منها وخلتها تقف وراها علشان تحميها وبصت لقاسم اللي دخل جاب خرطوم من الحمام ورجعلهم تاني وقال:انا هربيكوا يا ولاد الكلب؟
حنين صرخت برفض وامها رفعت ايديها بحمايه وقالت:اضر/بني انا يا قاسم طلع غضبك عليا انا وسيب البنت دي لسا عضمتها صغيرة ومتستحملكش..
قاسم ضر/ب نورا بقوة علي جسم/ها واطلقت نورا صرخه قويه ووقتها حنين قامت من وراها وجريت علي الباب تاني وفتحته وهيا بتقول ببكاء شديد:والنبي ساعدونا امي بتموت في ايديه..
قاسم اتصدم من رد فعل بنته فمسك نورا من شعرها تاني وقال:ادي تربيتك بتفضحني قدام الناس..
نورا بغضب:تستاهل علشان تفوق لنفسك ..
قاسم شعر بالغضب الشديد من كلامها وبدأ يضر-ب فيها بقوه لحدما مسك دماغها وهبد/ها في الحيطه ووقتها وقعت نورا مغشي عليها والد-م خرج من دماغها بغزاره..حنين رجعت للبيت بسرعه ومعاها جيرانهم واول مشافو والدها واقف يبص لوالدتها اللي ساي/حة في د/مها قالت بصدمة:ماما..
الجيران جيروا عليهم وبعدوه عنها وبدأوا يفحصوها ولما اتاكدوا انها لسا عايشه طلبوا الاسعاف والحكومة ووقتها حنين وقعت علي الارض وهيا شايله دماغ مامتها علي ايديها بقهر وبتقول:ماما قومي لأاااا بلاش تموتي انا اسفه ..والله هشتغل واساعدك في المصاريف بس قومي ..انا محتجالك ومش هعرف اعيش من غيرك!
الجيران دموعهم نزلت علي حالهم وحمزه كان قاعد في الأرض بيبكي علي كلام اخته وفهم ان والدته حصلها حاجه فغمض عينيه بخوف وحط ايديه علي ودنه لما سمع اصوات سرينا الاسعاف والبوليس..؟
الاسعاف شالوا والدة حنين وراحت معاها واحده من الجيران ورفضوا ياخدوا حنين بسبب صغر سنها ..والحكومه مسكت قاسم واخدوه علي البوكس ووقتها راحوا وراهم رجال المنطقه وفي اللحظة دي قعدت حنين علي الارض بيأس وهيا بتبكي ولما افتكرت اخوها حمزه جريت بسرعه تشوفخ واتفجأت من شكله..
كان حمزه حاطط ايديه علي ودنه وواخد وضعية الجنين وبيبكي وهو مغمض عينيه؟
حنين لمسته بحنيه وهوا جسمه اتنفض بخوف واول مشاف انها اخته اللي معاه جري بسرعه حضنها وهو بيقول بتساؤل :ماما فين!
بكت حنين وقالت:ماما هترجع تاني متخافش..
حمزه حرك راسه وحضنها اكتر وقال:حنين انا خايف متسيبنيش.
حنين بكت وهيا بتشيله وبتقوم وبتقول:مستحيل..انا مستحيل اسيبك يا حمزه؟
__________
امام شركة الصياد كان واقف شوقي وهوا مركز مع العربيات اللي خارجه من بوابة الشركة لحدما شاف عربية حمزه خارجه وكان وقتها حمزه بيضحك لانه بيتواصل مع بنت من اصدقاءه وكانت بتحكيله موقف مضحك ..
شغل شوقي عربيته واتحرك ورا حمزه وهوا خايف من اللي هيعمله ولاكنه خايف اكتر علي بنته اللي تحت رحمة ياسر ؟
كان حمزه بيضحك علي كلام ديدي صاحبته وبيقول:خالي مانعني ارجع تاني البار بس اوعدك اني هقابلك قريب لانك وحشتيني اوي ؟
ديدي بابتسامه:طيب يا قلبي انا هستناك بس اوعي تنسي انك وعدتني؟
حمزه بضحك:انا اقدر برضوا دنتي اللي في القلب !ديدي ابتسمت وهوا قفل معاها المكالمه وبدأ يركز في الطريق ويزود سرعته وكان وقتها في طريقة للقصر لانه عارف ان احلام ممكن تيجي النهارده مع خاله فكان متحمس يقابلها…
كان ماشي وراه شوقي واللي مستني حمزه يقرب من الملف علشان يقفل عليه الطريق فجأة ويصدمه فا يتخبط… وبالفعل كان حمزه سرع اكتر علشان دوران وفجاه لقي عربيه واقفه قدامه فكان هيخبط فيها فتجاهلها حمزه بسرعه ولاكنه اتصدم في عربيه شوقي اللي خبطته جامد بسبب انه وقف فجأه ووقتها عربية حمزه اصتضمت في نخله ضخمة وبسبب الخبطة دي اصدرت العربيه صوت عالي..
بسبب استشعار العربية ساعدت حمزه كتير ان اصابته متكونش كبيره ولاكن في عربيه نقل جت بسرعه عاليه من وراه وخبطت في حمزه لدرجة ان العربية طارت لمسافه كبيره..
كان واقف شوقي مصدوم لانه متوقعش ابدا ان الحادث هيكون متدبر بالطريقه دي فبص لعربيه حمزه بصدمه وطلع تيلفونه بسرعه واتصل علي الطوارئ وبلغ ان حصل حادث وبلغهم المكان..
كانت عربية حمزه مقلوبه علي ضهرها وكان حمزه جسمه كله مش باين بسبب الد/م وسواق العربية النقل اتحرك بسرعه من قدام شوقي واللي كان قاعد مصدوم في عربيته ولما شوقي بص علشان يعرف نمرة العربية اتفاجئ انها بدون نمرة فقال بدهشه:عملتها يا ياسر بيه وخلصت علي الولد؟
يبتع بقلمي شيماء صبحي ؟
↚
كان واقف شوقي مصدوم لانه متوقعش ابدا ان الحادث هيكون متدبر بالطريقه دي ،فبص لعربيه حمزه بصدمه وطلع تيلفونه بسرعه واتصل علي الطوارئ وبلغهم ان حصل حادث علي الطريق وبلغهم المكان..
كانت عربية حمزه مقلوبه علي ضهرها وكان جسمه كله مش باين بسبب الد/م وسواق العربية النقل اتحرك بسرعه من قدام شوقي واللي كان قاعد مصدوم في عربيته ولما شوقي بص علشان يعرف نمرة العربية اتفاجئ انها بدون نمرة فقال بدهشه:عملتها يا ياسر بيه وخلصت علي الولد؟
قال شوقي كلامه وبعدها شغل عربيته اللي أتأثرت هيا كمان بسبب الخبطة ولف بسرعة علشان يلحق يهرب قبل ما البوليس يوصل..
__________
وبداخل مستشفي حكومية..تم نقل نورا لغرفة الطوارئ وبدأوا الدكاترة يعالجوها ويخيطوا الجروح اللي في راسها..
ووقتها جارة نورا اتصلت علي جوزها وبلغته ان نورا دلوقت مع الدكاتره وهما بيعالجوها، وبلغته يجيب بنتها وابنها للمستشفى علشان ميفضلوش لوحدهم في البيت ويجي معاهم ..وبعدما انهت كلامها فجأة اتخبطت في دكتور بيجري بسرعه للبوابه ووقتها الست دي بصت للبوابه واتفاجأت من شكل الشاب اللي داخل علي الترولي وجسمة كله غرقان د/م..
الست قلبها اتقبض وهيا بتقول بسرعه:لا حول ولا قوة الا بالله …ايه اللي حصله دا يا حول الله يارب..قالت الست كلامها وهيا بتبص لحمزه اللي مكنش باين ليه ملامح بسبب الجروح والد/م اللي مالي جسمه …
الدكاتره دخلووا حمزه لغرفة العمليات بسرعه ووقتها فريق الجنايات كانوا بيحققوا في مكان الحادث واول مشافوا رخصة العربية وقرأوا الاسم اتفاجؤا لإن الرخصة اللي كانت موجوده كانت بإسم ماهر الصياد ..كان في صحفي صور كل اللي حصل ولما عرف ان اللي عمل الحادث ماهر الصياد نشر الخبر بسرعه لانهم لسا ميعرفوش بالتحديد مين اللي في المستشفي..وعرف ان خبر زي دا هيقلب الدنيا .
في وقت ما الفيديو والبوست اللي نشرهم الصحفي علي الجريده اللي شغال فيها بدأت ناس كتير يتفاعلوا مع البوست والڤيديوا ويشيروه وكانوا اغلب اللي شافوا الفيدوا أمهات فكان التفاعل كبير وفي خلال دقايق اتصدر الفيدوا ترند في كل منصات التواصل الإجتماعي بسبب ان ماهر كان شخصيه شهيره وكان الكل بيسمع عنه وعارفينه…؟
_______
في منزل منعم كان نايم علي السرير وماسك تيلفونه وبيكلم خطيبته رسايل وكان مبسوط لان مفاضلش كتير علي جوازهم وكان بيبلغ خطيبته وبيعرفها انه فرحان لانه اختارها تكون زوجته وخطيبته لانها بتحبه ردت عليه فرساله وقال :بحبك!!
كان منعم معروف في وسط أصدقاءه إنه شغال سواق عند رجل الأعمال "ماهر الصياد" فأول ما شافوا الخبر نازل إتصلوا عليه بسرعه وبدأو يشيروله الفيديو!
منعم اضطر ينهي كلامة مع خاطيبته بسبب الرسايل اللي وصلتله فجأة وبعدها لقي اتصال من صديق عزيز عليه قرر منعم يرد ويشوف ايه الحكايه.
منعم:خير يا بني في ايه انا مش ملاحق كل دول بيتصلوا في نفس الوقت ..حصل ايه؟
صاحبه بصدمه:هو انت متعرفش اللي حصل مفتحتش فيسبوك النهارده ولا ايه؟
منعم ضم حاجبه وقال بتساؤل:لا مفتحتش ..هو ايه اللي حصل.
صاحبه:يابني دي الدنيا مقلوبه وبيقولوا ان رجل الاعمال اللي انت شغال معاه دا عمل حادثة وشكله متبهدل اوي؟
منعم اتصدم من كلامه وقال بصوت عالي:قصدك ماهر باشا؟
صاحبه:ايوا يابني حتي شوف بنفسك انا عملتلك مشاركه علشان تشوف الفيديو…
منعم قفل مع صاحبه المكالمة بسرعه وفتح الفيسبوك واول مشاف الفيدوا ضغط عليه واتصدم لما شاف الشاب اللي مخرجينه من العربيه وكل جسمه مليان د/م ..دقق منعم في شكل الشاب واتصدم لما لقي انه حمزه فقال بصدمه:حمزه بيه؟
قال منعم كلامه وفجاه قام من علي السرير وخرج بسرعه بدون ما يقول لاهله اي كلمة ولبس جزمته واتحرك للخارج وفي وقت ما كان بيجري منعم في الشارع علشان يركب اي مواصله اتصل علي ماهر واللي كان وقتها نايم ومش سامع التيلفون..
منعم بحزن كبير:رد..رد يا ماهر بيه؟
اتصل منعم تاني علي رقم ماهر وفي الوقت دا صحي ماهر وهوا متضايق من صوت رنة موبايله فبص علي الرقم ولما لقاه منعم رد عليه وقال:خير يا منعم بتتصل ليه..
منعم قال بنفس متقطع وصوت عالي علشان ماهر يسمعه:ماهر باشا الحق بسرعه حمزه بيه عمل حادثه علي الطريق والدنيا مقلوبه علي النت !
وقف ماهر بسرعه من علي السرير اول ما سمع كلام منعم فقال بصدمه:حمززه عمل ايه…طيب هوا فيين دلوقت وراح مستشفي ايه؟
منعم وهوا بياخد نفسه بصعوبه:لسا مش عارف يباشا انا دلوقت بجري في الشارع علشان اعرف كل حاجه ..هو حضرتك فين؟
ماهر خرج من الاوضه اللي كان نايم فيها بسرعه وقال بصوت عالي:انا جاي وراك يا منعم بلغ كل الرجاله تتصل بكل المستشفيات واعرفولي هوا فين بسرعه وانا هتواصل مع الظابط هشام واعرف منه اي حاجه ….ختم ماهر كلامه بخوف وقلق علي حمزه :بسرعه يا منعم؟
منعم حرك راسه بالموافقه وقال:حاضر يباشا !
قفل ماهر التيلفون ومسك جاكت بدلته وخرج من الشقه بسرعه وهبد وراه الباب ووقتها احلام صحيت علي صوت خبط الباب القوي ولما قررت تخرج وتشوف مين اللي هبد الباب بالشكل دا اتفجأة ان ماهر مش موجود ..
كانت مروة صديقة أحلام ماسكة تيلفونها وبتابع الاخبار وفجأة ظهر قدامها الفيدوا اللي نازل والناس متفاعلة معاه وكان العنوان:شاهد قبل الحذف حادث قوي علي الطريق الدائري والمصاب رجل الأعمال الشهير ماهر الصياد…اتصدمت مروة لما قرأت العنوان فضغطت بسرعه علي رقم احلام علشان تطمن اي اللي حصل …
وفي وقت ما مروة اتصلت علي احلام ..
كانت احلام انتبهت لصوت رنة موبايلها ودخلت تجيبه علشان تشوف مين اللي بيتصل عليها ولما لقت انها مروه فتحت المكالمه بسرعه ومروة قالت بقلق:احلام طمنيني ماهر حصله ايه؟
احلام اتصدمت من كلامها وقالت بقلق:ماهر كويس انا لسا سيباه من شويه بس هوا فجأة اختفي من البيت!
مروه بقلق: يا لهوي دي الدنيا مقلوبه يا احلام علي النت بيقولوا انهم لقوا عربية ماهر الصياد مقلوبه علي الدائري وطلعوا منها شاب غرفان في د/مه وبسبب انهم مش عارفين يحددوا ملامحه قالوا انه يبق ماهر؟
احلام اتصدمت من كلام مروه وقالت بخوف :استني يا مروه انا هشوف بنفسي ؟
مروه قفلت معاها المكالمة بسرعه واحلام فتحت الفيسبوك واتصدمت من الفيديو اللي متصدر تريند واول مشافت شكل الشاب قدرت تعرف بسهوله انه يبق حمزه فصرخت بخوف عليه وجريت بسرعه تلبس هدومها وتحصل ماهر ..ووقتها قدرت تفهم ان ماهر عرف اللي حصل وخرج بسرعه علشان كده..
_____________
في فيلا ياسر كان بيشوف الفيديو وبيقرأ الاخبار بسعاده ..وكان مبسوط انه انتقم من حمزه علشان قل ادبه عليه وكان شمتان أكتر في ماهر لانه عارف ان حمزه دا جزء من قلبه فابتسم وقال:كده هاخد فرصتي في اني اتغلب عليك يا مهوره.
ضحك بفرحه وهوا بيقرأ بقيت الاخبار وتعليقات الناس اللي كانوا متعاطفين معاه وفي منهم اللي بيدعوا لماهر يقوم بالسلامة ومنهم اللي بيدعيله بالرحمه لان شكله كان بيدل انه أكيد ما/ت…وكل دول مكانوش عارفين ان اللي في العربيه كان حمزة مش ماهر…
وعلي الطريق كان ماهر سايق عربيته بسرعة كبيرة بعدما قدر يعرف ان حمزه في مستشفي حكومي وحاليا في غرفة العمليات؟
واحلام كانت خرجت من البيت وركبت عربيتها بسرعه واتجهت للمستشفي بعدما عرفت من الاخبار اسم المستشفي اللي نقلوا حمزه عليها وكانت مصدومه ان كل الناس فاهمين ان دا ماهر مش حمزه فبكت احلام بقلق وخوف علي حمزه لانها بتحبه وبدات تفتكر مواقفها معاه وتبكي بشده لحدما وصلت للمستشفي ووقتها شافت عربية ماهر ففهمت انه موجود فدخلت بسرعه للمستشفي ووقتها كانت الحكومه متواجده في المكان ومانعين اي حد يدخل بسبب ان اللي اتعرض للحادث شخصيه شهيره ووجود كل الصحفيين دول هيسبب قلق للعيانين ..
احلام قربت من البوابه وهيا بتحاول تبان علشان تكلم الظابط لان في صحافيين كتير واقفين وعاوزين يدخلوا فقالت برجاء :لو سمحت يا فندم دخلني انا مش صاحفيه والله اللي عمل الحادث دا قريبي وعايزه اطمن عليه؟
انتبهوا ليها الصفحيين علشان يسألوها هيا تقرب لماهر ايه ..
الظابط حرك راسه بالرفض وقال:بعد ازنكم يا جماعه التزموا الصمت وانتي يا انسه انا قولت ممنوع اي حد يدخل حتي لو كانت ام المريض !
احلام بصت حواليها بصدمه وهيا مش مستوعبه كمية الضجة اللي حصلت فحست بقلبها بيوجعها اوي فبعدت بسرعه عن الناس ووقتها لقت ايد بتتمدلها وبتسحبها وراها فبصت احلام للطفل اللي ماسك ايديها وبيقول:تعالي احنا عرفنا ندخل من وراهم؟
احلام حركت راسها بلهفه ومشيت ورا الطفل اللي ماسك في ايد اخته وبيدخلوا من باب سري والباب بيوجهك لداخل المستشفي واول ما وصلت احلام لجوه بصتلهم و قالت بشكر :شكرا اوي علي مساعدتكوا؟
حمزه الصغير وحنين بصوا لاحلام وحركوا راسهم بهدوء واحلام سابتهم بسرعه ومشيت تسأل علي مكان حمزه وحنين بصت لاخوها وقالت:تعالا نروح نشوف ماما؟
حمزه حرك راسه بالموافقه ومشي جمب اخته واتجهوا لغرفة مليانه بعيانين كتير ومن ضمنهم والدتهم اللي كانت نايمه بعدما الدكاتره خيطولها ١٥ غرزة وادولها مسكن وهيا بسبب قوة الخبطة وتأثيرها كانت نايمه..
حنين قربت من والدتها اللي متعلقلها محاليل وبكت وهيا بتقول:ماما قومي بالسلامة علشان خاطرنا..
حمزه حرك راسه وبكي هوا كمان ومسك ايد مامته وقال :ايوا يا ماما قومي علشان انتي وحشتيني اوي وكمان علشان تخلي حنين مش تعيط لانها بتعيط كتير اوي من وقت ما انتي جيتي هنا..
حنين لمست شعر اخوها بحنيه وافتكرت لما جت هنا مع جيرانهم من ساعه بس وكانت مامتها وقتها لسا مخرجتش من تحت ايد الدكاتره فجارتهم اخدتهم في حضنها علشان تطمنهم ووقتها الدكاتره خرجوا وطمنوهم عليها وبلغوهم انها كويسه ولاكن محتاجه ترتاح بسبب ان الخبطة كانت قويه وكمان كانت عندها صدمة عصبيه وهما ادولها مهدئ ومسكن وعلقولها محاليل علشان تقدر تستجمع قوتها وتشد حيلها وتقوملهم من تاني..
جارتهم لقت ان الوقت اتاخر فقالت وهيا بتقرب من حنين:احنا هنمشي يا حنين ادخلوا اقعدوا جوا مع مامتكم ومتتحركوش في اي مكان علشان المستفي زحمه وممكن حد يتوه من التاني فخلي بالك من نفسك كويس ومن اخوكي يا حبيبتي؟
حنين حركت راسها بالموافقه وجارتهم طبطبت عليهم ومشيت ووقتها حنين بدات تشوف الحكومه في كل مكان والصحافيين فجأة واقفين وبيحاولوا يدخلوا للمستشفي بأي طريقه ولاكن الظباط بيمنعوهم..
حمزه قال بتساؤل:هما مين دول يا حنين؟
حنين بهدوء: دول البوليس..
حمزه بطفوله:مش البوليس دا اخد بابا صح؟
حنين حركت راسها بالموافقه علي كلام اخوها وهو كمل كلامه وقال :يعني ممكن بابا يرجع تاني ويضرب ماما ؟
حنين بصت لاخوها وقالت بتوتر :لا يا حمزه مش هيرجع وانا عاوزاك تدعي وتطلب من ربنا انه ميخرجش علشان ميضربش ماما تاني!
حمزه حرك راسه بالموافقه وهو بيبص للظباط وللناس اللي بيحاولوا يدخلوا ووقتها حمزه شاف احلام وهيا بتترجي الظابط يدخلها وعرفها بسرعه لانها قبل كده ادتله حلويات لما كان مره تايهه وبيعيط فقال وهو بيوجه كلامه لاخته :حنين انا عارف طنط دي علي طول بتديلي حلويات ..
حنين بصت علي احلام وشافت انها بتحاول تدخل ومش عارفه فسمعهتها وهيا بتقول للظابط انها قريبه الشاب اللي عمل حادثه فقررت انها تروح تساعدها تدخل وقالت:خلينا نروح نساعدها يا حمزه وندخلها شكلها خايفه علي قريبها هيا كمان؟
حمزه بص لاخته بحماس وقال:ماشي خلينا نروح بس ازاي!
حنين حركت راسها بالموافقه وبصت للباب اللي بيدخلوا منه الدكاتره والممرضين علشان يخرجوا لبره فقدرت تفهم ان دا بابا سري وخاص بالدكاتره فقررت تروح هيا كمان منه وتخرج علشان توصل أحلام وتدخلها من الباب دا..
____________
في غرفة العمليات كانوا متجمعين الدكاتره حوالين حمزه وبيعالجوه كان جسمة كله مليان إصبات ولاكن المركز الرئيسي اللي اتأثر بالحادث كانت دماغه فبدأوا بسرعه ينقذوه ويعالجوا كل الجروح ويوقفوا النذيف وبالفعل قدروا ولاكن بعد وقت كبير … كان الدكتور بيبتابع جهاز النبض ولقي ان بدأ النبض يقل بسبب ان حمزه نزف دم كتير ومحتاجين دم..
الدكتورقال وهو بيبص للمساعد بتاعه :محتاجين دم فصيلة -AB بسرعه.
المساعد:الفصيلة دي مش موجوده عندنا يا دكتور لانها نادرة جدااا؟
الدكتور:طيب بلغ اهل المريض لو فيهم حد نفس الفصيلة يتبرعله بسرعه ؟
مساعد الدكتور حرك راسه بالموافقه وخرج..
كانت احلام بتجري في كل مكان في المستشفي وهي بتحاول توصل لغرفة العمليات.. وقفت ممرضة وقالت بلهفه:ممكن تقوليلي المريض اللي وصل بسبب حادث راح فين..
الممرضة بصت لاحلام بحزن وقالت:المريض في العمليات في الدور اللي فوق اول عرفة علي الشمال؟
احلام اخدت نفسها وشكرتها واتحركت بسرعه للدور العلوي وهيا بتجري واول ما وصلت للمكان اللي وصفته ليها الممرضه شافت منعم وماهر اللي واقفين واعصابهم متوتره ،قربت احلام منهم بسرعه وهيا بتقول بنفس متقطع…:ما..هر!
انتبه ماهر ليها وقرب منها وحضنها بسرعه ولانه فعلا خايف علي حمزه يجراله حاجه بكي بقوه في حضنها؟
احلام طبطبت عليه بحزن وبكت هيا كمان وحاولت بقدر الإمكان تهديه علشان يمسك أعصابه وكان ماهر مش بيهدي لان حمزه روحه من جوا..ومش قادر يصدق ان ممكن يروح من تحت ايديه ويجراله حاجه؟
كان واقف منعم يبص لماهر وكانت دي اول مره يشوفه منكسر بالشكل دا فقرر يسيبهم علي راحتهم لان ماهر مش هيحب ابدا ان حد يشوفه بالشكل دا وبلغهم انه هينزل يشتري مايه وهيرجع
تاني فحركت احلام راسها بالموافقه ومنعم مشي من قدامهم وبعدها قعدت احلام وطلبت من ماهر يقعد جمبها علشان يستنوا مع بعض اي حد يخرج ويطمنهم علي حمزه وبالفعل قاعد ماهر جمبها ومسكت احلام ايديه علشان يحاول يهدي وبعد مرور ساعه الدكتور خرج من الغرفة وانتبه ليه ماهر واحلام واللي بصوله بلهفه ووقفوا بسرعه!
الدكتور بتساؤل:محتاجين دم بسرعه فصيلة-AB بسرعه ..
ماهر :مفيش دم في المستشفي!
الدكتور:للاسف عينة الدم دي نادرة جدا ومش موجوده حاليا وانا بسألكم لانكم أهله واحتمال كبير تكونوا من نفس الفصيله!
ماهر حرك راسه بحزن كبير وقال:انا فصيلتي o يعني مختلفه ..احلام بصت للدكتور بتردد ولاكن لما لقت ان مفيش حل قدامهم قالت:انا فصيلتي-AB اقدر اتبرع يا دكتور!
الدكتور بلهفه:طبعا احنا محتاجين كيسين دم تعالي معايا بسرعه!
احلام حركت راسها بالموافقه ولاكن ماهر منعها وقال:احلام استني انتي مش مجبره تعملي كدا!
احلام بصت لماهر وقالت:حمزه بيعتبرني جزء من عيلته وانا كمان يعني بعتبره جزء من عيلتي وبعدين الدم مش هيروح لحد غريب..ماهر بصلها بحب كبير وكان هيعيط تاني ولاكنها حضنته بسرعه علشان تطمنه وقالت:متقلقش يا حبيبي انا عندي دم كتير وانا هكون بخير بس اهم حاجه دلوقت حمزه هو الي يكون بخير؟
ماهر حرك راسه بالموافقه واحلام مشيت مع الدكتور واتجهوا لغرفة تانيه علشان ياخد منها عينات الدم اللي محتاجينها …
وبعد مرور وقت اخد الدكتور من احلام الكيسين اللي محتاجهم من الدم وبعدما انتهي كان احلام واضح علي ملامحهم الضعف الشديد فقالت وهيا بتقوم:كدا خلاص يا دكتور؟
الدكتور قال :ارتاحي مينفعشي تقومي جسمك دلوقت ضعيف ولو اتحركتي هيغمي عليكي!
احلام حركت راسها بالفرض وقررت انها تروح تقف جمب ماهر لانه دلوقت محتاجها تكون جانبه فقالت:روح انت يا دكتور ساعد حمزه ومتقلقش عليا انا بخير!
الدكتور حرك راسه بالموافقه وخرج من الغرفه بسرعه واحلام نزلت من علي السرير ووقتها حست بدوخه شديد وكأن الدنيا بتلف حواليها قعدت تاني بسرعه وهيا بتحاول تستجمع قوتها وبالفعل قدرت تمشي خطوتين وبعدها بدأت تسند علي الحيطه وهيا ماشيه لحدما وصلت لماهر..
ماهر اول مشاف شكل احلام قرب منها بلهفه وسندها وهو بيقول:انتي كويسه يا احلام شكلك عمل كدا ليه؟
احلام مسكت في ايديه جامد وقعدت علي الكرسي وهيا بتقول:انا كويسه متقلقش عليا بس دلوقت طمني الدكتور دخل بالدم؟
ماهر حرك راسه وهو بيقول:انتي عملتي دلوقت جميل عمري ابدا ما هنساه يا احلام!
احلام ضمت نفسها لحضنه وقالت:وانت وحمزه ليكوا عليا جمايل لو قت/لتوني كدا هسامحكم علشانها!
ماهر حط ايديه علي ضهرها وهوا مبتسم لانها بنت جدعه جدا وعمرها ابدا ما خذلته ولا خيبت ظنه فيها فأطمن اكتر انها جانبه وابتسم لما سمعها بتدعي لحمزه بأدعيه اول مرة يسمعها وكانت أدعيه جميله جدا .. فشجعته وبدأ ماهر يدعي هوا كمان ويتمني من كل قلبه إن حمزه يكون كويس.
____________
في قصر الصياد كان مرسي وصله خبر حادث حمزه من منعم لان علاقتهم كويسه ولان منعم عارف ان مرسي بيحب حمزه بجد من قلبه فقرر يبلغه علشان يدعيله لان حمزه في اشد احتياجه للدعاء حاليا ..
مرسي كان بيسمع كلام منعم وبيبكي وبيقول وايديه بتترعش:هوا عامل اي دلوقت!
منعم بحزن:حاليا في غرفة العمليات؟
مرسي ببكاء:يارب يقوم بالسلامة..ربنا معاك يا حمزه بيه..
منعم طلب منه يدعيله اكتر وبلغه انه هيقفل المكالمه لانه لازم يرجع تاني ويكون جمب ماهر باشا وقبل ما يقفل مرسي سأله لو ينفع يجي المستشفي ولاكن منعم بلغه ان الصحفيين محتلين المكان والحكومه بتحاول معاهم فا لو جه مش هيعرف يدخل فا الأحسن انه يفضل مكانه..
قفل منعم مع مرسي ورجع تاني لغرفة العمليات ووقتها لقي الدكتور بيخرج تاني من غرفة العمليات وبيبلغهم انهم محتاجين دم تاني لان حمزه مستجابش مع كمية الدم اللي اخدها من احلام ..
رفعت احلام ايديها وبلغته انها مستعده ياخد منها دم تاني ولاكن الدكتور حرك راسه بالرفض وبلغها انه لو اخد منها دم تاني احتمال كبير يحصلها ضعف وممكن تموت ..
ماهر قلق علي احلام فحرك راسه بالرفض وبص لمنعم اللي وصل وقال:منعم شوف اي حد يتبرع بدم فصيلته -ABبسرعه وبلغهم اني مستعد ادفع اي مبلغ في المقابل!
منعم بص للدكتور بقلق ورجع بص لماهر وقال:حاضر يا فندم.. منعم قال كلامه وكان هيمشي ولاكن الدكتور وقفه بسرعه وقال:روح غرفة مدير المستشفي الأول وهناك هتلاقي مايك بيوصل للمستشفي كلها هيساعدك اكتر بدل ما تلف تسأل واحد واحد..
منعم حرك راسه بالموافقه واتحرك بسرعه من قدامهم واحلام بصت لماهر وقالت:خليني اتبرع انا ،صدقني هكون بخير!
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:انا مش عايز اخسر حمزه فعلا بس مش عايز اخسرك انتي كمان ارجوكي استني لحدما منعم يرجع ونشوف هيعمل ايه!
احلام حركت راسها بتعب واضع عليها ومنعم كان نزل بسرعه واتجه لغرفة مدير المستشفى واستأذنه انه هيستخدم الميكرفون علشان يبلغ الناس لو في حد يتبرع بذمة ..
وبالفعل بدأ منعم بتكلم في السماعه وصوته ظهر بوضوح لكل المستشفي وكان بيقول:محتاجين متبرع دم فصيلته-AB لحالة طارئة جداا والمتبرع يقدر ياخد اي مبلغ يطلبه برجاء الاهتمام بالوضع واللي حابب يتبرع يروح بسرعه لغرفة العمليات في الدور الثالث..
كانوا كل الناس سامعين الكلام بتاع منعم واللي بدأ يكرره أكتر من مره وكانت الناس بيبصوا لبعضهم وكل واحد بيسأل التاني عن فصيلته ومن وسط الناس دي كلها كانت موجوده حنين واللي أول ما سمعت إسم نوع الفصيله وقفت وهيا بتقول:دي فصيلة نادرة جدا ومستحيل يلاقوا متبرع ليها هنا!
حمزه كان نايم جمب والدته علي السرير فبصتلهم حنين وطلبت من مريض جمب والدتها انه ياخد باله من اخوها علشان لو صحي وملقهاش لان مامتها مش هتفوق دلوقت ..والمريض لانه صاحي قرر يساعده في انه ياخد باله من اخوها فاتحركت حنين بسرعه لخارج الأوضه وهيا بتجري علشان تروح وتتبرع بالدم ووقتها حنين افتكرت من شهر واحد بس لما كانوا بياخدوا منهم عينات دم في مستشفي المدرسه بسبب لقاح هياخدوه ووقتها الدكتوره بلغتها ان فصيلة دمها نادرة وبيمتلكها بس ٤٣ شخص علي مستوي العالم..
ففهمت حنين دلوقت انهم مستحيل يلاقو متبرع فقررت هيا تساعد المريض دا وبدون اي مقابل ؟
______________
في شقه شوقي كان بياخد شاور وهوا بيبكي بشده بسبب اللي عمله وكان بيتمني من قلبه ان حمزه يعيش وقرر انه اول ما يتأكد انه بق بخير هيبلغ ماهر علي طول بكل حاجه ويعرفه مين السبب في كل الكوارث اللي كانت بتحصلة علي مدار ٣ سنين ..ووقتها شوقي افتكر حادثه الظاهر انها حصلت من ٣ سنين وكان المتأذي فيها ماهر الصياد ..
نرجع بالماضي ثلاث سنين واول ما ماهر قرر ينقل الفرع الرئيسي لشركته في مصر وبعدما قدر ماهر بسهوله يثبت نفسه بس في ٦ شهور وقدر ياخد صفقات من أكبر الشركات بسهوله واحتل وقتها السوق المصري والغربي وبعد سنه واحده من وجود شركة الصياد في مصر.. أصبحت الشركة الأولي علي مستوي العالم العربي كله والأفضل في صناعه الحديد والصلب..
كان في نفس الوقت دا شركة ديسكاشيال بتتأسس جديد وبسبب ان ياسر غنيم حابب يكون في نفس مستوي شركة الصياد قرر يزرع في قلبها واحد يبلغه بكل اللي بيحصل في الشركه وكان الشخص دا شوقي واللي اتعرف عليه ياسر صدفه لما كان شوقي بيدور علي مستشفي تستقبل بنته المصابه بمرض نادر جدا وبسبب سوء حالتها أكتر من مستشفي رفضوا يستقبلوها..
كان ياسر وقتها بيمتلك مستشفي ضخمه ورثها عن جده والدة مامته ولما شاف شوقي بيبكي وبيترجي الدكاتره يستقبلوا بنته وقتها سمعه انه شغال جديد في شركة الصياد للحديد والصلب وعرفهم انه بياخد راتب كويس وبلغهم انه هيدفع كل التكاليف بس يتستقبلوا بنته ويلحقوها ..
الدكاتره رغم كلامه رفضوه ولاكن اتدخل ياسر وقتها وطلب منهم يقبلوا الطفله ولما الدكاتره انتبهوا انه صاحب المستشفي هوا بنفسه اللي طلب منهم كده وافقوا بسرعه، واخدوا البنت لغرفة العنايه ووقتها ياسر قرب من شوقي وطلب منه يتفق معاه اتفاق وفي المقابل هيتكلف بمصاريف علاج ورعاية بنته فا شوقي وافق بدون تردد ومن وقتها وكان شغال جاسوس في شركة ماهر لصالح ياسر وشركته …
ويوم الحادث اللي دبره ياسر لماهر بسبب صفقه كان رايح ماهر يمضيها مع أمير في دولة قطر جاي مصر مخصوص علشان ماهر ،قرر وقتها ياسر يدبرله حادثة تمنعه يوصل وبالفعل ماهر اتعرض وقتها لحادث وفقد جزء من ذاكرته وقتها.
ولما فاق علشان يفتكر ايه اللي حصل كان بالفعل نسي الشخص اللي خبطة بالعربيه ونسي كل الصفقات اللي مضاها مع الشركات في اخر كام شهر وبسبب اللي حصل استغل ياسر وبدا ياخد اكتر من صفقه من وراه لحسابه ودي كانت اول أزمه ماهر يمر بيها علي مدار الاربع سنين اللي اسس فيهم مجموعة الصياد …ولحد دلوقت ماهر مش فاكر مين اللي خبطة بالعربيه ووقع شركته في لحظة .
“ عودة للواقع”
شوقي قال بسخريه:برضوا وقتها ماهر رجع اقوي وقدر ياخد معظم صفقاته من جديد حتي وهوا ناسي انها بتاعته ..فعلشان كدا انا متأكد ان ماهر باشا مش هيسامحك علي اللي عملته في ابن اخته وانا لازم اكون شجاع المره دي واعمل حاجه كويسه ويمكن بسبب غدري لماهر بنتي لسا علي نفس الوضع من ٣سنين ومفيش تحسن؟
بس انا مستعد اخد اي عقاب ماهر هيعاقبهولي هوا والحكومة.
___________
في المستشفي!
وصلت حنين لغرفة العمليات ووقفت قدام ماهر واحلام والدكتور وقالت:انا فصيلتي -AB وجاهزه اتبرع بالدم!
كانت حنين واضح عليها ان سنها صغير فلما شافها الدكتور قال:عندك كان سنه يا حبيبتي..
حنين اخدت نفس وقالت:١٧ سنه؟
الدكتور برفض:مينفعش اخد منك اي عينات لان سنك صغير وجسمك ضعيف..
ماهر كان بيبص لحنين وكأنها آملهم الوحيد ولاكن الدكتور لما قال كلامه طفي انوار الأمل في عيون ماهر واحلام..
حنين بصت لاهل المريض اللي واضع عليهم التعب وقالت:فصيلة الدم دي نادرة جدا وبيمتلكها ٤٣ شخص بس علي مستوي العالم فأنا متأكده ان مفيش حد حاليا هتلاقوه عنده نفس نوع الفصيله وانا موافقه اتبرع ولو حصل اي حاجه انا هكون المسؤوله؟
ماهر بصلها وقال:انتي متأكده من كلامك يعني مش هتندمي عليه؟
حنين بصتله وقالت بتحدي:مستحيل!!! انا في الحقيقه مش فارق معايا انا هيحصلي ايه بس اللي فارق معايا دلوقت خ
هوا المريض اللي جوا دا واللي حياته متوقفه عليا.
ماهر بصلها وقال بجديه:انا بوعدك ان لو المريض اللي جوا دا قام بالسلامه انا مستعد انفذلك اي طلب تطلبيه !
حنين بصتله وقالت بهدوء:خليني الأول ألحقه وبعدها نتكلم.. ماهر حرك راسه بالموافقه والدكتور بص لحنين وقال:تعالي معايا؟
مشيت حنين مع الدكتور ودخلت لنفس الغرفه اللي دخلتها احلام من شويه وبدا الدكتور بالفعل يسحب عينات الدم الكافيه لحالة حمزه…
وفي غرفة العمليات كان حمزه تايه في داخل عقلة اللا واعي وبيطهر قدامنا اللي بيحصل مع حمزه جوا عقله وكانه معروض في شاشه كبيرة..
كان حمزه ماشي في وسط مياه سودا وبرغم انها مياه الا انه بسهوله جدا كان بيمشي عليها ووقتها حمزه كان معظم جسمه باللون الاسود فكان حاسس بسقعه كبيرة في جسمه بسبب ان باقي جسمه مش متغطي فقرر حمزه يغطي بقيت جسمة بالمايه علشان يدفي جسمه وكأن الماية دي الدم اللي حمزه محتاجه ..بس كل ما حمزه يضم ايديه علشان يشيل مايه مكانش فيه حاجه بتطلع معاه ..بص حمزه لايديه الفاضيه وقال بتساؤل:ليه ايدي بتطلع فاضيه برغم كل الماية اللي موجوده..
في الواقع كان الدكتور سحب الدم اللي محتاجه من حنين وقبل ما يخرج طلب منها ترتاح وانه دقايق وهيخرج ويركبلها محلول يعوض النقص اللي حصلها وكان مشي الدكتور في اتجاه غرفة العمليات ومع كل صوت خطوه بتتقدم للغرفه كان حمزه حاسس بيها وكان بيظهر قدامه ضوء بيبينله لون المايه الخقيقي اللي واقف عليها وبعدما الدكتور دخل للغرفه وبدأ يوصل الدم بجسم حمزه بدأ النور اللي حمزه شايفه يكون قوي ويبين لحمزه ان جسمة باللون الإسود ولاكن المايه اللي واقف عليها شفافه وكان وقتها الضوء دا بيقرب من حمزه لحدما بق قدامه وبدأ النور يتحول لبنت مش باينه ملامحها بسبب النور اللي خارج من كل جسمها ..البنت دي قربت من محمزه وكانت ماسكه في ايديها علبه فيها دهان إسود شبه اللي علي جسم حمزه … بدات البنت تحط ايديها في العلبه وتدهن باقي جسم حمزه وهوا كان بيبص عليها ومستغرب هيا مين دي وليه بتساعده وبعدما البنت انتهت وغطت كل جسمه بدأ حمزه يحس بالدفىء في كل جسمه ووقتها رجع قلبه ينبض بشكل طبيعي لان القلب حصل علي كل الدم اللي محتاجه..
قبل ما حمزه يغرق في المايه اللي فجأة بدأت تسحبه لتحت كان بينادي وبيصرخ علشان البنت ام ضوء لامعتسمه و تعرفه هيا مين ولاكن كان فات الأوان وحمزه رجع للواقع وكان وقتها مر علي وجود حمزه في المستشفي ثلاث ايام واول ما فتح عينيه علشان يشوف هوا فين كان ماهر وأحلام واقفين يبصوله وبيبكوا وجمبهم الدكتور واللي كان بيسأله وبيقول:سامعني يا استاذ حمزه؟
حمزة كان شايف الدكتور بيتكلم ولاكن الصوت بيوصل متأخر فحرك راسه بالإيجاب لإنه سامعه ووقتها الدكتور بص لاحلام وماهر وقال:الحمدلله هوا دلوقت بخير؟
حمزه كان بيبص حواليه وهوا بيدور علي البنت ام ضوء لامع ومستغرب ليه ظهرتله فجأة وكأنها المنقذه بتاعته فبص لخاله اللي بيبكي وقال علشان ينبه :خالي هو انت بتعيط؟
ماهر اول ما سمع صوته قرب منه بلهفه ومسك إيديه وقال:حمدلله علي سلامتك يا حبيبي طمني حاسس بحاجه؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا؟
وقف ماهر بقلق وقال بلهفن واضحة :ايه حاسس بايه قولي!
ابتسم حمزه وهو بيبص لخاله بحب وبيقول:حاسس بخوف عليا وحبك الكبير!
ماهر اتفاجئ من كلامه ودموعه نزلت بغزارة لانه كان قلقان جدا عليه وقتها احلام قربت من حمزه وقالت وهيا بتحاول تمسك دموعها:اضربك فين وانت مفيش في جسمك حته سليمه!
حمزه بصلها وابتسم وقال:بسيطه أجلي الضربه لحدما اقوم بالسلامة!
احلام مسكت ايديه بحب وقالت بحب واضح في عينيها:حمدلله علي سلامتك يا حمزه علي فكره انا عايزه أقولك اني دمي بيجري في دمك دلوقت يعني احنا حاليا بقينا عيله اسماً ودماً..
ابتسم حمزه علي كلامها وفجأة جت في باله البنت اللي حلم بيها وبدأ يسأل نفسه لو البنت دي احلام لأنها بتقول دم يعني دا معناها انها اتبرعتله بدمها .. بس حس احساس كبير انها مش احلام ..وفجاة باب الغرفة اتفتح ودخلت حنين وهيا ماسكه في ايديها أخوها حمزه وبتقرب من السرير اللي حمزه نايم عليه وبتقول بابتسامه :حمدلله علي سلامتك..
حمزه بصلها وقلبه بيدق بسرعة لانها تبقي نفس البنت ام زي مدرسي اللي شافها يوم الخناقه بس وقتها كانت عيونها ملونه فسأل نفسه ازاي دلوقت عيونها بني ..
حنين كانت بصاله ومستغربه نظراته ليها وخصوصا انه مردش عليها لحد دلوقت فبصت لماهر وأحلام وقالت بتساؤل :هوا فقد النطق ولا ايه !
ابتسم ماهر وبص لأحلام وضحك لانهم عارفين ان حمزه ساكت بسبب انه بيبص علي جمالها فمكانوش عارفين يردوا عليها يقولوا ايه واكتفوا بانهم يحركوا راسهم بعدم علم لحدما حمزه غمض عينيه لانه اتاكد انها تبقي نفس البنت ام ضوء لامع اللي حلم بيها لان عندهم نفس الماشيه والطاقة الايجابية ففتح عينه مره تاني وبصلها وقال:انتي مين..
حنين ابتسمت لانه اتكلم اخيرا لأنها فكرته فقد النطق فبصتله وقالت بابتسامه بسيطة:حنين إسمي حنين..
حمزه ابتسمت لما سمع صوتها تاني ووقتها قال:انا حمزه اسمي حمزه ولو عايزه تقوليلي حموزه انا موافق؟
حنين اتصدمت وسكتت ولاكن اللي مقدروش مسكوا ضحكتهم هما احلام وماهر واللي كانوا عاوزين يشيلوا حمزه ويحدفوه من اي شباك لانه خلي وش البنت أحمر دم علي الاخر فحنين ردت علي حمزه وقالت باعتراض:لا حمزه كفايه لان حموزه دي مش بقولها غير لحبيبي بس؟
حمزة اتصدم من كلامها وقال بخصه : حبيبك ايه هو انتي متجوزه كمان؟
حنين قالت باعتراض:لا مش متجوزة ،انا قصدي حموزه حبيبي دا قالت كلامها وهيا بترفع ايد اخوها الصغير وبتقول:اخويا برضوا إسمه حمزه..يتبع بقلمي شيماء صبحي 🩷
↚
حمزه بص لحنين بصدمة وقال بتساؤل: حبيبك! هو انتي متجوزة كمان؟
حنين قالت باعتراض:لا مش متجوزة، انا قصدي حموزه حبيبي دا قالت كلامها وهيا بترفع ايد اخوها الصغير قدامه وبتكمل كلامها وبتقول:اخويا برضوا إسمه حمزه..
حمزه بص للطفل اللي باصص عليه ومبتسم وابتسمله وبعدها رفع وشه تاني ليها وبصلها وقال:هي حنين دي منقذتي يا جماعه؟
انتبه ماهر واحلام لكلامه بدهشه لأن محدش كان قاله لسا علي موضوع تبرع الدم فحرك ماهر راسه وقال:بتسأل ليه يا حمزه؟
حمزه بص لحنين وابتسم وقال:شوفتها في حلمي بتساعدني بس مكانش باين ليها ملامح بس انا متأكد انها نفسها البنت !
حنين خجلت من كلامه واتوترت جدا فماهر حرك راسه بالموافقه وقال:احلام ساعدتك الاول وبعدها حنين يعني انت دلوقت نص دمك نسائي !
حمزه بصلهم بصدمه وقال :يعني ايه يا عني دمي نسائي يعني انا كدة هتحول لأنثي ولا ايه ؟
ضحكت حنين علي كلامه غصب عنها وهوا وقتها تاه في جمال ضحكتها وقال:يا نهار ابيض هو في كدا.
انتبهت احلام لكلام حمزه ونظراته لحنين فقالت وهيا بتقف جمب حنين وحمزه الصغير:انا وحنين دمنا نفس فصيلتك ويشاء القدر يا حمزه ان احنا الثلاثه بنمتلك فصيلة نادرة مش بيمتلكها غير٤٣ شخص بس علي مستوي العالم!
اتفاجئ حمزه من كلامها وبص لحنين وقال وهو بيحاول يستغل اي وقت في انه يناظرها :فعلا!
حركت حنين راسها بالموافقه وهوا بص لخاله وقال:شوفت بق يا خالي انا محظوظ ازاي!
ابتسم ماهر علي كلامه وقرب منه حضنه وهمس في ودنه وقال: انا مبسوط انك بقيت بخير يا حبيب خالك ..
حمزه بصله بحب ومسك ايد ماهر وقال:مكنتش متوقع بصراحه اني لما اصحي الاقيك جمبي وخايف عليا بالشكل دا؟
ضربه ماهر بخفة علي كتفه بزعل من كلامه وقال:انت بتقول كدا علشان تعرف غلاوتك عندي ولا ايه؟
بصله حمزة وابتسم بحب وحرك راسه بالموافقه وماهر بص لاحلام بحب كبير لانها مسبتوش لحظة من وقت ما حمزه عمل الحادث وقال وهو بيوجه كلامة لحمزه :عايز ابشرك ان احلام بقت رسميا عايشه معانا في القصر.
حمزه ابتسم بفرحه وحرك راسه بحماس واحلام ابتسمت علي رد فعله وفرحت من قلبها انه متقبلها … ولاكن حمزه قطع ابتسامتها لما قال بتساؤل وهو بيبص لخاله :صحيح يا خالي هو انت لحقت تحب احلام امتي وتتجوزها دا انت من كام يوم بس مكنتش طايقها ولا طايق تسمع اسمها؟
احلام اتفجأت من كلام حمزه فبصت لماهر بدهشه وماهر بص لحمزه بغيظ وقال بهمس:بتقول ايه يا حيوان انت بوظت الدنيا؟
حمزه باستغراب:هو انا عكيت الدنيا ولا ايه انا بس بسأل لاني مستغرب يعني جوازكم اللي جه بسرعه دا؟
حنين كانت بتبص لحمزه ومركزه معاه لانها بدأت تحس احساس غريب اتجاهه اول ما شافته واول ما لقته بيبص عليها نزلت عينيها بسرعه بخجل وحمزه حرك عينيه عنها وبص لاحلام وكمل كلامه وقال:انتي مش هتحكيلي الحكايه ولا ايه يا احلام؟
احلام بتساؤل:حكاية ايه؟
حمزه بابتسماه:حبكوا؟
احلام بضيق:انت في ايه ولا في ايه يا حمزه حكاية ايه اللي هحكيهالك وانت في الوضع دا؟
حمزه بدهشه من كلامها :انا بخير علي فكره هو انتي فاكرة اني يعني تعبان وكده استني بس دانا هقوم اطنطت دلوقت اهو دانا متعود علي الضرب ياعني دي مش اول مره؟
ضحك حمزة الصغير بقوة وهوا بيشوف حمزه الكبير بيحاول يقوم ولاكن مقدرش فبصلهم حمزه وقال باستسلام:خلاص انا هأجل الحكايه لحدما ابق كويس..
حنين انتبهت لاخوها وابتسمت علي ضحكته وحمزه بص عليها وقال بهمس :ياه متحرمش من الضحكة القمر دي..
ماهر بص لحنين ورجع بص لحمزه وقال بهمس:ايه يا قلب خالك تحب اقولها انت شغلتك ايه في الحياه..حمزه بصله بانتباه وقال: بتقول ايه ايه يا خالي انا توبت من الحجات دي …كمل كلامه بضحك وقال..بس دي مختلفه عنهم بصراحه؟
ماهر بشك:توبت !!انت هتقولي..
حنين انتبهت ليهم فحمزه حب يغير الموضوع بسرعه علشان متفهموش غلط وقال:صدقني خلاص انا بعدت عنهم من زمان!
ماهر لاحظ توتره من ان حنين تعرف ماضيه فقال بصوت واضح:اومال مين ديدي الفرتيكه دي اللي كنت بتكلمها لمدة ساعه قبل الحادثة!
حمزه بلع ريقه وقال بتوتر :دي ..دي واحده فقيرة بعطف عليها؟
ماهر حرك راسه باستسلام من حركاته وبص لاحلام اللي لسا بصاله بغيظ فقرب منها وقال:ايه انتي هتصدقي كلامه برضوا وبعدين هوا يعرف ايه عن حبي ليكي علشان يفكر بالشكل دا!
احلام سابته بزعل وخرجت برا الاوضه وهوا خرج وراها ووقتها حنين كانت واقفه وساكته وحمزه كان مش مصدق نفسه وانه لواحده معاها في الغرفه فقبل ما يتكلم ويغازلها لقي اللي بيقرب منه وبيقول بصوته الطفولي:عمو؟
حمزه نزل عينيه برفع حاجب وقال:ايه يا قلب عمو؟
حمزه الصغير بتساؤل:هو انت تعبان؟
حمزه بص لحنين اللي واقفه تبص لاخوها بدهشه من كلامه فحمزه قرر يرد علي الطفل وقال:لا يا حبيبي دا انا عامل وشم ..دا مش ورم خالص ؟
حنين ابتسمت بخجل من كلامه ولاكن اخوها مكتفاش بسؤاله دا وسأل حمزه تاني وقال وهو بيشاور علي دراعه المتجبس:طب ودا ايه ؟
حمزه باستغراب :دا..الطفل حرك راسه بالموافقه وحمزه رد عليه وقال:مفيش دا جبس بيجربوه علي ايدي؟
الطفل ابتسم وقال:ممكن آلمسه ؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وهو مستغرب اسألته الكتيره وكأنه اول مره يشوف حد تعبان.. فالطفل لمس الجبس وضغط عليه ولما لقاه ناشف قال بدهشه:دا قوي اوي؟
حمزه حرك راسه بالموافقه والطفل لمس وش حمزهالوارم فجأة بقوه وقال:ودا قوي برضوا؟
حمزه بصراخ:ااااااااه؟
حنين مسكت اخوها بسرعه وبعدته عن حمزه اللي بيتألم ووقتها ماهر واحلام رجعوا علي صوت صراخه فأول ملاقوه بيبص للطفل بغيظ وماسك وشه بايديه التانيه وبيحاول يخفف الوجع سلله ماهر بقلق وقال:في ايه يا حمزه بتصرخ كدا ليه!
حنين بصتلهم بخجل وقالت بتوتر:احنا لازم نمشي لان ماما هتخرج النهارده ولازم نروح معاها؟
حمزه اول ما سمع كلامها نزل ايديه وهدل ملامح وشه كان محصلش حاجه واستني رد ماهر عليها واللي قال:طيب استني يا حنين هنيجي نوصلكم بعربيتنا؟
حنين برفض:لا متتعبوش نفسكم احنا هنتصرف..
لان احلام عارفه وضعهم قربت منها وقالت:مفيش تعب ولا حاجه دا أقل حاجه نعملها علشانكم ..
حنين ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وقالت:طيب انا هروح ابلغ ماما وهنستناكم تحت!
احلام حركت راسها وحنين مسكت ايد اخوها وخرجت بسرعه من الاوضه وماهر قرب من حمزه وقال:مقولتليش كنت بتصرخ كدا ليه.
حمزه بحزن:هو انا صرخت !
ماهر:ايوا انا سمعت صوتك!
حمزه باعتراض وهوا ضامم حاجبه بحزن:لا مش انا؟
ماهر حرك راسه بالموافقة وقال:يعني انت كويس؟
حمزه حرك راسه وماهر بص لاحلام وقال:طيب احنا هنروح بسرعه نوصل حنين ووالدتها وهنرجع علي طول وبالمره هجبلك لبس بدل اللي عليك دا؟
حمزه بص لهدوم المستشفي وحرك راسه بالموافقه وبعدها قال:طيب يا خالي ؟
ماهر بص لاحلام وشاورلها يخرجوا وبعدها اتحركوا وسابوا حمزه لواحده فى الاوضه متضايق لان حنين مشيت وهوا كان نفسه تقعد معاه شويه كمان.
__________
وقت ما احلام وماهر كانو ماشين في اتجاه غرفة والدة حنين سألت احلام ماهر واللي واضح علي ملامحه الضيق وقالت: هو انت عرفت ايه اللي حصل لحمزه؟
ماهر حرك راسه وقال بضيق :عرفت انها حادثة مدبره بس مين بق اللي عملها لسا مش عارف؟
احلام شعرت بتوتر لان ياسر جه في بالها علي طول فبصتله وقالت بتساؤل :هو لو انت عرفت مين الشخص دا هتعمل فيه ايه؟
ماهر غمض عينيه للحظة وهوا بيستشعر كل الغضب اللي حاسس بيه وقال:هيكون ليلة امه سوده علي دماغه علشان فكر يأذيه؟
احلام خافت من كلامه لان شكله اتغير في اللحظه اللي فتح عينيه فيها تاني وكان واضح علي ملامحه انه مش هيسيب اللي عمل الحادث دا لحمزه غير لما ينتقم منه اقسي الإنتقام فقررت احلام انها تغير الموضوع بسرعه لما لقت انهم وصلوا لغرفة والدة حنين ..
______________
فلاش باك من ثلاث ايام؟
في قسم الشرطة كان الظابط قاعد علي مكتبه وواقف قدامه قاسم وواقف وراه اهل المنطقة.
الظابط بتساؤل:ضربت مراتك ليه يا قاسم؟
قاسم بتوتر:مضربتهاش يا باشا دي هيا اللي خبطت نفسها وبتتبلي عليا؟
الظابط برفع حاجب:بتتبلي عليك ازاي وليه تعمل كدا اشرحلي وانا سامعك ؟
قاسم رفع حاجبه وبص حواليه وقال:لمؤاخذه يباشا انا اكتشفت انها علي علاقه براجل غيري وعلشان مفضحهاش عملت كل القصه دي علشان تداري علي نفسها؟
الظابط بصله بشك وقال :والناس دي كلها بيتبلوا عليك هما كمان ولا ايه اصلهم بيقولوا انهم دخلوا عليك وانت بتتهجم عليها!
قاسم بص لاهل المنطقة بضيق وقال: يا يباشا دول ناس كدابه متصدقهمش بيحبوا الفاض/يح زي عينيهم ؟
اهل المنطقة اتصدموا من كلامه وكانوا هيعترضوا ويردوا عليه ولاكن الظابط رفع ايديه بيمنعهم وبص لقاسم وقال:وبنتك يا قاسم كدابه برضوا؟
قاسم بتوتر :بنتي؟
الظابط بجديه:ايوا بنتك اعترفت عليك وقالت ان دي مش اول مرة تضربهم وتعتدي علي امها وانك علي طول بتعمل كدا وأكتر؟
قاسم بغضب:البنت دي طالعه لأمها بتعشق الكدب يا باسا هقول ايه بس دي واحده فاج/ره مستني بنتها تطلع ايه غير..
الظابط اتضايق من كلام قاسم علي اهل بيته وكدبه عليه فقرب منه مسكه من هدومة وقال بتهديد:وحياة امك يا قاسم منت طالع منها علشان كدبك دا ..
الظابط نده علي العسكري وقال:ابعتلي يا بني الدكتور بتاعنا خليه يشوفلي الاستاذ دا مبلبع ايه ؟
العسكري مشي وقاسم بص للظابط بتوتر وقال:انا كويس اهو يا باشا انا مش شارب حاجه!
الطابط ضم حاجبه وقال:هو انا قولت ان انت شارب لا سمح الله وبعدين مالك اتوترت ليه هو انت بتشرب حاجه ولا ايه يا قاسم؟
قاسم بتوتر:لا يا باشا لا سمح الله انا سليم؟
واحد من اللي واقفين اتكلم وقال بغضب :ياباشا متصدقوش دا راجل كداب وعايش كده فرده علي الناس وسايب مراته تصرف عليه وتاكله ومش عاجبه كمان اللي هيا بتعمله ورايح يضربها !
قاسم بص للراجل دا بغضب وقبل ما يغلط فيه حظرة الظابط وقال:سكوت محدش يتكلم غير لما يستأذني الاول.. قاسم لف وشه بضيق وبص للظابط واللي قال:انت صحيح بتشتغل ايه يا قاسم!
قاسم غمض عينيه بضيق وقال:بشتغل ايه!
الظابط حرك راسه وهو مركز معاه وقاسم قال:مش بشتغل دلوقت ؟
الظابط:يعني كنت بتشغل ايه قبل دلوقت عايز اعرف؟
قاسم :مش بشتغل في حاجة يباشا بس انا مش عويل انا بس واخد راحه ؟
الظابط حرك راسه بتفهم وبعدها بص للناس اللي واققه وقال:بعد اذنكم اتفضلوا ارتاحوا برا لحد ما الدكتور يكشف علي البيه..قال كلامه وهو بيشاور علي قاسم بسخريه واللي بدأ جسمه يعرق من التوتر؟
اهل المنطقه خرجوا برا والدكتور دخل للغرفه وهوا معاه جهاز بيعرف من خلاله نسبة الهروين اللي في الدم وأول ما قرب من قاسم ..قاسم بدا يتوتر اكتر وزق الدكتور بغضب وبعده عنه وقال:انا مفييش حاجه انا كويس.
الظابط شاور للعسكري يكتف قاسم وبالفعل قدر العسكري يمسك قاسم بقوة ويكتفه لحدما الدكتور يكشف عليه ويشوفه وبعدما انتهي الدكتور وظهرت النتيجه علي الجهاز وراها للظابط بسرعه واللي فتح عينيه من الصدمة وقال:كويس ازاي يا قاسم وانت واصل للمرحلة الثالثه من الادمان.. قاسم حرك راسه برفض وقال :انا كويس مش بشرب حاجه…الظابط قرب منه وقال وهوا بيمسكه من هدومة: انت لسا مصدق اني هاخد بكلام واحد مدمن زيك يلا ؟
قاسم برعب:مضربتهاش ..دي بتتبلي عليا صدقني انا بريئ؟؟
الظابط بص للعسكري وقال:وديه علي الحبس وابعت اعرفلي اخبار مراته اللي اعتدي عليها ايه في المستشفي.
العسكري حرك راسه بالموافقه ومسك قاسم وخرج من غرفة الظابط وبعدها الظابط شكر الدكتور والدكتور مشي وبعدها خرج الظابط علشان يبلغ اهل المنطقه ان قاسم هيشرفهم في الحبس ثلاث ايام وبعدها هيتعرض علي النيابه.
وفي المستشفي وبعدما حنين اتبرعت لحمزه كان جسمها ضعف جدا فقرب منها الدكتور وركبلها محلول وبلغ ماهر و احلام انها ضعفت بسبب الدم اللي اخدوه واحلام فضلت جمبها طول الليل علشان تطمن عليها ووقتها الدكتور اللي كان مسؤل عن العمليه لحمزه خرج وبلغ ماهر ان حمزه عدي مرحلة الخطر الحمدلله بس ممكن ياخد اكتر من يوم لحدما يفوق لان تأثير الحادث أثر علي عوامل كتير ومن ضمنها الذاكره فوقتها خاف ماهر عليه جدا لان بتجربته مع فقدان الذاكره ممكن ينساهم فخاف جدا وبق يدعي ان حمزه يكون بخير؟
وتاني يوم صحيت حنين ولقت ان احلام نايمه جمبها علي الكرسي وهيا ماسكه جامد في ايديها ،،فاستغربت انها نامت هنا ونسيت اخوها ووالدتها فاتحركت بسرعه علشان تخرج من الاوضه ولاكن بسبب انها اصدرت صوت وهيا بتقوم احلام فاقت وقالت بنوم :انتي كويسه يا حنين..رايحه فين؟
حنين بتوتر:هطمن علي والدتي واخويا؟
احلام حركت راسها وقالت بتساؤل :هيا مامتك هنا؟
حنين حركت راسها بهدوء وقالت:ايوا ماما موجوده في غرفة الطواريء تحت !
احلام:طيب استني انا هاجي معاكي؟
حنين:متتعبيش نفسك وانا هروح اطمن عليهم انا؟
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا استني انا هاجي معاكي!
وافقت حنين واحلام قامت وعدلت هدومها وطرحتها وبعدها بصت لحنين وقالت:يلا بينا؟
خرجت حنين الاول وبعدها احلام من الغرفه وكان وقتها ماهر ومنعم واقفين وبيتكلموا برا ..
ماهر قال وهوا بيتكلم مع منعم :يعني مفيش اي تسجيلات لاي كاميرا قريبه في المكان اللي حصل فيه الحادث؟
منعم:فيه ياباشا بس اللي ظاهر عربية نقل سواقها خافي وشه والعربية بدون نمر؟
ماهر اتضايق وقال:دي مش مجرد حادثة دي تبق محاولة قتل؟
منعم حرك راسه بالموافق وقال:دا نفس كلام فريق الجنايات يا فندم لانهم بعد التحقيق اللي عملوه اكتشفوا ان كل حاجه متدبرة ان يحصل الحادث دا وبالطريقه دي في نفس المكان.
ماهر بدا يتضايق ويتعصب اكتر واحساس الغضب والانتقام كان مالي قلبه وقتها فبص لمنعم وبلغه يستمر ويحاول يجيبله اي معلومه جديده وهوا هيدور معاهم بنفسه علشان يوصل برضوا لاي خيط يساعده ..
وقتها احلام قاطعت كلامهم و بصت لماهر وقالت:هروح مع حنين نطمن علي والدتها لانها طلعت مريضه وموجوده هنا في المستشفى .
ماهر بصلها وحرك رأسه بالموافقه وقال :استني انا هاجي معاكي اطمن عليها!
حنين بصتله بخجل وحاولت تمنعه ولاكن ماهر أصر يروح يطمن علي والدتها ويعمل الواجب…
فبص ماهر لمنعم وطلب منه يستناه لحدما يرجعله ويكملوا كلامهم ..وبعدها اتحرك ماهر واحلام وجمبهم حنين واتجهوا للغرفة اللي فيها والدتها..؟
واول ما وصلوا لغرفة نورا..حنين قربت منها بلفه وكانت نورا وقتها كان ملفوف علي دماغها شاش ابيض مكان الخياطه ..
حنين قالت بلهفه وقلق :انتي كويسه يا ماما.
نورا بابتسامه:ايوا يا حبيبتي الحمدلله.
حنين بصت لماهر واحلام وقالت بخجل :الاستاذ ماهر ومراته احلام جايين يطمنوا عليكي ياماما!
نورا بصتلهم وقالت بشكر:كتر خيركوا اهلا وسهلا!
قربت احلام من ايد نورا ومسكتها وقالت بلطف: ألف سلامة عليكي يا ام حنين !
نورا ابتسمت وحركت راسها بهدوء وردت عليها:الله يسلمك ياحبيبي …ابتسمت احلام وبصت لماهر واللي قال وهوا بيقرب منهم خطوه :حمدلله علي سلامتك ان شاء الله تكوني بخير وتقومي بالسلامه ؟ ..
نورا بابتسامه لطيفه :ان شاء الله ..اتفضلوا ارتاحوا متقفوش..ماهر بصلها وقال:لا متشيليش همنا احنا كدا كويسين..احلام حركت راسها بالموافقه علي كلامه ووقتها نورا كانت بتبصلهم وهيا بتسأل نفسها مين دول وليه جايين يطمنوا عليها لانها اول مره تشوفهم فقررت تأجل سؤالها لبنتها بعدين ووقتها افتكرت جوزها وانه ممكن يكون جايلها في الطريق فبدأت ايديها ترتجف وهيا بتقول بخوف :هو..قاسم .. ابوكي فين يا حنين !
حنين قربت من والدتها وقالت بقلق :في القسم يا ماما اتحبس بعدما اعتدي عليكي وجيرانا معاه !
ضمت نورا بنتها لحضنها وهيا بتبكي وبتقول:يارب ما يخرج علشان نعيش في راحه بق.
ماهر بص لوالدة حنين وقال:انا اسف لو سؤالي هيضايقك بس هوا اللي عمل فيكي كدا يبق جوزك؟
نورا حركت راسها بحزن وخجل منه وقالت:للاسف ايوا جوزي !
ماهر بص لاحلام واللي كانت حزينه من اللي بتسمعه فقال وهوا بيبص لوالدة نورا:انا ممكن اساعدكوا واوصي عليه ظابط حبيبي يتوصي بيه في القسم ويديله كام سنه محترمه؟
نورا اتفجأة من كلامه وقالت بتردد:بس دا والدهم وانا خايفه عليهم؟
حنين بصت لمامتها بحزن وبصت لماهر وحركت راسها بالموافقه علي كلماه وقالت بلهفه :ارجوك يا استاذ ماهر لو تعرف تعمل كدا احنا موافقين مش انت قولتلي تقدر تنفذ لي اي طلب اطلبه منك ..ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا كملت كلامها وقالت:دا بق هيكون طلبي..
ماهر زعل من وضعهم واحلام قربت من حنين وقالت بجديه:انا عارفه ان ممكن تكوني بتكرهيه بس انتي واثقه انك عايزاه يتسجن فعلا؟
حنين للحظة افتكرت شكل والدها وهوا متهجم عليهم فجسمها ارتعش بخوف وقالت ببكاء:ايوا عاوزاه يتسجن انتي مش عارفه احنا بسببه عايشين ازاي وبنتحوج للي يسوا واللي ميسواش ..انا لو قولتلك سبب الخناقه دي كلها علشان خاطر ايه مش هتستوعبي..
احلام حضنتها وطبطبت عليها بحنيه وقالت بهدوء :الواضح كدا ان اللي بيأذونا فعلا هما اقرب الناس لينا..قالت احلام كلامها بحزن علي حالة حنين وحالها فبصت لوالدتها وقالت:ماهر جوزي يقدر يعمل زي ما قالك بس انتي فعلا عايزاه يتسجن وميخرجش!
غمضت نورا عينيها بآلم ولما فكرت في نفسها وفي عيالها وبالذات حنين اللي كانت بتتعرض للتنر بسببه داست علي قلبها بقسوة و حركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا عاوزاه يتسجن..
ماهر حرك راسه بتفهم وقال:متقلقوش انا هتصرف واوعدكم اني هعمل كل اللي اقدر عليه علشان ياخد العقاب اللي يستاهله ..قوليلي اسمه ايه بالكامل وانا هتصرف؟
نورا بصت لبنتها وابنها بحزن وبصت لماهر وقالت:قاسم فؤاد الدهشيري؟
ماهر طلع تيلفونه وكتب الاسم عليه وبصلهم وقال:طيب انا هتصرف بس دلوقت انا هنقلك تكملي علاجك في مستشفي تبعي وطبعا احنا تحت أمرك في اي حاجه تحتاجيها؟
نورا حركت راسها بخجل من كلامه وقالت:تسلم يا استاذ متحرمش من اهتمامك..
حنين بصتلهم بابتسامه لانهم ناس كويسين فبصت لوالدتها اللي باين عليها الخوف والحزن وطبطب عليها وقالت:احنا هنفضل هنا لحدما ماما تخلص علاجها متقلقوش علينا!
ماهر خرج راسها بتفهم وقال:انا يهمني راحتكوا اللي انتوا عاوزينه!
حنين ونورا ابتسموا برضًا وبعدها ماهر بص لاحلام واستأذنهم يمشوا علشان وراهم حجات هيعملوا وبعدما حنين ومامتها وافقوا خرجوا الاننين من غرفتهم واتجهوا لغرفة الدكتور اللي متابع حاله حمزه وسألوه لو ينفع ينقلوا حمزه لمستشفي تانيه خاصه ولاكن الدكتور بلغهم انهم مش مقصرين مع حمزه وبيعملولوه كل اللازم لانه متوصي عليه جامد وبلغوه انه لسا مفاقش وانهم لو نقلوه ممكن يضروه فقرر ماهر يسيبه في المستشفي الحكوميه لحدما يفوق وبعدها بص لاحلام واستأذنوا من الدكتور وخرجوا فقرر ماهر انه يروح بيتها علشان يجيب حاجتها وينقلوها للقصر وبعدها فعلا اتحركوا وماهر بلغ منعم يفضل مع حمزه لحدما هوا يرجع ووصاه يكون عينيه في المكان ويبلغه باي حاجه تحصل حتي لو الدكتور دخل يطمن عليه ومنعم حرك راسه بالموافقه وبلغه انه يطمن وميقلقش وماهر وافق وقفل التيلفون وبص لاحلام اللي قاعده في العربيه سرحانه وقال:انتي كويسه يا احلام!
احلام بصت لماهر وقالت بتعب واضح في صوتها:الفتره دي حصلت فيها حجات كتير اوي لدرجة اني مش عارفه احزن علي ايه ولا ايه؟
ماهر لمس خدها بلطف وقال:متزعليش وتماسكي واوعدك ان كل حاجه هتكون بخير؟
احلام سندت براسها علي صدر ماهر لانها محتجاه جدا وماهر كان برضوا محتاج لحضنها لانه ضايع زيها بالظبط..
عدي دقايق وهما علي نفس الوضع لحدما احلام انتبهت لنفسها وبلغته يتحرك علشان ميتأخروش أكتر ويخلصوا كل حاجه بسرعه وماهر حرك راسه واتحرك بالعربيه …..
__________
في شركة ياسر كان قاعد مع مستثمر مصري قدر يتواصل معاه بسبب يوم الحفله وكان ياسر بيعرض عليه يستثمر في شركته وبيعرض عليه المشاريع اللي شغال عليها والمستثمر انبهر منها وقرر يوافق وفعلا مضوا العقود مع بعض وبعدما خرج المستثمر من الشركة كان وقتها وصل مستثمر تاني وكان ياسر مبسوط بنجاح خطته وبدأ يمضي معاه عقد وانتهي اليوم معاه بحصولة علي مبالغ كبيرة من المستثمرين وبلغ الشركة الايطالية ان الشحنه علي وصل وانهم يجهزوا فلوسهم ووقتها الشركة الإيطاليه بعتوله رساله ان فلوسه هتوصله يوم الاستلام ..
ياسر افتكر كلام احلام ليه وانه لازم يحرص وميثقش فيهم فقرر يبعتلهم انه لازم ياخد نص المبلغ قبل الاستلام لانهم لحد دلوقت مضوا العقود فقط ولاكن محصلش ياسر علي اي فلوس ..
وبسبب الرساله اللي بعتهلهم الشركة بعتتله بالفعل نص الفلوس علي حساب شركته ووقتها ابتسم ياسر لانه حصل علي كل اللي كان عايزه فرجع لبيته وهوا حاسس بسعاده كبيره ووقتها شاف مامته واللي قاعده مع رجال واعمال وبيلعبوا قمار علي مبلغ مقداره ٥مليون دولار وكان المبلغ دا نص ثروة والدته فاتصدم وقرب منهم وقال بغضب:ايه اللي بتعمليه دا يا ماما انتي كدا هتخسريل فلوسك وانا مش هدفعلك اي فلوس تاني؟
مامته استغربت من كلامه وقالت:ياسر انت بتقول ايه يا حبيبي استني بس اخلص وبعدها نتكلم ..
ياسر بضيق:يا ماما المبلغ كبير اوي في حد عاقل يلعب علي المبلغ دا؟
الرجال اللي قاعدين بصوله بسخريه وقالوا:ايوا عادي انت فاكر الناس كلها فقراء زيك!
ياسر اتضايق من كلامهم وبص لوالدته باعتراض ولاكنها حظرته بعنيها يمشي وبالفعل ياسر سابهم ومشي ووقتها والدته خسرت واضطرت تمضي شيك بالمبلغ وبعدما اتاكدت ان ابنها علي حق بصت لاصحابها وقالت:خلينا نأجل اللعب ليوم تاني؟
اصحابها اعترضوا وقالوا:هو انتي خايفه تخسري تاني ولا ايه ؟
حركت والدة ياسر راسها برفض وقالت:لا مش خايفه بس تعبت النهارده !
حركوا راسهم وقاموا وخرجوا من الفيلا ووقتها والدة ياسر دخلت لاوضتها وهيا حاسه بغضب كبير فبدأت تكسر اي حاجه تيجي قدامها لانها غبيه وقدرت تخسر بعدما وعدت نفسها انها لازم تتغلب عليهم وتاخد كل فلوسهم بس للاسف هيا اللي بتخسر كل مره .
فافتكرت نصايح ابنها ليها وقررت تاخد بيها وتبطل لعب لانها عمرها مكسبت وقررت تروح تشوفه ماله لانه كان داخل فرحان ولاكن رجعت في كلامها تاني لانها عارفه انه هيسألها عملت ايه ولو عرفته انها خسرت هيفتحلها موضوع كبير فقررت تتجاهل النقاش وتنام…
____________
"عودة للواقع "
بعدما وصل ماها واحلام لغرفة مامت حنين شافو حنين بتقرب من مامتها علشان تسندها تقوم فقررت احلام تساعدها وقربت منها وماهر قرب من حمزه و مسك ايديه وابتسم لانه بيفكره بحمزه ابن اخته وهو صغير لانه لما عاش معاه كان في نفس سن حمزه دا ..حمزه الصغير بص لماهر وقال بابتسامه:هو انا لما اكبر يا عمو هقدر اكون جميل زيك كدا واساعد الناس..
ابتسم ماهر وهيا بيشيل الطفل وبيقبله في خده وبيقول:طبعا وهتكون اجمل مني كمان!
ابتسم حمزه وبصله وقال:ماشي هصدقك!
ماهر ابتسم علي كلامه ونزله تاني للأرض واتحرك وهوا ماسك ايديه ووراه كانت حنين واحلام بيساعدوا نورا تمشي وهما ماسكينها كويس..
_________
اتحركوا كلهم للخارج وركبت احلام جمب ماهر وحنين ووالدتها واخوها ركبوا في الكرسي الخلفي؟
ماهر قال بتساؤل قبل ما يشغل العربية:عنوانكم فين!
وصفتله حنين العنوان بالتفصيل وقدرت احلام تعرفه لانه في نفس منطقتهم فشرحته لماهر بطريقة أسهل ووقتها قدر ماهر يعرفه..
وفي المستشفي كان حمزه مغمض عينيه وهوا بيحاول يفتكر كل اللي حصل معاه وقت الحادث وازاي الشاب اللي كان وراه كان خايف عليه رغم انه خبطه..ففضل حمزه يحاول يفتكر هوا مين لانه شافه قبل كدا ولاكن مش قادر يحدد فين بالظبط ،فحس انه محتاج يرتاح فغمض عينيه ووقتها حنين جت في باله وهيا بتبسم فحس بشعور غريب نحيتها فابتسم وهوا بيتمني انه يقابلها تاني ويشوفها كتير..
كانت شركة ماهر ماشيه كويس لحدما وصلهم خبر أن حمزه فاق واول ما سمع شوقي الخبر قام بسرعه وخرج من مكتبه وهوا بيتجه لمكتب ماهر علشان يبلغه بكل حاجه ولاكنه اتفاجئ انه مجاش الشركه لسا من ثلاث ايام.. فقرر يروح المستشفي ولاكنه تراجع في اخر لحظه لانه خايف من رد فعل ماهر وقتها لما يعرف فقرر شوقي يبلغه بكل الحقيقه برساله وهيبعتهاله عن طريق رقم مجهول وبالفعل شوقي طلع موبيله من جيبه ووقف في ركن هادي بعيد عن دوشة الموظفين وخرج خط اشتراه جديد بحيث انه لو معرفش يوصل لماهر تكون دي خطته البديله ..
شغل شوقي الخط علي الموبايل وجاب رقم ماهر وبدأ يكتبله الرساله وإيديه بتترعش لحدما خلص ووقتها بعت الرساله …
والرساله وصلت لتيلفون ماهر وهو سايق ولما انتبه ليها بلغ احلام تشوف مين اللي بعتله الرساله واحلام وافقت ومسكت تليفونه وفتحته وضغطت علي اشعار الرساله اللي وصلت وقالت:دي رساله من رقم مجهول مش متسجل؟
ماهر باهتمام:بيقول ايه الرقم المجول دا؟
احلام حركت راسها بانها هتقرأ الرساله وأول ما قرأت محتواها اتصدمت لان شكها طلع في محله فبصت لماهر بتردد وهوا كان باصص عليها باهتمام وبيحرك راسه فبلعت احلام ريقها وقالت: مفيش حاجه دا باعتلك قلب؟
استغرب ماهر وقال بسخريه: قلب؟ مين دي اللي باعتالي قلب ..احلام كان وشها احمر من التوتر ففهم ماهر انها غيرانه فابتسم وقال:علشان كدا وشك احمر ،غيرانه ولا ايه؟
احلام خجلت من كلامه وبصت لحنين ومامتها اللي قاعدين وباصين عليها فابتسمت وقالت برفض :لا مش غيرانه!
ابتسم ماهر ومسك التيلفون علشان يشوف مين اللي باعته القلب دا فحاولت احلام تمنعه يشوف الرساله دلوقت لانها عارفه انه ممكن يتهور فقالت:لا ركز في الطريق وشوفها بعدين!
استغربها ماهر ولاكن علشان ميزعلهاش حرك راسه بالموافقه وكانوا وقتها وصلوا لبيت حنين فنزلت احلام توصلهم وماهر وقتها كان هينزل ولاكن قرر انه يشوف الرقم اللي بعتله قلب فمسك التيلفون ونزل وراهم وعلي ملامح وشه ابتسامه لان احلام غارت عليه ولاكنه اول لما فتح الرساله اتصدم..يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
"ابتسم ماهر ومسك التيلفون علشان يشوف مين اللي باعتله القلب دا فحاولت احلام تمنعه يشوف الرساله فقالت برفض :لا ركز في الطريق وشوفها بعدين!
استغربها ماهر ولاكن علشان ميزعلهاش حرك راسه بالموافقه وكانوا وقتها وصلوا لبيت حنين فنزلت احلام توصلهم وماهر وقتها كان هينزل ولاكن قرر انه يشوف الرقم اللي بعتله قلب فمسك التيلفون ونزل وراهم وعلي ملامح وشه ابتسامه لان احلام غارت عليه ولاكنه اول لما فتح الرساله اتصدم للأن الرقم فعلا باعت قلب وكان رقم مش مصري ..فلقي رساله تانيه جايه تحت ومكتوب فيها بالانجليزي:اخبرني كيف حالك حبيبي ماهر أنا سيلين!
كانت احلام بتدخل حنين ومامتها لبيتهم ووقتها كانت غيرانه جدا لإن شكها في ان سيلين تبقي حبيبة ماهر طلع صح ولانها قرأت الرساله التانيه وعرفت انها اللي بعتاله القلب والرساله دي وكمان الرقم مش مصري فاتضايقت وحست بنار الغيرة بتجري في قلبها!
حنين شكرت أحلام علي مساعدتها ليهم واحلام بلغتها انها هتيجي تزورهم مره تانيه وبلغتهم انها من نفس المنطقه وعرفتهم بيتها ولاكن دلوقت هيا مش عايشه فيه لانها اتجوزت وعلشان تكون علي تواصل مع حنين وتعرف اخبارها ادتها رقمها وبعدها استأذنت منهم ومشيت..
"وطبعا قبلها احلام وماهر عرضوا علي حنين فلوس مساعده ولاكنها رفضت بسبب عزة نفسها وقررت تخلي طلبها حاجه تانيه واحنا عرفنا كان ايه"
اول ما احلام خرجت وعينيها جت في عين ماهر لفت وشها بضيق ولاكنه قرب منها وهوا مبتسم لانها غيرانه عليه ودي كانت او لمره يشوف غيرتها واضحه علي وشها..
احلام ركبت العربية بدون ولا كلمة وهوا قرب وركب جمبها وشغل العربيه وهوا بيبصلها وبيقول:احلام؟انتي كويسه؟
احلام اخدت نفسها بضيق وقالت:ايوا يا ماهر كويسه ومن فضلك متتكلمش معايا خالص؟
ماهر بتساؤل وهوا بيحاول يخفي ضحكته:ليه مش عايزاني اتكلم معاكي ،مقدرش يا احلام انا مقدرش اقعد دقيقه مشوفكيش فيها واتكلم معاكي!
احلام بنرفزه:يوه بق هو انا مش قولت متتكلمش معايا ،انت راجل محترم وانا مش عاوزه اغلط فيك!
ماهر بصدمه:تغلطي فيا ؟
احلام انتبهت لكلامها وقالت بلغبطة:مش مقصدي بس انا مش طيقاك و..
ماهر بمقاطعه لكلامها:وغيرانه ..احلام بصتله بدهشه وهو كمل كلامه وقال:قولي انك غيرانه عليا !
احلام بسخريه:وانا هغير ليه وبعدين انت خطيبي يعني ممكن اسيبك لو عملت حاجه تزعلني ..قالت كلامها وهيا بتحرك اكتافها وهوا ابتسم وقال:يعني انتي مش غيرانه ..احلام حركت راسها بالموافقه وهوا قال:طيب هرد القلب الي اتبعتلي اكيد صاحبته مستنيه ردي؟
مسكت احلام التيلفون من ايديه وقفلته بغيظ وقالت:دا عند الست مامتك!
ضحك ماهر علي غيرتها الشقيه وقال:طيب طيب دنتي طلعتي متوحشه ..عموما يا ستي انا اصلا مبحبش غيرك وانتي عارفه كده بس علشان اطمنك دي سيلين اللي شوفتيها عندي في القصر وهيا دلوقت مسافره بس انتي بق عارفه الاجانب وتلزيقهم وعموما انا عملتلها بلوك لاني مقدرش ابدا اخون مراتي حبيبتي خصوصا لو كانت جميلة زيك كدا!
احلام خجلت من كلامه وبصتله بتوتر وقالت:طيب في حاجه عاوزه أقولهالك!
ماهر بانتباه:خير يا حبيبتي.
احلام وهيا بتقرب من خده وبتبوسه:اولا دي مش عارفه سببها ايه وثانيا لازم نلبس دبل علشان كل الناس تعرف انك مرتبط!
ابتسم ماهر علي حركاتها وقال بفرحه:عيوني بس كدا !
احلام قعدت مكانها تاني ووشها كله احمر بسبب الخجل وبعدها ماهر اتحرك بالعربيه واتجهوا للقصر علشان احلام ترتاح لانها تعبت معاه!
وعند شوقي كان بعت الرساله لرقم ماهر ولاكن اكتشف انه غلط في كذا كلمه فمسح الرساله بسرعه علشان يعدلها ووقتها بعتها تاني وفي نفس الوقت دا كانت الرساله وصلت لتيلفون ماهر ولاكن بسبب. الاغاني اللي شغلها مسمعش التيلفون..
وعند شوقي كان حاطت ايديت علي قلبه لانه مش عارف ماهر هيعمل معاه ايه .
وفي القصر وصل كلا من احلام وماهر ونزلت احلام من العربيه وقالت :هوا حمزه ممكن يخرج من المستشفي امتي..
ماهر ضم عينيه بتفكير وقال:ممكن يقعد يومين كمان بسبب الجراحه وبعدها هجيبه القصر..
احلام بتساؤل:طيب هو انت رايح فين دلوقت!
ماهر:عندي مشوار هخلصة مع منعم علشان وصل لمعلومات مهمه تخص الحادث وبعدها هاتحرك علي الشركة اشوف الوضع هناك وهرجع تاني لحمزه وبالليل هرجع القصر.
احلام قربت عليه وضمته لحضنها وقالت :طيب خلي بالك علي نفسك وخليك علي تواصل معايا.
ماهر ضمها اكتر لحضنه وقال بابتسامه:حاضر يا خطيبتي المصونه .
احلام بعدت عنه وهيا بتختم كلامها:مع السلامه.
ماهر ابتسم وشاولها وقال:مع السلامه .
احلام دخلت من باب القصر وهوا ركب عربيته تاني واتحرك بيها.
وفي الداخل اول ما احلام دخلت قرب مرسي منها وقال بلهفه:حمزه بيه فاق !
احلام اتخضت من دخلته عليها ولكنها حركت راسها بابتسامه ومرسي قال:يعني هو كويس، بخير يعني ، مش تعبان؟
احلام حركت راسها وقالت:ايوا متقلقش زي الفل دا حتي مبطلش يرخم علينا !
ابتسم مرسي وقال:دا حمزه بيت دا حتة سكره ماشيه علي الارض طمنطيني عليه يا هانم متحرمش منك!
ابتسمت احلام وقالت:ربنا يخليك بس انا بقول ياعني لو تروح تطمن عليه برضوا لانك يا حبة عيني واضح عليك كدا بتحبه اوي؟
مرسي حرك راسه وقال بخجل:دا عشره كبيره يا احلام هانم ..ميغوركيش اني مساعد طباخ بس انا بعتبره اخويا الصغير!
احلام ابتسمت وقالت بلطف:متهيألي برضوا ان حمزه بيحبك اضعاف ما انت بتحبه فاسمع كلامي وروح اطمن عليه دا هيفرح اوي!
مرسي بتساؤل:ياعني انا لو روحت ماهر باشا مش هيتضايق!
احلام بهدوء:لا متقلقش انا هبلغه انك هتروح وبعدين انت ايه اللي مخليك خايف هوا ماهر بيعذبكوا هنا ولا ايه!
مرسي بتردد:لا والله دا ماهر بيه وحمزه بيه اطيب خلق الله بس انا برضوا بقول ان دي حاجه خاصه انا مليش اتدخل فيها بس قلبي مش مرتاح غصب عني!
احلام طبطبت علي كتفه وقالت:تعيش يا مرسي ..يلا روح كده اجهز وروحله المستشفي مش انت عارفها!
مرسي حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا يا هانم!
احلام:طيب اتوكل علي الله!
مرسي استأذنها يمشي وخرج بسرعه بفرحه وهي ابتسمت علي رد فعله وقالت:الظاهر ان حمزه اللي بيحبوه كتير..قالت كلامها وابتسمت وفجاه جه في بالها ماهر وقالت بغيظ:بس معجبين خاله اكتر..
قلت كلامها واتحركت بسرعه لغرفة ماهر وغيرت هدومها علشان ترتاح ووقتها اتصلت عليه وبلغته ان مرسي هيروح يطمن علي حمزه وماهر وافق وبلغها ترتاح لانها تعبت وانه هيرجعلها بدري ومش هيتأخر!
احلام ابتسمت وقفلت معاه المكالمه وبعدها نامت وطفت كل الانوار!
____________
وفي الشركة وصل ماهر واول ما عرفوا الموظفين كانوا متوترين لانهم عارفين ان ماهر متضايق بسبب اللي حصل فقرروا يلتزموا الصمت لحدما يعدي من عليهم وبالفعل اول ما دخل ماهر للشركه كل الموظفين سكتوا وهوا عدي من عليهم ودخل للاسانسير!
كان متابعه شوقي واللي كان حاطت ايديه علي قلبه لان ماهر يعتبر في وضعه الطبيعي ومش باين عليه اي غضب شديد ففهم انه لسا مقرأش الرساله ففتح شوقي يشوف الرساله لقاها غير مقروءة وفجاه العلامه اتحولت لزرقاء فوقتها اتخض شوقي وكان هيرمي التيلفون لولا انه لحقه بسرعه..
ماهر مان بيقرأ الرساله اللي وصلتله من رقم مجهول وكان محتواها؟
حضرتك بتدور علي اي حاجه تساعدك تعرف الحقيقه بس انا هوفر عليك كل حاجه وهعرفك ايه اللي كان بيحصل معاك..بس قبل ما أقول ايه حاجه محتاج منك تفهم اني عملت كده غصب عني ومتوقعتش ابدا ان حمزه بيه يتأذي باشكل دا ..وانا قررت أجل اعترافي لحدما حمزه بيه يقوم بالسلامه..انا شخص خاين وخونتك يا باشا رغم وقفتك معايا بس كنت مضغوط بسبب واحد معنوش قلب ولا ضمير ..ايوا هوا ياسر غنيم يا فندم هوا السبب في الحادثة دي وهوا كمان السبب في الحادثة اللي حصلتلك من ثلاث سنين ..هوا طلب مني اخونك وابقاله جسوس في شركتك وابلغه بكل حاجه وانا كنت بعمل كدا بس انا برضوا عملت كده غصب عني لانه كان بيهددني باغلي ما املك يا باشا ..كان عارف نقطة ضعفي وظاغط عليها بايديه واسنانه ..ارجوك سامحني يا باشا انا ندمان واتمني تفهمني وتسامحني بجد ..انا قررت ابعتلك الرساله دي علشان تعرف كل حاجه وانا صدقني مش هعمل كده تاني بس برضوا مش عايز اقطع عيشي عندك لانك من اكتر الناس المحترمه اللي قابلتها في حياتي..
كتب شوقي عنوان بيت ياسر وقال:دا بيته يا فندم اللي بيقعد فيه معظم الوقت بيت منفصل عن فيلا والدته نهائيًا..دا المكان اللي كنت بقابله فيه معظم الوقت وببلغه بكل الخبار..تقدر تروح وتنتقم منه وارجوك اتوصي في انتقامك لانه يستاهل ..انا اسف يا مستر ماهر؟
ماهر كان بيقرأ الرساله وهو مصدوم وفجاه حس ان دماغه وقفت بسبب التفكير ..بدأ يقرأ الرساله تاني علشان يستوعب وبعدما اتاكد من اللي بيقرأه اتجه بسرعه لمكتبه بدون ما يقول اي كلمه وقفل وراه الباب..
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
____________
شوقي قرر يفضل في الشركة علشان لو مشي ممكن يتشك فيه وهوا في اتجاهه لمكتبه لقي ماهر هناك وبيسأل عنه..اتصدم شوقي وجسمه اتجمد واول ما بص في وشه حس ان الكلام كله خلص ومبقاش عارف يقول ايه …. لان في وقت ما ماهر دخل مكتبه علشان يدرس الكلام اللي وصله كويس قبل ما يعمل اي رد فعل ..جه في بالة ان اللي باعت الرساله دي شوقي علي طول لإن شوقي اول موظف ماهر وظفه في الشركة وكان عنده بنت مريضه ولما كان ماهر هيساعده ويعالجها علي حسابه فجأه شوقي بلغه انها بقت بخير وبتتاعالج في مستشفي حاليا..وقتها ماهر قدر يعرف اسم المستشفي وراح علشان يشوف لو محتاج فلوس يدفعهاله من وراه وهناك بلغوه ان صاحب المستشفي بنفسه بيعالج البنت علي حسابه…ولما ماهر افتكر اسم صاحب المستشفي اكتشف انه ياسر غنيم..
فقرر يروح لشوقي وياخده يتكلموا برا الشركه وبالفعل خرج من مكتبه والتزم انه يوصل لمكتب شوقي بدون ما يلفت الانظار وشكه طلع صح لما شافه ؟
شوقي بص لماهروقال بتوتر:ماهر بيه ..حضرتك نورت الشركه!
ماهر قرب منه بجديه وقال:محتاجك في مهمه هتخلصها وانا قولت ان مفيش غيرك اثق فيه !
شوقي اتوتر اكتر وحرك راسه وقال:حضرتك بتقول مهمه!
ماهر بص للموظفين اللي مركزين معاه وقال:كل واحد يركز في شغله ..قال ماهر كلامه وقرب من شوقي مسكه من ايديه وقال:خلينا بس نخرج من هنا علشان الموضوع سري..
شوقي حرك راسه بالموافقه ومشي جمب ماهر و كان قلبه بيدق جامد بسبب خوفه وتوتره..
ماهر خرج برا الشركه وشاور لشوقي يركب في العربيه معاه وبعدها ركب بعده…ماهر وقتها بعت رسالة لمنعم يراقب كل تحركات ياسر غنيم ويعرفه بيها ..لانه شاكك فيه!
واول ما شوقي ركب في العربيه اتحرك ماهر بسرعه لخارج الشركه وهما في الطريق كان ماهر ساكت وشوقي باصص عليه ومرعوب ..لحدما وصلوا لمكان هادي خاص بماهر الصياد ..وكانوا هناك موجودين رجال حراسه واول ما شوقي شاف المكان اتاكد ان ماهر عرف كل حاجه وانه يبق الشخص الخاين!
وقف ماهر العربيه قدام بوابه كبيره وطلب من شوقي ينزل وشوقي حرك راسه ونزل وبعدها ماهر نزل وراه وقرب منه مسك دراعه وقال:اتحرك يا شوقي خايف ليه.
شوقي مشي لحدما دخلوا من باب اصغر ووقتها ماهر زقه بكل غضب وشوقي وقع علي الأرض..
شوقي بخوف:ماهر باشا والله صدقني مكانش قصدي آاذي حمزه بيه والله كان غصب عني بنتي تحت رحمته والله!
ماهر شغل انوار المكان ودخل وقفل وراه الباب وبصله في وشه وقال بضيق:حجتك هيا بنتك مش كدا؟
شوقي حرك راسه بتوتر وماهر قرب منه وقال:وانا لما اجي انتقم هنتقم منك انت مش هنتقم في بنتك لانها ملهاش ذنب ان طيطلع ابوها واطي زيك..قال ماهر كلامه وصفع شوقي بكل غضب في وجهه لدرجه انه وقع بقوه..
شوقي باعتراض:انا لأخر لحظة مكنتش هخبطة بس هوا بعتلي رساله هددني واضريت اعمل حادثة لحمزه بس صدقني مأذتوش انا خبطت العربيه بس ..بس هوا علشان موثقش فيا بعت العربيه النقل واللي خلصت عل..سكت شوقي وماهر قال بغضب:كمل..سكت ليه !
شوقي ببكاء:الحمدلله ان حمزه بيه بخير بس بالله عليك متأذنيش انا بنتي محتجالي وهيا ملهاش غيري..ارجوك سيبني انقذها من تحت ايديه دا مفتري وممكن يأذيها!
ماهر بصوت اعلي:ولما انت عارف انه مفتري سايب بنتك تحت ايديه ليه ..وكمل بسخريه:هو انت لسا واثق انه بيعالجها بجد؟
شوقي اتصدم من كلام ماهر وقال:يعني ايه هوا كل السنين دي مش بيعالجها؟
ماهر فتح رساله جاتله علي تيلفونه من واحد من رجالته بلغه يعرفله اخبار بنت شوقي وبلغه يدي للمسؤلين عنها مبلغ ويعرفوه بحقيقة حالتها ..
ولما قرأ ماهر الكلام بتاع الراجل بتاعه عن حالة بنت شوقي بص ماهر لشوقي وقال بسخريه :يا خساره يا شوقي بق انت يطلع منك كل دا؟
شوقي جنون:يباشا قولي عرفت ايه عن بنتي دي..بكي تاني وقال:دي فعلا بقالها ثلاث سنين متحسنتش..
قعد ماهر علي كرسي من اللي موجودين وحط رجل فوق الاخري وقال:اكيد مش هتتحسن لانها مبتاخدش علاج وعايشه طول الثلاث سنين دول علي المهدئات والمسكنات ..عارف ليه يا خاين علشان علاج بنتك غالي و مش موجود في مصر وانت بق كنت فاكر ان ياسر دا هيدفع مبلغ زي دا علشانك انت وبنتك!
اتصدم شوقي من كلام ماهر وقرب منه وهوا بيذحف علي رجليه وبيقول:ابوس رجلك سامحني يباشا وعالجها دي بنت بريئة وتستحق تعيش!
وقف ماهر وبعده عنه وقال:انت شغلت دماغك عليا يا شوقي صح استنيت حمزه يفوق علشان غضبي يبق اخف بس عايز اقولك انك متعرفنيش وانا غضبي واحد لان الي بيمس شعره من حمزه بتكون نهايته علي ايدي..
شوقي ببكاء وانهيار:ارجوك يا ماهر باشا ..انا عارف اني غبي ومتخلف واستاهل وعاقبني انا ..اقت/لني بس انقذ بنتي من تحت ايديه …
ماهر اتعصب من صوت شوقي وكلامه وقال:انت شايفني غبي علشان اصدق الدمعتين دول ..وبعدين عاوزني انقذ بنتك ليه ..طيب ما انت عايش اهو انقذها ..اعمل حاجه بنتك تحبك علشانها..
شوقي بص لماهر بلهفه وقال:يعني ايه انقذها..يعني حضرتك هتسيبني عايش !
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:بس مش علي طول..انا برضوا هستغل بنتك زيه واحطك تحت ضغط..
شوقي بص للارض بكسره وقال:حقك تعمل اكتر من كده انا استاهل.
ماهر بصله وقال بجديه:انا صحيح مش طايقك وعايز اخلص عليك ..بس انت برضوا مش عدوي الحقيقي..بس ممكن اسامحك لو نفذت اللي هقولك عليه..
شوقي :موافق من قبل ما اعرف يا باشا !
ماهر حرك راسه بسخريه وقال:مش هتعرف ياسر اني عرفت حاجه وهتكملوا لعبتكوا الوسخه دي بس قبل ما تبلغه حاجه عن احوال الشركه عندي تتصل عليا الأول وانا اقولك تقوله ايه..
شوقي حرك راسه بالموافقه وماهر قال بتهديد:لازم تكون عارف يا شوقي اني مش ياسر غنيم ولا هكون شبهه لان دا حشره ميتشبهش بإنسان..لو عملت اي حركة غدر صدقني مش هيكفيني فيكوا انتو الثلاثه ساعه واحده!
شوقي حرك راسه بخوف وقال:صدقني يباشا مستحيل اغدر بيك انا دلوقت تحت امرك والله هعمل اللي تقولي عليه!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:قوم اعدل هدومك واغسل وشك في الحمام اللي هناك وبعدها في عربية هتوصلك لحد باب بيتك روح نام واهدي كده علشان تتماسك اعصابك علشان اللي جاي محتاج صبر!
شوقي حرك راسه وقام بسرعه وعمل اللي ماهر قاله عليه ووقتها ماهر اتصل بمنعم وقال:عملت ايه؟
منعم:براقبه اهو يباشا هوا دلوقت داخل عماره كده شكلها غريب ..مشبوهه واليعوذ بالله ..
ماهر بضيق:طيب خدلي صور لاي مكان هيروحه مش مريح وكمل مراقبه لحدما افهمك الباقي..
منعم حرك راسه بالموافقه وقفل مع ماهر واللي اتحرك من المكان بعدما بلغ واحد من رجالته يوصل شوقي لبيته ..
_______________
في المستشفي. وصل مرسي للمستشفي وهوا بيبص لكل ركن فيها لحدما لقي ممرضة بتساعد سيده عجوزه تمشي ..فقرب منها وقال :لو سمحتي هيا الغرفه اللي موجود فيها حمزه بيه فين؟
الممرضة باستغراب:مين حمزه بيه دا؟
مرسي:اقصد حمزه الشناوي الشاب اللي عمل حادث من ثلاث ايام!
الممرضه حركت راسها بتفهم وقالت:في غرفة الVIP فوق الدور الثاني غرفة رقم 8!
مرسي حرك راسه بشكر واتحرك للسلالم وطلع بسرعه لحدما وصل للدور الثاني ووصل قدام الغرفه..
كان حمزه صاحي ونايم في نفس الوقت يعني حاسس باللي بيحصل حواليه..مرسي خبط علي الباب وحمزه صحي وقال:اتفضل.
دخل مرسي بخجل شديد لحدما وصل لسرير حمزه واول مشاف حالته عيونه دمعت وقال:حمزه بيييييييه؟
اتفزع حمزه من بكاء مرسي واتصدم من وجوده وقال:مرسي انت جيت هنا ازاي!
مرسي قرب منه ومسك ايديه وقال بعياط:كنت قلقان عليك وخايف يحصلك حاجه يا بيه.
حمزه ابتسم وقال:متقلقش يا مرسي انا بخير كتر خيرك انك جيت والله كنت حاسس بفراغ شديد وانا قاعد لوحدي هنا؟
مرسي بصله وقال بتساؤل:هو انت هنا لواحدك ازاي يا بيه يعني مفيش حد معاك!
حمزه برفض:لا كان خالي واحلام هنا بس خرجوا وقالوا لي هيرجعوا تاني؟
مرسي باستغراب :احلام في القصر يا بيه وماهر بيه معرفش فين؟
حمزه ضم حاجبه وقال:ازاي دا قالولي انهم راجعين تاني..
مرسي لاحظ زعل حمزه فقال:تلاقيهم جايين تاني يابيه متقلقش انا برضوا معرفش هما بيعملوا ايه!
حمزه حرك راسه بهدوء وبص لمنعم وابتسم وقال:وحشتني اوي يا مرسي ووحشني النوم جمبك!
مرسي بفرحه:انت بس تقوم بالسلامة كده وصدقني مش هنيمك غير في حضني..
حمزه افتكر اخر مره نام فيها معاه وكان بيصدر اصوات مزعجه فضم حاجبه برفض وقال:لا يا مرسي متحرمش منك اوضتي اجمل.
مرسي بابتسامه:ما خلاص يابيه الانسه سيلين مشيت وتقدر تبقي براحتك !
حمزه ابتسم وقال:تصدق ايوا ..دي كانت بلوه ماشيه علي قلبي والله؟
مرسي ضحك وقال وهو بيبص علي شكل وشه:دا وشك بقي مطبات يا بيه هو ايه اللي حصلك بس؟
حمزه بدهشه:وحش اوي يا مرسي!
مرسي بتقزز:بصراحه يا بيه شكلك يخوف!
حمزه قلق من كلامه لان حنين شافته على نفس الوضع فممكن متكونش أعجبت بيه فقال وهو بيشاور لمرسي يجيب المرايه الصغيره:هات المرايه دي ووريني شكلي يا مرسي بسرعه !
مرسي حرك راسه وجبهاله وحطها قدامه واول ما حمزه شاف شكل وشه قال :ياه علي الرعب دا انا بجد!
ابتسم مرسي وهوا بيبعد المرايه وبيقول:بس كل حاجه بتعدي يا بيه ومسيره يختفي وترجع لوسامتك تاني!
حمزه بلهفه:يعني انا وسيم يا مرسي!
مرسي بخجل:بصراحه ايوا يا بيه ..انا لو كان عندي اخت كنت حوزتها ليك من غير نا افكر!
حمزه بفرحه:ينصر دينك يا مرسي انت اللي جابرني في الدنيا دي!
مرسي ابتسم ووقتها الباب اتفتح ودخل ماهر ومرسي اول مشافه عدل نفسه ووقف باحترام..حمزه بص لوش خاله المتعصب وقال بتساؤل:خالي ..هو حصل حاجه ولا ايه!
ماهر بص لمرسي ولحمزه وقال برفض:لا مفيش حاجه ،طمني عليك عامل ايه دلوقت!
حمزه بهدوء:كويس بس انا هخرج امتي؟
ماهر:لسا شويه يومين كدا ولا حاجه علي ما تقدر تشد حيلك!
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:بقولك ايه ياخالي ممكن تسيب مرسي معايا يونسني ويبات معايا ؟
ماهر بتساؤل:ليه يا حمزه ما انا ببات معاك ..
حمزه برفض:لا انا عاوز مرسي وبعدين انت تعبت روح البيت ارتاح زمان جسمك اتكسر بسبب نومت الكراسي اللي هنا!
ماهر بص لمرسي واللي كان بيبصله بخجل وحرك راسه وقال:طيب اللي انت عاوزه المهم انا جايب معايا حرس برا علشان تبق تحت عيني برضوا!
حمزه حرك راسه بالموافقه وماهر استأذنهم وخرج وحمزه بص لمرسي بفرحه وقال:انا عارف اني دبستك معايا بس انا محتاجك جمبي !
مرسي ابتسم وقال:انت عملت الصح يا بيه !
حمزه بفرحه طيب تيلفوني فين..مرسي بص حواليه وملقاش حاجه فحمزه قال:مع خالي اجري بسرعه هاتوا منه قبل ما يمشي!
مرسي حرك راسه بالموافقه وخرج برا وكان ماهر ماشي فجري وراه وقال:ماهر بيه!
ماهر لف بجسمه وقال:خير يا مرسي!
مرسي:حمزه بيه عاوز التيلفون بتاعه وبيقول انه معاك!
ماهر خرج من جيبه تيلفون حمزه وقال:خد بس متخيلهوش يجهد نفسه وينام!
مرسي حرك راسه بالموافقه واخد التيلفون ورجع تاني للاوضه وماهر خرج برا المستشفي؟
في غرفة حمزه..مرسي دخل وهوا ماسك الموبايل وحمزه ابتسم وقال:تعالي يا مرسي بسرعه علشان تعمل اللي هقولك عليه!
مرسي قفل وراه الباب وقرب من حمزه وقال:هعمل ايه يابيه!
حمزه:افتح الفيسبوك وابحث عن اسم البنت دي؟
مرسي حرك راسه بالموافقه وقتح الفيسبوك وحمزه قال:اكتب حنين؟
مرسي:بالعربي؟
حمزه:لا بالانجليزي؟
مرسي :طيب اكتبها ازاي مليني الاسم اصل الانجليزي بتاعي مش قد كدا!
حمزه بابتسامه:هانين اكتب هانين H.a.n..e..n
بصله مرسي بتفكير وقال:يعني ايه هانين يا باشا اكتبها ازاي؟
حمزه بضيق اكتب ورايا H مرسي كتبها وحمزه كملa مرسي كتبها وحمزه كملn…وبعدهاe وبعدهاn ..
مرسي خلص كتابه اسم حنين وقال:خلاص كتبته يا بيه؟
حمزه بفضول:طلعلك ايه؟
مرسي:مفيش حاجة طلعت يا بيه هو مش المفروض يبق اسمين لان في حنين كتير طهرتلي.!
حمزه اتضايق وقال:وانا هعرف اسم ابوها منين دلوقت انا معرفش غير اسمها بس؟
مرسي بتساؤل:معلش يباشا لو هقاطعك بس هيا مين حنين دي؟
حمزه بابتسامه:المنقذة بتاعتي؟
مرسي:لا حول ولا قوة الا بالله يعني هيا عملت فيك كدا يا بيه!
حمزه ضم حاجبه من غباء مرسي وقال:اسكت يا مرسي وحط التيلفون دا وتعالي احكيلي حدوته؟
مرسي استغرب حمزه ولاكن سمع كلامه وحط التيلفون وقرب منه وقال بخجل:لامؤاخذه يا بيه بس هو انت مش كبرت علي الكلام دا!
حمزه بتعب:اه يا مرسي اه مش قادر احكيلي اي حاجه تساعدني انام علشان محسش بالوجع دا!
مرسي بقلق:حاضر يا بيه هحكيلك وامري لله!
حمزه ابتسم وبدأ مرسي يحكيله حدوته وهوا بدأ يغمض عينيه بالتدريج لان مرسي كان موطي صوته وبعدما خلصله الحدوته حمزه نام وبدأ يصدر صوت شخير بسبب انه نايم علي ضهره؟
_________
وفي القصر .
وصل ماهر وطلع لجناحه ووقتها كانت احلام نايمه نوم عميق..فتح ماهر الباب بهدوء وقرب منها وهوا حاسس بتعب وانه محتاج يرتاح..
قرب من احلام وخلع جاكت بدلته وحطه علي الكنبه وبعدها طلع علي السرير بهدوء علشان ميصحهاش ولاكن احلام صحيت لما لقته بيشدها لحضنه؟
احلام بخضه:بتعمل ايه يا ماهر مش احنا اتفقنا نكون مخطوبين وكل واحد ينام لواحده !
ماهر دفن راسها في عنقها وقال بتعب:خليني انام في حضنك النهارده علشان محتاجك اوي!
احلام لفت بجسمها وبصتله وقالت بقلق:في حاجه حصلت ولا ايه ؟
ماهر غمض عينيه وقال بتعب:هحكيلك كل حاجه بعدين بس خليني انام في حضنك النهارده!
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت عليه وضمته اكتر لحضنها وماهر غمض عينيه وهوا بيحاول يفضي دماغه لانه مضغوط..وقبل ما احلام تطفي النور علشان يناموا شافت شكله وانه نايم بهدومه فقالت بتساؤل:قوم غير هدومك طيب علشان تكون مرتاح اكتر؟
ماهر حرك راسه بالرفض وهيا ابتسمت علي شكله لانه كان جميل..فماهر قال :طفي النور دا بق ونامي!
احلام حركت راسها وقالت:طيب وحمزه عامل ايه وهو معاه حد !
ماهر بنوم:معاه مرسي متقلقيش عليه المهم دلوقت خديني في حضنك اكتر لحدما انام!
احلام طفت النور ولمست شعره بحنيه ووقتها ماهر بدأ يحس بالامان ويسمح لعقله يرتاح من التفكير ونام!
احلام استغلت انه نايم في حضنها وقرر تردله القبله اللي ادهاله قبل كده في بيت والدها فقربت بهدوء لشفايفه ورغم انها طلبت منه يكونوا مخطوبين الا انها متنكرش انها بتحبه وانه جوزها وحلالها ..فقربت من شفايفه وقبلته برقه وماهر وقتها شدها اكتر عليه وهيا شهقت لما لقته صاحي لسا وبيبص عليها بنص عين..
احلام بخجل:انا؟
ماهر قاطع كلامها بقبله رومانسيه واحلام وقتها بادلته القبله وحطت ايديها الاتنين ورا راسه وهيا بتداعب شعره بهدوء..يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
في بدايه يوم جديد صحي ماهر قبل احلام وبص عليها لقاها ماسكه فيه جامد كأنه هيهرب منها فابتسم علي شكلها وقبلها علي جبينها بحب وفضل يتأملها لثواني وبعدها بدأ يسحب نفسه من تحت إيديها بهدوء علشان ميصحهاش وبالفعل قدر ماهر يقوم من جمبها واتجه لغرفة ملابسه وجهز هدومه اللي هيروح بيها الشغل وبعدها خرج ودخل للحمام ياخد شاور وفي الخارج كانت احلام مبتسمه لانها بتحلم بيه والظاهر كده انها بتحلم بذكرى حلوه ليهم ..
خرج ماهر من الحمام بعد دقايق وكان لابس روب ،اتجه لغرفة الملابس علشان يجهز وبعد مرور ربع ساعه كان انتهي وخرج وقرب تاني منها يطمن عليها ولما لقاها لسا نايمه طبع قبله اخيره علي جبينها وبعدها خرج من الأوضة..
وفي شركة ياسر كان وصل وهوا مقرر يبعت رساله لاحلام يبلغها فيها ترجع شغلها يا اما هياخد ضدها اجراء وبالفعل بعتلها رساله هددها فيها وبعتلها صورة للعقد ..
وفي المستشفي كان حمزه نايم نوم عميق ومرسي نايم علي الكنبه وبيصدر اصوات وهو نايم!
كان ماهر مقرر يروح لحمزه الاول قبل ما يروح الشركه واول ما وصل المستشفي وطلع علشان يشوفه وفتح الباب اتصدم من الأصوات اللي خارجه منهم وهما نايمين فقفل الباب بسرعه وقرر يروح للشركه بدون اي صدمات تانيه علي الصبح..
وكان منعم وصل المستشفي لان ماهر ساق بداله فاول ما وصل وشاف ماهر خارج سلم عليه وبلغه بأخر معلومات جمعها عن ياسر وعن أسرته ..وعرف ماهر ان والدة ياسر بتلعب قمار وخسرت نص ثروتها فيه وان دي اكتر حاجه مضايقه ياسر لانها بدأت تاخد من فلوسه ..
حرك ماهر راسه بدهشه وقال:ودي بتلعب مع مين!
منعم :مجموعه رجال اعمال من الواضح كده انهم اصحاب من زمان!
ماهر بابتسامه:برافوا يا منعم ..دي معلومات كويسه جدا وهتنفعني ..بس اللي اسمه ياسر دا لازم يقع واكيد وراه مصايب كبيره مخفيه ..كمل كلامه وهم بيتجه للعربيه:واكيد هنعرفها قريب اوي..
منعم فتحله الباب بسرعه وقال:ان شاء الله يا فندم.
اتحركوا بالعربيه في اتجاه الشركة وفي الوقت دا كان شوقي في طريقه لشغله وقبل ما يدخل الشركة جاله اتصال من ياسر ..
اتوتر شوقي وقرر ميردش عليه ولاكن في اخر لحظة تراجع وفتح المكالمة..علشان ميتشكش فيه؟
ياسر قال بضيق:اخيرا سمعت صوتك حمد الله علي سلامتك يا شوقي، مختفي ليه.
شوقي بتردد:بحاول اختفي عن الانظار يباشا بعد اللي حصل!
ياسر قال بسخريه:طيب يا حدق كفايه اختفاء لحد كده وقولي اخبار الشركة عندك ايه .
شوقي اتوتر وقال:لحد دلوقت مفيش جديد يا فندم وانا لسا مدخلتش مكتبي وسمعت حاجه اصل الباشا لسا مرجعش من وقت الحادث..
ياسر :طيب بلغني علي طول باي جديد يحصل وعارف لو خبيت عليا حاجة انا هعمل فيك ايه!
شوقي بتردد:لا مش هخبي يباشا انا مش بتاع الحركات دي!
ياسر اتنهد وقال:اما اشوف يا شوقي يلا سلام.. ياسر قال كلامه وقفل المكالمة في وش شوقي واللي كان حاسس بقلبه هيقف من الخوف والتوتر اللي بق عايش فيه..
وصلت عربية ماهر ونزل منها وكان شوقي لسا واقف وجسمه اتنفض فجأة لما لقي ايد ماهر بتتحط عليه وبيقول :صباح الخير يا شوقي مالك مش علي بعضك ليه!
شوقي بصله وقال بتوتر:مفيش يا باشا ..اصل ياسر بيه اتصل وعايز يعرف اخبار عن الشركة!
ضغط ماهرعلي اسنانه بغيظ وقال:طيب وانت قولتله ايه!
شوقي:قولتله مفيش جديد وان حضرتك لسا مرجعتش الشركة'
حرك ماهر راسه وقال:طيب انا هبعتلك تقوله ايه في رساله بس تبلغه بالموضوع في اخر اليوم ،شغل مخك ومتبقاش غبي؟
شوقي حرك راسه بالموافقه وماهر عدي من جمبه ودخل وشوقي لما انتبه لنفسه دخل وراه للشركة!
_________في بيت حنين"
صحيت حنين عشان تستعد لمدرستها وبالفعل قامت وغيرت هدومها واستعدت للخروج وقبل ما تمشي فتحت حنين شنطتها تبص علي الفلوس اللي معاها ولما لقت ان فلوسها خلصت بصت لوالدتها اللي نايمه وتعبانه بحزن .
فاتنهدت حنين بتعب من حالهم وقالت بهمس:هروح مشي النهارده بق مش مشكلة!
قالت كلامها وخرجت ووقتها لقت اصحابها واقفين مستنينها برا!
حنين قالت بتوتر:صباح الخير!
اصحابها:صباح النور يا حنين يلا علشان منتاخرش..قالوا كلامهم وهما بيسحبوها من ايديها وبيتحركوا ووقتها حنين حست انها عايزه تعيط من الخجل ..
وصلوا البنات للموقف علشان يركبوا مواصله وقالت واحده من أصحابها:انا عليا ادفع دلوقت وحنين تدفع واحنا مروحين؟
قالت كلامها وضحكت وكل البنات ضحكوا علي كلامها وحركوا راسهم بالموافقه ..
حنين ركبت معاهم والبنت بالفعل دفعتلهم ووقتها حنين كانت بتفكر وسرحانه هتجيب فلوس ازاي علشان تدفعلهم الحساب وهما مروحين '
وفي المدرسه بتاعت حنين كان مستنيها قدام البوابه الشاب اللي معجب بيها فاول ما شافها جايه مع اصحابها عدل هدومه بتوتر واول مشافها قال:حنين ممكن كلمة لو سمحتي؟
حنين بصتله بخجل واصحابها حركوا راسهم بالموافقه وسابوها ومشيوا وهيا قربت منه وهيا بتمسك في شنطتها بتوتر!
الشاب كان اسمه سليم وكان سليم شاب غني ولاكن اختار يدرس هنا في المدرسة دي علشان مرتاح فيها ..
حنين بصتله باستغراب لانه كان بيبصلها وساكت فقالت:خير يا سليم في حاجة ولا ايه!
سليم بتوتر حرك راسه وطلع من ورا ضهره شنطة هدايا وقال:ممكن تقبلي الهدية البسيطة دي مني!
حنين اتضايقت وحركت راسها وقالت برفض.
كام مرة قولتلك اني مش فاضيه للارتباط دا وبركز بس في الدراسه!
سليم بخجل منها:انا اسف يا حنين لو كنت ضايقتك بس انا عارف ان النهارده عيد ميلادك وحبيت اقولك كل سنه وانتي طيبه وجبتلك الهديه دي!
حنين بصت للهديه وقالت بتوتر:وانت طيب ك ،معلش يا سليم انا اسفه مش هقدر اقبل الهديه منك لاني مش متعوده اخد حاجه من حد!
سليم باعتراض:بس دي هديه!
حنين بصت للهديه وهيا مستغربه حجمها فقالت بضيق:حتي ولو يا سليم مقدرش اخدها!
سليم بصلها بفقدان امل ومسك الهديه وقال:خلاص متخديهاش وارميها اتفضلي..قال كلامه وهو بيحط الهديه في ايديها بسرعه وبيمشي !
حنين بصتله بصدمه وهوا طلع للمبني وسابها واقفه مكانها وماسكه الهديه في ايديها ..
حنين قررت تشوف ايه الهديه دي قبل ما ترميها واول مشافت محتواها اتصدمت لان سليم كان جايب علبه شوكلاتة غاليه ولاففها بخيط احمر وعليهم فلوس ملفوفه علي شكل ورد !
اتوترت حنين وهيا بتبص للفلوس فقررت تاخد منهم ورقه واحده وكانت ٢٠٠جنيه لانها محتجاها وبعدها ترميها .
وكان وقتها شايفها من بعيد سليم ومستغرب هيا ليه بتعمل كده رغم انه عارف انها فقيرة ومحتاجه لكل قرش .
قربت حنين من باسكت الزباله وقبل ما ترمي الهديه سحبت الفلوس وكرمشتها في ايديها بسرعه ومشيت واول ما لاحظت ان محدش شايفها حطت الفلوس في جيبها بسرعه وجريت علي فصلها.
وسليم كان واقف مصدوم لما لقاها رمت الهديه بتاعته فعلا فقرب من الباسكت يتأكد ولما شافها مرميه فعلا زعل وقرر يمشي ويرجع فصله:.
وعند احلام اول ما صحيت افتكرت اللي حصل بينها وبين ماهر وخجلت جداا لانها مكنتش متوقعه انه هيكون صاحي وبيضحك عليها..
تيلفونها اصدر صوت بيدل علي استلامه لرساله فقررت تفتحها واما لقتها من ياسر قلبها اتقبض..
قررت احلام تفتح الرساله وتشوفه عاوز ايه واول مشافت صورة العقد وقرأت الكلام اللي ياسر كاتبه اتفاجأت لانها كانت ناسيه موضوع العقد دا..
فكرت احلام انها ترد عليه ولاكن قررت تتواصل مع ماهر وتبلغه لانه هيلاقيلها حل أفضل..لانها عارفه ان ياسر هو اللي عمل حادثة حمزه وماهر اكيد مش طايقه و لان قلبها بيكأدلها احساسها ..قررت احلام متعرضش ماهر لموقف سخيف بسببها تاني وتسيبه هوا يحل الموضوع دا بنفسه.
فبعتتله احلام رساله وبلغته فيها كل اللي ياسر بعتهولها وكتبتله في الرساله انها مردتش تتصرف من دماغها وتبلغه علشان ميزعلش منها..
ولما ماهر وصله رسالتها وقرأها ابتسم بفرحه لانها بدأت تعتمد عليه ولما شاف صورة العقد وكلامه اللي احلامه صورته ليه اتضايق من ياسر وبلغها انه هيحل الموضوع وانها اطمن متشتلش هم حاجه!
احلام شكرته وبعتتله قلب بيدل علي امتنانها ليه وهو ابتسم ..
فقامت احلام علشان تجهز نفسها علشان تروح لحمزه وتقعد معاه وهيا بتجهز كان ماهر بيجي علي بالها كتير فابتسمت لانها بدات تحبه اكتر وقررت انها هتبلغه انها موافقه يكملوا جوازهم وتبعد عن فكرة الخطوبه اللي اقترحتها .
وعند ماهر كان بيقرأ كلام ياسر والعقد بضيق منه فقرر يروحله الشركه وينهي معاه الموضوع وديًا وبالفعل جهز ماهر وخرج من شركته وبلغ منعم انه هيروح لشركه ياسر!
منعم قال بقلق:هو حصل حاجه يا فندم ولا ايه!
ابتسم ماهر وحرك راسه بالرفض:متقلقش يا منعم انا بس هخلص معاه حوار ودي ملوش علاقه بموضوعنا التاني !
حرك منعم راسه بتفهم واتحرك بالعربيه واتجهوا لشركة ياسر؟
"وفي المدرسه "
كانت حنين قاعده سرحانه وبتفكر في الهديه اللي رمتها في الزباله وفي المبلغ الكبير اللي فيها..
افتكرت حالهم وانهم حاليا في أشد احتياجهم للفلوس فأخد قرار انها تنزل وتاخد الفلوس اللي رمتها قبل ما كل الطلاب ياخدوا بالهم فقررت تستغل انهم لسا الصبح وتنزل تجيبهم من غير ما حد يشوفها ؟
حنين قالت وهيا بتستأذن المدرس:لو سمحت يا مستر محتاجه اروح للحمام!
كل الطلاب انتبهوا ليها وكانت حنين معروفه في وسط الطلاب انها بنت شاطرة وذكيه ولان المدرس بيحبها وافق انها تنزل برغم ان خروج اي حد في اول حصه ممنوع..
ابتسمت حنين وخرجت من الفصل بتوتر ونزلت للحوش وهيا بتبق حواليها بخوف لحد يشوفها..
فقربت حنين بتوتر من باسكت الزباله وقررت تقرب منه بحجه انها هترمي فيه زباله معاها في ايديها واول ما قربت علشان تاخد الفلوس لقت الفراش بيقرب منها وبيقول:بتعملي ايه هنا!
اتوترت حنين وجسمها اتفض ولاكنها اخدت الفلوس بسرعه وقالت:انا برمي زباله معايا هو في مشكله ولا ايه!
الفراش برفض:لا مفيش اتفضلي اطلعي بق علشان المدير جاي يلف علي الفصول وعاوزين الحوش فاضي!
حركت حنين راسها بالموافقه واتحركت بسرعه وطلعت علي فصلها..
وهيا قاعده بدات تبص للفلوس اللي مكرمشاها في ايديها بخجل من نفسها ..
افتكرت حنين حال والدتها وانها مش هتقدر تروح شغلها لانها تعبانه ولان عليهم ديون للجيران مكنش ينفع ياخدوا منهم حاجه تاني ..
حطت حنين الفلوس في شنطتها بسرعه ووقتها شافتها البنت اللي بتتنمر عليها بسبب ان امها بتعطف عليهم!
حنين عدلت نفسها وبصت للمدرس علشان تشوفه بيشرح ايه ووقتها البنت اللي بتتنمر عليها قدرت تفهم ان حنين اكيد سارقه الفلوس دي لانها فقيره ومستحيل يكون معاها مبلغ كبير زي دا؟
وقبل ما الحصه الاولي تخلص وقفت بنت من اللي في الفصل وهيا بتقول بحزن :مستر انا ضاع مني ٢٠٠ ومش لاقياهم؟
المستر بص لباقي البنات والشباب اللي في الفصل وقال: معلش دوروا جمبكوا علي فلوس زميلتكم!
الكل بدأ يدور جمبه وملاقوش حاجه فبصت البنت المتنمره لحنين وقالت :الفلوس مع حنين يا مستر ..انا شوفتها بتخبيهم في شنطتها!
حنين قلبها وقف بصدمه لما سمعت كلام جنة زميلتها فبصتلها وقالت :فلوس ايه دي فلوسي انا ما اخدتش من حد حاجه؟
المدرس قرر يدافع عن حنين لانه عارف انها بنت محترمه ومستحيل تعمل كده فالبنت المتنمره كانت مصره ان حنين معاها فلوس زميلتهم فوقفت وقالت بتحدي:لو مش مصدقني يا مستر شوف شنطتها ؟
البنت اللي ضاعت منها الفلوس بصت لحنين بضيق وقالت:اه يا حراميه انا اصلا كنت عارفه انك حاطه عينيكي عليها .
حنين قالت بصدمه:والله ما اخدت منك حاجه وبعدين انا هعرف ازاي انك معاكي فلوس!
البنت بصت للمدرس وقالت:لو سمحت يا مستر شوف شنطتها لاني متاكده انها معاها!
حنين بصت لزمايلها بدموع ولقت ان بقيت زمايلها التانين باصين عليها وكانها حراميه فعلا.
المدرس قرب من حنين وقال:وريني شنطتك يا حنين!
حنين بدموع:صدقني يا مستر والله ما اخدت منها حاجه !
المدرس أصر انه يشوف شنطتها علشان يحل المشكله وحنين ادتهاله واول ما فتح المدرس الشنطه لقي فيها فلوي متكرمشه بطريقه غريبه فمسكها وفتحها لقاها ٢٠٠ جنيه فعلا فقال بصدمه:دي ايه يا حنين!
حنين بدموع:دي ٢٠٠ جنيه!
المدرس:منا شايفها انا قصدي بتعمل ايه في شنطتك!
حنين ببكاء:ماما ادتهالي علشان اجيبلها علاج!
المدرس بص للبنت اللي ضاعت منها الفلوس وقال:الفلوس بتاعتك كانت متجمده ولا فكه!
البنت باصرار:متجمده يا مستر!
المستر بص لحنين بحزن ورجع قرب من البنت وادالهارالفلوس وقال:هي دي بتاعتك!
البنت بصت للفلوس بتفحص ولانها مش عارفه شكلها قالت :ايوا يا مستر ..قالت كلامها وبصت لحنين اللي بتبكي وقالت:كنت متاكده انك اللي اخدتيها ؟
المدرس بص لحنين وقال:بعد ما الحصه التانيه تخلص عاوزك تروحي لغرفة المدير!
حركت حنين راسها بحزن وقعدت مكانها بكسرة والبنت اللي ضاعت منها الفلوس قعدت وهيا بتتكلم مع زميلتها اللي جمبها وبيغلطوا في حنين؟
واما حنين مكنتش مستوعبه اللي حصل معاها فحست انها مش طايقه المدرسه وقررت تمشي ولاكن منعها سليم واللي وقف قدامها فجأة وقال:انا مصدقك يا حنين ارجوكي استني شويه وهيا هتلاقي فلوسها ووقتها صدقيني هخليها تعتذر منك عصب عنها !
حنين بصتله بدموع لانه لولا هديته مكانش هيحصلها الموقف دا ولاكنها برضوا محدش غصبها تاخدهم فحركت راسها بحزن وقعدت وسليم قرب من البنت اللي اسمها جنه وقال:انتي متاكده ان حنين اخدت الفلوس منها!
جنة بصتله بتوتر وقالت:ايوا شوفتها بتخبيها في شنطتها!
سليم بضيق:يعني مشوفتيهاش وهيا بتاخدها يبق انتي كده كدابه..
جنة بصدمه لانه بيدافع عن حنين برغم انها مش من مستواه فقالت بضيق:ملكش دعوه يا سليم وانا متاكده انها اخدتها وبعدين انا مش كدابه
سليم سابها وهوا متضايق من كدبها ورجع قعد في مكانه لما المدرسه التانيه دخلت عليهم..
________________
في شركة ديسكاشيال!
وصل ماهر للشركه واول ما قرب من مكتب الاستقبال البنت بصتله بصدمه من وجوده وقالت :هو مش حضرتك ماهر الصياد!
ماهر حرك راسه بالايجاب وهيا قالت بصدمه:حضرتك عاوز مين!
ماهر بجديه:مدير الشركة دي!
الموظفه:حضرتك تقصد مستر ياسر غنيم!
ماهر شتمه في سره وضعط علي اعصابه وقال:ايوا!بلغيه اني عاوز اقابله!
البنت حركت راسها بالموافقه واتصلت بمكتب ياسر بسرعه وبلغت السكرتيره بتاعته ان ماهر الصياد موجود وعاوز يقابله!
قامت السكرتيره بسرعه ودخلت لمكتب ياسر واول ما بلغته ان ماهر الصياد موجود تحت:ياسر وقف بدهشه وقال:دا ايه اللي جايبه هنا دا!
السكرتيره بتساؤل:هوا مش دا يا فندم صاحب مجموعة الصياد جروب!
ياسر حرك راسه وقال:ايوا هوا بلغيه يدخل !
السكرتيره حركت راسها بالموافقه وخرجت بلغت الموظفه تبلغه يجي لمكتب مستر ياسر وقفلت المكالمه!
ماهر قال :خير يارب يكون فاضي!
الموظفه حركت راسها وقالت:مستر ياسر مستني حضرتك في مكتبه اتفضل معايا يافندم'
الموظفه مشيت وهوا وراها وركبوا الاسانسير مع بعض لحدما وصلوا لمكتب ياسر ..
السكرتيره والموظفه كانوا بيبصوله بدهشه لان ماهر بيمتلك وسامه وكاريزما عاليه بتجذب اي حد ليه..
دخل ماهر لمكتب ياسر واول مشافه قاعد علي مكتبه وعامل انه ما اخدش باله من وجوده ماهر قال بصوته القوي والواضح:ازيك يا ياسر ؟
ياسر بصله باتباه ووقف وقال وهو بيمد ايديه:اهلا اهلا ماهر الصياد بنفسه جاي هنا في شركتي!
ماهر بص لايديه وتجاهله وقعد وحط رجل فوق الاخري وقال:خليني ادخل في الموضوع علي طول لان انا مش بطيقك وانت عارف كده!
ياسر بصله بصدمه من جرأته وقال:ولما انت مش بطيقني جاي هنا ليه!
ماهر ابتسم بسخريه وطلع تيلفونه من جيبه وفتح اسكرين لتهديده لزوجته وقال:جاي اخلص الموضوع دا!
ياسر بص للتيلفون ولما شاف اللي موجود فيه رجع بضهره علي الكرسي وقال بغرور:الموضوع دا خاص بيا واحلام ملكش تتدخل فيه!
خبط ماهر بايديه الاتنين علي مكتبه لدرجة ان ياسر اتفزع وبصله بانتباه…وماهر قال بضيق:احلام تبقي مراتي ودلوقت هيا سابت شغلها معاك فانا جاي علشان ننهي الموضوع بهدوء بدل ما انهيه بالقوه وانت هتكون خسران ؟
ياسر بصلة بتحدي وقال:انا مبتهددش علي فكره وبلاش الحركات دي علشان انا ممكن ابلغ الامن يطلعوك بره!
ماهر وقف وقرب منه وقال بتحذير:فين العقد يا ياسر؟
ياسر اتصدم وقال:انا قولتلك..ماهر قاطع كلامه وقال:ورحمة ابويا اللي ما بحلف بيه ابدا لو مطلعت العقد وقطعته قدامي هندمك ندم عمرك!
ياسر حرك راسه بالموافقه وماهر رجع قعد علي الكرسي وياسر طلع العقد واداه لماهر وقال:مراتك لازم تدفع ١٠٠ الف جنيه غرامه!
ماهر ابتسم بسخريه علي كلامه وقال:انت فاكرني هدفعلك حاجه ولاهخليها تدفعلك حاجه!
ياسر اتضايق وغمض عينيه وقال بغيظ منه:انت مش فقير ومبلغ زي دا مش هيقصر معاك!
ماهر قطع العقد ورماه علي مكتب ياسر وقال:الواضح انك مسمعتش انا قولتلك ايه ..
ماهر قال كلامه وخرج من المكتب ووقتها كانوا الموظفين واقفين وبيبصوا عليه بانبهار..
ابتسم ماهر وعدي من جمبهم والبنات اصدروا صوت بيدل علي اعجابهم بيه ولاكن مشيوا بسرعه لما شافوا ياسر خارج وبيبص عليهم بغضب !
خرج ماهر من الشركة وركب عربيته وهوا متضايق من ياسر وكان نفسه يضربه علي وشه ويكسرله دماغه ولاكنه كان ضاغط علي اعصابه غصب عنه علشان ميبوظش خطته؟
وفي المستشفي
وصلت احلام لغرفة حمزه وخبطت علي الباب ولاكنها سمعت صوت ضحك عالي خارج من الاوضه فقررت تخرج علي طول ووقتها شافت مرسي وحمزه قاعدين وبيضحكوا فابتسمت وهيا بتقول:صباح الخير!
حمزه انتبه ليها وقال:صباح النور اتفضلي يا احلام!
مرسي وقف علشان احلام تقعد مكانه ولاكن احلام رفضت وطلبت منه يقعد هوا وقربت من حمزه وقالت:عامل ايه النهاردة يا حمزه !
حمزه بابتسامه :الحمدلله يا احلام اقعدي ارتاحي!
احلام قعدت وحمزه بصلها وقال بتساؤل :هي حنين فين مجتش معاكي ليه!
احلام ضمت حاجبها باستغراب وقالت:وهيا حنين هتيجي معايا ليه !
حمزه:مش هتطمن عليا ولا ايه!
ابتسمت احلام علي كلامه وقالت:لا حنين جات امبارح تطمن عليك لانها كانت هنا في المستشفي علشان والدتها ولاكن هيا دلوقت رجعت بيتها ايه اللي هيجيبها وهيا اصلا مفيش علاقه تجمعها بيك!
حمزه بضيق من كلامها:متقلقيش قريب اوي هيبق في علاقه!
احلام بصتله بصدمة وقالت:علي فكرة حنين مش زي اي بنت انت قابلتها علي فكره ومش سهل انها تقع في حبك!
حمزه قال بدهشه وضيق :ليه هو انا وحش!
احلام قالت علشان تغيظه:مش وحش بس فاشل تفتكر لما حنين تعرف انك سايب كليتك و مقضيها لعب هترضي بيك!
حمزه :انا مش فاشل انا بشتغل وبعدين هيا مالها انا بروح الكليه ولا لأ ،مش كل اللي يهمها راجل يصرف عليها،
احلام ضحكت على كلامه وقالت:قصدك خالك اللي هيصرف عليها؟
حمزه باعتراض:لا علي فكره انا بشتغل في الشركة وسوف علي نفسي وهقدر أصرف عليها؟
كان حمزه بيقول كلامه بصوت عالي لأنه اتعصب من كلام احلام فهيا ضحكت وقالت:حنين الأولي علي مدرستها متوقعش انها تبصلك!
حمزه بغيظ:احلاااام ؟
ابتسمت احلام وقالت:ايه !!!الحقيقة بتزعل ولا ايه!
حمره بص لمرسي وقال:انده للدكتور يكتبلي علي خروج؟
احلام بتساؤل:هتروح فين!
حمزه بغيظ:هروح أسالها !
احلام مسكت ايديه وقالت بضحكه:هتسالها فين بحالتك دي اقعد كدا وارتاح لحدما تكون بخير وبعدين اشمعنا هيا يعني؟
حمزه:مختلفه ..وبعدين استني كده اشمعنا خالي برضوا دنتوا مكملتوش اسبوع عارفين بعض حصل ايه علشان تتجوزوا بالسرعه دي؟
احلام ضحكت وقالت:اسبوع ايه يا غبي انت !
حمزه كان مركز معاها وهيا قالت:الظاهر كده اني هضطر احكيلك الماضي بتاعنا وانا مبحبش اقوله لحد!
حمزه بحماس:ها ماضي ايه؟
احلام ضحكت علي كلامه وحماسه الطفولي وبدات تحكيله عن ماضيها ما خاله وانهم كانوا اصحاب مقربين وكانوا اكتر من اخوات فحمزه قال:يعني كل السنين دي وخالي مخبي عليا القصه دي!
احلام بابتسامه:انا متوقعتش اني هقابله تاني بس كان حظي حلو!
حمزه بضيق:ايوا حبي انتي وهو وانا اقعد كده سنجل بائس ووحيد!
في الوقت اللي كانوا بيتكلموا فيه تيلفون احلام رن برقم غريب فاضطرت توقف كلامها مع حمزه وترد علي المكالمه واول ما سمعت صوت بكاء قالت بقلق:مين ..حنين!
حمزه اول ما سمع اسم حنين بص لاحلام بلهفه واللي كانت ضامة حاجبها برعل من كلامه فقالت :طيب انا هجيلك متقلقيش!
احلام قالت كلامها وقفلت المكالمه وبصت لحمزه علشان تبلغه انها هتمشي فلقته قام وقعد علي السرير وقال بقلق:مالها حنين!
احلام بصدمة من حالته:اي دا يا حمزه ارتاح مينفعش اللي انت عملوا دا!
حمزه:طيب هيا مالها وبتعيط ليه!
احلام :حصلت معاها مشكله في المدرسه فانا هروح احلها معاها لان مفيش حد معاها ؟
حمزه:طيب انا هاجي معاكي!
احلام برفض:لا تروح فين انت ترتاح خالص وانا هروحلها بسرعه وارجعلك تاني؟
قالت احلام كلامها وخرجت ولاكن حمزت منعها وقال:طيب بلغيني اللي هيحصل علي طول!
استغربت احلام قلقله عليها الشديد فحركت راسها بالموافقه وخرجت من الاوضة ولاكن حمزه مكانش قادر يتحمل انه قاعد وهيا بتعيط فبص لمرسي وقال:الدكتور قالك ايه!
مرسي:انا مروحتش اصلا يباشا!
حمره بضيق:روح يا مرسي بسرعه؟
اتحرك مرسي للخارج وحمزة رجع نام تاني علي السرير وكان حاسس بوجع شديد بسبب انه قام بسرعه وهو محتاج للراحه .
وفي الوقت دا كانت احلام سايقه عربيتها بسرعه علشان تروح لحنين واللي كانت واقفه قدام المدير واللي طلع الفلوس من شنطتها وهو بيقول بشك :يا تري كل دول بتوعك فعلا ولا سرقاهم من زمايلك!
بكت حنين اكتر وقالت:والله ما اخدت حاجة من حد صدقوني؟
المدير اتعصب عليها وكان هيمد ايديه عليها ولاكن احلام دخلت عليهم ومنعته بسوتها وقالت:نزل ايدك دي واحترم نفسك يا استاذ !يتبع بقلمي شيماء صبحي ❤️🔥
↚
كانت واقفه قدام المدير واللي طلع الفلوس من شنطتها وهو بيقول بشك :يا تري الفلوس دي كلها بتاعتك فعلا ولا سرقاهم من زمايلك!
بكت حنين اكتر وقالت:والله ما اخدت حاجة من حد صدقني يا مستر دول غلطانين انا مستحيل امد ايدي علي حاجه مش بتاعتي والله ؟
المدير اتعصب عليها وكان هيمد ايديه عليها لانها بتكدب عليه ولاكن احلام دخلت عليهم ومنعته بصوتها اللي بيحذرة ميقربش منها !
أحلام بتحذير:ابعد ايدك دي عنها واحترم نفسك يا استاذ؟
المدير بصلها بصدمة وقال بتساؤل:وانتي مين انتي كمان وازاي داخله كده المكتب من غير استأذان؟
حنين بصت لأحلام بحزن وبصت للأرض بكسرة وأحلام أول مشافت نظرتها قربت منها ومسكت ايديها وقالت بجمود:انا اخت حنين الكبيرة،ممكن أعرف بق كنت بتعمل ايه دلوقت!
المدير بص لحنين وقال بغضب:بربيها علشان مش متربيه ..قال كلامه بسخريه وكمل بصوت عالي وقال : اختك دي حرامية يا أستاذه و بتاخد فلوس زمايلها من وراهم ..
احلام بضيق منه:وانت مين سمحلك تمد ايدك عليها او حتي تربيها زي ما بتقول هيا مش دي عندها اهل يحلوا مشاكلها ولا باقي الطلبه بق عندهم اهل وهيا عندها ..احلام سكتت بدل ما تقول لفظ مش مناسب وبعدها بصتله وهوا قال !
المدير :وهما فين اهلها دول يا استاذه دي محدش يعرفلها خال من عم دي مشاء الله عليها مقطوعه من شجرة؟
حنين بصت للمدير وقالت:يا استاذ انا عندي اهل واهلي ناس محترمين وبعدين انا المفروض الاولي علي المدرسه دي ازاي حضرتك تشك اني ممكن اعمل كدا وتقول عني الكلام دا؟
المدير بص لحنين وسكت واحلام اتكلمت وقالت:انا عارفه اختي كويس وواثقة في تربيتها ولو حضرتك عندك دليل يثبت انها حراميه!تقدر توريهولي واحنا هنعرف نعاقبها كويس؟
المدير: ايوا عندي دليل طبعا، واحده من زمايلها شافتها وشاهده عليها ولما فتشوا شنطتها طلعت واخده الفلوس فعلا؟
احلام قالت بتساؤل:انت متأكد يا حضرت المدير ..علي فكره لو طلع كل دا لعبه عاملينها عليها زمايلها انا مش هسكت وهرفع علي المدرسة دي قضيه !
المدير اتوتر وقال:وهيا لو ما اخدتش من زمايلها فعلا الفلوس دي هتجيبها منين؟
احلام بغضب من طريقته في الكلام ونظراته لحنين اللي بتبكي:وليه مش مصدق انها بتاعتها تقدر تقولي اشمعنا هيا اللي مش مصدق انها بتمتلك الفلوس دي!
المدير ببساطه:علشان حنين فقيرة ومستحيل يبق معاها مبلغ زي دا!
حنين بصتلهم بكسرة ودمعها نزلت اكتر وبصت لاحلام بخجل ولاكن احلام ردت علي المدير وقالت بغضب: انت ازاي مدير مدرسه انت ..هو حصل ايه يا استاذ بق مش عارف تكون لبق في الكلام وبعدين انت غلطان حنين بنت محترمة ومش بتاعت الحركات دي والفلوس دي بتاعها وماخدتهاش من حد حاجة،ومدام حضرتك مش معاك دليل قوي يثبت فعلا انها حراميه يبق ملكش الحق ابدا انك تمد ايديك عليها ..
المدير بصدمه:انتي ازاي تكلميني كده انا هاخد اجراءاتي ضدك انتي واختك!
احلام :انا اللي هاخد اجراء ضدك ومش بس عند الحكومه لأ دا لوزير التربيه والتعليم بنفسه.
المدير بصلها بسخريه وقال:وانتي بق فاكره انك تقدري توصلي لوزير التربيه والتعليم مرة واحده!
حنين بصت لاحلام وقالت برجاء: احلام احنا في اخر الترم وممكن السنه تروح عليا لو حصلت مشكله؟
احلام بصتلها وقالت بثقه:متقلقيش دا مدير اي كلام وانا هعرف اجبلك حقك منه.
حنين بلعت ريقها بتوتر واحلام قالت:طيب انت بق مش مصدقني انا هوريك..
خرجت احلام تيلفونها واتصلت بماهر واول ما رد عليها قالت:معلش لو برن عليك في وقت مش مناسب بس انا محتاجه مساعدتك بسرعه!
ماهر بانتباه:خير يا احلام حصل حاجه ولا ايه؟
احلام بصت للمدير بضيق وقالت:تعرف تتواصل مع وزير التربيه والتعليم شخصيا؟
اول ما قالت كلامها المدير قلبه اتقبض ولما لقاها ابتسمت وهيا بتقول:طيب المدير بتاع مدرسة حنين مبهدلها وكان عاوز يضربها ومتهمينها بالسرقه .. ماهر بتساؤل:مين المدير دا وامتي كل دا حصل!
احلام:حصل دلوقت المهم لو حقها مرجعش النهارده وكرامتها رجعتلها مش هنكمل في الجوازة دي مع بعض؟
اتصدم ماهر والمدير وحنين من كلامها وهيا كانت بتتكلم بجديه ولما سمعت رد ماهر عليها قالت:طيب انا مستنيه اهو؟
ماهر:طيب المدير دا اسمه ايه والمدرسة دي اسمها ايه !
احلام بصت علي اسم المدير اللي موجود علي مكتبه وقالته لماهر وبصت لحنين وقالت:اسم المدرسه دي ايه!
حنين بلغتها بإسم المدرسه وبعدها احلام بلغته الاسم وختمت كلامها:بسرعه يا ماهر لو سمحت !
قالت كلامها وقفلت المكالمة مع ماهر وقربت من المدير وقالت بثقه:يا انا يا المدرسه دي النهارده يا حضرت المدير؟
المدير اتوتر من كلامها وهيا بصت لحنين وقالت:متقلقيش يا حنين من حاجه ،دراستك مش هتتأثر لان ماهر يقدر يتواصل ما الوزاره وهيجبلك حقك منهم ودلوقت بس هتشوفي !
حنين بصتلها وابتسمت لانها مغلطتش لما اتصلت عليها وافتكرت لما المدرس وقفها قدامه وطلب منها تتواصل مع حد من اهلها وطبعا لان اهل حنين محدش فيهم بيطيق ابوها بسبب عمايله فخافت ترن علي حد منهم لانهم هيرفضوا انهم يجوا المدرسه..'
ففكرت في مامتها وشافت انها هتتعب اكتر لو جت المدرسه فافتكرت وقتها الرقم اللي احلام كتبتهولها في ورقه علشان تتواصل بيها ، فقررت تدي رقمها للمدرس وبلغته انها قريبتها واول ما المدرس رن عليها واداها تتواصل معاها بلغتها حنين باللي بيحصل معاها وهيا خجلانه من نفسها..
احلام حطت ايديها علي كتف حنين لما لقتها واقفه سرحانه وقالت بجديه:بعدما يوصله المكالمه دلوقت ويعرف ان الله حق عرفيني مين البنت دي اللي اتبلت عليكي .
حنين حركت راسها بالموافقه وقالت بخجل منها:انا اسفه يا احلام علشان جبتك علي ملى وشك وتعبتك معايا ؟
احلام ابتسمت بهدوء وقالت:متتأسفيش يا حنين انتي فعلا اختي الصغيره ومن النهارده اي حد يقفلك في حاجه متترديش ابدا واتصلي عليا ،علشان انا اعرف الأشكال دي كويس وهما مبيجوش غير بالطريقه دي..
حنين حركت راسها بالموافقه ووقتها تيلفون المكتب بتاع المدير رن والمدير اتخض وقرب منه ورد وقال:الو سلام عليكم؟
مساعد الوزير بضيق: معاك مساعد وزير التربية والتعليم ..المدير بتوتر وصوت مهزوز:اهلا وسهلا يا فندم !
مساعد الوزير بضيق:عندكوا طالبة اسمها حنين قاسم فؤاد الدهشيري..
المدير حرك راسه بالموافقه وهو بيبص لاحلام وحنين وبيقول:ايوا يا فندم!
مساعد الوزير بجدية :انت فعلا اعتديت علي البنت ومديت ايديك عليها!
المدير بخوف وتوتر:ابدا يا فندم دا بس كل الموضوع سوء تفاهم مش أكتر!
مساعد الوزير:معاك ١٠ دقايق تحل المشكله دي يا اما هتتعرض للتحقيق ..المدير اتصدم وقال:هو مين اللي عمل البلاغ دا يا فندم!
مساعد الوزير :اللي بعتلنا البلاغ دا راجل اعمال تقيل في البلد ويبق حبيب الوزير شخصيا ومتوصي عليه جامد .. انا عاوز الموضوع يخلص ومش عاوز مشاكل تاني!
المدير باعتذار:احنا اسفين يا فندم ،اوعدك ان انا هحل الموضوع بسرعه سعادتك وبلغ الوزير اعتذاري!
المساعد وافق وقفل معاه المكالمه ووقتها المدير بص لاحلام وقال بتوتر:انتي فعلا اختها الكبيره؟
احلام بصت لحنين وحركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا اختها وعلي فكره اللي عمل البلاغ دا يبق جوزي!
المدير قام وقرب من حنين وقال بخجل من نفسه:معلش يا حنين انا اسف صدقيني مش قصدي ازعلك مني وتعالي معايا انا هحل المشكله دي بنفسي؟
حنين بصتله بصدمة لانه أتغير فجأة فبصت لاحلام واللي حركت راسها بالموافقه وقالت:انا جايه معاكوا ومش همشي غير لمًا اللي غلطوا في حنين يعتذروا منها!!
المدير حرك راسه بالموافقه وقال:طبعا هيعتزروا …قال كلامه وشاورلهم يخرجوا من المكتب وفعلا اتحركوا كلهم لخارج المكتب واتجهوا لفصل حنين؟
وفي الفصل كانوا البنات والاولاد متجمعين وبيتكلموا علي حنين بطريقه مش حلوة وكان سليم قاعد متضايق من كلامهم وقال بغضب:حنين ما اخدتش حاجه من حد وكل واحده تحترم نفسها!
البنات بصوا لسليم باعتراض وقالوا:وانت خايف عليها ليه يا سليم باشا معقول تكون بتحبها!
سليم كان هيرد عليهم ولاكن المدرس والمدير وحنين واحلام دخلوا عليهم!
الطلاب اول مشافوهم كل واحد قعد علي المقعد بتاعه بسرعه والمدرس قال بصوته القوي:قيام؟
كل الطلاب وقفوا وقالوا التحية باحترام وبعدها المدير قال:فين البنت اللي شافت حنين وقالت انها اخدت فلوس زميلتها!
وقفت جنه بتوتر والمدير بصلها وقال: طيب وفين البنت اللي فلوسها اتسرقت؟
قامت البنت اللي فلوسها ضاعت والمدير قال وهو بيوجه كلامه للبنت اللي ضاعت منها الفلوس:انتي اخدتي الفلوس بتاعت حنين علي اساس انها بتاعتك..البنت حركت راسها والمدير كمل كلامه وقال :انتي متاكده انها فعلا فلوسك!
البنت اتوترت من كلامه لانها فعلا مش متأكدة ان حنين سرقتها لان الفلوس بتاعتها فجأة اختفت فمكانتش عارفه هما ضاعوا ولا اتسرقوا فالبنت مردتش علي المدير وهوا بصلها وقال بجديه:سكتي ليه ..؟
البنت بصتله وسكتت تاني بخوف وهوا قال بغضب:لا انا عاوز رد يا اما اعتبري نفسك عايدة السنه دي؟
البنت خافت وحركت راسها بالرفض وقالت:انا مش متاكده بس هيا اكيد فلوسي؟
المدير بصلها وقال بضيق:ولما انتي مش متاكده بتتهمي زميلتك ليه!
البنت برفض:يا مستر انا متهمتهاش دي جنة اللي قالت انها شافتها بس..!!
المدير وجه كلامه لجنة واللي كانت بتفرك في ايديها بتوتر وقال بجديه:انتي شوفتي زميلتك حنين بتاخد فلوس زميلتها فعلا يا جنة'
حنين بصتلها بانتباه وجنة حركت راسها بالرفض والمدير قال:يبق انتي كدابه واتهمتي زميلتك بق علشان موضوع خاص بيكوا؟
جنة بصت لحنين وقالت باحتقار:يا مستر انا مفيش بيني وبينها مشاكل علشان اتهمها بحاجه هيا معملتهاش بس هيا كانت بتخبي الفلوس في شنطتها بطريقه غريبه واي حد يشوفها يقول انها سرقاهم!
حنين بصت في الارض وسكتت واحلام بصتلها وفهمت ان حنين وراها سر مخبياه فالمدير رد علي جنه وزعق فيها وقال:انتي ازاي تتكلمي علي زميلتك كدا ؟
جنة كانت هتتكلم وتعترض ولاكن المدير قال اخر كلامه: الطالبة جنة وزميلتها خلود رفد اسبوعين ومفيش رجوع للمدرسه من غير ولي امرهم ؟
البنتين بصوا لبعض بصدمه والمدير كمل كلامه وقال:بعد كده اي واحدة او واحد هيتهم زميله باي حاجه معملهاش هيترفد زيهم بالظبط علشان كل واحد يحترم زميله ويعرف انه جاي دي المدرسه يتعلم واي موضوع شخصي يخلص برا المدرسه ؟
حنين بصتلهم بحزن لانها مكانتش تتمني انهم يترفدوا ولاكن هما اللي جابوه لنفسهم!
المدير قال :قوموا اعتذروا من زميلتكم وانتي يا خلود رجعليها فلوسها اللي اخدتيها وبعد كده ابق انتبهي لفلوسك مدام خايفه عليهم اوي كدا ..
خلود اتحركت بخجل وفتحت شنطتها وطلعت منها الفلوس وقربت من حنين وقالت :اتفضلي يا حنين انا اسفه!
المدير بصلها برضى وبعدها جنة قربت من حنين وهيا مش طيقاها وقالت بضيق :انا اسفه!
المدير باعتراض:اعتذري كويس يا جنة؟
جنة بصتلها بكره شديد وقالت:انا اسفه يا حنين متزعليش مني؟
حنين حركت راسها بالموافقه والمدير سمحلهم يرجعوا تاني لمقاعدهم وبعدها بص لاحلام وقال:مدام احلام انا عملت اللي عليا اهوا في حاجه تانيه حابه نعملها؟
احلام بصت لحنين وقالت:ارجعي اقعدي مكانك انتي يا حنين ولو اي واحده اتعرضتلك تاني عرفيني!
حنين حركت راسها بالموافقه ودخلت تقعد مكانها ووقتها احلام بصت للمدير وقالت:خلينا نكمل كلامنا عند حضرتك في المكتب!
المدير حرك راسها بالموافقه وخرج واحلام وراه ورجعوا لمكتبه!
المدير بصلها وقال بابتسامه متوتره :مش هتبلغي جوزك بق ان المشكلة اتحلت.
احلام برفض:مين قالك ان المشكله اتحلت انا لازم اردلك القلم اللي كنت هتضربهولها الأول!
المدير بصدمه:افندم انتي بتقولي ايه!
احلام :خلاص مش هتصل بحد وخليك بق تتعرض للتحقيق!
المدير بصلها بصدمه من جرأتها وقال: بس دا مينفعش يا مدام انا برضوا مضربتهاش!
احلام بمقاطعه لكلامه:لولا اني دخلت ومنعتك كان زمانك ضاربها ..
بعد دقايق خرجت احلام من مكتب المدير وهيا مبتسمه والمدير كان في مكتبه حاطت ايديه علي خده بآلم وهو بيقول:اه يا بنت ال…
كانت احلام ردتله القلم اللي كان هيضربه لحنين وخرجت واول ما خرجت ابتسمت بانتصار لانها مش بتحب ابدا ان حد يستغل شخص ضعيف لكونه ملوش ضهر يتسند عليه..فاتصلت بماهر واللي كان قاعد علي مكتبه مصدوم من مكالمتها واول مشافها بترن رد عليها وقال:خير يا احلام!
احلام بابتسامه:شكرا يا ماهر علي اللي عملته علشان حنين!
ماهر بصدمه:احلام انتي مستوعبه انتي قولتيلي ايه من شويه في التيلفون..ضحكت احلام وهيا بتفتكر انها هددته بإنهاء جوازهم فقالت:معلش كان لازم اعمل كده علشان المدير دا كان بيسخر مني ومش عارف اني اقدر اخد حقها!
ماهر اتصدم من كلامها وحس انه وقع في حب مجنونه واتاكد انه لبس فيها خلاص..
احلام قالت علشان تصالحه:انا كان عندي خبر كدا هيفرحك اوي وكمان هينسيك اللي حصل!
ماهر:اتفضلي قولي !
احلام بخجل:انا وافقت نكمل جوازنا خلاص وبلاش موضوع الخطوبه اللي انا اقترحته دا!
ماهر ابتسم علي كلامها وقال:انتي بتتكلمي بجد يا احلام'
احلام:ايوا ايه عندك اعتراض.
ماهر برفض:ابدا هو انا اقدر اعترض علي كلام ١٠٠ ال١٠٠زي دا.
ابتسمت احلام بخجل وقالت:طيب انت هترجع امتي النهارده؟
ماهر:مش هتاخر ،بتسألي ليه.
احلام وشها احمر بخجل شديد فقالت :مفيش بسأل ..المهم دلوقت انا هرجع المستشفي علشان حمزه مستنيني علي نار علشان يعرف اخبار حنين..
ماهر ابتسم وقال:طيب خلي بالك علي نفسك ومتروحش في اي مكان تاني من غير ما تعرفيني علشان اكون مطمن عليكي..احلام بهدوء:حاضر يا حبيبي !
ابتسم ماهر وقفل معاها المكالمة واحلام وقتها كانت خرجت من المدرسه وركبت عربيتها واتحركت في طريقها للمستشفي؟
وفي فصل حنين كانوا جميع الطلبه باصين عليها لانهم ظلموها وشكوا فيها ولاكنها كانت حزينه علشان اتخذلت منهم فكانت فاتحه الكتاب وبتذاكر وهيا متجهلاهم وفجاة سليم قرب منها وبدون مقدمات قال:حنين انتي كويسه؟
حنين حركت راسها بالموافقه وبصتله وقالت:انا كويسه ..لو سمحت يا سليم بلاش تقرب مني تاني لاني مش هستحمل ان حد يقول عليا كلمة مش كويسه'
سليم اتضايق من صدها ليه علي طول فحرك راسه بالموافقه ومشي وهيا فضلت تكمل مذاكرة وكانت في الديسك المقابل ليها جنة واللي كانت قاعده وبتبص عليها بكرة وغضب ومش مستوعبه انها اعتذرت منها لانها شايفه ان حنين اقل منها بكتير في المستوي وانها متستحقش ان شاب زي سليم يحبها هيا؟
____________في المستشفي
كان مرسي رجع وبلغ حمزه ان الدكتور رفض يكتبله علي خروج بسبب انه لسا متحسنش كفايه فحمزه اتضايق وقرر ينام لحدما احلام ترجع وبعد ساعه رجعت احلام وعلي ملامح وشها ابتسامه واول ما دخلت غرفته وحمزه شافها قال بلهفه:احلام طمنيني كانت ايه المشكلة؟
احلام قعدت قدامه وهيا بتفكر تقوله ايه غير انهم كانو متهمين حنين بالسرقه فانتبهت لسؤاله تاني فبصتبه وقالت :مفيش كانت متخانقه مع واحده زميلتها وكانوا عاملين مشكله مع بعض؟
حمزه بدهشه:بق الملاك البريئ دي بتتخانق!
ابتسمت احلام وقالت:ايوا عادي وبعدين انت مالك كده مش علي بعضك ليه دا انت مشوفتهاش غير مره؟
رفعت احلام صوباعها قدام وش حمزه واللي قال باعتراض علي كلامها:لا شوفتها مرتين!
احلام بصتله بشك وقالت :والله!دا امتي دا؟
حمزه :يوم ما ازاز بلكونتك اتكسر وانا اتخانقت بدالك وشوفتها ولما طلبت منك تعرفي هيا مين وتعرفيني عليها زعقتيلي'
احلام حركت راسها بتفهم وقالت:امم دا انت واقع من يوميها بق علي كده؟
حمزه برفض:لا مش واقع ..انا ميت في بحور عشقها'
احلام ضحكت علي كلامه وهوا افتكر ملامح حنين وضحكتها وابتسم واول ما افتكر انه كان بيدور علي الاكونت بتاعها بص علي احلام وقال بتساؤل:احلام ممكن تساعديني اوصل لحسابها علي الفيس بوك'
احلام:معرفش والله يا حمزه بس انا متهيألي كده انها مش معاها موبايل؟
حمزه بدهشه:معقول في حد معهوش موبايل في الوقت دا'
احلام :ايوا يا حمزه في ناس معهاش عادي لان مش كل الناس زي بعض في ناس مستواها المادي كويس وفي ناس مستواها علي قدهم'
حمزه بصلها وقال بتساؤل:وهيا حنين مستواها المادي واقع اوي كده!
احلام بضيق:بلاش نتكلم في الحجات دي علشان مش من حقنا وبعدين انا شايفه ان انت متفكرش كتير فيها لانها لسا صغيره وانت بتاع بنات ومش واثقه فيك!
حمزه بلهفه:لا يا احلام انتي غلطانه انا بجد من وقت ما شوفتها اتغيرت وقررت اتغير من أجلها والله'
احلام بصتله بشك وقالت:والله انا برضوا مقدرش اقولك حاجه تانيه لاني معرفش هل حنين فعلا بتفكر في الارتباط دلوقت ولا الدراسه ..بس انا هقولك اللي انا شيفاه!
حمزه بصلها بانتباه وهيا قالت:حنين مهتمة بدراستها واعتقد انها مبتفكرش في الارتباط .
حمزه ضم حاجبه بزعل وقال:انتي قفلتيها في وشي لي كده دا انا كان عندي أمل كبير ؟
احلام طبطبت علي كتفه وقالت بابتسامه:انا شايفه انك تهتم بدراستك انت كمان وبعدما تخلصوا خالص ابق اتقدملها..
حمزه حرك راسه برفض وقال:بس انا مبحبش الهندسه وبعدين السنه دي راحت عليا خلاص!
احلام بصتله وحركت راسها بتفكير وقالت:مادام مش بحب الهندسه شوف حاجه تانيه تكون بتحبها وحول ليها..؟
حمزه بابتسامه:بصي انا بحب المزيكا والتمثيل بس خالي رافض ومش عاوزني اطلع غير مهندس..
احلام بصتله من فوق لتحت وقالت:بصراحه انا مش عارفه هوا شايفك مهندس ازاي ،...بس ثانيه واحدة انت بتقول تمثيل ؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وهيا قالت :طيب انت شايف نفسك عندك موهبة ولا لسا هتتعلم؟
حمزه ابتسم وقال بحماس:لا طبعا عندي موهبه ؟
احلام بصتله وقالت بشك:اشك بصراحه انك موهوب..حمزه رفع حاجبه بضيق وقال:طيب استني انا هوريكي ..اطلبي مني امثلك اي حاجه وانا تحت امرك!
احلام بصت لشكله وقالت:هتمثل ازاي وانت مش عارف تحرك ايدك حتي؟
حمزه بفقدان امل:خلاص بعدين ..المهم دلوقت مفيش امل خالص اوصل لحنين.
ضمت احلام كتفها وحركت راسها بعدم علم ..
وحمزه قال وهو بيرجع راسه :طيب خلاص انا هنام بقى عشان اشوفها في حلمي ..اهي اي حاجه أصبر بيها نفسي علي ما اوصلها'
ابتسمت احلام وحركت راسها بالموافقه وقالت:وانا برضوا عندي مشوار هخلصه وهبق اجيلك بالليل مع خالك ماهر !
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:خلي بالك علي نفسك يا مرات خالي؟
الجمله ضحكت احلام لدرجة انها وقفت مكانها وبصتله وقالت بابتسامه :ماشي يا بتاع حنين!
حمزه ابتسم وقال:الله حلوه قوليها تاني كدا .
احلام سابته ومشيت وهوا بص لمرسي اللي قاعد ساكت وقال:مش هتروح تشوف شغلك ولا ايه يا مرسي!
مرسي وقف بانتباه وقال:بتقول ايه يا حمزه بيه!
حمزه ضحك علي شكله وقال:بقولك روح شوف شغلك خلاص انا هنام وانت هتفضل قاعد كده ..ملوش لازمه يعني ..
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
مرسي حرك راسه بالموافقه وقال:زي ما حضرتك تحب يا بيه انا تحت امرك..قال كلامه واتجه للباب وقال:اهم حاجه خلي بالك علي نفسك!
حمزه ابتسم وقال:متقلقش عليا يا مرسي وخلي بالك انت علي نفسك!
ابتسم مرسي وخرج وساب حمزه واللي بدا يغمض عينيه وبيتخيل شكل حنين علشان تجيله في الحلم وبعدما بدا يحس بوجودها نام؟
_______________
في منطقة احلام وبالتحديد في منزل الست ميرفت كان صابر ابنها بيجهز ورقه اللي هيقدمه في شركة الصياد لانه زهق من شغله كسواق تاكسي وحابب يكون ليه وظيفه يقدر من خلالها يعتمد علي نفسه ويتقدم للي قلبه حبها؟
ميرفت قالت وهيا بتدعي ان ابنها يتقبل:روح يا ابن بطني ربنا يوقف في طريقك ولاد الحلال وتتقبل في الشركة اللي بتحبها دي يا رب؟
صابر قرب منها وقبل اعلي راسها وقال بحب:يسمع من بوقك ربنا يا اغلي حاجه في حياتي..
ابتسمت ميرفت وطبطبت علي راسه بحنيه وقالت بحب كبير:ربنا يوسع رزقك ويرزقك ببنت الحلال اللي تريح قلبي من ناحيتك؟
ابتسم صابر وهو بيغمض عينيه وبيتمني انه يقدر ياخد خطوه ويعترف لمروه قبل ما حد تاني يسبقه ..
صابر قال قبل ما يخرج من البيت:انا همشي انا يا امي خلي بالك علي نفسك ..
امه ابتسمت وحركت راسها وقالت:حاضر يا قلب امك روح ربنا يحفظك!
ابتسم صابر وخرج من البيت وركب عربيته واتحرك في طريقة لشركة الصياد !
_______________
وفي شركة الصياد كان قاعد ماهر في مكتبه بيخلص مراجعات لورق الشحنة الجديده وكان مركز جدا في الورق اللي قدامه وكانت قاعده جانبه السكرتيره واللي معاها اوراق محتاجة امضته وكانت من الوقت للتاني بتديله كام ورقة يمضيهم؟
كانوا الاتنين مركزين في الشغل لدرجة انهم منتبهوش لصوت طرق الباب..
كانت اللي بتخبط علي الباب احلام واللي جت علشان تكلم ماهر بخصوص والدة حنين وظروفهم لانها لما قعدت مع المدير لوحدهم في المكتب وسألته بينه وبنيها ليه هوا و اصحابها متهمين حنين بالسرقه وكانوا متأكدين اوي؟
شرحلها المدير ان حنين بنت فقيره جدا وطول عمرها معروفه في سط زمايلها وبرغم انها شاطره صحيح بس بتيجي المدرسه بلبس قديم وشنطة متبهدله وحتي الكتب الخارجيه بتاعها بتكون واخداها من بنات السنه اللي قبلها..
زعلت احلام علي حالها وفهمت ان الفلوس اللي مع حنين ممكن تكون واخداهم من حد فعلا بس هيا اكيد مش سرقاهم لان حنين من وقت ما احلام عرفتها وهيا بنت محترمه ومش باصه للي في ايد غيرها وافتكرت احلام لما كانت بتعرض عليها مبلغ مساعدة كانت بترفض ففهمت انها عندها عزة نفس رهيبه فلما خلصت احلام كلامها مع المدير وهو طلب منها تكلم جوزها وتبلغه ان الموضوع خلص بصت احلام في وشه ولقت انها عاوزه تاخد حق حنين منه لانه كانت بيتهجم عليها وعاوز يضربها !
وبعدما احلام ردتله القلم اللي كان هيصفعه لحنين وخرجت، فكرت انها تروح وتاخد مبلغ من ماهر من غير ما تعرف حد وتديه لوالده حنين وتستغل ان حنين في المدرسه وتروح هيا لوالدتها ؟
ولما احلام وصلت لشركة ماهر كان هناك منعم واللي ساعدها انها تدخل من غير ما تقف عند موظفة الاستقبال واتجهت احلام للاسانسير وطلعت بسرعه لمكتب ماهر؟
خبطت احلام علي الباب ولاكن مسمعتش رد فخبطت تاني ولاكن برضوا مسمعتش رد فقررت احلام تدخل واول ما فتحت الباب وشافت سكرتريه ماهر مقربه منه جدا وبتبصله بنظرات اعجاب…خبطت احلام علي الباب بقوه علشان تثير انتباههم واول ما ماهر شافها أتفاجأ من وجودها ..
السكرتيره بعدت عن ماهر وقربت من احلام وقالت:حضرتك ازاي تقتحمي الغرفة كده وازاي اصلا تدخلي هنا من غير ما تستأذني؟
احلام كانت عينيها علي ماهر واللي كان باصص عليها وساكت فلما انتبهت ان السكرتيره بتشاورلها وبتزعق ..بصتلها وقالت :بتكلميني انا؟
السكرتيره بصت لماهر وقالت:حضرتك البنت دي غريبه يا فندم والمره اللي فاتت كانت تصرفاتها مش طبيعيه تحب حضرتك ابلغ الأمن؟
احلام بدهشه من كلامها:أمن؟
ماهر وقف بسرعه وقرب منهم وقال وهو بيوجه كلامه للسكرتيره:اخرجي انتي يا همس دلوقت وكملي شغلك!
احلام كانت حاسه بغيره شديده في قلبها من قرب السكرتيره من ماهر ولاكن اللي أثار غضبها دلوقت هوا كلام السكرتيره ليها ،فأول ما لقته متجاهل كلام السكرتيره عنها وخلاها تخرج قررت احلام تخرج وراها هيا كمان ولاكن ايديه منعتها؟
احلام بضيق:سيب ايدي انا هخرج؟
ماهر ابتسم وقال برفض:لا مش هسيب ايديك !
احلام لفت وبصت في وشه وقالت بصدمة:مش هتسيب ايدي طيب.. قالت كلامها وهيا بتقرب وشها من ايديه علشان تعضه وتخليه يسيبها ولاكن كانت ايديه التانيه اسرع منها وشالها ضمها لصدره بسرعه؟
احلام بخجل:ايييه دا ..نزلني!
بصلها ماهر في وشها وقال:انتي هتجننيني بتصرفاتك دي !! انتي مش لسا كنتي في المدرسه عند حنين وقولتيلي انك رايحه لحمزه؟
احلام ردت عليه بضيق وقالت:منا روحتله وقعدت معاه شويه وسيبته علشان نام ؟
ماهر بصلها وقال بتفهم:طيب انتي كنتي جايه تعمليلي مفجأة هنا ولا ايه؟
احلام برفض:لا طبعا وبعدين انا مش عاوزه حاجه انا همشي ؟
ماهر ابتسم وقال:طيب ممكن تهدي وانا هصالحك!
احلام باستغراب:تصالحني ليه هو انت غلط فيا او عملت حاجه تضايقني!
ماهر بصلها واستغرب انها بتقول كلامها وهيا بصاله بغضب وضيق فقال وهو بيشاور علي حواجبها اللي ضماهم :امال ايه وشك دا وليه ضامه حواجبك كده!
احلام عدلت وشها وبصت في عينيه وقالت :ممكن تنزلني بس الاول علشان انا مش مرتاحه وانت شايلني زي الطفلة كده!
ماهر حرك راسه بالموافقه ونزلها وهيا جريت بسرعه علشان تخرج ولاكنه قفل الباب من عنده بسرعه قبل ما هيا تقرب منه!
احلام بضيق:انا الظاهر غلطت في العنوان مش دي الشركة اللي انا جايلها ،لو سمحت افتح الباب خليني اخرج من هنا!
قرب ماهر منها وهيا كانت بتبصله بتوتر وبتقول:افتح الباب !
ماهر حرك راسه بالرفض وفضل يقرب منها اكتر لحدما وصلت للحيطه وبدات تبص حواليها وهيا بتقول:لو قربت هصوت والم عليك الموظفين واخليهم يشوفوا مديرهم المحترم بيعمل ايه مع بنت بريئة وغلبانه زيي؟
ابتسم ماهر علي كلامها وقال بسخريه :موظفيني لما يعرفوا ان البنت البريئة الغلبانه دي مراتي هيقدروني كويس!
احلام بصت علي ملامحه وقالت بتوتر:هو انت ممكن تبعد شويه علشان انا مش مرتاحه وانت قريب مني كده!
ماهر مسك ايديها ورفعها علي الحيطه وكان مركز مع عيونها وقال برفض: انا مرتاح كده وبعدين انتي متضايقه ولا حاجه!
احلام :ايوا؟
ماهر:معلش!
احلام:ابعد يا ماهر بق بجد انا مش بهزر..؟ ماهر قرب منها اكتر وهيا وشها بدا يحمر وغمضت عينيها بقوة لانها عارفه انها هتستقبل قبلة دلوقت ..
ماهر ضحك علي شكلها فقرر يقبلها واول ما لمس شفايفها ..احلام حست بان قلبها هيخرح من شدة النبض..
بعد ماهر عنها بسرعه وسابها واقفه سرحانه واول ما انتبهت لنفسها بصتله بضيق لانه بيلاعبها ،فقربت منه وقالت :ماهر انت فاكر لما انا قولتلك من شويه في التيلفون اننا نكمل جوازنا.
ماهر مردش عليها وقعد علي الكرسي وهيا قالت بغضب:انا بسحب كلامي وانا بق مش هتجوزك ولو الارض دي اتهدت كدا فوقنا دلوقت برضوا مش هتجوزك علشان انت ماخدتش حقي وزعقت للبنت دي وسايبها تقول عني بتصرف تصرفات مش طبيعيه وغريبة ..وكل دا ليه علشان دخلت مكتبك وانت اصلا مش غريب عني دا مكتب جوزي؟
قالت كلمة جوزي بغضب وصوت عالي '
ماهر بصلها ودي كانت اول مره يشوفها متضايقه وغيرانه عليه بالمستوي دا ..فقام تاني علشان يصالحها ويهديها ولاكنها كانت بتبعده بايديها كل ما يقرب منها وبدات دموعها تنزل لانها عمرها ما سمحت لشخص يقل منها ابدا فقالت بغضب:انا هروح اضربها واخد حقي منها ولو عاوزين ترفعوا عليا قضيه انتو الاتنين براحتككوا بق انا عندي ادخل السجن بكرامتي ولا اني اسمح لحد يغلط فيا ؟
ماهر مسكها جامد وضمها لحضنه بعد محاولات كتير وهيا كانت بتحاول تبعد عنه ولاكنه كان مأمن جامد عليها وماسكها كويس!
ماهر بتساؤل:لما انتي مش جايه تعمليلي مفجأة ممكن اعرف كنتي جايه ليه،
احلام افتكرت حنين وقالت:كنت هاخد منك فلوس اروح اديهم لوالدة حنين لان فلوسي خلصت علشان مش بشتغل؟
ماهر حرك راسه بتفهم فقال وهو بيقرب راسه من رقبتها:وتشتغلي ليه بس وانتي زوجة راجل ملياردير!
احلام :اديك قولتها زوجي مش انا..لما ابق مليارديره هوقف شغل؟
ضحك ماهر علي كلامها وقال:خلاص يا ستي انا هديكي ثروتي كلها ومتشتغليش.
احلام غمضت عينيها وقالت بسخريه علي كلامه:شكرا مش عاوزه حاجه منك وبعدين دا واجبك اصلا وفلوسك هيا فلوسي،متحسسنيش انك بتعمل معايا جميل.
ضحك ماهر علي كلامها وقال:وانا بس قولت ايه غير كدا ..
احلام :طيب سيبني كدا بس اروح اخد حقي علشان مش هيجيلي نوم النهارده!
ماهر برفض:مينفعش يا احلام وبعدين هيا كانت بتشوف شغلها لان مش مسموح لاي شخص يدخل هنا بدون اذن؟
احلام:يعني انتي بتعتبرني شخص.
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا انتي مراتي وحبيبتي'
احلام بضيق:يبق ما تقولش بق بتشوف شغلها والكلام دا علشان انا مش هسكت بق انا بقولك اهو'
ماهر بتعب :انتي مش بتتعبي يا احلام من الفرهده دي وبعدين هتضريبها ازي وانا موجود مينفعش!
احلام بضيق:خلاص لف وشك او امشي علشان متشوفش'
ضحك ماهر وقال :انتي مشكلة بجد يا احلام انا متوقعتش انك مجنونه بالشكل دا..
احلام :لا بق دا انت زودتها اوي شكلي كده هضرب الموظفة والمدير..
قالت احلام كلامها ونزلت علي ركبتها بسرعه وقدرت تفلت من تحت ايديه فبصتله وقالت بتحدي:انت هطلقني علشان اللي يرفض ياخد حقي يبق مش بيحبني وبعدين انا بقا عاوز دمي اللي انا ادتيته لحمزه ابن اختك ..انتو اصلا عيله متستاهلش تضحياتي؟
قالت كلامها وهيا بتمد ايديها ورافعه حاجبها وكأن ماهر هيحطلها الدم افي ايديها ..
ماهر رفع حاجبه بصدمه من كلامها وهيا قالت:انت هتبصلي كتير بقولك عاوزه دمي؟
ماهر لما استوعب كلامها ضحك بقوة لدرجه ان حس ان انفاسه هتنقطع..احلام بصتله واضايقت انه بيسخر منها ولاكنه وقف وقرب منها وكان بينهج وبيقول:انتي عاوزه ايه مني ..دخلتي شقلبتي حياتي وخليتي ليها معني؟
خجلت احلام من كلامه وهوا قال:يا ستي انا من غير ما تقولي كنت هاخدلك حقك منها بس بالعقل .
احلام سكتت وهوا قرب من خدها قبلها وقال:انا بس محتاجها معايا دلوقت علشان عندنا ضغط شغل يعني مقدرش اغير منصبها حاليا!
احلام :انا ممكن اشتغل مكانها؟
ماهر :مش عايز اتعبك معايا وبعدين هيا حاليا فاهمه شغلها اكتر واوعدك اني اول ما اخلص الشحنات دي هشغلك معايا في الشركه وهديكي منصب يليق بخبراتك؟
احلام بصتله بتفكير وقالت:لا خلاص مش عاوزه حاجه وبعدين انا مش بحب الواسطه في الشغل انا لما بوصل لمنصب بوصله بمجهودي.
ماهر بتفهم:خلاص اللي تشوفيه المهم دلوقت خليني اجي معاكي ونروح لوالدة حنين مع بعض!
حركت احلام راسها بالموافقه وهوا قرب من مكتبه واخد موبايله ومحفظته وقال:خلينا نخرج!
احلام بتساؤل:مفيش مرايا هنا اظبط فيها طرحتي!
ماهر شاورلها علي غرفة وقال:ادخلي الاوضة هناك وظبتي هدومك براحتك!
احلام حركت راسها واتجهت للاوضه وماهر اخد نفس عميق وهوا بيبص عليها وبيقول:هترجعيني اتمرن تاني منك لله؟
دخلت احلام للغرفه وعدلت هدومها وبعد دقايق خرجت لاقته واقف مكانه وفاتح موبايله ومركز فيه..احلام :انا خلصت؟
ماهر انتبه ليها وقال:طيب خلينا نخرج'
احلام حركت راسها بالموافقه وخرجت وهو وراها واول ما خرجت بصت علي مكتب السكرتيره لقتها مش موجوده فبصتله وهو ابتسملها ففهمت انه اكيد طلب منها تمشي لحدما يخرحوا فحركت راسها وقالت بتحذير:ماشي؟
مسك ماهر ايديها وقال:خلاص بق انا فهمتك كل حاجه!
احلام حركت راسها بالموافقه ومشيت جمبه وهوا كان بيحط ايديه علي وسطها ولاكنها بتنزلها بضيق فمسك ايديها بعد معناه منها واول ما الاسانسير نزل اول دور خرجوا الاتنين منه ومشيوا جمب بعض وايديهم في ايدين بعض..
طبعا كل الموظفين كانوا بيبصوا عليهم بصدمه وبيسألوا بعض مين دي اللي معاه ..لحدما ماهر واحلام خرجوا من الشركه ووقتها بدات الاصوات تعلى في الداخل والكل بيتهامس عليهم وبيسألوا بعض معقوله يكون ماهر باشا ارتبط؟
في عربية ماهر كان ركب هو واحلام وطلب من منعم ينزلهم عند اقرب ATM وبعدها يوصلهم لبيت حنين ..
احلام كانت بتبصله بضيق لسا وهوا قرب منها وقال بهمس:بحبك يا احلام مهما عملتي'
خجلت احلام من كلامه وبصتله وقالت:وانا مش بحبك يا ماهر يا صياد ؟
لف ماهر وشه وابتسم علي كلامها وفهم انه هيتعب معاها ومع عنادها اللي مالوش اخر فبص علي الطريق واتنهد وقال:معايا يارب ..
↚
اتجه ماهر الصياد برفقة زوجتة أحلام الي منزل والدة حنين..دخلت احلام الاول علشان تبلغ والدة حنين ان زوجها معاها واول ما دخلت وخبطت علي الباب..فتحلها حمزه الصغيرة وهو بيقول :مين اللي بيخبط؟
ابتسمت احلام وهيا بتبصله وبتقول وهيا بتقلد نبرة صوتة :أنا احلام؟
اول ما حمزه شافها ابتسم وقال:طنط احلام ازيك..قربت احلام من الطفل وقبلته بابتسامه وقالت:الحمدلله يا قمري انت عامل ايه؟
حمزه بخجل:كويس؟
احلام:ماما موجوده !!
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا جوا؟
ابتسمت احلام وقالت :طيب ادخل بلغها اني موجوده وعمو ماهر معايا وخليها لو مش لابسه الطرحة تلبسها..
حرك حمزه راسه بالموافقه ودخل بسرعه يبلغ مامته بالكلام اللي احلام قالته ووقتها أحلام خرجت لماهر اللي مستنيها برا وقالت:مامت حنين جوا بس هنستني دقيتين هنا بس لحدما تجهز؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وكان ماسك في ايديه ظرف فيه مبلغ وقال:متأكدة انها هتقبل مننا الفلوس ومش هترفض..
احلام ابتسمت وقالت:متقلقش يا ماهر وبعدين خليني انا اللي اديهملها بيني وبينها علشان متتحرجش!
ماهر حرك راسه بتفهم وادالها الظرف واحلام حاطته في شنطتها ووقتها نورا خرجت وهيا بتقول بابتسامه:استاذ ماهر ،استاذه احلام اتفضلوا ..نورتونا والله؟
لف ماهر واحلام بجسمهم وبصوا لنورا وابتسموا وقالوا في نفس الوقت:دا نورك!
نورا فتحت الباب اكتر وقالت بابتسامه لطيفة :اتفضلوا .معلش وقفتوا برا كتير؟
أحلام بابتسامه صافيه:ولا اي حاجه احنا اصلا يا دوبك لسا واصلين ....
نورا شاورتلهم يقعدوا علي الكنبة وهيا دخلت بسرعه للمطبخ علشان تجيبلهم ضيافة ولاكنها لاقت المطبخ فاضي من كلة..كان حمزة قاعد جمب احلام ومبسوط بوجودها لانها حنينه عليه وبيحبها..
احلام لمست خده بلطف وطلعت مبلغ بسيط من شنطتها وقالت :ممكن تقبل الهدية دي مني!
حمزه بص للفلوس بفرحه وحرك راسه بالموافقه وهيا ادتهاله في ايديه فالطفل اخدها وجري بسرعه علي مامته وهوا فرحان'
كان ماهر بيبص عليها ومبتسم لانها برغم جنونها دا كله الا انه مينكرش انها بتمتلك قلب طيب وحنينة ..فضل ماهر يبص علي ملامحها بحب لحدما دخلت نورا عليهم تاني وهيا شايله صينيه فيها شاي وبتقول بخجل:اتفضلوا..والله البيت نور !
قامت احلام واخدت منها الصينيه وقالت :تعبتي نفسك يا ام حنين والله ؟
ابتسمت نورا وقالت:ولا تعب ولا حاجه دانتوا تستاهلوا كل خير ؟
ابتسمت احلام وقربت الصينيه من ماهر واللي اخد كوبايه واخد منها رشفه وقال بابتسامه:تسلم ايدك يا ام حنين'
نورا فرحت من كلامه وبصت لاحلام واللي شربت هيا كمان وقالت:بجد والله تسلم ايدك دا حرفيا ألذ كوبايه شاي شربتها من يد ما نعدمها يارب؟
نورا حست انهم جبروا بخاطرها فابتسمت وقالت:الله يخليكي يا رب..
احلام بصت لماهر وابتسمت وبعدها بصت لام حنين وقالت:احنا جايين نطمن عليكي طمنينا انتي عاملة ايه دلوقت؟
نورا لمست دماغها وقالت بتعب:الحمد لله دلوقت احسن بكتير'
ماهر :انا كلمت ظابط زميلي ووصيت عليه قاسم جوزك وطبعا هوا اتعرض علي النيابه وقريب اوي هيتحكم عليه بس كنت عاوز اسألك:هتعملي ايه بعدما هوا يتسجن؟
نورا وهيا بتبص حواليها بحزن :هعيش انا وعيالي في البيت دا زي ما انتوا شايفين الحمدلله ..انا بشتغل وبنتي بتدرس وحمزه بيروح الحضانة وربنا معانا!
ابتسم ماهر واحلام بصتلها وقالت:ممكن كلمة علي جمب يا ام حنين؟
نورا حركت راسها بالموافقه وقالت:حاضر يا حبيبتي!بصوا لماهر واستأذنوه وهوا حرك رأسه بالموافقه،
قامت نورا واحلام وراها ودخلوا الاتنين لأوضة نوم صغيره وقفلوا عليهم الباب!
طلعت احلام الظرف من شنطتها وقالت:دي حاجه بسيطه علشان الظروف اللي بتمرور بيها ..ودي والله مش تقليل منك بس اعتبريني اختك الصغيرة وبساعد معاكي!
نورا بصتلها بخجل وقالت:والله كتر خيرك .. احنا الحمدلله ..
احلام قاطعت كلامها وهيا بتحط الظرف في ايديها وبتقول:انا عارفه انكم قد الدنيا كلها بس متكسفيش ايدي بق ..علشان خاطري!
نورا حركت راسها بالموافقه وحضنت احلام وقالت:متشكره يا حبيبتي ربنا يحفظك يارب ويعوض قلبك ويرزقك كل خير!
ابتسمت احلام وطبطبت علي ضهرها وقالت:ربنا يخليكي ليهم ويباركلك فيهم يا رب!
نورا بعدت عنها بهدوء وبصت للظرف وقالت:ربنا يعلم والله يا حبيبتي ان جميلك دا هيكون فوق راسي طول العمر.. نورا قالت كلامها وعيونها دمعت ولاكن احلام مسكت ايديها بسرعه وطبطبت عليها وقالت:ربنا يعلم والله اني مش عاوزه اي حاجه غير انكم تكونوا بخير وانا بحب حنين وبعتبرها اختي الصغيره ومش عاوزاكي تقصري معاها خالص وانا تحت امرك في اي حاجه تحتاجوها .
نورا :كتر خيرك يا حبيبتي..تسلمي ؟
احلام ابتسمت وقالت:طيب انا هقوم بق علشان ماهر وراه شغل ومش عاوزه اعطله .
نورا بابتسامه:ربنا يصلح حالكم يارب!
خرجت احلام وشاورت لماهر علشان يمشوا وهو اول مشاف نورا قال:سلميلي علي حنين وبلغيها اني ممتن جدا ليها؟
نورا ابتسمت وحركت راسها وقالت:يوصل يا ماهر باشا؟
خرج ماهر وجمبه احلام بعدما ودعوهم وركبوا العربيه .
ونورا كانت بتبص عليهم وهما ماشين بابتسامه وبعدها بصت للسماء وقالت بدموع:ألف حمد وشكر ليك يارب كنت شايله هم هعمل اكل ايه للعيال بس كرمك كبير يارب ..
حمزه قال وهو بيوري لمامته الفلوس اللي اخدها من أحلام:شوفتي طنط احلام ادتني ايه!
نورا بصت للفلوس وابتسمت وقالت بلطف:مبروك عليك يا حبيبي بس متنساش وانت بتجيب حاجات حلوة ليك تجيب لحنين اختك هيا كمان .
حمزة حرك راسه بالموافقه وهيا مسكت ايديه ودخلوا تاني للبيت وقفلوا علي نفسهم الباب'
وفي عربية ماهر كانت أحلام قاعده ضامة ايديها لصدرها ومش راضية تبص عليه.
ماهر بتساؤل:هتفضلي زعلانه مني كتير.. احلام سكتت فقرب ايديه من خدها وقال:ساكته ليه.
احلام قربت منه وضمت نفسها لحضنة وقالت: بما اني مس عاوزه اكلمك خليني جمبك كده لحدما نوصل للبيت علشان عاوزه انام وخايفه دماغي تتخبط في ازاز العربيه ،وبعد اذنك الزم حدودك لحدما نوصل؟
بصلها ماهر وابتسم وحرك راسه بالموافقه وهيا غمضت عينيها وهيا بتستنشق رائحته المثيرة بكل تلزز وبرغم انها غيرانه ومتضايقه الا انها مجرد ما بتقرب منه بتنسي كل آلامها فكانت بتحاول بضمة ليها انها تخفف عن غيرتها وغضبها ولاكن كل ما تفتكر نظرات السكرتيرة ليه تحس انها عايزه ترجع وتجيبها من شعرها لان مش مسموح لأي حد يبصله باعجاب غيرها؟
ماهر لاحظ ان احلام حضناه جامد وبتضغط علي حضنه بقوة كبيره فبص علي ملامحها لقاها مغمضه عينها جامد وكانها بتتخانق مع حد في عقلها.. فبصلها وضحك علي شكلها وفضل طول الطريق يتأملها وبعد وقت بلغه منعم انهم وصلوا القصر'
ماهر بص عليها وقال:احلام احنا وصلنا !
احلام فتحت عينها وبصت حواليها ولما لقت انها في حضنه بعدت بسرعه وخرجت من العربية ودخلت للقصر بدون اي كلمة!
منعم استغل ان احلام خرجت فقال بسرعه: حضرتك انا عرفت معلومات جديدة عن ياسر غنيم!
ماهر بانتباه :عرفت ايه؟
منعم:الباشا طلع عندة مؤسسة سريه كبيرة للدع/ارة في مصر ..
اتصدم ماهر من كلام منعم وقال بتساؤل: وانت عرفت المعلومة الكبيرة دي منين!
منعم: مش انا حضرتك كنت براقبه وعرفت انه بيروح لشقق مشبوهه ..بعد ما دورت وراه عرفت انها تبعه ويا باشا انا كنت فاكرة انظف من كده بس المظاهر طلعت فعلا كدابه ..
ماهر حرك راسه بتفهم وقال: لا دا اللي زيه كتير اوي متعدش وبعدين دا باين عليه انت بس لو ركزت في وشه هتفهم قصدي ،المهم دلوقت ركز انك تصوره كتير واتاكد من كل صوره ان وشه باين فيها كويس ..وصحيح انت قولتلي انك عارف واحد بيلعب قما/ر ومحترف فيه!
منعم بخجل:ايوا يا فندم دا واحد جارنا عنده خبرة كبيرة !
ماهر:طيب اعمل حسابك هنروحله بالليل انا وانت ..منعم حرك راسه بالموافقه وماهر قال:طيب يا منعم انا هنزل اريح كام ساعه كده وانت برضوا شوف وراك ايه وخلصه وابق عدي عليا تاني وانا هبق ابعتلك رساله قبل ما اجهز ..منعم باحترام :حاضر يا فندم!
ماهر انهي كلامه وخرج من العربية ودخل للقصر ورا احلام اللي اتجهت لجناحهم بسرعه واختفت من قدامهم..
منعم كان قاعد في عربيته وبيراجع الصور اللي التقطها لياسر لحد دلوقت واللي كان شكلة نظيف ولاكن تصرفاته كلها وس/خه ..دا كان كلام منعم وقت ما شاف ياسر وهو بيدخل للشقه دي وبياخد منها عقود خاصه برجال اعمال علشان يستغلهم بيها ويقدر ياخد اللي هوا عايزة منهم بسهوله ..
فقرر منعم انه يكمل مراقبه علشان يقدر ماهر يوقعه وينتقم منه في اسرع وقت لان ياسر شخص مؤذي ووجوده خطر علي البشرية..
وعند ماهر كان ماشي في اتجاه الجناح وفاتح تيلفونه وبيعمل مكالمه ..واول ما الشخص اللي بيتصل عليه رد ماهر قال:بلغ الحيوان اللي بتخوني معاه ان في صفقة كبيره انا داخل عليها وحاطط فيها كل سيولة الشركة؟
شوقي بتوتر:صفقة ايه دي يا فندم!
ابتسم ماهر علي غباءة وقال:دي مش حقيقية يا غبي ركز معايا..انت هتبلغة اني همضي قريب تعاقد مع شركة المانيه وعرفه ان لسا محدش اتكلم في التفاصيل!
شوقي :حاضر يا فندم!
ماهر بجديه:ركز يا شوقي دا مش سهل انك تحور عليه ..عاوزك تمثل عليه زي ما كنت بتمثل عليا كده بالظبط ..وأقنعة ان كلامك حقيقي علشان لو كل اللي بتعمله دا راح علي الأرض انا مش هيكفيني فيك..
شوقي بمقاطعه:والله هركز يا باشا ..
حرك ماهر راسه وقال:طيب يلا شوف هتعمل ايه وبلغني رد عليك وقالك ايه؟
شوقي:حاضر يا فندم!
قفل ماهر المكالمه وفتح باب الجناح واول ما دخل بص علي المكان كويس وهو بيدور عليها ولما لقي الجناح فاضي دخل بقلق وهو بينادي علي أحلام ..
ماهر قال بصوت واضح وهو بينادي عليها:احلام !!انتي فين!
كانت احلام في غرفة الملابس بتغير هدومها واول ما سمعت صوته حطت الروج بسرعه وضمت شفايفها علشان تتأكد انه مضبوط..
ماهر بدا يتحرك في الجناح علشان يدور عليها فقبل ما يفتح غرفة الملابس لقاها خارجه وهيا لابسه لبس قصير ..يشبه لبس همس السكرتيرة بتاعته وكانت حاطة مكياچ شبه مكياچ همس بالظبط وفارده شعرها علي جنب وكان شكلها مضحك؟
ماهر بتساؤل:إنتي مين يا حجه؟
احلام برفع حاجب:انا احلام معقول مش عارفني!
ماهر قفل باب الجناح بسرعه ورجع ليها تاني وهو بيبص علي شكلها بتفحص وبيقول:ولما انتي احلام ايه اللي انتي عملاه في نفسك دا؟ولحقتي تعملي كل دا امتي؟
احلام بضيق:عاملة ايه ياعني دا اقل حاجه عندي وبعدين هو مش دا نوعك المفضل من البنات'
ماهر فهم دماغها فقرب منها وقال برفض:لا خالص انا نوعي المفضل هيا احلام مراتي وحبيبتي انما اللي انتي عملاه دا انا هخاف منه مش هحبه؟
احلام فرحت لما سمعت كلامه وقالت بتساؤل:يا عني ايه بتحب مراتك مش فاهمه ..هو انت متجوز!
قلع ماهر جاكت بدلته وحطه علي السرير وقال بابتسامة:طبعا متجوز..ومتجوز جميلة الجميلات وأميرة الأميرات وست البنات؟
احلام مقدرتش تقاوم سعادتها وبصتله بحب وقالت:وهيا مين دي بق اللي بتوصفها بالطريقه الحلوة دي..
فك ماهر زرار قميصه وهو بيقرب منها وهيا لما انتبهت انه ثواني وهيكون جسمه باين قدامها خجلت ووشها احمر..
ماهر وهو بيخلع القميص قال :..انتي يا احلام بس..
احلام بتساؤل :بس ايه؟
قرب ماهر منها اكتر وهيا كانت بتبصله بتوتر وكسوف شديد فقال وهو مركز مع شكل شفايفها:بس من غير الحجات دي .:
قرب من شفايفها اكتر فهيا فكرت انه هيقبلها فغمضت احلام عينيها وهوا طلع مناديل من وراها وبدأ يمسح شفايفها..
فتحت احلام عينيها لما لقته بيمسح شفايفها ومقبلهاش فبصتله وقالت بتساؤل :بتعمل ايه؟
ماهر وهو مركز مع شكل وشها:همسح اللي انتي عملاه دا!
احلام مسكت ايديه تمنعه وقالت:وهتمسحه ليه هوا مضايقك.
ماهر اول ما اتأكد ان كل الروج اتمسح حرك راسه بالموافقه وقال:لونهم الطبيعي اجمل واحلي بكتير ليه بتغيري لونهم !
احلام بتوتر:هما ايه دول .
قبلها ماهر بسرعه وهيا مقدرتش تقاومه واستجابت معاه فبعدما انتهي من تقبيله ليها جاوب علي سؤالها وقال:الكريزه دي يا احلام لونها الطبيعي احلي واجمل من الصناعي..
وشها كان احمر وهوا كان بيبص في عيونها بنظرات جميله فمقدرتش تقاومه وجريت بسرعه من قدامه قبل ما يغمي عليها من شدة الخجل .
ماهر حاول يمسكها بسرعه قبل ما تهرب ولاكنها فلتت من تحت ايديه.
فقال بزعل:يا مجنونه استني؟
كانت احلام واقفه ورا الباب وحاطة إيديها علي قلبها وبتقول بتوتر:انا..انا..انا متوتره اوي كدا ليه..
ماهر كان واقف برا بيضحك عليها وهيا قررت تغير هدومها وتظبط شكلها لانه طلع بيحبها هيا اكتر ..وبعدما انتهت وخرجت لقت ماهر نايم علي السرير وحاطت ايديه ورا راسه.
قربت احلام وقالت بخجل:هو انت هتنام هنا.
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا قالت:طيب ارتاح وانا هنام علي الكنبه'
اول ما قالت احلام كلامها قام ماهر بسرعه ومسكها من ايديها وشدها عليه وقال:لا مفيش نوم غير في حضني؟
احلام بكسوف:مش انت عاوز تنام!
ماهر برفض:لا انا مش هنام غير في حضن مراتي ولاكن لو هنام لوحدي فانا مش هيجيلي نوم !
احلام حركت راسها وقالت:طيب هنام جمبك بس هوا احنا مش هنروح لحمزه!
ماهر شدها عليه اكتر وقال:خلينا ننام شويه وبعدها نروحله بالليل!
احلام حركت راسها بالموافقه ونامت جمبه وهوا شدها لحضنه وقال:بقول في حضني؟
ابتسمت علي كلامه وغمضت عينيها بسعاده وهوا كان مبسوط انه قدر يكسب قلبها فعمض عينيه هوا كمان ونام.
_________
وصل صابر لشركة الصياد ودخل وهوا ماسك في ايديه الـ سي ڤي الخاص بيه واول ما قرب من وظفة الإستقبال قال:مساء الخير انا جيت بخصوص الوظيفة اللي اتعرضت علي موقع الشركة امبارح..
الموظفه بابتسامه:حضرتك الاستاذ صابر محمد!
صابر حرك راسه بالموافقه والموظفة قالت:حضرتك هتروح لمكتب الاستاذة تغريد في الدور الثالث.
حرك صابر راسه ودخل للشركه وهو بيبص لكل ركن فيها بحب كبير واول ما وصل الاسانسير اخد نفس طويل وعو بيتمني من قلبه انه يتقبل المره دي..
بعذ دقايق وصل صابر لادور الثالث وقرب من المكاتب وهو بيسأل عن الاستاذه تغريد واول ما وصلها قدم الملف بتاعه وقال: مساء الخير يا استاذه تغريد انا صابر محمد سلام جيت اقدم علي وظيفة مسؤول مبيعات ودا السي ڤي بتاعي ؟
تغريد ابتسمت وحركت راسها بالمرافقه وقالت:تمام يا اشتاذ صابر انا هراجع السي ڤي وهحوله لماهر بيه ولو اتقبلت هنتواصل مع حضرتك!
صابر حرك راسة بالموافقه وقام واستأذن منها وخرج وهوا ماشي في طريقه للخروج من الشركة كان شايف الموظفين اللي داخلين وخارجين وواضح عليهم انهم مشغولين..
دقق صابر في شكل اليونيفورم بتاعهم وعجبه جداا واتمني انه يتقبل المره دي ويشتغل في الشركة ويكون زيهم؟
بعد دقايق خرج صابر من الشركه وركب عربيته واتجه في طريق البيت ..
كان طريق صابر هوا نفسه طريق عيادة مروه وهوا ماشي شافها واقفه قدام العمارة اللي فيها العياده ومعاها الدكتور علي وبيضحكوا .
اول ما شافهم صابر واتأكد انها مروه وقف العربيه بسرعه وهوا بيتابعهم من بعيد!
كانت مروه واقفه وبتبارك للدكتور علي لانه هيخطب وكان بيعزمها عل يحفلة خطوبته ..فاخدت مروة منه كارت الدعوة وقالت:الف مبروك يا دكتور ربنا يتتملك علي خير!
علي بابتسامه:الله يبارك فيكي يا انسه مروه ..تخبي اوصلك معايا في طريقي!
مروه حركت راسها بالرفض وهوا ابتسم وقال:طيب خلي بالك علي نفسك.
مروه حركت راسها بابتسامه وعلي مشي من قدامها وهيا فضلت تبص حواليها وهيا بتدور علي اي عربيه توصلها البيت واول مشافت صابر اللي راكب في عربيته وباصص عليها وملامح وشه غاضبة ..اتخضت مروه وهيا بتقول:بسم الله الرحمن الرحيم هو دا بيعمل ايه هنا..وبيبصلي كدا ليه؟
صابر اول ملقاها اخذت بالها منه اتحرك بالعربيه وقرب منها وقال:ازيك يا انسه مروه ..عاملة ايه
مروه بصتله وقالت بهدوء:الحمدلله يا استاذ صابر ..حضرتك عامل ايه!
صابر وهوا بيحاول يهدي من نفسه بسبب الغيره:الحمد لله اتفضلي اركبي معايا هوصلك في طريقي!
مروة:لا متتعبش نفسك.....صابر بمقاطعه ..ولا تعب ولا حاجه احنا اصلا طريقنا واحد متقلقيش!
مروة حركت راسها بالموافقه وركبت في العربيه وهو اتحرك واول ما هيا بصتله علشان تفهم ماله لقت وشه كله احمر.. فقررت تبص قدامها وتفتح الدعوة علشان تقراها واول مفتحتها صابر اخد باله منها فبص عليها وقال وهو بيسألها :دي دعوة فرح مش كده!
مروه حركت راسها وقالت بابتسامه هاديه:ايوا دا دكتور شغال معايا في العياده هيخطب ان شاء الله..
صابر بتساؤل: الف مبررك هو الدكتور دا هو اللي كان واقف جمبك من شويه دا!
مروه حركت راسها وهوا قال في نفسه:ياعني مفيش علاقه بينكوا؟
مروه بصتله وهيا مستغربه سكوته المفاجئ فققرت تتجاهله ولاكنه فجأها بسؤاله لما قال:هو حضرتك مرتبطة يا انسه مروه ..او في حد في حياتك؟
اتوترت مروه من سؤاله المفاجئ وحركت راسها بالرفض فابتسم صابر بفرحه وقال:طيب مش بتفكري ترتبطي!
مروه بصتله ولقت ان وشه احمر بسبب كلامه فحركت راسها بالموافقه وقالت:والله لو في شاب مناسب وابن خلال ايه المانع يعني!
صابر حس ان قلبه هيخرج من مكانه من الفرحه وقال:ربنا يرزقك بـ ابن الحلال!
مروه ابتسمت وهو قال في سره: ابن الحلال اللي قاعد جمبك في العربيه!
فضلوا طول الطريق مروه باصة علي الطريق وصابر سايق ولاكنه مركز معاها لحدما وصلها قدام بيتها وقال:خلي بالك علي نفسك يا انسه مروه !
مروه حركت راسها بالموافقه وخرجت من العربيه وودعته ودخلت بسرعه لبيتها وهيا متوتره جداا بسبب كلامه معاها وسؤاله الغريب فدخلت جوا البيت وهيا بتفكر فيه وبتتخيله لو ينفع يكون زوجها المستقبلي ولاكن كلما كانت بتفتكر خجله المبالغ فيه بتشيل الفكرة من دماغها بسرعه ..
و صابر كان حاسس ان دعوة أمه قربت تستجاب لان مروة ادتله امل كبير بان في فرصه ليه يقرب منها فابتسم بفرحه واتحرك من قدام بيتها بالعربيه وهو حاسس بسعاده كبيره !
______________
بعد انتهاء اليوم..
كانت خلصت حنين يومها الدراسي هيا وزمايلها وكانوا في طريقهم للعودة لمنازلهم.. اول ما ركبوا في المواصلات صديقة حنين اللي دفعت الأحرة الصبح بصتلها وقالت:انتي اللي هتحاسبي يا حنين؟
حنين حركت راسها بالموافقه وفتحت شنطتها طلعت منها فلوس وادتها للسواق وكان المبلغ اللي حنين دفتعه صدم اصحابها لانها طول عمرها بتدفع الاجره فكه وبتكون بتجمعها بالعافيه .
ولاكن المرة دي حنين دفعت الأجرة بكل ثقه ومش متوتره زي العاده فبصولاها اصحابها لان شكلها متغير وواضح علي ملامح وشها ان في حاجه كبيره حصلت معاها .
سالتها واحده من اصحابها:انتي كويسه يا حنين وشك ماله!
حنين كانت سرحانه وبتفكر في اللي حصل معاها النهارده بحزن ولما انتبهت لسؤال صاحبتها حركت راسها يالموافقه وابتسمت:انا الحمدلله كويسه ،في حاجه حصلت ولا ايه ..
صحابها باستغراب:لا احنا بخير بس انتي اللي ملامح وشك متغيره اوي وشكلك كده حزينه!
حنين بصتلهم وحركت راسها بسخريه وقالت:وحتي لو حزينه انتوا يهمكوا .دي اول مره تسألوني مالي يعني معقول تكونوا اتغيرتوا !
صحابها اتفاجئةا من ردها فـ قربوا منها وقالو: حنين هو انتي زعلانه مننا ،احتا اسفين والله مش قصدنا حاجه !
حنين بصتلهم ولفت وشها وقالت:خلاص محصلش حاجه '
صاحبتها بفضول:الا صحيح يا حنين هي مين البنت اللي كانت معاكي النهارده في المدرسه اصل واحده من فصلنا شافتها وهيا داخله معاكي الفصل ومعاكًر المدير!
اتوترت حنين ومكانتش عارفه ترد تقولهم ايه ولاكن اللي انقذها ونجدها من أسألتهم الكتيره هوا السواق واللي بلغها تاخذ منه باقي فلوسها'
حنين آخذت الفلوس من السواق وانشغلت فيهم علشان تعدهم ولاكن اصحابها فضلوا يتهامسوا عليها ومش مراعيين انها قادرة نسمعهم لانها قريبه منهم!
واحده من صحابها:انا عرفت انها النهارده في المدرسه اخذت فلوس واحده زميلتها في الفصل والبنت الكبيره اللي احنا شوفناها دي تبق قريبتها وهيا جت علشان تحل المشكله!
صحابتها التانيه بهمس:بس تتوقعوا قعلا ان حنين تسرق!
واحده تالته:بصراحه لا بس برضوا الفلوس اللي معاها دي تخليكي تشكي فيها!
حنين كانت خلصت عد الفلوس وكانت سمعاهم فقالت بصوت عالي لانها متضايقه منهم :معاك لو سمحت!
السواق وقف العربيه وصاحبها بصولها دهشه لما لاقوها هتنزل وقبل ما يسألوها هتنزل ليه كانت حنين نزلت من العربيه بسرعه وقفلت الباب ولفت وشها علشان متبصش في عيونهم..
العربيه اتحركت واصحاب حنين كانوا باصين عليها من الازاز بصدمه وحنين دموعها نزلت لان مفيش حد واثق فيها وانها اميد مسرقتش فحست قد ايه هيا منبوذه لان حتي اصحابها اللي بقالهم معاها اكتر من ١٠ سنين مع بعض مش مصدقينها..
مشيت حنين مسافه طويله لحدما وصلت للبيت واول ما دخلت لقت مامتها عامله اكل وجايبه فاكهه ودا غير العادي..حنين بتساؤل:اي دا كله يا ماما!
نورا بابتسامه:تعالي يا حبيبتي زمانك جعانه ..اقعدي كلي!
حنين بحزن:تاني يا ماما!!!! أكل من الجيران تاني.
نورا بصتلها وحركت راسها برفض وقالت:لا والله مش من حد دا انا اللي شرياهم بنفسي متقلقيش دا من فلوسنا!
ضمت حنين حاجبها وقالت باستغراب:ازاي يا ماما واحنا معناش فلوس اصلا !
نورا ابتسمت وقالت:كل الموضوع ان الاستاذ ماهر ومراته احلام كانوا هنا بيزوني وسابولنا مبلغ مساعده!
اتوترت حنين اول ما والدتها قالت اسم احلام فقالت بخضه:هيا احلام كانت هنا بجد..والدتها حركت راسها بالموافقه وهيا قالت:طيب هيا قالتك ايه!
نورا بابتسامه:قالت سلميلي علي حنين وقالتلي كمان انك غاليه علي قلبها وبتعتبرك اختها الصغيره!
حنين بلهفه:قالت كده بس!
نورا حركت راسها بالموافقه وحنين غمضت عينيها براحه ولاكن امها استغربتها وقالت:هوا في حاجه حصلت النهاردة ولا ايه؟
حنين ردت علي والدتها بسرعه:لا مفيش حاجه انا بس اتفجأت انها جت هنا يعني..
والدتها فضلت تشكر في ماهر واحلام وتذكرهم بالخير لحدما حنين اطمنت ان الاكل بفلوسهم فعلا فقربت من الاكل واكلت وهيا مبسوطه لان بقالهم كتير ما اكلوش اكل لذيذ كذا..
___________
بعد ما السماء اصبحت باللون الغامق والقمر ظهر في السماء..قام ماهر واتجه علشان يغير هدومه علشان يروح مع منعم للشخص اللي محترف في لعب القمار علشان يكلفه بمهمة مع والدة ياسر..
وبعدما انتهي ماهر من تغير هدومه قرب من احلام وصحاها علشان تقوم تاكل لانها مأكلتش من الصبح واول ما احلام صحيت وشافته لابس سالته باستغراب وقالت : اي دا انت لابس مده ورايح فين ؟
ماهر:عندي مشوار سريع هخلصه بسرعه وبعدها نروح لحمزه علشان ميزعلش اننا سايبينه لواحده!
احلام حركت راسها بالموافقه وماهر قعد علي السرير يستناها تخرج بعدما تكون غيرت هدومها!
وبعد وقت انتهت احلام من تغير ملابسها وخرجت من الغرفه وقربت من ماهر وقالت:انا خلاص خلصت خلينا ننزل!
ماهر حرك راسه بالموافقه ومسك ايديها وخرجوا من جناحهم ونزلوا للاسفل ..
كانوا الخدم مجهزين السفره واول مشافوهم نازلين وقفوا صف لحدما ماهر واحلام قعدوا علي السفره وبعدها ماهر شاورلهم يمشوا وبص لاحلام وقال:بالف هنا يا حبيبتي.
احلام بصتله وابتسمت وحركت راسها بهدوء وبدات تاكل وهو فضل يبص عليها لثواني وبعدها اكل معاها..
كانت احلام بتاكل بجوع وهوا كان بياكل بهدوء..انتهي ماهر من اكله بسرعه وقال:انا هخرج بق علشان متاخرش عليكي وانتي اجهزي براحتك لحدما ارجع!
احلام حركت راسها بالموافقه وهوا خرج وسابها بتكمل اكلها وقرب من منعن واللي كان مستعد لاستقباله..
ماهر قال بحديه:حاهز يا منعم!
منعم بحماس:حاهز يا فندم'
ركب ماهر العربيه وبع ه منعم وفي خلال دقيق كانوا خرجوا من القصر في طريقم لبيت الراجل اللي هيعمل المهمه!
وفي بيت متهالك بسبب الفقر كان قاعد راجل وهوا ماسك في ايديه سيجاره وقدامه صوره بهتانه لعائلته اللي ماتوا في حادس..الراجل دا بكي بحزن زي كل يوم وهو بيفتكر ذكرياته مع عائلته لما كانوا اسره سعيده ولاكن الحادث دا دمر سعادتهم واصبح حاله صعب بعد فراقهم..
وصلت عربيه ماهر الفخمه قدام البيت فنزل منعم الاول وفتح لماهر الباب وشاورله علي البيت وبلغه ان دا بيت ممدوح الراجل اللي محترف في لهبة القمار؟
ماهر بص علي البيت بتقزز من سكله وقال:معقول يكون في حد عايش هنا!
ريحة البيت مكانتش حلوه و ماهر ومنعم مكانوش مرتاحين وهما داخلين واول ما حس بيهم الراجل قام وقال بتساؤل :مين بره!
رد منعم عليه وقال:مساء الخير يا عم ممدوح انا منعم ابن الحاج احمد جارك!
ممدوح ضم عينيه وهو بيحاول يفتكر مين احمد جاره وابنه منعم دا لحدما افتكرهم وقال:ايوا عرفتك ادخل !
دخل منعم ووراه ماهر واول مشافوا شكل ممدوح كتموا أنفهم بضيق وماهر قال:مستحيل اقدر افضل هنا خلونا ننتكلم درا !
خرج ماهر بسرعه من البيت ومنعم قرب من ممدوح وقال:عم ممدوح اللي معايا دا رجل مهم واحنا جاينلك علشان عاوزينك في خدمه وتقدر تاخد فيها اللي انت عايزه؟
ممدوح برفض ص:مش عاوز حاجه من حد خده وامشي!
منعم :معلش يا عم ممدوح احنا مفيش قدامنا غيرك..لازم تساعدنا ؟
ممدوح بسخريه:وانا بق هساعدك في ايه ..في الخيبة لامؤاخذة ..
منعم حرك راسه برفض وقال:لا في لعب القمار ..مش انت محترف فيها!
ضحك ممدوح علي كلامه وقال:انت جاي تهزر هنا ولا ايه قمار ايه اللي بتتكلم عنه!
منعم بشك :هو مش انت محترف في لعب القمار..احنا بق عاوزينك معانا في مهمه وزي ما قولتلك ليك اللي انت عايزه!
ممدوح حرك راسه وقال بضيق:قمار تاني لأ ..قمار تاني لأ..مش هلعب؟
منعم قرب من ايده ومسكها برجاء وقال :عم ممدوح متصغرنيش قدام مديري انت مش عارف احنا محتاجينك ازاي؟
ممدوح قام من مكانه وقال:انا هسمع الموضوع ولو معجبنيش هرفض..
منعم بلهفه:يعني لو عجبك هتوافق..
ممدوح :لا هرفض..
منعمكمان بيبصله بصدمه وتعب ولاكن قاطع كلامهم ماهر واللي قرب منهم ومسك ممدوح من هدومه وخرجه لبرا البيت وقال: بتحذير بقولك ايه انت هتسمع كلامي ورجلك فوق رقبتك انت فاهم!
ممدوح بتساؤل:انت مين وازاي تمسكني كده ؟
ماهر بغضب:انت مش عارف انا ممكن اعمل ايه معاك لو مقومتش كده وسمعت الكلام وبمناسبه انا مين ..انا المقدم ماهر الصياد؟
منعم اتفاجئ من رد فعل ماهر وكلامه وكان هيتكلم ولاكن اتفاجئ ان ممدوح استجا لتهديد ماهر وعدل نفسه وقال باحترام:انا تحت امرك يا فندم!
ماهر بص لمنعم اللي واقف مصدوم وغمزله وبعدها بص لممدوح وحرك راسه بجديه وقال:منعم قالي انك بتلعب قمار كويس اوي ،احنا بق عاوزينك معانا في مهمه ولو نجحت ليك مني الحلاوه ..ودا مبلغ مش بسيط!
ممدوح حرك راسه بالموافقه وقال:انا تحت امرك يا باشا ؟
ماهر قال وهو بيبصله بقرف:قبل اي حاجه عايزك تاخده يامنعم و تغيرله شكله ولبسه كدا وتخليه يستحمي .
منعم حرك راسه بالموافقه وممدوح بصله وقال:طيب قولي اي حاجه عن المهمه يا باشا ؟
ماهر برفض:بعدين هتعرف كل حاجه المهم دلوقت غير شكلك وريحتك دول علشان عموني ..
ممدوح اتحرك من قدامه بخجل ومشي مع منعم واللي قفل الباب بتاع البيت بسرعه وثال:لا هتستحمي في مكان تاني مش هنا تعالي معايا؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وكان هيركب عربية ماهر ولاكن ايد منعم منعته تاني وقال:مش هتركب هنا تعالا معايا بقولك!
ممدوح حرك راسه بالموافقه ومنعم مشى وممدوح وراه لحدما وصلوا لمحل ملابس رجالي ودخلوا فيه ..
ماهر سند علي العربيه بتعب وفضل يبص للسماء الضالمه وهو بيتنهد ..
وبعد مرور نص ساعه خرج ممدوح ومنعم من المحل وكان وقتها منعم شكله اتغير عن الاول ..فقربوا الاتنين من ماهر واول ما ماهر شاف ممدوح قال:شوية تعديلات كمان وهتبق زي الفل؟
ممدوح بتساؤل:هو انا هنظف تاني يا باشا!
منعم قال بسخريه:هو انت فاكر ان الدش دا واللبس كده نظافه دا انت لسا قدامك رحلة طويله!
ممدوح مكانش فاهم منعم يقصد ايه بكلامه ولاكن ماهر قاطع كلامهم وقال:اسمعني كويس يا ممدوح انت هتساعدنا في مهمه وطنيه المهم دلوقت المهمه دي اننا نمسك سيدة كبيره بتعشق لعب القمار كل اللي عليك انك هتلاعبها علي انك راجل اعمال علشن تكون في نفس مستواها وبشطارتك بق في اللعب عاوزك تخسرها كل فلوسها..ها هتقدر تعملها!
ممدوح بصلهم بتوهان وقال:بس دا صعب اوي يا باشا انا ملعبتش بقالي كتير؟
ماهر:بسيطة خد وقتك معاك اسبوع تجهز فيه ولاكن بعد اسبوع لو مجهزتش!
ممدوح بموافقه :انا معاك يا باشا انا تحت أمر الحكومه المهم دلوقت الست دي حلوه؟
ماهر وقف قدام سؤاله وسكن فبص لمنعم وحرك راسه علشان يجاوبه ولاكن منعم بصله وقال بهمس:بصراحه هيا جامده اوي يباشا ..دي شكلها اصغر من ياسر ولو شوفتها متصدقش انها امه؟
ماهر حرك راسه بالايجاب وبص لممدوح وقال:متقلقش هيا حلوه بس انت بتسأل ليه؟
ممدوح بهدوء:يباشا اللي اهم من الشغل تظبيط الشغل وانا لازم اعرف اللي قدامي علي ايه علشان اقدر الاعبه صح!
ماهر بفضول:طيب وايه المثير في انها تكون حلوه؟
ممدوح:يباشا هيا اكيد ست كبيره والستات الكبيره دول بيكونوا مفتقدين الحنية والدلع والحب فانا هدخلها من السكه دي واكسب قلبها الاول؟
ماهر بصله وحرك واسها باعجاب من كلامه وبص لمنعم وشاورله يقرب منه وقال:انت قولتلي ان مراته وامه وابوه ماتوا في حادثه سببتله عقده نفسيه صح؟
منعم قال مكملًا لحديثه:صح يا فندم هو المفروض انه بق عنده عقده من الجواز والارتباط اصلا؟
ممدوح كان سامعهم فقال:يباشا متقلش دا اكل عيش وملوش علاقه بحياتي الخاصه؟
ماهر بصله وقال:يعني اعتمد عليك يا ممدوح.
ممدوح بثقة :اتوكل علي الله يا باشا ..دا انا ممدوح؟
ماهر رفع حاجبه وقال بخضه :ما هيا المشكه انك ممدوح.. يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
يا فندم هو المفروض انه بق عنده عقده من الجواز والارتباط اصلا؟
ممدوح كان سامعهم فقال:يباشا متقلش دا أكل عيش وملوش علاقه بحياتي الخاصه؟
ماهر بصله وقال:يعني اعتمد عليك يا ممدوح.
ممدوح بثقة :اتوكل علي الله يا باشا ..دا انا ممدوح؟
ماهر رفع حاجبه وقال بخضه :ما هيا المشكه انك ممدوح..المهم دلوقت انت هتيجي معانا علشان مينفعش تقعد هنا تاني لحد بس ما المهنه تخلص وارجع براحتك.
ممدوح بتساؤل:يعني هعيش فين يا عني يباشا؟
ماهر بص لمنعم وقال:هنروح شقتي اللي في أكتوبر واعمل حسابك هتفضل معاه لحد في الشقة..
منعم بص لممدوح وممدوح بصله وضحك وقال:متخافش انا مش هعضك؟
منعم بلع ريقه وقال:بس يباشا مش شايف انك كده بتقسي عليا جامد !
ماهر بصله وقال :لا مش بقسي ولا حاجه انتوا المفروض جيران وواخدين علي بعض، وبعدين انت الوحيد اللي هآمن ان ممدوح يكون معاه لانه زي ما انت شايف كده معندوش عقل وومكن يبوظ الدنيا.
منعم بص لماهر بحزن وحرك راسه بالموافقه وماهر ركب العربيه وقال وهوا جواها:يلا اركبوا خلينا نتحرك؟
منعم بص لممدوح وقال:اركب جمبي يلا..
ممدوح اتحرك في اتجاه العربية وركب وبعده منعم واللي اتحرك بسرعه بالعربيه وبعد وقت مش كبير اوي ..وصلوا لشقة ماهر واللي كانت في الدور الخامس؟
ماهر خرج بعدما منعم فتحله الباب وبعدها بص لممدوح وقال:يلا انزل يا ممدوح.
ممدوح بصلهم من داخل العربيه وقال بضيق:هو الباب مش راضي يفتح ليه!
منعم زفر بضيق وهو بيقرب من الباب وبيفتحله الباب وممدوح بصله وقال بابتسامه:تسلم يا ابن الغالي..منعم قفل وراه الباب وقفل العربيه واتحرك جمب ماهر وقال:يباشا والنبي متعملش فيا كده انا مش هقدر اقعد معاه ساعه واحده حتي؟
ماهر بجديه:خلاص يا منعم انا عارف انك قرفان منه بس متنساش برضوا ان محدش يعرفه غيرك وبعدين انت هتسلك معاه ..ممدوح باين عليه معندوش خبره في اي حاجه وانت اللي هتعلمه وهتكون معاه لحدما تدربه يتعامل ازاي زي رجال الاعمال علشان ميبوظش الخطة؟
منعم :بس انت مش شايف شكله يباشا دا مينفعش حتي يابق بني ادم عادي.. ماهر بصله وقال باستغراب:هوا مش دا كان اختيارك من الاول ..هو انا اللي اقترحته ولا انت؟
ممدوح قرب من منعم قبل ما يرد علي ماهر وحط ايديه علي كتفه وقال بتساؤل:الا هو احنا هنا بنعمل ايه!
منعم اطلق صرخه بتعبر عن رفضه لممدوح وقال:نزل ايديك ،اتكلم بس من بوقك وانا سامعك وهرد عليك..
ماهر ضحك علي شكل منعم فبص لممدوح وقال:انت هتعيش في شقة خاصة بيا لحدما ندربك علي التعامل زي الاغنياء وبعدها هنعرفك هتعمل ايه بالظبط؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وقال:هو مفيش اكل عندكوا يباشا اصل انا جعان!
ماهر بص لمنعم وقال:خده واطلع يلا وابق اشتريله اكل من اي مطعم..ماهر طلع الفيزا بتاعته من جيبه وقال:امسك وابدا من بكره التدريب وانا هبعتلك بكرا ناس يساعدوك .
منعم بصله بحزن وماهر حط ايديه علي كتفه وقال:بعدما كل حاجه تخلص مكافئتي ليك اني هدفع تكاليف فرحك كلها وهعملهولك في احسن فندق في مصر؟
منعم بصله وقال بجديه:بتتكلم بجد يا فندم؟
ماهر حرك راسه بالموافقه ومنعم بص لممدوح وقال:قدامي يا عم ممدوح دا بيقول فرحي..
ماهر ضحك علي شكل منعم وبعدها بص للعربية وركب واتحرك بيها للقصر .
________وفي القصر.
كانت احلام جهزت وكانت في انتظار عودة ماهر واللي كان اتاخر عليها فاول ما لقته داخل عليها وبيضحك قامت وقربت منه وهيا بتقول :اتاخرت ليه يا ماهر بقالي كتير مستنياك؟
ماهر بصلها وقال بابتسامه:معلش يا احلام كان غصب عني بس قوليلي ايه الحلاوه دي كلها.
احلام بصتله بخجل وسكتت وهوا قرب من ايديها ومسكها وقال:هنروح لحمزه !
احلام حركت راسها بالموافقه وهو بص حواليه ولما اتاكد ان مفيش حد من الخدم واقف قال بهمس:اي رئيك نكنسل حمزه ونطلع. مع بعض الجناح احكيلك فيه حدوته؟
احلام وشها احمر بشده وضربته في بطنه وقالت بتوتر:بتقول ايه ..انت ناسي اننا مخطوبين.
ماهر برفع حاجب:طيب ايه المشكله هي الحواديت للمتجوزين بس ،ما في حواديت للمخطوبين عادي.
احلام اتوترت اكتر من كلامه فسابته وخرجت بسرعه وهوا ضحك علي شكلها وخرج وراها وقبل ما تركب في الكرسي اللي ورا من العربيه قفل ماهر الباب بسرعه وقال:لا اركبي قدام علشان انا اللي هسوق؟
احلام باستغراب:وهو فين منعم؟
ماهر ابتسم وقال:عنده شغل ومش هيعرف يكون معانا ؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت من الكرسي الامامي وركبت وماهر لف ركب جمبها وبصلها وقال:طيب فكري تاني في كلامي يمكن تغيري رأيك!
لفت احلام وشها بضيق وهوا شغل العربية واتحرك وخرجوا من القصر؟
وفي شقة ماهر ؟
ممدوح دخل للشقة واتصدم من شكلها فقرب من حوض للأسماك واللي كان كان مجهز بطريقة شيك جدا ومبهرة وقال بصدمة:هو انتوا عندكوا بحيرة سمك كمان يا حلاوة..قال كلامه وهو بيمد ايديه بكل عفوية في الحوض وبيمسك سمكه وبيبص لشكلها ..
منعم اتصدم من اللي بيعمله وقرب بسرعه شال ايديه اللي في الحوض وقال بضيق:اسمعني بق يا عم ممدوح متلمسش اي حاجه من اللي في الشقه علشان دي بتاعت حضرت الظابط ماهر بيه ولو حاجه باظت هندفع حقها وانا وانت علي باب الله وهو مش هيسامحنا لو حاجه من دي حصلها حاجه؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه واتحرك لداخل الصالون وقعد علي الكنبه وقعد يتحرك عليها بطريقه مضحكة ومنعم قرب منه تاني وكأنه بيجري ورا عيل صغير شقي وقال:اقعد براحه ..انت ايه معندكش فهم.
ممدوح بغيظ:اسمع بق يا منعم انت انا ساكتلك من ساعتها وانت عمال تتأمر عليا وفاكرني مش واخد بالي ..احترم نفسك واقعد ساكت!
منعم بصله وهو فاتح بوقه بصدمه وقال:اقعد ساكت؟واحترم نفسي؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وقال: ايوا ويلا هاتلي اكل مش ماهر باشا قالك كده!
منعم حرك راسه بالموافقه وسابه واتحرك لمكان بعيد عنه وطلبله اكل من مطعم وبعدها رجع تاني ليه وقال:قوم خدلك شاور تاني علشان الريحة لسا ظاهره وتعالي معايا اعلمك كده تاخده ازاي!
ممدوح بتساؤل:يعني ايه شاور؟
منعم:يعني تستحمي يا عم ممدوح .
ممدوح بضيق:وهو الاستحمام بق اسمه شارر!
منعم ردد الكلمه بغيظ وقال وهو بيعدلها:شاور اسمه شاور مش شارر؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وقال:وهو فين الحمام بق علشان اخد فيه الشارر دا،
منعم شاورله علي مكان الحمام وقال بضيق :تعالي معايا الحمام هناك.
ممدوح قام ومشي جمب منعم لحد ما وصلوا للحمام وكان الحمام نظيف ومجهز بطريقه حديثة والبانيوا كان كبير فقرب منعم منه وشغل المايه علشان يملاه وقال:بعدما يتملي البانيوا هتقعد فيه نص ساعه وبعدها هتدعك جسمك بالليفه دي وعندك البتاع دا ..مسك ازازه شاور جيل وقال:دا هتحطه علي الليفه وترغي جسمك بيه وبعدها اغسل شعرك دا ..مسك عبوه تانيه وقال:دا شامبوا اغسل شعرك بيه كويسه وبعدما تخلص خالص نشف جسمك بالفوطة دي وبعدها احلق دقنك دي عندك هناك شفرة للحلاقه والمعجون بتاعها؟
ممدوح كان مركز مع شكل الحمام ومش منتبه لكلام منعم ولما منعم ساله :فهم يا عم ممدوح؟ ممدوح حرك راسه بالموافقه ومنعم خرج وقال:هجبلك هدوم تانيه من هدوم ماهر بيه علشان تلبسها بعدما تخلص.
منعم قال كلامه وخرج وممدوح قلع هدومه وقعد في البانيوا بسرعه وحط من الازازه اللي فيها شاور جيل وتقريبا كان خلصها وبدات الرغوه من كترها تخرج برا البنيوا ولما رجع منعم وشاف شكل الحمام بص لممدوح وقال بصدمة:ايه داا اللي انت عملته .. كمل منعم كلامه بدموع وقال:هوانا قولتلك تعمل كده..منك لله.
ممدوح ضحكله لان شكل منعم كان مصحك فا منعم حطله الهدوم علي الشماعات وقال:بص بق انا هسيبك تعمل اللي انت عايزه بس لو طلعت من هنا ريحتك وحشه هقتلك يا عم ممدوح انت فاهم.
ممدوح مردش عليه ومنعم خرج وقفل الباب ورجع قعد في الصالون وهوا بياخد نفسه بصعوبه.
___________وفي المستشفي.
وصل ماهر و احلام ودخلوا لغرفة حمزه واللي كان صاحي والممرضة قاعده جمبه وبتأكله ..
ماهر بصوت واضح:السلام عليكم،ازيك يا قلب خالك عامل ايه !
الممرضة اللي بتأكل حمزه ضحكت علي كلمة قلب خالك لان حمزه كان من دقايق قاعد بيحكي ليها ان عنده خال وان خاله دا معتمد عليه في كل حاجه وكان مكلفة بحمايته وشرحلها قد ايه كان بطل ومحدش بيقدر عليه بس لما دخل ماهر واحلام وقعدوا يدلعوه بالكلام فهمت انه عيل فافي وملوش في اي حاجه وان هو اللي معتمد عليهم مش هما.
حمزه بص للممرضة اللي وشها اتغير بصدمه لما سمعت طريقة احلام في الكلام معاه وكانه عيل صغير وبتقول:ياتري حمزتنا عامل ايه النهارده!
حمزه بص للمرضة وضحك وبعدها بص لاحلام وقال بابتسامه:حمزتكوا بخير ..اتأخرتوا ليه؟
ماهر قرب من الممرضة واخد منها الصينيه وقال:خليني اكله انا متتعبيش نفسك ..
الممرضة حركت راسها بخجل وسابتهم وخرجت واحلام قربت من حمزه وقالت:بتبصلها علي ايه يا بتاع حنين..دي قد امك؟
حمزه ضحك علي كلامها وقال:بس حنينه دي كانت بتأكلني في بوقي.
ماهر ضحك علي كلام احلام وقرب من حمزه وحطله اكل في بوقه وقال:بتأكل في بوقك ليه هو انت ملكش ايد تاكل بيها !
حمزه رفع ايديه اللي مكسوره وقال:ايوا ايدي مكسوره والتانيه مرهقه وبعدين انت اخدت منها الصينيه ليه يا خالي دي كانت بتاكلني بلطف؟
كان حمزه بيقول كلامه والاكل في بوقه فماهر لف وشه وقال بضيق:طيب كل وابق اتكلم يا مقرف..
حمزه قفل بوقه واكل واحلام قعدت علي الكرسي قدامه وماهر جمبها وقال وهو بيبص لحمزه:هتخرج بكرا من المستشفي انا كلمت الدكتور النهارده وطلبت منه يعمل اذن خروج بكرا؟
حمزه حرك راسه بفرحه وقال:اخيرا ..بس ازاي يا خالي دا كان رافض..
ماهر بصلهم وقال:مفيش بس انا شايف انك لما تبق في القصر هتكون مرتاح وعلشان برضوا الخدم ياخدوا بالهم منك علشان انا مسافر؟
حمزه بص لخاله بدهشه واحلام ضمت حاجبها وقالت بتساؤل:هتسافر تروح فين ،وليه؟
ماهر بصلهم وقال:مسافر دبي علشان الشغل واقف هناك والمفروض كان حمزه هيخلصه بس الاستاذ كان بيتدلع ورجع بعدما سفرته بيوم؟
احلام حزنت من كلامه وقالت بتساؤل:طيب ما تبعت اي حد يا خلصه بدالك ولا هو انت لازم تروح بنفسك ؟
ماهر:مينفعش حد غيري يخلصه وعموما انا هخلص الشغل دا بسرعه وممكن ماخدش الاسبوع كله بس كل الحكايه انا مش عاوز اتجاهله وانساه لاني الفتره الجايه داخل علي شغل كتير ومش هكون فاضي..
حمزه بص لخاله وقال:انا كلها كام يوم وهرجع الشغل تاني ماتشلش هم حاجه؟
ماهر برفض:لا يا حمزه انت هتكمل شفائك علي خير وبعدها انا وانت هنتكلم علشان دراستك اللي سايبها دي؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وبعدها بص لاحلام اللي ساكته وقال:احلام عندك حاجه عاوزه تقوليها؟
احلام بصتله وحركت راسها وقالت:انت عارف اني كنت بشتغل في شركة البدر ٧ سنين كاملين ياعني انا مش مبتدئة فلو محتاج مساعده مني في اي حاجه انا تحت امرك بس متضغطش علي نفسك ، انا بس عاوزه اساعدك علشان ميكونش الضغط كله عليك!
ماهر ابتسملها وقال:انا بصراحه محتاجك فعلا بس مش في الشغل.. محتاجك أكتر برا الشغل عاوزك تاخدي بالك من حمزه لحد بس ما الشهر دا يخلص وبعده انا هعملك اللي انتي عايزاه ..
احلام حركت راسها بالموافقه وبصت لحمزه وقالت:موافقه؟
حمزه بصلها وابتسم وبعدها ماهر ضمها لحضنه وقال:متحرمش منك يا حبيبتي.
حمزه بصلهم وكح علشان يلفت انتباههم انه موجود وماهر لما بصله رمقة بنظرة غاضبه وطلب منه يلف وشه وحمزه حرك راسه بالرفض وقال:مش عيب يا خالو تعمل الحركات دي قدام ابن اختك الصغير!
ماهر بصله بغيظ لان احلام بعدت عنه فقرب منه وقال:هو انت يلا مش هتبطل حركاتك دي وتبوظ اللحظات السعيده بتاعتي !
حمزه بص لاحلام وقال بخوف من ماهر:مرات خالو خلي خالو يبعد عني!
احلام حركت راسها بالرفض وسابت ماهر يمسكه من بطنه وفضل حمزه يضحك بكل قوه لحدما دموعه نزلت ولما احلام انتبهت ان حمزه وشه احمر قربت من ماهر وبعدته عنه وقالت:خلاص الولد هيموت من الضحك!
حمزه كان بياخد نفسه بصعوبه وماهر رجع قعد مكانه وقال:بطل شقاوه بق انت بقيت راجل؟
حمزه بصله وقال بفرحه:بجد يا خالي يعني اقدر افتح بيت واتجوز؟
ماهر بصله بضم حاجب وقال بصدمه:تتجوز؟
حمزه بص لاخلام وغمزلها تتكلم علي حنين ولاكن احلام لفت وشها وسكتتومردتش عليه
فـ بص حمزه لخاله وقال بخجل:خلاص مش دلوقت؟
ماهر حس ان في حاجه هوا مش عارفها بتحصل فقال بتساؤل وهو بيبص لاحلام وحمزه:هو في حاجه بتحصل من ورايا ولا ايه؟
احلام رفعت عينيها وحركت راسها بالرفض وقالت:لا مفيش ،بس حمزه؟
حمزه كح علشان يلغوش علي كلامها وهيا ابتسمت وقالت:لا ولا حاجه!
ماهر بص لحمزه وحرك راسه وقال:ماشي انا هعمل اني مش واخد بالي بس مسيري هعرف كل حاجه وكل حاجه بوقتها..
حمزه بص للسقف وغمض عينيه وسكت وماهر بصله وقال:انت هتنام ولا ايه؟
حمزه فتح عينيه بسرعه وقال:لا انا صاحي خليكيوا قاعدين معايا!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال متقلقش احنا قاعدين معاك .
حمزه سأل ماهر بفضول وقال :هو انت هتسافر امتي يا خالي بالظبط!
ماهر:هسافر بعد بكرا وممكن ارجع علي اول الاسبوع الجديد المهم بس متتعبش احلام معاك وخد علاجك بانتظام ،علشان لو عرفت انك بتتدلع هزعل منك !
حمزه بصله وقال بحب:متقلقش يا خالي،تروح وترجع بالسلامة ،وبعدين دي مرات خالي احلام انا بحبها ومقدرش ازعلها ابدا..متقلقش..
ابتسم ماهر وبص لاحلام واللي كانت باصه لحمزه ورافعه حاجبها ولما سالها ماهر بتبصله ليه كده قالت بغيظ:اي مرات خالي مرات خالي اللي ماسكهالي دي انا ابق خطيبة خاله بس؟
حمزه بدهشه:خطيبته ؟؟ يا عني ايه هو انتي مش مراته؟
احلام باعتراض:لا مراته بس علي الورق انما في الحقيقه احنا مخطوبين،اصل خالك دا يا حمزه لسا مدخلش دماغي بيني وبينك بفكر افسخ الخطوبة !
ماهر بصلها بدهشه وهيا لفت وشها وسكتت وحمزه اللي فضل يضحك علي شكلهم فبص لخاله وقال:متقلقش يا خالي دي هرومات كل البنات كده اسالني انا؟
ماهر:ايوا انت الخبره بتاعنا اللي مقطع السمكة وديلها!
حمزه باستغراب:انا برضوا ولا انت ..ماهر بصلها بدهشه وهوا غمزله وقال:انت الخبرة كلها يا خالي يا جامد؟
احلام لفت وشها بسرعه وبصة لحمزه وقالت:قصدك ايه بكلامك دا؟
ماهر بص لحمزه بتحذير وحمزه خاف منه وقال:لا ولا حاجه دي كلمة كده طلعت بالغلط؟
احلام قربت من حمزه وقالت :كلمة غلط .. طيب بقولك ايه عارف لو قولتلي الحقيقه هجبلك رقم حنين؟
حمزه بصلها وقال بابتسامه:بتتكلمي بجد؟
احلام حركت راسها وقالت:امال ههزر؟
حمزه بص لخاله اللي باصصله بتحذير وقال بهمس:دا كان مشهور في دبي انه كل البنات بتحبه كل البنات حلوين ياعني ميغركيش دور الملاك البريئ دا؟
احلام ابتسمت بِشر وقالت:حلاوته وايه كمان!
ماهر قرب منهم لانه حس ان في حاجه بتحصل مش كويسه فقال:اتنين مليون جنيه هيروحو للحساب الشهر دا؟
حمزه لما انتبه لكلام خاله بصلها وقال:بس دي كانت كلها اشاعات مش حقيقه؟
ماهر ابتسم لانه عارف نقطة ضعف حمزه ولما لقاه تراجع عن كلامه رجع بسرعه قعد علي الكرسي واحلام بصت لحمزه وقالت:متاكد؟
حمزه:ايوا يا احلام وهكدب ليه دا خالي دا الاحترام كله والادب كله؟
احلام حركت راسها بتفهم ورجعت قعدت جمبه تاني ..وبعد مرور ساعتين كان جه معاد نوم حمزه فقام ماهر واحلام علشان يروحوا وبلغوا حمزه انهم بكرا هيجوا بدري علشان يكونوا معاه لما يخرج من المستشفي..
وبعدما رجعوا القصر وغيروا هدومهم وقفت احلام قدام ماهر وقالت بتساؤل:انت لسا معرفتش مين اللي كان السبب في الحادثة اللي عملها حمزه؟
ماهر بصلها بتفكير لانه لو عرفها ان ياسر اللي عمل كده ويبلغها خطته ممكن احلام تبوظها لانه عارف انها عاطفيه وبتتصرف من قلبها فقرر يخبي عليها دلوقت لحدما ينفذ خطته وبعدين يعرفها كل حاجه ..
كانت احلام بصاله ومستنيه رده وهو حرك راسه وقال:لسا معرفتش بس الظابط اللي ماسك القضيه بيدور ورجالتي معاه!
احلام حركت راسها بتفهم وهو قال:بمناسبه موضوع العقد انا روحت لياسر بنفسي وقطعته عنده في المكتب متشيليش همه بق؟
احلام بلعت ريقها بتوتر وقالت:انا اسفه علشان خليتك تتورط في مشاكلي!
ماهر لمس شعرها وقال:لا متقوليش كده انا اصلا مبسوط انك بلغتيني بكل حاجه في وقتها ،ودا اللي انا عاوزه يا احلام انتي دلوقتي مسؤله مني واسمك مكتوب علي اسمي ياعني اي حاجه تحصل معاكي تبلغيني بيها لان اللي يزعلك يزعلني وبرضوا اللي يفرحك يفرحني ومشاكلك هيا مشاكلي ،، وانا طبعا اقصد بكلامي دا مش كل حاجه كل حاجه يا عني لو حاجه خاصه اوي والموضوع حساس عادي احتفظي بيه مع نفسك انا مش هزعل بس لو حاجه مضيقاكي او مزعلاكي بلغيني بيها فورا وانا وانتي هنحلها مع بعض؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:وانت برضوا يا ماهر اي حاجه تضايقك هتضايقني برضوا يعني عرفني ايه اللي بتفكر فيه وبيدور في راسك وانا اوعدك اني هبذل كل جهدي علشان اساعدك!
قبلها ماهر من اعلي جبينها وقال بموافقه:حاضر يا احلام متقلقيش هعرفك كل حاجه !
احلام بتساؤل:يا عني انت فعلا معرفتش مين عمل الحادثه لحمزه ومش بتكدب عليا!
ماهر بصلها وسكت وهيا قالت :انا عمري ما هعمل حاجه من غير ما تكون انت عارفها ..انا اصلا كنت حاسه من البدايه ان ياسر هو اللي عمل كده بس مكنتش عايزه اقولك غير لما تكتشف انت بنفسك لاني عارفه انك مش هتهدي غير لما تعرف مين اللي عملها..
ماهر بصلها بدهشه لانه متوقعهاش بتفكر بالشكل دا ابدا فحرك راسه وقال:بصراحه ابق كداب لو قولتك مش ياسر اللي عملها واني معرفتش حاجه ..
احلام بصت في عينيه بصة طويله وقالت:بتفكر في ايه يا ماهر وليه هادي كدا حتي بعدما عرفت الحقيقه؟
ماهر بصلها وحرك راسه بهدوء وقال: علشان انا مش متهور يا احلام ؟ ياعني انا لازم احسب اي حاجه قبل ما اعملها وانتقامي بالذات مش لازم يكون بالدم ؟؟
احلام بصتله بانتباه وهو كمل كلامة وقال:يعني انا لوكنت قت/لته ابق رحمته مش انتقمت منه ولاكن انا لازم لما اقرر انتقم…انتقم بحاجه يكون ليها قيمة عند الشخص دا لانه لما اذاني اذاني بحاجه وجعتني فانا لازم ارجعه اذاه ليا باكتر حاجه بيحبها؟
احلام بفضول:واي هيا اكتر حاجه ياسر بيحبها؟
ماهربصلها وضحك وقال:ياعني اشتغلتي معاه ومعرفتيش ايه هيا نفطة ضعفه!
احلام حركت راسها وقالت برفض:انا اشتغلت معاه فعلا بس مبقاليش معاه غير كام يوم فامعرفش حاجه؟
حرك ماهر راسه بتفهم وقال:نقطة ضعف ياسر الفلوس يا احلام ..دا واحد بيموت علي القرش ..
احلام بتساؤل:ياعني انت هتاخد كل فلوسه؟
ماهر:مش بالظبط كده لان فلوسه دي متفرقليش في حاجه وانا مش محتاجها لاني معايا اللي يكفيني وزياده ..بس انا هخليه يخسرها واوقعه في شر اعماله علشان ياسر دا اقذر ما كنتي تتخيليه!
احلام حركت راسها بتفهم وقالت:انا كنت مصدومه فيه بصراحه بس لما اتاكدت دلوقت انه اللي عمل كده في حمزه احتقرته اكتر بس انا برضوا خايفه عليك ..حاسه انك في خطر لانه ممكن زي ما آذي حمزه يأذيك!
ضمها ماهر لحضنه وابتسم وقال:لا متخافيش عليا اوي كده مش سهل ان حد يقرب مني هوا ممكن عمل كده في حمزه لانه خايف مني بس ميقدرش يعامل كده معايا؟؟
وكمل كلامه وقال : برغم ان ياسر عارف ان حمزه نقطه ضعفي واني مش بسامح اي حد يقرب منه فكر برضوا ياذيه بس اللي هو ميعرفوش بق هو انا هعمل فيه ايه .. وقريب اوي بعدما يخسر اللي وراه واللي قدامه مش هيلحق يعمل معايا حاجه علشان مش هيكون لسا بعقله؟
احلام سالته باستغراب:ليه هوا هيحصله ايه!
ماهر:هيتجنن طبعا!! اصل اللي بيحب الفلوس زي ياسر دا لما يخسر كل ما يملك كده هيتجنن؟
احلام ضمت حاجبها بزعل وقالت:الفلوس دي رغم انها مهمه في حياتنا الدنيا الا انها بتضيع اللي بيعبدها؟
ماهر مسح علي شعرها وقال:اطمني ومتخافيش انا عارف كويس انا بعمل ايه بس عاوزك تخدي بالك علي نفسك وارجوكي بلاش تروحي في اي مكان من غير ما تعرفيني ..انتي مش عارفه لو انتي حصلك حاجه انا ممكن يحصلي ايه؟
احلام قربت منه اكثر وحركت راسها بـ الموافقه وقالت:حاضر هخلي بالي من نفسي بس انت كمان اوعدني انك مش هيحصلك حاجه!
ابتسم ماهر وحرك راسه بالموافقه وقال:ان شاء الله يا احلام هنكون كلنا كويسين .. المهم دلوقت خلينا ننام علشان نصحي بكرا بدري ونروح لحمزه!
احلام حركت راسها بالموافقه واتحركوا الاتنين للسرير وناموا في حضن بعض.
________وفي فيلا ياسر غنيم؟
ياسر رجع من شغله وكانت والدته قاعده مع اصحابها تاني والمره دي كانت كسبتهم ولما ياسر عرف بصلها وقال بدهشه:مبروك يا ماما بس مش انا قولتلك بلاش قمار تاني؟
مامته بفرحه وهيا ماسكه الشيكات في ايديها:انا مش هبطل غير لما ارجع كل اللي خسرته تاني!
واحد من صحابها بص لياسر وقال:ازيك يا ياسر اي اخبار الشغل عندك!
ياسر بضيق من الشخص دا:كله تمام يا انكل ؟
والدته سالته بفضول:صحيح يا ياسر شركتك ارباحها زادت الفتره دي!
ياسر حرك راسه بالموافقه وبصلهم وقال قبل ما يمشي:انا هطلع علشان عندي ميتنج اون لاين ولازم استعد؟
والدته حركت راسها بالموافقه وهوا مشي من قدامهم وهيا بصت لاصحابها وقالت:كفايا لعب النهارده ونكمل يوم تاني!
قاموا اصحابها ومشيوا وهيا دخلت غرفتها وهيا بتقبل الشيكات اللي فازتهم وبتقول بحب:ما فضلش كتير وارجع ثروتي كلها زي الاول؟
قالت كلامها وخبت الشيكات في درج التسريحه ونامت علشان الوقت اتاخر وعند ياسر كان جاله اتصال من شوقي واللي بيقول:ياسر بيه في خبر قالب الشركة عندنا؟
ياسر بفضول:خبر ايه دا يا شوقي قول بسرعه؟
شوقي بحماس كالعاده:ماهر باشا هيمضي صفقه كبيره وهيكون حاطت كل سيولة الشركة فيها وبصراحه كل الشركة هنا متحمسين للمشروع الجديد دا؟
ياسر ابتسم بحماس وقال:شركة ايه بق اللي هيمضي معاها ؟
شوقي:شركة آلمانية يا باشا بس لسا مش عارفين اسمها لان ماهر الصياد لسا مقعدش معاهم!
ياسر ابتسم وقال:الخبر دا هايل يا شوقي وعلشان انت جدع معايا انا هبعتلك علي حسابك مكافئة!
شوقي حرك راسه بحزن وقال:تشكر يا فندم؟
ياسر قال:اول ما ماهر يقول اسم الشركة بلغني فورا ويلا بق علشان تشوف وراك ايه وتعمله!
قال ياسر كلامه و قفل مع شوقي المكالمه وقام بسرعه ياخد شاور علشان يستعد للميتنج اللي هيكون مع الشركة الايطاليه بخصوص باقي فلوس الشحنه والاستلام النهائي.
__________
وتاني يوم صحي ماهر واحلام وجهزوا بسرعه وراحوا المستشفي وطبعا كانوا الخدم في القصر بيجهزوا غرفة حمزه كويس لاستقباله ..
وفي بيت حنين كانت صاحيه علشان مدرستها ولاكنها لاقت والدتها تعبانه فقربت منها وقالت بقلق:ماما انتي تعبانه؟
نورا حركت راسها بالرفض وقال:لا انا بخير؟
حنين بصت لوالدتها بتفحص وقالت:بس انتي باين علي بتتألمي قوليلي يا ماما حاسه بايه متخبيش عليا؟
نورا كانت حاسه بوجع شديد في بطنها فقالت:شوية وجع في بطني وشويه وهيروح متشيليش همي وروحي مدرستك؟
حنين حركت راسها بالرفض وقالت :لا يماما انا مستحيل اسيبك كدا وامشي قومي نروح المستشفي؟
نورا بصت لبنتها علشان تبلغها انها مش موافقه ولاكن الوجع زاد فجاه فقالت : اااه بطني؟
حنين قربت منها وقالت بلهفه:ماما ..مالك بس !
نورا قالت بتعب:هاتيلي هدوم من الدولاب بتاعي وخلينا نروح المستشفي نكشف مش قادره استحمل اكتر من كدا؟
ماشي حاضر..حنين قالت كلامها وجريت بسرعه تجيب لمامتها هدوم وبعدما جابت عبايه رجعت لمامتها وقالت:خليني يا ماما اساعدك تلبسيها..
نورا حركت راسها بالموافقه وقامت بتعب وبدات حنين تلبسها العبايه بالراحه وبعدما خلصت بدات تساعدها تلف الطرحه وكان حمزه نايم فقربت منه حنين وشالته وخرجت لجارتهم وبلغتها تاخد بالها منه لحدما يرجعوا لان مامتها تعبانه وهتروح معاها المستشفي..
جارتهم عزمت علي حنين تروح معاهم ولاكن حنين رفضت وبلغتها انها هتكون معاها بس تاخد بالها من اخوها وبلغتها انهم مش هيتأخروا عليها.. جارتهم وافقت وحنين جريت بسرعه وسندت مامتها ومشيوا مع بعض لحدما ركبوا مواصله وبعد وقت مش كبير وصلوا للمستشفي الحكوميه اللي كانت والدتها فيها قبل كده؟
حنين قربت بسرعه من كراسي الاستراحه وقعدت مامتها عليها وجريت هيا تسأل تكشفلها عند تخصص ايه وهيا بتجري علي كل الاقسام كان حمزه في غرفته والدكاتره بينقلوه علي كرسي متحرك وكان ماهر واحلام واقفين جمبه وماهر مسك الكرسي علشان يتحكم في حركة حمزه وبعدما شكر الدكاتره مشيوا كلهم وهما في طريقهم للخروج حمزه اخد باله من حنين اللي بتجري وباين علي وشها القلق فطلب من خاله يوقف العجله وقال:هيا مش دي حنين اللي اتبرعتلي بالدم؟
ماهر واحلام انتبهوا لكلامه وبصوا علي المكان اللي بيشاور عليه ولما شافو حنين بتجري في اتجاه مامتها وبتساعدها تمشي احلام قالت بصدمه:ايوا هيا ومش دي مامتها !
ماهر حرك راسها وقال:ايوا هيا ..شكلها تعبان اوي!
حمزه بصلهم وقال:ما تخلونا نروح نشوف مالها ؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:لا خلينا نروحك الاول وبعدها هنرجعلهم!
حمزه حرك راسه بالرفض لانه ما صدق شاف حنين تاني فقال:لا انا كويس المهم خلينا نساعدهم زي ما ساعدونا!
ماهر بص لاحلام وهيا حركت راسها بالموافقه وكلهم اتحركوا للغرفة اللي حنين ومامتها دخلوها..
كانت نورا قعدت علي كرسي الكشف وجمبها حنين وبدات الدكتوره تكشف عليها وقالت:الوجع اللي حايه بيه فين بالظبط ؟
رفعت نورا ايديها وهيا بتشاور علي جمب بطنها اليمين وبتقول هنا يا دكتوره!
الدكتوره حركت راسها بتفهم وكشفت عليها وقالت:دي شكلها الزايده انتي اول مرة تحسي بالوجع دا؟
نورا حركت راسها وقالت:لا انا حسيت بيه قبل كده من فتره وجالي كام مره كده بس الوجع كان عادي بس المره دي صعب اوي؟
الدكتوره:يبق دا ورم في منطقة الزايدة وعلشان نتاكد هتعمليلي اشاعه سينيه بسرعه وتجيلي تاني؟
حنين بتساؤل:طيب احنا هنعمل الاشاعه دي فين!
الدكتوره:فوق في قسم اشاعت هتعملي الاشاعه ب١٠٠ جنيه!
حنين حركت راسها بالموافقه وقربت من امها تساعدها واول ما فتحوا الباب كانوا واقفين ماهر واحلام ومعاهم حمزه اللي قاعد علي الكرسي المتحرك ..واول ما شافوهم نورا وحنين اتفاجئوا وحمزه قطع الصمت وقال:هو مين اللي كان بيكشف؟
نورا بصتله وقالت:انا!
حمزه حرك راسه وقال:الف سلامه عليكي يارب تكوني بخير!
حنين بصتلهم وقالت:انتوا كويسين جايين تكشفوا انتوا كمان!
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا احنا شوفناكوا داخلين هنا فجينا نطمن عليكوا!
نورا كان وجعها بيذيد فبصتلهم وقالت:تسلموا يارب بس احنا طالعين لقسم الاشعه بس هنعمل اشاعه!
احلام بقلق:خير يا ام حنين مالك!
نورا:وجع يا حبيبتي بعيد الشر هنا والدكتوره بتقول زايده؟
احلام بصت لحمزه وماهر وقالت:روحوا انتوا وانا هفضل معاهم!
ماهر كان هيرد عليها ولاكن حنين قالت بمقاطعه:متتعبيش نفسك يا احلام انا هكون معاها
حنين بصت لحمزه وقالت:حمدلله علي سلامتك يا استاذ حمزه؟
حمزه بصلها بفرحه لانها اخدت بالها منه وقال:الله يسلمك!
نورا بصت لبنتها وقالت:خلينا نمشي يا حنين بعد اذنكوا علشان منعطلكوش!
ماهر حرك راسه وقال:الف سلامه عليكي يا ام حنين!
نورا :الله يسلمك يا استاذ ماهر منشوفكش في حاجه وحشه يارب!
ماهر :خلي بالك من مامتك يا حنين واحلام هتكون معاكوا علشان متكونوش لواحدكوا!
حنين ونورا كانوا هيعترضوا ولاكن ماهر كان
قال كلامه وبص لاحلام واللي حركت راسها بالموافقه وقربت من نورا ومسكت ايديها بسرعه وقالت: بلاش اعتراض علشان انا مش هرجع في كلامي .
ابتسمت حنين وحركت راسها بالموافقه واحلام بصت لماهر وقالت:روح انت مع حمزه وانا هطمن عليهم وهاجي وراكم!
ماهر حرك راسه بالموافقه وبلغ حمزة اللي بيبص لحنين انه هيتحرك وبعدها مشيوا!
حنين كانت متوتره من نظرات حمزه فانتبهت ليه وهوا بيمشي فبصت لمامتها واحلام بسرعه وسندتها معاها واتحركوا لفوق ..
كان في قسم الاشاعة زحمه كبيره فاتحركت احلام علشان تدفع للمرضة فلوس علشان تدخلهم الاول وبالفعل دخلوا والممرضات اخدوا نورا علشان يعملولها الاشعه اللي الدكتوره طلبتها
ودخلت نورا بالفعل وفضلت حنين واحلام مستنين بقلق وبعد وقت خرجت نورا ومعاها الاشاعه وبعدها نزلوا تاني للدكتوره واول ما مسكت الاشاعه وشافتها قالت:شكي طلع صح وانتي عندك ورم شديد علي الزايده وهنضطر نستأصلها في اسرع وقت؟
نورا بصت للدكتوره وقالت بقلق:ياعني يا دكتوره انا هعمل عمليه!
الدكتوره:ايوا طبعا دي لازم ضروري تتعمل ولو هتعمليها هنا هتكون جراحة ولاكن انا بنصحك تعمليها في مستشفي خاص علشان هناك المنظار متوفر ودا بيكون اسهل ..
حنين بصت لوالدتها بقلق ومسكت ايديها وقالت:طيب يا دكتوره تكاليف العمليه دي بيكون قد ايه؟
الدكتوره :في المستشفي الخاص التكاليف بتكون :60 الف؟
نورا بصت للدكتوره بدهشه وكل الكلام دا كان قدام احلام واللي كانت بتبصلهم بحزن وبعدما نورا سألت الدكتوره عنالحل البديل الدكتوره بلغتها ان لو هتعملها في المستشفي الخاصه هيسأصلوا الزايده بالمنظار ودا افضل بكتير ولاكن لو هتعملها جراحه هنا فالتكلفه هتكون ١٥ الف فبصت نورا لبنتها بحزن وقالت:خلاص يا دكتوره انا هشوف دنيتي وهبلغ حضرتك؟
الدكتوره حركت راسها بالموافقه وحنين سندت والدتها واحلام انتبهت ليهم وساعدتهم واول ما خرجوا من المستشفي كانت في عربية مستنياهم تبع ماهر احلام ركبتهم معاها والسواق اتحرك بالعربيه لبيت حنين واول ما وصلوا احلام قالت:انا ممكن اساعدك في دفع التكاليف يا ام حنين!
نورا برفض:لا يا احلام انا مش عاوزه اتقل عليكوا كفايه اوي اللي عملتوه معانا وارجوكي متقوليش للاستاذ ماهر حاجه ..علشان خاطري متقوليش حاجه واحنا هنعرف نتصرف..
احلام بصتلهم بحزن وحنين حركت راسها بالموافقه علي كلام والدتها وقالت: ماما قالتلي انكوا ساعدتونا بمبلغ امبارح شكرا علي اللي عملتوه معانا واحنا هنعرف نحل المشكله دي مع بعضنا مش عاوزين نتعبكوا معانا تاني؟
احلام حركت راسها بتفهم لكلامهث وقالت:انا مش هضغط عليكوا ..وانا رقمي معاكي يا حنين لو احتاجتوني اساعدكوا اتصلي عليا وانا هعمل كل اللي اقدر عليه علشان خاطر والدتك ؟
حنين شكرتها ووافقت علي كلامها واحلام سابتهم وخرجت واول ما ركبت العربيه اللي هتوصلها للقصر افتكرت احلام يوم ما والدها عمل الحادث وامها واختها سابوها لوحدها وفجاه لقت نفسها مسؤله عن دفع ١٠ الاف كل شهر للمستشفي علشان يسيبوا والدها تحت الاجهزه بعدما دخل في غيبوبه..
احساسها وقتها بالضعف لما حست انها تايهه ومفيش حد معاها كان مؤلم جدا وقدرت تحس بيه تاني لما شافت حنين ولهفتها علي والدتها المريضه حتي وهيا معهاش حق العلاج رفضت مساعدتها..احلام كانت مستنيه زمان ان حد يساعدها بس محدش عمل كده وعمها لما دفع معاها وساعدها كان بسبب انها اترجتو انها مش قادره تجمع ال١٠ الاف لوحدها ..
دموع احلام نزلت وفضلت تبكي لحدما رجعت للقصر..
اول ما دخلت كان في استقبالها حمزه وماهر واللي كانوا مستنينها ترجع واول ما شافتهم مسحت دموعها بسرعه وقالت بتساؤل:واقفين كده ليه!
حمزه بقلق:بتعيطي ليه هوا حصل حاجه لام حنين!
احلام بصتله وحركت راسها بالرفض وقالت:لا هيا كويسه وبعدين انا مش بعيط؟
ماهر قرب منها وقال وهو بيبص لوشها:مالك يا احلام هو حصل حاجه؟
احلام برفض:لا مفيش حاجه ..خلينا نساعده يطلع اوضته!
حمزه حرك الكرسي بسرعه وبعد عنها لما لقاها بتقرب منه وهيا لما شافته بيعمل كده دموعها نزلت تاني وقالت:ليه رافض المساعده ..ليييه!
بصلها حمزه بدهشه لما لقاها بتصرخ فيه وهيا بتعيط فقرب ماهر منها لما اتاكد ان حصل حاجه خلاتها تبكي بالشكل دا فقال بتساؤل: هو ايه اللي حصل مع ام حنين يا احلام ؟ بقلمي شيماء صبحي
يتبع
↚
#الكاتبة_شيماء_صبحي
اول ما ركبت العربيه اللي هتوصلها للقصر افتكرت احلام يوم ما والدها عمل الحادث وامها واختها سابوها لوحدها وفجأة لقت نفسها مسؤله عن دفع ١٠ الاف جنيه كل شهر للمستشفي علشان يسيبوا والدها تحت الاجهزه بعدما دخل في غيبوبه..
احساسها وقتها بالضعف لما حست انها تايهه ومفيش حد معاها كان مؤلم جدا وقدرت تحس بيه تاني لما شافت حنين ولهفتها علي والدتها المريضه حتي وهيا معهاش حق العلاج رفضت مساعدتها..احلام كانت مستنيه زمان ان حد يساعدها بس محدش عمل كده وعمها لما دفع معاها وساعدها كان بسبب انها اترجتو انها مش قادره تجمع ال١٠ الاف لوحدها ..
دموع احلام نزلت وفضلت تبكي لحدما رجعت للقصر..
اول ما دخلت كان في استقبالها حمزه وماهر واللي كانوا مستنينها ترجع واول ما شافتهم مسحت دموعها بسرعه وقالت بتساؤل:واقفين كده ليه!
حمزه بقلق:بتعيطي ليه هوا حصل حاجه لام حنين!
احلام بصتله وحركت راسها بالرفض وقالت:لا هيا كويسه وبعدين انا مش بعيط؟
ماهر قرب منها وقال وهو بيبص لوشها:مالك يا احلام هو حصل حاجه؟
احلام برفض:لا مفيش حاجه ..خلينا نساعده يطلع اوضته!
حمزه حرك الكرسي بسرعه وبعد عنها لما لقاها بتقرب منه وهيا لما شافته بيعمل كده دموعها نزلت تاني وقالت:ليه رافض المساعده ..ليييه!
بصلها حمزه بدهشه لما لقاها بتصرخ فيه وهيا بتعيط فقرب ماهر منها لما اتاكد ان حصل حاجه خلاتها تبكي بالشكل دا فقال بتساؤل: هو ايه اللي حصل مع ام حنين يا احلام ؟
احلام مسحت دموعها بايديها وقالت برفض:هيا كويسه متقلقوش عليها..أحلام قالت كلامها ومشيت من قدامهم وطلعت علي السلم وهما كانوا واقفين يبصوا عليها بصدمة..
حمزه بص لخالو بتساؤل ولاكن ماهر كان مركز معاها وحاسس بألمها لان الحزن باين عليها فقرب من حمزه وقال:خليني اطلعك اوضتك انا ومرسي علشان ترتاح ..
حمزه حرك راسه بالموافقه وماهر نده علي مرسي وفي خلال ثواني كان مرسي وصل وبدأوا الاتنين يشيلوا حمزه بإحكام وطلعوا علي السلم وراحوا اوضته وحطوة علي السرير..
ماهر بص لشكل حمزه وقال:مرتاح كده ولا اعدلك النومة!
حمزه:لا تمام تسلم يا خالي.
ماهر حرك راسه بهدوء وابتسم وبص لمرسي وقال:علاج حمزه تحت انزل هاتوا وبلغ الطباخ يجهزله فطار خالي الدسم؟
مرسي حرك رأسه بالايجاب ونزل وماهر بص لإبن أخته وقال:تفتكر حصل معاها ايه؟
حمزه:اكيد ام حنين تعبانه وهيا زعلانه علشانها.
ماهر حرك راسه بالرفض وقال: زعل احلام دلوقت ملوش علاقة بوالدة حنين ..
حمزه بفضول:امال ايه؟
ماهر بتفكير:الموضوع خاص بماضيها ..شكلها اتعرضت لحاجه فكرتها بحاجة هيا مبتحبهاش..
حمزه بص لخاله وقال بجديه:طيب روح يا خالي شوف مالها متسيبهاش لوحدها كتير؟
ماهر بصله وقال:طيب انت..
حمزه قاطعه وقال:انا كويس وبعدين انا عارف العلاج بتاعي ومرسي معايا متقلقش ،روح انت اطمن علي احلام وبالمرة شوف ايه اللي حصل معاها..
ماهر بصله وابتسم وحرك راسه بالموافقه وخرج من اوضته واتجه لجناحه بسرعه واول ما وصل لقي احلام نايمة علي السرير ومغمضة عينيها فقرب منها وضمها لحضنه وقال بهمس:مالك يا قلبي..حاسه بايه '
ضغطت احلام علي عينيها وقالت:مفيش؟
ماهر وضع قبلة رقيقه علي اعلي ضهرها بحنيه وقال:هتخبي عليا انا ..دانا حبيبك!
لفت احلام بجسمها وبصت في عينيه وقالت بدموع:ام حنين تعبانة ومحتاجة تعمل عملية الزايدة ،وهيا طلبت مني اخبي عليك علشان مش عاوزين يضغطوا علينا ..انا زعلانه علي حالهم اوي ..كل شوية تحصلهم حاجه وحالهم يسوء أكتر..
انا عرضت عليهم اساعدهم بس هما رفضوا ..كملت ببكاء وقالت:بس شكلهم وهما محتاجين للفلوس فكرني بحالي بزمان لما كنت زيهم كده!
ماهر ضمها لصدره وقال بهدوء:خلاااص اهديي يا حبيبتي ..مسح علي شعرها بحنية وقال:بلاش تفتكري الماضي ،ارمي كل حاجه ورا ضهرك.
احلام حطت ايديها عل رقبته وهيا بتحاول تتعافي بحضنه وفضلت تغمض عينيها وتاخد نفسها بانتظام علشان تهدي وبالفعل قدرت احلام تهدي خالص وبصتله وقالت:انت زعلان مني؟
ماهر حرك راسه بالرفض:عمري ما ازعل منك ،مهما عملتي لانك حته مني ومقدرش ازعل منها؟
احلام ابتسمت علي كلامه وقالت:تفتكر اللي انا عملته صح..اني قولتلك رغم انهم طلبوا مني اخبي عليك!
ماهر ابتسم وقال:هما طبيعي يقولوك كده لانهم عندهم عزة نفس ومكسوفين لادفع لهم حق العملية بس انتي عارفه انا هعمل ايه؟
احلام قالت بفضول:ايه!!
ماهر ضحك وقال:هكسفهم وادفع حق العمليه وخدي بالك برغم اللي عملته مع حنين ومامتها لحد دلوقت الا اني لسا مردتلهاش اللي عملته مع حمزه؟ دي انقذت روحي يا احلام تفتكري لما اشوفها محتاجه مساعدتي هرفض..
ابتسمت احلام وهوا قبل جبينها بحب وقال:سيبيني انا هتصرف معاهم وانا هعرف اجبهالهم بطريقتي بس المهم دلوقت عاوزك تروقي كده وبلاش اشوف دموعك دي نازله تاني علشان لما بشوفها بتقطعلي قلبي والله.
احلام حركت راسها بالموافقه وهوا لمس خدها كأنها طفلة وقال:انا خليتهم تحت يجهزوا فطار خالي الدسم ايه رئيك نروح اوضة حمزه ونفطر معاه؟
احلام حركت راسها وقالت:تفتكر حمزه هيرضي اني اقعد معاه بعدما زعقت فيه؟
ماهر ضحك علي كلامها وقال:انتي قصدك حمزه ابن اختي انا يزعل..يا حبيبتي ماتشيليش هم وبعدين دا حمزه ياعني ..ماهر يقصد بكلامه ان حمزه علي طول بيتهزق وبينضرب وبرغم كل دا بيسامح علي طول فهيا لما فهمت قصده ضحكت وقالت:بس برضوا..
ماهر مسك ايديها وقال:قومي بس الاول لفي طرحتك وانا هثبتلك بنفسي انه نسي اللي حصل اصلا..
حركت احلام راسها بالموافقه وقامت تلف طرحتها وهوا اتصل بمدير مستشفي خاصه وبلغة ان في سيدة محتاجه تعمل عملية الزايده وسأله يجهزلها ميعاد بسرعه علشان ماهر يجبهاله والمدير بلغه انه هيرد عليه بعد ساعتين..
ماهر قفل المكالمة وقام من علي السرير وكانت احلام خرجت من اوضة تغير الملابس وكانت انتهت من لف حجابها وهو اول ما شافها ابتسم ومسك ايديها وخرجوا الاتنين وراحوا غرفة حمزه؟
كان حمزه قاعد مبتسم انه شاف حنين وانها اطمنت عليه فحس انها اكيد واخده بالها منه وعندها مشاعر ليه فكان بيتخيل انه قام بالسلامه وراحلها وطلب منها يرتبطوا وهوا قاعد وبيتخيل ومبسوط دخل ماهر للغرفه ومعاه احلام واول ما حمزة شاف احلام ابتسم وقال:اخيرا مرات خالو جت!
احلام بصتله وقالت:انا جاية اصالحك علشان زعقت فيك؟
حمزه بتساؤل:وهو انتي زعقتي فيا! دا حصل امتي دا!
ماهر بصلها وابتسم وهيا حركت راسها وقالت: خلاص مدام مش فاكر مش هفكرك المهم احنا جايين نفطر معاك.
حمزه بابتسامه:دا انتي هتنوري والله..
احلام ابتسمت وقربت من السرير وقعدت عليه وقالت:كنت بتفكر في ايه ومبسوط كده!
حمزه بهمس:حنين!
ابتسمت احلام وقالت:دانت واقع بجد بق!
حمزه بفرحه:امال ايه انتي مش شايفه جمالها ؟
احلام بصت لماهر وقالت:الظاهر ان حمزه ذوقة حلو وبيعرف يختار؟
ماهر بانشكاح:طالع لخاله.
خجلت احلام من كلامه ووشها احمر وهوا ابتسم علي شكلها وبص لحمزه وقال:اي رئيك يا حموزه لما نجبلك نونو صغير يقرفك زي ما انت منور حياتنا كده؟
حمزه بصله بصدمه وقال:يعني ايه يقرفني وانا منور حياتكوا هو انت مبسوط ولا زعلان ولا ايه؟ وبعدين نونو ايه اللي انت هتجيبه وازاي!
ماهر شاور بعيونه علي احلام وحمزه لما فهم قصده قال:اه انت ومرات خالوا يا عني ..احلام انتبهت ليه وهوا قال: تخلفوا ايه بس دلوقت مش لما تعملوا فرح الاول وافرح بيكوا بعدين تفكروا في الخلفة!
ماهر بصله وقال بإعجاب:تصدق اقنعتني..عندك حق..
احلام كانت قاعده تبصلهم وهيا مش فاهمه اي حاجه لحدما الخدم جابوا الفطار وحطوه علي الصينيه لحمزه ودخلوا صينيه متحركة لماهر واحلام..
حمزه بص لمرسي وقال:تسلم ايديك يا صاحبي المهم بق تعالي اكلني؟
مرسي بص لماهر بخجل وماهر حرك راسه ليه بالرفض وقال:لا سيبه انا هاكله وروح انت يا مرسي كمل شغلك..
مرسي حرك راسه ومشي وماهر قرب من حمزه وقال:قولي ابدأ بايه يا قلب خالك!
حمزه بص للاكل وقال:اي حاجه!
ماهر بدأ ياكل وهو بيقول:طعم الاكل دا حلو يسلم ايد الشيف بتاعنا!
حمزه بص لخاله بصدمه وقال بجوع:هو المفروض مين اللي ياكل فينا..
ماهر:انا طبعا..اي دا هو انت جعان!
حمزه ببكاء:لا بتفرج عليك وانت بتاكل اكلي..
ابتسم ماهر وبدا يأكله ويصالحه واحلام بدات تاكل هيا كمان وبعدما ماهر انتهي من اطعام حمزه قرب من احلام وشاركها في الأكل وبعدما انتهوا ماهر بلغهم انه هيروح الشركه يخلص اللي وراه وهيرجعلهم علشان يقضي معاهم باقي اليوم علشان هيسافر بكرا.
وبعدما ماهر مشي وراح الشركة فضلت احلام قاعدة مع حمزه وبيتكلموا مع بعض واحلام كانت طلبت من حمزة يحكيلها عن حياتهم لما كانوا عايشين في دبي وازاي استقروا في مصر وبدا حمزه يحكيلها انهم بعدما قرر ماهر ياخده وينزل مصر كانت والدته وجدته اللي هيا والدة ماهر كانوا رافضين ولاكن ماهر كان مُصر علي قراره وبلغهم انه هيبعتلهم فلوس يصرفوا منها وفي المقابل يسبوه يعيش هوا وحمزه بدون مشاكل لان والدة ماهر طبق الأصل من بنتها چيدا والدة حمزه وكانوا الاتنين عايشين حياتهم ومتجاهلين تماما ماهر وحمزه ومبيسألوش عنهم غير وهما محتاجين فلوس ..علشان كده ماهر وصفهم بالانانيين وكان بيهدد حمزه علي طول انه هيبعته ليهم ولان حمزه عارف أنه ميقدرش يعيش غير مع ماهر كان بيحاول ميعملش مشاكل علشان ماهر ميبعتوش ليهم..
احلام كانت بتسمع كلام حمزه وضامه حاجبها لحدما حمزه حكي ليها عن قصة سيلين وخاله وبلغها انها كانت قصه عابرة وملهاش معني عند ماهر لانه عمره ما حب سيلين وكان معتبرها صديقه بس هيا اللي كانت بتتخطي حدودها معاه وبعدما انهي حمزه كلامه طلب منها تحكيله عن ماضيها هيا وخالوا وعن طفولتهم مع بعض واحلام وافقت وبدات تحكيله وهوا يضحك وفضلوا هما الاتنين يتكلموا مع بعض ومبسوطين.
____________
وفي الشقة اللي فيها ممدوح ومنعم كان وصلوا الناس اللي بعتهم ماهر علشان يدربوا ممدوح كويس واول ما منعم شافهم رحب بيهم ودخلهم وهما اول مشافوا شكل ممدوح قال واحد منهم:دا محتاج إعادة تدوير من أول وجديد.
منعم قال:ماهر باشا عاوزه في خلال اسبوعين يكون بيعرف يتكلم كلمات انجليزي كتير وازاي يتاعمل زي الاغنياء..
الناس بصوله وقالوا:هوا اصلا عنده فكرة يعني ايه راجل غني او ناس راقيه؟
منعم حرك راسه بالرفض وقال:لا هوا ميعرفش اي حاجه في حياته بس الدور الباقي عليكوا بق انتوا اللي هتعلموه واحنا عاوزينه يكون شخص تاني بعد اسبوعين بالظبط!
الشباب بصوا لممدوح و بلعوا ريقهم وقالوا:والله احنا هنحاول؟بس التساهيل علي ربنا!!
منعم خبط علي كتفهم وقال بتشجيع:ربنا معاكوا يا شباب..انا سيبهولكم تبدأوا معاه لحدما انزل اشتري سجاير واجي؟
الشباب حركوا راسهم بالموافقه ومنعم خرج من الشقه وهما قربوا من ممدوح اللي نايم وبدأوا يصحوه وبعد وقت من محاولاتهم صحي ممدوح وهوا متضايق وبيقول:في ايه مين بيصحيني!
الشباب بصوله باستغراب وقالوا:اصحي يا استاذ ممدوح خلينا نبدأ في التدريب!
ممدوح بتساؤل:تدريب ايه!
الشباب بصوا لبعض وقال:المهمه اللي هيكلفك بيها ماهر بيه!
ممدوح اول ما سمع اسم ماهر قام بسرعه وقال:ايوا المهمه..مسح وشه بايديه وقال:انا جاهز؟
شاب قرب منه وقال برفض:لا مينفعش تقول انك جاهز غير لما تروح تغسل وشك واسنانك وتاخد شاور؟
ممدوح بضيق:شاور تاني!
الشباب حركوا راسهم بالموافقه وممدوح قام ودخل للحمام وبدأ ياخد شاور وبعدما انتهي كان الشاب التاني مستنيه علشان يحلق شعره وبداوا يظبتوا شكل ممدوح وبعدما خلصوا كان منعم رجع من برا واول مشاف شكل ممدوح بعد التغير اتفاجئ، لان كان شكله اتغير خالص وبان عليه النظافه فقال بشك:شكلك هتنجح ولا ايه يا عم ممدوح!
ممدوح بصله وابتسم وقال:اي رئيك يا منعم ..شكلي حلو!
منعم حرك راسه بالموافقه وقال وهو بيوجه كلامه للشباب:تسلموا يا شباب علي العظمة دي ..كملوا بق شغلكوا معاه..
الشباب قربوا من منعم ومسكوا ايدهه واتحركوا للصالون وعلموه ازاي يقعد وبدا الشاب يقعد ويخلي ممدوح يقلده وبعد محوالات كتير ممدوح قدر يظبط الماشية بس فحرك الشاب راسه بتعب وقال:مش مشكله مع الممارسة هتعملها صح.. خلينا نعلمك ازاي لما تتعرف علي شخص جديد اسلوبك معاه هيكون ازاي..
كان واقف منعم يتفرج عليهم وبيبلغ ماهر علي التيلفون كل اللي بيحصل وبدأوا الشباب يعلموا ممدوح كل ما يخلص شخصية الرجل الغني ..
وفي شركة الصياد وصل ملف صابر لمكتب ماهر واول ما ماهر قرأ الاسم وشاف صورة صابر اتفاجئ ووافق عليه علي طول لانه مكانش يعرف ان صابر متعلم ومعاه الشهادات دي ..فبلغ تغريد تتصل عليه وتخليه يجيلوا علي مكتبه في اسرع وقت وبعدما ماهر قال كلامه وقفل المكالمه خرج وبلغ السكرتيره انه مسافر بكرا وانها تأجل اي شغل ليه خلال الاسبوع الجاي وبلغها تنشر في الشركة خبر التعاقد اللي هيكون مع الشركة الالمانية وبعدها اتجه لقسم الحسابات علشان يشوف حمزه كان عامل ايه في فترة شغله ..
وكان وقتها نصر مقرب من ياسمين وبيبلغها انها هتترقي وهتكون موظفه وبلغها انه معجب بيها وعاوز يتقدملها وهيا اول ما سمعت كلامه اتفجأة واتوترت لانها مكانتش تتوقع انه معجب بيها ولاكنه شرحلها انه اعجب بيها من اول يوم شافها وطلب منها تديله فرصه يقرب منها ولو محبتهوش ترفضه وهو مش هيزعل.. ياسمين وافقت ونصر ابتسم بفرحه وهوا مقرر يسيبها تكمل شغلها ويرجع هوا لمكتبه وهو بيتحرك لمكتبه يقعد لقي ماهر في وشه وبيقول:طمني حمزه كان عامل ايه في فترة شغله هنا؟
نصر بص لماهر واتوتر وقال:حمدلله علي سلامتك يا فندم..حمزه بيه ما شاء الله عليه يا فندم خلص كل شغله وانا بصراحه متفاجئ من مجهودة الكبير بس هوا فعلا ابهرنا كلنا؟
اتبسط ماهر من كلامه وحرك راسه بالموافقه وبلغه انه هيجبله موظف يشتغل متدرب معاه مكان حمزه ونصر حرك راسه بترحيب وبعدها ماهر خرج من المكتب ورجع مكتبه تاني وفي خلال ساعه كان صابر جه الشركة بفرحه ولما عرف ان ماهر قبله قرر يروح ويقابله ويعرفه عن نفسه واول ما وصل لمكتب ماهر رحبت بيه السكرتيرة وبلغته ان ماهر بيه في انتظاره..
دخل صابر للمكتب واول مشاف ماهر خجل وقال:صباح الخير يا ماهر باشًا.
ماهر اول ما شافه وقف بسرعه وقال بابتسامه:ازيك يا صابر اتفضل!
قعد صابر وكلن بيبص لماهر بخجل فاتكلم ماهر وقال:انا مبسوط انك قدمت في الشركه بس انت ازاي متقوليش انك معاك شهادات عاليه كده!
صابر بصله وقال بخجل:اصل انا قدمت قبل كده واترفض وحاولت مره تانيه وبرضوا اترفضت فانا كنت فقدت الامل بصراحه فالموضوع مكانش في بالي وانا عارف اني فجأتك بس انا فرحان انك قابلتني.
ماهر :دا شرف كبير لينا والله انك هتشتغل معانا ،عموما يا سيدي حصل خير وانا مسامحك علشان مبلغتتيش بكل الكلام دا …بس هوا انت ازاي مشتغلتش في اي شركة وانت معاك المؤهل العالي دا؟
صابر بصله وابتسم وقال:اصل انا بصراحه كان هدفي اول ما اتخرجت كان مجموعة الصياد وكنت مستعد اسافر بس حصلت ظروف منعتي ولما عرفت ان الشركه هتنقل فرعها الرئيسي في مصر كنت فرحان بس لما قدمت ورقي اترفض؟
ماهر بدهشه:ازاي بس انا ما اخدتش بالي !
صابر:خلاص يا فندم دا في الماضي حصل خير!
ماهر حرك راسه بابتسامه وقال:طيب يا صابر انا محتاجك بصراحه تمسك رئيس قسم المبيعات بس مش دلوقت انا هخليك الاول متدرب في قسم الحسابات وبعد فتره مش كبيره هتتعين في منصب مسؤل المبيعات الرئسيي ؟
صابر بصله بفرحه وقال:يافندم اي حاجه تقول عليها دا انا ماصدقت اتقبلت!
ابتسم ماهر:لا متقولش كده انت تستاهل كل خير عموما انا بلغتهم يجهزولك مكتبك وهتبدأ شغل من بكرا..ايه رئيك ؟
صابر بفرحة: رأيي في ايه يا فندم ،،موافق طبعا!
ماهر ابتسم وطلع عقد من مكتبه واداه لصابر يمضيه وقال:مبروك يا صابر،نورت الشركة!
صابر بحماس:الله يبارك فيكي يا فندم!
ماهر بص في ساعته وقال:تقدر تروح وان شاء الله هتوصل بكرا في معاد الموظفين الساعه ٨ الصبح!
صابر حرك راسه بالموافقه واستاذن من ماهر وخرج وماهر لبس جاكت بدلته واتحرك بسرعه لبيت والدة حنين .
وبعد وقت مش كبير وصل ماهر قدام البيت خرج وهوا بيبص حواليه ولما لقي البيت بتاعهم الباب بتاعه مقفول قرب منه وخبط وبعد ثواني الباب اتفتح وكانت حنين!
حنين باستغراب:استاذ ماهر؟
ماهر بهدوء:ازيك يا حنين ..فين والدتك؟
حنين:ماما جوا ..ثواني هبلغها ان حضرتك موجود !
ماهر حرك راسه بالموافقه وحنين دخلت بلغت والدتها انه موجود وساعدتها تلبس هدومها بسرعه وبعدها رجعت لماهر وقالت:معلش وقفتك علي الباب اتفضل يا استاذ ماهر!
ماهر دخل للبيت واول مشاف والدة حنين قال:ازيك يا ام حنين عاملة ايه دلوقت؟
نورا بتعب:الحمدلله بخير اتفضل ارتاح!
ماهر حرك راسه برفض وقال:في الحقيقه انا جاي اخدك علشان تعملي العملية..
نورا بصتله بصدمه وهوا قال:انا عارف انك متافاجئه من كلامي بس في الحقيقه انتوا ليكوا عندي جميل وانا بحاول ارد جزء بسيط منه؟
حنين كانت فاهمه قاصده ولاكن نورا مفهمتش فقالت:جميل ايه يا استاذ ماهر دنتوا اللي جمايلكوا اللي مغرقانا!
ماهر بص لحنين وهيا بلغته بعيونها انها مقالتش لوالدتها حاجه فحرك راسه بتفهم وقال:انا بلغت دكتور صديقي وهو بيعمل العمليات دي للناس اللي مش معاها حق التكاليف ..وانا لما قولته عليكي طلب مني اجيبك تعملي العمليه في اسرع وقت؟
نورا رغم فرحتها من كلامه الا انها كانت خايفه فقالت بتوتر:يعني معقول عملية مكلفة زي دي تتعمل كده من غير فلوس؟
ماهر :لا بفلوس بس فلوس رمزيه ..المهم دلوقت علشان صحتك لازم تعملي العمليه فورا وهما دلوقت في المستشفي جهزوا غرفة العمليات ومستنينك بس تروحي!
حنين قربت من والدتها ومسكت ايديها قوالت بفرحه:دي حاجه هايله يا ماما ارجوكي وافقي علشان نلحق الورم قبل ما يكبر !
نورا بلعت ريقها وبصتلهم بتفكير وبعد ثواني قليله حركت راسها بالموافقه وقالت:طيب وانتي واخوكي هتعملوا ايه ؟
ماهر:انا هاخد حنين وحمزه عندي في القصر لحدما تقومي بس السلامه وهيا عمتا العمليه هتاخد بالكتير ساعة او ساعتين يعني متقلقيش من حاجه!
نورا حركت راسها بالموافقه وماهر بص لحنين وقال:انا هسبقوا علي العربيه وانتي ساعدي مامتك وحصلوني علي برا .
حنين حركت راسها بـ الموافقه وساعدت والدتها تجهز وتلبس هدوم تانيه وبعد دقايق خرجت حنين ومامتها ومعاهم حمزه وركبوا كلهم في عربية ماهر واتحركوا للمستشفي..
_______في القصر؟
وصلت لاحلام رساله من ماهر بلغها فيها باللي عمله وعرفها انه هيحيب حنين وحمزه للقصر لحدما والدتهم تكون بخير وبلغها انهم هيفضلوا مع نورا لحدما تعمل العنليه وبعد ما تخرج من العمليات ويطمنوا عليها هيجيب حنين وحمزه للقصر..
احلام فرحت باهتمام ماهر ليهم ومساعدته ليهم فبعتتله رساله بتعبر فيها عن حبها ليه وقد ايه هيا مستنياه علي نار علشان محضراله مفجاه واول ما ماهر قرأ رسالتها ابتسم ورد عليها وقال:بحبك وبموت فيكي!
ابتسمت احلام بخجل وردت عليه:وانا كمان بموت فيك!
ماهر بعتلها قلب وهيا بصت للتيلفون وحضنته بحب وكان كل اللي بيحصل دا قدام حمزه واللي رافع حاجبه وهوا باصص عليها باستغراب ..
احلام بعدت التيلفون عن حضنها وبصت لحمزه واللي قال:مالك يا مرات خالي..هو خالي بعتلك ايه في الرساله علشان تكوني مبسوطة اوي مدا..رفع حمزه جسمه علشان يبص علي التيلفون ولاكن احلام خبته بسرعه وقالت:سيبك من ماهر دلوقت وركز علي اللي هقوله؟
حمزه بصلها باستغراب وقال:ايه!
احلام :حنين وحمزه جايين القصر مع ماهر اصل والدتهم هتعمل العمليه دلوقت وماهر هيجبهم معاه وهو راجع!
حمزه حس بنبضات قلبه بتزيد وكان من حماسه عايز يطنطط من الفرحه فبصلها وقال بفرحه:انتي بتتكلمي بجد!
احلام حركت راسها وقالت:هيباتوا معانا النهارده..اي رئيك بق!
حمزه بفرحه:انتي عارفه يا احلام انا عاوز دلوقت اقوم ارقص من الفرحه..ضحكت احلام علي كلامه وهوا فضل يبص عليها ويضحك وهو بيقول:هيوصلوا انتي؟
احلام:ماهر بيقول بعد ساعتين..مش هيتاخروا!
حمزه بزعل:يااه كتير اوي ساعتين اهو دول بق هيعدوا عليا وكانهم سنتين!
احلام ضربته بخفه علي صدره وقالت:اصبر يا حمزه هو انت كنت تتخيل انك هتشوفها تاني.
حمزه بتوهان:لا ..بس انا مبسوط..
ضحكت احلام علي كلامة وقالت:طيب انا هروح اوضتي اغير هدومي وارتاح شويه علي ما يوصلوا وانت ناملك شويه؟
حمزه برفض:وانا هيجيلي نوم ازاي بعد الكلام اللي انتي قولتيه..دا انا هفضل صاحي ومركز علشان بس اشوف جمال العيون البنيه وجمال الضحكة بتاعها الساحرة.
ضحكت احلام علي كلامه وسابته وخرجت وهوا فضل مبتسم ومش مصدق انها هتبات فعلا معاه في نفس المكان!
وعند احلام كانت دخلت الجناح وهيا مبتسمه لانها عاوزه تعمل مفجأة لماهر بما انه هيسافر قررت انها تسهر معاه علشان تشبع منه لانه هيغيب عنها وهيا ما صدقت قابلته تاني..
فقربت من دولابها وطلعت منه فستان ابيض مطرز من اعلي الصدر وعليه ريش علي شكل ورده وكان شكله يخطف القلب.. كان الفستان دا اشترته احلام لانه عجبها جدا لما كانت بتساعد واحده زميلتها في الشغل في اختيار فساتينها اللي بتكون مخصصه للحظات الرمانسيه دي ولما سألتها احلام هيا ليه قصيرة اوي كده البنت بلغتها ان دا اسمه قميص نوم وشرحتلها الوقت اللي بيتلبس فيه ولما احلام تخيلت انها لبسته علشان الحجات دي قلبها فضل يدق بتوتر شديد لانها متوقعتش انها هتتسرع في الموضوع دا بس كانت بتحاول تسيطر علي افكارها لانها حاسه انها محتاجه تقرب من ماهر لانه جوزها ومش عيب ابدا اللي هتعمله ..لانه حبيبها وروح قلبها فمكنتش عاوزه تختم اليوم غير بذكري حلوه ليهم.
_________في المشتفي؟.
الممرضات جهزوا نورا للعمليه وماهر كان واقف مع حنين وحمزه ومستنيها تخرج ليهم بالسلامه!
وبعد ساعتين خرج الدكتور من غرفة العمليات وبلغهم ان العمليه نجحت وتم استأصال الورم بسلام وان نورا دلوقت لسا تحت تأثير المخدر وبلغوه انهم هينقلوها لغرفه عاديه ولما ماهر طلب انهم يطمنوا عليها بلغهم الدكتور انه مينفعش حد يقرب منها دلوقت وانهم يسيبوها ترتاح ..علشان دا الافضل ليها..
حنين طلبت تفضل مع مامتها ولاكن الدكتور رفض لان المستشفي دلوقت عندهم عجز في النبطشية بسبب ان معظم الدكاتره والممرضين واخدين اجازه فهما عاوزين كل المرضي يرتاحوا بحيث ان لو حد تعب يلحقوه هما وميقلقوش اهله عليه.
شكر ماهر الدكتور وبص لحنين وحمزه وقال:انتو هتيجوا معايا القصر وهتباتوا معانا النهارده وبكرا ان شاء الله هتجولها تطمنوا عليها؟
حنين باعتراض:بس انا ممكن ابات في بتنا انا وحمزه عادي!
ماهر فكر في كلامها للحظة ولاكنه لما حس انه هيكون خطر عليهم لان حنين برضوا مش كبيرة كفايه فقال باعتراض:والدتك طلبت مني اخد بالي منكم وانا شايف ان الانسب ليكوا تيجوا معايا القصر!
حنين حركت راسها بالموافقه بما لقت انه مُصر وهو قال:خلينا نمشي علشان منتاخرش اكتر من كده
حنين مسكت ايد اخوها باحكام وحركت راسها بالموافقه وخرجوا كلهم برا المستشفي وركبوا عربية ماهر واتحركوا للقصر؟
وبعد مرور نصف ساعه وصلت عربية ماهر للقصر ..قرب واحد من الخدم وفتحلهم الباب واول ما دخلوا كان في استقبالهم احلام واللي لابسه اسدال وحمزه اللي قاعد علي الكرسي المتحرك ومبتسم!
حنين اول مشافت حمزه ونظراته ليها قلبها فضل يدق بقوه وهوا قلبه كان بيدق باضعاف دقات قلبها!
ماهر قرب من احلام وابتسملها يحي كبيروقال:ازيك يا احلام.
احلام بصتله بخجل وقالت:الحمدلله ..حمدلله علي سلامتكوا!
حنين قربت من احلام وسلمت عليها وبعدها حمزه الصغير سلم عليها ولما احلام انتبهت لنظرات حمزه اللي هتموت علي حنين قالت:سلموا علي حمزه ؟
حنين وشها احمر وهيا بتقرب منه وبتسلم عليه وهوا اول ما لمس ايديها حس انه عوز يضمها لحضنه ويقبلها ..لانها كانت جميلة بطريقة تجنن.
حمزه الصغير قرب من حمزه وقال:ازيك يا عمو حمزه ..ايديك عامله ايه؟
حمزه ابتسم وقال:ايدي كويسه بس طمني لسانك قصدي انت عامل ايه؟
حمزه الصغير بابتسامه:الحمدلله.
حنين قربت من اخوها وضمته ليها وماهر بصلها وقال:الخدم هياخدوكي علي الغرفة اللي هتنامي فيها انتي وحمزه؟
حمزه الكبير بخجل:لسا بدري علي الكلام دا احنا لسا مقرأناش فاتحه حتي!
حنين بصتله باستغراب وماهر بصله بدهشه واحلام ضحكت لانها فهمت قصده ..
حمزه اول ما انتبه لكلامه بصلهم وقال:مش قصدي حاجه انا بتكلم مع نفسي.
حنين بصة لماهر وحركت راسها وقالت:متشكره يا استاذ ماهر!
ماهر ابتسم وقال:الشكر لله ..يلا يا حنين خدي اخوكي واطلعي ارتاحي علشان انتي تعبتي النهاره!
حنين حركت راسها بالموافقه وقربت منها بنت من الخدم وقالت:تعالي معايا يا انسه!
حنين مسكت ايد اخوها وحركت راسها ليها ومشيت معاها هيا وحمزه اخوها وحمزه اول ما انتبه انها مشيت زعل وبص لخاله لقاه مش مركز معاه وبيبص لاحلام وتايهه في جمالها..
حمزه ضم شفايفه بزعل واتحرك بالكرسي المتحرك وقال وهو بينا ي علي مرسي :مرسي تعالا طلعني اوضتي.
مرسي قرب منه بسرعه وهو معاه واحد من الخدم وبداوا يشيلوا حمزه ويطلعوه لغرفته وماهر كان بيبص لاحلام وبيقول:خلينا نطلع اوضتنا احنا كمان ؟
احلام حركت راسها بالموافقه ومسكت ايديه وطلعوا لجناحهم واول ما دخلوا ..
ماهر قلع جاكت بدلته ولف بجسمه علشان يبصلها لقاها مش موجوده فبص علي غرفة الملابس لقاها مقفوله فقلع بسرعه التيشرت علشان يدخل وراها بحجة انه هيغير هدومه ويقرب منها ولاكنه وقف من الصدمه لما لقاها خارجه من الارضة وهيا لابسه فستان ابيض جذاب وبتقرب منه بخطوات بطيئة وفيها دلع..
ماهر قال بكلام متقطع:اي…دا..يا اح..لا.م
احلام قربت منه وهيا بتبتسم برقه وهوا كان واقف قدامها بدون تيشرت فلما شافته كده خجلت اكتر وقربت منه وهيا بتبص للارض وبتقول بخجل:ممكن نسهر مع بعض النهاردة..بما انك ياعني هتسافر ومش هشوفك غير بعد اسبوع؟
ماهر رفع وشها بايديه وبص في عيونها بتوهان وقال:انتي بجد يا احلام ولا انا بحلم؟
احلام بتوتر من نظراته اللي مخلياها هتموت من الخجل:لا بجد؟
ماهر شدها من وسطها عليه بطريقه رومانسيه وبسبب حركته دي شفا/يفهم لمست بعض بعفوية وماهر استغل سكوتها بانه يقب/لها واحلام كانت دايبه فيه فاستجابت معاه وبدأ ماهر يشيلها علي دراعه بهدوء وبعد اول قبلة بعدت احلام عنه وهيا بتاخد انفاسها بصعوبه واول ما بصت لوشه خدودها احمرت وهوا فضل يتأملها بحب كبير..
احلام عدلت نفسها وقالت:احنا متجوزين صح؟
ماهر قرب من رقبتها وقبلها واحلام اطلقت شهقه بتدل علي غيرتها وهوا بعد عنها وبص علي ملامحها وقال:انتي عملتي كل دا علشان موافقة صح..
احلام قلبها فضل يدق من كلامه فحركت راسها بهدوء وهوا قرب منها اكتر وخلاها تلمس صد/رة وهيا بصتله وقال بكسوف:ماهر؟
ضحك ماهر ومسك ايديها قبلها برقه وقال:نعم يا قلب ماهر من جوا'
احلام غمضت عينيها وهوا قبل جبينها بسرعه وقال:اي رئيك ننفذ الفكرة اللي اقترحتها النهاردة الصبح علي حمزه ؟
احلام بتساؤل:فكرة إيه؟
ماهر بمغازلة:النونو..ايه رئيك نجيب نونو يونس حمزه..احلام بصتله وسكتت وهوا رفع وشها ليه تاني وقال:انا عاوز اعملك فرح زيك زي اي بنت ..ولا انتي موافقه بجد نتمم الليلة ولا نأجلها ليوم الفرح؟
احلام بصت في عيونه بتوهان وهوا كان تايهه فيها أكتر منها فـ احلام حست انها مش قادرة تسيطر علي مشاعرها فقربت منه وحضنته بقوة وقالت:مش عارفة..انا مبسوطة اني معاك ومش عايزه اسيبك ابدا..ممكن متسافرش وتفضل معايا..خليك جمبي يا ماهر ،انا عارفة اني طلبي صعب بس لو ممكن تحاول علشاني..انا بكون مطمنة وانت معايا،وبقيت بتوحشني كتير..في كل ثانية وكل دقيقة بتوحشني..لما بتسيبني بالساعات وتروح الشغل بفضل قلقانه عليك ومفتقداك .بقول دايما لنفسي دا مجرد احساس لانك قربت مني الفتره دي فـطبيعي احس انك واحشني بس اتاكدت اني مقدرش اعيش من غيرك ثانية واحده ،ومش بس دلوقت حسيت بكده انت كنت بتوحشني زمان برضوا كنت بكلم صورتك اللي في اوضتي واشتكيلك كل يوم واعاتبك علشان مرجعتش تاني كنت لما بحس اني زعلانه بقرب من الصوره و...
ماهر كان مركز في عيونها وبيسمع كل كلمة بتقولها بقلبة ..ولاكنه اتفاجئ لما سكتت وسالها بفضول:بتعملي ايه لما بتزعلي مني؟
احلام بتوتر:بقرب الصورة بتاعتك وبلمس وشك بلطف..وبعدها بقرب الصورة من شافيفي وابوسها ..كنت بخجل من نفسي بعدما اعمل كده..كنت بقول ان دا غلط واني مش من حقي اعمل كده لانك غريب عني بس دلوقت ..دلوقت انت بقيت جوزي يا ماهر..
اخدت نفس طويل وكملت وقالت:امبارح بس لما قولت انك مسافر قلبي وجعني اوي وعقلي بق مشغول وبيفكر متير ف …. وبقول لنفسي يا تري انت هترجع تاني ولا ممكن تسيبني من جديد..قلبي مش مرتاح وانا مش لاقية رد علي كل أسألته..هوا بس محتاج اجابه ،عارفة انك وعدتني انك هتكون بخير بس برضوا قلقانه.
ماهر ضمها لحضنه وابتسم وقال:متقلقيش يا احلام..انا هرجعلك المرة دي ومش بس علشان انا وعدتك لا علشان انا مفيش حاجه مهمة اتحمس ليها غيرك..انتي فاكرة اني لما بروح الشغل وببعد عنك بكون مرتاح..لأ يا احلام انا بفكر فيكي ويمكن اكتر منك وبتمني اليوم اللي ترضي عليا فيه واقدر اقرب منك وتكوني زوجتي بجد مش مجرد اسم علي الورق وخلاص..
احلام بخجل:ياعني انت هترجع بجد؟يعني اجاوب قلبي علي أسالته واطمنه؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا متجاوبيش علشان انا اللي هجاوبه علي كل اسالته النهارده.
قال ماهر كلامه وشالها بكل رومانسه علي ايديه الاتنين وضمها لصدره..فكت احلام توكة شعرها وسابته مفرود وضمت ايديها الاتنين وقربت اكتر من ماهر ومسكت في رقبته وبدات تق/بلة بكل حب وشوق..
كان ماهر فرحان ان حب عمرة بقت ليه ..بين ايديه وبتحبه زي ما بيحبها..حطها ماهر علي السرير ومسك ايديها وحطها ورا ضهرها واحلام كانت مغمضة عيونها بكسوف وهوا ضحك علي ملامح وشها اللي بيعشقهم..قرب اكثر منها وبعد خصله من شعرها ورا ودنها وقبلها بكل حب وعشق وبعدها بعد عنها وقال:خلينا نأجل اللحظة دي ليوم فرحنا ..علشان عايز اليوم دا بالنسبالنا يكون يوم مميز انتي تستاهلي تعيشي كل لحظة فيه بجد ،و انتي مش قليلة علشان معملكيش فرح..لا انتي تستاهلي تلبسي اجمل فستان واجمل طرحة وتمسكي بوكيه الورد اللي حبيبك جابهولك….،..انتي تستاهلي حبي وتستاهلي عشقي ليكي ..انتي حب عمري اللي عمري ما هقدر انساها ولا انسي حبها..كل تفصيبة فيا بتهمس بإسمك وكل قلبي ملك ليكي ..عقلي مش هيفكر غير فيكي وشافيفي..
سكت وهيا بلعت ريقها وهوا قال قبل ما يقبلها تاني:مش هتقرب غير ليكي..علشان انتي حبيبتي ونور عيني… انا بحبك وبموت فيكي يا احلام 🫂💖يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
بعدما ماهر قال كلامة لاحلام طلب منها تقوم وتغير هدومها وتلبس بيچاما علشان تنام وهو قام علشان يجهز شنطته واتصل علي منعم الاول وعرفة انه مسافر وانه اللي هيكون مسؤل عن تدريب ممدوح لحدما يرجع ماهر وبعد اسبوع وبعدما انهي ماهر كلامه قفل المكالمة وبعدها استني احلام تخرج وبعدما خرجت بصتله وقالت:هتعمل ايه دلوقت..
ماهر:هجهز شنطتي علشان طيارتي بكرا الساعه ١١ الظهر؟
احلام قربت منه وقالت:طيب خليني اساعدك ونجهزها مع بعض.
ماهر ابتسم وحرك راسه بالموافقة وهيا مسكت ايديه ودخلوا الاتنين مع بعض لغرفة الملابس..ماهر قرب من خزنة صغيرة وطلع منها شنطة سفر صغيرة واول مشافتها احلام اعجبت بيها جدا لان كان شكلها غاليه وهو لما لاقها عجبتها قال بتساؤل:عجبتك الشنطة ؟
احلام بابتسامه قالت :ايوا جعبتني اوي..شكلها يجنن؟
ماهر ابتسم علي شكلها وهيا فتحت الشنطة وبدات تبص لهدومة وقالت:احنا دلوقت في الخريف ياعني في هواء وسقعة ولازم هدومك تكون تقيلة؟
ماهر حرك راسه وقرب من قسم البناطيل وطلع منه بنطلون اسود مريح وقال:دا علشان الطيارة !
احلام بصتله وحركت راسها بالموافقه وهوا قرب منها اكتر وبدا يختار معاها هدوم وقال:انا مش هاخد لبس كتير لان البيت اللي في دبي فيه لبس ليا بس انا حبيت اخد معايا لبس من هنا!
احلام لفت ليه وبصت في عيونه وقالت بتوتر:انت ركبت الطيارة دي كتير؟
ماهر حرك راسه وقال:ايوا لاني بسافر كتير بسبب الشغل بس بصراحه مش فاكر ركبتها كام مره..
احلام عيونها لمعت بحب وهوا قال:وانتي ركبتي الطياره قبل كده!
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا انا مركبتهاش ..بس نفسي اركبها ..اكيد احساسك بيكون حلو كدا وانت في السماء وشايف المدن تحتك صغيرة وبتلمع..
ماهر ضحك علي كلامها ووصفها وكان مركز علي لمعة عينيها وفهم انها نفسها تسافر فحرك راسه وقال:بسيطة خالص انتي ممكن تركبي الطيارة وتشوفي المدن براحتك..انا اصلا عندي طيارة خاصة بس هيا الفتره دي بيتعملها صيانه واوعدك اول ما اخلص كل الضغط اللي عليا دا هاخدك ونلف العالم مع بعض واحققلك كل اللي نفسك فيه؟
ابتسمت احلام وقالت بدهشه:بتتكلم بجد يا ماهر؟
حضنها ماهر وحرك راسه بالموافقه وقال:ايوا طبعا هو انا ليا مين غيرك علشان اسافر معاها .
احلام ضمته اكتر لحضنها وهيا بتستنشق رائحته اللي بتجننها لانها مميزه وبعد وقت بعدت عنه وقالت:طيب خلينا نجهز الشنطة الاول علشان تلحق تنام؟
ماهر حرك راسه وبداوا الاتنين يجهزوا الشنطة مع بعض وبعدما انتهوا ..ماهر خرج الشنطه برا وبدا يغير هدومه ويلبس هدومه مريحه واول ما قرب من السرير كانت احلام نامت عليه ومستنياه ينام..فقرب ماهر منها وشدها لحضنة كالعاده وهيا كانت مبسوطه فطلبت منه يطفي النور وهوا مد ايديه وطفاه وبعدها حط ايديه عليها وسحبها اكترلحضنه وبعد دقايق كانوا الاتنين ناموا؟
______________
في غرفة حمزه كان نايم علي السرير وبيفكر في حنين ونفسه يقوم ويتكلم معاها ولاكن مش هينفع علشان هيا ممكن تفهمه غلط وبما انها في بيتهم كان لازم يحترمها وعلشان خاطر خاله واحلام اللي واثقين فيه ميزعلوش منه لو عمل اي تصر فمش حلو معاها ..
فقرر حمزه ينام احسن وبعد تفكير كبير منه قدر انه ينام ويستني للصبح ويشوفها ولان نومه تقيل ما حسش بنفسه وانه نام من غير ما يطفي النور .
وفي غرفة حنين كان اخوها خايف ينام في الاوضة لانه مش متعود فقال:حنين انا مش عارف انام؟
حنين بتساؤل:ليه بس يا حبيبي؟
حمزه بزعل:اصل ماما مش معانا وانا متعود انام في حضنها؟
حنين ضمته لحضنها وقالت بهدوء :طيب انا معاك اهو متخافش ولا انت مش بتحبني!
حمزه:لا انا بحبك مش قصدي اقول كده.
ابتسمت حنين وقالت:خلاص انا مش زعلانه وهحكيلك حدوته حلوة علشان تساعدك تنام..
حمزه حرك راسه بحماس وحنين نيمته جمبها وحطت ايديها علي شعره وبدات تداعبه وهيا بتحاول تطمنه وتهديه وهوا بدا ينام بعد ما حكتله حنين الحدوته بصوتها الهادئ.
وبعد وقت بصت حنين لحمزه وابتسمت لان شكله بيكون جميل وهوا نام فقربت من خده قبلته بحب وبدات تحس هيا كمان انها عاوزة تنام ولانها هيا كمان تعبانه اول ما غمضت عينها نامت علي طول.
__________وبداخل شقة في منطقة راقيه؟
كان موجودين مجموعة رجال اعمال جايين ينبسطوا في الشقة دي لانها معروف عنها ان فيها بنات حلوه ولان المكان شكله نظيف كانوا مرتاحين اكتر فقام واحد منهم وقرب من مكتب الاستقبال وقال:فين الست نعمات؟
البنت بصتله من فوق لتحت بنظرات دلع وقالت:ابلة نعمات مشغولة دلوقت معاها واحد مهم في الاوضة!
الشخص دا بص للبنت بشه/وه وقال:طيب انا والرجاله عاوزين نغير جو ..وبما ان لست نعمات مشغوله اكيد في بنات حلوين زيك كده هيقوموا معانا بالواجب؟
البنت ضحكت وحركت راسها بالموافقه وقالت :طبعا موجودين اتفضلوا معايا يا باشوات..
البنت قالت كلامها وقامت من علي الكرسي واول ما لفت بجسمها وتفاصيل جسمها بانت الشخص دا بصلها وابتسم باعجاب وبعدها بص لبقيت الرجاله اللي معاه وشاورلهم يقوموا والبنت مشيت وهما وراها لحدما وصلوا قدام اربع اوض منفصلين !!!
البنت قالت وهيا بتتكلم بدلع :في كل اوضة من دول في بنت موجوده جوا جاهزة ومستنيه ان اي حد يدخلها..اتفضلوا كل واحد يختار الاوضة اللي تعجبة ؟
الرجاله بصوا لبعض وابتسموا وبدا كل واحد منهم يختار اوضة من الاربعه ويدخلها .
وكان كل ما واحد منهم يدخ لاوضة يلاقي فيها سرير مجهز للاستقبال وفي بنت موجوده غعلا ولا/بسة هدوم جري/ئة وبتبصله بدلع ، واول مشافها الشخص اللي دخل اتجنن من جمالها وقرب منها بسرعه والبنت بدات تضحك بطريقه مغريه لانها عاملة كل دا علشان تشوف النظرة واللهفة دي عليها..، وكان الشخص اللي قدامها بيدوب فيهامن طريقتها وجمالها وبدأوا الاتنين بسرعة يتفاعلوا مع بعض وكل اللي بيحصل بينهم كان مسجل صوت وصوره بكاميرا موجوده في الاوضة ومخفيه بطريقة ذكيه وكانت الكاميرا دي متوصله باللاب توب الخاص بياسر غنيم ..
واللي كان موجود في المكان ونايم في غرفة بعيده عن باقي الغرف تماما وكان نايم علي السرير والست نعمات قاعده بتعمله مسا/چ في ضهروا وهوا بيتكلم معاها وبيبلغها انهم هينقلوا من الشقه دي قريب وهيروحوا مكان تاني ،علشان الحكومه حاطة عينها علي الشقه وممكن يهجموا عليهم في اي وقت..والست نعمات ضحكت علي كلامه وقالت:وانت قلقان ليه يا ياسر باشا.. لو حصل هجوم فا احنا سبع اخوات عايشين في الشقة وبعدين احنا عاملين حسابنا علي طول ..والمكان السري اللي بنخبي فيه الرجاله جاهز لاي هجوم!
ياسر بصلها وقال بشك:وانتي بق فاكرة ان حاجه زي دي الحكومه مش هتكشفها ..انتي مش عارفه اني كنت شغال معاهم وفاهم دماغهم أكتر من أي حد ولا ايه؟
نعمات بتساؤل:انا عارفة يباشا انك كنت شغال معاهم بس هو انت يباشا سيبتهم ليه.
ياسر اول ما سمع سؤالها بدأ يفتكر اليوم اللي اطرد فيه بسبب واحد غبي من رجالته لما كشفة وخلي الداخليه تعرف انه كان بياخد فلوس من تجار المخد/رات علشان يعدي الشحنات بتاعهم ..
ياسر بعد تذكرة لذكرياته المؤلمة دي بعد عن نعمات بسرعه وقال بضيق:انا حُر ومش عاوز اشوفك بتتكلمي في الموضوع دا تاني يا نعمات فاهمه!
نعمات حركت راسها بالموافقه وهو لبس هدومه بسرعه وحط الماسك علي وشه وخرج من الشقه وهوا ماشي كان صوت اللوا وهوا بيقوله:انت اتكشفت يا حضرة الظابط..بقيت كتاب مفتوح قدامنا ..وعلشان الفضيحه متبقاش بجلال هنكتفي بطردك بس ..وانت دلوقتي مطرووود؟
ياسر بيحس بخنقة شديدة او لما بيفتكر كل حاجه وبيركب عربيته بسرعه وهو بيفتكر كل ذكرياته مع زملائه ايام التدريب وقد ايه كان فرحان انه هيكون ظابط ويحقق حلمه ولاكن بسبب ظروف والده لما فلس بدا يضطر ياخد فلوس من تجار المخدرات علشان يحافظ علي مستواهم الاجتماعي والمادي ولما ابوه عرف كل حاجه وازاي ابنه بيجيب فلوسه حزن علي حاله و جاتله سكته قلبيه ومات ولاكن مامته كانت عكس باباه ..كانت فرحانه ان مستواها الاجتماعي متأذاش فمكنتش بتسال ابنها بيجيب الفلوس منين وعايشة حياتها ومتجاهله اي اساله ولما ياسر انكشف حقيقته بعد سنتين من خيانته اطرد من الداخليه بدل ما يتعاقب وهوا بلغهم انه مظلوم وبرغم كدبه برضوا مصدقوش فقرر ياسر يبني شركة والدة من جديد بالفلوس اللي معاه وقرر يبنيها بإسم مختلف ولإن خبرته في الاداره مكانتش قوية بدا يعتمد علي بقيت الشركات اللي حواليه وياخد منهم افكارهم ولاكن فشل تاني واللي ساعده ان شركته تتسمع وتتعرف هوا ماهر واللي لما ياسر اخد منه عملاءه زمان قدر ينقذ شركته ويقويها..
بس طيعا مفيش حاجه بتفضل علي حالها ..
وياسر مكانش قادر ينجح شركته بمجهوده فاضطر يرجع لشغله القديم تاني وقرر يفتح شقق الدع/ارة ويستغل رجال الاعمال لصالحة …
وصل ياسر لبيته بعدما ساق بسرعه عاليه واول ما وصل اوضته طلع صورته لما كان ظابط في اول مسيرته وكسرها وقال بضيق:ياسر دا مات ودلوقت انت واحد تاني..لازم تنجح ومتسمحش للماضي يهد كل اللي عملته وتعبك كل السنين دي ميروحش علي الارض ..انت فااهم؟
كان بضرب صورته برجله بكل غضب وبعدما خلص عتاب ولوم مع نفسه نام علي السرير بتعب وغمض عينيه وهوا بيسمح لعقله يرتاح وبعد دقايق كان نام ياسر.
____________وفي القصر؟
اول ما ماهر اتاكد ان احلام نامت قام من جمبها وراح لحمزة واول ما لقي النور شغال قرب من حمزه وصحاه ولما صحي حمزه ولق ماهر قدانه اتخض وسأله بخوف بيعمل ايه وماهر قال بضيق من رد فعل حمزه:ايه شوفت عفريت اهدي كدا دا انا ماهر؟
حمزه بلع ريقه وقال:ما هوا دا اللي مخوفني؟
ماهر بصله بضيق وحمزه ابتسم علشان ميتضربش وقال:صح انت جاي ف يالوقت دا ليه يا خخالي
ماهر قرب منه وقال بجديه :انا خلاص هساقر بكره وجيت علشان اقولك خلي بالك من احلام ومتقوليش بق دي هيا اللي تاخد بالها مني و الجو دا علاشن دي مهما كانت بنت وانت الراجل ..ها قولت ايه؟
حمزه بابتسامه:وهو فيه كلام يتقال بعد كلامك يا كبير !
ماهر بتساؤل:يعني موافق؟
حمزه :طبعا يا خالي اطمن؟
ماهر باسه من خده وقال بحنيه :ماشي يلا نام ..ومتشغلش النور العالي دا تاني ونام في نور هادي علشان ترتاح اكتر؟
حمزه بهدوء :حاضر!
ماهر خرج من الاوضه وحمزه شغل نور هادي ورجع كمل نوم تاني وماهر كان رجع لاوضته وقرب من احلام تاني وحضنها ونام هوا كمان علشان يصحي فايق.
وفي يوم جديد صحي ماهر واحلام وبعدها حمزه ونزلوا كلهم تحت علشان يفطروا مع بعض وكان حمزه لسه رابط دماغه بشاش بسبب الجراحة فاول ماشافه ماهر بيقرب علي السقره وهو قاعد علي الكرسي قال بتساؤل :عامل ايه يا حمزه؟
حمزه رد عليه بابتسامه :الحمد لله يا خالي..هي حنين واخوها فين؟
ماهربص لواحد من الخدم وبلغه يطلع ويخليهم ينزلوا يفطرو وبعدها بص لحمزه تاني وقال:انت شاغل دماغك بيها ليه يا حمزه..
حمزه ابتسم وقال:معجب بيها ايه مش عاجباك!
ماهر حرك راسه وقال:لا هي بنت جميله بس مش لسا بدري علي الحب في الوقت دا؟
ضحك حمزه علي كلامه لان احلام امبارح قالتله كل حاجه عن ماضيهم وبلغته ان ماهر كان عاشق ولهان برغم ان كان اصغر من حمزه في السن وقتها… فبص حمزه لاحلام وقال:بيقولك لسا بدري وهوا كان خاربها معاكي وهو اصغر مني كمان
اتصدمت احلام وضحكت علي كلامه وماهر بصلها وقال بصدمه:هو انتي حكيتيله حاجه ولا ايه!
احلام بصت لحمزه وقالت بصدمه:ابدا هو انا يابني قولتلك حاجه؟
حمزه حرك راسه وقال:ايوا قولتيلي انتي هتكدبي من دلوقت!
احلام فتحت فمها من الصدمه وقالت:شوفوا الكداب..انت بتتبلي عليا علي فكرة يا حمزه!
حمزه ضحك علي رد فعلها وهيا بصت وراه وقالت وعلي ملامح وشها الدهشه : اي دا حنين!
حمزه لف جسمه بسرعه يشوفها ولما ملقاش حد بصلها ولقاها بتضحك عليه فقال بغيظ:ماشي يا مرات خالي.. كده عندك واحده؟
ماهر ابتسم علي شكل حمزه وقال وهو بيبص ورا حمزه بنفس الدهشه :دي حنين جت اهي !
حمزه لف بجسمه تاني وملقاش حاجه فضحكت احلام علي رد فعله وهوا بصلهم بضيق وقال:بتضحكوا عليا؟
في الوقت دا جت حنين فعلا وهما قالوا مع بعض:حنين جت اهي..!!
رفض حمزه انه يلف تاني ولاكن لما سمع صوتها بتقول:صباح الخير..حس ان قلبه هيخرج من مكانه ولف بجسمه يشوفها لقاها بتقرب منهم وهيا ماسكه اخوها في ايديها ومبتسمه ..
فابتسم بسرعه وهوا بيبص علي شكلها باعجاب واول ما حنين انتبهت ليه وشها احمر بخجل وقربت منهم بتوتر من نظرات حمزه ليها وقالت:احنا هنروح لماما؟
ماهر رد عليها وقال:خليكوا افطروا معانا العول وانا هوصلكوا بنفسي؟
حنين شكرته وحركت راسها بهدوء وقعد هيا وحمزه واول ما الفطار نزل قدامهم حمزه الصغير بص للاكل بانبهار وقالت بحماس:كل دا اكل لينا؟
حنين خجلت من رد فعل اخوها ومسكت فيه علشان تخليه يسكت ولاكن الطفل كان فرحان وبدا ياكل بلهفه وحنين بصت للارض بخجل ولاكن ماهر واحلام كانوا باصيلن ليها ومبتسمين علشان هيا متخجلش منهم وتاكل وبالفعل او مشافتهم ابتسمت وبدات تاكل بهدوء ولما اخوها شافها بتاكل بالراحه قلدها واكل بهدوء وكان حمزه بياكل ومتابعها باعجاب ولما حنين رفعت وشها تشوفوا لاقته مركز معاها فنزلت عينيها بسرعه وهوا ابتسم علي خجلها وكمل فطاره..
كانت احلام بتبص لماهر وهو بياكل بكل حب وكانت زعلانه لانها هتقعد اسبوع كامل متشفهوش وهوا علشان عارف هيا بتفكر في ايده مسك ايديها من تحت الطرابيزه وبصلها بحب وهمسلها تاكل وهيا ابتسمت وكملت اكلها وهيا ماسكه في ايديه ومش راضيه تسيبها..
وبعد وقت..
انتهي الجميع من الفطار فوقفت حنين وهيا ماسكه ايد اخوها وقربت من ماهر واللي كان بيتكلم مع احلام واللي مش عايزه تسيبه وعيونها بتدمع فقال وهو بيبص لحنين اللي بتقرب منه:يا احلام انا هرجع تاني هوصلهم للمستشفي بس وهاجي اخد شنطتي ..
احلام حركت راسها بالموافقه بعدما سمعت كلامه وهو بص لحنين وابتسم وقال:جاهزين؟
حنين حركت راسها بالموافقه وهوا بص لاحلام وشاورلها علي حمزه بانها تعتني بيه وبعدما احلام حركت راسها بالموافقه سلمت علي حنين وحمزه وطلبت من حنين تعتني كويس بوالدتها ووعدتها انها هتزورهم قريب وحنين شكرتها ومشيت هيا وحمزه مع ماهر ..
احلام قربت من حمزه اللي قاعد حزين لانه ملحقش يشبع من حنين وزعلان لان ماهر هيسافر هو كمان ..فاحلام بصتله وقالت :ممكن اعرف قالب بوزك ليه؟
حمزه بصلها وقال بحزن:يعني انتي مش عارفه ليه وبعدين انتي مش زعلانه زيي؟
احلام افتكرت ماهر وحركت راسها وقالت:طبعا زعلانه بس هوا قالي انه راجع تاني لسا ما اخدش شنطته من فوق؟
حمزه بصلها وقال بسخريه:هيرجع تاني ايه وشنطة ايه اللي هياخدها انتي متاكده؟
احلام بدات تحس بالتوتر وقالت:يعني ايه ..تقصد ايه يا حمزة.. ماهر بيضحك عليا؟
حمزه ابتسم :انتي لسا متعرفيش خالي..هوا جالي امبارح وودعني انه هيسافر ودلوقت ودعك يبق خالي هيوصل حنين وهيطلع علي المطار مش هيجي القصر تاني لانه اخد الشنطة اصلا ؟
احلام اول ما سمعت كلامه جريت بسرعه تتاكد ان الشنطة فوق ولما لقتها مش موجوده عرفت ان كلام حمزه صح فخرجت من الاوضة ونزلت تاني وقربت من حمزه وقالت:هوا خالك بيضحك عليا يعني ..فاكرني عيلة صغيرة علشان يسكتني بكلمتين!
حمزه :لا هوا بيعمل كده علي طول علشان ميحسش بتأنيب الضمير وهوا سايبك..اصل انا كنت بعنل معاه كده وبفضل اترجاه ميمشيش وكان بيرجع تاني يوم وبيسيب الشغل ..بس المرة دي الشغل اللي رايحله مهم فهوا عمل كده غصب عنه؟
احلام في اللحظة دي اتأكدت انها مش فاهمه ماهر ولا عارفه هو بيفكر ازاي فبصت لحمزه وحركت راسها بالموافقه وقالت:خلاص هوا يعمل اللي هوا عايزه مادام كله علشان مصلحته..بس قولي بق بما اننا قاعدين اسبوع وشنا في وش بعض مش بتفكر نعمل حاجه جديد تسلينا؟
حمزه ضم حاجبه بزعل وقال:لا انا دخلت في مود اكتئاب ومش عايز اطلع منه؟
احلام بصتله بضيق وقالت:انا لو وافقتك هكتئب زيك بس انا عاوزه اقضي الاسبوع دا مشغوله في اي حاجه علشان انا لما بفكر كتير بتعب وممكن اتخيل ان خالك مش راجع خالص وهنتعب كلنا؟
حمزه بصلها وقال:خلاص موافق بس مش تستني لما نطمن ان خالي وصل بالسلامه؟
احلام بتساؤل:طيب هي الساعه كام؟
حمزه:عشرة لسا..يعني هوا قدامه اربع ساعات علي ما يوصل ..
احلام ..طيب خليني اديلك العلاج واطلع واتصل عليه علشان اهزقه علي اللي عمله معايا؟
حمزه ابتسم وقال:اي دا هو انتي بتهزقي خالي عادي كده او بتعلي صوتك عليه عادي؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا مش جوزي واعمل معاه اللي انا عايزاه؟
حمزه بدهشه:ازاااي!! دا مش ببخليني اقوله بم حتي؟
ابتسمت احلام وقالت بسخريه علي كلامه:في فرق يا حبيبي انا مراته ولاكنت انت مجرد ابن اخته؟
حمزه قال وهو بيضحك:تصدقي في فرق برضوا؟
احلام ضحكت وطلعت علشان تجيبله العلاج وحمزه قرر يخرج للجنينه يشم هوا وبدأ يحرك الكرسي واول ما وصل للجنينه وشاف الورد افتكر حنين تاني وبدا قلبه يدق وقرر انه اول ما يتحسن مش هيسيبها غير لما يرتبط بيها..
بعد دقايق رجعت احلام وادتله العلاج وقعدت معاه في الجنينه لان شكلها كان حلو واول مشافت شكل حمام السباحة انبهرت لانها اول مره تشوف حمام سباحه بالتصميم والجمال دا ..
حمزه لما شاف نظراتها قالها انه بيعرف يعوم ووعدها يعلمها السباحه لما يخف ولكنها رفضت لما افتكرت ان ماهر محترف في السباحه فقالت:شكرا جوزي هيعلمني!
ضحك حمزه بقوة علي كلامها وقال:اي دا هو انتي منهم..ماشي براحتك؟
احلام ضربته علي دراعه بضيق وهو بدا يغني علشان ينسي وجعه واحلام اول ما سمعت صوته انبهرت وحست انه موهوب فعلا ..فقالت باعجاب :انت صوتك حلو؟
حمزه بخجل:بجد؟
احلام حركت راسها بالموافقه:لا بجد صوتك حلو انا عجبني اوي …ممكن تغني تاني؟
حمزه بمشاكسه:مش قادر؟
احلام بزعل:طيب علشان خاطري وانا هغني معاك؟
حمزه ابتسم وقرر يغني ليها تاني وسألها حابه تسمع ايه واحلام بلغته انها بتحب اغنيه فيروز انا لحبيبي وحمزه قرر يغنيها واول ما قال اول كوبليه احلام كملت وبدأ بينهم ديوتو رائع لان احلام صوتها مميز وحلو في الغني وحمزه كان صوته هادي ومُركز فاحلام وحمزه حسوا انهم هيقضوا احلي اسبوع مميز وبدون ملل مع بعض ..
________وفي المستشفي
وصل ماهر وحنين وحمزه وقربوا من الغرفه اللي فيها نورا وكانت نورا صاحيه اول ما شافتهم ابتسمت وشكرت ماهر علي تعبه معاها واهتمامه بعيالها وماهر بلغها انه اخدهم معاه للقصر واطمن علي حالتها ولما هيا بلغته انها بقت احسن طلع ماهر من جيبه فيزا ومعاها رقم صغير وقال:اتفضلي يا حنين دي فيزا ومعاهم الرقم بتاعها والفيزا دي هيتحول عليها كل شهر مبلغ تقدروا تصرفوا منها وطبعا مش عايزك ترفضي دي علشان مدرستك وبرضوا علشان مصاريف الشهر..
حنين بصتله بخحل وبصت لمامتها واللي حركت راسها تاخذها وماهر قال:طيب انا اقدر امشي وانا مطمن عليكوا خلي بالكوا من نفسكوا؟
حنين ومامتها شكروه وهوا استاذن منهم وخرج ركب عربيته واللي كان سواقها واحد من رجالة ماهر ..ماهر او لما ركب في العربية بلغ السواق يوديه المطار وهما في الطريق اتواصل ماهر مع ليانا اللي ماسكة الفرع بتاع شركته اللي في ايطاليا وقال:مرحبا ليانا ..اخبريني كيف الحال هل الأمور في الشركة بخير؟
ليانا:أجل يا سيدي كل شئ هنا بخير ولاكن لدي خبر مثير بعض الشيء ..
ماهر بانتبها: اخبريني ..ما هذا الخبر؟
ليانا بابتسامه:لقد سمعت بأن الشركة الإيطاليه هنا التي تركنا التعامل معها انها سوف تستلم الشحنه من شركة ديسكاشيال المصريه ولقد اخربني مدير اعمالي ان المدير يخطط للاحتيال علي مدير الشركه المصريه لانه لم يضع اي شروط في العقد وان العقد خالي تماما من اي حقوق ملكية ويمكنهم ان ياخذوا الشحنه بالأموال التي دفعوها له بكل سهوبه؟
ماهر اتفاجئ لما سمع كلامها لانه كان عارف ان ياسر متهور وغبي بس مش للدرجادي فابتسم علي سماع كلامها وقال:هل تعلمين موعد الاستلام؟
ليانا:نعم..اخبرني مدير اعمالي ان الاستلام بعد شهر من الان …ولاكن انا اتساءل ما هي رد فعل ذلك الرئيس بعد ان يتم النصب والاحتيال عليه هل هوا غبي يا سيدي..كيف يمضي عقد ضعيف بهذا الشكل؟
ماهر ابتسم بسخريه وقال:لانه لم يمتلك اي خبرات في ذلك المجال يا ليانا هو فقط يعتمد علي عملائنا وصفقاتنا..
ليانا حركت راسها بتفهم وقالت:حسنا يا سيدي لقد فهمت ..هل الامور كلها بخير في مصر!
ماهر:نعم بخير ..اشكرك علي اهتمامك ليانا؟
ليانا :عفوا سيدي يسعدني دائما ان الامور بخير..
ابتسم ماهر وشكرها علي اهتمامها وبعدها قفل معاها المكالمه وكان وقتها وصل للمطار خرج من العربية والسواق قام وخرج الشنطة من العربيه ودخل مع ماهر للمطار وبعدنا ماهر ختم الباسبور واتجه في طريق المسافرين علشان يركب الطياره؟
سابه السواق وخرج وماهر اتجه في طريق الطيارة وركبها بسلام..
وفي الشقة اللي عايشة فيها مريم اخت احلام ومامتها ..كانت مريم معتمدة علي الفلوس اللي اخدتها من ماهر وبتصرف علي نفسها منها وكانت مامتها طول الوقت بتفكر في احلام ومش متوقعه انها مش هتشوفها تاني ولاكن بعد اللي عملوه فيها كانت متأكدة ان مستحيل احلام هتوافق تقابلهم تاني ..
فقررت والدة احلام انها تكمل حياتها اللي كانت عايشاها من ٨ سنين فاتواصلت مع جوزها يوسف وخلته يجي الشقة يعيش معاهم ولما مريم عرفت باللي حصل زعقت مع مامتها وبدات بينهم خناقه كبيره؟
يوسف اول ما وصل وشاف الشقه اتصدم ولما شاف مريم مش عاوزاه يعيش معاهم وعاوزه تطرده قرر يعلمها الادب وقرب منها علشان يضربها ولان والدة احلام بتهيبه وبتخاف منه مقدرتش تدافع عن بنتها وفضلت مريم تقاوم فيه لحدما كان غلبها يوسف جوز امها وقدر يكتفها علي الارض..
ولان مريم مش محجبه فكان من الطبيعي ان تفاصيل من جسمها تبان قدامه بعدما بهدلها بالشكل دا واول ما يوسف شاف جسمها بصلها بدهشه وهيا لما لاحظت نظراته بعدته عنها بسرعه وقالت وهيا بتبص لوالدتها:اتصلتي عليه ليه مش قلنا هنعيش لوحدنا بعيد عن قرفه؟
امها بصتلها وقالت بجديه:دا جوزي ومن حقوا يعيش معانا انتي ناسيه انه..مريم قالت بمقاطعه:منستش بس هوا اخد حقه وزياده مننا مش كفايه السنين اللي عايشنا فيها خادمين ليه..ايه مزهقتيش ومتعبتيش..عاوزه تتهاني وتضربي وفرحانه برجوعه اوي؟
والدتها لما لاقتها بتصرخ فيها بالشكل دا قدام جوزها ضربتها بالقلم ويوسف كان قاعد بيبص لجسم مريم بنظرات اعجاب لان دي كانت اول مرة ينتبه انها حلوه بعدما عاشت معاه كل السنين دي؟
مريم بصتله وقالت:اطلع برا يا يوسف..انت مستحيل تقعد معانا هنا؟
والدتها برفض:يوسف مش هيمشي يا مريم ومتنسيش ان الشقه دي باسمي انا ..مريم بصت لمامتها بصدمه وقالت:لا يا حبيبتي دي شقتنااا..متنسيش انتي كده.
والدتها طلعت العقد من هدومها وحطته قدامها وقالت :لا شقتي اهو اسمي انا بس اللي مكتوب علي العقد ؟
مريم:يعني ايه انتي بتهدديني بداله..انا اللي هفضل وهوا اللي هيطلع برا؟
والدتها برفض:لا انتو الاتنين هتفضلوا واللي مش عاجبوا بق كلامي يمشي والباب يفوت جمل؟
مريم بصراخ :يعني بتطرديني ..عوزاني امشي وتسيبيه هوا؟
والدتها مردتش عليها ومريم بصت ليوسف بكره ودخلت اوضتها بسرعه وهوا فضل يبص عليها وبيفكر فيها تفكير شيطاني وازاي يستغل جسمها في انه يمتع نفسه؟
وبعد ما مريم دخلت اوضتها بصت للمرايه بضيق وقالت:لااا مش هتحمل اعيش تاني تحت قرفه ..يا انا يا هوا في الشقه دي ..
قالت كلامها وطلعت تاني من الاوضة بعدما استجمعت شجاعتها..
كانت والدتها مقربه من يوسف اللي واقع علي الارض وبتحاول تساعده يقوم واول ما شافته وهوا بصلها بنفس الطريقه اتضايقت وقربت منه وقالت:برا؟
والدتها بصتلها وقالت بضيق:احترمي بق نفسك يا مريم ..انا سكت علي قلة ادبك دي كتير بس خلاص كده..احترمي اني امك حتي؟
مريم بضيق:امي..امي ايه هو انتي هتكدبي الكدبة وتصدقيها ..انتي مبتفكريش غير في نفسك ..انتي بس استغليتي اللي حصلي زمان وهربتي ..انتي اصلا عمرك ما حبيتي ابويا ولا انا ولا حتي اختي..
والدتها بضيق:انتي بتقولي ايه يا بت يا قليلة الادب انتي..انتي نسيتي نفسك يا بنت الك/لب انتي..نسيتي اني اللي سترتك بدل ما كنتي هتتفضحي ويسموكي الشمال..انتي واحده سافلة يا مريم وانا فعلا غلطت اني ساعدتك!
مريم بصت لوالدتها بصدمة وكان يوسف قاعد ساكت وكل اللي مركز معاه جسم مريم واللي بتحركه كل ما تتكلم بعفويه ويبان منه تفاصيل ..
مريم بضيق:طيب احنا خلصنا لحد هنا انا ماشيه وابقي خلي القذر دا ينفعك وانا بقولك اهو يا ماما بكره يهينك تاني ويضربك وهتجيلي بتعيطي بس وقتها انا مش هعبرك فهماني:.
يوسف اتصدم لما سمعها بتقول هتمشي فوقف وقرب منها وقال بمسكنه:انا خلاص عمري ما امد ايدي علي واحده فيكوا دي كانت فتره وخلصت ..انا اتغيرت يا مريم..وعرفت ايمتكوا خلاص؟
مريم بصتله وهوا كان بيحاول ميبينش نيته وهيا لما بصت لوالدتها اللي بتبكي قررت تفضل نعاها علشان عارفه انه هيبهدلها فقالت:ماشي هشوف بس لو عملت اي حركه كده ولا كده والله ما هيكفيني فيك اهلص عليك!
ابتسم يوسف وهيا مشيت من قدامة وهوا كان كل اللي بيفر فيه ازاي هيقرب منها..
بعدما مريم دخلت اوضتها وهبدت وراها الباب قرب يوسف من مراته وقال:خلاص روقي بق دي مش اول مره تعملوا في بعض كده..هنس في ودنها:وحشتيني يا حبيبتي اوي ..اي موحشتكيش؟
والدة مريم بصتله وقالت:انت بتقول ايه يا راجل هو دا وقته؟
يوسف حرك راسه بالموافقه..وقال:دا وقته وابوه ..يلا يا وايه قدامي؟
زقها علشان تتحرك وهوا قال:اجهزي علي اما اجيب اي حاجه نتسلي بيها؟
والدة مريم بتساؤل:هتتاخر؟
يوسف برفض:لا مش هغيب هاجي علي طول ..معاكي فلوس؟
حركت راسها وطلعت مبلغ من هدومها وهو اخده منها وخرج من الشقه وهيا علشان متطلعش تاني من الاوضه ادتله المفتاح قبل ما ينزل وبعدها دخلت اوضتها علشان تجهز.
وعند يوسف نزل المكان اللي هما فيه وسأل علي أقرب صيديله وبعدما وصل قرب من الصيدلي وقال:لو سمحت محتاج منوم علشان بقالي اربع ايام منمتش؟
الدكتور بشك:فين الرشته يا استاذ؟
يوسف ضم عينيه بزعل وقال:ضاعت مني يا دكتور غصب عني ..اصل انا لسا ساكن هنا جديد والمشوار بتاع بيتي القديم بعيد..لو قلقان انا مستعد اعمل اي اجراء مطلوب؟
الدكتور بصله وقال بحزن علي حاله:خلاص يا استاذ هديلك منوم بس خد حبايه واحده علشان دا قوي؟
يوسف حرك راسه واخد الدواء ودفع حقه ومشي واول ما وصل للشقه تاني كان جايب عصير وتسالي وقبل ما يدخل لاوضة مراته حط في كوبايتها حبايتين منوم وبعدها قرب من الباب وفتحه.. بقلمي شيماء صبحي
يتبع .
↚
"يوسف حرك راسه واخد الدواء من الدكتور ودفع حقه ومشي واول ما وصل للشقه تاني كان جايب معاه عصير وتسالي وقبل ما يدخل لاوضة مراته حط في كوبايتها حبايتين منوم وبعدها قرب من الباب وفتحه.
كانت والدة احلام لابسه هدوم قصيرة وحاطة ميكب واول مشافت جوزها داخل عليها ومعاه العصير والتسالي رفعت حاجبها وقالت بتساؤل:مش عاداتك يا يوسف انك بتهتم بالحجات دي..جرا ايه يا راجل انت حصل لعقلك حاجه؟
ابتسم يوسف وقرب منها بعدما قفل وراه الباب وأول مشاف تفاصيل الأوضة بعفشها الجديد بصلها وقال بخبث:لا انا طول عمري مهتم بس انتي اللي مش واخده بالك..ابقي البسي نظاره بق علشان تشوفي كويس بعد كده؟
حركت والدة احلام شفايفها بتعجب من كلامه وهوا قرب منها كوباية العصير وقال:خدي اشربي حلي بوقك قبل ما نبدأ..قال كلامه وهو بيبصلها بلهفة وحماس وهيا علشان واثقة فيه أخدت كوباية العصير وشربتها..
وبعد وقت كانت بدات تحس ان دماغها تقلت وعاوزه تنام بصت ليوسف بتعب وقالت:خلينا نأجل الحكاية دي ليوم تاني..شكلي عاوزه انام مش قادرة!! اتاوبت وهيا بتقول كلامها وقربت من السرير ونامت..
اول ما شافها يوسف نامت قرب منها وبدأ يصحيها ولان مفعول المنوم كان قوي مكانتش بتستجاب ليه ..فابتسم بشه/وه وهوا بيقرب من الباب وبيفتحه وبدأ يتسحب في اتجاة غرفة مريم واول ما فتح الباب..
مريم كانت بتغير هدومها ومش واخده بالها من اللي فتح عليها الباب وبيبص علي جسمها بخبث شيطاني..ولان يوسف كان هيموت عليها اطلق صوت بيعبر عن حماسه في قربه منها ولان صوته كان واضح انتبهت مريم ليه بسرعه واول مشافت شكلة وهوا فاتح الباب ومدخل رأسه بس شهقت بخضة وهيا بتقول:اي دا يا جوز أمي ..بتعمل ايه نهارك أسود علي دماغك!
يوسف لما شافها اخدت بالها منه عدل نفسه ووقف وقرب منها وقال:أسود ليه بس يا مريم ما النهار ابيض وزي الفل أهو؟
مريم مسكت تيشرت علشان تلبسه بسرعه لانها كانت واقفة قدامة بالملاب/س الدا/خليه وهوا لما لقاها بتعمل كده جري عليها بسرعه ومسك الهدوم من ايديها بيمنعها تلبسها !
مريم اتصدمت من جرأته معاها فحاولت تشد القميص من ايديه ولاكنه كان ماسكة جامد فيه وباصص لجسمها بدهشة ..
مريم قالت بصوت غاضب:سيب الهدوم ..واطلع برا يا يوسف ؟
يوسف قرب منها أكتر وهو بيحرك راسه بالرفض وبيقول:انا ابق غبي وحيوان لو سمعت كلامك..انتي مش شايفة جمالك يا بت ..مين الحيوان اللي قرب منك وسابك دا..بق في حد يسيب الجمال دا كله؟
مريم اول ما سمعت كلام يوسف قلبها دق وهوا كان بيقرب منها أكتر لحدما لمس وشها بإيديه وهيا للحظة نسيت نفسها لأنها بقالها كتير مسمعتش كلام حلو ومغازله وهوا إستغل سرحانها بانه يق/بلها ولاكنها لما فاقت لنفسها بعدته عنها وضربته بالقلم وقالت:انت بتعمل ايه انت جوز أمي ..وانا قد عيالك ..اسمع انت لو مطلعتش برا واتقيت شري هق/تلك يا يوسف؟
يوسف بتوهان:ياريت تقتليني..دانا حتي اموت علي ايدك وانا مرتاح!
مريم صرخت بصوت عالي :مااامااا؟
يوسف ضحك وهو بيلمس ايديها:ماما نايمة يا حبيبتي..مش هتسمعك مهما ناديتي عليها!
فهمت مريم خطته القذرة وضربته بايدها علي صدرة وقالت بصراخ:انا كنت عارفه انك حيوان من البدايه ومكنتش مرتحالك..اطلع برا ياما هقت/لك بجد..انا مش بهزر!
يوسف تجاهل صراخها وضربها ليه المتكرر وبدا يقرب اكتر منها لحدما وصلت مريم للحيطة ،مسك يوسف ايديها بقوة وقال وهو بيمنع حركتها:مهما تصرخي وتنادي محدش هيسمعك لانك النهاردة بتاعتي..
مريم بصت حواليها تدور علي اي حاجه تدافع بيها عن نفسها ولاكن مقدرتش تفلت من تحت إيديه لانه كان أقوي منها بأضعاف..
بدأ يوسف يستغل جسمها في متعته وهيا بتحاول تفلت من تحت ايديه لحدما كان خلاص هيقرب اكتر منها زقته مريم بكل قوتها ووقعته علي الارض ولما لقته بيتألم جريت بسرعه للمطبخ تجيب اي اداه تدافع بيها عن نفسها وبعدما مسكت الس/كينة لقته واقف وراها وباصصلها بنفس النظرات ،صرخت في وشه:انت عاوز اييييه؟ سيبنا في حالنا بق؟
يوسف برفض:لا انا وانتو حال واحد..قال وهوا بيضحك..انا قدركوا الأسود يا مريم.
مريم حركت راسها بالرفض وقالت:لا انت مش من حقك تعيش هنا..ولا حتي تكون جوز امي..انت لازم تموت علشان نرتاح من قرفك..وانا بق اللي هخلص امي منك؟
قالت كلامها ورفعت السك/ينة تضربه ولاكنه تفاداها ومسك ايديها بكل قوته وقال:لا يا حبيبتي مش قبل ما اخد منك اللي انا عاوزه..لان خلاااص انتي دخلتي دماغي ومش هتخرجي منها؟
مريم سابت السكينه من ايديها ووقعت علي الارض وبعدها سحبت دراعها الي يوسف ماسكه بكل قوتها وبصت حواليها وقالت:انا هوريك يا يوسف والله ما هسيبك عايش هنا؟
دخلت مريم بسرعه لاوضتها وهوا جري وراها بس هيا لحقت نفسها وقفلت الباب كويس عليها وبدات تلبس هدومها بانفاس مقطوعه وبعدما خلصت جهزت شنطتها بسرعه وفتحت الباب تاني .
يوسف اول مشافها لبست هدومها صرخ في وشها:انا مش قولت اني محتاجك بتلبسي ليه؟
زقته مريم بغضب وخرجت من الاوضه وقالت:بطل بق اللي بتعمله دا انا سكتلك كتير بس صدقني هتندم لو لمستني تاني!
كانت ماشيه في اتجاه الباب ولاكن هوا مسكها جامد من دراعها وقال:اسمعي يا بنت الكل/ب انتي انا هاخد منك اللي انا عاوزة ياعني هاخد واللي عندك اعمليه؟
مريم حاولت تاني معاه علشان تبعد عنه ولاكن هوا كان ضاغط عليها بقوة اكبر..بصت حواليها تشوف اي حاجه تنقذها منه ولاكنه كان اسرع منها وخبط دماغها في الحيطة..
مريم وقعت مغمي عليها وهوا اول ما شافها ابتسم وقال:مكان من الاول لازم يعني اضربك؟
قرب منها شالها ودخلها اوضتها وبدأ يخل/عها هدومها وهيا مكانتش في وعيها..اول ما شافها قدامة بدو/ن ملا/بس اتجنن وكان هيهجم عليها ويغت/صبها ولاكن صوت جرس الباب وقفه؟
استغرب يوسف مين ممكن يكون بيرن الجرس وهما محدش يعرفهم غيرو.. فغطي جسم مريم بسرعه وطلع يفتح الباب وكان اللي بيرن الجرس عامل ديلفيري واول مشاف شكل يوسف المبهدل قال بقلق:مش دا منزل الاستاذة مريم السباعي!
يوسف بضيق:ايوا هوا البيت مين حضرتك؟
العامل بهدوء:انا الديليفري يا فندم والأستاذة مريم طالبة الأوردر دا والحساب ٥٠٠ جنيه بالتوصيل؟
يوسف بص للاكياس اللي في ايد العامل وقال:استني اجبلك الفلوس..
العامل حرك راسه بالموافقه ويوسف دخل لغرفة مريم يجيب منها الفلوس ولاكن لقاها صحيت ولبست هدومها فقال:فين الفلوس في واحد برا بيقول جايبلك طلب؟
اول ما مريم سمعت ان في حد برا جريت بسرعه علشان تتحامي فيه وقبل ما تفتح الباب لحقها يوسف وهيا صرخت ولاكنه كتم بوقها ؟
الشاب اللي كان واقف برا سمع صوت خبط علي الباب وكان حد بيستغيث، حس ان في حاجه بتحصل غلط في الشقة دي ولاكنه قرر متدخلش علشان ميتخطاش حدوده فقرر يقف مكانه ولاكن سمع صوت بنت تاني بتقول بصوت متقطع:الحقو..نييي؟
قرر الشاب يدخل يشوف ايه اللي بيحصل وقرب من الباب اللي جاي منه الأصوات وفتحه واول مشاف يوسف اللي كاتم بوق مريم ومكتفها قرب الشاب منه وبعده عنها بقوه؟
مريم جريت علي الشاب ومسكت جامد فيه وقالت بانهيار:الحقني والنبي دا جوز امي وعاوز يغتص/بني؟
الشاب بصلها بصدمه وبص ليوسف بغضب واول ما يوسف سمع كلامها قرب منها علشان يمسكها ولاكن ايد الشاب دا منعته؟
يوسف بغضب:انت مصدق كلامها دي بنتي وانا كنت بعلمها الادب؟
مريم حركت راسها برفض وبكت وقالت:كدااب متصدقوش؟
الشاب قرر يحكم عليهم من شكلهم ولما بصلها لقي شكلها متبهدل كأنه فعلا كان بيتهجم عليها وهوا كان شكله مش حلو ومهرول وكانها كانت بتدافع عن نفسها ويسبب انها بتبعده عنها شعره كان متبهدل فالشاب قرب من يوسف وقال بغضب:عاوز تغت/ب بنت مراتك يا حيوان؟
يوسف بص للشاب بضيق وقال:انت مالك انت وبعدين اطلع بره بيتي؟
مريم بغضب:بيتك ايه دا بيتي انا وانت هتطلع بره؟
الشاب كان مكتف يوسف علشان ميعملش اي حركة ومريم كانت واقفه وراه وبتتحامي فيه واول ما يوسف جه يقرب منها تاني الشاب ضربه بقوه ووقع يوسف علي الأرض واغمي عليه؟
الشاب بص لمريم وقال بتساؤل:متاكده انه كان بيتح/رش بيكي'
مريم حركت راسها وعيطت والشاب طلع من جيبه جهاز لاسلكي وقال:محمد تعالي انت وزياد للدور السابع في شقة هنا فيها واحد مجرم؟
مريم اول مشافت اللي عامل التوصيل عمله بصتله بصدمه وقالت:هو انت؟
الشاب بجديه:انا ظابط؟
مريم رجعت ثلاث خطوات لورا بخوف وهوا فكرها خايفة من اللي حصل فقرب منها وقال وهو بينزل لمستواها لانها اقصر منه:متخافيش انا هعرف اتصرف معاه،دا واخد مجرم وهياخد عقابه!
مريم كان كل اللي في دماغها انه يطلع يعرف ادهم الي كانت علي علاقة بيه زمان فقالت بتوتر:ابعد عني متقربش مني كده؟
الشاب بصلها بصدمه من رد فعلها ولاكنه فهم وضعها وقرر يسيبها براحتها فبص لتفاصيل الشقة وقال:في حد موجود معاكوا في الشقة!
مريم شاورت علي اوضة والدتها وقالت:ايوا ماما جوا الحيوان جوزها دا مديلها منوم؟
الشاب بص علي الاوضة وقال:وهيا عارفه بق اللي هوا بيعملة معاكي؟
حركت مريم راسها وقالت:لا هيا اصلا بتحبه ومش هتصدق اللي حصل لو حكتلها!
الشاب بصلها بحزن علي حالتها وهيا قالت:انا كنت ماشية وسايبه البيت ..هو انت هتعمل فيه ايه؟
الشاب:هسجنه بتهمة الاعتداء عليكي والتحرش؟
مريم حركت راسها برفض وقالت:طيب لو انا رفضت هتسيبه؟
الشاب استغرب سؤالها ولاكنه حرك راسه بالموافقه وهيا قالت:ولو وافقت هتعمل ايه؟
الشاب:هاخده معايا القسم بس هحتاجك تيجي معايا علشان تمضي علي المحضر اللي هتعمليه؟
مريم قالت بتوتر:لا انا مش عاوزه ادخل اقسام فسيبه هنا احسن؟
الشاب بصلها باستغراب من كلامها وقال بتساؤل:يعني هتسيبيه ومش هتعملي فيه محضر!
مريم بصت ليوسف اللي واقع علي الارض مغمي عليه وبصت علي اوضة مامتها بتفكير..وهوا كان واقف يبصلها ومستني ردها وهيا بعدواني حركت راسها ليه وقالت:سيبه خليه يونسها علشان متبقاش عايشة لوحدها وانا همشي؟
الشاب بصلها بفضول وقال:وانتي بق هتمشي وتسيبي والدتك وهتروحي فين؟
مريم ردت عليه بتلقائية:هدور علي اي مكان اعيش فيه بعيد عنهم!
الشاب حرك راسه ليها وطلع تيلفونه اللاسيلكي وقال:خلاص خليك يا محمد انت وزياد المشكلة اتحلت خلاه؟
مريم بصتله وحركت راسها وبعدها طلبت منه يستناها لحدما تجهز شنطتها وتمشي وهوا وافق وكان بيبص علي شكلها لان مريم بنت جميلة ومثيرة للاعجاب فاول ما خلصت توضيب شنطتها خرجت من اوضتها بعدما سابت جواب لمامتها شرحت فية اللي حصلها من يوسف وبلغتها انها هتسيبها براحتها مادام هيا اختارته من البدايه وبعدما مريم خلصت بصت للشاب وقالت:خلينا نطلع من هنا؟
خرج الشاب وقرر ينزل معاها ويوصلها واول ما ركبوا الاسانسير مريم بصتله وقالت بتساؤل :هو ازاي انت ظابط وجاي توصلي اوردر؟
الشاب ابتسم وقال:لان عندنا مأموريه في تفتيش العمارة دي لان فيها شقق مشبوهه ولما شوفت عامل التوصيل كاي هنا قررت اطمن ان باقي الشقق هنا سكنيه مش دعا/رة!
مريم حركت راسها بتفهم وقالت:شكرا يا حضرت الظابط علي انقاذي؟
ابتسم الشاب وقال:دا واجبي يا انسه ..اهم حاجه انتبهي وخلي بالك علي نفسك!
مريم حركت راسها بالموافقه ووقتها الاسانسير وصل الدور الارضي فمريم شكرته تاني وخرجت بسرعه من العماره وهوا كان واقف مكانه ويبص عليها ومستغربها.
______________
وفي المستشفي اللي بيملكها ياسر"
دخل شوقي لاحد الغرف اللي موجود فيها اصحاب المرض النادر ولانهم كانوا في غرف مخصصه ليهم كانت الغرف دي بعيده عن باقي غرف المرضي العاديين !
اول ما شوقي دخل الغرفة اللي فيها بنته الصغيرة وشافها وكل جسمها متوصل بالاجهزه ..عيونة دمعت وقرب من ايديها لمسها وهو بيقول ببكاء:روضة قومي بق يا قلب ابوكي وحشتيني..انتي عاوزه تعملي زي امك وتسيبني ولا ايه..معقول محدش فيكوا بيحبني بالشكل دا..
كانت روضة بنت شوقي عايشة علي المسكنات والمنوم من ثلاث سنين وكانت بتاخد الفيتامينات اللي محتاجها جسمها عن طريق المحاليل اللي متعلقه في ايديها طول الوقت..
كانت روضة بنت شوقي عندها ١٢سنة وبتمتلك مرض اسمة السل ودا كان نفس المرض اللي كانت والدة روضة بتمتلكة وماتت بسبب انها ما تلقتش العلاج في الوقت المناسب..
كان شوقي قاعد وبيدعي انها تقوم وتتشافي ولاكن لما افتكر كلام ماهر وان ياسر طول السنين دي مش بيعالجها ومعيشها علي المسكنات والمنوم قلبه حرقه بقوة وقرر يدور بنفسه وخرج من اوضتها وطلب من ممرضة تجيبله كل العلاج اللي بنته بتاخده والممرضة رفضت في البدايه ولاكن لما شوقي ادالها ميلغ كبير وافقت وادتله كل العلاج وهو اخده وراح لصيديليه وقال:لو سمحت عاوز اعرف دا علاج ايه!
الدكتور اخد منه العلاج وبصله وقال بصدمة:انت جبت العلاج دا منين يا استاذ؟
شوقي بقلق:من المستشفي يا دكتور دا علاج لبنتي الصغيرة ؟
الدكتور بصدمة:بنتك دي عندها كام سنة،
شوقي :١٢سنه وعندها مرض السل؟
الدكتور شهق بخضه وقال:دي مستشفى اي دي يا استاذ اللي بتعالج بنتك بالعلاج دا..دا مسكنات قوية جدا وممنوعة انها تدخل مصر اصلا لان تجار المخ/درات حاطين عينيهم عليها وبياخدوها يدوها للناس وبسبب عدد الوفيات اتمنعت انها تدخل مصر نهائيًا ..
شوقي بصدمة كبيرة:يعني ايه يا دكتور يعني هما بيعالجوا بنتي بمخد/رات؟
الدكتور بدهشه من كلامة:علاج ايه يا استاذ..قول بيضروها ،، بيموتوها انما تقولي علاج؟
انت لازم تاخد إجراء ضد المستشفة دي بسرعه وتوديهم في داهيه وانقذ بنتك منهم؟
شوقي بص للدكتور و حرك راسه بالموافقه واخد منه الدوا وخرج من عنده ورجع للمستشفي وطلب منهم يوقفوا علاج بنته وعرفهم انه هياخدها ويعالجها في البيت..
طبعا الدكاتروا وافقوا وبدون ما يعرفوا ياسر سمحوله ياخد بنته وهوا اول ما اخدها راح بيها علي مستشفي تانيه خاصة وطلب منهم يستقبلوها وقال انه هيدفعلهم نص مليون جنية علشان ينقذوها وبالفعل الادارة وافقت بعد سماع المبلغ واستقبلوا بنت شوقي وبدأو يدولها العلاج المناسب لحالتها .
______________
انتهي اليوم وكانت نورا لسا في المستشفي مع عيالها لانها لسا بتاخد علاجها فكانت هتقعد ثلاث ايام وبعدها هتخرج ولآن متوصي عليهم جامد من ماهر كان موجود فالغرفه سرير اضافي علشان حنين واخوها يناموا عليه ..
وبعدما حنين ساعدت أخوها انه ينام بصت لمامتها واللي كان باين عليها التعب بحزن كبير فقررت حنين انها هتبذل كل مجهودها علشان تنجح وتعوض والدتها واخوها عن كل السنين اللي عاشوها في فقر.
نامت حنين بعدما اخدت قرارها في انها تنجح السنة دي وتجيب مجموع عالي علشان يجيلها منحه تساعدها توصل لهدفها بسرعه وكان هدف حنين وحلمها انها تكون دكتورة جراحة ..فاخدت نفسها براحة كبيره وقررت انها تنام ونسيب جسمها يرتاح وبعد دقايق بدات تغوص في نوم عميق..
وفي دبي كان ماهر مشغول من وقت ما وصل واول حاجه عملها بعدما وصل بسلام هوا انه كلم احلام وصالحها وعرفها انه عمل كده غصب عنه وبيتمني انها تسامحه المرة دي ووعدها انه هيخلص كل الشغل بدري ويرجعلها في اقرب وقت..
وبالفعل وبعد مرور اسبوعين كاملين بيقرر ماهر يرجع مصر بعدما خلص كل الشغل اللي كان متوقف عليه ..وقبل ما يقرر انه يرجع تاني اخد ماهر قرار انه يروح ويطمن علي والدته واخته لانه بقالو كتير مشافهمش؟
وفي فيلا في أحد المناطق الراقية في دبي..
وصل ماهر بعربيتة قدام الفيلا واللي كان مكتوب علي الباب اسمه فضغط علي ذرار الانذار واول مشافوه الحراس فتحوله بسرعه الباب؟
دخل ماهر بعربيته ووقف في جراچ الفيلا ونزل ودخل واول ما والدته شافته قربت منه وسلمت عليه وقالت:هاي ماهر حمدلله علي سلامتك انت جيت دبي امتى؟
ماهر:بقالي هنا اسبوع وجيت اطمن عليكوا قبل ما ارجع مصر تاني .
والدته بصتله بلوم كبير وقالت:يعني انت هنا بقالك اسبوع وجاي تزونا قبل ما تسافر وكاننا مش اهلك..ازاي بس تعمل كده فينا..ممكن بق تبطل انانية شويه وتهتم بينا!
ماهر بصلها بدهشه وقال:انانيه..انا اناني يا ماما..إنتي متأكده انك تقصديني انا بالاناني..
والداته بصتله وسكتت لانها فهمت قصدة وهوا بص حواليه وقال بسخريه:فين چيدا وجوزها واولادها علشان اسلم عليهم.
والدته بهدوء:چيدا مع اولادها في السيرك وجوزها فوق نايم لانه لسا راجع من الشغل تعبان؟
ماهر حرك راسه بالموافقه علي كلامها وقال:طيب ابقي سلميلي عليها وعرفيها اني جيت اشوفها ..انا همشي بق علشان ميعاد طيارتي قرب؟
والدته حركت راسها وقالت:طيب هو انت كنت هنا لواحدك ..وفين حمزه مجاش ليه؟
ماهر بسخريه:حمزه في مصر لانه تعبان شويه وانا كنت فاكر ان الاخبار وصلتلك لان الحادث اللي عملة حمزه كان ترند فيسبوك علي مدار ثلاث ايام فطبيعي انك تكوني عارفه؟
والدته اتصدمت من كلامه وقالت بقلق :بتتكلم بجد يعني حمزة عمل حادثة فعلا واحنا مش واخدين بالنا ..وحتي لو منتبهناش ازاي انت متعرفنيش حاجة زي دي..حتي في دي مش عاوزنا نتدخل؟
ماهر حرك راسه بتعب من انكارها ليه وعدم اهتماما للوضع ولومها الزايد عليه فقرر يستأذن منها بسرعه وميردش علي اسئلتها لانه متاكد انه هو وحمزه مش فارقين معاهم وكل اللي همهم هيا حياتهم فقط..فقرر يوفر وقته ومجهوده ونفسيته ويمشي من المكان اللي عمره نا انتمي ليه .
وقبل ما يطلع من الباب كانت رجعت اخته وهيا ماسكة اولادها الاتنين من ايديهم ومبسوطه معاهم فبصلهم بضيق واستاذن منهم ومشوا…
جيدا بصت لاخوها الصغير بصدمه من تصرفاته واستغربت انه جه دبي من غير ما يعرفهم فبصت لوالدتها اللي بتبصلها وهيا تبحرك راسها بضيق وقالت:هوا ماهر جاي بواحده ولوامعاه حمزه؟
والدتها بضيق:لا لواحده بس بيقولك حمزه عمل حادث من اسبوع واكتر وتعبان جدا؟
چيدا بصت لوالدتها وقالت بجمود:وهو عامل ايه دلوقت؟
والدتها :ماحقتش اساله لانه عمل زي ما انتي شايفه كده ومشي؟
چيدا بصت لاولادها اللي بيلعبوا وقالت:هوا ماهر كمده يا ماما دماغه صعبه ومستحيل يرجع تاني يعيش معانا؟
والدتها ابتسمت بسخريه علي كلامهاوقالت: تو انتي مش هتطمني علي حمزه؟
چيدا:هبق اتصل عليه واشوفه عامل ايه؟
زوج چيدا كان نازل علي السلم واول ما هسا شافته وقفت وقربت منه وقالت:حبيبي عامل ايه ..انت رجعت من الشغل امتي؟
جوزها:لسا من شوية طمنيني ميف حالك انتي والاولاد اتبسطوا ف يالسيرم!
چيدا حركت راسها بفرحه ولادها ابتسموا وهما بيقولوا:شكرا بابي علي الخروجه دي بس كنا نريد انك تكون معنا؟
ابتمس والدهم وقال:اوعدكم يا حبايبي اني بچي معكم النرة التانيه ..بس علي شرط تكونوا شاطرين بالمدرسه ةما تتعبوا مامي!
الاطفال بفرحه:حاضر بابي؟
الاولاد حريوا لاوضهم وچيدا بصت لحوزها بحب وهوا قال:شو رئيك نطلع غرفتنا نتحي في شيئ مهم!
چيدا ابتسمت وحركت راسها بالايجاب وبصت لمامتها وقبل ما اقول حاجه ايها مامتها شاورتلها تمشي مع جوزها ..فـ چيدا حركت راسها ومسكت ايد جوزها وطلعت غرفتهم..
اول ما خرج ماهر من الفيلا كان متضايق لان چيدا اخته لما سابت حمزه وهو طفل لسا خمس سنين عمرها مسألت فيه ولا حتي لاعبته وقضت معاه وقت زي اي ام وطفلتا..فازاي بكل جرأة تعامل اولادها التانين بكل الحب دا وسايبه حمزه ومبتسألش عليه حتي وكل اللي يهمها انه يبق موجود وخلاص بس مش مهم هوا هيكون موجود بيعمل ايه او هو بخير ولا لأ ميهمهاش النهم انه عايش وخلاص..
فخرج من الفيلا بعدما حس بخنقة كبيره في صدره بسبب مجهوده الكبير اللي بيبذله معاهم في الكلام فقرر يركب عربيته بسرعه ويروح للمطار علشان يرجع لعيلتة الحقيقيه اللي مستنياه في مصر بكل حب؟
___________
وعند مروه كانت خارجة من العياده بعدما خلصت شغلها وهيا في طريقها للبيت لقت عربية صابر مستنياها .. واول ما مرة اخدت بالها منه قربت منه وسألتها باستغراب ليه ماشي وراها فاقلت:حضرتك كنت ماشي وشوفتني بالصدفه؟
صابر حرك راسه بالرفض:لا في الحقيقه انا كنت مستنيكي لحدما تخرجي علشان اوصلك!
مروه بدات تتوتر لما لقته خرج من العربيه وقرب منها وكلامه اللي بدا يكون من غير ألقاب فقالت بضيق:لو سمحت يا استاذ صابر انا مش بحب ابدا المعاملة دي وانا مقدرة ان حضرتك عاوز تعمل معايا جميل ولاكن انا مش عاوزاه لان انا بنت و ليا سمعتي ولو حد شافني بركب كتير مع حد غريب انا معرفهوش هيطلعوا عليا كلام مش مناسب..ودا انا مش هسمح بيه انه يخصل
صابر بص في عينيها بحب وهيا خجلت من نظراته فقال بكب جديه بعدما قرر اخيرا ما يتحرجش منها ويعبر عن مشاعره ليها ويعترفاها بحبه :انا بصراحه كل الموضوع اني عاوز اطلب ايدك يا انسه مروه وبقالي فتره بحاول الفت نظرك اني معجب بيكي بس انتي مش واحده بالك مني خالص ..فانا عاوز اجي اتقدملك بس طبعا كلوا تيكون برضاكي..
مروة بعد ما سمعت كلامه حست انها مش في وعيها وانها متلغبطة ومصدومه فحركت راسها بهدوء وقالت:استاذ صابر انت فجأتني بكلامك بس في الحقيقه انا مش عارفه ارد اقولك ايه ممكن تديني فرصة افكر في كلامك وارد عليك.
صابر بابتسامه:طبعا براحتك يا انسه مروه ..بس انا ممكن اعرض عليكي اوصلك النهاردة كمان!
مروه بصتبه لثواني بتفكير وبعدها حركت راسها بالموافقه وهوا فتحلها الباب بحماس واول ما ركبت ركب جميها وشغل عربتيه بسرعه ..واول ما اتحركوا شغل صابر اغنية رومانسيه علشان يعبر عن مشاعره ليها ومروه كانت بتبتسم من جواها لانه مهما كلن شاب لطيف ومقبول .. بس كل اللي مان شاغل تفكيرها وخليها محتارة هوا انها هتتجاوبة بعدنا تفكر وتقوله ايه..
وطول الطريق صابر كان بيبصلها وهيا متجاهله تبصله لانها مكسوفه منه واول ما وصلوا قدام بيتها خرجت مروة بسرعة من عربيته بدون ما تقول ايه كلمة ودخلت لبيتها ؟
صابر ابتسم علي شكلها وفهم انها عملت مده لانها مكسوفه بس لنا فمر بجديه كان قلقان لترفضة فكان مش عارف يفرح ولا يحزن فقرر يسيب رد فعله لحدما مروة ترد عليه ولاكن كلن بيتمني من كل قلبه انها تقبله لانه فعلا بيحبها..!
_________وفي القصر"
كانت احلام بتجهز علشان هتخرج مع حمزه واللي استعاد جزء كبير من صحته اخيرا وقدر يمشي علي رجلة بسلام؟
احلام بصتله وقالت بفضول:هنروح فين النهاردة؟
حمزه بابتسامه:النادي هنلعب بولنج هناك هيعجبك اوي؟
احلام بحماس:ماشي وانا متحمسه؟
حمزه ابتسم علي شكلها وقال بتساؤل:كلمتي ماهر وعرفتي منه هيرجع امتي لانه اتاخر اوي؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهيا بتجاوبه وبتقول: صحيح اتاخر بس هوا قالي انه هيرجع بكره او بعدوا …كملت بتساؤل:هو انت مكلمتوش؟
حمزه حرك راسه بالرفض وقال:بقالي يومين بس ..ولاكن انا بطمن عليه من عن طريقكاهو ما انتي كل يوم بتكلميه ومش مديالي فرصه اخد نفسي حتي معاه ..
احلام ضمت حاجبها بضيق منه وهوا قرب منها وقال:يلا لا خلينا نمشي علشان نلحق النادي قبل ما يبق زحمة!
احلام حركت راسها بالموافقه ومشيت معاه وخرجوا الاتنين من القصر ..وبعد وقت مش كبير وصلوا للنادي اللي هيلعبوا فيه بولنج واول ما دخلوا بدات احلام تلعب بعدنا المدرب شرحلها الطريقه ولان احلام ذكية قدرت تلعب بمهارة .. كان حمزه باصللها وبيضحك لانها طلعت بنت مسليه جدا ولذيذه فلقاها بتقرب منه وبتقول:دورك يا باشا!
حمزه بصلها وضم حاحبه وقال:هلعب بايدي ازاي وهيا مكسوره؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:مش مشكله انا هساعدك..بصلها حمزه بدهشه ولما لقاها مسكت ايديه فعلا وبتلعب قال بوجع:لا ايدي بتوجعني مش لازم العب يعني؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت بزهق:خلاص خلاص خلينا نروح نلعب حاجة تانيه!
حمزه بجوع:لا انا عاوز اكل اي رئيك نروح وناكل في مكان رايق كده ونغير جو ..
احلام بموافقه:طيب يلا بينا اهو فعلا نغير جو بدل الملل دا..
حمزه حرك راسه بالموافقه وهيا اخدت شانطتها اللي كان شايلهالها وخرجوا الاتنين مع بعض..
وبعد اربع ساعات ..وصل ماهر لمصر وكان في استقباله منعم واللي ماهر اتواصل معاه يستناه وبلغه ميعرفش حد انه رجع لانه عاملها مفجأة لحمزه واحلام ..منعم اول مشافه ماهر قال بابتسامه:حمدلله علي سلامتك يا ماهر باشا..
ماهر بابتسامه:الله يسلمك يا منعم اخبارك ايه؟
منعم بخجل:الحمد لله يباشا اتفضل حضرتك!
منعم فتح لماهر الباب وبعدما ماهر ركب العربيه اتجه منعم لمكانه بسرعه واتحرك بالعربيه..
ماهر بص لمنعم بانتباه وقال:ممدوح عامل ايه في التدريب!
ابتسم منعم وقال:ممتاز يباشا ..هوا صحيح جننا شويه، بس برافوا عليه طلع بيفهم!
ماهر بجديه:يا مسهل ..ان شاء الله يظبط كل حاجه زي ما اتدرب عليها وميبوظش الدنيا..
منعم بابتسامه:لا يباشا متقلقش دا حضرتك اول ما هتشوف شكله بعد التغير صدقني مش هتعرفوا؟
ماهر ابتسم:بق عندي فضول اشوفه بصراحه يا منعم .. المهم دلوقت خلينا بس نروح القصر الاول اغير هدومي وبعدها نروحله؟
منعم هز رأسه بالايجاب وقال:تحت أمرك يا فندم..
كان حمزه واحلام راحوا المطعم واكلوا فيه وبعدما خلصوا قرروا يروحوا ياكلوا ايس كريم وهما ماشين كان ماشي شاب وبنت ومن الواضح انهم مرتبطين؟
البنت وهيا ماشيه بصت لحمزه وضحكت علي شكله لانه كان بياكل الايس كريم بايديه المكسوره وكان شكله مضحك..حمزه لما شاف ضحكتها عليه ضم شفايفه وقال بصوت واضح:جمالك مقوي قلبك غوري وانتي شبه القرد كده!
احلام ضحكت علي كلامه والبنت لما سمعت وصفة ليها وقفت وقالت بصدمة:نعم حضرتك بتقول حاجة!
حمزه بضيق هوا كمان:بقول ضحكتك زي القرد ايه مش واخده بالك!
البنت بصت للشاب اللي واقف جمبها وقالت بعصبيه:انت هتسكت علي الكلام دا!
الشاب بص لحمزه وقال:هو انت في وعيك يا استاذ ولا انت شارب حاجه؟
حمزه بص للشاب وقال :شارب خفه تحب تاخدلك حبه..ولا انت اصلك معاك!
احلام اتدخلت بسرعه علشان تلحق الوضع قبل ما يكبر فقالت وهيا بتبص للشاب:خير يا استاذ انت مش بدل ما تكلمة هوا كده تشوف خطيبتك دي اللي اتريقت عليه الاول.
البنت بانكار:انا قولت ايه يا عني ضحكت علي شكله بس!!
احلام بسخريه:وهوا ضحك علي شكلك ايه مش واخده بالك انك قرده فعلا؟
حمزه بص لاحلام وضحك وضربوا الاتنين كف ايديهم ببعض لان بعد الاسبوع اللي قضوه مع بعض اصبحت علاقتهم اقوي وبقوا قريبين من بعض أكتر.
الشاب والبنت بصولهم بضيق وبدوا يقربوا منهم وحمزه علشان كان جسمه واجعه تراجع وساب احلام تدافع عنه ولان احلام خبراتها في الدفاع عن النفس مش قويه بدأت تستغل كلامها في الدفاع عن نفسها!
البنات قالت بغيظ:طيب علشان قلة ادبك دي مش هسيبك النهارده..احلام بصتلها وردت عليها:مدي ايدك كده عليا وانا هوريكي هعمل فيكي ايه؟
البنت اتغاظت اكتر منها وقربت ايديها تمسكها من طرحتها ولاكن احلام بعدتها وقالت:لو لمستيني تاني هزعلك يا بت انتي متعرفنيش ولا ايه؟
البنت بسخريه:والله انتي اللي متعرفنيش..بدات احلام والبنت يتخانقوا وبدات الناس تتلم عليهم؟
وحمزه والشاب كان حمزه بيبعد وبيقول:انت مش شايف حالتي عاوز تعمل فيا ايه اكتر من كده؟
الشاب رفع ايديه يضربه علشان مش طايقه ولاكن حمزه نزل بجسمه علشان يتفادى الخبطة ووقتها ضهروا طرقع وصرخ بوجع وقال:اااه ضهرييي؟
احلام بصت لحمزه بصدمه ولما شافته بيتألم زقت البنت بكل قوتها وبعدتها عنها وقربت منه وقالت بقلق :حصلك ايه يا حمزه هوا عمل فيك ايت؟
حمزه بص للشاب اللي واقف يبصله وهوا مش فاهم هوا عمله ايه ..لانه ملمسوش؟
أحلام قالت وهيا بتخوف الشاب بالكلام:انت مش عارف دا يبق مين دا هيوديك في داهيه..
الشاب بص للبنت وهيا شاورتله يمشوا بسرعه لان شكلهم مجانين وهيدخلوهم في حورات واول ما مشيوا حمزه قام وهو بيبص حواليه وبيقول بتساؤل:مشيوا؟
احلام باستغراب:اي دا يعني انت كويس ومش حاسس بوجع؟
حمزه ابتسم وقال:مش انتي كنتي عايزه تشوفي موهبتي في التمثيل اهي دي بق اول مشهد تشوفيه؟
احلام بصتله وقالت:يعني ايه ..انت كنت بتمثل وعملت كده علشان هما يخافوا ان حصلك حاجه؟
حمزه ضحك وقال:اه انا بعمل كده علي طول بس المره دي ربنا سترها معايا علشان انا غلبان؟
احلام ساعدتوا يقف وقالت بضحك:انت طلعت نكته بجد يا حمزة أنا متوقعتش انك شقي بالشكل دا؟
حمزه ابتسم وركبوا الاتنين العربية واحلام ساقت واتحركوا في طريقهم للقصر ..حمزه قال:هنروح القصر؟
احلام حرمت راسها وقالت:ايوا علشان نرتاح بعد الفرهده دي ..انا تعبت ؟
حمزه بتعب:ايوا عندك حق يا احلام انا كمان تعبت..احلام بصتله وابتسمت وقررت تشغل اغنيه تسليهم لحد ما يوصلوا للقصر ومن التعب حمزه نام منها في الطريق ؟
_______وفي القصر "
كان وصل ماهر وطلع اوضة احلام علشان يعملها مفجأة ولاكن لما لقاها مش موجوده استغرب وراح لاوضة حمزه ولما لقاه هو كمان مش موجود نزل يسال الخدم عليهم واول ما نزل لقاهم جايين من برا وكانوا بيضحكوا بصوت عالي؟
ماهر وقف علي السلم وهو ضامم ايديه لصدرة لانه كان متوقع انه هيرجع يلاقيهم مستنينه بس متوقعش انهم مقضين حياتهم عادي كده من غيروه!
اول ما احلام شافتهم اتفاجئت وبصتله وقالت بفرحه:ماهر..قالت كلامها وجريت عليه وهو كان متضايق لانها كانت خارجه من غير متقوله ولاكن اول ملقاها بتحضنه مقدرش يقاومها وحضنها بحب وابتسم!
حمزه قرب منه وبعد احلام عنه وحضنه هو وقال بابتسانه :وحشتني اوي يا خالي عامل ايه طمني عليك!
ماهرب صله وضحك ومسح علي شعره بحينه وقال:الحمدلله يا قلب يخالم؟
احلام بصت لحمزه بغيرة وبعدته عن ماهر بسرعه ورجعت هيا حضنته وقالت:مقولتليش ليه انك راجع النهارده…كنت علي الاقل هستقبلك بطريقه احسن؟
ماهر قال بسخريه:كنت عاوز اعملك مفجأة بس خلاص بق..المفجأة باظت؟
ابتسمت احلام وهيا بتقول علشان تصالحه:انا مبسوطة انك رجعتلي بالسلامه ودا اهم حاجه..ابتسم ماهر علي كلامها غصب عنه لانه مبيقدرش يقاومها وهيا قالت بخجل:ايه رأيك نطلع فوق واساعدك تغير هدومك ؟
حمزه بصلهم وقال بضيق:وانا؟هتسيبوني هنالوحدي؟
ماهر بصله وقال بابتسامه:اي دا انت بقيت كويس..حمدلله علي سلامتك ..
حمزه بابتسامه واسعه :الله يسلمك..المهم دلوقت بقولكم هتطلعوا وتسيبوني لوحدي هنا؟
ماهر بص لاحلام باشتياق وهيا بصت للارض يخجل فبص لحمزه وقال:يرضيك اسيب الجمال دا كله واقعد معاك يا حمزة؟
حمزه ضم حاجبه بضيق وقال:ما انت طول عمرك قاعد معايا وشي في وشك ولا عمرك مليت ..ولا هيا بق خالص هتاخدك مني!
احلام بصتله وقالت بغيظ :دا جوزي وبعدين انت المفروض تطلع ترتاح بعد اللي حصل النهارده …وسيبني اقعد معاه شويه؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:ماشي النهارده بس ..خليكي بس فكراها يا احلام!
احلام ضحكت علي كلامه وماهر بصلها وقال بابتاسمه:وحشتيني اوي يا احلام.
قلبها دق بقوه علي كلامه وقالت:وانت كمان وحشتني..بس انت اتاخرت اوي انت مش قولت اسبوع واحد ليه بقوا اسبوعين؟
ماهر لمس خدها بحنيه وقال:والله يا حبيبتي غصب عني الشغل كان كتير ويادوبك خلصته كله وجيت علي طول؟
كان واضح عليه انه مرهق فعلا فاحلام بصتله وقال :حبيبي خلاص انا مش زعلانه بس كل الحكايه انك يعني وحشتني اوي ..وكملت بخجل:ووحشني حضنك!
ماهر بص حواليه علشان يتاكد ان محدش من الخدم شايفه وقرب من شفايفها بسرعه وقبلها وقال:وانتي وحشتيني بطريقه انتي متتخيلهاش؟
حمزه من فوق:اطلع اوضتك يا خالي فرجت الناس عليك!
احلام جسمها اتنفض بسرعه وبصت لحمزه اللي باصص عليهم وبيضحك ولاكن ماهر كان رد عليه وقال:وانت ايه اللي مخليك واقف وبتتفرج علينا ما تتلم وتطلع تشوف وراك ايه!
حمزه بسخريه:وهيكون ورايا ايه يا حسره منا قاعد سنجل اهو ..مش حنين لسا مقبتلهاش..هحب مين يعني؟
ماهر كان عاوز يقتله في اللحظة دي لان احلام كانت واقفه ومتوتره فقال بغيظ:طيب ادخل يا حمزه وانا هساعدك تقرب منها!
حمزه بتساؤل:بجد؟
ماهر هز رأسه بجديه وقال:بجد!بس اطلع بق وسيبنا لوحدنا؟
حمزه ابتسم وسابهم يكملوا اللي بيعملوه ودخل اوضته وماها لما بصلها ولقاها ساكته قال:خلينا نطلع اوضتنا ولا عجبك حد يشوفنا واحنا واقفين كده ويشوفنا واحنا بنعمل ..قال ماهرلامه وهيا بيضغط علي شفايفه..
احلام ضربته بخفه علي صدره وهوا بصلها بابتسامه وقال:يلا ولا ايه..علي فكرة انا ممكن اعمل اي حاجه هنا عادي؟
احلام اتوترت وجريت بسرعه من قدامه وهو جري وراها واول ما وصلوا لجناحهم مسكها ماهر من ايدهيا بسرعه وشدها عليه وقبلها بكل شوق وعشق لدرجة انها مكانتش قادرة تاخد نفسها ..بعد ثواني بعد عنها وبص في عينيها وقال:وحشتيني اوي يا روح قلبي..مش عارف ازاي عيشت اسبوعين من غيرك..او عيشت سنيني اليي فاتت دي كلها ازاي وانا مش معاكي!
احلام بصتله بخجل وقالت:ممكن ننسي اللي فات ونعوضه بحجات اجمل وذكريات اخلي؟
ماهر بتساؤل:حجات زي ايه؟
احلام قبتله بسرعه من شفايفه وقالت:زي دي وقبلته من خده وقالت:زي دي برضوا وقبلته من خده التاني وقالت بلطف :وزي دي كمان..ماهر شدها عليه وقبلها من شفايفها وقال:وزي دي وبعدما استجابت احلام معاها شالها ماهر علي صدره وضمها اكتر ليه واتجه بيها للسرير واول ما حطها عليه قالت احلام بتساؤل : انت هتنام دلوقت.
ماهر بصلها وحرك راسه بالموافقه وقال: انا فعلا عايز انام بس مش هنام قبل ما اخد حقي؟
احلام قالت بخجل وتوتر وهيا بتبصل ف يعيونه :حقكاللي هوا ايه؟
ماهر لمس خدها بابتسامه وقال:كل القبلات اللي فيتاني من أسبوعين'
احلام بصتله بتوتر وهوا قلع التيشرت قدامها وقرب منها وهيا بدات ترجع لورا بتوتر لحدما مسكها وقال:رايحه فين مفيش هروب انتي من النهارده بتاعتي خلاص؟ يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
في يوم جديد اتجه ماهر للشقة اللي فيها ممدوح ومنعم واول ما وصل كان منعم في استقباله وممدوح مكانش واقف معاه..ماهر بص لمنعم وقال بتساؤل وهو بيدور بعيونه علي ممدوح؟
:فين ممدوح يا منعم..انت مخبيه ولا ايه؟
ابتسم منعم وبص لماهر وقال:لا يباشا بس عامل لحضرتك مفجأه..بص منعم وراه وشاور لممدوح اللي مستخبي وقال:اطلع يا عم ممدوح ماهر باشا وصل وعاوز يشوفك؟
خرج ممدوح واول مشافه ماهر وقف مصدوم..من جماله؟؟
كان ممدوح لابس بدله شيك ومصفف شعرة لورا وحالق دقنة وكان شكله مختلف تماما عن اول مره شافه فيها ماهر..(أصبح شخص تاني)
ماهر بصلة بانبهار وسقف بايديه وهو بيبص لمنعم وبيقول:تسلم بجد يا منعم.. انا مبهور من شكله ..انت عملت فيه ايــه!
ممـدوح اتكلم وقال بتساؤل :يعني انا انفع اكون بيزنس مان يا ماهر باشا ولا مينفعش؟
ماهر بانبهار:الله أكبر هو اتعلم انجليزي كمان؟
ابتسم منعم وحرك راسه بالموافقة وماهر قرب من ممدوح وحط ايديه علي كتفه العريضه وقال:تنفع ونص يا ممدوح دا انت بقيت ألمع وانظف من ظافر العابدين يا جدع .. كمل ماهر كلامه وقال بجدية :انت عارف يا ممدوح لو نجحت وعملت زي ما انا عاوز بالظبط انا هعمل معاك ايه؟
عدل ممدوح لياقة قميصه وقال بحماس:هتعمل ايه يباشا؟
ماهر بصله وقال بابتسامه واضحة:هطلعك القمر يا ممدوح ،وهركبك الطيارات وهوديك اماكن عمرك مشوفتها؟
ممدوح بص لماهر بخوف لانه فهمه غلط وقال بنبرة مليانه قلق:قمر وطيارات هو انت هتموني وتطلع روحي للسماء ولا ايه يباشا؟
ضحك ماهر علي كلامه وقال برفض:لا يا ممدوح مش قصدي انا اقصد اني هديلك فلوس تقدر من خلالها تعمل كل اللي انا بقولك عليه دا .. لان انت بعدما تخلص مهمتك مش هتكون رجل عادي تاني بعد كدة ..وهتكون فعلا بيزنس مان؟
حرك ممدوح راسه وبص للسقف لانه مكانش فاهم اي حاجه من كلام ماهر برغم شرحة ليه ..ولاكن ماهر قطع تفكيره لما قال بجدية:جهز نفسك هتبدا مهمتك النهارده وعلشان برضوا لو عكيت الدنيا تلاقي اللي يلحقك..
بص ماهر لـ منعم وكمل كلامة وقال: منعم هيكون معاك كأنه المساعد بتاعك وطبعا هوا هيقلك هتعمل ايه بالتفصيل؟
ممدوح هز رأسه بالموافقه وماهر طلع من جيب الجاكت بتاعه فلاشة فيها فيديوهات لوالدة ياسر وهيا قاعده علي الطاوله وبتلعب قمار مع أصحابها ..
(كان اللي جاب الفيديوهات دي واحد من رجالة ماهر لما صور والدة ياسر وهو متنكر في شكل واحد من اللي شغالين في البار اللي هيا بتروحة..وحط كل الفيديوهات علي الفلاشه واداها لماهر)
ماهر قرب الفلاشه من منعم وقال بصوت مليان جدية :الفلاشه دي يا منعم عليها فيديوهات لوالدة ياسر هيا اسمها نبيله بس الشهرة بتاعها ناني هانم ..انت هتشغل لممدوح الفيديوهات دي علي اللاب علشان يعرف من خلالها طريقة لعبها ..ويقدر يكسبها بسهوله .
منعم هز رأسه بالموافقه وماهر بص لممدوح وقال:أجهز للبداية يا ممدوح!
ممدوح حرك راسه وماهر كمل كلامة وقال:ناني هانم اللي هتلاعبها دي مبتلعبش غير علي ملايين .. هيا كانت ثروتها من شهر بس ٢٠٠ مليون حنية؟
اول ما قال ماهر كلامه ممدوح اتصدم ومعاه منعم من سماع المبلغ وماهر كمل كلامه ليهم بجديه اكبر وقال:هيا حاليا معهاش كل الفلوس دي لانها خسرت نصهم ..يعني لعبك كله هيكون مبني علي هدف كسب١٠٠مليون..وانا عاوزك في البدايه تخسر و تكسبها مبلغ ١٠ مليون جنيه ..علشان تكسب ثقتها في انت غاوي لعب،، وانت كل اللي عليك بعد كده تكسبها ومنعم معاك هيقوم بالواجب..يعني الشيكات اللي هتدفع منك او هتاخدها منها منعم هو اللي هيتعامل ملكش دعوه انت بيها ..
ممدوح ومنعم حركوا راسهم بالموافقه وماهر بلغهم ان النهارده هتكون البدايه وبعد مـا ممدوح يشوف الفديوهات هيروح البار اللي هيا هتكون فيه وهيلعب مع واحد اسمه:سامي..ودا هيكون تبع ماهر وهيعمل مشكله بعدما ممدوح يكسبه وطبعا كل حاجه هتكون مدبره لحدما ناني تاخد بالها من ممدوح واللي هيكون اسمه " ديحه باشا"
منعم ردد الاسم بضحك وقال:بس الاسم مش مضحك شويه يا ماهر باشا..؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا حلو متقلقش انا عارف انا بقولك ايه؟
منعم حرك راسه وهو كاتم ضحكته وممدوح كان واقف وبيسمعهم وساكت لحدما ماهر سابهم ومشي وبدا منعم وممدوح يشوفوا مع بعض الفديوهات علشان يتعرفوا علي شكل ناني ..واول ما ممدوح شافها قال بدهشه:
يادين البني ايه المرة دي ..هو في كده بجد يا منعم؟
منعم ضحك علي رد فعل ممدوح وحرك راسه بالموافقه وقال:اوعي تعمل كده قدامها احنا عاوزينك تكون تقيل علشان هيا مش بتحب الراجل المدلوق..واي ست كده عمتا..خليك تقيل يا ديحه باشا؟
منعم مقدرش يكتم ضحكته اكتر وانفجر من الضحك لما قال اسم ديحه وممدوح كان بيبتسم علي شكله وبعدما منعم خلص ضحك اخد نفس طويل بصل لممدوح وقال:خلينا نكمل علشان ماهر باشا بيقولك هنروح البار ولازم نستعد علشان نكون هناك بدري؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وبداو يكملوا فرجه علي الفديوهات وبدا ممدوح يركز مع طريقة لعبها مع اللي حواليها وقدر بسهوله يعرف ازاي هيغلبها؟
وعند ماهر كان خرج من العماره وركب عربيته وقرر يروح الشركة لان عنده اجتماع مهم وقبل ما يتحرك بعربيته كان اتصل بشوقي.
كان شوقي في الشركه قاعد علي مكتبه وباين علي وشه الحزن …فـ أول ما لقي إتصال من ماهر عدل نفسه بسرعه من علي الكرسي ورد عليها
ماهر بتساؤل:اي الاخبار يا شوقي..ياسر اتصل عليك؟
شوقي بتوتر:ايوا يا باشا اتصل..وزعق فيا لاني بقالي اسبوعين مقولتلوش اي اخبار وكان كل اللي بقولهوله ان حضرتك مسافر؟
ماهر بجدية:طيب بلغه اسم المجموعة اللي هنجدد العقد معاها الاسبوع الجاي؟
شوقي بصدمة:قصدك مجموعة الفؤاد يا فندم!
ماهر بضيق منه:ايوا يا شوقي انا عايزك تنقله كل الاخبار عنها عايزه ياخد مننا المشروع في اقرب وقت؟
شوق يكان بيسمع كلام ماهر ومصدوم..ازاي ماهر عايز يوصل ياسر بافضل مجموعه بتمتلكها الشركة فـقال شوقي بتساؤل:هو حضرتك بتتكلم بجد يا فندم..اصل المجموعه دي..مهمة للشركة و..
ماهر قاطع كلامه وقال بجديه واضحة في صوته:اسمع اللي بقولك عليه وخلاص..انت مش هتعرفني شغلي.
شوقي حرك راسه بالموافقه وقال بخجل من نفسة :تحت امرك يا فندم..يعني اعرفه كل المعلومات عنها ازاي؟
ماهر بضيق: عاوزك تعرفه الخبر دا بطريقتك معاه قبل ما اعرف وطينتك؟بلغة بكل المعلومات انا عايزة يعرف كل حاجه عنها وعرفه المكاسب اللي كانت بتيجي للشركة من المجموعه عاوزه يعمل المستحيل علشان ياخدها..
شوقي رد بالموافقه:حاضر يا ماهر باشا..تحت امرك !
ماهر قفل مع شوقي المكالمة وساق العربيه واتجه لشركته ؟
وعند شوقي بعدما ماهر قفل معاه المكالمه اتصل بياسر فورا واول ما رد ياسر شوقي قال بحماس مزيف :ياسر باشا عندي ليك خبر بمليون جنيه
ياسر كان قاعد براحه واول مسمع حماس شوقي عدل نفسه وقال بفضول:خبر ايه اللي مخليك متحمس اوي كده؟
شوقي:حضرتك سمعت قبل كده عن مجموعة الفؤاد..
ياسر غمض عيونه للحظة وبعدها هز رأسه بالمـوافقة وقال:أيوا سمعت عنها مش دي مجموعة مساهمه في شركة..
شوقي قطع كلامة وقال:مساهمه كبيرة في شركة الصياد ويعتبر يا فندم دي المجموعه اللي معتمده عليها الشركه ف يكل حاجة؟
ياسر بتساؤل:مالها المجموعه وليه فجأة بتتكلم عنها؟
شوقي ضغط علي اعصابه لانه بيبذل مجهود علشان يقنع ياسر وقال:المجموعه دي يا فندم العقد بتاعها هيخلص مع الشركة هنا كمان اسبوع وماهر بيه هيمضي العقد معاهم بس انا قولت ابلغ حضرتك علشان لو هتضمهم لشركتك بدال الشركة هنا؟
ياسر فكر لثواني وقال بنوافقه:طيب هيا المجموعه دي لو عرضت عليهم يساهموا في شركتي هيوافقوا؟
شوقي بفخر:يباشا هما يطولوا يساهموا في شركتك ..يباشا المجموعه دي شركات كتير حاطة عيونها عليها واكيد الخبر وصلهم وهيبذلوا كل ما في وسعهم علشان يضموها ليهم.
ياسر اخد ثواني تاني يفكر وقال:طيب يا شوقي كويس اوي الخير دا ..ابعتلي كل حاجه تخص المجوعة دي فورا وانا هشوف شغلي معاهم؟
شوقي رد عليها بالمرافقه وقال:تحت انر سيادتك يا فندم .
ياسر قرر يقفل معاه المكالمه ومن غير ما ييبلغه السلام قفل في وشه.
شوقي بص للتيلفون بضيق وبص علي رقم ياسر بكره شديد وقال:حسابك معايا كبير اوي يا ياسر باشا..لانك استغليت اكتر حاجه بحبها في حياتي..وربنا يقدرني وازلك زي ما زلتني كل السنيين دي!
________في مدرسة حنين "
كان عندها امتحان اخر السنه فكانت قاعده حنين وهيا كانت مركزه جدا علشان تنفذ وعدها لنفسها وتجيب درجه كويسه وبعد اول ساعتين ما خلصوا قرروا ياخدوا بريك واول ما خرجت حنين علشان تشتري اكل لقت سليم واقف بيمنعها تمشي وبيقول برجاء منها :حنين ممكن نتكلم شويه؟
حنين بصتله وحركت راسها بالرفض وقالت بضيق من قربه منها:لا مش هينفع انا معنديش وقت للكلام دا؟
سليم بصلها بضيق من رفضها ليه وقال : طيب يا حنين انا مش هطلب منك نرتبط تاني ، بس عايز اعرف بعدما الامتحنات دي تخلص هتروحي تقدمي في كليه ايه ..لاني مش عارف اتواصل معاكي؟
حنين بصتله برفع حاجب وقالت :مش لما النتيجه تطلع الاول هعرف ..بس انت بتسأل ليه يا سليم ومهتم كده ..وانت اي علاقتك بالكليه اللي هدخلها
كملت بسك وقالت:اوعي تكون بتفكر تدخل نفس الكليه انت كمان ؟
سليم اتحرك من كلامها وحرك راسه بالرفض وقال:لا مش قصدي انا بس ممكن اوصي عليكي والدي ..لان شركته بتعمل منح للطلاب كل سنه؟
حنين بضيق:لا شكرا يا سليم ..انا هدخل كلية هنا في مصر؟مش بفكر في السفر؟
قالت حنين كلامها وسابته ومشيت وهوا فضل واقف بيبص عليها ومش قادر يستحمل انه مش عارف يقرب منها .. وهوا واقف كده جنة شافته فقربت منه وقالت بسخريه عليه :مش عارفه ايه اللي عاجبك فيها ..دي واحده شايفه نفسها رغم انها فقيرة؟
سليم بصلها بضيق وقال وهو بيدافع عن حنين:وانتي اللي مشاء الله ثراءك مقوي قلبك منتي بالنسبالي فقيره..ومتفكريش علشان والدك شغال في شركة عاليه شويه معناه انك غنيه لا انتي فقيره ..وبعد كده متقرنيش نفسك مع حنين علشان هيا افضل منك بكتير؟
جنة بصتله بغيظ وهو سابها ومشي واول ما بعد عنها جنة همست بعصبيه:بق دي احسن مني أناا .. احسن مني في ايه ال..ضغطت علي اسنانها وهيا بتبص لحنين اللي ماسكة ساندوتش وبتاكل فيه وبتقرب منها..فلفت جنة وشها ورجعت للفصل تاني وحنين دخلت بعدها..وبعد وقت بدأ الامتحان التاني وبدات حنين تبذل كل مجهودها علشان تحل كل الاسئلة صح…علشان توصل لاهدافها!!
_________وفي القصر عند حمزه ؟
كان مقرر يروح الكليه علشان يعرف مواعيد امتحاناته ولانه كان متاكد وواثق انه هيعيد السنه بس علشان خاله قرر انه يروح حتي لو مش هيحل ..فقرر يروح بدل ما يتهزق من ماهر لانه عرفه ان دي هتكون اخر سنه ليه هيعيدها لانه هيروح غصب عنه بعد كده..
فخرج حمزه وطلب من احلام تساعده يلبس هدوم علي زوقها واحلام قررت تساعده وطلعتله طقم كلاسيك وقالت:دا هيكون تحفه عليك ..بس قولي انت رايح تخطب ولا رايح الكليه؟
حمزه ضحك وقال:لا رايح الكليه بس انا لازم اكون شيك علشان الطلبة الي مثبتهم هناك…لما يشوفوني ينبهروا واحس اني ناجح في حاجة بدل ما انا عارف اني رايح الامتحان وانا متأكد اني هعيد السنه؟
احلام ضحكت علي كلامه وقالت وهيا بتغيظة:بق رايح تعاكس البنات اهو..مش قولتك انت متنفعش لحنين لانك بتاع بنات وهيا مش هتوافق بيك؟
حمزه عدل نفسه بسرعه وبصلها بلهفه وقال:حنين..وهيا فيين حنين..انا محتاج اشوفها اوي يا احلام..صحيح ان دمها ماشي في دمي بس حاسس انه كله راح لقلبي..ولما بسمع اسمها بحس ان قابي هيخرج من مكانه!
احلام ضحكت علي الشِعر اللي بيقوله فـ ضربته بخفة علي دراعه وقالت:ولما انت واقع كده مش يتحترم نفسك ليه..انا عايز اقولك نصيحه..البنت مننا مش بتحب الولد اللي عليه زحمه..يعني حنين لو شافت ان البنات بتتلزق فيك مش هتحبك يعني خف شويه علشان مفيش واحده توقفك مرة وانت معاها وتخرب عليك ..
حمزه بصلها وقال:هيا فين بقولك..دي مش راضيه تبص في وشي حتي..انتي مش قولتيلي انها مش مرتبطة؟
احلام ضمت حاجبها بتساؤل وقالت بشك :مش راضيه تبصلك؟ ازاي هو انت شوقتها تاني من ورايا ولا ايه؟
حمزه حاول يهرب من قدامها بسرعه ولاكنها مسكته من هدومه وقالت بتهديد:رايـح فين تعالا قولي قابتلها امتي وفين؟
حمزه بلع ريقه وقال بتوتر:اصل انا روحت اشوفها من يومين كده وهيا اول ما شافتني مردتش تبصلي؟
احلام بصتله بصدمه وقالت:متاكد انها شافتك ..شافتك شافتك يا حمزه ولا كنت لابس حاجه مداريه وشك؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:كنت لابس النظاره والماسك وانا متاكد اني عيني جت في عينيها بس معملتش اي رد فعل؟
احلام حست انها هيجيلها جالطة فقالت:لابس نظرات وماسك وعاوزها تعرفك..انت ايه يا اخي ارحمني بق هتجلطني؟
حمزه بصلها بدهشه وقال:يعني ايه قصدك انها ما اخدتش بالها مني؟
احلام سابته ومشيت وهوا جري وراها بيعرج وقال:استني انتي قصدك ايه يعني في امل احاول تاني!
احلام بضيق منه:انا وانت اهو لو عبرتك اصلا لا تاني ولا تالت!
حمزه ابتسم علي كلامها وقال باعتراض:لا هتعبرني انا اصلا مترفضش وهوريكي لهفتها عليا قريب اوي؟
احلام رجعت جناحها تاني وهوا خلص لبس بسرعه وراح للجامعه .
_______
وفي شركة ماهر اول ما وصل كان في استقبالة السكريتره واللي قالت:حضرتك تحب تاخد خمس دقايق راحه قبل الاجتماع ولا تحب نبدأ علي طول؟
ماهر قال بتساؤل و هوا ماشي والسكرتيره وراه:المجموعة وصلت ولا لسا؟
السكرتيره:وصلوا يا فندم ومستنين حضرتك في غرفة الاجتماعات.
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب انا هبدأ الاجتماع دلوقت بس قبل اي حاجة بلغي كل الشركة ان الشحنة الاخيره لازم تخلص خلال ثلاث ايام ولو محتاجين وقت اضافي يقدروا يبدأو من النهارده..عاوز شغل بجد ومحدش يتدلع علشان لو لقيت حد بيعمل كده فيعتبر نفسه برا شركتي؟
السكرتيره حركت راسها بالإيجاب وهوا كان وصل لغرفه الاجتماعات فأول ما دخل كل اللي موجودين قاموا وقفوا احتراما ليه واول ما ماهر قعد بصلهم وقال:اتفضلوا ارتاحوا..اهلا وسهلا؟
كل اعضاء المجموعه ابتسموا وقالوا:اهلا بيك يا ماهر باشا؟
ماهر بصلهم بجديه وعدل هدومه وقال: في الحقيقة انا طلبت اننا نعمل الاجتماع دا قبل ما نجدد العقد بينا..
فانا عاوز خدمة منكوا هتفيدني جداا وطبعا كلوا هيكون بحسابه؟
اعضاء المجموعه بصوله بانتباه وهو قال:في واحد منافس ليا حاشر نفسه في كل حاجه عندي في الشركة حتي انتوا عاوز يضمكوا ليه فانا عاوزكوا توافقوا انكم تروحوا لشركته لما يعرض عليكم وطبعا طلبي هوا انكم تعرضوا عليه انه يدفع ليكوا مبلغ مقابل انضمماكوا ليه؟
اعضاء المجموعه بصوا لبعض وبدأوا يتهماسوا مع بعض لحدما اخدوا قرار وبصوا لماهر وقالوا:وبعدما نوافق وناخد الفلوس ايه اللي هيحصل بعد كده؟
ماهر حرك راسه وقال:بعدما تاخدوا فلوس منه وتنضموا ليه فتره انا عندي مشروع ليه هيلهيه عني خالص وبكده اكون ارتاحت منه؟
اعضاء المجموعه حركوا راسهم وقالوا:طيب حضرتك بتقول كله بحسابه تقصد ايه؟
ماهر ابتسم وقال:اقصد اني ليا عندكوا فلوس ٥مليون جنيه كانوا فوق اخر حسبه ليا وطبعا انا اديتلكوا مهله تدفعوا بس انتوا شكلكوا نسيتوا ..بس انا طبعا زي ما بقدر وبدفع اللي ليكوا دا حقي وانا ممكن اتنازل عن الفلوس دي لو عملتوا اللي طلبته منكوا؟
المجموعه حركوا راسهم ليه بالموافقه وهو قال:ها قولتوا ايه
رد المتحدث باسمهم وقال بموافقه:موافقين يا ماهر باشا ..برغم ان اللي بينا مش بس فلوس ..بس احنا عارفين حضرتك كويس ومقدرين كل اللي عملته علشانا؟
ماهر حرك راسه وهما قالوا:يعني احنا هنجدد العقد ولا هنمضيه مع المنافس دا؟
ماهر: انا عاوز الموضوع دا يخلص قبل ما نجدد العقد؟
المتحدث:يعني قبل اسبوعين؟
ماهر حرك راسه بالموافقه ..وبعدها هما حركوا راسهم بالموافقه ..
ماهر وقف وعدل هدومه وقال:وبكده يكون انتهي الاجتماع بتاعنا اتفضلوا حضرتكوا ارتاحوا في الريسبشن الخاص بشركتنا تحت؟
حركوا راسهم بابتسامه لانهم بيحبوا استراحه الشركة لان بيكون يفها كل حاجة حلوه فسلموا علي ماهر بسرعه وخرجوا وهوا رجع لمكتبه واول مشافته همس السكرتيره قربت منه وقالت:حضرتك ليه قولت انشر خبر امبارح ان مجموعه الفؤاد هتنهي عقدها بعد اسبوع؟
ماهر اتكلم وهو بيقعد علي المكتب:علشان حاجه عاوزها تتم من غير ما اي جاسوس هنا فيا لشركه يعرفها؟
همس بصتله باستغراب وقالت :وهو في جواسيس هنا في الشركه يا فندم
ماهر اتكلم وقال بسخريه كبيره :كتير يا همس متعديش..بس انا هقول ايه ولا هعمل ايه ..اهو نحرص وخلاص؟
همس حركت راسها بالموافقه وهيا بتبص لماهر باعجاب واضح علي ملامحها وماهر اول ملاحظ نظراتها ليه قال بتساؤل:خير يا همس في حاجه تانيه عاوزه تقوليها؟
اتعدلت همس في وقفتها وقالت:لا يا فندم حضرتك تحب تشرب قهوه؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا خرجت بسرعه ووقتها تيلفونه رن وكانت حبيبة قلبه اللي بتتصل واول مشاف اسمها علي شاشة التيلفون ابتسم بحب ومسك التيلفون بسرعه ورد عليها وهو بيقوم وبيقرب من ازاي الغرفه وبيتفرج علي السماء.
ماهر قال بحب كبير واضح في صوته:حبيبة قلبي؟
احلام قلبها دق وقالت بخجل: هو انا رنيت في وقت مناسب ولا ايه؟
ماهر بابتسامه:انتي ترني في اي وقت وانا لو مشغول اسيب اللي في ايدي وارد عليكي..هو انا اطول بس اسمع صوتك ؟
احلام ابتسمت بفرحه كبيره لان كلامه ليها كان كبير بالنسبالها فقالت :انت هترجع امتي..انا عايزه اخرج معاك لأول مره ؟
ماهر بإبتسامه:انا فاضي دلوقت اي رئيك اخرجك انا خروجة علي زوقي؟
احلام :اممم طيب موافقه..هتيجي علي امتي؟
ماهر :يادوبك مسافة الطريق …روحي اجهزي بس اهم حاجه خلي لبسك طويل اتفقنا؟
ضحكت احلام وقالت:حاضر متقلقش .
ماهر اطلق صوت بيعبر عن قبلة رقيقه وقال:مش هتاخر عليكي يا روح قلبي يلا مع السلامه؟
احلام قفلت المكالمة وهيا مبتسمه بحب كبير وبعدها جريت بكل فرحة وحماس تلبس هدومها.
________وعند ماهر في الشركه كان اخد مفاتيحه ومحفظته وخرج من مكتبه وكانت همس في اتجاهه ومعاها القهوه فقال بابتسامه لطيفه:خلاص يا همس اشربيها انتي..وألغي اي ميعاد تاني النهارده علشان انا مشغول؟
همس كانت بتبصله وهوا ماشي ومبتسم وقلبها بيدق فحركت راسها وقالت بصوت واضح علشان يسمعه قبل ما يمشي خالص:حاضر يا ماهر بيــهـ❤️
ماهر ركب الاسانسير وهو متحمس لان دي اول خروجة ليه مع احلام وهما بيحبوا بعض بجد وعلي اتفاق ..فاول ما وصل للدور الارضي وماشي كان الجميع بيبصوا عليه لانه دايما علي لسان الجميع بسبب كل حاجه فيه ..شاغل دماغ البنات لانه مثير ووسيم وشاغل دماغ الشباب بسبب رجولته الطاغية وجديته الشديده..
خرج ماهر وركب عربيته بسرعه وشغل اغنيه رومانسه وبعت لاحلام رساله بلغها انه خلاص في الطريق وهيا اول ما استلمت الرساله ابتسمت بحب وبدات تنهي لبسها بسرعه ..
وبعد وقت وصل ماهر للقصر وطلع لجناحه بسرعه ولان الحب بيغير الاشخاص كان ماهر في اليوم دا شخص تاني علي غير المعتاد.. واول ما دخل وشافها بتحط برافانها قرب منها وقبل خدها بحب كبير وقال:القمر دا كله هيكون خارج معايا النهارده..دا انا محظوظ والله؟
احلام بصتله بخجل وقالت:ايوا..بس انت كمان قمرين..انا خايفه لايخدوك مني؟
ماهر وهوا بيقبل ايديها برومانسيه:مين دول..دانا كنت اموت قبل ما اروح معاهم؟
احلام ضمت نفسها لحضنه بسرعه وقالت بقلق:بعد الشر عليك..ربنا يحفظك وتفضل ونيسي طول العمر؟
قبل ماهر اعلي راسها وقال:يارب يا احلام انا وانتي تفضلي جمبي لحدما نعجز مع بعض ونشوف اولادنا واحفادنا حوالينا؟
احلام بابتسامه:ان شاء الله؟
ماهر قال:خلصتي ولا لسه هتعملي حاجه تانيه؟
احلام حركت راسها بالرفض وهوا مسك ايدهيا وقال:خلاص خلينيا نخرج واحنا لسا بالنهار كده ونقضي اليوم كله مع بعض؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهو قال:هو حمزه هنا؟ ولا راح للكليه؟
احلام اجابت:لا راح للكليه ربنا معاه؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب كويس.
مسك ايديها وخرجوا من القصر واتجهوا لعربيته اللي واقفه قدام الباب وركبها هيا الأول وبعدها ركب جمبها وقال قبل ما يشغل العربيه:تحبي نروح فين الاول؟
احلام غمضت عينيها وقالت بحماس:ناكل في مطعم..وعلي زوقك انت؟
ماهر شاور بايديه الاتنين علي عينيه وقال:بس كده من العين دي قبل العيندي؟
احلام ضحكت وهو شغل العربيه واتحرك في اتجاه بوابه الخروج واحلام قربت من ايديه ومسكتها بحب وفضلت تبص لملامحه بتوهان وبتقول لنفسها.
(مغلطش ابدا اني ضيعت سنين من عمري وانا دايبه في حُبك،كنت طول عمرك مميز ومن وانت طفل فكان من المتوقع انك تكون مميز لما تكبر كمان)
لاحظ ماهر نظراتها ليه فابتسم وقال:اي رئيك في دقني..
احلام بصتله بصدمه وهو ضحك وغمزات خده بانت فهيا لما شافتهم ابتسمت وقالت:انت حلو كده لمين.
ماهر خجل من كلامها فقال بمشاكسه:لحبيبتي؟
وشها احمر جدا من كلامه وهو ابتسم وبعد وقف مش كبير قال:اي رئيك نطلع المطعم دا؟
شاور ماهر علي مطعم اسمه كان بالانجليزي وكان واضح علييه انه غالي فحركت راسها بالموافقه لان دي او لمره ليها هتدخل مطعم غالي..
فوقف ماهر قدام باب المطعم ونزل وراح فتحلها الباب ومسك ايديها لحدما هيا نزلت واول ما قرب منهم الشاب اللي في الاستقبال اخد من ماهر المفتاح علشان يركن عربيته وماهر مسك ايد احلام وطلعوا الاتين للمطعم وأول ما دخلوا..
كان في استقبالهم بنت وولد لابسين يونيفورم شيك جدا واول ما شافتهم احلام انبهرت لانها مشافتش شياكه زي دي قبل كده؟
الشاب قال باحترام وهو بيوجه كلامه لماهر:اهلا وسهلا يا ماهر باشا حضرتك نورت المكان؟
ماهر ابتسم وحرك راسه وقال:عاوز طرابيزه هاديه تكون بعيد عن الناس.
الشاب ابتسم وحرك راسه بالموافقه :تحت امرك يا فندم اتفضلوا معايا:
الشاب قال كلامو ومشي واحلام وماهر اتحركوا وراه لحدما وصلوا عند طاوله من الواضح انها مميزه والشاب قال بابتسامه :اتفضلوا حضراتكوا اي رأيكوا في المكان دا؟
ماهر بابتسامه:تمام مناسب شكرا ليك؟الشاب ابتسم وماهر قرب من الكرسي وشده لورا واحلام قعدت عليه وبعدها قعد والشاب ساعده يعدله الكرسي وبعدما خلص بصلهم الشاب بإحترام كبير وقال:حضرتك دا منيوا المشروبات ودا منيوا الاكل اتفضل يا فندم وانا تحت أمر حضرتك؟
ماهر بصله وشكره والشاب مشي وماهر بص لاحلام وقال بتساؤل:اي رائيك في المكان عجبك؟
احلام ابتسمت وقالت باعجاب:تحفه..حلو جدا ،بس انت شكلك زبون هنا يعني كله عارفك؟
ضحك ماهر علي كلامها وحرك راسه وقال برفض:لا بالعكس انا اول مره اجي هنا؟
احلام بصدمه:ازاي دا كلو عارفك هنا؟
ماهر رفع حاجبه علشان هيا تفهم قصده ولاكنها ضمت حاجبها وقالت:ايه سكت ليه؟
ماهر لمس خدها بمداعبه وقال:مش بفخم في نفسي بس لو تلاحظي ان جوزك معروف يعني وكده فـ طبيعي انهم يكونوا عارفيني؟
احلام غمضت عينيها علشان حست باحساس حلو وهو لامس خدها فحركت راسها بالموافقه وبصت للمنيوا وهوا قال:اي رئيك تيجي جمبي هنا بدل ما احنا قاعدين منفصلين قدام بعض كده؟
احلام بصت حواليها وقالت باعتراض:لا علشان الشكل العام يعني وكده؟
ماهر قام وشد الكرسي جمبها وقال:مش مهم الشكل العام اهم حاجه اننا نكون مبسوطين؟
احلام ابتسمت وحركت راسها بموافقه علي كلامه وهوا ضمها لصدره وبداوا يختاروا مع بعض الاكل اللي هيطلبوه وبدات احلام تختار معاه وقلبها بيدق جامد لان البنات اللي في المكان كانوا باصين عليها فخجلت جدا وقررت تبعد عنه ولاكن ماهر رفض انها تبعد عنه لحدما يوصل الاكل ..
وبالفعل بعدما طلبوا الاكل ووصل ماهر بعد عنها علشان تعرف تاكل وبدأوا ياكلوا مع بعض بكل حب .
__________وفي شقة والدة أحلام؟
كانت قاعده وبتبص لجوزها اللي قاعد ياكل بضيق وقالت:بنتي فين يا يوسف..مريم راحت فين؟
يوسف بصلها وقال بضيق من سؤالها المتكرر ليه :معرفش انتي بتسأليني ليه لما انتي مش عارفه تربيها؟
والدة احلام بضيق:اسبوعين وانت بتقول نفس الكلام..،انا مش مطمنة حاسه ان حصل حاجه من بعدما نمت يومها..هو انا حصلي ايه منا كنت كويسه؟
اتوتر يوسف وبصلها بعين واحده وقال:انزلي دوري عليها مادام قلقانه عليها اوي كده..وبعدين هيا دي يتخاف عليها دي يتخاف منها؟
والدة احلام قالت باعتراض علي كلامه القاسي:وميتخافش عليها ليه بق مش بني ادمه دي زي وزي الناس ولا انت حاسب نفسك بني ادم والباقي حيوانات؟
يوسف زفر بضيق في وشها وقال:يووه بق متصدعنيش بق..هو انا اللي زعقتلها وعايرتها قدام جوز امها ولا انتي؟
والدة احلام بصتله وقالت بشهقه :قصدك انها مشيت علشانكمده؟
يوسف بانكار:الله اعلم؟انتي ادري ببنتك؟
والدة احلام بجنون:اه لو اعرف ايه اللي حصل بس..مش فاكرة يا ربي اي حاجه؟
يوسف بلع ريقه وهوا بيفتكر من اسبوعين لما صحي بعدما كان اغمي عليه وشاف الرساله اللي مريم سابتها ولما لقاها كاتبه لوالدتها فيها كل حاجه حصلت منه حرق الورقه بسرعه وبدا يروق الاوضه بتاع مريم بسرعه ولما اتاكد ان كل حاجه مظبوطته دخل لمراته وقرب منها ونام جمبها وبعدما صحوا تاني يوم وشافت ان بنتها مشيت كانت هتتجنن لانها متعرفش حصل ايه من بعد ما شربت العصير بس يوسف شرحلها ان ليلتهم كانت حلوه وانها نامت علي طول وعرفها انه ميعرفش حاجه عن مريم وانه اتفاجئ انها مشيت زيه زيها..
والدة احلام صدقت كلامه بس بعد يومين من اختفاء مريم بدأت تشك من تصرفات يوسف لانه يعرف حاجه عن بنتها هيا مش عارفاها لان كل ما تذكر اسمها قدامه عيونه بتلمع وكأن حصل حاجه بينهم..
يوسف بصلها وقال:انا نازل ادورلك عليها علشان تبطلي ندب بق..بس خدي بالك كله هيبق بحسابه،لفي دا مش ببلاش؟
بصتله مراته بقلة صبر وهوا خرج بسرعه من الشقه واتجه لقهوه بعيده عن الحي اللي قاعدين فيه وبدا يشرب هناك شيشه ومتجاهل كل الكلام اللي قاله من دقايق..
_______
وأما عن مريم فكانت قاعده في فندق مشبوه ولاكن هيا مكانتش تعرف ..وبعدما قضت فيه اسبوعين كاملين فجأة هجم البوليس علي المكان ولحسن حظها انها كانت برا الفندق ولما رجعت عرفت ان بوليس الاداب كان موجود واخد كل الناس اللي كانت في الفندق وشمعوا المكان..مريم اتصدمت لان كل فلوسها وهدومها في الغرفه اللي حجزاها ..فمكنتش عارفه تتصرف ازاي لانها خايفه لو راحت القسم فجاة يظهرلها ادهم الظابط اللي بيدور عليها من ٩سنين ..فقررت تمشي وتشوف اي حل بدل وقفتها قدام الفندق علشان محدش ياخد باله منها وياخدها هيا كمان للقسم وهيا مش ناقصة..
فقررت مريم تاخد جوله في المنطقة وبعد وقت كبير من اللف وصلت لحي مهجور بالغلط وتاهت فيه .
_________
وعند ماهر واحلام كانوا خلصوا اكل في المطعم وقرروا يروحوا المول مع بعض ويشتروا حجات جديده ،ولان ماهر مشهور اول ما وصلوا المول كانت ناس كتير اوي بترحب بيه واحلام كانت بتبصله وبتبتسم لان كل اللي سلموا عليه لحدما دلوقت رجاله وشباب بس اول ما لقت مجموعة من البنات بتقرب منه عيونها احمرت وهوا لما لاحظ كده تجاهل البنات بسرعه ومسك ايديها ودخلوا لمحل شنط حريمي؟
اول ما البنات اللي في المحل شافوهم عيونهم لمعت لانهم بيسمعوا عن ماهر وعارفين انه راجل اعمال مشهور وكمان اغني رجال الاعمال في الوطن العربي كله ومشهور كمان برا مصر؟
احلام بصت للشنط وهيا بتشوف ايه اللي مناسب ليها وماخدتش بالها من العيون اللي متابعه جوزها وهتاكله..
ماهر بصلها وقال:اي رئيك حاجباكي حاجه؟
احلام بصتله وهيا بتحرك راسها بالرفض وهوا بص لبنت من البنتين دول وقال:شنط ديور اللي نزلت الجديده فين؟
البنت :متأسفين لانها خلصت يا فندم؟
ماهر حرك راسه وبص لاحلام واللي كانت مستغربه انه يعرف اسماء الماركات العالميه ..بس لما انتبهت ان عارف عادي حركت راسها بالموافقه هيا كمان وخرجوا الاتنين من المكان ودخلوا محل تاني وكان اللي فيه شباب واول ما شافوا احلام بصولها وابتسموا وماهر وقتها غار عليها وبصلهم وقال:الجديد بتاع شانيل موجود عندكوا؟
الشباب حركوا راسهم بالرفض ووقتها كانت في جزمة عاجبه احلام جدا فقربت تشوفها ولاكن ماهر وقفها وقال:في حاجات احلي من دي ..
احلام بصتله باستغراب وهوا لما لقي واحد من الشباب دي جايب الجزمه ليها وبيقول:هتكون عليكي تحفه يا فندم؟
ماهر بصله وقال:لا شكرا مش محتاجينها..بعد اذنكوا؟
مسك ماهر ايد احلام وخرجوا من المكان وهيا بصتله وقالت:في ايه يا ماهر الجزمة كانت حلوه؟
ماهر قال وهو بيحاول يتحكم غيرته عليها:مش عجباني ،،تعالي بس معايا وانا عارف محلات حلوه فيها حجات هتعجبك اكتر!
ابتسمت احلام علي شكله وحركت راسها ومشيوا الاتنين لحدما وصلوا لمحل فيه ملابس من ماركة غاليه..
كانت اللي موجوده في المحل بنت محجبه واول مشافتهم رحبت بيهم باحترام وماهر بصلها والبنت بصتله بنظرات عاديه ولما احلام شافتها ارتاحتلها فبدأت احلام وماهر يختاروا هدوم لاحلام وكانت الهدوم كلها حلوه وبدات احلام تختار بحماس لان الهدوم عاجباها فبصتبه وقالت:اي رئيك في دول؟
ماهر بإبتسامه:حلوين ؟
احلا بتساؤل:هما ايه دول؟
ماهر بتوهان:عيونك ،حلوين اوي؟
احلام ضحكت علي كلامه وخجلت اكتر لما قرب منها وقال:اي رئيك تختاريلي حاجه علي زوقك؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت تختاره هدوم وهو كان واقف واحلام بترفع الهدوم وتقيسيها عليه بعيونها وهو واقف بعيد عنها ،وهو كان بيبصلها ومبتسم لحدما احلام خلصت البرفات اللي بتعملها عليه من بعيد فقربت منه وقالت:دا ودا ودا هيبقوا تحفه عليك؟
ماهر اخد الهدوم من ايديها وقال:اي رئيك ادخل أقيسهم وتشوفيهم عليا ..
احلام حركت راسها بموافقه وقالت:والله فكره ماشي روح؟
ماهر ضحك و اتجه لقسم البروفات ودخل لغرفه وهيا قربت من البنت وقالت:انا هاخد دول ..
البنت ابتسمت وبصت علي احلام اللي مركزه مع البروفه وقالت بتساؤل: هو حضراتكوا اخوات..
احلام بصتلها وضمت عيونها باستغراب وحركت راسها بالرفض والبنت قالت:انا اسفه بس اصل فيكوا شبه كبير من بعض..
احلام حركت راسها بتفهم وابتسمتلها وقالت:لا احنا متجوزين!
البنت ابتسمت وقالت:ما شاء الله ربنا يخليكوا لبعض؟
احلام: اللهم امين،شكرا لزوقك!
ماهر كان خلص لبس اول طقم وخرج واول ما احلام شافته تاهت في جماله ووقتها البنت قالت باعجاب شديد:جميل اوي الطفم دا يا فندم..حضرتك طالع فيه شبه الممثلين الاتراك؟
احلام كانت سرحانه في جمال ماهر ولاكن لما انتبهت لمغازلة البنت ليه ضمت حاجبها برفض وقالت بضيق:لا وحشين شوف حاجه تانيه؟
ماهر بصلها واستغرب لانها هيا اللي اختارتهم وكانت واثقه انهم هيكونوا حلوين عليه..فلما لقاها مُصره انه يغيره دخل يبدل هدومه ولبس الطقم التاني
وبعدما خرج البنت سقفت وهيا بتغازله تاني:بجد واو ..يجنن يا فندم!
ماهر ابتسم بهدوء وبص لاحلام لقاها ضامه حاجبها بضيق فـ منغير ما يقول حاجه دخل يغير هدومه ولبس اخر طقم وخرج وكان شكله وقتها هادي وكلاسيكي واول ماشفته البنت سكتت بسبب جماله ووقتها احلام لما لاقتها سكتت ومغازلتوش حركت رأسها باعجاب وقالت:هو دا؟
البنت كانت هتغازله بعدما انتبهت لنفسها ولاكن احلام قاطعتها وقالت :شوفيلنا الحساب لو سمحتي..
البنت حركت راسها بالموافقه وماهر دخل يغير هدومهه ولما خرج تاني لقي البنت خلصت الحساب وقتها طلع الفيزا من محفظته ودفع الحساب وشال كل الشنط وادالها الطقم اللي عجب احلام تحطه في شنطه وبعدما خلصت البنت اخد منها اخر شنطته وبص لاحلام اللي كانت بصاله بجديه وخرجوا واول ما خرجوا من المول قالت بضيق:حلوة الابتسامة بتاعتك دي ..متبتسمهاش تاني بق؟
ماهر باستغراب:ابتسامه ايه؟
احلام ركبت العربيه وهو بصلها بدهشه وحط كل الشنط في العربيه بسرعه وقرب منها وقال:ابتسامه ايه يا احلام!
احلام رفعت حاجبها ولفت وشها وقالت:معرفش..انت ادري بابتساماتك؟
ضحك ماهر وقال بعد ما فهم انها غيرانه:انا ابتسمت لمين بس..دي مجامله؟
احلام بصتله بغيظ لانه بيضحك ودا عصبها اكتر فحطت ايديها الاتين علي وشه وقالت:متضحكش ومتبتسمش..اسكت خالص؟
ماهر مقدرش يقاوم ضحكه وهيا من جماله مقدرتش تعاقبه اكتر من كده وتاهت في جماله فاستغل سرحانها وقبلها بسرعه ولما لقاها اتفجأت اتحرك بالعربيه وسابها قاعده مكسوفه؟
___________
وبعدما حمزه خرج من الجامعه بعدما عرف ميعاد امتحاناته ركب عربيته وكان وقتها معاه سواق علشان مش هيقدر يسوق ..فقال وهو بيفتكر حنين:وديني المنطقة اللي روحناها من يومين فاكرها؟
السواق حرك راسه بالموافقه:طبعا يا فندم حاضر!
حمزه سند بضهرة علي الكرسي براحه ووقتها السواق اتحرك بالعربيه في اتجاه منطقة حنين؟
حنين وقتها كانت خرجت من مدرستها وروحت مع اصحابها وقبل ما ترجع بيتها افتكرت ان مامتها كانت طلبت منها تشتري من محل بيبيع لحوم ..لحمة تطبخالهم واول ما حنين وصلت هناك لقت جنه وزمايلها هناك واول ما شاوفوها بصولها من فوق لتحت بسخريه .. ولاكن حنين تجاهلتهم وقربت تشتري اللحمه ووقتها جنه قالت قال بسخريه علشان تضايقها:يا تري بق هتجيبيها شحاته ولا هتدفعي حقها؟
حنين مردتش عليها واشترت اللحمه وخرجت وجنه اتضايقت منها وخرجت وراها وقالت:انا مش بكلمك يا شحاته انتي..ازاي تسيبني وتمشي كده؟
حنين ضغطت علي اعصابها ولاكن لما جنه غلطت في والدتها حنين قربت منها وقالت بضيق:اسمعي انا سكتلك كتير بس انا بحظرك دي اخر مره لو تخطيتي حدودك تاني هزعلك؟
جنه رفعت حاجبها وضحت وبصت لاصحابها بضحكه وقالت:شايفين مين اللي بتتكلم..
حنين بصتلهم بكره كبير وجت علشان تمشي ولاكن جنة شدتها من طرحتها بغضب وقالت:مش قولتلك لما اكلمك تقفي؟
حنين مسكت ايديها وقالت بغضب:وانا حظرتك لو تخطيتي حدودك معايا هزعلك؟
اول ما حنين قالت كلامها جت علشان تضربها ولاكن اصحاب جنه وقفولها وزقوها بعيد عنها وجنة بصتلها وقالت بغيظ:مش عارفه بيحبك علي ايه دا انتي مجرد شحاته قذره؟
حين بسخريه عليها:ولما انتي شايفه نفسك غنيه ونظيفه مختاركيش بدالي ليه؟
كلام حنين فكر جنة برد سليم عليها فخلاها تغضب اكتر وتقرب منها وتقول:عاجبه بق الشحاته الحراميه معندوش زوق..الحيوان؟
حنينه زقتها بغضب وجنة رفعت ايديها تدربها بس فجأة لق اللي بيمنعها..رفعت جنة تشوفه لقته سليم واللي باصص عليها بغضب و بيقول:انا حظرتك تبعدي عنها قبل كده بس انتي مش بتحرمي!
جنة بغيرة وغضب:انت ايه مش شايف اني احسن منها!
سليم حرك راسه بالرفض وقال:لا هيا احلي واجمل وانظف منك؟
حنين بصتله بصدمة وهوا قرب منها وقال:انتي كويسه!
في اللحظة اللي سليم حط ايديه ولمس دراع حنين كان وصل حمزه بعربيته ولما شافهم نار الغيرة حرقت قلبه وكان هينزل يكسر دماغ سليم ولاكن هدأ لما لقاها بتنزل ايدين الشاب وبتضرب سليم بالقلم وبتصرخ فيهم كلهم وبتقول:لو حد فيكوا قرب ااني مني مش هيكفيني فيكوا اني هشتكي للمدير ولو تطاولتوا هرفع عليكوا محضر عدم تعرض ؟
حمزه بصلها وابتسم لانها بنت محترمه فعلا فقرر يمشي وراها لما لقاها مشيت ولما اتاكد ان زمايلها مش شايفنهم وقف العربيه قبلهابشويه ونزل وهو بيقول وهو مبتسم:انسه حنين..ممكن نتكلم ؟
حنين بصتله بضيق ولاكن لما دققت في ملامحه عرفته فبصتله بدهشه وقالت:استااذ حمزه؟
حمزه حس ان قلبه هيطلع من مكانه بسبب الفرحه فبصلها وقال:ايوا انا استااذ حمزه..طالعه من بوقك زي العسل؟
حنين قلبها دق لما شافته تاني فلما لقته بيقرب منها وهو بيعرج قالت بتوتر:حضرتك بتعمل ايه هنا؟
حمزه بفرحه:جاي اشوفك!
حنين بتساؤل :ليه هو حصل حاجه مني؟
حمزه برفض:لا بس انا كان لازم اجي اشكرك بنفسي علي.. علي الدم اللي اتبرعتيلي بيه وانقذتي بيه حياتي؟
حنين اتوترت وقالت وهيا بتبص حواليها:الحمد لله انك بخير..بس انا اسفه لازم ارجع بيتنا لان ماما مستنياني؟
حمزه قال بتساؤل لماذكرت مامتها:ايوا صح هيا والدتك عامله ايه..انا اسف علشان مقدرتش ازورها!
ابتسمت حنين علي كلامه وقالت:هيا بخير الحمدلله بس انت برضوا كنت معذور؟
حمزه لما شاف ابتسامتها داب فيها وقال:ممكن اجي اطمن عليها بنفسي ولا مش هينفع؟
حنين اتوترت وكانت هترد عليه ولاكن لقت اللي واقفين وراها وبيقولوا بصوت واضح مليان سخريه :شايفين المحترمه بتعمل ايه هنا لأ واتحمقت اوي لما سليم لمس ايديها؟
لفت حنين بسرعه تشوف مين ولما لقت جنة واصحابها بصتلهم بتوتر وغضب كبير واول ما لفت تبص لحمزه لاقته باصص لجنه بغيظ لان نظراتها لحنين مش كويسه؟
فقربت منه علشان تطلب منه يمشي ولاكنه كان قرب من جنة وقال:انتي مين يا شبر ونص انتي وازاي تكلمي حنين كدا؟
جنة بصتله ولاقت انه مش باينله ملامح فقالت بسخريه:وانت مين انت كمان..واقع في حبها زي سليم!
حمزه غار جدا لما عرف ان في شخص غيره بيحب حنين فحرك راسه وقال:ايوا بحبها انتي مالك انتي وحاشرة نفسك في حياتها ليه..ولا انتي بق شكلك فاضيه ومش لاقيه حد يعبرك؟
حنين بصتله بصدمه لانه رد علي جنه وكسفها ولماا اصحابها ضحكوا علي كلامه جنة صرخت فيهم بغضب وبعدها بصت لحنين بضيق وقالت وهيا ماشيه من جميها:شحاته!
قالت كلامه ومشيت وسابتهم ووقتها حنين اتوترت لما جنة قالت كده قدام حمزه بس اللي حنين متعرفوش ان حمزه اتوعد لجنة بالعقاب لانه سمع كلمتها ووصفها ليها واول ما بص في عينها قال:انتي بخير؟
حنين قلبها فضل يدق بقوه لانه اعترف انه بيحبها فحركت راسها ليه بالموافقه وهو قال:طيب انا ممكن اصولك للبيت؟
حنين بخجل:مش عايزه اتعبك معايا؟
حمزه برفض:لا ولا تعب ولا حاجة؟
اصحاب جنة جريوا وراها وجنة صرخت في وشهم بانها مش عايزه تشوفهم تاني ووقتها بصت لحنين وحمزه من بعيد بغل ودخلت لبيتها وحمزه كان اقنع حنين بانه هيوصلها فعلا..ومشيوا الاتنين مع بعض
______
وفي حي مهجور كانت موجودة مريم اخت احلام وهيا بتحاول تخرج من المكان لان الليل قرب يهجم فقربت من شارع طويل ومشيت فيه واول ما وصلت لاخره شافت نور فحست انها اخيرا لقت مخرج ولاكنها لما وصلت لقت انها كانت عربية وواقفين عليها شباب وماسكين بنت مغمي عليها ومتهجمين عليها وبيغت/صبوها بكل قسوة ؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
في حي مهجور كانت موجودة مريم اخت احلام وهيا بتحاول تخرج من المكان لان الليل قرب يهجم فقربت من شارع طويل ومشيت فيه واول ما وصلت لاخره شافت نور فحست انها اخيرا لقت مخرج ولاكنها لما وصلت لقت انها كانت عربية وواقفين عليها شباب وماسكين بنت مغمي عليها ومتهجمين عليها وبيغت/صبوها بكل قسوة ؟
مريم شهقت اول مشافت المنظر واول ما انتبهوا ليها الشباب قررت مريم الهروب بسرعه من قدامهم وبالفعل جريت مريم بكل قوة عندها والشباب اول ما اخدوا بالهم منها قرر اتنين منهم يجروا وراها وبدأت المطاردة بينهم وبين مريم؟
كانت مريم بتجري بكل قوتها وكانت بتدور بعيونها علي مكان تستخبي فيه بسرعه وتتحامي منهم وفي اللحظة اللي بتجري فيها مريم والخوف مسيطر عليها..، بدأ شريط ذكرياتها يتفتح قدام عينيها وكأن دي لحظاتها الأخيرة!
بدأت ذكريات مريم مع أحلام ووالدها ووالدتها وكل حاجه كانت شيفاها وسماعها قدامها..صوتها وكل كلامها وهيا بتعيط وبتقول لوالدتها انها غلطت مع واحد واكتشفت انه ظابط.. ولما عرف انها حامل منه رفضها وطلب منها تنزل البيبي وتبعد عنه ولاكن مريم رفضت وطلبت منه يتجوزها بس هو رفض ..فقررت مريم تستغل حملها في انها تنتقم منه وتفضحه علشان يترفد من شغله وبالفعل مريم رفعت عليه قضية اعتدا/ء جن/س/ي واغتصا/ب وبعدما اتاكدوا من صحة كلامها تم بالفعل رفد القائد ادهم ابن اللوا شفيق المغربي من الداخليه ..وبعدما ادهم عرف اللي هيا عملته قرر يعاقبها بقسوة وكان وقتها قالب عليها الدنيا.. ووقتها قررت مريمان كل هدفها هوا انقاذ نفسها وكل اللي مريم كانت عارفاه ان ادهم بيدور عليها ..فقررت هيا والدتها يهربوا مع بعض بسبب المشاكل اللي هما كانوا فيها وبالفعل هربوا وبعدوا عن احلام ووالدها٨ سنين؟
الشباب كانوا بيجروا وراها بكل قوتهم وهيا قربت تستسلم بسبب انها جريت كتير ومش قادره خلاص وبتاخد انفاسها بسعويه..
ولحسن حظها لتاني مرة في نفس اليوم سمعت مريم أصوات جايه من بعيد عنهم بمسافه فصرخت بصوت عالي:إلحقووووني؟
الشباب قرروا يزودوا سرعتهم ويمسكوها بسرعة قبل ما تفضحهم وبالفعل كانوا قدروا يمسكوا مريم وكانوا الثلاثه بينهجوا ومش قادرين يتنفسوا؟
اول ما مسكوها بصولها وقالوا:انتي مين وكنتي بتعملي ايه هنا وشوفتي ايه؟
مريم بصتلهم بقرف وقالت:شوفت قذارتكم دا انا هوديكوا في داهيه؟
واحد من الشباب بص علي جس/مها بتلذذ وقال:دي هتظبط لينا الليلة خلينا ناخدها لبقيت الرجاله ونكمل السهرة..؟
مريم بصتلهم بغضب وقالت بصوت عالي:ابعد ايدك منك ليه ولو لمستني تاني هقطعهالك..وكملت بتهديد:انت فاهم ؟
الشباب بصوا لبعض بسخريه وواحد قرب من وشها لمسها وهيا عضته من ايديه فـ إتألم الشاب وصفعها بقوة علي وجهها؟
مريم صرخت بصوت عالي قبل ما يتهجم عليها تاني :الحقوون…
الشاب التاني كتم فمها بسرعه ولاكن مقدرش يعمل أكتر من كدة بسبب الهجوم اللي حصل عليهم من قبل مجموعة من رجالة الشرطة؟
مريم بصتلهم وقالت بعياط:الحقوني..دول كانوا بيغت/صبوا بنت في الشارع اللي هناك..كانت مغمي عليها وانا لما شوفتهم كانوا عاوزين يعملوا فيا زيها؟
(كانت مريم بتقول كلامها ببكاء لانها برغم اللي عملته طول حياتها الا انها بتكرة الاعتدا/ء الجن/سي ومش بتوافق ان حد يستغل جسم حد بدون ارادته)
في وسط بكاءها الشديد قرب منها وهوا بيبصلها وهو مصدوم وبيقول:هو دا بق المكان اللي انتي ساكنه فيه؟
استغربت مريم الصوت لانها تعرفه..فرفعت عينها تشوفه ولاقت انه نفس الظابط اللي انقذها من إسبوعين..
عيونها لمعت لانه أصبح منقذها لتاني مره فقربت مريم منه بسرعه ومسكت في هدومة بلهفه وقالت: حضرت الظابط إلحق البنت الثانيه هيموتوها؟
حرك راسه وهو بيشاور لرجالته يقبضوا علي الشباب دي والباقي يبحث عن البنت اللي مريم بتتكلم عنها؟
وبعدما كل فريقه منهم اللي اتجه للبوكس ومنهم اللي راح يدور علي البنت وباقي الشباب ..فضلت مريم واقفه مع الظابط وهيا ماسكة في هدومه ومش راضيه تسيبه؟
بصلها بابتسامه وقال:انا مش ههرب متخافيش انا واقف معاكي؟
انتبهت مريم بسرعه لكلامه وبعدت عنه بخجل وقالت:انا كنت تايهه هنا ومش عارفه اخرج وفجأة لقيتهم و.
قاطع كلامها بجديه وقال:انتي ساكنه فين..بعدما سيبتي والدتك يعني بقيتي عايشة مع مين؟
مريم بصتله وقالت بخجل لأول مره:في فندق وطلع مشبوه وانا مكنتش اعرف..والنهارده وانا بره الفندق الحكومه اخدت كل الناس اللي فيه وشمعوا المكان..وانا فلوسي وحاجتي كلها هناك..فانا بالغلط وانا بلف علشان اشوف حل جيت هنا..بس انت انقذتني تاني..شكرا ليك يا حضرت الظابط؟
كان باصص في عيونها بإعجاب كبير ومستغرب كمية الصدف اللي بتجمعهم مع بعض فقال بتساؤل:اسم الفندق دا ايه؟
مريم قالتله اسم الفندق وهو بصلها بدهشه كبيرة لانه هوا قائد الفريق اللي شمع الفندق دا النهارده وكان جاي هنا علشان وصلهم بلاغ ان بيطلع اصوات من هنا كل يوم وكأن حد بيستغيث..
فبصلها وقال:انا هساعدك تلاقي حاجتك بس انتي توعديني تاخدي بالك من نفسك المره الجايه علشان انا مش واثق اني هكون موجود وانقذك كده علي طول؟
خجلت مريم من كلامه وقالت بجديه:انا بعرف احمي نفسي كويس بس مش عارفه مالي اليومين دول..شكلي مرهقه؟
ابتسم علي كلامها ولما لاقاها بترتعش وهيا بتتكلم بسبب البرد خلع الجاكت بتاعه وقربه عليها وقال:البسي دا وتعالي معايا علشان اوصلك لمكان أمن؟
حركت مريم راسها ومشيت وراه بسرعه واول ما وصل قدام عربيته طلع تيلفونه اللاسيلكي واتواصل مع فريقه علشان يعرف أخر الأخبار فقال بتساؤل:اي يا رجاله عملتوا ايه؟
رد واحد:خلاص لقينا البنت اللي مغمي والشباب وجايين لحضرتك يا فندم؟
رد عليهم:طيب هاتوهم علي القسم والبنت حولوها للمستشفي بسرعه وانا هاخد البنت اللي انقذناها هنا واوصلها لبيتها ..لانها ملهاش ذنب ناخدها للقسم ونعرضها لمشاكل ؟
وافقوا رجالتوا علي كلامه وهو قفل معاهم وبص لمريم اللي بتبص حواليها وسرحانه وقال:خلينا نمشي احنا علشان وجودك هنا مالوش لازمه خصوصا ان رجالتي زمانهم جايين وممكن تخافي لو شوفتي الشباب دي تاني ؟
مريم حركت راسها وقالت بتساؤل وهيا بتبص حواليها:وبقيت الفريق بتاعك..هتسيبهم لوحدهم هنا؟
ضحك وقال برفض:لا متقلقيش هما هيعروفوا يروحوا القسم لوحدهم وانا هوصلك متخافيش؟
حركت راسها وهو شغل عربيته واتحرك بيها وفي طريقهم كانوا واقفين في الاشاره وكانت عربية احلام وماهر واقفة جمبهم واول ما ماهر شاف مريم اخت احلام في العربيه اللي جمبهم بصلها باستغراب وهيا لما شافته اتوترت ولفت وشها بسرعه ولاحظ الظابط اللي جمبها توترها فبص لمكان ما بتبص ولقاها بتبص علي شاب .. بس بسبب انه لف وشه مقدرش يعرف هو مين؟
قال بتساؤل وهو بيبصلها : هو انتي تعرفيه؟
مريم بصتله وقالت بتساؤل:هو مين دا؟
الظابط وهو بيبص علي عربية ماهر:اللي قاعد في العربيه هناك؟
مريم اتوترت وهيا بتبص علي ماهر فحركت راسها بالايجاب وقالت:ايوا دا جوز اختي؟
اتكلم بدهشه:طيب ولما انتي ليكي اخت ومروحتش عندها ليه بعد اللي حصلك من جوز والدتك..
سرحت مريم في كلامه وافتكرت كل اللي حصل منها هيا ووالدتها والكلام اللي قالته لاختها وجرحتها بيه فحركت راسها بالرفض وقالت:مش عاوزه اخرب عليها!
في الوقت اللي قالت فيه كده ولفت وشها لقت احلام اختها واقفه قدامها وباصه عليها من برا وبتخبط علي ازاز العربيه وعيونها فيها دموع؟
اول ما مريم شافتها بان علي ملامحها الانزعاج الشديد ففتحت الباب بسرعه ونزلت واول ما احلام شافتها قالت:انتي بتعملي ايه مع الشاب دا وفين ماما؟
مريم بضيق منها:بتسألي ليه مش أنتي طردتينا من بيتك!
احلام ضغطت علي اعصابها وقالت:ردي علي سؤالي وبلاش الغرور اللي انتي فيه دا ؟بتعملي ايه هنا وفين مامتك!
الاشاره قلبت للون الاخضر ووقتها بدات العربيات تزمرلهم علشان يتحركوا فشاورت احلام للشاب اللي معاها وقالت:دي بنت محترمة واي حاجه بتفكر فيها انا بحظرك تعملها انت فاهم؟
الظابط بص لاحلام واستغربها وبص لمريم اللي ركبت جمبه تاني وهيا متجاهله كلام اختها فقفلت الباب وهيا متعصبه وبتقول:خلينا نمشي؟
حرك راسه بالموافقه واتحرك وهو مش فاهم حاجه!!!!
وعند احلام اول ما ركبت العربيه ماهر كان باصصلها ومستغرب هيا ليه عملت كده؟
فقال بتساؤل:حصل ايه ؟
احلام بانزعاج:مش هتبطل غرور..فاكره اني هموت اوي عليها وانا اصلا بكرهها ومش طيقاها؟
طبعا كل اللي قالته احلام كان كدب لانها كانت بتتكلم وهيا بتبص لاختها بلهفه لانها مهما كانت اختها بس هيا كل ما بتقرب بيبعدوها رغم انهم اللي غلطانين في حقها !
مريم بصت لعربيتهم قبل ماالعربية اللي راكبه فيها تتحرك بضيق..فبصلها ماهر بانزعاج وبص لمراته وقال:اهدي يا احلام وخلينا نكنل كلامنا في البيت '
حركت احلام راسها بالموافقه وماهر اتحرك بالعربيه وكانوا في طريقهم للقصر؟
________
في البار اللي هيتم فيه المقابلة بين ممدوح وناني هانم والدة ياسر؟
دخل ممدوح ووراه منعم واللي ماسك الجاكت اللي كان لابسه ممدوح وبيقول:ديحة باشا سامي اللي هتلعب معاه قاعد هناك؟
رفع منعم ايديه وهو بيشاور علي راجل كبير قاعد علي طربيزه وبيبص عليهم ؟
حرك ممدوح راسه بالموافقه وقرب من طرابيزه سامي ووراه منعم اللي اول ما وصلوا وقف وراه كحراسه ليه؟
سامي بصلهم وقالت:اهلا وسهلا حضرتك ديحة باشا؟
ممدوح حرك راسه وقال:ايوا وانت بق سامي!
سامي ابتسم وحرك راسه وقال:هنلعب علي كام النهارده؟
منعم بص لسامي وقال:مش علي حاجه انت ناسي الاتفاق اللي بينك وبين ماهر باشا !
سامي حرك راسه وهو بيقول:لا منستش بس بتأكد انكوا الحقيقيين اللي هلعب معاهم!مش مزيفين؟
حرك ممدوح ومنعم راسهم وفي الوقت دا وصلت ناني واصحابها للمكان وقعدوا علي الطاوله..
اول مشافها ممدوح حس باحساس غريب وقال بهمس/الست دي بتغريني لما بشوفها يا منعم..شايف لابسه ايه!
منعم بص عليها ولقاها لابسه فستان قصير مبين تفاصيل رجليها كلها فحرك راسه وقال:لا حاول تتماسك يا ديحة باشا ومتفضحناش..اهدي كده خالص!
حرك ممدوح راسه وهو بيبعد عينيه عنها وبيبص لسامي واللي بدأ يجهز اللعبه؟
كانت ناني بدات لعب مع اصحابها وكسبت اول مره وبعدها لقت دوشه وصوت عالي وراها..لفت بجسمها ولقت سامي بيتضارب مع ممدوح وبيقول:انا مستحيل اخسر…انت اكيد غشاش؟
ممدوح اتعصب علي كلامه وقال:غشاش في ايه ما انت اللي مغفل ومش عارف تلعب..
سامي بعصبيه:انا طول عمري بكسب ملايين من الناس تيجي انت وتاخد كل الفلوس دي؟
(طبعا الخناقه دي كانت مزيفه لان سامي متفق معرماهر عليها)
ناني كانت بتبص علي الشخص اللي كسب سامي ومستغرباه لانها اول مره تشوفه؟
حاولت الاداره اللي في المكان يهدوا سامي واخدوه بعيد عن الطاولات علشان ميزعجش بقيت الناس وقعد ممدوح تاني علي الطاوله واول ما بصلها لقي في عيونها لمعه كبيره فابتسم ورفع الكاس اللي قدامه وهيا ابتسمت ولفت بوشها؟
اصحابها بصولها وقالوا بتساؤل:عجبك ولا ايه يا ناني..مش كبرتي علي الكلام دا؟
ناني حركت راسها بانزعاج وقالت:كبرت ايه وكلام فاضي انا عاوزه ألاعبه؟
واحد من اصحابها قال وهو بيحظرها:بس دا كسب سامي يا ناني تفتكري انك هتكسبيه؟
ناني باصرار:هجرب ..اهو اجدد بدل منا زهقت من القعده معاكوا..
قالت كلامها وهيا بتسحب شنطتها من قدامهم وبتقرب من ممدوح واللي اول ما لقاها بتقرب منه فضل قلبه يدق بقوه..
منعم همس في ودنه:امسك نفسك يا ديحه باشا..متبوظش الخطه!
عدل ممدوح نفسه ولما لقاها بتمد ايديها تسلم عليه وبتقول:ناني هانم سيدة اعمال سابقا ..انت بق جديد هنا ولا إيه أصل انا اول مره أشوفك؟
إبتسم ممدوح بهدوء ووقف وسلم عليها وهوا بيضغط علي ايديها وبيقول باعجاب :ديحة باشا..رجل اعمال وايوا اول مره اجي هنا..حضرتك جميلة اوي انتي بتلعبي صح؟
منعم اتعصب لان ممدوح كان بيتكلم وهو باصص عليها باعجاب وهيا كانت فرحانه بنظراته ليها فقالت:ايوا بلعب..تحب العب معاك واشاركك الطاوله النهارده ؟
قالت ناني كلامها بدلع واضح في صوتها فحرك ممدوح راسه بالموافقه وقال:طبعا اتفضلي والمشاريب هتكون علي حسابي؟
ناني بابتسامه:شكرا لزوقك!
كان منعم باصصله ومبتسم لانه قدر يقرب منها لانه فكر انها ممكن تمشي بس نظرتها لممدوح كانت حلوه..
فقعدت ناني قدام ممدوح وحطت شنطتها جمبها وممدوح طلبلها مشروب غالي جدا وبصلها وقال:انا هلعب علي ١٠ مليون بتعرفي تلعبي بق ولا هكسبك بسهوله!
اتغرت ناني في الوقت دا وقالت بكل ثقه:لا بعرف العب خاف انت علي فلوسك بق مني ؟قالت اخر كلامها بضحك..وهوا ابتسم وحرك راسه؟
ناني بصتله وقالت:وانت بق راجل اعمال في ايه ..شركتك دي فين واسمها ايه؟
ممدوح بص لمنعم ومنعم غمزله يحكي اللي حفظهوله وقال:انا شركاتي كلها برا مصر مش هنا بس انا جيت هنا في اجازه وبصراحه لما اصحابي عرفوني علي المكان دا وقالولي انه مليان بسيدات حلوة وجميلة ورقيقه..قال كلامه وهو بيبصلها بنظرات اعجاب وبسبب نظراته خلاها تخجل وتثق في جمالها ..فـ كمل ممدوح وقال:قولت اني مش لازم افوت اي فرصه واجي هنا في اسرع وقت..وبصراحه انا مبسوط اني اتعرفت عليكي؟
ناني قالت بابتسامه :انا اللي اتشرفت بمعرفتك يا..
ممدوح بابتسامه:ديحه باشا..اصل الاسم دا غالي اوي علي قلبي ومش بحب حد يندهلي غير بيه
ناني بصتله بابتسامه كبيره وقالت :يبق تشرفت بيك يا ديحه باشا؟
حرك ممدوح راسه وبدأوا اللعب مع بعض ولان ماهر طلب منه يخسر قدامها علشان تطلب تلاعبه تاني فخلاها فعلا تكسبه وبعدما خلصوا قالت بفخر: مش انا قولتلك خاف علي فلوسك!
ابتسم ديحه وقال بلامبالاة:ميغلوش عليكي يا ناني هانم ..هات يا مو دفتر الشيكات ؟
منعم استغرب الاسم اللي ممدوح ندهله بيه ولاكنه استجاب ايه وقال:حاضر يا ديحه باشا..طلع ممدوح دفتر الشيكات اللي في شيك جاهز بالفعل بمبلغ ١٠ مليون واول ما عطاه لممدوحمثل كانه بيمضي عليه اداه لمنعم تاني ومنعم قطع الشيك واداه لناني واللي اول ما مسكته ابتسمت وقالت بحماس:اتمني يا ديحه باشا اننا نلعب مع بعض تاني..بعد اذنك!
قالت كلامها واتحركت من قدامه ورجعت لاصحابها وكانت بتوريلهم الشيك اللي فيه المبلغ اللي كسبته وهيا بتغيظهم بيه ووقتها اصحابها بصوا علي ديحه واللي حط رجل في التانيه وبص عليهم بغرور وبعدها منعم بلغه انهم هيمشوا وبالفعل قام وخرجوا من البار؟
اول ما خرج ممدوح ومنعم وركبوا العربيهالغاليه اللي جايين فيها وكانوا مستنيها تخرج وتشوفهم وقبل ما يتحركوا بالعربيه كانت خرجت ناني وهيا بتدور بعيونها علي ممدوح ولما شافت شكل العربيه اللي راكبها عيونها لمعت بطمع وقررت تستناه وتلعب معاه من تاني..
منعم بص لممدوح وقال:عاش يا ديحه الصنارة غمزت من اول قاعده ..دا ماهر بيه هيفرح بيك اوي؟
ابتسم ممدوح وبص عليها ولما عينيه جت في عيونها ابتسمت وهوا ابتسم ابتسامه خفيفه وشاور لمنعم يتحرك بالعربيه..
(وبكده اول يوم في الخطة عدي علي خير وتم التنفيذ بنجاح)
__________
وفي منطقة حنين ..خرج حمزه من بيت حنين بعدما اطمن علي والدتها وقبل ما يركب عربيته كانت حنين بتوصله فبصلها وقال:اتمني اشوفك تاني يا انسه حنين..انتي انسانه محترمه واحنا دمنا واحد؟
حنين كانت بصاله بخجل كبير وهو قال :انتي بتمتحني القتره دي صح!
حركت حنين راسها بالموافقه وهوا قال:عامله ايه ..في الامتحنات ؟
حنين حركت راسها بهدوء وقالت :الحمد لله كل حاجه منام!
ابتسم حمزه وقال:ناويه تدخلي كلية ايه ان شاء الله.
حنين بصت حواليها بتوتر وقالت :طب..قسم الجراحة ؟
ابتسم حمزه وقال بحب:يعني عاوزه تكرني جَراحة؟
حنين حركت راسها وهوا قال :ان شاء الله هتحققي حلمك وتوصلي للي انتي عاوزاه؟
ابتسمت حنين علي كلامه وهوا قال:خلي بالك علي نفسك ومتسمحيش لاي حد يتخطي حدوده معاكي..وخدي بالك هيا بتغير منك علشان انتي احسن منها؟
حنين رفعت عينها باستغراب وهيا بتقول بتساؤل :هيا مين؟
حمزه :البنت القصيرة دي..بتغير منك علشان انتي احسن منها..لانها لو واثقه في نفسها مش هتشغل بالها بيكي!
حنين حركت راسها وهوا ابتسملها ودخل للعربيه وودعها وقبل ما العربيه تمشي قال :خلي بالك علي نفسك مع السلامه..
حنين ابتسمت وردت السلام ووقتها عربية حمزه اتحركت بسرعه وحنين اخدت نفسها بلهفه وهيا بتقول:انا مالي كده مش علي بعضي ليه..وليه قولتله هدخل كلية ايه..وليه برد علي اسالته من غير ما فكر كده؟
قالت كلامها لنفسها ودخلت لبيتها تاني وهيا بتفكر في كلامه لما دافع عنها قدام جنه وقال انه بيحبها.
قلبها فضل يدق بقوه لانها كانت حاسه بشعور غريب اتجاهه..
فاقت من شرودها بعد دقايق علي صوت والدتها واللي بتده عليها علشان تساعدها في المطبخ؟
فقامت حنين بسرعه ودخلت اوالدتها المطبخ وبدات تساعدها ولاكن حمزه مش راضي يطلع من دماغها لحدما قالت بضيق:كفايه بق؟
والدتها انتبهت ليها وقالت:في ايه يا حنين مالك يا حبيبتي انتي كويسه !!كنتي بتكلمي مين!
حنين انتبهت لنفسها وقالت بتردد :لا يا ماما انا بخير متقلقيش بس كنت بفكر في حاجه وقولت كده غصب عني؟
ضحكت والدتها علي كلامها وخبطت علي كتفها وقالت:ربنا يقويكي يا حبيبتي انا عارفه ان الامتحانات والمذاكره ضاغطين عليكي'
حنين ابتسمت وحركت راسها بهدوء وبدأت تكمل طبخ مع والتدها
___________وفي القصر
اول ما وصل ماهر واحلام نزلت احلام بسرعة من العربية وطلعت بسرعه لجناحهم واول مشافها ماهر نزل وراها وهوا بيمشي بسرعه علشان يلحقها؟
احلام وصلت للجناح وهيا متضايقه من اختها ومش فاهمه هيا ليه بتعمل كده واول ما وصل ماهر بصلها بلوم وهيا قربت منه وقالت:شايف ..شايف يا ماهر تصرفاتها..وبتتعامل معايا ازاي؟
ماهر قال بجديه:انتي نزلتي ليه مش احنا خلاص اتفقنا انك هتنسي وهتسيبيهم يعملوا اللي هما عاوزينيه؟
احلام بصتله وهيا متعصبه فقرب من دراعها ومسكه وقال:هيا حره تعمل اللي هيا عاوزاه ملكيش دعوة بيها يا احلام سيبيها ؟
احلام بماقطعه:لا هيا مش حره هيا مش لازم تتصرف كده ..انت مش شايف راكبه عربيه مع واحده وكان بيبصلها ازاي..دي بنت محترمه و؟
ماهر بضيق :يا احلام هيا مش صغيره وانتي تعرفي هوا مين دا علشان تحكمي عليها وحش كدا..
احلام بكت بزعل وهوا لما شاف دموعها قرب منها حضنها وقال:اهدي يا احلام وفكري كويس قبل ما تحكمي عليها..ممكن يكون سواق اوبر او اي حاجه مش شرط يكون معاها يعني وانتي كده حرجتيها؟
احلام بعدت عنه وقالت..لا كان بيبصلها بنظرات بتدل انه يعرفها.
ماهر بتساؤل:طيب دلوقت انتي متضايقه ليه ما هيا حره تقابله او تقابل غيره هيا مش مسؤله عن نفسها وعارفه هيا بتعمل ايه؟
احلام حركت راسها وبصت حواليها وقالت:طيب انا هروح اغير هدومي علشان انام ؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا مفيش مرواح في حته من غير ما نخلص كلامنا؟
احلام باعتراض:مش عاوزه اتكلم في الموضوع دا..ماهر مسك ايديها وضغط عليها علشان متمشيش وهيا قالت بضيق:خلاص يا ماهر بق سيبني؟
ساب ماهر ايديها وهيا دخلت تغير هدومها وهوا فضل واقف مكانه وطلع سيجار ودخنها واول ما خرجت وشافته واقف قالت بتساؤل:هو انت بتدخن؟
ماهر حرك راسه وهو باصصلها بزعل فقربت منه وقالت علشان تصالحه:خلاص بص متزعلش مني انا اسفه؟
حرك راسه بزعل برضوا وهيا قربت من صدره حضنته وغمضت عينيها وقالت:مش هقدر اشوفك زعلان مني اكتر من كده!
بصلها وحرك راسه ولمس شعرها بحنيه وهيا بصتله وقالت:خلاص كده سماح؟
حرك راسه بالرفض وهوا بيبعد السيجار عنها علشان متأذيهاش وقال:لا المره دي مش هتصالح كده؟
احلام بعدت عنه وبصتله بتساؤل وهوا رمي السيجاره في باسكت صغير وقرب منها وقال:انتي لازم تتعاقبي علي اللي عملتيه!
احلام رجعت خطوة لورا لانه بيقرب منها فقالت برفض:والعقاب دا ليه مش موافقه عليه؟
قرب منها وشدها عليه اكتر وقال:مش مسموح الاعتراض انتي كل اللي عليكي هتنفذي اللي هقوله وبس؟
كان باصص في عينيها بجديه وهيا قالت بتوتر:مش فاهمة!
ماهر بص لشفايفها وقال وهوا بيضغط علي شفايفه بإحكام؟
هبوسك يا احلام..تفتكري اي العقاب اللي هيكون مناسب ليكي بعد اللي حصل؟
احلام وشها كله اتقلب باللون الاحمر وهوا سحبها عليه وقال:انتي اللي جبتيه لنفسك بعدما بقيتي بالحلاوة دي كلها؟
بلعت ريقها وهيا بترجع برقبتها لورا ولاكنه مدهاش فرصه وقبلها بسرعه!
احلام اتصدمت وبصتله لقته بيقبلها وهو مغمض عينيه ومش في وعيه فاستلمت للوضع وغمضت عينيها وحطت ايديها الاتنين علي رقبته وضمت نفسها ليه
ماهر شالها علي صدره وهوا مكمل تقبيل وبدات احلام تبعد عنه علشان تاخد نفسها لانهم بقالهم كتير قريبين من بعض وهوا كاتم علي نفسها فقالت وهيا بتبصله بنفس مقطوع:كفا..يه يا ما.هر!
حرك ماهر راسه بالرفض:انتي اللي جبتيه لنفسك..مسك دقنها بايديه وقبلها تاني من شفايفها وهيا مقدرتش تقول اي كلمه لانها واقعه في حبه غصب عنها ..مهما حاولت تزعل منه مبتقدرش..مش فاهمه هوا ليه بيأثر فيها اوي كده وبق نقطه ضعفها..؟
ماهر كان نفسه انها تنسي اختها لانها هتأذيها..لأن مريم مش زي احلام ..مريم عارفه تتعايش مع اي مجتمع اذا كان فاسد او متحضر..عارفه تعيش في وسط الناس مهما كانو متلونين ..ولاكن احلام مختلفه..احلام عامله زي البيبي اللي متعلق بامه ومن غيرها هيموت ..هو عارف ومتأكد انها قويه وشجاعه وبتدافع عن نفسها بس هيا مش قد الناس برضوا..الناس المؤذيه والحقوده..اللي بيستغلوا اي قلب طيب ويحولوه لوحش مفترس ..لحدما بينسي خالص نفسه ويكون عدواني حتي مع نفسه..
ماهر عاوز يحافظ عليها وعلي قلبها قبل ما حد يقرب منها ويفسده ..هوا شايف ان مريم مفسدة ومتأكد ان الشاب اللي كان معاها يعرفها بس مش هيقدر يحكم عليها من غير ما يعرف كل القصه..
احلام بعدما بعدت عنه وبصت لملامحه خافت اوي ليبعد عنها هوا كمان لانها بقت قويه بيه وبوجوده .. بصت في عيونه بدموع بتتجمع في عيونها وهوا لما لاحظ انها هتبكي مسك وشها بايديه الاتنين وقال: احلام اللي انا اعرفها اقوي من كده بكتير؟
احلام ببكاء:قلبي واجعني!
ماهر برفض:احلام اللي انا اعرفها مش بتبكي علي حاجات تافهه؟
احلام ببكاء:أذوني؟
ماهر بحنيه:احلام اللي انا اعرفها بتقدر تتخطي وتنسي؟
احلام ببكاء أكتر:وحشوني؟
اول ما قالت كلامها انفجرت في البكاء وهوا ضمها بسرعه لحضنه وهوا بيقول:لا يا حبيبتي اهدي مش عاوز اشوف دموعك ؟
احلام غمضت عينيها وهيا بتحاول تهدي في حضن حبيبها وهوا كان بيمسح علي شعرها بهدوء..بص عليها وبدا يفتكر والدته واخته لما كانوا قاسيين عليه بعدما والده مات؟
افتكر ماهر ذكري ليه مع اخته لما كان حمزه مريض وطلب منها تاخده في حضنها وتخفف عنه الوجع بس هيا وقتها ردت عليه بكل قسوه و قالت جملة عمره مـا نساها :انا مش عاوزه اشوفه لان كل ما اشوفه بيفكرني بابوه ..انا بكرهه وبكره ابنه..خده وابعده عني ومتخلهوش يلمسني؟
دمعه نزلت علي خده اول ما افتكر قسوه اخته علي ابنها الوحيد اللي ملوش ذنب نهائي في اختيارها الغلط لوالده..
احلام رفعت عينيها تشوف ماهر لقته سرحان وفي دمعه نزلت من عيونه..عدلت نفسها ولمست وشه برفق وقالت بتساؤل:ايه اللي مخليك بتبكي كده يا ماهر قولي يا حبيبي مين اللي ساب في قلبك حزن كبير كده؟
ماهر كان طول عمره قافل علي قلبه باحزانه وذكرياته بس لما احلام سالته مقدرش يسكت وفتح قلبه ليها بسرعه..شدها بقوة لحضنه وبدا يبكي وهيا طبطبت عليه بحنيه ..فضل يفتكر كل اللي حصل معاه علشان يوصل للي هوا فيه دلوقت..بدايةً من موت والده والمسؤليه اللي شالها في سن صغير..وغير حمزه اللي كان مسؤول منه ..
كان ماهر تاييه في بحر عميق مالوش اخر بيحاول يعوم برغم الأمواج العاليه اللي فيه .. لقي فجأة نفسه مدير و انه مطلوب منه يدير شركة ميعرفش هيا ماشيه ازاي ولا بتعمل ايه.. مينكرش انه هرب وقتها وساب المسؤليه بس اما لقي حياتهم بتتهد وتتدمر قرر يرجع ويلحقها بسرعه ..
احلام لمست شعره بحنيه وقالت:انا جمبك يا حبيبي اوعي تخاف وانا معاك..عارفه انك حاميني بس انا هكون حمياك..ايدي مع ايديك وهنتعافي مع بعض..
فاق ماهر لنفسه بعدما سمع كلامها وقال:انتي طول عمرك جمبي ومش سيباني!
قبلته احلام بحب وهوا استجاب ليها وبعدما بعدوا عن بعض قال بحب كبير: عاوز نتمم جوازنا في اقرب وقت..وعاوز اعمل فرحنا بسرعه..
احلام حركت راسها بالموافقه وهو فال:الشهر دا اول ما يخلص هنعمل فرحنا عاوزك تشوفي ايه احتياجاتك كـعروسة وتجيبيها..قولتي ايه؟
احلام بابتسامه:موافقه ؟
ماهر قام وسندها وبصلها بحب وقال:انا لازم امشي دلوقت..عندي حاجه مهمة لازم اعملها؟
احلام بصتله بقلق وقالت:ايه الحاجه دي يا ماهر؟
ماهر بجديه:رد حق يا احلام..لازم اخد حقي من اللي وجعني في يوم من الايام؟
بصتله احلام بخوف وقالت برفض:لا اوعي تروح وترمي نفسك في النار برجليك..انا مش عارفه انت هتعمل ايه بس قلبي واجعني لما قولت كلامك دا فجأة ؟ ارجع في كلامك دا وافضل معايا؟
ماهر باعتراض:متقلقيش انا مش هأذي نفسي..انا مش غبي للدرجادي..بس دا الوقت المناسب اني اخد حقي من اللي اذاني..ارجوكي سيبيني امشي وهرجعلك تاني؟
احلام بصتله بدموع وهوا قال:استنيني ومتخافيش..انا متأكد من اللي هعمله؟
احلام بوجع بتحاول تداريه:طيب قولي رايح فين؟
ماهر بجديه:ياسر يا احلام ..هنتقم منه؟
احلام باعتراض:مش انت قولت انك حاطت خطه ليه عاوز دلوقت تروح وتبوظها؟
ماهر بضيق:مش قادر استني كل ما اشوفه ببق عاوز انتقم منه واشرب من دمه..
احلام لمست ايديه وقالت بهدوء:اهدي وفكر تاني..بلاش تبوظ خطتك بسبب شويه غضب جم فجأة..استني وحاربه وانتم منه من غير دم ..مش دا كلامك!
ماهر هدأ اول ما سمع كلامه فحرك راسه بالموافقه وهيا قالت وهيا بتضمه لحضنها:خلينا ننام..احنا تعبنا اوي النهارده؟
ماهر حرك راسه بالموافقه واتجهوا الاتنين للسرير واول ما نامت احلام شدها ماهر لحضنه وغمض عينيه وهوا بيحاول يهدأ فغمض عينيه بتعب وقرر يسمح لعقله يرتاح.
______وفي عربية الظابط كان وصل للفندق اللي مريم كانت قاعده فيه .:
خرج من العربيه وهيا وراه واول ما دخل من الباب مريم دخلت جمبه فقال بتساؤل: كنتي حاجزه الغرفة رقم كام؟
مريم اتكلمت بقلق وقبضة قلب لان المكان فجأة بق مخيف : رقم ٩..بس المكان هنا بق ضلمة اوي؟
حرك الظابط راسه وقال وهو بيمسك ايديها علشان يطمنها :تعالي معايا ومتخافيش؟
مريم حركت راسها بالموافقه برغم انه ماسك ايديها فدخلت معاه وبعد وقت وصلوا لأوضتها اللي كانت حجزاها؟
فتح الظابط الأوضة واول ما دخل ومريم وراه قفل الباب بقوة وفجأة النور إشتغل وظهر في الغرفه بتاعت مريم أدهم ودا يبق الظابط اللي مريم مستخبيه منه من ٩ سنين!
مريم بصت للظابط اللي كان معاها ومسكت ايده بلهفه علشان يحميها ولاكنه ساب ايديها بغضب وبص لأدهم ورمي التحيه وقال باحترام :ادهم باشا انا جبتهالك اهي لحد عندك؟
حست مريم انها هيغمي عليها من الصدمه اللي اتعرضتلها فبصت للظابط وقالت بصدمه كبيره وخوف:انت..انت كنت بتضحك عليا كل ده؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
"فتح الظابط الأوضة واول ما دخل ومريم وراه قفل الباب بقوة وفجأة النور إشتغل وظهر في الغرفه بتاعت مريم أدهم ودا يبق الظابط اللي مريم مستخبيه منه من ٩ سنين!
مريم بصت للظابط اللي كان معاها ومسكت ايده بلهفه علشان يحميها ولاكنه ساب ايديها بغضب وبص لأدهم ورمي التحيه وقال باحترام :ادهم باشا انا جبتهالك اهي لحد عندك؟
حست مريم انها هيغمي عليها من الصدمه اللي اتعرضتلها فبصت للظابط وقالت بصدمه كبيره وخوف:انت..انت كنت بتضحك عليا كل ده؟
بصلها من فوق لتحت بضيق ومردش عليها فقررت مريم الهروب من قدامهم بسرعة ولاكن ادهم مسكها من ايديها وقال:ياااه يا مريم ٩سنيين بحالهم وانا قالب عليكي الدنيا..
مريم بخوف وصوت متقطع:سي..بني في حالي؟
ادهم بغضب وهوا بيضغط علي ايديها:وانتي مسبتنيش في حالي زمان ليه وخربتي حياتي؟هاااا! صرخ فيها بغضب وهيا ردت عليه بصوت عالي وبكاء شديد وقالت!
مريم ببكاء:انت اللي دمرتني الاول ..ضحكت عليا وفهمتني انك بتحبني …وطلعت مخادع؟
ادهم شدها عليه ومسك وشها بايديه وضغط عليه بقوة :تقومي تحرميني من اكتر حاجة بحبها…ترفعي عليا قضية وتخليني اطرد من شغلي..
كان بيحركها تحت ايديه بغضب شديد وهيا بتبكي واول ما رفعت عينيها علشان تشوفه وهوا واقف في جمب يبص عليها ..بكت أكتر وقالت :فكرت ان في حد ممكن يخاف عليا في الدنيا دي بجد بس..بس انت طلعت مخادع ..
بصلها الظابط في صمت وهيا بصت لادهم وقالت بعصبيه:خلاص يا ادهم انا بقيت تحت ايديك شوف عاوز تعمل فيا ايه واعمل.. عاوز تقتل/ني اقت/لني وارميني لكلاب السكك شوف عاوز تعمل ايه واعمل..انا خلاص مش عاوزه اعيش تاني؟
ادهم ضحك بسخريه علي كلامها ومسكها جامد من شعرها وقال:لا يا مريم ..انا لو قت/لتك يبق رحمتك من العذاب اللي هتشوفيه ..انتي لازم تاخدي عقابك لان انتي حقيره يا مريم وتستاهلي؟
مريم قالت بصراخ:بس بق كفايه انت اللي غلط في حقي الاول..كنت فاكر لما تعمل فيا كده محدش هيقفلك علشان منصبك..انا كنت صح لما عملت فيك كده ولو رجع بيا الزمن هعمل فيك كده يا ادهم؟
صفعها ادهم بقوه علي وجهها وهيا وقعت علي الارض مسكها ادهم وسحبها بغضب من شعرها وجرجرها علي الارض لحد ما وصل عن الظابط اللي ساعد مريم وزقها بغضب عليه لحدما اترمت عند رجل الظابط واللي جسمه اتنفض اول مشافها قدامه علي الارض ..
بصلها بصدمه لانه مكانش يعرف ان ادهم هيبهدلها كده فكان هيقرب منها يساعدها ولاكن ادهم كان قرب منها تاني وسحبها تاني من شعرها وقال وهو بيقرب وشه من وشها بتهديد:منصبي اللي دمرتيه زمان رجع من تاني يا مريم وخلاني أقوي تاني واقدر انتقم منك انتي واللي يشهدلك ويساعدك !
مريم حاولت تفك نفسها من قبضه بكل ضعف وهوا لما شافها مش قادره سابها علي الارض وبص للظابط صديقه وقال:خدها يا حسن للرجاله واعملوا فيها اللي انتو عاوزينه بهدلوها مش عاوزها تقدر تبص في وش اي راجل تاني من النهارده؟
الظابط بصله وحرك راسه وادهم قال قبل ما يخرج من الاوضه:حسابنا لسا مخلصش يا مريم ..انا وانتي والايام جايه كتير؟
قال كلامه وخرج من الاوضه والظابط حسن قرب منها وهيا زقته بعيد عنها بخوف..
بصلها بتردد كبير وهو مش مصدق انه ممكن يأخدها ويأذيها هو ورجالته فعلا فقرر يقوي قلبه تاني ويمسكها ويقومها ولاكنه ضعف اول ما بصتله بعيونها اللي مليانه كسره..
حسن قال بلطف:قومي خليني اساعدك؟
ردت عليه مريم بكسره:ابعد عني انت كداب وغشاش؟
لمس شعرها اللي نازل علي وشها علشان يبعده لانها مش عارفه تتكلم ولاكنها زقته تاني وحاولت تقف لوحدها واول ما وقفت كانت هتقع بسبب الوقعة اللي وقعتها كانت اتأذت في رجليها ..فقرب منها بسرعه وسندها علي جسمه وهيا اول ما لقت نفسها في حضنه بكت بقوة لانها فكرت انه بق حاميها ومنقذها بس صدمها صدمة عمرها لما سلمها لأكتر إنسان قاسي عليها في الدنيا..
حسن حس بقلبه اللي بيدق جامد وبص عليها لقاها تعبانه ومش قادره تتحرك فقرر مينفذش كلام ادهم وياخدها بعيد عنه ..
قال بهمس:اتجاوبي معايا علشان أساعدك تخرجي من هنا؟
مريم بفقدان أمل:سيبني أموت ..انا استاهل لاني وثقت فيك؟
لمس وشها بحنيه وقال بأسف:غصب عني صدقيني..دا القائد بتاعي وكنت مضغوط !
سكتت وهيا بتبلع غصة في حلقها بألم فأول ما لاقته بيشيلها ضمت نفسها ليه جامد وفضلت تبكي بقوة ..قالت بهمس:ليه كله بيكرهني..ذنبي ايه اني اتولدت في بيئة سيئة كل اللي فيها أناني..ذنبي ايه اني حبيته وهو غدر بيا..هو انا مستاهلش اوي كده..حتي انت غدرت بيا بعدما وثقت فيك؟
بصلها وهو حاسس بالندم الكبير فاول ما وصل لعربيته وحطها في الكرسي ركب جمبهاا بسرعه واتحرك في اتجاه بيته،
ادهم خرج من الفندق ورجع للقسم وهو مرتاح لانه اخيرا لقاها..بعت رساله للرائد حسن وبلغه انهم يحبسوها بعدما يغت/صبوها وهو هيكمل عليها..فرد عليه حسن بالموافقه وقفل تيلفونه بسرعه وبص عليها لقلها لسا بتبكي..
وصل قدام بيته وخرج من العربيه وقرب منها وقال:انزلي علشان وصلنا!
بصتله بتردد وحركت راسها بالرفض فقال وهو بيمد ايديه وبيمسك ايديها:دا بيتي متخافيش محدش عايش هنا غيري؟
بصت مريم حواليها بخوف وقالت:لا مش واثقه فيك؟
حسن بهدوء:بلاش تضيعي وقت علي الفاضي قولتلك متخافيش وانزلي؟
حركت رأسها بالموافقه ونزلت بعدما لقت ان مفيش قدامها حل تاني بس اول ما مشيت خطوطين وقعت علي الارض بسبب انها مش قادره تتحكم في اعاصبها بسبب الصدمة الكبيره اللي اتعرضتلها..
فقرب منها حسن تاني وشالها وسندها علي صدره ولما لقاها ساكته ومش راضيه تساعده في انه يشيلها من غير ما يوقعها قال:امسكي في رقبتي كويس ؟
حركت راسها برفض وقالت :بتعمل معايا كده ليه مش انت بعتني؟
تجاهل كلامها وقال بتهديد:هتقعي..
مردتش عليه وهو اول ما اتحرك كانت هتقع فعلا فمسكت في رقبته بسرعه..
دخل حسن لبيته وهو شايلها واتجه بيها لاوضة النوم وحطها علي السرير وقال :هتفضلي هنا لحدما الاقي حل وانقذك منه؟
قالت برفض واعتراض:وليه انت بق بتعمل كده مش انت سلمتني ليه.. كمات بضيق :هو انت مش عارف هوا يبق مين؟
حسن بصلها بحزن وقال:دا القائد بتاعي ..وهو طلب مني ادور عليكي ولما لقيتك جبتك ليه بس انا مكنتش اعرف اني لما الاقيكي ها…
بصتله بانتباه وهو سكت وقال بعدما رتب أفكارة بسرعه:هاتصعبي عليا..مكنتش اعرف انه عاوز يأذيكي بالشكل دا؟
مريم بصتله بحزن وقالت:يعني جايبني هنا علشان تحميني منه؟
حسن حرك راسه و قال:لو سمعتي كلامي هنقذك منه بسلام بس لو عملتي اي حركة كده ولا كده هيقدر يمسكك تاني وانا مش عارف ممكن يعمل تاني معاكي ايه؟
حركت مريم راسها بالموافقه وهو فضل يبصلها شويه لحدما لقاها هتنام قال وهو بيتحرك لباب للخروج:هسيبك انتي ترتاحي ..
مردتش عليه بسبب انها تعبانه وخلاص كانت نامت وهوا قفل عليها الباب واول ما خرج بص لنفسه في المرايه وقال بلوم لنفسه :ليه عملت كده يا حسن ..انت مش وقعت في حبها!
ليه سلمتها ليه وانت عارف انه هيأذيها..
فضل يبص لنفسه بلوم لحدما كان الوقت اتاخر فقرر يخرج بسرعه علشان يجيب فتاه ليل ويبعتها لبقيت الرجاله علي انها مريم علشان لما أدهم يسألهم يعرف ان انتقامة ماشي زي ما هوا عايز.. وان حسن نفذ اللي هوا عاوزه!!
___________وفي يوم جديد !!
اتصل ياسر بمجموعة الفؤاد وعرض عليهم انهم ينضموا ويستثمروا في شركته ..ولانهم عارفينه ومتفقين عليه مع ماهر وافقوا وياسر اتفاجئ ولما سألهم ليه وافقوا بسهوله كده !!
بلغوه انهم هيسيبوا شركة ماهر الصياد وعاوزين شركة ينضموا ليها وشرطهم تكون في نفس المستوي ولان شركته مناسبه فطبيعي انهم يوافقوا..
ابتسم ياسر علي كلامهم وطلب منهم يجيوا شركته ويمضوا العقد مع بعض بما انهم مستعدين والمجموعه وافقت وبلغوه انهم هيوصلوا لشركته بعد الظهر؟
اتصل ياسر بشوقي بعدما قفل مع مجموعة الفؤاد واول ما شوقي رد ياسر قال:لانك عملت معايا واقفة رجالة دلوقت يا شوقي فأنا هبعتلك الهديه بتاعتك ..
شوقي بتساؤل:هدية ايه دي يا ياسر باشا؟
ياسر بابتسامة:هسفر بنتك تتعالج برا مصر علي حسابي؟
شوقي قام وقف بسرعه من مكانه وقال بلهفه:ازاي يا ياسر بيه ..بس انا خلاص هعالجها هنا في مصر؟
ياسر باعتراض:علاج بنتك مش موجود في مصر يا شوقي..انت مش واثق فيا ؟
شوقي اتوتر وقرر يرفض المره دي لان ياسر من الواضح ان نيته مش حلوه فقال باعتراض:لا يا بيه انا مش عاوز ابهدلها أكتر من كده كفايا عليها السنين اللي قضتها هنا في تعب..انا بعتذر لاني معرفتش حضرتك اني اخدتها من المستشفي بتاعك بس انا خلاص لقيت علاجها المناسب في مستشفي تانيه؟
ياسر بان علي ملامح وشه الانزعاج فقال بضيق: ماشي يا شوقي عموما انا حبيت اساعدك وانت خليك فاكر اني عرضت عليك وانت رفضت!
شوقي اتضايق من كلامه وقال:متشكر لكل اللي عملته علشاني انا وبنتي يا باشا؟
ياسر قال قبل ما يقفل المكالمة:عاوزك تجيلي الشركه علشان مجموعة الفؤاد هتمضي معايا عقد النهارده.
اتفاجئ شوقي من سرعته في التنفيذ وقال:حاضر ياباشا اجي لحضرتك امتي؟
ياسر:الظهر يا شوقي ..يلا سلام!
قفل ياسر المكالمة واتجه لمكتب السكرتيره وطلب منها تعمله قهوه وبعدها رجع لمكتبه وهوا حاسس انه قرب ينتصر علي شركة ماهر وياخد هوا المركز الاول مكانه؟
فسند ضهره بغرور علي الكرسي وهو بيتخيل لما يدمر شركة ماهر وياخد هوا الشهره مكانه؟
________
وعند ناني والدة ياسر كانت صحيت وهيا بتفكر في ديحة باشا واللي مطلعش من دماغها من بعدما قابلته امبارح ..
كان من الواضح علي شكلها انه عاجبها وحست انها ممكن تفتح قلبها من أول وجديد تاني واول ما قالت كلامها لنفسها ابتسمت بخجل وقررت انها تقرب من ديحة وتلاعبه تاني وتغريه علشان يبصلها بنظرة الجواز وبعدما جهزت نفسها قررت تستعد وتروح لاصحابها لحدما الليل يجي وتروح البار علشان تقابله تاني .
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
وعند ممدوح ومنعم كانوا قاعدين بياكلوا مع بعض ومنعم بيقول:انا متاكد انها هتيجي البار و تدور عليك اصل اللي زيها بيحبوا النوع اللي ذيك دا يا ديحه من الرجالة ؟
ممدوح ابتسم وقال وهوا بيمثل انها قدامه :هيا اصلا حلوه اوي نفسي اوي اخدها في حضني كده واعوض سنين الشقي دي كلها بقي؟
منعم بصله بصدمه وقال :اهدي يا عم ممدوح انت بتقول ايه انت ناسي انك في مهمه ومينفعش خالص تحضنها والكلام دا خالص؟
ممدوح حرك راسه باعتراض وقال:لا انا هحضنها عادي هو مش انتوا عاوزين الفلوس بس يبق انا هاخد اللي انا عايزه انا كمان وبكده نكون ضربنا عصفورين بحجر واحد؟
منعم بقلق من كلامه :بس ماهر باشا هيتضايق لما يعرف اللي انت عايز تعمله دا خد بالك؟
ممدوح باستغراب من كلام منعم :وهو ماهر باشا هيعرف منين بس هو مش انا وانت بس اللي بنفذ المهمه..انت مش هتقوله حاجه وخلاص؟
منعم حرك راسه برفض:لا يا عم ممدوح احنا هنفذ كلام ماهر باشا بس ومش عاوزين نعمل مشاكل احنا مش قد غضب ماهر باشا انت لسا متعرفوش لما يغضب؟
ممدوح كان بيتخيل ناني وهيا معاه ولما حس انه مش قادر يطلعها من دماغه قال:متقلقش انا مش هعمل حاجه تضايق الباشا بس برضوا مش قادر اطلعها من دماغي..يخربيت جمال امها الوليه دي..لا وليه ايه احنا نقول ست الكُل بق علي كده !
منعم ضرب كف بكف وقال:ربنا يسترها يا ديحة باشا ونخلص الاسبوع دا علي خير قبل ما توديني في داهيه وانا عريس علي وش جواز ولسا مدخلتش دُنيا!
ممدوح قام من جمبه وهو بيضحك علي كلامه ومنعم بص عليه وقال وهو بيبلع ريقه :معانا يارب؟
__________في القصر؟
صحي ماهر وبص جمبه لقي احلام نايمه وماسكه في ايديه جامد فابتسم علي شكلها ولف بجسمه يشوف الساعه ولما لقي انه اتاخر علي الشغل قام بسرعه من جمبها وبدا يستعد للشغل وبعد دقايق كان خرج وهوا لابس هدومه وبدا يصفف شعره وبعدها لقاها صحيت وبتبص عليه فبصلها وقال:صباح الخير؟
احلام بصوت هادي:صباح النور يا حبيبي..انت رايح الشغل؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا قامت وقربت منه وقالت:ربنا يوفقك يا حبيبي..بس انا كنت بستأذنك اروح لمروه علشان بقالي كتير مشوفتهاش ووحشتني اوي؟
ماهر بصلها وقال بقلق:طيب ما تخليها تيجي هنا احسن ؟
أحلام حركت راسها بالرفض وقالت باعتراض:لا اصل احنا هنخرج نقعد في مكان هادي علشان نعرف نكون براحتنا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وطلع من محفظته فيزا وادهالها وقال:خلي دي معاكي والرقم بتاعها السنه اللي اتولدتي فيها شوفوا لو محتاجين تشتروا حاجه وهاتوها !
ضمت احلام عيونها باستغراب وهوا لف وشه بخجل وقال:عارفة الرقم الاول ولا اقولهولك؟
اتكلمت احلام بسخريه مليانه بضحكه:وهو في حد ميعرفش السنه اللي اتولد فيها برضوا يا سيادة جوزي المدير ؟
ماهر ايتسن علي كلامها ولبس الجاكت بتاع البدله وهيا ساعدته وقال:المهم عندي خلي بالك علي نفسك وانا هبلغ واحد من رجالتي يكون معاكوا علشان اكون مطمن اكتر عليكوا؟
حركت احلما راسها بالموافقه وهوا قرب من خدها وقبلها وقال:انا همشي انا بق علشان اتاخرت علي الشركه؟
حركت راسها بابتسامه واول ما لف بجسمه علشان يمشي بصتله بنظرات كلها حب وبعدما خرج من الباب وقفله لفت احلام جسمها علشان تستعد هيا كمان وتخرج ..
وفي غرفة حمزه كان جهز لبسه وخرج علشان يروح مدرسه حنين يستناها لحدما تخلص امتحانها ويوصلها للبيت وعلشان برضوا كان قلقان لزمايلها دول يتعرضولها من تاني ولاكن كان السبب الرئيسي كان علشان الشاب اللي سمع من زمايلها انه بيحبها فكان حاسس بغيره شديده عليها فخرج بسرعه من غرفته وكان وقتها ماهر خارج من اوضته واول مشافه قال بتساؤل:علي فين علي الصبح كده يا حمزه باشا؟
حمزه اتوتر وقال:رايح لواحد صاحبي متفقين نتقابل علشان نراجع امتحانات الكليه؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب خلي بالك علي نفسك وخد السواق معاك!
حمزه حرك راسه بالموافقه وماهر نزل بسرعه علي السلم ووقتها حمزه حط ايديه علي قلبه وفضل متابعه لحدما اتاكد انه خرج فنزل وراه بسرعه وشاور للسواق بتاعه وبلغه انهم هيتحركوا وبلغه عموان مدرستها واللي قدر يجيبه من مراقبته ليها؟
وعند احلام كانت خلصت لبس بعد وقت قصير واتواصلت مع مروه واللي كانت واخده أجازه علشان تقابل احلام لانها بقالها كتير مشافتهاش من وقت اخر مره كانت عندها في بيت والدها..
خرجت احلام بسرعه من اوضتها بعدما قفلت مع مروه فنزلت علشان تبلغ الحارس اللي هيكون معاها انها هتخرج دلوقت ولاكنها لاقته مستنيها وهوا واقف قدام عربيه من عربيات ماهر الفخمه ..
احلام بتساؤل:هنروح بالعربية دي؟
الحارس حرك راسه بالموافقه وهيا بصت للعربيه تاني وقالت:طيب طيب خلينا نتحرك..بما انه اللي عاوز كده يبق مش مشكله؟
"احلام كانت شايفه ان العربيه غاليه اوي علي الاماكن اللي هتروحها النهارده فكانت خايفه عليها لتتجرح لان الشوارع بتكون ضيقه ولاكن لما لقت ان اكيد ماهر اللي طلب من الحارس دا يختار العربيه دي فوافقت"
ركبت احلام العربية ووصفت للحارس الاماكن اللي هتروحها مع صديقتها بعدما تقابلها وهوا بلغها انه عارف الاماكن وانها متقلقش.
وبعد وقت كانت وصلت احلام لبيت مروه واول مانزلت من العربيه علشان تبلغها انها وصلت لقت مروه مستنياها بالفعل وهيا مش علي طبيعتها فحضنتها احلام باشتياق وقالت:وحشتيييني اوي اوي يا مروه !
مروه ابتسمت وضغطت علي حضنها بفرحه وقالت:انتي اللي وحشتيني يا حيوانه ..بق كل الفتره دي ما اشوفكيش ولا مره؟
ابتسمت احلام وهيا بتلمس خدها بحب وبتقول:غصب عني كنت مشغوله مع حمزه !
ضحكت مروه وقالت:خلاص مسمحاكي..قوليلي بق هنروح فين!
احلام شاورتلها علي العربيه وقالت:بصي احنا معانا عربيه فري وسواق كمان يعني اي حته عاوزه تروحيها قوليله عليها..
مروه بصت للعربيه باعجاب وقالت:دي عربية ماهر مش كده؟
احلام حركت راسها بالموافقه ومروه قربت من العربيه ولمستها باعجاب وقالت:ربنا يجعل تعدداته عربيات وميتجوزش عليكي؟
احلام بصتلها بغيره وقالت:يتجوز عليا؟
مروه ابتسمت وقالت :لا هو ميستغناش غنك طبعا ..دا انتي حب الطفوله يا احلام؟
ابتسمت احلام بخجل علي كلامها وقالت:خلاص خلينا بق نركب العربيه ونتحرك علشان اسمع منك الموضوع اللي حمستيني علشانه في التيلفون دا؟
خجلت مروه وحركت راسها بالموافقه ودخلت للعربية هيا واحلام وبعدها العربيه اتحركت .
وفي مدرسة حنين كانت خلصت امتحانها في المادة الاولي وكانت خرجت علشان تجيب اكل ليها ولقت جنة واصحابها بيلقحوا عليها تاني بالكلام ..فافتكرت حنين كلام حمزه عن جنة ولما شافت نظراتها ليها عرفت انه عنده حق وان جنة بتغير منها فعلا لانها افضل منها ..
فقررت تتجاهلهم خالص لان وصفهم ليها ميخصهاش لانها شايفه انها افضل منهم وكل كلامهم دا ميفرقش معاها حاجه فعدت من قدامهم وهما بدأ يقسوا عليها بالكلام فتجاهلتهم واول ما وصلت للمكان اللي هتجيب منه الاكل لقت سليم واقف ومستنيها وكان شاريلها اكل فقال وهو بيدهولها:اتفضلي يا حنين انا جبتلك دا؟
حنين مردتش عليه ودخلت اشترت لنفسها اكل وبعدما خرجت لاقته باصصلها وعيونه حمرا فقالت بضيق:مش انا قولت محدش يتعرضلي تاني ..مش كفايه احراج لنفسك بق يا سليم انا قولتلك مش موافقه عليك..اعمل ايه اكتر من كده علشان تسيبني في حالي؟
سليم بجديه:مهما تعملي برضوا مش هنساكي لاني بموت فيكي يا حنين؟
حنين غضبت من كلامه وقالت:احنا لسا صغيرين علي الحب دا انا مش بفكر غير في الدراسه وتقريبا انا قولتلك الكلام دا ١٠٠ مرة قبل كده؟
سليم بزعل:ماشي يا حنين ..اللي انتي شايفاه بس انا مش هسمح لاي حد يقرب منك مهما كان هو مين؟
مشيت حنين من قدامه بسرعه وبعد وقت وصل حمزه ووقف قدام المدرسه وبعد ساعتين من الانتظار خرجوا الطلاب كلهم من المدرسه ووقتها كان حمزه بيبص عليهم بتفحص لحدما لقاها خارجه وماشيه مع اصحابها فشاور للسواق يمشي وراهم بالراحه وبالفعل كانت ماشيه حنين واصحابها وعربية حمزه بعيد عنهم بمسافه صغيره لحدما فجأة حصل شجار ما بين حنين واصحابها واللي اتهموها بالغبيه لانها رافضه واحد زي سليم .. فزعقت حنين فيهم بانهم ميتدخلوش في حياتها لانها حره وعارفه مصلحتها اكتر منهم ..
فزعلوا اصحابها منها انها زعقت فيهم بالطريقه دي وسابوها لوحدها ومشيوا بعدما وصفوها بالمتكبرة '
وحنين لما شافتهم سابوها لوحدها ومشيوا زعلت منهم جامد ..فقررت تروح لوحدها وتسيبهم لانهم مش هيتغيروا مهما حصل ..
لما شافاها حمزه ماشيه لوحدها قرر يقرب منها ويطلب منها يوصلها ولاكنه وقف مكانه لما لقي عربيته تانيه بتقرب منها وكان اللي فيها سليم واللي بيعرض عليها يوصلها وهيا لما شافته اتكلمت بضيق منه :امشي بق يا سليم انت كده هتخلي الناس يفهموا اني بنت مش كويسه وهيطلعوا عليا كلام مش حلو؟
سليم حرك راسه بالموافقه والسواق همسلة وقال:هيا عندها حق يباشا وبعدين زمايلها حواليها ممكن يضايقوها بالكلام!
سليم حرك راسه وشاورله يمشي وسابوها تاني لوحدها..
حمزه شاور للسواق وقتها يقرب منها واول ما وقفوا قدامها نزل حمزه الازاز وقال:انسه حنين؟
حنين لما سمعت صوته جسمها اتفض وكانت بتبصله وهيا مش مصدقة انه قدامها فقالت بتوتر:استاذ حمزه حضرتك بتعمل ايه هنا ..
بصلها وقال:لو مش هضايقك اتفضلي معايا اوصلك..
حنين برفض:لا متشكره انا قربت اوصل للموقف وهركب مواصله؟
حمزه: في موضوع مهم عاوز اتكلم معاكي فيه ..ارجوكي اركبي ومتقلقيش!
حنين بلعت ريقها بتوتر وبصت حواليها وهيا بتشوف لو حد شايفها من زمايلها وهو انتبه ليها وابتسم وهيا فتحت الباب بسرعه وركبت جميه وهيا بتاخد نفسها بتوتر.
حمزه شاور للسواق يتحرك وشد الستاره اللي بتفصل بينه وبين السواق علشان ياخد راحته معاها وهيا متخجلش ..فبصلها وقال:انسه حنين ..انا اسف لو هاتكلم معاكي في حاجه هتضايقك بس انا معجب بيكي بصراحه وبفكر فيكي كتير ونفسي لو توافقي اننا نرتبط؟
جسمها كله اتنفض وقلبها دق بقوه علي كلامه فبصت لملامحه ولقت انه وسيم وعاجبها بس بما افتكرت رفضها لسليم وقد ايه هيا طول عمرها بتحافظ علي سمعتها وبرغم كل دا هيا مركزه في دراستها ورافضة الارتباط لانه ممكن يشتتها في الوصول لحلمها فقالت باعتذار:انا اسفه بس انا مش بفكر في الارتباط بانه هيشتتل يافكاري وانا دلوقت كل تركيزي في دراستي وبس؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
حمزه بصلها وقال بلهفه :متقلقيش انا مستحيل اشتتلك افكارك اياد انا بس هخطبك والله وبعدما تخلصي كليتك براحتك نتجوز ووقتها اكون حتي اتخرجت انا كمان ؟
حنين بصتله بصدمه وهو قال:وافقي ..دي مجرد خطوبه وحتي هتكون بعدما تقدمي في الكليه كمان؟
حنين بصت علي الشارع بتردد وهوا قال :بصي انا هقترح عليكي حاجه وبرغم اني هكون قلقان بس اهي اي حاجه تساعد حتي؟
بصتله بانتباه وهو قال:لو نجحتي واتقبلتي في الكليه توافقي عليا؟
حنين رفعت حاجبها باعتراض وهو قال:ولو اترفضتي بق وافقي برضوا انا بصراحه بحبك اوي ومش هقدر استحمل انك رفضاني؟
حنين برفض:احنا لسا صغيرين علي الحجات دي انا؟
حمزه قاطعها:انا كلها شهرين وهتم ال20سنه وانتي في اخر سنة ثالثه يعني هتكوني ماشيه في ال١٩ سنه صح؟
حنين حركت راسها :انا عندي ١٨ سنه وشهر ؟
ابتسم علي كلامها وقال:يعني تميتي السن القانوني اهو ..قولتي ايه بق اكلم خالي ونيجي نطلب ايدك؟
حنين بلعت ريقها بتوتر وقالت:لا ..بصلها بوش احمر وهيا كملت كلامها وقالت:سيبني افكر..هرد عليكي بعدما الامتحانات تخلص؟
بصلها بفرحه وحرك راسه بآمل كبير وهيا حاولت تداري ابتسامتها وهوا كان نفسه يحضنها من الفرحه ولاكن مقدرش يلسمها.. لانه عارف ان العلقة المرة دي هتكون منها لو لمسها فقرر يقعد هادي لحدما يوصلها ويبق يحضن مرسي لما يرجع القصر براحته.
__________
وفي الكافيه اللي مروه واحلام متعودين يروحوه ..كانوا قاعدين وبيتكلموا واحلام بتقول بفرحه :بس صابر شاب محترم وعلي فكره دا بيحبك من زمان؟
مروه بصتلها بصدمة لانها اول مرة تعترف بحاجة زي دي وقالت:يعني انتي كنتي عارفه موضوع اعجابه بيا دا وساكته؟
ضحكت احلام وقالت:انا كنت حاسه انه بيحبك لان في كل مره كنتي بتجيلي الشقه وانا بوصلك كان بيكون واقف يبص عليكي ومبيشيلش عينيه بس والله برافوا انه اتشجع واعترفلك؟
مروه بخجل:دا عاوز يجي يطلب ايدي؟
احلام بفرحه:طيب دا خبر هايل يا مروه وانتي اي رئيك فيه؟
مروة بخجل:مش عارفه اعمل ايه انا برضوا حاسه بمشاعر ليه بس مش متاكدا اوي اذا كان هوا دا اللي انا عاوزاه ولا لأ؟
احلام بصتلها بتفكير وقالت:طيب قلبك يا مروة ..قلبك بيقولك ايه؟
مروه بابتسامه خجولة:قلبي بيقولي وافقي بس عقلي بيقولي استني ؟
احلام باعتراض:وهتستني لحد امتي بق ..هو انتي مش ملاحظة ان احنا بنكبر يا مروه احنا دلوقت ماشيين في٢٩ وعشرين يبق هتستني لحد امتي فين؟
مروه اتنهدت وهيا بتقول:مش عارفه بس انا محتاره اوي ومش عارفه اعمل ايه!
احلام مسكت ايديها وقالت بابتسامة:اديله فرصه مش هتخسري حاجه وبعدين انا متاكده انك هتحبيه اوي كمان.
مروه حركت راسها بالموافقه وقالت باقتناع:خلاص هوافق ؟
احلام بصتلها بحب وابتسامه وقالت:هي دي صحبتي العاقله اللي بحبها!
مروه ضحكت بخجل وبصتلها وقالت:صحيح يا احلام طمنيني انتي وماهر عاملين ايه؟
احلام:الحمدلله؟
مروه حركت راسها وقالت:يارب دايما بس انا قصدي علي الحجات التانيه اييه النظام؟قالت كلامها بغمزه
واحلام ضربتها علي ايديها بخجل ووشها أحمر وقالت:احنا مأجلين الموضوع دا لحد يوم الفرح؟
مروه بانتباه:يعني ماهر هيعملك فرح؟
احلام حركت راسها بفرحه:ايوا طبعا وهيكون بعد شهر من دلوقت..وقالي اشوف ايه احتياجاتي كـعروسه واجيبها.
ضحكت مروه وقالت وهيا بتشكر في ماهر: طلع بيفهم ماهر..كملت بضحكه ..اه لو عرف انتي كنتي جايبه ايه لجهازك وعيناه؟
ضربتها احلام بخفه علي ايديها علشان تسكتها ومروه ضحكت بقوه وقالت:الكنغر يا احلام ..جيبه طقم الكنغر؟
احلام مقدرتش تمسك ضحكتها واصوات ضحكهم بق عالي ومكانوش قادرين يسيطروا علي ضحكهم لحدما مروه افتكرت طقم سمكة القرش اللس احلام كانت جابته بعد طقم الكنغر ووقتها ضحكها زاد وقالت:ولا سمكة القرش..
احلام من كتر الضحك ضربت علي الطرابيزه بقوه ووقتها انتبه ليهم الناس اللي في المكان وضحكوا علي ضحكهم لحدما مروه واحلام حاولوا يسيطروا علي نفسهم وبعدما اخدوا نفسهم مروه قالت:الظاهر ان ماهر هيكون مبسوط معانا اوي؟
ضحكت احلام وحركت راسها:لازم يشوف العجب كله ..مش سابني لوحدي سنين كتيره؟
مروه حضنتها بضحك وقالت:ربنا يكملك بعقلك يا صحبتي..
أحلام ابتسمت وشاورت للويتر علشان يحاسبوا وكانت مروة بتفتح شنطتها ولاكن احلام وقفت ايديها وهيا بتوريلها الفيزا اللي ماهر اداهالها وقالت:ماهر ادهالي..شوفي نفسك في ايه وخلينا نجيبه؟
مروه بصت للفيزا باعجاب واحلام حاسبت بيها وبصتلها وقالت:بما انك معايا تعالي نختار حجات لينا ونشتريها.
مروة باعتراض:بس مش ممكن ماهر يتضايق؟
احلام برفض:لا لا متشيليش هم دا قالي براحتنا؟
مروه بشك:متأكدة؟
احلام حركت راسها ومسكت ايديها وقالت:يابنتي خلينا ندلع نفسنا شويه..ابتسمت مروه وحركت راسها وخرجوا الاتنين من الكافيه بسرعه وركبوا العربيه واول ما السواق سألهم هيروحوا فين قالوا وهما بيبصوا لبعض بحماس:مول مصر؟
السواق حرك راسه واتحرك بالعربيه .
____________وفي بيت حسن؟
صحيت مريم وهيا بتبص حواليها وبتحاول تفتكر اللي جابها هنا وايه اللي حصلها..وفي الوقت دا كان حسن موجود بره وبيجهزلها اكل وبعدما هيا افتكرت كل حاجه قامت علشان تدور عليه ولما لقته واقف في المطبخ وبيعمل الاكل كان شكله حلو فحست ان قلبها بيدق ليه باعجاب ولاكنها افتكرت فورا اللي هوا عمله فيها فتراجعت بسرعه عن الفكرة اللي في دماغها وقربت منه وقالت:بتعمل ايه يا حضرت الظابط؟
بصلها بانتباه ولما لقاها اتحسنت شويه عن انبارح قال:انتي كويسه حاسه باي وجع؟
حطت ايديها علي شعرها وقالت:شويه وجع في شعري بس انت لسا شاغل بالك بيا ليه؟
طفي البوتجاز وقرب منها وقال وهوا بيلمس شعرها:اسمي حسن ولي شاغل بالي بيكي بق علشان احميكي..علشان غلطت في حقك ولازم اصلح غلطتي؟
اتوترت مريم من قربه ليها فقالت بتوتر:طيب انت مقرب مني كده ليه..مش خايف لاضربك واعورك؟
بصلها بدهشه وهيا رفعت ايدهيا وقربتها من وشه وكورتها وقالت:مش خايف؟
حرك راسه بالرفض وهيا قلبها فضل يدق تاني بسبب نظراته ليها فحاولت تبعد عنه وهوا كان مبسوط انه قريب منها كده وبيتأملها فبعد عنها وقال:انا عملت اكل ليا وليكي ..تعالي كلي معايا؟
كانت هتعترض وترفض بس بطنها اصدرت صوت بيدل علي جوعها الشديد فقرب الاكل من السفره وهيا مشيت وراه وقعدت فقال:بالف هنا؟
بصتله وسكتت وهوا استغرب انها مش بتاكل فقال بتساؤل:هو الاكل مش عاجبك؟
حركت راسها برفض وفضلت بصاله وساكته فقرب هو ياكل الاول لانه فهم انها خايفه ليكون حاطتلها حاجه وشحه في الاكل وهيا ابتسمت بخفه لانه فهمها ولما لقته اكل قبلها اطمنت واكلت هيا كمان وهو كان بيبصلها ومبتسم علي شكلها وكان بيفكر ازاي هيحميها من ادهم بعدما وقعها تحت ايديه غصب عنه..
____________
وفي شركة الصياد كان في اجتماع لرؤساء الشركة وكانوا بيتكلموا في الشغل وفي وسط انشغال ماهر معاهم في الحديث وصلت رساله علي تيلفونه فقطع كلامه معاهم وبص يشوف محتوي الرساله ولما قرأها اتصدم لان مكتوب فيها تم خصم ١٢٠ الف جنية من حسابك البنكي..فضم حاجبه باستغراب لانه ماشتراش حاجه ولاكنه افتكر احلام وانه ادالها الفيزا فبص لاعضاء الاجتماع وقال بجديه:خلونا ننهي الاجتماع لحد كده النهارده ؟
كل الرؤساء حركوا راسهم وخرجوا وهو اتصل بسرعه عليها وقال:انتي اشتريتي ايه بالفيزا يا احلام؟
احلام بتوتر:هو في حاجه حصلت ولا ايه؟
ماهر بتساؤل:هو ايه الدوشه اللي حواليكي دي هو انتي فين؟
احلام بقلق:مول مصر؟
ماهر بدهشه:يعني فعلا شكي صح ..سحبتي ١٢٠ الف في ايه يا احلام؟
احلام بصت لمروه اللي ماسكة في ايديها سبايك دهب وبتقول:كان في عرض ..و
ماهر اتكلم وقال:ايوا عرض ايه بق؟
احلام:هقولك بس متتعصبش؟
ماهر:حاضر انا سامعك اهو!!
احلام بصت لمروة بتوتر وقالت بصوت هامس:اشترينا سبايك دهب ..اصل كان عليهم عرض واحنا لما شوفناهم اشتريناهم ..
مروه بصت حواليها ولفت نظرها عرض لبوتجاز وثلاجة بسعر ٣٠ الف فقالت بصوت واضح وصل لماهر:شوفتي يا احلام العرض دا احلام انتبهت ليها وقالت:عرض ثلاجة وبتوجاز ب٣٠ الف بس؟
ماهر حط ايديه علي قلبه بقلق وهيا قالت:حلو دا خلينا؟
ماهر بماقطعه وصوت عالي:اطلعي بسرعه من المول دا يا احلام بدل ما اجيلكوا وانتوا متعرفوش ممكن اعمل معاكوا ايه؟
احلام بصت لمروه واللي بتبص للتيلفون بغيظ لانه صوته كان عالي فاحلام قالت:ماشي حاضر طالعين اهو؟
ماهر :متشتريش اي حاجه انا مش محتاج انك توفريلي فلوسي فاهمه..كمل بصدمة :زمانهم ضحكوا عليكوا اصلا ..كمل بتساؤل:هو بتاع الدهب اللي اشتريتوا منه السبايك دي ادالكوا فاتوره؟
احلام ومروه بصوا لبعض وحركوا راسهم بصدمه وهيا قالت:لا ماخدناش فاتوره؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
في شركة الصياد كان في اجتماع لرؤساء الشركة وكانوا بيتكلموا في الشغل وفي وسط انشغال ماهر معاهم في الحديث وصلت رساله علي تيلفونه فقطع كلامه معاهم وبص يشوف محتوي الرساله ولما قرأها اتصدم لان مكتوب فيها تم خصم ١٢٠ الف جنية من حسابك البنكي..
ضم حاجبه باستغراب لانه ماشتراش حاجه ولاكنه افتكر احلام وانه ادالها الفيزا فبص لاعضاء الاجتماع وقال بجديه:خلونا ننهي الاجتماع لحد كده النهارده ؟
كل الرؤساء حركوا راسهم وخرجوا وهو اتصل بسرعه عليها وقال بتساؤل:انتي اشتريتي ايه بالفيزا يا احلام؟
احلام بتوتر:هو في حاجه حصلت ولا ايه؟
ماهر بتساؤل:هو ايه الدوشه اللي حواليكي دي هو انتي فين؟
احلام بقلق:مول مصر؟
ماهر بدهشه:يعني فعلا شكي صح ..سحبتي ١٢٠ الف في ايه يا احلام؟
احلام بصت لمروه اللي ماسكة في ايديها سبايك دهب وبتقول:كان في عرض ..و
ماهر اتكلم وقال:ايوا عرض ايه بق؟
احلام:هقولك بس متتعصبش؟
ماهر:حاضر انا سامعك اهو!!
احلام بصت لمروة بتوتر وقالت بصوت هامس:اشترينا سبايك دهب ..اصل كان عليهم عرض واحنا لما شوفناهم اشتريناهم ..قولت فرصه وهتوفرلك فلوس!
مروه بصت حواليها ولفت نظرها عرض لبوتجاز وثلاجة بسعر ٣٠ الف فقالت بصوت واضح وصل لماهر:شوفتي يا احلام العرض دا احلام انتبهت ليها وقالت بدهشة وهيا بتقرأ العرض:عرض ثلاجة وبتوجاز ب٣٠ الف بس؟
ماهر حط ايديه علي قلبه بقلق وهيا قالت:حلو دا خلينا؟
ماهر بماقطعه وصوت عالي:اطلعي بسرعه من المول دا يا احلام بدل ما اجيلكوا وانتوا متعرفوش ممكن اعمل معاكوا ايه؟
احلام بصت لمروه واللي بتبص للتيلفون بغيظ لانه صوته كان عالي فاحلام قالت:ماشي حاضر طالعين اهو؟
ماهر :متشتريش اي حاجه تاني انا مش محتاج انك توفريلي فلوسي انا قولتلك هاتي احتياجاتك بس فاهمه..كمل بصدمة :زمانهم ضحكوا عليكوا اصلا ..احلام بصت لمروه بصمت وماهر كمل كلامة تاني بتساؤل وقال :هو بتاع الدهب اللي اشتريتوا منه السبايك دي ادالكوا فاتوره؟
احلام ومروه بصوا لبعض وحركوا راسهم بصدمه وهيا قالت:لا ماخدناش فاتوره !! هو السبايك بيكون ليها فاتوره؟
ماهر قال بصدمه:انتي اتنصب عليكي يا احلام ..انتي اشتريتي السبايك دي منين؟
احلام بصت لمروه واللي حركت راسها وقالوا:محل دهب هنا ..بس مقالناش ان في فاتوره؟
ماهر اتضايق من غبائهم وقال:طيب انا جاي اشوف مين اللي ضحك عليكوا دا وارجوكي يا احلام متتصرفيش اي تصرفات من دي تاني انتي مش طفلة؟
احلام زعلت من كلامه وهو قفل المكالمة بسرعه وخرج من الشركه وركب عربيته واتجه لمول مصر؟
وعند احلام كانت بتبص لمروه وبتقول:تفتكري هيعمل فيا ايه..انا بفكر في مصلحته يبق هو متضايق ليه بق؟
مروة كانت بتحرك راسها علي كلاام احلام وبتقول:احنا برضوا اغبياء يا أحلام يعني ازاي نشتري دهب من غير فاتوره؟
احلام بصت حواليها وقالت:الراجل بتاع المحل ابن ال..مش يعرفنا ان في فاتوره اصل دي او مرة اشتري فيها دهب لوحدي ،
كانت بتقول كلامها وهيا بتبص علي المحلات اللي حواليها فلفت نظرها محل بيبيع فستاين زفاف فقالت بتساؤل:بقولك ايه يا مروه علي ما ماهر يجي تعالي نروح نشوف المحل اللي هناك دا؟
مروه حركت راسها ومشيوا ما بعض واول ما دخلوا المكان استقبلتهم البنت بإبتسامه فقالت احلام:انا عروسه وعايزة اشوف فستان لفرحي؟
مروه بصت للمكان ولفت نظرها فستان جميل اوي فقالت:احلام بصي الفستان دا؟
احلام لفت بجسمها وقالت:ايوا جميل اوي؟
البنت قالت باعتذار:للاسف الفستان دا في عروسه اشترته النهارده ؟
احلام بتساؤل:انا عاوزه اجربه بس ..هشوف شكلي فيه علشان لو طلع حلو عليا ممكن افصل واحد شكله؟
البنت بصتلها بتردد ومروة قربت منها وقالت:متقلقيش هيا هتقيسه بس وبعدين دي هتكون واقفه بنات مع بعض…خليكي جدعه؟
البنت رغم ترددها وافقت وقالت وهيا بتبص لأحلام؟
ادخلي جوا في البروفه وانا هجيبه ليكي،
احلام بصت لمروه وابتسمت وادتها شنطتها وموبايلها ودخلت بسرعه للبروفة وبدأت البنت تجهز الفستان وبعد دقايق دخلت لاحلام علشان تساعدها تلبسه..
في الوقت دا كان ماهر وصل المول واتصل علي احلام علشان يعرف مكانها بالتحديد ..ولان احلام كانت بتلبس الفستان موبايلها كان مع مروة ..قررت مروه تكلمه هيا وتعرفه مكانهم..وبعدما وصفت لماهر المحل اللي هما فيه قفلت معاه المكالمه ووقتها دخل ولد وبنت للمحل وقالوا:السلام عليكم؟
مروه قالت وهيا بتبص عليهم:وعليكم السلا…اتصدمت مروة لما شافت أكرم خطيب أحلام السابق واقف هوا وخطيبته وباصين عليها..
أكرم إتفاجئ من وجود مروة فقال وهوا بيعد عينيه عنها :فين البنت اللي كانت هنا..
مروة سكتت وخطيبته قالت:زمانها جوا ثواني هدخل ابلغها ان احنا رجعنا؟
أكرم حرك راسه بالايجاب وهيا دخلت للبروفه ووقتها أكرم بص لمروة وقال:اذيك يا مروة بقالي كتير مشوفتكيش؟
مروة بصتله وقالت بضيق:كويس اننا متقابلناش؟
تجاهل اسلوبها وقال بتساؤل:بتعملي ايه في محل فساتين زفاف..خلاص هتتجوزي..
مروه بصتله بضيق ومردتش عليه فابتسم وهو بيبص لخطيبته اللي بتقرب عليه وبتقول:الحق يا أكرم الفستان اللي احنا اشتريناه في واحده جوا لابساه..
اول ما قالت خطيبة أكرم كلامها كانت البنت بتقرب منهم وهيا بتعتذر: يا انسه هيا بتقيسه بس يا انسه علشان عاجبها ولاكن هوا فستانك انتي؟
أكرم بص للبنت وقال بغضب:دا اسمه استهتار ..يعني ايه نكون اشترينا الفستان وتيجي واحده تقيسه اتفضلي خليها تقلعه بسرعه..يا اما ترجعيلنا فلوسنا تاني،
اول ما قال كلامه وقتها أحلام خرجت من قسم البروفات وهيا لابسه الفستان وأول ما اكرم شافها اتفاجئ بوجودها واتصنم مكانه من شدة جمالها ..احلام اتفاجئت بيه ولما بصت جامبه وبصت علي خطيبته اتوتر اكرم وهيا بصت لمروه وقالت بتوتر:حلو الفستان؟
كل اللي واقفين حركوا راسهم وبما فيهم خطيبة أكرم اللي كانت مصدومه من جمال أحلام فقالت:الفستان حلو اوي عليكي..أنا لما قيسته مكانش حلو كده،
ابتسمت أحلام وقربت منهم وأكرم كان قلبه بيدق وهو مش مستوعب انه قابلها تاني فقالت وهيا بتوري الفستان لمروه:الاستايل بتاعه لايق أكتر عليا اي رئيك تاخديلي صورة.
البنت قالت برفض:ممنوع التصوير يا انسه؟
احلام باستغراب:وهيا العروسه اللي هتلبسه مش هتتصور بيه؟
البنت حركت راسها بالموافقه ومروه صورتها وقي الوقت دا وصل ماهر وكان متعصب ومتضايق من احلام ولاكنه لما شاف احلام بالفستان الابيض نسي كل غضبه وقرب منها وقال وهو مزهول بشكلها:اي الجمال دا ؟
لفت احلام جسمها وبصتله بخضه واول ما اكرم شافه استغرب لانه مكانش عارفه ..مروه قالت علشان تغيظ أكرم:شوفت عروستك يا ماهر ..حلوة ازاي!
أكرم اتفاجئ من كلام مروه وفضل باصص لماهر واللي كان بيبص لأحلام بإعجاب كبير ..حس أكرم بالغيرة الشديده من قرب ماهر من احلام لانه مهما كان كانت خطيبته وكان بيحبها ومازال متأثر بيها،
ماهر بص لمروه وقال:ايوا حلوه اوي يا مروه؟
احلام كانت خايفه لأكرم يقول حاجه قدام ماهر ويعك الدنيا ولاكن خطيبته كانت بتبصله وبتقول:بقولك ايه يا أكرم ايه رأيك نختار فستان تاني اصل بصراحه هوا لايق عليها اكتر مني وانا في الاول برضوا مكنتش مقتنعه بيه بصراحه وحاسه ان في فساتين احلي؟
اكرم بصلها بانتباه وحرك راسه بالرفض وقال:لا هو دا اللي هناخده؟
خطيبته باستغراب من اسراره المفاجئ:طيب ليه ..انا موافقه اسيبه ليها اصله يجنن عليها بصراحه؟
أكرم بص لأحلام بتوهان واللي لقاها بتقول وهيا بتتجه للبروفة:هغير الفستان بسرعه واجي؟
خطيبته لاحظت انه مركز مع البنت دي جدا فرفعت ايديها بضيق وقالت:خلاص هاخده يا أكرم بس ركز معايا هنا !
أكرم كان بيبص علي مكان ما دخلت احلام ولما انتبه ليها قال بضيق:ايه ما تستني هو انتي مش بتبطلي زن بقا؟
ماهر ومروه بصوله بضيق لانه حرج خطيبته قدامهم وخطيبته لما انتبهت ليهم اتضايقت من اكرم وسابته وخرجت برا بزعل..
أكرم بص لمروه اللي بصاله بضيق وقال :بتبصلي كده ليه تعالي خديلك صوره؟
مروه مردتش عليه ولاكن ماهر اللي مسكه من هدومه وقال:بتكلمها كده ليه ..يلا؟
أكرم بصله بضيق لانه كان شده من هدومه فقال بضيق:نزل ايدك دي..بدل ما توحشك؟
مروه بصت لماهر وقالت:سيبه يا ماهر دا بني ادم قذر ومتنزلش من مستواك ليه؟
أكرم اتضايق من كلامها وقال :احترمي نفسك يا مروة بدل ما ازعلك؟
اتفاجئ ماهر انه عارف مروة فبصلها وقال: هو انتو تعرفوا بعض..اتوترت مروة وحركت راسها بالرفض ولاكن أكرم قال:بق مش عارفاني..طب ازاي وانتي كنتي صاحبة خطيبتي السابقة؟
ماهر سابه وهوا عدل هدومه وقال:عموما انا مش هرد عليكي..
احلام خرجت وهيا بتبصلهم وبتقول بقلق :هو في ايه؟
أكرم بصلها وابتسم وقال:اذيك يا احلام..بق كده متسلميش عليا دا احنا بينا عشرة سنين برضوا..
ماهر اتفاجئ لتاني مره ان الشاب دا عارف مروه واحلام فلما بص لاحلام ولقاها اتوترت قدر يفهم ان الشاب دا هوا خطيبها السابق فبدأت الغيرة تزيد في قلبه وهو شايف الشاب دا باصصلها وبيتكلم معاها بكل جرأه؟
مسك ماهر أكرم من هدومه تاني وقال بغضب شديد :انت ازاي تسمح لنفسك تتكلم مع مراتي بالشكل دا ؟
أكرم اتصدم وبصله وقال:مراتك؟
ماهر حرك راسه بغضب واحلام قربت منه وقالت وهيا بتبص علي اكرم:سيبوا يا ماهر متنزلش من مستواك لواحد حقير زي دا..بصلها ماهر وهيا قالت برجاء:سيبه وخلينا نمشي من هنا؟
اكرم بص لأحلام بصدمه وقال:انا حقير يا احلام دلوقت بقيت حقير امال ايه الكلام اللي كنتي بتقولهولي زمان دا.؟
اتعصب ماهر اكتر وصفعه بغضب وقال:احترم نفسك بدل ما اكسرلك عضم وشك دا!
خطيبته انتبهت انه بينضرب جوا في المحل فدخلت تشوف ايه اللي بيحصل واول موصلت لقت ان اكرم وشه احمر وبيبص للناس اللي واقفه بغضب وكان هيهجم علي ماهر ولاكن احلام وقفت ف النص وقالت:أكرم انت مش قده ولو لمسته هتندم ندم عمرك؟
أكرم ضحك بسخريه وقال:ليه هيكهربني؟
ردت احلام بتهديد:لا هيحبسك؟
اتصدم أكرم لانه فكر ان ماهر ظابط فبص حواليه لقي خاطيبته واقفه علي الباب وبصاله بصدمه فقرب منها وقال بعصبيه:خلينا نمشي من هنا؟ومش هنجيب الفستان دا؟
ماهر بصله بغضب ورفع وشه يبصلها لقاها بتبص للأرض بإحراج كبير فقال:دا خطيبك السابق؟
حركت احلام راسها بتوتر فمسك ايديها وقال:خلينا نمشي من هنا؟
خرجوا الاتنين ووراهم مروه واللي قالت:وسبايك الدهب يا ماهر والفاتوره؟
ماهر بصلها وقال بضيق:خديها يا مروه او ارميها ..ويلا تعالي علشان نوصلك ؟
مروه حركت راسها ومشيت وراهم ووقتها احلام كانت خايفه من رد فعله ولحدما خرجوا من المول وركبت عربيته ..قفل وراها الباب وبلغ السواق اللي في العربية التانيه يوصل مروه لحد بيتها..
واحلام كانت قاعده حاطة ايديها علي قلبها بخوف وهو رجع ركب جمبها تاني وعلامات الغيرة والغضب باينه علي وشه؟
احلام بتوتر:ماهر..انا اسفه؟
ماهر مردش عليها وزود السرعه وهوا حاسس بغضب كبير..فلمست احلام ايديه علشان تتكلم معاه ولاكنه زعق فيها بغضب وغيره فبعدت عنه بخوف وسكتت وهوا حاول ياخد انفاسه علشان يقدر يسيطر علي غضبه ولاكن مقدرش كل ما يفتكر خطيبها السابق يتعصب اكتر فقررت احلام تسكت لحدما يوصلوا للقصر علشان يتكلموا براحتهم..
_________
وفي شركة ياسر وصل شوقي ومعاه العقد اللي جهزه لياسر علشان يمضيه مع شركة الفؤاد وبعد وقت قصير وصلوا مجموعة الفؤاد واستقبلهم ياسر في غرفة الاجتماعات واتكلم واحد من المجموعة وقال:احنا يشرفنا اننا هننضم لشركة حضرتك يا ياسر بيه بس احنا طبعا عنذنا شرط قبل ما نمضي العقد !
ياسر حرك راسو بابتسامة وقال:اتفضلوا وانا سامعكوا؟
المتحدث بإسم المجموعة قال:حضرتك عارف اننا قبل ما ننضم لشركة حضرتك لازم تدفع حق المشاريع اللي هنديها لحضرتك وعلشان المشاريع دي تمنها عالي اوي فانا اشك ان حضرتك يكون مش معاك حق المشاريع دي؟
عدل ياسر جلسته بغرور وقال:مين قال اني معييش فلوس..انا شركتي ارباحها كويسه واقدر ادفع اي مبلغ؟
بص المتحدث لبقيت الاعضاء وحرك راسه ورجع بصله وقال وهو بيطلع عقد من الدفتر اللي معاه:اتفضل يا فندم راجع العقد دا ..وهو فيه شروط الدفع ..واحنا هنستلم المبلغ علي طول؟
ياسر حرك راسه بالموافقه واخد العقد وقرأة بسرعه وبعدها بصلهم وقال:موافق نبدأ نمضي العقود ان شاءالله؟
المجموعه بصوا لبعض وابتسموا وحركوا راسهم بالموافقة وبدأوا يمضوا العقود.. وبعدما مضو خرج ياسر من غرفة الاحتماعات علشان يجيب دفتر شيكاته وبعد وقت قصير رجع تاني وكتبلهم شيك ب١٥٠ مليون وقال:بتقولوا ٢٠ مشروع؟
حركوا راسهم وهوا ادي للمتحدث الشيك وقال:يبق احنا اتفقنا؟
اخدوا الشيك وسلموا عليه وخرحوا من الشركه وهوا كان قاعد ومبسوط؟
_______وفي المساء ؟
في البار اللي بيلعبوا فيه قمار وصل ممدوح واول ما شافته ناني سابت اصحابها بسرعه وراحت سلمت عليه؟
ممدوح بابتسامه:ناني هانم ازيك!
ناني بخجل :الحمدلله اذيك انت يا ديحه باشا؟
ممدوح بنظرات كلها اعجاب:الحمدلله ..بس انتي ايه الجمال دا كله؟
ناني بصتله بخجل وهوا كمل مغازله وقال:انا لو مكان جوزك مكنتش هخرجك برا البيت ابدا..
ناني ابتسمت علي كلامه ورجعت خصلة من شعرها ورا ودنها وهوا ضغط علي شفايفه بسرعه واما بصتله قال:هوا جوزك فين؟
ناني بابتسامه خجوله:الله يرحمه؟
حرك ممدوح راسه وهو بيحط ايديه علي كتفها وبيقول بحزن مزيف:البقاء لله..
ناني ابتسمت وقالت وهيا بتبصله:هتلعب النهارده يا ديحه باشا؟
ممدوح حرك راسه بالايجاب وقال:ايوا عاوز ارجع فلوسي تاني؟
ضحكت ناني وهوا مسك ايديها بلطف وقال:اي رئيك تكسبيني تاني!
ابتسمت ناني وحركت راسها بحماس وقعدوا الاتنين علي الطاوله..ممدوح بص لمنعم وقال:جهزلي شيك ب٢٠ مليون يا مو؟
منعم حرك راسه بالايجاب وبدا ممدوح وناني يلعبوا وكان ممدوح من الوقت للتاني بيبصلها بنظرة اعجاب علي حب بتخليها تحس انها دايخه..
وبعد وقت كسب ممدوح فبصلها وقال:انتي شكلك مش مركزه يا ناني هانم؟
ناني بصتله بتوتر وقالت:صح..هو ازاي انا خسرت انا محستش بحاحه؟
ابتسم وهوا بيلمس ايديها وبيقول باعجاب:مش مشكله خلينا نلعب تاني واتمني انك تركزي؟
ناني حركت راسها بالموافقه ولعبوا تاني وبعد وقت كسبها ممدوح تاني فهيا بصتله بتوتر وقالت:كده انا خسرت اربعين مليون؟
ممدوح حرك راسه وهيا بصت لمنعم وقالت:هاتلي دفتر شيكاتي من شنطتي؟
منعم حرك راسه وقرب من شنطتها وطلع منه دفتر شيكات وادهولها واول ما مضت ناني علي الشيك ادته لمنعم وقالت:مش مشكله هلاعبك تاني واعرض خسارتي؟
ممدوح ابتسم علي كلامه وطلع من جيبه ورده حمرا وادهالها وقال:كان نفسي اقولك اني هعرف اجي هنا تاني بس للاسف دي اخر مره؟
ناني بزعل:ليه رايح فين؟
ممدوح:بجهز لسفري تاني لامريكا بس لو حابه تلعبي معايا تاني وتعوضي خسارتك اتمني تنوريني في الفيلا بتاعتي؟
ناني اتوترت من كلامه ولاكن لما لمس خدها بلطف وقال:متقلقيش انا مش بتاع الجو دا خالص؟
ابتسمت ناني وحركت راسها بالموافقه وهوا طلع موبايله واخد رقمها وقال:هتواصل معاكي بكرا وابعتلك السواق بتاعي يخدك عندي!
ناني ابتسمت وقالت بتساؤل:هو انت عارف عنوان بيتي؟
ممدوح حرك راسه بالرفض وقال:لا كنت لسا هعرفه منك دلوقت؟
ضحكت ناني وبصت لمنعم وشرحتله عنوان بيتها ومنعم لانه عارفه حرك راسه بالموافقه وبعدها ممدوح وقف وسلم عليها وحضنها وبعدها خرج من البار..وناني برغم خسارتها الا انها كانت مبسوطة انها هتقابله تاني؟
____________في القصر؟
وفي جناح احلام وماهر؟
كانت احلام لابسه روب ونايمه علي السرير وماهر قاعد علي الكنبه وبيشرب سيجارة وكان واضح علي شكله انهم متصالحوش؟
احلام عيونها دمعت وبدأت تبكي وهوا لما سمع صوت بكائها وحركت جسمها قرب منها بسرعه بعدما طفي السيجارة ولمس جسمها بلطف وقال:بتعيطي ليه؟
احلام كملت بكاء ومردتش عليه وهو مقدرش يشوفها بتبكي اكتر فشالها وعدلها علي السرير وخلاها تبصله وقال:اهدي ومتعيطيش؟
بصتله احلام بزعل وهوا ضمها ليه وقال:خلاص اهدي وخلينا نتكلم وننهي الموضوع دا؟
حركت احلام راسها وهوا بصلها وقال:انا دلوقت مش مضايقني اي حاجه قد ان خطيبك الزفت دا اتكلم معاكي باسلوب مش حلو وقل ادبه؟
احلام بلعت ريقها وقالت:انامكنتش اعرف ان دا فستان خطيبته ..ومكنتش اعرف انه هيكون في المحل؟
ماهر غمض عينيه واخد نفس طويل وقال:خلاص اهدي يولع هوا وسيرته..المهم دلوقت انه وقف عند حده؟
احلام مسحت دموعها وقالت:انا اسفه علشان اشتريت السبايك الدهب من غير ما اقولك؟
ماهر بصلها وقال:سبايك دهب ايه انا هتضايق منها انا بس مش عايز حد يستغلك ويضحك عليكي..ومش عايزك اي حاجة تشوفيها تجيبها النصابين كتير وممكن يضحكوا عليكي ؟
احلام حركت راسها وقالت:يعني خلاص انت مسامحني؟
ماهر بابتسامه :وانا قدامي حل تاني غير اني اسامحك يا أحلام؟
ابتسمت احلام وضمت نفسها لحضنه وقالت بهدوء:بس اي رئيك في شكلي وانا لابسه الفستان؟
ماهر بحب:تجنني يا احلام..كنتي عامله زي الاميرات اللي خارجة من ديزني؟
احلام بصتله بخجل وهوا وقف و شالها وسندها علي صدره وقال:كل يوم لازم تتعاقبي كده مفيش يوم بيعدي من غير عقاب؟
بصتله بخجل لانها عارفه ان العقاب عبارة عن بوس فقالت برجاء:ممكن سماح المره دي؟
حرك راسه برفض وهيا ابتسمت وبدا ماهر يقبلها بكل رومانسه ولانها عارفه انها لازم تصالحه بضمير بدات تقبله بكل استسلام ..وسابت احلام نفسها تحت ايدين ماهر واللي كان شايلها وكانها فراشه تحت ايديه بيحركها بخفه وبيقبلها بكل حب !
_________في منزل الظابط حسن؟
كانت مريم قاعده وهيا سقعانه لان الهدوم اللي لبساها خفيفه..بصلها حسن وقال بتساؤل:سقعانه؟
مريم بجمود:لا ..حسن بصلها وضحك علي عنادها وقرر يجبلها هدوم من بتاعه
وبالفعل دخل لغرفته وخرج بعد دقايق وهوا ماسك جاكت تقيل ليه فقرب منها وقال:البسي دا علشان يدفيكي!
حركت مريم راسها بغرور وقالت برفض:شكرا مش عاوزه منك حاجه؟
تجاهل حسن رفضها وقرب منها ولبسهولها وهيا كانت بصاله وساكته ولما لقته مقرب منها جامد قلبها فضل يدق بقوة وبصت لملامحه لقته مركز في عيونها بعدت مريم عنه بخجل وقالت:لو سمحت بلاش تقرب مني ..علشان اللي بتعمله دا ميصحش؟
حسن حرك راسه بهدوء وهيا بعدت عنه بسرعه ودخلت للاوضة اللي بتنام فيها وهو فضل واقف يبص عليها وسرحان..مش عارف ايه اللي هيحصل معاها؟
في فيلا ادهم؟
كان لبس ومقرر يروح و يقابل مريم وكان متاكد انه هيلاقيها محبوسه ومتبهدله ومزلولة ..فاتواصل مع حسن وبلغه انه جاي يشوف مريم واول ما سمع حسن كلامه اتوتر وقال:انا اسف يا فندم علشان هقولك الخبر دا بس مريم هربت مننا؟
ادهم بعصبيه وصوت عالي :انت بتهزر معايا يا حسن ياعني ايه هربت هوا انا مسلمها لرجالة ولا شرية لحريم؟
حسن بقلق علي مريم:يا فندم غصب عننا احنا بهدلناها زي ما حضرتك طلبت بس للاسف هيا هربت مننا..اوعدك يا فندم اني هدور واقلب عليها الدنيا واجبها لحضرتك تحت رجليك؟
صرخ ادهم بغضب في التيلفون وحسن كان منزعج من صوته وكان مغمض عينيه ،،ادهم قال بتحذير:اسمع يا حسن انت معاك ثلاث ايام لو مجبتهاش تحت رجلي انا هتصرف معاك انت ورجالتك تصرف مش هيعجبكوا؟
حسن حرك راسه وقال بتوتر:حاضر يا فندم اوعدك اني هقلب عليها الدنيا؟
ادهم قفل المكالمة بغضب واتوعدلها بالقت/ل وحسن كان قلقان جدا عليها فبص علي باب الاوضة اللي هيا فيها وقرب منها وفتح الباب وقال:مريم احنا لازم نمشي ونروح اي مكان بعيد..
مريم قامت بصتله بقلق وقالت:ليه هو حصل حاجه؟
حسن حرك راسه بالموافقه وقال: انا بلغت ادهم باشا انك هربتي وهو طلب مني انا ورجالتي نقلب عليكي الدنيا..هوا الظاهر كده ناويلك علي حاجه المردة دي مش حلوه ؟
مريم جسمها اترعش من الخوف وبصلته وقالت:يعني هعمل ايه..دا ممكن يق/تلني انت متعرفهوش؟
حسن بزعل:لا انا عارفه كويس يا مريم ومتاكد انه لو لقاكي هيقت/لك فعلا..
قربت مريم منه ومسكت في هدومه وقالت بخوف:هنروح فين يا حسن.. انت وعدتني انك هتحميني؟
حسن حرك راسه بالموافقه وقال:طبعا يا مريم انا افديكي بروحي..مريم بصتله وهوا بص لشفايفها بحب كبير وقال:انا بحبك يا مريم؟
ضمت مريم حاجبها بصدمه وقالت:ايييه؟
حسن بزعل علي حاله:انا اسف علي اللي هقوله بس يوم اما انقذتك من جوز امك مكانتش دي اول مرة اشوفك فيها..لا انا كنت عارفك قبلها لاني كنت بدور عليكي ..
مريم مكنتش فاهمه حاجة وهو قرب اكتر منها وقال:انا شوفتك كتير بس مكنتش لاقي الفرصه المناسبه اللي اتعرف عليكي فيها بس حقيقي يا مريم انا مكنتش ناوي اسلمك لادهم بس انتي متعرفيش هو شراني قد ايه..انا لما لاحظت انك هتقعي تحت ايديه بطريقه مش حلوه قررت اسلمك ليه قدام عيني واهربك منه بعدين..
مريم بصتله وعيونها فيها دموع وقالت:انا مستاهلش حبك دا يا حسن انت متعرفش حاجه عني ولا عن الماضي بتاعي؟
حسن بزعل:لا يا مريم عارف كل حاجه..بس انا مسامحك..علشان انا حبيتك يا مريم؟
قال كلامه وهو بيقرب منها اكتر وبيلمس شفايفها بحب وقبل ما يقبلها مريم فكرت في كل اللي قاله فبعدت عنه برغم انها حاسه بمشاعر ليه..حسن الي انت بتعمله دا مش صح؟
حسن حرك راسه بالموافقه ولف جسمه بحزم وقال:خلاص خلينا نمشي من هنا بسرعه لانه مش بيثق في حد واكيد هيجي يدور عليكي هنا؟
مريم حركت راسها بالموافقه وهوا دخل لبس هدومه بسرعه وخرجلها لقاها مستنياه مسك ايديها وقال:عيلتي عندهم بيت في الجبل هنروح هناك لحدما الاقي حل تاني؟
مريم حركت راسها بالموافقه واتحركوا بالعربيه..
________وفي بيت والدة احلام !
كان يوسف اخد من والدة احلام الفلوس اللي بياخذها منها علي اساس انه بيدور علي مريم ولان والدة احلام كانت قلقانه علي بنتها بجد كانت مصدقاه وبتديله اللي هوا عايزه….وكان يوسف بياخد منها الفلوس وبيصرفها علي مزاجه..قدر يأجر شقة وكل يوم بيجيب بنت شكل ويقضي معاها السهره..وكانت والدة مريم حاسه بالخوف علي بنتها لتقع تحت ايد حد مش كويس ويأذيها فدعت ربنا انه ينقذها ويطمنها عليها؟
وبعد وقت طويل في بيت في الجبل؟
وصلت مريم وحسن ودخلوا للبيت بتاع اهل حسن ؟
كان البيت قديم جدا ومليان بشبكات العناكب وفيه حشرات كتير..
مريم كانت بتمشي وهيا ماسكة في ايد حسن بخوف واول ما حست ان في حاجه لمست رجليها صرخت وجيت علي حسن واللي شالها وسندها بسرعه علي صدره..
مريم حضنته بقوه وهيا بتقول:حشره فار في حاجه لمست رجلي؟
ضحك حسن علي رد فعلها وبصلها وقال :متخافيش دا حاجه بسيطة!
مريم قالت بريأكشن مليان بالخوف:مستحيل اني افضل هنا لوحدي..انا مش بحب الحشراااات..قالت كلامها بصراخ لما شافت فار في السقف فشاورت عليه وكملت بصراخ:فااااار؟
بص حسن لمكان ما بتشاور ولقي مجموعه من الفيران فبصلها وقال:خلينا نخرج من هنا احسن..مريم حركت راسها بالموافقه وهوا خرج من البيت وهو شايلها واتجه بيها لبيت من الجيران البدو ..
حسن نزلها وهوا بيخبط علي الباب ولما خرج جارهم قال حسن :عم سينا ممكن تساعدنا نتخلص من الحشرات اللي في بيتنا لان انا ومراتي مش هنعرف نبات فيه!
رد الراجل وقال:لا يا ولدي مش هينفع نعمل اي حاجه الليله اتفضل نام انت وزوجتك عندينا والصبح نحل المشكله؟
حسن بص لمريم واللي كان وشها احمر بسب انه وصفها بزوجته فقال:تشكر يا عم سينا مش عارف اقولك ايه!
سينا بابتسامه:قول لا اله الا الله يا ولدي اتفضوا اتفضلوا؟
دخل حسن وجمبه مريم للبيت وكان بيت نظيف جداا ..،مريم بصت لحسن برضا وحركت راسها وقالت بهمس:دا احسن بكتير؟
حسن حرك راسه بالموافقه وابتسم والعم سينا خرج من احد الغرف وقال:اتفضل يا حسن يا ولدي نام انت وزوجتك في الغرفه هذي.،
حسن شكر العم سينا وبص لمريم وشاورلها علي الغرفة وقال:يلا بينا يا حبيبتي ننام!
مريم حركت راسها وسينا مد ايديه بلبس يهم وقال:بدلوا هدومكم يا اولادي ..ومتقلقوش بيتنا نظيف وما فيه اي حشرات؟
ابتسمت مريم وحسن اخد اللبس من عم سينا وشكره تاني ودخلوا الاتنين للغرفه ؟
كانت غرفه بسيطة فيها سرير صغير فحسن بص لمريم وقال:هلف وشي لحدما تغيري هدومك؟
مريم حركت راسها وقالت بشك:وعد يا حسن مش هتلف،
حسن بجديه:متقلقيش يا مريم خليكي واثقه فيا؟
حركت مريم راسها بالموافقه وهوا لف بجسمه علشان يسيبها تغير هدومها براحتها وبعد وقت قصير اتكلمت مريم بصوت هادي وقالت:خلاص لف براحتك انا خلصت؟
حسن بصلها بسرعه ولما شافها باللبس البدوي قال باعجاب:تبارك الله؟
مريم بخجل:هنام فين!
حسن بهمس:في حضني طبعا..واوعي ترفضي؟
مريم سمعته فـ خجلت من كلامه وهو لما انتبه لنفسه قال:علي السرير يا مريم؟
مريم بصت للسرير الصغير وقالت:وانت هتنام فين ؟
حسن بص علي الارض وقال:هنام علي الارض؟
مريم بصت للارض وقالت بتساؤل:بس الأرض ساقعه؟
حسن بابتسامه:خلاص هنام حمبك علي السرير..!! خجلت مريم لما سمعت كلامه وهو ضحك لما لقها قربت بسرعه من علي السرير ونامت عليه..
بدأ حسن يغير هدومه ومريم بتبص عليه من ورا اللحاف ولما لاقته واقف عاري الصدر وعضلاته باينه وكانت ضخمه..حست بقلبها بينبض بقوه وهوا لبس بسرعه العبايه البدويه وقرب منها وهيا غمضت عينها بسرعه !
حسن فرد جسمه علي السرير جمبها ولما لاقها مغمضه عينها ابتسم لانه عارف انها بتمثل..قرر ينام من غير ما يعمل اي حاجة تانيه واول ما سمع صوت بسيط خارج منها اتاكد انها نامت
فلف بجسمه بسرعه وقبلها من شفايفها بكل حب …يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
في يوم جديد صحيت مريم ولقت إنها في حضن حسن وكانت هيا اللي ماسكه فيه جامد..استغربت انها ازاي نامت جمبه بالشكل دا وكانت هتقوم بسرعه ولاكن لفت نظرها شكل حسن الوسيم وهو نايم..
كان شعره نازل علي عيونه كتير وبيضايقه وهو نايم..لاحظت مريم انه بيضم حاجبه من الوقت للتاني علشان يبعد شعره من علي عيونه ..
فقررت تبعده هيا واول ما لمست جبهته ورجعت شعره لورا.. بصت لباقي وجهه بتركيز وكانت حاسه انها بدأت تحس بمشاعر ليه.. فـ أول مـا لقت انه بيتحرك وبيقرب منها جامد، نزلت ايديها بسرعه وهوا فضل يقرب منها لحدما مريم نامت وهوا سند براسه علي صدرها..
فضل قلبها يدق بقوه وكان وشها اتحول للون الأحمر من الخجل حسن كان نايم فعلا ومش بيمثل وهيا مكنتش عارفه تبعده عنها ازاي..فقررت تبعد عنه ببطئ ولاكنه حط ايدي حاوطها وسحبها اكتر عليه..
مريم باختناق.:حسن ..حسن؟
كان مكمل نوم ومش بيرد عليها فقربت اكتر من وشه ولمست شعره وقالت بصوت واضح:حسن..انت نايم فوق قوم!
مكنش بيرد عليها تاني وقرب رقبته من رقبتها جامد وهيا بسبب الحركة دي حست بغيرة في جسمها وغمضت عينيها باستمتاع..وبعد وقت قصير مريم حاولت تقوم تاني ولاكن مقدرتش للأن جسمة ضخم وأتقل منها بكتير فقررت انها تستلم وتنام وبالفعل مريم نامت تاني وكان حسن نايم وهوا حاضنها أكتر؟
________وفي القصر؟
صحيت احلام قبل ماهر وقررت انها تعمله فطار بنفسها علشان هيا حاسه انه لسا متصالحش معاها بنسبة١٠٠٪ واو لما نزلت للمطبخ كان الشيف المسؤول عن المطبخ بيعمل الفطار واول مشاف احلام ابتسم وقال:صباح الخير يا هانم؟
احلام بابتسامه:صباح النور يا شيف..انا كنت عاوزه اعمل الفطار لماهر النهارده ..ممكن؟
الشيف حرك راسه فورا وقال:طبعا تحت أمرك يا هانم اتفضلي..
احلام ابتسمت وشكرته وقربت من البوتجاز وقالت:في بيض؟
الشيف بموافقه:موجود يافندم..اي حاجه حضرتك محتجاها موجوده هنا؟
ابتسمت احلام وحركت راسها بالموافقه وقررت تعمل الفطار وكان بيساعدها الشيف..
وبعد وقت انتهي الفطار واحلام حطته علي صينيه كانت واحدة من الخدم هتشيله مكانها ولاكن احلام رفضت وقررت هيا اللي تشيل الصينيه..فـخرجت احلام من المطبخ واتجهت للغرفه وكان وقتها ماهر صاحي وكان متفاجئ انها مش موجوده ..
احلام دخلت للجناح وهيا شايله الصينيه واول مشافته قاعد علي السرير ابتسمت وقالت:صباح الخير يا حبيبي..أنا عملتلك الفطار؟
ماهر بص عليها واتفاجئ فقرب منها ياخد منها الصينيه وقال بتساؤل:بنفسك يا احلام!
ابتسمت احلام وهوا قرب من السرير وحط عليه الصينيه وهيا قربت منه وحضنته من ضهره وقالت:حسيت انك متصالحتش كفايا فقولت اعملك فطار واصالحك بيه!
حرك راسه بموافقه ولف بجسمه ليها وحضنها وقال:رغم اني اصلا اتصالحت امبارح وكفايه بس تسلم ايديك علي التقدير دا كله؟
ابتسمت بحب كبير وشاورت علي الفطار وقالت:خلينا نفطر مع بعض..لانك كل يوم بتروح الشركه من غير ما تاكل؟
ماهر حرك راسه بالموافقه والاتنين قربوا من السرير وقعدوا ياكلوا مع بعض؟
وفي غرفة حمزه كان صاحي علشان يروح الكليه لان النهارده اول يوم امتحان..فكان بيلبس وهو بيعدل لياقه قميصه والابتسامه مش مفارقه وشه..
افتكر كلام حنين وانها هترد عليه بعد امتحانها فدعي من قلبه انها تنجح وتجيب اعلي درجه علشان توافق بيه..
بعدما خلص لبسه قرر ينزل ويفطر مع احلام وخاله قبل ما يروح الكليه وهو نازل قابله مرسي وقال:صباح الفل يا حمزه باشا حضرتك هتفطر هنا ولا في الجنينه؟
حمزه بابتسامه:صباحك فل وورد يا مرسي..انا هفطر ف يالجنينه علشان استنشق هواء نظيف'
ابتسم مرسي وحرك راسه بالموافقه وحمزه اتحرك للجنينه وهو بيدندن اغنيه ووقتها وبعد ثواني الخدم بدأوا يجيبوا الفطار ..
حمزه بصلهم وقالو بتساؤل:مش لما ماهر بيه واحلام هانم ينزلوا الاول؟
مرسي جه من ورا الخدم وقال:البيه والهانم هيفطروا في جناحهم النهارده..اصل احلام هانم نزلت وعملت الفطار بنفسها؟
حمزه بصله بدهشه وهو بيررد كلامه:بنفسها؟
مرسي حرك راسه بالموافقه وحمزه قال:طيب براحتهم ..قولي بق الفطار ايه؟
مرسي بدأ يشرحله مكونات الفطار النهارده وحمزه حرك راسه باستمتاع من اللي شايفه وبيسمعه فبص لمرسي وقال:تسلم ايديك وتسلم ايد الشيف وتسلم الايد اللي جاب الاكل!
مرسي والخدم ابتسموا لان حمزه الوحيد هنا في القصر اللي بيغازلهم علي طول.. فاتحركوا علشان يسبوه ياكل براحته وهو قرر يأكل بسرعه علشان يطلع يرخم علي عصافير الحب في عشهم؟
__________وبعد وقت في غرفة ماهر ؟
خبط حمزه علي الباب ولما قامت احلا تفتح قال وهو ضامم عينيه بمشاكسة : اذيكوا يا عصافير الحب.. احلام بصتله ورفعت حاجبها وهو قال وهوا بيعدل وقفته: احم فين خالي؟
احلام شاورت علي ماهر اللي كان بيظبت شعره قدام المرايه وهو قال وهو بيقرب منه:صباح الخير يا خالي..ايه الحلاوه دي!
ماهر بصله في المرايه وقال بتساؤل:صباح النور ..رايح فين ومتشيك كده؟
حمزه وهو بيعدل لياقه قميصه:الكليه ان شاء الله عندي امتحان النهارده ادعيلي بق؟
ماهر حرك راسه وقال بسخريه:هدعيلك رغم اني واثق انك هتعيد السنه!
حمزه بص حواليه بخجل وهوا قال:ايه اللي جايبك عندنا كده معقول بتسلم علينا قبل ما تمشي؟
اتكلمت احلام وهيا بتقرب من ماهر:شكله كده عاوز حاجه منك!
حمزه بصلها وابتسم وقال:مرات خالو اللي فهماني..صح يا خالو انا محتاج فلوس؟
ماهر بصله وقال باستغراب لانه متاكد انه معاه فلوس:مش معاك الفيزا وانا حاطتلك فيها فلوس؟
حمزه ضم حاجبه برفض وقال:لا ما هيا خلصت؟
ماهر بصله بصدمه وقال:خلصت..خلصت امتى وفي ايه ان شاء الله؟
حمزه قرب منه وهوا بيقول بمسكنه:يا حبيبي انا بصرف كتير وبعدين دول شويه فكه و…
ماهر بسخريه:فكه ايوا ما انت مش فارق معاك حاجه بتاخد علي الجاهز…احلام ضحكت علي كلام ماهر فبصلها ماهر وقال:بلاش انتي يا احلام واسكتي؟
حمزه بصلها وضحك وقال:شكلي مش لوحدي اللي بصرف في فلوسك يا خالي؟
احلام بصتلهم بضيق وضربة حمزه علي دراعه وقالت بضيق:اكيد عايز الفلوس دي علشان يصرفها علي المعجبات؟
ماهر بصله بجديه وقال:عاوز كام يا حمزه؟
حمزه بابتسامه:١٠٠؟
ماهر وهو بيطلع محفظته:١٠٠ جنيه؟
حمزه بمقاطعة:١٠٠الف!
ماهر بصله وهو ساكت وحمزه قرب منه مسك دراعه برجاء وقال:اوعدك اني هحل كويس وان شاء الله السنة الجايه هنجح فيها ..اوعدك!
احلام بصت لشكل حمزه وهو بيترجاه وضحكت وماهر بص لحمزه اللي قرب يعيط وقال:خلاص ابعد عني بوظتلي الهدوم!
حمزه عدل نفسه بسرعه وبعد عنه وقال:ها قولت ايه يا خالي؟
ماهر طلع موبايله من جيبه وكان بيبص للتيلفون وبيبص لحمزه وبعد ثواني قال:وصلتلك رساله بالمبلغ ؟
حمزه طلع تيلفونه بلهفه واول ملاقي ان اتحوله ١٠٠الف جنيه علي حسابه البنكي بص لماهر وابتسم وقال:حضن بق لخالي علشان مش بيزعلني؟
بعده ماهر بايديه وقال:لا خالك مش عايز هدومك تبوظ..انا راضي يلا شوف رايح فين؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقرب من احلام وهو بيفتح ايديه لاستقبال حضن وقال:حضن بق لمرات خالي؟
ماهر حدفه بفرشة الشعر علي جسمه وقال:بره يا حيوان؟
حمزه خرج بسرعه وقفل وراه الباب واحلام بصتله وضحكت وهوا ابتسم وقال:هيجنني الولد دا؟
احلام قربت منه وهيا بتعدل الكرافته بتاعه وبتقول:هترجع امتي النهارده..
ماهر بايجاب:عندي اجتماعين برا الشركة هخلصهم وارجع..يعني علي بعد الظهر؟
حركت احلام راسها بالموافقه وقربت من خدة باسته بحب وقالت:ترجعلي بالسلامه!
ردلها ماهر القبله وقال:انا مش عاوزك تتعبي نفسك في اي حاجه محتاجها..انتي بس شوف عاوزه ايه وهاتيلي الصورة وانا اجبهولك لحد عندك؟
احلام ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وهو قال:ماشي يا حبيبتي خليكي شاطرة كدة واسمعي الكلام؟
احلام ضربته بخفه علي دراعه وقالت:انت شايفني طفله؟
ابتسم ماهر وخطف قبله من شفايفها وقال:احلي طفلة!
ابتسمت بخجل وهوا لف بجسمه عدل هدومه قدام المرايه وبعدها احلام قربت منه وقالت:خليني اوصلك للعربيه؟
حرك راسه بموافقه وهسا مسكت في ايديه ونزلوا الاتنين ..وكان وقتها حمزه واقف مع مرسي وبياكل صباع موز واو لما شاف خاله واحلام ابتسم وقال:علي مهلك لتتحسد يا باشا؟
ماهر بصله بغضب واحلام مردتش عليه وهو فضل باصصلهم وبيضحك عليهم ..ركب ماهر عربيته وودع احلام وخلاها تدخل تاني وبعدها العربيه بتاعته اتحركت وقال بجديه:هنروح الشركه؟
دخلت احلام تاني للقصر وقربت من حمزه اللي بيبصلها وبيضحك ومسكته من هدومه وقالت بتحذير:ولاااا انت نسيت انا كنت بعمل فيك ايه ولا خلاص الحنيه هتخليك تستظرف كتير؟
حمزه كان بياكل الموز وعاوز يضحك بسبب نظراتها ليه فحرك راسه باعتذار وهيا لما لقته هيتخنق بسبب الاكل سابته ودخلت للجنينه..
حمزه اخد نفسه بالعافيه وبص عليها وقال بهمس:اه يا مرات خالي يا مجنونه؟
بصتله بغيظ وهو قرر يهرب من قدامها بسرعه قبل ما تضربه ويروح للامتحان وهو سليم احسن..
__________وفي الجبل ؟
صحى حسن ومريم علي صوت خبط علي الباب..حسن قال بتساؤل:مين؟
العم سينا:انا عمك سينا يا ولدي..جبتلكوا الفطور؟
حسن حرك راسه وقال:حاضر يا عم سينا جايلك؟
حسن بص لمريم اللي بتبصله بخجل وقام من جمبها واتجه للباب وفتحه واول مشاف العم سينا ابتسم وقال بشكر: شكرا يا عم سينا تسلم ايدك منتحرمش منك !
سينا بابتسامه :الشكر لله يا ولدي..انا عاوزك تفطر انت وزوجتك وبعدها تيجي معانا علشان نشوف الحشرات اللي في بيتك دي ونطلعها مع بعض؟
حسن حرك راسه بالموافقه وسينا مشي وحسن قرب من مريم وقال وهو بيحط الصينيه علي الطرابيزه الصغيرة اللي في الغرفة :قومي علشان ناكل يا مريم !
مريم حركت راسها بهدوء وهو دخل للحمام الصغير اللي في الغرفه وغسل وشه وايديه ولما كان خارج كانت مريم واقفه وراه وبسبب انها قصيره عنه بكتير مشافهاش وخبط فيها ..ولما انتبه ليها انها هتقع لما صرخت لحقها بسرعه قبل ما تقع وسحبها بقوة علي صدره..
مريم قالت بخجل وهيا بتبص لصدرة:مش تحاـسب يا حسن ؟
حسن بص في عيونها بتوهان وقال:معلش ما اخدتش بالي؟
حركت مريم راسها بتوتر بسبب نظراته وعدلت نفسها بسرعه وقالت:هدخل اغسل وشي وايدي؟
حسن شال ايدي بسرعه من عليها وهيا دخلت للحمام وهو قرب من الصينيه وهو بيكشفها علشان يشوف محتواها ايه ؟
مريم كانت بتغسل ايديها بتوتر وخوف لانها مش عارفه ايه اللي مستنيها او هيحصلها من ادهم.. فلما خرجت وقربت منه قالت:هنعمل ايه النهارده هنفضل هنا؟
حسن بصلها بانتباه وحرك راسه وقال:انا هروح انا وعم سينا للبيت وهنظفه وبعدها هنروح نقعد فيه النهارده كمان وبكرة انا هسيبك وهرجع القاهره تاني علشان عندي مؤمريات متأجله؟
مريم بصتله بتوتر وخوف وهو قال علشان يطمنها:لما اجي امشي هطلب من عم سينا وحريمه ياخدوا بالهم منك ..ولو خايفه اوي خليكي هنا معاهم وانا هطلب من عم سينا يسيبك قاعده في بيته؟
مريم حركت راسها بالموافقه علي كلامه وبعدها قربت منه وقعدت جمبه وقالت: طيب وانا هترجع امتي يا حسن ؟
بصلها حسن بعدم علم وقال:مش عارف يا مريم بس هحاول متأخرش عليكي..المهم انتي خلي بالك من نفسك علشان برضوا هكون قلقان عليكي!
مريم حركت راسها وهو بص للاكل وقال:مش يلا علشان تاكلي ..مريم بصت للاكل وحركت راسها بموافقه واول ما اكلت من الجبنه طلعتها من فمها بسرعه وقالت بريأكشن نصدوم :دي اي دي ..طعمها وحش اوي؟
حسن اكل من الجبنه ولقي انها عاديه فقال:الجبنه حلوه اهي .. بصتله وحركت راسها برفض فكمل كلامة بتساؤل وقال:هو انتي اول مرة تاكلي جبنة معيز؟
مريم قالت بصدمة وهيا بتردد اخر كلمه قالها:معيز؟
حسن ابتسم علي شكلها وحرك راسه بالموافقه وهيا بصت لبقيت الاكل وشاورت علي طبق فيه نوع جبنه تانيه وقالت:طيب دي ايه..جبنة ايه دي؟
حسن وهو بيقرب الطبق منها:دا طبق جبنة قديمة بمش..اول مرة تجربيها ولا ايه؟
مريم بصت للطبق بتركيز ولما لاحظت حجات صغيرة بتتحرك علي الجبنه بعدت عنها وقالت بصدمه:دا اي دا دوود..؟
حسن بعد الطبق عنها ورجعه مكانه بضحكه وهيا قالت بتقزز:اي دا يا حسن هو مفيش حاجه في الجبل دا غير حشرات؟
ابتسم وهو بيقرب منها قرص مخبوزة وبيقول:خدي كلي دي من غير حشرات..قصدي يعني انها عاديه واللي فيها عجوة؟عارفه العجوة؟
حرمت مريم راسها و اخدت منه القرص وقالت بشك:متأكد من كلامك دا يعني مش هلاقي كوبرا خارجه منها دلوقت؟
مقدرش يكتم ضحكته لما سمع شرحها وهيا لما شافت جمال ضحكته ابتسمت وبعد ثواني الابتسامه قلبت بضحكه لانه مش قادر يبطل ضحك.. فلما لاحظ انها مش بتاكل وقف ضحك وقال:كُلي ومتقلقيش..دي كويسه مفيهاش حاجه؟
مريم حركت راسها بالموافقه وبدأت تاكل ولما لقته بياكل من الجبنة اللي فيها دوود قال برفض:لا متأكلش منها..حسن باعتراض:ليه انا متعود عليها ماقلقيش دا حتي الدوود فيه بروتين..
مريم بتقزز: يعني متعود تاكل القرف دا..
حسن شال الجبنة من الصينيه لما قلها هتستفرغ وقال:خلاص مش واكل حاجة هاكل قرص معاكي..
ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وبدأوا ياكلوا مع بعض لحدما كانوا خلصوا بعد وقت قصير ..فوقفت مريم علشان تغير هدومها وهوا قال:انا هخرج انا اروح مع عم سينا نروق البيت وانتي خليكي هنا..
مريم حركت راسها بالموافقه وهو خرج من الغرفه وقابل عم سينا وبلغه انه جاهز يروح ينظف البيت ..وافق عم سينا علي كلامه واداله حجات للتنظيف واخدها حسن منه وخرج راح لبيته ووره سينا .
____________وفي نص اليوم!
..خرجت ناني من بيتها ولقت عربية غاليه مستنياها وفيها منعم..
ناني باستغراب وهي بتقرب منها:انت مستني حد هنا..
منعم كان لابس نظاره شمسية فـ أول مشال النظاره وبصلها ناني عرفته علي طول وقالت بلهفه: انت مو مساعد ديحة باشا مش كده؟
منعم حرك راسه بالموافقه وخرج من العربيه يفتحلها الباب علشان تركب وقال:ديحة بيه مستني حضرتك في الفيلا!
ابتسمت ناني بحماس وركبت في العربيه بسرعه ومنعم اتحرك في اتجاه الفيلا اللي فيها ممدوح ودي كانت في الطريق الصحراوي ..
وبعد وقت كبير وصلوا قدام الفيلا واول مشافتها ناني قالت بدهشه:دي الفيلا بتاع ديحة باشا؟
منعم حرك راسه وهو بينزل علشان يفتحلها الباب..!!!
وكانت ناني بتعاين الفيلا بعيونها بدهشه لان تصميمها كان مزهل واول مره تشوف التصميم دا في مصر.
"كانت الفيلا دي مِلك ماهر وكان مخصصها للاوقات اللي بيحس فيها انه عايز يهرب عن الدوشه فكان مكانها فعلا مميز للنه بعيد عن الدوشه والأصوات المزعجة اللي بيصدروها الناس والعربيات طول الوقت "
دخلت ناني مع منعم لجوه واول مشافهم ممدوح قام وقف وهوا بيبصلها بابتسامه.. فقبل ايديها بحب وقال:حمدلله علي سلامتك يا ناني هانم..نورتي الفيلا؟
ناني بابتسامه خجوله:دا نورك يا ديحة باشا..ولا اقول ديحة بس؟
ممدوح بتوهان:ياريت..انا نفسي اسمعها منك!
ابتسمت ناني وقالت وهيا بتقرب من شفايفه وبتهمس بدلع:ماشي يا ديحهـــ💃..
منعم كان واقف وحاسس انه هيستفرغ بسبب القر/ف اللي شايفه فقرر يسيبهم لوحدهم ويرح يعمل لنفسه حاجه يشربها بعدما سدوله نفسه خالص ..وهو واقف وبعيمل القهوه سمع صوت ممدوح واللي بيقول:جهزلنا الـ مشروب يا مو؟
منعم بغيض:جتك مو يا بعيد منك ليها؟
ممدوح كان بيبص لدراع ناني العار/ي وعايز يلمسه فبصلها وقال:هتلعبي النهارده؟
ناني حركت راسها بالموافقه وقالت بحماس:استعد يا ديحة للخسارة؟
ابتسم ممدوح ولمس دراعها بحجة انه بينصحها:استعدي انتي للهزيمة يا ناني.. ابتسمت ناني ورجعت بضهرها لورا وهيا بترفع رجليها وبتحط واحده فوق الاخري وممدوح اول مشاف رجليها العا/ريه حس انه مش قادر يمسك نفسه فضغط علي شفايفه بحرمان وقال:ناني هانم..انتي طالعه حلوة كده لمين؟
ناني ابتسمت بخجل وقالت بدلع:لمامي..اصلها كانت حلوه اوي؟
ممدوح بتوهان :وبنتها احلي..ضحكت ناني بصوت عالي وصل لمنعم واللي قال:حسبي الله ومنعم الوكيل تتحرقوا في نار والعه يا ُبعده؟
بعدما جهزلهم منعم المشروب وقرب منهم لقي ممدوح باصص لرجل ناني ومش فس وعيه فقرب منعم من رجل ممدوح وضغط عليها وقال علشان يفوقه :اتفضل يا ديحه باشا؟
ممدوح انتبه ليه وعدل نفسه بسرعه وقال:ايوا هات يا مو..تسلم ايديك؟
ناني بصت لممدوح وغمزلته وقالت بدلع :تسلم ايدك يا موووو💃 قالت الكلمه بدلع أوفر خلت منعم قرفان أكتر منها وقال:العفووو..قالها منهم بنفس طريقتها وقرب من ممدوح وقال:اجهز لحضرتك الطاوله يا بيه؟
ممدوح بص لناني وقال:اي رئيك نلعب جوله دلوقت؟
ناني حركت راسها بالموافقه وممدوح بص لمنعم وحرك راسه بالايجاب ومنعم اتحرك من قدامهم بسرعه وسابهم يكملوا العك اللي بيعملوه..
بعد دقايق رجع ممدوح وبلغهم ان الطاولة جهزت فقام ممدوح وناني واتحركوا في إتجاه الطاوله وقرروا يلعبوا جوله وكانت علي ٣٠ مليون ووقتها دي كانت اول مرة ناني تلعب علي الرقم دا في جوله واحده فكانت خايفه لتخسر ولكن لما بصت لممدوح ولقت انه سرحان في جمالها فكرت انه مستحيل يكون مركز وهتكسبه بسهوله ولاكن بعدما انتهت الجوله وهو كسبها استغربت ازاي ممكن يكون محترف بالشكل دا؟
ممدوح بصلها وقال:ها يا ناني هانم..انتي كويسه..دي ثالث مرة اكسبك فيها؟
ناني بضيق:مش عارفه خلينا نلعب جوله تانيه..
ممدوح حرك راسه بالموافقه وبصلها وقال:إدي الشيك لمو علشان لو كسبتيني يرجعهولك تاني؟
ناني حركت راسها وكتبت الشيك وايديها بترتعش وادته لمنعم وبعدها بصت لممدوح وقالت:هلعب علي٣٠ كمان لان دول اخر اللي معايا؟
ممدوح ابتسم وقال:يارب تكسبيني..
ناني حركت راسها وبدأوا جوله تانيه وبعدما انتهت كسبها ممدوح وقال:انا كده كسبت!
ناني بقلق:اكيد في حاجه غلط انا كنت مركزه وكان فاضلي حجات بسيطة واكسب؟
ممدوح قرب من دقنها ولمسه وقال وهو بيبص في عيونها:يا ناني هانم متندميش علي اي خساره لانك ممكن تعوضيها..بس انا للاسف مش هعرف العب تاني لاني عاوز حضرتك في حاجه مهمه؟
ناني بتساؤل:حاجة اي دي؟
ممدوح بص لمنعم وقال وهو بياخده كـ حجه:مش هينفع قدامه..ناني حركت راسها بتفهم وكتبت الشيك الاخير وادته لمنعم وهيا متوتره لانها معدش معاها اي فلوس في حسابها البنكي فبصت لممدوح اللي وقف فجأة وقالت بتساؤل :رايح فين يا ديحة؟
ممدوح وهو بيقرب ايديه منها:تعالي معايا يا ناني عندي ليكي مفجأة؟
ابتسمت ناني علي كلامه وقامت وهوا قرب من منعم وقال بهمس:كده خلاص؟
منعم هز راسه وممدوح قال برجاء :سيبني اخدها لفه بسرعه لحدما تخلص كل حاجه؟
منعم حرك راسه بالموافقه وممدوح مسك ايد ناني واتجه لغرفه من الغرف كانت مجهزه بالورود والشموع وكانت اجوائها هاديه فقال وهو بيفتح الاوضه:اتفضلي يا ناني..اي رئيك!
تاني بصت للاوضة بتوهان لان من وقت ما جوزها مات ومحدش اهتم فيها كده؟
فلفت بجسمها وقالت:تحفه يا ديحه انت اللي مجهزها كده؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وهو بيقفل وراه الباب وبيقول:ناني هانم في الحقيقه انا....انا معجب بيكي ..ومش قادر اتخطي فكرة انك معايا دلوقت.
ناني بصتله باستغراب وقالت بتساؤل:مش فاهمه يا ديحة باشا تقصد ايه بكلامك دا؟
ديحة بلهفه:اي رئيك نتجوز….قولتي ايه يا ناني ردي؟
ناني سكتت وهوا قرب منها ومسكها من وسطها وشدها عليه وقال وهو باصص لشفايفها:مترفضيش علشان خاطري انا مش هقدر استحمل فكرة انك ترفضيني!
ناني بصتله بضعف وقالت:ديحهـ ..
ديحة بتوهان:عيوون ديحهـ..قلب ديحهـ..شفايف ديحـ!
ناني بابتسانه:هو انت واقع اوي كده..
ممدوح وهو بيقلع التيشرت بسرعه: ايوا اوووووي؟
ناني اتخضت من اللي بيعمله وبصتله بصدمه وهوا قربها منه وقبلها برومانسيه واول ما لمس وشها بايديه ضعفت ناني واستسلمت ليه وهو قال:قولتي ايه موافقه اننا نتجوزعرفي؟
حركت ناني راسها وهوا ابتسم ومسك ايديها وقرب من السرير وقال:بحبك يا ناني..؟
_________في الاسفل وبعدما مانعم جهز كل الشيكات اللي معاه ..اتحرك بسرعه بالعربية في اتجاه البنك علشان يسحب الفلوس وطبعا ماهر كان مظبت مع مدير بنك ومبلغه ان الفتره دي هيبعت مساعدة يسحب فلوس من البنك وكانوا مستعدين لاي مبلغ هيجيلهم..
وبعد ما وصل منعم للبنك وسحب الفلوس اللي في الشيكات واتاكد ان حساب ناني اصبح فارغ طلب من مدير البنك يضيف الفلوس كلها للحساب الاخير اللي عمله ماهر باشا وبعدما اتواصل المدير فيديو مع ماهر وبلغه ماهر بالموافقه المدير بلغ ماهر انه هيجيله الشركه علشان يمضي علي وصل الايداع ومنعم خرج من البنك ورجع تاني للفيلا بعدما اتواصل مع ماهر وبلغه ان كل حاجه تمام ..وعرفه باللي ممدوح اقترحه بانه يخلي ناني هانم عندهم ويتجوزها عرفي لانها عجباه و فتره وهيطلقها..
ماهر رغم انه استغرب اللي ممدوح هيعمله ولاكن لقي ان ممدوح بيفكر حلو برغم ان جوازه مصلحه ليه بس هيكون في صالحهم ..فـ وافق ماهر وطلب من منعم يحرص ان ناني متتواصلش مع ياسر غير لما تبلغه انها مسافره اسبوعين فقط..منعم حرك راسه بالموافقه وقفل مع ماهر المكالمه..
وبعد وقت وصل منعم للفيلا ولقي ممدوح قاعد مستنيه ..
منعم قال:ماهر باشا وافق وبيقولنا منخليهاش تتواصل مع ابنها غير مرة واحده وهيا لما تبلغه انها مسافره اسبوعين بس!
ممدوح حرك راسه وقال:طيب وعقد الجواز العرفي جبته؟
منعم:هجبلك عقدين النهارده متقلقش بس اوعي تبوظ اي حاجه !
ممدوح بجديه:متقلقش..كل حاجه تحت السيطرة!
منعم حرك راسه بموافقه وقال:طيب اطلعلها بق وانا هروح علشان هخرج ما خطيبتي ..اشمعنا انت بس اللي تتدلع..
ضحم ممدوح وحرك راسه وطلع ومنعم خرج من الفيلا وقف الباب وبسرعه ركب العربية واتحرك.
____________وبالليل في الجبل !
انتهي حسن من تنظيف بيتهم ورجع لمريم وبلغها ان كل حاجه مظبوته وانهم هيرجعوا للبيت..
مريم برفم خوفها حركت راسها وخرجت من الغرفه اللي كانت قعده فيها ..حسن شكر عم سينا ووعده انه هيجبله سجاير من مصر بعدما يرجع تاني وعرفه انه هياسفر بكره وعاوزه ياخد باله من زوجته..
سينا وافق وقال:ما تخاف يا ولدي زوجتك في عيوني..
ابتسم حسن وقال:تعيش يا عم سينا..اهم حاجه خلي حريمك يهتموا فيها لانها هتكون لوحدها..
ابتسم سينا وقال:من عيني يا ولدي ان شاء الله ترجع انت بالسلامه..
ابتسم حسن ومسك ايد مريم ودخلوا للبيت ومريم فضلت تبص للمكان بعدما اتنظف باستغراب وقالت:هو دا نفس البيت اللي شوفناه انبارح؟
ابتسم حسن وحرك راسه بالموافقه وهيا قالت وهيا بتقرب من السرير اللي في الغرفه:دا سريرك مش كده
حسن باستغراب:ايوا صح هو انتي عرفتي ازاي؟
مريم وهيا بتبص لتفاصيل الغرفه:اصل الاوضة دي صغيره بس دافيه وكمان السرير فيها صغير يعني ميكفيش اتنين ..فطبيعي انه ليك؟
حسن حرك راسه بالموافقه وقال:عندك حق..قوليلي بق هتنامي فين النهارده!
مريم بخجل:مش عاوزه انام لواحدي ..
حسن ابتسم وقال بتساؤل:يعني عاوزاني انام جمبك؟
مريم بصتله وقالت بتوتر:مش قصدي كده بس ممكن تنقل اي سرير تاني وتنام في نفس الاوضه..علشان في اصوات بتظهر بالليل وانا بخاف منها اوي؟
ابتسم حسن وقال : ايوا انتي قصدك صوت الديابه لا متخافيش..مستحيل يجوا هنا؟
مريم قربت منه ومسكت في هدومه برعب وقالت بصدمت:يعني قصدك ان دا مش صوت كلاب.. ياني اللي بيظهر دا كان ديب؟
حسن ابتسم علي قربها منه وحرك راسه وقال:متخافيش طول ما انا معاكي وبعدين انا متربي هنا في الحبل ياعني اقدر اتعامل مع اي ديب يهجم علينا واحنا نايمين؟
مريم بصدمه:يعني بيهجموا اهو..يعني مش هيخافوا وهيدخلوا عادي ويهجموا علينا؟
حسن قال وهو قاصد يرعبها:ايوا اصل مره هجم ديب واكل رجل و..مريم وهيا بتغمض عينها:متكملش خلاص..نام جمبي انا مش هعرف انام لوحدي ابدا؟
ابتسم حسن وقال وهوا بيسألها بشك:متأكدة يا مريم؟
مريم حركت راسها وهيا بتبلع ريقها وهو ابتسم واول ما لقها قربت علي السرير ونامت قرب منها بسرعه ونام جمبها .
يتبع بقلمي شيماء صبحي شيماء صبحي
↚
"رجع ماهر للقصر وكانت احلام قاعده في الصالون وقدامها اللابتوب بتاعها وبتلعب عليه..اول ما قرب ماهر منها علشان يسلم عليها قامت احلام بعدما قفلت اللاب بتوب وقالت بزهق:أنا زهقت يا ماهر،عاوزه انزل شغل لان قعدة البيت دي انا مش متعودة عليها..
ماهر قرب منها وباسها من خدها وقال وهو بيقعد جمبها:اولا وحشتيني اوي..ثانيا انتي عروسه ومينفعش العروسه تشتغل وهيا المفروض مشغوله في تجهيزاتها؟
احلام بصتله وقالت وهيا بتقعد جمبه وبتمسك إيديه:أنا مش شايفه ان في حاجه نقصاني..ممكن بس الفستان؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا يا حبيبتي تجهزياتنا كتير..اولا الاوضة بتاعنا اللي انا أجلت تجديدها اول ما انتي جيتي تعيشي معايا .
بس خلاص انا اتواصلت مع مهندس الديكور وهيبدأ يفرشها ويجهزها وانا وانتي بق هنعيش اوضة تانيه لحدما بتاعنا تجهز وندخل فيها واحنا عريسان.
ثانيا بق والاهم..انك هتختاري الفستان بتاع الفرح وهتختاريلي البدله انا كمان وطبعا اي عروسه بتحتاج تشتري هدوم للنوم علشان تدلع جوزها و..
أحلام حطت إيديها علي فمه بسرعه وقالت بخجل:ماهر انت بتقول ايه..؟
ماهر ضحك وحرك راسه بتفهم وقال:انا بس بفكرك انك وراكي حجات كتير تفكري فيها دلوقت بدل الشغل..يعني انا يا احلام عريس وعايز اتدلع..وطبعا عروستي حبيبتي عارفه هتدلعني ازاي ولا انتي يعني عاوزاني اروح اتجوز واحده تانيه تدلعني؟
احلام فتحت عينيها من الصدمه وهوا ابتسم وقال:ها قولتي ايه..هتدلعيني!
حركت راسها بخجل شديد وهوا قرب من خدها باسها تاني وقال:انا مقدرش اعيش مع واحده غيرك ياروح قلبي ..بصتله احلام بزعل وهوا قال برومانسية :مقدرش انام في حضن واحده غير احلام..احلام حبيبتي ومراتي وبس؟
ابتسمت علي كلامه ورفعت صوباعها قدام عينه وقالت بتحذير:يبق متقولش اتجوز واحده تاني دي خالص..علشان لو عملت كده انا هق...
قاطع كلامها بضحكه جميله وقال:وانا مقدرش استحمل تعملي فيا حاجه..اوعدك اني هلتزم اي قواعد تقوليلي عليها ؟
ابتسمت وقربت منه حضنته وقالت بحب:حمدلله علي سلامتك يا حبيبي وانت كمان وحشتني اوي؟
ابتسم وهوا بيمسح علي ضهره بحنيه وبيقول: ايوا صحيح هناكل ايه النهارده..أصل انا جعان اوي،
بعدت عنه وهيا بتمسك ايديه وبتقول:الشيف النهاردة عامل أكلة تجنن ،تعرف أنا ساعدته فيها.
ماهر بفضول:ايوا بق حمستيني ،اي هيا الأكلة دي!
احلام غمضت عينيها بتذكر وقالت:هيا أكلة إيطالية بس مش فاكرة إسمها..استني اروح أسأل الشيف..
كانت هتمشي ولاكن هوا مسك ايديها وقال :لا خلاص متتعبيش نفسك ..مدام انتي ساعدتي الشيف فيها يبق أكيد هتعجبني.
ابتسمت وحركت راسها بالموافقه ووقتها حمزه كان وصل وقال:هناكل ايه انا جعان؟
ماهر لف بجسمه وقال بضيق:علي أيامي كانوا بيقولوا وهما داخلين من البيت الاسلام عليكم ..انما هناكل ايه أنا جعان دي جديدة الحقيقه ؟
حمزه ضحك وقال علشان يراضيه:طيب السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هناكل ايه انا جعان،
ضحك ماهر علي كلامه ووقتها احلام بصت لحمزه وقالت:عاملين اكل حلو بس مش هينفع تأكل منه!
حمزه قرب منهم وقال بتساؤل:ليه ايه الي فيه يمنعني اكل منه؟
احلام :فيه خفه واحنا خايفين عليك يعني تاكلها والخفه تعلي عندك وتنفجر واحنا مشغولين ومش فاضين نعمل عمليات دلوقت،
حمزه رفع حاجبه وقال بمشاكسه:اي دا اي دا دي دا مرات خالو بتعرف تقلش اهو.
احلام قالت وهيا بتحط ايديها في وسطها:لا متقلقش دا انا اعجبك اوي.
حمزه قرب من خاله وحط دراعه علي كتفه وقال وهو بيبصلها بتحدي وبيغمز بعينه :طيب اي رئيك بق اني هنام جمب خالي النهارده وانتي شوفيلك دروة ونامي فيها..
احلام سحبت ماهر عليها وقالت وهيا بتبصله بتحدي أكبر :دا انت خيالك واسع بق علي كده..انسي يا قلبي دا جوزي ومش هينام غير في حضني.
حمزه مسك دراع ماهر وقال بغيظ:لا خالي هينام معايا انا ..دا انتي من وقت ما جيتي وانا مش عارف اتلم انا وهو علي بعض،،
ماهر بصله بصدمه وقال وهو بيردد كلامه :نتلم علي بعض.
حمزه حرك راسه وبصلها وقال:بصي يا احلام خالي اللي هيحكم ..قال كلامه وبص لماهر وقال :انت هتنام جمب مين فينا يا خالي؟
رد ماهر عليه وقال وهو بيبص لاحلام بابتسامي :مراتي؟
حمزه بصلها وقال علشان يغيظها :سمعتي قال ايه اهو قال حمزه؟
احلام ضحكت وقربت منه بعدته عن ماهر وقالت:يا كداب دا قال مراتي..انت بتسمع اللي علي مزاجك بس..
حمزه بص لماهر بصدمه وقال:بق بعد العشرة دي كلها وقعدت تقولي انا زي بابا انا زي بابا لحدما بقيت ماشي وراها ؟دي اللي هتبوظ علاقتنا علي فكره؟
ماهر اتصدم من كلامه وقال :انت شكلك كده وحشك علق زمان اي رئيك نرجع تاني واديلك علقه حلوه تظبتك!
حمزه اتعدل بسرعه في وقفته وقال وهو بيتحرك من جمبهم ببطئ:لا ولا علي ايه انا هروح اشوف الشيف عامل اكل ايه..
مشي من قدامهم بسرعه واحلام بصت لماهر وغمزتله وقالت:عارف لو كنت اختارت حمزه كنت هعمل فيك ايه.يا زوجي العزيز؟
ماهر بصلها وسكت وهيا قالت:كنت هعمل كده..باسته من خده وجريت ورا حمزه اللي دخل المطبخ علشان تشوف الشيف خلص الاكل ولا لسا ؟
فضل ماهر واقف مصدوم وهو باصص عليهم مش عارف مين فيهم اللي عاقل .. وبعد تفكير اكتشف ماهر انه عايش مع مجانيين فبص لنفسه وضرب كف بكف وقال:انا استاهل علشان انا اللي جبته لنفسي يا ولاد المجانيين ؟
______________
في يوم جديد استعد حسن علشان هيرجع تاني للقاهره كانت مريم صحيت علي صوته وهوا بيستعد فقالت بتساؤل:انت ماشي يا حسن؟
حرك حسن راسه بالايجاب وقال:انا هطلع اكلم العم سينا علشان تفضلي معاهم لحدما انا ارجع؟
مريم حركت راسها بالموافقه وقربت منه ومسكت ايديه وقالت بقلق: هو انت هترجعلي تاني يا حسن!
بصلها وحرك راسه بابتسامه:متقلقيش يا مريم كلها كام يوم وهرجع تاني بس علشان اكون مطمن عليكي خلي بالك علي نفسك ومتقلقيش ادهم مستحيل يعرف مكانك هنا ؟
مريم بموافقه:حاضر يا حسن بس ممكن تجبلي حاجه صغيرة كده معاك وانت جاي..
حسن حرك راسه بانتباه وهيا قربت من ودنه وهمست بخجل :عاوزة فوط صحيه ..هيا بتتجاب من الصيديله ..بما اني يعني هفضل هنا فحتاجها وهيا مش متوفره هنا؟
ابتسم علي كلامها وحرك راسه بالموافقه وهيا لفت وشها بخجل منه وقالت:خلي بالك علي نفسك وانت سايق علشان الطريق هيكون طويل وصعب عليك!
رد عليها بصوت واضح:حاضر متقلقيش هسوق بالراحه.... كمل كلامه وقال:انا خارج دلوقت علشان اروح لعم سينا..
حركت راسها بخجل وهوا خرج من البيت وراح لبيت عم سينا واللي كان صاحي واول مشاف حسن قال:كيف الحال يا ولدي ..عرفت تنام زين ولا في حاجه طلعت عليكوا ؟
حسن بإبتسامه:تسلم يا عم سينا بصراحه الخلطه اللي عملتها نظفت البيتمن كل الحشرات ..وانا الحمدلله نمت كويس انا ومراتي!
ابتسم سينا وحسن قال برجاء :معلش يا عم سينا انا عارف اني بتقل عليك بس انا راجع القاهرة دلوقت وعاوز زي ما قولتلك يعني ان مريم مراتي تفضل معاكوا في البيت لانها خايفه تفصل لوحدها في البيت ؟
سينا حرك راسه بالموافقه وقال بموافقه:لا تقلق يا ولدي عليها زوجتك في عيوني لحدما ترجع بالسلامه ..روح جيبها وخليها تيجي تنور مع اخواتها؟
ابتسم حسن وقال بحب:تسلم ياعم سينا والله جميلك دا انا مش هنساه ابدا!
سينا خبط علي كتف حسن وقال:تعيش يا ولدي..انت ابن اجدع صاحب ليا ..ابتسم حسن وسينا كمل بتساؤل:هو نت أكلت ياولدي انت مراتك!
حسن حرك راسه وقال:لا انا هجيب اي حاجه اكلها في طريقي بس مريم هيا اللي مأكلتش ف..قاطع سينا كلامه وقال:لا تقلق يا ولدي عليها ..اطمن !
ابتسم حسن وحرك راسه ومشي علشان يجيب مريم لبيته علشان يمشي بدري ..
والعم سينا دخل يبلغ اهل بيته ان في ضيفه هتفضل معاهم فتره وبلغهم انها تبق زوجة حسن ابن جارهم الله يرحمه وانها تبقي من مصر.
"كان العم سينا عنده بنتين واحدة متزوجة والتانيه عازبه ولان زوج بنته المتزوجه مسافر فهيا عايشه مع والدها بدل ما تفضل لوحدها .."
بنات العم سينا وزوجته لما عرفوا ان في بنت من مصر هتفضل معاهم كانوا متحمسين يشوفها ويقعدوا معاها ..
وعند حسن ومريم اول ما حسن دخل وقرب منها قال:انا عرفت العم سينا وعاوزك تروحي البيت علشان انا همشي كمان شويه.
مريم حركت راسها بالموافقه وقربت منه مسكت إيديه وخرجت معاه من البيت وراحوا مع بعض لبيت سينا واول ما شافوها بناته من ورا الباب كانو متحمسين ليها وفرحانين وهيا بصت عليهم لانها سمعت اصواتهم فابتسمت ليهم وهما بصوا لبعض بفرحه ..
حسن بص لمريم وقال:انا ماشي يا مريم خلي بالك علي نفسك؟
مريم حست ان قلبها وجعها لانها اتعودت عليه فبصتله بحزن وعيونها مدمعه وقالت:استني شويه يا حسن!
حسن ابتسم وقال وهو بيلمس علي ايديها بحنيه: متخافيش يا مريم انتي هنا في امان ..بس انا لازم امشي علشان ورايا حجات كتير لازم اعملها.
مريم بخوف من فكرة انه هيسيبها لوحدها فقالت وهيا بتقرب منه وتحضنه وبتبكي:خلي بالك علي نفسك..حسن ضمها أكتر لصدره وكان حاسس ان روحه بتهرب منه لما سمع بكاءها فقال بحب:خلاص يا حبيبتي بق علشان عم سينا واقف قدامنا؟
مريم بصت لعم سينا واللي باصصلهم بخجل فبعدت عن حسن بسرعه وقالت:طيب روح انت علشان تلحق الطريق وهو رايق كده.
حسن ضحك علي كلامها وحرك راسه بالموافقه وبص لعم سينا ولما لقاه بيطمنه بعيونه سابها معاهم وخرج وهيا بصت لعم سينا والي وقتها نده علي بناته وقال:اخرجوا يبنات ..البنات خرجوا بعد ثواني بس من نداء والدهم عليهن وكانوا باصين للارضه ووشهم احمر لانهم شافوا حسن ومريم وهما حاضنين بعض وكانت ديلحظة رومانسيه مش بيشوفوها غير علي التيلفزيون بس!
سينا وهو بيبص لبناته:سلموا علي مريم يا بنات؟
بنات العم سينا قربوا من مريم وقالت البنت الكبيرة :كيفك يا مريم انا ليلة ودي اختي قمر؟
مريم بصتلهم وابتسمت وقالت:عاشت الاسامي'
كان حد من اصحاب العم سينا بيقرب من البت ولما نده علي سينا وقال:هيا يا سينا هيا؟
سينا بص لبناته ياخدوا مريم ويدخلوا بسرعه ومريم في لحظة لقت نفسها جوا غرفه مليانه بالزي النسائي البدوي فقالت بابتسامه:الله دي اوضتكوا؟
حركوا البنات راسهم وقربت منها البنت الصغيرة وقالت:انتي من مصر صح!
مريم ابتسمت وحركت راسها وقالت :ايوا انا من القاهره!
ابتسمت البنت وقالت:وانتي بق كام عمرك يا مريم.
مريم بابتسامه عندي ٣٥ سنه يا قمر..وانتي بق عندك كام سنه !
البنت:عمري١٥سنة بس!!
ابتسمت مريم لان البنت فيها شبه من اختها احلام لما كانت في نفس عمرها فبصت للبنت الكبيرة وقالت:وانتي بق عندك كام سنه..
البنت ردت وهيا بتحط ايدها علي بطنها وبتقول:عمري٢٢ سنه وانا متزوجة وحامل !
بصت مريم لبطنها وقالت بابتسامه:ما شاء الله.
البنات ابتسموا وبدأوا يوروا لمريم لبسهم وياخدوا رأيها فيه وقالوا :هادا البس من عمايل يدنا!
مريم بانبهار:دا حلو اوي ..انتو موهبين بجد!
البنت الكبيرة "ليلي" قربت طقم منها وقالت:البسي هادا علشان تيجي معانا زواج صديقتنا..
مريم باستغراب: زواج ..زواج مين دا؟
قمر بابتسامه علشان تشرح لمريم اكتد :دا فرح لبنت من الحي هنا ..ما تقلقي هيعجبك اوي..احنا فرحنا غير عكس مصر؟
ابتسمت مريم وحركت راسها بالموافقه وبدوا الاختين يساعدوها تلبس الطقم البدوي الحريمي وكانت طالعه فيه زي القمر..
وعند حسن كان قفل البيت كويس وبص علي بيت العم سينا قبل ما يمشي وكان حاسس انه سايب قلبه في البيت دا فأخد نفس طويل وقرر يتحرك علشان يلحق يروح القسم بدري لان اجازته لحد دلوقت ملهاش مبرر وعلشان برضوا ادهم ميشكش فيه..
_______وبعد وقت كبير وفي قسم الشرطة!
كان ادهم قاعد علي مكتبه واللي كان مكتوب عليه:المقدم أدهم سليمان؟
كان موجود قدام ادهم فريق حسن واللي كانوا باصين عليه ولما بصلهم رجعوا راسهم في الارض بسرعه لانه كان متعصب وبيقول وهوا فاتح اللابتوب علي صورة مريم:هي دي البنت اللي جابهالكم حسن واغتصبتوها؟
الرجاله رفعوا راسهم وبصوا لصورة البنت وبصوا لبعض وحركوا راسهم وقالوا:احنا مشوفناش وشها يباشا اصلا!
ادهم باستغراب:ازاي يعني مشوفتوش وشها ..هيا كانت من غير وش ولا ايه ان شاء الله!
واحد رد عليه وقال:لا يباشا مش قصدنا احنا نقصد انها كانت منزله شعرها علي وشها طول الوقت واحنا فعلا مشوفناش وشها؟
ادهم بعصبيه:وهيا يعني كانت في وعيها وانتوا كلكم كده بتغ/تصبوها علشان تفضل منزله شعرها ومتخلكوش تشوفوها؟
رد الراجل وقال:يا فندم احنا بنقول الحقيقيه هيا فعلا مكانتش في وعيها اوي بس كانت مغطيه وشها بشعرها منعرفش بق كانت لازقاه ولا ايه..بس الرائد حسن مقربش منها قدامنا؟
ادهم باستغراب:ازاي؟
رد الراجل:يعني بعدما خلصنا يا فندم هوا اخدها ودخلها اوضه تانيه وقال انه هيخلص معاها وهيحبسها زي ما حضرتك طلبت منه؟
ادهم شك في اللحظة دي في حسن فحرك راسه ليهم وقال:وهو فين حسن دلوقت!
رد واحد وقال:بيدور علي البنت سيادتك لانها هربت منه؟
ادهم خبط بقوه علي المكتب وقال:اتصلوا عليه وخلوه يجيلي هنا بسرعه ..انتو فاهمين!
حركوا راسهم بالموافقه وهوا طلب منهم يخرجوا وفي دقايق كانوا خرجوا..
ادهم بص لصوره مريم والغضب مسيطر عليه وبيقول:هقت/لك يا مريم..مش هسيبك عايشه علشان انتي تستحقي الموت؟
وصل حسن للقاهره بعدما ساق بسرعه عاليه علشان يلحق يروح القسم ويقابل فريقه واللي اول ما شافوه بلغوه بكل اللي حصل معاهم وبلغوه ان أدهم باشا عاوزه في مكتبه وانه متعصب جدا!
حسن بلع ريقه وحرك راسه بالموافقه وطلب منهم يكملوا شغلهم وبلغهم انه هيروحله.. الرجاله مشيوا واتحرك حسن في اتجاه مكتب ادهم واول ما وصل حسن لمكتب ادهم ودخل ادهم بصله وقال:حمدلله علي سلامتك يا حسن طمني لقيت مريم ولا لسا؟
حسن حرك راسه بالرفض وقال:لا يا فندم البنت كأنها فصل ملح وداب ملهاش اي أثر من وقت ما هربت!
ادهم حرك راه بشك وقال:قولتلي..طيب يا حسن انا عاوزك تسيبها و متدورش عليها وكمل شغلك وانا اللي هدور عليها بنفسي!
حسن بصله بصدمه وقال:ليه حضرتك ..هو انا قصرت في حاجة؟
ادهم برفض:لا بس انت وراك شغل كتير وانا مش عاوز اعطلك اكتر من كده!!
حرك حسن راسه بالموافقه وادهم ابتسم بخبث وقال:الا يا حسن صحيح انت عايش لسا لوحدك في بيتكوا اللي في اكتوبر دا ولا فس حد عايش معاك!
حسن حرك راسه وقال : لا عايش لواحدي يباشا حضرتك بتسأل ليه؟
ادهم بجديه:بسألك عادي يا حسن اصلي مستغرب شاب زيك وحلو متجوزش ليه لحد دلوقت؟
حسن بابتسامه مزيفه:النصيب يا فندم..لسا ملفتش بنت الحلا وان شاء الله ولقيتها ليه لأ حضرتك'
ادهم حرك راسه وقال:خلاص يا حسن اتفضل انت روح علي مكتبك واحنا اسفين علي الازعاج'
حسن :ازاعاج اي بس يا فندم حضرتك تؤمر..ابتسم ادهم وحسن حرك راسه بالموافقه وخرج من المكتب وهو مستغرب أسألة ادهم الغريبه واللي اول مره يسألهاله ودا غير نظراته اللي كانت مخيفه فحس ان الخطر بدأ يحاوطه فقرر يفضل هنا كام يوم لحدما يلاقي فرصه مناسبه ويرجع لمريم تاني..
________وفي الفيلا اللي عايش فيها ممدوح وناني..اول ما صحيت ناني استغربت ازاي انها نامت هنا..فبصت حواليها لاقت ديحه نايم جمبها فبصتله وابتسمت لانها بدأت تفتكر كل اللي حصل امبارح ..فافتكرت ياسر ابنها وقالت بلهفه:دا زمانه قالب عليا الدنيا..مسكت تيلفونها بسرعه عشان تتصل عليه ولاكنها لقت الموبايل فاصل..
فبصت حواليها بضيق وقالت:انا متاكده اني كنت شحناه للاخر هو فصل امتي دا؟
ممدوح صحي علي حركتها الكتير فبصلها وقال بابتسامه:الجميل متضايق ليه!
ناني قالت بخجل من نظراته :الموبايل فصل وانا عاوزه اتصل بابني علشان اعرفه اني مسافره علشان ميقلفش عليا !
ممدوح رفع حاجبه وقال:طيب متزعليش نفسك وكلميه من عندي….حركت راسها وهو قال بمغازه:صحيح يا ناني انتي كنت تجنني امبارح!
ناني بصتله بخجل وقالت:يعني عجبتك بجد يا ديحه باشا..ولا دي مجرد مجاملة علشان مزعلش؟
ممدوح بلهفه:مجامله ايه بس دا انتي عجبتيني ونص.. انا مبسوط جداا اننا اتجوزنا لاني فعلا كان هيحصلي حاجه بو مكنتش اتجوزتك؟
ابتسمت ناني ولمست خده بلطف وقالت:طيب هات الموبايل يا حبيبي علشان اتصل علي ابني وبعد ما اخلص معاه عاوزاك في موضوع مهم ..
ابتسم ديحه وحرك راسه وهو بيديلها التيلفون واول ما اتصلت علي ابنها ياسر وسمعت صوته اللي بيزعق قالت بقلق:مالك بس يا حبيبي بتزعق ليه..انا مسافره اسبوع بس ومش هتاخر؟
ياسر بضيق:براحتك يا ماما انا مش بزعق علشان كده انا بزعق علشان كنت بتصل بيكي ومش بتردي.. وهو رقم مين دا!
ناني بصت لديحه وقالت بتوتر:دا موبايل واحده صحبتي ..المهم دلوقت قولي مالك متضايق ليه؟
ياسر بتوتر:انا محتاج فلوس منك ضروري يا ماما..وهرجعهملك تاني متقلقيش بس انا محتاجهم دلوقت ضروري؟
ناني باستغراب:محتاج فلوس ليه هو حصل حاجه معاك في شغلك!
ممدوح ركز في كلامها وهيا قالت :انا مش هعرف احولك اي حاجه دلوقت يا ياسر خد من اي بنك قرد مشي نفسك بيه لحدما ارجع!
ياسر بضيق:المبلغ كبير ياماما..انا محتاج١٠٠ مليون!
ناني بصدمه:بتقول كام!
ياسر وهو بيردد كلامه بغضب:١٠٠ مليون..لو روحت اخدت قرض هضمن الفيلا بتاعنا عليه!
ناني بصت لممدوح بخوف علي فيلتها وقالت بتوتر:بلاش الفيلا يا ياسر اضمن شركتك!
ياسر اتفاجئ وقال:يعني ايه ياعني اضمن شركتي مينفعش..افردي حصلت مشكله الشركه تروح مني..لا يا ماما انتي لازم تساعديني وانا هضمن الفيلا ..اوك!
ناني حركت راسها بموافقه وقالت:طيب طيب يا ياسر اعمل اللي انت عايزه بس لو محلتش مشكلتك دي في اقرب وقت انا مش هسكت علي فكرة!
ياسر بضيق :ماشي يا ماما يلا سلام!
قال كلامه وقفل المكالمه وهيا اتفجأت وبصت لممدوح وقالت:شوف الولد قليل الادب..
ممدوح قرب منها وهو بيمثل القلق وبيقول:خير ياناني حصل ايه مع ابنك!
ناني وهيا بتغمض عينها بتعبعلشان تهدي:بيقول محتاج ١٠٠ مليون جنيه..مش عارفه في ايه بس بس بيقول انه عاوزهم ضروري:.
ديحه وهو بيعده عليها:طيب انا ممكن اساعده..
ناني برفض:لا خلاص هو هيتصرف متحرمش منك يا حبيبي!
ابتسم ممدوح وبصلها بحب وقال:طيب ايه مش هتظبتينا بق .
ضحكت بطريقه خليعه وحركت راسها بموافقه وقالت:عيوني يا قلبي استني بس خمس دقايق وهكون جاهزة!
ابتسم وحرك راسه وهيا قامت بسرعه تجهز نفسها وهو وقتها اتصل بمنعم وبلغه باللي سمعه من ناني ومنعم لما عرف اتفاجئ وقفل معاه بسرعه علشان يبلفغ ماهر وفي خلال ثواني كان اتواصل مع ماهر وبلغه بكل اللي عرفوه ولما ماهر سمع ان ياسر محتاج فلوس ابتسم لان خطته بدات تتنفذ وقال وهو بيوجه كلامه بمنعم:كويس اوي ..قريب اوي ياسر غنيم هيتنهي خالص من السوق.. يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
"اتجه حسن لـ بيته وهو بيفكر يا تري أدهم بيخطط لأيه لأنه مستحيل يسيب مريم في حالها لأنه بيتوعدلها من أكتر من ٨ سنين .
واول ما دخل حسن للبيت اتجه بسرعه لغرفته اللي كانت قاعده فيها مريم وقعد علي السرير وبدأ يفتكر شكلها وهيا نايمه علي السرير وكان قلبه بيدق بقوه ..
فـ رِجع بضهره علي السرير وهو مغمض عينيه وبيفكر هيتصرف ازاي معاها بعدما وقع في حبها بشده.
وفي الجبل كانت مريم اتجهت مع بنات العم سينا للفرح اللي قالولها عليه..
وأول ما دخلت مريم لبيت كبير وكان مليان بالحريم البدويه قلبها دق بتوتر ..كانوا الحريم كلهم خالعين النقاب اللي بيلبسوه ولابسين لبس من اللي بيصنعوة وكان شكلهم يجنن..
اول ما شافوا مريم استغربوا وعرفوا انها غريبه علي طول لانهم اول مره يشوفها فقربت واحده من قمر وقالت:مين هذي الصبيه يا قمر؟
قمر ابتسمت وهيا بتشاور علي مريم وبتقول:هذي مريم من مصر..وهيا قاعده معانا لحدما جوزها يرجع من السفر؟
كل الحريم اللي في البيت بصوا لمريم بانتباه واللي كانت خجلانه منهم جدا فقربت ليلة منها وقالت :لا تخجلي يا مريم كلنا هنا حريم مع بعض ومستحيل اي رِجال يدخل هنا؟
مريم ابتمست وحركت راسها وقعدت براحة شويه فبدأ الحريم يتقبلوها وبعد ثواني العروسه خرجت وهيا لابسه الزي الخاص بحفلتها وبدأو الحريم يغنوا بدوي والكل فرحان وبيرقص ومريم قاعده بتتفرج عليهم وساكته لحدما واحده مسكت ايد مريم وقالت:بما انك من مصر..ايش رئيك ترقصي مصري..احنا بنحب طريقتكم في الرقص بس مش بنعرف نرقص غير بدوي؟
مريم بصتلهم باستغراب والعروسه قالت بابتسامه:معايا اغنيتين حلوين للرقص ايش رئيك ترقصي معايا ..
"مريم بصت علي قمر وليلة واللي حركوا راسهم بالموافقه فحركت راسها بالموافقه وقامت بخجل والكل اتحمس يشوفوها وهيا بترقص والعروسه شغلت الأغنيه الشعبية ..
مريم غمضت عينيها في البدايه علشان متخجلش وبدأت تتمايل بخصرها علي نغمات الموسيقي وبدأت تحرك جسمها بخفه وكان الكل بيبص عليها ومبهور ..
وبعد ثواني مريم بدأت ترقص بُحرية وتغني مع الأغنيه بابتسامه والكل بيسقف بإعجاب شديد وهيا كانت بتبصلهم وبتضحك لأنها بقالها سنين مرقصتش بالإحترافيه والطلاقة دي..
وبعد دقايق الاغنيه الأولي خصلت ومريم بدأت تندمج معاهم فقالت وهيا بتشاور علي العروسه:شغلي الاغنية التانيه؟
العروسه حركت راسها بالموافقه وجريت بسرعة وشغلت الأغنية الثانيه ومريم قربت منها ومسكت ايديها ورقصوا الانين قصاد بعض والكل كان مبسوط وبدأوا يحبوا مريم لانها اجتماعيه واتعاملت معاهم علي انهم اصحابها .
وعند حسن في القاهرة كان لسا نايم بيفكر هيا عامله ايه دلوقت وهو قاعد كدة وبيفكر فجأة تيلفونه رن برقم واحد من أصحابه ..
عدل حسن جسمه بسرعه ومسك التيلفون ورد عليه وبعدما سمع كلام صاحبه وقف بصدمه وقال:فيين.
صاحبه:في العمارة اللي كنا فيها من اسبوعين..دلوقت مسكنا شقة دعا/رة وكل اللي فيها رجال اعمال؟
حسن بدهشه:طيب ،طيب انا جاي حالا!
حسن انهى كلامه وخرج بسرعه من الشقه وكان وقتها أدهم وصل قدام بيت حسن واول مشافه خارج وبيركب عربيته ابتسم بسخريه ولما حسن اتحرك بالعربيه اتجه ادهم للداخل وقدر يفتح باب الشقه بسهولة ودخل بسرعه للشقه لانه شاكك ان مريم موجوده جوه؟
_____________وفي القصر..
ماهر كان بيبص لأحلام اللي قاعده بتوريله صور الفستان اللي هيا عايزاه وهو كان بيحرك راسه بالموافقه فقرب منها وقال:طيب ولوازم الدلع ايه..مش هتاخدي رأي فيها!
بصتله وحركت راسها بضيق:احترم نفسك يا حضرت المدير ..انت فاكر اني الحجات دي العريس بيشوفها قبل الفرح كده عادي؟
ماهر حرك رأسه بانبهار وقال:دا علي كده بق الحجات دي مثيرة جدا وانا هتدلع لما اقول بس..
افتكرت أحلام طقم الكنغر وسمكة القرش فـ ضحكت وهو بصلها وقال:شكلي هتبسط مش كده..
احلام حركت راسها بالايجاب وقالت:هتتبسط اوي اوعي تقلق..ابتسم وقرب منها وقال وهو بيبعد اللاب توب عنها وبيسحبها علي رجليه وبيقعدها بإحكام:بقولك ايه يا أحلام انا عاوزك تفضلي كده قعده علي رجلي شويه لان شكلك حلو النهاردة وعاملة زي الأطفال؟
احلام كان قلبها بيدق بقوة ومش قادره تنطق من الخجل والتوتر اللي هيا فيه دلوقت فبصتله وحركت راسها بالرفض وهو ابتسم علي شكلها وقرب من خدها بسرعة قبلها وقال:مالك يا احلام احنا متجوزين عادي متقلقيش..وبعدين هو انتي مش عارفه اني دي حقوقي ولا ايه؟
احلام اتكلمت بصوت متقطع وقالت:نز..لني يا ماهر..وعيب اوي اللي بتعمله دا انا مش طفله هتقعدني علي رجلك!
ماهر تجاهل كلامها وقربها عليه اكتر وحط رقبته عند صد/رها وقال بابتسامه:مش عاوز ابعد عنك خليكي جمبي شويه يا روح قلبي من جوا..
بصتله بتوتر وبدأت تاخد انفاسها بصعوبه وهو كان مكمل مشاكسة ليها ومخليها مش قادرة تتنفس وبعد وقت بعد عنها وقال:خلاص يا احلام وشك هينفجر من الإحمرار ..مكنتش اعرف انك خجولة اوي كده.
قامت من علي رجله بسرعه لما لقت فرصتها في الهروب وجريت علي الحمام تداري كسوفها وهو فضل يضحك علي شكلها وقدر يعرف ازاي هـ يسكتها بعد كده وياخد حقه منها .
وبعد دقايق خرجت احلام وهيا بتاخد نفسها براحه واول ما عينيها جت في عينه بعدت نظرها بسرعه وقربت من السرير علشان تنام ولاكن ماهر منعها وهو بيشيلها وبيقول:بتهربي مني ليه يا حبيبتي احنا لسا الليل معانا طويل؟
قالت بخجل :ماهر..انت قولت نأجل اي حاجه دلوقت علشان يوم الفرح صح..!
لفها ليه وبص في عيونها وقال برومانسيه:انا قولت كده..ضم عينيه بتذكر وكمل كلامه وقال:بصراحه مش فاكر حاجه!
سحبت نفسها من تحت ايديه بسرعه وقالت :طيب حاول تفتكر بق ومتقربش مني تاني !
سحبها تاني عليه وبص في عيونها بحب:يرضيكي انام من غير ما ابوس مراتي حبيبتي؟
احلام وشها احمر تاني وهو حاوطها بايديه الاتنين علشان متهربش منه فقرب اكتر منها وقرب شفايفه من شفايفها وهيا بدأت تغمض عينيها بخجل فابتسم علي شكلها وقبلها بحب لانه مش هيقدر يعدي اليوم من غير ما يلامس شفايفها اللي بدا يدمنهم وهيا استجابت معاه.
_________في غرفة حمزه"
كان قاعد علي كرسي متحرك ووهو ماسك موبايله وبيبص عليه وكان مفتوح علي رقم حنين. بسبب انه كان بيلاحقها لفترة عرف من جيرانهم انها معاها تيلفون وكمان طلع عندها أكونت علي فيسبوك بس لانها بنت محافظة مش بتظهر كده قدام الناس..
فكان قاعد وبيبص لرقمها بتوتر ،عاوز يتصل عليها ويقولها انها وحشته جدا وانه نفسه يقابلها ولاكن خايف من رد فعلها لانهم من اخر مره شافها فيها عند مدرستها مقبلهاش تاني ..
وبعد تفكير طويل قدر حمزه يستجمع شجاعته وضغط علي رقمها واستناها ترد..
وعند حنين كانت خلصت مذاكرة وبتساعد اخوها في حل الواجب بتاعه وكانت مامتها وقتها نايمه وسيباهم مع بعض هما الاتنين .
اول ما تليفونها رن وبصت فيه ولقت انه رقم غريب طلبت من أخوها حمزه يرد علي المكالمه علشان لو طلع راجل يقفلوا بسرعه ويعملوا حظر علشان ميتواصلش معاها تاني وبالفعل حمزه سمع كلامها ورد علي التلفون وقال بطفوله:الو..مين!
اتفاجئ حمزه ان اخوها اللي رد عليه ففكر ان اكيد حنين مش موجوده علشان كده الطفل رد بدالها ..فقال بتساؤل:مش دا رقم حنين برضوا؟
حنين اول ما سمعت صوته قدرت تعرفه وقلبها دق بسرعه لانها متوقعتش انه قدر يجيب رقمها بسهوله برغم انها مش بتديه لاي حد .. فـأخوها بصلها وشاورلها يرد يقول ايه وهيا همست في ودنه وقالت بطلب:قولو ايوا وانت مين وعاوزها ليه ؟
حمزه حرك راسه بتفهم وقال:انت مين وعاوز حنين ليه ؟
حمزه ابتسمت ورد عليه:انا عاوزها علشان موضوع مهم اندهلها و خليها بس ترد عليا الأول !
حمزه سمع صوت طفل جارهم بينده عليه فبص لاخته وقال برجاء:حنين خدي بق ردي عليه انتي وانا هروح العب مع الواد مشمش؟
حنين اتفجات وحمزه ابتسم لما عرف انها كل دا موجوده وسامعاه فاستني لما هيا تبدأ معاه كلام الأول ..وهيا بصت لاخوها وحركت راسها ليه بالموافقه واول ما خرج الطفل حنين حطت التيلفون علي ودنها وقالت:ايوا انا حنين مين حضرتك!
حمزه بابتسامه:انا واحد واقع في حبك يا أنسه من الدور العاشر ..ولو مُت واتولدت من تاني وبروح جديده هحبك تاني وتالت ورابع؟
ضمت حنين حاجبها وتجاهلت كل اللي قاله وقالت بتساؤل:حضرتك برضوا مقولتش انت مين!
مسك حمزه ضحكته وقال:انا حمزه يا حنين..معقول معرفتيش صوتي؟
حنين قالت بتوتر بتحاول تداريه في صوتها:انا معرفش حد بالاسم دا غير اخويا فلو حضرتك عاوز تقول حاجه قبل ما اقفل المكالمه اتفضل؟
حمزه اتصدم من كلامها وقال بلهفه:لا اوعي تعملي كده يا حنين دانا كنت اموت فيها صدقيني..وعلي فكرة بق انا تعبت جدا لما جبت رقم تيلفونك هو انتي اي يا بنتي مجهولة الهوية؟
حنين بخجل:انت ازاي تسمح لنفسك تاخد رقمي وبعدين مين دا اللي ادالك الرقم وانا اروح اتحاسب معاه؟
حمزه ابتسم:ليه الاذيه دا كتر خيرة اللي عمل معايا الواجب الكبير دا؟
حنين بتساؤل:يعني اللي ادالك رقمي راجل ..اكيد دا عمي بندق بتاع السوبر ماركت؟
حمزه حرك راسه بالايجاب لانه فعلا اخد رقمها من بندق دا فقال وهو بينكر كلامها:ومين قال بس انه راجل انا قصدي كتر خيرها اللي عملت معايا الواجب دا ؟
حنين بسخريه:يبق مفيش غيرها طنط حنان اللي علي اول الشارع مش كده ..!
ابتسم وقال:لا متظلميهاش دي ست طيبه وكتر خيرها انها كلمتني عنك وخلتني أحبك أكتر؟
اتوترت حنين وسكتت وهوا قال:انتي ونعم الاخلاق يا حنين اي يا بنتي الآدب دا كله دانا من خجلي خوفت لا من كلامي معاكي اوسخ/ك؟
حنين بصدمة وصوت واضح:أفندم ..حضرتك بتقول ايه؟
حمزه بتوهان:بقول بحب ،بحب يا ناس وحبيبي قافل قلبه بترباس ومش راضي عني ،حد يقوله اني بحبه ،حد يقوله انه حبيبي،روحوا هاتولي اجمل ورده علشان أهديها لنور عيني..
بدأت تبتسم بتلقائيه علي كلامه ومن خجلها مردتش عليه فكمل حمزه وقال:عيونها زي النجمة فيها لمعه وجمالها ساطع فيها قلبي واقع ورموشها جنه قلبي فيها طامع وقلبي قاال بإصرار عايز حنين والنبي يا خال؟
حنين ضحكت غصب عنها وقالت بتساؤل:هو انت بتقول شِعر ولا انا بسمع غلط!
ابتسم حمزه ورد بسرعه:لا والله انا بقول اللي حاسس بيه بس اوعدك اول ما نقعد مع بعض هقولك أحلي شِعر هكتب فيكي قصايد وارويهالك يا حنيين ..لان انتي يا حنيني ملامحك زي البحر من جوا مليانه تفاصيل..نظراتك ليا بتحسسني اني أسعد انسان في الدنيا خصوصا لو كانت نضرات عشق؟
حنين اتوترت اكتر وقالت:انا ..انا هقفل علشان الوقت اتاخر وميصحش اتكلم معاك في التيلفون اصلا؟
برجاء :ارجوكي اديني فرصه انا والله شاريكي ومستحيل اخدعك..انتي عارفاني وعارفه خالي وكمان عارفه عنواني..لو عملت اي حاجه متعجبكيش..اتصلي بخالي فورا وانا مستعد للعقاب..
سكتت وهيا بتفكر في كلامه وهوا قال:فيها ايه لو ارتبطنا ..نفسي اشوفك كل يوم نفسي اسمع كلمة بحبك منك..انا صح بسمعها كتير بس منك هتكون مختلفه؟
بدات حنين تشعر بالغيره بعد سماعها لكلامه وقالت بتوتر:بتسمعها كتير..يعني ايه بتسمعها كتير؟
انتبه حمزه لكلامه وقال بتوتر:مش قصدي يا حنين أنا قصدي اني مهما سمعتها من أي بنت منك انتي هتكون مختلفه وتدخل في القلب علي طول؟
حركت راسها وقالت بخجل:طيب انا هقفل علشان ميصحش نفضل نتكلم كده واحنا مفيش اي علاقة تربطنا ؟
قال بلهفه واضحه في صوته:طيب ايه مش هتحني عليا وترقي!
ابتسمت علي كلامه وقفلت بسرعه المكالمة وهو فضل قاعد مصدوم مش مستوعب انه سمع صوتها تاني فحط ايديه علي قلبه وقال:هانت يا حمزه وحبيبت قلبة هترضي عنك .
كانت حنين متوترة ومش عارفه تعمل ايه ولاكن لما افتكرت كل الكلام اللي قاله ابتسمت لانها لاول مره قلبها يدق بقوه لشخص ..فحست ان حمزه فعلا بيحبها لانه لحد دلوقت معملش حاجه هزعلها ولاكن بالعكس وقفته جمبها هيا مش هتنساها..فابتسمت وقررت لنها هـ تبلغه بموافتقها ولاكن بشرط انه يجي ويتقدم ليها رسمي.
____________
وفي يوم جديد وفي القسم.
كان موجود ادهم وهو بيراجع ملف في ايديه وكان الملف دا يخص حسن وعيلته ..فافتكر ادهم لما راح لبيته امبارح وملقاش مريم ولاكن لقي اللي يثبت ان شكة طلع صح..
كان أدهم ماسك في ايديه فردة حلق نسائي لقاها في غرفة النوم بتاع حسن ولان الحلق دا كان نفس اللي كانت لبساه مريم يوم اما كان بيشدها من شعرها وشافه ..فاتاكد ادهم ان حسن انقذها ومنفذش مهمته صح وانه طلع خاين….
فطلع ادهم سلاحه من الدرج وهو مقرر يعاقب حسن لانه اتعهد بكده وافتكر كلامه لما هدد مريم وقالها:انه هيقتلها هيا واللي هيدافع عنها..فخرج من مكتبه بسرعه وهو مقرر يروح لحسن ويواجهه وبعدما ينتقم منه هيعرف منه مكانها ويروح يخلص عليها.
واول ما ادهم خرج من القسم كان حسن داخل ولان ادهم كان الغضب مسيطر عليه فاتحرك بسرعه بعربيته ومنتبهش لوجود حسن وراه وحسن لما شافه اتفاجئ من شكله فحس انه اكيد عرف حاجة عن مريم فجري بسرعه لمكتب ادهم يشوفه كان بيعمل ايه دلوقت ..
واول ما حسن دخل للمكتب ادهم شاف الملف والحلق موجودين علي المكتب ففتح الملف واتصدم انه يخصه هو وعيلته فقرر يقرأ الملف بسرعه ويشوف ادهم عرف عنه ايه وياتري عرف عن بيتهم اللي في الجبل ولما اتاكد ان كل المعلومات عاديه ارتاح ولاكن لما شاف حلق مريم اتصدم وعرف انه اكيد كشف الحقيقه وانه مخبيها فقرر يتحرك بسرعه ورا ادهم ويتابعه ويعرف هوا بيخطط لإيه بالظبط وبالفعل حسن في خلال دقايق فقط كان ركب عربيته واتحرك في نفس الطريق اللي مشي أدهم فيه ولحسن حظة انه قدر بسهوله يلحقه بسبب عطل كان علي الطريق..فكان حسن قاعد في عربيته ومتابع ادهم واللي كان وشه احمر بغضب وبيتوعد لحسن ومريم بالقتل ..
_________وفي شركة ياسر كان وصل فريق من الشركة الايطاليه وكان معاهم شيك مصري بباقي الفلوس وبعدما ياسر اخد الشيك منهم ابتسم وقرر يروح يصرف الشيك النهارده بعدما يسلمهم الشحنه لانه واثق فيهم وبعد وقت اتحركوا كلهم للميناء علشان يشوفوا الشحنه وهيا بتتسلم وبالفعل وبعد وقت كبير تم تسليم الشحنه للشركة الايطاليه وكانت الشحنه اتحملت في السفينه اللي متجه لايطاليا وبعدما انتهي وقت التسليم اتحرك ياسر للبنك علشان يحول الفلوس اللي في الشيك علي حساب الشركة واول ما وصل للبنك ودخل ..قابل المدير واللي كان مبسوط لوجدوه لانه عميل مهم جدا فقال بترحيب:اهلا وسهلا يا مستر ياسر حضرتك نورت البنك!
ابتسم ياسر:دا نور حضرتك!
المدير بتساؤل:ممكن اعرف حضرتك هتعمل ايه النهارده..هتعمل سحب ولا ايداع؟
ياسر بصله وقال وهوا بيطلع الشيك اللي فيه المبلغ من هدومه:هحول لحساب شركتي المبلغ اللي في الشيك دا؟
المدير اخد منه الشيك وقرأه وحرك راسه بالموافقه وقال:اتفضل حضرتك تحب تشرب ايه لحدما نخلص كل الاجراءات..
ياسر بامنتنان:شكرا لحضرتك انا كدا تمام بس لو تخلص الموضوع بسرعه هكون ممتن جدا ليك!
المدير حرك راسه باحترام وخرج من المكتب بسرعه وبلغ اهم موظف عنده انه يحول المبلغ لحساب الشركة بتاع ياسر بيه وبعدها رجع تاني للمكتب وبلغ ياسر ان الاجراءات هتاخد دقايق بس وياسر حرك راسه وهو بيتخيل المبلغ اللي شركته كسبته في الفتره الاخيره ولكنه ملحقش يفرح لان جاله اتصال من عنايات واللي كانت بتبكي وبتقول:الحقنا يا ياسر بيه الحكومة هجموا علي الشقه واخدوا البنات ورجال الاعمال اللي كانوا موجودين وانا الحمدلله اني هربت منهم قبل ما يمسكوني انا كمان؟
ياسر وقف من مكانه بصدمه وقال:بتقولي ايه داحصل امتي كل دا؟
عنايات ببكاء:امبارح بالليل يا باشا..اخدوا كل البنات وكسروا الشقه كلها ..
ياسر حرك راسه بضيق وقال:طيب واخبار السديهات الي اتسجلت ايه. ..اتحولتلي علي اللابتوب اهم حاجه!
حركت عنايات راسها واجابته:كل حاجه عند سعادتك بس هو انت هتسكت يباشا يعني مش هتخرج البنات؟
ياسر بضيق:ملكيش انتي دعوه يا عنايات وشوفيلك اي حته ارتاحي فيها وهدي اعصابك كده وانا يومين وهكلمك؟
عنايات بخوف:حاضر يا باشا..حضرتك محتاج حاجه مني قبل ما اقفل؟
ياسر:لا يا عنايات..اهم حاجه انتبهي لتقعي تحت ايديهم انا مش ناقص مصايب وخلي بالك علي نفسك!
عنايات حركت راسها بتوتر وقالت بالايجاب:حاضر يباشا مع السلامه!
ياسر قفل المكالمه بضيق وهو بيبص للمدير اللي متابع المكالمه بانتباه فقال ياسر بضيق:حضرتك قولتلي دقايق وهتخلص ممكن اعرف الدقايق دي هتخلص امتي؟
المدير بصله بانتباه وقال باسف:معلش يا فندم ثواني وهرجع لحضرتك تاني!
كان المدير خارج من المكتب ولاكن الموظف قاطعه لما دخل عليهم وقال:يا فندم في مشكله في الشيك دا..الفلوس اللي كانت فيه كانت متاحه من عشر دقايق بس ولاكن الحساب اللي كنت هسحب منه المبلغ فجأة صفر وبكده الشيك دا يبقي من غير رصيد؟
اول ما ياسر سمع كلامه وقف وقال بصدمه:نعم..انت بتقول ايه دا..دي الشركه مأكدة عليا وانا وريته للمحامي وقالي انه تمام!
الموظف بتوتر من اسلوب ياسر العالي:يا فندم انا بقول لحضرتك ان الحساب من عشر دقايق بس كان متاح ولاكن فجأة صفر وهو حضرتك متاكد ان الفلوس دي متاحه لحضرتك وانك كنت هتسحبها !
ياسر بضيق وهو بيسحب الشيك من ايديه:انت اكيد بتهزر وأكيد حصلت حاجت غلط..جرب تاني!
الموظف:يا فندم صدقني انا جربت اكتر من مرة بس حضرتك الشيك دا من غير رصيد؟
ياسر وهو بيحط ايديه علي راسه بصدمه:يعني ايه..يعني انا اتضحك عليا..انا شركتي متوقفه علي الفلوس دي ولو مكانتش موجوده خلال اسبوع بالظبط الشركة هتتدمر..شوف حل تاني بسرعه؟
الشاب حرك راسه بيأس وياسر قرب منه ومسكه من هدومه وقال بتهديد:اكيد العيب منك الشركه دي محترمه ومستحيل يعملوا معايا حركه واطيه زي دي!
المدير قرب من ياسر وبعد عنه الشاب وقال:اهدي يا ياسر باشا اكيد حصل عطل وهيتحل تاني بس مينفعش حضرتك اللي بتعمله دا؟
ياسر بصلهم بضيق وصرخ في وشهم وسابهم وخرج علشان يتواصل مع الفريق اللي سلمه الشيك ولاكن كانت تيلفوناتهم خارح التغطية..فاتواصل ما السكرتيره اللي في ايطاليا لقاها مش بترد فصرخ في التيلفون بغضب وهوا بيقول بقهر:مستحيل ..مستحيل يعملوا فيا كده..انا ياسر غنيم يتنصب عليا..ينصبوا عليا انااا؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
ياسر بصلهم بضيق وصرخ في وشهم وسابهم وخرج بره المكتب واتواصل مع الفريق اللي سلمه الشيك ولاكن كانت تيلفوناتهم خارج العمل..
فاتواصل مع السكرتيره اللي في ايطاليا لقاها مش بترد فصرخ في التيلفون بغضب وهوا بيقول بقهر:مستحيل ..مستحيل يعملوا فيا كده..انا ياسر غنيم يتنصب عليا..ينصبوا عليا انااا؟
خرج ياسر بسرعه من البنك واتجه لشركته واول ما وصل اتجه لمكتب المحامي وصرخ فيه بكل غضب لانه وراله الشيك وهو طمنه فبصله وقال:انا مش وريتك الشيك دا وانت قولتيلي انه مظبوط ازاي يطلع من غير رصيد!
المحامي بصدمه منًهجوم ياسر عليه :يا فندم الشيك كان مختوم بختم دولي وانا اكدت لحضرتك انه سليم بس انا هعرف ازاي انه بدون رصيد دي مش شغلتي دي شغلة البنك؟
ياسر حط ايديه الاتنين علي دماغه وقال:انا شكلي معرفتش اوظف رجاله هنا في شركتي..بقولك ايه فضيلي كده كل شغلك وغور من هنا انت فاهم؟
المحامي اتصدم من كلام ياسر وكان هيعترض ولاكن ياسر سابه وخرج واول ما دخل مكتبه اتصل علي السكرتريه تاني ولاكنه لقاها ردت فقال بغضب بالانجليزي:بتنصبوا عليا انا يا ولاد الكلب وربي ما هسيبكم!
السكرتريه قالت باعتراض :مستر ياسر لماذا تصرخ بوجهي انا ليس لدي ذنب المدير هو من خطط لكل شئ؟
ياسر بصدمه ودي كانت صدمة عمره:يعني ايه ياعني هوا اصلا مخططلي من البدايه...كمل بتساؤل:طيب هو فين دلوقت؟
السكرتيره:الشركه هنا عبارة عن فوضي سيدي لان المدير هرب وترك كل شئ فانا الان ليس لدي اي معلومات اخبرك بها؟
ياسر كان اتعصب علي الاخر ولسا هيصرخ فيها قفلت المكالمه بسرعه وهوا قال بضيق:الو ..الو؟
اتصل عليها تاني ولاكن هيا مردتش ..فبق قاعد ومش عارف يعمل ايه ..فجه في دماغه شوقي فاتصل عليه ووقتها شوقي كان في المستشفي بيطمن علي بنته واللي كانت بدات تستجاب مع العلاج فاول ما لقي اتصال من ياسر تجاهله وقفل التيلفون خالص علشان ميعرفش يتواصل معاه..
واما ياسر فكانوا اثاروا كل غضبه فخرج من الشركه وقرر يرجع لبيته علشان يشوف هيتصرف ازاي مع المساهمين لما يعرفوا انه اتنصب عليه في كل المبلغ دا؟
_________وفي شقة والدة احلام .
كانت اكتشفت ان كل الفتره دي جوزها بياخد منها الفلوس وبيضحك عليها وانه ولا كان بيدور علي مريم ولا بيعمل اي حاجه علشانها فقررت تكون شجاعه لاول مره وتقفله وتطرده لان مريم كان عندها حق فانهم يبعدوا عنه لانه اصبح عامل زي النقطة السوداء في حياتهم؟
اول ما يوسف رجع من برا وكان واضح عليه السُكر..وقفت والدة احلام قدامه وهيا بتقول بتساؤل:كنت فين يا يوسف،وايه اللي عامل فيك كده!
رفع يوسف عينيه بيبصلها بنص عين وبيقول بسخريه:كنت بدور علي بنتك الفاج/رة؟
اول ما والدة احلام سمعت اللفظ دا ضربته بكل قوه علي صدره ووقعته علي الارض وقالت بغضب:بق بنتي انا اللي فاج/رة ولا انت اللي فا/جر يا عديم الكرامه !
يوسف بضيق:بتضربني يا وليه..بق بتمدي ايديك علي اللي واقف جمبك وسترك انتي وبنتك!
ردت عليه بصوت عالي وغاضب:كنت واقف جمبي..جمبي ايه يا حيلتها ..صحيح ما اللي اختشوا ماتوا..قوم يا يوسف اطلع برا وانا هخلعك علشان بق تعرف انك اللي سيبت النعمه اللي كانت في ايدك!
اتصدم يوسف من كلامها وحاول يقوم علشان يعرف يرد عليها وبعد محاولات كتير منه قدر يقف واول ما هيا لاقته واقف قدامها وبيتمايل بيسُكر قالت بغضب:اطلع برا يا يوسف ومش عاوزه اشوف وشك تاني..اكيد..اكيد انت عملت حاجه في البنت ..بصلها وضحك علي كلامها وهيا فهمت ان اكيد عمل في مريم حاجه فقالت بصدمه:يعني انت عملت بجد يا يوسف..قولي عملت ايه فيها ؟
يوسف بضحكة عاليه وصوت عالي:معملتش..بس كنت هعمل. كمل بصوت مليان شماته:انتي ازاي
متقوليليش ان بنتك حلوه اوي كدة،يعني كان لازم اكتشف بنفسي!
شهقت والدة احلام وهيا بتحط ايديها علي فمها بصدمه:انت عملت ايه انطق!
بضحكه:كنت عايز..كنت عايز..كان هيتكلم ولاكن دماغه تقلت مره واحده ووقع مغمي عليه قدامها !
قالت بتساؤل:يوسف..قوم ورد عليا وقولي عملت في بنتي ايه..يوسف مردش وهيا قالت بقلق..:يوسف رد عليا يا يوسف وقولي مريم حصلها ايه..
"يوسف كان واخد كميه كبيرة من المخد/رات وشارب خم/رة فبسبب إن المخد/رات
كانت مفعولها ثقيل أثرت علي دماغه وعملت جلطة دماغيه أدت الي وفاته في الحال.. "
قربت منه وهيا بتلمس وشه علشان تفوقه:قوم واتكلم احكيلي حصل ايه..ليه بنتي طيب ..ليه مريم يا يوسف!
بصت عليه بتركيز اما لقته مش بيتحرك فلمست كف ايديه تتأكد من النبض ولاكنه مكنش بيتنفس ولا كان عنده نبض فقامت بسرعه وبعدت عنه بخوف وهيا مش مصدقه انه مات..
طلعت تيلفونها بسرعه وقررت تتصل علي الاسعاف وفي خلال عشر دقايق الاسعاف كان وصل وطلعوا المسعفين علشان يحطوا يوسف علي الترولي المتحرك وقبل ما يخرجوا المسعفين سالوها لو هتيجي معاهم فحركت راسها برفض وطلبت منهم يتصلوا عليها يطمنوها علي احواله وادتلهم رقمها وبلغتهم انها عندها طفلة رضيعه ومش هتعرف تيجي معاهم وتسيبها لوحدها.
فحركوا راسم بالموافقه واول ما رجال الاسعاف خرجوا من الشقه جريت بسرعه علشان تلم هدومها وتمشي من الشقه اللي كانت وشها فقر عليهم وقررت انها هتدور علي بنتها بنفسها .
____________
وعند حسن..كان لسا مراقب ادهم واللي فجاه حس بيه وقرر يلاعبه ..فبدأ ادهم يدخل شوارع جانبيه وكان حسن ماشي وراه بالعربيه لحدما ادهم عمل كمين لحسن ولما حسن اكتشفه قرر ينزل ويواجهه بكل شجاعه علشان ينهي الحرب اللي بدأت بينهم بعدما كانوا اصدقاء خلال الكام سنه اللي فاتوا..
ادهم بابتسامه:والله كنت حاسس ومتأكد انك ورايا..اصل مش طبيعي تبق عارف اني عاوز اقتلها وتسيبني اعمل كده!
حسن قال بصوت واضح:وليه عايز تقتلها ما تسيبها في حالها هو لازم الاذيه وخلاص؟
ادهم بصوت قوي وغاضب:وهيا مسابتنيش في حالي ليه ودمرتلي حياتي..انت عارف اني لولاها كان زماني لِوا دلوقت..دي واحده تستحق الد/بح ؟
اتكلم حسن وهوا بيركز مع حركاته:هيا مغلطتش لوحدها يا ادهم انت كمان غلط وضيعتها وضحكت عليها ..مش لو انت كنت اتجوزتها مكانش هيحصلك كل دا؟
ضحك ادهم بصوت قوي وقال بسخريه:اتجوزها…هههههههه ..اتجوزها ازاي يا حسن ..دي واحده رخيصة سلمتني نفسها بحجة انها واثقه فيا وبتحبني..كنت عايزني اتجوزها ازاي لما الاقيها سهله وبتروح لاي حد يقولها كلمتين حلوين!
اتعصب حسن من كلامه علي مريم وقال بضيق:يعني بتلومها هيا وناسي نفسك بانك اللي ضحكت عليها برضوا.
ادهم قرب منه بغضب وصفعه في وشه وقال:بتدافع عنها ليه ها..انت مش عارف حقيقتها وكنت كارهها أكتر مني.ايه اللي اتغير فييك ..بتدافع عنها لييييه!
حسن بمقاطعه:علشان بحبها..ادهم بصله بصدمه وهو كمل وقال:سيبها يا ادهم في حالها ولو مش علشاني علشان منصبك انت تعبت اما رجعت تاني للداخليه ..يعني لو اذيتها هتدمر حياتك تاني بنفسك بعدما صلحتها!
ادهم الغضب كان زاد في قلبه فبصله بصدمة وغيره كبيرة مكانش فاهم معناها ايه وقال:بتقول بتحبها؟
حسن حرك راسه وقال بشجاعه:وهحميها منك ومن اي حد عاوز يأذيها.انا هفديها بروحي يا ادهم علشان هيا تستحق فرصه تانيه ولو هيا كانت غلطت فانت غلطت واكتر منها كمان وانت عارف قصدي ايه؟
ادهم كان باصصله ومندهش لانه مكانش متوقع انه بدل ما يخلص عليها وينتقم منها معاه يقع في حبها فقال بسخريه:وقعت في حبها يا جبان..اكيد كانت بتضم حاجبها وتقولك..قال ادهم وهو بيقلد حركات وصوت مريم:انقذني يا حسن..متسبنيش يا حسن..انا مظلومه يا حسن..ذقا بايديه وقال :دي كانت بتضحك علييك بتمثل يا غبي!
حسن بصوت عالي:وانت مااالك انت انا عاوزها تمثل ان شالله تقتلني متدخلش..انا بقولك دلوقت يا ادهم لو عاوز تنقم من مريم بجد انا قدامك اهو اعمل فيا مابدالك وصدقني قتلك ليا هيوجعها برضوا ..
ادهم بسخريه:يعني مش خايف علي وجعها لما تعرف انك مت علي ايدي وضحيت بحباتك علشانها؟
حسن:مش مهم حياتي اهم حاجه انها تكون بخير ويكون ليها فرصه تانيه تقدر فيها تعوض اللي فات..هيا مش وحشه هيا بس كانت عايشه في مجتمع سلبي محاوطها فيه اشرار دمروها زيك؟
ادهم وهو بيوجه السلاح علي دماغ حسن:غبي ..وهتعيش غبي وهتموت غبي!
في مفس الوقت دا كانت مريم قاعده وقلبها اتقبض فجاه فبصت لبنات العم سينا وقالت:مفيش هنا هاتف محمول عاوزه اطمن علي حسن !
البنات حركوا راسهم بالرفض ولاكن قمر حركت راسها فجاه بالموافقه وقالت:لا في هاتف محمول مع والدي..بس مش شغال ؟
مريم بزعل:انا مش عايزه العب بيه انا عاوزه اتواصل مع حسن يعني عاوزاه شغال؟
قمر بماقطعه :يا مريم انا مش قاصدي انه عطلان قصدي انه مش شغال يعني والدي مش بيشغله كتير يعني ممكن تتواصلي مع جوزك بس اهم حاجه انتي حافظة الرقم تبعه؟
مريم برفض:لا..بس هوا مش عمو سينا معاه الرقم؟
ابتسمت مريم وليلة علي اسم عمو سنما وحركوا راسهم بالرفض وقالو:ما بنعرف بس ممكن تسأليه والدي قرعد برا؟
مريم حركت راسها بالموافقه وقامت علشان تروح تسأل عم سينا وفى الوقت دا كان ادهم ضرب طلقه ومريم فجاه حست بنغزه قويه في قلبها وكانت بتبص علي الفراغ بصدمه.
اتكلم العم سينا بقلق وقال:انت بخير يا بنتي..حصل اي؟
مريم مردتش عليه وهوا قرب منها وقال:مريم يا بنتي انتي بخير..مريم انتبهت ليه وقالت بموافقه:ايوا بس عايزه اتواصل مع حسن ضروري..
العم سينا بتساؤل:بس هنا مفيش محمول يوصلنا بمصر؟
مريم ببكاء:يعني ايه..؟ ليلة وقمر قالولي ان حضرتك معاك تيلفون.
سينا بصلها لبعض من الوقت وحرك راسه وقال:خلاص يا ابنتي لا تبكي انا هتواصل معاه؟
مريم بفرحه:بجد يا عم سينا ..والنبي اتصل بيه حالا عاوزه اطمن عليه قلبي واكلني قوي!
حرك سينا راسه بالموافقه ودخل لغرفه وقعد فيها دقايق وخرج وهوا ماسك تيلفون ارضي وبيقول:اخر رقم عطاه حسن لي هتصل عليه لاني ما بعرف اذا كان غيره ولا ايش؟
مريم حركت راسها بالايجاب وسينا كتب الرقم واتصل عليه وكانت مريم واقفه تبصله بعيون مليانه خوف وقلق فأول ما سمعت سينا بيقول:ايوا يا حسن يا ولدي..زوجتك عاوزه تتطمن عليك وقلقلنه قوي!
مريم قربت منه بلهفه واخدت التيلفون وقالت بصوت في بكاء:انت كويس يا حسن..طمني عليك وصولي انك بخير !
حسن حرك راسه وهو بيبص للفراغ اللي قدامه بتعب وبيقول :ايوا يا مريم..متقلقيش عليا انا كويس بس طمنيني عليكي انتي عاملة ايه ومرتاحه عند عم سينا.
مريم حركت راسها بالموافقه وقالت:انا مرتاحه معاهم بس انت هتيجي امتي ..كانت عاوزة تقوله انه وحشها بس كانت خجلانه.
كان حسن ساند بجسمه علي العربيه وبيفكر في كلام ادهم معاه قبل ما يمشي وبيفتكر لما ادهم ضرب طلقه في الهوا وقاله بتهديد:تمام يا حسن انا عايزك تحميها بس صدقني اول ما الاقيها وتقع تحت ايدي مش هيكفيني فيها طلقه رخيصة زي دي؟
حسن فاق علي صوتها وهيا بتقول بقلق:حسن ..حسن انت كويس انت روحت فين رد عليا!
حسن رد وقال:انا معاكي علي التيلفون يا مريم متقلقيش بس معلشا سرحت لاني تعبان شويه!
مريم بقلق:طمني يا حسن وقول الحقيقه هو انت قابلت ادهم ..
حسن اخد نفس وحرك راسه وقال برفض:لا يا مريم انا كنت مشغول بس ومقابلتوش ..المهم دلوقت انا عايزك تاخدي بالك من نفسك وتفضلي مع بنات عم سينا ومتخرجيش كتير اتفقنا.
مريم بتساؤل:بس انت صوتك في حاجه..هو انت مخبي عليا حاجة يا حسن!
حسن بضيق لانه مضغوط:قولتلك لا يا مريم ليه مش عاوزه تصدقيني..انا كويس بس تعبان لاني منمتش..المهم علشان بس انا سايق هقفل وهبق اتواصل معاكي في وقت تاني..
مريم حركت راسها بزعل وقالت:تمام يا حضرت الظابط خلي بالك علي نفسك'مع السلامه.
حسن غمض عينيه بضيق لانها زعلت منه فكان هيتكلم علشان يصالحها ولاكن عم سينا اللي إتكلم
وقال:خير يا ولدي انت بخير مالها زوجتك قلقانه عليك كده ليه وبتبكي !
حسن بهدوء:انا كويس يا عم سينا بس هيا مريم بتعيط!
سينا وهو بيبص عليها:ايوا بتبكي بس اهم حاجه متخبيش عليا ولو في حاجه قولي عليها وانا خدامك يا ولدي؟
حسن:استغفر الله يا عم سينا انت بتقول ايه ربنا يديلك الصحه بس انا خايف عليها لاني اعدائي كتير وخايف لحد يأذيها!
سينا بتفاهم:لا تقلق يا ولدي مرتك هنا في الحفظ والصون وانا افديها بروحي ..وبعدين مافيش حد يقدر يدخل الجبل بدون اذننا؟
حسن براحه:متشكر يا عم سينا ارجوك خلي بالك منها لحدما ارجع لاني شكلي هتأخر!
سينا:حاضر يا ولدي ربنا معاك!
حسن قفل ما سينا وهو تايهه ومش عارف هوا ايه اللي بيحصل معاه وبيفكر يا تري هو فعلا بيحب مريم وهيفديها بروحه ولا كل السنين دي كان بس معجب بيها !
_____________في يوم جديد!
صحيت احلام وبصت علي ماهر اللي نايم جمبها وكانت بصاله بخجل..قربت من شعره ولمسته بابتسامه وفضلت تلاعبه وهيا بتبص علي تفاصيل وشه بحب ..صحي وقتها ماهر علي قبلة رقيه من احلام كانت باسته وبعدت عنه بسرعه..
فتح عينيه وبص عليها وابتسم وهيا شهقت لما لقته صاحي فقالت بتساؤل:انت صاحي من امتي؟
ماهر:من وقت ما شفايفك لمست شفايفي..
بتوتر:اي دا هو انا جيت جمبك..أكيد كنت بتحلم!
قرب منها وقال وهو بيبص لوشها:وليه يكون حلم..انا مبسوط انه كان علي الحقيقة ..
احلام بصت علي شعره وقالت:انت مش هتروح الشغل؟
حرك راسها بالموافقه:هروح بس احنا لسا بدري؟او اقولك لو عاوزاني مروحش مش مهم يولع الشغل اهم حاجه اني معاكي.
ابتسمت علي كلامه وحركت راسها وقالت بخجل:بس انا عاوزاك تروح الشغل علشان انا هروح لبيت مروه..همست في ودنه:أصل جايلها عريس النهارده وممكن يقرأو فاتحه!
ماهر بابتسامه:مبروك ..بس مين العريس!
احلام وهيا بتفتكر حب صابر لمروه :صابر جارنا في المنطقه اكيد انت عارفه .. كملت احلام بحماس وقالت:طلع بيحب مروه بقاله كام سنه واخيرا اعترفهلها وهيا وافقت وهو قرر يتقدملها.
ماهر ابتسم وقال :ايوا عارفه ..دا شاب جدع وانا بحترمه وبحبه!
احلام حركت راسها وقالت:ايوا شاب جميل ووسيم ويستحق مروه فعلا !
ماهر بصدمه:قولتي ايه!
احلام بتوتر:بيحب مروه ويستحقها؟
ماهر بغيرة:لا قبلها؟
احلام بتذكر:شاب جميل ووسيم؟
ماهر وهو بيشدها تحته وبين/ام فوقيها:وايه كمان!
احلام بخجل:انا اكيد مش قصدي يعني انه عاجبني انا بس بوصفه.
ماهر وهو بيبص لوشها وبيقرب اكتر منها:وتوصفيه ليه ما مروه توصفه هيا ،خليكي انتي مشغوله مع جوزك واوصفيه براحتك!
احلام انكلمت بتوتر وهيا بتغمض عينيها: ما هو لو جوزي يديني فرصه ادقق في وشه من غير ما يتحر/ش بيا كنت هعمل كده بس انت مش شايف انت بتعمل ايه دلوقت!
كان ماهر هيقبلها بس لما سمع كلامها ضحك وبعد عنها وهوا بياخد انفاسه وبيقول:تحر/ش ايه يا احلام انا بحبك ؟
احلام وهيا بتحاول تهرب من تحته:وانا كمان بحبك بس لو تديني فرصه بس؟
شدها تاني وقال برفض:لا رايحه فين انا لازم اعاقبك علي وصفك لصابر؟
احلام بخجل:عقاب تاني!
ماهر وهو بيبص لعيونها:تاني وتالت ورابع لحدما تتوبي..
احلام غمضت عينيها وهوا قرب منها بحب وقبلها ووقتها تلفونه رن برقم منعم فنهي قبلته بسرعه وبص علي التيلفون وقال:دا انت فصيل يا منعم بق في حد يقطع لحظة زي دي؟
احلام ضحكت علي كلامه وقامت بسرعه علشان تهرب منه وهو رد علي منعم واللي قال:صباح الخير يا ماهر باشا ..ياسر غنيم وقع النهارده واتعرض للنصب والاحتيال من الشركة الايطاليه؟
ماهر اتفاجي وقال:انت متأكد يا منعم..طيب عرفت ازاي؟
منعم وهو بيبص علي اللاب توب اللي قدامه:الفيس بوك وشبكة الاخبار مقلوبه عليه وفي فيدوا نازل وهو بيعتدي علي موظف بنكي أثناء تأدية عمله وذاكرين ان السبب انه تم تعرضه للنصب وكان جاي يصرف شيك ولاكن بدون رصيد؟
ماهر ابتسم وقال:الغبي..طيب يا منعم هو اتواصل مع والدته ولا لسا وأخبارها ايه مع ممدوح!
منعم وهو بيحرك راسه بضيق:اخبارها ايه يا فندم دي بتتصرف هيا وممدوح ولا المراهقين دول كانوا بيجروا ورا بعض من شويه وقال بيلعبوا عسكر وحراميه!
ماهر ابتسم عصب عنه وقال:طيب يا منعم راقبها واكيد ياسر هيتواصلزمعاها وانا هروح الشركه وهتابع بقيت الاخبار هناك!
منعم :حاضر يا فندم تحت امر حضرتك ما السلامه!
ماهر بابتسامه:مع السلامه ؟
احلام خرجت من الحمام وبصتله لاقته مبسوط فقربت منه وقال بتساؤل:حبيبي مبسوط كده ليه
ماهر وهو بيقرب منها وبيشدها لحضنه:ياسر الحيوان وقع خلاص وكلها كام ساعه وهيتحبس بعدما بقيت المصايب اللي عاملها توصل للبوليس!
احلام بصدمه:ليه ايه اللي حصل!
شرحلها ماهر اللي حصل وهيا قالت بدهشه:مش دي الشركه اللي اخد الشغل معاها منك وانت قولتيلي انهم نصابين؟
ماهر حرك راسه وهيا قالت:دا اكيد هيتجنن بعد اللي حصل؟
ماهر بصلها وحرك راسه بالموافقه وقال:اكيد بس هوا يستاهل كل اللي عمله بغبائة دا علشان يبطل استغلال وطمع وقلة اعتماده علي نفسه وسرقة افكار غيرة!
احلام بلعت ريقها وقالت:طيب انت كان ليك يد في اللي حصله دا !
ماهر حرك راسه بالرفض وهيا قالت:يعني مفيش قلق عليك!
ابتسم ماهر وهو شايف خوفها الشديد عليه فقال:متقلقيش يا احلام ياسر مستحيل يفكر يقرب مني لان المره دي مش هكتفي اني هدمرة بس لا انا ممكن اخلص البشريه منه ومن قرفه خالص؟
احلام ضمته لحضنها وحركت راسها وقالت:بس برضوا حرص ..الحرص واجب لانك مش ضامن ايه اللي ممكن يحصل؟
لمس شعرها بحنيه وحرك راسه:حاضر يا حبيبتي متخافيش.. المهم بتقولي عاوزة تروحي لمروه؟
حركت احلام راسها وهو قال :طيب انا هقوم البس علشان اروح الشركه وهوصلك في طريقي!
حركت راسها وهوا قام ودخل علشان يغير هدومه وهيا قربت من تيلفونها واتواصلت مع مروه وبلغتها انها هتيجيلها علشان يقضوا اليوم مع بعض وبلغتها ان ماهر هيوصلها في طريقه.
__________وفي شركة ياسر
كانوا المستثمرين كلهم موجودين علشان يتناقشوا مع ياسر بسبب الفيدوا المنتشر ليه وعلشان الصفقه اللي اتنصب عليه فيها وكانوا مش عارفين هوا فين لحد دلوقت لانه موصلش الشركة والدنيا هنا مقلوبه عليه؟
وعند ياسر كان في الفيلا وهو مش عارف هيعمل ايه فاتصل بوالدته علشان تساعده وتشوف اصاحبها رجال الاعمال وتكلمهم يقفوا معاه وكان بيرن ولاكن تيلفونها كان مقفول فافتكر ياسر اخر رقم والدته اتواصلت معاه منه واتصل عليه ووقتها تيلفون ممدوح رن فانتبه ليه منعم وندهله وساله رقم مين دا.. فكانت ناني معاه ولما شافت الرقم قالت:دا رقم ياسر ابني!
ممدوح كان هيقفل ولاكن منعم اخد التيلفون وقال:خليها ترد عليه ياباشا احسن!
ممدوح حرك راسه وهيا اخدت التيلفون وردت علي ياسر واللي كان بيقول بصوت ضعيف:ماما انتي فين انا محتاجك جمبي ؟
ناني بقلق:خير يا ياسر يا حبيبي حصل ايه؟
ياسر بقهر:اتنصب عليا وشركتي بتتدمر ولو مدفعتش فلوس للبنك هياخد الفيلا بتاعنا لاني كنت راهنها وعندي المستثمرين في الشركه مستيني علشان ادفعلهم الفلوس اللي دفعوها لان بعد اللي حصلي مش هيرضوا يقبلوا يكملوا استثمارهم في الشركة؟
ناني بدهشه كبيره:بتقول ايه..وانت ازاي تسمح لحد يضحك عليك عقلك كان فين!
كان ممدوح ومنعم متابعين المكالمه وسمعوا صوت ياسر الواضح واللي كان بيقول:انا محتاج فلوسك كلها وارجوكي مترفضيش لاني كده هتسجن وحياتي هتتدمر!
ناني اتوترت لان حسابها البنكي مفيهوش جنيه حتي فبصت حواليها وقالت:ياسر حبيبي انا معييش فلوس لاني خسرتها كلها و
ياسر بصوت عالي وصراخ:بتقولي ايييه.يعني ايييه انا كده كل حاجة هتروح مني..
ناني قالت:اهدي يا ياسر وفكر تاني وبعدين مش انت المفروض انك قولتلي ان الشركه الفتره اللي فاتت كانت ارباحها كويسه..
افتكر ياسر مجموعه الفؤاد والمشاريع اللي اخدها منهم مقابل دفع ٢٠٠ مليون وقال:صح انتي صح انا ازاي فاتتني ان المجموعه دي معايا؟
قفل بسرعه مع والدته وااتواصل مع المتحدث باسم المجموعه وساله لو هيساعدوه بما انهم بقوا معاه فلما سمع ردهم اتصدم لثالث مروه ان المجموعه دي ضحكت عليه..لانهم بلغوه ان العقد اللي مضاه كان عقد تنازل عن كل حقوقه ليهم وان العقد دا كان ورقتين مش ورقه ولاكن ملزوقين في بعض..وفي اللحظة اللي سمع فيها ياسر انه اتعرض للنصب تاني وبكده انتهي بالكامل جاتله ساكته قلبيه ولما شافوه الخدم جريوا عليه بسرعه وهما في حاله من الصدمه واتصلوا بسرعه علي الاسعاف..يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
"تم نقل ياسر الي المستشفي بعدما تعرض الي سكتة قلبيه وفي الوقت دا الاخبار كلها بقت تتكلم عنه وفي نفس الوقت كانت ناني بتتفرج علي التيلفزيون وشاهدت الخبر نازل واللي كانت المزيعه بتتكلم وبتقول:شاهد معنا رجل الأعمال الشهير والمليونير ياسر غنيم بعدما تعرض للنصب والاحتيال من قِبل شركة ph الإيطالية وتعرضة لسكتة قلبيه وتم نقله الي المستشفي والي الآن لم يخبرنا احد عن طبيعة حالته!!
ناني وقفت بصدمه وهيا بتقول: يا لهوي ابني … كملت بصريخ:يااااااسر؟
ممدوح ومنعم انتبهوا لصوتها العالي فقرب منها ممدوح وقال:بتصرخي ليه يا ناني ايه اللي حصل!
ناني قالت وهيا بتشاور علي التيلفزيون وبيكون عارضين فيديوا لياسر وهو علي الترولي وداخل للمستشفي :ابني يا ديحة..ابني هيموت..اعمل اي حاجه بسرعه؟
ممدوح بص لمنعم بمعني يقول ايه فوقتها اتكلم منعم بداله وقال وهو بيوجه كلامه ليها:ناني هانم ديحة باشا مش هيقدر يساعدكوا بحاجة!
ناني بصتله وهيا ضامة حاجبها بتساؤل وهو بص لممدوح وقال:ديحة باشا مش ديحة باشا ولا حاجه دا شخص عادي واحنا كنا بنفذ مهمتنا بس مش أكتر؟
كان وقتها ممدوح حاضنها وهيا اول ماسمعت كلام منعم بصتله بخضه وقالت:اييه..انت بتهزر يا مو؟
منعم ابتسم بسخريه وقال:حتي اسامينا مش صحيحة انا اسمي مختلف بس مش هينفع اقوله ..ولاكن مو دا كان اسمي في الشغل؟
ناني بزعيق وصوت عالي:دا مش وقت هزار يا مو انت وديحه بقولكم ابني هيموت ساعدوه !
ممدوح حرك راسه بالرفض وقال:هو عنده حق يا ناني احنا كنا بنضحك عليكي علشان ناخد فلوسك مش أكتر!
ناني بصتلهم بصدمه وقالت:يعني ايه..انت مش باشا ولاحتي غني..يبق انت مين؟
اتكلم ممدوح بهدوء:واحد عادي بنفذ مهمتي مش أكتر..
ناني صرخت في وشهم بغضب واتحركت من قدامهم علشان تخرج من الفيلا وتروح لابنها ولاكن ممدوح وقفها لما قال بضيق:استني هنا مفيش مرواح في حته انتي هتفضلي هنا لحدما الباشا يدينا الأوامر!
ناني بكت وقالت بغضب:ابعد ايدك دي يا حيوان انت..انت متعرفش انت لعبت مع مين..دا انا هوديك في داهيه استني بس علشا افوقلك..
منعم قرب منها وقال بغضب:اهدي يا ناني لان اللي بتعمليه دامش هيفيدك بحاجه وابنك دلوقت في الحفظ والصون دي مجرد سكتة قلبيه مش أكتر يعني متقلقيش؟
بصقت ناني في وشه وقالتبغضب:اسكت يا حيوان يا سافل منك ليه.. دا انا هطين عيشتكوا علش نصبكوا عليا وخذاعكوا ليا كل الفتره دي؟
منعم اتعصب ومسح وشه وكان هيضربها ولاكن ممدوح وقفه وقال:اهدي يا منعم هيا برضوا مضغوطه يعني دا مهما كان ابنها!
قالت بقهر وهيا بتبصله :سيبوني ..سيبوني امشي من هنا..رجعت شعرها لورا بصدمه::اااه يا كلاب ازاي تخدعوني كل دا وانا ماشيه وراكوا زي الهبله وضيعت نفسي وضيعت ابني!
قال منعم بسخريه:احنا معملناش حاجه انتي كنت ضايعه من البدايه يا هانم وابنك وقع لانه غبي وبسبب تصرفاته الغبيه الباشا انتقم منه!
ناني بتساؤل:مين الباشا دا اللي خلاكوا تعملوا فيناده!
منعم بضحك:يعني انا هقولك يعني هوا مين..ههه انسي يا هانم وزي ما بنقولك اهدي وادخلي ناميلك شويه هدي اعصابك كده علشان مفيش خروج من هنا لحدما ناخد الاذن من الباشا؟
ناني حست انها غبيه لاول مرة في حياتها فقربت منه علشان تضربه ولاكن ايد ممدوح القوية منعتها فبصتله بحزن كبير وقالت:بق بتخدعني انا كل دا..يلعن ابو الحب اللي يخليني اضيع كده يا اخي!
بصلها وسكت وهيا فضلت تضربه في صدره بقهر :سيبونييييي..ابني هيروح مني يا كلاب ابني بيموووت!
شالها ممدوح وساعده منعم علشان يطلعوها الاوضة ويقفلوا عليها وهيا كانت بتقاومهم لحدما طلعوها للاوضه وكانوا هيسبوها لوحدها ويقفلوا عليها بس ممدوح طلب من منعم انه هيفضل معاها فوافق منعم وطلب منه ياخد باله لتضحك عليه وتهرب منه..
فوافق ممدوح علي كلماه ومنعم خرج من الغرفه وممدوح اول ما بص في وشها قال:اهدي يا ناني واحمدي ربنا انه راح المستشفي والدكاتره اكيد معاه!
بعدت ناني عنه وهيا بتبص علي اي حاجه في الأوضة علشان تضربه بيها وتهرب ولاكنه مسكها وكتفها وقال بتهديد:انا بحبك ومش عايز أذيكي اسكتي واهدي كده لان اللي بتعمليه دا مش كويس علشانك؟
زفرت بضيق وحاولت تفك نفسها ولاكن فشلت لانه كان ضاغط جامد عليها..فبدات تبكي بصمت وهيا بتفتكر كل لحظة ابنها نصحها فيها تبطل لعب قمار لانه هيضيعها واكتشفت دلوقت انه عنده حق..فكانت بتبكي اكتر علي حالها لحدما افتكرت انها مش هتعرف تروحله فبصت علي ممدوح بقهر وهيا بتردد اسم ابنها وبتقول ببكاء:ياسر..حبيبي ..قوم بالسلامه وانتقم منهم ..قرم يا ياسر وانتقم من كل اللي اذوك ومتسبش حقك؟
ممدوح بصلها بصمت وهيا حاولت تبعد تاني ولاكن معرفتش فقالت بضيق:سيبني يا اسمك ايه انت وخليني اخد نفسي!
وافق ممدوح وبعد عنها وهيا قعدت علي السرير وهيا ضامه رجليها لصدرها وبدات تبكي وهوا كان واقف وبيبص عليها وساكت ومستني منعم لما يبلغه هيعملوا معاها ايه!
____________وفي المستشفي وبعد مرور ساعتين خرج الدكتور من غرفة ياسر وبلغ مساعدين ياسر انهم بفضل الله لحقوه بسرعه وانه دلوقت بق بخير؟ولاكن مستننينه يفوق!
المساعدين شكروا الدكتور وخرحوا يبلغوا الصاحفه علشان يهدوا وبعدها رجعوا تاني ووقفوا قدام الغرفه اللي فيها ياسر وهما مستغربين فين والدته وازاي بعدما عرفت ان ابنها في المستشفي مجاتش.
________وفي شركة الصياد وبالتحديد في مكتب شوقي وبعدما تابع كل الاخبار وعرف اللي حصل مع ياسر بدا يتوتر ويخاف من ماهر لانه واثق ومتاكد ان كل دا من تدابيره فكان قاعد وخايف لحدما لقي اتصال من مديرة مكتب ماهر بتبلغه ان ماهر باشا مستنيه في مكتبه.
بدأ جسم شوقي يرتعش فقام بسرعه واتحرك في اتجاه مكتب ماهر وهو خايف من رد فعله ..
فدخل للمكتب بعد ما فكر اكتر من مره يرفض الدخول ولاكن في الاخر دخل علشان ميتعاقبش فقرب من ماهر وركبه بتخبط في بعض واول ما ماهر شافه قال بجديه:حمدلله علي سلامتك يا شوقي عامل ايه!
شوقي بصوت ضعيف:الحمدلله يا فندم ازي حضرتك!
ابتسم ماهر بفرحه وقال:انت شايف ايه!
شوقي بتوتر:حضرتك بتضحك،يبق اكيد بخير؟
حرك ماهر راسه وطلب منه يقرب منه ويقعد علي الكرسي اللي قدامه فاتحرك شوقي وقعد قدام ماهر وفجاه ماهر قام وقف وقرب من شوقي واللي كان جسمه اتنفض وكان مغمض عينيه وبيدعي انه يسلم من تحت ايد ماهر!
ماهر حط ايديه علي كنف شوقي اللي اتهز من مكانه بخضه وقال:تفتكر ان ياسر هيقوم من ازمته دي يا شوقي ؟
شوقي بتوتر:لا يا فندم ياسر بيه معندوش حد يساعده واكيد بعد اللي حصل كل حاجه انتهت من تحت ايديه!
ماهر حرج راسه بالموافقه وقال:طيب يا شوقي لو انت مكانه وخسرت كل ما تملك ايه اول حاجه هتفكر فيها؟
شوقي وهو بيبصله بتوتر:هنتقم يباشا..هنتقم من اللي كان السبب؟
ماهر حرك راسه وقال بتساؤل:وتفتكر بق يا شوقي مين اللي كان السبب في ان ياسر يخسر كل حاجة!
شوقي بص حواليه وبلع ريقه ورجع بص لماهر وقال بخوف:حضرتك ،يا ماهر بيه!
ماهر قعد قدامه وضرب علي المكتب بزعل منه وقال:بق كده يا شوقي بتظلمني..بق انا السبب في خسارته يا راجل؟
شوقي بصله بخوف وحرك راسه وقال:بس حضرتك اللي بعتله الناس تنصب عليه!
ماهر ضحك علي كلام شوقي وقال :يااه يا شوقي دا انت متابع بق..يعني انا اللي بعتله الشركة الايطاليه وقولتهم ينصبوا عليه؟
شوقي حرك راسه برفض وقال:لا يافندم حضرتك مبعتلوش الشركة الايطاليه بس بعتله مجموعة الفؤاد!
ماهر ابتسم وقال وهو بيقرب منه:ايواا ..مجموعة الفؤاد..عرفت بق منين يا شوقي اني بعت لياسر مجموعة الفؤاد برغم اني قايلك اني هبعتهم بعد اسبوع؟
شوقي بصله بتوتر وقال:عرفت يا فندم من..من
قاطع كلامه ماهر وقال:من عند الست الوالده مش كده'
سكت شوقي وماهر قال:مستني ايه تاني علشان تتعظ يا شوقي اكيد بلغته باللي حصل دا؟
شوقي باعتراض:ابدا ياباشا والله ابدا داحتي كان بيتصل عليا وانا بتجاهله..انا صحيح كنت عارف ان مجموعة الفؤاد راحتله لاني كنت معاه بس معرفتوش اي حاجه تخص النصب والله يا فندم؟
ماهر بسخريه:نصب ايه يا شوقي انت هتصدق انت والحيوان دا..المجموعة مش نصابه علشان تنصب عليه دي كل الحكايه انهم اخدوا كل الفلوس اللي اخدها مني ياسر من ثلاث سنين ولا نسيت؟
شوقي بموافهه علي كلامة:لا منستش يا فندم دا فعلا حقك!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقام من علي الكرسي واتجه للخزنة الكبيرة اللي في مكتبه وطلع منها شنطة فيها فلوس وقرب من شوقي وقال:امسك يا شوقي..خد الفلوس دي وخد بنتك من هنا وسيب البلد..علشان لو ياسر فاق وعرف انك خنته مش هيسيبك لا انت ولا بنتك عايشين؟
اتوتر شوقي من كلام ماهر فقال بتساؤل:حضرتك بتقول الحقيقه؟
ماهر ضم حاجبه وشوقي قال:خلاص يا فندم موافق.. بس هسافر اروح فين؟
ماهر:اي دولة متخطرش علي باله..اقولك روح كوريا يا شوقي اهو هناك هتعالج بنتك..لان علاجها متوفر هناك!
شوقي حرك راسه بسرعه وقال:حاضر يا فندم اللي تشوفه!
ماهر اداله الشنطة وشوقي اخدها وقال:هساقر امتي يا باشا؟
ماهر بجديه:معاك ثلاث ايام تجهز فيهم دنيتك هنا وتمشي ومش عايز اشوفك في مصر تاني يا شوقي لاني لو في يوم لمحتك مش هيكفيني فيك طلقه فهمت!
شوقي حرك راسه بالموافقه وقام بسرعه خرج من مكتب ماهر واتجه لمكتبه لم حاجته بسرعه وخرج برا الشركة وراح لبيته علشان يهدي ويشوف هيعمل ايه!
وعند ماهر كان جاله اتصال من منعم بلغه فيه بكل للي عملوه مع ناني والدت ياسر وماهر شكر منعم علي تصرفه الجريئ وقال:خليها عندكم لحدما ابنها يفوق ويتحكم عليه علشان لو خرجت مش بعيد تبوظ كل حاجه!
منعم اتكلم بتأكيد:متقلقش يا فندم ان شاء الله مش هنخليها تروح في اي حته!
ماهر بشكر:شكرا علي وقفتك جمبي يا منعم وعلي تعبك معايا!
ابتسم منعم وقال:العفو يا فندم بس حضرتك متنساش وعدك ليا انا وعروستي!
ضحك ماهر وافتكر انه وعده يتكلف بماصريف جوازته فقال:متقلقش يا منعم انا مش ناسي؟
ابتسم منعم وشكر ماهر وبعدها قفل التيلفون.
فقرر ماهر يتصل علي احلام علشان يطمن عليها واول ما سمع صوتها قال:حبيبي عامل ايه!
ابتسمت احلام بخجل:كويسه طمني انت عليك !
ماهر:بخير يا حبيتي بس قوليلي مروة عامله ايه ..ضحكت احلام وقالت:اول مرة اشوفها بالشكل دا البنت مش طالعلها صوت وكل شويه تقعدني علي اساس اني العريس وتعمل بروفه علشان لما تيجي تقدم العصير؟
ابتسم ماهر علي كلامها وقال:ربنا يهديها المجنونه دي وبالمناسبه انا بعت لمصمم فساتين زفاف عالمي يصمملك الفستان اللي اختارتيه؟
احلام بصدمه:بتقول ايه؟
ضحك ماهر وقال:هو بلغني ان الفستان هيخلص بعد اسبوعين اجهزي بق يا عروسه علشان مفاضلش كتير علي فرحنا!
خجلت احلام وقالت بصوت هادي:حاضر هجهز بس زي ما اتفقنا تبطل تحر/ش علشان احم اعرف يعني اني..مقدرتش تكمل كلامها ..وسكتت
وهو ضحك وحرك راسه بالموافقه وهيا بلغته انها هتقفل علشان هتعمل البروفه رقم ٩ مع مروه وهو ضحك ووافق وقفل معااها!
__________وفي كلية حمزه؟
كان حمزه بيتابع الاخبار وهو قاعد مع اصحابه بعد اول امتحان ..وعرف ان في رجل اعمال متعرض للنصب والاحتيال وان جاتلة سكته قلبيه بعد اللي حصله وانه حاليا في المستشفي ..
فقرأ حمزه الاسم واتفاجئ ان دا نفس الشخص اللي سمع مره خاله بيتكلم مع حد في التيلفون عليه لما كان حمزه في المستشفي وكان حمزه نايم ووقتها كان ماهر بيتكلم مع منعم وبيعرفه انه اكتشف ان ياسر غنيم هو اللي عمل الحادثة لحمزه..
وقتها حمزه كان فاكر انه بيحلم بس لما شاف الاسم دا اتاكد ان اللي سمعه كان صح وان الشخص اللي واقع دلوقت كان هو السبب في الحادثة اللي حصلتله فقرر يتواصل مع خاله بسرعه ويسأله فقام حمزه من جمب اصحابه واتصل علي ماهر واول ما رد قال:خالي هو ياسر غنيم دا اللي كان السبب في الحادثة اللي عملتها؟
ماهر اتفاجئ وكان بيعترض علي كلامه ولاكن حمزه رد وقال:متخبيش عليا يا خالي لو سمحت..ياسر دا هو اللي كان السبب!
ياسر رد عليه بالموافقه وقال:ايوا يا حمزه..انت عرفت منين؟
حمزه بضيق:مش مهم يا خالي عرفت مني انا بس ث عندي سؤال واحد:انت السبب ف ياللي حصله؟
ماهر بجديه:ايوا يا حمزه انا السبب وعلي فكرة اللي انا عملته دا علشان هوا مش كويس يعني كل الحكايه مش مجرد انتقام لان دا شخص مريض وانا كان بيني وبينه طار قديم كمان وكنت بخلصه!
حمزه اتفاجئ وساله:طار ايه دايا خالي وازي انا معرفش بيه؟
ماهر:مش هينفع نتكلم في حاجة زي دي علي التيلفون بس انا عايزك تاخد بالك علي نفسك علشان الفتره دي هتبقي صعبه للن مش ضامن مين ممكن يقربلك فاهمني؟
حمزه باعتراض:انا عايز اخد حقي منه يا خالي انت مش عارف دا عمل ايه فيا؟
ماهر باعتراض هو كمان:انا مش عايزك تعمل اي حاجه انا اخدتلك حقك وزياده وبعدين انا عايز اقولك اني لحد دلوقت مستخدمتش سلطاتي ضدده انا بس سلط عليه نفسه مش اكتر؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:ماشي يا خالي بس انت كمان خلي بالك علي نفسك ..وانا احتمال اتاخر النهارده فمتقلقش عليا!
ماهر بتساؤل: رايح علي فين !
حمزه وهو بيفتكر انه هيقابل حنين فقال :ورايا كام حاجه هخلصها وهرجع للقصر؟
ماهر بموافقه:ماشي يا حمزه بس انتبه لنفسك وبلاش مشاكل!
حمزه:حاضر يا خالي متقلقش مع السلامه!
ماهر رد عليه السلام وقفل معاه ووقتها حمزه اخد نفس طويل وهو بيحاول يطلع كل الافكار السلبيه اللي جاتله من دماغه لانه من وقت ما عرف ان ياسر اللي اذاه وهو مشغول بيه ولاكن لما فكر ان خاله مش هيسكت وعارف مصلحته اطمن وقرر مينكدش علي نفسه في اول مقابله ليه مع حنين فقرر يسيب خاله يتصرف هو …
ولما قرر حمزه يقرا ااني عن اللي حصل لياسر دا ،ابتسم لان خاله مطلعش سهل ابدا وعرف ياخد حقه فعلا من غير ما يقرب منه ولا يلمسه فرجع تاني لزمايله ووقتها جات ديدي البنت اللي كانت مقربه من حمزه اللي فتره اللي فاتت وحضنته بدلع وقالت:وحشتني يا زومه!
حمزه بصلها بتوتر وقال:ازيك يا ديدي.. بس انيت حضناني كده ليه انتي مش شايفه ان في شباب واقفه معايا؟
ديدي قالت بخجل وهي بتبعد عنه:ايه يا حمزه ما انا بحضنك قدامهم علي طول ايه الجديد؟
حمزه وهو بيفتكر حنين ورد فعلها لو شافت موقف زي دا ..فبص لديدي وقال برفض:بصي يا ديدي انا مش عايز اتكلم معاكي تاني لآني مركز دلوقت ف يامتحناتي وانتي بتعيدي السنه علي طول فمش فارق معاكي ولاكن انا متهدد من خالي فارجوكي متقربيش مني تاني وشوفي اي حد غيري؟
ديدي بصتله بصدمه ومشيت وهوا بص لاصحابه وقال:هو الامتحان التاني هيبدا و هيخلص امتي يا رجاله؟
واحد من الشباب:هيبدا بعد نص ساعه بس انا عرفت انه هيتعاد تاني بكره علشان اللي محضروش النهارده يعني فلو وراك حاجه مهمه ممكن تيجي بكره عادي يا معلم!
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال وهو بيودعهم:طيب ياشباب محتاجين مني حاجه!
واحد سأله بفضول:علي فين يا حمزه ما بدري!
حمزه ضحك:ورايا حاجه اهم من الامتحان يا خفيف؟
رد واحد تاني وقال بمشاكسه:اكيد مزه جديده يا زومة اصل مستحيل تسيب المكمه ديدي غير وفي واحده احلي منها؟
حمزه بصله بضيق وقال:لا يا خفيف واهدي كده علي نفسك علشان انا توبت اصلا؟
ضحكوا اصحابه علي كلامه وهو مشي وسابهم واقفين يبصوا علي ديدي واللي كانت واقفه بعيد ومتابعه حمزه من بعيد وعلامات الغضب باينه علي وشها؟
_______________
في نفس الوقت كانت حنين خلصت اخر امتحان ليها وكانت خارجة من المدرسه وهيا متوتره لانها هتقابل حمزه النهاردة لانه فضل يزن عليها كتير وبسبب ضغطة عليها وافقت فكانت ماشيه وعارفه انه ممكن يظهر من اي حته فكانت محضرة كلام تقوله علشان لو غازلها ولاكنه مظهرش..
حنين كانت مستغربه انه اتاخر عليها فقررت تروح للبيت وركبت مواصله ووهيا قاعده في المكروباص وبتحاسب فجأة لقت اللي داخل عليها وبيبصلها بلوم وبيقول:بق بتمشي وتسبيني؟
اتوترت حنين من وجوده فبصت حواليها بخجل وهو قال:علي جنب لو سمحت علشان نازلين؟
السواق وقف العربيه وهوا بصلها وقال:يلا انزلي معايا عربيتي؟
حركت راسها بالموافقه ونزلت واول ما المكروباص مشي قرب منها وقال:بق بتمشي وتسبيني يا قلبي هونت عليكي!
بخجل:انا فكرت انك مش جاي لانك اتاخرت؟
حمزة بص في ساعته وقال باعتراض:لا انا جيت في ميعادي حتي شوفي ساعتك؟
بصت حنين في ساعتها ولقت ان كلامه صح وان هيا اللي استعجلت فبصلها بحب وقال:خلاص انا مسامحك بس اي رئيك نروح مكان هادي وناكل حاجه لاني جعان واكيد انتي كمان جعانه؟
حنين بصت لـ لبسها وقالت برفض:لا انا مش مستعده وبعدين انت قولت هتشوفني بس يعني متفقناش نروح اي مكان!
مسك ايديها برجاء وهيا اتصدمت ولما لقي وشها احمر بعد عنها وقال باعتذار:مش قصدي والله ألمسك اصل انا متعود اعمل كده وانا بطلب اي حاجه من حد لان خالي لما بيرفض بعمل معاه كده فـ والله مش قصدي صدقني!
حركت راسها وهيا بتفرك ايديها بتوتر وهو قال بابتسامه:يعني مسمحاني!
حركت حنين راسها وهو بص لعربيته وشاور للسواق يقرب منهم واول ما العربيه وصلت طلب منها تركب وفتحلها الباب وركب جمبها؟
حنين بتساؤل:هتوصلني بيتنا !
رد برفض:لا هنروح مكان زي ما قولتلك ومتخافيش المكان دا قريب من هنا وبعدين انا حجزته كله علشان تكوني مرتاحه..
حنين بصتله بصدمة وهو قال وهو بيبص لجمالها الدافي بحب:انا مستني النتيجه اكتر من دحيح الدفع بتاعتك والله!
ابتسمت وهو قال:بدوب فيها اقسم بالله!
حنين بتساؤل:هيا اي دي؟
حمزه وهو بيشاور علي ابتسامتها:دي اللي بتخطف قلبي..ربنا ما يحرمني منها؟
قلبها دق بتوتر وقالت وهيا بتبص لملامحه الوسيمه :هو انت متأكد انك مصري..
ابتسم حمزه لانه فهم انها بتقوله كده علشان هو وسيم فقال وهوا بيضحك بخجل :انا أمي مصري ولاكن والدي يوناني!!
حنين بانبهار:بجد ياعني انت نص مصري ونص يوناني!
ضحك وحرك راسه بالموافقه وهيا قالت:اسمك ايه بق ..يعني قصدي اسم والدك ايه وعيلتك ايه؟
حمزه بابتسامه : اسمي اليوناني حمزة جاكسون نيمار!!
اول ماقال اسمة حنين ضحكت بقوةوقالت:حمزة جاكسون هو انت قريب مايكل جاكسون ولا ايه؟
اتفاجئ من رد فعلها لان دي اول مرة يقول اسمه اليوناني لحد فكان متوقع انها هتتصدم بس مش هتضحك بس لما لقاها بتضحك بالطريقه دي ضحك هو كمان وبعدما هديت حنين كمل حمزه كلامه وقال: لا انا مش قريب مايكل بس انا ولدي اسمه جاكسون فهتلاقي في تشابه مش أكتر!
ابتمست حنين وحركت راسها بالموافقه وقالت:طيب واسمك ايه بالمصري؟
حمزه بهدوء :حمزة جمال الشناوي؟
حنين ضحكت تاني وقالت:طبعا دي معروفه اكيد انت قريب الممثل كمال الشناوي؟
مقدرش يمسك ضحكته وفضلوا هما الاتنين يضحكوا ومش مستوعبين التشابه الغريب في إسمه فبعدما هدأت حنين وهو كمان هدأ ،حنين ضمت حاجبها باستغراب وقالت بتساؤل تاني : طيب ازاي ..ايه اللي جاب جاكسون لجمال وايه اللي جاب نيمار للشناوي!
حمزه سند بضهره وقال:هي حكايه طويله بس انا هحكيهالك ،بصي يا ستي..انا كان اسمي حمزة جاكسون لمدة ٦ سنين ولما خلاص بق والدي ووالدتي قرروا الانفصال الرسمي خالي ماهر بلغهم انه هيتبناني ولاني هعيش معاه وهيعلمني مصري وهيبق جنسيتي الاصليه مصري قرروا يدوروا علي اسم يناسب جنسيتي المصريه..
فبعد بحث كبير عن عائلة والدي ،اكتشفوا ان جد ،جد ،جد، جد جد ،جدي كان مصري اصلا وكان من عائلة الشناوي فاخدوا اسم عائلتي الاصليه وحطوه في الشهاده ووالدي كان ليه اسمين اسم يوناني واسم في الاسلام فكان اسمه جمال فانا دلوقت بق اصبح اسمي بالكامل حمزة جمال الشناوي؟
حنين كانت بتبص عليه ومنبهرة وبعدها قالت:اها حلو اوي اسمك يا حمزة جاكسون؟
اتصدم حمزه وقال:لا انا حمزة جمال!
ضحكت وبصت للشباك جمبها وهو فضل باصصلها ومصدوم لتناديه قدام حد كده ويعرفوا اسمه فبصلها وقال برجاء :حنين واوعي تندهيلي كده قدام حد اللهي تنستري!
ضحكت وقالت بمشاكسه:وانت بق خايف ليه علشان هيقولوا انك قريب مايكل جاكسون ولا كمال الشناوي!
حرك راسه وقال بخجل :انا طول عمري محافظ علي اسمي واللي كاريزما اصلا فمش علي اخر الزمن هتيجي انتي وتبوظي الكاريزما!
ضحكت اكتر عليه وقالت بموافقه:خلاص خلاص انا بهزر اكيد مش هقول لحد يعني!
ابتسم براحه وقال: انا عارف انك عاقله برضوا يا حبيبتي.
بصت للشباك تاني بخجل ووقتها وصلوا لمكان هادي فبصلها علشان تنزل وهيا اتوترت وقالت برفض:بلاش يا حمزه انا اصلا عمري ما دخلت مكان زي دا وكمان ماما لو عرفت هتزعل مني جامد!
بصلها بابتسامه وقال:علشان خاطري انا بس عاوز اعمل اي حاجه تفرحك وبعدين دي حاجة بسيطة والله!
فكرت حنين للحظات وحركت راسها وهوا بصلها وابتسم وقال:والله ما تخافي انا عمري ما اكسر ثقتك فيا دي ابدا!
حركت راسها ودخلوا الاتنين للمطعم واول مشافته حنين فكرت انه قصر من حلاوته فبصتله وقالت بانبهار:حلو اوي!
ابتسم لانه عمل حاجه فرحتها وقال:ولسا لما ندخل جوا!
حركت حنين راسها وابتسمت وفعلا لما دخلوا وشافت شكل المطعم من جوا كانت حاسه انها في حلم فبصتله لقته مبتسم فخجلت ووقتها حمزه سحبلها كرسي وطلب منها تقعد وهيا قعدت وهيا بتحاول تصدق انها بجد في الحقيقه مش في حلم ..
فحركت راسها ليه وهو قعد قدامها وكان وقتها الأكل بينزل قدامهم ولما شافته حنين انبهرت اكتر وحمزه كان باصص عليها ومبسوط انه اخيرا معاها لوحدهم فكان نفسه يمسك ايديها او ياخدها في حضنه بس لما افتكر انها واثقه فيه وانها مش من النوع دا من البنات حس ان اللي قاعده قدامه هديه اتهداها من ربنا كـ عوض ليه من بعض التجارب اللي مر بيها فكان بيتأملها وهوا مبسوط وهيا كانت كل شويه ترفع عينها ولما تلاقيه باصصلها بتنزل عينها بسرعه لحدما فاق لنفسه وابتسملها وطلب منها تاكل ..وبدا هو كمان ياكل وكانت قاعده هاديه وكلها مشاعر نظيفه وحب حقيقي..
___________
وفي منزل واحد من زملاء حسن في الفريق ..
دخل ادهم وهو بيبص للمكان بسخريه واول مشاف الشاب دا قال بجديه:ازيك يا حضرت الظابط احمد؟
الشاب اول مشاف ادهم استغرب ازاي دخل للبيت فقال بخضه:ادهم باشا!
ادهم حط ايديه في جيبه وقرب من احمد وقال:مالك مخضوض ليه ..
كل دا علشان دخلت بيتك..ما انت برضوا اللي مش قافل الباب كويس؟
احمد بتوتر:لا يباشا انا قافل الباب كويس انا متاكد!
ادهم ابتسم وقرب منه وقال: سيبك من الباب والكلام الفاضي دا المهم دلوقت انا جايلك علشان اسالك سؤال واخد إجابته وامشي.
احمد حرك راسه بالموافقه وقال:اتفضل يا فندم!
ادهم قعد علي الكرسي وقال وهو ماسك في ايديه سلاحه:السؤال دا عن القائد بتاعك..بصله بتركيز وقال:"حسن باشا"
احمد حرك راسه وادهم كمل كلامه بجديه وقال:تعرف ايه عنه انا معرفوش!
احمد اتوتر وهو بيعدل نفسه وبيقول:اعرف ايه يباشا يعني..ما اللي حضرتك عارفه انا برضوا عارفه!
أدهم حرك راسه بالرفض وقال:انا قولت هسأل سؤال وعاوز الاجابه يعني اللف والدوران دا انا مبحبوش ..هتنجز يا احمد وتقول تعرف ايه ولا انطقك بطريقتي وانت ظابط محترم مدهوليك هيبتك؟
احمد بصله بصدمه وقال بتوتر:يباشا.. ادهم صرخ في وشه وهو بيوجه السلاح علي راسه:انت لسا هتتمسكن ما تنجز وتقول تعرف ايه؟
احمد بتوتر من قرب السلاح منه:طيب هقولك يباشا بس ابعد السلاح دا طيب!
ادهم بصله بشك وحرك راسه بالرفض وقال:لا هتتكلم وانا موجه المسدس كده علشان لو حسيت انك بتحور عليا الطلقه هتكون من نصيب دماغك الحلوه دي!
احمد بلع ريقه وقال:حاضر يباشا هقول.
ادهم ركز معاه واحمد قال:حسن باشا عنده بيت في اكتوبر ودا عايش فيه لواحده وهو معندوش حد هنا لان والده ووالدته متوفيين واخته وجوزها مسافرين!
ادهم بجديه:معندوش بيت تاني في اي حته تانيه!
احمد غمض عينيه علشان يفتكر ولما افتكر ان عندهم بيتهم القديم في الجبل قال:حسن باشا كان من أصل بدوي يباا فهو عنده بيت في الجبل بتاع اهله بس متهيألي ان البيت دا مهجور من سنين!
ابتسم ادهم وقال:حلو اوي..تعرف مكان البيت دا بالظبط!
حرك احمد راسه بالرفض وقال:لا معرفش بس انا كل اللي اعرفه انه اخر مره راح هناك من سنتين تقريبا لما كان مكتئب بسبب موت اهله!
ادهم قرب السلاح اكتر وقال:فكر تاني يمكن تفتكر العنوان!
احمد بخوف:البيت علي اول الجبل يا فندم وكل اللي اعرفه هوا ان في واحد جارهم ودا يبق اسمه ابن الجبل يباشا واسمه الحقيقي سينا كان حسن بيتكلم عنه قدامنا بس الموضوع دا قديم!
ادهم سحب سلاحه وقال:طيب يا احمد شكرا علي المعلومه بس قبل ما امشي لو قولت لحسن عن مقبلتنا دي هتطير فيها رقبتك انت فاعم؟
احمد حرك راسه بالموافقه وادهم خرج بسرعه من بيته وركب عربتيه وهو بيلعن في حسن ومريم لانهم اثاروا كل غضبه فقرر يروح بيته الارل بسرعه ويغير هدومه علشان يستعد لسفره للجبل لان المسافه هتكون طويله وفي الوقت دا كان حسن نايم في بيته لانه تعبان وفي الوقت اللي كان نايم فيه ونفسه يرتاح حتي لو لـ كام ساعه، اتصل بيه احمد زميله وبلغه بمقابلة ادهم وعرفه انه ضغط عليه وخلاه يحكيله عن بيتهم اللي في الجبل.
اتصدم حسن وقال بغضب:انت بتقول ايه يا احمد طيب هوا مشي امتي؟
احمد بزعل:من دقايق بس يا فندم بس هوا حضرته بيدور وراك ليه يافندم!
حسن بضيق:هحكيلك كل حاجة بعدين يا احمد يلا مع السلامه..
احمد بتساؤل:بس هوا يباشا هددني اني لو قلتلك علي اللي حصل هيطير رقبتي بس انا مقدرتش اسكت ليأذيك'
حسن بصدمه:طيب يا احمد متقلقش انا هتصرف وهحل الموضوع دا باسرع وقت بس اعذرني لازم اقفل دلوقت..
احمد حرك راسه وقال بموافقه:ماشي يافدم مع السلامة!
قفل حسن المكالمه بسرعه من علي السرير وقرر يروح للجبل علشان يحمي مريم من شر ادهم..واول ما هرج من بيته اتواصل مع عم سينا ولاكن التيلفون بتاعه كان خارج التغطيه فاتصدم حسن وقال بقلق:استر يارب ..يتبع بقلمي شيماء صبحي..
↚
"قفل حسن المكالمه بسرعه وقام من علي السرير وقرر يروح للجبل علشان يحمي مريم من شر ادهم..واول ما خرج من بيته اتواصل مع عم سينا ولاكن التيلفون بتاعه كان خارج التغطيه فاتصدم حسن وقال بقلق:استر يارب ..
ركب حسن عربيته واتحرك بسرعه في طريق الجبل وكان من الوقت للتاني وهو سايق بيتصل علي رقم عم سينا
وعند ادهم كان اخد شاور وغير هدومه واتجه لغرفة مكتبة وحط سلاحه في جيبه واخد خنجر وحطه في استك مربوط في رجله وبعدها نزل البنطلون علشان يداريه
وبعدما خلص خرج من بيته وركب عربيته واتجه في طريقة للجبل.
_______وفي بيت مروة؟
وصل صابر وامه السيدة ميرفت واول ماشافتهم والدة مروة داخلين وفقت بسرعه علشان تستقبلهم واول ما قربوا من الباب فتحتلهم بسرعه وقالت بخجل :اهلا وسهلا نورتونا !
ابتسم صابر وردت والدته عليها وقالت بابتسامه لطيفه:دا نورك يا ست نادية امال فين عروستنا!
ناديه بابتسامه لطيفه:مروة جوا في اوضتها اتفضلوا ارتاحوا!
دخل صابر وهو ماسك في ايد والدته وقعدوا علي الكنبه اللي في الصالون .
واتحركت ناديه علشان تنادي لجوزها اللي قاعد في غرفته ومطلعش زي ما بلغها من شويه !!
اول ما دخلت اوضتهم وقفلت الباب بصتله ناديه بلوم وقالت بهمس: انت مجتش تسلم عليهم ليه يا ابو مروة كده تسيبني لواحدي!
سلطان والد مروه بضيق: انا قولتلك مش موافق علي العريس ده!
ناديه بضيق:تاني يا سلطان مش احنا كنا خلصنا من الموضوع دا..بصلها جوزها وحرك راسه برفض وهيا قالت بزعل:حرام عليك يا سلطان البنت فرحانه بالشاب وهو مش وحش انا نزلت سألت عنه هو وامه والناس كلها بتشكر فيهم وهما ناس محترمين وسيرتهم زي الفل!
سلطان بإنكار:اهو كلام ناس ما الناس ياما بتتكلم ..انا بصراحه مش عاوز بنتي تتجوز دي لسا صغيره!
ناديه بصتله بصدمة وقالت بتوتر:انت بتقول ايه الناس برا مستنينك قوم يا سلطان وبطل تنشيف دماغ!
وقف سلطان وبصلها بغضب وقال:انا دماغي ناشفه يا وليه انتي اتجننتي في عقلك علشان تقوليلي كده !
ناديه حطت ايديها علي فمها وبصتله وقالت برجاء:والنبي وطي صوتك للناس يسمعونا وياخدوا عننا فكرة وحشه وبعدين بلاش تكسر فرحة بنتك دي بقالها كتير يا ضنايا مبيجلهاش عرسان علشان كبرت وانت دلوقت جاي تقولي صغيره!
كان سلطان بيفكر في مروه بطريقه ماديه وانه ازاي هيصرف علي البيت من غير وجودها بعدما تتلخم في جهازها فرد علي مراته وقال بضيق:قولت لا يعني لا!
في الوقت دا كانت احلام خارجه من الاوضه بتاعت مروة علشان تسأل نادية لو صابر وصل فأول ما لقتهم بيتخانقو
خبطت علي الباب واول ما فتحتلها ناديه اتكلمت احلام بتساؤل وقالت:في ايه يا خالتي ناديه بتتخانقوا ليه وهو صابر وصل ولا لسه؟
ناديه بصت لاحلام بتوتر وقالت:صابر وامه وصلوا يا بنتي روحي اقعدي معاهم علي ما اهدي والد مروة واجيبه واحي وراكي؟
احلام حركت راسها بالموافقه واتكلمت بشك:هو ماله يا خالتي وهتهديه ليه'
ناديه بحزن:اصله يا بنتي رافض يطلع يقابل العريس وانا بحاول اقنعه؟
احلام بصت لسلطان اللي نايم علي السرير وبيبصلهم بغضب وقالت:لا اطلعي انتي يا خالتي لضيوفك وسبيني انا اقنعهولك وعاوزاكي تبلغي الضيوف انه جاي وراكي؟
ناديه بصتلها بقلق واحلام طمنتها وقالت:خليكي واثقه فيا يا خالتي انا هقنعهولك متقلقيش..
ناديه حركت راسها ومشيت من قدامها واحلام دخلت للاوضه وقفلت وراها الباب واول ما لقته غير مبالي حتي لوجودها اتكلمت وقالت بتساؤل:يا تري بق يا عمي سلطان انت رافض العريس علشان مروة صغيره فعلا ولا علشان خايف لفلوسها تختفي وتبقي قاعد من غير ولا مليم؟
بصلها سلطان باستغراب وهيا ضمت ايديها الاتنين لصدرها وقالت:عاوز تكسر فرحة قلب بنتك علشان حاجة تافهه زي دي..
بصلها بضيق من تدخلها وهيا قالت:انا كنت بعتبرك زي والدي الله يرحمه وعلي ما اتذكر برضوا ان انت كنت صاحب بابا وياما شيلتني وانا صغيره وكنت بتحبني وبتعتبرني زي مروة..
بصلها تاني بانتباه وهيا كملت كلامها بلوم وقالت:لو تعرف بنتك بتفكر فيك ازاي هتزعل من نفسك!!
مروة يا عمي عارفه ظروف البيت دا كويس وعارفه قد ايه ان لولا الفلوس بتاع شغلها البيت دا هيقع فهي عمرها ما تسيب البيت يقع لان البيت دا بيتها والا عايش فيه ابوها وامها يعني عيلتها الوحيده..يعني اللي بتحبهم وعارفه انهم بيحبوها
تفتكر بق مروه بعدما فكرت فيك وفي والدتها بالشكل دا لما تعرف ان ابوها هيرفض عريسها لمجرد انه خايف لتمنع فلوسها اللي بتديهاله هتعمل ايه،،
وقف سلطان وقال بلهفه:بتقولي مروة بنفكر في ايه يعني مش هتمنع الفلوس اللي بتدهالي..
احلام بسخريه:لا ..مش هتمنعها بس طبعا في مقابل ولو هيا مقالتش عليه فانا هقوله بدالها..
سلطان قال بتساؤل :والمقابل دا ايه؟
احلام:انك تطلع تقابل العريس بابتسامه وتوافق عليه وكمان تشرف بنتك قدامه وتعملها قيمة لان انت ابوها ودا وجبك عليها !
حرك راسه وقال:طيب لو وافقت عليه وهيا منفذتش كلامها وطلعت بتضحك عليا!
احلام بجديه:مش انا الي قولتلك كل الكلام دا يبق لما هي متدفعش الكلام هتوجهني انا ؟
سلطان وقف وهي ابتسمت وقالت:عزز بنتك يا عمي سلطان مروه بتحبك وانا عارفه انك بتحبها..حبها انت كمان وحب عريسها لان صابر دا انا اضمنه برقبتي وهو كمان بيحبها؟
سلطان وافق وهيا خرجت وهو وراها ووقتها كانت ناديه بتتكلم مع صابر وامه واول ماشافت جوزها وقفت وصابر ووالدته وقفوا وسلموا عليه ..
وعند مروه في اوضتها دخلت احلام وقالت صابر وصل يا مروه استعدي بقا علشان دقايق وامك هتيجي تاخدك تخرجي تقابليه؟
مروة قلبها دق بخجل وقالت شكلي حلو يا احلام..تفتكري اني هعجبه؟
ضحكت احلام وحركت راسها وقالت:تعجبيه ايه يا مروه دا الولد دايب فيكي من سنين ..تقوليلي خايفه لا تعجبيهوش!
ابتسمت مروة وحضنتها وقالت بحب:متحرمش منك ولا من كلامك يا احلام تعرفي بق انا مستحيل اسيب لما تكوني مكاني..
كلامها ضحك احلام وفكرها بكل مره بتقرب من ماهر وقالت :يا روح قلبي انتي جمايلك وحنيتك مغرقاني دا كفايه عليكي بس زنقتك في الحمام علشان انا وماهر نتصالح!!
ابتسمت مروه وهيا بتفتكر تفاصيل اليوم دا! وبتقول وهيا بتضحك بجد في اليوم دا كنت هموت،
احلام ردت بلهفه:بعد الشر يا قلبي احنا عاوزين نفرح بيكي الاول..
في الوقت دا دخلت ناديه وبصت لبنتها بعيون حنونه وقالت بحب :الف مبروك يا مروة عريسك زي القمر..ومتربي وابن حلال !!
ابتسمت مروه واحلام قالت:اوعي تكوني قدمتي العصير يا خالتي لازم مروة اللي تقدمة دي متدربه عليا لما كنت هموت منها .
ضحكت ناديه وحركت راسها بالرفض واحلام قالت:طيب هروح اجيب العصير من المطبخ وانتي يا مروه يلا اجهزي بقا؟
مروه حركت راسها بتوتر واحلام خرجت وناديه قالت:ربنا يسعد قلبك يا روح قلبي من جوه انتي تستاهلي كل خير”
مروة قالت بحب:ربنا مايحرمني منك ولا من وجودك ابدا يا ماما قوليلي بابا قابل صابر؟
حركت ناديه راسها بالموافقه واحلام دخلت وهيا شايل الصنيه اللي فيها العصير اتكلمت احلام بابتسامه :يلا يا عروسه عيشي لحظتك والحقينا بجمال خطوتك؟
قربت منها مروه وشالت الصينيه بدالها وقالت استرها معايا يارب دانا غلبانه!
ابتسمت احلام وناديه عليها وخرجوا وهيا وراهم بثواني”
دخلوا للصالون وصابر ابتسم لما شاف احلام وهيا سلمت عليه وعلي والدته بابتسامه وقعدت جمب والدة صابر ووقتها دخلت مروة وهيا شايله الصينيه بخجل بصلها صابر وابتسم وهيا قربت من والدته وقدمتلها العصير واول ما شافتها ميرفت ابتسمت وهيا بتبصلها برضوا واخدت العصير وشكرتها وبعدها مروة قربت من صابر واللي كان حاسس بنبض قلبه واصل لمسمع الجميع ..اخد العصير وشكرها بلطف ومروه قدمت لوالدها ولوالدتها وبعدها احلام وقعدت في كرسي منفصل موجود في النص !!
اتكلمت والدة صابر بابتسامه احنا جايين نطلب إيد مروة لابني صابر ونبقي اسعد الناس لو وافقتو علي ابني؟
ابتسمت والدة مروة واحلام ومروه وسلطان بصلهم وسكت ولاكن لما عينيه جات في عين بنته اللي بتترجاه يوافق اتكلم وقال :طبعا احنا يشرفنا اننا نناسب حضرتك ونكون عيلة واحده بأذن الله؟
ضحكت ميرفت وبصت لابنها بفرحه ووقتها مروه كانت هطير من الفرحه وبصت لاحلام وبلغنها انها مبسوطه بعيونها واحلام ابتسمت وبلغتها انها كمان مبسوطه؟
صابر اتكلم وقال:انا ياعمي عندي شقه ملكي في بيتنا انا مشطبها تشطيب نهائي وكل حاجه فيها انا مجهزها بنفسي وطبعا تقدروا تشفوها في اي وقت هيا بس واقفه علي العروسة؟
ابتسمت نادية وسلطان حرك راسه وقال:كويس اوي وانت بقي بتتشغل ايه؟
صابر بابتسامه:بشتغل في شركة كبيرة للحديد والصلب وشغال حاليا متدرب فيها ولكن باذن الله هتعين رسمي الاسبوع الجاي؟
سلطان حرك راسها بالموافقه وقال بتساؤل تاني ومرتبك كام علي كده!
خجلت مروة ووالدتها من سؤاله لصابر ولكن احلام كانت موافقه والد مروه علي سؤاله وكانت بتبص لصابر واللي اتكلم وقال:١٠٠٠٠ الاف يا عمي في الشهر؟
سلطان بصله بدهشه وهو ابتسم وقال ان شاء الله المرتب هيتضاعف اول ما اتعين رسمي؟
ابتسمت احلام برضا وبصت لمروه بابتسامه وسلطان قال وهو بيوجه كلامه لبنته اي رئيك في صابر يا بنتي..موافقه عليه؟
مروه بصت لصابر ونزلت عينيها بسرعه من شدة الخجل وقالت بهمس:موافقه يابابا!
احلام زغرطت بفرحه ومروة ابتسمت وبعدها سلطان قال: انا كمان موافق يابني!
والدة صابر بابتسامه:يبقي نقرأ الفتحه؟ سلطان بموافقه: نقرأ الفاتحة علي بركة الله؟
صابر ابتسم ومروه بدات تضم ايديها لصدرها وتقرأ الفاتحة وكانت والدتها ووالدها وصابر ووالدته واحلام بيقرأو هما كمان الفاتحه وبعدما خلصوا سلطان قال :خلينا نكتفي بقراءة الفاتحه النهاردة ونتكلم في ميعاد الفرح والاتفاق يوم تاني!
حرك صابر راسه بالموافقه ووقتها احلام قامت هيا ومروة علشان يجهزوا الجاتوه وراحوا للمطبخ وسابوا اهلها وصابر يتكلموا وفي الصالون ..مروة قالت بفرحه:شوفتي شكله يا احلام دا وسيم اوي!
احلام ابتسمت وقالت :ايوا يا مروة ربنا يسعدكوا ..هو خلاص بق خطيبك من النهاردة!
خجلت مروه وحركت راسها بالموافقه وقالت:هو اللي جايب الجاتوه دا مش كده!
احلام هزت رأسها بالايجاب وهيا قالت :تصدقي يا بت ذوقة حلو اوي خلينا نخرج بقي عشان اشوفه تاني؟
ضحكت احلام عليها وشالت صينيه فيها فواكهه ومروه شالت صينيه فيها جاتوه وخرجوا هما الاتنين للصاله من تاني !!
_______وفي شركه الصياد
ماهر كان خرج من الشركه واتجه لبيت مروة علشان يجيب احلام من هناك اول ما لقي الوقت هيتأخر .
وكان وقتها خرج صابر ووالدته بعدما سلم علي مروه وادالها بوكيه الورد وكانت بتودعهم ناديه وجوزها واول ما لاقوهم ركبوا في عربية صابر دخلوا تاني للبيت وكان في الوقت دا وصل ماهر بعربيته ولما شاف صابر ماشي بـ العربيه اللي خارجه ابتسم لما شاف الفرحه علي وشه فدخل هوا للشارع ووصل قدام البيت واتصل علي احلام علشان يبلغها انه وصل؟
وفي البيت من الداخل كانت احلام بتساعد مروة ووالدتها يجهزوا الصاله وهيا في المطبخ لقت اتصال من ماهر فخرجت من البيت علشان ترد عليه لان الشبكة مش حلوة جوا واول ما فتحت الباب لقته في وشها فابتسمت وهوا لما شافها خرج من العربيه وقرب منها حضنته احلام بفرحه وقالت:مروة قرأت الفاتحه!
ابتسم ماهر وقال:الف مبروك يا احلام ..
ابتسمت احلام وقالت:لا انت لازم تدخل تبارك لمروة؟
ضحك ماهر وحرك راسه وهيا دخلت الاول علشان تبلغ مروة واهلها ان جوزها برا وعاوز يسلم عليهم خرجت ناديه وجوزها ووقتها دخل ماهر للبيت وسلم عليهم.!
ناديه بابتسامه:اذيك يا حبيبي نورت البيت ابتسم ماهر الله يبارك فيكي يا ام مروة ..الف مبروك.!!
ناديه بابتسامه:الله يبارك فيك..بصت لاحلام وقالت:انتي جبتي العريس الحلو دا منين؟.خجلت احلام وبصتله وهو ضحك وقال:صحيح فين مروه؟
اتكلمت مروه من ورا والدتها:انا هنا؟
ماهر بابتسامه:الف مبروك يا مروة،
سلمت مروة عليه بفرحه:الله يبارك فيك يا ماهر عقبال ليلة فرحكوا يارب؟
ماهر بابتسامه:يارب..بص لوالدها وقال:الف مبروك يا عمي سلطان؟
سلطان سلم عليه :الله يبارك فيك هو احنا اتقابلنا قبل كده!
ماهر بابتسامه:ايوا اتقابلنا بس من١٥سنه ايام لما كنت في نفس المدرسة انا و مروه؟
سلطان بقي يبص لمروة علشان تفكره بماهر وهي قالت:دا ماهر الصياد يابابا كا زميلي في المدرسة من الابتدائيه؟ .
سلطان مفتكروش اوي بس حرك راسه بموافقه وقال:اتفضلوا نورتونا!
ماهر برفض:خليها مرة تانيه علشان مشوارنا طويل؟
سلطان حرك راسه واحلام بلغته انها هتدخل تجيب شنطتها وسلمت علي مروه وودعتها وبعدها سلمت علي ناديه وبصتله وهو سلم عليهم وخرجوا الاتنين من البيت بس فجاة واحلام بتركب العربيه حست بقلبها وجعها فقالت بآلم:ااه؟
ماهر بصلها بقلق:احلام انتي كويسه!
احلام بتعب مفاجئ :مش عارفه ياماهر قلبي وجعني فجأة حسيت بنغزة قويه مش عارفه مصدرها ايه؟
قرب منها وهو بيتفحصها وبيقول:خلينا نروح للمستشفى،
قالت برفض:لا ملوش لازمه انا خلاص بقيت كويسه!!حست تاني بوجع في قلبها فقالت بموافقة ولا بقولك خليني اروح للمستشفي احسن؟
ماهر بقلق عليها:حاضر اركبي علي مهلك؟ركبت احلام العربيه وهو جري بسرعة ركب في مقعد السواقه واتحركوا بسرعه في اتجاه المستشفي.
________وفي الجبل
وفي وقت ما كان الجو ساقه والدنيا ليل والناس كلها نايمه خبط حسن علي بيت عم سينا بقوة علشان يسمعوه !
صحي عم سينا بسرعه لان نومة خفيف فقرب من الباب بضيق بسبب الشخص اللي بيخبط في الوقت دا “
واول ما فتح الباب ولسه هيغلط فيه لقي ان الي واقف قدامه حسن !!
إتكلم سينا بقلق من شكلة المتبهدل وقال:خير يا ولدي ايه اللي عمل فيك كده!
حسن وهو في الطريق عربيته اتعطلت فقرر ياخدها جري لحد بيت سينا وبسبب المجهود اللي بذله كان شكله متبهدل كده فاتكلم ورد علي عم سينا وقال:انا كويس يا عم سينا بس هيا فين مريم!
سينا:نايمه مع البنات ياولدي؟
حسن:من فضلك صحيها يا عم سينا علشان راجعين للقاهره؟
سينا بتساؤل:انت بخير يا ولدي طمني عليك!
حسن:انا كويس يا عمي بس في شخص بيطاردني ولازم امشي من هنا مع مريم علشان ميأذيهاش؟
سينا قال بصدم:يأذيها..يأذيها ازاي يا ولدي وهيا في بيتي وفي حمايتي!
حسن بقلق:انا مش عايز اسببلك قلق يا عم سينا انا هاخدها وهمشي واشوف اي مكان تاني نستخبي فيه لحد ما احل المشكله دي!
سينا شد حسن ودخله للبيت وقفل الباب وقال بجديه:انت بتقول ايه يا ولد يا حيوان انت ..مفكر اني مش هعرف احميك ولا ايه ناسي انا ابقى مين!
حسن بخجل:ابن الجبل؟
سينا بجديه:فاهم ياعني ايه ابن الجبل يا حسن..ياعني محدش يقدر يقرب من الجبل بدون اذني ..انت مش هتمشي من هنا واللي جايلك دا احنا هنعلموه الأدب!!
حسن بقلق:بس دا مش سهل وممكن يتسبب في موت حد؟
سينا اتكلم وهو بيشد سلاحه من ورا حسن:لا تقلق انت خليك هنا وانا وبقيت الرجال هنعرف نحميك انت وزوجتك!
حسن قال برفض:مينفعش اللي بتقوله دا يا عم سينا انا لازم اجي معاك انا مستحيل افضل هنا مستخبي انا برضوا ظابط واقدر عليه بس انا خايف علي مريم لانه..سكت شويه وقال:لانه عاوز يقتلها !
اتصدم سينا والغضب ذاد في قلبه وقال:يبق خلص الكلام …بما انه جاي يغدر وناوي علي القتل يبق احنا نقتلوه ونخلص من شرة؟
حسن اتصدم ولكن لما فكر في انه مش هيعرف يخلص من ادهم غير بموته وافق وبلغه انه موافق وقال: خلينا في الاول نتناقش معاه ولو رفض يبق هوا اللي جنى علي نفسه!
سينا حرك راسه وقال:خليك هنا في البيت لحدما اجمع الرجال وارجع!
حسن حرك راسه بالموافقه وقال:لا تقلق يا عم سينا؟
سينا حرك راسه وخرج وقفل الباب وراه وحسن فضل واقف مكانه وحاسس انه اطمن شويه لان رجال الجبل معاه..
كانت مريم خرجت من غرفتها لما سمعت صوت جاي من برا وقبل ما تصرخ او تعمل اي رد فعل قفلت الباب وراها كويس فقربت من اللي واقف ومديها ظهره بخوف وقالت:انت مين؟
حسن لف بجسمه وهيا اول مشافته فرحت وقالت :حسن.
حسن كان نفسه يحضنها بس رفض واتكلم بجديه وقال:ادهم زمانه علي وصول للجبل كمل بضيق:جاي وناوي يقتلك؟
مريم اتصنمت مكانها من الصدمه وحسن قال:متخافيش مستحيل اسمحله يعمل كده!!
قاطعته مريم وقالت بحزن:عشان كده جيت؟
حرك راسه بالموافقه وهيا قالت:مش خايف؟
رد حسن:من ايه؟
مريم:ادهم..،مش خايف منه ليأذيك علشان ساعدتني؟
حسن بجديه:كل اللي خايف عليه دلوقت هوا انتي يا مريم..خايف عليكي ومش هسمحله يأذيكي حتي لو هتسبب في موتي؟
قربت منه ومسكت من هدومه بقلق :وانت ليه بتعمل كده ليه تأذي نفسك علشاني..انا ..
قاطع كلامها حسن لما قال:قولتهالك وهقولهالك تاني يا مريم أنااا بحبك ومستحيل اسمح لحد يأذيكي افهمي بق؟
ببكاء:بس انت مش قده دا واحد..
حضنها حسن بقوه لما لقها بتبكي وغمض عينيه بلوم عليها وقال:اوعي تبكي..مش عاوز اشوف دموعك دي غير وهي دموع الفرحه؟
مريم ببكاء:بس انا خايفه عليك انت ملكش ذنب؟
قال:وتخافي عليا ليه..انا بخاف عليكي علشان بحبك انتي بتخافي عليا ليه بقا؟
قالت بجديه:علشان..علشان انا كمان بحبك..مش عارفه امتي وازاي وفين بس انا كل ما اشوفك بكون مطمنه وحاسه بسعاده.مش دا اللي اسمه الحب ؟
حسن بحزن هو يا مريم..الحب؟
مريم بحزن علي حالها:هو الحب دا ..هو السبب في كل اللي انا فيه ..لو كنت بعدت عنه زمان مكانش دا بق حالي،
اتكلم حسن وهو بيبعدها عنه وبيبص في عينيها:وليه تظمي الحب يا مريم..الحب برئ بس البشر اللي سيئين ..ذنبه ايه الحب لما يقع مع واحد شراني وقاسي..قاسي حتي مع نفسه؟
مريم بصتله وحركت راسها:طيب لما هو بيرئ ليه بسخلينا نحب بالشكل دا..ليه لما كنت بشوفه كنت بكون اسعد انسانه..بس تعرف يا حسن علي قد ما حبيته زمان وضيعت نفسي علي قد ما انا دلوقت بكره ومش طايقه اشوفه؟
حسن حس بالغيره من كلامها فقال بجديه:انا جيت علشان اخدك ونرجع القاهره بس عم سينا رفض وقالي انه هيساعدني هو ورجال الجبل ومش هيسبوا ادهم يمشي من هنا حي؟
اتصدمت مريم وقالت:هتقتلوه؟
حسن:دا الخيار اللي في ايدينا لان شر ادهم مش هينتهي غير بموت حد فينا؟
مريم بتساؤل:تقصد ايه بـ فينا دي؟
حسن غمض عينيه بضيق وقال:يا أنا يا ادهم!
مريم برفض:انا مش هسمحلك تأيي نفسك علشاني..كتير خيرك انك ساعدتني وحميتي كل الفتره اللي فاتت بس الحرب دي بتاعي انا،انت ملكش انك تنهيها بموتك..لان موتك مش هيعمل اي حاجه ولا هيوقف الحرب..موتك يا حسن هيقتلني انا وبكده ادهم هيفوز ،،بس موتي انا هينهي الحرب دي..
قربت منه ومسكت في هدومه واتكلمت برجاء :خليني امشي واروحله او اقابله ولو عايز يعمل فيا ايه انا موافقه؟
كان بيسمعها وقلبه بيتقطع عليها فمسك ايديها بيمنعها وقربها منه أكتر وقبلها وهو بيحاول يطلع في قبلته ليها كل غضبه اللي حاسس بيه!!
مريم كانت مصدومه بقبلته بس كانت مرتاحه انه هو اللي معاها دلوقت .
بعدت حسن عنها وهوا بيبصلها وبيقول يبقي انا وانتي اللي لازم نفوز وادهم هيموت؟
حركت راسها بالموافقه وقالت:اوعدني انك مش هتتهور يا حسن صدقني لو حصلك حاجه هموت نفسي..انا خلاص مش هقدر اهرب تاني من حاجه .كفايه اني بسببه خسرت نفسي وخسرت اختي وابويا !!
انا عايزه اعيش يا حسن نفسي احس بالحياة نفسي اجرب احساس الآمان ،الهروب عمره مكان الحل في حل كل مشاكلي،الهروب كان السبب في تدمير حياتي!
حضنها حسن وهو بيمسح علي شعرها:اوعدك يا مريم انك هتعيشي وهتبدأي حياتك من جديد وعلشان برضوا تجربي الحب النظيف.؟
حركت راسها ووقتها سمعوا دوشه جايه من برا ففهم حسن ان عم سينا رجع فطلب منها تدخل الغرفه وتقفل علي نفسها الباب ومتخرجش مهما حصل وقبل ما هيا تدخل قربت منه تاني وباسته بسرعه من شفا/يفه وقالت بتهديد :لو مرجعتليش عايش زي موعدتني انا..بصت حواليها وقالت:انا مش هدفنك وهسيبك للديابه يأكلوك!
ضحك علي كلامها وحرك راسه بالموافقه وقال:يعني اهون عليكي!
حركت راسها بجديه مزيفه وقالت:اهو انت حُر بقى لو مش عاوز تكون وجبة الديابه النهارده ارجعلي عايش؟
ابتسم وخرج راسه وهيا دخلت للاوضه وقبل ما تقفل الباب بصتله بحزن وقالت:والنبي يا حسن ارجعلي تاني؟
حرك راسه ومشي من قدامها وهيا قفلت الباب واول ما لفت وشها لقت اللي واقفين ووشهم احمر وباصين في الارض؟
مريم بتساؤل:انتوا شوفتوا حاجه ولا ايه!
ليلة وقمر بصوا لبعض وحركوا راسهم بالرفض وهي قالت بشك:قلبي بيقول غير كده؟
البنات ضحكوا وحركوا راسهم وهيا اتحركت من جمبهم بخجل ونامت علي السرير وهي بتغطي وشها؟
قمر قربت منها وقالت بتساؤل:هو في مصر بتبوسوا بعض كده عادي!
مريم سحبت الغطا بسرعه وليلة قربت منها وقالت:انا اتجوزت بس جوزي مابسنيش كده هو انتي ازاي رومانسيه كده؟
مريم بصوت واضح:انا مبستش حد ولا رومانسيه؟
قمر ضحكت :متكدبيش احنا شوفنكي وانتي بتبوسيه ؟
خجلت ووشها احمر وقعدت وبصت في وشهم وقالت بصراحه:ايوا بوسته !
البنات بخجل:اااي؟
ضحت مريم للحظة وبعدها افتكرت حسن وقالت بهمس:يارب اقف معاه.
_________في المستشفي!
خرجت احلام من غرفة الدكتور وهيا بتقول:الحمد لله اني بخير قالت كلامها وبصت لماهر الي واقف جمبها وساكت وقالت:خلاص يا ماهر متقلقش الدكتور قال ان دا اجهاد مني؟
قال بزعل مش انا طلبت منك ترتاحي وتبطلي اي مجهود؟
ابتسمت وقالت برقه :اي كلام الحوامل دا؟.دا كل الحكايه اني ماكلتش كويس النهارده وعملت حركه كتيره بس اوعدك اني هحافظ علي أكلي ومش هقلقك عليا تاني؟
حرك راسه بالموافقه وهما ماشين خبطو في ست كبيره بالغلط وبسبب الخبطة الستوقعت علي الارض!!
قربت منها احلام وقالت باعتذار:انا اسفه مش قصدي انتي بخير؟
رفعت الست وشها واول ما شافتها احلام قالت بصدمه:ماما؟
ماهر لما سمعها بتنده للست دي كده اتفاجئ ازاي دي امها وايه اللي عامل فيها كده!
ام احلام كانت لابسه عبايه ومتنكره في شكل ست عاجوزه علشان كانت جايه تطمن علي يوسف وعرفت انه مات ..
فلما شافت بنتها قدامها اتوترت وقامت بسرعه ومشيت ولكن احلام مسكتها من ايديها منعتها وكانت بتبص علي ماهر واللي مصدوم زيها وبتقول:انا مااكده انها ماما؟
ماهر قرب من الست دي ومنعها تمشي وبص في وشها بتركيز وقال:ايوا دي مدام فادية والدتك يا احلام!
احلام قربت من ولدتها اللي بتحاول تتجاهلها وقالت بتساؤل :انتي بتعملي ايه هنا يا ماما وليه عامله في نفسك كده! قالت احلام كلامها وهيا بتشاور علي لبس والدتها الغير منظم!
والدتها اتكلمت وقالت:انا كنت بطمن علي جوزي؟
احلام اتضايقت لما سمعت كلامها وقالت:بس بابا مات وانتي حضرتي العزاء !
فاديه باستغراب:ابوكي يبق طليقي انما انا بتكلم علي جوزي انا؟
احلام اتضايقت اكتر وقالت:طيب ما انتي حلوه اهو يماما وبتعرفي تطمني علي جوزك اشمعنا بق بابا!
فاديه بضيق من اسلوب بنتها:انا معنديش وقت اضيعه معاكي (تقصد بكلامها هنا انها عايزه تروح تدور علي مريم) كملت كلامها وقالت:كويس اني شوفتك وانك بخير!
كانت هتمشي ولكن احلام وقفتها تاني وقالت بتساؤل:جوزك دا عامل ايه؟
فاديه بتوتر:مات؟
اتصدمت احلام وماهر من كلامها وهيا قالت:انا لسا عارفه بس انا مش هقدر اكون معاه والمستشفي هتبلغ اخواته يجوا ياخدوه؟
احلام بفضول:وانتي بقي رايحه فين؟
فاديه بضيق من اسألتها هدور علي اختك.:اللي هربت بسبب انه.الله يرحمه ماطرح ما راح كان عايز يأذيها؟
اتصدمت احلام اكتر وقالت هتدوري عليها فين هو انتي تعرفي مكانها؟
فاديه برفض:ارض الله واسعه وممكن تكون هنا ولا هنا ..اديني هشوف!
احلام بصت لماهر برجاء يساعدهم لاخر مره وهو اتكلم وقال :تعالي معانا وانا هبعت رجالتي يدوروا عليها؟
فاديه بلهفه:بجد يا ماهر؟
ماهر بص لاحلام اللي بان علي ملامحها الحزن وقال:ايوا بجد تعالي معانا القصر؟
حركت فاديه راسها وقالت متشكرة انك هتساعديني؟
بصتلها احلام بحزن كبير وقالت:انتي مش غريبه انتي امي واللي هساعدها دي تبق اختي؟
فاديه سكتت لان بنتها جابتهم في وشها فقررت متتكلمش لحدما تشوفهم هيعملوا ايه!
وماهر خرج وسابهم يمشوا وراه واحلام بصت لوالدتها وقالت:تعالي معايا يا ماما؟
مشيت فاديه معاها وخرجوا الاتنين من المستشفي واتحركوا للقصر.
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
_____________في الجبل"
اول ما خرج حسن لعم سينا إتفاجئ من كمية الرجالة اللي معاها أسلحة ومستنياه '' ارتاح حسن اول ماشافهم وإتأكد خلاص إنه مش لوحده وانه هيكون كسبان غصب عن أدهم..
إتكلم حسن وقال :انتوا كده محتاجين تشوفوا أدهم علشان تعرفوه؟
سينا رد برفض:لا متقلقش احنا عارفين بعض وكمان دا هيكون غريب عننا فهنعرفه بسهولة ..
حسن خرج موبايله علشان هو مش واثق أدهم هيبق لابس ايه واكيد هوا عامل حسابه انه جاي الجبل فإحتمال كبير يكون لابس لبس بدوي !
فكان حسن معاه صور كتير لأدهم فقرب التيلفون من عم سينا وقال:دي برضوا صورته يا عم سينا هو ظابط،
سينا شاف الصوره ودقق في ملامح ادهم وحرك راسه بالموافقه وبعدها بدأ يوزع التيلفون علي كل الرجالة علشان يعرفوا ادهم وبعدما خلصوا رجعوا التيلفون لحسن ووقتها سمعوا صوت جاي من بيت عم سينا وكآن حد بيستغيث..
القلق زاد في قلب حسن واتحرك فورا لبيت عم سينا واول ما دخل لقي أدهم ماسك مريم وحاططت السلاح علي وشها.. اتصدم انه ازاي قدر يدخل البيت وهما موجودين فاول ما حس انه هيقتل مريم قال بصوت واضح:سيبها يا ادهم انت حسابك معايا انا!
ادهم بصله بغضب وضغط اكتر علي اسنانه واتكلم بغيظ:انا هقتلها مش علشان انتقامي لأ علشان احرق قلبك عليها يا خاين !
حسن قفل وراه الباب ورفع ايديه وهو بيشاورله يهدي وبيقول:نزل السلاح دا يا ادهم واهدي،،مشكلتك مش هتتحل بقت/لها !
أدهم بص لمريم اللي كان بيخنقها بايديه وهيا بتحاول تفك نفسها منه بضيق وقال بغضب:انتي مستحيل تكوني بني ادمه انتي شيطانه..بعد كل اللي عملتيه دا وعايزه تعيشي!
بدأت مريم تحس بالاختناق وكانت ضامة حاجبها وساكته للانها مش عارفه تتكلم ،فـ حسن استغل انه مركز معاها وقرب من ادهم علشان ينفذها من تحت ايديه ، ولاكن ادهم كان اتعصب لما لقاه لسا عاوز يحميها فـ زق مريم ورماها علي الارض ورفع المسدس في وش حسن وقال بتهديد :عايز تموت بدالها،حلو اوي،انا بق هقت/لك وبعدما اخلص عليك بصلها وقال بغضب شديد هقت/لها هيا كمان!
حسن :اهدي يا أدهم انت كده هتودي نفسك في داهيه ،انا مش عايز أذيك؟
ادهم ضحك بسخريه وحرك راسه بالرفض وحسن كان بيحاول معاه في الكلام علشان يخليه يهدي وينزل سلاحه ولاكن مريم اتحركت من مكانها بسرعه و مسكت حديده وقربت علي ادهم علشان تضربه بيها ولاكن كان ادهم أسرع منها وكان لف بجسمه ليها وضربها طلقه في بطنها .
وقفت مريم وهيا مش مستوعبه ايه اللي حصلها..،،كانت واقفه وكأنها صنم..كانت بتبص علي ادهم وهيا بتدمع لحدما استوعبت انها اخدت طلقه فوقعت علي الارض واول ما شافها حسن صرخ باسمها وجري عليها بخوف..وهو مش مستوعب اللي حصل؟
واما ادهم كان مش مصدق انها فعلا هتموت ..فكان عاوز يشوفها ويطمن عليها ولاكن حسن كان وقف ومسكه من هدومه وبدأ يصفعه في وشه وهو بيقول بصراخ:لييه ،ضربتها بالنار لييه،ذنبها اييه انك حيواان؟
ادهم كان بيبصله وهومصدوم فأول ما سمع اصوات جايه كتيرة من برا قرر يهرب بسرعه فـ زق حسن بسرعه وقعه علي مريم ونط من الشباك اللي دخل منه وفضل يجري بكل قوته؟
وعند عم سينا والرجاله كانوا كسروا الباب لان حسن كان قافله علشان ميتسببش في اذي حد منهم واول ما فتحوا الباب وشافوا حسن اللي مقرب من مريم وبيحاول يشيلها لان كانت مريم كل جسمها كله باللون الاحمر بسبب الدم اللي نزفته ،بصلهم حسن وقال بدموع:مريم هتموت!
سينا قرب منه وقال بتساؤل:فين الكلب دا ؟
حسن وهو بياشور علي الشباك المفتوح:هرب من هنا؟
سينا شاور لمجموعه من الرجال وقال:هاتولي الكلب دا يا رجالة بسرعه قبل ما يطلع من الجبل!
اول ما قال كلامه كل الرجاله اللي شاورلهم نطوا من الشباك بسرعه وجروا في نفس الطريق اللي ادهم جري منه ..
واول ما سينا شاف حالة مريم قرب منها وهوا بيتفحص مكان الطلقه وبيقول:للاسف يا ولدي الطلقه في مكان حساس جدا وهنا مش هتعرف ننقذها للن المستشفي بعيده والطبيب مش جراح فـخدها بسرعه وروح علي اقرب مستشفي في المدينة..
شاور لواحد وقال:هات العربيه بسرعه يازين يا ولدي؟
الشاب جري وحسن بص لمريم وقال:امسكي نفسك يا مريم ارجوكي!
مريم بصتله بدموع وقالت بضعف:حـ..سن انا حاسة إني همووت متتعبش نفسك انا خلاص مش عاوزه اي حاجه غير انك تكون بخير..انا مش هنفعلك يا حسن ..بلعت ريقها واخدت نفسها بصعوبه وكملت:انت..انت تستاهل واحده احسن وانظف مني؟
حسن كان بيسمع كلامها وحاسس ان قلبه هيخرج من مكانه فقرب منها ولمس وشها وقال :لا يا مريم انا مش عاوز غيرك لانك انظف بنت انا عرفتها ومتقوليش كده علي نفسك!
الشاب جاب العربيه وسينا قال:يلا يا ولدي اتحركوا علشان تلحقها؟
حسن شالها بسرعه وكان سينا هيروح معاه بس حسن رفض وقال بعضب:انا عاوزه حي يا عم سينا انا لازم انتقم منه علي اللي عمله دا. '
سينا حرك راسه بالموافقه وحسن خرج بسرعه وحط مريم في العربيه واخد شال من الشاب اللي جاب العربيه ولف علي بطنها بقوه علشان يوقف النزيف وقال وهو بيبصلها برجاء:استحملي علشان خاطري..اوعدك اني هوصل بسرعه بس امسكي نفسك!
مريم حركت راسها وهو ركب العربيه وربط الحزام وبعدها اتحرك بالعربيه بسرعه عاليه وكان من الوقت للتاني وهو سايق يبصلها علشان يطمن عليها؟
وفي الجبل كان رجالة سينا مسكوا ادهم بعدما لاقوه مستخبي في كهف صغير واول ما مسكوه كان بيقول:ابعد ايدك انت مش عارف انا ابق مين،كمل بصوت عالي:انا المقدم ادهم العمري؟
كانوا ماسكينه ولا كأنهم سامعين هو بيقول ايه وفضلوا مكتفينه كده لحدما وصلوا قدام عم سينا واللي كان باصص عليه بغضب وبيقول:انت بق الحيوان اللي دخل الجبل بدون اذننا؟
ادهم بصله بضيق:انا هوديكوا في داهيه يا شوية حوش؟
سينا اتضايق وضربه علي وشه وقال بتحذير:تفتكر مين فينا المجرم يا حضرت الظابط'
ادهم بصله بكره وقال:هيا اللي انا قتلتها هيا المجرمة اللي فينا..عارف انا مبسوط اني قتلتها..ضحك بعدما قال كلامه ووقتها سينا صفعه تاني بغضب وادهم نزف من عند فمة بقوة؟
سينا وهو بيبص لرجالته:كتفوه وحطوه في الزريبه لحدما ولدي حسن يرجع لانه طالبه يكون حي؟
الرجالة حركوا راسهم بالموافقة واخدوا ادهم ووقتها سينا دخل وطلب من اهل بيته ينظفوا دم مريم من علي الارض واول ما ليلة وقمر سمعوا ان مريم هيا اللي اتضربت بالنار اتصدموا وبدأوا يبكوا ويسألوا والدهم لو كانت بخير؟
سينا حرك راسه وقال:ماحدش فينا يعرف حالتها بس دلوقت نظفوا الارض لحدما حسن يوصل المستشفي وانا هتصل عليه واعرف منه الاخبار؟
قمر وليله حركوا راسهم بالموافقه وبصوا لوالدهم بحزن وبدأوا ينضفوا الارض..
____________وفي القصر
عند ماهر واحلام !!!!
كانت فاديه والدة احلام قاعده في الصالون وهيا مش مصدقة نفسها وبتبص لتفاصيل القصر باندهاش ولما لاحظت احلام نظراتها قربت منها وقالت:هو جوزك دا مات ازاي؟
فاديه انتبهت لسؤالها وردت عليهابتوتر: مات بـ جلطة دماغية..
احلام بتساؤل :هو كان تعبان!
فاديه:لا كان مويس بس اللي حصله دا بسبب انه كان بيتعاطى مخدرات.
احلام ضمت حاجبها بزعل وقالت:ماهر بعت رجالته يدوروا علي مريم في كل المستشفيات والاقسام وممكن في خلال يومين ولا حاجه يعرفوا مكانها لان البلد زحمة اليومين دول؟
فادية بصتلها وحركت راسها بالموافقه وقالت:يعني انا همشي دلوقت؟
احلام بتساؤل :انتي بيتك قريب من هنا؟
افتكرت فادية الشقه اللي ماهر كتبها باسمها وقالت:لا شقتنا بعيده عن هنا..
احلام بصتلها باشتياق كبير وكان نفسها والدتها تطيب بخاطرها بكلمة او تعتذر منها او تقول اي حاجه تحسسها انها بتحبها فقالت :ممكن تفضلي هنا لحدما نلاقي مريم!
فاديه بلهفه:بتتكلمي بجد؟
احلام حركت راسها وقالت:ايوا بتكلم بجد تعالي معايا.. احلام مشيت وفادية وراها ووصلوا الاتنين قدام الغرفة اللي كانت عايشه فيها سيلين قبل ما تمشي واحلام قالت:الاوضة دي هتقعدي فيها..اهم حاجه حافظي عليها زي ما هيا بلاش استهتار بعد اذنك!
فادية اتضايقت من كلام بنتها ودخلت للاوضه واحلام وقتها اخدت نفس طويل وقالت:جوزك كان عاوز يعمل ايه في مريم خلاها تهرب وتسيبك كده؟
فاديه كانت قعدت علي السرير ولما سمعت سؤالها قالت بتوتر:معملش معاها حاجه هو قالي كده؟
احلام بفضول:امال انتي اتها هربت بسبب الله ريحمه وكنتي تقصدي جوزك يبق أكيد يعني عمل فيها حاجه، كملت بشك:ولا انتي بق خايفه تقولليلي انه مش كويس ولا ايه؟
فادية بضيق:انتي اسألتك كتير ليه..انا قولتلك اهو انا معرفش حاجه واللي هوا قاله انه مقربش منها!
احلام حركت راسها وقالت:ماشي يا ماما براحتك المهم انا هسيبك علشان ترتاحي !
فاديه حركت راسها واحلام خرجت من الاوضه وقفلت الباب وقربت بسرعه من الاوضة اللي قاعده فيها مع ماهر وقالت:انا اسفه علشان بغصبك تعمل حجات كتير علشاني؟
استغرب ماهر كلامها وهيا قالت بقلق:تفتكر مريم جرالها حاجه؟
ماهر رد عليها وقال بتساؤل:خايفه عليها؟
احلام حركت راسها بكبرياء وقالت:لا انا بس بسأل؟
ماهر حرك راسه وقال وهو بيمثل الجديه:اكيد يا احلام حصلها حاجه يعني واحده زيها لما تكون في الشارع تفتكري الناس هتسيبها في حالها؟
احلام امتلكها القلق وقالت بخوف علي مريم:يعني ايه زمانهم أذوها؟
حرك راسه بعدم علم وقال:انا بس بخمن يعني معرفش؟
احلام قربت منه واتكلمت بقلق:ارجوك متخمنش حاجه علشان انت كده بتقلقني؟
قال بفضول:يعني انتي خايفه عليها؟
حركت احلام راسها بخوف علي اختها فعلا وقالت:ايوا خايفه عليها وحاسه ان حصل معاها حاجه ،هو انت بلغت رجالتك وقولتهم علي اسمها؟
ماهر حرك راسه وقال:متقلقيش كلها كام ساعه وهيجبولي عنوانها ،هو صحيح انتي قولتي لوالدتك ايه!
احلام بخجل:قولتلها يومين وهيلاقوها ؟
ماهر رفع حاجيه وقال:بس يومين دول كتير..قالت بتردد:ممكن يتأخروا فـ اهي هتبقي قاعده معانا!
ماهر فهم هيا ليه قالت لوالدتها كده فقرب منها وحضنها وقال:مش عارفه تقسي عليهم انتي؟
اتكلمت بدموع:برغم كل اللي عملوه فيا بس دول عيلتي ومش عارفه اكون قاسيه عليهم ..يمكن هما قاسين عليا بس انا مستحيل ابق قاسيه!
مسح علي طرحتها بحنان وقال علشان يطيب بخاطرها:اللي انتي عملتيه دا هو الصح .،انا فخور بيكي ان عندك قلب حنين زي دا ..
احلام دفنت راسها جوا صدره وقالت بحب:ربنا ما يحرمني منك ابدا..انت بقيت كل عيلتي يعني مش عارفه من غيرك هعمل ايه!
ابتسم وقال:هتعملي مراتي اهي بسيطة اهي"
ضحكت وحركت راسها وقالت:بس انا مراتك'
قال بمفاجاة:بجد دانا كنت فاكر انك خطيبتي..بص لشفايفها وقال:منشفاها عليا انتي ومش مخلياني عارف اخد حقوقي!
خجلت احلام وبعدت عنه وقالت:مش انا قولت تبطل تحرش وسع كده..حاولت تقوم وهو ضحك علي شكلها وقال:خلاص خلاص بهزر !
ابتسمت وقالت:طيب ماشي بس اوعي تخليني نايمه وتضحك عليا؟
ماهر بابتسامه:عيب عليكي يا احلام انا برضوا مش بتاع الحركات دي'
حركت راسها باطمئنان وقامت علشان تغير هدومها وهو قام وراها،واول مالقاها قلعت هدومها قال وهو واقف وراها:محتاجا مساعده ياقلبي؟
صرخت احلام وجريت من قدامه وقالت بصراخ:يا كداااب،يا قلييل الادب؟
ضحك ماهر بقوة علي شكلها وهيا دخلت للحمام وقعدت فيه وقت طويل وهو من خوفه عليها قرب علشان يطمن واول ما خبط علي الباب قالت بغضب:امشي من هنا يا ماهر يا متحرش!
ابتسم وقال:انا جوزك يا هبله اطلعي متخافيش!
بلعت ريقها بتوتر وقالت:لا مش هخرج!
ماهر بتهديد مزيف:اطلعي يا احلام بدل ما اكسر الباب!
فتحت احلام الباب وقالت بسرعه:اكسره..قالت كلامها وقفلت الباب وهو ضحك عليها وقال بضحكة :طيب علشان خاطري طيب!
سكتت شويه وفتحت الباب وقالت:هتبطل تحر/ش ولا هبلغ عنك البوليس؟
حرك راسه بضحك:لا خلاص هبطل بس افتحي الباب بق!
حركت راسها وفتحت الباب وهو كان واقف باصصلها وساكت واول ما لقاها مشيت وخلاص هتنام علي السرير قرب منها وقال:واللا ووقعتي تحت ايدي يا احلام!
بخجل:ماااهر..وهو بيقرب منها قال:روح وقلب وعقل وعيون ماهر من جوا؟
بلعت ريقها وقالت بخجل:انت وعدتني معقول كنت بتكدب عليا '
ماهر:دي كانت كدبه بيضا؟
اتوترت اكتر وقالت:بس انت كده هتخليني..قرب اكتر وهيا قالت بتوتر:هتخليني اعيط والله؟
ضحك علي شكلها وهيا ضمه ايديها علي صدرها ومغمضه عينيها وهيا بتقول بتوتر شديد من قربه :ماهر..رد عليها:نعم يا حبيبتي!
احلام بخجل:ممكن تبعد عني شويه؟
حرك راسه وفرد جسمه علي السرير جمبها وهيا لما لقته وافق كده بسهوله استغربت ولما لاقته بيطفي النور وبينام فكرت انه زعل منهافقربت منه وقالت بتساؤل :هو انت زعلت مني ولا ايه يا ماهر؟
كان مغمض عينيه كأنه نايم ولما لقاها بتقرب منه اكتر باسها بسرعه وهيا بعدت بخجل..انت بتضحك عليا تاني !
لفلها وقال بإبتسامه:لما بتكوني شقية البوسه بتبقي حلوه..
لفت وشها بسرعه وهيا بتقول باعتراض علي كلامه اللي قاله :لا البوسه بتبق حلوه علي طول؟
ضمها لحضنه وقال بحب كبي ليها :حصل،علشان كده انا واقع ودايب فيها!
ابتسمت علي كلامه وهوا طفالها النور وقال بهمس:خلاص انا هنام من غير اي تحرش تاني وانتي كمان نامي!
حركت راسها وغمضت عيونها براحه وهو دقايق ونام هو كمان؟
_________وعند حسن
في العربية كانت مريم لسة بتنزف فكان قاعد حسن وهو متوتر ومش عارف يعمل ايه ولا يتصرف ازاي لانه لو وقف بالعربيه فهيا حالتها حرجه وممكن تموت ولو سرا أكتر فالحركه بتتعبها وبتسبب في نزيفها فكان سايق وهو مرعوب عليها وحاول يزود سرعته من غير ما يأذيها وبعد وقت قصير وصلوا قدام مستشفى قريبة منهم ..خرج حسن من العربيه وهو شايل مريم ودخل بسرعة للمستشفي وهو بيصرخ ويقول :ترولي هنا بسرعة معايا مريضة هتموت..
اول ما قال كده قربوا منه كل الممرضين والدكاتره علشان يلحقوا المريضه الي كان شايلها وحطوها علي الترولي وجريوا بيها بسرعه و دخلوها فورا لغرفة العمليات !
اتحرك حسن وراهم ولما لقاها دخلت لغرفه العمليات كان واقف هوا قدام الباب وكان مش على بعض ومتوتر ومش عارف يعمل ايه وكان عايز يطمن عليها بلهفه ..
وعدي نص ساعه وهوا واقف مكانه ومفيش حد خرج يطمنه..
فأول ما خرجتدكتوره من الغرفه علشان تشوف اهل المريضه قرب منها حسن وسألها بلهفه علي مريم وقال: هي عاملة ايه طمنيني عليها والنبي !
الدكتوره بصت علي حالته وقالت بحزن :للأسف يا أستاذ الطلقة موجوده في مكان حساس جدا واحنا دلوقت محتاجين دم لآنها نزفت دم كتير فاحنا محتاجين حد يكون نفس فصيلتها يتبرعلها بسرعه هي فصلتها AB- فلو حضرتك تتبرع لها اتفضل معايا!
حسن فكر مع نفسه هو فصيلة دمه ايه ولما لقي انه ناسيها قال بتساؤل:انا ناسي نوع فصيلة دمي فلو ينفع اعمل تحليل دلوقت لاني مش عارف،
الدكتورة بايجاب:تمام يا أستاذ روح غرفة التحاليل وهناك بلغهم يعملولك تحليل ولو دمك نفس الفصيله اتبرع هناك وهما هيحولولنا الدم علي هنا ؟
حسن حرك راسه بـ الموافقة وتحرك بسرعة وراح لغرفة التحاليل وأول ما وصل لقي إن في طابور كبير ..فاتضايق حسن ومبقاش عارف هيعمل ايه..
فضل واقف لثواني ولما لقاهم مش بيتحركوا قرب من الممرضة الموجودة وقال بلهفه: لوسمحتي أنا عايز أعرف فصلة دمي ايه علشان في مريضة في غرفه العمليات دلوقتي ومحتاجين دم !
الممرضة بصلته وقالت بجديه :طيب أقف في الطابور وإستني دورك؟
حسن بضيق:طابور ايه اللي هقف فيه أنا بقول لك المريضة دلوقتي في العمليات ومحتاجين دم فعرفيني فصلتي ايه بسرعه!
الممرضة بصتله بضيق:انت بتعلي صوتك عليا يا استاذ انت ؟
حسن اتعصب وطلع كارنيه الشغل وحطه قدام عينيها وقال:انا الرائد حسن نعمان ولو منفذتيش اللي بقولك عليه انتي حره؟ صرخ في وشها وهيا خافت وحركت راسها بالموافقه وطلبت منه يقعد قدامها ويشمر دراعه وبدأت تاخد منه عينة دم وقالت:خمس دقايق وهتطلع النتيجة..
حرك راسه وفضل واقف وكانو الخمس دقايق بيعدوا عليه كأنهم خمس ساعات..
وبعد خمس دقايق اتكلمت الممرضة وقالت:فصيلة دمك o+ يا استاذ..
اتفاجئ حسن لان فصيلته مختلفه تماما عن مريم فخرج من الاوضه وجري علشان يشوف متبرع لمريم وبدأ يسأل الناس ولاكن محدش كان عارف نوع فصيلته ايه ومنهم اللي كان خايف وبيرفض فـ حس حسن بفقدان امل ولاكن اللي خلاه يقوم بلهفه هما الشباب اللي كانوا لابسين بِدل رسمية وبيسألوا في الاستقبال عن اسم مريم وبيقولوا:في مريضة هنا إسمها مريم محمد السباعي!
اول ماقالوا اسمها قرب حسن منهم بلهفه وقال:بتسألوا عن البنت دي ليه؟
الشباب بصولوا وقالوا:انت تعرفها.
حسن بجديه:ردوا علي سؤالي؟
اتكلم واحد وقال:ماهر بيه الصياد هو اللي بيدور عليها؟
حسن كان سمع الاسم دا قبل كده فسالهم تاني:وماهر بيه دا بيدور عليها ليه؟
اتكلم واحد وقال:اصل الاستاذه مريم تبق اخت مرات الباشا؟
حسن ابتسم وقال بلهفه:ممكن توصلوني بماهر باشا دا بسرعه؟
الشاب حرك راسه وخرج هاتفه واتصل علي رقم ماهر ودقايق وكان ماهر صحى ورد علي التيلفون وقال بنوم:في ايه؟
الشاب بتوتر:ماهر باشا في حد يعرف عن مكان الاستاذة مريم!
ماهر فتح عينيه وقال بجديه:مين دا ؟
الشاب:هوا واقف قدامي وعاوز يكلم حضرتك!
وافق ماهر وقال:خليه يكلمني بسرعه
اتكلم حسن وقال:انا الرائد حسن نعمان ومريم معايا في المستشفي دلوقت وهيا في غرفة العمليات ومحتاجين دم ضروري فصيلة AB- فلو المدام زوجت حضرت نفس الفصيلة ارجوك خليها تيجي وتتبرع لاختها بسرعه لانها بتموت؟
كل الكلام اللي قاله حسن خلي ماهر مصدوم وبيصحي في احلام وهو بيقول :قومي يا احلام اختك محتجاكي؟
حسن كان سامع كلامه وحس ان مريم عندها فرصه تانيه انها تعيش ولما ماهر رد وقال:دقايق وهنكون عندك!
حسن قفل المكالمه وبص للرجاله وقال:انا بسببكوا روحي رجعتلي شكرا اوي؟
الشباب ابتسموا وهو رجع لغرفة العمليات ووقتها كانت الدكتوره واقفه ولما شافته قالت بحزن:للاسف المريضة توفت البقاء لله؟
حسن بصلها بصدمه وهو مش مستوعب ايه الكلام اللي هيا قالته فقال بتوتر:لا..انتي اكيد غلطانه يا دكتوره ..مريم عايشة وهيا وعدتني بكدة..مستحيل انها تموت؟
الدكتوره بحزن:ربنا يصبرك يا استاذ ..قالت كلامها وكانت هتمشي ولاكن هوا وقفها وصرخ في وشها:ادخلي تاني حاولي تخليها تعيش مريم مستحيل تموت دي وعدتني بكده..كمل بقهر:مريم تستحق انها تعيش..مريم تستحق فرصه تانيه؟
الدكتوره زعلت جدا علي حالته ودخلت للغرفه تاني ولقت ان الدكاتره بيشيلوا الاجهزه من علي جسم مريم فقالت باعتراض:استنوا ..لو سمحت يا دكتور حميدة انا هحاول معاها تاني؟
حميدة باعتراض:بس دي قلبها وقف يا دكتوره؟
الدكتوره باعتراض:اسمحلي يا دكتور علشان خاطري .
الدكتور وافق وهيا بدات هيا والمساعدين بتوعها يعملوا اسعافات تانيه لقلب مريم وبعد محاولات كتيره مريم قلبها مكانش بيستجاب فصرخت الممرضه وقالت:مستحيل تموتي ..دا واقف برا هيتجنن عليكي ساعدينييي ارجوكيي؟
قالت كلامها وهيا بتعملها اخر محاوله ومريم قلبها استجاب فعلا وكانت دي معجزه في حق ذاتها لانهم لاول مره يقابلوا حالة زي حالة مريم؟فبصوا كلهم لبعض وابتسموا وبدأوا يكملوا علاجها!
وبرا كان حسن قاعد علي الارض ومنهار واول ما لقي ايد بتتحط علي كتفه رفع عينيه ولقي احمد زميله وهو بيقول بحزن :قتلها يا صحبي؟
حسن بصله بحزن وقرب منه وقال بغضب :ليييه يا احمد قولتلوا علي مكان الجبل لييه؟
احمد حضنه وقال بحزن:اسف يا صاحبي انا مكنتش اعرف غرضة بس صدقني انا عملت اللي عليا بس هوا كان هيقتلني فعلا وكان ضاغطني؟
حسن بصله وسكت وقال:انت عرفت منين انه قتلها؟
احمد:المستشفي قدمت بلاغ علي ان في مريضة جات واخده طالقه فانا قلبي حس بيك؟
حسن حرك راسه وقال:مريم اخدت طلقه في بطنها وادهم في الجبل زمانه محبوس انا مش هسيبه يا احمد لازم انتقم منه؟
احمد اتكلم وقال:انا بلغت اللوا باللي عمله ادهم معايا وهوا تحت المراقبه دلوقت وانا هاجي معاك انا وبقيت الفريق للجبل علشان نقبض عليه ..في وسط كلامهم سمع حسن صوت عالي جاي من وراه وكانت دي احلام واللي كانت بتبكي وبتقول بلهفه:اختي..مريم؟
اول مشافها حسن وقف وقال:مريم محتاجه دم ..احلام حركت راسها وقالت بلهفه: اتبرع منين واروح فين؟
الدكتوره خرجت تاني وبلغتهم ان مريم استعادت النبض ولاكن محتاجين دم ..وقالت نوا الفصيله واحلام قالت بسرعه:انا اختها ونفس فصيلتها؟
الدكتوره حركت راسها وقالت روحي بسرعه غرفة التحاليل واتبرعي هناك بالدم..
حسن قال باعتراض:الغرفه هناك زحمه با دكتوره مش ممكن حضرتك اللي تسحبي منها؟
الدكتوره قالت:ثواني ..وجايه ..فدخلت تاني لغرفة العمليات وخرجت ممرضة وبلغتها تسحب الدم من اخت المريضه واول ما الممرضه خرجت اخدت احلام لغرفه جانبيه وبدات تاخد منها كيسين دم ووقتها كان ماهر قلقان عليها لان دي تاني مره احلام تتبرع بكمية دم كبيره فبصتله لما لقته خزين عليها وقالت:سامحني يا ماهر بس دي اختي!
ماهر قرب منها وقال:اهم حاجه انتي بخير؟
احلام بخوف:اهم حاجة عندي هيا مريم!
ضمها لحضنه وطمنها ان اختها هتكون بخير بس كان بيفكر في الشاب اللي كان برا وقال:انتي تعرفي مين الشاب دا؟
احلام:دا نفس الشاب اللي كان معاها في العربيه يوم الاشاره؟
اتكلم ماهر وقال:بس دا ظابط يا احلام!
احلام باستغراب:بجد ..بس انت عرفت ازاي؟
ماهر:رجالتي بلغوني لانه من شويه كان بيهدد الممرضات في غرفة التحاليل؟
بصت احلام لحسن من بعيد وقالت:بس دا خايف عليها بطريقه غريبه..تفتكر يا ماهر انه بيحبها؟
ماهر ابتسم علي شكل حسن وقال:لا دا باين عليه انه بيموت فيها؟
بصتله احلام وابتسمت علي كلامه وبعدها خرجت من الغرفه مع ماهر وقربت من حسن وقالت. : هتبقي بخير مريم قويه وياما استحملت؟
بصلها حسن وقال:يارب تقوم بالسلامه؟
ابتسمت احلام بهدوء ووقتها خرجت نفس الممرضه وبلغتهم انهم لحقوا مريم وخلاص كلها ساعه وهينقلوها غرفه عاديه؟
احلام من فرحتها حضنت ماهر وحسن حضن احمد وكانوا كلهم باصين لبعض بفرحه ووقتها كانت مريم في عالم اخر؟
(كان المشهد دا وكانه موجود في شاشه معروضه في إحدي السينمات..بيظهرلنا مريم وهيا لابسه أبيض وكانت موجوده في قلب دائرة ضخمه وماشيه علي ازاز شفاف كان كاشف ليها كل اللي تحتها، وبرغم ان تحتها بحر غامض بس مكانتش خايفه منه لانها محميه علي الازاز اللي كامت ماشيه عليه ،فكانت شايفه في البر حسن واختها ووالدها وكانوا كلهم باصين عليها وبيشجعوها تخرج من الدائرة دي ،وكانت مريم بتحاول تخرج بكل قوة ولاكن وقفت علي صوت ادهم واللي كان جاي من البحر الغامض دا وبيقولها بتهديد:مش هسيبك با مريم!
قال حسن بصوت عالي علشان تسمعه:متخافيش يا مريم انا هحميكي..بصتله مريم باطمئنان وجت تمشي تاني علشان تقرب من حسن لقت ادهم بيهددها تاني:مش هيقدر عليا يا مريم انا هقتله مكانك!
خافت مريم وقالت بقلق علي حسن:بلاش تأذيه انا مش عايزاه يموت؟
ادهم:خلاص خليكي زي ما انتي علشان هو يعيش.
مريم بصت لحسن اللي باصص عليها وبيترجاها تخرج وقالت ببكاء:بس انا بحبه ..بحبه يا أدهم وعايزه اكون معاه ..
ادهم بتهديد:مفيش حاجه اسمها حب انتي مينفعش تحبي يا مريم انتي تستاهلي الموت؟
مريم ببكاء:عاوزه اعيش نفسي في فرصه تانيه؟
ادهم بصراخ :مينفعش انتي لازم تموتي!
حسن :تعالي يا مريم سيبك منه دا مجنون وانا هاخدلك حقك صدقيني بس اخرجي؟
مريم بصت لحسن بخوف من ادهم وكانت هتسيب نفسها تقع من الدائرة ولاكن صوت أحلام منعها.. انا معاكي يا مريم سيبك منه واخرجي انا محتجاكي معايا..انتي كويسه وتستحقي فرصة تانيه؟
فرحت مريم وبكت لانها عارفه انها اذت اختها جامد فقالت بحزن:معقوله هتسامحيني يا احلام بعد كل اللي عملته معاكي؟
احلام ببكاء:ياما الدنيا عملت فيا يا مريم فانتي كنتي احن منها ..انا مسمحاكي بس انتي اخرجي الاول؟
مريم ابتسمت وكان صوت ادهم بيتضاعف وهو بيهدددها لو خرجت هيأذيها وهيأذي اللي حواليها فبصتلهم بحزن وقالت:بس موتي هيخليكم في امان؟
كلهم صرخوا برفض :وجودك هيخلينا نعيش بوجودك هنبقي أقوي ونخلصك منه بلاش تسمعيله؟
بكت وحركت راسها علشان تخرج ووقتها ادهم مد ايديه القويه وكسر ازاز الدائره علشان تقع معاه في البحر الغامض ولاكن هيا صرخت برفض:انا عايزاهم ايعد عني..كان ادهم هيشدها ولاكن والدها منعه لانه كان قادر انه يمشي علي المايه ولما لقاه هيأذيها لحقها بسرعه وبعد ادهم عن بنته وشالها في حضنه وخرجها من الظلام للنور ووقفها جمب حسن واحلام وقال بتوصيه:انا مسامحها وانتوا كمان سامحهوها وادولها فرصه تانيه ..
احلام وحسن بكوا وقالوا:هيا تفوق واحنا هنشيلها في عيونا ..والدها بصلها وقال:شيلي النقطة السودا اللي في قلبك وابدأي حياة جديده بلاش ترجعي للماضي تاني ولا تفكري فيه؟
مريم باعتذار:انا اسفه علشان سيبتك زمان؟
والدها باعتراض.:الاهل من واجبهم انهم يستحملوا غلطات عيالهم ويعلموهم من جديد فانا عايزك تكوني كويسه وتحبي اختك وامك وبلاش قسوه تاني؟
مريم وافقت وطلبت تحضنه وهو وافق واول ما قربت منه ضمها لحضنه بقوة وقال:انتي كويسه يا مريم متلوميش نفسك تاني خلاص يا حبيبتي الماضي انتهي ودلوقت فكري وصلحي اخطاءة بدل ما تلوميه وتفضلي متأثره بيه!
مريم حركت راسها بالموافقه وهو وقتها سابها ومشي واحلام وحسن قربوا منها وقالوا:فوقي يا مريم احنا بنحبك ومسمحينك)
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
____________في المستشفي،،
كان ياسر فاق وأول حاجه سأل عليها هيا والدته ولما إكتشف إنها مش موجوده زعل جدا وطلب من رجالته يدوروا عليها ويشوفوا هيا فين ؟وبالفعل بدؤا يدوروا علي ناني والدة ياسر في كل مكان وبدأوا يسألوا عليها كل أصحابها ومكانش حد عارف هيا فين لحدما قرر ياسر انه يخرج من المستشفي ويدور عليها بنفسه و لكن الدكتور رفض وطلب منه يرتاح لانه اتعرض لأزمة قلبيه ومحتاج يرتاح واي مجهود هيبذله هيضره و مش هيكون في صالحه!!
فقرر ياسر يسمع كلام الدكتور وطلب منه يجبله تيلفونه ورجالة ياسر جابوه واول ما فتح ياسر التيلفون علشان يشوق الاخبار لقي ان الدنيا مقلوبه عليه وان شركته أسهمها بتنهار فاتواصل مع شوقي ولكن شوقي كان رمي الخط علشان سافر كوريا هو وبنته..فكان التيلفون خارج التغطيه؟
اتضايق ياسر وبق ف يخالة إكتئاب لان خلاص كل حاجه راحت من تحت ايديه فكان حاسس ان اللي حصله دا مش مجرد صدفه وان اكيد حد مرتبله كل حاجه فأول شخص جه علي باله هو ماهر الصياد؟
اتصدم ياسر لما فكر في ماهر وحس ان مفيش حد فعلا يقدر يعمل كل دا غيره
فـاقبل ما ياخد اي قرار يضر بيت ماهر قرر يكتشف بنفسه لو كان الي عمل معاه كده ماهر ولا شخص تاني .
________وفي يوم جديد وبداخل قصر الصياد؟
كان حمزه جهز ونازل علشان يفطر قبل ما يروح الكليه وفجاة لقي واحده ست نازله جمبه بصلها بصدمه وقال بتساؤل :مين حضرتك،وكنتي بتعملي ايه فوق؟
فاديه بصتله باستغراب وقالت:انا والدة احلام،انت مين بقا؟
حمزه بمفاجئة:انتي مامت احلام بجد،ازي حضرتك عامله ايه؟
فاديه ردت عليه:الحمدلله ،بس هو حضرتك مين؟
حمزه بابتسامه:انا ابن اخت ماهر جوز احلام!
حركت فاديه راسها بالموافقه وقالت:وانت بقي عايش معاهم هنا في القصر دا؟
حرك راسه وهيا ابتسمت ابتسامه صغيرة وقالت:رايح فين كده؟
حمزه بص حواليه ورد عليها بهدوء :نازل افطر علشان رايح الكليه ..حضرتك بقي رايحه فين!
فاديه بتوتر:كنت نازله اشوف احلام ،هيا بتصحي متاخر ولا ايه؟
حمزه ضم حاجبه وقال:احلام وخالي مش في غرفتهم هما اكيد مستنينا علي السفرة؟
حركت راسها بتردد من انها تنزل وهو قال خلينا ننزل علشان نلحق الفطار قبل ما يخلصوه،قال حمزه كلامه بمرح ونزل وهيا فضلت واقفه تبص حواليها بتوتر وبعد ثواني نزلت هيا كمان ولقت حمزه واقف بيتكلم مع مرسي ومصدوم من اللي بيسمعه فقال حمزه بصدمة وصوت واضح:هيا احلام عندها اخت.!!
مرسي :ياباشا انا سمعت انها كانت في العمليات امبارح بالليل والهانم والبيه راحوا علشان اخت احلام هانم كامت محتاجة دم..ودا مش كلامي دا كلام الحراس ياحمزه بيه!
اول ما فاديه سمعت كلام مرسي لحمزه شهقت بصدمه !وقالت:انت بتقول ايه انت متاكد تقصد بكلام دا مريم بنتي كانت في العمليات؟
حمزه بصلها بحزن وقال علشان يهديها:اهدي يا طنط اكيد هيا دلوقت بخير متقلقيش..مستحيل خالي او احلام يسبوها في حاجه زي دي واكيد عملوا معاها الواجب؟
فاديه بصراخ وانهيار:انا عايزه مريم ،أنا عايزه بنتي هيا فيين عاوزه اروحلها؟
حمزه بص لمرسي بحزن وقال:مقالوش هيا في مستشفي ايه..
مرسي حرك راسه وقال:لا يا بيه قالو.المستشفي العام اللي علي الطريق الصحرواي؟
حمزه حرك راسه وقال:طيب يا مرسي بلغ اي حد من الرجاله يروح مع طنط علشان انا عندي امتحان مهم ومش هينفع اسيبه علشان خالي هيزعقلي!!
مرسي حرك راسه وجري علشان يبلغ حد من الحراس يوصل فاديه وحمزه قرب منها وقال:ان شاء الله هتكون بخير يا طنط ؟
فاديه حطت ايديها علي وشها:يارب يا بني يارب تكون بخير ،دا انا مليش في الدنيا غيرها؟
حمزه باستغراب:مش احلام موجوده ربنا يخليهالك!
بصتله وقالت بضيق:بس مريم اهم مريم حبيبتي ضعيفه ولوحدها؟
اتفاجئ حمزه من كلامها وقال بهمس:بس دي بنتك ودي بنتك ؟
فاديه بصتله بضيق لانه بيتدخل في خصوصيتها زي احلام ففهمت ان احلام اكيد جايبه التطفل دا من معاشرتها للعيله دي فاتحركت من قدامه من غير ما ترد عليه ووقتها الحارس كان جاب عربيه وطلب منها تركب وهيا ركبت والعربيه اتحركت بسرعه وفضل حمزه واقف يبصلها بدهشه ومش مستوعب اللي بيحصل دا..فلما لقى مرسي بينبهه ان الفطار جاهز..
حمزه حرك راسه بالرفض وقال:ماليش نفس يا مرسي شيلوا الاكل من علي السفره،
مرسي حرك راسه بالموافقه ومشي من قدامه وهو خرج وركب عربيته وهو بيفكر معقول في أمهات قاسيه كده غير والدته؟
(في الوقت دا حمزه حس ان احلام بتعاني ويمكن اكتر منه فحس انه مش لواحده اللي بيمتلك ام انانيه ،فقرر يروح الجامعه ويخلص الامتحان وبعدها يروح للمستشفي علشان يطمن علي اخت احلام ويكون مع احلام لانه بيحبها وبيقدرها!!!)
_______وفي المستشفي؟
كانت احلام نايمه في غرفه اخدها ماهر ليها علشان ترتاح وهو كان قاعد جمبها علي الكرسي وصاحي علشان يكون مطمن عليها وهيا نايمه..،
وفي الخارج كان حسن واحمد قاعدين علي المقاعد اللي قدام غرفة مريم وبيتكلموا علي الخطة اللي هينفذوها علشان يقبضوا علي ادهم وفي وسط كلامهم قربت فادية منهم وهيا بتصرخ وبتنادي بإسم مريم واول ما انتبه ليها حسن وقف وهو بيبصلها وبيقول :اهدي يا هانم مريم بخير حضرتك اللي بتعمليه دي هيأذي المرضي الي حوالينا؟
فاديه بصتله بغضب وقالت:انت مالك انت وبعدين انا خايفه عليها دي بنتي الوحيده يا عالم ؟
حسن باستغراب:يبق اكيد حضرتك تقصدي مريم تانيه لان مريم دي ليها اخت ؟
فاديه بضيق:انا عارفه ان ليها اخت بس دي روح قلبي من جوه طمني عليها بس ..كملت بتساؤل لانها أول مرة تشوفه ! !!هو انت مين؟
حسن بتوتر:انا ..انا خطيب مريم؟
فاديه بصتله بصدمه ووقتها احمد كان باصصله بصدمه هو كمان وحسن لما ادرك اللي قاله كان هيتكلم علشان يوضح موقفه بس هيا قالت بابتسامه:هيا مريم بنتي اتخطبتلك؟
حسن كان واقف باصص عليها ومش مستوعب هيا بتعيط ولا بتضحك فحرك راسه ليها وقال:ايوا احنا زي المخطوبين دلوقت بس هو حضرتك مين؟
فاديه باهتمام:انا والدتها ..طمني الدكتور قال هيا عاملة ايه دلوقت؟
حسن:كانت محتاجه دم و..قالت بلهفه وهيا بتشمر دراعها:خدوا مني دم انا نفس فصيلتها؟
جت احلام من وراها واللي كانت فاقت علي صوتها العالي وقالت بهدوء :متقلقيش يا ماما انا اتبرعتلها بالدم وهيا دلوقت بخير ؟
لفت فاديه بجسمها وقالت باعتراض:وانتي تتبرعيلها ليه انا اللي امها واتبرعلها ؟
احلام بضيق:وانا اختها برضوا ؟
فاديه بصتلها بغيظ:برضوا محدش طلب منك تتبرعيلها؟
قاطع كلامهم حسن واللي قال وهو بيشكر في احلام:مدام احلام لولا وجودها امبارح كانت مريم هتموت وهيا متبرعتش سرنجة دم ولا حاجه دول كانو كيسين دم يعني هيا دلوقت تعبانه وحصلها ضعف وكل دا عملته علشان مريم تعيش!
فاديه باعتراض:ايوا ما دا واجبها مش اختها يعني ولازم تديلها حتي لو حياتها؟
احلام بصتلها بزعل وقالت:انا اتبرعتلها علشان دي اختي وملهاش حد غيري ولاكن انا مش مجبره ابدا اني اضحي بحياتي علشانها انا عملت كده علشان في قلبي رحمه مش زيك؟
ماهر اتعصب لما لقي احلام هتبكي بسبب قسوة والدتها عليها فبصلها بتحذير وقال:مدام فاديه تقدري حضرتك ترتاحي لحدما مريم تفوق والدكتور يطمنا عليها ؟
فادية بصتله باحترام وخوف منه وقعدت بسرعه واحلام كانت مش طايقه تفضل في المكان فقررت تروح للغرفه اللي كانت قاعده فيها ومشيت من قدامهم بسرعه واول ما وصلت بدات تبكي واول ما دخل وراها ماهر وشافها بتبكي قال : هيا اكيد متوتره فعلشان كده كلمتك بعفويه؟
احلام بتوتر:هو انا مش بنتها يا ماهر،هل انا بنت واحده تانيه ودي مش امي ..اصل مستحيل ام تعامل بنتها كده ..،ليه بتفرق بينا يا ماهر ليه شايفه ان مريم تستحق حبها وأنا لأ،أنا عملت ايه وحش في حقها ولا غلط فيها بـ ايه علشان تعاملني كده..؟
ماهر قرب منها وقال :مش عارف اقولك ايه يا احلام،بس كل اللي انا اعرفه انها مامتك وان مريم اختك بس مش عارف!هيا ليه بتعمل معاكي كده،يمكن علشان مريم اللي عايشه معاها اكتر منك ولا هيا اصلا عندها عقدة ولا هيا ايه،مش قادر اوصفها بحاجه؟
احلام ببكاء:بتمني من كل قلبي ان كل حاجه تنتهي ،كل حاجه تخلص مش عاوزه قلبي يوجعني تاني ،انا بجد تعبت منهم ومش عاوزاهم ،مش عاوزاهم في حياتي ..انا اتبرعتلها بدمي ولو عاوزه حاجه تانيه مني تاخدها ،بس تبعد عني وبلاش أذيه تاني .. بلاش يأذوني بقسوتهم تاني ،..انا بني ادمه علي فكره..يعني بحس زي زيهم..ليه انا بخاف عليهم وعلي مشاعرهم وهما لا ليه؟؟
ماهر بزعل:اهدي بقي يا احلام متخلنيش اروح اتخانق معاها ،انا مش عاوز اشوف دموعك دي تاني ..هيا كده هنعمل فيها ايه يعني؟
احلام بزعل:ملهاش علاج يعني..مفيش حد يشرحلها اني بنتها ..طيب هيا ازاي ولدتني وشالتني في بطنها وانا طفله اكيد كانت بتحبني في يوم من الايام..؟
ماهر ضم احلام في حضنه وهو بيحاول يهديها وكان بيتكلم معاها علشان يطيب بخاطرها وهيا كانت هديت بعد وقت وبصتله وقالت:انت منمتش صح!
حرك راسه بالايجاب وهيا قالت:خلينا نرجع القصر نرتاح هيا دلوقت معاها حبيبها وامها يعني وجوذنا مالوش لازمة!
ماهر كانت هيتكلم ولان هيا قالت بضيق:خلاص انا عملت اللي عليا ولما تفوق هبقب تجي اطمن عليها..وعلشان برضوا شغلك لازم نروح نرتاح!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب ظبتي شكلك وهدومك وانا هطلع ابلغ الظابط حسن اننا هنمشي وبالمرة اوصيه علي مريم؟
احلام حركت راسها بالموافقة وماهر خرج وقرب من الضابط حسن وقال: احنا هنمشي خلي بالك على مريم ولو في أي حاجة حصلت اتواصل معايا وده رقمي خليه معاك ..انهي ماهر كلامه وحسن وإذا يمل لي رقمه وبعد ما خلص أستأذن علشان ياخذ أحلام و يمشي و حسن كان قاعد يبص لفادية بتساؤل “كان مش عارف هيليه عملت كده مع احلام برغم أنها بنتها زيها زي مريم بالظبط..فـ حس ان في قصة كبيرة هو ما يعرفهاش فقرر يفضل ساكت لحد ما يطمن على مريم الاول!
وفي الفيلا اللي موجود فيها ممدوح ومنعم وناني هانم …كانت ناني طول الوقت بتزعق فيهم وبتصرخ بأنها عايزة تخرج من الفيلا علشان تروح تتطمن على ابنها المريض ، ولكن منعم وممدوح كانوا بيرفضوا عشان لسة ماهر مبلغهمش باي جديد يخصها ..
اتضايق منعم بسبب أنها كل شوية تعلي صوتها عليه وتغلط فيه فقال بتهديد :أنا لحد دلوقتي ساكت ومش راضي اعمل أي حاجة معاكي احترمي أننا مقدر ان أنتي ست وكمان قد والدتي فهمش عايز أغلط فيك!
اتعصبت ناني من كلامه وقالت: خليني امشي وأروح لإبني وانا مش هغلط فيك ولباشا بتاعك ده أنا أول ما اعرفه بس مش هسكت وهخلي عيشته جحيم وها أعرف إزاي اخد حقي انا وابني الكلمة كملت بتهديد:وانتو انا مش هسيبكوا غير لما انتقم منكوا ؟
ممدوح كان ساكت وأول ما لقاها بتقرب من منعم علشان تضربه قرب منها ومسك ايديه وقال:بلاش تعملي الحاجات دي علشان منرجعكش الارضة ونحبسك فيها من تاني!
بصتله بغضب ابعد ايدك دي عني يا حيوان انت ازاي تمسني كده !
رد عليها بكل استهزاء :أنت نسيتني جوزك ولا ايه؟
ناني بسخريه: جوزي؟؟ جوزي أنت قصدك علي الورقة العرفي اللي كتبناها لأ ولا تهزني قطعها بقي ولا احرقها او سيبها انا مش فارق معايا!
سكت وهيا بصت علي منعم بكره ومشيت من قدامهم وفضل منعم وممدوح يبصوا لبعض وهما مصدومبن ولما انتبهوا انها مشيت من قدامهم جريوا بسرعه واكتشفوا انها خرجت من الباب وركبت العربيه بتاعهم واتحركت بيها علي الطريق؟
منعم قال بصدمه:اجري بسرعه خلينا نوقفها؟
ممدوح وهو بيبص حواليه:مفيش اي عربيه تانيه هنا ؟
منعم بصدمه:لا مفيش غير العربيه دي بس هيا ازاي اخدت مني المفتاح..
حط ايديه في جيبه وهو مصدوم
ممدوح بصله بصدمه اكتر وهو افتكر لما كنت بتقصد انها تقرب منه لحدما اخذت المفتاح منه فقال بصدمه:يا لهوي يا منعم دي كانت بتضحك علينا وكانت حاطه خطه علشان تهرب؟
منعم اتكلم بتوتر:طيب وهنعمل ايه دي ممكن تعك الدنيا؟
منعم خرج موبايله بسرعه واتصل علي ماهر ولاكن مردش عليه فقال وهو بيزعق:اجري يا ممدوح وراها خلينا نشوف هنتصرف ازاي ونمسكها؟
ممدوح حرك راسه وجريوا هما الاتنين ووقتها كانت ناني اتحركت بالعربيه وبعدت عنهم بمسافه كبيره فلقوا عربيه في الطريق وقفوها وركبوا فيها بسرعه؟
صاحب العربيه بتساؤل:رايحين فين يا اساتذه انا مش اوبر؟
منعم:عارفين عارفين بص انت امشي ورا العربيه الموسيدس الل قدام دي وهنديك اللي انت عايزه.
صاحب العربيه بصلهم بشك ومنعم وقتها خرج مبلغ واداه ليه خد.دول ما توصلنا هديلك زيهم؟
صتحب العربيه وافق واتحرك ومنعم بدا يشرح له ان اللي في العربيه والدته وهيا مريضه باكتئاب وفجاه سابت البيت وهما عايزين يلحقوها قبل ما تعمل حاجه في نفسها..
فالسواق زعل علي حالها وزود من سرعته؟
_______
وفي القصر وصل ماهر واحلام واول ما دخلت اوضتها كانت حاسه بحزن فقررت انها تنام لانها تعبانه وماهر كان حاسس بجسمه متكسر فبعت اتنين من رجالته يروحوا المستشفي ويبلغوه بكل جديد يخص مريم وبعدما خلص معاهم طلع غرفته واول ما لقي احلام نايمه بهدومها قرب منها وهوا بيقول بتساؤل:مش هتغيري هدومك؟
اتكلمت برفض :لا؟
ابتسم وقرب منها شالها وقال:بس كده مش هتكوني مرتاحه؟
اول ما بصتله قالت:ممكن ناجل فرحنا ونخليه كمان اسبوعين؟
حرك واسه بالموافقه وابتسم وهيا ضمته اكتر وقالت:شكرا لتفهمك يا ماهر!
ضمها اكتر لحضنه وهيا غمضت عينها براحه لانه كل مره بتكون في ازمه بيكون هوا معاها فدعت من كل قلبها انو يفضل معاها دايما وميفارقهاش وماهر اول ما حس بيها وهيا ضغطه علي حضنه جامد ابتسم واتمني من كل قلبه انه يفضل طول العمر معاها وميفارفهاش ..وبعد كام دقيقه بعدوا عن بعض وهيا قالت بهدوء:تعالي ندخل نبدل هدومنا علشان نرتاح لاننا تعبنا اوي امبارح ؟
حرك راسه بالموافقه ودخل وهوا لسا شايلها وبدأوا يغيروا هدومهم علشان يناموا .. وعند حمزه
كان خرج من الكليه بعد ما خلص الامتحان اللي عليه واتحرك قي اتجاه المستشفى اللي فيها مريم علشان يطمن عليها وبالمره يكون واقف جمب احلام ..
وهو سايق لقي اتصال من حنين ،ابتسم ورد عليها بسرعه وقال:وحشتيني يا قلبي عاملة ايه؟
ردت بابتسامه:الحمدلله انت عامل ايه!
حمزه بحماس:الحمدلله بس ايه المفحأة الحلوة اووي دي ،اخيرا حنيتي عليا،
خجلت من كلامه وردت عليه:انا اتصلت علشان اقولك اني عرفت ماما بالكلام اللي قولتهولي وهيا ردت عليا وبلغتني اقولك تقدر تنور البيت في اي وقت انت وخالك؟
ابتسم بفرحه:احلفي!
حنين بضحك:والله؟
فتح حمزه ازاز العربيه وقال بحماس:باركولي يا نااس..حبيبتي وافقت عليا؟
كانت حنين بتضحك عليه وهو قفل الازاز تاني ورد عليها وقال :طيب يا حبيبتي أنا دلوقتي سايق لاني رايح مشوار واول ما ارجع القصر هتصل عليكي علشان اكلمك لأنك بجد وحشتيني وعاوز كمان اتكلم معاكي علشان أقولك حاجات كتير اوي !
ابتسمت حنين وسألته بهدوء؛ هو أنت رايح فين دلوقت؟
رد عليها وقال :دلوقت رايح المستشفى علشان أطمن على أخت احلام لأنها تعبانة !
حركة حنين رأسها بتفاهم وردت عليه: طيب خلي بالك على نفسك وانت سايق؟
ابتسم حمزه وقال: حبيبي الي خايف علي يا ناس؟
ابتسمت:انا لو مش هخاف عليك هخاف على مين..ابتسم حمزة وبلغها انه هيقفل علشان في زحمه في الطريق وقال:اهم حاجه عندي خلي بالك من نفسك..حركت حنين راسها بحب وبلغته انها هتسمع كلامه وهو ابتسم وقفل معاها!
وعند. ناني كانت سايقه بكل سرعتها ولحد ما وصلت عند المستشفى اللي ياسر فيها دخلت وبدأت تسأل عليه بكل قلق ولقت حالته صعبة وكان نايم وكان واضح عليه التعب وكان لسا بيقوم وبيحاول انه يقوم قربت منه ناني بلهفه وقالت.:ياسر حبيبي عامل ايه طمني عليك؟
ياسر رفع عنيه يشوف مين وأول ما لقي انها والدته قال بصدمه:ماما أنتي كنت فين وسيباني لوحدي ومختفيه؟
ناني بتوتر: أصلا أنا كنت مخطوفة وما ومكنتش عارفه اهرب منهم اصل كانوا اتنين وكل اللي عرفته ان في واحد هو اللي طلب منهم يعملوا كده؟
ياسر بصدمه:واحد مين دا؟وامتي الكلام دا..؟
ناني:معرفش هو مين بس الاتنين دول نصبوا عليا وأخذ كل فلوسي وبعدها خطفوني !!
بصلها ياسر بقهر اوا ما سمع كلامها وحس اني اللي حصلهم دا مش مجرد صدفة فسالها: انتي متعرفيش مين دا اللي طلب منهم يعملوا كل ذا؟
ردت:معرفش لان كل اللي كانو بيقولوه انه هو اسمه الباشا بس ايه هو اسمه مش عارفه ولكن كل اللي اعرفه انه واحد فيهم اسمه ديحة ودا انا اتجوزته عرفي بعدما لعب عليا والثاني مساعده كان اسمه مو .
شرحتله ناني كل الحكايه من الاول وهو سالها بضيق:عارفه فين المكان اللي خطفوكي فيه؟
ناني حركت راسها بانها هتعرف توصله بس وهو شك اكتر في ماهر وقال:طيب انا هبعت رجالتي يعرفولي المكان ويفتشوه خليكي بس معايا لاني بجد محتاجك!
ناني مسكت ايديه وقالت:انا معاك بس رجعلي فلوسي من الحراميه دول؟
حرك رايه بسخريه وهيا وخلاهم جمبه ووقتها اتصل علي رجالته وفالهم يطلعو الغرفه وبعدها قفل المكالمه ؟ يتبع بقلم شيماء صبحي تتوقعوا ياسر ممكن يعرف انه ماهر فعلا هو اللي كان مدبر لكل حاجه وهينتقم ينتقم منه ولا لأ 🤔
↚
____________في المستشفي!
كانت مريم فاقت ولاكن كانت تعبانه جدا ،اول ما دخلت الدكتورة علشان تطمن عليها كان حسن ووالدتها واقفين وهينجننوا عليها..
بعد دقايق خرجت الدكتورة وهيا مبتسمه فقرب منها حسن واتكلم بقلق:
طمنيني يا دكتورة هيا مريم عامله ايه دلوقت؟
الدكتور بابتسامه:الحمدلله يا فندم هيا دلوقت فاقت ولاكن هيا لسا تحت تأثير البنج؟
حسن بص لوالدتها بابتسامه ورجع بص للدكتورة وقال:متشكر جدا لتعبك معانا يا دكتورة؟
الدكتورة ابتسمت وردت عليه:الشكر لله يا فندم انا عملت كل اللي اقدر عليه!
حسن بتساؤل:هو انا ممكن ادخل اطمن عليها يا دكتورة لو سمحتي؟
حركت الدكتورة راسه بالموافقه وقالت:ايوا طبعا اتفضل يا فندم !
حسن حرك راسه ودخل للغرفه والدكتورة وقفت قدام والدة احلام وقالت:حضرتك والدتها؟
ردت فاديه:ايوا انا يا دكتورة خير مريم حصلها حاجه؟
الدكتورة بصتلها بجديه وقالت:بصراحه في حاجه مهمه لازم تعرفيها يا مدام ،للاسف بنت حضرتك بعدما اتعرضت للحادث دا الاصابه كانت في منطقة الرحم وللأسف احنا مقدرناش نعالج الوضع وإستأصلنا الرحم..
فاديه بصدمه:بتقولي ايه يا دكتوره.،،ياعني ايه الكلام دا وبعدين ازاي يعني تعملوا كده من غير ما تاخدو اذن حد مننا؟
الدكتوره بأسف:هيا كانت حالتها صعبه جدا يا مدام يعني احنا كنا مضغوطين وللاسف دا كان الحل اللي قدامنا..وبعدين جوزها بلغني اني اتصرف والحقها لان قلبها كان وقف وكانت يعتبر ماتت ولاكن احنا لحقناها بصعوبه؟
فاديه كانت بصالها وباين علي ملامح وشها الخوف الشديد فحركت راسها بتفهم لكلام الدكتوره وقالت:يعني كده خلاص مريم مش ممكن تخلف تاني؟
الدكتوره بحزن:ايوا يا مدام للاسف ؟
فاديه حركت راسها بزعل وقالت:طيب يا دكتوره استأذنك ادخلها!
الدكتوره وقفتها وقالت باعتراض:بلاش تعرفيها اي حاجه دلوقت علشان نفسيتها ،خليها لما تخف خالص وبلغيها ؟
فاديه حركت راسها بتفهم واتحركت لداخل الغرفه!
وفي غرفه مريم كانت بتبص حواليها بتوهان لحدما لقت ايد بتمسك ايديها وكان صوت حسن بيقول:مريم..انتي سمعاني!
رمشت مريم وهو قرب من وشها بحب كبير ولمسه برقه واول ما لقاها بتبصله بتوهان قال بصوته الهادي:ليه يا مريم ضحيتي بحياتك،مش عارفه اني ممكن اموت لو حصلك حاجه؟
مريم كانت بتبص له وساكته وهوا كمل كلامه وقال: أنا بشكر ربنا إنك بقيتي بخير أرجوكي ما تعمليش في نفسك كده تاني ومهما حصل ما تضحيش بحياتك لأني مش هسمح بكده ..
كمل بحب وخوف عليها:مريم أنا بستأذنك وبتمنى منك إنك تاخدي بالك على نفسك لحد ما أقبض على آدهم وبعدها ارجعلك واطلب إيدك بس هو انتي موافقه !
كانت مريم بصه عيله بتركيز وهو بيتكلم وكانت مش عارفة تحدد اوي هو يبق مين لأن هي لسة تحت تاثير البنج..
فبعد ما حاولت أنها تستوعب مع نفسها أن هي تعرفوا وانه قريب منها ابتسمت تلقائية وحركت راسها بالموافقة !
و حسن ابتسم هو كمان وقال وهوا بيمسك ايديها :كويس إنك بخير يا مريم وأنا هوصي عليكي رجالتي واجبهم هنا علشان تكوني تحت عيوني وحمايتي
..حركت راسها بالموافقة وهو قرب من راسها وقبلها من أعلى جبهتها وقال بحب :انا همشي بق مع السلامة يا روح قلبي!
حسن نهي كلامه وكان هيخرج بس وقف علي صوت فاديه وأول ما شافها قال برجاء :أرجوكي خلي بالك منها،لان أنا لازم امشي دلوقتي ومش هعرف اكون معاها لأني مشغول وعندي مهمه ضرورية ولحدما ارجع بطلب منك تحطي مريم في عينك وبلاش تلوميها على أي حاجة عملتها قبل كده وسيبيها تفتح صفحة جديدة نظيفة ما فيهاش أي سواد من الماضي!
اتوترت ولدة أحلام من كلامه وحركت راسها وقالت:متقلقش دي بنتي واكيد هحطها في قلبي مش بس عيني؟
ابتسم حسن وحرك راسه بالموافقه وكان هيخرج ولاكن وقفه صوت مريم واللي ندهت عليه بتعب وقالت:حسن؟
اتنفض جسم حسن اول ما سمع صوتها فلفلها وقال بلهفه:مريم..
مريم حركت راسها بدوخه خفيفه وكانت والدتها قربت منها وقالت بصوت مليان بكاء :حبيبتي طمنيني عليكي عامله ايه يا روح قلبي؟
مريم اول ما اخدت بالها ان دي والدتها اتضايقت لانها بدأت تفتكر كل حاجه حصلت الفتره اللي فاتت فلما لقتها بتبكي قالت :ماما انتي جيتي هنا ازااي؟
فادية ببكاء:جيت بالعربيه تبع ماهر جوز احلام ،كملت بتردد،اصل انا كنت بدور عليكي وقابلتهم صدفه واحلام أصرت اني افضل في القصر لحدما جوزها يلاقيكي..
مريم اتكلمت باستغراب:هيا احلام كانت هنا ،
كانت فاديه هتجاوبها بس حسن اتكلم وقال:ايوا يا مريم واتبرعتلك بالدم كمان ..اخدةا منها كيسيين دم لانك نزفتي متير..
مريم ابتسمت ابتسامه خفيفه خلت فاديه تستغربها فقالت مريم وهيا بتدور بعيونها في الأوضة:هيا فين احلام ..انا عاوزه اشوفها ؟
فاديه استغربت كلام بنتها فقربت منها وقالت بهمس:انتي في وعيك يا مريم انتي بجد عاوزه تشوفيها!
ابتسمت مريم وحركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا يا ماما احلام انقذت حياتي ولازم اشكرها وكمان هيا وحشتني اوي!
فاديه ضمت حاجبها وبصت لحسن وقالت:هو في حد ضربها علي دماغها..ولا هيا تحت تأثير البنج لسا!
ابتسمت مريم وقالت:لا انا كويسه بصت لحسن وقالت:ممكن تتواصل معاها ولو هيا مشيت تخليها تيجي لاني عاوزاها ضروري'
حسن حرك راسه بالموافقه وكان هيخرج بس هيا منعته وقالت:استني يا حسن خليك معايا شويه انا عاوزه اقولك حاجه مهمه!
حسن بصلها بانتباه وهيا بصت لوالدتها وقالت:معلش ياماما سيبيني انا وحسن لان في موضوع مهم لازم نتكلم فيه!
فاديه برفع حاجب:هتتكلموا في ايه ياعني متتكلموا قدامي!
حسن بص علي فاديه بضيق ومريم قالت:معلش ياماما دي حاجه ضروريه ..سيبنا بس عشر دقايق علشان انا ليا كلام معاكي بخصوص اللي حصل دا ؟
فادية اتوترت وحركت راسها بالموافقه وخرجت وحسن قفل وراها الباب وقرب من مريم اللي كانت بتحاول تقعد وقال:ارتاحي يا مريم متبذليش اي مجهود علشان الجرح اللي مفتوح دا!
مريم بصتله بتفحص :هو انت بخير!
حرك راسه وهو بيبصلها بتركيز:اهم حاجه انتي اللي بخير ،طمنيني عليكي
ابتسمت مريم لما لقته خايف عليها فقالت بخجل:خايف عليا يا حسن؟
حسن بلهفه:طبعا خايف عليكي..مردتيش عليا انتي بخير..ابتسمت مريم وحركت راسها بالموافقة وقالت:انا بخير متقلقش بس قولي انت كنت بتقول ايه من شويه؟
حسن بتفكير:بقول اني رايح اقبض علي ادهم وخلي بالك علي نفسك!
مريم قالت بتساؤل:هو ادهم لسا في الحبل، هما مسكوه؟
حرك راسه بالموافقه:ايوا عم سينا ورجالته جابوه وهو حاليا محبوس ،فـ هروح انا وفريقي نقبض عليه لانه لازم يدفع ثمن أخطاءه وكمان الرائد احمد زميلي قدم فيه شكوة للوا وهو دلوقت مطلوب القبض عليه باكتر من تهمه لآنه متسبب في جرايم تانيه !
مريم بقلق عليه:بس انت كده ممكن تكون في خطر.اصل ادهم دا مش سهل يا حسن وممكن يعمل اي حركه غدر ويحصلك حاجه؟
قرب منها ولمس وشها بحنيه:متخافيش يا مريم انا معايا ربنا وفريقي وانتي بق متعرفيناش وقت الجد ..بتبق وحوش؟
قال كلامه بجديه شديده لدرجه انها ابنهرت وقالت:يعني هتكون في امان؟
حرك راسه بالموافقه وهيا كملت بتساؤل:انا كنت سمعت حاجه كده انت قولتها من شويه وكنت عاوزه اسال لو كنت سمعت صح؟
ضم حسن حاجبه وقال:حاجة ايه؟
مريم اخدت نفسها وبدا وشها يحمر بسبب كسوفها وهو لما فهم قصدها حرك راسه وقال:اه انا كنت بقول اني اول ما اخلص من ادهم ويتحبس ويغور في داهيه انا طالب ايدك للجواز وبتمني موافقتك عليا ؟
بصتله بكسوف وهو قال :قولتي ايه موافقه؟
مريم:هو انا كنت رديت عليك وقولتلك ايه؟
ابتسم:قولتي انك موافقه!
لفت وشها بتوتر وهو قرب منها وقال وهو بيبص في عيونها بحب:ودلوقتي بق بعد ما بقيتي ف وعيك ..موافقه،ولااا!
ردت بسرعه:موافقه..ابتسم حسن وقرب منها علشان يقبلها وهيا وقتها استعدت للقبلة بكل حب واشتياق واول ما لمس شفايفها دخلت والدتها وهيا متعصبه من منظرهم وقالت:كل دا….؟
سكتت ووقفت مصدومه لما لقتهم ف يالوضع دا فمريم بعدته عنها وقالت:خلاص شيلت الشعره اللي دخلت في عيني يا حسن؟
حسن بتوتر (:اه كده خلاص؟
فاديه كانت رافعه حاجبها وبتبص لبنتها بديق واول ما لقت حسن بيستأذن منهم وبيخرج قربت من مريم وقالت:ايه اللي انا شوفته دا؟بتبوسيه يا مريم؟
مريم بتوتر:انتي فاهمه غلط دا كان. قاطعتها فاديه بضيق: بتبرليلي ايه انا شيفاكم بعيوني..ممكن افهم انتي بجد مخطوباله وانتي وفين؟
مريم بجديه:من فتره وهنتحوز بس انا اللي عاوزة اسألك ايه اللي حصل بعدما الحيوان جوزك كان بيتحرش بيا وكان عاوز يغتص:بني؟
فاديه بصدمه:اييه..كان عاوز ايه؟
مريم بضيق:انا ياما قولتلك نبعد عنه بس مش فاهمه بتحبي فيه ايه.. حيوان؟
فاديه بصوت واضح:يوسف مات يا مريم..مريم بصتلها بصدمه وهيا قالت:مات بسكته دماغيه قدام عيني..
مريم بضيق:يغور في داهيه ان شاء الله في جهنم الحمرا دا مش بني ادم؟
فاديه بزعل:يعني هو بجد كان طمعان فيكي ولا انتي اللي اغريتيه؟
مريم بصدمه:اغريتيه ..انا هغري يوسف يا ماما،يوسف اللي مش بطيقه وكان طول السنين دي تقيل علي قلبي ومش بطيقه تقوليلي بغريه..ليه من قلة الرجاله هغري المعفن دا،انتي ازاي تسمحي لنفسك تفكري كدا او تقوليلي حاجه زي دي بق انتي تصدقي اني اعمل كده مع جوز امي؟
فاديه بصتلها وسكتت وهيا قالت:يعني افهم بق ان من وقت ما قريتي الرساله كنتي فاكره اني بعمل كده علشان اخري عليكي واني بتبلي عليه مش كده؟
فاديه حركت راسها بالرفض:انا مش فاهمه بتتكلمي عن ايه ورساله ايه دي اللي انا قراتها؟
مريم بسخريه:الرساله اللي كتبتهالك في ورقه علشان اعرفك حقيقة جوزك الواطي وانه باصص لبنتك،،كتبتها قبل ما امشي واسيب البيت ،اصل انا مستحيل كنت افضل ف المكان دا تاني بعد اللي حصل وكتر خيره اللي انقذني منه،،كان زماني حامل منه ولا نيله وانا مش ناقصه مصايب؟
اول ما ذكرت مريم اسم الحمل اتوتر فاديه وبصتلها وسكت ومريم قالت:ساكته ليه ما تردي..دافعي عنه ولوميني اصلك هتفضلي طول عمرك كده مش بتصدقي حد وماشيه ورا اللي بيخدعوكي؟
فاديه قربت منها وقالت:انا مش هرد عليكي علشان اللي انتي فيه بس انا مش هقدر استني اكتر من كده ،الدكتوره طلبت مني اخبي عليكي لحدما تفوقي بس انا مش هعرف استني..
مريم بصتلها بإنصات وهيا قالت:انتي يا مريم مش هتحملي لانك معندكيش رحم بسب الطلقه اللي اخدتيها كانت قريبه من الرحم جدا واذته والدكتوره قالت انها استأصلته بسبب انه كان هيضرك لما تفوقي وعملت كده علشان تنقذك فانتي دلوقت خسرتي رحمك يا مريم؟
كانت مريم دموعها بتنزل بقوه وهيا مش مستوعبه اللي هيا بتسمعه بصت لوالدتها وحركت راسها برفض:ماما انتي اكيد بتكدبي انا كويسه .. انا عندي رحم صح..اكيد بتهزري علشان تنتقمي مني لجوزك!
فاديه حركت راسها برفض وقالت:انتي بتقولي ايه ..انا مش ههزر معاكي في حاجه مهمه زي دي وبعدين جوزي ايه اللي انتقم منه انتي بنتي واكيد مصدقاكي واللي قولته دا كان مجرد سؤال؟
مريم بصراخ:بس انا كويسه ،انا عندي الرحم بتاعي ..انتي كدابه انتي والدكتوره ..انا هخلف عادي و..شهقت بتعب ووقتها دخل حمزه علي الصوت العالي ولما شاف الست اللي قابلها واللي هيا فاديه ام احلام تاني عرف انه دخل الغرفه الصح فكان مبتسم ولسا هيقول السلام عليكم شاف ان مريم بتصرخ ومامتها بتهديها؟
مريم ببكاء:انا عاوزه اجيب اطفال نفسي اخلف لما اتجوز حسن،انا بحبه اوي وعاوزه اجيب منه اطفال كتير،حسن يستحق يكون عنده اولاد؟
والدتها قالت علشان تهديها:اهدي يا مريم ،حسن دا مالوش ذنب يدفع ثمن اخطاءك مش ادهم دا اللي ضربك بالنار..مش دا الظابط اللي ضحك عليكي وكنتي انتقمتي منه؟
مريم حركت راسها بصدمه وهيا كملت:انتي كنتي فاكره انو هينساكي وهيسيبك عايشه حياتك عادي..انا وانتي كنا عارفين ومتاكدين انه هيلاقيكي في يوم من الايام..ادهم دا قدرك زي ما يوسف كان قدري..انا وانتي حياتنا جحيم مينفعش نلوث الناس دي بوجودنا..انا وانتي يا مريم..مينفعش نبقي في وسطهم!
مريم ببكاء:لا انا استحقهم وعاوزه اكون معاهم انتي ليه بتقولي كده..ليه بتشبهيني بيكي بمجرد ما غلطت مره..انا غلطت مرة والمره دي بصلحها..حسن عارف كل حاجه وموافق بيا كده..بس..معتقدش هيوافق لما يعرف اني من غير رحم؟
فاديه بضيق:انا قولتلك يا مريم انا وانتي ملناش غير بعض..خلينا نرجع نعيش في الشقه اللي اخدناها من جوز احلام ونعيش فيها ببقيت الفلوس اللي معانا ..خلينا نسيب كل حاجة هنا ونعيش باقي حياتنا مع بعض؟
مريم بصتلها وحركت راسها بالايجاب ولاكن لما فكرت ف كلامها حركت راسها باعتراض:انا مش عاوزه اسيب حسن ،انا عاوزه أبدأ صفحة جديده معاه ومع احلام اختي..نفسي بقا ارتاح من اللي انا كنت فيه..بصتلها وقالت بتساؤل:ليه بتمثلي عليا ليه..ليه كنتي بتمثلي انك بتحبيها ودلوقت بقيتي علي حقيقتك..ليه بتكرهيها..
هي مش احلام دي اختي ..ليه كل السنين دي زارعه في قلبي كره ليها..دي اتبرعتلي بدمها..عارفه يعني ايه..يعني انا واحلام دمنا بقا واحد ..كملت بابتسامه:بابا طلب منها تسامحني وكمان تسامحك..ايه رئيك نخليها تسامحنا ونعيش مع بعض؟
فاديه باعتراض:انتي ايه اللي حصلك هيا الرصاصه دي جات فين بالظبط ،اسمعي يا مريم احلام دي متلزمناش علشان هيا مش محتجانا ولا احنا محتاجينها ،يبقا نكمل حياتنا زي ما قولتلك افضل؟
مريم بتساؤل:ليه ..ليه مش عاوزاها..ليه احلام هو اكيد ف حاجه انا مش عارفاها..هيا احلام دي مش بنتك!
فاديه بموافقه:ايوا يا مريم احلام مش بنتي..احلام بنت اختي..اختي تسنيم الله يحرق/ها مكان ما راحت ..عارفه ليه بقا بكرهها علشان اختي الحيوانه دي نا/مت مع ابوكي وحملت فيها..
اختي خانتني مع جوزي وخلفت بنت منه شوفتي بق صعبه ازاي؟
مريم كانت مصدومه لان والدتها بتصدمها كل شويه فقررت تعرف ايه الحكايه دي وبدأت تسألها وكل دا وحمزه واقف مصدوم من كلامهم وهما مش منتبهين ليه بسبب انه دخل ومريم بتصرخ يعني الباب معملش صوت واضح ولان السرير كان بعيد عن الباب ماخدوش بالهم..
مريم قالت: يعني احلام مش اختي وبنت ابويا وخالتي صح؟
فاديه بضيق:صح؟
مريم:بس ازاي دا انا افتكر اني كنت في في وعي اني اعرف حاجه زي دي؟
فاديه حركت راسها بسخريه:يعني فكرك ان حاجه زي دي حد عارفها..انا اتعصبت علي انو كتبها باسمي وكمان امثل اني حامل قدام الناس علشان لما تتولد يبان كل حاجه طبيعيه ،بس عارفه ليه بجد انا بكرهها..علشان شبه امها الحيوانه..كل ما ابص في وشها افتكر خالتك وهيا بتعيطلي وبتقولي انها حامل من جوزي..لا وايه البجحه عاوزه تسافر علشان جايلها فرصه عمل مربحه هترفعها لفووق ..
مريم بفضول:وبعدين!
فاديه بكره شديد:انا رفضت وادتلها علقه محترمه علشان اللي عملته وطلبت الطلاق فورا وكمان طلبت انها تنزل الطفل بس ابوكي بقا رفض وقال انه عاوزها وغصب عليا اني اخد الطفله اربيها واعتبرها بنتي واول ما تسنيم تولدها اخدها واسجلها باسمي..
بس انا رفض وعملت اللي ممكن يخطر علي بالك وميخطرش باني اهرب منه بس كان بيهددني بورق املاك ابويا اللي سابها معاه ولما مات كانت من حقي رفض يديهالي بمقابل اني اكتب احلام علي اسمي وكمان اربيها وانا علشان مغصوبه عملت كل اللي اقدر عليه في اني اذيها بس كانت ولا بتتأثر..
فاول ما حلصه اللي حصل دا بعد ١٧ سنه قولت فرصه اهرب ،اهرب واروح لحبيبي يوسف اللي بحبه من زمان واتجوزه وطبعا اخدتك معايا وسيبتها..سيبتها تغور بكل قرفها ،انا مش مطلوب مني احبها دلوقت انا حره..انا مستحيل احب واحده زيها ؟
حمزه كان مصدوم صدمة عمره اول ما عرف قصة ام احلام الحقيقيه فخرج بسرعه قبل ما ياخدوا بالهم منه وقعد علي كرسي الإستراحة وهو بيفرك ف ايديه ومش مستوعب كل اللي سمعه فقال بدهشه:يعني دي مش والدة احلام وتبق خالتها؟
في غرفت مريم كانت بتبكي بسبب اللي امها فقالت:هيا ذنبها ايه ها..امها غلطت بس هيا ذنبها ايه تدفع الثمن..ذنبها ايه تعيش كل السنين دي تحت ذل وحرمان لمجرد ان امها غلطت بسبب شهو/ة…انتي ايه يا ماما معقول القسوه خلتك تعمل في الطفلا دي كده؟
فاديه بغضب:اسمعي انتي لازم تكرهيها دي مش اختك ولا شبهنا؟
مريم بصراخ:لا هحبها..علشان لولاها انا كان زماني ميته دلوقت ..انا مش مصدقه اي حاجه انتي قولتيها..وليه في الوقت دا..لييهه..
ماما انتي بقيتي غريبه..انا مبقتش فهماكي هوا موت يوسف دا اخد الباقي من عقلك.،خلاكي مش مقدره ولا فاهمه مدي اهميه نفسيتي دلوقت او نفسيه اختي وصدمتها اما تسمع الحكايه دي؟
فاديه بصراخ: احلام دي مش اختك..دي بنت الحيوانه تسنيم اختي؟
في الوقت دا دخلت احلام ومعاها ماهر واللي وقفوا مصدومين من كلام فاديه ولكن وقتها حمزه وصل وراهم واما بص علي احلام لقاها بتقرب من والدتها وبتقول بكل صدمة:يعني انا مش بنتك؟
↚
_احلام دي مش اختك..دي بنت الحيوانه تسنيم اختي؟
في الوقت دا دخلت احلام ومعاها ماهر واللي وقفوا مصدومين من كلام فاديه وكان وقتها حمزه وصل وراهم واما بص علي احلام لقاها بتقرب من والدتها وبتقول بكل صدمة:يعني انا مش بنتك؟
فاديه ومريم اتصدموا وكان ماهر قرب من احلام ووقف وراها وهيا قربت من والدتها اكتر وقالت بصوت اوضح:انا مش بنتك ازاي،ومين تسنيم خالتي دي انتي مش المفروض ملكيش اخوات غير اختك اللي ماتت دي وقولتي ان اسمها حياة ؟؟
فاديه كانت هتتكلم وحاولت مريم تمنعها ولاكن صرخت فيهم وقالت:لا انا عاوزه شرح،قوليلي كل حاجه ،انا ازاي مش بنتك ومين هيا امي؟
فاديه بصت علي ماهر بتوتر وهوا هددها بعيونه تتكلم ووقتها حمزه قرب منه وقال:خالي عاوزك في موضوع مهم!
ماهر بحديه:خلينا نأجله دلوقت يا حمزه !
حمزه همس:الموضوع بخصوص الحكايه دي..شاورله علي فاديه وماهر حرك راسه بالموافقه وقال: طيب تعالا نتكلم بره!
حمزه حرك راسه وخرح ووراه ماهر وساب وقتها احلام تتكلم معاهم وتعرف ايه الحقيقه؟
فاديه بصت علي احلام بنظرة مليانه كره خلت احلام تترعب وقالت:ايوا انتي مش بنتي ،انتي بنت واحده خاينه جابتك بطريقه غير شرعيه..الواحده دي اختي..بنت ابويا وامي اللي كنت مأمناها علي كل اسراري واسرار جوزي..
خلتني في يوم مسافره وراحتله اغرته وخلته ينام معا/ها وحملت منه وجابتك..
احلام كانت بتسمعها وهيا مصدومه وكانت حاسه انها هيغمي عليها؟
مريم اتكلمت علشان تمنع والدتها تكمل ولاكن فاديه مسمعتلهاش وكملت بكره اكبر:لما عرفت ضربتها وكانت هتموت تحت ايدي وابوكي يومها ردلي كل الضرب الللي ضربتهولها وانا هددتها وقولتهم اني هفضحهم بس متوقعتش انه بيحبها كل الحب دا..
هددني انا كمان اني مش هاخد اي حاجه من ورث ابويا لان الاوراق كانت معاه وانا علشان اخد ورثي سكت وهيا قبل ما تولدك جالها شغل برا مصر وطبعا وجودك معاها هيعطلها فطلبت من ابوكي بكل بجاحه ياخدك هو ويربيكي بعدما تولدك وطبعا علشان انتي روح قلبه وبنت عشيقته وافق وغصبني اكتبك بإسمي واربيكي لا وكمان خلاني امثل علي الناس اني حامل علشان لما انتي تيجي يبان الموضوع طبيعي..
ها عرفتي بق انا بكرهك ليه؟
احلام رجعت خطوتين لورا بكسرة ..وبصتلها بدموع وقالت بصوت متقطع:مس..تحيل ..لا انا مش مصدقه انا اكيد بحلم؟
فاديه قربت منها ومسكت دراعها:انتي بنت واحده خاينه وجابتك بالز/نا يعني اوعي تفكري ان ليكي قيمه في الحياة دي ولا حتي ليكي لازمه..انتي كان المفروض تموتي من قبل ما تتولدي ..انا بكرهك يا احلام ومستحيل احبك ولا ليكي هنا..شاورت علي قلبها..زره مشاعر ولو شوفتك بتموتي قدامي مش هتأثر علشان بسبب امك الزا..؟
احلام صفعتها علي وشها وفاديه صرخت بصدمه..احلام بصت لايديها بكل دهشه لانها متوقعتش تمد ايديها عليها وكانت بتعتذر ليها وبتقول:ماما انا اسفه؟
فاديه بجنون:انا مش امك غوري بق بقولك مش امك كل السنين دي بعاملك بقسوه وبقذاره وبرضوا بتقوليلي ماما وبتتلزقي فيا؟
احلام بانهيار:طيب..هيا فين امي..فين قوليلي؟
فاديه بكره:مش هقولك وهسيبك مزلوله ليا ومش هعبرك وبالنسبه للدم اللي اتبرعتيه لبنتي دا واجب عليكي تعمليه بعد اللي عملته معاكي كل السنين دي؟
مريم كانت بتبكي وهيا بتبص علي اختها ومكنتش قادرة تستحمل كل اللي هيا فيه فصرخت في وش امها:بس كفايه انتي عمرك ما كنتي كده حتي لو هيا بنت اختك علي الاقل انتي خالتها؟
فاديه بجنون:مش هحبها ولو هتدافعي عنها كتير انا هسيبك وامشي؟
مريم بصدمه:انا مش هسمحلك تعامليها كده..فاديه :طيب يبق انتي اللي اختارتي يا مريم انا بق هسيبك ومش هعبرك ومن النهارده اعتبري ان ملكيش ام؟
مريم :ماما استني ومتعمليش كده اكيد انتي متضايقه من اللي حصل مع يوسف علشان كده بتطلعي غضبك عليها؟
فاديه:متجننيش يا مريم انا قولتلكوا علي كل الحقيقه اللي مهما داريتها بتوجعني..انتي قدامك خيارين يا مريم يا انا يا بنت الخاينه دي؟
احلام بصت لمريم بزعل وقالت وهيا بتمشي:اختري امك يا مريم ..اختاريها مهما كان احنا علاقتنا مكنتش كويسه؟
كانت ماشيه ولاكن صوت مريم وقفها لما قالت:هيا مش بنت خاينه دي اختي ولو هيا مش بنتك فهيا اختي برضوا من بابا وانا هختارها هيا لانك بعتيني قبل كده يا امي بس هيا عمرها ما بعاتني بالعكس دي يا اما استحملتني واستحملت سخافتي معاها بس انتي معملتيش اي حاجه ليا وطول الوقت بتستغليني ومفهماني العكس مفهماني اني انا اللي وحشه وان انا اللي استغلاليه بس لا انا مش وحشه وانا مش عاوزه اكون معاكي ..وبالنسبه للرحم اللي اتشال دا مش مهم لو حسن رفضني هعيش مع نفسي وهعالج نفسي بنفسي من مرضك يا امي..مرض الكره والقسوة..اللي زرعتيه فيا من وانا صغيره في حق اختي احلام؟
فاديه كانت هترد بس دخل ماهر ومنعها وقال:اتفضلي حضرتك امشي من هنا انتي ازعجتي العيانين اللي في المستشفي والدكتور اشتكي منك فلو سمحتي ومن غير اي عنف اخرجي وسيبهم ،ما دام هما اختارو بعض وسابوكي يبق تمشي باحترام؟
فاديه بصت لمريم بصدمه وقالت:انتي هتسيبيني فعلا يا مريم؟
مريم بزعل علي حالهم:متاسفه يا ماما بس انتي عمرك ما هتتغيري ؟
فاديه بضيق:انتي اللي هتندمي يا مريم،مش انا؟
قالت كلامها وخرجت ووقتها ماهر قرب من احلام اللي كان واضح عليها التعب وسندها عليه وقال:اوعدك اني هدور علي والدتك ومش هيهدالي بال غير وانا لاقيها؟
احلام بصتله بضياع وقالت:متتعبش نفسك يا ماهر انا خلاص مش عاوزه حد،كملت ببكاء:كفايه الصدمة اللي عرفتها دي كفيله تسد نفسي علي اي حاجه في الحياة؟
مريم اتكلمت:احلام متقوليش كده..انا مصدومه زي زيك من اللي سمعته بس انا معاكي ومش هسيبك علشان انا عايزاكي انتي بجد وكمان انتي تستحقي الحب وانا اسفه اني كنت قاسيه عليكي بس بعد اللي حصلي واللي انتي عملتيه معايا ندمت ندم عمري علي كل دقيقه زعلتك فيها واتعاملت معاكي بسخافه؟
احلام ردت عليها:انا عملت كده علشان انت اختي..سكتت بحزن:قصدي بنت خالتي؟
مريم اتكلمت برفض:لا يا احلام احنا اخوات ..قلبي بيقولي اننا اخوات اب وام حتي بعدما سمعت كلام ماما دا يا احلام شاورت علي قلبها وكملت: دا بينادي انك اختي..
بصتلها احلام بزعل :اختارتيني ليه؟
مريم:ممكن ناجل كلامنا بعدين؟
احلام:ردي عليا،انا محتاجه ردك دا،،مش مقتنعه ابدا بانك اختارتيني علشان اللي عملته اكيد في حاجه،،انا مش واثقه في حد..اكيد بتخدعيني؟
ماهر بص لمريم وقال:لا يا احلام مريم مش بتخدعك،،كل اللي قالته ليكي حقيقي ..حمزه كان واقف وسامع كلامهم وهيا كانت بتدافع عنك ودا معناه انها مختراكي من البدايه!
مريم بصتلها بحب وهيا بكت وقالت: بس انا عاوزه ماما،،عاوزه فاديه انا بحبها هيا..انا اول ما فتحت عيني شوفتها معرفش بق بتعاملني بقسوه ولا بحنيه بس انا قلبي بيحبها مش عارفه اكرهها؟
مريم مدت ايديها بتعب ومسكت ايد احلام وطلبت منها تقرب منها وقالت:فاديه مش امك يا احلام ..احلام ببكاء:حتي انتي يا مريم بتقولي كده.
مريم بموافقه:ايوا مش امك ..هيا اكيد مش هتكدب وانتي لازم تتقبلي انها مش امك بس انا ..انا اختك يا احلام، احنا اخوات مهما حصل واوعي تفكري نفسك لوحدك بعد كده وبعدين انا اختك الكبيرة واللي اقولك عليه تعمليه ..
احلام بكت اكتر ومريم شدتها لحضنها وقالت وهيا بتحاول متصدرش صوت يعبر ان الامها..
كل حاجه هتكون كويسه ،متخافيش انا معاكي ومش هسيبك تاني ..احلام لاول مره تحس انها مطمنه لما مريم حضنتها فقالت بصوت محدش سامعه غيرها:كنت محتاجاكي معايا علي طول اوعي تسيبيني يا مريم انا مليش في الدنيا غيرك!
مريم مسحت علي طرحتها بحنيه وبعدتها عنها وقالت:اقعدي ارتاحي خلينا نتكلم!
احلام حركت راسها وقعدت جمبها ووقتها ماهر بص لحمزه وقال:تعالي نخرج برا احنا ونسيبهم لوحدهم.. حمزه حرك راسه وخرجوا الاتنين وسابوا مريم واختها احلام يتكلموا!
____________________
اتجه حسن مع فريقه للجبل واول ما وصلوا كان عم سينا وبقيت الرجاله مستنيين واول ما شافوا حسن وفريقه بلبس الشغل قرب منه سينا وقال بقلق :حمدلله علي السلامه يا ولدي طمني كيف حالة زوجتك!
ابتسم حسن:بخير يا عم سينا ..تسلم علي كل حاجه عملتها علشانا؟
سينا بفرحه:يا منت كريم يا رب ..الحمدلله يا ولدي انها بخير..وبعدين انا قولتلك يا واد انت متشكرنيش انا بعمل اللي مطلوب مني هاا؟
حسن حرك راسه وقال:خلاص سامحني ..بس قولي فين الحيوان اللي مسكتوه؟
رد سينا:في الزريبة الخاصه باغنامنا محبوس هناك !
حسن حرك راسه بالموافقة وشاور لفريقه واتحركوا مع بعض ومشيوا ووراهم سينا وبقيت رجال الجبل ؟
وبعد دقايق وصلوا للزريبه واول حد دخل كان حسن واللي اول مشاف ادهم قرب منه بغضب وصفعه علي وشه:اذيتها ليه يا حيوان؟
ادهم بضحك:ماتت؟
حسن بسخريه:من حظك الحلو انها عايشه لان لو كان حصلها حاجه كنت هنتقم منك بأوسخ الطرق؟
ضحك ادهم:طيب مبروك يا حسن انها بخير طمني عليها هي حلوه دلوقت؟
حسن صفعه تاني ووش ادهم نزف فقال…
بتمد ايدك عليا يا حيوان انت نسيت اني القائد بتاعك!
حسن بسخريه:قائد اه ..لا يا حبيبي دا كان زمان ايام اما كنت لسا في الداخليه انما دلوقت انت مجرم ومطلوب القبض عليك!
بصله ادهم بصدمه وحسن كمل:وانا اللي كنت فاكرك شريف دانت طلعت قذر؟
ادهم بسخريه:بجد ..،تصدق خوفتني منا عارف اني مش شريف وقذر علشان كده كنت مستغلك تدور عليها لصالحي!
حسن بضيق:تعالوا يا رجاله كتفوه وحطوه في البوكس علشان ياخد عقابه الكلب دا!
الرجاله قربوا من ادهم مسكوه وهوا كان بيضحك بكل سخريه لحدما قوموه وخرجوه برا الزريبه وركبوه البوكس فبدا يغضب ادهم ويغلط فيهم علشان يفكوه :يا شويه حيوانات ازاي تكتفوني كدا فكني منك ليه بدل ما..
رد احمد بسخريه:خلاص يا ادهم باشا سابقا انت بقيت مجرم ومن حقنا نديلك بالجزمه كمان؟
ادهم بصله وقال بصدمه:مش انت يلا اللي كنت مرعوب مني من كان يوم؟
احمد بسخريه:اديك قولتها من كام يوم انما دلوقت انت واحد حيوان مجرم واقدر اقوم اعجنك دلوقت؟
ادهم كان عايز يضربه ولاكن معرفش بسبب انه كان متكتف وفي الخارج وعند بيت سينا لقاه معاه صندوق وبيدهوله ..حسن بتساؤل:اي دا يا عم سينا!
سينا بابتسامه:دي هدوم زوجتك اللي كانت بتلبسها هنا..بناتي اللي ادولي الصندوق دا وقالولي اوصلهولك وانا قولتلك معلوماتي الكافيه عن اللي فيه؟
ابتسم حسن وحرك راسه بالموافقه واخد الصندوق وشكر سينا وقبل ما يمشي حضنه وقال:اول ما مريم تخف خالص اوعدك اني هجبها واجي علشان نقعد معاكوا مش علشان نستخبي؟
ضحك سينا وحرك راسه بالموافقه:إن شاء الله يا ولدي!
حسن شكر الرجاله بصوت عالي:تسلموا يا رجالة والله ما عارف اقولكم ايه بس انتو وقفتوا معياا وقفه رجاله والله ؟
الرجاله حيوه وهوا فرح وركب عربيته واتحرك بيها والبوكس وراه.وكانوا في طريقهم للقاهرة
________
وفي المستشفي عند ياسر كان وصل ممدوح ومنعم وكانوا بيبصوا للمكان بصدمه ومش عارفين هيقولوا ايه لماهر بعدما يعرف ان ناني هربت منه واكيد قالت لابنها علي كل حاجه حصلت معاها فكان بيبص لممدوح وبيقول بتوتر:اكيد قالت كل حاجه لابنها..ماهر باشا هيقتلني انا وانت؟
اترعب ممدوح:بتتكلم بجد يا منعم؟
منعم حرك راسه بالرفض وقال:يعني ممكن يسامحنا شويه بس هو لازم يعرف باللي حصل دا خليني اتصل عليه تاني؟
اتصلوا علي ماهر وماهر قفل المكالمه فبص منعم لممدوح وقال:الباشا بيكنسل ..يا تري هو عرف من حد؟
ممدوح:مش عارف بس احنا هنعمل ايه دلوقت؟
منعم بقلق:هنرجع الشقه اللي كنا قاعدين فيها لحدما ما الباشا يرد ويحل المشكله ..
كانوا ماشيين ولاكن سمعوا صوت ناني ومعاها رجاله وبتشاور عليهم وبتقول:امسكوهم هما دول اللي كانوا خاطفيني (ناني كانت شافتهم من شباك غرفه ياسر فعرفتهم علي طول وبلغت ياسر بانهم تحت وهوا طلب من رجالته وهيا ينزلوا بسرعه ويمسكوهم) يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
منعم وممدوح كانوا ماشيين ولاكن سمعوا صوت ناني ومعاها رجاله وبتشاور عليهم وبتقول:امسكوهم هما دول اللي كانوا خاطفيني..
(ناني كانت شافتهم من شباك غرفه ياسر فعرفتهم علي طول وبلغت ياسر بانهم تحت وهوا طلب من رجالته وهيا ينزلوا بسرعه ويمسكوهم)
منعم وممدوح بصوا لبعض بخضه ووقتها منعم قال بخصه :اجري يا عم ممدوح!
اول ما منعم قال كلامه بصوت عالي جري ولما ممدوح استوعب جري هو كمان ووقتها ناني شاورت عليهم وقالت بصوت عالي:امسكوهم ومتخليهمش يفلتوا من تحت ايدكوا..
الرجاله جريت ورا ممدوح ومنعم اللي اتفرقوا كل واحد في مكان وناني فضلت واقفه تبص عليهم وجواها غل ليهم..فلما لقت الرجاله بيطاردوهم بصت لبوابة المستشفي لقت صحافيين فقربت منهم وقالت بغضب:انتوا ايه معندكوش دم ابني تعبان ومش هيقدر يتواصل مع حد فيكوا ،يلا كلو يمشي من هنا بدل ما ابلغ البلويس يجي يمشيكوا؟
الصحافيين بصولها بضيق وهيا دخلت للمستشفي وهيا متعصبه..
وفي غرفه ياسر كان بيبص علي الشباك بضيق لانه شايف رجالته بتطارد اتنين مش باين ليهم ملامح.. فخرج موبايله واتواصل مع واحد من رجالته اللي بلغهم يعرفوا مين صاحب الفيلا اللي كانت مخطوفه فيها والدته ووقتها عرف ان صاحب الفيلادي يبق ماهر الصياد.
اتصدم ياسر وزاد في قلبه الانتقام من ماهر فأول ما لقي والدته داخله عليه وهيا متعصبه قال بضيق:انا هخرج من المستشفي النهارده وخلاص انا عرفت مين اللي عمل فينا كل دا'
ناني بفضول:بجد عرفت..طيب هو مين دا؟
ياسر بكره شديد:رجل الاعمال اللي بينافسني..ماهر الصياد؟
ناني اتصدمت وقالت بقلق:بس انت هتعمل ايه ..انت ناسي ان الدنيا مقلوبه عليك!
ياسر بنرفزه:لا مهوا انا لازم اخرج من هنا مش هفضل قاعد كده حاطط ايدي علي خدي،ماما لو سمحتي انا عاوزك متعرفيش حد اني خرجت وانا هتنكر في شكل دكتور وهخرج من هنا؟
تاني:استني بس يا ياسر انت هتعمل ايه مش لازم تحط خطه الأول علي الأقل ،ياسر بصلها وهيا كملت بتحذيره:افرد ان ماهر دا مأمن نفسه وحاطتلك خطط تانيه ،وبعدين واحد زي دا مش سهل انت مش شايف عمل فينا ايه؟
ياسر بصلها بانتباه وقال بموافقه:اكيد هحط خطه بس مش وانا هنا،انا لازم اخرج من هنا مش طايق المستشفي دي …
ناني قربت منه وحركت راسها بموافقه:يعني عاوزني اعملك ايه دلوقت انده للدكتور طيب ولا اجبلك لبس دكاتره؟
ياسر بجديه:هاتيلي لبس دكتور وكمامه وانا مش عاوز قلق يعني خلي الدكتور يسكت وميعرفش حد اني مشيت علشان انا عايز الكل يفضل فاهم اني لسا في المستشفى وتعبان،علشان اقدر انتقم منه بهدوء ؟
ناني حركت راسها وهو قعد علي السرير وهيا خرجت تجبله اللبس اللي قالها عليه وهو كان بياخد انفاسه بكل غضب .
________وفي المستشفي عند مريم؟
كانت مريم بتبص لاحلام وبتقول بفضول:وانتي وماهر بق اتجوزتوا خلاص ولسا جوازكم علي الورق بس؟
احلام بكسوف :لسا علي الورق ،احنا كنا هنعمل فرح بس اجلته علشانك يعني؟
ابتسمت مريم ومسكت ايديها:ان شاء الله يا حبيبتي هتعملي اجمل فرح في الدنيا دي كلها ،بس انتي خلاص بق فكيها وصدقيني كل حاجه هتعدي ومش مستاهله اصلا اننا نزعل؟
احلام برفض:ازاي افكها بس وانا لسا عارفه حاجه زي دي ..انتي عارفه انا كنت مستنياكم بقالي قد ايه..عارفه اني وقت تعبي كنت بحلم بيكوا وببكي وانا بنادي عليكوا..عمري ابدا ما توقعت انها مش امي ..بس اهو انا بحاول استوعب .. ياما عديت باقوي واصعب من كدا بس دي كانت صدمت عمري!
مريم ضمت شفايفها بزعل وطبطبت عليها ووقتها دخل ماهر وهو بيبص لاحلام بحب وبيقول:معلش لو هقاطع كلامكوا بس انا عاوز اتكلم مع احلام شويه؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقامت وقفت وبصت لمريم واستاذنتها انها هتخرج ومريم حركت راسها بموافقه وأحلام مسكت ايد ماهر وخرجوا وقبل ما مريم تغمض عينيها علشان ترتاح لقت اللي واقف قدامها ومبتسم وبيقول:ازيك عامله ايه ؟
مريم ضمت حاجبها باستغراب وقالت:انت مين؟
حمزه بابتسامه:انا حمزه ابن اخت ماهر؟
مريم حركت راسها بتفهم وهو قال:الف سلامه عليكي!
مريم :الله يسلمك،اتفضل اقعد؟
حمزه حرك راسه وقعد قدامها وقال:بصراحه انا عايز اعتذر منك علشان يعني كنت واقف وبسمع كلامك انتي ووالدتك بس صدقيني كان غصب عني؟
مريم حاولت تعدل نفسها وقالت:لا حصل خير انا مش زعلانه اصلا!
حمزه حرك راسه براحه وقال:بس انا عندي سؤال بصراحه ومش عارف لو ينفع اساله ولا لا؟
مريم بانتباه ليه:سوال ايه؟
حمزه بفضول:هو انتي ازاي اخت احلام وانا اول مره اشوفك يعني قصدي كنتي عايشه فين ؟
مريم ضمت حاجبها بحزن:كنت عايشه مع والدتي بعيد عنها بس خلاص انا هكون جنب احلام علي طول ومش هسيبها لوحدها تاني!
حمزه ابتسم:بصراحه احلام دي اطيب قلب في الدنيا وبنت جدعه جدا واتمني ان علاقتكوا تكون قويه وتفضلوا سند لبعض،
ابتسمت مريم وقالت:يارب يا حمزه؟
حمزه ابتسم وقال وهو بيقف:الف سلامه عليكي مرة تانيه وانا هستأذن بق علشان ورايا مذاكرة؟
مريم بموافقه:الله يسلمك وانا مبسوطه اني اتعرفت عليك جدا يا حمزه؟
حمزه بابتسامه لطيفة:وانا كمان مبسوط اني اتعرفت عليكي يا مريم ..مع السلامه!
مريم ضحكت:مع السلامه’
خرج حمزة وهيا وقتها كانت مبسوطه لان واضح عليه انه شاب لطيف ،فبدات تحس بتعب فغمضت عينيها علشان ترتاح وبالفعل مامت مريم….
وفي الخارج.
ماهر كان واقف مع احلام في ركن هادي وبيقولها :اللي مريتي بيه دا كان صعب بس دا من ترتيب ربنا علشان تعرفي الحقيقه. وان .فاديه خالتك وان ليكي ام تانيه.
احلام بدموع:للاسف بق ان دا حصل؟
ماهر مسح دموعها وهيا رمت نفسها في حضنة وقالت بزعل:شوفت حظي النحس يا ماهر ،عماله الحياة تديني في صدمات مفكراني جبل وهقدر استحمل كل دا ؟
مسح ماهر بايديه علي طرحتها وقال:هي الحياه كده بس انا معاكي واوعدك اني هشفي كل جروحها ليكي وهساعدك تلاقي مامتك يمكن هيا اللي عندها الحنان والحب اللي انتي بتدوري عليه ؟
احلام بعدت عنه وبصت في عيونة وقالت بحب:اهو انا بق خايفه من الحياه دي لتاخدك مني وانا مقدرش اعيش من غيرك!
لمس خدها وابتسم:لو الحياة بس فكرت تعمل كده اوعدك اني هقفلها بكل قوتي وامنعها؟
احلام بحب:تفتكر كاما دي عايشه ولا ميته؟
ماهر بجديه:الله اعلم يا حبيبتي بس انا قلبي بيقولي انها عايشه وانك هتقابليها قريب بس انا عايزك تنسي فاديه دي خالص لان كل اللي بيجي من وراها اذيه بس .. ماشي يا احلام؟
احلام بموافقه:حاضر!
ابتسم ماهر وسالها بفضول :حلاص مريم صالحتك؟
احلام حركت راسها بابتسامه وقال :لاني عارفه ان كل اللي كانت بتعمله دا بسبب فاديه فسامحنها علي طول لانها اتغيرت وحتي نظرتها ليا بقت حنينه!
ابتسم ماهر وفرح من كل قلبه ان مريم اتغيرت وفاقت لنفسها اخيرا فقال:ربنا يقومها بالسلامه ويخليكم لبعض!
احلام ابتسمت:يارب يا ماهر ويخليك ليا انت وحمزه يارب؟
حمزه كان واقف متابعهم من بعيد وماكنش راضي يقطع عليهم اللحظه ولاكن لما سمع اسمه واحلام بتدعيله قرب منهم وقال:في حد بيجيب اسمي هنا؟
اتخضت احلام وماهر ضحك وقال:مفيش يا مصيبه دي طنط احلام كانت بتدعيلك!
حمزه وهو بيبص لأحلام:بحد يا طنط احلام!
ابتسمت احلام بهدوء:ايوا كنت بدعي ان ربنا يخليك لخالك!
ابتسم ماهر وبصلها وقال باعتراض:لا كنتي بتدعي ان ربنا يخليني ليكي وحمزه كمان!
ابتسم حمزه بحب:مكسوفه تقولي انك بتحبيني ولا ايه يا مرات خالو .
ضحكت احلام وهو فرح انه شاف ضحكتها فقرب من خاله وخبط علي كتفه بغرور وقال:اكرمني بق يا معلم علشان ضحكتهالك!
ابتسم ماهر :ليك هديه مني حاضر؟
حمزه بلهقه:ايوا بق هتيجي تخطبلي حنين مش كده؟
ماهر حرك راسه برفض ومسك ايد احلام ومشيوا من قدامه وهو فاضل واقف يبصلهم بصدمه وبيضرب كف بكف..
وماهر قعد هو واحلام علشان يكملوا كلامهم وهو قرر يتصل علي حنين ويغازلها شويه بدل ما هو واقف فاضي كده وبالفعل خرج حمزه لمكان هادي مليان بالورد واتصل علي حنين واول كلمه قالها:وحشتيني!
حنين خجلت وقالت:وعليكم السلام!
ضم حمزه حاجبه:امم طيب عامله ايه يا حبيبتي.
حنين ابتسمت وردت عليه:والله انا بخير وانت بق عامل ايه؟
حمزه بابتسامه:بخير الحمدلله، وبدأت بينهم مكالمه هاديه وكان حمزه بيغازلها وهيا بتزعقله ولحدما زهق من رفضها واعتراضها علي كلامه قال:طيب بحبك يا حنين!
حنين اتوترت وهو قال:عاوز اسمعها منك حالا؟
حنين بخجل:تسمع ايه دلوقت ف يالبرد دا يا حمزه؟
حمزه اتكلم بجديه :اسمعك وانتي بتقوليها يا حنين !
حنين بتوتر:ممكن ناجل الحجات دي لبعدين؟
ضم حمزه شفايفه بزعل:افهم من كده انك مش بتحبيني!
حنين بلهفه:لا بحبك بس،..
ضحك حمزه:اخيرا سمعتها..فضل يضحك وهيا اما انتبهت للي قالته خجلت وقفلت المكالمه وهو من صدمته خرج من المكان دا ورجع قعد جمب خاله واحلام وبيسمع هما بيقولوا ايه.
______وفي القسم!
وصل حسن وفريقه ومعاهم ادهم للقسم واللي حطوه في الحبس الانفرادي لحدما يتعرض للتحقيق معاه بكره وبعدما حسن اطمن ان ادهم خلاص بق تحت عينيه خرج من القسم وقرر يروح لمريم علشان يطمن عليها .
وهو خارج لقي احمد واللي بيوقفه علشان يعتذرله عن اللي خصل منه تلني فقطاعه حسن باعتراض:خلاص يا احمد انا مسامحك اهم حاجه دلوقت اين مسكت الحيوان دا بس لو عاوز تصالحني بق حط عينك عليه واوعي ..اوعي يا احمد حد يقرب منه انا عاوزه ساج سليم لحدما التحقيق يخلص ؟
احمد حرك راسه بجديه:متقلقش يا حسن انت معاك رجاله..خبط حسن علي كتفه:بالتوفيق يا بطل ..احمد ابتسم ومشي ووقتها حسن خرج من القسم وركب عربيته وكان بيبص للصندوق اللي اخده من عم سيناء وكان عنده فضول كبير يعرف محتواه..
وبعد وقت وصل حسن للمستشفى وكان شايل الصندوق واول ما وصل لغرفه مريم شاف ماهر واحلام وحمزه قاعدين علي الكراسي وبيتكلموا فقرب منهم وسلم عليهم بابتسامه ووقتها ماهر كان وقف وقال:ازيك يا حسن باشا ايه الاخبار؟
ابتسم حسن:الحمدلله كله تمام يا ماهر باشا انت تمام!
ماهر بابتسامة:انا تمام الحمدلله !
وقفت احلام وقالت:مريم بخير يا استاذ حسن ومستنياك علي جوا فكره؟
حسن بفضول:هيا صاحيه دلوقت؟
ابتسمت احلام وقالت:هيا دلوقت نايمه بس هيا وصتني انك اول ما تيجي ادخلك ليها علي طول!
ابتسم حسن وسلم علي حمزه الي كان باصلله واسكت وبعدها دخل للغرفه ولقي انمريم نايمه نوم عميق فقرب منها وقبل جبينها ووقتها هيا صحيت وهيا بتقول بلهفه اول ماشافته:حسن؟
ابتسم حسن وحرك راسه:ايوا يا حبيبتي انا حسن عامله ايه دلوقت طمنيني عليكي!
مريم بابتسامه:مبسوطه اني شوفتك بخير!
قرب من ايديها ومسكها بحب:الحمدلله انك في حال احسن!
مريم مسكت ايديه وحطتها عند خدها وقالت:طمني يا خسن قبضت علي ادهم؟
حسن حرك راسه بالموافقه وهيا فرحت جدا وقالت:يارب ياخد العقاب اللي يستحقه والقاضي ميتهاونش معاه!
حسن رد من كل قلبه:يارب يا مريم.. بص حواليه وقال بتساؤل:هيا فين مامتك مش شايفها يعني؟
مريم ضمت حاجبها بحزن وحكتله عن اللي حصل وهو اتصدم وقال:حرام عليها ازاي تعمل كده في اختك..دي باين عليها طيبه اوي؟
مريم بابتسامه:فعلا احلام دي احن شخص ممكن تقابله؟
حسن بتفهم:يعني افهم من كده انك اتغيرتي معاها ومعدنيش بتكلميها بقسوة؟
مريم برفض:لا ..لا خلاص انا بجد ندمت علي الماضي وبعدين انا من وقت ما حلمت بيها وبيك و بـ بابا عرفت قد ايه انا كنت غلطانه في حقكم بس خلاص انا عرفت قيمتكوا ..
ضمها حسن لحضنه وهيا قالت بتوتر اول ما افتكرت ان معندهاش رحم :حسن في حاجة مهمه لازم اكلمك فيها؟
حسن حرك واسه باستماع:حاجه ايه دي يا مريم!
مريم بخوف من رد فعله:انا للاسف مش هينفع اخلف يعني الدكتوره قالت ان الطلقه كانت في الرحم وهما استأصلوه..كملت ببكاء:يعني انا خلاص مش هينفع اخلف يا حسن..يعني انا مش هنفع ليك!
كان بيسمعها وهو مصدوم ووقتها مريم كانت مرعوبه من فكرة انه يرفضها لما يعرف فمكانتش قادرة تبصله في عينه وهوا قام وسابها وهو مش مستوعب كلامها فرفعت مريم وشها ليه لاقته متعصب وغضبان فقالت بتساؤل:خلاص يا حسن متقلش حاجه انا كنت عارفه من البدايه اني مش هنفعلك وقولتلك اني مش مناسبة ليك من البدايه اصلا!
حسن لما لقاها بتقول كلامها دا قرب منها وقال برفض:لا يا مريم متقوليش كده..انتي مناسبه وانا ميهمنيش الخلفه قد ما انتي تهميني بس انا متعصب بسبب الحيوان اللي اسمه ادهم لان هو السبب في اللي خصلك دا!
مريم اتفجأت من كلامه وقامت حضنته بفرحه لما لقت انه متقبلها عادي وبيحبها وهو لما لقاها حضنته بالطريقه دي قلق عليها لان مكان الطلقه لسا الخياطه فيه طريه فقال بقلق عليها:حاسبي يا مريم علشان الخياطة!
مريم حركت راسها وبعدت عنه واول ما نامت علي السرير تاني حست بتعب شديد وقالت:خلاص يا حسن ادهم هياخد عقابه وكده كده دا نصيبي علشان اللي عملته زمان!
حسن مسك ايديها بحزن وهيا كان نفسها تحضنه فقالت بزعل:يعني انازكده مش هعرف احضنك بسبب الخياطة..بكت وهوا اتفاجئ من شكلها فقرب منها حضنها وهيا نايمه وقال:لا انا مش عايز اشوف دموعك دي علشتن مروحش اخلص علي ادهم الكلب دا؟
مريم حركت راسها بابتسامه وقالت:انا كنت هموت نفسي بجد لو كنت رفضتني؟
حسن رد عليها بحب كبير:انتي بجد فكرتي اني ممكن اسيبك علشان كده..يا مريم يا حبيبتي لو نفسك في طفل اوي كده ممكن نتبني طفل انما تقوليلي اسيبكوالكلام دا ،دانا اللي كنت اموت قبل ما اعمل كده..
مريم بدموع فرحه:انا بحبك اوي يا حسن ..والله بحبك؟
ابتسم حسن وقال:وانا بموت فيكي يا روح قلب حسن ..ان شاء الله اول ما تخفي وتبقي بخير هتجوزك ونعمل فرح..واهو ابق عملت حاجه حلوه في حياتي؟
ابتسمت مريم وقالت:وانا علشان اساعدك هوافق..
ضحك حسن وهيا ابتسمت من كل قلبها وفضلت تبصله بكل حب وكان حسن مقرب منها علشان يقبلها وكانوا خلاص هيبوسوا بعض وقتها دخل حمزه وهو بيقول بتساؤل:مفيش مايه هنا🤔؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
ان شاء الله اول ما تخفي وتبقي بخير هتجوزك ونعمل فرح..واهو ابق عملت حاجه حلوه في حياتي؟
ابتسمت مريم وقالت:وانا علشان اساعدك هوافق..
ضحك حسن وهيا ابتسمت من كل قلبها وفضلت تبصله بكل حب وكان حسن مقرب منها علشان يقبلها وكانوا خلاص هيبوسوا بعض وقتها دخل حمزه وهو بيقول بتساؤل:مفيش مايه هنا يا… سكت حمزه لما شاف حسن مقرب من مريم ؟
اتصدمت مريم من وجود حمزه وبعدت عن حسن بخجل ووقتها حسن بص لحمزه نظرة خلته يخرج ويقفل الباب وراه بسرعه؟
مريم قالت بتوتر:شافنا علي فكره؟
قرب منها حسن بابتسامه وقال بلطف:وفيها ايه لما يشوفنا مش احنا هنتجوز؟
مريم حركت راسها بخجل وهوا قبلها من جبينها وبعدها قعد قدامها وفضل يتأملها للحظات لحدما الباب خبط وبعدما رد حسن بالموافقه دخلت احلام وهيا بتبص عليهم وبتقول:مريم اليوم كده خلص فـ الدكتور قال ان لو انتي حابه تخرجي من المستشفي وتيجي عندنا القصر هيجهزولك غرفه تناسبك هناك في خلال ساعه وتقدري تكوني معايا؟
مريم بصتلها بتردد واحلام كانت بصالها بهدوء فلما فكرت مريم في كلامها حركت راسها وابتسمت:لا مش عاوزه اتعبكم معايا خليني هنا احسن وبعدين حسن هيكون معايا متقلقيش ،كملت كلامها ببابتسامه:ارجعي انتي لبيتك علشان ترتاحي لانك تعبتي معايا اوي النهارده؟
احلام حركت راسها بابتسامه وقالت:طيب انا هجيلك بكره بدري علشان اطمن عليكي وعلشان بروضوا احنا كلامنا لسا مخلصش؟
مريم بابتسامه لطيفه:وانا مستنياكي يا احلام!
احلام ابتسمت بهدوء وحركت راسها وخرجت ووقتها كان ماهر وحمزه مستنينها فبصت لماهر وقالت:مريم هتفضل هنا وبتقول ان الظابط حسن هيفضل معاها،فخلينا نرجع احنا للقصر علشان نرتاح ،لان اليوم كان متعب جدا النهاردة!
ماهر حرك راسه بالموافقه ودقايق وكان خرج حسن من غرفه مريم علشان يودعهم فـ قرب حمزه بخوف من احلام وهمس في ودمها:تفتكري ممكن الظابط دا يضربني؟
احلام بهمس:انشف كده ومتخافش وبعدين هو محلاش ليك تعطش غير وهما في الوضع دا يعني؟
حمزه بهمس هو كمان:وانا هعمل ايه يعني مش انتي اللي قولتيلي المايه عند أختك مريم جوا؟
احلام ضربته بخفه وشاورتلة يسكت وهو همس تاني في ودنها:هوا يبق جوزها ولا ايه اصله يعني كان عاوز.. حسن بصله وهوا سكت بخوف ووقتها احلام بصت لحسن وابتسمت وهو قال:خلوا بالكوا من نفسكوا وان شاء الله كل حاجه هتبق بخير!
ماهر ابتسم وقال:ان شاء الله خير،هيا فعلا كانت فتره صعبه علينا كلنا بس مفيش حاجه بتفضل علي حالها …نهي كلامه بابتسامه هاديه وبص لاحلام ومسك ايدها واستاذن من حسن وقال:اهم حاجه خلي بالك منها يا حضرت الظابط؟
حسن بابتسامه:متقلقش عليها دي مش بس هتبقي في عيني دي في قلبي؟
ابتسم ماهر واحلام ومشيوا من قدامه وحمزه بص لحسن بخوف وحسن كان بيقرب منه علشان يسلم عليه ولاكن حمزه فهم رد فعله غلط وفكر انه هيضربه فجري بسرعه ورا خاله واحلام ومسك في دراع خاله التاني..
حسن ضحك علي رد فعله وضرب كف بكف وبعدها رجع لغرفة مريم ؟
وعند احلام كانت ضحكت علي رد فعله وهمست في ودن ماهر:خايف من حسن!
ابتسم ماهر بسخريه:مش هينشف ابدا الولد دا..قال ايه عايز يخطب ودا بق هيحميها ولا هيا اللي هتحميه؟
حمزه ساب دراع خاله بزعل:يعني ايه ياعني الكلام دا انت فاكر ايه يعني يا خالي اكيد هيا اللي هتحميني هو انا مش ابن ناس ولا ايه؟
ضحكت احلام بقوه وماهر ضحك علي كلامه وحمزه لما استوعب كلامه ضحك هو كمان وقال مصححا لكلامه:لا انا قصدي اني انا اللي هحميها انتوا لغبطوني؟
ماهر حرك راسه برفض وشاورله يركب عربيته وبعدها اتحرك هو واحلام لعربيتهم واتحركوا بيها وحمزه كان واقف لسا قدام عربيته وبيبص عليهم..وبعد وقت لما استوعب هوا واقف مكانه ليه ركب عربيته بسرعه واتحرك في اتجاه القصر..
______وفي المستشفي
اتنكر ياسر علي شكل طبيب وقدر بسهوله يعدي من جمب الصاحفيين من غير ما حد ينبه ليه او ياخد باله منه ،فقرب ياسر من عربيته الصغيرة وركبها بسرعة واتحرك بيها وفي خلال نص ساعه من مغادرته والدته خرجت من المستشفي بسريه هيا كمان وركبت تاكسي ومشيت وراه ..
وعند منعم ..كان قدر انه يتوه رجالة ياسر ويهرب من تحت ايديهم ولاكن ممدوح كان اتمسك بعدما وقع علي الارض والرجاله مسكته .
اتواصل واحد من رجالة ياسر وبلغوه انهم مسكوا واحد من اللي خطفوا ناني هانم وياسر رد عليهم بغضب وقال :هاتوه علي الشقه اللي انا هبعتلكوا عنوانها حالا؟
حرك الشخص راسه بالموافقه وقال:تمام يا فندم تحت امرك؟
قفل ياسر المكالمه وبعتلهم موقع شقته واتحرك هو للفيلا علشان يشوفها وبعد وقت كان وصل واتفجأ ان الفيلا نورها مطفي ومفيش حد فيها فتاكد ان البنك حجز عليها فعلا ، زفر ياسر بضيق وبدا الانتقام يزيد في قلبه فصرخ باسم ماهر بعصبيه:مش هسيبك يا ماهر يا صياد غسر وانا منتقم منك وفي أعز حد ليك زي ما انتقمت مني في امي..
وعند منعم كان قدر يوصل لمكان امان وأتواصل مع ماهرواللي رد عليه في وقتها..
منعم اتكلم بتوتر وقال :..ماهر باشا انا اسف علي اللي حضرتك هتسمعه بس ناني هانم هربت مننا واحنا علشان نلحقها روحنالها المكان اللي راحتله وكانت المستشفي اللي فيها ابنها وللاسف بلغت ابنها عننا وهو بعت رجالته ورانا لما شافونا ..
ماهر اتفاجئ ورد بضيق:ازاي ياعني هربت منكوا يا منعم وانت كنت فين؟
منعم بتوتر:انا..انا ياباشا ..كنت..ت..تت
قاطعه ماهر بعصبيه:انت هتتأتألي يا منعم ما تنجز كنت فين علشان هيا تهرب منك..
منهم امتلكة الخوف فقال بتوتر :كنت موجود يا فندم بس هيا سرقت المفتاح مني من غير ما اخد بالي وخلتني انا وممدوح مش واخدين بالنا وفتحت الباب وهربت منه؟
ماهر رجع شعره لورا بعصبيه ومنعم اتكلم:ياباشا مش دي المصيبه دلوقت..هما مسكوا ممدوح واكيد الحيوان دا هيعزبه علشان يعرف منه كل حاجه ..
ماهر اتفاجي ورد عليه:انت فين دلوقت يا منعم!
منعم:انا في شارع في الزمالك يا فندم ؟
ماهر بضيق:تعالي علي القصر بسرعه يا منعم..عاوز اول ما اوصل الاقيك هناك فاهم!
منعم حرك راسه بالموافقه وماهر قفل التيلفون وبص لاحلام اللي نايمه جمبه وقال بخوف:اكيد الحيوان دا مش هيهدي غير لما يعرف ان انا اللي عملت فيه كل دا واكيد هيفكر ينتقم مني بس انا خايف لـ يفكر يقرب منك يا احلام!
احلام مكنتش سامعه كل كلامه لانها كانت منهكه ونايمه نوم تقيل فهوا بصلها بقلق وبعدها ركز في الطريق واتحرك بسرعه متوسطه علشان يوصل بسرعه وفي نفس الوقت ميأذيهاش وهيا نايمة!
_________عند مريم ..
حسن استاذن منها هيجيب حاجه من عربيته ويرجع وهيا وافقت وحسن نزل وجاب الصندوق اللي اخده من عم سينا وطلعلها تاني واول ما دخل عليها وهوا شايل الصندوق مريم ضمت حابجها باستغراب.
حسن قرب منها وقعد علي الكرسي وفتح الصندوق علي رجله وقال:عم سينا اداهولي وقالي ان فيه حجات ليكي واللي جهزوه بناته؟
ابتسمت مريم بفرحه وقالت بحماس:طيب افتحه والنبي يا حسن!
حسن ابتسم وحرك راسه وبدا يفتح الصندوق وهيا كانت بتبص عليه بلهفه لحدما شافت محتوي الصندوق..كان مكومن من👇
(لبس بدوي وكانوا اكتر من طقم وسلاسل وحلقان ومكياچ خاص ببنات البدو وكمان جزمة كانت عجبت مريم وقمر قالتلها انها اول ما تجهزها هتديهالها )
اول ما مريم شافت كل الحجات دي عيونها دمعت وقالت بحب:ليلة وقمر دول بنات زي العسل وبجد مش هقابل زيهم تاني ..
ابتسم حسن علي رد فعلها وقرب من ايديها وقال:انا وعدت عم سينا اننا هنبق نروح الجبل بس عرفته اننا هنيجي كـ زياره مش هنبق هربانين!
ضحكت مريم وحركت راسها بالموافقهوقالت:الوقت اتاخر اي رئيك تيجي وتنام جمبي هنا؟
حسن بصلها بتردد وهيا قالت برجاء: مش انت هتبق جوزي ؟
ابتسم حسن:شوفي انا عايز اكتب الكتاب دلوقت علشان تكوني حلالي بس انا اسف لان مفيش مأزون صاحي دلوقت فهكتفي اني اقعد جمبك هنا لحدما نكتب الكتاب وبعدها ابق انام جمبك عادي؟
مريم مسكت ايديه بضحك وقالت:انا موافقه انك تنام جمبي وبعدين انت نمت جمبي قبل كده لما كنا في الجبل ؟ قالت كلامها بخجل شديد وحسن رد باعتراض:فالحب لكنا مضطرين انما دلوقت في كرسي اقدر انام عليه؟؟
مريم كانت هتعترض ولاكن هولف وشه وسكت وهيا قربت منه بهدوء:خلاص يا حسن خليك قاعد مكانك انت الخسران،قالت كلامها بزعل وهوا لما بصلها لقاها مغمضه عينيها فقرب من خدها باسها:نفسي بس تفهمي اني هموت وانام جمبك اصلا بس انا خايف عليكي انتي لسا تعبانه؟
مريم فتحت عينها وبصت في عينيه بحب وهوا قال وهو بيقرب اكتر منها:مقدرش ابدا ازعلك مني ،قبل ايديها وهيا ابتسمت وقالت:خلاص مش زعلانه ،بس هتستحمل تفضل قاعد علي الكرسي كده؟
حسن بضحكه جميله:مش مهم ..وبعدين انا اطول اقعد كده وافضل باصص عليكي وانتي نايمه .
ابتسمت بخجل وهوا قام وعدل البطانيه الصغيره اللي متغطيه بيها وقال وهو بيطمن عليها:اهم حاجه دفي نفسك وانا كده تمام متقلقيش عليا؟
حركت مريم راسها بموافقه وهو قعد علي الكرسي ورجع بضهره واول ما لقاها بتغمض هينيها علشان تنام رجع ايديه الاتنين ورا راسه وفضل يتأمل في السقف شويه وبعد وقت بسيط بدات عينيه تغمض بسبب الارهاق'
___________في قصر الصياد.
وصل ماهر ونزل من عربيته وبعدها قرب من الباب التاني وقرب من احلام اللي نايمه وهمس :احلام احنا وصلنا ساعديني بس اخرجك من العربيه!
مريم فتحت عينيها وقالت بموافقه:امم..حاضر'
ابتسم ماهر علي شكلها وهيا قامت من علي الكرسي ووقفت قدامه وهيا مش فايقه فقرب منها سندها علي جسمه :هتعرفي تمشي ولا اشيلك!
اتكلمت احلام بنوم :ماشي بس بوسه واحده يعني لو هتكتر انا هزعل منك يا ماهر؟
ابتسم ماهر واستغرب كلامها فقرب من ودنها وهمس:انتي بتقولي ايه؟
احلام لمست بايد واحده خده بحب وقربت ايديها التانيه وحطتها علي رقبته واتكلمت :مش قادرة أمشي..انا هشفط بطني علشان اكون خفيفه وانت هتقدر تشيلني؟
كلامها ضحكه وخلاه يقرب منها ويشيلها بسرعه ويضمها لصدره قبل ما حد من الحراس ينتبه ليهم ويركز مع حركاتها..
فدخل ماهر من باب القصر وهو شايلها وطلع بيها علي السلم وكان بيبص عليها بكل حب واشتياق واول ما دخلوا اوضتهم حطها بهدوء علي السرير وكان هيبعد علشان يغطيها ويسبها ترتاح ..احلام مسكت في رقبته تاني وضمته ليها؟
فضل ماهر يبص لشفايفها وقلبه بيدق وهيا كانت بتهمس وبتحرك شفايفها ببطئ وبتنطق إسمه.
كلامها خلي ماهر تايهه ومش في وعيه فقرب بهدوء منها ووقتها نسي كل الدنيا وبدأ يقبلها بكل حب واشتياق وهيا كانت بتبتسم وهيا نايمه لحدما بعد عنها بعد وقت وهو بيبصلها واتفاجئ انها لسا نايمه .
احلام كانت لسا بتبسم وبتهمس:انت روحت فين..ارجعلي تاني انا بحبك اوي'
بدا قلبه ينهار بسبب عشقها ومكانش قادر انه يسيبها ويمشي فاتصل بسرعه علي منعم وبلغه انه يجيله بكره الصبح بدري وبعدها قفل معاه ورجعلها تاني ووقتها قلع ماهر التيشرت اللي مان تحت البدله وهيا كانت صحت علي سخونه جسمه فبدات تحرك عينيها يمين وشمال علي ملامح وشه وهو بيقرب منها بتوهان ..
احلام بصوت متقطع وخجول:هو انت هتعمل ايه؟
ماهر بدون مقدمات بيسحب احلام عليه وبيقربها من وشه وبيهمس جنب خدها بحب:كويس انك صحيتي ..
احلام بتوتر:ماهر؟
ماهر بحب:قلب ماهر من جوه؟
احلام نزلت دمعه بسبب مشاعر الحب وقتها اللي كانت حاسه بيها وهوا قرب من شفايفها وقبلها بحب وبسبب انه بيهمس باسمها خلاها تستجاب ليه ويبق ماهر نايم في حض/نها وهيا بتقبله..
وبتنتهي سهرتهم البسيطة بنوم احلام بعدما بتحس ان ماهر مش ناوي علي خير ابدا وهو لما بيلاقيها نامت بيقرر ينام هو كمان .
وفي الخارج وبعدما بيوصل حمزه بيبص علي تيلفونه بزعل وبيقول :بق بتقفلي في وشي انا،دا انا حبيبك يا حنيني؟
في بيت حنين كانت مش عارفه تنام وماسكه تيلفونه وفتحاه علي رقم حمزه وكانت متوتره انها تكلمه!
وكان حمزه علي نفس وضعها كان متوتر يرن عليها فقرر يدخل ينام ويروح يقابلها بكره ،وعند حنين كانت اخدت نفس القرار وقررت تنام؟
_________وفي مطار القاهره الدولي..وصل مصمم ازياء مشهور وبرفقته زوجته والتي كانت تعمل معه كـ مساعدته ومديرة أعماله وكان واضح عليهم قد ايه انهم بيحبوا بعض لان المصمم دا كان ماسك ايدها بحب ومركز معاها وهيا كانت بتبصله بحب كبير من غير خجل او توتر من وجود الصحافيين..
خرجوا الاتنين من المطار وكانت عربية فخمه في استقبالهم فركبت زوجة المصمم دا الاول وبعدها ركب جمبها زوجهاوطلب من السواق يتحرك بيهم بسرعه علي الاوتيل اللي حجزوه .
وفي طريقهم قال المصمم واللي اسمه مارك :مصر جميله فعلا يا ليزا مش متوقع انك اتولدتي هنا ..
ابتسمت ليزا وقالت بحب واشتياق لموطنها:بقالي ٢٥ سنه يا مارك مصر وحشتني اوي !
ابتسم مارك وقال وهو بيقبل ايديها:انا ومصر بنحبك كتير يا ليزا؟
ابتسمت ليزا بسبب كلامه وقالت وهيا بتحاول تفتكر حاجه:انا متهيألي اني شوفت المكان دا قبل كده.. كانت بتشاور علي جنينه للعائلات وكملت بهمس:حسيت فجأة باحساس غريب لما شوفتها؟
مارك بفضول:أعتقد ان دا ليه علاقه بالماضي بتاعك اللي انتي نسيتيه دا؟
ليزا بتعب بسبب انها بتحاول تفتكر:مش عارفه بس انت ممكن يكون كلامك صح..انا برضوا مش فاكره حياتي من ٢٥سنه كانت عاملة ازاي بس اتمني اني افتكر في اقرب وقت لاني بحاول بقالي سنين ومش عارفه؟
مارك حرك راسه بابتسامه:اتمني انك تفتكري لان عندي فضول كيير اعرف عن حياتك وانتي صغيره.
ابتسمت ليزا وحركت راسها ووقتها عربيتهم وصلت قدام الأوتيل .
كانوا في استقبالهم المسؤلين اللي في الأوتيل فاستقبلوهم استقباا حار..لان مارك وزوجته مشهورين جداا في امريكا ..فكانوا مسؤلين الاوتيل فخورين ان مارك اختارهم هما من وسط كل الفنادق اللي حواليهم .
مارك وزوجته اخدوا افضل خدمه وقعدوا في جناح VIP وبعدما غيروا هدومهم قربت ليزا منه وهيا بتقول بحب:عاوزه اسيب ذكري رائعة هنا قبل ما نروح للعمل بكرا ونسيب الاوتيل ؟
مارك بحب:ماشي وانا موافق؟
اقتربت ليزا منه وهيا مرتديه فستان قصير وكانت بتحرك خصرها يمينًا ويسارًا علي نغمات الموسيقي الاجنبيه وكان متابعها مارك وهو مبتسم!
قرب مارك منها وقبها بحب وهيا لفت نفسها وحضنته بكل حب ..وبعد ما خلصوا سهرتهم طلب مارك انهم يناموا وبالفعل ناموا وكانوا في حض/ن بعض!
_____________
وفي شقه ياسر كانت رجالته موجوده ومعاهم ممدوح وكانوا مستنيين ياسر لما يوصل وبعد وقت وصل ياسر وكان وقتها ممدوح بيحاول يتماسك واول ما شاف ياسر قرل بغضب مزيف:انا بعمل ايه هنا وانت تبق مين؟
ياسر بشر:انا ابق قدرك الاسود علشان وقعت تحت ايدي ..قال كلامه ولكمه وكمل بغضب:انطق وقول مين اللي طلب منكوا تعملوا في امي كده وليه؟
ممدوح سكت وحاول يدافع عن نفسه وياسر لما لقاه مش بيجاوب زود ضرباته ليه وبدا ممدوح ينزف جامد من وشه!
ياسر بضيق:انطق واتكلم بدل ما اخلص عليك؟
وصلت ناني ولما دخلت للشقه ولقت ممدوح بينزف قلبها اتحرك من مكانه بخوف عليه ولاكن تماسكت علشان ياسر ولما لقت ان ممدوح هيموت تحت ايد ياسر اتكلمت وطلبت من ابنها يهدي ويسيبها هيا تتكلم معاه،
وبالفعل ياسر بعد عنه وهيا قربت من ممدوح وهيا بتمثل الجمود:انطق وقول مين اللي خلاك تعمل كده يا ديحه؟
اتكلم ممدوح وقال بغيرة:دراعك باين ليه كده يا مدام؟
ناني بتوتر:لا انا لابسه بكم..فضلت تبص لنفسها ووقتها هو ابتسم وقال:كويس علشان الجو ساقعه؟
اتعصب ياسر وكان بيقرب منه علشان يخلص عليه ولاكن ناني منعته:استني يا ياسر اهدي وبلاش تتهور ؟
ياسر بغيظ منها:بتدافعي عنه علشان جوزك مش كده..دا انا هخلص عليه لو ما نطقش وحكالي كل حاجه؟
ناني بصت لممدوح لثواني وبعدها بصت لابنها وقالت بتوتر:هو مهما كان ملوش ذنب دا بينفذ اوامر بيقولهاله الرئيس بتاعه وانا اوعدك اني مش هسيبه غير وانا عارفه منه مين الباشا دا؟
ممدوح فضل ساكت لحدما ياسر هدي شويه وناني قربت منه ولاكن قبل ما تنطق بكلمه حست بدوخه ووقتها ممدوح سندها بقلق وقال:مالك يا ناني هنام؟
ياسر انتبه لوالدته فقرب منها وزق ممدوح بكل قوه وبعده عنها وقال وهو بيبص لرجالته:كتفوهولي..الحيوان دا اكيد عمل فيها حاجه واحنا مش واخدين بالنا؟
ممدوح بصله بقلق عليها:انا معملتش حاجه فكوني خلوني اشوفها مالها؟
ياسر مدالوش اهتمام وهيا قالت بتعب:انا عاوزه اروح اغسل وشي وصلني للحمام يا ياسر بعد اذنك؟
ياسر حرك راسه بالموافقه و سندها لحد الحمام وساعدها تغسل وشها واول ما طلبت منه ناني انه يسيبها علشان تمشي لوحدها وقعت ناني مغمي عليها ..فصرخ ياسر وهوبينادي علي رجالته وبيطلب منهم يجبوله دكتور!
وهو شالها ودخلها اوضه من اللي في الشقه وقرب من ممدوح والغضب مالي قلبه:اقسم بالله لو ما قولت مين الباشا دا لهطين عيشتك؟
ممدوح بخوف حرك راسه وقال :ماهر باشا؟
ياسر بتساؤل:قصدك ماهر الصياد؟
حرك ممدوح راسه وياسر قام من قدامه وسابه متكتف وبيصرخ باسم ناني ..
فدخل ياسر غرفه وهو بيفكر في ماهر وبيشوف هيعمل معاه ايه لانه دلوقت بق متاكد انه هوا السبب.
بعد وقت وصل الدكتور واتجه لغرفه ناني وكان وقتها واقف ياسر مع الدكتور وهو بيكشف عليها ..وبعد ما خلص كشف بص لياسر وقال:هو حضرتك جوزها؟
رد ياسر باستغراب: لا يا دكتور انا ابنها هو مش واضح عليها انها كبيره في السن ولا ايه؟
الدكتور ضم شفايفه بدهشه:ابنها ازي هيا عندها كام سنه؟
ياسر بتفكير :عندها يعني حوالي ٤٨ سنه؟
الدكتور بخجل:طيب يا استاذ وحضرتك عندك كام سنه؟
ياسر بضيق من أسئلة الدكتور اللي خارج الموضوع:هو في ايه يا دكتور انت جاي تكشف عليها ولا تسأل علي اعمارنا ممكن تقولي ماما مالها واغمي عليها ليه؟
الدكتور حرك راسه وقال بخجل مليان بتوتر:انا اسف يا استاذ بس انا عايز اقولك ان امك حامل؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
الدكتور حرك راسه وقال بخجل مليان بتوتر:انا اسف يا استاذ بس انا عايز اقولك ان امك حامل؟
ياسر اتصدم وبصله وهو مش مستوعب هو بيقول ايه فمسك الدكتور من لياقة قميصه وقال بتهديد:اسمعني يا دكتور انا مش فاضي لاي هزار او سخافات في الوقت الحالي دا !
الدكتور اتكلم بتوتر:يا فندم انا بتكلم بجد امك حامل والله لو مش مصدقني شوف اي دكتور غيري وهيقلك نفس الكلام؟
ياسر بص لوالدته اللي فاقت بسبب الحقنه اللي الدكتور ادهالها وقال بعصبيه:انتي حامل؟حامل ازاي؟
ناني اتصدمت واتوترت فعدلت نفسها وقالت وهي بتوجه كلامها للدكتور:إنت متأكد يا دكتور ..يعني انا حامل؟
الدكتور حرك راسه وقال:ايوا يا مدام انتي في الشهر الاول لسا وانا شايف ان حضرتك تتابعي مع دكتور علشان صحة البيبي؟
ياسر اتعصب من كلام الدكتور وصرخ فيه:اخرج برا حالا يا دكتور بدل ما اطلع غضبي عليك واخلص البشريه منك!
الدكتور اول ما سمع كلامه خرج من الغرفه بسرعه وفضل يبص لرجالة ياسر بتوتر فقرب منه واحد ودفعله مبلغ وقال:نورتنا يادكتور!
الدكتور مردش عليه وجري من قدامهم بسرعه ووقتها ممدوح اتكلم وقال بتساؤل :هيا ناني مالها حد يطمني عليها منك ليه!
قرب منه واحد من رجاله ياسر وقال بضيق:اسكت خالص مش عايز اسمعلك نفس؟
ممدوح بصله بضيق وسكت ووقتها خرج ياسر والغضب ماليه وكان بيقرب من ممدوح وموجه سلاحه عليه وبيقول بِشر:وحياة امك مانا سايبك!
ناني خرجت بسرعه من الاوضة وقربت من ابنها وقبل ما يضرب الطلقه علي دماغ ممدوح ناني نزلت ايد يا سر في الارض وصرخت فيه:انت اتجننت ،وبعدين انت مسمعتش انا وضعي ايه انا حامل منه؟
ممدوح اول ما سمع كلامها اتصدم وبق يبصلها وهو مش مستوعب هيا قالت ايه وحس وقتها انه مش في وعيه وفي دنيا تانيه ..واما عن ياسر فبص لوالدته وصرخ فيها :انتي عاوزه ايه يا ماما دا..دا حقير ولازم اخلص منه؟
ناني حركت راسها بالرفض:ارجوك يا ياسر انت مش مجرم علشان تقتله ،وبعدين..نزلت عينيها في الارض وقالت بخجل:انا برضوا مش هينفع اربي الطفل دا من غيره..سيبه علشان خاطر اللي في بطني!
ياسر حس انه هيتجنن من امه فرجع ايديه ورا دماغه بتعب وقال بضيق:اوووف بق انا مش موافق؟
ناني قربت من ممدوح ووقفت قدامه وفتحت ايديها الاتنين علشان تمنع ياسر يقرب منه وقالت:لو هتقتله يا ياسر اقلتني قبله وبعدين اقبض علي الشاب التاني هو اللي معاه كل المعلومات اللي انت عايزها !
ياسر بصلها بضيق وبص لممدوح بكره وبعد تفكير حس انه لو قتل ممدوح فمش هيستفاد حاجه فبصلها وقال بغضب: ماشي هسيبه عايش بس لو ظهر قدامي في اي مكان تاني والله ما هحله !
ناني قالت بتوتر:انا هروح معاه..،ياسر بصلها بصدمه وهيا قالت بتوتر:يعني هوصله علشان اطمن انك مش هتقتله؟
ياسر حرك راسه بغضب وهيا قالت بصوت عالي:انت من امتي وانت بتتعامل معايا كده انت نسيت اني امك؟
ياسر بص لرجالته وشاورلهم يمشوا وهوا بصلها وقال:اعملي اللي انتي عايزاه انا اصلا مش فاضي علشان اضيع وقتي مع حثالة زي دا،بس انا قولت اللي عندي لو لمحته صدفه هقتله؟
ناني بصت لممدوح اللي كان تايه ومش حاسس باي حاجه حواليه وحركت راسها:خلاص شوف انت رايح فين وانا اوعدك انك مش هتشوفه تاني؟
ياسر خرج من الشقه وهيا لفت بجسمها وبصت لممدوح بجديه وقالت:قوم مستني ايه ،عاوزه يقتلك؟
انتبه ممدوح ليها وحضنها بفرحه وقال:انتي بجد حامل يا ناني،انا مش مصدق نفسي ،انا كنت فقدت الامل؟
ناني ابتسمت بسبب حضنه دا فلمست شعره وللحظة نست كل اللي عمله فيها فبعدها ممدوح وقال:ناني انتي بجد لسا بتحبيني؟
ناني برفض:لا انت ناسي انت عملت فيا ايه انت ضحكت عليا واخدت كل فلوسي'
ممدوح لمس خدها بحب وقال بزعل من نفشه:انا اسف يا ناني بس انا بحبك والله ونفسي نكمل مع بعض'
ناني بصت في عيونه بتوهان وكانت بتضعف قدامه ولاكن افتكرت ابنها وقالت بغضب:لا يا ديحة انا مش هسامحك وافتكر اني عملت كده ومنعته يقتلك علشان خاطر اللي في بطني واللي بفكر اصلا انزله لاني مش عاوزه اولاد منك؟
ممدوح مسك ايديها بلهفه وقال بدموع:لا يا ناني اوعي تفكري تعملي كده ،انا نفسي في الطفل دا من سنين ارجوكي سيبيه حتي لو مش عايزاني بس سيبيه ؟
ناني بصت في عيونه ولقت انه صادق فحركت راسها وقالت:قوم يا ديحه امشي قبل ما ياسر يرجع ووقتها هيخلص عليك فعلا؟
ممدوح حرك راسه وقام علشان يمشي وقبل ما يختفي من قدامها بصلها بحزن وهيا كان نفسها تقرب منه وتحضنه بس كبرياءها منعها فسابته يمشي وفضلت هيا مكانها لانها واثقه ان محدش هيقرب منه !
وعند ممدوح كان جري باقصي سرعه وخرج من الشارع اللي كان فيه واول ما وصل قدام كشك طلب التيلفون بسرعه بتاع صاحب الكشك واول ما اخده اتصل علي رقم منعم لانه حافظه علشان لو حصل معاهم موقف زي دا وفي خلال دقايق منعم رد عليه وممدوح قال :انا ممدوح يا منعم انت فين ؟
منعم بلهفه:ايوا يا عم ممدوح انت بخير ، قولي انت فين وانا هجيلك؟
ممدوح بص علي المكان اللي هوا فيه وسأل صاحب الكشك عنه واول ما بلغه صاحب الكشك اسم المنطقه بلغ منعم علي طول ومنعم رد عليه:خليك مكانك وانا هكون عندك في خلال دقايق؟
ممدوح وافق وقفل معاه المكالمه ووقتها خرج منعم من الشقه وبعت رساله لماهر وبلغه ان ممدوح ظهر وانه هيجيبه للشقه وهيستني رده عليه علشان يشوفوا هيعملوا ايه؟
وفي خلال ربع ساعه وصل منعم للمكان اللي ممدوح قاعد فيه واول ما شافه من بعيد وقرب منه حضنه بلهفه وقال بصدمه من شكله:انت هربت منهم ازاي وهما عملوا فيك ايه الحيوانات دةل؟
ممدوح رد السه :انا مهربتش منهم دا هوا اللي سابني بعدما عرف مني ان ماهر باشا اللي كان السبب؟
اتوتر منعم وبصله بصدمه وقال:انت اعترفت ليه يا عم ممدوح كده انت عملت مصيبه؟
ممدوح بقلق:دا كان هيقتلني يا منعم وانا معرفتش اقاوم كل الضرب اللي اخدته؟
منعم حط ايديه علي كتفه وقال:تعالي نرجع الشقه ونرتاح وبكره نعرف ماهر بيه بكل حاجه وهو يلاقي حل لان الوقت دلوقت اتاخر والساعة بقت ثلاثة الفجر؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وركبوا الاتنين العربيه واتجهوا للشقه!!
_________
وفي يوم جديد صحيت احلام بدري وجهزت ولما لقت ماهر صحي قربت منه وبلغته انها هتروح لمريم لانها وعدتها وطلبت منه يروح لشغله وهيا هتروح مع اي حد من الحراس فحرك ماهر راسه بالرفض وقال:لا استني انا هجهز بسرعه وهوصلك بنفسي؟
احلام اتكلمت باعتراض:انا مش عاوزه اتعبك بس يا ماهر ؟
ماهر رفع ايديه وقام من علي السرير وقال برفض:مينفعش اسيبك لواحدك استنيني بس كلها دقايق وهخلص ..نهي كلامه ودخل للحمام علشان يغسل وشه وهيا فضلت واقفه مكانها ولما لقت انه مُصر قررت تسمع كلامه وقعدت علي الكرسي ترتاح ووقتها جت في دماغها مروه فحست انها وحشتها جدا فقررت تتواصل معاها وكانت عارفه ان مروة زمانها صاحيه لانها بتصحي بدري فاتصلت عليها وفي خلال دقايق مروة ردت !!
اتكلمت احلام بحب:وحشتيني اوي يا مروه عاملة ايه'
مروة بابتسامه:الحمدلله يا احلام انتي عاملة ايه وكمان وحشتيني اوي ..انتي مكنتيش بتردي علي اتصالاتي ايه!
احلام بهدوء:معلش يا مروه اصل كنت مضغوطه لان مريم اختي كانت تعبانه وكنت معاها في المستشفي !
استغربت مروه وسالتها:وهيا مريم ايه اللي جابها عندك…مش كانت مشت ورحعت ما كان ما حت؟
شرحتلها احلام كل الحكايه فاتصدمت مروة وقالت:يا لهوي يا احلام انتي ازاي تعدي بكل دا لواحدك!
احلام ابتسمت ابتسامه حزينه وقالت:ربنا يخليه ليا ماهر مسبنيش لحظة وكمان مريم اتغيرت معايا ابتسمت وقالت:بدات احبها بصراحه!
ابتسمت مروه:انا كان نفسي انها تتغير علشانك يا احلام علشان انتوا ملكوش غير بعض!
ابتسمت احلام علي كلام صديقتها وقالت:ربنا يخليكي ليا يا مروة وتفضلي معايا دايما كده تجبري بخاطري بكلامك اللي زي العسل دا
!
ردت عليها مروة بحب:انتي تستاهلي تسمعي اجمل كلام يا احلام والله ، بس قوليلي فاديه دي راحت فين!
احلام ضمت كتفها باعتزاض:بصراحه معرفش بس انا اتجرحت منها جامد اوي يا مروة اتمني اتخطي اللي حصل دا !
مروه بحنيه:كويس انك عرفتي الحقيقه يا احلام بدل ما كنتي عايشه في وهم كل السنين دي،
بس اقولك حاجه انا قلبي حاسس ان كلامها دا غريب يا احلام يعني ازاي فجأة كده تعرفي ان عندك خاله وتطلع فجاه انها امك وتعمل كل دا مين يصدق الكلام دا!
احلام بتساؤل:تقصدي ايه يا مروة ؟
مروة بجديه:قصدي ان كلامها دا ناقص حجات كتير يعني مش منطقي يا احلام وبعدين لو كلامها دا حقيقي علي الاقل كان الجيران هيكونوا عارفين بوجود خالتك دي انما محدش بيذكرها او بيجيب سيرتها وكل الناس عارفين انك بنت فاديه..
احلام حست ان كلام مروه حقيقي لان فعلا عمرها ما سمعت عن خالتها دي وحتي الفرق بينها وبين اختها٧ سنين يعني مريم تقدر تفتكر لو كانت ليها خاله فعلا بس الغريب ان مريم لما سمعت كلام فاديه كانت مصدومة زيها زي احلام !
فردت احلام علي مروه وقالت:عندك حق يا مروه انا هدور ورا الموضوع دا بنفسي !
مروه اتكلمت بجديه:خليني اساعدك يا احلام !
احلام بابتسامه:لا يا حبيبتي مش عايزه اتعبك وبعدين انا هسأل اقرب ناس لبابا فهيكون الموضوع سري وكمان عمي ،عمي دا اكتر شخص هيفدني اوي؟
مروه بموافقه:خلاص ماشي يا احلام بسانا برضوا هكون معاكي علشان متكونيش لواحدك!
ابتسمت احلام وشكرتها ووقتها كان خرج ماهر وكان غير هدومه فاول مشافته احلام استاذنت انها هتنهي المكالمه مع مروه وقفلت معاها؟
قرب ماهر منها وهيا قالت بهدوء:صباح الخير يا حبيبي '
رد ماهر عليها بابتسامه:صباح النور يا روح قلبي عامله ايه النهاردة!
احلام بابتسامه:في حال احسن الحمد لله.،المهم انت طمني عليك نمت كويس ؟
ماهر بموافقه:ايوا الحمد لله . انا هو انتي فطرتي ولا لسا؟
احلام بتوتر:الحقيقه لسا اصل انا مليش نفس افطر النهارده!
ماهر حرك راسه باعتراض وقال:اسرح شعري ونفطر مع بعض ،طبعا انا مش عاوز اسمع كلمة مليش نفس دي انتي مش شايفه انك محتاجه تتغذي بعد الدم اللي فقدتيه دا؟
ايتسمت احلام وحركت راسها بالموافقه وقربت منه تساعده يسرح شعره وهو كان مبسوط باهتمامها فبعدما سرح شعره بصلها وقال بحب:انا عاوز اقولك خبر ممكن يفرحك!
بصتله احلام بانتباه وهو قال:المصمم المشهور اللي انا قولتلك هيصمملك فستان فرحك ،وصل مصر امبارح وممكن يجي بكره علشان ياخد المقاسات بتاعتك وهيصمم الفستان هنا في مصر !
احلام ابتسمت وقالت بفرحه:بجد يا ماهر؟
ماهر فرح انها ابتسمت فقرب من خدها قبلها بلطف وقال:بجد يا قلب ماهر عاوزك تكوني اسعد واحده في الدنيا دي ومش عاوز اشوف زعل تاني؟
ابتسمت احلام وحركت راسها وهو وقتها حط البرفان بتاعه وقرب منها وقال:خلينا ننزل نفطر مع حمزه زمانه صحي ومستنينا ؟
حركت احلام راسها بالموافقه ونزلوا وفعلا كان حمزه قاعد علي السفره مستنيهم فقال ماهر بمشاكسة:صباح الخير صاحي بدري عندك امتحان ولا ايه!
حمزه بضيق:ايوا دا اخر يوم!
ابتسم ماهرعلي شكله وقال:بالنجاح والتوفيق ان شاء الله؟
بصله حمزه بدهشه وهو قعد جمب احلام وتجاهله وابتسم'
وبعدما الفطار نزل علي السفره واتكلم مرسي وهو بيوجه كلامه لماهر:ماهر بيه امبارح وصل المهندس وبدأ شغل في جناح حضرتك!
ماهر حرك راسه بابتسامه:تمام يا مرسي !
مرسي بص لحمزه وقال :حمزه بيه تحب حضرتك اجهزلك قهوتك ؟
حمزه برفض:لا يا مرسي متتعبش نفسك انا هشربها في الجامعه!
مرسي حرك راسه واستأذنهم ومشي وهما بدأوا يفطروا؟
________في الشقه عند منعم؟
ممدوح كان نايم نوم عميق وبيصدر اصوات عاليه وكان منعم نايم في الغرفه المجاوره والصوت واصله فصحي بضيق وهو بيدعي علي ممدوح بسبب الاصوات المزعجه اللي بيصدرها وهو نايم فافتكر وقتها الرساله اللي بعتها لماهر باشا اكلترح فقرر يشوفه رد عليه ولا لا وفي نفس اللحظة كان ماهر انهي فطاره وماسك تيلفونه وبيبص فيه ولما شاف رساله منعم رد عليه وبلغه انه هيجيلهم الشقه في خلال ساعه!
اول مشاف منعم رده قام بسرعه وهو بيبص حواليه ولقي ان الشقه مش متنظفه لان امبارح كان هو وممدوح مبهديالها بعدما شربوا البيره؟
اتجه منعم لغرفه ممدوح وصحاه بلهفه وهو بيقول:قوم يا عم ممدوح ماهر بيه علي وصول واحنا لازم نروق الشقه !
فاق ممدوح وهو مصدع ولما انتبه لمنعم قال بضيق:ما تسيبني ارتاح هو انا مش واضح عليا التعب!
منعم بشهقه:بقولك ماهر باشا علي وصول قوم خلينا نعدل اللي بوظناه دا؟
اول ما سمع ممدوح كلامه قام وبدأوا الانين ينظفوا في الشقه بكل سرعه؟
_________وفي المستشفي
عند مريم اول ما صحت لقت حسن لسا نايم علي الكرسي وواضح عليه التعب بسبب نومة علي الكرسي فـ قربت منه علشان تلمس خده لان شكله كان بريئ اوي وهو نايم واول ما لمسته حسن قام بخضه وهو بيبص حواليه !
مريم ابتسمت واتكلمت بسرعه:دا انا يا حضرت الظابط متقلقش!
حسن بصلها وغمض عينيه براحه وبعدها مسح بايديه علي وشه وقال بصوت مليان نوم:خضتيني يا مريم '
مريم بتساؤل:هو انت علي طول بتصحي مخضوض كده؟
حسن حرك راسه برفض وقال:لا بس لما بكون مقلق من حاجه'
حركت مريم راسها بتفهم وابتسمت وهوا قام وقف وقال:هروح اغسل وشي وارجعلك،حركت مريم راسها بالموافقه وهو خرج من الغرفه وقفل وراه الباب.
وعند ماهر واحلام كانوا ركبوا العربيه وكانوا في طريقهم للمستشفي وفي الطريق كانت احلام بتفكر في كل كلمة قالتها مروه واقترحت كلام مروه علي ماهر..
ماهر اول ما سمعها حرك راسه باندهاش وقال:عندك حق يا احلام الموضوع دا في وراه سر كبير ومروة بتفكر صح!
احلام حركت رأسها بـ قلق وقالت:تفتكر ان فاديه بتكدب وان القصه دي معكوسه؟
ماهر بتفكير:ممكن يا احلام واحتمال كبير فعلا تكون بتكدب علينا وعايزانا نصدق كلامها دا لغرض ..احنا مش عارفينه؟
احلام ضمت حاجبها وقالت بحزن:انا هروح اتكلم مع عمي وأشوف اصل الحكايه اكيد هيفدني باي معلومه انا معرفهاش؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:خلاص اتفقنا وانا هاجي معاكي ،خليكي انتي اقعدي مع مريم شويه وانا عندي كام مشوار هخلصهم وهاجي اخدك ونروحلة علي طول !
احلام حركت راسها بالموافقه وهوا كان بيرتب كل كلامها في دماغه وبيفكر فيه من تاني.
وبعد وقت وصلوا قدام المستشفي فخرج ماهر معاه وقرر يوصلها لحد الغرفه وكان في الغرفه حسن قاعد وبيحاول يأكل مريم وياكل معاها فاول ما الباب خبط ردت مريم وسمحت للي بيخبط بالدخول'
دخلت احلام وهيا مبتسمه واول مشافتها مريم ابتسمت وشاورتلها تقرب واحلام قالت:ماهر معايا؟
حسن شال الصينيه من قدامه وحطها علي جنب ووقف بعدما مسح ايديه كويس علشان يسلم علي ماهر واللي دخل وهو بيقول:صباح الخير عامله اي دلوقت يا مريم!
ابتسمت مريم وردت عليه:انا بخير الحمدلله !
ماهر رد:ربنا يكمل شفاكي علي خير،وجه كلامه لحسن: وانت اذيك يا حسن باشا ؟
حسن قرب منه وسلم عليه وقال:الله يسلمك يا ماهر بيه..لامؤاخذه اني بسلم عليك وايدي مش متنظفة كويس!
ضحك ماهر وحرك راسه بتواضع:لا متقولش كده دا انا يشرفني اني بسلم عليك!
ابتسم حسن وشكره وبعدها ماهر استأذن منهم وبلغ مريم انه هيجي ياخد احلام بعد ساعتين ثلاثه وهيا ابتسمت ووافقت!
فمشي ماهر وحسن كمان استأذن منهم علشان يروح القسم ووقتها مريم طلبت منه يخلي باله علي نفسه وهوا ابتسملها وحرك راسه بالموافقه وخرج؟
احلام بصت لمريم وقعدت مكان حسن وقالت بابتسامه:طمنيني عليكي عامله ايه النهاردة '
مريم بهدوء:الحمدلله في تحسن'
احلام طبطبت علي ايديها وقالت:ربنا يكمل شفاكي علي خير يا حبيبتي وتقومي بالسلامه!
مريم مسكت ايديها وقالت بلطف:طمنيني انتي عليكي عامله ايه؟
اتنهدت احلام وقالت:بحاول اتأقلم بصراحه ،بس ان شاء الله خير؟
مريم حركت راسها بطلف وشاورتلها علي الصندوق اللي جابه حسن ليها من الجبل وقالت:احلام افتحي الصندوق دا هتلاقي فيه لبس بدوي بتحبي اللبس البدوي؟
ابتسمت احلام وحركت راسها بفضول وقربت من الصندوق وفتحته واتصدمت لما شافت اللبس ..بصت لمريم وقالت:دا..بجد مش كده!
ضحكت مريم وحركت راسها وقالت:تقدري تختاري اي طقم يعجبك واعتبريه هديه مني ليكي!
احلام حركت راسها بحماس وبدات تختار طقم وعجبها واحد جدا فمسكته وحطته قدام مريم علشان تشوفه وقالت بتساؤل :بس طقم زي دا هلبسه بمناسبه ايه؟
مريم بضحكه:الاطقم دي بدويه بس مش خروج..الحجات دي هما بيعتبروها زي قمصان النوم عندنا ..فاكيد فهمتيني يا احلام؟
احلام وشها احمر بخجل وحركت راسها وقالت:بس دي مكشوفه اوي ..هتداري ايه ولا ايه بس؟
مريم ضحكت علي كلامها وقالت :اي دا يا احلام امال انتي مجهزه حجاتك ازاي ..اوعي تكوني مشترتيش قمصان نوم؟
احلام بصتلها وحركت راسها برفض:لا اكيد اشتريت بس حجات مستوره شويه..فضلت احلام تبص علي اللبس بتفحص وبعدها قالت باعتراض:لا يا مريم دا عريان اوي؟
ضحكت مريم اكتر علي كلامها وقالت :انتي بجد مش معقوله ازاي يعني دا عريان امال لو شوفتي بق الحجات التانيه اللي مش بيكون ظاهر ليها ملامح هتعملي ايه!
وش احلام احمر اكتر وقالت:يعني دا بالنسبه للحجات التانيه مستور؟
مريم بموافقه:طبعا وبعدين اسمعي مني الراجل بيحب الحجات اللي فيها دلع دي انما المستور دا..مينفعش في المواقف اللي زي دي؟
احلام حطت الطقم في الصندوق وقفلت عليه وقربت من مريم وقالت بتساؤل:بس برضوا لازم الواحده تستر نفسها؟
مريم بمعارضه:بس دا جوزها يعني لو وقفت قدامه من غير اي حاجه هيبق عادي لانه حلالها ؟
احلام بتساؤل:طيب والكسوف..الكسوف اللي ببق حاسه بيه دا ايه دانا بكون خجلانه اوي؟
مريم بضحكه:ما دا طبيعي وعلي فكرة الكسوف دا اللي بيحلي اللحظة ،وانتي برضوا لازم تكوني دلوعه يعني القفش والجمود بيزهق الراجل يا احلام؟
احلام بتوتر:دا انا كنت عامله حسابي علي طقمين هلبسهم وكنت فاكرة انهم هيكونوا حلوين؟(احلام هنا تقصد طقم الكنغر وسمكة القرش)
فردت مريم وقالت:انسي خالص كل اللي الاطقم اللي عندك دي وانا اوعدك اول ما ابق كويسه واقدر امشي هاخدك واشتريلك كل الاطقم اللي نقصاكي وهيكونوا علي زوقي!
احلام حركت راسها بالموافقه وبدات هيا ومريم يتناقشوا في أمور خاصه بالبنات ومريم عماله تديها في نصايح وبسبب كلامهم دا الثقه زادت ما بينهم؟
__________عند ياسر كان راح يطمن علي اخر ٤ شقق موجودين وقبل ما يخرج من اخر شقه لقي صوت سرينه مالي المكان فصرخوا البنات اللي في الشقه وقالوا:اهربوا بسرعه دي الحكومه!
ياسر اول ما سمع كلام البنت جري باقصي سرعته وخرج من الشقه وطلع للدور العلوي وكان وقتها الفريق اللي جاي يقبض علي الشقه كان فريق حسن وحسن مكانش موجود معاهم ولاكن بسبب مهارة الفريق قدروا يلحقوا كل اللي في الشقه قبل ما يهربوا ومسكوهم ومن ضمنهم عنايات اللي كانت موجوده بأمر من ياسر؟
واما عن ياسر كان وصل للسطح وفضل يتابع اللي بيحصل من فوق لحدما ما اتأكد ان الحكومه مشيت نزل بسرعه وهرب قبل ما حد ينتبه ليه!
وفي القسم كان اللي هيحقق مع ادهم اللوا بنفسه فـ قعد معاه في غرفة التحقيقات وقال:انت متهم في قضيه اعتداء جن/سي وكمان ضربت نار علي بنت وكنت هتسبب في موتها لولا تدخل الجراحين ..وفي اربع قضايا اغتص/اب مرفوعين عليك ومعاهم تسع قضايا تحرش..حضرتك كنت بتخفي كل القضايا دي بمنصبك كمقدم صح؟
ادهم حرك راسه بالموافقه وقال بغضب:انا عملت كده علشان البنات دي تستحق وبالزات اللي ضربتها بالنار كان نفسي اخلص منها؟
اللوا باستفسار:دي نفس البنت اللي اتسببت في رفدك من ٨ سنين !
ادهم بغل:ايوا انا انتقمت منها علشان كده ..الحقيرة الخاينه؟
اللوا اتكلم بجديه:افهم من كلامك دا انك معترف بكل اللي عملته؟
ادهم بغضب:ايوا وانا هنكر ليه!
اللوا بزعل علي حاله:يا خساره يا ادهم دي تاني مرة تخون ثقتي فيك!
أدهم سكت ومردش واللوا قام من قدامه وقال:هتتعرض بكره علي النيابه واعمل حسابك انت منفصل رسميا من الداخليه ؟
ادهم ابتسمت بسخريه واللوا خرج وطلب من العساكر يرجعوه للحبس الانفرادي مرة تانيه!
وعند حسن في مكتبه دخل فريقه ومعاه البنات والشباب اللي مسكوهم من الشقه الاخيره وقال احمد بضيق:دول كانر في شقه دعا/رو في عمارة ٢٠ يا فندم في الزمالك؟
حسن رفع عينيه بصلهم من فوق لتحت بتقزز لحدما وصل بنظره عند عنايات ووقتها افتكرها لأنها هربت منه قبل كده وعناياه اول ما شافته اتوترت ورجعت كام خطوة لورا بخوف!!
قام حسن وقرب منها ووجه نظره عليها أكتر وقال:انا شوفتك قبل كده..انتي كنتي في شقة ١٤ وهربتي مننا؟
عنايات بخوف:لا يباشا انا او لمره اشوف حضرتك واتمسك اصلا؟
حسن شك اكتر فيها وقال وهو بـ يوجه كلامه لاحمد،دخلهم للحجز وسيب القطه دي احقق معاها '
احمد حرك راسه بالموافقه وشاور للعساكر ياخدوا البنات والشباب وفضلت عنايات قدام حسن وكانت باصه للارض بخوف؟
حسن قعد علي الكرسي بتاعه وحط رجل فوق التانيه وقال بتساؤل:قوليلي اسمك ايه؟
عنايات بتوتر:يباشا والله انا مليش ذنب ومش شغاله معاهم اصلا!
حسن بصلها بغضب وهيا ردتع ليه بخوف منه:اسمي عنايات يا باشا؟
حسن ابتسم وقال وهو بيولع سيجاره:مين صاحب الشقه دي يا عنايات؟
عنايات بكدب:معرفش يا باشا انا كل اللي اعرفه اننا بنشتغل وبناخد راتب كل شهر وخلاص؟
حسن بغضب:وحياة امك انتي هتحوري عليا انا يابت،قرب منها وقال بضيق:هتنطقي ولا اجيب واحد من رجالتي من اللي واقفين برا ينطقوكي؟
عنايات بخوف:لا يباشا خلاص هتكلم ..بص ياباشا الشقق دي في منها كتير يعني حوالي ٤٠شقه ياباشا واللي مشغلهم راجل كبره مدير اعمال مشهور ..،وبس يباشا دي كل معلوماتي؟
وقف حسن وقرب منها والسيجارة في ايديه وبيقربها من دراعها العاري وبيقول:وبعدين يا عنايات كده هتزعليني منك وانا زعلي وحش؟
عنايات بصت للسيجارة برعب وحركت راسها بتوتر:ياباشا انا كده هموت دا لو عرف اني اعترفت عليه مش هيسبني عايشه؟
حسن بعد السيجاره عنها وقال وهو بيعمر سلاحه:انا برضوا هخلص عليكي يا عنايات لو متكلمتيش..ها حابه تموتي علي ايد مين انا ولا البيه؟
عنايات بلعت ريقها وقالت:لا ياباشا وعلي ايه انا هقولك كل حاجه ..صاحب الشقق دي اسمه ياسر غنيم يا باشا..رجل الاعمال اللي فلس من كام يوم ؟
حسن حرك راسه بابتسامه وقال:حلو اوي يا عنايات كد انا احبك وقدرك وارميكي في الحبس؟
عنايات بصدمه:يباشا والله انا مظلومه انا اصلا مش شغاله معاهم حتي اسالهم؟
ضغط حسن علي جهاز انذار بيوصل للعسكري اللي واقف برا وفي خلال ثواني الباب اتفتح ودخل العسكري ومسك عنايات من ايدهيا وهيا كانت بتبكي وبتحلف لحسن انها بريئه فكان حسن بيتعامل معاها بتجاهل !
فخرج حسن علي طول وراح لمكتب اللوا وبلغه بكل اللي حصل وطلب منه اذن بالقبض علي ياسر واللوا كتبهوله وحسن اخدوه ورحع لمكتبه علي طول وبعد دقايق احمد دخل عليه وقال:ها يا ريس هنعمل ايه؟
حسن وهو بيبص علي الفراغ اللي قدامه:كده معلوماتنا عن مؤسس شقق الدعا/رة كملت؟
احمد بفضول:طلع مين يا فندم؟
حسن بهدوء:ياسر غنيم؟
احمد بصدمه:مش دا يا فندم المقدم اللي اترفد من الداخليه وبق رجل اعمال؟
حسن بموافقه:ايوا هوا يا احمد هتنزل انت وبقيت الرجاله وتقبضوا عليه.. وخد دا أمر بالقبض عليه؟
مد ايديه بالورقه واحمد اخدها منه وهو لسا مندهش وبيقول:وحضرتك يا فندم هتعمل ايه؟
حسن رد عليه:انا هكون مع ادهم بكرة وهو رايح للنيابة اهم حاجه ركز انت لان ياسر دا متورط في حجات كتير وممكن يكون خطر كمان عليكوا فخلوا بالكوا؟
احمد حرك راسه بالموافقه وخرج واول ما وصل لبقيت الفريق نشر خبر ان ياسر هو اللي هيتقبض عليه وبلغهم اسمه بالكامل ووقتها اتصدم كل الفريق!!!! يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
ازاي يا احمد بيه ياسر غنيم دا يطلع مجرم!!معقول يعني يكون هوا اللي عمل كل دا؟
أحمد حرك راسه وقال:ايوا مجرم ومش مجرم سهل خالص زي ماانتوا فاكرين دا وراه مصايب كبيرة ومهمتنا ان احنا نقبض بسرعه عليه قبل ما يهرب ويروح في اي مكان ويختفي؟
سأله واحد من الفريق:واحنا هنتحرك امتي يا فندم،وحسن بيه مش هيجي معانا ولا ايه؟
احمد برفض:لا يا حسام حسن بيه مش هيجي معانا لانه عنده مهمه تانيه خاصه بيه،احنا بس اللي هنروح وهنتحرك بق امتي!! احنا هنتحرك دلوقت ولازم نقبض عليه في اقرب وقت!
كل الفريق حرك راسه بالموافقه وبدا كل واحد يدور بنفسه الاول علي الاماكن اللي بيروحها ياسر ،فوقفهم احمد لما بلغهم انه من خلال معلوماته عرف ان ياسر لسا في المستشفى فبلغ واحد منهم يروح يشوفه قبل ما يجهزوا للهجوم وبالفعل اتجه واحد من الفريق للمستشفي وهناك سال عن غرفة ياسر وبلغوه انه موجود في غرفة معينه ،فاتجه الظابط حسام وقرب علشان يدخل يشوفه ولاكن الممرض المسؤل كان قلقان يدخله وبعدما معافره من الظابط حسام انه يدخل ..
دخل ووقتها واتفاجئ ان اللي نايم علي السرير شخص تاني غير ياسر فقرب من الممرض وساله بجديه:فين المريض اللي اسمه ياسر غنيم انتوا هتهزروا معايا!
الممرض بتوتر:ما هو دا يا استاذ ،،شاور علي المريض اللي نايم وقال،دا ياسر غنيم؟
حسام اتكلم بغضب شديد من كدب الممرض عليه :وحياة امك انت هتهزر معايا،دا مش ياسر غنيم انا يعني هكون جايله ومش عارفه!
الممرض قال بتساؤل:هو مين حضرتك الاول وبتسال عليه ليه ومتعصب بالشكل دا؟
حسام خرج الكرنيه بتاع شغله وقال بجديه: انا الرائد حسام (مباحث)!
ضرب الممرض تعظيم سلام بكل احترام وهيبه بسرعه وقال:والله يباشا انا كل اللي اعرفه ان المريض اللي هنا اسمه ياسر غنيم بس برضوا علشان مكدبش علي حضرتك ياسر الاصلي دا خرج من المستشفي بطريقه سريه؟
حسام بتساؤل:متعرفش خرج راح فين؟
الممرض حرك راسه برفض وحسام حرك راسه وسابه وقبل ما يمشي قال:اوعي تعرف حد اني جيت وسألت عنه يا اما بق حابب تشرفنا في القسم تعالي معايا واحنا هنظبتك!
الممرض خاف ورجع كام خطوة لورا وحرك راسه بالرفض ووعد حسام انه مش هيعرف حد وحسام اما اتاكد انه بيتكلم بجديه وصدق مشي من قدامه وخرج من المستشفي وبلغ بقيت الفريق عن اللي عرفه واحمد ادالهم الأمر بأنهم هيتفرقوا وكل واحد هيدور علي ياسر في مكان واول ما حد يعرف مكانه يبلغ بقيت الفريق بسرعه ويتجمعوا!
_______وعند ماهر
اول ما دخل للشقة اللي فيها منعم وممدوح قال بتساؤل وهو بيوجه كلامة لممدوح:مسكوك ازاي يا ممدوح ؟
ممدوح رد عليه بتوتر وقال:اتكعبلت بالغلط يباشا ومسكوني ومعرفتش اهرب منهم !
ماهر بصله للحظة واتكلم بجديه:لما مسكوك اكيد خلوك تعترف بكل حاجه !!طمني قولت ايه لياسر دا بالظبط!
ممدوح بلع ريقه بتوتر وبص لمنعم ورجع بص لماهر وقال بتوتر:قولت علي كل حاجه يباشا؟
ماهر حرك راسه لانه كان متاكد بان دا هيحصل فقرب من ممدوح وقال:خلاص يا ممدوح انت عملت كل اللي عليك،وبعدين دي حاجه متوقعه من ياسر لانه مش سهل واكيد أذاك وضغط عليك!
ممدوح ابتسم لان ماهر تفاهم مع اللي حصل بكل هدوء وقال بموافقه علي كلامه :ايوا يا باشا حصل دا ايديه تقيله اوي في الضرب وبني ادم مؤذي!
حرك ماهر راسه وقال وهو بيبصلهم :كده مهمتكم خلصت وياسر انا هتصرف معاه المهم دلوقت انتوا لازم تاخدوا مكافئتكم وكمان حق تضحيتكم دي؟
منعم وممدوح بصوا لبعض وماهر قال وهو بيوجه كلامه لمنعم :شوف يا منعم القاعه اللي نفسك تعمل فيها فرحك وقولي عليها وكمان هات عروستك وروح المحل دا ..طلع كارت من جيبه واداهوله وقال:اختاروا الفستان والبدله اللي يعجبوكم وبالنسبه لشقتكم اكتبلي في ورقه كل الحجات اللي نقصاها ومتشيلش همها خالص يا منعم'
منعم بص لماهر بدهشه وقال:بتتكلم بجد يا ماهر باشا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه ومنعم ابتسم وقال بفرحه:تسلم يا باشا والله انت جمايلك مغرقاني!
ابتسم ماهر وكمل كلامه وقال:انا حطيتلك مبلغ في حسابك علشان شهر العسل والمصاريف بتاعته وكمان اول ما تحدد الميعاد هتسافروا شرم الشيخ هيكون هناك حجز باسمك في اكبر فندق هناك علي حسابي.
منعم ابتسم وحرك راسه بكل حماس وسعاده وماهر بص لممدوح وقال:الشقه اللي انت فيها دلوقت انا كتبتها باسمك خلاص وبالنسبه لوعدي ليك انا حطيتلك في حسابك مبلغ برضوا تقدر تصرفه باي طريقه انت عايزها بس انا بفضل انك تعمل بيه مشروع للزمن؟
ممدوح ابتسم وحرك راسه بالموافقه وقال بموافقه علي كلامه:تشكر يا ماهر بيه بس انا عندي خبر عاوز اقوله لحضرتك!
ماهر بصله بانتباه وممدوح اتوتر للحظة وبعدها قال:سيادتك عارف اني اتجوزت ناني هانم ام ياسر عُرفي ؟
ماهر حرك راسه وممدوح قال بخجل:بصراحة يا بيه مدام ناني حامل مني!
منعم اول ما سمع كلامه اتصدم لانه اول ما يسمع كلامه ولاكن بالنسبة لماهر كان بيضحك ومش مستوعب اللي بيسمعه..
ممدوح كان مهتم انه يسمع رد ماهرعليه ولاكنه استغرب اكتر ان ماهر بيقرب منه وبيحط ايديه علي كتفه وبيقول بمباركة:الف مبررك يا ممدوح ..كويس ان ربنا عوضك بطفل بعد صبرك كل السنين دي ..انا من رأي تكتب عليها رسمي وتاخدها وتكملوا حياتكم وتربوا طفلكم لانها بعد اللي هيحصل لابنها هتكون عايشة وحيدة؟
ممدوح حرك راسه بالموافقة وكان لسا مزهول وقال:انت بتتكلم بجد يا باشا؟
ماهر حرك راسه وقال:اكيد بتكلم بجد يا ممدوح ،اسمع انت كلامي واعمل اللي قولتلك عليه..المهم دلوقت انتوا من النهارده احرار وعاوزكوا متخافوش من ياسر لانه مش هقدر يقرب من حد فيكوا علشان ياسر خلاص آخرته قربت !
منعم وممدوح حركوا راسهم بالموافقه وحضنوا بعض بفرحه ووقتها ماهر خرج من الشقه وقرر يروح للشركة يبص عليها بصه سريعه قبل ما يروح لاحلام .
________وفي الاوتيل!!!!
وفي جناح المصمم الشهير مارك وزوجته ليزا كان واقف مارك وهو لابس بدله شيك وبيقول وهو بيبص علي ليزا اللي بتحاول انها تقفل سوستة فستانها بصعوبه :متتعبيش نفسك يا حبيبتي وخليني اقفلها؟
ليزا بموافقه قربت منه وهوا قفلها السوسته وبعدها قبلها من اعلي ضهرها وقال:المعرض اللي هنروحه هيكون فيه صحفيين عاوزك تطلعي اجمل امرأة في المكان ودا مش علشان انتي قليله لا علشان انتي فعلا اجمل أمرآة في الدنيا ؟
ابتسمت ليزا وحضنته وقالت:وانت اجمل رجل انا قابلته في حياتي يا مارك..
ابتسم مارك ومسك ايدها وقال:خلينا نخرج علشان منتأخرش علي الناس؟
ليزا ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وخرجوا الاتنين من الجناح وهما ماسكين ايد بعض وطول ما هما ماشين في الاوتيل ناس كتير اوي بتصورهم لحدما خرجوا من الاوتيل وركبوا عربيتهم!
وعند حنين كانت قاعده في البيت لان امتحاناتها خلصت وكانت بتفكر في حمزه وكانت عارفه ان النهارده اخر يوم ليه في الامحنات فقررت تتصل عليه وتطمن عليه وبالفعل مسكت تيلفونها ورنت عليه ووقتها كان حمزه قاعد مع اصحابه في كافيه الجامعه ولما شاف رقمها ابتسم وقام بسرعه علشان يرد عليها واول ما سمع صوتها قال بلهفه ونبرة لوم:حنين..،كده يا حنين تحرميني من اني اسمع صوتك كل الفتره دي!
ابتسمت حنين وقالت باسف:معلش يا حمزه بس انت اللي بتضغط عليا في كل مره وبتخليني اقفل التيلفون ؟
حمزه بحب كبير ليها:خلاص انا اسف بس علشان خاطري يا حنين بلاش تعاقبيني كده تاني ،دا انا اتعلقت بيكي جدا ويومي مش بيكمل غير بيكي !
ابتسمت حنين وردت بلطف :خلاص انا مش هعمل كده تاني،طمني عليك انت عامل ايه ؟
حمزه بابتسامه:الحمد لله بخير ،كلها كام دقيقة والامتحان يبدأ ادعيلي يا حنين!
حنين بابتسامه:ربنا معاك يا حمزه..خليك واثق من نفسك وان شاء الله هتنجح!
حمزه بتساؤل:تفتكري ممكن انجح يا حنين برغم اني بحل ببركة ربنا واللي يجي قدامي ؟
ضحكت حنين وحركت راسها:ممكن تكون محظوظ وتنجح ،المهم خلي عندك امل وثق في ربنا؟
حمزه ابتسم علي كلامها وحرك راسه وقال:خلاص هخلي عندي امل وكمان انا معايا حنين فاكيد هكون مرتاح وواثق من نفسي؟
ابتسمت حنين بحب علي كلامه وهو قال:خلاص يا حبيبتي انا هقفل علشان الشباب قامت شكل الامتحان هيبدأ.
حنين بقلق عليه:طيب خلي بالك علي نفسك!
وافق ورد عليها:حاضر يا حبيبتي اهم حاجه انتي ،خليني اسمع صوتك علي طول!
حنين ردت بابتسامه :حاضر متقلقش ..يلا مع السلامه؟
حمزه بحب كبير ليها قال:مع السلامه يا حنين!
حنين قفلت المكالمه وهو فضل يبص علي رقمها لثواني ولما انتبه علي صوت زمايله مشي وقرب منهم ودخلوا كلهم للمدرج علشان الامتحان !
__________في شقه فاديه!
كانت قاعده وهيا حاسه بملل شديد وبتفتكر ذكري ليها من الماضي ودي كانت اول مره تفكر في الموضوع من فتره كبيرة..وكان تفكيرها دا عبارة عن!!!
(بتحبي جوزي..بتحبي جوزي ازاي يعني انتي اتجننتي!! حبيتيه امتي وفين وازاي وانتي اصلا مقابلتيهوش غير كام مرة كده وكانت المقابله فيهم مدامتش لربع ساعه حتي ؟
ردت بكل جبروت وقالت:انتي السبب مش انتي اللي عماله تتكلمي عنه قدامي وتحكيلي قد ايه هوا كويس وبيحبك وقد ايه رومانسي معاكي ،،وكمان بتحكيلي عن تفاصيل اوضة نومك انتي وهو ..بتلوميني ليه دلوقت !! فـ انا.. ايوا انا حبيبته ومن ناحيه انا مشوفتوش غير كام مرة فـ انتي غلطانه ..انا بشوفه كتير وكتير كمان وحتي لو مش بشوفه علي الحقيقه فانا بشوفه في خيالي!
ردت اختها بصدمه من كلامها وقالت:خيالك!! يعني ايه بتشوفيه في خيالك انتي مجنونه رسمي ..انتي واعيه لكلامك دا ،انا أختك ودا جوز أختك وابوا ولاد اختك ازاي يعني بتفكري فيه وبتتخيليه بالشكل دا!
ردت بعصبيه وغيره من كلام اختها:وفيها ايه يعني لما احبه هو انا كفرت وبعدين انتي مش واخده بالك من نظراته ليا في اخر مقابله بينا ؟
ردت اختها بعصبيه:انتي مريضه والله انتي مستحيل تكوني طبيعيه ..ايه اللي انتي بتقوليه دا،يعني ايه بتحبيه وبيبصلك ..محمد جوزي مش من النوع دا!! دا محترم وعمرة ما يبصلك كده متجننيش؟
وقفت وهيا بتبص لاختها بغيرة كبيرة:لا بصلي وانا فهمت نظراته دي كويس كان بيبصلي باعجاب ،،رجعت خصله من شعرها ورا ودنها وقالت بدلع مرسوم بجديه:طلع معجب بيا!! بصت لاختها وقالت بعصبيه: انتي اللي انانيه وعاوزاه يحبك انتي بس فاكره انك اجمل مني..لا انتي مش اجمل مني أنا اللي احلي واجمل وانا اللي استاهل حب محمد دا مش انتي..انتي واحده انانيه وعاوزه الخلفه والجواز يكونوا ليكي انتي لواحدك!
سكتت أختها للحظة وهيا بتفكر في كلامها وكان واضح علي وشها انها مصدومة فيها صدمة عمرها فـ تكلمت بحزن وقهر:كل دا علشان خسرتي رحمك بسبب حادثة انا مليش دخل فيها..!!بتلوميني علي حاجه مش بايدك ولا بايدي..كملت كلامها بقهر:مستكتره عليا اني الاقي زوج كويس واخلف منه كمان؟
قالت بقهر وصريخ في وش اختها:ايوااا مستكتراهم عليكي علشان انا استحق العيله دي برضوا..انا استحق اخلف واتحب من واحد زي محمد..بس ..بس مفيش زيه عارفه ليه..علشان انا مش شايفه غيره؟
قربت اختها منها وقالت بهدوء:قومي معايا وصدقيني هنروح لدكتور تاني واكيد هيعالجك وهتبطلي تتخيلي الحجات دي تاني؟
زقت اختها بعصبيه وقالت بكره:انا مش مجنونه علشان تقوليلي الكلام دا!! انا في كامل قوايا العقليه حتي بصي..بكت وهيا بتقرألها لافته مكتوبه بالانجليزي وبتقول:شوفتي بق اني مش مريضه وواعيه ؟
قربت منها اختها وبكت:يا حبيبتي ارجوكي بلاش تعملي كده فيا ..افهمي ان دا جوز اختك ومينفعش ..مينفعش تفكري فيه كده..علشان مستحيل !!انا مستحيل اسيبك تخربيلي حياتي او تحبي حتي جوزي؟
اختها زقتها بغضب بعيد عنها وقامت وقالت بعصبيه:انا بأمرك تعملي كده..امشي وسيبي عيالك وجوزك انا عاوزاهم انا ههتم بيهم احسن منك
اختها بحزن وصدمه:انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي ؟
ردت بغيره عامياها: لو مش هتعملي كده برضاكي انا هخليكي تسيبيهم غصب عنك)
كلمة غصب عنك دي كانت بتتردد في دماغ فاديه اكتر من مره فبتخليها تحط ايديها الاتنين علي دماغها وبتبكي وبتقول ..بس بق ابعدي عني انت ايه مش ناويه تسيبيني في حالي..؟
انتبهت لنفسها بعد وقت وقالت بتعب:سيبيني بق في حالي انا سبتلك كل الدنيا اهو ابعدي عني؟
قالت كلامها وقامت قربت من اوضتها ولقت هدوم ليوسف فافتكرت من ٨ سنين لما قابلته صدفه ووقعت في حبه برغم جوازها من محمد وقتها بس ماقدرتش تقاوم اعجابها بيه وقررت تقرب منه وهو وهمها بالحب لانه كان فاكر انها بتتسلي ولاكن بعدما لقت فرصتها بعدما جوزها عمل الحادث اتطلقت منه وراحت ليوسف واجبرته يتجاوزها لانه خدعها بالحب وبعدما وافق لانه اتدبس فيها اقنعت فاديه مريم بيوسف واجبرتها تتقبله وفهمتها انه هيكون منقذهم بعد اللي حصلها من الظابط ادهم وانهم هيفضلوا عاشين معاه وانه هيحميهم وطبعا كل الكلام دا مش حقيقي لان يوسف كل اللي كان بيفكر فيه جوازه منها وخلاص ؟
ولان مريم كانت خايفه وقتها وافقت وهربت معاها وسابت والدها واحلام لأنها كانت موهومه بالافكار والكلام اللي زرعته فاديه جواها .
فادية مسكت هدوم ليوسف وبكت وقالت :وحشتيني اوي يا حبيبي بق كده تسيبني بدري بدري وانا لسا مشبعتش منك ؟
حضنت هدومه باشتياق وكانت بتفتكر ذكرة ليهم وبتقول:برغم قسوتك وكدبك عليا بس انا بحبك اووي !!!
بدات تبكي بهستيريه وبعد وقت كبير من البكاء قامت ومسحت دموعها وافتكرت مريم ووقتها حست انها عايزة تنتقم منها بسبب انها استغنت عنها واختارت اختها احلام مكانها.. فقامت من علي السرير واتجهت للغرفه اللي كانت فيها مريم وقعدت تتخيلها شويه وهيا معاها وبعد وقت خرجت واتجهت للمطبخ وقالت:جه الوقت يا مريم اننا نروح لامك وابوكي ويوسف علشان وحشوني اوي ..بس مقدرش اروح لواحدي ولازم تيجي معايا لاني اتعودت عليكي!
_________في المستشفي وصل ماهر علشان ياخد احلام من عند مريم ويروحوا لعمها مع بعض واحلام استاذنت من اختها ومشيت مع ماهر واللي كان هادي بعكس طبيعته..
سالته احلام بقلق:مالك يا ماهر انت كويس؟
ماهر بصلها وقال :بصراحه يا احلام انا قلقان حاسس ان فى حاجه مش كويسه هتحصل معانا؟
احلام قربت منه وقالت :بس يا ماهر متقولش كده ان شاء الله كله هيعدي على خير ومن غير اي مشاكل لينا وهنكون كلنا بخير ؟
حرك ماهر راسه وقال:ان شاء الله يا احلام،هو انا كلمت عمك وهوا هيقابلنا في بيت والدك ان شاء الله؟
احلام حركت راسها بهدوء وفضلت ماسكه في ايديه علشان تحاول تطمنه وبالفعل ماهر هدي شويه ولاكن احساس القلق كان لسا موجود جواه..
وبعد وقت وصلوا لبيت والد احلام وكان عمها مستنيهم فخرجت احلام مفتاحها وقربت من عمها سلمت عليه وحضنته باشتياق وبعدها فتحت البوابه ..وماهر قرب من عمها وسلم عليه وبعدما احلام فتحت الباب ودخلوا كلهم للبيت طلعت احلام للبيت ووقتها حست باحساس غريب وكأن ذكرياتها كلها بترجع ليها وبتفتكر والدها مع امها وكل طفولتها فحست بلحظة من الحزن ولاكن تخطتها لما فتحت باب الشقه ووقتها شمت ريحة الدفي فبكت احلام ولما شافها ماهر قرب منها بسرعه وقال:مالك يا احلام حصل ايه؟
احلام اتكلمت في وسط شهقاتها: افتكرت ذكريات قديمه ليا وحسيت بالحزن علي اللي انا فيه!
ماهر ضمها وبدا يطمنها ووقتها عمها دخل وهو بيحاول يهديها هو كمان وبعدما هديت قعدوا كلهم في الصاله وماهر بدا كلامه مع عم احلام وقال:انا طبعا جبتك علي ملى وشك وانت مش عارف عاوزينك ليه!
ابراهيم عم احلام اتكلم بابتسامه:انتوا تأمروا اهم حاجه تكونوا بخير وانا تحت امركوا في اي حاجه تطلبوها؟
ابتسم ماهر وحرك راسه بامتنان وبدا يحكي لعم احلام علي كل الكلام اللي فاديه قالته لاحلام ولما سمع عمها كل الكلام قال بغضب:وهيا رجعت امتي وقابلتيها فين!
احلام ردت:من فتره يا عمي هيا جات في ايام عزاء بابا ومشت علي طول ومريم اختي كانت معاها؟
عم احلام قال بغضب:الحيوانه الخاينه..انا اسف يا بنتي اني خبيت عليكي كل السنين دي حقيقتها بس كنت خايف عليكي وعلي نفسيتك وكنت شايف ان كفايه عليكي تعب ابوكي ومصاريف علاجه؟
احلام انتبهت لكلام عمها وقالت:تقصد ايه يا عمي يعني انت عارف ان فاديه مش امي؟
عمها اتوتر وقال:لا يابنتي الحكايه مش كده..
في الحقيقه دي قصه طويله ومحدش يعرفها غيري انا وابوكي الله يرحمه..
ماهر اتكلم وقال بفضول:قصة ايه يا عمي ابراهيم ممكن تحكيهالنا؟
عم احلام حرك راسه وقال..
:-ابوكي وامك يا بنتي اتجوزوا في الاسكندريه لان امك في الاصل اسكندرانيه وابوكي اتجوزها هناك لانه كان شغال هناك وامك كانت زميلته فاعجب بيها واتجوزها في شقه صغيره ومحضرش فرحهم غيري لان جدك الله يرحمه كان رافض الجوازه بس لاني كنت قريب من محمد اخويا حضرت فرحه وشجعته مادام هو بيحبها وكمان هيا كانت بنت ناس كويسه وبتحبه..
احلام حركت راسها بصدمه لان دا كلام غريب عليها وكانت اول مره تسمعه فحركت راسها بالموافقه وعمها كمل كلامه وقال:تعدي السنين يا بنتي وابوكي وامك حياتهم تكون مستقره ويخلفوا لحدما في يوم قرروا يجيوا يستقروا هنا لان جدك تعب وطلب من ابوكي يرجع بيته ويعيش مع مراته وبنته واللي هيا اختك مريم وقعدوا سنه ولاكن امك مردتش بالحال هنا لانها كانت متعلقه باسكندريه فيقرر ابوكي ياخدوها ويرجعوا يعيشوا عشر سنين هناك تاني لحدما اعرف فجاه انكم عملتوا حادثه ولما روحت علشان اطمن عليكوا ابوكي كان اتصاب جامد من الحادث وكان تعبان جدا لدرجه انه فقد الذاكرة واختك وامك كمان كانوا فاقدين الذاكرة لانهم اتخبطوا في منطقة حساسه جدا في الدماغ وانتي كنتي سليمه لانك يعتبر كنتي محميه لان امك كانت حضناكي جامد فمتأذتيش زيهم لان برضوا سنك كان صغير وكان عندك وقتها ٤ سنين تقريبا …
فقررت اخدكوا معايا ونرجع كلنا القاهره تاني بعدما اتعالجتوا وعلشان تستقروا هناك خلاص في البيت دا ..
والحمدلله قدرت افهم ابوكي انه متجوز فاديه ومخلف منها مريم وانتي وهوا كان متقبلكم جدا وكانه حاسس بيكوا حتي لو ناسيكوا واتعلق بيكم جدا يا بنتي ولاكن امك كانت غريبه وتصرفاتها مش طبيعيه فاقولنا دا بسبب الحادثه بس بعد ١٥ سنه يا بنتي ابوكي يكتشف انها بتخونه ولما راح علشان يواجهها ويخلص عليها لانها اذتكوا باللي عملته دا ..
ابوكي في طريقه عمل حادثة تانيه مجهوله ووقتها دخل في الغيبوبه وهيا هربت ومعاها مريم اختك ومحدش كان يعرفلهم طريق من وقتها؟
احلام بكت بصدمه وقالت :علشان كده بابا كان رافض يستجاب مع العلاج ويفوق من الغيبوبه؟
ماهر حط ايديه علي كتفها وهيا بكت اكتر وقالت:يعني انا بنتها مش بنت اختها زي ما قالتلي!!يعني هيا كل دا كانت بتضحك عليا..بس هيا اي غرضها من كل اللي قالتهولي دا؟
عمها بحزن:انا اسف يا احلام علشان خبيت عليكي الحكايه دي بس انا عملت كده علشان خاطرك والله يابنتي؟
احلام ضمت حاجبها وسكتت ومقدرتش انها ترد عليه لحدما حس عمها انها تعبانه فقرب منها وقال:عرفنيني بس مكانها وانا هاخدلكم حقكم منها الخاينه دي؟
احلام بصت لماهر وقالت:معرفش مكانها وحتي لو عرفت انا مش عايزه اشوفها تاني كفايه اوي كل اللي عملته وكفاي ان مريم ربنا هداها وبقت كويسة معايا ،انا بق مش عاوزاها؟
رد عمها عليها وقال بفضول:وهيا مريم فين يا بنتي!
احلام:مريم في المستشفي يا عمي بتتعالج!
اتصدم عمها وهيا حكتله علي كل اللي حصل مع مريم فضم عمها حاجبه بزعل وقال:معلش يا بنتي بس منها لله امك هيا واهمالها وصلوا اختك لكل دا؟
احلام بصتله بزعل وقالت:مريم خلاص يا عمي اتغيرت وكمان لقت شخص ابن حلال بيحبها وان شاء الله اول ما تقوم بالسلامه هيتجوزوا؟
عمها حرك راسه وقال:ربنا يهديها كمان وكمان يا بنتي ..معلش بق يا احلام علشان انا خبيت عليكي كل دا سامحيني يا بنتي كان غصب عني!
احلام قربت منه وقالت:خلاص يا عمي كلها زي بعضها كويس انك حكيتلي دلوقت وانا عرفت كل الحقيقه!
ماهر بصلها باهتمام وقال:انا عارف مكانها يا احلام!
احلام بصتلها باهتمام وقالت:فين؟وعارف ازاي يعني انت كنت باعت حد يراقبها ولا ايه؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:لا يا احلام انا معملتش كده..انا كل اللي عملته يوم اما رجعوا يوم عزاء عمي محمد الله يرحمه وكانوا بيضايقوكي وعاوزين ورثهم ..بصلها ولقاها مصدومه فكمل كلامه وقال:انا اديتلهم شقه يعيشوا فهيا واديت اكل واحده مبلغ علشان يبعدوا عنك،كمل بحزن:انا خبيت عليكي علشان كنت شايف ان ملوش داعي تعرفي وعلشان برضوا علاقتنا كانت متوتره وقتها!
احلام زعلت منه جامد فقالت بلوم:انت ازاي تخبي عليا يا ماهر حاجه مهمه زي دي،وازاي مريم مريم مقالتليش حتي بعدما اتصالحنا؟
ماهر مسك ايديها وقال:علشان انا هددتهم ميقولوش ليكي حاجه ويبعدوا عنك وخلاص بس..بس انا كان غرضي احميكي منهم مش أكتر!
احلام بصتله ولقت انها لو خاصمته تبق تبقسي عليه لانه برضوا عمره ما يعمل حاجه تأذيها فحركت راسها بهدوء وقالت: خلاص يا ماهر احنا هنكمل كلامنا بعدين وبصت لعنها قوالت:طيب يا عمي لو وراك حاجه واحنا عطلناك عنها تقدر تروح تكلمها معلش تعبتك معايا؟
عمها قام وقال بزعل من كلامها:تعبتيني ايه يا احلام متقوليش كده ،،اهم حاجه يا بنتي لو فاديه دي بعيده عندك خليها بعيده ومتقربيش منها وفكري في نفسك وفي حياتك الجدية قال كلامه وهو بيشاور عليها هيا وماهر وكمل: سيبها هيا وشرها بعيد عنكوا؟
احلام حركت راسها وعمها سلم عليهم وخرج ووقتها احلام بصت لماهر وقالت:هعمل ايه يا ماهر انا تايهه ،امي اعترفلي بحاجه غريبه برضوا وانا مش عارفه اعمل ايه؟
ماهر مسك ايديها وبص في عينيها وقال:انا شايف ان عمك بيفكر صح اي رئيك تنسيها خالص وتفكري في حياتك انتي وخلاص ؟
احلام بتساؤل:ياعني انت تقصد انك مصدق ان فاديه امي وان كلامها عن اختها اللي مسافره دا كان كدب!
ماهر حرك راسه وقال:ايوا اصل كلامها دا مش طبيعي وبعدين عمك قال انها كدابه يعني اكيد بتعمل كده علشان هيا خلفتك غصب عنها مثلا او الله اعلم؟
احلام زعلت وحركت راسها وقالت:خلاص يا ماهر خلينا نمشي من هنا انا اصلا الموضوع دا بيضايقني وبيكتم علي نفسي كل ما احطه في دماغي وافكر فيه!
ماهر حرك راسه وقرب منها وقال:ماشي يا حبيبتي خلينا نمشي من هنا يلا؟
بصت احلام علي الشقه شويه وبعدها خرجت منها وماهر قفل الباب كويس..ونزلوا الاتنين وركبوا العربيه واتحركوا بيها في اتجاه القصر!
_________وفي المعرض!
كان مارك وزوجته ليزا واكلين الجو من بقيت المشاهير اللي في المكان ..فكانت ليزا عاوزه تروح للحمام تعدل الميكب بتاعها فقربت من مارك وبلغته انها هتروح للمرحاض وهو طلب منها تخلي بالها من نفسها؟
فاتجهت ليزا للمرحاض ووقتها واحدة من المشاهير قررت تروح وراها وتشوفها هتعمل ايه هناك !!!
فكانت ليزا واقفه قدام المرايه وبتعدل لبسها والميكب بتاعها وجات البنت المشهوره دي وقربت منها علشان تعمل زيها وتقلدها فـ ليزا ابتسمتلها بمجاملة والبنت ابتسمت ليها ابتسامة صفراء '
انهت ليزا تعديل الميكب بتاعها بسرعه وكانت في طريقها للحروح فقربت منها البنت المشهورة دي ومشيت وراها وبسبب غيرتها منها قررت تدوس لها علي الفستان بتاعها الطويل علشان تسبب لها في موقف محرج قدام الصحافه والاعلاميين .
وبالفعل اول ما البنت داست علي الفستان وكانها مش واخده بالها كانت ليزا بتقرب بسرعه من مارك وبسبب انها لابسه كعب عالي وقعت ليزا واتزحلقت ووقعت علي ضهرها وبسبب قوة الضربه اتخبطت ليزا جامد في دماغها مما أثر عليها وخلاها تستعيد ذاكرتها من ٢٥ سنه فبتبدأ الدنيا تلف حواليها واخر حاجه ليزا بتشوفها شكل اختها وهيا بترميها من النيل وكانت ليزا بتترجاها متعملش كده ؟يتبع بقلمي شيماء صبحي… تفتكروا ليزا تبق ام احلام ومريم فعلا ولا ليها قصة تانيه🙄😢
↚
اول ما البنت داست علي الفستان وكأنها مش واخده بالها كانت ليزا بتقرب بسرعه من مارك وبسبب انها لابسه كعب عالي وقعت ليزا واتزحلقت ووقعت علي ضهرها وبسبب قوة الضربه اتخبطت ليزا جامد في دماغها مما أثر عليها وخلاها تستعيد ذاكرتها من ٢٥ سنه فبتبدأ الدنيا تلف حواليها واخر حاجه ليزا بتشوفها شكل اختها وهيا بترميها من النيل وكانت ليزا بتترجاها متعملش كده ؟
قرب مارك منها وكل اللي في المعرض انتبهوا ليها فـ قربت بنت من المسؤلين ومسكت ايديها وحاولت تقومها وسألتها بالعربي :انتي كويسه!
كان مارك هيسالها بالانجليزي لانه عارف ان ليزا برغم انها اتولدت في مصر الا انها مش بتتكلم مصري ولغتها انجليزي .
فـ ردت ليزا وردها صدم الكل واولهم مارك واول ما اتكلمت ليزا وقالت بتعب:ممكن تساعديني! قالت كلامها بالمصري
البنت تفاجأت انها كلمتها بالمصري واللي وقف مصدوم هو مارك واللي بصلها بدهشه لانه عارف ان ليزا فاقدة ذاكرتها فقرب منها بسرعه لما لاحظ ان كل الناس بتقرب منهم وهيبدأوا ياخدوا بالهم انها بتتكلم مصري فـ شالها مارك علي صدره وخرج بسرعه من المكان!
ليزا كانت حضناه وهو شايلها وفجاة كل ذكرايتها بترجع ليها من تاني وبتتصدم انها متجوزة ومخلفه وكمان عندها عائلة مصريه..
مارك بيركبها في العربيه وبيركب جمبها وبيطلب من السواق يتجه بيهم علي الأوتيل..
ليزا بصتله وهيا مصدومه فقرب مارك منها وقال بخوف ولهفه عليها :انتي كويسه يا حبيبتي!
طبعا كان مارك بيكلمها انجليزي وهيا ردت عليه بالانجليزي:انا رجعتلي ذاكرتي؟
مارك اتصدم وقال بفرحه:بجد..معقول تكون رجعلتك بسبب الخبطة دي؟
ليزا حركت راسها وقالت:ايوا يا مارك رجعتلي بسبب الواقعه ..بس !!انا اافتكرت حجات صعبه اوي انا ازاي ذكرياتي كانت مؤلمة كده!
مارك ضمها لحضنه وقال :خلاص يا ليزا انسيها مادام ذكريات سيئة وبلاش تفكري فيها؟
ليزا حركت راسها برفض وقالت:مفكرش فيها ازاي وانا كنت متجوزه ومعايا بنتين وكمان عندي عائلة هنا !
دي كانت صدمة مارك الكبري فاتكلم وقال بلهفه:ازاي..ازاي ياعني انتي متجوزه!!انتي متاكدة يا ليزا من كلامك دا يعني مش بتتخيلي!
ليزا مسكت ايديه واتكلمت وهسا باصه في عيونه بثقه:لا يا مارك انا بقول الحقيقه..عيونها دمعت لما افتكرت الحادث اللي عملته وبسببه إتغيرت حياتها:انا لازم ادور علي عيلتي يا مارك لازم الاقي بناتي و..
رد مارك عليها بحزن وقال:جوزك ؟
ليزا غمضت عيونها بألم وقالت:الاول لازم اشوفهم هما فين ممكن تساعدني يا مارك ارجوك دول زمانهم متعذبين اوي من غيري اختي دي مريضه نفسيه واكيد اذتهم؟
مارك فكر في كلامها والحزن بان علي وشه فهيا مسكت وشه بايديها وقالت بضعف:انا اسفه يا مارك انا عمري ما توقعت اني هحطك في الموقف دا بس ارجوك ساعدني انا ..انا تايهه من سنين وخلاص فوقت بس محتاجه اللي ياخد بايدي ويكون معايا وانت!! انت يا مارك كل حياتي مقدرش ابدا اسيبك او استغني عنك،دي حاجه خليك واثق منها بس ارجوك متبصليش كده؟
مارك اتنهد وقرب منها حضنها بحب وقال:هعمل كده علشانك يا ليزا علشان انا بحبك ويهمني سعادتك!
ابتسمت ليزا وحركت راسها بحب وقالت :شكرا يا مارك انا برضوا قولت اني مليش غيرك'
ابتسم بحب ووقتها العربيه وقفت قدام الاوتيل ..بصلها مارك وقال:خلينا نطلع علشان نكمل كلامنا فوق؟
حركت ليزا راسها بالموافقه ونزلوا الاتنين من العربيه ووقتها كان فيه صحافيين فاتعصب مارك عليهم ورفض انه يتكلم مع حد وبعدما انهي كلامه دخل هو وليزا للمكان وبلغ المسؤله انه متضايق بسبب وجود الصحفيين دول وممكن يمشي بسببهم،خاف المسؤل وبلغه انه هيمشيهم وانهم اسفين للازعاج!
سابهم مارك واتجه لجناحه ووقتها ليزا كانت بتفتكر كل اللي حصل من اختها التوأم واللي بسبب مرضها وجشعها هدت حياتها واخدتها مكانها.. دمعت ليزا واللي اسمها الحقيقي فادية بحزن شديد فاول مشافها مارك قرب منها وقعد قدامها ومسك ايديها وقال:مالك يا ليزا احكيلي وانا سامعك وهساعدك؟
ليزا بصتله بحب لانها واثقه فيه وفي كلامه فحركت راسها بالموافقه وقالت :
الحكايه بدأت يوم اما كنت خارجة انا ومحمد جوزي ومعايا بناتي رايحين الملاهي علشان نفرح البنات..وفعلا روحنا وانبسطنا وكان يوم جميل بس اتقلب بغم وكارثة لما عملنا الحادثة الغريبه دي واحنا مروحين!
كانت حادث سير عربيه شكلها غريب كانت بتطاردنا لوقت كبير ولما لاحظ محمد انها متبعانا بقالها كتير من ازاز العربية بدا يسرع علشان يقف في مكان امان شويه وينزل يتفاهم مع صاحب العربيه دي ويشوفه عاوز ايه ..
ولاكن ملحقش يتكلم معاه لانه بدا يهاجمنا وبيحاول يوقعنا في البحر باي طريقه فقرر محمد جوزي يبعد عن البحر ويروح لمكان امن ولاكن حاوطنا وبسبب ان محمد سرع العربيه وقبل ما يخبط في نخله وقف العربيه بسرعه ووقتها جات العربيه بتاعت الشخص المجهول دا وخبطت عربيتنا بكل سرعه والعربيه خبطت في النخلة ونزلت مقلوبه..
مارك بصلها بحزن وسالها:مين الشخص اللي كان بيطاردكوا وكان عاوز ايه !
فادية بخزن:مش هو اللي كان عاوز دي هيا اختي تسنيم توأمي كانت عوزاني اموت علشان تاخد مكاني وتعيش هيا مع جوزي واولادي!
مارك بتساؤل:وهيا ليه بتعمل كده !!ايه السبب اللي يخليها تفكر بالشكل دا؟
فادية اتنهدت وردت علي سؤاله بدموع: كانت بنت مهمله وبتسمح للشباب يقربوا منها لحدما في يوم واحد ضحك عليها واخدها وسلمها لاصحابه وكلهم اغتصب/وها وبسبب تعرضها للعنف دا فقدت رحمها وطبعا نفسيتها باظت وكنا بنوديها تتعالج بس رفضت وبسبب اهمالها للعلاج اتطورت حالتها النفسيه وبقت تتخيل حاجات غريبه..
قاطع كلامها مارك وسالها بفضول:وعملتوا ايه مع الشباب اللي اغتصب/وها ؟
فاديه بضيق/طبعا اخدوا عقابهم بس علشان نستر عليها قررنا نخلي الحكايه بينا احنا فقط بس علشان خاطر نفسيتها .
عدي وقت وكنت حاسه انها بقت كويسه فبدأت احكيلها عن محمد واننا بنحب بعض وكمان عن اللحظات الرومانسيه اللي بسنا كنت فاكره اني بفضفض معاها بس هيا بسبب تخيلتها دي الظاهر انه عجبها وانا علشان خايفه عليها وكمان علي محمد قررت اني مجمعهمش مع بعض علشان متتخيلوش جوزها وتتعبنا معاها.. بس للاسف اللي خوفت منه حصل..حبته واتعلقت بيه لا واقنعت نفسها انها مراته وان بناتي بناتها؟
متخيل يا مارك انها هددتني لو مسبتهمش ومشيت وهيا عاشت معاهم هتبعدني عنهم غصب عني؟
انا كنت فكراها بتقول كده وخلاص وفتره وهتعدي بس صدمتني ،،صدمتني يا مارك لما عملت الخطة القذرة دي وفعلا !!فعلا رمتني بكل جبروت في البحروحطت نفسها مكاني وزمانها اقنعت جوزي وبناتي انها انا كل السنين دي؟
مارك كان بيبصلها ومصدوم من كمية الرعب اللي هيا فيه حاليا ومرت بيه..مسك ايدهيا وقال:اختك دي مش لازم تفضل معاهم ولازم تظهري لعيلتك في اقرب وقت؟
ليزا حركت راسها وقالت بحزن:وانت يا مارك هتكون معايا؟
حرك مارك راسه وقال:ايوا طبعا انا مش هسيبك،بس انا عندي طلب بسيط خلينا نروح بكره نشوف شغلنا الاول علشان ماهر الصياد ميزعلش لاننا جايين علشانه ..
ليزا كانت هتعترض بس مارك اتكلم برجاء:هناخد مقاساا عروسته بس وبعدها اوعدك هاجي معاكي في اي مكان تروحيه؟
ليزا حركت راسها بموافقه وهو مسك ايديها و طلب منها تقرب منه وتحضنه واول ما عملت كده ابتسم وهوا بيغمض عينيه ووقتها بان علي ملامح وشه قد ايه هو زعلان علشان اكتشف انها متجوزه وعندها بنات من حد غيره..
ليزا بعدت عنه بعد فتره ولقت انه حزين فقربت من شفايفه باسته وقالت:انت زوجي وحبيبي متقلقش عمري ما ابعد عنك؟
كلامها خلي مارك يبتسم ويرتاح فحرك راسه بالموافقه وقرب منها قبلها وقال:خلينا نكتفي بكل اللي حصل النهاردة وندخل نرتاح !
حركت راسها بالموافقه وهو شالها واتجه بيها لسريرهم!
_____وفي ملهي ليليي خاص بالاغنياء
دخل ياسر علشان يشرب كاسين ينسوه اللي حصله واول ما دخل وقرب من البار علشان يطلب الكاس الاول لقي ايدين بتتلف حواليه وواحد بيتكلم بصوت ضخم وجاد وبيقول:حضرتك مطلوب القبض عليك !
ياسر اتصدم وبص حواليه لقي فريق من الظباط واقفين حواليه ومكتفينه فبصلهم وقال باعتراض:ابعدوا ايديكوا دي انا معملتش حاجه وبعدين انتو مش عارفين انا مين ولا ايه؟
وقف احمد قدامه وبصلة بسخريه كبيرة وقال:لا عارفين حضرتك متورط في جرايم وقضايا كتير ومن اهمهم تأسيس شقق دعارة بغرض التجسس علي رجال اعمال ودول اسمائهم متسجلة في المحضر وتقضر حضرتك تشرف معانا؟
ياسر بغضب وتهديد:وانا بقولكم انا معرفش اي حاجه عن الكبام اللي بتقووله دا سيبوني!
احمد بجديه:ابق قول الكلامة دا في النيابه ،اتفضل حضرتك معنا بدون اي عنف!ياسر فضل يبص لاحجامهم بضيق ولما لقي انه مش هيعرف يهرب منهم ساب نفسه ليهم وهما اخدوه وحطوه في العربيه بتاعهم واتحركوا بيه للقسم!
———وعند مريم حسن راحلها ووقتها هيا كانت نايمه!
حسن قرب منها ولمس خدها بلطف وابتسم علي شكلها ولما لقاها نايمه نوم عميق مسك ايديها وقعد قدامها وحط ايديها تحت خده وغمض عينيه بتعب..
ومن الارهاق اللي كان حاسس بيه قرر ينام وبالفعل نام وبعد وقت كان حسن ومريم نايمين بعمق ووقتها دخلت فاديه عليهم الغرفه وهيا بتبص عليهم بابتسامه ،فقربت فادية من مريم وهيا ماسكه في ايديها مشرط طبي وقبل ما ترفع ايديها وتغرزه في بطنها فاق حسن علي صوت حركتها ومسك ايديها بسرعه قبل ما تقربها من مريم واتصدم لما بص عليها ولقي انها والدتها.
حسن اصدر صوت قوي صحي مريم من نومها مفزوعه وبتبصله لقت انه ماسك ايد فاديه وهيا ماسكه مشرط فصرخت مريم بخضه وقالت:ماما انتي بتعملي ايه؟
اتعصبت فاديه منهم وسحبت ايديها بالعافيه وقالت بضيق من حسن:انت عملت اييه،كنت سيبني اساعدها تخلص من اللي هيا فيه دا وترتاح!
حسن قام بسرعه كتفها وهو باصص علي مريم وبيقول:دي كانت عاوزه تقتلك انتي متاكده انها مامتك!
مريم شهقت بصدمه وبصت لفاديه بعيون مدمعه وقالت:انتي كنتي هتعملي كده يا ماما؟
ضحكت فاديه وكانها مش في وعيها وقالت:ماما..انا ماما..انتي متاكده اني مامتك!
حسن اخد المشرط من ايديها وقال بتهديد:انتي هتيجي معايا القسم حالا !
فاديه ضحكت وحركت راسها بالموافقه وقالت: ماشي بس هات مريم معانا..قالت كلامها وفضلت تضحك بهستريا فخافت مريم من شكلها وقالت بخوف:ماما انتي حصلك ايه..ارجوكي بطلي اللي بتعمليه دا متخوفنيش منك؟
فاديه بصتلها ووقتها ضمت حاجبها وقالت بزعل وصوت هامس:انا ..مش ..ماما؟
حسن بصلها باستغراب من الحاله اللي هيا فيها وانا عن مريم فكانت مصدومه من تصرفات والدتها وبدات تسالها:امال انتي مين؟
ضحكت فاديه:انا ماما!! قالت كلمتها وفضلت تضحك تاني بقوة وكانها فقدت عقلها..فاتكلمت مريم وهيا بتبص لحسن :ماما مش طبيعيه ارجوك امسكها جامد يا حسن لحدما انده اي دكتور يساعدها..
قالت كلامها وبعدت الغطا من عليها علشان تقوم فاتكلم حسن وقال باعتراض:انتي بتعملي ايه..استني انا اللي هنده للدكتور وهيا معايا ..خليكي انتي مرتاحه علشان الجرح بتاعك لسا طري؟
مريم حركت راسها بقلق وهوا خرج وهوا لسا ماسك فاديه ولقي وقتها ممرضه كانت خارجه من الغرفه المجاوره لمريم فبصلها وقال بجديه:لو سمحتي في هنا في المستشفي دكتور نفسي او مخ واعصاب؟
الممرضه حركت راسها:موجود يا فندم!
حسن شاور علي فاديه بعينيه وقال:طيب ارجوكي ساعديني نروح بيها للدكتور دا بسرعه؟
الممرضه بصت لفاديه اللي لسا بتضحك وقالت:طيب يا استاذ هو في الدور اللي فوق خلينا نوصلها ليه مع بعض؟
حسن حرك راسه بالموافقه واتجه هو والممرضه لفوق وهما ماسكين فاديه باحكام لحدما وصلوا للدكتور المتخصص للحالات اللي زي فاديه!
حسن طلب يكتفوها لان تصرفاتها مش طبيعيه وشرح للدكتور انها كانت هتقتل بنتها لولا انه كان موجود ولحقها..
الدكتور اتصدم وبلغ مساعدينه يكتفوها وبدا يكشف علي حالتها وكان حسن واقف متابعهم لحدما خلصوا وبعدها الدكتور قرب منه وقال:دي حالتها النفسيه صعبه جدا والظاهر انها بقالها فترة كبيرة كانت مريضة نفسيه..فـ انا اسف لو الكلمه اللي هقولها هتزعلك بس دي بقت مجنونه رسمي؟
حسن بصله بحزن وقال:يعني اللي خلاها تفكر تعمل كده في بنتها هوا انها فقدت عقلها تماما؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وحسن وقتها قال:طيب ارجوك يا دكتور قولي علاجها ايه طيب؟
الدكتور :هتروح لمستشفى العباسيه وهناك الدكاترة اللي هناك هيساعدوها ان شاء الله ؟
حسن حرك راسه وطلب منه يسيبها عنده لحدما يبلغ بنتها ويرجعله..
الدكتور وافق وحسن جري بسرعه علشان يبلغ مريم واول ما وصل لقاها قاعده قلقانه فقرب منها وقال بجديه:مريم انا اسف علي اللي هقولهولك بس الدكتور بيقول ان مامتك فقدت عقلها نهائيا وقالي كمان انها كانت مريضه نفسيه بقالها فتره كبيره؟
مريم استغربت كلامها وضمت حاجبها وقالت:ماما كانت طبيعيه وتصرفاتها عاديه ازاي يقول عليها كده'
حسن قرب منها ومسك ايدهيا وقال:انا جيت ابلغك بكلام الدكتور..اتنهد وكمل كلامه وقال:الدكتور بيقول ان من الافضل ليها انها تروح مستشفي العباسيه في اقرب وقت علشان الدكاترة اللي هناك هيساعدوها افضل منه؟
مريم بكت بشدة وحركت راسها برفض وقالت:لا يا حسن ماما مش مجنونه ماما كويسه بس هيا اكيد بتهزر معانا؟
حسن بصلها بحزن وسكت وهيا حاولت تقوم وقالت:مستحيل تروح هناك يا حسن هيا مش مجنونه ارجوك اتصل باحلام عرفها باللي حصل اكيد احلام هتساعدنا ..
حسن حرك راسه وخرج موبايله واتصل علي ماهر واول ما ماهر رد بلغه حسن بكل اللي حصل ووقتها ماهر اتصدم وبلغه ان احلام نايمه لانها تعبانه وعرفه انه جايلهم للمستشفي وهيساعدهم بنفسه !!
حسن وافق علي كلامه ونهي المكالمه وبص لمريم وقال:احلام نايمه علشان تعبانه بس جوزها جاي يساعدنا ،كمل كلامها بجديه:مريم انتي لسا تعبانه ارتاحي وانا هساعدها صدقيني بس اللي بتعمليه دا غلط علي صحتك!
مريم عنضت عينيها بحزن كبير علي الحالة اللي وصلتلها امها فبصلته وقالت بصوت متقطع من شدة البكاء :ارجوك يا حسن ..ساعدها!
حسن قرب منها وضمها لحضنه وحاول يعدلها علي السرير وقال:حاضر والله مش هسيبها غير لما الاقي لها حل بس انتي ارتاحي وبلاش تتحركي تاني!
مريم حركت راسها بالموافقه وهوا غطاها تاني وقبلها من اعلي رأسها وقال:خلاص يا مريم..هتسمعي كلامي لحدما ارجع؟
مريم حركت راسها وهو خرج موبايله وقعد قدامها يستني ماهر يوصل وبعد وقت .
وصل ماهر للمستشفي واتجه لغرفه مريم بسرعه واول مشاف حالتها قرب منها وطلب منها تهدي علشان صحتها وطمنها بانه هيساعد والدتها ووقتها بص لحسن وقال:خلينا نزوحلها يا حسن باشا علشان نشوفلها حل!
حسن حرك راسه بالموافقه ووقف وبص لمريم اللي بتبكي وهيا حركت راسها بانها كويسه فخرج وقبل ما يمشي من قدام الغرفه خالص طلب من ماهر يستناه لحدما يبلغ واحد من فريقه يجي يحمي مريم فماهر حرك راسه ووقتها حسن رن علي احمد واول ما رد احمد قال:ايوا يا حسن بيه احنا خلاص قبضنا علي ياسر غنيم؟
كان صوت احمد واضح جدا لدرجه انه وصل لماهر واللي اتصدم وفرح في نفس اللحظة ولما سمع رد حسن واللي قال:برافوا يا احمد انا كنت واثق فيكم بس عندي ليك طلب سريع بالله عليك !
احمد بموافقه:تحت امرك يا حسن بيه خير!
حسن برجاء:عاوزك تجيلي المستشفي اللي فيها مريم بسرعه وتفضل قدام الغرفه تاخد بالك منها لحدما اخلص مشوار علي السريع وارجع؟
احمد حرك راسه بالموافقه وقام وقف ورد عليه:حاضر يا حسن بيه انا جايلك !
حسن بابتسامه:شكرا يا احمد متحرمش منك يا رجوله!
احمد ابتسم ورد عليه بمشاكسه كالعاده وبلغه انه هيكون عنده في خلال دقايق لانه قريب منه وقفل معاه المكالمه ؟
حسن بص لماهر اللي باصص قدامه وقال:معلش بس يا ماهر باشا هنستني هنا شويه لحدما احمد زميلي يجي؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال بتساؤل:معلش يا حسن باشا عندي سؤال بس ليك،
حسن باهتمام:اتفضل يا باشا؟
ماهر:خلينا الاول نشيل الالقاب دي ونتكلم عادي!
ابتسم حسن وحرك راسه بالموافقه وقال:ماشي يا ماهر اتفضل قول سؤالك؟
ماهر ضحك وقال:ماشي يا حسن سوالي عند ياسر غنيم اللي فريقك قبض عليه دا ..هو اتمسك بتهمة ايه؟
حسن بجديه:دا وراه مصايب كبيرة بس من اهمهم انه مؤسس شبكة دعارة كبيرة وبيشتغل فيها بغرض انه يوقع رجال الاعمال وينسك عليهم سيديهات يهددهم بيها علشان يمشي مصالحة الخاصه!
ماهر حرك راسه بانبهار وقال:يستاهل الحرق بس دا ممكن ياخد كام سنه كده في تهمة زي دي !
حسن:مش اقل من ٣٠ سنه او ممكن مدي الحياة علي حسب بق ما القاضي هيحدد..
ماهر بفرحه كبيره:حلو اوي يستاهل ابن الوارمة!
حسن بانتباه:بتقول حاجه يا ماهر ؟
ماهر برفض:لا بقول الحيوان ازاي يعمل حاجه زي دي هو فاكر ان البلد دي مفيهاش حكومه ولا ايه؟
حسن حرك راسه بتعب وقال:والله الاصناف دي من البشر موجوده وبنقابلها كل يوم بس الكارثة هنا ان ياسر دا كان ظابط يعني عارف كويس ان حاجة زي دي عقابها كبير وفيها تأبيدة؟
ماهر بزعل :معنوش ضمير بس يستاهل؟
الفرحة كانت باينه علي وش ماهر فوقتها حسن اتكلم وقال:بس انت تعرفه يا ماهر اصل انا سمعت يعني انه شغال في نفس مجالك؟
ماهر ابتسم غصب عنه وقال:دا كان منافس ليا فعلشان كده بسال عنه ؟
حسن بصله باندهاش وحرك راسه وقال:الظاهر انه كان عزيز علي قلبك!
ضحك ماهر وحسن وقتها ابتسم لما اخد باله من الحكايه فبص لماهر وقال:ضحكتك دي بتدل علي قوة القرابه اللي بينكوا!
ماهر حرك راسه وقال:ربنا يصعب ايامه كمان وكمان دا ابن حلال ويستاهل؟
حسن ضحك علي كلامه ووقتها وصل احمد وهو بيجري وبيقرب عليهم واول ماقابله حسن بلغه ان مريم كانت هتتعرض لاذي وانه ياخد باله منها كويس وعرفه انه مش هيتاخر وهيجيله علي طول!
احمد اتصدم من كلامه وبلغه انه ميقلقش وانه هيحمي مريم ويفديها بروحه .. ابتسم حسن علي كلامه وشكرة ووقتها بص لماهر وبلغه انهم هيتحركوا وماهر مشي معاه واتجهوا الاتنين لغرفه الدكتور ولقوا وقتها فاديه نايمه بسبب المهدي اللي الدكتور اداهولها فبص ماهر لحسن وقال:الدكتور نصحك بالعباسيه..يبق احنا هنوديها هناك وانا هوصي عليها هناك علشان تاخد احسن وافضل خدمة؟
حسن قال باعتراض:بس مريم رفضت اني اعمل كده مفيش حل تاني؟
ماهر بص للدكتور وقال:في مستشفيات خاصه هنا يا دكتور تستقبل حالة مدام فاديه؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وبلغهم باسم مستشفى وماهر بلغ حسن انه مستعد يشيل كل تكاليفها علشان خاطر مريم واحلام وحسن شكره والاتنين اخدوا فاديه واتجهوا بيها علي المستشفي الخاص؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
وصل حسن وماهر قدام باب المستشفي وكانت فاديه معاهم وكانت نايمة ،خرج ماهر الاول وبلغ قسم الطوارئ بانهم محتاجين ترولي علشان معاهم مريضه!
اتحرك قسم الطوارئ لعربيه ماهر ولقوا حسن كان بيحاول يخرجها فقربوا منه ساعدوه وحطوها علي الترولي وبصوا لحسن وسالوه عن حالتها وقالوا:ايه اللي حصلها !
حسن اتكلم وقال:عندها حاله نفسيه صعبه ومحتاجه تتعرض علي دكتور؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وطلب منهم ينقلوها لغرفه دكتور الامراض العقليه اللي في المستشفي بسرعه!
ماهر قرب من حسن وقال :كويس انك كنت موجود ولحقتها قبل ما كانت هتموت علي ايد امها!
حسن حمد ربنا وقال:الحمدلله انا اتخضيت لان مكنتش اتوقع نهائيا انها ممكن تفكر في كده؟
ماهر خبط علي كتفه وقال:انا بقول اني اخد مريم عندي في القصر وهجهزلها هناك غرفه لاستقبالها لان وجودها في المستشفى من غير حراسه كده خطر عليها؟
حسن فكر في كلامه للحظة وقال:انا كنت بفكر اخدها البيت عندي بس انا هكون مشغول الفتره دي فانا موافق تاخدها عندك القصر،وان شاء الله كلها اسبوع تكون حالتها اتحسنت اكتر هكتب انا وهيا الكتاب وهاخدها لشقتي'
ابتسم ماهر وقال: مبروك مقدما يعني احنا هنبق قرايب علي كده؟
ابتسم حسن وحرك راسه بحماس:دا شرف كبير ليا يا ماهر والله انك هتبق عديلي!
ابتسم ماهر وقال:الشرف ليا انا يا حسن..روح انت للدكتور فوق وانا هخلص رسوم الحسابات كلها وهحصلك!
حسن حرك راسه ومشي وماهر قرب من قسم الاستقبال وقال:لو سمحت عاوز ادفع رسوم العلاج لوجود المريضه فاديه علاء الدين اللي لسا داخله من شويه المستشفي!
الموظف حرك راسه بالموافقه وبص قدامه في الكومبيوتر ولقي الدكتور اللي استلم حالة فاديه حدد علاجها وثمنه فالموظف بص لماهر وقال:١٢٠ الف يا فندم دا علاج سنة كامله للمريضة فاديه!
ماهر بتساوؤل:لا انا عاتز هدفع ثمن شهر بس؟
الموظف:يبق ١٠ الاف يا فندم ..
ماهر حرك راسه وخرج الفيزا ودفع الفلوس وبعدها اتحرك لمكان فاديه .
وفي القصر صحيت احلام وهيا بتبص حواليها ملقتش ماهر فاتخضت وقامت بسرعه تشوفه راح فين وبدات تدور عليه ملقتهوش فنزلت علشان تشوفه لو في مكتبه ملقتهوش فسألت عليه الخدم والحراس بلغوها انه خرج فقررت احلام تروح لحمزه ولما وصلت اوضته لقته نايم فخرجت وراحت غرفتها تاني واتصلت علي ماهر وكان وقتها ماهر واقف مع حسن فلما شاف اسمها علي التيلفون بص لحسن وقال:دي احلام هرد عليها وهرجعلك تاني!
حسن حرك راسه وسأله بسرعه:هتقولها علي اللي حصل ده !
ماهر حرك راسه وقال برفض:لا مش عاوز اقلقها دلوقت خصوصا انها تعبت النهارده!
حسن حرك راسه وماهر خرج برا الغرفه ورد علي احلام وقال:ايوا يا حبيبتي!
احلام قال بـ قلق:ماهر انت فين انا صحيت ملقتكش جمبي والوقت دلوقت متاخر؟
ماهر بهدوء:معلش يا احلام خرجت اخلص حاجه ضروريه متقلقيش كلها دقايق وهكون عندك!
احلام باعتراض:لا خلاص خليك لو هيا حاجه مهمه انا بس كنت بطمن عليك !
ماهر ابتسم ورد عليها:لا خلاص انا خلصتها وجاي القصر علي طول'
احلام حركت راسها بالموافقه وقفلت معاه وهو رجع تاني لحسن و بلغه انه هيرجع لاحلام وطلب منه يرجع علشان مريم وبالنسبه لفاديه هما وصوا الممرضين والدكتور عليها وكمان هيا واخده مهدأ يعني مش هتفوق منه غير علي بكرة يكونوا هما ارتاحوا؟
حسن وافق علي كلامه والاتنين خرجوا مع بعض من المستشفي …وماهر عزم عليه انه هيوصله وبرغم اعتراض حسن الا ان ماهر أصر انه يوصله وبعد دقايق من الاقناع ركب حسن جمبه وماهر استغل انهم مع بعض وبدا يسال حسن عن اللي حصل لمريم وعن مين السبب فيه!
فـ حكى ليه حسن عن ادهم وحكايته القديمه مع مريم وبلغه ان ادهم هيتحول بكره للنيابه علشان يتحقق معاه وماهر لما سمع كل القصه زعل علي حالة مريم وبلغ حسن يهتم اكتر بيها لانها بنت كويسه وهو يعرفها من زمان فشكره حسن علي مساعدته ليهم دايما واهتمامه وبعد وقت قصير وصل ماهر قدام المستشفي وخرج حسن من العربيه وسلم علي ماهر .
ماهر بابتسامه:انا هبلغ رجالتي يجهزولها الغرفه والصبح ان شاء الله هننقلها عندنا في القصر!
حسن حرك راسه بالموافقه ودخل للمستشفي وماهر رجع ركب العربيه واتحرك بيها للقصر!
وعند احلام كانت قاعده بتفكر في القصه اللي سمعتها من عمها عن حياتهم زمان ففكرت لو ممكن فاديه تكون امها فعلا بس ممكن بتعمل كده علشان ضغط نفسي هيا مرت بيه او انها كانت مجبره تحبهم رغم انها مش فكراهم ..ففضلت احلام تديلها مبررات لحدما لقت ماهر داخل عليها وبيقول
:احلام انا هنقل اختك مريم تعيش معانا هنا في القصر علشان متفضلش لوحدها هناك لان حسن مشغول ومش هيعرف يفضل معاها الفتره دي؟
احلام حركت راسها وقربت منه وقال:يعني انت كنت عند مريم دلوقت في المستشفى!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا والرجاله دلوقت تحت بيجهزولها الغرفه زي ماجهزوا الغرفه لحمزه لما كان تعبان وان شاء الله بكره الصبح هنروح نجيبها من المستشفي انا وانتي !
احلام شكرته علي اللي بيعمله علشان اختها فقرب ماهر منها وقال: بالنسبة للسبب الرئيسي اللي خلاني اروح لمريم دلوقت انا هعرفهولك بس بلاش النهارده علشان انتي تعبانه ومحتاجه ترتاحي وانا كمان مرهق اوي!
احلام حركت راسها بتعب وقالت:خلاص ماشي وانت كمان لازم ترتاح !
ماهر حرك راسه وقال:طيب ممكن تساعديني اخلع الهدوم دي لاني بجد تعبان ومرهق ومش قادر!
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت منه وبدأت تخلعه الچاكيت الاول وهو كان بيبص لتفاصيل وشها بحب ولما احلام انتبهت ليه ابتسمت برقه وهوا نزل عينيه علشان يشوفها وهيا بتخلعه القميص واول ما احلام قربت منه وبدات تفك زراير قميصه بصلها بحب وقال:ايوا انتي لازم تتدربي علي اللحظة دي علشان قريب اوي هتلبسيني القميص الصبح وتخلعولي في نهاية اليوم '
احلام لما فهمت قصده ابتسمت وحركت راسهعكا بالموافقه وهو قرب منها وقبلها من خدها وهيا ابتسمت بفرحه وهوا لف بجسمة علشان احلام تخلعه البنطلون بس لما لقاها سكتت لفلها وسالها باستغراب:وقفتي ليه يا احلام!
احلام يخجل:انت بتقول ايه انا مستحيل اعمل كده!
ضحك ماهر وفتح ايديه الاتين وعضلات جسمه باينه وقال:طيب انا ممكن اخد حضن مقابل انك مش هتعملي كده!
احلام بصتله بتوتر وقالت:مش هتبطل تحرش بق يا ماهر عيب كده انت راجل عاقل!
ابتسم ماهر وقال:مفيش مشكله لو هكون مجنون معاكي..انتي سري وغطايا يا احلام فعلشان كده انا بكون مرتاح وانا معاكي!
ابتسمت احلام وحركت راسها وقالت بتساؤل:يعني افهم انك بتقول كده علشان اقرب منك وانفذ طلباتك دي؟شاورت علي بنطلونه وهو ضحك بشده وقال برفض:لا شوفي انتي نيتك وحشه ازاي انا بس عاوز احضنك اصلك وحشتيني اوي وبعدين انتي ناسيه اني بعشقك وبموت فيكي وبحبك اووي كمان'
احلام بصتله ولقت انه بيقول الحقيقه فقربت منه وهوا بكل حب حضنها وبدات هيا تغمض عيونها براحه وبدات تمشي ايديها علي ضهره بحب وبتفكر فيه كزوجها فبعدت عنه بعد وقت وقالت:وانا كمان بحبك اوي يا ماهر،وبجد نفسي اعوضك عن كل الوقت اللي بعدته عني برغم حبك الشديد ليا؟
ماهر باستغراب:انا يابنتي!
ضحكت احلام وحركت راسها بالموافقه وهوا ضحك وقال:بصراحة حصل انا كنت بموت فيكي ومش داري يا احلام'بس تسلم الصدفه والقدر اللي جمعونا مع بعض من تاني!
ابتسمت احلام ورجعت حضنته تاني وقالت :احنا لينا قاعده مع بعض علشتن اعدلك فيهم عضلاتك دي،،هو انت بجد حقيقي!
ابتسم ماهر وحرك راسه بالموافقه وقال:اكيد حقيقي انتي عارفه علشان العضلات دي تظهر كده انا بتعب قد ايه في التمارين اللي بعملها؟
احلام بصتله بتفحض وقالت:اكيد بتتعب جامد بس بصراحه يستحقوا التعب!!شكلهم حلو اوي؟
ماهر ابتسم وبص لبطنها وقال:مش ناويه تخليني اعد عضلات بطنك انتي كمان ولا ايه؟
احلام ضربته بخفه وبعدت عنه وقالت:لا انت كده بتهزر بق!
شدها ماهر عليه تاني بضحكه وهيا ابتسمت بحب وضمته اكتر ليها وقالت:خلاص هسامحك علشان خاطر حبي ليك'
ماهر بزعل:يعني مش علشاني؟
احلام بصت في عيونه وقالت:علشانك طبعا وعلشان دي كمان قبلته من خده وهو استغلها فرصه وقال:ممكن هنا كمان كمان!
شاور علي شفايفه وهيا قالت باستغراب:اشمعنا؟
ماهر وهو بيضم شفايفه:اصلهم وحشوكي وبيسألوا عليكي بقالهم فتره كبيره!
احلام ضمت حاجبها بدعل وقالت:يا حبايبي دول زمانهم مشتاقين جامد علي كده!
ماهر وهو بيقرب منها:اوي!!اوي يا احلام!
قال كلامه وهو بيقبلها وهيا سرحت معاه وقبلته بحب '
ماهر بعد عنها لما افتكر ان الوقت اتاخر جدا وانها لازم تنام فغمزلها وقال:الوقت اتاخر يا احلام ولازم ننام علشان بكره جايلك ضيوف كتير!
احلام بفضول:ضيوف مين هي مريم ضيفه؟
ماهر برفض:لا يا احلام انا قصدي علي مارك مصمم الازياء اللي جايلك مخصوص من امريكا علشان يصمم فستان فرحك!
احلام حركت راسها وقالت:ايوا ايوا انا ازاي نسيت حاجه زي دي!ابتسم ماهر وقال:لا ركزي معايا كده دا الفرح دا انا مستنيه بفارغ الصبر!
ضحكت احلام وحركت راسها وقالت:خلاص تعالى ننام علشان نعرف نعرف نصحي بدري!
ماهر حرك راسه وقال:طيب مش هتغيريلي بق البنطلون!
احلام ضربته علي صدره وبعدت عنه وهو فضل يضحك علي شكلها،فـ دخل هوا لغرفة تغير الملابس علشان يلبس بيچاما مريحه واحلام نامت وسابتله مكان ينام فيه واول ما رجع ماهر وقرب منها فتحت دراعها لاستقباله وهو قرب منها بكل فرحه وحضنها!
احلام بهمس:ريحتك حلوه اوي يا ماهر هيا مامتك كانت ورده؟
ماهر رد عليها بابتسامة:لا كانت فيروز!
ضحكت احلام علي قلشته وهوا ضمها اكتر ليه وقال في نفسه:ربنا يستر علي اللي هتقابليه بكرا يا حبيبت قلبي!(قاصده علي فاديه واللي عملته )
غمض عينيه ونام وهيا فضلت تتامله شويه وبعدها نامت!
وفي المستشفي وصل حسن لغرفه مريم ولقي احمد واقف وبيشرب سيجاره بكل اهمال فقرب حسن منه وقاله بصدمه:بتعمل ايه يا احمد ممنوع السجاير هنا انت في مستشفي!
احمد طفي السيجاره بسرعه وقال:معلش يا فندم اصل الجو هنا هادي خالص فماخدتش بالي!
حسن حرك راسه بالموافقه وقال:خلاص يا احمد حصل خير وتسلم علي وقفتك جمبي يا صاحبي!
احمد بإبتسامه:متقولش كده يا حسن احنا اخوات ةاهم حاجه عندي انت كويس!
حسن حرك راسه وقال:ايوا انا بخير الحمدلله روح انت بق ارتاحعلشان الوقت اتاخر!
احمد حرك راسه وقال:مش محتاج مني حاجه !
حسن:شكرا يا احمد متحرمش منك'
احمد استأذن منه ومشي وحسن دخل لمريم واللي كانت لسا صاحيه فقرب منها وقال:انتي لسا صاحية يا مريم!
مريم اتكلمت بزعل :وانا هيجيلي نوم ازاي بعد اللي حصل دا يا حسن ،طمني عملتوا ايه مع ماما!
حسن:وديناها مستشفي خاصه وماهر اللي دفع تكاليفها بس قالي انه مرداش يحجز لها غير شهر علشان هينقلها مستشفي افضل يكون متوفر فيها العلاج اللي يناسبها!
مريم ابتسمت وقالت:ربنا يجازيه خير،،بصت لحسن وقالت:وانت كمان يا حسن مش عارفه اقولك ايه غير اني من غيرك ولا حاجه!
حسن قرب منها وحضنها وقال:انا مش عارف هما ليه بس مستخسرينك فيا بس ان شاء الله هتجوزك وهتفضلي ليا!
ضحكت مريم ولمست خده بحب وقالت:متقولش كده يا حسن العيب مش منك بل العكس العيب منهم!
حسن بصلها باطمئنان وقال:ربنا يحفظك ليا وتفضلي دايما معايا ،انا برضوا عاوز ابلغك اني اتفقت مع ماهر هتروحي تقعدي معاهم علشان تكوني في امان اكتر!
مريم بصت له بقلق و سألته بفضول:وانت يا حسن هتروح فين!
حسن:عندي مؤمريه هخلصها وبعدها هنتجوز ان شاء الله!
مريم ابتسمت وحركت راسها بموافقه وقالت:خلي بالك علي نفسك يا حسن علشان بجد هزعل منك لو اهملت في نفسك!
ابتسم حسن وقبل ايدها وقال:علشان عيونك بس يا مريم..هخلي بالي من نفسي علشان اشوفك من تاني وان شاء الله كل حاجه هتكون بخير!
مريم بموافقه علي كلامه:ان شاء الله يا حبيبي،تعالي بق نام جمبى علشان نومتك علي الكرسي دي مش حلوه!
حسن حرك راسه وهيا بعدت شويه من علي السرير وسابتله مكان ينام عليه وهو قرب منها ووقتها مريم ضمته لحضنها وقالت:خليك دايما جمبي ومتسبنيش!
حسن بحب:ربنا يقدرني يا مريم وافضل جمبك!
مريم حطت ايديه علي ايديها وقالت:يارب يا حسن ،،يارب!
حسن غمض عينيه وهيا كمان وفي خلاص دقايق كانوا ناموا!
وفي صبح يوم جديد!
استعد ماهر واحلام بعدما جهزوا انهم يروحوا للمستشفي علشان يجبوا مريم للقصر
وبالفعل بعد دقايق وصلوا للمستشفي ومعاهم عربيه تانيه خاصه لمريم وحسن'
الدكتور كان جهز مريم وقعدوها علي كرسي متحرك واول ما وصلت احلام وشافتها ابتسمتلها بحب وقررت انها اللي هتساعدها تخرج من المستشفي واصرت تزق الكرسي بنفسها وماهر وحسن وافقوا علي قرارها بابتسامه..
وطبعا لان حسن فهم مريم انهم لسا معرفوش احلام باللي حصل مع فادهيه مريم كانت هاديه وبتتفاعل مع اختها كل ما تقرب منها من غير ما تبين اي حاجه!
وبعدما حسن وماهر قربوا من العربيه التانيه علشان يساعدوا مريم تركب بعدت احلام عنهم خالص وكانت بتابعهم من بعيد!
ماهر وحسن ركبوا مريم علي الكرسي وحسن قفل الكرسي المتحرك وحطه جمبها وركب الناحيه المقابله ليها وماهر قفل وراهم الباب وشاور للسواق يتحرك وبص هوا لأحلام وشاورلها تقرب منه وبعدها همس في ودنها وقال:مارك كلمني وقالي انه مستنينا في القصر !
احلام بتساؤل:بس هو جاي علي الصبح كده!
ماهر رد بهدوء:قالي انه وراه حجات تانيه هيخلصها النهارده فهوا هياخد المقاس بس دلوقت وبعدها هيجي يوم تاني يكمل!
احلام حركت راسها بتفهم وقالت:خلاص خلينا نروح علشان منتاخرش عليهم!
ماهر حرك راسه بالموافقه وركبها في العربية وركب جمبها وشاور لمنعم يتحرك بيهم للقصر؟
وفي القصر !
كان مارك وليزا ومعاهم شنطة الشغل قاعدين في الصالون،فكان حمزه نازل ولما شافهم استغرب ولاكن لما دقق في ملامحهم عرفهم بسرعه لانهم كانوا متصدرين تريند امبارح بسبب اللي حصل مع ليزا في المعرض !
فقرب حمزه منهم وقال بالانجليزي المتقطع:مستر مارك المصمم المشهور ازي حضرتك!
مارك ابتسم ووقف يسلم عليه ووقتها ليزا بصتله وابتسمت فكان حمزه بيقول بالعربي:الفرسه دي مراتك!
مارك ضم حاجبه باستغراب لانه مش فاهمه وبص لـ ليزا اللي كانت بتبص لحمزه ومصدومه فحمزه بصلها وضحك وقال بالانجليزي:اهلا وسهلا مدام ليزا كيف حالك!
ليزا ردت عليه بالمصري وقالت:الله يسلمك!
حمزه وقف متصنم مكانه لما ردت عليه بالمصري فوقتها مارك بصلها باستغراب لانه متوقعش ابدا انها هتكلمه مصري فحمزه حس انه مش في وعيه وانه بيتخيل فقال بانكار:نورتوا القصر ..اكيد انتوا جايين علشان خالي ماهر هو زمانه نازل من فوق!
حمزه قال كلامه وجري بسرعه من قدامهم فقعد مارك تاني وبص لزوجته وسالها:كلمتيه بالمصري ليه!
ليزا برفع حاجب:مفيش يا مارك بس حبيت امارس اللغه مش اكتر!
مارك حرك راسه ووقتها سمعوا دوشه جايه من عند البوابه وكان حسن وماهر دخلوا ووراهم احلام وهيا بتزق الكرسي بتاع مريم فوقف مارك وليزا علشان يستقبلوا ماهر واللي اول ماشاف ليزا وقف مصدوم وقال بصدمه: مدام فاديه انتي جيتي هنا ازاي؟
ليزا اتصدمت لانه عرفها برغم انها اول مره تشوفه فكانت هترد عليه وتساله هو مين بس مارك قاطع كلامها وقال:مرحبا مستر ماهر هل انت تعرف زوجتي!
ماهر دقق في ملامحها واكتشف انها برغم الشبه الكبير بينها وبين فاديه بس مش هيا تماما !
احلام مكنتش لسا انتبهت ليها فقربت منهم وهيا بتقول:دا بقى المصمم مارك يا مريم اللي هيصمم فستان فرحي بس هيا مين اللي معاه دي انا مش شايفه ملامحها بسبب ماهر تعالي نقرب منهم اكتر!
مريم حركت راسها واحلام اتحركت وهيا بتزقها لحدما وقفوا قدام ليزا ووقتها الاتنين بصوا لبعض بصدمه!
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
ماهر دقق في ملامحها واكتشف انها برغم الشبه الكبير اللي بينها وبين فاديه بس مش هيا تماما !
احلام مكنتش لسا انتبهت ليها فقربت منهم وهيا بتقول:دا بقى المصمم مارك يا مريم اللي هيصمم فستان فرحي بس هيا مين اللي معاه دي انا مش شايفه ملامحها بسبب ماهر تعالي نقرب منهم اكتر!
مريم حركت راسها واحلام اتحركت وهيا بتزقها لحدما وقفوا قدام ليزا ووقتها الاتنين بصوا لبعض بصدمه!
ليزا مكانتش فاهمه هما ليه باصين عليها ومصدومين مدا فرجعت خصله من شعرها ورا ودنها واتكلمت انجليزي وقالت:في حاجة ولا ايه؟
احلام فضلت تبصلها وهيا ساكته ومصدومه فقررت تبص لمريم علشان تشوف رد فعلها ولقت ان مريم مصدومة أكتر منها فاتكلمت احلام وقالت بزهول وغير تصديق :ازاي؟
مريم:مش معقول ازاي دي شبهها جدا؟
حسن اتكلم بدهشه وقال :هو انا سمعت صح يا ماهر!! هيا اتكلمت انجليزي دلوقت!
ماهر حرك راسه بالموافقه علي كلامه ووقتها اتلكمت ليزا تاني وقالت:انتوا بخير في حاجه ولا ايه شكلكم مش طبيعي؟
مارك اتدخل في الكلام وقال:مستر ماهر حضرتك كويس انت والباقي!
ماهر انتبه ليهم وحرك راسه بالموافقه وبص علي احلام وهيا حركت راسها بمعني ايه اللي هيا شايفاه دا فـ ماهر غمض عينيه بمعني انهم يقعدوا علشان يتكلموا معاهم..
احلام حركت راسها ودخلت مريم للصالون وقعدت علي الكنبه وماهر سلم علي مارك وزوجته وحسن سلم عليهم وقعدوا هما كمان ووقتها مارك وليزا قعدوا وكان مارك مستغرب نظراتهم لـ زوجته فقرر يقرب منها ويسالها:انا حاسس ان في حاجه مش طبيعيه هنا !!هوا انتي تعرفيهم؟
ليزا حركت راسها بالرفض ووقتها مريم بصت لاحلام وقالت:احلام هي الست دي شبه ماما فاديه ولا انا بيتهيألي؟
ليزا اول ما سمعت اسم احلام بصت علي احلام باندهاش وبدات تحس احساس غريب ناخيتها فلقت ان احلام بترد علي اختها وبتقول:لا مش بيتهيألك يا مريم دي فعلا شبه ماما فاديه!
ليزا اتصدمت من كلامهم فاتكلمت مصري وقالت:فاديه!! انتوا تعرفوا فاديه!
طبعا اول ما ليزا اتكلمت وقالت كلامها مريم واحلام بصولها بصدمه كبيره واتكلمت مريم بسرعه وقالت:حضرتك بتتكلمي مصري؟
ليزا حركت راسها وقالت:ايوا علشان انا اصلا مصريه !!بس انتوا اسمكم احلام ومريم؟
احلام ومريم حركوا راسهم وهيا ردت عليهم وقالت بصدمة كبيره:ومامتكم اسمها فاديه؟
احلام ومريم حركوا راسهم فبكت ليزا وهيا بتقرب منهم وبتبصلهم باشتياق وبحزن كبير علي عمرها اللي ضاع وهيا مش فكراهم .!!
أول ما بصتلها احلام في عينيها لقت ان عيونها حزينه ومليانه بالقهر فبصتلها وقالت بتوتر:ازاي حضرتك انتي تعرفي مامتنا!! اصل بصراحه فيكي شبه كبير منها!
ليزا بصت لمارك وحركت راسها ببكاء ان دول بناتها اللي بتدور عليها فمارك بص لماهر وكلمه بالانجليزي وشرحله قصه ليزا وعن حياتها القديمه !!
ليزا فبصت لبناتها والقهر واضح في صوتها وقالت:انا فاديه!!انا مامتك يا احلام..بصت لمريم وبكاءها زاد لان مريم كبرت هيا واحلام جدا فقالت:انا مامتك يا مريم!! انا فاديه علاء الدين مامتكوا!
احلام بكت اول ما سمعت كلامها ومكانتش قادره تنكر كلامها بسبب قلبها اللي كان بيدق وكانه حاسس بيها فبصت لاختها وقالت بدموع:مريم الست دي بتقول الحقيقه ..والله قلبي حاسس بيها من اول مشافها!
ليزا بصت علي مريم وشافت حالتها فبكت اكتر واتكلمت بقلق الأم علي بنتها :مريم مالك يا حبيبتي ايه اللي حصلك'
مريم اول ما دققت في ملامحها بكت هيا كمان ومن كتر بكاءها مكنتش قادرة انها ترد عليها وتجاوبها فبصت لاختها اللي كانت لا تقل عنها بشئ وحركت راسها بان فعلا دي مامتهم الحقيقيه !
احلام وقفت وهيا بتحاول تاخد انفاسها بانتظام وليزا وقفت مقابلها واحلام وقتها ضمتها لحضنها وقالت بصوت عالي مليان بحزن:ماما!! انتي ازاي!! انت ازاي كنتي بعيد ومين اللي عشنا معاها دي؟
ليزا بانهيار علي حالتها هيا واولادها:دي اختي..دي توأمي..
احلام غمضت عينيها بالم ووقتها ماهر وحسن كانوا فهموا كل الحكايه من مارك فقرب ماهر من احلام وحسن قرب من مريم ومارك اتحرك هو كمان في اتجاه ليزا وكل واحد فيهم بيحاول يهدي حبيبته لان الثلاثة كانوا منهارين!
حمزه كان واقف بعيد وشايف كل واحد حاضن واحده فقرب منهم وعلامات الدهشه باينه علي وشه وقال بتساؤل:هو ايه اللي بيحصل هنا؟هو في حد اتجوز؟
ماهر لف بجسمه وبصله ورد عليه:تعالي يا حمزه متخافش شوف حصل ايه؟
احلام كانت لسا حاضنه ماهر وبتبكي وفجاه لقت صوت حمزه بيقرب منها وبيقول بقلق:طنط احلام انتي بتعيطي ليه ؟
ماهر بصله وقال بحزن:عارف الست الي شبه والدة احلام دي..شاور علي ليزا ووقتها حمزه دقق في وشها وقال بصدمه:يا لهوي دي شبهها فعلا يا خالي ازاي انا ما اخدتش بالي..بس اقولك حاجه دي لا تقارن تماما عن الست فاديه دي بطل يا خالي؟
احلام فاقت علي كلامه فضربته علي دماغه وقالت:بتقول ايه يا حيوان انت دي امي؟
حمزه بشهقه:نعم انك؟
الكل انتبه علي صوت حمزه واحلام وهيا بتقرب منه علشان تضربه ولاكن ماهر ماسكها!
احلام ببكاء ممزوج بالغضب:سيبني يا ماهر اربي الحيوان دا؟
حمزه كان بيضحك وهو بيبرر لنفسه موقفه:مكنتش اعرف والله انا بس كنت بقول رأيي؟
ليزا انتبهت ليه فبعدت عن مارك وقربت من حمزه وقالت:انت واضح عليك شقي وبرضوا قولت عليا فرسه من شويه وانا سكت؟
حمزه بصلها بدهشه:انتي بتتكلمي مصري ازاي..هو مش انتي اجنبيه؟
ليزا بصت لبنتها اللي لسا بتبكي وقربت منها وهيا بترد علي حمزه:لا مصريه وابويا مصري وامي مصريه؟
حمزه كانت صدمته مخلياه مش قادر ينطق ويرد عليها ففضل متابع ليزا وهيا بتحاول تهدي احلام واحلام هديت وبصتلها وقالت:ازاي يا ماما انتي ماما..ليزا بصتلها بتركيز واحلام اتكلمت مصصحه لكلامها :قصدي ازاي فاديه كانت عايشه معانا علي انها ماما وانتي كنتي فين وانتي اسمك تسنيم صح؟
ليزا حركت راسها برفض وقالت:لا يا حبيبتي انا فاديه..هيا اللي اسمها تسنيم!هيا فين صحيح وفين باباكي؟
احلام بحزن:هيا..انا مش عارفه مكانها ولاكن بابا توفي من شهرين؟
ليزا بحزن كبير:توفي..توفي ازاي هو كان تعبان ولا مات موتة ربنا..
حسن قرب مريم من والدتها واحلام ومريم ردت علي سؤال والدتها وقالت:كان مريض وكان في غيبوبه فضل نايم لمدة ٨ سنين واول ما فاق مات؟
ليزا بكت وهيا بتفتكر كل لحظاتها مع حبيب عمرها وبدات تفتكر كل مواقفها معاه وهما شباب وكأنها حصلت امبارح فبصتلهم واتنهدت وقالت:منها لله تسنيم ربنا ينتقم منها؟
مريم مسكت ايد ليزا وقالت:انتي لازم تحكيلنا كل الحكايه احنا عاملين زي اللي تايهين في بحر غامض ومش فاهمين حاجه..كل فتره نعرف حاجه جديده تخلينا تايهين اكتر ومش بنوصل لبر ..ارجوكي اقعدي معانا واشرحيلنا كل حاجه ورسينا علي بر؟
ليزا حركت راسها ومسكت ايد بنتها الصغيره وقالت:اهدي يا احلام كفايه عياط؟
مسحتلها دموعها بايديها واحلام حركت راسها وهيا ماشيه وراها بصت لماهر اللي كان مبسوط من الصدفه الغريبه اللي جمعتهم في لحظه فشاورلها تسمع كلام والدتها وتبطل تعيط وهيا حركت راسها وقعدوا كلهم مع بعض ووقتها ماهر طلب من الخدم اللي في المكان يمشوا لحدما يخلصوا كلامهم!
ليزا قبل ما تحكيلهم اي حاجه عرفتهم انها متجوزه مارك وشرحة لمارك ان دي مريم بنتها الكبيرة وان التانيه احلام بنتها الصغيره ومارك بصلهم وابتسم وقبل ما تتكلم ليزا بلغته بانها هتحكيلهم القصه من اولها وهوا وافق علي كلامها وهيا بدات تتكلم وتقول؟
مش هقول علي تستنيم اختي ولا هوصفها باقل من مجنونه مش هقول انها مريضه نفسيا علشان الكلمة دي مش هتوصفها وقليله عليها ..لان تسنيم اقبح من كده ومش طبيعيه!!
اختي كانت بتكرهني لسبب اني اتجوزت محمد وخلفت منه وبسبب انها كانت تعبانه وبتتخيل انها انا قررت تتخلص مني واتسببت في عمل حادثة لينا كلنا انا وانتوا وابوكم ولما كلهم كانوا بينزفوا كنت حضناكي يا احلام بكل قوه علشان احميكي والحمدلله انك متأذتيش زينا !!
اخدت ليزا نفس عميق وكملت كلامها بصوت مليان بكاء وقالت:
تسنيم كانت موجوده لما فوقت ولقيتكم شبه ميتين حواليا انهارت وجاتلي نوبه هلع في وقتها وفجاه لقيت ايديها بتشدني بكل قوه وجبروت وبتخرجني من العربيه ورمتني في البحر وقبل ما ترميني صرخت فيها وانا بترجاها انها متعملش كده لان انا بحبكوا ومش عايزه ابعد عنكوا بس هيا الغيره والكره والمرض اللي كانت فيه خلاها تقسي عليا برغم ان انا كنت توأمها وكنت بعتبرها نصي التاني وروحي من جوه بس هيا صدمتني وكسرتني وحرمتني منكم وبكل قسوه وحقد مسكتني من هدومي و بكل جبروت حدفتني في البحر!
طبعا انا بسبب الحادث كنت في لا يثري لها ولان المكان اللي رمتني فيه كان محاط بالصخور كان سهل اني اتخبط في اي صخره وافقد ذاكرتي!
اللي انقذوني كانوا مجموعه من الصيادين كتر خيرهم انهم عالجوني ولاكن بسبب فقداني للذاكره معرفتكمش ووقتها قابلت مارك واللي كان جاي مصر زياره اتشديت ليه اوي وكنت حاسه اني اعرفه من زمان ف قربت منه واتعرفت عليه وهو وقتها وقع في حبي..وعلي فكره دا كلام مارك ليا قبل ما يتجوزني!
كان عاوز يتعرف عليا بس انا وقتها كنت ناسيه اسمي اقترح عليا اني اسافر معاه واتجوزه بس كنت خايفه لاني معيش هويه حتي ومش فاكره اي حاجه من حياتي؟
مارك ساعدني اعمل هويه جديده واقترح اسم ليزا لانه مشابه للوحة المونلايزا وكان وصفني بيها لاني مكنتش مفهومه زي اللوحه بالظبط..
طبعا انا عشت مع مارك واشتغلت كـ مساعدته الخاصه واتشهرنا مع بعض اكتر ولاكن كنت حاسه ان ليا ماضي وعلي طول قلبي مشغول بالتفكير وبرغم اني مش عارفه انا بفكر في ايه بس احساس الخوف كان ملازمني!!
عدت السنين وقررت ازور مصر علشان تصميم فستان عروسة ماهر الصياد وجيت ورجعت عنا لاول مره بعدما سبت البلد من ٢٥ سنة وامبارح بس وانا في معرض كبير هنا كنا معزومين علي افتتاحه انا ومارك واحده منفسنه كانت غيرانه مني قررت توقعتي وتسببلي في موقف محرج بس انا بشكرها من كل قلبي لان بسبب حقدها دا انا رجعتلي ذاكرتي وافتكرت كل حاجه!
ليزا مسحت دكوعها وقالت وهيا بتاخد نفسها:
كل اللي هقدر اوصفه او اقوله دلوقت هو اني بشكر ربنا بجد من كل قلبي علشان قابلتكوا وبرغم اني متوقعتش ابدا اني هقابلكوا بالسرعه دي بس دا اكيد من كرم ربنا عليا وحنيته اني متعبش تاني والاقيكم بسهوله كل اللي انا عاوزاه اعرف تستنيم فين واوجهها وبجد نفسي انتقم منها؟
كانت مريم واحلام بيبكوا وهما بيسمعوا كلامها وماهر رد عليها وجاوبها:تسنيم اختك دلوقت يا مدام فاديه في مستشفي بتتعالج لانها فقدت عقلها تماما وامبارح كانت هتخلص علي مريم لولا وجود الظابط حسن معاها كان زمنها انها حايتها!
احلام اول ما سمعت كلام ماهر عن اللي خصل مع مريم اتصدمت اكتر وبصت لاختها واللي كانت بتبكي وقالت:الكلام دا حقيقي يا مريم يعني فاذهي كانت عاوزه تقتلك!
مريم حركت راسها ببكاء فاحلام مسكت ايديها وبكت اكتر واتكلمت بخوف عليها:هيا عاوزه ايه منك وليه مش سيباكي ف يخالك!!
ليزا اول ماشافتهم ف يالخاله دي قربت من بناتها وفضلت تحضن وتبوس فيهم بكل شوق ولما حسن بص لماهر لقوا انهم بيكبوا وكان حمزه قاعد ومنهار بسبب اللي سمعه فبص علي مارك ولما لقاه قاعد ومش لاقي حد يحضنه قرب حمزه منه وحضنه وقال بالانجليزي:نو بروبلم اتس اوكي
no problem, it’s okay
معناها❤️🔥 لا توجد مشكلة، لا بأس؟
مارك حرك راسه وحمزه كان بيعيط بشده واما مازك شاف خالته فضل يطبطب عليه وحمزه حضنه وهو بيحاول يهدي بسبب تأثره القوي باللي حصل مع ليزا وبناتها!!!
ليزا بعدت عن بناتها وقالت لجديه:خلاص يابنات احنا لازم نعوض كل اللي فاتنا وانا اوعدكم اني مش هسيبكوا تاني ابدا!
احلام ومريم حركوا راسهم بالموافقه ووقتها مارك بعد عن حمزه بضيق لانه بيبكي بأفوره فابتسم لاحلام ومريم وكلمهم انجليزي وكانت احلام فهماه ولاكن مريم مش اوي فقال مارك:ازيكم يا بنات انا مبسوط ان ليزا قابلتكم وان شاء الله هتكون معاكم ومش هتسيبكم تاني!
احلام شكرته وردت عليه بالانجليزي وبصت لمريم وقالت:قوليله شكرا بالانجليزي ؟
مريم حركت راسها وردت عليه:ثانكيو مستر مارك!
ابتسم مارك وكان هيقرب علشان يحضنهم وهو معتقد بان دا عادي ومتاح بالنسبه ليهم ولاكن اتدخل ماهر فورا ومنعه وحسن بص علي مريم لقي انها تعبت اكتر ومحتاجه ترتاح ..فقرب منها ومسك ايديها وهمس في ودنها:خليني اوديكي الاوضه اللي هتقعدي فيها علشان ترتاحي لان شكلك تعبان ومرهق جدا!
مريم رفضت وطلبت منه يفضل معاها هنا لانها متوتره جدا ومحتجاه جمبها فافتكر حسن انه هيروح مع ادهم علشان يحضر معاه التحقيق ولاكن لما بصلها ولقي انها محتجاه أكترقرر يفضل جمبها ويولع ادهم وسيرته !
فقرب منها ولمس وشها وقال بحنيه:انا معاكي يا مريم متخافيش يا حبيبتي بس خليني اخدك لأوضتك ترتاحي لانك تعبتي النهارده!
مريم ردت عليه برفض:لا يا حسن خليني موجوده معاهم شويه علشان دماغي لسا مشغوله
فـ همست وهيا بتاخد رأيه في ليزا:انا مصدقاها وحاسه فعلا انها بتقول الحقيقه انت بما انك ظابط وبتعرف الكداب شايف ايه؟
حسن بنفس الهمس رد عليها:مستحيل ان عياطها دا يكون تمثيل هيا فعلا بتقول الحقيقة ودا باين من نظراتها رد فعلها ولهفتها عليكوا اول ما اكتشفت الحقيقه، وعلي فكره يا مريم اللي كانت مامتك دي خلاص هتفضل في مستشفي الامراض العقليه لان حالتها صعبه وخطر علي البشر!
مريم للحظة افتكرت ذكرياتها مع فاديه واللي طلع اسمها تسنيم وتبق خالتها وبرغم كل اللي حصل الا ان مريم ليها ذكريات نوعا ما حلوة معاها فكانت اكتر واحده متأثرة بكل الحكايه دي فقررت انها تتكلم وتسأل والدتها الحقيقة ليزا عن تسنيم وقالت:خالتي تسنيم كانت بتفضلني عن اختي احلام دايما واختارتني انا علشان افضل معاها وعلي فكره من يومين بس اعترفت بان انا بنتها وان احلام بنت اختها اللي مسافره وقالت ان اسمها تسنيم وحكتلنا قصه غريبه مش مفهومه!
حكت مريم لـ ليزا عن القصه اللي فاديه قالتها أحلام عن والدتها ولما ليزا سمعت الحكايه ضمت حاجبها وقالت:مش انا بقولكم دي مريضه نفسيه يعني اكيد كل اللي قالته مش حقيقي انا مستعده اعمل تحليل DNA لو مش مصدقين انا امكم الحقيقية!
احلام حركت راسها هيا ومريم وقالوا:لا احنا مصدقينيك بس !!بس فاديه احنا اتعلقنا بيها برغم اللي عملتها!
ليزا ببكاء:دي تسنيم انا فاديه؟
احلام باعتذار:انا اسفه ياماما نسيت؟
مريم قربت منها ومسكت ايديها:ماما انتي أمنا الحقيقه وبعدين مش محتاجين نعمل تحاليل احلام اختي نسخه مصغره منك ودا دليل كفايه انما انا اعتقد شبه بابا اكتر بس اكيد واخذه منك حاجه؟
ابتسمت ليزا وحضنتهم ووقتها ماهر حب يتكلم وقال:انا سعيد جدا يا مدام فاديه انك قابلتي اولادك وكمان رجعتلك ذاكرتك بس انا عندي سؤال دلوقت هو حضرتك هتعملي ايه بخصوص مارك جوزك!
فاديه بصت علي مارك اللي كان سامع الكلام بس مش فاهمه فردت فاديه وقالت:مارك بالنسبالي كل حياتي ودا لان انا من غيره ولا حاجه وانا مش بس بعتبره بس جوزي دا حبيبي وكل حياتي وانا دلوقت عايشه باسم ليزا ومعايا الجنسيه الامريكيه فانا في الماضي كنت متجوزه محمد بس هوا دلوقت مات فانا علشان مسببش اي ضجه هفضل ليزا الاجنبيه بس انا مش عاوزه اسيب بناتي لان انا ما صدقت اتجمعت بيهم!
ماهر بفضول:انتي كنتي جايه تصممي فستان لاحلام لان فرحنا انا وهيا قرب ..برغم انها صدفه غريبه ومش مفهومه بس اعتقد ان من حظها ان والدتها هتشارك في تصميم فستان زفافها!!
ابتسمت ليزا وهيا بتبص لبنتها الصغيره وبتقول بحب:هزعل اوي لو كنت جيت وخلصنالك الفستان وانا معرفش انك بنتي؟
احلام حضنتها بسرعه وقالت:انا مشاعري متلغبطه بس انا مبسوطه اني قابلتك وعرفت كل الحقيقه وانا فرحانه ان امي هتشارك في تصميم فستاني انا بس عاوزاكي تكوني معايا في اللحظة دي لان دي كانت امنيتي من زمان؟
ليزا حضنتها بقوه ودمعت:ربنا جمعني بيكي يا قلب ماما وهحضر فرحك وهعملك احلي فستان ان شاء الله !
ابتسمت احلام وحركت راسها وبصت لماهر بحب وقالت:مامر جوزي احن شخص عليا وهو الوحيد اللي كان مستعد يضحي بالدنيا كلها علشاني!
ليزا بصتله وابتسمت وقربت منه وشكرته من كل قلبها وقالت:مش محتاجه اقولك حطها في عينك لاني شايفاها جوه عينك وواضح قد ايه انت بتحبها؟
ماهر ابتسم ورد:احلام مش مجرد مراتي يا مدام احلام دي كل حياتي وانا من غير احلام لا اسوي شئ!
احلام فرحت لما سمعت كلامه فقربت منه حضنته بحب وقالت:كلامك دا ياماهر محفور في قلبي وربنا يقدرني واكون ليك الزوجه الصالحة واكون ام كويسه لاولادك!
حضنها ماهر بحب كبير وكان مبسوط ان الفرحه رجعت من تاني لقلبها وابتسم لما شاف ابتسامتها رجعت من جديد فبص لخدها وقبلها بحب وهيا وقتها خجلت جدا وليزا ابتسمت علي شقاوتهم!
فبصت علي بنتها الكبيرة ولقت ان الظابط حسن مقرب منها جدا فحست انهم متجوزين فسألت مريم وقالت:انتي اتجوزتي انتي كمان يا مريم؟
مريم بصت لحسن والاتنين حركوا راسهم بالرفض وقالت مريم:احنا يعتبر مخطوبين وان شاء الله هنكتب كتابنا قريب!
ليزا ابتسمت وقربت من حسن وقالت بتوصيه:حطها في عينك يا حضرت الظابط وعلي فكرة دي مش بس روح قلب دي اول ماشافت عيني!
ابتسم حسن وبص لمريم بحب كبير وقال:مريم مش بس مجرد انسانه عاديه لا بالعكس دي حياتي كلها ،دي عيلتي وانا مقدرش ازعلها او اقولها كلام غير اني بحبها؟
ابتسمت ليزا وحست ان بناتها اختاروا صح فلفت بجسمها ولقت حمزه واقف يبصلها ومبتسم فقالت بتساؤل:وانت بق متجوز؟
حمزه برفض:لا خاطب؟
ليزا هزت راسها:كويس انك خاطب علشان كنت هخطبلك !
حمزه باستغراب :بتتكلمي بجد!
احلام وماهر بصوله بتهديد وهو عدل نفسه وقال:لا يا مدام ليزا انا بحب خطيبتي ومش عايز غيرها؟
ضحكت ليزا وحركت راسها بالموافقه وقربت من مارك اللي مستنيها تجيله بقاله كتير وحضنته وقالت:انا عاوزه احتفال بجمال الليله الرائعه دي ممكن نفضل هنا في مصر علي طول!
مارك ابتسم وحرك راسه وقال:لو دا اللي هيخليني اشوف ابتسامتك دي علي طول فانا موافق!
حضنته ليزا بحب وقالت:شكرا اوي يا مارك علي كل اللي انت بتعمله علشاني!
كان مارك بيقرب منها علشان يقبلها بس ليزا منعته وشاورت بعيونها علي كل اللي واقفين حواليهم وباصين علليهم فبصلهم مارك لقاهم مركزين معاه والدهشه علي ملامحهم فرجع مارك فورا عن قراره وعدل هدومه وهيا قالت:خلينا ناخد مقاسات احلام علشان نبدا نصمملها الفستان!
ابتسمت احلام وبصت لماهر بفرحه وهو قال:انا بعزم علي حضرتك يا مدام ليزا انتي وجوزك الاستاذ مارك انكم تفضلوا معانا هنا في القصر !
ليزا بصت لمارك واقترحت عليه الكلام وهو حرك راسه بالرفض وقال بالانجليزي:احنا مرتاحين اكترفي الاوتيل وعلشان برضوا انتو كـ شباب تكونوا علي راحتكم!
ماهر حرك راسه برفض:احنا هنكون مرتاحين اكتر لو انتوا فضلتوا هنا معانا؟
مارك بص لـ ليزا واللي عيونها كانت بتبلغه بالموافقه فـ حرك راسه ليه وقال:خلاص تمام موافقين!
ماهر ابتسم وبلغ الخدم فورا يجهزوا غرقه كبيره باعلي حوده لمارك وليزا وبعدها بص لأحلام وقال:مش يلا بق يا عروسه علشان ناخد مقاس فستانك!
احلام بخجل: تفتكر اني هطلع حلوه!
ماهر بحب:هتطلعي اجمل بنت في الدنيا يا احلام ..ابتسمي وادخلي بقلب جامد عاوزك تفضلي واثقه في نفسك!
احلام حركت راسها واخدت نفس طويل وقربت من مارك ووالدتها ووقفت قدامهم و فتحت ايديها الاتين ووقتها ليزا بصت لمارك وحركوا راسهم بحماس وبدأوا ياخدوا مقاساتها..
_______في شقة ياسر!
اتحرك ممدوح ومنعم ومعاهم مأزوم شرعي للشقه بعدما عرفوا ان ياسر اتقبض عليه وان زمان ناني هانم لوحدها فخبط ممدوح علي الباب واول ما فتحت ناني الباب اتكلم ممدوح بابتسامه وقال:ابنك اتقبض عليه علشان مسجل خطر وعليه قضايا كتير فانا قولت ان انتي ملكيش غيري وجيت اكتب كتابي عليكي رسمي!
ناني بصتله بصدمه وهوا دخل ومدلهاش فرصه تعترض علي كلامه فبص لمنعم والمأزوم وقال:اتفضل يا مولانا اتفصل يا منعم؟
دخل المأزون ووراه منعم للشقه وقعدوا في الصالون وبدا المأزون يفتح دفتره!
ممدوح بجديه:ابدأ يا مولانا..المأزون حرك راسه وممدوح بص لناني وقال:بطاقتك فين!
ناني كانت هتعترض بس هوا حط ايديه في فمها وقال بجديه:بقول بطاقتك فين هتنطقي والا..
ناني بخوف منه:جوا تحت مخدة السرير..
ممدوح بص بمنعم واللي قام يجيب البطاقه ورجع تاني وهوا ماسكها!
ممدوح اخد البطاقه من منعم وحط عليها بطاقته الشخصيه واداهم للمأزون وقال:ادي بطاقتي وادي بطاقة العروسه ..قال كلامه وشاور علي ناني وقال:وادي العروسه بنفسها!
المازون حرك راسه بالموافقه وقال:يبق علي بركة الله!
بدا المأزون يكتب الكتاب وناني قاعدة مصدومه من اللي بيحصل فـ فضلت مركزه مع المأزون لحدما طلب انها تمسك ايد ممدوح وبدأ يمليهم كلام وهما يرددوه وراه وبعدها سحب المنديل وقال:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير الف مبروك يا اساتذه!
ممدوح قرب منها باسها من خدها وهيا قالت بتساؤل :ايه اللي بيحصل دا انا مش فاهمة حاجه!
ممدوح مردش عليها وبص للمازون اللي اداله القسيمه الحواز وقام وقف فاتكلم ممدوح ووجه كلامه لمنعم:وصل مولانا يا منعم يا بني؟
ناني بصتله وقالت بتساؤل:انت بتعمل ايه يا ديحه انا مش موافقه علي الجواز دا؟
ممدوح قبلها من شفايفها وسكتها بالكلام وقال:انا بحبك وعاوز اكمل حياتي معاكي وعشان خاطر اللي في بطنك دا قررت اننا نتجوز رسمي ونبدأ حياة جديدة ونظيفة مع بعض من اول وجديد!
ناني فكرت في كلامه وحركت راسها بالموافقه
وقالت:طيب وابني ياسر والفلوس بتاعتي اللي اخدتها مني؟
رد ممدوح: لو علي ابنك فهو كده كده لابس لابس وهبق اسمحلك تزوريه كل فتره اما يتحكم عليه ان شاء الله واما بالنسبه للفلوس فـ فلوسك في الحفظ والصون بس تحت ادارة جوزك!
ناني اتصدمت وهوا مسك ايديها وقال:مش كفايه بق تضيع وقت اكتر من كده ونروح لبيتنا؟
ناني بزهول:بيتنا؟
ممدوح بابتسامه:ايوا بيتنا يا عروسه انا عندي شقتي الخاصه وجاهزه علي اعلي مستوي وكانت واقفه بس علي العروسه؟
ناني ابتسمت وحركت راسها وقامت وهو مسك ايدهيا وقال:براحه وانتي ماشيه يا عروسه علشان خاطر البيبي اللي في بطنك..يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
بعد مرور اسبوع علي مقابلة ليزا بـ بناتها .
قرر مارك انه يخلص فستان أحلام ويستقر هو وليزا في مصر.
وطبعا كان قرارهم قرار سليم بالنسبه لوجود ليزا جمب بناتها لانها مش هتقدر تبعد عنهم تاني فطلبت من مارك انهم يفضلوا في مصر ويروحوا لامريكا في وقت الشغل فقط وينزلوا لمصر تاني!!
واما بالنسبه لماهر الصياد فكان اتأكد ماهربان حياتهم بقت في امان بعد حبس ياسر غنيم والتخلص من كل المشاكل اللتي تسبب فيها ياسر واولهم شركته اللي فقدت مشروع بسببه؟
احلام علاقتها مع مريم بقت احسن من الأول وقدرت مريم تفهم ان اختها مش وحشه زي ماكانت فكراها وقدروا كلهم يتخطوا ويتقبلوا ليزا كأمهم وينسوا فاديه السابقه بعدما اتجننت رسمي وتم وضعها بداخل مستفي الامراض العقليه وبسبب ان ماهر الصياد بنفسه طلب توصيه علي حالتها فهيا بتتعامل معاملة افضل بكثير من الباقي؟
الظابط حسن!!
اتأكد حسن بعدما تم التحقيق مع أدهم واثبات كل التهم اليه تم تحديد موعد الجلسه التي يتلقي الحكم بها فتاكد حسن بعد ان تم التخلص من ادهم ان حياة حبيبته مريم اصبحت الان في حالة افضل وبإمكانه التقدم للزواج منها بدون اي عواقب !
وبالنسبة لحمزه وحنين ..طلب حمزه من خاله انه يروح هو واحلام معاه يطلبوا ايد حنين ووعد حمزه ماهر بانه هيهتم بالدراسه أكتر من الاول وكمان هيشتغل معاه في الشركه وكل دا بمقابل انه يخطب حنين ويبدأ يجهز لنفسه مستقبل ويقدر يتجوزها وبالفعل اتجه حمزه وماهر واحلام لبيت حنين ومعاهم باقه من الزهور وعلبه شكولاه .
كانت والدة حنين واخوها في استقبالهم وحنين قاعده في غرفتها مع صديقه مقربه ليها وكانت لابسه فستان رقيق وعليه طرحه هاديه فاول ما نورا استقبلت ماهر وحمزه واحلام دخلت تنده لبنتها علشان تقابل العريس!
حمزه كان بيبص لخاله ومبتسم واحلام كانت فرحانه ليه لانها نفسها انه يكون في احسن حال ومبسوط فبصت علي ماهر وقالت:حمزه الفرحه باينه علي وشه وانا برغم اني قاعده بعيد عنه الا اني سامعه نبضات قلبه الشديده،من الواضح انه بيحبها اوي؟
ماهر بص علي حمزه وابتسم وقال بهمس:كان نفسي ان ابوه وامه هما اللي يكونوا معاه في الوقت دا بس هرجع اقول انه مش بس ابن اختي لا دا انا بعتبره ابني وفرحان انه خلاص حاله هيتعدل وهيخطب اللي بحبها !
ابتسم حمزه لما سمع همسهم عليه وبصلهم وقال:بابا ماهر وماما احلام لو سمحتوا، لو سمحتوا قولولي انا شكلي طالع حلو؟
ضحك ماهر ورد عليه:دا السوال رقم ١٠٠ اللي تسألهولي النهاردهعن لبسك وشكلك وانا اقولك زي الفل!
ضحك حمزه ووقتها قربت حنين منهم وهيا شايله صينيه عصير اول ما بص حمزه عليها وعيونه جات في عينيها صوت نبضات قلبه هو وحنين بق عالي بطريقه ظاهره وواضحه!
ابتسمت احلام علي شكل حنين لانها كانت جميله اوي فقربت حنين من احلام وقدمت لها العصير وبعدها لماهر وبعدها حمزه وبعدها لمامتها وخالها وبعدها قعدت جمب والدتها بكل هدوء !
اتكلم ماهر وقال :احنا جايين نطلب ايد الانسه حنين لابن اختي الاستاذ حمزه وهنكون اسعد ناس في الدنيا لو وافقتوا علينا!
نورا بصت لاخوها وابتسمت وحركت راسها ليه علشان يرد علي ماهر ،فاتكلم خال حنين وقال:دا شرف كبير لينا طبعا يا استاذ ماهر ومادام الاستاذ حمزه زي الفل وميعبوش حاجه ايه اللي هيخلينا نرفضه وطبعا العروسه في الاول وفي الاخر هيكون قراراها!
ابتسم ماهر وبص علي حنين ووقتها خالها بصلها وقال:موافقه يا بنتي علي الاستاذ حمزه!
حنين بصت لحمزه ووشها احمر جدا فحركت راسها بالموافقه وقالت:موافقه يا خالي؟
ضحك حمزه وكانن نفسه يقوم يحضنها لولا نظرات ماهر ليه فقعد حمزه مكانه وهو بيحاول يمسك اعصابه فبص علي والدة حنين وقال:انا يشرفني اني اتجوز بنتك واوعدك اني هحطها في عيني وهبذل كل جهدي علشان اسعدها!
ابتسمت نورا وحركت راسها ليه وقالت:ودا اللي انا هطلبه منك يا حمزه!
حمزه حرك راسه بثقه والتزام وبص علي خاله اللي بدا يتكلم تاني ويتفق معاهم علي الشبكة والمهر!
وفي فيلا الصياد كانت ليزا ومريم قاعدين وبيتكلموا مع بعض علي احلام!
مريم قالت وهيا بتحكي لوالدتها عن احلام:دي مش عارفه اي حاجه يا ماما عن الجواز وازاي تبسط جوزها!
ضحكت ليزا وقالت:دا طبيعي يا مريم يعني هيا هتعرف منين هيا كانت اتجوزت قبل كده!
مريم حركت راسها:تصدقي عندك حق بس قوليلي ازاي هنقنعها باللبس اللي انتي قولتي عليه!
ليزا بضحكه:ببساطه يا مريم احلام عاوزه قعده بينا وصدقيني هتفهم بعدها كل حاجه ماهر يستحق الدلع دا وهيا محترمه بزياده؟
ضحكت مريم وقالت:خلاص انا بنفسي اللي هشرحلها التفاصيل بما اني اقرب منها سناا.
حركت ليزا راسها وقالت:بالنسبه ليكي يا مريم احكيلي اكتر عن نفسك !
مريم حكت لوالدتها عن ماضيها كله وحكتلها عن رحمها اللي شالته بسبب الحادث فزعلت ليزا علي حالها ولاكن هدأتها مريم لما شرحتلها انها راضيه تماما عن حالتها ووضحت اكتر انها كلمت حسن وطلبت منه يسيبها علشان اللي حصلها بس هو رفض وقال :انا ميهمنيش الخلفه قد ما انتي تهميني يا مريم ولو نفسك اوي يكون عندك طفل ممكن نتبني واحد!
ابتسمت ليزا لما سمعت كلامها وحسن كبر اكتر في نظرها فبصت علي بنتها ومسكت ايديها وقالت:اوعي تخسريه يا مريم واحد زيه يستاهل كل حبك واهتمامك وتقديرك ليه ومهما يحصل اوعي تبعدي عنه؟
ابتسمت مريم وحركت راسها بالموافقه!
وفي الوقت اللي كانوا بيتكلموا فيه بيدخل حسن وهوا لابس لبس الشغل بتاعه واول مشافته مريم قلبها دق بحب ..
حسن اتكلم وقال بابتسامه:مساء الخير !
مرسم وليزا باعجاب من شكل حسن:مساء النور!
حسن لما شاف مريم قاعده وبتبصله بنظرات اعجاب ابتسم وقرب منها وقال:عامله ايه دلوقت!
مريم:الحمدلله انت اتاخرت كده ليه مش قولت هتيجي بدري!
قرب حسن اكتر منها وقعد جمبها وقال:معلش يا مريم والله كان عندي مأموريه واول ما خلصتها جتلك علي طول حتي شوفي بنفسك انا ملحقتش اغير لبسي وجيت بلبس الشغل'
ابتسمت مريم وحركت راسها بالموافقه وقالت بحب:كويس انك جيت بلبس الشغل دا حلوي اوي عليك!
ابتسم حسن وبص علي ليزا اللي بصاله هيا وكمان ومبتسمه وقال:مدام ليزا ازيك عامله ايه؟
ليزا بابتسامة:الحمدلله يا حبيبي انت اخبارك ايه؟
حسن:الحمدلله ..بص علي مريم وقال:معلش هاخد مريم منك خمس دقايق!
ليزا ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وقامت وقفت وقالت:خليك انت قاعد معاها هنا وانا هطلع اشوف مارك وصل لحد فين في الفستان!
حسن حرك راسه وليزا مشيت وسابته مع مريم واللي كان وشها احمر من الخجل!
حسن لمس خدها وقال بفرحه:كتب كتابنا بكره خلاص!
مريم حركت راسها باهتمام وقالت:بس انت ليه رافض نعمل فرح ..دا حقك علي فكرة؟
حسن بحب كبير ليها:يا مريم حالتك الصحيه اهم عندي من الفرح وانا بصراحه مستعجل وعاوز اخدك لبيتي ومش مهم بق نعمل فرح او منعملش المهم انك تكوني مراتي؟
مريم ابتسمت ولكن كانت حاسه بحزن لان هيا كمان نفسها تعمل فرح وتلبس فستان زفاف وتشوف انها عروسه وتفرح بس لما بصتله ولقته مُصر علي قراره حركت راسه ليها بالموافقة وقربت منه وقالت:بكرا هكون مراتك وهاجي معاك بيتك وان شاء الله هعمل كل اللي هقدر عليه علشان اخليك اسعد زوج في الدنيا؟
حسن:انا فعلا هكون اسعد زوج في الدنيا عارفه ليه يا مريم علشان انتي اللي هتكوني زوجتي،،انا وانتي هنكون نفس الشخص انا بحبك اوي ومستعد اضحي بكل الدنيا علشانك..
مريم ابتسمت بحب ليه وهوا ضمها وقال بهمس:كل اللي عاوز اقوله ليكي بلاش تفكري في الماضي خلاص انا قدامك وانتي قدامي ومدام احنا بخير يبق نقدر نخلي كل ايامنا كلها سعيده!
مريم دمعت بسبب تفكيرها في الخلفه ولاكن بكلامه حست انها سعيده جدا فضمته اكتر لحضنها وهيا بتبص عليه وعلي تفاصيله وقالت بحب:ربنا يخليك ليا يا حسن!
حسن رد بإبتسامه وقال:ويخليكي ليا يا مريومة '
ضحكت مريم وبعدت عنه وقالت:يبق انا وانت هنتجوز بس اسمحلي بق اجي معاك واحنا بنختار الدبل ؟
حسن قال باستغراب:دبل ايه اللي انت هتيجي معايا تختاريها!
مريم اتصدمت للحظة وهوا كمل كلامه بابتسامة وهو بيخرج علبه من جيبه الخلفي:الدبل جاتلك لحد عندك خلاص؟
مريم بصت علي شكل الدبل بفرحه وقالت:خضتني يا حسن انا كنت فاكره انك مش هتلبسني دبله وانا كمان البسهالك!
ضحك حسن علي شكلها وقال:انا اقدر بردوا انسي حاجه مهمه زي دي انا بس كل اللي بفكر فيه هوا راحتك مش عاوز اتعبك وانتي لسا مبقتيش كويسه من اثار الجرح اللي لسا بيوجعك وبرغم انك بتداري وجعك الا اني حاسس وبحس بيه؟
مريم حركت راسها وهوا طلع دبلتها وقال:اي رئيك زوقي حلو؟
مريم باعجاب:زوقك يجنن يا حبيبي '
ابتسم حسن ورجع الدبله مكانها في العلبه وقال:بكرة هلبس البدله اللي انتي اختارتيها وطبعا ليزا مامتك قالتلي انها هتختارلك فستان علي زوقها بس يارب ميكونش قصير علشان انا بغير؟
مريم حركت راسها بضحكه وقالت:لا ما تقلقش ماما ورتلي الفستان وهو كمان طويل وهيعحبك!
حسن وهو مقرب من وشها:متاكده!
مريم بخجل:ايوا؟
وهما قاعدين وبيتكلموا وصل حمزه وماهر واحلام بعدما قرأوا الفاتحه ل حمزه وحنين وحددوا ميعاد الخطوبه ودا بعد اسبوعين..
احلام كان فرحها الاسبوع الجاي فقربت من ماهر وقالت:وانا بس هاخد اسبوع عسل علشان خاطر خطوبة الاستاذ؟
حمزه بصلها وقال علشان يغيظها:وفيها ايه يعني يا ماما دا خطوبة ابنك برضوا؟
احلام بضيق منه:ابن مين انا اصلا معرفكش ومستحيل اخلف واحد شبهك كده..يا سمج'
حمزه بص لخاله وقال بصدمه:بابا!! شايف مراتك بتعمل ايه في ابنك وبتقول عليا ايييه!
ماهر بص لأحلام ولقاها منزعجه من حمزه فقرب منه وقال:عارف لو مصالحتش ماما يا قلب بابا هعمل فيك ايه!
احلام بضحكه:خلاص سيبه اصل دا عريس واحنا محتاجين وشه سليم دا احنا ما صدقنا شوفنا ملامحه!
ضحك ماهر غصب عنه علي كلامها وكان حمزه هيرد ولاكن ماهر منعه وقال:كلمة زياده وهلغي الخطوبه!
حمزه جري بسرعه من قدامه وقرب من حسن ومريم اللي كانوا هيبوسوا بعض فقال:شوفت يا خالو حسن ويا خالتوا مريم ماما احلام بتعمل ايه
!!
شهقت مريم من وجوده فبعدت عن حسن بسرعه بتوتر وحسن لما شاف حمزه واقف وهو بيبصلهم بلا مبالاه ولا كانه بوظ عليهم لحظة مهمه فقام وقف وكان فرق الطول بينه وبين حمزه واضح فاتكلم حسن وقال:انت بتعمل ايه هنا دا وقته!
حمزه بلع ريقه ورجع خطوه لورا وقال :خلي قلبك كبير يا حسن بيه انا عيل وغلط؟
حسن بص وراه لقي ماهر بيقرب منه ومبتسم فابتسم حسن وساب حمزه واقف وهيعملها علي روحه وراح سلم علي ماهر!
ماهر بفرحه:ازيك يا حسن بق تغيب عننا اسبوع بحاله يا راجل!
حسن باعتزاز:معلش بق يا ماهر الشغل عاوز كده!
ماهر وهو بيخبط علي كتفه:بالتوفيق يا باشا مصر ..قولي الحيوان دا عمل ايه!
حسن بضيق:قطع عليا لحظة مهمه مع مراتي؟
ماهر بأمر: خلاص خلص عليه!
حمزه اول ما سمع كلام ماهر جري بسرعه من قدامهم وراح للمطبخ عند مرسي يتحامي فيا..
ماهر ضحك عليه وقال:ازاي دا هيفتح بيت ويكون راحل مسؤول انا مش عارف!
ضحك حسن وقال:شباب الجيل دا كلهم اشقيه!
ابتسم ماهر وحرك راسه علي كلامه وقال:عندك حق!
احلام قربت من مريم وسلمت عليها وبلغتها بموعد الخطوبه بتاع حمزه ومريم باركت لحمزه من بعيد برغم انها متغاظة منه فقالت وهيا بتشاورله وهوا واقف عند باب المطبخ:مبروك يا حمزه علي قرايه الفاتحه عقبال اليله الكبيره ؟
حمزه بصوت عالي من يعيد :الله يبارك فيكي يا استاذه مريم!
ضحكت مريم علي رده وبصت لاختها وقالت:برغم اني بحس انه فصيل الي اني منكرش انه بيضحكني ودمه خفيف!
احلام بموافقه علي كلامها:عندك حق دا لذيذ اوي وانا بحبه!
ماهر قرب من احلام واتكلم بتساؤل :مين دا اللي بتحبيه يا احلام!
احلام بابتسامه:انت طبعا يا ماهر وانا عندي مين تاني أحبه غيرك!
حمزه من بعيد:انا ؟
ضحك ماهر وحرك راسه بحب ليها وقال:وانا كمان بحبك يا روح قلبي!
حسن بص لماهر واحلام وقال:ان شاء الله كتب كتابي انا ومريم بكره زي ما اتفقت معاكوا !
اتكلم ماهر بتساؤل:لسا لحد دلوقت مُصر علي انك متعملش فرح!
حسن بنظره فهمها ماهر :احنا مرتاحين كده وعلي العموم مبروك ليك وليا يا ماهر!
ابتسم ماهر وحرك راسه بالموافقه:الله يبارك فيك يا حسن!
حسن قعد جمب مريم واللي كانت بتخفي زعلها علي فكرة الفرح ولاكن حسن كانت نظراته واضحه ليها بانه مخبي عنها حاجه وماهر الوحيد اللي كان فاهمها فبصت احلام لماهر وقالت:بالنسبه للفرح اللي هيكون بعد اسبوع انا عاوزه اعرف هنسافر فين ،انت مخبي عليا لحد دلوقت؟
ماهر ضم عينيه بتفكير وبص علي الفراغ قدامه وقال:انا بلغتك انها مفاجأة بس مادام انتي عاوزه تعرفي فـ احنا يا ستي هنسافر تركيا هنقضي اسبوع عسل هناك وبعد خطوبة حمزه شوفي اي دوله نفسك تروحيها وانا مستعد للمغامره معاكي!
احلام بفرحه وصوت عالي:بجد يا ماهر!
ضحك ماهر وحرك راسه لسها:بجد يا احلام ..همس في ودنها:بقولك ايه ما تيجي نطلع لمارك نشوفه وصل لحد فين في الفستان!
احلام بموافقه:تمام ماشي يلا بينا!
ماهر وقف وبص لحسن ومريم وقال:هنسيبكم بق ونطلع نشوف مارك فوق وصل لحد فين فس الفستان!
حسن حرك راسه ومريم ابتسمت لاختها وحركت راسها بفرحه!
ماهر مسك ايد احلام واتحركوا لفوق وحسن قرب من مريم اكتر بس وهوا ماسك ايديها وبيتكلم معاها في مواضيع خاصه بيهم!
_________
في شقة منعم!
الحاج ابو بسمه والد خطيبته كان قاعد وجمبه بنته ومنعم وامه وابوه قاعدين قصادهم اتكلم منعم وقال:خلاص يا عمي انا جهزت الشقه وفرشتها وبالنسبه للقاعه فهيتحجز لينا في اكبر فندق في القاهره وهنقعد اسبوع وبعدها هنسافر شرم الشيخ علشان شهر العسل والفستان والبدله جاهزين كله واقف علي موافقتك ؟
والد بسمه بص لبنته ولقاها فرحانه فحرك رأسه وقال:خلاص يا ابني انا موافق اتوكل علي الله وحدد ميعاد الفرح!
منعم بفرحه:ممكن بعد شهر من النهارده لحد بس ما بسمه تجهز نفسها لان دا طلبها؟
والد بسمه بص لبنته وقال:يعني انتوا اتفقتوا مع بعض يعني!
بسمه حركت راسها بخجل ومنعم قال:انا اسف يا عمي طبعا انت الكبير بتاعنا وليم كلمتك بس هيا كان لازم تقول رايها!
والد بسمة حرك راسه بالموافقه وقال:خلاص يا ابني مش زعلان منك انت وهيا لازم تتفقوا طبعا علي اي حاجه تخص حياتكم..الف مبروك مقدما!
منعم ابتسم علي تفهم والد خطيبته وقال:ربنا يخليك ليا يا عمي !
ابتسم والد بسمه وبص لوالد خطيب بنته وقال:تعالي معايا ياحج محمد نقعد علي القهوه اللي تحت شويه وبص لمراته وقال:خدي الحجة رايه وفرجيها علي الحجات اللي جبناها لبسمه ؟
والدة بسمة حركت راسها بالموافقه وقامت وهي مبتسمه ومسكت ايد ام منعم وقالت:تعالي معايا يا حجة رايه ندخل جوا !
قامت والدة منعم ومشيت مع ام بسمه وسابوا منعم وبسمه قاعدني لوحدهم!
منعم بفرحه:انا مش مصدق نفسي يا بسمه ان احنا كتبنا الكتاب وخلاص كلها شهر ونتجوز!
بسمه بحب:انا كمان مبسوطه يا منعم بس انت اكيد قولتلي الحقيقه وان ماهر بيه المدير بتاعك هوا اللي عمل معاك كده!
منعم بثقه:صدقيني يا بسمه والله انا بقول الحقيقه ماهر باشا هو اللي عمل معايا كده لاني وقفت معاه الفتره اللي فاتت وساعدته في حاجات كتير ودا كان وعده ليا وهو نفذه؟
ابتسمت بسمه وحركت راسها بالموافقه وقالت:خلاص متزعلش مني انا بس بطمن ان الجوازه دي مشايه بالحلال!
منعم ابتسم:اطمني يا بسمه لاني عمري ما اعمل اي حاجه حرام او ادخل فلوس حرام بيتي!
ابتسمت بسمه ومسكت ايديه:والله يا منعم انا بحبك وواثقه فيك بس انت عارف اني بخاف عليك!
منعم ابتسم وقبل ايديها:وانا بموت فيكي يا قلب منعم!
ابتسمت بسمه وفضلت تتخيل نفسها بالفستان الابيض وان منعم معاها ولما لقت الموضوع جميل اتحمست ليه وقالت:انا متحمسه اوي يا منعم اشوف نفسي بالفستان واشوفك بالبدله!
ضحك منعم وقال :هتكوني زي القمر يا بسمه علشان انتي زي القمر اصلا!
حركت بسمه راسها وقالت بتفكير:طيب اي رئيك نعمل بدل شهر العسل دا ونروح نعمل عمرة'
منعم ابتسم وقال:ممكن نعمل عمرة بعد شهر العسل متقلقيش انا معايا فلوس بزيادة!
حركت بسمه راسها بالموافقه وقالت:ماشي اللي تشوفه يا حبيبي!
ابتسم منعم وقرب اكتر منها وبدا يوريلها علي تيلفونه صور القاعه والفندق اللي اختاره بنفسه وماهر حجزهوله ؟
وفي شقة ممدوح.
كانت خارجه ناني من المطبخ وهيا شايله صينيه فيها اكل وبتقرب من ممدوح اللي قاعد في الصاله وبيتفرج علي التيلفزيون!
ناني وهيا شايله الصينيه وبتقرب منه قالت بضيق:مش كنت تجيب خدامه تخدمنا افضل من المرمطةاللي انا فيها دي!
ممدوح قام اخد منها الصينيه وقال باعتراض:انا مبحبش حد يعرف حاجه عن حياتي وبالذات الخدم دول بيكونو متطففلين وحشرين بزياده فانا عاوز حياتنا كده تكون خاصه بينا!
ناني بضيق:بس انا مش متعوده علي الترويق والطبخ انا طول عمري عايشه هانم وعمري ما حصل فيا كده!
ممدوح وهو بياكل من الاكل اللي هيا عملته:تسلم ايدك يا ناني الاكل دا حلو بس ناقصه شويه ملح ،متقلقيش كلها شويه ايام وهتتعلمي كل حاجه وهتكوني اشطر..اهم حاجه سيبك من الوقفه دي علشان غلط عليكي وانتي حامل تعالي واقعدي علشان تاكلي!
ناني بضيق من هدوئة دا قالت:اسمع بق يا ممدوح انا مش راضيه عن اللي بيحصل دا انا اصلا مطلبتش انك تتجوزني من فضلك طلقني!
ممدوح ابتسم وشدها عليه وقال:احنا مش خلصنا بق يا ناني اقعدي كلي علشان ابني اللي في بطنك!
ناني باعتراض:قصدك بنتي!
ممدوح برفض:لا ابني انا متاكد انه ولد!
ناني بانكار لكلامة :لا انا بق اللي حامل وانا اللي حاسه ،انا متاكده اني حامل في بنت!
ضحك ممدوح وقال:حسي براحتك بس المهم ان الولد دا هيبق اسمه ماهر !
ناني بصرخه وشهقه:اييه هتسمي ابني ماهر ليه ملقتش غير اللي دمر حياة ابني وتسمي ابنك علي اسمه!
ممدوح برفض:لا يا ناني انا هسمي ابني ماهر لان لولا تدخل ماهر في حياتي وانقاذي من اللي انا كنت فيه مكنتش ابدا هتغير وهحب اني ابدا حياتي من جديد!
ناني باعتراض:بس انا قولت لا يعني لا عاوز شكلي ايه يطلع قدام ابني وانا مسميه اخوه علي اسم عدوه!
ممدوح قرب منها وقال :بصي بق يا ناني ابك بق رد سجون وبعدين دا مش هياخد اقل من٣٠ سنه يعني هيطلع عجوز وعلي ما يطلع الله اعلم مين فينا هيستقبه يعني متفكريش فيه واحمدي ربنا اني سمحتلك تزوريه!
ناني زعلت من كلامه وهو قال:انا بحبك ومش عاوز اخسرك فـ عيشي معايا بما يرضي الله هتلاقيني معاكي زي الفل انما كل شويه هتنكدي كده هزعل منك وانا زعلي وحش!
ناني حركت راسها بالموافقه وهوا قال:يلا كلي!
خرجت ناني راسها بالموافقه واكلت وهو ابتسم ليها وبدا ياكل هو كمان'
وفي القصر..
دخل ماهر واحلام لغرفه اخدها مارك علشان يصمم فيها الفستان وكانت ليزا معاه وبتساعده فكان مارك عارض الفستان عليي الماليكان وكان شكله يجنن فقربت احلام من الفستان وهيا ميهوره وبتقول:ثانكيوا مستر مارك هذا مثير للدهشه!
ابتسم مارك ورد عليها:هذا لانك تستحي احلام!
ابتسمت احلام وبصت بماهر وقالت:حلو اوي الفستان طالع شكله علي المليكان يجنن!
ماهر ابتسم وحرك راسه وقال وهو بيوجه كلامه لمارك:تسلم ايدك مستر مارك الفستان جميل وبصراحه فوق ما نتخيل!
ابتسمت ليزا علي كلام ماهر ومارك شكره وفي الوقت دا طلب مارك من احلام تجرب الفستان!
احلام اتوترت وقالت:بس دا لسا مخلصش!
مارك:هوا خلص بس واقف علي التعديل ممكن تقيسيه وانا هظبته عليكي !
احلام حركت راسها بالموافقه ودخلت هيا وليزا علشان تلبسها الفستان!يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
خرجت احلام بعدما لبست الفستان وكانت بتمشي وهيا مكسوفه جدا من شكل ماهر اول ما يشوفها!
فكان ماهر قاعد وبيتكلم مع مارك وفجاه دخلت عليهم احلام وهيا لابسه الفستان وكان شكلها ساحر بمعني الكلامه!!
وقف ماهر وهو مزهول ومكنش قادر ينطق ويقول اي كلمه فأكتفي بأنه يبصلها وعيونه بتشرح ليها كل الكلام اللي عاوز يقوله!
مارك اتكلم بزهول من شكلها: كنت اعتقد بانني فعلت شيء بسيط بداخل هذا الفستان ولاكن انتي اثبتي لي بانني وضعط كل لمساتي الساحرة بداخله!
ابتسمت احلام وبصت لماهر اللي ساكت وقالت:اي رئيك يا ماهر في الفستان؟
ماهر بابتسامه:يجنن عليكي يا احلام ، انا حاسس وكأني في حلم مش مصدق اني شايفك بالجمال دا كله؟
خجلت احلام من كلامه وبصت فى الارض فقرب ماهر منها وهو بيتأمل كل تفصيلة فيها وبيقول بحب..:طالعه وكانك اميرة من اميرات ديزني بجد مش معقوله يا احلام انا مبسوط جدا وراضي عن شكلك اللي سحرني دا؟
احلام قلبها دق بقوة من كلام ماهر ليها فقربت منه وحضنته وهيا مبتسمه وهوا غمض عينيه وهوا حاسس بانه اسعد انسان في الدنيا؟
اتدخل مارك وقال:خليني اشوفه عليكي من قريب علشان اعدل المقاس علشان يكون مظبوط عليكي اكتر!
احلام بعدت عن ماهر وقربت من مارك وبدا مارك يظبت المقاس عليها وكان بيسالها من الوقت للتاني لو مرتاحه في الفستان بعد التعديلات.
احلام بابتسامه:كده تمام انا مرتاحه فيه!
مارك ابتسم وحرك راسه وشاور ل ليزا تقلعها الفستان علشان يبدا يقفله !
ليزا اخدت ايد بنتها ودخلت تاني للغرفه الصغيره وبدات تساعدها تغير الفستان وعند ماهر ومارك!
اتكلم ماهر وسال مارك عن ديناته ومارك رد عليه وقال:انا مسلم ولاكن لم اصلي غير مرتين فقط وكان هذا بعد ان اعلنت اسلامي؟
ماهر بفضول:وليه مش بتصلي دا الصلاه حلوه جدا وبعدين دي الحاجة الوحيده اللي بتقربنا من ربنا؟
مارك بابتسامه :كنت احاول ان اتعلمها بالطريقه الصحيحة ولاكن لم يكن لدي الوقت المناسب لها ؟
ماهر ابتسم وعرض عليه فكره وقال:اي رئيك لو اعلمك انا الصلاه وبالمرة كلنا نعلمك تتكلم مصري علشان يعني تفهم كلامنا بدل ما بنكلمك بالانجليزي!
مارك عجبته الفكره جدا وحرك راسه ليه وقال:وانا موافق هنبدأ امتي؟
ماهر:ممكن بعدما ارجع من السفر علشان الموضوع محتاج وقت وانت دلوقت مش فاضي وانا كمان مشغول في ترتيبات فرحي لاني في الاول هعلمك تصلي بلغتك وبعدما تتعلم اللغه العربيه هتتعلم تصلي بيها لان دي لغةٍ القرآن الكريم الصحيحة؟
مارك حرك راسه بالموافقه وماهر ابتسم برضوا وفضلوا الاتنين مستنين احلام وليزا يخرجوا!
وفي الاسفل حسن وقف وقال:هروح انا للشقه علشان اجهز الغرفه علشان بكرا!
مريم بتساؤل:طيب ما تخليني انا اجهزها وبلاش تتعب نفسك ،اصل انا برضوا نفسي اجهز الغرفه بنفسي ؟
حسن كان هيرفض علشان ميتعبهاش بس لما لقاها مُصره وهتزعل حرك راسه وقال:خلاص انا مش هزعلك روحي انتي ومامتك واحلام وجهزوا الشقه براحتكم ،انا تقريبا خلصت كل حاجه وكنت واقف بس علي اوضة النوم بما انك عاوزه تجهزيها بنفسك يبق اعمليها انتي،،انا مقدرش ازعلك؟
مريم ابتسمت بفرحه وحركت راسها وهو قال:طيب انا هستناكوا برا في العربيه علشان اوصلكم معايا !
مريم حركت راسها وحسن قام وخرج ووقتها نزلت ليزا واحلام من فوق وقربوا منها فوقفت مريم وقالت بحماس:ماما ،،احلام اي رئيكم نروح شقتي انا وحسن ونجهز اوضة النوم بنفسنا اصله كان عاوز يجهزها هو بس انا رفضت وعاوزه اعملها علي زوقي؟
احلام ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وليزا كانت موافقه فقالت:ماشي يا حبيبتي كويس جدا انك رفضتي انه يعملها هو؟
ضحكت مريم وقالت:الحجات دي بتكون مفجأة للعريس انما ان هو اللي يجهزها الموضوع غريب ..خلونا نروح علشان بكره مش هيكون عندنا وقت ويادوبك الحفلة هتاخد كل وقتنا؟
ليزا واحلام حركوا راسهم بالنوافقه فطلبت احلام منهم انها هتطلع تبلغ ماهر الاول ومريم وافقت فطلعت احلام وقربت من ماهر اللي قاعد وبيتكلم هو مارك وقالت:ماهر ممكن تيجي هنا ثواني!
ماهر حرك راسه ليها بالموافقه واستاذن من مارك وقرب منها وقال:خير يا حبيبتي!
احلام همست في ودنه:هروح انا وماما ومريم لشقه حسن علشان نفرش اوضة النوم لمريم ؟
ماهر ابتسم وبصلها لقي ان وشها احمر فحرك راسه وقال:خلاص ماشي يا احلام روحي معاهم بس انتي وشك احمر ليه كده؟
احلام بخجل:مفيش انا كويسه!
بص ماهر في وشها وضحك وهيا قالت:خلاص بق انا هروح علشان هما مستنيني تحت!
ماهر حرك راسه ليها وقال:هتروحوا مع حسن ولا بـ عربية من اللي هنا؟
احلام ضمت حاجبها:مش عارفه بس تقريبا هنروح مع حسن ..مش عاوز مني اي حاجه قبل ما امشي!
ماهر بابتسامه:خلي بالك علي نفسك!
احلام حركت راسها بالموافقه وشاورتله انها هتمشي وهو لما ابتسم هيا مشت ونزلت تاني وراحت لوالدتها واختها وقالت:لو جاهزين يلا بينا؟
ليزا وقفت وسندت مريم واحلام راحت سندتها من الجهه التانيه وخرجوا كلهم من باب القصر وكان حسن في استقبالهم فـ قرب منهم وسند مريم وركبها جمبه قدام وفتح الباب لـ ليزا واحلام وركبوا في الكرسي الخلفي وبعدها اتحرك حسن بالعربيه وخرج من القصر واتجه في طريق شقته!
في السجن!!!
كان ياسر قاعد وهو مخنوق وكان مش طايق اي حد يقرب منه ..ولاكن الكبير بتاع السجن لما لاحظ انه مغرور وشايف نفسه قرب منه واتكلم بصوته القوي وقال :طلع ياض اي حاجه معاك!
ياسر بصله بصدمه:افندم''انت بتكلمني انا بالاسلوب دا ياض انت؟
الكبير بتاع السجن بغضب:ايوا بكلمك انت هو انت شايف حد قاعد هنا غيرك!
ياسر قام والغضب ماليه وبصله بتحدي:غور من قدامي بدل ما اطلع غضبي كله عليك؟
الكبير بسخريه:اووو تصدق اني خوفت بص حواليه وكمل بسخريه:ركبي بترتعش من الخوف..جسمي قشعر من كلامك!
كل اللي في السجن ضحكوا علي كلام الكبير وياسر اتعصب من سخريته دي فقرب منه وصفعه في وشه بغضب وقال:انا هخلي جسمك يقشعر بحق وحقيقي يا كلب!
الكبير اتصدم وبص علي ياسر والغضب ماليه وقبل ما يقرب منه ويردله الضربه اتدخل ادهم واللي كان قاعد ومتابع كل الحكايه بصمت ولما لقاهم عاملين حفله علي ياسر قرب منه وقال:خير عاملين دوشه ليه؟
الكبير كان عارف ادهم وانه مقدم في الداخليه فهابه وخاف من غضبه وبعد عنه بسرعه وفضل ادهم يبص علي ياسر وهو بيحاول يتعرف عليه وبيقول:انت جاي في ايه هنا؟
ياسر بضيق:وانت مالك انت ما تخليك في حالك!
اتضايف ادهم وبصله بغضب:دا انت لسانك طويل بق ومش هامك حد فعلا!
ياسر صرخ في وشه:كل واحد يتزفت ويخيله في حاله ويبعد عني علشان انا لحد دلوقت مش راضي ازعل حد فيكوا؟
ادهم اتضايق من كلام ياسر فشاور للكبير يجي هو وبقيت الرجاله اللي في السحن وأمرهم يضربوا ياسر علقه محترمه علشان قليل الادب؟
ياسر فضل يقاوم فيهم بكل قوته ولاكن كان عددهم اكبر منه!! وبعدما ضربوه وخلوه مش قادر يتحرك بعدوا عنه وفي الوقت دا قرب ادهم منه ااني وقال:جاي في ايه؟
ياسر بضيق:علي فكره انا ظابط سابق وممكن ازعلك مني متفكرش اني خايف منك !
ادهم بسخريه: تصدق خوفتني من كلامك ..ما تنطق ياض جاي في ايه؟
ياسر بغضب:خليك في حالك واركن علي جنب يا اما ورحمت امك لهخلص عليك !
ادهم صفعه علي وشه بضيق وفي الوقت دا اتكلم ياسر تاني بغضب:انت شكل امك معلمتكش الادب ولا انت ملكش ام اصلا؟؟
اتعصب ادهم من كلامه والدم غلي في عروقه ولما ياسر ختم كلامه وقال:شكل اللي دخلتك السجن واحده ست علشان كده متضايق!!
ادهم محسش بنفسه وهو بيغرز المط/وة في جسم ياسر واللي بسبب الخبطة دي ياسر كان بينزف دم بقوة فاتكلم حسن وقال:شكلك مش ناوي تجيبها لبر يا حيوان انت؟
ياسر صرخ من الوجع و كح بتعب ولما ادهم لاحظ ان حضرت الصول جاي بعد عنه واول ما دخل الصول والظابط اتصدموا لما شافوا حالة ياسر ولما سالوا:مين عمل فيه كده
!
الكل سكت ومردوش ولاكن لما صرخ الظابط في وشهم وهددهم كلهم شاوروا علي ادهم اللي كان قاعد وحاطت رجل علي رجل ومش هامه حد!
العسكري قرب من ياسر علشان يساعده ولما الظابط بص علي ادهم اتضايق فقرب منه وقال:انت عارف انت بتلعب مع مين ولا عارف وبتستهبل!
ادهم بصله ببرود ومردش عليه فالظابط طلب من العساكر ياخدوا ادهم للحبس الانفرادي وأمرهم يعذبوه علشان اللي عمله في ياسر واما بالنسبه لياسر فحولوه للمستشفي يتعالج لان جسمه كله كان دم ومتكسر بسبب العلقه اللي اخدها!
في شقه حسن!!
دخلت مريم وجمبها امها واختها وحسن بعدما فتحلهم الباب بلغهم انه هيشرب سيجارا في البلكونه لحدما يخلصوا براحتهم!
فحركوا راسهم واتحركوا كلهم للاوضه واللي كانت واقفه علي تعديلات بسيطه فابتسمت مريم لان الاوضه شكلها حلو فبصت لاختها وقالت بضحكه:تعرفي اني مبسوطه اوي !
احلام بإبتسامه:يارب دايما تكوني مبسوطه يا حبيبني!
ابتسمت مريم بحب وبصت لوالدتها اللي قربت من الدولاب ولقت في لبس مريم وقالت:ماما انتي جبتي الطقم اللي طلبته منك !
ليزا حركت راسها وقالت ايوا بعته امبارح مع واحد من رجالة ماهر وقالي انه وصله هنا بنفسه استني اسال حسن حطه فين!
احلام اتكلمت وهيا بتشاور علي علبه فوق الدولاب هوا اللي فوق الدولاب دا مش كده؟
مريم بصت للطقم هيا وليزا وحركوا راسهم فقربت احلام وقالت:خلوني اقف علي الكرسي واجيبه انا !
احلام قربت من الكرسي ووقفت عليه وبدات تشد الطقم اللي فوق الدولاب لحدما شالته ونرلته وكان طقم سرير ليوم الدخله للعروسه!
احلام بابتسامه:الله يا مريم دا حلو اوي!
ضحكت مريم وحركت راسها بابتسامه:تعالوا نفرشه مع بعض يلا!
كلهم حركوا راسهم وبداوا يفرشوا السرير بكل حب وكانت مريم بتساعدهم بكل اللي تقدر عليه وبعد وقت مش كبير اوي خلصوا فاتجهت مريم لباقي الشقه علشان تشوف لو في حاجه يعملوها بس لما لقت ان الشقه مظبوطه ومش ناقصها حاجه رجعت تاني للاوضه وبداوا يحطوا قمصان النوم الخاصه بمريم في الدولاب وبعدما خلصوا بصوا للاوضه بفرحه لان شكلها كان حلو فخرجوا كلهم ومريم اتجهت للبلكونه علشان تبلغ حسن انهم خلصوا فلقته قاعد علي الكرسي اللي في البلكونه ونايم علي نفسه!
ابتسمت مريم علي شكله وقربت منه وقرب من شعره ومشت ايديها عليه بلطف فلقت حسن بشدها عليه من وسطها وبيدفن راسه فوق بطنها!
مريم حست بالم ولاكن كانت مبسوطه ان حسن بيحبها كلً احب دا ،،لمست خده واتكلمت بلطف:حسن!!حسن احنا خلصنا؟
فاق حسن علي صوتها وبصلها وقال باهتمام:خلصوتوا خلاص كل حاجه!
مريم:ايوا كده الشقه مش ناقصها حاجه كله تمام!
ابتسم حسن وحرك راسه ليها بالموافقه وقال:خلاص انا هاجي اخدك بكره بدري علشان تروحي للميكب ارتيست بلاش هيا تجيلك علشان انا عاوز اجيلك هناك الاول علشان اخدك ونعمل سيشن حلو لصورنا؟
مريم حركت راسها وقالت:انا مكنتش هجيب ميكب ارتست اصلا انا كنت هعمل ميكب لنفسي بس مادام دا قرارك انا ماعنديش اي مانع!
حسن ابتسم علي كلامها وقام وقف ولما انتبه انه كان حاطت راسه علي مكان الجرح بصلها وقال بخوف :مريم انا اسف ما اخدتش بالي خالص والله هو الجرح بيوجعك!
مريم ردت عليه بابتسامه:لا متقلقش انا لو كنت حسيت بوجع كنت صحيتك من بدري بس ما تقلقش انا بخير والله '
حسن قبل ايديها وحرك راسه وقال:خلاص ماشي خليني يلا ارجعكم تاني للقصر علشان ترتاحوا!
مريم حركت راسها وخرجت هيا وحسن وقربوا من ليزا واحلام وبلغوهم يتحركوا!
ركبوا كلهم في عربية حسن ورجعوا تاني للقصر!
وتاني يوم كانت مريم صحيت بدري لانها متحمسه فنزلت علشان تفطر ولقت احلام وماهر ومارك وليزا وحمزه مستنينها فابتسمت وسالتهم:هو انا صاحيه بدري ولا متاخر!
ضحكوا وردوا عليها:لا بدري احنا كمان صاحين بدري علشان نستعد لليوم من اوله !
فرحت مريم من كلامهم وقالت:طيب خلونا نفطر علشان نبدا اليوم بق!
حركوا راسهم وقاموا كلهم وقعدوا علي السفره ووقتها نزل الفطار وكلهم فطروا؟
وفي شقه حسن كان اخد بدلته علشان يروح للصالون اللي هيجهز فيه ولما الساعه جت ١١ الصبح اتجه حسن للقصر علشان ياخد مريم ويوديها للصالون اللي هتجهز فيه لحفلة كتب كتابها؟
مريم كانت لبست دريس بسيط وليزا كانت مجهزالها الفستان علشان تاخدوا معاها للصالون وبالنسبه لاحلام قررت انها تروح مع مريم هيا وليزا علشان يجهزوا معاها وماهر ومارك وحمزه قرروا يجهزوا في القصر!
حسن وصل ولما شاف مريم ابتسم وسلم علي الكل وهمس في ودن ماهر بكلام مش مفهوم ومن الواضح انهم متفقين علي حاجه مع بعض!
بعدما سلم حسن علي الكل اخد مريم وخرج وليزا واحلام راحوا في عربيه تبع ماهر!
وبعد مرور خمس ساعات وبعدما جهزت مريم هيا وحسن وباقي افراد العائلة ..اتجه حسن للصالون وهو راكب عربية فخمه جدا ومجهزه بورد شكله يجنن مخصص للحظة دي!
احلام عدلت شعر مريم وفردته علي ضهرها واتاكدت من ان كل حاجه مظبوطه فبصتلها وابتسمت وقالت:كل حاجه كدا مظبوطة!
ليزا فضلت تبص من بعيد علي شكل بناتها وعيونها دمعت بحب وقربت منهم حضنتهم بكل حب وقالت:مش مصدقه انكم كبرتوا وبقيتوا عرايس قمرات كده!
احلام ومريم ضحكوا وردوا عليها: ربنا يخليكي لينا ياماما وتفضلي معانا للعمر كله!
اتسمت ليزا وقالت:يارب يا حبايبي!
بلغت المسؤله عن الصالون ان عريس مريم وصل فلفت مريم بجسمها وهيا خجلانه فدخل حسن وهوا شايل بوكيه ورد ومبتسم وكان بيقرب من مريم وهوا متحمس يشوفها وهيا كانت بتفرك في ايديها بخجل ولما لقته لمس كتفها لفت بهدوء واول ما شافها حسن قال بتوهان:تبارك الرحمن ايه القمر دا !
مريم ابتسمت بخجل وهو حضنها بحب وقال:الف مبروك يا روح قلبي!
مريم بابتسامة:الله يبارك فيك يا حبيبي!
بعد حسن عنها وسلمها البوميه وقال:خلصتي خلاص!
مريم حركت راسها وحسن مسك ايديها ولفها علي اديه وشكر كل اللي في الصالون وسلم علي احلام وليزا وبعدها خرج هو ومريم وركبوا عربيتهم!
مريم بفرحه:هو ايه اللي بيحصل دا يا حسن مش انت قولتلي ان اليوم هيكون عادي ليه مكلف نفسك وجايب العربيه دي كلها!
حسن مسك ايديها وقبلها وقال:انا عارف اني قولت كده بس انا طبعا مقدرش اني اجي بعربيه عاديه لان دا ليلة فرحنا يا مريم مش حفله زي ما انتي فاهمه!
مريم بصدمه:بتقول فرح..
حسن حرك راسه ومريم بكت بفرحه وهوا لما لاحظ بكائها قال بقلق:انتي زعلتي يا مريم ولا ايه!
مريم حركت راسها وقالت :لا مش زعلانه بالعكس انا فرحانه بس كنت مفكره اني هعمل حفله كده وخلاص وانا كان نفسي اعمل فرح!
ابتسم حسن ومسك ايديها وقال بحب كبير:انا عارف اني قلقتك وخبيت عليكي بس حبيت اعملهالك مفجأة وعلي فكرة انا اللي طلبت من الكل يخبوا عليكي !
مريم بتساؤل:يعني ايه يخبوا اليا انت قصدك ان احلام وماما وماهر والباقي كانوا عارفين!
حسن ضحك وحرك راسه وهيا حست انها قليله لدرجة انهم يضحكوا عليها بس لما فكرت انهم عملوا كده علشان يفرحوها سامحتهم كلهم وحضنت حسن بحب وقالت:ربنا يخليك ليا يا حسن انت مش عارف انا مبسوطه ازاي!
حسن ابتسم علي فرحتها وخبط علي ايديها وقال:وانتي كمان يامريم ربنا يخليكي ليا بس علشان خاطري خلي رقصك خفيف علشان الجرح!
مريم حركت راسها بالموافقه وبعد وقت وصلوا القصر ودي كانت مفجأة ضخمة لـ مريم لان القصر كان كله نور وكان متصمم بطريقه تجنن فبصت مريم لحسن بزهول:اي دا ياحسن هوا انا في حلم ولا ايه !
حسن ضحك وحرك راسه بالرفض:لا يا مريم كل اللي انتي شايفاه دا حقيقي!
عيونها دمعت لما شافت كل اللي عمله عشانها فحضنته بحب وهوا لفها وهوا مبسوط واول ما دخلوا مع بعض لداخل القصر كانمن الداخل اجمل واجمل بكتير ..
مريم فضلت تبص علي كل تفصيله بفرحه ولما بصت علي عيلتها جريت عليهم حضنتهم بكل حب لانها متوقعتش ابدا انهم هيعملوا كل دا علشانها!
حسن قرب من ماهر وسلم عليه وحضنه وبعدها مارك واللي كان بيغمزله وبيديله حبايه وحسن اتصدم وقال:هيا الحجات دي وصلت امريكا!
طبعا مارك مفهمش حسن قال ايه فاكتفي حسن بانه يحرك راسه بالموافقه وبيضحك وشكره وبعدها قرب من حمزه وحضنه وقال:عقبالك يا زقرد؟
حمزه ابتسم علي كلامه وبعدها حسن قرب من مريم وقال:خلونا نكتب الكتاب!
مريم ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وقربوا كلهم واتجهوا للجنينه في لمكان المخصص للحفله وكان وقتها في معازيم ومن ضمنهم عم مريم وبقيت العائله واصدقاء احلام زي مروة وخطيبها وزمايل ليها وبالنسبه لمريم كانت احلام عزمت اصدقاء ليها من وهيا صغيره فـ فرحت مريم بوجودهم وسلمت علي الكل بفرحه!
وبعد كتب الكتاب اشتغلت اغاني وبدا كل الكابلز يرقصوا عليها ومن ضمنهم طبعا احلام وماهر وليزا ومارك وحسن ومريم ومروه وصابر !
حسن بص في عيون حبيبته وقال بفرحه:لمعة عيونك دي انا كنت مستني اشوفها والحمدلله اني شوفتها!
مريم حضنته بحب:شكرا يا حسن علي كل اللي عملته علشاني انت بجد خليتني اسعد واحده في الدنيا النهاردة !
حسن ابتسم ووقتها الاغنيه خلصت فكانت الراقصه التاني مخصصه لحسن ومريم بس فكل اللي كانوا بيرقصوا بعدوا عنهم وبدا حسن ومريم يرقصوا عليها وكان حسن محرص انه يكون هادي في الرقصه علشان خاطر مريم
فكان الكل متابعهم ومبسوط ..وبعد انتهاء الراقصه حسن شال مريم وهو بيضحك ومريم خجلت ودفنت وشها في حضنها ووقتها حسن غمز لماهر وماهر شاورله يتجه لشقته علشان يبدأ سهرته فابتسم حسن ومشي وهوا شايل مريم لحدما وصلوا لعربيتهم وركبها فيها بهدوء وبعدها ركب هوا جمبها وساق العربيه بكل فرحه واتحركوا لبيتهم!
وفي القصر الحفله كانت انتهت فكل المعازيم مشيوا وفضلت مروه وصابر واللي سلموا علي احلام وماهر ومروه اتعرفت علي ليزا ومارك وكانت مش مصدقه ان ليزا ام احلام فباركت لاحلام علي فرح مريم وباركتلها علي معرفتها للحقيقه وعودة والدتها ليها!
احلام بحب:حبيبة قلبي يا مرة متحرمش منك ولا من وجودك في حياتي ابدا! طمنيني عليكي عامله اي انتي وصابر!
مروه بابتسامه:خلاص الحمدلله وقعت فيرحبه وخلاص حددنا الفرح بعد ثلاث شهور؟
احلام بفرحه:الف مبروك يا روح قلبي اوعي تنسي ان فرحي الاسبوع الجاي انا كمان!
مروه بضحكه:انا اقدر انسي حاجه مهمة زي دي يا احلام برضوا!
ضحكت احلام وحضنتها و صابر قرب منها واخد مروه من قدامها واستاذنهم علشان يمشي وحمزه طلع غرفته ومارك اخد ليزا وطلعوا اوضتهم وفضلت احلام واقفه تبص لماهر اللي كان شكله زي القمر!
قرب ماهر منها وقال:مش يلا احنا كمان!
احلام بتردد من نظراته ليها:اصل انا كنت عاوزه ماما في موضوع وهيا مش عارفت راحت فين!
اتحركت احلام من قدامه بسرعه علشان تدور علي مامتها بس ماهر منعها ومسك ايدهيا وقال:علي فين مفيش هروب مني تاني..بص حواليه وقال : مفيش غير انا وانتي اصلا كله طلع ينام'
احلام خجلت وبصتله وقالت:فاضل بس علي فرحنا اسبوع اوعي تعمل اي حركه كده ولا كده!
ماهر بضحكه قويه:لا متخافيش مش هعمل اي حركات من دي !
احلام حركت راسها وهو مسك ايديها باسها وقال:هننام بس متخافيش انا مش بتاع الحركات دي ما انتي عارفاني !
احلام بموافقه: طبعا ..خلاص ماشي انا مش خايفه منك اهو وواثقه فيك!
ماهر ضحك ومسك ايدهيا وطلعوا لاوضتهم واول ما قفل الباب بصلها وهيا قالت بصدمه:يا مخادع..ضحك ماهر علي شكلها وقرب منها والابتسامه علي وشه مش قادر يشيلها فـ لمس خدها وقال بحب:وحشتيني يا احلام،،برغم
اني نفسي ادخلك جوا مني واقفل عليكي بس هصبر لاجل اتفاقي معاكي!
احلام بفضول:ياشعني هنام بس!
حرك ماهر راسه بضحكه وهيا حركت راسها وجريت بسرعه علشان تغير هدومها واول ما خلصت قربت منه تاني وقالت:ادخل بق جه دورك'
ماهر بزهول:دوري؟
احلام:ايوا دورك مش انت عاوز تغير لبسك. ا علشان تنام مرتاح !
ماهر وهو بيقلع هدومه قدامها:مش محتاج اني اخد دور يا احلام متنسيش انك مراتي وعاد ياني اقلع واغير قدامك..😂يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
بعد يومين من فرح مريم وحسن اتجهت ليزا واحلام وماهر ومارك وحمزه لبيت حسن علشان يصبحوا عليهم لانهم سابوهم يوم كامل براحتهم!
ليزا كانت فرحانه من كل قللبها ان مريم اتجوزت وكمان ان جوزها يبق حسن ..فاول ماشافتها وهيا لابسه روب الصباحيه حضنتها بكل حب واحلام قربت منها هيا كمان وحضنتها بفرحه؟
ليزا بصت علي الرجاله لقتهم قاعدين وبيتكلموا فطلبت انها تاخد بناتها ويدخلوا يتكلموا في غرفه مريم وبالفلعل دخلوا كلهم للاوضه وقفلوا علي نفسهم الباب!
ليزا اتكملت وهيا بتبص لمريم وقالت بتساؤل:طمنيني يا حبيبتي عليكي عاملة ايه!
مريم بخجل :الحمد لله يا ماما؟
ليزا ابتسمت وخبطت علي كتفها وقالت:متأكده يا مريم!
مريم افتكرت حجات بسيطه من اللي حصلت اول امبارح وامبارح ووشها احمر جدا فوالدتها ابتسمت لانها لقت الاجابه الصحيحه علي سؤالها فبصت ليزا علي بنتها احلام وقالت:صحيح يا احلام انتي عارفه هتعملي ايه يوم الخميس الجاي!
احلام حركت راسها:ايوا طبعا يا ماما دا فرحي ..واكيد متحمسه علشان الفستان والميكب !
ليزا بصت لمريم وحركت راسها بابتسامه وقربت من احلام وقالت:اللي انتي قولتيه دا حاجات عاديه كلنا عارفينها واصغر طفل ممكن تساليه هيقولك انا عارف ان دي الحجات اللي هتحصل في يوم الفرح بالنسبة للعروسه والعريس كمان انما انا يا حبيبت قلبي بتكلم علي ليلة الدخله عارفه هتعملي فيها ايه؟م ولا علي الله حكايتك!
احلام وشها احمر بقوه وكأن دا موضوع حساس جدا هيا مش بتقرب منه حتى ولو بالتفكير فحركت راسها وقالت:طبعا ياماما عارفه والدة خطيبي القديم شرحتهالي؟
ليزا اتصدمت من كلامها بس حركت راسها ليها وقالت:خلاص انسي اي كلام سمعتيه قبل كده و ركزي معايا كده يا حبيبتي وحطي كل الكلام اللي هقوله دا حلقه في ودنك لان الحاجات دي بالزات بتبق اهم حاجه في حياة اي زوجين؟
احلام بخجل:بس يا ماما ؟
مريم بمقاطعه :مفيش بس يا احلام اسمعي كلام ماما لان هيا عندها حق لازم يبق عندك حتي ولو معلومات عن اسعاد جوزك علشان ميبصش برا يا قلبي !!
احلام حركت راسها بالموافقه وكان وشها احمر جدا بسبب اللي سمعته من مامتها واختها!!
بعد حكاوي ونصايح من ليزا ومريم قامت احلام بعدما حست انها مش هتقدر تسمع اكتر من كده !
احلام باستئذان:انا هخرج برا علشان اقعد مع ماهر وانتوا خلصوا كلامكم براحتكم وتعالوا ورايا!
مريم وليزا ضحكوا علي شكلها وهيا خرجت بسرعه وقربت من ماهر واللي اول ما بص في عينها تخيلته احلام معاها في اللحظة اللي شرحتهالها والدتها فخجلت جدا وقعدت جمبه وهو استغرب ان شكلها متغير!
ماهر بتساؤل:انتي كويسه يا احلام؟
احلام بموافقه:ايوا كويسه وكل حاجه زي الفل!
ابتسم ماهر ووقتها حسن قال وهو بيوجه كلامه لأحلام:الف مبروك مقدما يا احلام..اتمني انك تكوني مبسوطة بجوازك من ماهر؟
احلام رفعت عينيها وبصت لحسن وقالت:الحمدلله انا مبسوطه واسعد واحده كمان؟
ضحك ماهر وهو بيمسك ايديها وبيقبلها ووقتها حسن كلم حمزه:الف مبروك مقدما يا حمزه كلها اسبوع وشويه واشوفك عريس؟
ابتسم حمزه واتكلم:الله يبارك فيك يا كبير كله من زوقك!
ضحك حسن وحمزه بص علي احلام وقال:كنتوا بتقولوا ايه في كل دا يا احلام !
احلام بضيق:خليك في حالك ومتركزش معايا؟
حمزه عدل وشه وبص قدامه وهيا رجعت تفكر تاني في كلام امها واختها وهيا مكسوفه اوي!
بعد وقت العائلة كلها قامت علشان يسيبوا حسن ومريم علي راحتهم ورجعوا كلهم للقصر !
وعند احلام طلعت بسرعه لاوضتها وهيا متوتره ولما لاحظ ماهر انها مش علي طبيعتها طلع وراها وهو قلقان لتكون حصلت معاها مشكله وهو ميعرفش!
احلام كانت قاعده علي السرير وبتفرق في ايديها ولما سمعت صوت فتح الباب وخطوات ماهر بتقرب منها زاد التوتر في قلبها وقامت بصتله وهيا بتقول بكل توتر وارتباك:ماهر انا خايفه!
ماهر استغرب كلامها ولاكنه قرب منها ومسك ايديها وبص في عينها وسألها:مالك يا احلام وخايفه من ايه!
احلام بخجل:خايفه من يوم الخميس،خايفه مقدرش اعمل كل المطلوب مني ومقدرش اخليك مبسوط؟
ماهر ضم حاجبه وحرك راسه بعدم فهم:وايه اللي مطلوب منك دا مش فاهم!
احلام بتوتر:اللي مطلوب مني يا ماهر اللي بيحصل في اليوم دا يعني ،،مش هقدر اوصفلك اكتر من كده؟
ماهر فهمها علي طول من نظراتها واحمرار وشها فقال وهو بيبتسم بهدوء:انتي مش مطلوب منك اي حاجه يا احلام لان الحجات دي مش بكلام الناس او بالحكاوي الحجات دي باتفاق بيكون بيني وبينك بنشوف راحتنا فين وبنعملها ،انما خوفك وتوترك دا هو اللي هيخليني مش مبسوط لان راحتي وسعادتي من راحتك وسعادتك .. همس بلطف:متخافيش يا احلام انا مش غريب عنك علشان اشوفك خايفه مني بالشكل دا او خايفه انك تسعديني ..لا بالعكس انتي اكتر واحده عارفه تسعديني وتخليني مرتاح ومبسوط بأقل الطرق وعارفه بايه تاني يا احلام!!
كلامه اثر في احلام لدرجه انها بكت من الفرحه لما لقت انه متفهم موقفها ومع خوفها وبيحاول يطمنها بافضل الطرق،،فحركت راسها ليه علي سؤاله وقالت:ليه يا ماهر!
ماهر بابتسامه:يا احلام انا بس اول ما بشوفك كل الوجع والحزن دا لو موجود بيختفي اول ما ببص في عينك بحس اني مش ناقصني حاجه في الدنيا وجودك جمبي سبب كافي انه يخليني اعيش واحب اني اكون جمبك !!
عارف ومتاكد ان اكيد سمعتي كلام كتير من ناس مختلفه بس انا عاوز اقولك وجهة نظري انا..بلاش تخلي خوفك يأثر علي لحظة جميله زي دي انا بحبك ومستحيل ازعل منك حتي ولو قصرتي انا عارف ازاي الفت نظرك بس كل اللي بتفكري فيه دا ومخليكي متوتره ومش علي بعضك انا عاوزك تشيليه من دماغك خالص!!
احلام ابتسمت علي كلامه وحركت راسها بابتسامه فـ ماهر قربها منه وحضنها جامد علشان يطمنها اكتر وهيا ضمته بكل حب وعشق لداخل حضنها!
ماهر ابتسم وبعد عنها وهمس في ودنها:اي رئيك نفض منفصلين عن بعض لحد يوم الفرح يعني كل واحد مننا يكون في غرفه؟
احلام استغربت بس حركت راسها وسالته:ليه ؟
ماهر:علشان نحس بشعور مختلف وقتها فرحة علي اشتياق لازم لحظتنا تكون مختلفه ..بوجودنا مع بعض حتي لحد يوم الفرح مش هتحسي بتجديد فانا اقترحت ولو رافضه خلاص؟
ضحكت احلام وحركت راسها وقالت:لا خلاص انا اقتنعت انت فعلا عندك حق خلاص كده انا هقعد هنا وانت شوفلك اي اوضه تانيه؟
ضحك ماهر وحرك راسه وقال:انا هروح انام مع حمزه اهو نتسلي انا وهو مع بعض!
ضحكت احلام وحركت راسها وهو قرب من خدها باسها وبعدها قال :هتوحشيني اوي يا احلام!
احلام بابتسامه:وانت كمان يا قلب احلام!
ضحك ماهر وحدفلها قبله هوائية وبعدها خرج واحلام قعدت علي السرير وهيا حاسه ان هم راح من علي قلبها لان الكلام اللي سمعته كان تقيل عليها وكان مخوفها وضاغط عليها !!
بس ماهر حل كل المشكله بسهوله فابتسمت احلام وهيا بترجع بضهرها لورا وبتغمض عينها بكل عشق وبتقول:حبيبي..يا ماهر..ربنا يخليك ليا؟
عند حمزه كان نايم وفجأة لقى اللي داخل عليه الغرفه وبيقرب من السرير وبينام!
حمزه بدهشه:خالي انت بتعمل ايه!
ماهر وهو مستغطي:هنام معاك النهارده؟
حمزه بضيق:لا مش عاوز حد ينام جمبي يادوبك السرير علي قدي !
بعد ماهر الغطاء من علي وشه وقال بتهديد:وانا قولت هنام معاك ولو مش عجبك اتفضل سيب السرير وقوم نام علي الكنبه!
حمزه بصدمه:دي اوضتي ودا سريري ازاي يعني عاوزني اسيبلك سريري؟
ماهر قرب منه وقال بنوم :معلش يا حمزه استحملني الكام يوم دول لحد ميعاد الفرح بس؟
حمزه كان هيعترض بس لقي ماهر نام فحرك راسه وقال:يارب صبرني ماشي!
ماهر حط ايديه علي وش حمزه وحمزه بعدها:هو انت بتاع الحركات دي يا خالي؟
ماهر بنوم:دي علشان اعترضت اني انام جمبك يا حيوان!
حمزه ضحك علي كلام خاله وقال:خلاص انا هسامحك علشان خاطر القرابه بس مش اكتر؟
ماهر حرك راسه ونام وحمزه دقايق وكان نام!
وبعد مرور خمس ايام وفي يوم الفرح؟
مريم بابتسامه:فين فستانك يا احلام؟
احلام وهيا بتسيب البنت اللي بتعملها الميكب وبتقرب وتطلع فستانها من المكان اللي حطاه فيه وبتقول:امسكي يا مريم هو تقيل شويه!
مريم اخدته منها وفتحته وطلعته وحطته علي السرير واحلام رجعت قعدت علي الكرسي تاني والبنت بدات تكملها الميكب..
مريم بابتسامه:شكلك تحفه اوي يا احلام والفستان خطير،انا متاكده ان ماهر هيتفاحئ لما يشوفك بيه بعدما جهزتي الميكب والطرحه كمان؟
احلام قلبها دق بقوه وابتسمت وهيا بتقول: ايوا ماهر..حبيبي هيبقي مبسوط!
مريم ضحكت علي شكل احلام وقربت من مامتها اللي بتعمل لنفسها الميكب وبتقول:دي واقعه في حبه من الدور العاشر يماما؟
ابتسمت ليزا وحركت راسها وقالت:عندها حق يا مريم انتي مش شايفه هو عامل ازاي!
مريم ضحكت علي كلام والدتها وقالت:الظاهر ان ماهر ليه معجبين؟
ابتسمت ليزا وكانت خلصت مكياچها وقالت وهي بتبص علي احلام:بس تصدقي يا مريم اختك وكانها حوريه خارجة من الجنة ما شاء الله عليها !
مريم بصت علي اختها تاني وحركت راسها وقالت:عندك حق يا ماما دي فعلا تجنن؟
احلام كانت سمعاهم وفرحت علي كلامهم وكانت البنت خلصت فبصتلها وقالت:احنا كده خلصنا الميكب قوليلي بق اي رئيك ..
البنت رفعت المراية قدام وش احلام واحلام بصت لنفسها بفرحه وقالت :الله بجد تسلم ايديك يا حبيبتي بجد زي القمر!
البنت ابتسمت علي رد فعلها واحلام حضنتها بفرحه وقالت:انا شكلي حلو اوي تسلمي بجد يا حبيبتي!
البنت فرحت جدا من رد فعل احلام وحست ان مجهودها اتقدر ومرحش علي الارض وخلاص فبصت لاحلام وقالت:انتي بجد اجمل والطف عروسه انا قابلتها لحد دلوقت؟
ضحكت احلام وقالت:والله انتي اللي زي السكر وقمر كمان كفايه ابتسامتك البشوشه دي!
البنت حضنت احلام تاني ووقتها مريم وليزا قربوا من احلام وهما مبهورين من شكلها وحضنوها وهما فرحانين من قلبهم وهيا قامت علشان يساعدوها تلبس الفستان !
وفي القصر وبعدما انتهي ماهر من لبسه واستعداده علشان ليله فرحه قرب منه حمزه وهوا لابس بدله ومتشيك وبيبص عليه ومبتسم وبيقول:الف مبروك يا خالي والله عشت وشوفتك عريس زي القمر!
ماهر ضحك علي كلامة وحضنه بحب وقال:عقبال ما اشوفك عريس انا كمان يا قلب خالك.
حمزه خبط علي ضهره بحب وقال بصوت رجولي ضخم:ان شاء الله يا ماهر ان شاء الله!
ماهر ضحك علي طريقة حمزه وبعد عنه وقال:مش هتكبر ابدا؟
ضحك حمزه بقوه وقال:لا خلاص انا كبيرت وبقيت راجل وكلها كام يوم بس وهخطب يعني بقيت ابو الرجاله كمان!
ماهر حرك راسه وضربه في كتفه بخفه:طبعا ابو الرجاله كلهم واللي متفق معايا علي الكلام دا امه تبق قرعه!
ضحك حمزه علي كلامه بقوه ووقتها خبط حسن علي الباب ودخل ولما شافهم بيضحكوا ابتسم بتلقائيه وقرب من ماهر سلم عليه بفرحة وقال:الف مبروك يا عريس ايه الجمال والحلاوة دي كلها!
ماهر بابتساة:شكرا لزوقك العالي يا حسن واهو يا سيدي ادينا بنتعلم منك ..
حسن وهو بيبص في ساعته:ايه مش ناوي تروح لعروستك ولا ايه..الوقت بيجري وهيا جهزت خلاص!
ماهر حرك راسه وقال:لا متقلقش المسافه مش كبيره دي الغرفه اللي جمب اللي جمبي يعني المسافه مش هتاخد اكتر من خمس دقايق متقلقش؟
ضحك حمزه وحسن علي كلامه وهزوا راسهم ليه وهوا عدل هدومه وقال بتساؤل:ايه كل حاجة تمام'
حسن بموافقه واعجاب شديد:كله تمام اتوكل عليا الله ياعريس'
ماهر ابتسم وخرح من الغرفه وفي الوقت دا كانت احلام جهزت والمعازيم وصلوا وكانوا مستنين حضور العروسين بس؟
ماهر قرب من باب الغرفه اللي بتجهز فيها احلام وخبط علي الباب وبعد ثواني ليزا فتحت الباب وقالت:ازيك يا حبيبي الف مبروك؟
ماهر وهو بيسلم عليها:الله يبارك فيكي يا ماما؟
ابتسمت ليزا وبصت لمريم وقالت:ماهر وصل يا مريم جهزي احلام!
مريم حركت راسها بالموافقه واحلام لما سمعت ان ماهر واقف برا قامت ولفت بجسمها بسرعه علشان لما يدخل ميشوفهاش علي طول!
وفي الوقت دا حسن قرب من ماهر واداله بوكيه الورد اللي نساه وماهر اخده منه وابتسم وبعدها دخل لاحلام وهو بيقول:بسم الله ما شاء االله..قمر من قبل ما اشوف ياناس؟
احلام بكسوف حركت جسمها وهو فضل يقرب منها وهيا قلبها بيدق لحدما لفت بجسمها وهو اول مشافها وقف متنح!
احلام بخجل:مالك يا ماهر انت كويس!
ماهر بتوهان: هوانا بحلم!
ضحكت احلام وحركت راسها بالرفض وهو قرب منها وحضنها وقال:طالعه تجنني يا احلام زي القمر يا روح قلبي!
احلام ضحكت علي كلامه وهوا فضل حاضنها لفتره لحدما انتبه علي صوت ليزا اللي بتقول:المعازيم مستنينكم يا ماهر!
ماهر انتبه ليها وبعد عن احلام وهو بيضحك فحرك راسه وسلم احلام لوكيه الورد وقال وهو بيمسك ايديها وبيشبكها في ايديه:يلا بينا يا اجمل عروسه شافتها عيني!
ابتسمت احلام بخجل وبدات تمشي وهوا جمبها وخرجوا الاتنين من الغرفه ونزلوا علي السلم وكان معازيم الفرح الاقارب والاصدقاء بالنسبه لاحلام والباقي اصدقاء ماهر من رجال الاعمال والمستثمرين ومدراء شركته ..
احلام بابتسامه:الحفله تجنن ياماهر!
ماهر بموافقه:فعلا تسلم ايد اللي جهزها!
بص لاحلام لان كل حاجه كانت من تصميمها فهيا بصتله وهيا فرحانه !
وصلوا عند نص الجنينه في المكان المخصص ليهم وبدات اغنيه تشتغل وهما يرقصوا عليها بكل هدوء ورومانسيه وكل اللي موجودين مبهورين بشكلهم اللي يجنن!
ليزا قربت من مارك وهيا بتبكي دموع الفرح:البنت تجنن شايف حلاوتها؟
ابتسم مارك وهوا بيضمها لحضنه: اكيد هتكون حلوه وتجنن زي مامتها !
ابتسمت ليزا وحركت راسها بحب وقالت:لولاك مكنتش وصلت لحاجه انا بحبك اوي يا مارك!
مارك رد عليها بحب:انتي اللي غيرتيني للاحسن يا ليزا ولولاكي فعلا انا كنت هبق ضايع ومش عارف نفسي انا اسعد واحد في الدنيا علشان انتي معايا؟
ليزا ابتسمت وهو ابتسم وشاورلها علي ماهر وهوا بيشيل واحلام وبيلف بيها وكان شكلهم تحفه!
احلام بدوخه بسيطه:حاسه اني هقع؟
ماهر بابتسامه:لا متخافيش انا ساندك كويس اوي!
احلام حركت راسها بالموافقه وبدات الاغنيه التانيه تشتغل وكل اللي بيحبوهم بيقربوا عليهم وبيشاركوهم الرقصه واولهم حمزه وحنين اللي كانت لابسه فستان رقيق وشكله يجنن ..قربت حنين من احلام وحضنتها بفرحه وباركت ليها واحلام فرحت اوي لما شافتها وفرحت اكثر لما شافت ان حمزه مبسوط جدا بوجودها!
فقرب حمزه من خاله وحضنه هو كمان وهو مبسوط وفرحان ليه من كل قلبه ولما حس انه هيخنق ماهر بسبب ضغطه عليه بعد عنه وكان ماهر بيضحك فبص لحنين اللي بترقص مع احلام وابتسم وساب ماهر وقرب منهم وبدا يرقص معاهم ولما شافه ماهر ضحك علي شكله من قلبه ..
قرب حسن من ماهر وشاركه الرقصه وكان ماهر مبسوط لانه كون صداقه مع حسن لانه شاب رجوله وابن بلد..
فضل ماهر يرقص وهوا مبسوط ومارك اتنازل عن رُقِيه للحظه وقرب منهم ورقص وهوا بيحاول يقلدهم وكانت الحفلة كلها ضحك وفرحه طالعه من القلب لحدما انتهت وكل المعازيم مشيوا وليزا ومريم وحمزه وحنين سلموا عليهم و ماهر شال احلام وهوا مبسوط واتحرك بيها لداخل القصر وطلع بيها علي جناحهم واللي كان مجهز بشكل جميل ومفروش بطريقة حلوه!
ماهر دخل وقفل وراه الباب وهو كان لسا شايل احلام اللي وشها قلب فرولايه بسبب الكسوف!
ماهر قرب من السرير ونزلها عليه بلطف وقال بابتسامه:الف مبروك يا عروسه!
من وسط خجهلها ردت عليه:الله يبارك فيك يا عريس!
ابتسم ماهر وقال:ايه مش هنغير هدومنا '
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:خليني انا ابدا علشان الفستان هياخد وقت!
ماهر حرك راسه وهيا قامت وطلبت منه يساعدها تقلع الفستان وهو ساعدها وبعدما قالعته خالص وكانت لابسه هدوم شاده جسمها تحتها بصتله وقالت:هدخل اكمل لبسي جوا في الاوضه!
حرك راسه بالموافقه وهيا دخلت وهو فَضَل ان هيا اللي تغيرله البدله وفضل قاعد مستنيها لحدما هيا خرجت وهيا لابسه روب ابيض بريش حفيف من عند الايد وبتقرب عليه وهيا مكسوفه!
احلام بتساؤل:ميغرتش هدومك ليه!
ماهر بابتسامة:انا حابب انك تساعديني فيها لاني مستني اللحظة دي من زمان!
احلام ابتسمت وقربت منه وبدأت تخلعه الجاكت الاول وبعدها القميص واول مشافت جسمه بعضلاته اللي ظاهرة قلبها دق بقوه وهوا كان بيبصلها ومبسوط فـ جت عند البنطلون وخجلت جدا انها تخلعوله فبصتله وهوا حرك راسه بان كفايه كده عليها وانه هيدخل يغير هدومه!
احلام ابتسمت وهو دخل للغرفه بس بدون ما يقفل الباب وغير هدومه وبعدها لبس روب هو كمان وقال:انا لقيت دا هو دا بتاعي صح!
احلام حركت راسها وقالت:ماما قالت اننا لازم ناخد شاور الاول علشان جسمنا اكيد عرقان !
ماهر حرك راسه وقال خلاص هدخل انا اخد شاور الاول لاني مش هغيب!
احلام :وانا هشيل الطرحه لان فيها بنس كتيره لحدما تخرج'
حرك راسه ودخل اخد شاور وهيا فكت طرحتها وفردت شعرها علي ضهرها!
ماهر من جوه الحمام:احلام..يا احلام!
احلام من برا:نعم يا ماهر!
ماهر بصوت واطي مش واضح بسبب الباب:هاتيلي هدوم لان هدومي اتبلت!
احلام وهيا بتحاول تفهم كلامه:بتقول اييييه!
ماهر بصوت اعلي:بقولك هاتيليييي هدوووم لان هدووومي كلها اتغرقت مايه ومش هعرف اخرج!
احلام قدرت تسمعه فردت عليه بموافقه:حاضر'
اتجهت احلام للداخل واخدت بيجاما وفوطه وقربت من الحمام وخبطت عليه ماهر فتح الباب ومد ايديه وبسبب ان الحجات كتير مقدرش يمسكها كلها بايد واحده!
احلام وهيا بتفصل الفوطة عن البيجاما!
استني خد حاجه حاجه!
ماهر فضل يمثل انه مش عارف يمسكهم وان الحاجه بتقع منه لحدما احلام قالت بضيق:خلاص ابعد انت شويه خليني ادخل اعلقهم علي الشماعه!
ماهر سمع كلامها وبعد شويه لان الحمام واسع جدا فسمحلها تدخل واول ما احلام وقفت ترصله الهدوم والفوطه علي الشماعه قرب ماهر منها وقفل وراها الباب!
احلام بشهقه وكسوف كبير:ماهر..انت بتعمل ايه؟
ماهر كان شعره نازل علي وشه بسبب المايه فبصلها بحب كبير وقال:هعمل اللي اتفقنا عليه انا وانتي من اول ما كتبنا الكتاب..هتمم جوازنا يا احلام!
احلام بخجل شديد:طيب بس انت ملقتش غير الحمام!
ابتسم ماهر وقال:بدايه الشاور من الحمام فخلينا ناخده مع بعض!
خجلت جدا وكانت بتحرك راسها برفض ولاكنها مقدرتش عليه بسبب نظراته ليها اللي كانت بتدوخها فحركت راسها وهو شغل الدش وخلاه مايه دافيه وقرب منها وهيا بهدومها وهيا قالت برفض :لاااا هدومي اتبلت!
ماهر بشقاوة:ما هو دا المطلوب يا احلام'
بصنله بخجل كبير لان تفاصيل جسمها بدات تبان قدامه وهوا بدا يقلعها هدومها علشان متبردش!!
في غرفة حمزه كان ماسك التيلفون وبيكلم حنين وبيقول:كنتي زي القمر يا روح قلبي .،ان شاء الله في فرحنا هتكوني قمرين!
حنين بخجل:انت كمان يا حمزه كنت جميل اوي انا للحظة حسيت اني بحلم والله وعلي فكرة في الفرح هتبق زي القمر كمان وكمان!
ضحك حمزه ورد عليها:خلاص كلها ايام وهنكون مخطوبين رسمي ويارب يا حنين اكون انا الراجل اللي بتتمنيه!
حنين بحب:انت فعلا الراجل اللي بتمناه يا حمزه انا بحبك جدا وعلي فكره الكلمه دي مش قليله بالعكس دي كبيره اوي وانا فعلا بحبك؟
فرح حمزه جدا من كلامها ورد اليها:وانا كمان بحبك يا حنين واوعدك اني هبذل كل جهدي علشان اسعدك واكون دايما سندك وضهرك وحبيبك اللي بتحبيه وبتحبي انه يبق معاكي العمر كله !
حنين بحب:يارب يا حمزه يارب!
حمزه لقي ان الوقت اتاخر فقال:انا هاجيلك بكره علشان نخرج وعلي فكرة انا اتفقت مع مامتك النهارده في الفرح واستأذنتها!
حنين بموافقه:خلاص ماشي يا حمزه!
حمزه:ماشي يا روح قلب حمزه من جوه انا هسيبك دلوقت علشان تنامي لان الوقت اتاخر وانا برضوا محتاج انام علشان تعبت النهارده'
حنين بموافقه:خلاص ماشي مع السلامه يا حبيبي!
حمزه بحب:مع السلام يا روح قلبي!
في غرفة ماهر؟
خرج ماهر وهو لابس الروب القطن واحلام وراه وكانت مكسوفه جدا منه.. ماهر وهوا بينشف شعره بالفوطه..تعالي يا احلام قربي مني!
احلام قربت منه وهوا مسك فوطه تانيه غير اللي علي دماغه وبدا ينشفلها شعرها وهيا بصاله ومبسوطه..ماهر بصلها وابتسم وقرب منها وقبلها وهيا قررت تسيب نفسها خالص علشان هيا نفسها واكيد ماهر نفسه ان اللحظة دي تكون خاليه من الاحراج لان دا حلالهم وهيا مش بتعمل كده لانها مجبوره ولاكن بتعمل كده لانها فرحانه'
احلام بادلته القبله وهوا كان مبسوط لان دي البنت اللي اتمناها من ربنا تكون حلاله وام عياله فقربها منه اكتر وشالها وحطها علي السرير'
احلام بقلق:شعري لسا مبلول ..
ماهر بضحكه:انتي شايفه ان دي مشكله كبيره تعطلنا يعني!
احلام حركت راسها بالرفض وهو ضحك وقرب منها تاني ولحد اللحظة دي هنقف علشان عيب اوي نكمل شرح🙈
__________
في يوم جديد كان شنطة ماهر واحلام اللي هيسافروا بيها جاهزين فخبطت ليزا علي باب جناحهم الساعه ١١ علشان ميعاد الطياره وماهر اللي فتحلها وكان لابس هدومه!
ليزا بابتسامة:صباحيه مباركه يا عريس امال فين احلام!
احلام جت من وراه وهيا مبتسمه:انا هنا يا ماما؟
ليزا حضنتها بفرحه وقالت:صباحية مباركة يا عروسة!
احلام كانت مبتسمه:الله يبارك فيكي ياماما..
ليزا قالت وهيا بصالهم:يلا علشان ميعاد الطياره كله تحت مستنيكم علشان يسلموا عليكم قبل ما تسافروا!
احلام وماهر حركوا راسهم بالموافقه وليزا مشيت وهما بصوا لبعض بفرحه.. ماهر وهو بيمسك ايديها:انا عارف ان دي اول مره هتركبي الطياره بس عاوز اقولك نصيحه بدل ما تخافي وتبوظي اللحظة استمتعي بيها ..
انتي هتبقي في السماء وشغل بق محمد هنيدي في فول الصين العظيم دا مش حقيقي ومش بيحصل غير مره واحده في المليون'
احلام حركت راسها بالموافقه وهوا قال:جاهزننزل!
احلام بحماس وفرحه كبيره:يلا بينا؟
احلام وماهر نزلوا وكان في استقبالهم كل حبايبهم زي مريم وجوزها حسن وليزا وجوزها مارك وحمزه طبعا ..
ماهر بابتسامه:صباح الخير!
الكل:صباح النور وصباحيه مباركه عليكوا يا احلي عريسان؟
ردوا عليهم.الله يبارك فيكم!
احلام قربت من مريم وسلمت عليها بحب وسلمت علي حسن ومارك وحمزه وماهر عمل زيها بـ الظبط ووقتها كان فاضل ساعه واحده علي الطياره فالخدم شالوا الشنط وماهر واحلام خرجوا علشان يركبوا العربيه!
ليزا ومريم في صوت واحد:خلي بالك علي احلام يا ماهر!
ماهر بابتسامه:من عيوني!
ضحكت احلام وشاورتلهم وودعتهم وبعدها ركبوا العربيه والعربيه اتحركت بيهم في طريق المطار؟
وفي المطار!
احلام بفرحه:دا شكله يجنن اوي يا ماهر انا مبسوطه جدا؟
ماهر بحب:فعلا يجنن يلا تعالي علشان بيندهوا ان الطياره هتطلع ..احلام حركت راسها و اتجهوا لطريق المسافرين ومشوا منه وبعد وقت مش كبير؟
كانوا ركبوا الطياره والطياره انقلعت وطارت في السماء وكانت احلام قاعده جمب الشباك وشايفه كل حاجه من فوق فعيونها دمعت لان دا كان حلم من احلامها ولما بصت جنبها وشافت اللي حققلها الحلم اتمنت من كل قلبها انها تردله كل اللي عمله معاها فحضنته بكل حب ودعت بصوت واضح:ربنا يخليك ليا ياماهر وتفضل معايا العمر كله يا رب؟
ابتسم ماهر وضمها لحضنه اكتر ورد:يارب يا احلام ويخليكي ليا يا حبيبت قلبي!
عدي وقت كبير وكانوا وصلوا تركيا هبطت الطياره وكان في استقبالهم عربيه مخصصه ليهم خرج ماهر واحلام من المطار وركبوا العربيه واتحركوا بسها للفندق اللي هيقعدوا فيه..
كانت احلام بتتفرج علي المدينه من خلال الزجاج وهيا مبسوطه لان زيارة تركيا كان هدف بالنسبالها وحلم كبير هيا بفضل الله وماهر حققته فضلت تتابع الشاوارع والبيوت والناس ولما شاقت بحر اسطنبول انبهرت بجماله وحست وكأنها بداخل مسلسل تركي وهيا بطلة قصته وماهر بطل المسلسل؟
ماهر كان سعيد بانه شايف كل فرحتها دي علي وشها ولما شاف حماسها مع كل شارع او بيت او شكل حاجه بتبهرها وبتخليها مبسوطه كانت ابتسامته بتزيد وسع لان امل حاجه خلتها مبسوطه!
بعد اسبوع من وجود احلام وماهر في تركيا رجعوا تاني لمصر علشان خاطر خطوبه حمزه واللي كانت هتتعمل في القصر وتم تجهيز حنين لحفلة خطوبتها في القصر ..
حمزه بحب:انا مبسوط اوي يا خالي'
ماهر:ربنا يسعدك دايما يا حمزه انت برغم شقاوتك ومصايبك الكتيره الا ان انت رجوله و ابن حلال وتستاهل كل خير!
حضنه حمزه بحب وشكره من كل قلبه علي انه السبب في انه يكبر ويتربي تربيه ايجابيه خاليه من الامراض النفسيه وكمان بعيد عن اهله الانانين فماهر طبطب عليه وقال:خلينا بس نخرج علشان احلام بلغتني ان حنين جهزت!
ابتسم حمزه بحماس وحرك راسه بالموافقه وماهر اداله بوكيه الورد وحمزه اخده وخرج !
وفي غرفه حنين كانت لابسه فستان اوف وايت وكان يجنن عليها استنوا لما حمزه يدخل وهيا وقفت بضهرها فقرب حمزه منها بابتسامه واول ما لمس كتفها لفت حنين وسحرت قلب حمزه معاها!
حمزه كان عاوز يحضنها بس حنين فكرته بكلامها وان الحضن دا في كتب الكتاب والفرح انما الخطوبه ممكن يقبل ايديها فقط!
حمزه افتكر كلامها قبل ما يقرب منها وفعلا مسك ايديها قبلها وبعدها سلمها البو"يه اللي فيه ورد طبيعي وريحته حلوه وخرجوا من الغرفه ونزلوا علشان حفلتهم!
المعازيم اهل حنين واصحابها واصحاب حمزه وزمايله وطبعا شويه معازيم من ماهر علي احلام وكانت الحفله مليانه بناس كتير حابين شكل حمزه وحنين!
في مكان هادي..مريم بتبص لحسن وبتقول:انا حاسه ان بطني وجعاني يا حسن في وجع كبير في بطني ونفسي بتغم عليا كتير ولسا مستفرغه من شويه الاعراض دي مش طبيعيه وحسيت بيها قبل كده لما كنت حامل من ١٠ سنين؟
حسن استغرب كلامها ازاي الاعراض د يتجيلها وهيا معندهاش رحم فقال:ممكن يكون برد في المعده ولا حاجه!
مريم حركت راسها وقالت: ممكن يا حسن..المهم خلينا نروح الحفله علشان محدش يلاحظ اختفائنا؟
حسن حرك راسه ومسك ايديها ودخلوا بس كان واضح عليها التعب وانها عاوزه تستفرغ ..
اللي لاحظت شكلها هيا احلام واللي سابت ايد ماهر بعدما بلغته انها هتشوف مريم لان شكلها تعبان فقربت احلام من اختها وسالتها بقلق:مريم انتي كويسه؟
مريم شرحتلها اللي حاسه بيه وانها دايخه وعاوزه تستفرغ دا غير وجع بطنها الشديد.. وشرحتلها كمان ان الوضع بالتفاصيل دي كلها هيا حست بيها قبل ما تعرف انها حامل من ١٠ سنين ..
طبعا الكلام دا خلي احلام تشك ان مريم تكون عندها الرحم وان اللي حصل كان تشخيص غلط من دكتور او لما بلغوها مكنوش يقصدوها هيا لان دا وارد انه يحصل في مستشفي عام زي دي..
فقربت منها احلام وقالت:مريم انتي مين اللي قالك ان رحمك اتشال!
مريم بتذكر:ماما فاديه؟
احلام فكرت في كلامها بدهشه وردت :ياعني بعد اللي حصل منها دا ميخلكيش تشكي في اي حاجه !
مريم بصت علي اختها بتفكير وقالت:اشك في ايه !
احلام:ليزا قالت انها بتتخيل سينروهات يعني ممكن تكون تخيلت ان الدكتوره قالتلها انك فقدتي الرحم بس انتي زي الفل ومفقدتيهوش ..
مريم اتصدمت وقالت:تفتكري يا احلام بس ازاي يعني!
احلام حركت راسها وقالت:تعالي معايا نروح للحمام علشان لو هتستفرغي واول ما الحفله دي تخلص نناقش حسن وماهر وهما هيشوفوا حل؟
مريم حركت راسها ومسكت ايد اختها ودخلوا للحمام وبالفعل مريم فضلت تستفرغ بكل تعب !
وعند حمزه كان بيرقص مع حنين بفرحه وشويه واهل حنين فضلوا يرقصوا معاها وهوا فضل يرقص مع خاله وحسن اللي شده من ايديه غصب عنه!
وعند ليزا لاحظت ان مريم واحلام مش موجودين فقررت تروح تدور عليهم ولما لاقتهم خارجين من الحمام ومريم واضح عليها التعب قربت منهم بلهفه وقالت:مالك يا حبيبيتي !
مريم بتعب:مش عارفه ياماما اعراض غريبه وكاني حامل بس مش عارفه ازاي!
ليزا بصتلها بدهشه واحلام اتكلمت:ماما خالتي تسنيم هيا الوحيده اللي بلغت مريم خبر فقدانها للرحم فانا حسيت وكلن كل اللي حصل كان من تخيلاتها يعني مش حقيقي لان لو كانت فعلا فقدت الرحم كان حسن عرف بس هيا قالت ان الدكتوره مكلمتش غير تسنيم وقالتلها هيا كل حاجه!
ليزا حركت راسها وقالت: صح يا مريم احلام عندها مق اكيد قالتلك كده بسبب تخيلاتها يعني ممكن الموضوع يكون مش حقيقي!
مريم بصدمه:بجد يا ماما يعني انا فعلا عندي الرحم!
ليزا:خلونا نتاكد واختبار الحمل هو اللي هيحدد اذا كان في رحم ولا لا ؟
مريم بتساؤل:واحنا هنجيب اختبار دا الحمل منين دلوقت !
ليزا وهيا بتحرك راسها بالموافقه:عندي فوق كام واحد لاني كنت بستخدمه علي طول؟
مريم بتساؤل:هو انتي كنت عاوزه تخلفي؟
ليزا حركت راسها واحلام قالت:خلونا نطلع ونطمن عليها الاول '
مريم حركت راسها ومشيت وليزا واحلام سننوها وطلعوا كلهم لغرفه ليزا ومارك وليزا جابتلها الاختبار بسرعه من درج التسريحه ومريم اخدته منها ودخلت بسرعه للحمام.. يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
مريم بتساؤل:هو انتي كنت عاوزه تخلفي؟
ليزا حركت راسها واحلام قالت:خلونا نطلع ونطمن عليها الاول '
مريم حركت راسها ومشيت وليزا واحلام سندوها وطلعوا كلهم لغرفه ليزا ومارك وليزا جابتلها الاختبار بسرعه من درج التسريحه ومريم اخدته منها ودخلت بسرعه للحمام.
في القسم كان ادهم اتضاف علي القضيه بتاعته طعن ياسر بالسكي/نه وبسبب ان ياسر حالته لسة سيئة ومفيش تحسن تم تأجيل الحكم عليه وعلي ادهم لان لو ياسر مات قضية ادهم هتتحول لفضيلة المفتي!
فكان ادهم قاعد في الحبس الانفرادي وهوا بيفرك في ايديه بطريقه غريبه ، كان خايف ودا حصله بعدما استوعب الحقيقه وانه في السجن ليس له اي قيمة وزيه زي اي مجرم كان بيقبض عليه..(حثالة المجتمع) !
الظابط دخل عليه يحطله اكل بنفسه لان ادهم بيشتم العساكر وبيغلط فيهم جامد فاول ما الظابط شاف حالته ابتسم بسخريه:اخيرا استوعبت اللي حصل فيك دا انت هتشوف ايام سوداء!!
ادهم بدأ يحرك رجليه وبدا يحس ببروده الحبس الانفرادي ولما شاف الظابط حالته حس انه هيتجنن بسبب اللي حصله دا فحطله الاكل ومشي وقبل ما يختفي خالص سمع هبد ادهم علي الباب وهو بيصرخ بكل قوه :خرجووني انا مش مجرد دي هيا المجرمة لازم اقتلها واقلته..هما اللي يستحقوا يبقوا مكاني انا بريئ!
كل الكلام اللي قاله زعج كل المساجين والظابط تعامل معاه ولا كانه شايفه لان ادهم مجرم ويستحق العقوبه..
وفي المستشفي كان حالة ياسر سيئه جدا لان الطعنة كانت في الكبد ودا اثر جدا علي حالته وخلاها مش مستقره..
كان ياسر في غرفة العنايه المركزة والاجهزه معلقه بجسمه..وطبعا كان في وعيه حجات بسيطة وهنا بدأ يتخيل كل اللي حصله ومر بيه!
المشهد كالتالي
(ياسر موجود علي سطح عماره عددها لا يقل عن ١٢٠ دور كان واقف علي السطح وشايف الارض بعيده جدا من تحت وكان شكلها جميل فبص ياسر وراه لقي ان السطح دا مليان بماده سوداء بدخان ريحتهم كانت بشعه جدا!!
فضل ياسر يقاوم الريحه والماده وهيا بتقرب علي جسمه لحدما لما حس انه مش هيقدر عليها فقرر يبص علي الارض لمرة تانيه وهوا بيقرر ينط، علشان يهرب من الريحة و كل اللي حصل فيه وبالفعل ياسر بيبدأ يسيب جسمة ببطئ وبيقع ولاكن اللي بيمسكة المادة اللي كانت لازقه في رجليه )
في الواقع !
كان ياسر فارق الحياة والدكاتره بيحاولوا يساعدوه وكان هوا مستسلم ولاكن الدكاتره رافضين يستسلموا..
(ياسر بسبب تقل جسمه الماده بتبتدي تبعد عن جسمة بـ بطئ لحدما بتسيب جسمه خالص وياسر بيقع من فوق المبني وبينزل في وسط الارض ميت)
وفي الواقع كانت الاجهزه كلها بتصفر دليلا عن مفارقه المريض للحياة!
الدكتور قال بحزن:لا حول ولا قوة الا بالله ،البقاء لله وحده!
طبعا الخبر دا انتشر في اقل من ثواني ووصل لناني اللي كانت بتابع الاخبار وشافت انهم كاتبين عن اللي حصل لابنها وانه اتعرض لطعنه في الكبد خلته يفارق الحياه؟
فضلت ناني تصرخ بكل عزم وقوه والقهر باين علي صوتها ممدوح مكنش موجود وكان بيجيب طلبات للبيت وكان قافل عليها الباب علشان عارف ان دماغها صعبه وممكن تهرب!
ففضلت ناني تخبط علي الباب وتصرخ بكل قوه :طلعوووني ابني ماات يا ناااس؟
ممدوح كان وصل ولما سمع صوتها قالب العماره كلها قرب وفتح الباب وهو متعصب ناني بانهيار:ممدوح ارجوك خليني اشوف ابني..ابني مات؟
ممدوح اتصدم من كلامها:عرفتي منين ؟
ردت بصعوبه:من الاخبار!
ممدوح حرك راسه ليها وقال:ادخلي البسي هدومك بسرعه مينفعش تخرجي بالشكل دا!
ناني حركت راسها ودخلت تغير هدومها ولبست عبايه واسعه لونها اسود وعليهم طرحة وكان دا طلب ممدوح علشان تداري كل جسمها؟
ناني وممدوح خرجوا بسرعه من الشقه وراحوا للمستشفي وفي القسم الخبر كان وصل لادهم من العساكر واللي خلاص اتاكد ان نهايته قربت فبص علي السلاح اللي كان مخبيه في رجله وخرجه وقطع بيه شرايين ايديه علشان يتخلص من حياته لانه مهما عمل مش هيخرج وفي الاول وفي الاخر حياته كانت متدمره؟
الظابط جه علشان يخرج ادهم لانه بقاله كتير بيصرخ زي المجنون فلما فتح العسكري الباب ودخل الظابط علشان يشوف ادهم اتصدم انه واقع وميت علي الارض والدم مغرق جسمة!
العسكري بصدمه:لا حول ولا قوه الا بالله دا شكله نات ياباشا !
الظابط:بلغ يابني المستشفي بسرعه وهات حد يمسح الدم دا!
العسكري حرك راسه وجري بسرعه وطبعا بسبب انه بيجري لفت انظار زمياله فلما سالوه ايه اللي حصل حكالهم عن اللي حصل في ادهم وفي خلال وقت بسيط الخبر انتشر في السجن كله وبكده يكون انتهي الحال بالاتنين بالموت ..
في المستشفي وصلت ناني وهيا منهاره والدكاتره منعوها تقرب من ياسر وبلغوهم ان دا امر من الحكومه ملهمش دخل فيه!
ناني فضلت تبكي بانهيار وهيا بتصرخ بإسم ابنها اللي ضاع شبابه بدري وهوا لسا ماتهناش بيه او كون اسره وعاش زي اي شاب في سنه!
(يا حسرتاه علي حياة ليس لها معني لا زواجة هنية ولا خلفة هنية والبركة في العمر منسيه)
صدمت ناني علي موت ابنها كبرتها ولا ١٠٠ سنه وخلتها قاعده وكانها عاجوز في ال٩٠ من عمرها ممدوح برغم انه مش بيحب ياسر ولاكن حالة ناني بكته وقهرتها علي موت ابنها فقرب منها حضنها وهيا فضلت تبكي وتبعده عنها بقهر:انت كنت السبب في اللي حصله..دمرتوني ودمرتوا ابني ..انا بكرهك ابعد عني وطلقني اللي معلقك بيا دا انا هموته ومش عايزه اشوفك تاني ابعد عني كملت بصرااخ : ابعد عنييييي؟
ممدوح بحزن:ناني انتي بتقولي ايه انا مقدرش اعيش من غيرك!
ناني بصراخ:اسمي نبيله !!ناني دي خلاص ماتت،ماتت مع ابنها و روح قلبها انا ..انا فانا نبيله ونبيله مستحيل تكون علي ذمة واحد زيك يا ممدوح..طلقني !
ممدوح بزعل:مقدرش!
ناني ضربته بالقلم وصرخت في وشه:غصب عنك هطلقني ورجلك فوق رقبتك!
ممدوح بانهيار:بحبك يا ناني ومقدرش اطلقك؟
ناني بصت في عيونه لقته بيبكي فمقدرتش تبصله اكتر من كده وفضلت تبكي وهوا يحضنها استسلمت ناني لحضنه بعدما اتأكدت ان ملهاش غيره دلوقت(فين الاصحاب في الاهل وفين اللي كانوا قاعدين في بيتها طول اليوم..طبعا مش هيكونوا موجودين لان دول عموهم ما كانوا اهل ودول عمرهم ما كانوا اصحاب )
"الحياة مجرد رحلة كلنا بنمر بيها عندك عمر الطفوله وعمر الشباب وعمر الشيب وعمر اليأس…
كل مرحلة في المراحل دي بنمر بيها وبنتعلم فيها وفيها صدمات حلوه ووحشه الدنيا فيها الحلو والوحش وفيها الحنين والقاسي..كل حاجة نقدر نختارها في الدنيا معادا اهلنا..ابويا وامي واخويا واختي دول مقدرش اغيرهم ولاكن اقدر اغير زوجي اقدر اغير صحبتي اقدر اغير صحبي ..
متخسرش/ي حد علشان اهلك ممكن يكونوا صعبين ومش كويسين بس عمرهم ما يكونوا في قساوه الدنيا واللي فيها!
ابني حياتك بناس نظيفه متقولش دا ممكن يتغير وانا هستني؟
لو كان فيه وقت تاني تصبر لحدما يتغير كنت اختارت فيه ناس تانيه كويسه مفيهاش عيب..
(حياة ادهم خلصت بِشره وقسوته وحياة ياسر خلصت بعناده وعدم تفكيرة في اللي ممكن يحصل والعواقب الناتجه عن المشكلة التي تسبب فيها)
بالتالي لازم نكون عقلانيين علشان منزعلش لما نخسر..قبل الخطوه نفكر وقبل الكلمة نفكر علشان الاجابة ورد الفعل ميزعلوناش…
في الفرح كان ماهر وحسن لاحظوا اختفاء مريم واحلام وقبل ما ماهر يمشي علشان يدور عليها لقي صابر ومروة واقفين قدامه وبيباركوله علي خطوبه حمزه ..
صابر اعتذر من ماهر انه مقدرش يجي الفرح علشان والدته كان تعبانه جدا وكانت في المستشفي ومروه سالت عن احلام علشان تعتذر منها لان حماتها كانت مريضه وحالتها صعبه وبسبب انها كانت مع صابرعلشان ميبقاش لوحده معرفتش هيا كمان تيجي الفرح!
ماهر بابتسامه:ولا يهمك يا صابر كفايه بس مجيك دلوقت في فرح حمزه وانت عارف انه حمزه حته مني يبق انا وهو واحد..
ابتسم صابر علي كلام ماهر ومروه بصتله وقالت:امال احلام فين يا ماهر مش شيفاها؟
ماهر وهو بيبص حواليه:هيا كانت واقفه مع اختها مريم هنا من شويه ممكن يكونوا جوا استنوني هنا هروح اشوفها!
مروه وصابر حركوا راسهم بالموافقه واتجه ماهر لداخل القصر علشان يشوف احلام واختها اختفوا وراحوا فين!
مرسي كان واقف بيبص علي حمزه من بعيد وفرحان ليه فقرب ماهر منه وساله :مشوفتش احلام هانم واختها يا مرسي!
مرسي وهو بيحرك راسه:الهانم و اختها وامها يا بيه طلعوا فوق لان الاستاذه مريم شكلها تعبان جدا؟
حسن جه من ورا ماهر ولما سمع كلام مرسي عن مريم قلق جدا وقال:بتقول طلعوا فوق!
مرسي حرك راسه بالموافقه وحسن بص لماهر وبلغه بعيونه يطلعوا يطمنوا عليهم..
طلع ماهر وحسن لفوق واتجهوا لغرفة احلام وماهر باعتقادهم ان اكيد مريم هناك فلما دخلوا الجناح ولاقوه فاضي قرروا يروحوا غرفه ليزا وبالفعل راحوا وخبطوا علي الغرفه واحلام فتحتلهم الباب وهيا بتبكي؟
ماهر بقلق:في ايه يا احلام ايه اللي حصل!
احلام بدموع:مريم.. كانت لسا هتكمل كلامها فـ حسن دخل للغرفه بسرعه زي المجنون وبيقول:مالها مريم'
احلام بعدت شويه علشان توسع الطريق وحسن دخل وشاف مريم اللي قاعده علي السرير وبتبكي وجمبها ليزا وبتبكي..(اعتقاد حسن وماهر وقتها ان دموعهم دي دموع حزن بس اللي هما ميعرفهوش ان دي دموع الفرحه لان مريم طلعت حامل فبتالي عندها رحم وكل كلام تسنيم طلع كدب)
ماهر بص علي احلام والقلق مالي قلبه وسالها:مالك يا احلام بتبكي ليه ومريم وليزا وبيبكوا ليه:احلام بابتسامه مليانه دموع :مريم طلعت حامل يا ماهر؟
حسن اللي كان واقف وباصص عليهم ومزهول اول ما سمع كلام احلام حس وكانه هيغمي عليه وبيقول:اززززاي؟
ماهر باندهاش:حامل!!حامل ازاي يا احلام وهيا..
احلام بابتسامه:هيا زي الفل دي عندها رحم اصل اللي كان بلغ مريم انها فقدت رحمها هيا خالتي تسنيم واللي ماما قالت لينا انها بتتخيل سينريوهات يعني اكيد لما الدكتوره طمنتهم علي حالة مريم هيا تخيلت السيناريوا دا وحاجة مهمه زي دي لو كانت حقيقه كان حسن علي الاقل عرفها لان في المستشفي كانوا فاهمين انه جوزها؟
ماهر حرك راسه وحسن دموعه نزلت بغراره وقرب من مريم اللي ماسكه في ايديها اختبار الحمل وبتبكي.
حسن بدموع:مريم!
مريم بصتله ومن فرحتها قامت جريت عليه حضنته وببكاء قالت:انا حامل يا حسن حامل منك في طفل في بطني!
حسن وهو بيبطبطب عليها:مش مصدق يا مريم انا مبسوط وسعيد كان نفسي اوي تكوني كويسه كان نفسي اوي اخلف منك!
احلام وليزا وماهر كانوا باصين عليهم وهما بيدمعوا لان دي بالنسبالهم صدمه ولاكن صدمة كويسه؟
ليزا قربت من حسن وطبطبت عليه:مبروك يا حسن الف مبروك يا حبيبي مريم فعلا بخير وكل دا كان من تخطيط العقربه اختي!
حسن بضيق:هنعمل فيها ايه اكتر من اللي حصلها انا زعلان اوي منها ازاي تعمل كده في بنت يعتبر بنتها ازاي!
ليزا والحزن مالي صوتها:ربنا انتقم منها يا حسن واخدت جزائها ،متفكرش كده وافرح بحمل مراتك وانسي الماضي زي ما طلبت من مريم تنساه ،،اهم حاجه انك بخير وانها بخير واللي في بطنها بخير!
حسن حرك راسه بفرحه وحضن مريم اكتر ومكنش عارف يقول اي حاجه غير انه بيبكي ومريم في حضنه بتبكي!
احلام بصت لماهر اللي متأثر باللي حصل وقالت:عيله نكديه..يعني فرحة زي دي يعيطوا فيها ليه؟
ماهر وهو بيبص لدموعها:طيب انتي بتعيطي ليه!
احلام بابتسامه:علشان انا من العيله دي!
ضحك ماهر وبص علي حسن ومريم وقال:خلاص بق يا حضرت الظابط هتفعص البنت وابنها في ايديك سيبها تاخد نفسها وبعدين متنساش ان في فرح تحت وحمزه لو ملقناش معاه طول الحفله هيتقمص وهينكد علينا كلنا بحق وحقيقي؟
حسن بعد عن مريم وهو بيحرك راسه وقرب ايديه من وشها ومسح لها دموعها وقال :خلاص متعيطيش تاني وانا مش هعيط..
مريم بموافقه:دي دموع الفرحه ياحسن !
حسن بابتسامه:عارف يا قلبي الف مبروك يا روحي وربنا يخليكم ليا!
مريم حضنته تاني ووقتها احلام قالت:مش هنخلص بق؟
مريم بصتلها بغيظ وقالت:والله مش واخده بالك من نفسك وانتي متعلقه في رقبة الاستاذ طول الوقت ومحدش بيتكلم !
احلام بصت لماهر اللي بيضحك علي كلام مريم وضربته بخفه وهوا قال وهو بيمسك ايديها:خلاص انا هاخد مراتي وننزل وانتوا ظبطوا شكلكم وامسحوا دموعكم دي وحصلونا؟
حسن حرك راسه وماهر مسك ايد مراته وخرج من الغرفه وقال:مروة وصابر تحت وبيقولوا انهم معرفوش يجيوا الفرح بناعنا علشان ام صابر كانت في المستشفي!
احلام حركت راسها وقالت:ولا يهمهم اهم حاجه انها بخير.
ماهر استغرب تقبلها للموضوع فسالها:يعني انتي مش زعلانه من مروة!
احلام ابتسمت:وهزعل من مروة ليه وبعدين الفرح دا ميجيش حاجة جمب وقفة مروه معايا كل السنين اللي فاتت وبعدين ما انا محضرتش حفلة خطوبتها لان كانت مريم اختي تعبانه وقتها ومعرفتش اروح..
ابتسم ماهر وحرك راسه وهيا قالت:اللي بيني وبين مروة أكبر بكتير من اننا نزعل علشان حاجه زي دي!
احلام قالت كلامها وكانوا قربوا من مروه وصابر اللي لسا واقفين مكانهم فـ احلام من بعيد قالت بفرحه:مروة'
مروه بصت عليها وقربت منها بفرحه وحضنتها..مروم بمباركة:الف مبروك يا عروسه .
أحلام بإبتسامه:الله يبارك فيكي يا قلب العروسه طمنيني عليكي عاملة ايه وحشتيني اوي؟
مروة بابتسامه:انا كويسه الحمدلله بس انتي اللي طمنيني عليكي عامله ايه؟
احلام بخجل:بخير يا مروه بخير؟
مروه بهمس:اوعي تكوني لبسيتي الطقمين يا احلام وفضحتينا؟
احلام بضحكه واسعه:لا متقلقيش رجعت في كلامي قبلها بحجات بسيطة!
ضحكت مروه علي كلامه وقالت:متزعليش مني يا احلام معرفتش احضر الحفلة بتاعتك علشان حماتي كانت بتموت في المستشفي وانتي عارفه صابر مفيش غيره ومالوش غيرها يا حبيبي!
احلام ابتسمت وقالت بتساؤل علي حالة الست ميرفت:طيب وهيا خالتي ميرفت عامله ايه طمنيني عليها!
مروه بابتسامه :الحمد لله حالتها بقت احسن!
احلام ابتسمت وضربتها بخفه:انتي يا جزمه فاكرة اني هزعل منك لا يا مروه انا لما لاحظت انك مش موجوده قلقت عليكي مش زعلت منك لاني عارفه ان حفلة زي دي مش هتروحيها غير وفي مشكله اكبر فكنت قلقانه عليكي وكويس انك بخير وام صابر بخير!
مروه حضنت صاحبتها بكل حب وقالت:ربنا يخليكي ليا يا احلام ويارب بق اشوف اولادك وهما طالعين حلوين كده زيك'
ابتسمت احلام ووقتها جت مريم في بالها فحكت لمروه عن اللي حصل وقبل ما مروه تشتم تسنيم قربت ليزا وحسن ومريم منهم فسكتت مروة وهيا بتضحك..
ماهر وهو بيبص لحسن:خلاص كده يا ابو علي؟
حسن باستغراب:مين علي؟
ماهر غمزله :دلع حسن طبعا ابو علي؟
ابتسم حسن وحرك راسه وقرب منه وقال:خلينا نروح لحمزه اللي بيرقص لواحده زي الاهبل دا !
ماهر حرك راسه واخد صابر معاه واللي كان محروج جدا وطبعا لما شافوهم البنات ضحكوا جدا علي شكلهم واحلام بصت لمريم وقالت:طبعا مروه غنيه عن التعريف!
مريم حركت راسها وسلمت علي مروه لانها حبتها جدا بعدما اتعرفت عليها من قريب وقالت:ازيك يا مروه يا حبيبتي عامله اي!
مروه بابتسامه:انا بخير انتي طمنيني عليكي عامله ايه؟
مريم بفرحه:انا بخير وفي احسن حال يا حبيبتي!
ليزا قربت من مروه وقالت:ازيك يا مروه!
مروه بصت ل ليزا وقالت:الحمدلله يا طنط ازي حضرتك!
ليزا بابتسامه لطيفه:بخير يا حبيبتي!
احلام لقت حنين قاعده ومش بترقص فاتكلمت احلام وقالت:تعالوا يا بنات نرقص شويه مع حنين بدل ما هيا قاعده كده لوحدها ..دي حفلتها برضوا ولازم تخربها؟
كل البنات ضحكوا وليزا معاهم وقربوا كلهم من حنين واللي اول ماشافتهم فرحت من كل قلبها وبرغم تعبها من الرقص الا انها قامت وكأنها مش حاسه باي ارهاق وبدات ترقص معاهم بكل فرحة طللعه بجد من قلبها……………وبكده كل اللي في الحفله بيرقصوا وهمااااا مبسوطين؟
النـــــهـــــايـــــــة
خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇